Meeneem-
bootje
Kinderen spelen op de weg
ouders aansprakelijk voor
ongelukken?
Japanse VIP-auto
'n Combi van
Wartburg
WÊÈË
Opvoeden
llïïi,
Bouw schiet op
Niet geheim
Steen voor auto
Bal tegen brommer
nieuwtjes
Weer nieuw middel
tegen roest
ooooooooooo
OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO
Veel vreemde vogels rijden met de Variomatic
Vauxhall, de Engelse afdeling van
General Motors, heeft z(jn pro
gramma uitgebreid met de „Vento
ra", een nieuw model, dat een hoge
graad van luxe en prestaties aan een
compacte vorm paart. Ontwikkeld uit
de vorig jaar geheel vernieuwde Vic
tor, combineert de .Ventora' de weg-
ligging, besturing en de ingebouwde
veiligheid van dit model met de 6-
Rusland bouwt aan een
gigantisch auto-project
cilinder 3.3 liter-motor van 142 pk
van Vauxhall's Cresta- en Viscount-
series. Een aantal specifieke eigen
schappen kenmerken echter de „Ven
tora".
De Vauxhall „Ventora" wordt
standaard met een 4-versnellingsbak
met vloerschakeling geleverd. Po-
werglide automatische transmissie
kan tegen bijbetaling worden gele
verd.
De Vauxhall „Ventora" zal vanaf
maart 1968 in ons land leverbaar zjjn
12.150,—).
Er is een nieuwe boot op
de markt de „Seaview".
'n Toepasselijke naam, want
men kijkt dwars door de
bodem van de boot, die van
6 mm dik glas-helder mate
riaal is, zoals dat ook voor
vliegtuigkoepels gebruikt
wordt. De „Seaview" is zó
geconstrueerd, dat de wan
den ingevouwen kunnen
worden, zodat de boot (2,25
m lang, 1,30 breed m en 50
cm hoog) als een plat geheel
op het dak van de auto of
in de caravan kan worden
meegenomen. Montage bin
nen een minuut. De „Sea
view" is onzinkbaar en kan
een buitenboordmotor heb
ben tot 6 pk. Eigen gewicht
30 kg. liet toelaatbaar ge
wicht is 300 kg. Voor vis
sers, kampeerders, caravan-
ners, jagers en duikers!
Prijs f 990.-.
Rechts de boot; links in
opgevouwen toestand.
Rusland is naarstig bezig met de ver
wezenlijking van een gigantisch tienja
renplan dat het land een flinke automo
bielindustrie moet bezorgen. De Russen
willen in 1975 twee miljoen personenau
to's per jaar maken. Toen in 1965 met de
uitvoering van het plan werd begonnen
maakten ze er nog geen tweehonderddui
zend.
Het eerste jaar van het plan bleek de
plotselinge Russische belangstelling voor
de auto vooral uit het afsluiten van con
tracten met buitenlandse autoconcerns.
Renault zou gaan helpen met de reorga
nisatie .van de fabriek bij Moskou waar
de Moskvitch (de auto die bij ons Scal-
dia wordt genoemd) wordt gebouwd.
Fiat zou een complete fabriek installe
ren voor de bouw van aan de Russische
bedrijfsomstandigheden aangepaste Fiat
124's. Met Toyota wordt op het ogenblik
onderhandeld over een dergelijk contract.
De Russen willen dat ook Toyota een fa
briek voor ze bouwt, installeert en op
gang helpt.
In Rusland is inmiddels een commissie
bezig met een groots opgezet verkeers-op-
voedingsplan. Men redeneert „We moe
ten de mens opvoeden en/of omscholen
tot een goed verkeersdeelnemer. Zolang
er nog automobilisten zonder verantwoor
delijkheidsgevoel en zorgeloze voetgan
gers zijn, kan met niet verwachten dat
auto's met zogenaamde veiligheidsinte
rieurs een einde maken aan de verkeers
onveiligheid".
