Beckett op tv
Beurs van Amsterdam
Montreux-show van
Carrell zaterdagavond
Voorjaarsexpositie
Ned. Kunstkring
Zwart-wit televisie
wordt duurder
„De Stunt" blijft nog
een maand langer
Hoofdfondsen
gedrukt
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
Goudprijs
verder gezakt
Dollar en Pond
stegen sterk
Amro-Bank koopt
Schelde Bank
Wisselmarkt
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2'
DONDERDAG 21 MAART 1968
Arnold verbeet een glimlach. Het
klonk zo heerlijk kinderlijk en naïef.
Wat is lellijk, vroeg hij weer,
iets lelijks kan juist iets heel moois
zijn... van binnen.Denk maar eens
aan die rimpelige appel van vanmid
dag, die zo lekker zoet was en... in
alles wat lelijk is, moet je het mooie
zoeken. Wie weet hoe lief en vriende
lijk oude Mieke is... als je tenminste
niet zo huilerig op je stoel heen en
weer zit te draaien. Je moet niet ver
geten. Freek, oude Mieke is ook eens
een klein kindje geweest; een kindje
waar haar vader en moeder waar
schijnlijk net zoveel van hielden als
moeder en ik van jou houden. Ik kan
mij best voorstellen hóe Mieke is ge
weest:... klein, met blonde krulletjes,
een glad gezichtje en dezelfde mooie
blauwe ogen, die zij nu nog heeft. Heb
Je nooit gezien, dat oude Mieke mooie
ogen heeft?
Freek schudde van neen. Hij was
verlegen. Hoe zat het dan met die
heksen als Mieke er geen was?
Vader keek hem ernstig aan.
Vergeet dat maar mijn jongen, ver
geet het lelijke altijd. Zoals jij dat
dacht, bestaan er geen heksen. Kijk,
hoe vind je dat mooie land, dat dikke
gras, de groenten? Staan ze er niet
prachtig bij? Weet je hoe dat komt?
Wel, de lieve Heere God stuurde zon
en regen natuurlijk, maar de boer
bemestte het land. Uit de mest, uit
die „lelijke vieze mest" is al die rijk
dom opgekomen, heeft daaronder ge
slapen, zoals jij slaapt in je bed on
der je deken, begrijp je dat?
Het jongetje knikte, toch wat twij
felachtig, zijn neusje rimpelde van
afkeer.
Arnold zag het wel. Hij hield het
paard in en wees met de zweep.
Daar heb je de mesthoop, zei hij,
die is net zo min vies als dat Mieke
een heks is. Ik zal het je bewijzen.
Hij gooide de teugels op het paard
en sprong op de grond.
Freeks hart bonsde, hij zette zijn
ogen zo wijd mogelijk open om toch
maar goed te zien wat trader ging
doen.
De schilder liep met grote passen
naar de mesthoop; een boerin, bezig
op het erf, keek verwonderd toe. Tot
aan zijn polsen stak Arnold Arlsover
zijn handen in de mest, veegde ze
dan af aan het lange gras en kwam
terug bij zijn zoontje. In iets wat
vies is steek ik mijn handen niet en
aan een heks zouden wij geen eieren
sturen.
Freek had tranen in zijn ogen en
een raar gevoel achter in zijn keel,
dat hij snel meost wegslikken en dat
pas rijdende weer geheel overging.
Die vader van hem... Hij vond geen
woorden voor zijn bewondering.
De volgende dag stapte er een klei
ne jongen over de zandweg en duwde
de aankierende deur open van het
huisje, waar Mieke Kosters, de oude
vissersvrouw, voor het raam zat te
breien.
Freek bleef staan toen Mieke over
haar bril heen naar hem keek. Er
vluchtigde angst in hem op, maar hij
dacht aan vaders moed en aan het
kindje dat Mieke geweest moest zijn.
Alstublieft, zei hij beleefd, en leg
de een glazen stuiter snel op een punt
van de met een rood kleed bedekte
tafel.
De oude vrouw mummelde iets.
Freek verstond het niet door zijn
emotie. Hij nam de stuiter weer op
en. zichzelf overtreffend, liep hij op
haar toe en liet hem in haar schoot
rollen. Omdat u geen heks bent,
raffelde hij, en voor uw mooie
ogen.
Toen schoot hij de deur uit en hol
de naar huis.
De oude vrouw keek hem na. Het
trok langs alle rimpeltjes' van haar
gezicht. Dat jongetje van de schilder,
die ginds aan de duinkant woonde...
Deze week nog had het kind zo won
derlijk en bang gedaan... en nu...
„Voor uw mooie ogen omdat u geen
heks bent..." Ze schudde het hoofd.
Zo'n kind toch! Zij kon veel van kin
deren verdragen.
Mieke Kosters nam de stuiter op.
