Rechtstreekse uitzending van
Eurovisie Songfestival 1968
i
I
I#i
Wat langdradig
Cliff Richard komt
naar Nederland
Wim Sonneveld voor
„Kinderen in nood"
Toelage voor de
„Seleksie fersen
VANAVOND
MORGEN
Gang van zaken
bij De Olreh
voorspoedig
Geen meerderheid
van Unilever in
De Gruyter
Obligatiehouders
Davo akkoord met
terugbetaling
Overneming
binnen KNTU
Obligatielening
Control Data
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
I TEKKO TAKS
Pagina 2'
MAANDAG I APRIL I9o3
13
Het was of alles begon te draaien,
alsof de straatstenen omhoog kwamen
«n de hemel omlaag. Freeks handen
duwden tegen mensen, hij duizelde,
men liet hem door.
Buiten het dorp vond hij zichzelf te
rug, aan de groene wegberm. Er zong
een vogel, ergens hoog in een boom.
De duizeligheid week, alles stónd
weer, de huizen, de bomen. Gin
der werkte een boer op het land, de
zon fliste in zijn spade. De boer wist
niet wat er gebeurd was voor het
schoolplein, die had niet gezien dat
kleine hulpeloze iets, groen en wit en...
Freek vluchtte naar huis, naar zijn
vader.
Vader schilderde. Het was heel stil
In het atelier.
Freek sloop naar binnen, ging zon
der groeten in zijn hoekje zitten op
de kleine driepotige kruk, die daar
stond.
Vader werkte voort, hij zweeg, hij
nam niets kwalijk. Hij begreep, dat
Freek niet zonder reden hem niet
groeten zou.
De grote noorderramen stonden
open, de lage zon speelde schuins wat
lovertjes naar binnen, in de huiska
mer rommelde Leentje. Dan was het
weer stil.
Freek ademde diep en slikte. Prik
kelend herfstig rook hij de frisse
lucht, de koelte die vaders haren over
zijn voorhoofd woei, en speelde met
de punten van de blonde baard. Vader
kuchte even, deed een stap achteruit,
bekeek het doek, werkte dan weer
verder.
Zullen wij straks samen een fijne
zeewandeling maken, Freek? Na het
eten? Freek steunde zijn kin in zijn
handen, zijn ellebogen op zijn knieën.
Hij verwonderde zich vaag, hoe va
der juist altijd dat zei, wat hij nodig
had.
De schilder keek om en glimlachte
even. Daarop houden wij het dan.
Moeder kwam thuis, praatte in de
gang met Leentje, opende toen de
deur van het atelier.
Dag Nol, is Freek al...?
Ze brak af toen zij de jongen zag
zitten. O gelukkig vent!
Zeg, vlak voor je school is een meis
je overreden door een vrachtwagen.
Je vriendje stond er ook bij, het was
zijn zusje. Toen ik er langs kwam
was er gelukkig iets over het kindje
heen gelegd. Wat ben ik blij, dat jij
dat niet gezien hebt, dat zon nergens
goed voor zijn.
Arnold fronste licht de zware wenk
brauwen, weer keek hij snel over zijn
schouder naar de jongen, die geel
bleek, het blonde hoofd naar voren
gebogen hield.
't Is toch verschrikkelijk hè, praat
te Eleonoor verder, vooral voor die
moeder, 't Meisje was zeven jaar,
hoorde ik. De vader vaart, is 't niet,
Freekie?
Freek slikte, bromde iets.
Behoorlijk antwoord geven, maan
de Eleonoor, maar 't is toch even
goed een slag, niet Nol?
Ze wendde zich om en ging naar
de huiskamer om haar boodschappen
uit te pakken, merkte nauwelijks dat
haar man weinig antwoord gegeven
had.
Laag en gloeiend lag de gouden zon
neschijf op de horizont, die als een
zilveren streep zich langs de einder
tekende. Er vloeide een pad van goud
van de zon naar het strand. Koel en
vochtig was de lucht, kil bijna, als de
wind zich heenboog over de duinen.
Freek hield zijn hand klein dicht
geknepen in vaders grote warme
hand. Dat was goed en veilig zo, en
niemand was hier, die zien kon dat
hij als jongen van negen jaar nog
hand in hand met zijn vader liep.
Wóór de hemel ligt, weet ik niet,
en hóe de hemel is, dat weet ik ook
niet en geloof me, mijn jongen,
het doet er ook weinig toe. Na de
dood zijn wij bij God. En Hij is Lief
de en Liefde is leven. Zo zullen men
sen, die elkaar liefhebben nooit wézen
lijk gescheiden zijn, nooit in de
Geest. Want hoe zouden wij zalig
kunnen wezen als wij niet meer onze
liefde konden doen uitstralen op hen
van wie wij hielden bij ons leven?
