IM
1
„Plein en publiek" een levend
radioprogramma
IBBBhN
Betsy Westendorp
overleden
Nieuwe stukken bij
„Haagse Comedie
Kinderzangfestival
met ruim 450 koren
Radio Caroline uit
de lucht verdwenen
UIT DE KERKEN
[p
W/
VANAVOND
MORGEN
Jubileum
dividend
Stijging afzet
bij Hatéma
BF'
SP
w
1
Ét
m
W
Langzaam
Amsterdam
„Daarom ook"
FINANCIËLE
NOTITIES
Hagemeyer verwacht
redelijk resultaat
Gesprek over grote
fusie in Engeland
India verlaagt
bankdisconto
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
=1 T.V. LANGENBERG
Pagina 2'
MAANDAG 4 MAART 1968
126
Zonder het te weten had hij de
strijd met Pauline opgenomen. Ten
slotte daagde hij zijn onzichtbare te
genstandster zelfs uit: alleen de slech
te Zwitsers zoeken buiten de grenzen
naar nieuwe ideeën. De geschiedenis
heeft bewezen, dat de macht van on
ze democratie niet in de, staat, maar
in de kracht van de enkeling ligt. De
idee van onze Bondsstaat is veel gro
ter dan zijn politieke en geografische
grenzen. Laten andere naties daarom
niet trachten ons de weg te wijzen.
Zij, die buitenlandse denkbeelden on
der ons verspreiden, zijn er niet van
doordrongen, dat onze opgaaf be
staat in het hooghouden van de vrij-
heidsvlag en in de verdediging van
ons nationale erfdeel, zelfs tot de laat
ste bloeddruppel. „Hervormers" van
ons nationale leven en internationale
„zuiveraars" kunnen beter ons land
verlaten en hun geluk in de gevaarlij
ke wereld buiten onze grenzen beproe
ven. Hun theorieën en werkzaamheden
hebben niets met onze bondsprincipes
gemeen. Hij ondertekende het artikel
met „zondagsreiziger" en toen het ge
plaatst was, verzond hij triomfante
lijk twee exemplaren van het blad:
één naar Pauline en één naar Ama-
deus. Toen hij de drukwerken inpak
te, trilden zijn handen van opwinding.
Het was alsof hij twee harde klappen
aan de verstoorders van zijn geluk had
uitgedeeld. Hij was zo trots en te
vreden, dat hij op weg naar zijn huis
een half dozijn moorkoppen "bij zijn
banketbakker kocht.
XIV
Op een zondagmorgen in februari,
toen Gusti uit de kerk kwam, ontmoet
te hij dr. Altmann. De dokter glim
lachte sarcastisch en kneep zijn neus
vleugels samen toen Gusti op de ge
wone zwierige wijze zijn hoed af
nam.
„Wel, wel, we hebben elkaar lange
tijd niet gezien. Hoe maakt uw vrouw
*t?"
„Zij is in de bergen."
„Nogal koud voor haar, vindt u
niet?" Hij napi Gusti onderzoekend op
„U ziet er niet goed uit," vervolg
de hij. „De berglucht zou u goed
doen."
„Dat weet ik."
„Uw ademhaling is te zwaar voor
een man van uw leeftijd. Ik geloof,
dat u me maar eens als vriend op
moest zoeken."
Plotseling had Gusti behoefte aan
medegevoel. Hier was een man, die
hij vertrouwen kon: Poulets dokter.
„Om u de waarheid te zeggen," be
kende hij, „ben ik nu alleen. Mijn
vrouw is van me weggegaan."
„Zo dat komt wel meer voor!"
„O, ja, zeker. Onze karakters lopen
•:eer uiteen."
„Is het. een geheim?"
„Neen."
„Gaat u van haar scheiden?"
Gusti haalde de schouder sop.
„Sommige mensen denken over het
huwelijk als over een contract, dat
naar willekeur verbroken kan worden.
Zij zien over het hoofd, dat de staat
op deze instelling gebaseerd is."
Dr. Altmann scheen geenszins over
tuigd.
„Hm,- het huwelijk is een interes
sant en moeilijk probleem, dat nog
steeds niet opgelost is."
Gusti had het gevoel, dat het nood
lot deze ontmoeting bewerkstelligd
had. Daar hij dringend raad en sym
pathie nodig had, nodigde hij dr. Alt
mann uit de lunch met hem te gebrui-
ke. Hij overwoog, dat een uitgebrei
de lunch altijd nog goedkoper was
dan een consult, maar dr. Altmann
sloeg het aanbod dankend af.
„Tot mijn spijt kan ik vandaag niet.
