IM 1 „Plein en publiek" een levend radioprogramma IBBBhN Betsy Westendorp overleden Nieuwe stukken bij „Haagse Comedie Kinderzangfestival met ruim 450 koren Radio Caroline uit de lucht verdwenen UIT DE KERKEN [p W/ VANAVOND MORGEN Jubileum dividend Stijging afzet bij Hatéma BF' SP w 1 Ét m W Langzaam Amsterdam „Daarom ook" FINANCIËLE NOTITIES Hagemeyer verwacht redelijk resultaat Gesprek over grote fusie in Engeland India verlaagt bankdisconto PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE =1 T.V. LANGENBERG Pagina 2' MAANDAG 4 MAART 1968 126 Zonder het te weten had hij de strijd met Pauline opgenomen. Ten slotte daagde hij zijn onzichtbare te genstandster zelfs uit: alleen de slech te Zwitsers zoeken buiten de grenzen naar nieuwe ideeën. De geschiedenis heeft bewezen, dat de macht van on ze democratie niet in de, staat, maar in de kracht van de enkeling ligt. De idee van onze Bondsstaat is veel gro ter dan zijn politieke en geografische grenzen. Laten andere naties daarom niet trachten ons de weg te wijzen. Zij, die buitenlandse denkbeelden on der ons verspreiden, zijn er niet van doordrongen, dat onze opgaaf be staat in het hooghouden van de vrij- heidsvlag en in de verdediging van ons nationale erfdeel, zelfs tot de laat ste bloeddruppel. „Hervormers" van ons nationale leven en internationale „zuiveraars" kunnen beter ons land verlaten en hun geluk in de gevaarlij ke wereld buiten onze grenzen beproe ven. Hun theorieën en werkzaamheden hebben niets met onze bondsprincipes gemeen. Hij ondertekende het artikel met „zondagsreiziger" en toen het ge plaatst was, verzond hij triomfante lijk twee exemplaren van het blad: één naar Pauline en één naar Ama- deus. Toen hij de drukwerken inpak te, trilden zijn handen van opwinding. Het was alsof hij twee harde klappen aan de verstoorders van zijn geluk had uitgedeeld. Hij was zo trots en te vreden, dat hij op weg naar zijn huis een half dozijn moorkoppen "bij zijn banketbakker kocht. XIV Op een zondagmorgen in februari, toen Gusti uit de kerk kwam, ontmoet te hij dr. Altmann. De dokter glim lachte sarcastisch en kneep zijn neus vleugels samen toen Gusti op de ge wone zwierige wijze zijn hoed af nam. „Wel, wel, we hebben elkaar lange tijd niet gezien. Hoe maakt uw vrouw *t?" „Zij is in de bergen." „Nogal koud voor haar, vindt u niet?" Hij napi Gusti onderzoekend op „U ziet er niet goed uit," vervolg de hij. „De berglucht zou u goed doen." „Dat weet ik." „Uw ademhaling is te zwaar voor een man van uw leeftijd. Ik geloof, dat u me maar eens als vriend op moest zoeken." Plotseling had Gusti behoefte aan medegevoel. Hier was een man, die hij vertrouwen kon: Poulets dokter. „Om u de waarheid te zeggen," be kende hij, „ben ik nu alleen. Mijn vrouw is van me weggegaan." „Zo dat komt wel meer voor!" „O, ja, zeker. Onze karakters lopen •:eer uiteen." „Is het. een geheim?" „Neen." „Gaat u van haar scheiden?" Gusti haalde de schouder sop. „Sommige mensen denken over het huwelijk als over een contract, dat naar willekeur verbroken kan worden. Zij zien over het hoofd, dat de staat op deze instelling gebaseerd is." Dr. Altmann scheen geenszins over tuigd. „Hm,- het huwelijk is een interes sant en moeilijk probleem, dat nog steeds niet opgelost is." Gusti had het gevoel, dat het nood lot deze ontmoeting bewerkstelligd had. Daar hij dringend raad en sym pathie nodig had, nodigde hij dr. Alt mann uit de lunch met hem te gebrui- ke. Hij overwoog, dat een uitgebrei de lunch altijd nog goedkoper was dan een consult, maar dr. Altmann sloeg het aanbod dankend af. „Tot mijn spijt kan ik vandaag niet. Maar u komt me eens opzoeken. We zullen dan zien wat er gedaan kan worden." Gusti had zich enige dagen geleden in een apotheek met kleren aan laten wegen en de wijzer had honderd kilo