Gerust, je kunt het alles overlaten,
dat is het veiligste. Geef de moeilijk
heden in handen van Hem Die het
alles verzorgt en dat heus nog veel
beter dan je oude vader zorgt, in wie
je zo'n groot vertrouwen stelt. La
ter zul je de dingen veel beter begrij
pen, en veel meer narigheden zien
en meemaken ook, ook meemaken,
daaraan is geen ontkomen. Maar als
je dan maar altijd met evenveel ver
trouwen als nu je hand legt in de
hand van een Vader, dan zal het stil
in je worden, ook al begrijp je niet.
Want wij kunnen niet alles verstaan,
juist omdót wij mensen zijn. Begrijpt
een vlieg iets van onze handelwijze?
Immers nee. En hoeveel minder dan
een vlieg zijn wij in groot verband
gezien. Dan éénmaal misschien, na -
heel veel léven dat niet in een aantal
jaren uit te drukken is, zul je komen
tot het ogenblik waarop je zult zeg-
gen: nu daógt het, de mist wordt ne
vel, ijler en ijler, ik begin te besef
fen dat ik... niets weet, móór... dat het
goed is, en dat ik éénmaal zól wéten.
Ik vóel, en dit voelen groeit tot een
vreemde wétenschap. Onthoud dit,
mijn jongen, tot de dag komt, dat je
het plotseling zult opdiepen uit het
kastje van je wezen, dat onderbe
wustzijn heet.
De schilder zag peinzend over zee
met lichte, verre ogen. Het was zo
moeilijk woorden te vinden voor dat
wat hij bedoelde, woorden, die deze
jongen zou kunnen begrijpen. Arnold
voelde dat hij zich had laten gaan.
want al zou hij alles van zichzelf
kunnen overhevelen in dit kind van
hem, de jongen zou het toch weer
zélf moeten beleven, ieder moet voor
zich de weg opnieuw weer gaan.
Vader...
Arnold keek omlaag in de ogen van
zijn zoon, groot en donker en wonder
lijk, nu lag er angst in die ogen.
Wat is er verder nog?
Je bent zo goed, fluisterde Freek,
zo vreselijk goed, vader,... je bent
toch niet té goed?...
Even vocht de schilder met zijn op
komende glimlach, maar zijn ogen
bleven ernstig. Malle kleine jon
gen! Té goed is geen mens en ik
zeker niet. Hang toch niet zo aan je
vader. Wat moet dat worden als je
een man bent, zelfstandig en ge
trouwd? Dan is vader oud of...
Nee, kreet Freek, nee, dat mag
je niet zeggen.
Hij hing aan Arnolds arm, zag met
grote wanhopige ogen naar hem op.
Al zal ik nog zo oud zijn... ik.. 5
Het was één van de weinige keren,
dat Freek zijn vader de wenkbrauwen
zag fronsen en ook zijn stem was
streng toen hij weer sprak.
Wat heb ik nu zo net met je be
sproken? Staar je toch niet blind op
een woord waar de mensen elkaar
mee angst aanjagen! Er bestaat geen
dóód, zoals de mensen zich dat voor
stellen. In Liefde zal ik altijd bij je
zijn, of je nu tachtig wordt of nog
ouder en of je je vader nog lang of
kort hebben zult.
Freek voelde zich onder vaders
donkere stem zo klein worden, dat hij
wel in 't konijnenhol had willen krui
pen, dat aan de spoorslag donker
rondde in het zand. Als een onomsto
telijke zekerheid voelde hij vaders
rust en sterkte in zich overvloeien. Hij
voelde zich prettig vermoeid en her
kende die vermoeidheid, zijn gedach
ten dreven naar de droomtuin, naar
Aljola, naar de dag van morgen, zo
als altijd.
(Wordt vervolgd)
3776. David keek neer op de vluchtende miniatuur-
sauriërs in die gestadig krimpende moeraswereld aan
zijn voeten en het gevoel van elatie en bovennatuurlijke
macht ebde weg uit hem, om plaats te maken voor
de oude weemoed en eenzaamheid. Hij moest voort op
zijn uitzichtloze, kosmische reis; hij leek tot eeuwig
zwerven gedoemd te zijn, als een Vliegende Hollan
der van de sterrenzeeën. Zijn ledematen begonnen ont
zettend zwaar te wegen. Het werd tijd om de accumu
latie van energie binnen het krachtveld tot nul terug te
brengen. Automatisch schakelde zijn hand het apparaat
in op massa-verlies. Hij voelde zichzelf lichter en ijler
worden. Reeds kon hij zijn eigen lichaam niet meer on
derscheiden. De moerasplaneet zonk onder hem weg,
samen met de jonge zon die haar warmte en leven gaf.