Maar u komt me eens opzoeken. We
zullen dan zien wat er gedaan kan
worden."
Gusti had zich enige dagen geleden
in een apotheek met kleren aan laten
wegen en de wijzer had honderd kilo
gram aangegeven. Hij was bezorgd
over zichzelf. Nu en dan had hij een
vreemde pijn in de borst gevoeld. Als
hij in bed lag, werd hij telkens wak
ker door het kraken van de matras
wanneer hij zich omdraaide. De spie
gel in de badkamer voorspelde hem
niet veel goeds.
„U moet geen zware lunch gebrui
ken," zei dr. Altmann. „Sommige
mensen bespoedigen hun dood door
overmatige eetgewoonten, weet u."
Hij legde de hand op zijn eigen in
gevallen maag.
„De mensen letten niet genoeg op
hun lichamelijke gesteldheid. Zij ge
bruiken hun lichaam als vuilnisbak en
worden daardoor vroegtijdig oud. Nu
is de strijd tegen de ouderdom door
de moderne middelen betrekkelijk ge
maakt. Maar het gezond verstand, s
mijnheer, is nog altijd het beste se-
rum. Het is natuurlijk makkelijk wan-
neer men daarmee geboren wordt, i
maar men kan het ook door zelfkennis 5
en geestelijke arbeid verwerven. Lang-
zamerhand beginnen we de tactiek 5
van de Indiërs op waarde te schatten. 5
Ja, ja. Komt u me eens opzoeken. U
kunt me altijd opbellen."
Zonder verder afscheid draaide dr.
Altmann zich om en vertrok, terwijl
Gusti hem lang nakeek. Thuisgeko-
men, was hij zijn angst niet langer
meester en belde dr. Altmann op. Hij
verzocht om een consult opdiezelfde
middag. Zijn bezoek bij de dokter jj
duurde een vol uur. Hij werd grondig
onderzocht en daar hij naar lichame-
lijk zowel als naar geestelijk herstel
snakte vertelde hij de dokter over zijn
intiem leven, terwijl deze laatste enige E
bloedproeven van zijn patiënt wegborg.
„Het zou niet natuurlijk zijn ,als
iedereen dezelfde opinie had," zei Gus- jj
ti opgewonden, „maar de onze ver-
schilden te veel. Ik ben er me steeds jj
bewust van geweest, dat zij begaafd S
en intelligent was. maar ik ben ook 2
niet gek. Ik heb nooit kunnen begrij
pen, waarom ze me altijd heeft willen
veranderen. Tenslotte is een mens zo
als hij is. Men kan zijn persoonlijkheid
niet zo maar opzij zetten."
„Ja, maar wanneer is de vervreem
ding eigenlijk begonnen?" vroeg dr.
Altmann. Zijn lange neus stak als een
wijzer vooruit.
„Dat is moeilijk te zeggen, die kwam
geleidelijk."
„Maar u heeft het toch lichamelijk
wel kunnen aanvoelen?"
„O, dat! Dat was ook zo. Maar zij
is zo jong en mooi, dat ik me daar
geen zorgen over heb gemaakt."
„U bedoelt, dat haar koelheid u niet
hinderde?"
„In het begin niet zozeer."
„Hebt u haar nooit rust gegund?"
„Ik heb altijd mijn plichten als echt
genoot vervuld."
Bijna onmerkbaar trok dr. Altmann
de mondhoeken naar beneden.
„Heeft zij u weieens gezegd, dat zij
niet graag met u samen was?"
„Zij heeft het nooit gezegd, maar
door haar gedrag wel laten merken."
„Zo, zo. Nu, menselijke wezens zijn
als chemische stoffen. Enkelen kun
nen zich vermengen, anderen niet.
Een oordeel wordt in hersens gevormd
de hersens worden door het lichaam m
gevoed. De werkelijke reden waarom jj
uw levensbeschouwingen tegen elkaar 2
botsten, was deze: haar lichaam en jj
het uwe harmonieerden niet met el-
kaar."
„Ik begrijp u niet."
„Om het plat te zeggen: de natuur 2
heeft u beiden niet als paar gescha- jj
pen."
„Hoe weet u dat?"
