Veel buitenlands Vier informatieve programma's over Mammoetwet op televisie Expansie bij de N.M.B. zet in 1968 door Marianne Philipsprijs voor Maurits Mok Gastrol bij N.R.T. voor Annie de Lange Misdadigers gepakt na t.v.-uitzending ID T.V. LANGENBERG Dividendvoorstellen RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN Betekenis Brugjaar Uitzonderingen 8 meubelfabrikanten samen in export Gunstig jaar voor Nedam PILOOT STORM 1 RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE Pagina 2' MAANDAG 18 MAART 1968 Deel I De Vader Arnold Arlsover rende naar buiten. De wereld was wit en zonover- glansd. De bomen in de tuin stonden neigend vol sneeuw, de takken zwaar omlaag gebogen. Om Arnolds snelle voeten stoof de witte poeder, blanker dan het wolkenwit der kleine donzen veertjes hoog tegen de azure hemel koepel. Het spaarzaam zichtbare groen van dennen en sparren was helderder dan ooit. Fonkelend stak het licht de zon- nespiezen in de blanke bodem. Arnold stond plotseling stil, net zo plotseling als hij de stille wereld was binnengevallen. Groot en machtig stond hij daar, blootshoofds, de blon de baard als een vlag op de wind, de mond ademend wijd in de vriesklaar- te. Stoom kwam uit zijn neus, zijn ha ren legden zich en zwierden. Zo stond hij lang te ademen, te danken en blij te zijn. Er was geen verschil tus sen de hemellucht en het blauw van zijn ogen, de hemel legde een stukje van zichzelf om het zwart van zijn pupillen. Een zoon, een zoon... Hij stamelde. Dan allengs luider, liet hij zijn zware stem daveren door de klare stilte: Een zoon, hoor toe, Ik. ik heb een zoon! In fijne glazen geluiden viel de stil te uiteen. Opgeschrikte vogels deden verschrikkend op hun takken wat poe der wit omlaag wazen. En Arnold lachte lachte, en die lach was het voorrecht van zijn geest. Hij sloeg zijn armen om de oude pereboom. Hallo jij, ik druk de wereld aan mijn hart. Ik ruk aan de hekken van mijn wereld. Hoort toe, allen, Arnold Arlsover, de schilder, heeft een zoon! Eensklaps liet hij zijn stem dalen, dacht aan Eleonoor in de nu nog don- kergemaakte kamer en aan het bun deltje teerheid, dat die zoon van hem eigenlijk nog was. Eleonoor, zijn dame-vrouwtje, stor menderhand veroverd, weggehaald uit haar plechtstatig Haags society- milieu, achttien jaar, een kind nog... Hij was zoveel ouder, een man van de natuur, van buiten, van hard lach en en onstuimige levenslust. Eleonoor Verlaeke en hij, de eenvoudige schil der, een zoon. Arnold wendde zich om en bezag 'Jjn huis. Klein buitending met spitse kap over houten nok. De wingerd angs de waranda was nu wit berijpt, ichter een half bevroren glas-in-lood uit gloeide het rood van een gera- lium. Opzij in de zelfgetimmerde ■tal woonde zijn enige luxe: het laard, dat hij zo graag voor de klei- \e wagen spande om met Eleonoor *e draven langs de wegen, en Lobbes, de hond. Van de daknok spitsten fijne kris- allen pegels omlaag en ergens ging even een deur open en dicht en klon ken wat snelle woorden, zonder begre pen verband. Arnold kneep de handen vast in elkaar. Hij was zo blij, dat hij niet anders kon doen tegenover de hemel dan kijken en lachen en God zijn mooiste schilderij beloven. Er was niemand te zien in de om trek, de andere huisjes in de nabij heid werden meestentijds alleen 's- zomers bewoond. Langzaam liet de schilder zich op zijn knieën glijden, zijn handen woelden de sneeuw weg. En terwijl de zeewind door zijn ha ren blies kuste hij de zwarte, ruige aarde, de koele aarde, met haar rijke welig zware geur. Freek werd hij genoemd. Vader was voor hem de wereld. Het eerste bewuste was de koeste ring van vaders liefde, het huiverend geluk, nog niet geheel doorvoeld, bij vaders harde lach. Moeder was er ook wel. maar fijntjes en precies, met vermaningen, en ogen, die streng kon den