Germaanse gebruiken in Gelderse Vallei Paasgebruiken stammen al van het oer-oude vruchtbaa rheidsritueel 1 Veenendaalse optocht met palmpasen uniek 1 Palmpaasoptochten in centrum en zuid Koopavond dag eerder UITBREIDING RHENEN's RAADHUIS BEGONNEN Jeugdfilms in „Instuif' Oer-oud Ai Eten Door Adriaan P. de Kleuver Rondedans I 1 Jaarvergadering lagere school MARKTEN Nieuwe raadzaal Renswoudse dames niet reislustig NCVB besluit winterseizoen Raad vergadert Receptie Candia '66 Spaarcijfers R.P.S. WOENSDAG 3 APRIL 1968 Op verschillende plaatsen ziet men al een paar weken voor Pasen jon gens met allerlei houtafval, oude planken, gehakt hout en soms zelfs met oude autobanden. Doel is de bouw van een zogenaamd paasvuur, dat op de avond van Tweede Paasdag onder grote belangstelling wordt aan gestoken. Het verzamelen van materiaal voor het paasvuur behoort tot de oude Germaanse gebruiken, die ons via de Frankische tijd en de Middel eeuwen overgeleverd werden. Zonder er maar een ogenblik bij stil te staan worden nog steeds eerbewijzen betoond aan de uitgebreide Germaanse go denwereld. De grote zendelingen Willibrordus, Bonifacius en Suitbertus, die vanuit de Britse landen de blijde Boodschap kwamen brengen, gingen zéér om zichtig te werk. Zij werden geconfronteerd met de verering van de godin Frija (onze vrijdag héét naar haar), de godin die de vruchtbaarheid van land en dier (ook van de mens) beïnvloedde. De Britse zendelingen tastten die geloofsvoorstellingen voorzichtig af en transplanteerden dan daarin de Christelijke geloofspunten. De enorme belangrijkheid van het vrucht baarheid sritueel baarde hun veel zorgen en de zendelingen konden haast üiiet anders dan Maria, de Moeder des Heren, in de plaats van Frija te stellen. Zo groeide de Mariadevotie gedurende de Middeleeuwen mee met de oude vruchtbaarheidssymboliek. Zo blijft nog iets van het oude volks leven in stand. Het is echter nog maar een schamel restje van de tijd, waarin ieder kind spontaan van „eikokerij" liep te zingen. Men mag al blij zijn, dat in onze nuchtere tijd dit restje kinderlijks naast patat en cola kan voortbestaan. Veenendaalse paasoptocht anno 1968. De reformatorische drijvers heb ben de kerk willen zuiveren, maar de oude, ingeroeste gebruiken rond de hoogtijdagen bleef het volk trouw. Er zijn nu nog mensen die het Palmpaasfeest als overblijf sel uit de „roomse" tijd beschouwen. Ons palmpaasje is echter een on schuldige herinnering aan Germaan se voorouders, die dit als vrucht baarheidsoffer aan hun eigen goden opdroegen.* Wij leven nog aan de rand van het Saksische gebied en nu kan men zich afvragen wat die paasvu ren, palmpaasjes en paaseieren te betekenen hebben. Het „palmpaas je" is een verkleinde uitgave van de aloude mei-boom. In kleine dorps gemeenschappen in het oosten van ons land is dit gebruik nog levend. In de Gelderse Vallei evenwel wordt het met injecties van winkeliersver enigingen en de jeugdbeweging in het leven gehouden, een lofwaardige poging, maar toch een verkrampte zaak. Nu zou men kunnen denken dat een Palmpaasoptocht niet meer in onze tijd thuis hoort. De bomba rie die er bij gemaakt wordt zeker niet. Maar pas op! Folklore is een taai goed! Nu mag men schelden op dit soort in stand houden van wat eens tot de in stilte geheimzinnigheid gehulde volksgebruiken behoorde, maar het is onbetwist verdienstelijk Het palmpaasje is al oer-oud. Dat het een zuiver vruchtbaarheidssym bool is weet men nauwelijks. Zelfs niet dat in oude tijden de mei-boom gekerstend werd, zodat de koster vain de Oude- of Sint-Salvatorkerk op de Markt te Veenendaal tussen 1566 en 1590 „meien" gewijde