(Wordt vervolgd) j
niiiiMiiMiiiniiimiiinimiiiiiniiiiiiiiii
3752. Ook nu weer onderging David Lodge dit boven
natuurlijke gebeuren, alsof hij slechts een half geïnte
resseerde toeschouwer was. Ten tweede male ver
gleed zijn andere Ik in een aangrenzend heelal, zonder
enige merkbare sensatie en opnieuw zweefde hij door
een ruimte waarin kristallen glinsterden, die snel in el
kaar vloeiden tot geweldige massa's, tot golvende la
gen, waar de eenzame reiziger doorheen schoot, tot hij
in een groene mist geraakte/ Grillige, weke vormen
krioelden met driftige bewegingen om hem heen, krom
pen ineen tot microscopische zwermen, die tenslotte
als kleine vlekje wegzonken. Hun plaats werd ingeno
men door monsterachtige vissen, die blijkbaar niets
merkten van Davids aanwezigheid en in de eeuwige
strijd om het bestaan hun soortgenoten achtervolgden.
Ook deze monsters krompen snel ineen tot wat onaan
zienlijk gewriemel in een onmetelijke waterwereld.
Voort groeide David jyeer en al het water van die
oceaan kolkte door zijn onstoffelijke lichaam weg in
het niets...
F
11 ,.,J
yj
p
K
my
38. „De diefstal van het halssnoer is rampzalig,
Tie", vervolgt de Prinses, „want overmorgen moet ik
teruggaan naar de hoofdstad, en mijn vader wil het mij
altijd zien dragen. Ik ben ervan overtuigd dat de dief
buiten het paleis moet worden gezocht. Hij moet per
boot over de rivier zijn gekomen, de muur hebben
beklommen en het snoer door het raam hebben wegge
grist, terwijl ik met mijn rug naar hem toestond. Bij
je onderzoek dien je de strikste geheimhouding te be
trachten, Tie. Niemand in of buiten het paleis mag
weten dat ik jou deze taak heb toevertrouwd. Zodra
je het snoer evenwel gevonden hebt, zul je je incog
nito laten varen en in je officiële bevoegdheid terug-
komen om mij het parelsnoer persoonlijk ter hand te
stellen. Scheur de zoom van je kraag open, Tie". Met
eerbiedig gebogen hoofd trekt Rechter Tie de naad van
zijn kraag los. De Prinses haalt een opgevouwen stuk
geel papier uit haar mouw en steekt het door de los
se zoom in zijn kraag. „Dit papier zal je in staat
stellen het paleis openlijk te betreden, zonder dat
iemand je zal durven tegenhouden," zegt de Prinses
ernstig. „Je zult het me teruggeven tegelijk met het
halssnoer". Er verschijnt een vage glimlach om de
mooie lippen van de Prinses en ze besluit met de woor
den: „Ik plaats mijn geluk in jouw handen, Tie. Ga
nu".
49. Tekko hield het echter wél en al voelde hij de
koude rillingen over zijn rug gaan met die haaien on
der zich, hij zette zijn tanden op elkaar. Weldra
zwenkte de kraan en toen was alle gevaar geweken.
Zodra professor Starreveld gezien had dat zijn vriend
veilig en wel boven het dek zweefde rende hij zo vlug
als hij kon naar zijn hut om zich van de hinderlijke
pyama te ontdoen en droge kleren aan te trekken. De
kapitein volgde het voorbeeld van de geleerde man en
toen Tekko van de batiscaaf afsprong, die de matroos
intussen op zijn oude plaatsje op het dek had neerge
zet, kwamen de twee in droge kleren hem met uitge
stoken handen tegemoet. „Eén hoeraatje voor Taks!"
brulde de kapitein die blij was zijn passagier gezond
en wel weer terug te zien. „Meneer Taks, je bent een
held en het gewicht van een zeeman in goud waard.
Basta!" „Dank! Heb dank beste vriend! Ik zal het
nooit vergeten. Duizend maal dank!" was alles wat de
ontroerde Starreveld kon stamelen en hij schudde
Tekko de hand alsof hij aan 't pompen was. „Kom
wees verstandig en ga naar bed!" zei de geleerde man
eindelijk. „Je hebt te veel van je krachten gevergd en
moet nu gaan rusten!" En terwijl de kapitein het
schip weer in de juiste koers bracht en de dolfijnen
daar omheen spoelden, genoot Tekko van zijn welver
diende dagrust.
Het „Signalement" van de Ameri
kaanse schilder Robert Rauschberg
heb ik niet in kleur kunnen zien. Is het
een goed stukje kleuren-tv geweest,
dan heb ik gisteravond wellicht heel
wat gemist.
Maar gelukkig viel er ook op de
zwart-wit-buis nog veel te zien en te
horen, dat de moeite waard was. Het
werk van Rauschenberg bleef wel een
beetje schemerig, maar kwam toch
voldoende over om de indruk te wek
ken, dat hier inderdaad een kunste
naar exposeert, die de barrière tussen
kunst en leven probeert af te breken.