gram aangegeven. Hij was bezorgd over zichzelf. Nu en dan had hij een vreemde pijn in de borst gevoeld. Als hij in bed lag, werd hij telkens wak ker door het kraken van de matras wanneer hij zich omdraaide. De spie gel in de badkamer voorspelde hem niet veel goeds. „U moet geen zware lunch gebrui ken," zei dr. Altmann. „Sommige mensen bespoedigen hun dood door overmatige eetgewoonten, weet u." Hij legde de hand op zijn eigen in gevallen maag. „De mensen letten niet genoeg op hun lichamelijke gesteldheid. Zij ge bruiken hun lichaam als vuilnisbak en worden daardoor vroegtijdig oud. Nu is de strijd tegen de ouderdom door de moderne middelen betrekkelijk ge maakt. Maar het gezond verstand, s mijnheer, is nog altijd het beste se- rum. Het is natuurlijk makkelijk wan- neer men daarmee geboren wordt, i maar men kan het ook door zelfkennis 5 en geestelijke arbeid verwerven. Lang- zamerhand beginnen we de tactiek 5 van de Indiërs op waarde te schatten. 5 Ja, ja. Komt u me eens opzoeken. U kunt me altijd opbellen." Zonder verder afscheid draaide dr. Altmann zich om en vertrok, terwijl Gusti hem lang nakeek. Thuisgeko- men, was hij zijn angst niet langer meester en belde dr. Altmann op. Hij verzocht om een consult opdiezelfde middag. Zijn bezoek bij de dokter jj duurde een vol uur. Hij werd grondig onderzocht en daar hij naar lichame- lijk zowel als naar geestelijk herstel snakte vertelde hij de dokter over zijn intiem leven, terwijl deze laatste enige E bloedproeven van zijn patiënt wegborg. „Het zou niet natuurlijk zijn ,als iedereen dezelfde opinie had," zei Gus- jj ti opgewonden, „maar de onze ver- schilden te veel. Ik ben er me steeds jj bewust van geweest, dat zij begaafd S en intelligent was. maar ik ben ook 2 niet gek. Ik heb nooit kunnen begrij pen, waarom ze me altijd heeft willen veranderen. Tenslotte is een mens zo als hij is. Men kan zijn persoonlijkheid niet zo maar opzij zetten." „Ja, maar wanneer is de vervreem ding eigenlijk begonnen?" vroeg dr. Altmann. Zijn lange neus stak als een wijzer vooruit. „Dat is moeilijk te zeggen, die kwam geleidelijk." „Maar u heeft het toch lichamelijk wel kunnen aanvoelen?" „O, dat! Dat was ook zo. Maar zij is zo jong en mooi, dat ik me daar geen zorgen over heb gemaakt." „U bedoelt, dat haar koelheid u niet hinderde?" „In het begin niet zozeer." „Hebt u haar nooit rust gegund?" „Ik heb altijd mijn plichten als echt genoot vervuld." Bijna onmerkbaar trok dr. Altmann de mondhoeken naar beneden. „Heeft zij u weieens gezegd, dat zij niet graag met u samen was?" „Zij heeft het nooit gezegd, maar door haar gedrag wel laten merken." „Zo, zo. Nu, menselijke wezens zijn als chemische stoffen. Enkelen kun nen zich vermengen, anderen niet. Een oordeel wordt in hersens gevormd de hersens worden door het lichaam m gevoed. De werkelijke reden waarom jj uw levensbeschouwingen tegen elkaar 2 botsten, was deze: haar lichaam en jj het uwe harmonieerden niet met el- kaar." „Ik begrijp u niet." „Om het plat te zeggen: de natuur 2 heeft u beiden niet als paar gescha- jj pen." „Hoe weet u dat?" (Wordt vervolgd) j niiiiMiiMiiiniiimiiinimiiiiiniiiiiiiiii 3752. Ook nu weer onderging David Lodge dit boven natuurlijke gebeuren, alsof hij slechts een half geïnte resseerde toeschouwer was. Ten tweede male ver gleed zijn andere Ik in een aangrenzend heelal, zonder enige merkbare sensatie en opnieuw zweefde hij door een ruimte waarin kristallen glinsterden, die snel in el kaar vloeiden tot geweldige massa's, tot golvende la gen, waar de eenzame reiziger doorheen schoot, tot hij in een groene mist geraakte/ Grillige, weke vormen krioelden met driftige bewegingen om hem heen, krom pen ineen tot microscopische zwermen, die tenslotte als kleine vlekje wegzonken. Hun plaats werd ingeno men door monsterachtige