groene sparrentakken in de kerk als versiering aan moest brengen. Neen, niet met Kerstmis, want de kerstboom bestond toen nog niet, maar in de aan Maria geweide Mei maand als uitvloeisel van een zeer oud vruchtbaarheidssymbool. In de Veenendaalse Palmpaasoptocht ziet men nog wel eens van die echte „meien" en dan is het zeker dat de ouders van die kinderen uit de Ach terhoek of Twente komen. Wie rea liseert zich overigens dat de her denking van Jezus opstanding het oud-Germaanse voor jaarsfeest ver vangt? Het gebruikelijke Veenendaalse Palmpaasje wijkt geheel af van de eigenlijke meiboomassociatie. Die be hoort geïnspireerd te zijn op de metalen spits vain de kerktorens. Van beneden naar boven ziet men de reeks bal-kruis-haan. Ook een to renspits is een gekerstend meiboom symbool. Nu doet zich met het loka le Veenendaalse „haantje-pik" het opmerkelijke feit voor, dat de rollen omgekeerd worden en de bal (si naasappel) op de broodhaan gesto ken wordt. Voorts had er nog een merkwaardige verwisseling plaats waar het in de oude tijd de „dure" stukken betrof, die in het verleden voor „de keinder ui-de straot", de „burgerties", gemaakt werden. Daarbij kwam een horizontale brood- krans voor, terwijl deze elders over wegend verticaal tegen de stok ger- bonden werd. De gebakken krans van gevlochten deegrolletjes is het oud-Germaanse zonnesymbool. Geen wonder dan ook dat die waanzinnige huisschil der daar zijn hakenkruis uit vormde door de ronde vorm recht te trekken. Erg origiheel was die kwastridder nou ook weer niet, want in het oude India reeds was de swastika een zonnesymbool in gebruik bij reli gieuze plechtigheden. Het zonne wenderad, in de oudste vorm ge maakt van deeg, was een offer aan de vruchtbaarheidsgodin Frija. Dit alles nu kan men in velerlei varia ties waarnemen gedurende de Vee nendaalse Palmpaasoptocht. Dat hierbij het Veense typetje domi neert is vanzelfsprekend. - Bij navraag aan oude inwoners van Veenendaal hoe zo'n horizontale broodkrans bevestigd werd ontdekt men een zeer bijzonder geval: het maken van de draagstok is afgeke ken van het splijten van ontdoornde bramenstengels door de vlechters van bijeenkorven. Volkskundig beke ken is dit uniek. Men nam meestal een dikke wilgetak die op het kop se hout kruisvormig ingekerfd werd waarna de vier „spleuten" tot een vierst^alige mik uitgebogen werden. De imkers gebruikten daarvoor een driehoekige „spleutenschaaf". Wie het kon betalen voegde aan de krans nog vier „kiekens (hennen) toe. De echte Saksische palmpaas kende men in Veenendaal niet. Onze loka lisatie riep een eigen type in het le ven dat in de loop der jaren uitge groeid, of liever ingekrompen werd tot een geheel eigen type „haantje pik". De allerarmsten gaven hun kinderen een snee brood op een stok. Grootmoeder had soms in ,,'t kam- menet" nog een verrimpelde appel liggen en aan een palmtakje was nog wel te komen. De typische Scherpenzeelse palm paas, bestaande uit een sparretak met er tegen een broodhaan, een sinaasappel in top en rondom behan gen met krakelingen, slingers van vijgen etn rozijnen en niet te vergeten lege aangeregen eierschalen of sui kereitjes is totaal van het toneel verdwenen. De Veenendaalse Palm paasoptocht is uniek. Gelukkig houdt de „import" het eigen palm paasje in ere en zo ziet men een zeldzame, bonte mengeling van streektypen bijeen. Als fplklorist kan men daarvan steeds genieten. Het Veenendaalse hart mag er trots op zijn, dat de bevolking het ouwe 'haan tje pik niet mooier heeft gemaakt dan het werkelijk moet zijn. 