Moeilijkheden Televisie heeft mogelijkheid cineasten vooruit te helpen Het moet vaker gebeuren UIT DE KERKEN Tweede Caroline in Amsterdam Vanavond op t.v. „De zeventiende breedtegraad" Marshall McLuhan in „Literama" Theo van Doesburg kreeq Sikkensprijs Weer „Toneel nu" in Maastricht VANAVOND MORGEN Vraag Debuut Dubbele dagtaak Samenwerking UIT DE KERKEN „Pernis" weer op volle kracht Prof. Delfgaauw vindt navolgers PILOOT STORM RECHTER TIE i TÉKKO TAKS BETER TE LAAT THUIS DAN TE VROEG IN 'T ZIEKENHUIS T.V. LANGENBERG MOSA PORSELEIN 16% H.A.L. NIET MEER NAAR AUSTRALIË Pagina 2' 132 Hij heeft een hevige aanval van reu matiek en kan zich bijna niet bewe gen. Zijn zoon heeft werk in Rome gevonden. Ik beloofde hem, dat ik de zorg voor zijn bas-reliëfs op me zou nemen. De bas-reliëfs", herhaalde hij, haar een vriendelijke blik toe werpend, „je weet toch welke ik be doel, is het niet? Al die wonderbaar lijke kleine beeldhouwwerken, die nog steeds in de hut aan het einde van de dam liggen. Je bent op een van die bas-reliëfs afgebeeld, herinner je je het nog? Je profiel! Een mooi stuk werk, vind je niet? En daarna, als ik daarna klaar ben, dus na een maand, ja - een maand..." Plotseling staarde hij haar wezen loos aan. „Wat zei ik? Waar had ik het over? Ik kan mijn gedachten niet bij elkaar houden, ze gaan te snel. O ja, nu weet ik weer wat ik wilde zeggen. Als die bas-reliëfs aangebracht zijn in mei zal ik leven brengen in het meer bij de dam. Vissen! Een half miljoen jonge forellen. Dat wa ter moet leven! En dan zal ik in de hogere streken van de Arna-vallei mormeldieren laten vangen, om die naar hun district terug te brengen. Ik heb de jongens beloofd, dat ik ze naar hun hokken terug zou laten bren gen, zodra ik hier klaar "ben". Hij zag de verborgen angst in haar ogen en liep plotseling naar het klei ne raam. Zij volgde hem. Snel draai de hij zich naar haar toe en legde zijn handen zwaar op haar schou ders. „Ik weet niet hoe ik je bedanken moet. Pauline. Je hebt zoveel voor me gedaan. Zou je nog meer voor me willen doen? Om je de waarheid te zeggen heb ik er de kracht niet meer voor om 't zelf te doen. Zou je Mitzi willen vrager, of iemand mijn oude hut op de dam kan open maken? Ik zou daar willen wonen, totdat ik me gezond voel". „Maar er is daar nog niemand. Er ligt nog te veel sneeuw!" „Dat is waar ook", zei hij met een uitdrukking op zijn gezicht alsof hij verbaasd was. „Ik kan daar niet alleen wonen. Maar toch zo spoedig mogelijk, zou je dan..." „Natuurlijk. Ik zal het daar zelf in orde maken", zei ze. Hij nam zijn handen van haar schouders en zijn armen vielen slap langs zijn lichaam. „Als ik daar niet beter word, zal ik moeten..." Hij liet zich zwaar in een stoel val len. Zij liep naar de aangrenzende kamer en opende de luiken. Er was buiten een spar, die scheef over de rand van het ravijn was gegroeid. De grijze wanden van de berg doem den tegen de achtergrond op. De zui vere lucht stroomde de kamer in. Zij nam de sprei van het bed en draaide de verwarming aan. Toen keerde zij naar hem terug. „Ga nu wat liggen om uit te rus ten", zei ze, en ze greep hem zacht bij de arm. „Ik zal voor je uitpak ken". Hii liet zich naar het bed leiden en nadat enkele sectoren besluiteloos op de rand had gezeten, strekte hij zich uit. „Het is hopeloos op deze tijd van de dag"; mompelde hij, „maar ik zal het toch proberen". Hij maakte geen tegenwerpingen, toen zij zijn schoenen uittrok en hem uit zijn jasje hielp. Daarna dekte zij hem met een laken toe. Hij lag zeer 'stil en luisterde naar haar zachte be wegingen in de andere kamer. Hij voelde de rest van zijn energie van zich afglijden. Zijn kracht was nog juist toereikend geweest om hem hier te brengen. Het gevreesde kloppen in zijn hoofd begon opnieuw, maar het deed er niet meer