Rechtstreekse uitzending van Eurovisie Songfestival 1968 i I I#i Wat langdradig Cliff Richard komt naar Nederland Wim Sonneveld voor „Kinderen in nood" Toelage voor de „Seleksie fersen VANAVOND MORGEN Gang van zaken bij De Olreh voorspoedig Geen meerderheid van Unilever in De Gruyter Obligatiehouders Davo akkoord met terugbetaling Overneming binnen KNTU Obligatielening Control Data PILOOT STORM RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG I TEKKO TAKS Pagina 2' MAANDAG I APRIL I9o3 13 Het was of alles begon te draaien, alsof de straatstenen omhoog kwamen «n de hemel omlaag. Freeks handen duwden tegen mensen, hij duizelde, men liet hem door. Buiten het dorp vond hij zichzelf te rug, aan de groene wegberm. Er zong een vogel, ergens hoog in een boom. De duizeligheid week, alles stónd weer, de huizen, de bomen. Gin der werkte een boer op het land, de zon fliste in zijn spade. De boer wist niet wat er gebeurd was voor het schoolplein, die had niet gezien dat kleine hulpeloze iets, groen en wit en... Freek vluchtte naar huis, naar zijn vader. Vader schilderde. Het was heel stil In het atelier. Freek sloop naar binnen, ging zon der groeten in zijn hoekje zitten op de kleine driepotige kruk, die daar stond. Vader werkte voort, hij zweeg, hij nam niets kwalijk. Hij begreep, dat Freek niet zonder reden hem niet groeten zou. De grote noorderramen stonden open, de lage zon speelde schuins wat lovertjes naar binnen, in de huiska mer rommelde Leentje. Dan was het weer stil. Freek ademde diep en slikte. Prik kelend herfstig rook hij de frisse lucht, de koelte die vaders haren over zijn voorhoofd woei, en speelde met de punten van de blonde baard. Vader kuchte even, deed een stap achteruit, bekeek het doek, werkte dan weer verder. Zullen wij straks samen een fijne zeewandeling maken, Freek? Na het eten? Freek steunde zijn kin in zijn handen, zijn ellebogen op zijn knieën. Hij verwonderde zich vaag, hoe va der juist altijd dat zei, wat hij nodig had. De schilder keek om en glimlachte even. Daarop houden wij het dan. Moeder kwam thuis, praatte in de gang met Leentje, opende toen de deur van het atelier. Dag Nol, is Freek al...? Ze brak af toen zij de jongen zag zitten. O gelukkig vent! Zeg, vlak voor je school is een meis je overreden door een vrachtwagen. Je vriendje stond er ook bij, het was zijn zusje. Toen ik er langs kwam was er gelukkig iets over het kindje heen gelegd. Wat ben ik blij, dat jij dat niet gezien hebt, dat zon nergens goed voor zijn. Arnold fronste licht de zware wenk brauwen, weer keek hij snel over zijn schouder naar de jongen, die geel bleek, het blonde hoofd naar voren gebogen hield. 't Is toch verschrikkelijk hè, praat te Eleonoor verder, vooral voor die moeder, 't Meisje was zeven jaar, hoorde ik. De vader vaart, is 't niet, Freekie? Freek slikte, bromde iets. Behoorlijk antwoord geven, maan de Eleonoor, maar 't is toch even goed een slag, niet Nol? Ze wendde zich om en ging naar de huiskamer om haar boodschappen uit te pakken, merkte nauwelijks dat haar man weinig antwoord gegeven had. Laag en gloeiend lag de gouden zon neschijf op de horizont, die als een zilveren streep zich langs de einder tekende. Er vloeide een pad van goud van de zon naar het strand. Koel en vochtig was de lucht, kil bijna, als de wind zich heenboog over de duinen. Freek hield zijn hand klein dicht geknepen in vaders grote warme hand. Dat was goed en veilig zo, en niemand was hier, die zien kon dat hij als jongen van negen jaar nog hand in hand met zijn vader liep. Wóór de hemel ligt, weet ik niet, en hóe de hemel is, dat weet ik ook niet en geloof me, mijn jongen, het doet er ook weinig toe. Na de dood zijn wij bij God. En Hij is Lief de en Liefde is leven. Zo zullen men sen, die elkaar liefhebben nooit wézen lijk gescheiden zijn, nooit in de Geest. Want hoe zouden wij zalig kunnen wezen als wij niet meer