't Gaat er niet om of dochterlief of die ben gel van een zoon loopt te pronken met een onecht ding. Het gezegde „eenvoud is het kenmerk van het ware" is hier wel zeer toepasselijk. 1. Z6 hoort een echte Veenendaalse „haontjie-pik" er uit te zien. 2. Het echte Achterhoekse „stoethaantje" met appel, verticale broodkrans, broodhaan en „kuukens". 3. Het curieuze „aerem-stokje" van Schouwen-Duiveland dat een herinnering vormt aan vroegere (Roomse?) vastengebruiken. 4. De Amsterdamse palmpaasstok. Amsterdam heeft vanouds een zeer eigen Palmpaascultuur. Merkwaardig zijn de beide middelste vlaggetjes met de voorstelling van het „mensenpaar", dat overal in de folklore opduikt. Adam en Eva ontbreken zelden aan de Amsterdamse palmpaasstok. Een jongen had ze zelfs getekend met een bikini-badpak. Moderner kan het al niet. Tus sen de met figuren besneden appels zitten vijgen gespiest. Soms gebruikt men koekbollen in plaats van appels. Tekening Adriaan de Kleuver. ^\AAAAAAAAAA^A/V\AAA^^^»/^^^^^V^^^AAA^AA^AAAAAAAAAAAAAA^AAAAAAAAAAA^ Naast de honderden vrij primitie ve lokale haontjie-pikken ziet men in Veenendaal vele andere soorten. De kinderen schijnen echter de eigen versjes vergeten te zijn, want ze galmen spontaan met de Veense jeugd mee „pallum-jpallum paose, ei-kükferij, df aand*re Avéék 'n maon- dag kj-aige waj een,ai. eén ai is gin ai, twee ai is' een halluf ai en drie ai is een Paosai". In het Rhenense palmpaasversje is een bijzondere afwijking te beluisteren: „krieken- ei". Men dacht dat dit zou zijn „krieg- ik-een-ei". Maar het Rhenense dia lect sluit niet aan op het Veluwse kriegen voor krijgen. Dat is naar de Romaans-Brabantse kant gericht. In het Rhenense „kriekenei" komt de oorspronkelijke betekenis van kyrie eleison" naar voren, d.i. „Heer, erbarm u onzer". Overwe gend is het „eikoerei" geworden. Dat vanouds het Paasfeest voor de kinderen op Paasmaandag viel, be wijst de oud-Rhenense tekst „over een zondag (d.i. dus op Paasmaan dag!) krijgen wij een ei". Een deel van de paaseieren werd bikkelhard gekookt en aan de kinde ren gegeven om er mee te gaan '„tru ien"; ze gooiden daarbij elkaar de eieren toe of lieten ze van een schuin „huchie" rollen. In Rhenen was dat van de Buitenomme, de van 1860-'70 voor "de stad gelegde waterleiding. In Veenendaal gingen de kinderen naar de Slaperdijk bij de Rooden Haan of bij de Haspel. Ook de Vendel was een bijzondere plek bij de Paasviering in Veenen daal. Op de tweede Paasdag kwa men daar kooplui heen, die er hun kraampje neerzetten. Er was van alles te koop. Het waren meest Am sterdamse joden en aan het begin van onze eeuw was dit gebruik nog volledig intact. De „Paasmarkt" heeft een dikke honderd jaar stand gehouden en verdween ongeveer 40 jaar geleden geruisloos, want met het verdwijnen van het paasgebruik van de kinderen, verliep ook de markt. Het was een hoogst merk waardig verschijnsel, dit „vende len", zoals dat in Veenendaal ge noemd werd. Men kan het beschou wen als voortzetting van de aloude Voorjaarsmarkt of Mei-markt, waar op de Duitse pottenkoopman via het Grebbeschut met zijn pottenschip (een gewone aak) naar de Markt of naar het Verlaat kwam. Op de Vendel stonden met Paasmaandag meest Joodse kooplui uit Amsterdam die naast snoepgoed en speelgoed ook wel galanterieën te koop aanbo den. Wie heeft daar nu nog veel weet van nu ook dit volksgebruik in de bodemloze punt der historie is verzonken. Men moet ergens in het „vendelen" een verlengstuk zien van de oude kermis van Veenendaal,- die op 1 mei werd gehouden als herin nering dat op die datum van het jaar 1566 de kerk op de Markt door de wijbisschop Johannes Rnijff uit Groningen geconsacreerd werd. Vandaar ook dat in de meimaand de koster