Beckett op tv Beurs van Amsterdam Montreux-show van Carrell zaterdagavond Voorjaarsexpositie Ned. Kunstkring Zwart-wit televisie wordt duurder „De Stunt" blijft nog een maand langer Hoofdfondsen gedrukt RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN Goudprijs verder gezakt Dollar en Pond stegen sterk Amro-Bank koopt Schelde Bank Wisselmarkt PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2' DONDERDAG 21 MAART 1968 Arnold verbeet een glimlach. Het klonk zo heerlijk kinderlijk en naïef. Wat is lellijk, vroeg hij weer, iets lelijks kan juist iets heel moois zijn... van binnen.Denk maar eens aan die rimpelige appel van vanmid dag, die zo lekker zoet was en... in alles wat lelijk is, moet je het mooie zoeken. Wie weet hoe lief en vriende lijk oude Mieke is... als je tenminste niet zo huilerig op je stoel heen en weer zit te draaien. Je moet niet ver geten. Freek, oude Mieke is ook eens een klein kindje geweest; een kindje waar haar vader en moeder waar schijnlijk net zoveel van hielden als moeder en ik van jou houden. Ik kan mij best voorstellen hóe Mieke is ge weest:... klein, met blonde krulletjes, een glad gezichtje en dezelfde mooie blauwe ogen, die zij nu nog heeft. Heb Je nooit gezien, dat oude Mieke mooie ogen heeft? Freek schudde van neen. Hij was verlegen. Hoe zat het dan met die heksen als Mieke er geen was? Vader keek hem ernstig aan. Vergeet dat maar mijn jongen, ver geet het lelijke altijd. Zoals jij dat dacht, bestaan er geen heksen. Kijk, hoe vind je dat mooie land, dat dikke gras, de groenten? Staan ze er niet prachtig bij? Weet je hoe dat komt? Wel, de lieve Heere God stuurde zon en regen natuurlijk, maar de boer bemestte het land. Uit de mest, uit die „lelijke vieze mest" is al die rijk dom opgekomen, heeft daaronder ge slapen, zoals jij slaapt in je bed on der je deken, begrijp je dat? Het jongetje knikte, toch wat twij felachtig, zijn neusje rimpelde van afkeer. Arnold zag het wel. Hij hield het paard in en wees met de zweep. Daar heb je de mesthoop, zei hij, die is net zo min vies als dat Mieke een heks is. Ik zal het je bewijzen. Hij gooide de teugels op het paard en sprong op de grond. Freeks hart bonsde, hij zette zijn ogen zo wijd mogelijk open om toch maar goed te zien wat trader ging doen. De schilder liep met grote passen naar de mesthoop; een boerin, bezig op het erf, keek verwonderd toe. Tot aan zijn polsen stak Arnold Arlsover zijn handen in de mest, veegde ze dan af aan het lange gras en kwam terug bij zijn zoontje. In iets wat vies is steek ik mijn handen niet en aan een heks zouden wij geen eieren sturen. Freek had tranen in zijn ogen en een raar gevoel achter in zijn keel, dat hij snel meost wegslikken en dat pas rijdende weer geheel overging. Die vader van hem... Hij vond geen woorden voor zijn bewondering. De volgende dag stapte er een klei ne jongen over de zandweg en duwde de aankierende deur open van het huisje, waar Mieke Kosters, de oude vissersvrouw, voor het raam zat te breien. Freek bleef staan toen Mieke over haar bril heen naar hem keek. Er vluchtigde angst in hem op, maar hij dacht aan vaders moed en aan het kindje dat Mieke geweest moest zijn. Alstublieft, zei hij beleefd, en leg de een glazen stuiter snel op een punt van de met een rood kleed bedekte tafel. De oude vrouw mummelde iets. Freek verstond het niet door zijn emotie. Hij nam de stuiter weer op en. zichzelf overtreffend, liep hij op haar toe en liet hem in haar schoot rollen. Omdat u geen heks bent, raffelde hij, en voor uw mooie ogen. Toen schoot hij de deur uit en hol de naar huis. De oude vrouw keek hem na. Het trok langs alle rimpeltjes' van haar gezicht. Dat jongetje van de schilder, die ginds aan de duinkant woonde... Deze week nog had het kind zo won derlijk en bang gedaan... en nu... „Voor uw mooie ogen omdat