donkeren met zachte lippen en lieve naampjes, maar moeder was de wéreld niet. Vader! Zijn gestalte vul de de kamer. Zijn sterke armen til- dan de kleine jongen hoog op zijn schouder. Zijn stem was de poort naar begrip. Vader was oneindig mooi en goed. Het was heerlijk op zijn knie te zitten, slaperig en klein, veilig geborgen te gen de brede, harde borst, de geur te ruiken van tabak en aarde, en die an dere reuk, onafscheidbaar één met vader, de reuk van zijn schilderijen, van verf en terpentijn. Vader beknorde nooit, verbood nooit, vermaande nooit. Moeder voed de op, vader leerde léven. Freek was klein als kind, en tenger. Onder het hoge voorhoofd, waarboven het blonde haar grappig krulde, ston den de blauwe denk-ogen, verwonderd en peinzend, begerig naar leven; in hun donkeren het gezichtje blanker tonend dan het door zon en buiten lucht, was. Freek wist alles van zijn vader. Hij vond het prettig om stil vanuit een hoekje toe te kijken als vader schil derde. Urenlang kon hij dan zo zitten: in elkaar gekropen, zijn handjes op s zijn knietjes, in onkinderlijk geduld elke beweging van vader, elke lijning i van diens werk met de blikken vol- E gend. Bij vader zijn gaf blijdschap en E tevredenheid. Vader had een klein S bruin vlekje op zijn rechterwang en E aan zijn linkerhand een vinger met een lelijke nagel, daarmee was eens iets gebeurd. Vader had haar op zijn handen en moest dikwijls zijn baard bijknippen, moeder hoefde dat nooit te doen. Vader droeg grote hoeden, zwart, met brede randen, en waai- dassen, en soms een fluwelen kiel, die lekker zacht en zwaar aanvoelde. Va der lachte, gn zong. en schilderde, en vertelde. Oei, oei, oei, vader vertelde en dan wés het er. Freek kende de kabouters uit vaders verhalen; de el fen en zeemeerminnen had hij zélf gezien; en oude Mieke die aan de zandweg woonde, was de heks, die reed op de bezemsteel. Ze waren al len even werkelijk als moeder, en Leentje, het fneisje, als oma, die wei eens over kwam uit het deftig. Den Haag, en oom Jan, die een beetje op vader leek, maar toch weer heel an ders was, en Joep van Bom, het brui ne paard, en Lobbes, de hond en de poes Minetje. En dan was dat nog maar alleen de wereld! Boven de wereld stond nog gans die grote hemel met zijn zon, maan en sterren en nog hoger was de Lieve Heere God, Die alles ge maakt had, en de Lieve Heere Jezus, Die zoveel van kindertjes hield. Dat alles was het rijk van Freek daarvan voelde hij zich veroveraar, dat was het leven, dat langzaam openbloeide, als een bonte bloem. Onze prins, zei vader weieens als hij nog meer dan anders tevreden over de kleine jongen was. Dat was een beloning, een eer, die Freek er kende als zodanig en waardeerde. Woordjes als schat, lieveling, Freekie, zoals zijn moeder hem wel noemde als zij niets op hem aan te merken had, liet hij lijdelijk over zich heen gaan, net als haar kussen en omhel zingen en verzekeringen van haar lief de, die hij aannam als nu eenmaal bij moeder behorend evenals de wet ten hem door haar gesteld. Netjes eten, met twee woorden spreken, beleefd zijn tegen de men sen, niet jokken en nog oneindig veel meer, dat hij niet eens onthouden kon. Vader daarentegen gaf voorbeelden en beloonde met een enkel woord of een lach als die goed werden ge volgd; hij vertroetelde noch strafte. Over het verbod om te jokken kon Freek nooit met zichzelf klaarkomen. Moeder zei, dat jokken hetzelfde was als dingen vertellen die niet waar waren. Maar het gebeurde soms wel, dat Freek, die van zijn eerste gedach ten af altijd pijnlijk eerlijk in de we reld stond, de dingen zo vertelde dat moeder zei, dat hij jokte, terwijl hij zeker wist van niet. (Wordt vervolgd) s 3764. Onder andere omstandigheden zou de verschij- s ning van dergelijke voorwereldlijke dieren David Lod- E êe stellig in hoge mate