toe, hij was thuis. Pauline verscheen in de deuropening. „Ik heb alles opgeruimd. Ik ga nu even weg om thee te halen. Wil je wat cognac hebben?" Hij hief zijn arm op en maakte een ontkennende beweging. „Ik kom dadelijk bij jullie", fluis terde hij met een gelukkige glimlach. Het was prettig te kunnen fluisteren. Thuis te zijn. Niet te hoeven praten, geen geschreeuw te horen, geen ge dreun van machines en geen geroeze moes van drukke straten. Hij be schutte zijn ogen met de hand en vroeg haar met 'n gebaar om 't licht uit te draaien. Zij deed dit en schoof de blauwe gordijnen voor het smalle raam. Toen ging zij naar buiten. Uit haar ogen sprak vrees. Amadeus had wekenlang vaag de symptomen van een opkomende ziekte gevoeld. Sinds Tessli's dood had hij aan slape loosheid geleden. Maar een maand geleden had deze kwelgeest hem vast in zijn greep gekregen. Het rondrei zen had hem geen rust gebracht. Zijn vlugge, levendige geest was door ver moeidheid ondermijnd. De slaap en hij waren bittere vijanden geworden, die elkaar in een vicieuze cirkel rondjoegen. Gedurende weken, ja zelfs gedurende maanden, leefde hij in eene voortdurende angst voor de nacht. Hij had zijn programma van voordrachten met behulp van slaapmiddelen kun nen afwerken. Zijn ontembare wil had hem daarin ook gesteund. Hij had oude kennissen uit India en an dere streken ontmoet, hij had nieuwe vrienden gemaakt en een grote firma die voor de regering werkte, had hem in Londen een goede positie aan geboden. Maar hij had die afgesla gen. Toen hij eens van een club in Piccadilly naar huis ging, had hij een taxi aangehouden en was niet in staat geweest de chauffeur het adres te noemen. Hij was uit de taxi ge stapt en had urenlang zonder zich Iets te herinneren, door de straten van Londen gedwaald totdat de naam van zijn hotel hem plotseling te bin nen schoot. Twee dagen later overviel hem een vreselijke angst voor krank zinnigheid. De wereld was eensklaps grauw en droef. Hij stond onverschil lig tegenover alle mensen en dingen. Hij maakte zich zorgen over zijn toe stand en besloot Londen onmiddellijk te verlaten. In zijn eenvoudig, een zaam leven bestond slechts één oord, waar hij van een goede verzorging zeker was: de Rossmer-vallei! Daar was zijn thuis. Hij bezat geen ander, want alleen daar woonden mensen, die van hem hielden. Zij, Pauline, de oorzaak van zijn lijden, was daar ook. Toen hij in de donkere kleine ka mer lag. ging zijn hoofd nog heviger kloppen. Hij perste de handen tegen zijn slapen. De ergste pijnen konden hem nu niet meer deren. Hij lag nu in het kleine huis. dat hij van Peter Falk had overgenomen. Hier had hij al dikwijls geslapen. Het was geen hotelkamer. Tot aan de elektrische centrale was het slechts tien minuten lopen. Hij moest er spoedig naar toe. Hij had er eigenlijk al lang moeten zijn om de vorderingen in ogenschouw te nemen. De jongens zouden zeker horen, dat hij terug was en zich af vragen waarom hij zich niet vertoon de. Maar hij kon nu niet gaan. Hij zou tegen de ochtend gaan, na een goede nachtrust, ja hij zou nu gaan slapen. Een lange slaap zou het zo zeer verlangde wonder veroorzaken. En dat zonder die akelige pillen. Plotseling begon hij te rillen. Waar om was dat? Hij had in het vliegtuig van Londen naar Bern drie uur lang gerild. Hij trok de deken tot zijn kin omhoog en voelde de neiging, dieper in het bed te kruipen. Hij verlangde naar meer dekens. (Wordt vervolgd) 3758. David zette zich vermoeid aan de oever van het meer en gaf zich over aan zijn mistroostige gedachten. Het apparaat op zijn borst had hem gehoorzaam, als een soort toverlamp, zijn menselijke gestalte terugge geven. Doch te oordelen naar de geologische en biolo gische gesteldheid van deze planeet, leek het te enen male uitgesloten, dat hij hier een