onze liefde konden doen uitstralen op hen van wie wij hielden bij ons leven? Gerust, je kunt het alles overlaten, dat is het veiligste. Geef de moeilijk heden in handen van Hem Die het alles verzorgt en dat heus nog veel beter dan je oude vader zorgt, in wie je zo'n groot vertrouwen stelt. La ter zul je de dingen veel beter begrij pen, en veel meer narigheden zien en meemaken ook, ook meemaken, daaraan is geen ontkomen. Maar als je dan maar altijd met evenveel ver trouwen als nu je hand legt in de hand van een Vader, dan zal het stil in je worden, ook al begrijp je niet. Want wij kunnen niet alles verstaan, juist omdót wij mensen zijn. Begrijpt een vlieg iets van onze handelwijze? Immers nee. En hoeveel minder dan een vlieg zijn wij in groot verband gezien. Dan éénmaal misschien, na - heel veel léven dat niet in een aantal jaren uit te drukken is, zul je komen tot het ogenblik waarop je zult zeg- gen: nu daógt het, de mist wordt ne vel, ijler en ijler, ik begin te besef fen dat ik... niets weet, móór... dat het goed is, en dat ik éénmaal zól wéten. Ik vóel, en dit voelen groeit tot een vreemde wétenschap. Onthoud dit, mijn jongen, tot de dag komt, dat je het plotseling zult opdiepen uit het kastje van je wezen, dat onderbe wustzijn heet. De schilder zag peinzend over zee met lichte, verre ogen. Het was zo moeilijk woorden te vinden voor dat wat hij bedoelde, woorden, die deze jongen zou kunnen begrijpen. Arnold voelde dat hij zich had laten gaan. want al zou hij alles van zichzelf kunnen overhevelen in dit kind van hem, de jongen zou het toch weer zélf moeten beleven, ieder moet voor zich de weg opnieuw weer gaan. Vader... Arnold keek omlaag in de ogen van zijn zoon, groot en donker en wonder lijk, nu lag er angst in die ogen. Wat is er verder nog? Je bent zo goed, fluisterde Freek, zo vreselijk goed, vader,... je bent toch niet té goed?... Even vocht de schilder met zijn op komende glimlach, maar zijn ogen bleven ernstig. Malle kleine jon gen! Té goed is geen mens en ik zeker niet. Hang toch niet zo aan je vader. Wat moet dat worden als je een man bent, zelfstandig en ge trouwd? Dan is vader oud of... Nee, kreet Freek, nee, dat mag je niet zeggen. Hij hing aan Arnolds arm, zag met grote wanhopige ogen naar hem op. Al zal ik nog zo oud zijn... ik.. 5 Het was één van de weinige keren, dat Freek zijn vader de wenkbrauwen zag fronsen en ook zijn stem was streng toen hij weer sprak. Wat heb ik nu zo net met je be sproken? Staar je toch niet blind op een woord waar de mensen elkaar mee angst aanjagen! Er bestaat geen dóód, zoals de mensen zich dat voor stellen. In Liefde zal ik altijd bij je zijn, of je nu tachtig wordt of nog ouder en of je je vader nog lang of kort hebben zult. Freek voelde zich onder vaders donkere stem zo klein worden, dat hij wel in 't konijnenhol had willen krui pen, dat aan de spoorslag donker rondde in het zand. Als een onomsto telijke zekerheid voelde hij vaders rust en sterkte in zich overvloeien. Hij voelde zich prettig vermoeid en her kende die vermoeidheid, zijn gedach ten dreven naar de droomtuin, naar Aljola, naar de dag van morgen, zo als altijd. (Wordt vervolgd) 3776. David keek neer op de vluchtende miniatuur- sauriërs in die gestadig krimpende moeraswereld aan zijn voeten en het gevoel van elatie en bovennatuurlijke macht ebde weg uit hem, om plaats te maken voor de oude weemoed en eenzaamheid. Hij moest voort op zijn uitzichtloze, kosmische reis; hij leek tot eeuwig zwerven gedoemd te zijn, als een Vliegende Hollan der van de sterrenzeeën. Zijn ledematen begonnen ont zettend zwaar te wegen. Het werd tijd om de accumu latie van energie binnen het krachtveld tot nul terug te brengen. Automatisch schakelde zijn hand het apparaat in op massa-verlies. Hij voelde zichzelf lichter en ijler worden. Reeds kon hij zijn eigen lichaam niet meer on derscheiden. De moerasplaneet zonk