Alles herhaalde zich... Sterren en nevelvlekken gleden
in hem weg tot een flauwe lichtgloed... David voelde
zich ontzettend moe en terwijl hij op de grenzen van
een volgend universum toegroeide, geraakte hij in een
diepe slaap...
In de vorige week uitgezonden Boe
kenweek-aflevering van „Kijk op
kunst" zat een door Johan van der Keu
ken vervaardigd filmpje over schutting
woorden en andere „straatliteratuur".
Ik miste daarin de met krijt op mu
ren of schuttingen aangebrachte goals
met de namen van landelijk of plaat
selijk bekende voetbalclubs tussen de
palen. Geen nood: Van der Keuken
bleek ze te hebben gereserveerd voor
„Waarom leest de mens?", Jan Vrij-
mans in opdracht van de CPNB ver
vaardigde documentaire over de Boe
kenweek, die gisteravond door de
VPRO op het scherm werd gebracht.
Er zat nog meer sport in deze docu
mentaire, want Johan Cruyff kwam
ook nog iets over zijn lievelingsboek
vertellen. Andere onderdelen dan sport
bleken er in deze documentaire nog
wel eens met de haren te zijn bijge
sleept. Natuurlijk is het leuk, dat een
kind het woord „mamma" leert schrij
ven, maar waarom moet daar dan
eerst een minutenlange vertolking van
„Mamma" (U weet wel: vroeger Ben-
jamino Gigli, nu een zekere Heintje)
door de Zangeres Zonder Naam aan
voorafgaan? Waarom dat uitgesmeerde
operafragment bij het citaat uit „Eli-
ne Vere"? Karin Kent („Ik wou dat
mijn leven altijd zo kon blijven") kreeg
ook iets teveel aandacht, al zat er in
de buurt van dit fragment een prach
tige afscheidsscène van een militair en
z'n meiske.
Dit alles maakte „Waarom leest de
mens?" een beetje langdradig. Hoe
wel: er zaten ook heel veel goede on
derdelen in, zoals het leesonderwijs aan
afasie-patiënten. de reportage uit de
boekhandel en niet te vergeten de
straatinterviews (de vrouw die zei dat
ze te oud was om te leren, maar dat
ze nooit te oud was om te leren; het
blonde meisje dat graag Barbarder en
pornografie zei te lezen; de oude man
die vroeger veel over communisme en
sport had gelezen, maar nu het liefst
's nachts naar het minnespel van de
sluierstaarten in zijn aquarium kijkt;
het lezende kind aan het slot).
Evenals de vrijdagavond („Brand
punt" en „Namen die je nooit ver
geet" op het ene net tegenover „Mies
en Scène" op het andere) was de za
terdagavond weer een treffend staaltje
van hoe het niet moet met de coördi
natie. Degenen die vrijdagavond op
beide netten overvoerd werden met
pittig amusement, konden nu op geen
van beide netten van hun gading vin
den, want op „een" zat de TROS met
„Carrousel" en op „twee" de AVRO
met Lou van Burg. Als criticus krijg
je van zulke avonden het (schakel-)
heen-en-weer en moet je maar gokken,
of je op beide netten precies de aardig
ste onderdelen treft. In „Carrousel"
was dat dan (voor zover ik het gezien
heb) het liedje van Adèle Bloemendaal
over Corsica en in de nogal luidruch
tige Lou van Burg-show (alweer: voor
zover ik het gezien heb) het vertede
rende optreden van Lucienne Boyer
met haar onsterfelijke „Parlez-moi
d'amour". De show van de TROS heeft
het voor vele kijkers waarschijnlijk
echter van de AVRO-uitzending ge
wonnen, omdat er niettegenstaande het
lang mogen opblijven van onze kinder
tjes op zaterdagavond) zoveel „voer
voor bikinologen" in zat.
J. v. d. K.
DEN HAAG De Engelse zanger
Cliff Richard komt zaterdag 27 april
naar ons land. Onder auspiciën van de
Interkerkelijke Jeugdbeweging „Youth
for Christ" zal hij samen met de Engel
se zanggroep The Settlers optreden in
de Haagse Houtrusthallen. De baten van
dit optreden zijn geheel bestemd voor
het project Rennies Mill in Hongkong.
Zowel Cliff Richard als The Settlers
werken zonder honorarium hieraan mee.