De „Fiatskifabriek" moet in 1972 klaar
zijn en dan 600.000 auto's maken. De
bouw schiet al flink op. Ook het reorga-
nisatiewerk van Renault is al volop aan
de gang. De produktie werd al opgevoerd
tot 90.000 stuks, maar het moeten er
300.000 zijn geworden in 1970.
Dit alles is alleen maar mogelijk dank
zij een fikse steun van de regering. Die
stopt vijftien miljard in het plan. Dat is
een hele ommezwaai, nadat Kroesjtsjef
en de zijnen de auto zo ver mogelijk bui
ten het bereik van de kameraden hielden.
Zo nu en dan blijkt er opeens iets van
de Russische activiteiten op autogebied.
Er wordt op een studiedag var) ingeni
eurs opeens een hoogst origineel prototy
pe voor een stadsautootje getoond. Er
gens in Moskou snapt een Westerse foto
graaf een nieuw type Volga. Bij een pa
rade duikt er tot ieders verrassing een
nieuwe versie van de staatsiekaros Zil op.
In het westen wordt een Russische auto,
de Jalta, onthuld met een motor van Re
nault. En de voor West-Europa bestem
de Scaldia's worden voortaan geassem
bleerd in de Renaultfabriek in de buurt
van Brussel.
De nieuwe pontoncarrosserie van de
Jalta werd eind vorig jaar op de autoten
toonstelling van Turijn geïntroduceerd.
Veel geheims was er trouwens niet meer
aan, want de Russen hadden er jarenlang
mee in Moskou proef gedraaid. Zo nu en
dan werd zulk een prototype dan door een
tourist gefotografeerd. In Turijn was de
nieuwe Jalta nog voorzien van de lucht-
gekoelde viercilinder V-motor die ook in
de kleine Jalta zit. Op de Brusselse ten
toonstelling stond vorige week dezelfde
auto, maar nu met een watergekoelde
viercilinder van Renault.
De nieuwe Volga en de nieuwe Zil 114
zijn nog niet buiten Rusland gebracht,
maar ze zijn al wel in produktie. Beide
zijn vrij moderne auto's om te zien. De
Volga is dé Russische taxi, de Zil 114 is
alleen voor dienstgebruik door hoge amb
tenaren.
De Volga moet het doen met een stevi
ge viercilinder van 100 SAE-pk. De Zil
114 heeft een zware en sterke V-8, gecom
bineerd met een automatische transmis
sie.- Andere moderne snufjes aan de Zil
zijn de wisselstroomgenerator en het vei-
ligheidsstuur. De Vo'ga heeft een topsnel
heid van 150 km/u., de Zil van 190 km/u.
Een veel opmerkelijker verschijning is de
Maxi, een prototype voor een uiterst han
dig autootje voor stadsverkeer. De auto
wordt to genoemd om duidelijk te maken
dat er bij het ontwerp van deze auto een
maximaal gebruik werd gemaakt van de
ruimtelijke mogelijkheden. Het wagentje
is bijzonder kort, slechts even over de drie
meter. Toch kunnen er vier mensen in zit
ten en is er ook nog wat ruimte voor ba
gage. De deuren van de Maxi slaan niet
open, maar schuiven naar achtferen. Dat
is niet alleen veiliger, maar ook gemakke
lijker als er dicht naast een andere auto
wordt geparkeerd.
Alleen al uit de Maxi blijkt wel dat de
Russen ervan overtuigd zijn dat hun ste
den binnen enkele jaren net zo overvol
met auto's zullen zijn als de steden ln het
westen. Vandaar dat er vast een commis
sie aan het werk is gezet om uit te zoeken
hoe het toekomstige verkeer veilig kan
worden gehouden.
(van onze juridische medewerker)
Het Burgerlijk Wetboek stelt de ou
ders aansprakelijk voor de schade, wel
ke hun minderjarige bij hen inwonende
kinderen hebben aangericht! Deze aan
sprakelijkheid is niet onbeperkt; zij
houdt namelijk op, indien de ouders be
wijzen, dat zij de daad van hun kind
niet hebben kunnen beletten.
