ZIEZO w Kuiken in Hamersveld - moedertje in Spanje ZATERDAG 9 MAART 1968 L-, .-hVJks 5ÉHVIC*}.' Koi? mafgebroken strijd tegen ziekten - dat houdt heel wat in. Om te beginnen is er een hokoppervlak van 22.000 vierkante meter, Wie heeft deze eendagskulkens de vleu- .gels gegeven, waarmee zij tegen het midder nachtelijk uur van Schiphol naar Barcelona vliegen? Dat heeft de oude John Cobb ge daan. Als een der eersten ontdekte hij vijftig jaar geleden op zijn farm in Amerika, dat van kuikens heel wat meer te maken was dan men tot dusver deed. Het woord veredeling was nog niet bekend, maar hij begon alvast met researchwerk om de kwaliteit te verbeteren. Er groeide een wereldbedrijf uit, waarvan de belangrijkste Europese vestiging nu in. Ha mersveld staat. Vandaaruit gaan nu per jaar twee miljoen kuikens de wereld over, die de titel „slachtkuikenmoederdier" dragen. Zij zijn namelijk bestemd voor vermeerderings- bedrijven en worden verondersteld, per stuk nog eens honderd slachtkuikens voort te brengen. Om hen daartoe in de gelegenheid te stellen sluit Cobb bij elk pakket van twaalf hennetjes een haantje in. Voornaamste afzet gebied vanuit Hamersveld: Spanje en Italië. Elke week gaat er een chartervliegtuig met vijftienduizend tot twintigduizend kuikens de lucht in. John Cobb heeft hun vleugels ge geven! Die vleugeltjes zijn wel langzaam gegroeid. Jarenlang werd eerst gekneed en gevormd in de natuur-processen, totdat het kuiken er stond zoals de consument het wilde hebben, to researchtaal: het maximaal mogelijke was bereikt in het omzetten van voer in vlees. Daarmee was de zaak gezond, maar helaas alteen in figuurlijke en geenszins in letterlijke zin. Allerlei ziekten - tot pokken en cholera toe - bleven het tot volmaaktheid gebrachte kuikendom teisteren en er kwamen zelfs nog nieuwe ziekten bij. De schade schrijft men in miljoenen en daarom is de research nu helemaal gericht op het fokken van gezonde kuikens en het aankweken van een groot weerstandsvermogen. De gang van zaken bij Cobb Hamersveld N.V. is nu, dat het researchwerk in de Ver enigde Staten gebeurt, waar de oude heer Cobb inmiddels zijn tachtigste verjaardag heeft gevierd en zijn zoon het meeste werk heeft overgenomen. Het daar verkregen basismateriaal van bijvoorbeeld twee ver schillende rassen wordt in zendingen van honderdduizend - allemaal eendagskuikens - naar Hamersveld gestuurd, waar men de zaak een week of acht aanziet. Hamersveld selec teert daarna voor de fok, waarbij meteen 80 procent afvalt - jammer voor de aldus ver- stotenen, die meteen naar de slachterijen gaan. Die andere 20 procent gaat het meer naar den vleze. Zij mogen leggen en na vele ingewikkelde procedures komt op een goede dag duizend- en duizendvoudig precies het kuiken tevoorschijn, dat elders met succes voor verdere fok kan worden gebruikt. Een duur kuikentje ook: het kost al gauw f 3,50 voor de afnemers in het binnenland en voor het buitenland komt daar nog het een en an der bij, o.m. aan transportkosten. Dat buitenland neemt trouwens meer dan 90 pet. van de produktie af. waar niets mis mag gaan. Een enkele mus, die met wat ziektekiemen onder de veren komt binnenfladderen, kan een ramp veroor zaken. Hetzelfde kan ook een directeur van het bedrijf doen; al is hij misschien geen ba cillendrager, hij kan iets aan zijn schoenen hebben. Zowel aan de mus als aan de direc teur wordt dan ook respectievelijk beslist en beleefd de toegang tot de meest kwetsbare afdelingen geweigerd. Het liefst zou men ook de vaste verzorgers buiten de deur houden, maar dat gaat moeilijker, ook al vindt de voe dering automatisch plaats. Wel moeten zij andere kleren aantrekken, die eerst met des infecterende stralen zijn behandeld. Hier heerst een hygiëne, grimmig, als in het hel derste sanatorium. Bij dat alles een controle op de kuikens van uur tot uur. Dat het niet onbetaalbaar wordt, komt eigenlijk alleen door de nakomelingen, die elk kuiken straks in de vermeerderingsbedrijven