Cliff Richard zal in Den Haag over
wegend Gospel songs zingen. De op
brengst is door Youth fot Christ be
stemd voor een programma van jeugd
zorg in Hongkong, een project van het
Diakonale Bureau der Gereformeerde
Kerken in Nederland, genaamd Holland
Hostel in Rennies Mill. Hier worden ver
waarloosde kinderen opgevangen, ver
zorgd en opgeleid voor een volwaardige
taak in de maatschappij.
HILVERSUM I
18.00 Koorzang. 18.19 Uitzending van
de Pacifistisch Socialistische Partij.
18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act.
19.00 Op de man af, praatje. 19.05
Muziek en dienst, een informatief pro
gramma: A. Vocaal ensemble: mod.
gewijde muziek; B. Kerkorgelconcert:
moderne gewijde muz. '9.40 Stereo:
Elias, oratorium van Mendelssohn, door
Omroepork, Groot Omroepkoor en so
listen. 22.00 Literama - radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel. 22.30
Nws. 22.40 Meditatie. 22.50 NCRV-Vo-
caal-ensemble: klass. en mod. liederen.
23.15 Vertolkers beluisterd, muzikale
lezing. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25
Ik verbind U door.... praatje. 18.30
De tafel van (half) zeven: gevarieerd
progr. (Om 19.08 Paris vous parle.)
19.30 Nws. 19.35 RVU: De Art Nou
veau, Kunst van het Fin de Siècle, door
mevrouw E. Jellema-van Woelderen,
wetensch. assistente Haags Gemeente
museum. NRU: 20.05 Het Hooglied:
Joodse uitzending. 20.30 Jazzmuz. 21.00
Musonette: licht muziekprogr. 21.30
Misbruik in termijnen: documentaire
over jeugdalcoholisme. 22.10 Stereo:
Licht ork. 22.20 Bond zonder Naam:
Dank U wel....asjeblieft!, een progr.
van de Bond Zonder Naam. 22.30 Nws.
22.40 Act. 22.55 Metro's Midnight Music
licht muziekprogr. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de clown. NTS 19.00
Journ. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Ken
merk, de wekelijkse actualiteitenru
briek over kerk en samenleving. AVRO
19.32 In kleur: De vliegende Non, TV-
feuilleton. NTS: 20.00 Journ. en weer-
overzicht. AVRO: 20.20 Voor miljarden
weg, documentair progr. over ons we
gennet. 21.15 In kleur: Corry's kleine
cantates. 21.45 Dat mag geen naam
hebben..: cabaretprogr. NTS: 22.15-
22.20 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de clown. 19.00
Journaal. NCRV: 19.03 Alarm in de
bergen, filmserie over de grenspolitie
in de Beierse Alpen. 19.28 Zijne Excel
lentie is hoepelen - reportage. NTS:
20.00 Journ. NCRV: 20.20 Glazen speel
goed (The glass menagerie), toneel
stuk van Tennessee Williams. 22.00
AMSTERDAM De recette van de
400ste voorstelling van het programma
Wim Sonneveld en Ina van Faassen,
maandag 8 april in het Luxor Theater
in Rotterdam, zal geheel worden afge
dragen aan de Stichting Terre des Hom
mes Nederland. De leden van het en
semble zullen belangeloos deze voorstel
ling geven en de zaal is kosteloos ter
beschikking gesteld. Zoals bekend stelt
de Stichting Terre de^ Hommes zich
ten doel directe hulp" aan kinderen in
nood te verlenen, hetgeen op het ogen
blik voornamelijk inhoudt dat Viëtna-
mese oorlogsslachtoffers naar Neder
land worden overgebracht om hier te
genezen.
ft
DEN HAAG De dichter Steven de
Jong heeft voor zijn in het Fries ge-
gschreven gedichtenbundel „Seleksje
fersen" een toelage gekregen van het
ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk. Deze toelagen
letterkundigen zijn in 1967 door de mi
nister van c. r. en m., mej. M. A. M.
Klompé, beschikbaar gesteld. De jury
bestond uit H. Oosterhuis, C. Bud-
dingh', J. G. Elburg en H. J. Kompen.
Voor proza werd geen toelage toege
kend. Men kan naar een toelage mee
dingen met een anonieme inzending.
Jazz in kleur: Action painting en jazz
muziek. 22.25 Avondsluiting. NTS: 22.30
22.35 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Stereo: Klassiek hoom-
concert (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Actua
liteiten. 7.45 Stereo: Volksmuziek:
Duitse volksliederen. 8.00 Nieuws. 8.11
NCRV-lied. 8.14 Gewijde muziek (gr.).
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
9.15 Piano-recital (opn.): klassieke en
moderne muziek. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische
Etherleergang. 10.35 Stereo: Viool en
piano: klassieke en moderne muziek.