Een klein wit hoedje in een bol door
schijnend glas, nog warm van de kin
derhand... Mieke had ook eens man
en kinderen gehad, al was dat jaren
zich bevend om het speelgoed; haar
ogen waren werkelijk mooi.
III
Diezelfde maand ging Freek naar
school. Hij had er stilletjes om ge
huild, vond het wel groot, maar on
wennig, wist vooruit zich niet thuis
te zullen voelen; hij was eenzelvig en
taalde nooit naar andere kinderen. Het
enige kind, waarmee hij weieens speel
de, was Myra Brand, het twee jaar
jongere dochtertje van Arnolds vriend
de architect Brand en diens vrouw de
schilderes Jossie Engelwei. Toch was
Freek altijd opgelucht wanneer Myra
met haat ouders weer verdwenen was
en hij stilletjes zijn eigen spelletjes
kon spelen en toekijken bij vaders
werk.
Tweemaal per maand waren Freeks
ouders en de Brands een avond bij
elkaar, dan bij de één thuis, dan bij
de ander. Op die avonden kwamen
dan ook andere kunstenaars uit de
omtrek en bespraken met elkaar hun
werk,, droegen voor, vertelden, droom
den hardop hun inspiraties. Jossie
zong een lied, Eleonoor speelde piano,
een enkele maal ook danste iemand.
Eleonoor was de enige niet-kunste-
nares van de kleine groep vrienden,
zij was er als Arnolds vrouw.
Freek noemde dit „rode avonden".
Waarom wist hij niet. Wanneer Myra
in het logeerkamertje naast het zijne
reeds lang sliep, lag hij stil met open
ogen in het donker te luisteren Nu
branden beneden alleen de schemer
lampen, wist hij, en moeder gaat stil
en glimlachend door de kamer. Vader
draagt zijn fluwelen buis en de men
sen zitten niet op stoelen, maar op kus
sens en banken. Freek wist het,
maar had het nooit gezien. Misschien
zag hij het door woorden van zijn va
der, misschien ook op andere manier.
Het stemgeroes, gedempt en rustig
steeg tot hem omhoog. Iemand hoest
te. Nu sprak vader, zacht en donker,
zo dat Freek ineens een schilderij
.voor zich zag: eeri stille bosplek met
water en goudige dwarrelende bla
ren De bosplek leefde, er fladderden
kapellen, iemand boog zich over het
water... Vader sprak.
Dan sliep Freek in, hoorde later
nog vaag het heengaan van de gastn
en het omhoog stommelen van zijn
ouders en van de Brands, die bleven
slapen. Een gefluisterd woord, een
groet, dan was het nacht.
De morgen van Freeks eerste
schodgang riep vader hem bij zich
in zijn atelier. Toen de jongen binnen
kwam stond zijn vader voor de ezel,
groot en fors in zijn witte kiel. Er
stond een nieuw doek op de ezel.
Arnold zag, dat zijn zoontje bleek
was en ook dat hij had gehuild. Hij
pakte de jongen bij de hand en trok
hem naar zich toe.
Kijk eens, zei hij op het balnke
doek duidend, daar staat nog niets,
maar daar moet het komen. Kun je
je dat voorstellen, Freek?
Freek drukte zich tegen zijn vader
aan en knikte.
Mooi, zei Arnold, een prins, die
zijn best doet en leert wat nodig is,
is op weg om koning te worden. De
volgende rode avond mag je tot tien
uur opblijven.
Freeks wangen gloeiden. Hij druk
te zijn gezicht tegen vaders kiel, die
koel aanvoelde en gesteven, en hij
rook de geur van vader, dat heel eige
ne en sterke. Hij sloeg zijn armen
stijf om vader heen en verwonderde
zich erover waar zijn narigheid was
gebleven.
(Wordt vervolgd)
3767. Vermoeid en apathisch na de slapeloze nacht in
het hol, trok David er ondanks de zware regenval weer
op uit, om zijn verloren zuurstofhelm te zoeken. Zon
der die transparante „goudviskom", zoals hij het ding
vroeger placht te betitelen, was hij gedoemd om zijn
laatste levensuren op deze „onvolwassen" planeet te
slijten. Voorwaar geen aanlokkelijk vooruitzicht! Dan
zette hij toch liever zijn kosmische reis voort, in de
hoop ééns een wereld met medemensen te treffen en
bij voorkeur die uit zijn eigen milieu. Door de druile-
rige, lauwe regen sjokte hij voort, zich herhaaldelijk
voor langstrekkende monsters verschuilend. De honger
knaagde zo aan Davids ingewanden dat hij tenslotte z'n
schroom overwon en tussen de moeras-vegetatie naar
iets eetbaars begon te zoeken... Terwijl de regen neer
sijpelde en achter hem twee sauriërs aan het vech
ten sloegen, knabbelde professor* David Lodge, dienaar
der Aardse wetenschappen, met lange tanden aan een
wortel...