u geen heks bent..." Ze schudde het hoofd. Zo'n kind toch! Zij kon veel van kin deren verdragen. Mieke Kosters nam de stuiter op. Een klein wit hoedje in een bol door schijnend glas, nog warm van de kin derhand... Mieke had ook eens man en kinderen gehad, al was dat jaren zich bevend om het speelgoed; haar ogen waren werkelijk mooi. III Diezelfde maand ging Freek naar school. Hij had er stilletjes om ge huild, vond het wel groot, maar on wennig, wist vooruit zich niet thuis te zullen voelen; hij was eenzelvig en taalde nooit naar andere kinderen. Het enige kind, waarmee hij weieens speel de, was Myra Brand, het twee jaar jongere dochtertje van Arnolds vriend de architect Brand en diens vrouw de schilderes Jossie Engelwei. Toch was Freek altijd opgelucht wanneer Myra met haat ouders weer verdwenen was en hij stilletjes zijn eigen spelletjes kon spelen en toekijken bij vaders werk. Tweemaal per maand waren Freeks ouders en de Brands een avond bij elkaar, dan bij de één thuis, dan bij de ander. Op die avonden kwamen dan ook andere kunstenaars uit de omtrek en bespraken met elkaar hun werk,, droegen voor, vertelden, droom den hardop hun inspiraties. Jossie zong een lied, Eleonoor speelde piano, een enkele maal ook danste iemand. Eleonoor was de enige niet-kunste- nares van de kleine groep vrienden, zij was er als Arnolds vrouw. Freek noemde dit „rode avonden". Waarom wist hij niet. Wanneer Myra in het logeerkamertje naast het zijne reeds lang sliep, lag hij stil met open ogen in het donker te luisteren Nu branden beneden alleen de schemer lampen, wist hij, en moeder gaat stil en glimlachend door de kamer. Vader draagt zijn fluwelen buis en de men sen zitten niet op stoelen, maar op kus sens en banken. Freek wist het, maar had het nooit gezien. Misschien zag hij het door woorden van zijn va der, misschien ook op andere manier. Het stemgeroes, gedempt en rustig steeg tot hem omhoog. Iemand hoest te. Nu sprak vader, zacht en donker, zo dat Freek ineens een schilderij .voor zich zag: eeri stille bosplek met water en goudige dwarrelende bla ren De bosplek leefde, er fladderden kapellen, iemand boog zich over het water... Vader sprak. Dan sliep Freek in, hoorde later nog vaag het heengaan van de gastn en het omhoog stommelen van zijn ouders en van de Brands, die bleven slapen. Een gefluisterd woord, een groet, dan was het nacht. De morgen van Freeks eerste schodgang riep vader hem bij zich in zijn atelier. Toen de jongen binnen kwam stond zijn vader voor de ezel, groot en fors in zijn witte kiel. Er stond een nieuw doek op de ezel. Arnold zag, dat zijn zoontje bleek was en ook dat hij had gehuild. Hij pakte de jongen bij de hand en trok hem naar zich toe. Kijk eens, zei hij op het balnke doek duidend, daar staat nog niets, maar daar moet het komen. Kun je je dat voorstellen, Freek? Freek drukte zich tegen zijn vader aan en knikte. Mooi, zei Arnold, een prins, die zijn best doet en leert wat nodig is, is op weg om koning te worden. De volgende rode avond mag je tot tien uur opblijven. Freeks wangen gloeiden. Hij druk te zijn gezicht tegen vaders kiel, die koel aanvoelde en gesteven, en hij rook de geur van vader, dat heel eige ne en sterke. Hij sloeg zijn armen stijf om vader heen en verwonderde zich erover waar zijn narigheid was gebleven. (Wordt vervolgd) 3767. Vermoeid en apathisch na de slapeloze nacht in het hol, trok David er ondanks de zware regenval weer op uit, om zijn verloren zuurstofhelm te zoeken. Zon der die transparante „goudviskom", zoals hij het ding vroeger placht te betitelen, was hij gedoemd om zijn laatste levensuren op deze „onvolwassen" planeet te slijten. Voorwaar geen aanlokkelijk vooruitzicht! Dan zette hij toch liever zijn kosmische reis voort, in de hoop ééns een wereld met medemensen te treffen en bij voorkeur die uit zijn eigen milieu. Door de druile- rige, lauwe regen sjokte hij voort, zich herhaaldelijk voor langstrekkende monsters verschuilend. De honger knaagde zo aan Davids ingewanden dat hij tenslotte z'n schroom overwon en tussen de moeras-vegetatie naar iets eetbaars begon te zoeken... Terwijl de regen neer sijpelde en achter hem twee sauriërs aan het vech ten sloegen, knabbelde professor* David Lodge, dienaar der Aardse wetenschappen, met lange tanden aan een wortel... 