ander menselijk we zen zpu aantreffen. Somber en gelijk een slechts half geïnteresseerde toeschouwer sloeg hij de gebeurtenis sen om hem heen gade. Eén der vulkanen kwam tot heftige uitbarsting en slingerde enorme massa's gloei end gesteente en lava de lucht in. Het meer raakte in grote beroering, maar David sloeg er geen acht op. Zijn gedachten spiraalden terug door vele kosmossen naar de wereld en de vrienden die hij gekend had.... o, hoe lang nu geleden? Diezelfde vraag stelde men zich op dat zelfde moment ook in de bungalow. „Er zijn nu 4 uren verstreken sedert David zijn apparaat inschakelde", sprak Buck. „Konden we maar iets doen!" „En ik zeg je, dat we de moed niet mogen verliezen!" gromde Du bois. „De arme kerel zal 't vermoedelijk niet zo aange naam hebben, maar als hij z'n verstand gebruikt, heeft hij een kans om veilig terug te keren!" 44. De voorman vèn de dragers trekt ruw het deur gordijn open en zegt tot de Rechttr: „Wilt u uitstap pen, dokter. Als u deze weg blijft volgen, bent u over tien minuten in de stad." Met een zucht van verlich ting bedenkt de'Rechter dat deze vier mannen in ieder geval geen opdracht hebben om hem aan te vallen. Misschien kan hij nog iets bereiken met hooghartige verbazing. Hij stapt uit en ziet dat ze zich nog mid den in het bos bevinden. „Wat betekent dit, voorman?" zegt hij bars. „Als de stad zo dichtbij is, kunt u mij toch wel naar mijn herberg dragen?" „Het spijt me, dokter," antwoordt de voorman onbewogen, „maar ik heb strikte orders om u hier te laten uitstappen". Hij geeft zijn mannen een wenk en de dragers keren met de palankijn haastig terug in de richting van het paleis. Rechter Tie blijft even staan nadenken. Hij is ongewapend en er is alle kans op een overval. Het beste kan hij de weg door het bos verlaten, maar dat betekent bijna zeker dat hij zal verdwalen. En als er moordenaars op hem worden afgestuurd, zouden die hem toch wel weten te vinden. Rechter Tie loopt naar de kant van de weg en glipt scherp luisterend van boom tot boom. 55. In het vliegtuig klonk boven 't geronk van de mo tor uit de gemene lacht van Alfredo de Gappos. „Hè hè hè! We zijn zojuist op tijd Gluup! Zagen jij hen ren nen? Komaan! Cirkelen nogmaals om het vaartuig heen dan zullen ik hem noodzaken bengelende bal bin nen te halos en hen zo één schrik op de lichaam ja gen dat zij vooreerst niet zullen durven te duikos. In die tijd kunnen wij net aeroplanos omruilen voor am- phibievliegtuig en weer op tijd hier te zijn om bezit van de bal te nemos!" GIuro de Linkes, die de stuurknuppel overgenomen had, zodra Alfredo zijn stoel naar voren geschoven had om 't machinegeweer te bedienen, deed wat hem gezegd werd en liet 't toestel een prachtige boog om 't schip beschrijven. „Duiken!" commandeer de Alfredo van achter het schietwapen en onmiddellijk dook de machine voor de tweede maal recht op de boot af. Behalve professor Starreveld had iedereen natuur lijk een goed heenkomen gezocht. „Hierheen profes sor!" brulde de matroos die achter 't kraanhuisje be schutting gezocht had. „Mijn vriend Taks zit in de bol! Hij kan er niet meer uit!" jammerde de onthutste ge leerde. Maar hij deed toch wat de matroos verlangde. „Taks zit goed! Hem kan niets gebeuren!" riep de ma troos nog, maar dat was toch niet helemaal waar, want bij de kogelregen, die Alfredo nu op hen afzond werd de kabel waaraan de batiscaaf hing pardoes in tweeën ge schoten en viel de bol. met Tekko erin, te water. Een tv-weekend vol moeilijkheden. Ook voor uw tv-recensent, want hij moest ambshalve naar „Monitor" kij- ijken. maar wilde „privé" de uitslag van AjaxFeijenoord pas bij het klin ken van het laatste fluitsingaal tijdens de reportage van zes tot half acht ver nemen. Het werd dus twee keer geluid uitdraaien, gistermiddag. Eerst bij de ruststanden en later bij het begin van Henk Terlingens gesprek met burge meester Samkalden. Maar ja.... zo'n eerste burger van Amsterdam zal als toto-gast toch ook wel wat meer te ver tellen hebben dan zijn mening over een over een voetbalwedstrijd; dus na een seconde of tien. twintig ging het geluid weer aan. Toen hoorden we hem zeg gen, dat hij ook gesproken had met de maker van het doelpunt, Suurendonk, en dat er wel tevredenheid was „in de ze stad". 