53. Na het gesprek met kapitein Sioe is Rechter Tie re
gelrecht naar de herberg gegaan om wat te rusten en
te bekomen van alle opwinding. Het ergert hem dat hij
niet zeker weet wie er een aanslag op hem heeft laten
plegen. Het is een onrustig gevoel als je je vijanden
niet kent... Rechter Tie is net weer opgestaan. Als hij
het raam opent om de frisse namiddaglucht te laten
binnenstromen, wordt er aan de deur geklopt. De be
koorlijke jonge Violet komt binnen met een blad waar
op rijst en thee. „Het zou nu een goed moment zijn om
een tochtje op de rivier te gaan maken, dokter", zegt
het meisje. „Het is koel en de eerste paar uur heb ik
toch niets te doen. Visgerei heb ik genoeg in mijn boot."
De Rechter bedenkt zich niet lang. Eigenlijk was hij de
afspraak om met Violet te gaan vissen alweer verge
ten, maar de koelte op de rivier zal hem helpen zijn
gedachten te ordenen en bovendien kan hij op deze
manier de buitenmuren van het paleis verkennen! Vol
gens de prinses moet de dief van het halssnoer over de
rivier gekomen zijn en de muur hebben beklommen...
Een kwartiertje later betreden ze de kade. Violet heeft
aan alles gedacht en zelfs voor zonnehoeden gezorgd.
„Daar ligt mijn boot al!" roept het meisje vrolijk.
64. De plesiosaurus, die natuurlijk niets bemerkte
van de narigheid en schrik die bij Tekko bezorgde,
scheen nogal plezier in het ongevaarlijke licht-uitstra-
lende ding te hebben. Hij stootte er nog eens tegenaan,
ving het behendig op zijn brede vinarmen op en be
gon er toen, uitbundig lachend, mede te kaatsballen.
Wat onze dappere duiker door dit spelletje te verduren
kreeg, valt niet te beschrijven, maar hij voelde zich
als een erwtje in een rammelaar. Toen de plesiosau
rus eindelijk een keer miste en de bol met een flin
ke smak op de rotsachtige bodem terecht kwam van
waar deze echter onmiddellijk weer terug stuitte, ver
anderde 't geweldige dier ogenblikkelijk van taktiek.
Het sloeg de bol nogmaals tegen de grond, wachtte
tot het ding weer ver genoeg naar omhoog gekomen
was en begon dan weer van voren af aan. Tekko rol
de als een knikker over de vloer en de wanden van
zijn gevangenis en moest al zijn behendigheid aanwen
den om de meters en instrumenten niet te vertrappen.
Eindelijk lukte het hem zich aan een grote kraan vast
te grijpen en toen ging hij snel tot handelen over.
Hij haalde 't rode schrijfboekje met de voet naar zich
toe, zag dat hij slechts de kraan waaraan hij zich
vastgeklemd hield behoefde open te draaien om de bol
te laten stijgen, en stelde toen met een krachtige ruk
't watersplits-instrument in werking.
Gisteravond heeft de NCRV het eer
ste resultaat laten zien van een eigen
initiatief: uitwisseling van tv-regis-
seurs uit verschillende landen. Onder
regie van Chloe Gibson bracht Johan
Walhain een serie teksten uit 't oeuvre
van de Ierse schrijver Samuel Bec
kett op het scherm, onder de titel:
„Het einde is in het begin".
Deze titel suggereert al, dat het stuk
een manifestatie van uitzichtloosheid
is, zoals ook veel ander werk van Bec
kett. De wereld van Beckett zit vol
nauwelijks levende (of juist heel erg
intens levende?) mensen, die op de
rand van leven en dood een soort mi
ni-bestaan leiden, dat hen meer en
meer betrekt in de eindeloosheid van
de voortvliedende tijd, in de cirkel
gang van de seizoenen, de chronologi
sche cumulatie van leven en dood. In
een immense leegte proberen deze fi
guren zich vast te klampen aan de
minst levende voorwerpen in hun om
geving. Betrokkenheid met medemen
sen is er niet bij, zij zijn op zichzelf
teruggeworpen en denken voortdurend
aan hun eigen verleden, heden en toe
komst, aan het in elkaar vloeien en
steeds weerkeren daarvan. Enkele il
lustratieve citaten uit „Het einde is in
het begin": „Ik heb nooit van iemand
gehouden, geloof ik. Anders zou ik het
me wel herinneren". En: „Ik hou niet
van verandering. Ik heb nergens spijt
van. Behalve van dat ik geboren ben".
En: „Er kan niets zijn. Leven en dood:
allemaal niets".