Wanneer kan van de ouders gezegd
worden, dat zij een daad van hun kind
niet hebben kunnen beletten? Vroe
ger werd hier wel de risicoleer gehul
digd. Volgens deze leer moeten de ou
ders de risico's dragen van het heb
ben van kinderen, ongeacht de vraag,
of de ouders zelf enige schuld treft.
Volgens deze leer kunnen zij slechts
vrijuitgaan, indien zij overmacht aan
tonen.
Later heeft de Hoge Raad een milder
standpunt ingenomen. De Raad baseer
de de aansprakelijkheid der ouders op
een vermoeden van schuld, dat voor te
genbewijs vatbaar is. Dit betekent, dat
de ouders slechts behoeven te bewijzen,
dat zij geen schuld hebben aan de scha
de veroorzaakt door hun kind. De ou
ders zullen dus b.v. moeten aantonen,
dat zij voldoende toezicht hebben ge
houden op hun kind en niet tekort zijn
geschoten in de opvoeding. Zij zullen
aannemelijk moeten maken, dat zij hun
kind geen grotere vrijheid hebben gela
ten dan verantwoord was in verband
met de leeftijd en de aard van het
kind.
Hierbij spelen natuurlijk de eisen van
het huidige maatschappelijke leven een
belangrijke rol. Ter verdere oriëntatie
zullen wij enkele rechterlijke uitspra
ken weergeven.
Een 4-jarige jongetje gooide een steen
naar een auto, waardoor de voorruit
werd vernield. De auto-eigenares sprak
de vader van het jongetje aan voor de
door haar geleden schade. Voor de recht
bank te Haarlem wees de vader zijn
verantwoordelijkheid van de hand. Hij
betoogde, dat van de ouders van een
4-jarig kind, dat op het trottoir speelt,
niet gevergd kan worden, dat zij het
kind steeds in het oog houden.
De rechtbank overwoog, dat het in
het algemeen geen aanbeveling ver
dient een kind van vier jaar toe te
staan zich zonder geleide buiten de ou
derlijke woning te begeven tot het zoe
ken van vermaak nabij de openbare
weg. Maar op zich zelf behoeft het feit,
dat ouders hun kind van die leeftijd niet
beletten zich enige tijd op te houden op
het trottoir v ór de ouderlijke woning,
hun nog nie^ als een tekortkoming te
worden aangerekend. In dat geval mag
evenwel van de ouders verwacht wor
den, dat zij steeds bedacht zijn op een
onbezonnen daad van zulk een jong en
veelal in een fantasiewereld levend
kind. Zij behoren er dan voor te zorgen,
dat het kind binnen hun gezichtsveld
blijft en niet aan hun wakend oog ont
snapt.
Maar de rechtbank stelde vast, dat
het kind de steen gegooid had in een
verderop gelegen straat en niet voor
het ouderlijk huis. De ouders moeten
dus hebben goedgevonden, althans niet
hebben verhinderd, dat het kind zich
uit de onmiddellijke omgeving van de
ouderlijke woning verwijderde en bui
ten het gezichtsveld der ouders trad. De
ervaring leert, dat een kind zich buiten
het gezichtsveld van de ouders vrijer
voelt en aldus eerder geneigd is tot kat-
tekwaad.
Van deze gang van zaken maakte de
rechtbank een ernstig verwijt aan de
vader en veroordeelde hem de auto
schade te vergoeden.
Drie jongens van 9 en een jongen
van 15 jaar waren aan het voetballen
op een pleintje bij een kruispunt. Plot
seling rolde de bal de rijbaan op en
trof het voorwiel van een bromfiets,
waardoor zijn berijder ten val kwam.
De bromfietser, een 68-jarige arts, liep
een zeer ernstige breuk van het linker
scheenbeen op met beschadiging van
het kniegewricht.
