Meeneem- bootje Kinderen spelen op de weg ouders aansprakelijk voor ongelukken? Japanse VIP-auto 'n Combi van Wartburg WÊÈË Opvoeden llïïi, Bouw schiet op Niet geheim Steen voor auto Bal tegen brommer nieuwtjes Weer nieuw middel tegen roest ooooooooooo OOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOO Veel vreemde vogels rijden met de Variomatic Vauxhall, de Engelse afdeling van General Motors, heeft z(jn pro gramma uitgebreid met de „Vento ra", een nieuw model, dat een hoge graad van luxe en prestaties aan een compacte vorm paart. Ontwikkeld uit de vorig jaar geheel vernieuwde Vic tor, combineert de .Ventora' de weg- ligging, besturing en de ingebouwde veiligheid van dit model met de 6- Rusland bouwt aan een gigantisch auto-project cilinder 3.3 liter-motor van 142 pk van Vauxhall's Cresta- en Viscount- series. Een aantal specifieke eigen schappen kenmerken echter de „Ven tora". De Vauxhall „Ventora" wordt standaard met een 4-versnellingsbak met vloerschakeling geleverd. Po- werglide automatische transmissie kan tegen bijbetaling worden gele verd. De Vauxhall „Ventora" zal vanaf maart 1968 in ons land leverbaar zjjn 12.150,—). Er is een nieuwe boot op de markt de „Seaview". 'n Toepasselijke naam, want men kijkt dwars door de bodem van de boot, die van 6 mm dik glas-helder mate riaal is, zoals dat ook voor vliegtuigkoepels gebruikt wordt. De „Seaview" is zó geconstrueerd, dat de wan den ingevouwen kunnen worden, zodat de boot (2,25 m lang, 1,30 breed m en 50 cm hoog) als een plat geheel op het dak van de auto of in de caravan kan worden meegenomen. Montage bin nen een minuut. De „Sea view" is onzinkbaar en kan een buitenboordmotor heb ben tot 6 pk. Eigen gewicht 30 kg. liet toelaatbaar ge wicht is 300 kg. Voor vis sers, kampeerders, caravan- ners, jagers en duikers! Prijs f 990.-. Rechts de boot; links in opgevouwen toestand. Rusland is naarstig bezig met de ver wezenlijking van een gigantisch tienja renplan dat het land een flinke automo bielindustrie moet bezorgen. De Russen willen in 1975 twee miljoen personenau to's per jaar maken. Toen in 1965 met de uitvoering van het plan werd begonnen maakten ze er nog geen tweehonderddui zend. Het eerste jaar van het plan bleek de plotselinge Russische belangstelling voor de auto vooral uit het afsluiten van con tracten met buitenlandse autoconcerns. Renault zou gaan helpen met de reorga nisatie .van de fabriek bij Moskou waar de Moskvitch (de auto die bij ons Scal- dia wordt genoemd) wordt gebouwd. Fiat zou een complete fabriek installe ren voor de bouw van aan de Russische bedrijfsomstandigheden aangepaste Fiat 124's. Met Toyota wordt op het ogenblik onderhandeld over een dergelijk contract. De Russen willen dat ook Toyota een fa briek voor ze bouwt, installeert en op gang helpt. In Rusland is inmiddels een commissie bezig met een groots opgezet verkeers-op- voedingsplan. Men redeneert „We moe ten de mens opvoeden en/of omscholen tot een goed verkeersdeelnemer. Zolang er nog automobilisten zonder verantwoor delijkheidsgevoel en zorgeloze voetgan gers zijn, kan met niet verwachten dat auto's met zogenaamde veiligheidsinte rieurs een einde maken aan de verkeers onveiligheid". De „Fiatskifabriek" moet in 1972 klaar zijn en dan 600.000 auto's maken. De bouw schiet al flink op. Ook het reorga- nisatiewerk van Renault is al volop aan de gang. De produktie werd al opgevoerd tot 90.000 stuks, maar het moeten er 300.000 zijn geworden in 1970. Dit alles is alleen maar mogelijk dank zij een fikse steun van de regering. Die stopt vijftien miljard in het plan. Dat is een hele ommezwaai, nadat Kroesjtsjef en de zijnen de auto zo ver mogelijk bui ten het bereik van de kameraden hielden. Zo nu en dan blijkt er opeens iets van de Russische activiteiten op autogebied. Er wordt op een studiedag var) ingeni eurs opeens een hoogst origineel prototy pe voor een stadsautootje getoond. Er gens in Moskou snapt een Westerse foto graaf een nieuw type Volga. Bij een