geïnteresseerd hebben, maar E nu beschouwde hij het alleen als een verdubbeling van E zijn moeilijkheden. De rauwe kreten waarmee de pte- rodactylen op hem toekwamen vliegen, voorspelden dan ook weinig goeds. Als leden van de familie der carnivoren beschouwden zij hem kennelijk als een wel- S kome variatie van het dagelijks menu. David wist niet E veel van de aanvalsmethode van deze vliegende sau- 5 riërs, maar dat werd hem spoedig duidelijk, want met bijna waanzinnige vaart dook de voorste al op hem neer. Hij had nauwelijk gelegenheid om een stuk stevige sten gel los te rukken, waarmee hij zich hoopte te verdedi gen. En nu was het geluk met hem, want hij zwaaide zijn stok precies op het juist moment omhoog en trof de reuzenvogel zo hard op de kop, dat deze met een enorme klap op het water sloeg. David drukte het klap wiekende beest hard neer in de modder. Maar reeds scheerde nummer twee met vervaarlijk klappende ka ken rakelings over heem heen. Er moest een meer ef fectief wapen aan te pas komen! 50. Rechter Tie heeft de Keizerlijke benoeming eer biedig weer opgevouwen en teruggestoken in de voering van zijn kraag. Hij is danig van zijn stuk gebracht door het document dat hem met zo grote macht bekleedt. Maar al is hij de Keizerlijk Grootinquisiteur, het onder zoek moet hij verrichten als dokter Liang Moe. De Prinses heeft hem bevolen om haar opdracht geheim te houden. Hij zal het document pas mogen gebruiken als hij zijn taak heeft volbracht en het halssnoer heeft te ruggevonden! Rechter Tie is opgestaan en plotseling valt zijn blik op een paar donkere vlekken op de houten brits, juist op de plaats waar hij gezeten had. Het lijkt wel geronnen bloed, ja en bloed dat nog niet zo lang geleden vergoten is. Zou dit soms het bloed kunnen zijn van Tai Min, de vermoorde kassier van de Ijsvogel Her berg, wiens lijk net uit de rivier was gehaald toen hij de stad binnenreed? In dat geval zou de zijdehandelaar Lang meer van de moord afweten want dit is zijn voor raadschuur! Rechter Tie verlaat het gebouwtje en be reikt al gauw de eerste huizen van de stad. Hij richt zijn schreden naar het militaire hoofdkwartier. Er zijn enkele dingen die hij nodig met kapitein Sioe moet be spreken. En bovendien moet hij de lijken van de drie boeven rapporteren. 61. Tekko keek eens op de diepte-meter om te zien hoever hij nu al gedoken was. En toen hij verbaasd constateerde dat hij de tweeduizend gepasseerd was begon hij opeens met koortsachtige haast naar het ro de opschrijfboekje van professor Starreveld te zoeken. „Als Starreveld dat boekje nu maar werkelijk hier heeft laten liggen!" mompelde onze vriend gejaagd en hij onderwierp alle hoeken en gaten van de kleine ruim te aan een grondige inspectie. Maar het was zoals de professor hem in der haast had mede gedeeld en wel dra nam onze onverschrokken duiker kennis van de aantekeningen die zijn vriend gemaakt had en die hem duidelijk uiteen zetten, waartoe alle handels, kranen en knoppen dienden. Het eerste wat Tekko deed was voor de luchtverversing zorgen en juist toen hij een poging wilde doen om de bol te laten stijgen, werd zijn aan dacht weer getrokken door het leven buiten de bol. In de lichtbundel die de bol door 't donkere water uit straalde, zag onze vriend de meest vreemdsoortige vis sen en toen bedacht hij opeens dat hij per slot van reke ning toch niet voor niets met fototoestellen en film-ca mera's uitgerust was. Hij nam een gloednieuw filmtoe stel ter hand en legde de beeltenis van een grote inkt vis, die licht-uitstralende bolletjes aan het einde van de tentakels had, op de gevoelige band. Het buitenland vierde het afgelopen weekend hoogtij op de televisie. In de amusementssector via vooral buiten landse produkties, in de reportagesec tor gelukkig ook via werk van Neder landse makelij. Er