53. Na het gesprek met kapitein Sioe is Rechter Tie re gelrecht naar de herberg gegaan om wat te rusten en te bekomen van alle opwinding. Het ergert hem dat hij niet zeker weet wie er een aanslag op hem heeft laten plegen. Het is een onrustig gevoel als je je vijanden niet kent... Rechter Tie is net weer opgestaan. Als hij het raam opent om de frisse namiddaglucht te laten binnenstromen, wordt er aan de deur geklopt. De be koorlijke jonge Violet komt binnen met een blad waar op rijst en thee. „Het zou nu een goed moment zijn om een tochtje op de rivier te gaan maken, dokter", zegt het meisje. „Het is koel en de eerste paar uur heb ik toch niets te doen. Visgerei heb ik genoeg in mijn boot." De Rechter bedenkt zich niet lang. Eigenlijk was hij de afspraak om met Violet te gaan vissen alweer verge ten, maar de koelte op de rivier zal hem helpen zijn gedachten te ordenen en bovendien kan hij op deze manier de buitenmuren van het paleis verkennen! Vol gens de prinses moet de dief van het halssnoer over de rivier gekomen zijn en de muur hebben beklommen... Een kwartiertje later betreden ze de kade. Violet heeft aan alles gedacht en zelfs voor zonnehoeden gezorgd. „Daar ligt mijn boot al!" roept het meisje vrolijk. 64. De plesiosaurus, die natuurlijk niets bemerkte van de narigheid en schrik die bij Tekko bezorgde, scheen nogal plezier in het ongevaarlijke licht-uitstra- lende ding te hebben. Hij stootte er nog eens tegenaan, ving het behendig op zijn brede vinarmen op en be gon er toen, uitbundig lachend, mede te kaatsballen. Wat onze dappere duiker door dit spelletje te verduren kreeg, valt niet te beschrijven, maar hij voelde zich als een erwtje in een rammelaar. Toen de plesiosau rus eindelijk een keer miste en de bol met een flin ke smak op de rotsachtige bodem terecht kwam van waar deze echter onmiddellijk weer terug stuitte, ver anderde 't geweldige dier ogenblikkelijk van taktiek. Het sloeg de bol nogmaals tegen de grond, wachtte tot het ding weer ver genoeg naar omhoog gekomen was en begon dan weer van voren af aan. Tekko rol de als een knikker over de vloer en de wanden van zijn gevangenis en moest al zijn behendigheid aanwen den om de meters en instrumenten niet te vertrappen. Eindelijk lukte het hem zich aan een grote kraan vast te grijpen en toen ging hij snel tot handelen over. Hij haalde 't rode schrijfboekje met de voet naar zich toe, zag dat hij slechts de kraan waaraan hij zich vastgeklemd hield behoefde open te draaien om de bol te laten stijgen, en stelde toen met een krachtige ruk 't watersplits-instrument in werking. Gisteravond heeft de NCRV het eer ste resultaat laten zien van een eigen initiatief: uitwisseling van tv-regis- seurs uit verschillende landen. Onder regie van Chloe Gibson bracht Johan Walhain een serie teksten uit 't oeuvre van de Ierse schrijver Samuel Bec kett op het scherm, onder de titel: „Het einde is in het begin". Deze titel suggereert al, dat het stuk een manifestatie van uitzichtloosheid is, zoals ook veel ander werk van Bec kett. De wereld van Beckett zit vol nauwelijks levende (of juist heel erg intens levende?) mensen, die op de rand van leven en dood een soort mi ni-bestaan leiden, dat hen meer en meer betrekt in de eindeloosheid van de voortvliedende tijd, in de cirkel gang van de seizoenen, de chronologi sche cumulatie van leven