1-0 voor Ajax dus. Bij de be kendmaking van de toto-uitslagen werd het trouwens toch verteld. Zo beston den er om zes uur nog maar twee vra gen: wanneer werd het doelpunt ge maakt en was Suurendonk er wel de producent van? Hij stond immers niet opgesteld? Het zou Suurbier wel zijn feweest want die ging vooral aanvanke- ijk nogal eens de Feyenoorddefensie te lijf, waar toen nog geen Cruyff tegen gewassen was. Uiteindelijk was het toch Suurendonk. Enfin, dat weet u zelf ook wel. Ik wou alleen maar even zeg gen, dat het een goed initiatief is ge weest, deze nationale topwedstrijd, zij het achteraf in zijn geheel uit te zen den. Een fijn stuk tv-amusement. Als ik het goed heb, moet Ajax ook nog te gen Sparta en ADO Niet alleen de voetbalgevoelige kij ker had dit weekend moeilijkheden. Er werden heel wat andere op de buis ge bracht. Zaterdagavond onder andere de problemen rond prof. Delfgaauw, de andere tegen „Viëtnam" protesterenden en de rechtsorde in een verhelderend gesprek met minister Polak (Achter het nieuws), de Algemene Bijstandswet, waar enerzijds velen nog geen gebruik van maken en anderzijds sommigen nogal bevoogdend mee schijnen om te springen (Brandpunt) en de „Miede- manifestaties" waarop voor- en tegen- tanders van de veelomstreden Lim burgse pastoor Miedema in Roermond niet al te liefdevol hun mond roerden. Ook enkele uitzendingen uit 't VPRO- programma van zondagavond werden door moeilijkheden gekenmerkt. Marie Laforêt had met 39 graden koorts haar Nederlandse tv-show gemaakt, maar het werd toch een programma, dat mooi was om naar te luisteren en naar te kijken. En de moeilijkheden waar mee Jules Hamel alias Ben in „Violen ce is the trend" („Geweld in opdracht") werd geconfronteerd, werden gecom penseerd door het goede niveau van dit filmpje van Juan Goudsmit, dat opviel door een knappe montage en kort, stac- catisch commentaar bij strakke, goed gecomponeerde opnamen. Geheel moeiteloos daarentegen was weer de sfeer waarin een aantal jonge lui zaterdagavond in de voortreffelijke VARA/BRT-produktie „Snarenspul" ge schaard zat rond mensen die met veel plezier lieten zien en horen, wat je alle maal met snaarinstrumenten kunt doen. Ditmaal troffen me vooral de fijne mu ziek van Julian Coco, het prachtige Nachtliedje van Floortje Klomp en de filosofie-op-muziek van Pierre Barouh. J. v. d. K. Geref. Kerken: Beroepen te Nijmegen (vac. L. W. Kor- vins): J. M. van den Brink te IJmuiden. Geref. Kerken Vrijgemaakt: Bedankt: voor IJmuiden: G. Zomer te Groningen-Zuid; voor Zuidwolde: T. Dekker te Goes. Geref. Gemeenten: Bedankt: voor Terwolde: A. W. Ver hoef te Barneveld. Oud Geref. Gem. in Ned.: Bedankt: voor Capelle aan de IJssel: J. van den Poel te Ede. HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.19 Uitzending van D'66. 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Vocaal kwartet en instrumentalisten: gewijde muz. 19.30 Stereo: Lichte gr. muz. 20.30 Stereo: Klass. gr. muz. 22.15 Li- terama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Saudara Saudari: avondoverden king. 22.50 Mozart: schrijver van' mu ziek en brieven, klankbeeld. 23.30 Lich te gr. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevar. pro gramma. (Om 1.908 Paris vous parle). 19.35 RVU: Muz. Spectrum, door Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05 Scala In ternationaal: kunstkroniek. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Jazzpresso: jazzplaten veertiendaags mini magazine. 23.55- 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. RKK: 19.06 Kenmerk: wekelijkse act. rubriek over kerk en samenleving. VARA: 19.31 In kleur: Dregnet: De Hamer, TV-film naar een authentieke zaak uit de politiedossiers van Los An- AMSTERDAM Aan de Javakade ligt sinds zaterdagavond ook het twee de zenderschip van Radio Caroline. Dit schip, dat de naam Caroline op de boeg draagt, verzorgde de uitzendingen van Caroline North vanuit de Ierse Zee ter hoogte van het eiland Man. Het ande re schip, de Mi Amigo, dat de pro gramma's van Radio Caroline South uitzond, was maandag al in Amster dam aangekomen. Beide schepen zijn door IJmuider sleepboten naar Amsterdam gesleept voor dringend onderhoudt.- Zij zullen spoedig in 't dok gaan. Of ze daarna de uitzendingen zullen hervatten is nog niet zeker. De KRO televisie zal vanavond Ivens' filmwerk op het scherm bren gen. De eerste uitvoerige beelden over het leven in Noord Viëtnam. Alleen daarom al een belangrijk document. Is het een propagandafilm? Brandpunts re dacteur Aad van den Heuvel stelde kort geleden deze vraag aan Ivens zelf, bij diens bezoek aan Nederland. Het ant woord: „Ik ben communist". Ivens is partijdig, dat is waar. Maar toch zal er voor wie nuchter zijn relaas volgt, geen sprake zijn van overdonderende poli tieke propaganda. Afgezien van enkele beweringen, die geheel voor rekening van Ivens blijven, spreken de beelden voor zichzelf. Soms is er zelfs gezien vanuit Ivens' standpunt, sprake van an- tipropaganda. „Literama", NCRV's radioperiodiek over boeken, schrijvers en toneel, schenkt maandagavond 11 maart om 22.15 uur aandacht aan één van de meest opmerkelijke mensen van onze tijd: Marshall McLuhan. Het orakel van een Nieuwe Communicatie, zoals hij al genoemd is, heeft o.m. gezégd, dat het medium de boodschap is. „De betekenis van de dingen als media in het verkeer tussen de mensen is hun eigenlijke werkelijkheid." In „Literama" wordt ingegaan op de vraag, hoe McLuhan aan deze stelling komt en wat hij daaruit afleidt. geles. STER: 19.58 Reclame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Per seconde wijzer: quiz- progr. 21.30 De Forsyte Sage TV- feuilleton (dl.20). NTS: 22.20-22.25 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. KRO: 19.03 Gertrud Stranitzki: Het personeelsreisje, TV-film. 19.28 Handel in oorlog, film over particuliere trans acties in oorlogstuig. 19.53 Proloog. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Recla me. KRO: 20.20 American Folkblues Festival: een impressie van authentie ke amerikaanse volksmuziek. 21.05 De 17e Breedtegraad, documentaire film over Noord-Viëtnam. NTS: 22.15-22.20 Journ. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 't Levende wrd. 7.15 Stereo: Klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Jazzmuz. (gr.). 8.00 Nws. 8.11 Gr.muz 8.14 Klass. gew. muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw 9.15 Oude klavecimbelmuz. (gr). 9.35 Waterst. 9.40 Schoolrad. 10.00 Theo logisch etherleergang. 10.35 Stereo: Klass. gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van 12 tot 2: gev. pr. (ca. 12.22 Wij v. 't land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 act.) 14.05 schoolrad. 14.30 Pizzicato: muz. middag mag (16.00-16.02 Nws). 17.00 Overheidsvoorl. 't dag. leven in de Ned. Antillen. Een serie klankbeelden van Raymundo Debrot. Vandaag: Het gebruik v. diverse talen. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Li. gr.muz. (8.30-8.35 De groente man). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Rep. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance (gr.). AVRO: 10.00 Voorde kleuters. 