pa rade duikt er tot ieders verrassing een nieuwe versie van de staatsiekaros Zil op. In het westen wordt een Russische auto, de Jalta, onthuld met een motor van Re nault. En de voor West-Europa bestem de Scaldia's worden voortaan geassem bleerd in de Renaultfabriek in de buurt van Brussel. De nieuwe pontoncarrosserie van de Jalta werd eind vorig jaar op de autoten toonstelling van Turijn geïntroduceerd. Veel geheims was er trouwens niet meer aan, want de Russen hadden er jarenlang mee in Moskou proef gedraaid. Zo nu en dan werd zulk een prototype dan door een tourist gefotografeerd. In Turijn was de nieuwe Jalta nog voorzien van de lucht- gekoelde viercilinder V-motor die ook in de kleine Jalta zit. Op de Brusselse ten toonstelling stond vorige week dezelfde auto, maar nu met een watergekoelde viercilinder van Renault. De nieuwe Volga en de nieuwe Zil 114 zijn nog niet buiten Rusland gebracht, maar ze zijn al wel in produktie. Beide zijn vrij moderne auto's om te zien. De Volga is dé Russische taxi, de Zil 114 is alleen voor dienstgebruik door hoge amb tenaren. De Volga moet het doen met een stevi ge viercilinder van 100 SAE-pk. De Zil 114 heeft een zware en sterke V-8, gecom bineerd met een automatische transmis sie.- Andere moderne snufjes aan de Zil zijn de wisselstroomgenerator en het vei- ligheidsstuur. De Vo'ga heeft een topsnel heid van 150 km/u., de Zil van 190 km/u. Een veel opmerkelijker verschijning is de Maxi, een prototype voor een uiterst han dig autootje voor stadsverkeer. De auto wordt to genoemd om duidelijk te maken dat er bij het ontwerp van deze auto een maximaal gebruik werd gemaakt van de ruimtelijke mogelijkheden. Het wagentje is bijzonder kort, slechts even over de drie meter. Toch kunnen er vier mensen in zit ten en is er ook nog wat ruimte voor ba gage. De deuren van de Maxi slaan niet open, maar schuiven naar achtferen. Dat is niet alleen veiliger, maar ook gemakke lijker als er dicht naast een andere auto wordt geparkeerd. Alleen al uit de Maxi blijkt wel dat de Russen ervan overtuigd zijn dat hun ste den binnen enkele jaren net zo overvol met auto's zullen zijn als de steden ln het westen. Vandaar dat er vast een commis sie aan het werk is gezet om uit te zoeken hoe het toekomstige verkeer veilig kan worden gehouden. (van onze juridische medewerker) Het Burgerlijk Wetboek stelt de ou ders aansprakelijk voor de schade, wel ke hun minderjarige bij hen inwonende kinderen hebben aangericht! Deze aan sprakelijkheid is niet onbeperkt; zij houdt namelijk op, indien de ouders be wijzen, dat zij de daad van hun kind niet hebben kunnen beletten. Wanneer kan van de ouders gezegd worden, dat zij een daad van hun kind niet hebben kunnen beletten? Vroe ger werd hier wel de risicoleer gehul digd. Volgens deze leer moeten de ou ders de risico's dragen van het heb ben van kinderen, ongeacht de vraag, of de ouders zelf enige schuld treft. Volgens deze leer kunnen zij slechts vrijuitgaan, indien zij overmacht aan tonen. Later heeft de Hoge Raad een milder standpunt ingenomen. De Raad baseer de de aansprakelijkheid der ouders op een vermoeden van schuld, dat voor te genbewijs vatbaar is. Dit betekent, dat de ouders slechts behoeven te bewijzen, dat zij geen schuld hebben aan de scha de veroorzaakt door hun kind. De ou ders zullen dus b.v. moeten aantonen, dat zij voldoende toezicht hebben ge houden op hun kind en niet tekort zijn geschoten in de opvoeding. Zij zullen aannemelijk moeten maken, dat zij hun kind geen grotere vrijheid hebben gela ten dan verantwoord was in verband met de leeftijd en de aard van het kind. Hierbij spelen natuurlijk de eisen van het huidige maatschappelijke leven een belangrijke rol. Ter verdere oriëntatie zullen wij enkele rechterlijke uitspra ken weergeven. Een 4-jarige jongetje gooide een steen naar een auto, waardoor de voorruit werd vernield. De auto-eigenares sprak de vader van het jongetje aan voor de door haar geleden schade. Voor de recht bank te