de „meien" in de kerk ophing! Wie denkt er bij door dat dit eierentrulen een rituele afstam ming was? Namen als Paasheuvel, Paasberg en Paaswei verzekeren, dat deze plaatsen met dit paasgebruik te maken hebben gehad. Frappant is de Paasheuvel in het Remmerstein- se bos die door de heer Philipse be paald aangelegd moet zijn voor de eigen kinderen en die van gasten. Eieren eten was eveneens een ri tueel gebeuren. Onze voorvaderen met hun primitief en simpel denk patroon meenden dat, als je op het Lentefeest maar veel eieren at dit de levenskracht zou vergroten. Men verspreidde eieren over het land dat later de paashaas in de lopers geschoven werd en als men ze vond en ter-plaatse nuttigde kwam de zegen vanzelf terecht op dat stuk land. Het was een offer aan de ver borgen aardgeesten. Mannen als Willibrordus kerstenden eenvoudig deze heidense gebruiken. In de eier schaal ging men het graf zien en het levende binnenste Christus. Na de vasten begon men massa's eieren te eten en zo werden de eiermalen ingesteld. De Gereformeerden gin gen daar gewoon mee door, omdat men van de achtergrond geen weet had. Wonderlijk is ook dat men la ter de eieren in peekoffie ging koken om er een bruine kleur aan te ge ven en nog later het opsieren met waterverf. In het begin werd er op gewezen, dat in „de stille week" op verschillen de plaatsen paasvuren worden aan gelegd. Ook in dit paasvuurstoken moet men een vruchtbaarheidsritu eel zien. Het hand in hand dansen rond het vuur op de avond van de tweede Paasdag is in feite een ritue le vuurdans. Op veel plaatsen spo ren 'de jongens de meisjes aan door het dovende vuur te lopen. Dit do vende vuur zou zuiverend werken en de zwangerschap bevorderen. On ze tieners en twens zullen wel zeg gen: „Om te gillen". Men trachtte bij elkaar ook wel hout „te stelen", want gestolen hout bezat intensieve krachten. Vandaar dat nog wel bij de houtbergen gepost wordt. Al zal het nu dan zijn om het hele paas vuur niet vroegtijdig in rook te zien opgaan. Wie denkt er nu nog bij na, dat men met dit alles eer aan de oude Germaanse goden bewijst? Iedere Veenendaler had „zijn boer", waar men zondags een wan deling naar toe maakt en die ze in de drukke hooitijd na fabriekstijd wel gingen helpen. Hoe harder men als jongen meewerkte, hoe dikker de kleinrogsneden met boerenboter ge smeerd werden. Met Pasen kon met net zo veel eieren komen eten als men wilde. Ook dit soort folklore is verloren gegaan, 's Avonds, tweede Paasdag was op de Hucht im. Over- berg een groot paasvuur. Laat men de rituele betekenis van dit vuurmaken in de oertijd eens wat nalder vooraf bezien. Het was een mysterieuze zaak van groot gewicht. Hoe de mens het vuurmaken ontdek te, zal wel een raadsel blijven. De oertypen van ons geslacht zullen het reeds een half miljoen jaar geleden ontdekt hebben. Ontstond het op na tuurlijke wijze bij blikseminslag dan kon het „bewaard" worden door iets brandend te houden. Bij het afjagen van een pas gedoofd verbrand bos zullen die oermensen ontdekt hebben dat halfgeroosterde dode dieren ge- makkelijker te verorberen waren dan rauw vlees en dat rauwe vruch ten die normaal ongenietbaar zijn „gaar" geworden goed te eten wa ren. Bij toeval zal men ontdekt heb ben dat door snel en langdurig twee kurkdroge houtspaanders tegen el kaar te wrijven deze gingen gloeien en door aanblazen begonnen te vlam men. Met het verschijnen van de vuurstenen werktuigen kon men von ken verkrijgen. Zo was het een lan ge weg naar ons luciferhoutje! In die oude tijden moesten de mensen soms wegtrekken van hun jachtgron- den en dan namen ze het vuur mee. En nog heeft het vuur