In dit, zoals gewoonlijk weer voor
treffelijk geregisseerde „Signalement"
zaten heel wat Rauschenberg-uitspra-
ken die waardevol zijn in of met be
trekking tot de crisis waarin de kunst
en vele anderelevensverschijnselen
vandaag de dag verkeren. Hij be
schouwt zichzelf als een kunstenaar
die niet in herhalingen wil treden,
maar zijn creativiteit telkens op nieu
we gebieden wil richten. Eigenlijk zou
iedere mens zo over zijn levenswijze
moeten denken dan was er heel wat
minder verstarring.
Metten Koornstra zei overigens meer
te geloven in d^ schilderijen dan in de
theorieën van Rauschenberg.
Nog meer kunstenaars gaven in deze
documentaire hun visie op het tentoon
gestelde. Jan Wolkers zag het als een
reïncarnatie van de verknipte werke
lijkheid, maar Jan Sierhuis noemde 't
klassiek
U ziet: men kan er alle kanten mee
uit: „Ik heb altijd de voorkeur gege
ven aan kijken uit het raam of lopen
door de straat", heeft Rauschenberg
dan ook gezegd.
J. v. d. K.
AMSTERDAM In haar woning in
Amsterdam is op 87-jarige leeftijd over
leden de schilderes Betsy Westendorp-
Osieck. De overledene zal woensdag 6
maart om half twaalf worden gecre
meerd in het crematorium te Velsen.
Ff
DEN HAAG De Haagse Comedie
heeft twee nieuwe stukken in studie ge
nomen, waarvan de premières in april
plaats hebben.
Het zijn „bruiloft" van Elias Canetti
in de vertaling van Anne Keizer en
„Quanrante Carats" van Barillet en
Crédy in de vertaling van Alfred Pleir
ter. Het eerste toneelwerk wordt gere
gisseerd door Joris Diels, het tweede
door Ko van Dijk.
Ruim 450 koren zullen de komende
weken in het land deelnemen aan de
kwart-finales van het KRO-Kinderzang-
festival 1968, dat dit jaar voor de acht
ste achtereenvolgende keer wordt geor
ganiseerd.
De KRO hoopt met deze wedstrijd de
lagere scholen een stimulans te geven
tot een meer intensieve zangbeoefening
en een steentje bij te dragen tot de re
pertoirevorming. Hiertoe componeerde
in opdracht van de KRO tien componis
ten een melodie voor een kinderlied.
In totaal namen aan de reeds ge
houden voorrondes ruim 450 scholen
deel.
De prestaties van deze deelnemende
koren zijn beoordeeld door een jury be
staande uit: Paula van Alphen. broe
der Laetanius en Harry Bannink.
In het KRO-radioprogramma „Het
Radioprentenboek" (dinsdagmiddags om
17.1018.00 uur) zullen fragmenten van
de kwartfinales worden uitgezonden.
De halve finale zal op 14 mei in een
rechtstreekse uitzending uit het Tropen
museum te Amsterdam zijn te beluis
teren. (16.30-18.00 uur)
De finale wordt rechtstreeks door ra
dio en televisie uitgezonden op zaterdag
1 juni.
HILVERSUM I
18.00 Stereo: Koorzang. 18.19 Uitzen
ding van de PSP. 18.30 Nws. en weer-
praatje. 18.46 Act. 19.00 Op de man af,
praatje. 19.05 Muziek en dienst, een in
formatief programma: A. Kerkorgel
concert: klass. muz.; B. Klass. gewijde
muziek (gr.). 19.30 Stereo: Lichte gr.
muziek. 20.05 Stereo: Metropole-ork.:
amus. muz. 20.30 Boston Symphony
Orchestra en solist: moderne muziek
(opn.). 22.15 Literama: radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel. 22.30
Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50
Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: mod.
liederen. 23.10 Stereo: Pianorecital: mo
derne muziek. 23.30 Moderne blaasin
strumenten en hun nog levende oervor
men, muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25
Ik verbind U door..., praatje. 18.30
De tafel van (half) zeven: gevar. pro
gramma. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Nieuwe
wetenschappelijke gegevens inzake de
aarde, door drs. A. A. Manten. NRU:
20.05 Joodse Kunst of Kunst van Jo
den, klankbeeld. 20.30 Jazzmuziek. 21.00
Musonette: licht muziekprogr. 21.30 De
geschiedenis van het hoorspel: docu
mentaire. 22.15 Lichte grammofoonmu-
ziek. 22.20 BelgiëNederland, een progr.
van de Bond zonder Naam. 22.30 Nws.