Haarlem wees de vader zijn verantwoordelijkheid van de hand. Hij betoogde, dat van de ouders van een 4-jarig kind, dat op het trottoir speelt, niet gevergd kan worden, dat zij het kind steeds in het oog houden. De rechtbank overwoog, dat het in het algemeen geen aanbeveling ver dient een kind van vier jaar toe te staan zich zonder geleide buiten de ou derlijke woning te begeven tot het zoe ken van vermaak nabij de openbare weg. Maar op zich zelf behoeft het feit, dat ouders hun kind van die leeftijd niet beletten zich enige tijd op te houden op het trottoir v ór de ouderlijke woning, hun nog nie^ als een tekortkoming te worden aangerekend. In dat geval mag evenwel van de ouders verwacht wor den, dat zij steeds bedacht zijn op een onbezonnen daad van zulk een jong en veelal in een fantasiewereld levend kind. Zij behoren er dan voor te zorgen, dat het kind binnen hun gezichtsveld blijft en niet aan hun wakend oog ont snapt. Maar de rechtbank stelde vast, dat het kind de steen gegooid had in een verderop gelegen straat en niet voor het ouderlijk huis. De ouders moeten dus hebben goedgevonden, althans niet hebben verhinderd, dat het kind zich uit de onmiddellijke omgeving van de ouderlijke woning verwijderde en bui ten het gezichtsveld der ouders trad. De ervaring leert, dat een kind zich buiten het gezichtsveld van de ouders vrijer voelt en aldus eerder geneigd is tot kat- tekwaad. Van deze gang van zaken maakte de rechtbank een ernstig verwijt aan de vader en veroordeelde hem de auto schade te vergoeden. Drie jongens van 9 en een jongen van 15 jaar waren aan het voetballen op een pleintje bij een kruispunt. Plot seling rolde de bal de rijbaan op en trof het voorwiel van een bromfiets, waardoor zijn berijder ten val kwam. De bromfietser, een 68-jarige arts, liep een zeer ernstige breuk van het linker scheenbeen op met beschadiging van het kniegewricht. Voor de rechtbank eiste de arts scha devergoeding van de vaders van de Jon gens. De vaders stelden zich op het standpunt, dat geen van hen aanspra kelijk gesteld kon worden, aangezien niet aangetoond kon worden, wie van de vier jongens de noodlottige wending aan de bal had gegeven. Maar de rechtbank overwoog, dat de oorzaak van het ongeval niet in een in dividuele daad van een der medespelen den gezocht moest worden. De wezenlij ke oorzaak is gelegen in het gezamen lijk deelnemen door de jongens aan het gevaar scheppende groepsspel. De vraag, wie van de jongens uiteindelijk de directe oorzaak van het wegrollen van de bal is geweest, doet hier niet ter zake. Elke deelnemer aan het spel moet als schuldige veroorzaker worden aangemerkt, aldus de rechtbank. De vaders brachten nog in het mid den, dat op het onderhavige pleintje re gelmatig werd gevoetbald. In verband met het gebrek aan speelruimte meen den zij. dat van hen niet gevergd kon worden hun zoons het voetballen op straat geheel te verbieden. Wel hadden zij hun zoons gewezen op de daaraan verbonden gevaren Doch de rechtbank oordeelde, dat de vaders de gevolgen van hun opvatting moesten dragen en de door hun zoons veroorzaakte schade voor hun reke ning moesten nemen. En aangezien de vaders van een ge lijke gezindheid ten aanzien van hun opvoederstaak hadden blijk gegeven, werd ieder van hen veroordeeld de ge hele schade te vergoeden met dien ver stande. dat betaling door de één de an deren zou bevrijden. Mr. C. A. Baron Bentinck. Italiaanse automobielontwerpers hebben zich door de Fiat 125, die onlangs nog in het automobiel-kritische Zweden tot de „Auto van het jaar" werd gekozen, laten inspireren tot verschillende bijzonder smaak volle ontwerpen. De beroemde ontwerper Bertone maakte op basis van de Fiat 125 bovenstaande luxe coupé: modern gestileerd met een lange motorkap, veel glas en een korte, hoog opgewerkte achterpartij" de „Bertone 125 Executive". Heel chique, inder daad! Met de „Nissan President" heeft de Ja panse automobielindustrie zich geworpen op automobielen, die speciaal ontworpen