Tegen een sober maar zeer functio
neel decor bracht Johan Walhain de al
door in deze geest filosoferende zwer
ver, die steeds dieper in de trechter
van dood en vergankelijkheid verzeild
raakt, „tot leven". Vooral tegen het
einde (de monoloog over het zuigen en
verwisselen van de stenen en de schets
van de jaargetijden) was hij bijzonder
goed op dreef en realiseerde hij al
thans voor deze tv-kijker volledig het
citaat van Beckett, dat de omroepster
in haar aankondiging had verwerkt:
„Kunst is de apotheose van de een
zaamheid".
Eerder op de avond kregen we „Niet
genoeg" te zien, een in opdracht van de
Organisatie voor Economische Samen
werking en Ontwikkeling (OESO) door
Wim van der Velde vervaardigde en
door Bert Haanstra geproduceerde
film over de steun aan de ontwikke
lingslanden. Weinig nieuws, al klonk
uit. verschillende meningen van op
straat geïnterviewde mensen in wel
vaartsstaten een navrant egoïsme op.
De strakke, duidelijke en soms ook
fraaie opnamen werden begeleid door
een duidelijk, zij het wat conventio
neel commentaar, waarin nu en dan
wel wat teveel schrijftaal voorkwam.
Zoals deze zin (ik hoop dat ik hem pre
cies heb opgeschreven): „Het ceremo
nieel van de eerbied is de dwang van
de nood, die de goden moet vermur
wen het leven beter te maken".
J. v. d. K.
HILVERSUM In de plaats van de
nieuwste show van Rudi Carell zendt
zaterdagavond de Vara-televisie een
herhaling uit yan de show waarmee
Rydi Carrell hi. 1^64 de Zilveren Roos
op het televisiefestival van Montreux
won.
De uitzending van de nieuwste show
is uitgesteld in verband met het over
lijden vorige week van Rudi's vader,
André Carrell.
DEN HAAG Op zaterdagmiddag
30 maart zal de heer W. A. van Leeu
wen, voorzitter van de vereniging „Ne
derlandse Kunstkring" in de zalen van
Panorama Mesdag aan de Zeestraat
alhier, de voorjaarsexpositie van wer
ken van leden dezer vereniging openen.
De tentoonstelling zal tot en met 15
april duren.
HILVERSUM I
18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd:
koorzang met sol.: klass. gewijde mu
ziek. 18.29 Nws. en weerpraatje. 18.46
Act. 19.00 Leger des Heilskwartier.
19.15 Spektrum: nws. uit de prot.chr.
organisaties. 19.30 Kerkorgelconcert:
klass. muz, 20.00 Wijd als de wereld:
wekelijkse internationale oriëntatie in
kerk, zending en oecumene. 20.15 Ste
reo: Viool en clavecimbel (gr): klass.
muz. 20.30 Stekker: gevar. pr. 22.25
Boekbespr. 22.30Nws. 22.40 Avond-
overdenking. 22.50 Stereo: Li. koorzang
(gr). 23.00 Studio 2300: gevar. pr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.20
Uitz. van de PvdA: Soc. bekeken. 18.30
De tafel van (half) zeven: gevar. pr.
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: radio
catechese. AVRO: 20.05 Land der Mu
zen: kunstkron. 20.35 Stereo: Radio
Filharmonisch Orkest en sol.: klass.
en mod. muz. 21.45 Alexanders Nar,
hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour
naal. 22.55 Stereo: I. Pianorecital: mo
derne muz.; II. Tenor en piano: mod.
lied. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de Clown. 19.00
Journaal. KRO: 19.06 Zonder tralies:
De baby, tv-feuilleton. NTS: 20.00
Journaal. KRO: 20.20 Krijgstucht: ver
ouderd keurslijf voor de Ned. mil.?,
doc. 21.05 Eurovisie BBC: Euro Fash
ion: finale van een talentenjacht voor
jonge mode-ontwerpers. 21.55 Brand
punt. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de Clown. 19.00
Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest.
EINDHOVEN De zwart/wit tv-
toestellen van Philips zullen morgen in
het algemeen in prys omhoog gaan.
Het concern gaat dan zijn afnemers
twintig tot dertig gulden per stuk meer
berekenen. Omdat er voor deze appa
raten geen prijsbinding meer bestaat
is het de vraag of deze verhoging ge
heel in de winkelprijzen zal worden
doorberekend.
De prijswijziging is het gevolg van
de invoerbelasting van anderhalf pro
cent, die op 1 januari werd ingevoerd.
Hierdoor worden vrijwel alle populaire,
in België vervaardigde modellen van
de maatschappij getroffen. De eerste
maanden behoefde dit nog niet in de
prijzen merkbaar te zijn, vanwege be
staande voorraden.
AMSTERDAM De voorstellingen
van de musical „De Stunt" met Jas-
perina de Jong zullen een maand wor
den geprolongeerd en ook nog geduren
de april in het Amsterdamse Nieuwe
De La Mar Theater worden opgevoerd.