waren twee reportages, die er opvallend uitsprongen. Eerst de extra aflevering van „Speciale berichtge ving", zaterdagavond laat in het VPRO-programma, over „Tsjecho-Slo- wakije zander censuur". Deze reporta ge van Dick Verkijk beoogde een in druk te geven van de liberalisering in genoemd land. Die indruk was uiter aard in dit stadium van de ontwikke ling nog niet volledig, maar toch wel duidelijk. Vooral de straatinterviews met de uiteenlopende reacties van de voorbijgangers leverden een aantal boeiende fragmenten op. Zondag werd via radio en televisie veel aandacht besteed aan de kerken- actie „Kom over de brug". Het „Dub belportret uit Suriname", dat IKOR en CVK gisteravond op het scherm brach ten, vormde een opwekkende illustratie bij alles wat gisteren aan stichtelijke en zakelijke taal over deze onderne ming werd gesproken. Het bestond uit twee impressiesvan wat twee ver pleegsters in Suriname op een bewon derenswaardige (en daarom ook heel veel steun waardige!) wijze presteren. In „Monitor" ging Ageeth Scherp huis „op de vuist" met Willem Duys. Het ging, zoals te verwachten viel, voornamelijk weer over links en rechts met name in de politiek, waar Duys zich een beetje bij betrokken zei te voe len. Voor hem wordt de Grote Drie ge vormd door „Van Riel-Van Someren- Van Rappard". Hij verklaarde zich voorstander van het „harde" intervieuw als het gaat, om een vraaggesprek met een politicus: „Die zit daar als volks vertegenwoordiger; die mag je het hemd van het lijf vragen". Het klapstuk in de amusementssec tor was de Duitse tv-show van Gilbert Bécaud (die bijna een week eerder al op Duitsland was uitgezonden; wan neer krijgen wij zo'n show nou eens het eerst?). Vooral Liesbeth List (in ternationale allure, onderhand) hield de naam van ons land hierin zeer hoog. Evenals zij bracht Bécaud zelf allerminst nieuwe nummers. Het is „in" om deze chansonnier commer cieel, pathetisch, kitscherig en weet-ik- wat-nog-meer te noemen. Hij beschikt echter ook nog steeds over een aanste kelijke hoeveelheid zonnigheid, dyna miek, enthousiasme en muzikaliteit en weet zijn gasten meer reliëf te geven dan menig ander show-man of show lady. Ik denk hier ook aan de wijze, waarop hij Nancy Wilson (onderhand op één hoogte met Ella en Sarah en Barbra) liet schitteren in „What now, my love?", de Engelse versie van zijn eigen „Et maintenant". Overigens ben ik zelf een groot be wonderaar van Julie London. Ik had .haar tot dusver alleen maar horen zingen. Het zien zingen viel me zater dagavond nogal tegen, omdat de grote dosis kunstmatige „sex" in haar voor dracht het genieten van haar écht sen suele zang („My baby just cares for me!") nogal verstoorde. Nee, dan geef ik toch maar de voorkeur aan de minder geveinsde uiterlijke charme van Franca, het Italiaanse zangersje van Franca, het Italiaanse zangeresje avond een voortreffelijk volksliedjes programma bryjiten. GISTERAVONlf V Tenslotte namens de voetballiefheb bers die om acht uur op visite of met de trein mee moesten nog een vraag aan NTS-Sport: waarom kwamen de voetbalflitsen veel later op het scherm dan bijvoorbeeld de Cross des Nations in Tunis, waarvoor zich toch veel min der kijkers interesseren? Alleen maar vanwege de ampex-pech met de drie doelpunten van Ajax? J. v. d. K. AMSTERDAM De Marianne Phi lipsprijs voor 1968 is toegekend aan de dichter Maurits Mok voor diens gehele oeuvre. De jury die de prijs unaniem toekende, bestond uit Hella S. Haasse, Ed Hoornik en K. Smeding. HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Lichte koorzang. 18.19 Uitzending van de Pacifitisch Socialis tische Partij. 18.30 Nws. en weerpraatje 18.46 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Muz. en dienst: een informatief programma met NCRV-vocaal ensem ble en orgel: klass. muz. 19.30 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 20.00 Stereo: Metropole ork .20.25 Operasi Mentaal, klankbeeld. 