onder hem weg, samen met de jonge zon die haar warmte en leven gaf. Alles herhaalde zich... Sterren en nevelvlekken gleden in hem weg tot een flauwe lichtgloed... David voelde zich ontzettend moe en terwijl hij op de grenzen van een volgend universum toegroeide, geraakte hij in een diepe slaap... In de vorige week uitgezonden Boe kenweek-aflevering van „Kijk op kunst" zat een door Johan van der Keu ken vervaardigd filmpje over schutting woorden en andere „straatliteratuur". Ik miste daarin de met krijt op mu ren of schuttingen aangebrachte goals met de namen van landelijk of plaat selijk bekende voetbalclubs tussen de palen. Geen nood: Van der Keuken bleek ze te hebben gereserveerd voor „Waarom leest de mens?", Jan Vrij- mans in opdracht van de CPNB ver vaardigde documentaire over de Boe kenweek, die gisteravond door de VPRO op het scherm werd gebracht. Er zat nog meer sport in deze docu mentaire, want Johan Cruyff kwam ook nog iets over zijn lievelingsboek vertellen. Andere onderdelen dan sport bleken er in deze documentaire nog wel eens met de haren te zijn bijge sleept. Natuurlijk is het leuk, dat een kind het woord „mamma" leert schrij ven, maar waarom moet daar dan eerst een minutenlange vertolking van „Mamma" (U weet wel: vroeger Ben- jamino Gigli, nu een zekere Heintje) door de Zangeres Zonder Naam aan voorafgaan? Waarom dat uitgesmeerde operafragment bij het citaat uit „Eli- ne Vere"? Karin Kent („Ik wou dat mijn leven altijd zo kon blijven") kreeg ook iets teveel aandacht, al zat er in de buurt van dit fragment een prach tige afscheidsscène van een militair en z'n meiske. Dit alles maakte „Waarom leest de mens?" een beetje langdradig. Hoe wel: er zaten ook heel veel goede on derdelen in, zoals het leesonderwijs aan afasie-patiënten. de reportage uit de boekhandel en niet te vergeten de straatinterviews (de vrouw die zei dat ze te oud was om te leren, maar dat ze nooit te oud was om te leren; het blonde meisje dat graag Barbarder en pornografie zei te lezen; de oude man die vroeger veel over communisme en sport had gelezen, maar nu het liefst 's nachts naar het minnespel van de sluierstaarten in zijn aquarium kijkt; het lezende kind aan het slot). Evenals de vrijdagavond („Brand punt" en „Namen die je nooit ver geet" op het ene net tegenover „Mies en Scène" op het andere) was de za terdagavond weer een treffend staaltje van hoe het niet moet met de coördi natie. Degenen die vrijdagavond op beide netten overvoerd werden met pittig amusement, konden nu op geen van beide netten van hun gading vin den, want op „een" zat de TROS met „Carrousel" en op „twee" de AVRO met Lou van Burg. Als criticus krijg je van zulke avonden het (schakel-) heen-en-weer en moet je maar gokken, of je op beide netten precies de aardig ste onderdelen treft. In „Carrousel" was dat dan (voor zover ik het gezien heb) het liedje van Adèle Bloemendaal over Corsica en in de nogal luidruch tige Lou van Burg-show (alweer: voor zover ik het gezien heb) het vertede rende optreden van Lucienne Boyer met haar onsterfelijke „Parlez-moi d'amour". De show van de TROS heeft het voor vele kijkers waarschijnlijk echter van de AVRO-uitzending ge wonnen, omdat er niettegenstaande het lang mogen opblijven van onze kinder tjes op zaterdagavond) zoveel „voer voor bikinologen" in zat. J. v. d. K. DEN HAAG De Engelse zanger Cliff Richard komt zaterdag 27 april naar ons land. Onder auspiciën van de Interkerkelijke Jeugdbeweging „Youth for Christ" zal hij samen met de Engel se zanggroep The Settlers optreden in de Haagse Houtrusthallen. De baten van dit optreden zijn geheel bestemd voor het project Rennies Mill in Hongkong. Zowel Cliff Richard als The Settlers werken zonder honorarium hieraan mee. Cliff Richard zal in Den Haag over wegend Gospel songs zingen. De op brengst is door Youth fot Christ be stemd voor een programma van jeugd zorg in Hongkong, een project van het Diakonale Bureau der Gereformeerde Kerken in Nederland, genaamd Holland Hostel in Rennies Mill. Hier worden ver waarloosde kinderen opgevangen, ver zorgd en opgeleid voor een volwaardige taak in de maatschappij. HILVERSUM I 18.00 Koorzang. 