De door Centrum aangekondigde reeks
voorstellingen van „Slippers" (1 tot en
met 11 april) en „Wanneer heb je mijn
moeder voor het laatst gezien" (13 tot
en met 30 april) zal nu in de Kleine
Komedie aan de Amstel worden gege
ven. In mei wordt „De Stunt" in Rot
terdam opgevoerd.
O
TEL AVIV Het beroemde Weense
Burgtheater is donderdag uit Israël naar
Amerika vertrokken na een reis van
twee weken langs volle schouwburgen
in het gehele land en gunstige kritieken.
Er werden in Israël 22 voorstellingen
gegeven. Het bezoek aan Amerika zal
duren van 19 maart tot 7 april.
Het theater maakt een wereldreis van
drie maanden.
19.25 Mensen in de sport, doe. Informa
tief pr. 19.45 In kleur: Openbaar Kunst
bezit. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach
ter het nieuws. 20.50 Coronation Street,
tv-feuilleton. 21.15 HaarHem: adviezen
en discussie. 21.40 Liedjespr. CVK/
IKOR/RKK: 22.00 Kenmerk: rubriek
over mensen en meningen. NTS: 22.30-
22.35 Journaal.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke gram
mof oonmuz. (7.30 Nws; 7.32 Actualitei
ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nws). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste
reo: Aubade: klass. gr.muz. 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. 12.00 Van twaalf
tot twee: gevar. progr. (plm. 12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Ac
tualiteiten.). 14.05 Schoolradio. 14.30
Musiesta: licht gevar. muz.progrram-
ma. TROS: 15.00 Residentie-ork. (gr.):
klass. muz. 15.30 Voor oudere luiste
raars. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.07 Ste
reo: Lichte muz. (opn.). 16.30 Boem:
progr. voor de jeugd. 17.15 Stereo:
Licht instr. trio met zangsoliste: jazz-
muz. 17.30 Sportkampas. 17.50 Act.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.54 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-
8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. NRU: 9.00 Operamuz. (gr.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen. (Om 11.00 - 11.02 Nws).
11.55 Beursberichten. NRU: 12.00 Blik
op de wereld: informatief progr. over
ontwikkelingshulp. 12.26 Med. voor land
en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
NRU: 12.39 Lichte gr.muz. 12.49 Recht
en slecht, praatje. 13.00 Nws. 13.11 Act.
met de rubriek: Hoor die krant. VARA:
13.30 Stereo: Klass. orkestwerken (gr.).
14.10 Stereo: Semi-klass. pianomuziek.
14.20 Wikken en wegen; consumenten-
rubr. NRU: Levensbeschouwing: Dwin
gende cijfers en speelse vrijheid, ge
sprekken. 15.15 Stereo: Lichte gr.muz.
15.50 Het culturele staartje van de
Mammoet, lezing. VPRO: 16.00 Nws.
16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden.
16.30 Voor de kinderen. 16.45 Stereo:
Radio Kamerorkest en solisten: heden
daagse muz. 17.40 Informatie: Achter
gronden en commentaar.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Licht platen-
progr. (10.00 Nws). NRU: 11.00 Nws.
11.03 Licht gevar. pl.progr. VPRO: 12.00
Nws. 12.02 Agent 000, Joop van Tijn.
13.00 Nws. 13.02 Progr. met Hans Kem-
na. 13.30 Help: gevar. platenpr. TROS:
14.00 Nws. 14.02 Act. 14.05 Nwe grpl
AVRO^löOO Nws. 15.03 Lichte muziek.
16.00 Nws. 16.03 Operetteklanken. 17.00
Nws. 17.02 Sportjourn. 17.05 - 18.00 Ge
varieerd platenprogr. voor automobilis
ten.
DONDERDAG 21 MAART 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van
gisteren). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Re
portage." 11.25 Informaties en menin
gen uit het cultureleleven. 12.00-13.30
Act.-kron. 16.40 Journaal. 16.45 Voor de
kinderen. 17.30 Voor de kinderen. 17.40
(K) Voor de kinderen. 18.00-18.05 Jour
naal. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19
Journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00
Act. 19.25 Tv-spel. 19.59 Pr.overz. WDR
18.05 (K) Reise nach Noten. 18.25 Goe
denavond. 18.30 Journaal. 19.10 (K)
Tv-serie. 19.40 (K) Rep.) 20.00 Jour
naal en weerber. 20.15 Amphitryon,
Duitse speelfilm. 21.55 Tv-serie. 22.40
Journaal, commentaar en weerbericht.
23.00 Pr. over occulte verschijnselen.
23.05 Doe.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en
muz. 18.15 Malican and Sohn, det.film.
18.50 pristine, kort tv-spel. 19.27 Weer
ber. 19.30 Nws. en act. 20.00 (K) Muzi
kale revue. Aansl.: nws. 21.00 Muz. pr.