20.45 Stereo: Bariton en piano: Klass. liederen. 22.15 Litera- ma: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond overdenking. 22.50 NCRV-vocaal en semble: werken uit de Nederlandse scholen. 23.15 Vertolkers beluisterd: mu zikale lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u door...., praatje. 18.30 De ta fel van (half) zeven: gevarieerd progr. (19.07 Paris vous parle). 19.30 Nws. 19.35 RVU: Pools dagboek, door prof. dr. J. W. Schulte Nordholt. NRU: 20.05 Toneel NU!: progr. over mod. toneel stukken. 20.30 Jazzmuz. 21.00 Musonet- te: licht muziekprogr. 21.30 Een wet voor weerlozen: een radiodocumentaire over vivisectie. 22.15 Lichte grammo- foornmuz. Bond Zonder naam: 22.20 U (w)eet goed....millioenen eten niet, le zing. NRU: 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Metro's Midnight Music: licht geva rieerd muziekprogramma. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journ. STER 19.03 Reclame. CVK IKOR RKK: 19.06 Kenmerk, de wekelijkse informatieru briek over kerk en samenleving. NCRV: 19.31 Abbott en Costello: De privé-detective, TV-film. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Eerste Man, TV-feuilleton. 20.50 De Brug, filmdocumentaire. 22.00 Café Chantant: het Winkeltje. NTS: 22.30-22.35 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. AVRO: 19.03 Vjoew, tienermagazine. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Recla me. AVRO :20.20 Peyton Place, TV- feuilleton. (dl. 24). 20.45 Antigone, spel van Jean Anouilh. NTS: 22.30-22.35 Journaal. ROTTERDAM- De actrice Annie de Lange, die verbonden is aan de Haagse Comedie, zal in de eerste helft van het komende seizoen een gastrol vervullen bij Nieuw Rotterdams To neel. Zij speelt de vrouwelijke hoofdrol in het nieuwste stuk van Arthur Miller „The price". MAINZ Opnieuw heeft een televi sie-uitzending in Duitsland over een gepleegde misdaad resultaat opgele verd. De politie in Oostenrijk arresteerde de achttienjarige Rainer Stossberg en de negentienjarige Bernd Schumacher, die ervan worden beschuldigd op 8 maart bij een bankoverval in Witzhel- den (Noordrijn-Westfalen) 38.000 mark te hebben geroofd. De twee overvallers bevonden zich in Mittersill in Tirol, waar zij de West- duitse uitzending volgden die door de Oostenrijkse televisie was overgeno men. Toen zij hun foto's op het scherm zagen, namen zij de benen, maar de eigenaar van het hotel waar zij hun intrek hadden genomen lichtte de poli tie in. Kort daarna werden zij ingere kend. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Klass. pianomuziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Volksmuziek uit Australië (gr.). 8.00 Nieuws. 8.11 Gramm muz. 8.14 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de vrouw. 9.15 Londens sym fonie-orkest en solist (gr.): klassieke muziek. 9.35 Nieuws. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Stereo: Vioolduo: moderne muz. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd progr. (plm. 12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten, plm 13.05 Hoofdprijzen SUS 15). 14.00 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlichting: Het dage lijks leven in de Nederlandse Antillen. Een serie klankbeelden van Raymundo Debrot. Vandaag: contacten met Vene zuela. 17.10 Voor de kinderen. 17.55 Marinierskapel der Koninklijke Mari ne. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8 20 Lichte gramm. muz. (8.30-8.35 De groente man). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Zonnesteekjes onder water: klankbeeld over toerisme. 9.40 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissance: Italiaanse motetten. AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00- 11.02 Nws.; 11.02-11.32 RVU: Zijn film festivals behalve commercieel nuttig, ook artistiek van belang? door K. J. de Bruyn). 