Voor de rechtbank eiste de arts scha
devergoeding van de vaders van de Jon
gens. De vaders stelden zich op het
standpunt, dat geen van hen aanspra
kelijk gesteld kon worden, aangezien
niet aangetoond kon worden, wie van
de vier jongens de noodlottige wending
aan de bal had gegeven.
Maar de rechtbank overwoog, dat de
oorzaak van het ongeval niet in een in
dividuele daad van een der medespelen
den gezocht moest worden. De wezenlij
ke oorzaak is gelegen in het gezamen
lijk deelnemen door de jongens aan het
gevaar scheppende groepsspel. De
vraag, wie van de jongens uiteindelijk
de directe oorzaak van het wegrollen
van de bal is geweest, doet hier niet
ter zake. Elke deelnemer aan het spel
moet als schuldige veroorzaker worden
aangemerkt, aldus de rechtbank.
De vaders brachten nog in het mid
den, dat op het onderhavige pleintje re
gelmatig werd gevoetbald. In verband
met het gebrek aan speelruimte meen
den zij. dat van hen niet gevergd kon
worden hun zoons het voetballen op
straat geheel te verbieden. Wel hadden
zij hun zoons gewezen op de daaraan
verbonden gevaren
Doch de rechtbank oordeelde, dat de
vaders de gevolgen van hun opvatting
moesten dragen en de door hun zoons
veroorzaakte schade voor hun reke
ning moesten nemen.
En aangezien de vaders van een ge
lijke gezindheid ten aanzien van hun
opvoederstaak hadden blijk gegeven,
werd ieder van hen veroordeeld de ge
hele schade te vergoeden met dien ver
stande. dat betaling door de één de an
deren zou bevrijden.
Mr. C. A. Baron Bentinck.
Italiaanse automobielontwerpers hebben
zich door de Fiat 125, die onlangs nog in
het automobiel-kritische Zweden tot de
„Auto van het jaar" werd gekozen, laten
inspireren tot verschillende bijzonder smaak
volle ontwerpen. De beroemde ontwerper
Bertone maakte op basis van de Fiat 125
bovenstaande luxe coupé: modern gestileerd
met een lange motorkap, veel glas en een
korte, hoog opgewerkte achterpartij" de
„Bertone 125 Executive". Heel chique, inder
daad!
Met de „Nissan President" heeft de Ja
panse automobielindustrie zich geworpen
op automobielen, die speciaal ontworpen
en gebouwd worden voor de VTP's het
selecte gezelschap van zeer belangrijke
mensen, dat met extra zorg en comfort
wordt omgeven. De „Nissan President"
is een bijzonder mooie en uiteraard roya
le automobiel. De wagen is ruim 5 meter
lang en 1,80 meter breed. De wielbasis
bedraagt 2.85 meter, het eigen gewicht is
1600 kg. Een zware wagen dus, die ech
ter wordt voortbewogen door een 4 liter
V-8 motor met een vermogen van maar
liefst 195 SAE-pk. Tezamen met een vol
ledig automatische Borg-Warner trans
missie geeft deze krachtige motor de wa
gen een flitsend acceleratievermogen en
een topsnelheid van 185 km/uur.
De „Nissan President" heeft een be
krachtigd remsysteem met schijfremmen
op de voorwielen. In Nederland zal de
eerste en voorlopig enige „President"
worden gebruikt door de Japanse gezant
Zijne Excellentie mr. Ushiroku, die deze
wagen dezer dagen in ontvangst heeft ge
nomen.
Wartburg heeft op basis van de sedan
een combinatiewagen uitgebracht, de
Wartburg 353 Tourist De achterbank kan
op de gebruikelijke manier worden weg-
geklapt, waarna er een laadruimte van
bijna twee meter lengte en een meter
breedte (tussen de wielkasten) ontstaat.
De laadruimte is van opzij door de twee
achterdeuren te bereiken, hetgeen gemak
kelijk kan zijp. bij bestelwerk. Verder kan
de achterklep, over de volle hoogte en
breedte van de auto, omhoog worden ge
klapt. Deze achterklep is evenals de ach
ter-spatborden van Duroplast, de kunst
stof waar de Oostduitse Trabant sinds
jaar en dag van wordt gemaakt. Het
eigen gewicht van de auto is 940 kilo.