18.19 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Muziek en dienst, een informatief pro gramma: A. Vocaal ensemble: mod. gewijde muziek; B. Kerkorgelconcert: moderne gewijde muz. '9.40 Stereo: Elias, oratorium van Mendelssohn, door Omroepork, Groot Omroepkoor en so listen. 22.00 Literama - radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Meditatie. 22.50 NCRV-Vo- caal-ensemble: klass. en mod. liederen. 23.15 Vertolkers beluisterd, muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind U door.... praatje. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevarieerd progr. (Om 19.08 Paris vous parle.) 19.30 Nws. 19.35 RVU: De Art Nou veau, Kunst van het Fin de Siècle, door mevrouw E. Jellema-van Woelderen, wetensch. assistente Haags Gemeente museum. NRU: 20.05 Het Hooglied: Joodse uitzending. 20.30 Jazzmuz. 21.00 Musonette: licht muziekprogr. 21.30 Misbruik in termijnen: documentaire over jeugdalcoholisme. 22.10 Stereo: Licht ork. 22.20 Bond zonder Naam: Dank U wel....asjeblieft!, een progr. van de Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Metro's Midnight Music licht muziekprogr. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. NTS 19.00 Journ. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Ken merk, de wekelijkse actualiteitenru briek over kerk en samenleving. AVRO 19.32 In kleur: De vliegende Non, TV- feuilleton. NTS: 20.00 Journ. en weer- overzicht. AVRO: 20.20 Voor miljarden weg, documentair progr. over ons we gennet. 21.15 In kleur: Corry's kleine cantates. 21.45 Dat mag geen naam hebben..: cabaretprogr. NTS: 22.15- 22.20 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. 19.00 Journaal. NCRV: 19.03 Alarm in de bergen, filmserie over de grenspolitie in de Beierse Alpen. 19.28 Zijne Excel lentie is hoepelen - reportage. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Glazen speel goed (The glass menagerie), toneel stuk van Tennessee Williams. 22.00 AMSTERDAM De recette van de 400ste voorstelling van het programma Wim Sonneveld en Ina van Faassen, maandag 8 april in het Luxor Theater in Rotterdam, zal geheel worden afge dragen aan de Stichting Terre des Hom mes Nederland. De leden van het en semble zullen belangeloos deze voorstel ling geven en de zaal is kosteloos ter beschikking gesteld. Zoals bekend stelt de Stichting Terre de^ Hommes zich ten doel directe hulp" aan kinderen in nood te verlenen, hetgeen op het ogen blik voornamelijk inhoudt dat Viëtna- mese oorlogsslachtoffers naar Neder land worden overgebracht om hier te genezen. ft DEN HAAG De dichter Steven de Jong heeft voor zijn in het Fries ge- gschreven gedichtenbundel „Seleksje fersen" een toelage gekregen van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Deze toelagen letterkundigen zijn in 1967 door de mi nister van c. r. en m., mej. M. A. M. Klompé, beschikbaar gesteld. De jury bestond uit H. Oosterhuis, C. Bud- dingh', J. G. Elburg en H. J. Kompen. Voor proza werd geen toelage toege kend. Men kan naar een toelage mee dingen met een anonieme inzending. Jazz in kleur: Action painting en jazz muziek. 22.25 Avondsluiting. NTS: 22.30 22.35 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Stereo: Klassiek hoom- concert (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Actua liteiten. 7.45 Stereo: Volksmuziek: Duitse volksliederen. 8.00 Nieuws. 8.11 NCRV-lied. 8.14 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Piano-recital (opn.): klassieke en moderne muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische Etherleergang. 