vissen, die blijkbaar niets merkten van Davids aanwezigheid en in de eeuwige strijd om het bestaan hun soortgenoten achtervolgden. Ook deze monsters krompen snel ineen tot wat onaan zienlijk gewriemel in een onmetelijke waterwereld. Voort groeide David jyeer en al het water van die oceaan kolkte door zijn onstoffelijke lichaam weg in het niets... F 11 ,.,J yj p K my 38. „De diefstal van het halssnoer is rampzalig, Tie", vervolgt de Prinses, „want overmorgen moet ik teruggaan naar de hoofdstad, en mijn vader wil het mij altijd zien dragen. Ik ben ervan overtuigd dat de dief buiten het paleis moet worden gezocht. Hij moet per boot over de rivier zijn gekomen, de muur hebben beklommen en het snoer door het raam hebben wegge grist, terwijl ik met mijn rug naar hem toestond. Bij je onderzoek dien je de strikste geheimhouding te be trachten, Tie. Niemand in of buiten het paleis mag weten dat ik jou deze taak heb toevertrouwd. Zodra je het snoer evenwel gevonden hebt, zul je je incog nito laten varen en in je officiële bevoegdheid terug- komen om mij het parelsnoer persoonlijk ter hand te stellen. Scheur de zoom van je kraag open, Tie". Met eerbiedig gebogen hoofd trekt Rechter Tie de naad van zijn kraag los. De Prinses haalt een opgevouwen stuk geel papier uit haar mouw en steekt het door de los se zoom in zijn kraag. „Dit papier zal je in staat stellen het paleis openlijk te betreden, zonder dat iemand je zal durven tegenhouden," zegt de Prinses ernstig. „Je zult het me teruggeven tegelijk met het halssnoer". Er verschijnt een vage glimlach om de mooie lippen van de Prinses en ze besluit met de woor den: „Ik plaats mijn geluk in jouw handen, Tie. Ga nu". 49. Tekko hield het echter wél en al voelde hij de koude rillingen over zijn rug gaan met die haaien on der zich, hij zette zijn tanden op elkaar. Weldra zwenkte de kraan en toen was alle gevaar geweken. Zodra professor Starreveld gezien had dat zijn vriend veilig en wel boven het dek zweefde rende hij zo vlug als hij kon naar zijn hut om zich van de hinderlijke pyama te ontdoen en droge kleren aan te trekken. De kapitein volgde het voorbeeld van de geleerde man en toen Tekko van de batiscaaf afsprong, die de matroos intussen op zijn oude plaatsje op het dek had neerge zet, kwamen de twee in droge kleren hem met uitge stoken handen tegemoet. „Eén hoeraatje voor Taks!" brulde de kapitein die blij was zijn passagier gezond en wel weer terug te zien. „Meneer Taks, je bent een held en het gewicht van een zeeman in goud waard. Basta!" „Dank! Heb dank beste vriend! Ik zal het nooit vergeten. Duizend maal dank!" was alles wat de ontroerde Starreveld kon stamelen en hij schudde Tekko de hand alsof hij aan 't pompen was. „Kom wees verstandig en ga naar bed!" zei de geleerde man eindelijk. „Je hebt te veel van je krachten gevergd en moet nu gaan rusten!" En terwijl de kapitein het schip weer in de juiste koers bracht en de dolfijnen daar omheen spoelden, genoot Tekko van zijn welver diende dagrust. Het „Signalement" van de Ameri kaanse schilder Robert Rauschberg heb ik niet in kleur kunnen zien. Is het een goed stukje kleuren-tv geweest, dan heb ik gisteravond wellicht heel wat gemist. Maar gelukkig viel er ook op de zwart-wit-buis nog veel te zien en te horen, dat de moeite waard was. Het werk van Rauschenberg bleef wel een beetje schemerig, maar kwam toch voldoende over om de indruk te wek ken, dat hier inderdaad een kunste naar exposeert, die de barrière tussen kunst en leven probeert af te breken. In dit, zoals gewoonlijk weer voor treffelijk geregisseerde „Signalement" zaten heel wat Rauschenberg-uitspra- ken die waardevol zijn in of met be trekking tot de crisis waarin de kunst en vele anderelevensverschijnselen vandaag de dag verkeren. Hij be schouwt zichzelf