10.10 Arbeidsvit. (gr.). (11.00- 11.02 Nws.) 11.55 Beurber. 12.00 Ste reo: Hobo en piano: mod. muz. 12.26 Med. voor land- en tuinb. 12.29 Over heidsvoorl.: Uitz. voor de landb. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour naal. NRU: 13.30 De li. muze belicht: filmmuz. 14.30 Rostrum of Composers: int. forum met hedendaagse muz. AV RO: 15.00 Oog om oog, hoorsp. (dl. 5). 15.36 Inl. tot muz.begrip, muz. lezing. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala: Fluit en piano: klass. en mod. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixielandork. (gr.). 17.30 Li gr.muz voor de tieners. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ned. Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.03 Klink-klaar, zonder nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.03 Zorro, pr. voor tieners 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: Ïevar. pl. progr. (14.00 Nws) 15.00 Nws. 5.03 lr-Jee - Em- Drie. 16.00 Nieuws 16.02-18.00 Mix: li. platenpr. (17.00 Nws.). MAANDAG, 1{ MAART 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van gisteravond). 10.20 Sport 11.35 Skaat en muz. 12.00-13.30 Act.-kroniek. 16.40 Nws 16.45 Voor de vrouw. 17.35 Die- renprogr. 18.00-18.05 Nws. (Reg. progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-se- rie. 19.59 Progr.-overzicht. WDR: 18.05 TV-serie. 18.10 TV-serie. 18.25 Goede- avond. 18 3.0 Journ. 19.10 TV-seric. 19.40 TV-serie). 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Filmrep. 21.00 Progr. rond de sopraan Claire Watson. 21.45 TV- discussie. 22.30 Journ., commentaar en weerber. 22.50 Duitse documentaire film. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act en muz. 18.15 TV-serie. 18.50 Komische films. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de protestantse wereld. 20.15 Gezondheidskroniek. Aan sluitend: NWs. 21.00 Wolf unter Wolfen TV-film. 23.05 Nws. en weerber. AMSTERDAM Zondagavond zond de VPRO-televisie het 38 minuten durende filmpje „Violence is the trend" (Gewekl in opdracht) van de ci neast Juan Goudsmit uit. Deze vermelding dient niet om op de bezienswaardig heid van dit met veel vakplezier gemaakte filmpje te wijzen, ik wil er tevens mee aangeven hoe belangrijk het is dat de televisie niet als zuil, maar als medium zijn scherm openzet voor een Nederlandse filmproduktie. In het verleden is het wel eens eerder gebeurt, men denke aan 't werk van Joan van der Keuken, maar op dit ge bied ligt er toch duidelijk nog een heel terrein braak. De positie van en de mogelijkheden voor de Nederlandse cinema zijn deze weken sterk aan de orde. In de biosco pen rommelt het geweld van de kanon nen uit de „Vijanden" nog een beetje na; „The ring is opgewekt aan zijn opmars begonnen en volgende maand kunnen wij de tweede Nederlands-Bel gische co-produktie („Monsieur Ha- warden") van Harry Kümel tegemoet zien. Het blijft gezien de resultaten, echter de (oude) vraag in hoeverre wij in ons land aan het werkelijke filmen toekomen.Een van de gunstigste ant woorden op die vraag kan door de bon zen van de Bussumse televisie-studio's worden gegeven. Met andere woorden: het zou beslist gunstig zijn wanneer de televisie en de filmmakers uit eigen land eens wat dichter en sneller naar elkaar toe zouden leven. „Violence is the trend" is het korte speelfilmdebuut van de in Rotterdam geboren Goudsmit (29). Hij deed in 1961 zijn eindexamen op de Nederland se Filmacademie. Hij studeerde socia le psychologie, werkte als vertaler en heeft inmiddels dertig voor de televisie in de Antillen en Suriname bestemde documentaires op zijn naam staan. Hij is dus al in de praktijk een continue cineast van opdracht films, maar hij wil terecht, meer. Het scenario voor „Violence" schreef hij samen met Ger- ben Hellinga, auteur van detective-ro mans. Onderwerp van dit