21.45 Rep. 22.15 Nws., weerber. en act.
Fonds
Vorig* 1st*
koers not.
1966-1 7 102
1966 6i 99%
1968 6è 97*4
1967 6i 98%
1967 6 94 li
1965-1 5i 93A
1964-1 5i 90%
1964 5 88 A
1958 4i 88A
1964 4è 95 Ti
1959 41 86Ti
1963-1 41 83
1961 4 84%
1953 3S 80%
1947 31 71
luiiiiMiiiiiiiiimiiiiiimi
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Ned. staff ell.
Nederland 1951 3t
Nederland 1953 1-2 3*
Nederland 1950 1-2 31
Nederland 1954 1-2 31
Ned. grootb. obl. 1946 3
Ned. dollarlng. 1947 3
Bank v. N.G. wnb.l. '57 6
id. 30-Jar. 1958/'5fl 41
H.V.A.-mijen ver. a.
AJC.U. a.
Delimij. f. eert
Hoogovens n.r.c.v.a.
Philips gem. bezit v. a.
Unilever c.v.a.
Kon. Zout-
Dordtsche
Kon. Pe;T f. a.
H.A.L. a
Java-China p n.r.c.v.a
KX.M a.
Rotterd Lloyd a.
Scheepvaartunie a.
Bk v. Ned. Gem. 1967-1-2 61
Bk v. Ned. Gem. '67-1-2-3 61
Bk v. Ned. Gem. 1965-1 6
Bk v. Ned. Gem. '58-1-2-3 41
Nat. bk v. mid. kred. '66 7
Nat. Investeringsb. 1965 51
Fr.-Gron. Hyp.b dw. 6
Alb. Heyn wdlobl. '55 4
British Petrol. 1966 71
Bijenkorf 6
Co-op Ned. r-spaarbr.
Ned. Gasunie 1966 61
Ned. Gasunie 51
Philips dir. 250-100 "51 4
Pegenr 1-2 1957 6
Pgem 1957 6
Rott Rijn Pljpljnij. 51
KX31. 15-jang 6
t-Organon
Petr.
90
84
73%
75%
83%
85
97
85'/»
119
72.2
83.1
122.8
125.7
115.4
162.8
766V*
154.8
75%
173
179
152%
131%
98%
96%
94%
83%
100
94
92%
92%
132'/»
97%
97%
98
93%
78
96
95%
94%
94'/»
103%
99%
97%
98%
95
93 A
90 A
88'/»
88 A
96%
86%
82%
84%
80%
71%
90
84
73%
75%
83%
85%
97
85%
118%
71.8
85.1
121.3
125
115.1
162
760%
153.9
75%
172'/*
170
156
131%
101%
98%
94%
87%
100%
94
92%
132%
97
98%
93%
78
96%
95%
94%
94%
(Slotkoersen van gisteren)
Ned. Spoorw. 57 1-2 41 89% 89%
Berghuizer PapJabr. 41 94% 94%
Gelder Zonen v. 41 87 87%
Grasso's Kon. Mach.f. 5i 90% 90
Meteoor beton 53 85%
Stokvis en Zonen 43 87 87%
Thomassen/Dr.-Verbl. 41 105 104
Alg. Bank Ned. a. 233%
Amrobank f20,a. 48.4 48.0
Nationale Ned. cert 652 650
Ned. Credietb. aand. b. 170% 170%
Ned. Middenstands bank a. 86.9 87
Slavenburg'8 Bank a. 171%-170
Albert Heyn a. 1358 1340
Amstel Br. n.r.c.v.a. 401 399
Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 208% 208
Blijdenst-Will. f 1000 nreva 67 70
Lucas Bols a. 183 181
Bredero vast goed a. 137% 136
Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a. 389% 390%
Buhrmann-Tetterode a. 450 452
Bijenkorf n.-r. c.v.a. 640 634
Calvé nj. c.v.a. 792% 792%
Calvé com.pref.wd.nr. eert. 139
Drentsch-overijs. houth. a. 120 121
D.R.U. a. 344% 341
Edy emaille a. 69% 69%
Elsevier uitgeversmij. a. 340 340
Erdal mij. voor wasverw. a. 535 535
Excelsior metaalbuizen a. 60 60
Fokker a. 419 412
Gazelle rijwielfabriek a. 166 165
Gelder (van) papier a. 111 110%
Gist-Brocades a. 730 725
Grasso's kon. mach. fabr. a. 136% 137
Heineken's Bierbr. aand 624 624
Holec aand 148 148
Interratio aand. .299 296
Kon. Ned. Papierfabr. a. 152 151%
Kon. Ned. Textielunie eert. 49% 49%
Krasnapolsky La. 590
K.V.T (kon ver tap.) aand. 229 226
Leidsche Wolspinnerij a. 255 255
Lips en Gispen eert 121 120%
Meteoor Beton a. 110 110
Misset Uitgeversmij. a. 247 249
Naarden Chem. fabr. a. 534 533
Naeff gebr. a. 169 168
Nedap ned. app.fabr. aand 140 141
Ned. Kabelfabrieken aand. 284 277
Nelle, wed. J. van aand. 370 360