en gebouwd worden voor de VTP's het selecte gezelschap van zeer belangrijke mensen, dat met extra zorg en comfort wordt omgeven. De „Nissan President" is een bijzonder mooie en uiteraard roya le automobiel. De wagen is ruim 5 meter lang en 1,80 meter breed. De wielbasis bedraagt 2.85 meter, het eigen gewicht is 1600 kg. Een zware wagen dus, die ech ter wordt voortbewogen door een 4 liter V-8 motor met een vermogen van maar liefst 195 SAE-pk. Tezamen met een vol ledig automatische Borg-Warner trans missie geeft deze krachtige motor de wa gen een flitsend acceleratievermogen en een topsnelheid van 185 km/uur. De „Nissan President" heeft een be krachtigd remsysteem met schijfremmen op de voorwielen. In Nederland zal de eerste en voorlopig enige „President" worden gebruikt door de Japanse gezant Zijne Excellentie mr. Ushiroku, die deze wagen dezer dagen in ontvangst heeft ge nomen. Wartburg heeft op basis van de sedan een combinatiewagen uitgebracht, de Wartburg 353 Tourist De achterbank kan op de gebruikelijke manier worden weg- geklapt, waarna er een laadruimte van bijna twee meter lengte en een meter breedte (tussen de wielkasten) ontstaat. De laadruimte is van opzij door de twee achterdeuren te bereiken, hetgeen gemak kelijk kan zijp. bij bestelwerk. Verder kan de achterklep, over de volle hoogte en breedte van de auto, omhoog worden ge klapt. Deze achterklep is evenals de ach ter-spatborden van Duroplast, de kunst stof waar de Oostduitse Trabant sinds jaar en dag van wordt gemaakt. Het eigen gewicht van de auto is 940 kilo. Het maximaal toelaatbaar totaalge wicht is 1390 kilo. De topsnelheid is 115 km/u. De Wartburg 353 Tourist kost 6695 gulden. Er is weer een nieuw produkt in de handel gebracht, gemaakt op basis van zink, dat bedoeld is om auto's tegen roest te beschermen. Het nieuwe spul heet Zinc plate. Zinc plate moet worden aangebracht op plaatsen waar auto's roesten of willen gaan roesten. In beide gevallen moet de te behandelen plek eerst worden schoon gemaakt. Eventuele roest moet worden verwijderd met een staalborstel of een grof schuurpapier. Zinc plate voorkomt 't gaan roesten van auto's op kritieke plaat sen afdoend. Als er al roest is, wordt ver der roesten in elk geval onmogelijk ge maakt. Na een dag of wat kan het laag je Zinc plate worden geschilderd met autolak. Holts Zinc plate wordt verkocht in een klein busje met een kwastje in de dop. Dat kost f 5. Een spuitbus met iets meer inhoud kost f 5,95 gulden. Een drie keer zo grote spuitbus kost f 9,90. DAF maakte tot dusverre dik tweehonderdduizend personenauto's met de door Huub (dr. H. J.) van Doorne uitgevonden automatische transmissie, de Variomatic. Dezelfde transmissie wordt echter voor vele uitzonderlijke voertuigjes gebruikt. Dat gebeurt, dank zij het feit, dat de Variomatic zich van andere auto matische transmissies onderscheidt doordat hij zonder bepaalde vaste overbrengingsverhoudingen werkt. Hij is oneindig variabel. Hij kiest voor elke omstandigheid de over brengingsverhouding die het meest gunstig is en maakt het zo mogelijk steeds maximaal van de prestaties van de motor te profiteren. Verder drijft de Variomatic de wielen altijd gelijkmatig aan; een rondspinnend wiel, terwijl het andere stil staat, kent hij niet. Hij leent zich daardoor uitermate voor terreinwerk. Enkele toepassingen ziet men bo venaan deze pagina. 1. De Italiaanse fabriek Prinoth I maakt met behulp van de Varioma- tic een voertuig voor het aanleggen J van skipistes. De karretjes van Pri- J noth rijden op een brede rupsband, J die de sneeuw platdrukt. Ze worden steeds paarsgewijs gebruikt. Ge stuurd wordt door de ene band snel ler te laten draaien dan de andere. 2. DAF heeft zelf een vrachtwa gentje in produktie genomen met de motor en de Variomatic van de 44. De DAF Pony is zowel geschikt voor gebruik op moeilijk begaanbare weg getjes als voor werk in stadsver keer. 3. De Zeeuwse fabrikant J. J. de Bakker uit Huist knutselde een ding in elkaar dat zich met behulp van twee enorme kurketrekkers, eik aan gedreven door een motor en Vario matic van DAF, in het water en op slik. zand, drijfzand, enzovoorts, i voortschroeft. Amphirol heet dit unieke geval toepasselijk. 