filmpje: het gedoe van geheime agenten, die hun opdrachten door middel van op de ge luidsband vastgestelde codes ontvan gen. Met achter het stormachtige beeld een strak commentaar, dat wij als een soort vervreemdings-effect moeten op vatten. Hoe ziet Juan Goudsmit een lief pandje in de Amsterdamse Jordaan bewonend de mogelijkheden van zijn werk buiten de directe opdrachten om? Gelooft hij bijvoorbeeld dat de Filmacademie hem in de richting van van de praktijk heeft gestuwd? Om met dit laatste te beginnen: „Het is", zegt hij, „zoiets als iedere studie. Ie mand wordt tot arts of jurist opgeleid. Hij krijgt een heleboel bagage mee, maar dan moet hij het toch verder zelf weten uit te zoeken. Geen enkele school kan een garantie geven, dat je ook verder in je leven slaagt. Ik heb na de academie zoveel mogelijk erva ring proberen op te doen. Ik heb aan een grote Duitse produktie meege werkt en assisteerde producent Cha- nowski. Ik maak iedere maand een do cumentaire van een half uur, dat le vert een dubbele dagtaak op, maar je kunt er als cineast tenminste van le ven. En nog even over die filmacade mie: die produceert ongeveer twintig eindexamenleerlingen per jaar. Dat kunnen natuurlijk nooit twintig echte filmers worden. Hooguit één. Kwalita- '3f geldt dat misschien wel voor iede- 2 op leiding. Daarnaast is het goed n begrijpelijk dat de leraren in iedere ieerling in principe een grootmeester zien. Of er ooit iemand later op die hoogte belandt, is een geheel andere zaak". De filmische mogelijkheden voor de toekomst ziet Goudsmit inderdaad voor een belangrijk deel in het samen werken met de televisie: „Toen ik op de academie was, werd de televisie! nog als een andere, bijna vijandige we reld afgeschilderd. Wij weten nu dat deze legende baarlijke onzin is. In we zen is er geen enkel verschil om te fil men voor de televisie of de bioscoop. Ik geloof dat de televisie in ons leven steeds belangrijker zal worden. De te levisie is individualistisch ingesteld. Je hoeft niet naar een bioscoop, je zit niet op een stoel midden in een rij waar je niet meer uit wegkomt. Je hebt aan je toestel thuis een knop om hem aan en af te zetten. Het lijkt misschien een beetje overdreven, maar je kunt de te levisie met een boek vergelijken en de bioscoop met een kerk. Ik denk wel dat het boek het zal winnen". Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Rijssen (vac. J. Vos): C. Vos te Gouda; te Stedum (toez.): M. G. Kampstra te Nijland; te Zalk en Veecaten: A. van der Vlist te Andel. Aangenomen: naar Amsterdam, als pred. voor b.w. (past. lyceum): drs. K. Bouhuys, kand. aldaar. Vrye Evang. Gemeenten: Beroepen: te Meppel: M. van der Werfhorst, kandidaat te Utrecht. DEN HAAG In een in Den Haag gehouden buitengewone aandeelhou dersvergadering van de Koninklijke Ne- derlandsche Petroleum Maatschappij, heeft de president-directeur, ir. L. E. J. Brouwer, in zijn openingswoord me degedeeld, dat de maeriële schade, die door de recente ongevallen aan de raf finaderij te Pernis was veroorzaakt, grotendeels is hersteld en dat „Pernis" weer op volle kracht werkt. Ir. Brou wer herdacht de vier medewerkers van het bedrijf, die by deze ongevallen het leven hebben verloren. Wat betreft de bedrijfsresultaten con stateerde de president-directeur met voldoening dat deze, ondanks alle moei lijke problemen waarmede de Konink lijke Shellgroep in '67 te kampen had, een opvallende verbetering ten opzichte van 1966 te zien geven. 