Het maximaal toelaatbaar totaalge
wicht is 1390 kilo. De topsnelheid is 115
km/u. De Wartburg 353 Tourist kost 6695
gulden.
Er is weer een nieuw produkt in de
handel gebracht, gemaakt op basis van
zink, dat bedoeld is om auto's tegen roest
te beschermen. Het nieuwe spul heet Zinc
plate.
Zinc plate moet worden aangebracht op
plaatsen waar auto's roesten of willen
gaan roesten. In beide gevallen moet de
te behandelen plek eerst worden schoon
gemaakt. Eventuele roest moet worden
verwijderd met een staalborstel of een
grof schuurpapier. Zinc plate voorkomt 't
gaan roesten van auto's op kritieke plaat
sen afdoend. Als er al roest is, wordt ver
der roesten in elk geval onmogelijk ge
maakt. Na een dag of wat kan het laag
je Zinc plate worden geschilderd met
autolak.
Holts Zinc plate wordt verkocht in een
klein busje met een kwastje in de dop.
Dat kost f 5. Een spuitbus met iets meer
inhoud kost f 5,95 gulden. Een drie keer
zo grote spuitbus kost f 9,90.
DAF maakte tot dusverre dik
tweehonderdduizend personenauto's
met de door Huub (dr. H. J.) van
Doorne uitgevonden automatische
transmissie, de Variomatic.
Dezelfde transmissie wordt echter
voor vele uitzonderlijke voertuigjes
gebruikt.
Dat gebeurt, dank zij het feit, dat
de Variomatic zich van andere auto
matische transmissies onderscheidt
doordat hij zonder bepaalde vaste
overbrengingsverhoudingen werkt.
Hij is oneindig variabel. Hij kiest
voor elke omstandigheid de over
brengingsverhouding die het meest
gunstig is en maakt het zo mogelijk
steeds maximaal van de prestaties
van de motor te profiteren. Verder
drijft de Variomatic de wielen altijd
gelijkmatig aan; een rondspinnend
wiel, terwijl het andere stil staat,
kent hij niet. Hij leent zich daardoor
uitermate voor terreinwerk.
Enkele toepassingen ziet men bo
venaan deze pagina.
1. De Italiaanse fabriek Prinoth I
maakt met behulp van de Varioma-
tic een voertuig voor het aanleggen J
van skipistes. De karretjes van Pri- J
noth rijden op een brede rupsband, J
die de sneeuw platdrukt. Ze worden
steeds paarsgewijs gebruikt. Ge
stuurd wordt door de ene band snel
ler te laten draaien dan de andere.
2. DAF heeft zelf een vrachtwa
gentje in produktie genomen met de
motor en de Variomatic van de 44.
De DAF Pony is zowel geschikt voor
gebruik op moeilijk begaanbare weg
getjes als voor werk in stadsver
keer.
3. De Zeeuwse fabrikant J. J. de
Bakker uit Huist knutselde een ding
in elkaar dat zich met behulp van
twee enorme kurketrekkers, eik aan
gedreven door een motor en Vario
matic van DAF, in het water en op
slik. zand, drijfzand, enzovoorts, i
voortschroeft. Amphirol heet dit
unieke geval toepasselijk.
4. Een via een Variomatic aange- J
dreven Brabham was 's werelds J
eerste volautomatische racewagen, j
De DAF-Brabham sloeg in diverse
wedstrijden een uitstekend figuur en
DAF deed er een schat aan ervarin
gen mee op.
5. De Zweedse posterijen laten
duizend wagens met Variomatic bou
wen voor huis-aan-huis bestelwerk.
Bij een proef bleek dat de auto's el
ke 3.5 meter moeten stoppen. De
Zweden probeerden vele automati
sche transmissies voor de Varioma
tic werd uitverkoren.