4. Een via een Variomatic aange- J dreven Brabham was 's werelds J eerste volautomatische racewagen, j De DAF-Brabham sloeg in diverse wedstrijden een uitstekend figuur en DAF deed er een schat aan ervarin gen mee op. 5. De Zweedse posterijen laten duizend wagens met Variomatic bou wen voor huis-aan-huis bestelwerk. Bij een proef bleek dat de auto's el ke 3.5 meter moeten stoppen. De Zweden probeerden vele automati sche transmissies voor de Varioma tic werd uitverkoren. 6. De Sabena had genoeg van het J gezeul met vliegtuigtrappen en voor zag die daarom van een motor met Variomatic van DAF. De trappen rij den nu op eigen kracht. „De enige getrapte Variomatic", grinnikt de persdienst van DAF, die immers graag wijst op het oneindig variabe le karakter van de Variomatic. 7. In opdracht van het Ameri kaanse leger ontwierp DAF een wa pendrager voor terreinwerk met Va riomatic. Deze Pony kan terwyl men erop zit of er achter loopt, worden be stuurd. Het Amerikaanse leger be proeft hem op het ogenblik. Hij schijnt al betrokken te zijn bij de ontwikkeling van voertuigen voor ge- J bruik op andere planeten, maar j daarover doen de Amerikanen erg geheimzinnig. 8. Eigenbouw van de Noor Eric Brusletto, die er genoeg van had om 's winters steeds met zijn auto in de sneeuw vast te komen zitten. Hij vond uit dat zijn via een Varioma tic aangedreven sneeuwscooter zelfs geen wegen meer nodig heeft. Hjj gebruikt het apparaat nu ook om skiërs hellingen op te trekken. Ook Frankrijk heeft te kampen met een overschot aan arbeidskrachten in de mijnstreken, waar steeds meer kolenmijnen de deurren gaan sluiten. Vandaar dat als plaats van vestiging van een nieuwe Citroën-fabriek de om geving van Metz is gekozen. Men zal daar mechanische onderdelen gaan pro duceren. Als de nu in aanbouw zijnde fabriek eenmaal in bedrijf is zullen er 1200 werknemers kunnen werken. Dezer dagen is de drie miljoenste „Mini" van BMC geproduceerd. De drie miljoen werden gemaakt in een pe riode van ca. 8Vt jaar; in augustus 1959 werd 't destijds revolutionaire type aan de wereld getoond. De drie miljoenste Mini van welk type er heden ten da ge nog steeds zeer vele worden ge maakt was een rode Austin Seven „Automatic". Hij werd aangeboden aan de president van BMC in Canada. In 1967 werden buiten de Verenigde St 1.446.000 personen- en vracht auto's door General Motors geprodu ceerd. Hiervan waren er 1.194.000 per sonenwagens. Succesvolle modellen wa ren de Vauxhall Viva, de Opel Kadett, de Opel Commodore en de Australische Holden Torana. Voornamelijk met het doel om geparkeerde wagens van perso neelsleden van de Amerikaanse Oldsmobile-fabriek uit de sneeuw te kunnen trekken, werd deze „Mini Toronado" (op de voorgrond) door ingenieurs en technici van General Motors gebouwd. In vergelij king met het normale Toronado-model met voorwielaandrijving, is de „Mini-Toro" niet eens driekwart zo lang, maar hij weegt wel ruim 180 kg méér. Zijn b impers, die elk 70 kg wegen, zijn dikke njassieve platen van hard esdoornhout, welke bedekt zijn met een sterke, maar soepele rubberlaag. De „Mini-Toro" is uitgerust met een aantal spe ciale voorzieningen, o.m. met een op het dak gemonteerd zwaailicht, een zoeklicht, een eerste-hulp-koffertje, dubbele batterijen en dyna mo's, een elektrisch verwarmde achterruit, zwaardere schokbrekers en speciale radiator. Een ruimte in het linker voorspatbord bevat aansluitingen voor hulpstartkabels. Doordat de wielbasis van de wagen slechts 2,57 m bedraagt, is zijn draaicirkel bijzonder klein. Spijkerbanden voor en achter verhogen het rem- en trekvermogen op sneeuw of ijs. Krachtbron voor de „Mini-Toro" is de 7,45 l V8-motor van de normale 1968 Toronado.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13