en dood. In een immense leegte proberen deze fi guren zich vast te klampen aan de minst levende voorwerpen in hun om geving. Betrokkenheid met medemen sen is er niet bij, zij zijn op zichzelf teruggeworpen en denken voortdurend aan hun eigen verleden, heden en toe komst, aan het in elkaar vloeien en steeds weerkeren daarvan. Enkele il lustratieve citaten uit „Het einde is in het begin": „Ik heb nooit van iemand gehouden, geloof ik. Anders zou ik het me wel herinneren". En: „Ik hou niet van verandering. Ik heb nergens spijt van. Behalve van dat ik geboren ben". En: „Er kan niets zijn. Leven en dood: allemaal niets". Tegen een sober maar zeer functio neel decor bracht Johan Walhain de al door in deze geest filosoferende zwer ver, die steeds dieper in de trechter van dood en vergankelijkheid verzeild raakt, „tot leven". Vooral tegen het einde (de monoloog over het zuigen en verwisselen van de stenen en de schets van de jaargetijden) was hij bijzonder goed op dreef en realiseerde hij al thans voor deze tv-kijker volledig het citaat van Beckett, dat de omroepster in haar aankondiging had verwerkt: „Kunst is de apotheose van de een zaamheid". Eerder op de avond kregen we „Niet genoeg" te zien, een in opdracht van de Organisatie voor Economische Samen werking en Ontwikkeling (OESO) door Wim van der Velde vervaardigde en door Bert Haanstra geproduceerde film over de steun aan de ontwikke lingslanden. Weinig nieuws, al klonk uit. verschillende meningen van op straat geïnterviewde mensen in wel vaartsstaten een navrant egoïsme op. De strakke, duidelijke en soms ook fraaie opnamen werden begeleid door een duidelijk, zij het wat conventio neel commentaar, waarin nu en dan wel wat teveel schrijftaal voorkwam. Zoals deze zin (ik hoop dat ik hem pre cies heb opgeschreven): „Het ceremo nieel van de eerbied is de dwang van de nood, die de goden moet vermur wen het leven beter te maken". J. v. d. K. HILVERSUM In de plaats van de nieuwste show van Rudi Carell zendt zaterdagavond de Vara-televisie een herhaling uit yan de show waarmee Rydi Carrell hi. 1^64 de Zilveren Roos op het televisiefestival van Montreux won. De uitzending van de nieuwste show is uitgesteld in verband met het over lijden vorige week van Rudi's vader, André Carrell. DEN HAAG Op zaterdagmiddag 30 maart zal de heer W. A. van Leeu wen, voorzitter van de vereniging „Ne derlandse Kunstkring" in de zalen van Panorama Mesdag aan de Zeestraat alhier, de voorjaarsexpositie van wer ken van leden dezer vereniging openen. De tentoonstelling zal tot en met 15 april duren. HILVERSUM I 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: koorzang met sol.: klass. gewijde mu ziek. 18.29 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.00 Leger des Heilskwartier. 19.15 Spektrum: nws. uit de prot.chr. organisaties. 19.30 Kerkorgelconcert: klass. muz, 20.00 Wijd als de wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 20.15 Ste reo: Viool en clavecimbel (gr): klass. muz. 20.30 Stekker: gevar. pr. 22.25 Boekbespr. 22.30Nws. 22.40 Avond- overdenking. 22.50 Stereo: Li. koorzang (gr). 23.00 Studio 2300: gevar. pr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.20 Uitz. van de PvdA: Soc. bekeken. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevar. pr. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: radio catechese. AVRO: 20.05 Land der Mu zen: kunstkron. 20.35 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest en sol.: klass. en mod. muz. 21.45 Alexanders Nar, hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour naal. 22.55 Stereo: I. Pianorecital: mo derne muz.; II. Tenor en piano: mod. lied. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. KRO: 19.06 Zonder tralies: De baby, tv-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Krijgstucht: ver ouderd keurslijf voor de Ned. mil.?, doc. 21.05 Eurovisie BBC: Euro Fash ion: finale van een talentenjacht voor jonge mode-ontwerpers. 