een geweldi ge aantrekkingskracht op ons men sen. Als het voorjaar wordt leven onze knapen hun primitieve driften uit door de kanten van wegen, slo ten en spoorbermen in brand te ste ken. Ook boer Toon van de Hucht" stak met enig vertoon het paasvuur aan. En laaide het hoog op dan begon de jeugd die van heinde en verre geko men was een rondedans, 't Werd pas echt als het vuur ging smeulen Hand in hanid begonlnen dan de jon gens en meisjes het vuur uit te trap pen. Als het nog slechts een roken de koolmassa was dan holden ze er door heen en op 't laatst grepen de jongens de meiden al hardhandiger beet, dat ze „razen" noemden en in feite meer weg had van een vrijerij dan van een ruige stoeipartij. Als het zo ver was, dan zonderden de paartjes zich af op hun „plekje dat niemand wist". Men bemerkt dat in dit spel alle elementen van het oude vruchtbaarheidsritueel aanwezig wa ren. Lang heeft ook in Wageningen de „paaskermis" bestaan. Daar verza melde zich op Paasmaandag half Veenendaal en half Rhenen. Het ge beuren had plaats op de Wageningse paaswei, waar ook de kinderen met hun eieren heen gingen. Langs de Veerweg stonden tafeltjes met si naasappelen opgesteld. De „stand houders" lieten gooien met drie dob belstenen en wie bovem de twaalf en beneden de negen wierp kreeg voor één cent een sinaasappel. Een paar draaimolens zorgden voor wat extra vertier en de viskramen trok ken veletn naar zich toe. Ook dit is verleden tijd geworden. Stil en ver laten ligt de Wageningse paaswei nu geen kind er meer aan denkt op tweede Paasdag er met hardgekook te eieren te gaan „truien". In Rhenen kregen de kinderen ook nog een extra sinaasappel mee en na het eieren „truien" gingen de meisjes met hun stijfgestreken schor ten over de zondagse kleren en de jongens op hun paasbest naar de zaridafgraving bij do Grebbesluis. Dat heet daar eigenlijk de Heimen- berg. Ze lieten dan die sinaasappel boven van de berg rollen en holden die na, klauterden er weer mee naar boven en zo herhaalde het spel letje zich. Op 't laatst hielden ze al lemaal een beurze sinaasappel over en volgde een druipende smulpartij. Behoudens de Palmpaasoptochten en een enkel verwaaid paasvuur zal nïen van dit alles tevergeefs naar restanten zoeken. De tieners zullen je aan zien komen. Het extra stukje rundvlees met Pasen mag dan een herinnering zijn aan het rondgaan met de „paasos", die in feite het oeroude offerdier vertegenwoordigde uit de tijd dat Wodans priesters er mee naar de offerplaats trokken. Dat stukje vlees heeft niets sa craals meer. Het is allemaal al zo ver weg en zo vaag geworden. Adriaan P. de Kleuver. 00ir000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000r00riri0r00riir00000i000000000r0r0000/r0W00000000000000rr000000f00000000000000000r000r000rrr0/r000000000i0000r00g000r0r000rrr0r0r0r000f0000000000000000000100000000000000000000000000000000100000000000000100000000000000000000001100100000000010/0000101000000000000000000000000000000000000000000011100011011, VEENENDAAL Zaterdagmiddag worden twee Palmpasenoptochten ge organiseerd. Gelijktijdig zullen groepen kinderen door het centrum en door Zuid trekken. De eerste groep begint en ein digt bü het jeugdgebouw „De Instuif" aan de J. G. Sandbrinkstraat. De an dere begint op het Siotemaker de Bruïneplein en eindigt in de garage Van Waaijenberg. Aan de eindpunten zullen de kinderen een tractatie ontvangen, waarschijnlijk onder meer weer bestaande uit een fles - je chocomel. De optochten beginnen om 14 uur. Voor alle kinderen uit Veenen daal is er 's morgens tussen 9.30 en 11.30 uur gelegenheid om onder deskun dige leiding een Palpaasstok te