als een kunstenaar die niet in herhalingen wil treden, maar zijn creativiteit telkens op nieu we gebieden wil richten. Eigenlijk zou iedere mens zo over zijn levenswijze moeten denken dan was er heel wat minder verstarring. Metten Koornstra zei overigens meer te geloven in d^ schilderijen dan in de theorieën van Rauschenberg. Nog meer kunstenaars gaven in deze documentaire hun visie op het tentoon gestelde. Jan Wolkers zag het als een reïncarnatie van de verknipte werke lijkheid, maar Jan Sierhuis noemde 't klassiek U ziet: men kan er alle kanten mee uit: „Ik heb altijd de voorkeur gege ven aan kijken uit het raam of lopen door de straat", heeft Rauschenberg dan ook gezegd. J. v. d. K. AMSTERDAM In haar woning in Amsterdam is op 87-jarige leeftijd over leden de schilderes Betsy Westendorp- Osieck. De overledene zal woensdag 6 maart om half twaalf worden gecre meerd in het crematorium te Velsen. Ff DEN HAAG De Haagse Comedie heeft twee nieuwe stukken in studie ge nomen, waarvan de premières in april plaats hebben. Het zijn „bruiloft" van Elias Canetti in de vertaling van Anne Keizer en „Quanrante Carats" van Barillet en Crédy in de vertaling van Alfred Pleir ter. Het eerste toneelwerk wordt gere gisseerd door Joris Diels, het tweede door Ko van Dijk. Ruim 450 koren zullen de komende weken in het land deelnemen aan de kwart-finales van het KRO-Kinderzang- festival 1968, dat dit jaar voor de acht ste achtereenvolgende keer wordt geor ganiseerd. De KRO hoopt met deze wedstrijd de lagere scholen een stimulans te geven tot een meer intensieve zangbeoefening en een steentje bij te dragen tot de re pertoirevorming. Hiertoe componeerde in opdracht van de KRO tien componis ten een melodie voor een kinderlied. In totaal namen aan de reeds ge houden voorrondes ruim 450 scholen deel. De prestaties van deze deelnemende koren zijn beoordeeld door een jury be staande uit: Paula van Alphen. broe der Laetanius en Harry Bannink. In het KRO-radioprogramma „Het Radioprentenboek" (dinsdagmiddags om 17.1018.00 uur) zullen fragmenten van de kwartfinales worden uitgezonden. De halve finale zal op 14 mei in een rechtstreekse uitzending uit het Tropen museum te Amsterdam zijn te beluis teren. (16.30-18.00 uur) De finale wordt rechtstreeks door ra dio en televisie uitgezonden op zaterdag 1 juni. HILVERSUM I 18.00 Stereo: Koorzang. 18.19 Uitzen ding van de PSP. 18.30 Nws. en weer- praatje. 18.46 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Muziek en dienst, een in formatief programma: A. Kerkorgel concert: klass. muz.; B. Klass. gewijde muziek (gr.). 19.30 Stereo: Lichte gr. muziek. 20.05 Stereo: Metropole-ork.: amus. muz. 20.30 Boston Symphony Orchestra en solist: moderne muziek (opn.). 22.15 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: mod. liederen. 23.10 Stereo: Pianorecital: mo derne muziek. 23.30 Moderne blaasin strumenten en hun nog levende oervor men, muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind U door..., praatje. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevar. pro gramma. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Nieuwe wetenschappelijke gegevens inzake de aarde, door drs. A. A. Manten. NRU: 20.05 Joodse Kunst of Kunst van Jo den, klankbeeld. 20.30 Jazzmuziek. 21.00 Musonette: licht muziekprogr. 21.30 De geschiedenis van het hoorspel: docu mentaire. 22.15 Lichte grammofoonmu- ziek. 22.20 BelgiëNederland, een progr. van de Bond zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Metro's Mid night Music: gevar. muziekprogram ma. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. STER: 19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk, de wekelijkse informatieru briek over kerk en samenleving. NCRV: 19.31 Vidocq, politiefeuilleton. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 In kleur: Leger aan de breedtegraad, documentaire over Het Leger des Heils. 20.35 Spoken, toneelstuk van Henrik Ibsen, (prod. Intertel). 22.15 Avondsluiting. NTS: 22.20-22.25 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. AVRO: 19.03 AVRO's Sportpanarama. 19.30 Vjoew, progr. voor de jeugd. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.45 De Siy premes, showprogr. 21.35 Voor de vuist weg. NTS: 22.40-22.45 Journaal. LONDEN Radio-Caroline, Enge- lands laatste piratenzendstation, is uit gevallen en zyn twee schepen zjjn ver dwenen. „Caroline south" werd zondagmorgen weggesleept door een Nederlandse sleep boot. Een korte tijd daarna werd het andere schip „Caroline north" dat bij het eiland Man lag, ook door een Neder landse sleepboot weggesleept. De dixjoekeys van beide schepen heb ben van te voren niets gezegd over de ze actie. Een van hen zei verleden week echter wel dat aan „Caroline south" mogelijk herstelwerkzaamheden moesten worden verricht. Men meent dat het schip om deze reden op weg naar Nederland kan zijn. „Caroline south" werd op 1 september van het vorig jaar een illegale zender toen de eigenaars zich niets aantrokken van de door de Britse regering gestelde tijds limiet om de uitzendingen te staken. „Caroline north" kon echter gewoon doorgaan, daar dit schip ligt bij het ei land Man en de daar geldende wetten de uitzendingen mogelijk maken. De beide schepen van radio-Caroline waren de enige die met zenden bleven door gaan, ondanks een wet van septem ber van het vorig jaar die dit verbood. Een twaalftal andere piratenzenders zijn toen uit de lucht verdwenen. Radio- Caroline zond popmuziek uit naar En geland. HILVERSUM I. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Volksmuz. uit Nor- mandië. 8.00 Nws. 8.11 NCRV-lied. 8.14 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Klass. gr. muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Verkenningen voor Uppsala, gesprekken. 10.35 Sterio: Radio Trom bonekwartet: klass. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (plm. 12.22 Wij van het land; 12.26 Medede lingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag ma gazine. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Over- heidsvoorl.: Hét oude Cura: aose Luan- go-verhaal. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gr. muz. (8.30-8.35 De grenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.40 Muz. uit de Middel eeuwen en Renaissance (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen: populair verzoekplatenprogr. (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursberich ten. 12.00 Stereo: Alt-mezzo en piano: oude liederen en Spaanse en Engelse volksliederen. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoor lichting: Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Mu ze belicht: muz. van Nederlandse com ponisten. 14.25 Rostrum of Composers: internationaal forum met mod. muz. AVRO: 15.00 Oog om oog, hoorspel. 15.35 Stereo: Religieuze koorwerken van Spaanse componisten (gr.). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Kerkorgelconcert: klass. en mod. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixielandmuz. (gr.). 17.30 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gr. muz. voor de tieners. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ne derlandse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink-klaar, zonder nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres: gevar. platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix: licht platenprogr. (17.00 Nws.). MAANDAG 4 MAART 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teren). 10.20 Sportjourn. 10.50 Hofkon- zert im Hinterhaus, amusem.program- ma. 11.40 Die Feuertanzer von Langa- da, rep. 12.00-13.30 Act.kroniek. 