21.55 Brand punt. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. EINDHOVEN De zwart/wit tv- toestellen van Philips zullen morgen in het algemeen in prys omhoog gaan. Het concern gaat dan zijn afnemers twintig tot dertig gulden per stuk meer berekenen. Omdat er voor deze appa raten geen prijsbinding meer bestaat is het de vraag of deze verhoging ge heel in de winkelprijzen zal worden doorberekend. De prijswijziging is het gevolg van de invoerbelasting van anderhalf pro cent, die op 1 januari werd ingevoerd. Hierdoor worden vrijwel alle populaire, in België vervaardigde modellen van de maatschappij getroffen. De eerste maanden behoefde dit nog niet in de prijzen merkbaar te zijn, vanwege be staande voorraden. AMSTERDAM De voorstellingen van de musical „De Stunt" met Jas- perina de Jong zullen een maand wor den geprolongeerd en ook nog geduren de april in het Amsterdamse Nieuwe De La Mar Theater worden opgevoerd. De door Centrum aangekondigde reeks voorstellingen van „Slippers" (1 tot en met 11 april) en „Wanneer heb je mijn moeder voor het laatst gezien" (13 tot en met 30 april) zal nu in de Kleine Komedie aan de Amstel worden gege ven. In mei wordt „De Stunt" in Rot terdam opgevoerd. O TEL AVIV Het beroemde Weense Burgtheater is donderdag uit Israël naar Amerika vertrokken na een reis van twee weken langs volle schouwburgen in het gehele land en gunstige kritieken. Er werden in Israël 22 voorstellingen gegeven. Het bezoek aan Amerika zal duren van 19 maart tot 7 april. Het theater maakt een wereldreis van drie maanden. 19.25 Mensen in de sport, doe. Informa tief pr. 19.45 In kleur: Openbaar Kunst bezit. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach ter het nieuws. 20.50 Coronation Street, tv-feuilleton. 21.15 HaarHem: adviezen en discussie. 21.40 Liedjespr. CVK/ IKOR/RKK: 22.00 Kenmerk: rubriek over mensen en meningen. NTS: 22.30- 22.35 Journaal. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke gram mof oonmuz. (7.30 Nws; 7.32 Actualitei ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nws). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste reo: Aubade: klass. gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (plm. 12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Ac tualiteiten.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Musiesta: licht gevar. muz.progrram- ma. TROS: 15.00 Residentie-ork. (gr.): klass. muz. 15.30 Voor oudere luiste raars. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.07 Ste reo: Lichte muz. (opn.). 16.30 Boem: progr. voor de jeugd. 17.15 Stereo: Licht instr. trio met zangsoliste: jazz- muz. 17.30 Sportkampas. 17.50 Act. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30- 8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. NRU: 9.00 Operamuz. (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. (Om 11.00 - 11.02 Nws). 11.55 Beursberichten. NRU: 12.00 Blik op de wereld: informatief progr. over ontwikkelingshulp. 12.26 Med. voor land en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlich ting: Uitzending voor de landbouw. NRU: 12.39 Lichte gr.muz. 12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. 13.11 Act. met de rubriek: Hoor die krant. VARA: 13.30 Stereo: Klass. orkestwerken (gr.). 14.10 Stereo: Semi-klass. pianomuziek. 14.20 Wikken en wegen; consumenten- rubr. NRU: Levensbeschouwing: Dwin gende cijfers en speelse vrijheid, ge sprekken. 15.15 Stereo: Lichte gr.muz. 15.50 Het culturele staartje van de Mammoet, lezing. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden. 16.30 Voor de kinderen. 16.45 Stereo: Radio Kamerorkest en solisten: heden daagse muz. 17.40 Informatie: Achter gronden en commentaar. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Licht platen- progr. (10.00 Nws). NRU: 11.00 Nws. 11.03 Licht gevar. pl.progr. VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Agent 000, Joop van Tijn. 13.00 Nws. 13.02 Progr. met Hans Kem- na. 13.30 Help: gevar. platenpr. TROS: 14.00 Nws. 14.02 Act. 14.05 Nwe grpl AVRO^löOO Nws. 15.03 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Operetteklanken. 17.00 Nws. 17.02 Sportjourn. 17.05 - 18.00 Ge varieerd platenprogr. voor automobilis ten. DONDERDAG 21 MAART 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van gisteren). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Re portage." 11.25 Informaties en menin gen uit het cultureleleven. 12.00-13.30 Act.-kron. 16.40 Journaal. 16.45 Voor de kinderen. 17.30 Voor de kinderen. 17.40 (K) Voor de kinderen. 18.00-18.05 Jour naal. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.25 Tv-spel. 19.59 Pr.overz. WDR 18.05 (K) Reise nach Noten. 18.25 Goe denavond. 18.30 Journaal. 19.10 (K) Tv-serie. 19.40 (K) Rep.) 20.00 Jour naal en weerber. 20.15 Amphitryon, Duitse speelfilm. 21.55 Tv-serie. 22.40 Journaal, commentaar en weerbericht. 23.00 Pr. over occulte verschijnselen. 23.05 Doe. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 Malican and Sohn, det.film. 18.50 pristine, kort tv-spel. 19.27 Weer ber. 19.30 Nws. en act. 20.00 (K) Muzi kale revue. Aansl.: nws. 21.00 Muz. pr. 21.45 Rep. 22.15 Nws., weerber. en act. Fonds Vorig* 1st* koers not. 1966-1 7 102 1966 6i 99% 1968 6è 97*4 1967 6i 98% 1967 6 94 li 1965-1 5i 93A 1964-1 5i 90% 1964 5 88 A 1958 4i 88A 1964 4è 95 Ti 1959 41 86Ti 1963-1 41 83 1961 4 84% 1953 3S 80% 1947 31 71 luiiiiMiiiiiiiiimiiiiiimi Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Ned. staff ell. Nederland 1951 3t Nederland 1953 1-2 3* Nederland 1950 1-2 31 Nederland 1954 1-2 31 Ned. grootb. obl. 1946 3 Ned. dollarlng. 1947 3 Bank v. N.G. wnb.l. '57 6 id. 30-Jar. 1958/'5fl 41 H.V.A.-mijen ver. a. AJC.U. a. Delimij. f. eert Hoogovens n.r.c.v.a. Philips gem. bezit v. a. Unilever c.v.a. Kon. Zout- Dordtsche Kon. Pe;T f. a. H.A.L. a Java-China p n.r.c.v.a KX.M a. Rotterd Lloyd a. Scheepvaartunie a. Bk v. Ned. Gem. 1967-1-2 61 Bk v. Ned. Gem. '67-1-2-3 61 Bk v. Ned. Gem. 1965-1 6 Bk v. Ned. Gem. '58-1-2-3 41 Nat. bk v. mid. kred. '66 7 Nat. Investeringsb. 1965 51 Fr.-Gron. Hyp.b dw. 6 Alb. Heyn wdlobl. '55 4 British Petrol. 1966 71 Bijenkorf 6 Co-op Ned. r-spaarbr. Ned. Gasunie 1966 61 Ned. Gasunie 51 Philips dir. 250-100 "51 4 Pegenr 1-2 1957 6 Pgem 1957 6 Rott Rijn Pljpljnij. 51 KX31. 15-jang 6 t-Organon Petr. 90 84 73% 75% 83% 85 97 85'/» 119 72.2 83.1 122.8 125.7 115.4 162.8 766V* 154.8 75% 173 179 152% 131% 98% 96% 94% 83% 100 94 92% 92% 132'/» 97% 97% 98 93% 78 96 95% 94% 94'/» 103% 99% 97% 98% 95 93 A 90 A 88'/» 88 A 96% 86% 82% 84% 80% 71% 90 84 73% 75% 83% 85% 97 85% 118% 71.8 85.1 121.3 125 115.1 162 760% 153.9 75% 172'/* 170 156 131% 101% 98% 94% 87% 100% 94 92% 132% 97 98% 93% 78 96% 95% 94% 94% (Slotkoersen van gisteren) Ned. Spoorw. 57 1-2 41 89% 89% Berghuizer PapJabr. 41 94% 94% Gelder Zonen v. 41 87 87% Grasso's Kon. Mach.f. 5i 90% 90 Meteoor beton 53 85% Stokvis en Zonen 43 87 87% Thomassen/Dr.-Verbl. 41 105 104 Alg. Bank Ned. a. 233% Amrobank f20,a. 48.4 48.0 Nationale Ned. cert 652 650 Ned. Credietb. aand. b. 170% 170% Ned. Middenstands bank a. 86.9 87 Slavenburg'8 Bank a. 171%-170 Albert Heyn a. 1358 1340 Amstel Br. n.r.c.v.a. 401 399 Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 208% 208 Blijdenst-Will. f 1000 nreva 67 70 Lucas Bols a. 183 181 Bredero vast goed a. 137% 136 Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a. 389% 390% Buhrmann-Tetterode a. 450 452 Bijenkorf n.