22.40 Act. 22.55 Stereo: Metro's Mid
night Music: gevar. muziekprogram
ma. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. STER:
19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.06
Kenmerk, de wekelijkse informatieru
briek over kerk en samenleving.
NCRV: 19.31 Vidocq, politiefeuilleton.
STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ.
STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 In
kleur: Leger aan de breedtegraad,
documentaire over Het Leger des
Heils. 20.35 Spoken, toneelstuk van
Henrik Ibsen, (prod. Intertel). 22.15
Avondsluiting. NTS: 22.20-22.25 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. AVRO:
19.03 AVRO's Sportpanarama. 19.30
Vjoew, progr. voor de jeugd. NTS:
20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. AVRO:
20.20 AVRO's Televizier. 20.45 De Siy
premes, showprogr. 21.35 Voor de vuist
weg. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
LONDEN Radio-Caroline, Enge-
lands laatste piratenzendstation, is uit
gevallen en zyn twee schepen zjjn ver
dwenen.
„Caroline south" werd zondagmorgen
weggesleept door een Nederlandse sleep
boot. Een korte tijd daarna werd het
andere schip „Caroline north" dat bij
het eiland Man lag, ook door een Neder
landse sleepboot weggesleept.
De dixjoekeys van beide schepen heb
ben van te voren niets gezegd over de
ze actie. Een van hen zei verleden
week echter wel dat aan „Caroline
south" mogelijk herstelwerkzaamheden
moesten worden verricht. Men meent
dat het schip om deze reden op weg
naar Nederland kan zijn. „Caroline
south" werd op 1 september van het
vorig jaar een illegale zender toen de
eigenaars zich niets aantrokken van de
door de Britse regering gestelde tijds
limiet om de uitzendingen te staken.
„Caroline north" kon echter gewoon
doorgaan, daar dit schip ligt bij het ei
land Man en de daar geldende wetten
de uitzendingen mogelijk maken. De
beide schepen van radio-Caroline waren
de enige die met zenden bleven door
gaan, ondanks een wet van septem
ber van het vorig jaar die dit verbood.
Een twaalftal andere piratenzenders
zijn toen uit de lucht verdwenen. Radio-
Caroline zond popmuziek uit naar En
geland.
HILVERSUM I.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klass. gr.muz. 7.30
Nws. 7.32 Act. 7.45 Volksmuz. uit Nor-
mandië. 8.00 Nws. 8.11 NCRV-lied. 8.14
Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Klass. gr.
muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Verkenningen voor Uppsala,
gesprekken. 10.35 Sterio: Radio Trom
bonekwartet: klass. muz. 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee: gevar. progr. (plm.
12.22 Wij van het land; 12.26 Medede
lingen voor land- en tuinbouw; 12.30
Nws; 12.41 Act.). 14.05 Schoolradio.
14.30 Pizzicato: muzikaal middag ma
gazine. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Over-
heidsvoorl.: Hét oude Cura: aose Luan-
go-verhaal. Spreker: Henk Dennert.
17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gr.
muz. (8.30-8.35 De grenteman). 8.50
Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide
reportage. 9.40 Muz. uit de Middel
eeuwen en Renaissance (gr.). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen: populair verzoekplatenprogr.
(11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursberich
ten. 12.00 Stereo: Alt-mezzo en piano:
oude liederen en Spaanse en Engelse
volksliederen. 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de landbouw.
12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra
diojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Mu
ze belicht: muz. van Nederlandse com
ponisten. 14.25 Rostrum of Composers:
internationaal forum met mod. muz.
AVRO: 15.00 Oog om oog, hoorspel.
15.35 Stereo: Religieuze koorwerken
van Spaanse componisten (gr.). 16.00
Nws. 16.02 Stereo: Kerkorgelconcert:
klass. en mod. muz. 16.25 Voor de
jeugd. 17.15 Dixielandmuz. (gr.). 17.30
Tussen 10 plus en 20 min: lichte gr.
muz. voor de tieners.
HILVERSUM III.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ne
derlandse Artiesten Revue op de plaat.
10.00 Nws. 10.02 Klink-klaar, zonder
nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02
Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws.
13.02 Ekspres: gevar. platenprogr.
(14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er - Jee
- Em - Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix:
licht platenprogr. (17.00 Nws.).
MAANDAG 4 MAART 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teren). 10.20 Sportjourn. 10.50 Hofkon-
zert im Hinterhaus, amusem.program-
ma. 11.40 Die Feuertanzer von Langa-
da, rep. 12.00-13.30 Act.kroniek. 16.40
Journ. 16.45 Alter werden - aktief blei
ben; gepensioneerden met ideeën. 17.15
Urlaub oder (K)urlaub?, beschouwing.