Nyma mr.c.v.a. 25 25
NU verdal-ten Ca te a, 80% 80
Overz. Gas, nat bez. v.a.f. 95 95
Pakhoed a. 93.5 93.5
Pal the a. 59 58
Pont Houthanael a. 169 166%
Reesink en Co. a. 163 163
Scheveningen Expljniji. a. 24.6 24.6
Schokbeton aand. b. 179% 1761/»
Schol ten Carton en Pap. a. 215
Schuppen Sajetfabriek a. 76 75
Simon de Wit aand. b. 442'/» 440
Technische Unie a. 248 224
Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 102 100.2
Twentsche Kabelfabriek a. 348 346
Ubbink-Davo a. 34 34
Unilever 1000 cert. 7cpr. a. 108 108
Veenendaalsche stoomsp. a. 180 182
Ver. Machinefabrieken a. 154'/« 154
Ver. Ned. Uitg. bedr. 145 144.8
Ver. Touwfabrieken c.v.a. 137% 137'/a
Vredestein Rubb.br. c.v.a. 165"/* 165
Vulcaansoort a. 61 60%
Wessanen's kon. fabr. a. 89 88.8
Wilton-Fyeno. Bronsw. a. 160 159'/4
Billiton le rubriek a. 813 806
Geldersche Tramw.mij a. 59 56
H.B3 bel. depot 1-2 pb f. 740 740
Interbonds 1 pb f. 637 637
Vastgoed bel.fonds part. f. 617 620
Interunie f 50 a. 185 185
Robeco f50 a. 229.3 228.4
Rolinco f. 186 185
Unitas f50 a. 420 413
Ver. Bezit v. 1894 f50 a. 101.5 101.2
Canadian Pac. Railw. eert 50% 49'/«
Int Nickel Cy. Can. cert 120'118%
Shell Can (10 a.) cert 27% 27A
A.T.T !5-10a33-l/3d cert 51'/» 51%
Anaconda cert 45% 45%
Bethlehem Steel cert. 28% 2%%
Chesapeake and Ohio cert. 62% 62'/*
Cities Serv 10 a 10 dlr cert. 447'/«
Douglas Aircraft cert. 90 90'/«
Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert. 155
General Electric cert. 88% 87%
General Motors cert. 75V4 74
Kennecot* Copper cert. 42% 42%
Phillips Petroleum cert 52%
R.C.A. cert 48 48%
Republic Steel cert. 40'/« 39%
Shell Oil cert 58% 59
Standard Brands 10 a cert 37 37'.8
U.S. Steel (10) cert. 38% 38 A
Wool worth cert. 22'/« 22'/a
VOOR BEURSKOERS
VAN HEDENMORGEN
Kon. Olie 153.60; Unilever 115.30;
Philips 124.80; AKU 71.60; KLM 170.00.
AMSTERDAM (20 maart) De vrij
zwakke stemming van dinsdag voor de
internationale waarden heeft woensdag
geen koersherstel te zien gegeven. Het
tegendeel was eerder waar. De koer
sen van deze fondsen brokkelden ver
der af door gering aanbod van het pu
bliek in een zeer dunhe markt.
De voorbeurs zette laag in, doch kon
zich later herstellen. De officiële beurs
opende voor Philips 70 cent lager op
125.10. Kon. Olie daalde 80 cent tot
154.20. AKU ging 60 cent omlaag tot
71.70. Unilever hield zich vrij goed met
een eerste verhandeling op 115.10
(115.50). Hoogovens werd lager gead
viseerd op 122.
De gedrukte tendentie voor de inter
nationale waarden was hoofdzakelijk 't
gevolg van de flauwe stemming, waar
mee Wall Street dinsdag sloot. Van de
Nederlandse fondsen waren Kon. Olie
en KLM in New York zwak, Philips
gemakkelijker en Unilever onveran
derd. In Amerika wacht men af wat
de houding van Zuid-Afrika in de toe
komst zaL zijn t.a.v. de goudpolitiek.
Later zakte Kon. Olie verder in tot
153.90, doch Unilever herstelde zich tot
115.30 en Philips tot 125.20.
Van de scheepvaartwaarden lag Kon.
Boot. 3/8 hoger in de markt op 108-3/4.
Van Nievelt daarentegen daalde 3/4
punt tot 120-1/4. Ook de cultures moes
ten iets terrein prijsgeven. In de staats-
fondsenhoek lagen de 7 pet. leningen ge
vraagd in de markt.