maken in het Jeugdgebouw „De Instuif". De optocht in het centrum wordt voorafgegaan door de „Scheepjeswol- harmonie". In Zuid zal „Caselia" de kinderen muzikaal begeleiden. Door de organisatoren is gezorgd voor een vol doende aantal begeleiders van de kin deren, zodat het niet noodzakelijk is, dat de ouders hun kinderen vergezel len. De route door het centrum is: Start Jeugdgebouw „De Instuif", Raadhuis- OVERBERG Donderdagavond 4 april wordt de jaarlijkse ledenvergade ring van de lagere school gehouden in het schoolgebouw. Voor het laatst zal ds. C. van Viegen de leiding hebben. Op de agenda staat onder meer een bestuursverkiezing, die noodzakelijk geworden is door het bedanken als voorzitter van ds. Van Viegen en het overlijden van de heer W. Veldhuizen. Voor de vacature ds. Van Viegen stelt het bestuur de volgende kandida ten: ds. G. G. van Vrouwerf en de heer T. Vinken. In de vacatude Veldhuizen: de heren J. Termaaten en J. van Ginkel jr. De heer G. Henken, die ook aftredend is, maar zich wel herkiesbaar stelt heeft als tegenkandidaat de heer A. G. Hek. straat, Boompjesgoed, Palmengrift, Tinne weide, G. van Schoonbekestraat, Valleistraat, Verlaat, Zwaaiplein, Hoog straat, Hoofdstraat, J. G. Sandbrink straat. De route in zuid is: Start Dr. Siote maker de Bruïneplein, Klaas Katerstr., Frans Halslaan. Jan Steenlaan, A. van Ostadelaan, Dr. Colijnstraat, Mr. Schok- kingstraat, Klaas Katerstraat, Dr. Sio temaker de Bruïnestraat. VEENENDAAL Eiermarkt. Aan voer ca. 52.000 st. Prijzen grote f 13,50 tot f 14,50 en kleine f 10,00 tot f 12,50, alles per 100 stuks. Handel matig. VEENENDAAL Dc koopavond van volgende week wordt in verband met Goede Vrijdag op donderdag 11 april gehouden. RHENEN Verlaat's Houtbouw uit Ilardinxveld heeft een begin gemaakt met de uitbreiding van het stadhuis in Rhenen. Tussen het raadhuis en „Bel la Vista", de vroegere ambtswoning van de burgemeester heeft de Rhenen se aannemersfirma M. Schoemakers in middels het grondwerk verricht en de firma Verlaat heeft voor het noodge bouw de betonnen fundamenten ge plaatst. De aanbouw krijgt hetzelfde aanzicht als de uitbreiding van enkele jaren ge leden achter het gemeentehuis. Niet al leen de afdeljng bevolking en burger lijke stand wórdt erin gehuisvest, maar ook de raadzaal, die tevens gebruikt zal worden als trouwzaal. In het gemeente huis komen daardoor weer drie vertrek ken vrij voor andere doeleinden. De nieuwste noodvertrekken krijgen RENSWOUDE Wegens de geringe belangstelling gaat het reisje dat de af deling Renswoude van de Ned. Christen Vrouwenbond voor haar leden naar Brabant had uitgestippeld niet door. een verbinding met het gemeentehuis via een gang, die uitkomt op de hal van de afdeling interne zaken. Over enkele dagen zal begonnen worden met het plaatsen van de houten wanden. Het smalle straatje tussen gemeente huis en „Bella Vista" is bereids voor het voetgangersverkeer afgesloten. Het is nog niet bekend wanneer de eerste gemeenteraadsvergadering in het nieuwe gebouw wordt gehouden. RENSWOUDE Op maandag 8 april zal een gecombineerde vergade ring worden gehouden van de afdelin gen Maarn, Scherpenzeel, Renswoude en Woudenberg van de Ned. Christen Vrouwenbond. Deze vergadering die tevens is bedoeld als afsluiting van 't seizoen wordt gehouden in gebouw „Eben Haëzer" te Woudenberg. Spre ker is dr. Veldkamp uit Hilversum die het woord zal voeren over het onder werp „De christenvrouw in de bran ding van de moderne tijd". VEENENDAAL De gemeenteraad van Veenendaal komt donderdagavond 4 april in het raadhuis bijeen. De agenda luidt: Opening. Notulen. Beëdiging en instal latie van het