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma, (plm. 12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen voor
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzica-
Overheidsvoorlichting. Televisie in de
Ned. Antillen. Vraaggesprek van Cees
van Maasdam met de heer C. Corsen.
17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muz.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Ste
reo: Lichte gramm. muziek (vervolg).
(Om 8.30-8.35 De groenteman). 8.50
de reportage. 9.40 Muziek uit de Mid
deleeuwen en Renaissance (gr.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogr. (11.00-11.02 Nws.). 11.55
Beursberichten. 12.00 Stereo: Opera-
concert (gr.). 12.26 Mededelingen ten
behoeve van land- en tuinbouw. 12.29
Overheidsvoorlichting: Uitzending voor
de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU:
13.30 De Lichte Muze belicht: muziek
van Nederlandse componisten. 14.25
Prix Italia: moderne Tsjechische mu
ziek. 14.45 Rostrum of Composers: in
strumentaal forum, met mod. muzziek.
AVRO: 15.00 De paarse chevalier,
hoorspel, plm. 15.45 Beiaardspel: mod.
muz. 16.00 Nieuws. 16.02 Gitaarrecital,
klassieke en moderne muziek. 16.25
Voor de jeugd. 17.15 The Dutch Swing
College Band: Dixielandmuz. 17.30
Tuusen 10 en 20-: programma voor de
tieners.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Neder
landse Artiesten Revue op de plaat.
10.00 Nws. 10.03 Klink-klaar: zonder
nonsens. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws.
12.03 Zorro: tienerprogramma. 13.00
Nieuws. 13.03 Ekspres: gevar. platen-
programma. (14.00 Nws.). 15.00 Nws.
15.03 Er d Jee - Em - Drie. 16.00 Nws.
16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma.
(17.00 Nieuws).
MAANDAG 1 APRIL 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herhaling
van gisteravond). 10.20 Sport. 10.50
Deutschland nach dem Kriege, filmdo
cumentaire. 12.Q0,13.30 Act. kroniek.
16.40 Journ. 16.45 Medische rubriek.
17.05 TV-cursus. 17.35 Kleur: Filmre
portage. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal
progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport.
18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26
Hafenkrankenhaus, TV-serie 19.59 Pro
grammaoverzicht. WDR: 18.05 Kleur:
Winnie, das Hexchen, TV-film. 18.10
Kleur: Das Strandfest, TV-film. 18.25
Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 Kleur:
Pille zur Nacht, TV-film. 19.40 Kleur:
TV-film. 19.45 Weekoverzicht.) 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Panorama.
21.00 Kleur: Licht muzikaal programma
21.45 Documentaire. 22.45 Journ., com
mentaar en weeroverz. 23.05 Filmre
portage.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en
muz. 18.15 Das verlassene Dorf. TV-se-
rie. 18.50 Circusfilm. 19.27 Weerber.
19.40 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de
R.K. Kerk. 20.15 Filmreportage. Aan
sluitend: Nws. 21.00 The Ladykillers,
speelfilm. 22.30 Nws., weerber. en act.
62. De gangster Lang raakt in vuur door zijn eigen
verhaal. „Ik had zoveel van de kassier Tai Min gewon
nen dat hij in mijn macht was", zegt hij, „en toen stelde
ik hem bij wijze van gunst de diefstal voorom zijn
schuld te vereffenen. Op de koop toe zou ik hem nog
twintig zilverstukken geven. Hij hapte meteen." „Dat
geloof ik allemaal graag", zegt Rechter Tie koel. „Maar
wat gebeurde er met het halssnoer?" Lang vervolgt:
„Tai Min vertrok op de afgesproken tijd uit mijn voor
raadschuur. Hij zou daar terugkeren zodra hij het
snoer had gestolen. Maar voor de zekerheid had ik mijn
mannen geposteerd bij de uitvalswegen uit de stad. Een
verstandig idee want hij probeerde te ontsnappen. Eerst
had hij zich in deze herberg fraai opgedoft en toen was
hij er op een paard vandoor gegaan." Rechter Tie doet
of hij zijn geduld verliest. „En het snoer!" roept hij
uit. „De schurk beweerde dat hij het niet had", zegt
Lang somber, „en dat hij gevlucht was uit angst. Mijn
mannen probeerden hem aan de praat te krijgen maar
de sukkels pakten hem zo ruw aan dat hij stierf voor
hij iets kon vertellen. Hij moet het snoer ergens verbor
gen hebben." Rechter Tie denkt even na en zegt dan
bars: „Een aardig verhaaltje, Lang, maar je zult het
moeten bewijzen. Het minste is wel dat je me voorstelt
aan jouw opdrachtgever Hoe."