van de klan ten zal krijgen. Die moeten het weer opbren gen. Bij de behandeling van de eieren gaat het al even scrupuleus toe. Stuk voor stuk keuren onder de lamp, drie maal zeventigduizend in de broedmachines, twee maal eruit om te kij ken of alles goed gaat - na achttien dagen voorbroeden kan van een onvruchtbaar ge bleken el nog wel een smakelijke beschuit worden gemaakt - en precies op het bereken de uur komen de eieren uit. Dat wil zeggen, 85 pet ervan, wat een heel aardig resultaat mag heten. Alles bij elkaar: veel investerin gen, veel werk, veel inspanning in een bran che die nogal conjunctuurgevoelig is. Wan neer het even verslapt, kan men niet eens met een nieuwe verpakking komen om de koop lust aan te wakkeren - nee, dan is het gewoon weer wachten op betere tijden. Planning op lange termijn wordt op die manier een moei lijke zaak, terwijl het toch nodig is. anneer na dat alles de kuikens er zijn, kunnen ze ook alleen nog maar de eerste achtenveertig uur worden vervoerd. Zij heb ben dan namelijk nog een stukje eidooier bij zich als proviand. Wanneer dat op is, moeten zij al in de vermeerderingsbedrijven zijn. Zo is Hamersveld tot die wekelijkse vluchten naar het zuiden gekomen en heeft men de tijd van uitkomen tot aflevering zelfs kunnen ver korten tot zesendertig uur. Met lijndiensten is het onbegonnen werk, waarbij ook nog het risico bestaat dat er zieke papegaaien, labo ratoriumratten of andere moeilijke, zaken aan boord zijn. Chartervluchten dus - eerst met een eigen verzorger, maar later leerden de mensen van Martin's Air Charter zelf, hoe het grut onderweg moet worden aangepakt. Het t,. komt voor een groot deel neer op het heen en weer draven tussen verwarmingsknoj3 en kuikendozen en het voortdurend verplaatsen van die dozen. De temperatuur kan namelijk enorm oplopen, maar aan de buitenkant van de stapels weer veel te laag worden. Ook moet het niet gebeuren dat een van de kartonnen dozen opengaat, waarvan de kuikens, zo klein als ze zijn, meteen gebruik maken om zich in het gangpad ietwat te ver frissen. Het is namelijk niet zo'n toer om ze weer te vangen, maar wel om de haantjes en de hennetjes uit elkaar te houden. Het is alle maal nogal wat voor beestjes, die nog maar net komen kijken; fokker en vervoerder zijn dan ook tevreden, wanneer 98 pet het over leeft. Zo staat elke week, laat in de avond, een vliegtuig te wachten onder de schijnwerpers op een afgelegen startbaan. Meestal een van de oude, schier onsterfelijke Dakota's, die al sinds het begin van de oorlog de meest on waarschijnlijke vrachten hebben vervoerd naar de meest onwaarschijnlijke gebieden op deze aarde. Ditmaal zijn het dan weer eens kuikens, vijftienduizend, twintigduizend. Bij het opstijgen klinkt het massale gepiep van de lading boven alles uit, maar de vlucht duurt minstens vijf uur en na een uurtje wordt het al stiller en stiller - als je zo jong bent went alles gauw. En ziet de toekomst er eigenlijk zo beroerd uit? Helemaal niet. Dat wordt nog heel lang rondlopen en graantjes pikken op Spaanse bodem. En maar eieren leggen. De kuikens die daaruit komen hebben min der te verwachten. Wie met vakantie naar Spanje gaat kan hen deze zomer al tegen komen, op zijn bord in het restaurant. Een wat eenzijdig weerzien met het vader land, zou je kunnen zeggen. Hoogvliegers in de Net uit het ei en dan alweer 't donker in dan is 't in die dozert toch beter al gaan die ook weer dicht, voordat de reis begint wat niet wegneemt, dat je er onderweg nog wel eens even kunt uitpiepen Ti, totdat die Spanjaarden je voorgoed te pakkc hebben o Een onzer verslaggevers vloog dezer dagen mee met een vliegtuig vol eendagskulkens van Schiphol naar Barcelona. De kuikens, afkomstig uit onze contreien, hadden een voorspoedige reis. Waar het de Nederlandse exporteurs en de Spaanse pluimveehouders bij deze kulkenvluchten om gaat, kan men lezen In bijgaand artikel. kuikenwereld

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9