nieuw benoemde lid van de raad, de heer H. Beijer. Ingekomen stukken. Voorstel van burgemeester en wethouders tot het benoemen van een lid van enkele raadscommissies. Pre advies van burgemeester en wethou ders inzake nieuwe salarisnormen per 1 januari 1968 voor de secretarissen en ontvangers der gemeenten. Voorstel van burgemeester en wethouders inza ke verhoging van presentiegelden. Als- voren tot het verlenen van een kre diet ten behoeve van de bewegwijze ring in de gemeente. Alsvoren .tot het aanvaarden van een lening uit 's Rijks kas ten behoeve van de verbetering van het complex van 20 woningen aan de Eenvoudlaan. Alsvpren tot aanpas sing grondprijzen voor woningwetwo ningen aan door hetRijk aanvaard baar geachte prijzen. Alsvoren tot het verlenen van een krediet voor de aan schaffing van containers ten behoeve van de huisvuilhaaldienst. Alvorens tot het verlenen van aanvullende kredieten ten behoeve van diverse werken. Alsvo ren tot het onderhands aanbesteden van en het verlenen van een aanvullnd kre diet voor het bouwrijpmaken van het complex „De Engelenburg". Alsvoren tot aankoop van stroken grond aan de Boslaan. Alsvoren tot verwerving van het Perceel Valleistraat 85. Alsvoren tot uitneming van gronden uit het grondbedrijf. Preadvies van burge meester en wethouders inzake een ver zoek van het bestuur van de Rehoboth- school Om medewerking ingevolge ar tikel 72 der lager-onderwijswet 1920 tot het treffen van diverse voorzieningen. Alsvoren inzake een verzoek van het bestuur van de Patrimoniumschool om medewerking ingevolge artikel 72 der lager-onderwijswet 1920 tot, het tref fen van enkele voorzieningen. Alsvo ren inzake een verzoek van d? Vereni ging tot bevordering van Chr. Onder wijs om medewerking ingevolge arti kel 72 der lager-onderwijswet 1920 tot het treffen van enkele voorzieningen t.b.v. de Juliana van Stolbergschool al hier. Alsvoren inzake een verzoek van de Vereniging tot bevordering van Chr. Onderwijs alhier om medewerking ingevolge artikel 72 der lager-onder wijswet 1920 tot het aanschaffen van een stencilmachine t.b.v. de Koningin Julianaschool. De lente heeft haar entree gedaan. Waar men ook kijkt, overal zien we dat het jonge leven, een nieuwe len te, tot ons is gekomen. De krokus sen staan nog even te bloeien, de Blauwe Druifjes staan met bloei- knoppen te pronken. Steeds meer bloemen worden door moeder natuur op het om ons heen liggend aardop pervlak geborduurd. Terwijl de bomen hun bladeren nog enkele weken lang rustig binnen de knopschubben schuilhouden, sturen *ze nu reeds hun weinig in het oog lopende bloempjes de nog allesbehal ve te vertrouwen aprillucht in. De Kornoelje, Iepen, Populieren en El zen vieren met hun propjes bloemen het voor jaarsfeest. De nog ontbreken de begroeten we straks, wanneer we de lente goed in de ogen zien. De weiden en velden ondergaan een mooie gedaanteverwisseling. Steeds mooier wordt het borduur werk van Moeder Natuur. Met het oog dringen we nu nog door het bla derloze bos, maarde boden van de nieuwe lente zijn aanwezig. Op de meer drogere plekken in het bos komt het gewone longkruid (pulmo- naria) met zijn aanvankelijk roze- kleurige en na het opengaan, blauwe buisvormige bloempjes te voorschijn. Aan de zoom van het bos, tussen het kreupelhout, komen spoedig de ster ren van de Gagea luteg. (gele vogel- melk), als zijnde de voorloopster der leliebloemigc gewassen, te voor schijn zij volgt de begroeide ran den der velden en breidt zich over het weiland uit, waar haar driebla- derig stengeltje, met één enkel knik kend bloempje op de top, verwon derd op het nog dorre gras neerziet. Tevens