73. Alfredo en Glupo, die dank zij het rode boekje vol
aantekeningen dat Tekko achteloos had laten slingeren
de bol tot zinken hadden weten te krijgen, bemerkten
natuurlijk direct dat de batiscaaf op een gegeven mo
ment niet verder wilde.
„Ik begrijp er niets van!" mopperde Glupo de Linkes,
die ijverig in het aantekenboekje zat te studeren en
zijn makker steeds de nodige aanwijzingen gaf. „Wij
hebben toch alles precisio gedaan zoals hier aangeg-
ven staat? Br., eh... kijken jij eens naar buiten, Alfre
do!" Alfrdo de Gappos deed wat hem gezegid werd en
toen slaakte hj opeens een vreselijke schrille kret...
Niet ver van hem vandaan, maar toch buiten zijn
bereik, zag hij Tekko vriendelijk lachend op de zeebo-
vurig begeerde goudstaven.
„Caramba, daar zijn hij alweer!" schreeuwde Alfre
do en hij trok als de weerlicht zijn groot automatisch
pistool. „Maar nu zijn het genoeg. Ikke zullen aan die
senor Taks eens en voor altijd een einde makes! Let
ten op!" „Passen op jij!" gilde Glupo, die voorzag wat
er gebeuren zou als Alfredo zijn plan zou uitvoeren.
„Als jij venster kapot schieten zullen wij als ratten in
één val verdrinken!" Alfredo liet het wapen zakken en
stampvoetend van nijd zagen de beide schelmen hoe
Tekko zich langzaam ronddraaide en met de goudstaaf
wegbeende. Zij keken hem na tot hij helemaal uit het
gezicht was verdwenen en dat was het moment waarop
Tekko met de loodzware goudstaaf eindelijk de kust
bereikt had.
dem staan met zijn handen één van de door hen zo
•IMimilllllllllllllMIIIIIMIIIIIIIIIIMIHIIIIIillMHIIIIIIlMIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIIKIIIMIIHIilllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIHIHUIIIIIIIIIIIMIII
T"le NTS neemt zaterdag 6 april van
22.00 tot 23.45 uur op Nederland I
rechtstreeks de Eurovisie-uitzending
over van de internationale finale van 't
Eurovisie Songfestival 1968, dat in de
Royal Albert Hall in Londen wordt ge
houden. De uitzending wordt door Elles
Berger van Nederlands commentaar
voorzien.
Voor het Eurovisie Songfestival be
noemd elk deelnemend land een natio
nale jury van tien leden, die uit het
kijkerspubliek worden gekozen. Elke ju
ry kiest een van haar leden tot voorzit
ter. Deze voorzitter wordt geassisteerd
door een secretaris, die de betreffende
televisie-organisatie uit haar eigen per
soneel beschikbaar stelt en die optreedt
als woordvoerder bij het meedelen van
de toegekende punten aan de presenta
trice in Londen.
Elk lid van een nationale jury heeft
één stem tot haar beschikking, die zij
naar believen mag uitbrengen op het
liedje van haar keuze, 't Aantal beschik
bare stemmen per jury is dus tien. Geen
enkele nationale jury mag echter stem
men uitbrengen op het liedje, dat door
de deelnemende organisatie van haar
eigen land wordt gepresenteerd.
De voorzitter van elk der nationale
jury's telt de stemmen op, die op elk
liedje zijn uitgebracht. Onthoudingen
zijn niet toegestaan. Elk jurylid moet
zich beperken tot de aanduiding van het
liedje waarnaar zijn voorkeur uitgaat.
De woordvoerder van de voorzitter
van elke nationale jury geeft aan de
presentatrice in Londen het aantal stem
men door, dat op het liedje of de lied
jes in zijn jury is uitgebracht. Het to
tale aantal stemmen en de uitslag wor
den dan voor het publiek zichtbaar ge
maakt.
HISTORIE
Naar aanleiding van het Italiaanse
Songfestival in San Remo vatte in 1955
in een vergadering van programma-di
recteuren van de Europese televisie-or
ganisaties het idee vlam dit Italiaanse
festival een Europees karakter te geven.
Het plan werd het volgende jaar in Lu
gano verwerkelijkt.
Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitser-
Ronnie Tober vertegenwoordigd Ne
derland op het Eurovisie-Songfestival
1968 met het liedje „Morgen". Tekst
van Theo Strengers en muziek van
Joop Stokkersmans.
land, België, Luxemburg en Nederland
kwamen toen elk met twee liedjes uit.
Lys Assia (Zwitserland) won met het
liedje „Refrains". Voor Nederland zon
gen Jetty Pearl en Corry Brokken res
pectievelijk „De vogels van Holland en
„Voorgoed voorbij".