213 aandeelhouders van de „Konink lijke" hebben bij acclamatie goedkeu ring verleend aan het voorstel tot uitke ring van tien procent in aandelen ten laste van de agioreserve op elk der op 31 december 1967 uitstaande 97.468.017 aandeleb. De 9.746.801 aandelen zullen voor het eerst recht geven op het in 1968 nog betaalbaar te stellen divi dend over 1967 Een der aandeelhouders vroeg zich af, wat het bestuur zou doen, als ée agioreserve zou zijn uitgeput, omdat volgens hem „de koninklijke olie" en de agioreserve net zo bij elkaar horen als de zak bij sinterklaas. De president directeur, ir. L. E. J. Brouwer, stelde de aandeelhouder gerust: „Ik dank wel, dat hier een mouw aan gepast kan worden, zowel in het belang van de vennootschap als in dat van aandeel houders". Zelfs de ernstigst denkbare crisis in het Midden-Oosten, zou de levering van olie slechts tot 75 procent beperken. MAASTRICHT De Porselein- en Tegelfabriek Mosa stelt voor het divi dend over '67 te verhogen van 14 tot 16 pet. ROTTERDAM De Holland-Amerl- kalijn zal dit jaar geen reizen met pas sagiersschepen maken van Rotterdam naar havens in Australië en Nieuw Zeeland. Het lijkt zelfs waarschijnlijk dat deze dienst, die eind 1964 werd in gesteld, zal worden opgeheven. De Maasdam (15.000 b.r.t.), die ver reweg de meeste afvaarten in deze dienst voor zijn rekening nam, zal nu tussen oktober van dit jaar en maart 1969 worden gebruikt voor twaalf crui ses van Southampton naar de Canari- sche Eilanden. „Wij verwachten dat het schip hier mee beter te exploiteren zal zijn dan in de vaart op Australië", aldus 'n woord voerder van de maatschappij. e AMSTERDAM Namens een dertig tal geesteiyken, hoogleraren en journa listen, heeft ds. A. A. Spijkerboer in Amsterdam een brief gestuurd naar mi nister Polak (Justitie), waarin president Johnson een oorlogsmisdadiger wordt genoemd, gemeten naar de maatstaven van Neurenberg en Tokio. De ondertekenaars vragen de minis ter een strafvervolging tegen hen in te stellen „opdat blijkt of wij uit de pro cessen in Neurenberg en Tokio de juiste conclusie hebben getrokken". Onder de brief staan de handtekenin gen van onder meer ds. W. M. van Asperen, dr. P. J. Meertens, ds. E. H. Nagel, Tom Pauka, dr. J. J. Buskes, ds. mr. C. B. Posthumus Meyjes, ds. H. J. Diekerhof, Piet Reckman, prof. dr. J. de Graaf, ds. L. Ringnalda, ds. dr. H. J. Kater, pater J. van Kilsdonk S.J., Han Lammers, prof. dr. J. Sperna Weiland en André van der Louw. UTRECHT De Sikkensprijs 1968 is postuum toegekend aan de schilder architect Theo van Doesburg, die leef de van 1883 tot 1931 en een van de cen trale figuren van de stijlgroep was. De prijs wordt 13 december aanstaande uitgereikt aan de weduwe, mevrouw Nelly van Doesburg. Dat zal gebeuren in het stedelijk van Abbemuseum in Eindhoven in aansluiting aan de ope ning van een grote overzichttentoon stelling van het werk van Van Does burg. De commissie voor de toekenning van de Nederlandse Sikkensprijs be stond uit prof. ir. J. H. van den Broek, architect te Rotterdam, drs. A. M. Mees president-commissaris van de Sikkens- groep nv in Sassenheim, dr. W. J. H. B. Sandberg, voorzitter van de uitvoe rende commissie van het Israël Mu seum in Jeruzalem, en drs. H. L. Swart, directeur van de Nederlandse Kunststichting in Zeist. MAASTRICHT Een manifestatie van modern toneel wordt van 5 tot en met 7 april in Maastricht gehouden als tastbaar gevolg van het weekeinde „To neel nu", dat vorig jaar in de Limburg se hoofdstad was georganiseerd. Dit weekeinde leverde drie resulta ten op; een jeugdtoneelwerkgroep, dc oprichting van de Theaterclub Maas tricht en het plan om een jaarlijks te rugkerende manifestatie van modern toneel te maken. Het programma van deze manifesta tie is daarom gevarieerder en uitge breider dan de vorige keer. Toneel groep Centrum geeft een voorstelling van Edward Bonds „Gered". De Pool se gezelschappen Coto en Galeria bren- Gdansk. Groot Limburgs Toneel speelt Kopits „Oh pa, arme pa" en de Maas trichtse Toneelacademie geeft een op voering van „Omzien in wrok" van John Osborne.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2