16.40 Journ. 16.45 Alter werden - aktief blei ben; gepensioneerden met ideeën. 17.15 Urlaub oder (K)urlaub?, beschouwing. 18.00-18.05 Journ- (Reg. progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.26 Hafenkran- kenhaus, TV-gerie. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Kleur: Sebastian Quirl, TV-film. 18.10 Kleur: Atom Anton, die Superameise, TV-film. 18.25 Goeden avond. 18.30 Hier und Heute. 19.10 KI.: Die Abenteuer der Seaspray, TV-film. 19.40 Kleur: König Salomos Schatz.). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Panora ma, rep., analyses, meningen. 21.00 Alles oder Nichts, vragenspel. 21.45 Der Staat als Unternehmer, doe. pro gramma. 22.30 Journ. comment, weer ber. 22.50 Stuttgarter Gesprach. 23.50 Journ. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Die Drehscheibe: act. en muz. 18.15 Der Mann ohne Namen TV-film. 18.50 Zir- kus meines Lebens, TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Heute: nieuws en ac tualiteiten. 20.00 Dagboek uit de katho lieke kerk. 20.15 Kleur: Leopold Sodar Sanghor, portret van een Afrikaans dichter en staatsman. 21.00 Die Verlob- ten, Italiaanse speelfilm. Aansl. Film tips. 22.45 Nws., weerber. en act. AMSTERDAM Geen mens heeft nog neen gezegd. Of het nu Sieto Hoving was of Guus Oster, Johnny Kraaykamp of Jan Wolkers, Ramses Shaffy of Wim Kan. Ze kwamen gewoon en graag. In Plein en publiek: een levend radioprogramma op de (zeer) late zaterdag avond. Geschapen en grootgebracht anderhalf seizoen nu door Nick van den Boezem (43). De ras-Amsterdammer Van den Boe zem waagde zich vorige week voor het eerst buiten de Amsterdamse Continen tal-Bodega, net binnen de sfeer van het Leidseplein. Zonder spijt. PePijn en pu bliek vanuit Den Haag, met Wim Kan werd een succesrijke uitzending in de Vara-serie. Regisseur samensteller intervie wer Van den Boezem „Ik ben een éénmanszaak" wil spoedig ook Rot terdam proberen. Het Winkeltje van Ansje en Steye van Brandenburg mis schien. Aarzelend noemt hij ook Maas tricht en Groningen. Antwerpen ook. Het programma van de nieuwkomer in het omroepspektakel is ingeslagen. Wat is het geheim van dit succes? Nick van den Boezem over Plein en publiek: „Het is een nieuwe formule van entertainment. Ik heb gewoon ge probeerd allerlei vormen van amuse ment bij elkaar te brengen. Dat kan een cabaretier zijn met een nieuw program ma of een schrijver die met een boek uitkomt, klassieke muziek of poëzie of toneel". „Elke vorm waarbij iemand zich uit, is goed. Verschil tussen kunst met een grote K en met een kleine k zie ik niet. Het devoot ondergaan van iets met ge sloten ogen verwerp ik helemaal. Als de mensen door iets worden gegrepen is het goed". iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiii IHIIIIIIilllllUIIIMIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllll ijnen Iver- Van den Boezem, van oorsprong teke naar, trad twee jaar geleden bij de Va- ra in dienst als radio-regisseur. Daar voor was hij zeven jaar regie-assistent bij de Nederlandse Comedie. Nog eer der was hij reclame-ontwerper. Nu, zegt hij zelf, beweeg ik me lang zaam in de richting van de televisie. „Ik volg een cursus televisie-regisseur en ik hoop drama te gaan doen. Uit eindelijk echter wil ik weer terug naar het toneel, mèt alle ervaringen van ra dio en teevee". „Toen ik nog bij het toneel zat, rea liseerde ik me dat maar twee tot drie procent van de Nederlandse bevolking daarmee in contact kwam. Met de mas samedia bereik je een veel groter pu bliek". Op dat ogenblik had hij incidenteel voor de radio gewerkt. Hij had docu mentaires gemaakt over Heijermans en Shakespeare. Aan Shakespeare dankt hij een beurs van de British Council (organisatie die de Engelse cultuur in Nederland vertegenwoordigt), waar door hij in Stratford-on-Avon