In 1957 werden de zaken grootser op
gezet. Alle Eurovisie-landen waren in
Frankfurt am Main vertegenwoordigd.
Nederland won met het liedje „Net als
toen", dat door Corry Brokken werd ge
zongen.
In 1958 trad de NTS als gastvrouw op.
Nederland werd op het in Hilversum
gehouden festival weer vertegenwoor
digd door Corry Brokken, nu met het
liedje „Heel de wereld", dat evenwel
weinig succes oogstte. André Claveau
(Frankrijk) won met het liedje „Dors
mon amour".
Wel deed Nederland in 1959 in Cannes
weer van zich spreken toen Teddy
Scholten de Grand Prix veroverde met
„Een Beetje".
In 1960, in Londen, was het weer
Frankrijk dat zich aan de top wist te
plaatsen, nu met het door Jacqueline
Boyer gezongen liedje „Tom Pillibi".
Nederland werd vertegenwoordigd door
Rudi Carrell, die evenwel met „Wat
een geluk" geen geluk had.
Was het, met uitzondering van 1956,
tot dusver steeds 'n Frans-Nederlandse
aangelegenheid geweest, in 1961 kwam
daaraan een einde toen Luxemburg in
Cannes won met het door Jean-Claude
Pascal gezongen lied „Nous les amou-
reux". Voor Nederland zong Greetje
Kauffeld toen „Wat een dag".
Frankrijk revancheerde zich nog een
keer in 1962 in Luxemburg met „Un
premier amour", dat door Isabelle Au-
bret naar de eerste plaats werd gezon
gen. „De spelbrekers" vertegenwoordig
den Nederland met „Katinka".
Denemarken droeg in 1963 in Londen
de erepalm weg met „Dansevise", dat
door Grethe en Jörgen Ingmann werd
gezongen. Voor Nederland kwam Annie
Palmen met „Een speeldoos" uit.
Italië, het land dat in den beginne de
organisatoren tot het Songfestival had
genspireerd, kwam in 1964 in Kopen
hagen eindelijk als eerste uit de Euro
pese stembus met het door Gigliola Cin-
quetti gezongen liedje „No ho 1' etè".
„Ja bent mijn leven", was het liedje
waarmee Anneke Grönloh Nederland
representeerde.
De uitslag in Kopenhagen impliceer
de, dat Italië in 1965 de organisatie op
zich nam en dat geschiedde in Napels.
Daar zong Conny van den Bos voor
Nederland „Het is genoeg". Blijkbaar
toch niet voldoende, want France Gall
won voor Luxemburg.
In 1966 was Luxemburg dus weer aan
de beurt, maar het won niet. Dat deed
Pdo Jürgens voor Oostenrijk met „Mer
ci chérie". Voor Nederland zong Milly
Scott het liedje „Fernando en Filippo".
En zo belande men in 1967 in Oos
tenrijk, in Wenen, waar Sandy Shaw
met „Puppet on a String" Engeland,
dat vijf keer als tweede was geëindigd
(namelijk in 1959, 1960, 1964 en 1965),
eindelijk aan de top bracht. Barrevoets
nog wel.
Uit dit resumé van de afgelopen
twaalf Songfestivals blijkt dus, dat
Frankrijk driemaal heeft gewonnen,
Nederland en Luxemburg elk tweemaal
en Zwitserland, Denemarken, Italië,
Oostenrijk en Engeland elk één maal.
DEN HAAG Voor het onderling le
vensverzekering-genootschap De Olveh
van 1879 was 1967 een gunstig jaar, zo
blijkt uit het jaarverslag.
De produktie van nieuwe verzekerin
gen bedroeg f 310.7 miljoen (v.j. f 292.8
miljoen). De nettovooruitgang van de
portefeuille bedroeg f 210,2 miljoen te
gen f 194,2 miljoen in 1966, dit betekent
11,9 procent van de beginstand.
Het totaal verzekerd bedrag bedroeg
per 31 december 1967 1.982 miljoen gul
den. In februari 1968 werd de 2 miljard
gulden overschreden.
De portefeuille in Suriname nam toe
met ruim 15,1 pet. tot SF 34,7 miljoen
(v.j. 30,2 min.).
Het bruto-premie-inkomen (inclusief
koopsommen) nam toe van f39,9 mil
joen tot f42,6 miljoen. Het bedrag der
lopende verplichtingen uit hoofde van
de bij De Olveh gesloten verzekeringen
in de balans opgenomen onder pre
mie-reserve eigen rekening steeg van
f 307,9 miljoen einde 1966 tot f 336,1 mil
joen einde 1967.