10.35 Stereo: Viool en piano: klassieke en moderne muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma, (plm. 12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzica- Overheidsvoorlichting. Televisie in de Ned. Antillen. Vraaggesprek van Cees van Maasdam met de heer C. Corsen. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Ste reo: Lichte gramm. muziek (vervolg). (Om 8.30-8.35 De groenteman). 8.50 de reportage. 9.40 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissance (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoek- platenprogr. (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Opera- concert (gr.). 12.26 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Muze belicht: muziek van Nederlandse componisten. 14.25 Prix Italia: moderne Tsjechische mu ziek. 14.45 Rostrum of Composers: in strumentaal forum, met mod. muzziek. AVRO: 15.00 De paarse chevalier, hoorspel, plm. 15.45 Beiaardspel: mod. muz. 16.00 Nieuws. 16.02 Gitaarrecital, klassieke en moderne muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 The Dutch Swing College Band: Dixielandmuz. 17.30 Tuusen 10 en 20-: programma voor de tieners. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Neder landse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.03 Klink-klaar: zonder nonsens. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: tienerprogramma. 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: gevar. platen- programma. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er d Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma. (17.00 Nieuws). MAANDAG 1 APRIL 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herhaling van gisteravond). 10.20 Sport. 10.50 Deutschland nach dem Kriege, filmdo cumentaire. 12.Q0,13.30 Act. kroniek. 16.40 Journ. 16.45 Medische rubriek. 17.05 TV-cursus. 17.35 Kleur: Filmre portage. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Hafenkrankenhaus, TV-serie 19.59 Pro grammaoverzicht. WDR: 18.05 Kleur: Winnie, das Hexchen, TV-film. 18.10 Kleur: Das Strandfest, TV-film. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 Kleur: Pille zur Nacht, TV-film. 19.40 Kleur: TV-film. 19.45 Weekoverzicht.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Panorama. 21.00 Kleur: Licht muzikaal programma 21.45 Documentaire. 22.45 Journ., com mentaar en weeroverz. 23.05 Filmre portage. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 Das verlassene Dorf. TV-se- rie. 18.50 Circusfilm. 19.27 Weerber. 19.40 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de R.K. Kerk. 20.15 Filmreportage. Aan sluitend: Nws. 21.00 The Ladykillers, speelfilm. 22.30 Nws., weerber. en act. 62. De gangster Lang raakt in vuur door zijn eigen verhaal. „Ik had zoveel van de kassier Tai Min gewon nen dat hij in mijn macht was", zegt hij, „en toen stelde ik hem bij wijze van gunst de diefstal voorom zijn schuld te vereffenen. Op de koop toe zou ik hem nog twintig zilverstukken geven. Hij hapte meteen." „Dat geloof ik allemaal graag", zegt Rechter Tie koel. „Maar wat gebeurde er met het halssnoer?" Lang vervolgt: „Tai Min vertrok op de afgesproken tijd uit mijn voor raadschuur. Hij zou daar terugkeren zodra hij het snoer had gestolen. Maar voor de zekerheid had ik mijn mannen geposteerd bij de uitvalswegen uit de stad. Een verstandig idee want hij probeerde te ontsnappen. Eerst had hij zich in deze herberg fraai opgedoft en toen was hij er op een paard vandoor gegaan." Rechter Tie doet of hij zijn geduld verliest. „En het snoer!" roept hij uit. „De schurk beweerde dat hij het niet had", zegt Lang somber, „en dat hij gevlucht was uit angst. Mijn mannen probeerden hem aan de praat te krijgen maar de sukkels pakten hem zo ruw aan dat hij stierf voor hij iets kon vertellen. Hij moet het snoer ergens verbor gen hebben." Rechter Tie denkt even na en zegt dan bars: „Een aardig verhaaltje, Lang, maar je zult het moeten bewijzen. Het minste is wel dat je me voorstelt aan jouw