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Zuid-Hollands Blaastrio: klas sieke en moderne muziek. 12.26 Mede delingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De lichte muze belicht: De operette. 14.35 Prix Italia: moderne muziek (op name). AVRO: 15.00 Oog om oog, hoor spel. (dl. 6). 15.36 Stereo: Het Radio koor: oude en klassieke liederen. 16.00 Nieuws. 16.02 Kerkorgelconcert: klass. muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Di- xielandmuziek (gr.). 17.30 Lichte gram- mofoonmuziek voor de tieners. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Nederlandse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.03 Klink-Klaar, zon der nonsens. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: programma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: gevar. platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht gevar. pla- tenprogramma. (17.00 Nieuws). MAANDAG 18 MAART 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (Herhaling van gisteravond). 10.20 Sport. 10.50 Do cumentaire. 12.00-13.30 Actualiteiten kroniek. 16.40 JÓurn. 16.45 Reportage. 17.25 (K) Voor de vrouw. 18.00-18.05 Journ. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportoverzicht. 18.53 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-serie. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.05 (K) TV-serie. 18.10 (K) TV-serie. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 (K) TV-serie. 19.40 (K) TV-serie). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Filmreporta ges. 21.00 Liederenprogr. 21.45 (K) Re portage. 22.30 Journ. commentaar en weerber. 22.50 Gewijde muz. 0.10 Jour. naai. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 TV-serie. 18.50 TV-film. 19.27 Weerber. 19.30. Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Documentaire. Aansl.: Nws. 21.00 Sehn- sucht der Frauen, Zweede speelfilm. (Niet geschikt voor jeugdige kijker). 22.35 Nws., weerb. en act. De N.T.S. zendt, zoals reeds eerder in het kort werd gemeld, op de dinsdagen 19 maart, 26 maart, 2 april en 9 april op Nederland 2 vier programma's uit over de Mammoetwet, die op 1 augustus a.s. van kracht wordt. De programma's zijn er op gericht de ouders te informeren over de mogelijk heden voor hun kinderen. Al vaak is een verkeerde beslissing genomen bij de schoolkeuze door deze keuze te laten beïnvloeden door statusoverwegingen. Het feit, dat meer dan de helft van de leerlingen, die in de eerste klas van de middelbare school zitten, de eind streep niet haalt, spreekt in dit opzicht, duidelijke taal. In deze serie NTS-programma's wordt aan de ouders duidelijk gemaakt wat de betekenis van de wet is, welke de nieuwe mogelijkheden voor hun kinde ren zijn en wat de nieuwe begrippen en afkortingen in de Mammoettaai beteke nen. In het eerste programma, dat dins dag 19 maart van 21.50 tot 22.20 uur on der de titel „Het geraamte van de Mammoetwet" wordt uitgezonden, wordt een overzicht gegeven van de verschillende vormen van onderwijs. Voorts wordt uitgelegd wat o.m. de namen MAVO, HAVO, Gymnasium en Atheneum inhouden. De laatste twee worden samengevat onder de afkorting VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs). MAVO staat voor middel baar algemeen vormend onderwijs. Deze opleiding duurt vier jaar (een driejarige afdeling is ook mogelijk) en staat gelijk met het huidige ulo. Leer lingen van deze school kunnen doorstro men naar het middelbaar beroepson derwijs. HAVO betekent hoger algemeen voort gezet onderwijs. Het wordt gegeven aan scholen met een duur van vijf jaar en is vergelijkbaar met de MMS (maar dan ook voor jongens) en dat deel van de huidige HBS, dat een rechtstreekse voorbereiding geeft