18.00-18.05 Journ- (Reg. progr. NDR:
18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.26 Hafenkran-
kenhaus, TV-gerie. 19.59 Progr. overz.
WDR: 18.05 Kleur: Sebastian Quirl,
TV-film. 18.10 Kleur: Atom Anton, die
Superameise, TV-film. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Hier und Heute. 19.10 KI.:
Die Abenteuer der Seaspray, TV-film.
19.40 Kleur: König Salomos Schatz.).
20.00 Journ. en weerber. 20.15 Panora
ma, rep., analyses, meningen. 21.00
Alles oder Nichts, vragenspel. 21.45
Der Staat als Unternehmer, doe. pro
gramma. 22.30 Journ. comment, weer
ber. 22.50 Stuttgarter Gesprach. 23.50
Journ.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Die
Drehscheibe: act. en muz. 18.15 Der
Mann ohne Namen TV-film. 18.50 Zir-
kus meines Lebens, TV-film. 19.27
Weerber. 19.30 Heute: nieuws en ac
tualiteiten. 20.00 Dagboek uit de katho
lieke kerk. 20.15 Kleur: Leopold Sodar
Sanghor, portret van een Afrikaans
dichter en staatsman. 21.00 Die Verlob-
ten, Italiaanse speelfilm. Aansl. Film
tips. 22.45 Nws., weerber. en act.
AMSTERDAM Geen mens heeft nog neen gezegd. Of het nu Sieto Hoving
was of Guus Oster, Johnny Kraaykamp of Jan Wolkers, Ramses Shaffy of
Wim Kan. Ze kwamen gewoon en graag.
In Plein en publiek: een levend radioprogramma op de (zeer) late zaterdag
avond. Geschapen en grootgebracht anderhalf seizoen nu door Nick van
den Boezem (43).
De ras-Amsterdammer Van den Boe
zem waagde zich vorige week voor het
eerst buiten de Amsterdamse Continen
tal-Bodega, net binnen de sfeer van het
Leidseplein. Zonder spijt. PePijn en pu
bliek vanuit Den Haag, met Wim Kan
werd een succesrijke uitzending in de
Vara-serie.
Regisseur samensteller intervie
wer Van den Boezem „Ik ben een
éénmanszaak" wil spoedig ook Rot
terdam proberen. Het Winkeltje van
Ansje en Steye van Brandenburg mis
schien. Aarzelend noemt hij ook Maas
tricht en Groningen. Antwerpen ook.
Het programma van de nieuwkomer
in het omroepspektakel is ingeslagen.
Wat is het geheim van dit succes?
Nick van den Boezem over Plein en
publiek: „Het is een nieuwe formule
van entertainment. Ik heb gewoon ge
probeerd allerlei vormen van amuse
ment bij elkaar te brengen. Dat kan een
cabaretier zijn met een nieuw program
ma of een schrijver die met een boek
uitkomt, klassieke muziek of poëzie of
toneel".
„Elke vorm waarbij iemand zich uit,
is goed. Verschil tussen kunst met een
grote K en met een kleine k zie ik niet.
Het devoot ondergaan van iets met ge
sloten ogen verwerp ik helemaal. Als
de mensen door iets worden gegrepen
is het goed".
iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiii
IHIIIIIIilllllUIIIMIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllll
ijnen
Iver-
Van den Boezem, van oorsprong teke
naar, trad twee jaar geleden bij de Va-
ra in dienst als radio-regisseur. Daar
voor was hij zeven jaar regie-assistent
bij de Nederlandse Comedie. Nog eer
der was hij reclame-ontwerper.
Nu, zegt hij zelf, beweeg ik me lang
zaam in de richting van de televisie.
„Ik volg een cursus televisie-regisseur
en ik hoop drama te gaan doen. Uit
eindelijk echter wil ik weer terug naar
het toneel, mèt alle ervaringen van ra
dio en teevee".
„Toen ik nog bij het toneel zat, rea
liseerde ik me dat maar twee tot drie
procent van de Nederlandse bevolking
daarmee in contact kwam. Met de mas
samedia bereik je een veel groter pu
bliek".
Op dat ogenblik had hij incidenteel
voor de radio gewerkt. Hij had docu
mentaires gemaakt over Heijermans en
Shakespeare. Aan Shakespeare dankt
hij een beurs van de British Council
(organisatie die de Engelse cultuur in
Nederland vertegenwoordigt), waar
door hij in Stratford-on-Avon met de
klassieke Brit kon gaan kennismaken.