opdrachtgever Hoe." 73. Alfredo en Glupo, die dank zij het rode boekje vol aantekeningen dat Tekko achteloos had laten slingeren de bol tot zinken hadden weten te krijgen, bemerkten natuurlijk direct dat de batiscaaf op een gegeven mo ment niet verder wilde. „Ik begrijp er niets van!" mopperde Glupo de Linkes, die ijverig in het aantekenboekje zat te studeren en zijn makker steeds de nodige aanwijzingen gaf. „Wij hebben toch alles precisio gedaan zoals hier aangeg- ven staat? Br., eh... kijken jij eens naar buiten, Alfre do!" Alfrdo de Gappos deed wat hem gezegid werd en toen slaakte hj opeens een vreselijke schrille kret... Niet ver van hem vandaan, maar toch buiten zijn bereik, zag hij Tekko vriendelijk lachend op de zeebo- vurig begeerde goudstaven. „Caramba, daar zijn hij alweer!" schreeuwde Alfre do en hij trok als de weerlicht zijn groot automatisch pistool. „Maar nu zijn het genoeg. Ikke zullen aan die senor Taks eens en voor altijd een einde makes! Let ten op!" „Passen op jij!" gilde Glupo, die voorzag wat er gebeuren zou als Alfredo zijn plan zou uitvoeren. „Als jij venster kapot schieten zullen wij als ratten in één val verdrinken!" Alfredo liet het wapen zakken en stampvoetend van nijd zagen de beide schelmen hoe Tekko zich langzaam ronddraaide en met de goudstaaf wegbeende. Zij keken hem na tot hij helemaal uit het gezicht was verdwenen en dat was het moment waarop Tekko met de loodzware goudstaaf eindelijk de kust bereikt had. dem staan met zijn handen één van de door hen zo •IMimilllllllllllllMIIIIIMIIIIIIIIIIMIHIIIIIillMHIIIIIIlMIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIIKIIIMIIHIilllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIHIHUIIIIIIIIIIIMIII T"le NTS neemt zaterdag 6 april van 22.00 tot 23.45 uur op Nederland I rechtstreeks de Eurovisie-uitzending over van de internationale finale van 't Eurovisie Songfestival 1968, dat in de Royal Albert Hall in Londen wordt ge houden. De uitzending wordt door Elles Berger van Nederlands commentaar voorzien. Voor het Eurovisie Songfestival be noemd elk deelnemend land een natio nale jury van tien leden, die uit het kijkerspubliek worden gekozen. Elke ju ry kiest een van haar leden tot voorzit ter. Deze voorzitter wordt geassisteerd door een secretaris, die de betreffende televisie-organisatie uit haar eigen per soneel beschikbaar stelt en die optreedt als woordvoerder bij het meedelen van de toegekende punten aan de presenta trice in Londen. Elk lid van een nationale jury heeft één stem tot haar beschikking, die zij naar believen mag uitbrengen op het liedje van haar keuze, 't Aantal beschik bare stemmen per jury is dus tien. Geen enkele nationale jury mag echter stem men uitbrengen op het liedje, dat door de deelnemende organisatie van haar eigen land wordt gepresenteerd. De voorzitter van elk der nationale jury's telt de stemmen op, die op elk liedje zijn uitgebracht. Onthoudingen zijn niet toegestaan. Elk jurylid moet zich beperken tot de aanduiding van het liedje waarnaar zijn voorkeur uitgaat. De woordvoerder van de voorzitter van elke nationale jury geeft aan de presentatrice in Londen het aantal stem men door, dat op het liedje of de lied jes in zijn jury is uitgebracht. Het to tale aantal stemmen en de uitslag wor den dan voor het publiek zichtbaar ge maakt. HISTORIE Naar aanleiding van het Italiaanse Songfestival in San Remo vatte in 1955 in een vergadering van programma-di recteuren van de Europese televisie-or ganisaties het idee vlam dit Italiaanse festival een Europees karakter te geven. Het plan werd het volgende jaar in Lu gano verwerkelijkt. Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitser- Ronnie Tober vertegenwoordigd Ne derland op het Eurovisie-Songfestival 1968 met het liedje „Morgen". Tekst van Theo Strengers en muziek van Joop Stokkersmans. land, België, Luxemburg en Nederland kwamen toen elk met twee liedjes uit. Lys Assia (Zwitserland) won met het liedje „Refrains". Voor Nederland zon gen Jetty Pearl en Corry Brokken res pectievelijk „De vogels van Holland en „Voorgoed voorbij". In 1957 werden de zaken grootser op gezet. Alle Eurovisie-landen waren in Frankfurt am Main vertegenwoordigd. Nederland won met het liedje „Net als toen", dat door Corry Brokken werd ge zongen. In 1958 trad de NTS als gastvrouw op. Nederland werd op het in Hilversum gehouden festival weer vertegenwoor digd door Corry Brokken, nu met het liedje „Heel de wereld", dat evenwel weinig succes oogstte. André Claveau (Frankrijk) won met het liedje „Dors mon amour". Wel deed Nederland in 1959 in Cannes weer van zich spreken toen Teddy Scholten de Grand Prix veroverde met „Een Beetje". In 1960, in Londen, was het weer Frankrijk dat zich aan de top wist te plaatsen, nu met het door Jacqueline Boyer gezongen liedje „Tom Pillibi". Nederland werd vertegenwoordigd door Rudi Carrell, die evenwel met „Wat een geluk" geen geluk had. Was het, met uitzondering van 1956, tot dusver steeds 'n Frans-Nederlandse aangelegenheid geweest, in 1961 kwam daaraan een einde toen Luxemburg in Cannes won met het door Jean-Claude Pascal gezongen lied „Nous les amou- reux". Voor Nederland zong Greetje Kauffeld toen „Wat een dag". Frankrijk revancheerde zich nog een keer in 1962 in Luxemburg met „Un premier amour", dat door Isabelle Au- bret naar de eerste plaats werd gezon gen. „De spelbrekers" vertegenwoordig den Nederland met „Katinka". Denemarken droeg in 1963 in Londen de erepalm weg met „Dansevise", dat door Grethe en Jörgen Ingmann werd gezongen. Voor Nederland kwam Annie Palmen met „Een speeldoos" uit. Italië, het land dat in den beginne de organisatoren tot het Songfestival had genspireerd, kwam in 1964 in Kopen hagen eindelijk als eerste uit de Euro pese stembus met het door Gigliola Cin- quetti gezongen liedje „No ho 1' etè". „Ja bent mijn leven", was het liedje waarmee Anneke Grönloh Nederland representeerde. De uitslag in Kopenhagen impliceer de, dat Italië in 1965 de organisatie op zich nam en dat geschiedde in Napels. Daar zong Conny van den Bos voor Nederland „Het is genoeg". Blijkbaar toch niet voldoende, want France Gall won voor Luxemburg. In 1966 was Luxemburg dus weer aan de beurt, maar het won niet. Dat deed Pdo Jürgens voor Oostenrijk met „Mer ci chérie". Voor Nederland zong Milly Scott het liedje „Fernando en Filippo". En zo belande men in 1967 in Oos tenrijk, in Wenen, waar Sandy Shaw met „Puppet on a String" Engeland, dat vijf keer als tweede was geëindigd (namelijk in 1959, 1960, 1964 en 1965), eindelijk aan de top bracht. Barrevoets nog wel. Uit dit resumé van de afgelopen twaalf Songfestivals blijkt dus, dat Frankrijk driemaal heeft gewonnen, Nederland en Luxemburg elk tweemaal en Zwitserland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Engeland elk één maal. DEN HAAG Voor het onderling le vensverzekering-genootschap De Olveh van 1879 was 1967 een gunstig jaar, zo blijkt uit het jaarverslag. De produktie van nieuwe verzekerin gen bedroeg f 310.7 miljoen (v.j. f 292.8 miljoen). De nettovooruitgang van de portefeuille bedroeg f 210,2 miljoen te gen f 194,2 miljoen in 1966, dit betekent 11,9 procent van de beginstand. Het totaal verzekerd bedrag bedroeg per 31 december 1967 1.982 miljoen gul den. In februari 1968 werd de 2 miljard gulden overschreden. De portefeuille in Suriname nam toe met ruim 15,1 pet. tot SF 34,7 miljoen (v.j. 30,2 min.). Het bruto-premie-inkomen (inclusief koopsommen) nam toe van f39,9 mil joen tot f42,6 miljoen. Het bedrag der lopende verplichtingen uit hoofde van de bij De Olveh gesloten verzekeringen in de balans opgenomen onder pre mie-reserve eigen rekening steeg van f 307,9 miljoen einde 1966 tot f 336,1 mil joen einde 1967. De ter belegging toevertrouwde gel den namen toe tot f364,8 