op een functie in de maatschappij. Het HAVO heeft o.m. doorstroming naar vele vormen van ho ger beroepsonderwijs. Het Gymnasium blijft in de Mam moetwet behouden. Nieuw is het Athe neum. Deze opleiding duurt zes jaar en komt in de plaats van dat deel van de huidige HBS, dat een doorstroming geeft naar de universiteit. Er is een A-afde ling (economisch maatschappelijk) en een B-afdeling (wiskundig-natuurkun dig). Gymnasium en Athenum zijn be doeld als scholen, die een voorberei ding geven voor wetenschappelijk on derwijs. In het programma wordt tenslotte uit eengezet hoe het brugjaar dat in de Mammoetwet wordt genoemd, moet worden gezien. Aan deze eerste uitzen ding verlenen medewerking mr. J. M. L. Th. Cals, die destijds als minister van Onderwijs de nieuwe wet heeft in gediend. de huidige minister van Onder wijs en Wetenschappen, prof. dr. G. H. Veringa, en de heer J. G. S. Bruinsma, burgemeester van Beverwijk. Het tweede deel van de serie (26 maart), is geheel gewijd aan het alge meen Voortgezet onderwijs. Hier wordt de betekenis van MAVO, HAVO, Gym nasium en Atheneum uitgediept. Er wordt gepraat met ouders, directeuren en rectoren en leerlingen van de zesde klas van de lagere school. Het dercie programma (2 april) staat in het teken van het beroepsonderwijs, waaronder wordt verstaan technisch onderwijs, huishoud- en nijverheidson derwijs, landbouwonderwijs, midden- standsonderwijs, economisch en admi nistratief onderwijs, sociaal-pedago gisch onderwijs, kunstonderwijs en de opleiding voor onderwijzend personeel. Tenslotte wordt in 't vierde program ma (9 april) aandacht besteed aan bij zondere vormen van onderwijs. Er wordt dan op gewezen, dat de ouders niet alleen een keuze kunnen maken voor het schooltype, maar eveneens voor de vorm waarin het onderwijs zal moeten worden gegeven. Oud-minister J. M. Th. Cals, de gees telijke vader van de Mammoetwet. Sommige leerlingen hebben namelijk de behoefte aan individueel onderwijs. Dit kan gegeven worden op het terrein van het lager beroepsonderwijs, op MAVO-niveau (de z.g. IVO-scholen) en op de Montessori- en Dalton-scholen. Het geheel wordt besloten met een discussie, waarin tegelijkertijd nog een aantal vragen wordt beantwoord over zaken, die misschien nog niet aan de orde zijn geweest. De programma's worden samenge steld door de heer P. A. Koenis, ver bonden aan het R.-K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding in Den Haag. De presentatie berust bij de heer J. v.d. Molen, verbonden aan een ulo school te Haarlem. De regie is in han den van Wil Groot. Tot de adviescommissie behoren de heren G. Gruppelaar, directeur van de Chr. HAVO-school Juliana van Stolberg in Den Haag; frater M. Gerlach, hoofd ulo-school te Hilversum; G. N. Meurs te Leiden, oud-voorzitter van de Neder landse Bond van leerkrachten bij het Nijverheidsonderwijs en Ton Elias, jour nalist te Den Haag. AMSTERDAM De gang van za ken bij de Nederlandsche Midden- standsbank N.V. (NMB) is in de eerste maanden van 1968 zeker even gunstig geweest als in de overeenkomstige pe riode van 1967, zo deelde de voorzitter van de Raad van Commissarissen van de NMB, drs. J. F. Posthuma, mede op de jaarvergadering. De expansie van de bank heeft zich ook in deze eer ste maanden geconcretiseerd en ver wacht wordt dat deze zich in de ko mende maanden van 1968 zal voortzet ten. De voorzitter maakte de aandeelhou ders in antwoord op een vraag duide lijk, dat voorlopig niet op een uitkering uit de agio-reserve behoeft te worden gerekend, omdat de stille- en open- reserves vergeleken met die van de 2 grote Nederlandse banken, nog aan de lage kant zijn. „Het gezond maken en gezond houden van de NMB moet nog doorgaan", zo voegde drs. Posthuma, daaraan toe. Over de huidige valuta-situatie in verband met de verhoging van het