6. De Sabena had genoeg van het J
gezeul met vliegtuigtrappen en voor
zag die daarom van een motor met
Variomatic van DAF. De trappen rij
den nu op eigen kracht. „De enige
getrapte Variomatic", grinnikt de
persdienst van DAF, die immers
graag wijst op het oneindig variabe
le karakter van de Variomatic.
7. In opdracht van het Ameri
kaanse leger ontwierp DAF een wa
pendrager voor terreinwerk met Va
riomatic. Deze Pony kan terwyl men
erop zit of er achter loopt, worden be
stuurd. Het Amerikaanse leger be
proeft hem op het ogenblik. Hij
schijnt al betrokken te zijn bij de
ontwikkeling van voertuigen voor ge- J
bruik op andere planeten, maar j
daarover doen de Amerikanen erg
geheimzinnig.
8. Eigenbouw van de Noor Eric
Brusletto, die er genoeg van had om
's winters steeds met zijn auto in de
sneeuw vast te komen zitten. Hij
vond uit dat zijn via een Varioma
tic aangedreven sneeuwscooter zelfs
geen wegen meer nodig heeft. Hjj
gebruikt het apparaat nu ook om
skiërs hellingen op te trekken.
Ook Frankrijk heeft te kampen met
een overschot aan arbeidskrachten
in de mijnstreken, waar steeds meer
kolenmijnen de deurren gaan sluiten.
Vandaar dat als plaats van vestiging
van een nieuwe Citroën-fabriek de om
geving van Metz is gekozen. Men zal
daar mechanische onderdelen gaan pro
duceren. Als de nu in aanbouw zijnde
fabriek eenmaal in bedrijf is zullen er
1200 werknemers kunnen werken.
Dezer dagen is de drie miljoenste
„Mini" van BMC geproduceerd. De
drie miljoen werden gemaakt in een pe
riode van ca. 8Vt jaar; in augustus 1959
werd 't destijds revolutionaire type aan
de wereld getoond. De drie miljoenste
Mini van welk type er heden ten da
ge nog steeds zeer vele worden ge
maakt was een rode Austin Seven
„Automatic". Hij werd aangeboden aan
de president van BMC in Canada.
In 1967 werden buiten de Verenigde
St 1.446.000 personen- en vracht
auto's door General Motors geprodu
ceerd. Hiervan waren er 1.194.000 per
sonenwagens. Succesvolle modellen wa
ren de Vauxhall Viva, de Opel Kadett,
de Opel Commodore en de Australische
Holden Torana.
Voornamelijk met het doel om geparkeerde wagens van perso
neelsleden van de Amerikaanse Oldsmobile-fabriek uit de sneeuw
te kunnen trekken, werd deze „Mini Toronado" (op de voorgrond)
door ingenieurs en technici van General Motors gebouwd. In vergelij
king met het normale Toronado-model met voorwielaandrijving, is de
„Mini-Toro" niet eens driekwart zo lang, maar hij weegt wel ruim
180 kg méér. Zijn b impers, die elk 70 kg wegen, zijn dikke njassieve
platen van hard esdoornhout, welke bedekt zijn met een sterke, maar
soepele rubberlaag. De „Mini-Toro" is uitgerust met een aantal spe
ciale voorzieningen, o.m. met een op het dak gemonteerd zwaailicht,
een zoeklicht, een eerste-hulp-koffertje, dubbele batterijen en dyna
mo's, een elektrisch verwarmde achterruit, zwaardere schokbrekers
en speciale radiator. Een ruimte in het linker voorspatbord bevat
aansluitingen voor hulpstartkabels. Doordat de wielbasis van de
wagen slechts 2,57 m bedraagt, is zijn draaicirkel bijzonder klein.
Spijkerbanden voor en achter verhogen het rem- en trekvermogen op
sneeuw of ijs. Krachtbron voor de „Mini-Toro" is de 7,45 l V8-motor
van de normale 1968 Toronado.