miljoen. Deze zijn wat de voornaamste posten betreft als volgt verdeeld: in hypothecaire le ningen is belegd een bedrag van f 113,7 miljoen, in aandelen en deelnemingen f 23,2 miljoen, in obligaties en schuldre gisters f 36,4 miljoen, in leningen op schuldbekentenis f 137,8 miljoen en in vaste eigendommen f 49,4 miljoen. In het verslagjaar vond de inschrij ving plaats voor de bouw van een kan toorgebouw met 6 bouwlagen te Arn hem. Begin 1968 werd een begin ge maakt met de bouw van een uit 13 woonlagen bestaande flatgebouw te Eind hoven. In deze gebouwen zullen te zijner tijd ook de bijkantoren van De Olveh worden gevestigd. Het gemiddeld ren dement van de beleggingen bedroeg 5,55 procent. ROTTERDAM-'s-HERTOGENBOSCH In antwoord op de hem terzake ge stelde vragen deelt de voorzitter van de raad van bestuur van Unilever N.V. te Rotterdam in overleg en tezamen met de voorzitter van de raad van be stuur van P. de Gruyter N.V. te 's-Her togenbosch het navolgende mede: Unilever heeft sedert juli 1967 iets minder dan de helft (en had voordien de helft) zowel van de gewone als van de prioriteitsaandelen in P. de Gruyter en Zoon N.V. te 's-Hertogenbosch. Daar geen van de door De Gruyter uitgege ven preferente aandelen, waarvan bet*"r de categorieën ter beurze genoteerd'1 zijn, door Unilever wordt gehouden, be draagt haar aandeel in het totale ge plaatste kapitaal van De Gruyter aan zienlijk minder dan de helft. AMSTERDAM De voorstellen van Ubbink Davo NV betreffende de aflos sing van en de rentebetaling op de 5 pet. converteerbare lening 1962, pro resto groot f42.000 en de 5V2 pet. le ning 1964, groot f 1,5 min., werden door een tweede vergadering van obligatie houders goedgekeurd. Op de eerste ver gadering van 18 maart kon niet worden gestemd, omdat het vereiste quorum toen ontbrak. De regeling houdt in dat de houders van obligaties 1962 geheel worden voldaan, terwijl de houders van obligaties 1964 a. de achterstallige ren te ontvangen c. 50 pet. op de hoofdsom krijgen terugbetaald en c. rentevergoe ding krijgen over de restant-hoofdsom, terwijl over de aflossing van dit restant uiterlijk maart 1972 door debitrice na dere voorstellen zullen worden gedaan. HENGELO Om tot een betere marktverdeling te komen is overeen stemming bereikt inzake de overne ming door Elias Textiel-industrie NV te Eindhoven van de activiteiten van we verijen G. Kersemakers en Zonen te Boxtel per 1 april, zo deelt de NV Ko ninklijke Nederlandse Textiel-Unie NV mee. Het artikelenpakket van weverijen G. Kerssemakers bestaat uit huishoud- textiel in het betere genre en past als zodanig in de kwaliteitscollectie van Elias Textiel-industrie NV. Elias ziet hierin een mogelijkheid tot verdere afronding van haar gespeciali seerde aanbod in de markt van huis- houdgoed. ROTTERDAM Een Amerikaans- Europees consortium onder leiding van White Weld and Company, Credit Lyon- nais en de Deutsche Bank heeft bekend gemaakt dat de C(ontrol) D(ata Cor poration) International Finance Cor poration een vijf procent converteer bare obligatielening van vijftien mil joen dollar met een looptijd tot 1 april 1988 zal uitgeven. De obligaties zijn con verteerbaar in gewone aandelen Con trol Data Corporation. Aflossing zal pas na 1 april 1971 plaatsvinden, behalve wanneer in de Verenigde Staten belas ting wordt geheven op de uitbetaalde rente. De obligaties kunnen vóór 1 april 1973 niet worden afgelost als de koers van de gewone aandelen Control Data Corporation niet tenminste 150 procent van de conversiekoers bedraagt. De le ning wordt uitsluitend buiten de Ver enigde Staten geplaatst met het oog op het Amerikaanse programma ter verbe tering van de betalingsbalans. In Nederland wordt de uitgifte van de lening overgenomen door de Algemene Bank Nederland, de Amro-Bank, Mees en Hope, alsmede Pierson, Heldring en Pierson.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2