De ter belegging toevertrouwde gel
den namen toe tot f364,8 miljoen. Deze
zijn wat de voornaamste posten betreft
als volgt verdeeld: in hypothecaire le
ningen is belegd een bedrag van f 113,7
miljoen, in aandelen en deelnemingen
f 23,2 miljoen, in obligaties en schuldre
gisters f 36,4 miljoen, in leningen op
schuldbekentenis f 137,8 miljoen en in
vaste eigendommen f 49,4 miljoen.
In het verslagjaar vond de inschrij
ving plaats voor de bouw van een kan
toorgebouw met 6 bouwlagen te Arn
hem. Begin 1968 werd een begin ge
maakt met de bouw van een uit 13
woonlagen bestaande flatgebouw te Eind
hoven. In deze gebouwen zullen te zijner
tijd ook de bijkantoren van De Olveh
worden gevestigd. Het gemiddeld ren
dement van de beleggingen bedroeg
5,55 procent.
ROTTERDAM-'s-HERTOGENBOSCH
In antwoord op de hem terzake ge
stelde vragen deelt de voorzitter van
de raad van bestuur van Unilever N.V.
te Rotterdam in overleg en tezamen
met de voorzitter van de raad van be
stuur van P. de Gruyter N.V. te 's-Her
togenbosch het navolgende mede:
Unilever heeft sedert juli 1967 iets
minder dan de helft (en had voordien
de helft) zowel van de gewone als van
de prioriteitsaandelen in P. de Gruyter
en Zoon N.V. te 's-Hertogenbosch. Daar
geen van de door De Gruyter uitgege
ven preferente aandelen, waarvan bet*"r
de categorieën ter beurze genoteerd'1
zijn, door Unilever wordt gehouden, be
draagt haar aandeel in het totale ge
plaatste kapitaal van De Gruyter aan
zienlijk minder dan de helft.
AMSTERDAM De voorstellen van
Ubbink Davo NV betreffende de aflos
sing van en de rentebetaling op de 5
pet. converteerbare lening 1962, pro
resto groot f42.000 en de 5V2 pet. le
ning 1964, groot f 1,5 min., werden door
een tweede vergadering van obligatie
houders goedgekeurd. Op de eerste ver
gadering van 18 maart kon niet worden
gestemd, omdat het vereiste quorum
toen ontbrak. De regeling houdt in dat
de houders van obligaties 1962 geheel
worden voldaan, terwijl de houders van
obligaties 1964 a. de achterstallige ren
te ontvangen c. 50 pet. op de hoofdsom
krijgen terugbetaald en c. rentevergoe
ding krijgen over de restant-hoofdsom,
terwijl over de aflossing van dit restant
uiterlijk maart 1972 door debitrice na
dere voorstellen zullen worden gedaan.
HENGELO Om tot een betere
marktverdeling te komen is overeen
stemming bereikt inzake de overne
ming door Elias Textiel-industrie NV te
Eindhoven van de activiteiten van we
verijen G. Kersemakers en Zonen te
Boxtel per 1 april, zo deelt de NV Ko
ninklijke Nederlandse Textiel-Unie NV
mee.
Het artikelenpakket van weverijen
G. Kerssemakers bestaat uit huishoud-
textiel in het betere genre en past als
zodanig in de kwaliteitscollectie van
Elias Textiel-industrie NV.
Elias ziet hierin een mogelijkheid tot
verdere afronding van haar gespeciali
seerde aanbod in de markt van huis-
houdgoed.
ROTTERDAM Een Amerikaans-
Europees consortium onder leiding van
White Weld and Company, Credit Lyon-
nais en de Deutsche Bank heeft bekend
gemaakt dat de C(ontrol) D(ata Cor
poration) International Finance Cor
poration een vijf procent converteer
bare obligatielening van vijftien mil
joen dollar met een looptijd tot 1 april
1988 zal uitgeven. De obligaties zijn con
verteerbaar in gewone aandelen Con
trol Data Corporation. Aflossing zal pas
na 1 april 1971 plaatsvinden, behalve
wanneer in de Verenigde Staten belas
ting wordt geheven op de uitbetaalde
rente. De obligaties kunnen vóór 1 april
1973 niet worden afgelost als de koers
van de gewone aandelen Control Data
Corporation niet tenminste 150 procent
van de conversiekoers bedraagt. De le
ning wordt uitsluitend buiten de Ver
enigde Staten geplaatst met het oog op
het Amerikaanse programma ter verbe
tering van de betalingsbalans.
In Nederland wordt de uitgifte van de
lening overgenomen door de Algemene
Bank Nederland, de Amro-Bank, Mees
en Hope, alsmede Pierson, Heldring en
Pierson.