-r. c.v.a. 640 634 Calvé nj. c.v.a. 792% 792% Calvé com.pref.wd.nr. eert. 139 Drentsch-overijs. houth. a. 120 121 D.R.U. a. 344% 341 Edy emaille a. 69% 69% Elsevier uitgeversmij. a. 340 340 Erdal mij. voor wasverw. a. 535 535 Excelsior metaalbuizen a. 60 60 Fokker a. 419 412 Gazelle rijwielfabriek a. 166 165 Gelder (van) papier a. 111 110% Gist-Brocades a. 730 725 Grasso's kon. mach. fabr. a. 136% 137 Heineken's Bierbr. aand 624 624 Holec aand 148 148 Interratio aand. .299 296 Kon. Ned. Papierfabr. a. 152 151% Kon. Ned. Textielunie eert. 49% 49% Krasnapolsky La. 590 K.V.T (kon ver tap.) aand. 229 226 Leidsche Wolspinnerij a. 255 255 Lips en Gispen eert 121 120% Meteoor Beton a. 110 110 Misset Uitgeversmij. a. 247 249 Naarden Chem. fabr. a. 534 533 Naeff gebr. a. 169 168 Nedap ned. app.fabr. aand 140 141 Ned. Kabelfabrieken aand. 284 277 Nelle, wed. J. van aand. 370 360 Nyma mr.c.v.a. 25 25 NU verdal-ten Ca te a, 80% 80 Overz. Gas, nat bez. v.a.f. 95 95 Pakhoed a. 93.5 93.5 Pal the a. 59 58 Pont Houthanael a. 169 166% Reesink en Co. a. 163 163 Scheveningen Expljniji. a. 24.6 24.6 Schokbeton aand. b. 179% 1761/» Schol ten Carton en Pap. a. 215 Schuppen Sajetfabriek a. 76 75 Simon de Wit aand. b. 442'/» 440 Technische Unie a. 248 224 Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 102 100.2 Twentsche Kabelfabriek a. 348 346 Ubbink-Davo a. 34 34 Unilever 1000 cert. 7cpr. a. 108 108 Veenendaalsche stoomsp. a. 180 182 Ver. Machinefabrieken a. 154'/« 154 Ver. Ned. Uitg. bedr. 145 144.8 Ver. Touwfabrieken c.v.a. 137% 137'/a Vredestein Rubb.br. c.v.a. 165"/* 165 Vulcaansoort a. 61 60% Wessanen's kon. fabr. a. 89 88.8 Wilton-Fyeno. Bronsw. a. 160 159'/4 Billiton le rubriek a. 813 806 Geldersche Tramw.mij a. 59 56 H.B3 bel. depot 1-2 pb f. 740 740 Interbonds 1 pb f. 637 637 Vastgoed bel.fonds part. f. 617 620 Interunie f 50 a. 185 185 Robeco f50 a. 229.3 228.4 Rolinco f. 186 185 Unitas f50 a. 420 413 Ver. Bezit v. 1894 f50 a. 101.5 101.2 Canadian Pac. Railw. eert 50% 49'/« Int Nickel Cy. Can. cert 120'118% Shell Can (10 a.) cert 27% 27A A.T.T !5-10a33-l/3d cert 51'/» 51% Anaconda cert 45% 45% Bethlehem Steel cert. 28% 2%% Chesapeake and Ohio cert. 62% 62'/* Cities Serv 10 a 10 dlr cert. 447'/« Douglas Aircraft cert. 90 90'/« Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert. 155 General Electric cert. 88% 87% General Motors cert. 75V4 74 Kennecot* Copper cert. 42% 42% Phillips Petroleum cert 52% R.C.A. cert 48 48% Republic Steel cert. 40'/« 39% Shell Oil cert 58% 59 Standard Brands 10 a cert 37 37'.8 U.S. Steel (10) cert. 38% 38 A Wool worth cert. 22'/« 22'/a VOOR BEURSKOERS VAN HEDENMORGEN Kon. Olie 153.60; Unilever 115.30; Philips 124.80; AKU 71.60; KLM 170.00. AMSTERDAM (20 maart) De vrij zwakke stemming van dinsdag voor de internationale waarden heeft woensdag geen koersherstel te zien gegeven. Het tegendeel was eerder waar. De koer sen van deze fondsen brokkelden ver der af door gering aanbod van het pu bliek in een zeer dunhe markt. De voorbeurs zette laag in, doch kon zich later herstellen. De officiële beurs opende voor Philips 70 cent lager op 125.10. Kon. Olie daalde 80 cent tot 154.20. AKU ging 60 cent omlaag tot 71.70. Unilever hield zich vrij goed met een eerste verhandeling op 115.10 (115.50). Hoogovens werd lager gead viseerd op 122. De gedrukte tendentie voor de inter nationale waarden was hoofdzakelijk 't gevolg van de flauwe stemming, waar mee Wall Street dinsdag sloot. Van de Nederlandse fondsen waren Kon. Olie en KLM in New York zwak, Philips gemakkelijker en Unilever onveran derd. In Amerika wacht men af wat de houding van Zuid-Afrika in de toe komst zaL zijn t.a.v. de goudpolitiek. Later zakte Kon. Olie verder in tot 153.90, doch Unilever herstelde zich tot 115.30 en Philips tot 125.20. Van de scheepvaartwaarden lag Kon. Boot. 3/8 hoger in de markt op 108-3/4. Van Nievelt daarentegen daalde 3/4 punt tot 120-1/4. Ook de