„Shakespeare was de grootste enter
tainer van zijn tijd. Hij was voor ieder
een, speciaal voor de man met de
staanplaats. Zijn stukken waren totaal
theater, totaal entertainment. Het gek
ke is dat we met het moderne toneel
daar langzamerhand weer naar terug
gaan, het is niet uitsluitend meer het
zeggen van mooie teksten".
schreef een brief. De volgende dag had
ik Kan al aan de telefoon. Hij wilde
meteen, had het programma al eens
gehoord. De omroep heeft zijn optreden
met wat pep aangekondigd. Anders kon
dig ik nooit wat aan".
„Ik weet ook nooit lang van tevoren
wat het gaat worden. Het moet actueel
zijn. De termijn waarop ik de mensen
vraag te komen varieert van een week
tot 24 uur. Ze vinden het allemaal fijn.
Het is ook een reuze kick voor ze, want
het is „live" en dat komt niet veel
meer voor tegenwoordig".
„Het moderne toneel ontleent boven
dien veel aan middelen die zijn ontdekt
door televisie, film en radio (geluid).
Daarom ook wilde ik naar radio en tee
vee".
Het idee voor de variant van Plein
en publiek, Pepijn en en publiek vanuit
het Haagse cabaret van Paul van Vliet
werd geboren, toen Van den Boezem in
september vorig jaar voor de televisie
de uitzending Portret van een cabaret
maakte. Sindsdien is hij coach van Pe
Pijn.
Paul van Vliet .eigenlijk haalde Wim
Kan altijd moeilijk voor microfoons
en camera's te lokken in het radiopro
gramma. Van den Boezem: „Van Vliet
Een andere grond voor zijn succes:
„Ik ben in Amsterdam gaan zitten. Het
Gooi is nog steeds a-cultureel. Moet je
weten dat de omroepen in de begin-fase
allemaal een kantoor hadden in Amster
dam. Ze zijn naar Hilversum getrokken,
omdat mevrouw Vogt (vrouw van de
AVRO-pionier) indertijd weigerde te
verhuizen".
„Als je in Hilversum wat wilt doen,
moet je publiek gaan halen. De mensen
moeten met bussen en dan krijg je
toch weer een bepaald slag mensen. In
Amsterdam ligt het publiek voor het op
roepen. Daarmee bereik ik een sfeer
waarin de luisteraar naar mij toekomt;
er wordt hun een soort sociëteitspro
gramma aangeboden waarvan ze het
gevoel hebben dat ze erbij horen. Ik
wil niet die sfeer van: Goedenavond
luisteraars in de zaal, goedenavond luis
teraars in de huiskamer".
„Mijn programma is iets wat nooit
opraakt. Mijn formule is: Wat gaat er
gebeuren. Wie brengt er een boek uit.
Wat komt er in De la Mar, wat in de
Kleine Komedie. Hier in Amsterdam ga
ik alle programma's bekijken. Ik weet
wat er leeft".
„Het is nog nooit gebeurd dat iemand
niet kwam. Alleen Jan Cremer heeft
me eens in de steek gelaten. Hij zou ko
men, maar vijf minuten voordat hij
moest opkomen, kreeg ik een briefje in
de hand gedrukt: Sorry, teveel flipstand.
Ik heb er niets van laten merken. Ik
heb hem gewoon doodgezwegen. Maar
daar sta je. Je moet opeens twintig mi
nuten vullen. En het is live".
AMSTERDAM - De deelnemingen
van Hagemeijer en Co's handelmaat
schappij N.V. hebben blijkens de ver
lies;- en winstrekening in het verschenen
verslag over 1967 een bijdrage geleverd
van f 7,2 min tegenover f 6,5 min in
1966. De opheffingen van de vestigingen
in Kongo, die oktober 1967 was vol
tooid, leverde een positief liquidatiesal
do op van f 102.000, omdat in de achter
liggende jaren steeds interne afschrij
vingen zijn toegepast op het aandelen
pakket in Hagemeijer Trading Co. De
algemene kosten stegen tot f 980.000
(f 924.000) en de afschrijving deelne
mingen zelfs tot f 644.000 (f 290.000).
Tenslotte blijkt het winstsaldo te zijn
gestegen vari f 5,01 min. tot f 5,42 min.
Zoals bekend zal 33 1/3 pet dividend,
waarvan 25 pet in contanten, worden
voorgesteld (30 pet, waarvan 25 pet in
contanten). Op dit moment opereren de
deelnemingen, op enige kleine uitzon
deringen na, op een goed rendabele ba
sis. Aan de uitbreiding van de zaken bij
de dochterondernemingen wordt grote
aandacht geschonken. Daarnaast is en
blijft men bijzonder geïnteressserd in
het vergroten van de organisatie door
het overnemen van andere bedrijven.