met de klassieke Brit kon gaan kennismaken. „Shakespeare was de grootste enter tainer van zijn tijd. Hij was voor ieder een, speciaal voor de man met de staanplaats. Zijn stukken waren totaal theater, totaal entertainment. Het gek ke is dat we met het moderne toneel daar langzamerhand weer naar terug gaan, het is niet uitsluitend meer het zeggen van mooie teksten". schreef een brief. De volgende dag had ik Kan al aan de telefoon. Hij wilde meteen, had het programma al eens gehoord. De omroep heeft zijn optreden met wat pep aangekondigd. Anders kon dig ik nooit wat aan". „Ik weet ook nooit lang van tevoren wat het gaat worden. Het moet actueel zijn. De termijn waarop ik de mensen vraag te komen varieert van een week tot 24 uur. Ze vinden het allemaal fijn. Het is ook een reuze kick voor ze, want het is „live" en dat komt niet veel meer voor tegenwoordig". „Het moderne toneel ontleent boven dien veel aan middelen die zijn ontdekt door televisie, film en radio (geluid). Daarom ook wilde ik naar radio en tee vee". Het idee voor de variant van Plein en publiek, Pepijn en en publiek vanuit het Haagse cabaret van Paul van Vliet werd geboren, toen Van den Boezem in september vorig jaar voor de televisie de uitzending Portret van een cabaret maakte. Sindsdien is hij coach van Pe Pijn. Paul van Vliet .eigenlijk haalde Wim Kan altijd moeilijk voor microfoons en camera's te lokken in het radiopro gramma. Van den Boezem: „Van Vliet Een andere grond voor zijn succes: „Ik ben in Amsterdam gaan zitten. Het Gooi is nog steeds a-cultureel. Moet je weten dat de omroepen in de begin-fase allemaal een kantoor hadden in Amster dam. Ze zijn naar Hilversum getrokken, omdat mevrouw Vogt (vrouw van de AVRO-pionier) indertijd weigerde te verhuizen". „Als je in Hilversum wat wilt doen, moet je publiek gaan halen. De mensen moeten met bussen en dan krijg je toch weer een bepaald slag mensen. In Amsterdam ligt het publiek voor het op roepen. Daarmee bereik ik een sfeer waarin de luisteraar naar mij toekomt; er wordt hun een soort sociëteitspro gramma aangeboden waarvan ze het gevoel hebben dat ze erbij horen. Ik wil niet die sfeer van: Goedenavond luisteraars in de zaal, goedenavond luis teraars in de huiskamer". „Mijn programma is iets wat nooit opraakt. Mijn formule is: Wat gaat er gebeuren. Wie brengt er een boek uit. Wat komt er in De la Mar, wat in de Kleine Komedie. Hier in Amsterdam ga ik alle programma's bekijken. Ik weet wat er leeft". „Het is nog nooit gebeurd dat iemand niet kwam. Alleen Jan Cremer heeft me eens in de steek gelaten. Hij zou ko men, maar vijf minuten voordat hij moest opkomen, kreeg ik een briefje in de hand gedrukt: Sorry, teveel flipstand. Ik heb er niets van laten merken. Ik heb hem gewoon doodgezwegen. Maar daar sta je. Je moet opeens twintig mi nuten vullen. En het is live". AMSTERDAM - De deelnemingen van Hagemeijer en Co's handelmaat schappij N.V. hebben blijkens de ver lies;- en winstrekening in het verschenen verslag over 1967 een bijdrage geleverd van f 7,2 min tegenover f 6,5 min in 1966. De opheffingen van de vestigingen in Kongo, die oktober 1967 was vol tooid, leverde een positief liquidatiesal do op van f 102.000, omdat in de achter liggende jaren steeds interne afschrij vingen zijn toegepast op het aandelen pakket in Hagemeijer Trading Co. De algemene kosten stegen tot f 980.000 (f 924.000) en de afschrijving deelne mingen zelfs tot f 644.000 (f 290.000). Tenslotte blijkt het winstsaldo te zijn gestegen vari f 5,01 min. tot f 5,42 min. Zoals bekend zal 33 1/3 pet dividend, waarvan 25 pet in contanten, worden voorgesteld (30 pet, waarvan 25 pet in contanten). Op dit moment opereren de deelnemingen, op enige kleine uitzon deringen na, op een goed rendabele ba sis. Aan de uitbreiding van de zaken