cultures moes ten iets terrein prijsgeven. In de staats- fondsenhoek lagen de 7 pet. leningen ge vraagd in de markt. Woensdag is de handel in baar goud in Nederland vrijgegeven. Gehandeld werd op ca. f 4600 per kg. Er ging wei nig om. Als gevolg van de dinsdag door de Britse minister van Financiën ingedien de nieuwe begroting, zullen de Engelsen de buikriem verder moeten aanhalen De Londense beurs reageerde woensdag op de inhoud van deze begroting met een vaste stemming. De aandelen van de goudmijnen waren in Londen echter lager. Woensdag is een aanvang gemaakt met de handel in claims van de Alge mene Bank Nederland. De prijs per claim werd geadviseerd op 2 gulden. De koers van Kon. Olie daalde tot 153.50, wat de laagste prijs van de dag was. Philips zakte in tot 124.80, Unilever sloot op 115.20 en AKU op 71.80. Hoog ovens daalde f 1,50, K.L.M. was zeer flauw met een koersverlies van negen gulden. De prijs van baar goud daalde van f 4650 tot f 4300 per kilogram. In claims Algemene Bank Nederland werd f 2,20 gedaan. AMSTERDAM De goudprijs in Amsterdam is gisteren op de tweede dag van de vrije goudmarkt verder ge daald van f4.560 tot f4.375 per kg. bij verkoop. Hiermee is deze notering voor fijn goud weer een stapje dichter geko men bij de officiële prijs van 35 dollar per troy ounce van 31,1035 gram of ca. f4.100 per kg. Er was weinig omzet. De zilverprijs is gisteren in Amster dam ook al gedaald, en wel van f 274 f 286,50 tot 258—f 270,50 per kg. Ver edeld goud daalde van f 4.635 tot f4.450 bij in- en van f4.685 tot f4.500 per kg bij verkoop. De informatiekoer- sen voor gouden munten luiden: Tientjes 37,50— 42,50 20 dollar 180 —210 Engels pond 38 43 Napoleons 38 43 Vreneli's 42 45 20 Belg. fr38 43 20 mark 57,5067,50 100 Oostenr. kronen 138 —148 Tientjes 1897 hh 70 80 Op de Parijse markt daalde de goud prijs gisteren van 6.175 tot 6.000 francs (of 37 dollar per ounce) voor een baar van een kilo. Vrijdag was de prijs nog 7.000 francs. Ook de omzet daalde aan zienlijk tot 92,4 miljoen francs, hoewel deze nog altijd meer dan tienmaal zo groot was als normaal. Dinsdag be droeg de omzet 158,3 miljoen francs. Er mag nu ook in Canada in goud wor den gehandeld. Op de goudmarkt in Zü- rich had het aanbod eveneens de over hand. De prijs ligt ook hier maar cir ca 5 procent boven de officiële prijs. AMSTERDAM Op de Nederlandse valutamarkt waren dollar en pond sterk gevraagd. Beide toonden een for se stijging in koers. De dollar steeg tij dens de notering tot f 3,60 H en klom daarna zelfs zo hoog dat de Ne- derlandsche Bank moest ingrijpen en op f3.60% dollars liet verkopen om een verdere stijging te voorkomen. Per saldo plaatste de centrale bank 24 miljoen dollar op deze koers. Dit be tekent morgen een verkrapping van de geldmarkt met f86,6 miljoen. Ook op termijn stijgt de dollar door een inkrimping van de termijnen. De stijging van de pondenkoers was be paald fors van f 8,66 naar f 8,69. De stijging van de termijnkoersen, ofwel de inkrimping van de disagio's zette zich voort. Wanneer in hetzelfde tempo wordt doorgegaan, kunnen binnen twee of drie dagen weer normale disa gio's worden verwacht. ROTTERDAM De Amsterdam-Rotter dam Bank wil de nominaal f 300.000 geplaatste aandelen in de Zierikzeese Scheldebank overnemen voor 170 pet. De onderhandelingen tussen beide in stellingen, waarover wij onlangs be richtten, hebben tot deze koop van f510.000 geleid. Contante prijzen. AMSTERDAM, 20 maart. Londen 8.68»/*—8.69'/*; New York 3.60 A 3.6011; Montreal 3.33V*—3.33V*; Parijs 73.33—73.38; Brussel 7.26V«—17.26»/4; Frankfort 90.4790.52; Stockholm 69.83'/»—69.88'/»; Zürich 83.34'/»— 83.39'/»; Milaan 57.79'/»—57.84'/»; Ko penhagen 48.39'/»48.44 Oslo 50.57 50.62; Wenen 13.93—13.94; Lissabon 12.691/*12.70s/<.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2