Verwacht mag worden dat in 1968
wederom redelijke resultaten behaald
zullen worden.
DEN HAAG De N.V. Westland-
sche Hypotheekbank zal aan de jaar
vergadering, die op 11 maart zal wor
den gehouden, voorstellen om als jubi
leumdividend over 1967 per aandeel
van f 1000 een extra bedrag van
f 20 uit te keren, zo meldt het verslag.
De Westlandsche bestaat dit jaar nl
75 jaar. Voorts wordt voorgesteld het
„gebruikelijke" dividend per aandeel
van f 1000, waarop 10 pet verplicht ls
gestort, te verhogen van f 55 tot f 60.
Deze voorstellen houden in dat per
aandeel van f 250 een bedrag van in
totaal f 20, per aandeel van f 1000 in
totaal f 80 per aandeel van f 2500 in
totaal f 200 en per oprichtersbewijs
f 1.218,61 zal worden ontvangen.
Dank zij de verder gestegen rente-
marge kon de geconsolideerde winst
stijgen van f 4,2 min tot f 5,3 min. De
baten aan interest stegen tot f 11,6 min
f 10 niln).
Na goedkeuring van de voorgestelde
winstverdeling zullen de open reserve!
stijgen tot f 34 miljoen f 31,3 min).
Het wordt in het belang van het be
drijf geacht om de gunstige resultaten
over het afgelopen jaar mede voor een
verdere versterking van de reserves
aan te wenden. Ditmaal is f 5 min
f 4,6 min) ten laste van de verlies-
en winstrekening gebracht als reserve
voor diverse belangen, die in de ba
lans onder crediteuren wordt opgeno
men een onder meer wordt gevormd ter
dekking van de verplichtingen uit
hoofde van vennootschapsbelasting.
De toekomst van de vennootschap
wordt met vertrouwen tegemoet ge
zien.
HELMOND De afzet van Hatema
N.V. is in de verstreken maanden van
het lopende boekjaar met ca 8V« pet ge
stegen t.o.v. die in de overeenkomstige
periode van het vorig boekjaar. Ook de
orderportefeuille ligt op een hoger peil.
De liquidatie van de fabriek in Luxem
burg heeft geen verlies opgeleverd. De
ontwikkeling bij de Spaanse dochteron
derneming is bevredigend.
In de door 51 aandeelhouders be
zochte jaarvergadering sprak de voor
zitter, de heer W. Vrolijk, zijn voldoe
ning uit over de gunstige gang va za
ken en releveerde dat sinds 1946 gemid
deld negen procent dividend kon wor
den uitgekeerd (de laatste jaren was
dit tien pet).
LONDEN Twee van Engeland»
grootste verzekeringsmaatschappijen
de Royal Assurance Company (ge
sticht in 1720) en de 147 jaar oude
Guardian Assurance Company zijn
bezig besprekingen te houden inzake
een fusie. Het samengaan van beide
ondernemingen zou een verzekerings
maatschappij opleveren met activa van
meer dan 600 miljoen pond sterling.
BOMBAY India heeft zaterdag het
officiële bankdisconto verlaagd van
zes tot vijf procent. In een perscom
muniqué zei de Indiase centrale bank
dat de discontoverlaging in overeen
stemming is met de algemene politiek
ter bevordering van het economisch
herstel in verband met de vergroting
der agrarische produktie.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Haarlem-Schoten (toez.)
(vac. dr. H. van der Loos): A. J. de Bue
te Makkum; te Tjerkwerd c.a. (toez.):
A. Sturm te Pesse; te Maurik: C. L.
Verbaas te Monnikendam; te Woerden
(4de pred.pl.) (toez.): J. Bogaard te
Ernst (Gld.).
Aangenomen naar Oppenhuizen c.a.:
F. A. van Liere te Renesse c.a.
Bedankt voor Yerseke: A. Westra te
Rhenen; voor Boven-Hardinxveld (2de
pred.pl.) K. Schipper te Middelharnis.
Geref. Kerken (Vrijgemaakt).
Beroepen te Blija: C. J. Breen te Kat
wijk aan Zee.
Geref. Gemeenten.
Beroepen te Klaaswaal: P. Blok te
Dirksland.
Bedankt voor Veenendaal: A. Hooger-
land te Werkendam.
Beroepen: te Hoofddorp: A. Hoogerland
te Werkendam.
4