Amerikaanse disconto had het bestuur nog geen prognose. De situatie werd nog vrij onoverzichtelijk geacht, met name ten aanzien van de vragen wat er met de goudprijs gaat gebeuren en wat met de valutaverhoudingen. De be- drijfspolitiek zal in elk geval zo zijn, dat men zich geen buil aan bepaalde ontwikkelingen zal vallen. Gememo reerd werd dat ook vóór de devaluatie van het Engelse Pond, tijdig maatre gelen waren getroffen en zelfs dat men met winst uit de ponden-affaire was gekomen. Over de omvang van de investerings reserve wilde het bestuur niets mee delen. Hetzelfde gold voor de extra-re- serves, die naar het bestuur mee deelde echter van dusdanige groot te zijn, dat de stabilisatie van de bank er in elk geval door wordt gewaar borgd. De NMB zal de bouw en financiering van winkelcentra via haar dochterin stellingen voortzetten en erop toezien dat het midden- en kleinbedrijf hierin, naast de grootwinkelbedrijven, een be hoorlijk aandeel blijft krijgen. Op de vraag of de belegging in Ne derlands schatkistpapier en ander overheidspapier (op de balans voor ruim een miljard gulden) niet naar de belegging in debiteuren kon worden verschoven, werd geantwoord dat men, wat het beleggingsbeleid betreft, moet blijven binnen de grenzen van solvabi liteit en liquiditeit die hieraan door de centrale bank zijn gesteld. Overi gens wordt het kredietenbeleid niet be- invloed door het beleggingsbeleid. De heren J. B. A. Hurkmans en B. F. J. van der Meer werden als com missaris herbenoemd. Voorts werd de Raad van Commissarissen met een lid uitgebreid door de benoeming bij ac clamatie van oud-minister dr. G. M. J. Veldkamp. ARNHEM Acht Nederlandse meu belfabrikanten hebben hun exportacti viteiten gebundeld in een centraal ver koopkantoor: de NV Verenigde Hol landse Meubelexport. De combinatie verwacht in 1970 een produktie te kunnen bereiken van on geveer vijftig miljoen gulden aan meu bels. Een belangrijk deel daarvan zal naar het buitenland worden verkocht. De combinatie wordt gevormd door: H. A. van Berkesteyn in Waddinxveen, Hilversumsche Meubelfabrieken ift Tiel, Hutten in Kaatsheuvel, Madoca in Oosterbeek, Meeuwis in Oirschot, Raanhuis en Zoon in Oosterbeek, Zijl stra in Joure en Zwijnenburg in Schoonhoven. DEN HAAG De Nederlandsche Aanneming Maatschappij voorheen Firma H. F. Boersma (Nedam) he'eft een gunstig jaar achter de rug. De om zet, uitgezonderd die van deelnemin gen, steeg in 1967 tot f 100 (v.j. f 90) miljoen. Het aandeel in de omzet van combinatiewerken (samen met derden) bedroeg 12 procent van de totale om zet. Het overschot van de bedrijfsreke- ning kwam uit op f 7,14 (v.j. f 6,96) miljoen. Na aftrek van o.m. hogere kosten, afschrijvingen en belastingen resteerde een winst van f 1,24 (f 1,26) miljoen, waaruit onveranderd 20 pro cent dividend wordt voorgesteld. Door de toegenomen concurrentie heeft het bedrijf met grote moeite de orderportefeuille op peil kunnen hou den. Het bedrag aan opgedragen, maar eind 1967 nog niet uitgevoerd werk, be droeg f 107 miljoen tegen f 115 miljoen eind 1966. De werken in uitvoering vor deren over het algemeen bevredigend. De onderneming heeft vorig jaar f 1,95 miljoen in materieel geïnves teerd tegen f 2,36 miljoen in 1966. Hier van wordt een gunstige invloed op de kostprijs verwacht. FORD De Nederlandsche Ford Automobiel fabriek stelt over 1967 weer 25 pet. divident voor. Daarvan is op 29 de cember al 10 pet. vooruitbetaald. I.G.B. Aan de jaarvergadering op 10 mei van de Internationale Gewapend Be- ton-Bouw wordt voorgesteld het divi dent over 1967 te verhogen van 18 tot 20 pet. VERBLIFA Aan de jaarvergadering van Thomas sen en Drijver Verblifa op 26 april wordt voorgesteld het dividend over 1967 te verhogen van f 4 tot f 4,30 per aandeel.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2