bij de dochterondernemingen wordt grote aandacht geschonken. Daarnaast is en blijft men bijzonder geïnteressserd in het vergroten van de organisatie door het overnemen van andere bedrijven. Verwacht mag worden dat in 1968 wederom redelijke resultaten behaald zullen worden. DEN HAAG De N.V. Westland- sche Hypotheekbank zal aan de jaar vergadering, die op 11 maart zal wor den gehouden, voorstellen om als jubi leumdividend over 1967 per aandeel van f 1000 een extra bedrag van f 20 uit te keren, zo meldt het verslag. De Westlandsche bestaat dit jaar nl 75 jaar. Voorts wordt voorgesteld het „gebruikelijke" dividend per aandeel van f 1000, waarop 10 pet verplicht ls gestort, te verhogen van f 55 tot f 60. Deze voorstellen houden in dat per aandeel van f 250 een bedrag van in totaal f 20, per aandeel van f 1000 in totaal f 80 per aandeel van f 2500 in totaal f 200 en per oprichtersbewijs f 1.218,61 zal worden ontvangen. Dank zij de verder gestegen rente- marge kon de geconsolideerde winst stijgen van f 4,2 min tot f 5,3 min. De baten aan interest stegen tot f 11,6 min f 10 niln). Na goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling zullen de open reserve! stijgen tot f 34 miljoen f 31,3 min). Het wordt in het belang van het be drijf geacht om de gunstige resultaten over het afgelopen jaar mede voor een verdere versterking van de reserves aan te wenden. Ditmaal is f 5 min f 4,6 min) ten laste van de verlies- en winstrekening gebracht als reserve voor diverse belangen, die in de ba lans onder crediteuren wordt opgeno men een onder meer wordt gevormd ter dekking van de verplichtingen uit hoofde van vennootschapsbelasting. De toekomst van de vennootschap wordt met vertrouwen tegemoet ge zien. HELMOND De afzet van Hatema N.V. is in de verstreken maanden van het lopende boekjaar met ca 8V« pet ge stegen t.o.v. die in de overeenkomstige periode van het vorig boekjaar. Ook de orderportefeuille ligt op een hoger peil. De liquidatie van de fabriek in Luxem burg heeft geen verlies opgeleverd. De ontwikkeling bij de Spaanse dochteron derneming is bevredigend. In de door 51 aandeelhouders be zochte jaarvergadering sprak de voor zitter, de heer W. Vrolijk, zijn voldoe ning uit over de gunstige gang va za ken en releveerde dat sinds 1946 gemid deld negen procent dividend kon wor den uitgekeerd (de laatste jaren was dit tien pet). LONDEN Twee van Engeland» grootste verzekeringsmaatschappijen de Royal Assurance Company (ge sticht in 1720) en de 147 jaar oude Guardian Assurance Company zijn bezig besprekingen te houden inzake een fusie. Het samengaan van beide ondernemingen zou een verzekerings maatschappij opleveren met activa van meer dan 600 miljoen pond sterling. BOMBAY India heeft zaterdag het officiële bankdisconto verlaagd van zes tot vijf procent. In een perscom muniqué zei de Indiase centrale bank dat de discontoverlaging in overeen stemming is met de algemene politiek ter bevordering van het economisch herstel in verband met de vergroting der agrarische produktie. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Haarlem-Schoten (toez.) (vac. dr. H. van der Loos): A. J. de Bue te Makkum; te Tjerkwerd c.a. (toez.): A. Sturm te Pesse; te Maurik: C. L. Verbaas te Monnikendam; te Woerden (4de pred.pl.) (toez.): J. Bogaard te Ernst (Gld.). Aangenomen naar Oppenhuizen c.a.: F. A. van Liere te Renesse c.a. Bedankt voor Yerseke: A. Westra te Rhenen; voor Boven-Hardinxveld (2de pred.pl.) K. Schipper te Middelharnis. Geref. Kerken (Vrijgemaakt). Beroepen te Blija: C. J. Breen te Kat wijk aan Zee. Geref. Gemeenten. Beroepen te Klaaswaal: P. Blok te Dirksland. Bedankt voor Veenendaal: A. Hooger- land te Werkendam. Beroepen: te Hoofddorp: A. Hoogerland te Werkendam. 4

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2