Woensdag is de handel in baar goud
in Nederland vrijgegeven. Gehandeld
werd op ca. f 4600 per kg. Er ging wei
nig om.
Als gevolg van de dinsdag door de
Britse minister van Financiën ingedien
de nieuwe begroting, zullen de Engelsen
de buikriem verder moeten aanhalen
De Londense beurs reageerde woensdag
op de inhoud van deze begroting met
een vaste stemming. De aandelen van
de goudmijnen waren in Londen echter
lager.
Woensdag is een aanvang gemaakt
met de handel in claims van de Alge
mene Bank Nederland. De prijs per
claim werd geadviseerd op 2 gulden.
De koers van Kon. Olie daalde tot
153.50, wat de laagste prijs van de dag
was. Philips zakte in tot 124.80, Unilever
sloot op 115.20 en AKU op 71.80. Hoog
ovens daalde f 1,50, K.L.M. was zeer
flauw met een koersverlies van negen
gulden. De prijs van baar goud daalde
van f 4650 tot f 4300 per kilogram. In
claims Algemene Bank Nederland werd
f 2,20 gedaan.
AMSTERDAM De goudprijs in
Amsterdam is gisteren op de tweede
dag van de vrije goudmarkt verder ge
daald van f4.560 tot f4.375 per kg. bij
verkoop. Hiermee is deze notering voor
fijn goud weer een stapje dichter geko
men bij de officiële prijs van 35 dollar
per troy ounce van 31,1035 gram of ca.
f4.100 per kg. Er was weinig omzet.
De zilverprijs is gisteren in Amster
dam ook al gedaald, en wel van f 274
f 286,50 tot 258—f 270,50 per kg. Ver
edeld goud daalde van f 4.635 tot
f4.450 bij in- en van f4.685 tot f4.500
per kg bij verkoop. De informatiekoer-
sen voor gouden munten luiden:
Tientjes 37,50— 42,50
20 dollar 180 —210
Engels pond 38 43
Napoleons 38 43
Vreneli's 42 45
20 Belg. fr38 43
20 mark 57,5067,50
100 Oostenr. kronen 138 —148
Tientjes 1897 hh 70 80
Op de Parijse markt daalde de goud
prijs gisteren van 6.175 tot 6.000 francs
(of 37 dollar per ounce) voor een baar
van een kilo. Vrijdag was de prijs nog
7.000 francs. Ook de omzet daalde aan
zienlijk tot 92,4 miljoen francs, hoewel
deze nog altijd meer dan tienmaal zo
groot was als normaal. Dinsdag be
droeg de omzet 158,3 miljoen francs.
Er mag nu ook in Canada in goud wor
den gehandeld. Op de goudmarkt in Zü-
rich had het aanbod eveneens de over
hand. De prijs ligt ook hier maar cir
ca 5 procent boven de officiële prijs.
AMSTERDAM Op de Nederlandse
valutamarkt waren dollar en pond
sterk gevraagd. Beide toonden een for
se stijging in koers. De dollar steeg tij
dens de notering tot f 3,60 H en
klom daarna zelfs zo hoog dat de Ne-
derlandsche Bank moest ingrijpen en
op f3.60% dollars liet verkopen om
een verdere stijging te voorkomen.
Per saldo plaatste de centrale bank
24 miljoen dollar op deze koers. Dit be
tekent morgen een verkrapping van de
geldmarkt met f86,6 miljoen.
Ook op termijn stijgt de dollar door
een inkrimping van de termijnen. De
stijging van de pondenkoers was be
paald fors van f 8,66 naar f 8,69. De
stijging van de termijnkoersen, ofwel
de inkrimping van de disagio's zette
zich voort. Wanneer in hetzelfde tempo
wordt doorgegaan, kunnen binnen
twee of drie dagen weer normale disa
gio's worden verwacht.
ROTTERDAM De Amsterdam-Rotter
dam Bank wil de nominaal f 300.000
geplaatste aandelen in de Zierikzeese
Scheldebank overnemen voor 170 pet.
De onderhandelingen tussen beide in
stellingen, waarover wij onlangs be
richtten, hebben tot deze koop van
f510.000 geleid.
Contante prijzen.
AMSTERDAM, 20 maart. Londen
8.68»/*—8.69'/*; New York 3.60 A
3.6011; Montreal 3.33V*—3.33V*; Parijs
73.33—73.38; Brussel 7.26V«—17.26»/4;
Frankfort 90.4790.52; Stockholm
69.83'/»—69.88'/»; Zürich 83.34'/»—
83.39'/»; Milaan 57.79'/»—57.84'/»; Ko
penhagen 48.39'/»48.44 Oslo 50.57
50.62; Wenen 13.93—13.94; Lissabon
12.691/*12.70s/<.