ontdekken we het fijn ruiken de viooltje Vila odorato). De Lathyrus latifolius is een fraaie klimmer en het is zeker de moeite waard om hem langs een schutting of het schuurtje te laten opgroeien. De Lathyrus odoratus is een eenja rige siererxot, de latifolius is over blijvend en komt elk jaar weer te voorschijn. Hij bloeit met grote bloemtrossen die een mooi effect ge ven en de langstelige bloemen zijn primo voor de vaas. Genoemde vas te plant Lathyrus bloeit van juni tot augustus, wordt twee d drie meter hoog. Hij houdt van een dieft gespitte grond die goed voedzaam is. Deze kan nu nog aangeplant worden, het jaar na de planting bloeit zij pas goe<i. Wanneer men 3 stokken, elk 3 meter lang, met gaas er omheen in een gazon plaatst, dan levert het een fraai gezicht op. Wanneer de plant in goede conditie is komen er 8 tot lJt bloemen aan één steel. Omdat het af stervend loof nu bepaald geen sie raad is, wordt de plant na de bloei ter hoogte van 20 cm boven de grond afgesneden. Ik zou willen zeg gen probeer het eens met deze Lathy rus. In de maand april kan men deze plant zaaien. Tegen de winter is hij goed bestand. Vergeet-mij-nietjes, violen, muur bloemen en silene kan men nu nog uitplanten. Dit mag nu niet meer worden uitgesteld, daar ze dan min der goed meer ontwikkelen voor de bloei. Is liet weer gunstig dan gaan we de gladiolen, montbretia's, Galto- nia candicans, lelies, e.d. planten. In de groentetuin komt nu volop werk, o.m. kan men nu wel prei zaaien. Stam-doperwten kunnen eveneens uitgezaaid worden; op on derlinge afstanden van 50 cm maakt men ondiepe geultjes en legt daar in om de a 5 cm één erwt. Tus sen de rijen kan men heel goed spi nazie of raapstelen zaaien. De grond wordt%dan het voordeligst benut. Zaai de raapstelen op rijen. Indien men vorig jaar wormstekige worteltjes oogstte, dan moet voor het zaaien 25 gram diazinon stuif per vierkante meter door de grond verwerkt wor den. Tot half april kunnen we in potjes gekweekte rotsplanten planten. Plant niet onnozele aantallen van een paar plantjes, maar plant flinke groepjes van 7 tot 9 van één soort. Het is be ter minder soorten dan zo'n ratjetoe van alles en nog wat. Let daarbij op het combineren van sterk en zwak groeiende planten, die begrijpelijker wijze niet vlak bij elkaar worden ge plant. De sterkere zouden dan de zwakkere overgroeien en het zou een mislukking betekenen. E. J. GRIJ8EN-RHENEN VEENENDAAL Door „De Instuif wordt in de komende paasvakantie weer een aantal filmvoorstellingen ver zorgd. Door het niet beschikbaar zijn van het Verenigingsgebouw aan de Eikenlaan worden er ditmaal voorstel lingen verzorgd in het jeugdgebouw aan de J. G. Sandbrinkstraat en in de daarnaast gelegen gymnastiekzaal van het Lyceum. De voorstellingen vinden plaats op woensdag 17, donderdag 18 en vrijdag 19 april. In beide zalen be gint men om 9.30 en 14 uur. Heit programma omvat vier kleuren films en twee zwart-wit films, welke laatste voor de vrijdag gereserveerd zijn. Alle voorstellingen worden door de vertoning van een aantal teken film pj es opge 1 ui sterd Woensdag 17 april brengt men „Der tien Ezels" en „De grote race". Op donderdag 18 april wordt „De hond van Vlaanderen" en "Smoky" ver toond, terwijl vrijdag 19 april de film* „Spankey in het oerwoud" en „Span- key gaaf kamperen" draaien. RHENEN Ter gelegenheid van het behaalde kampioenschap in de 4e klas se van de- KNVB en de daaruit voort vloeiende promotie naar de derde klas se, zullen trainer, spelers en bestuur een receptie houden op zaterdag 6 april van 3 - 5 uur in het Candia-clubhui» aan de Candialaan. RHENEN Aan het postkantoor werd bij de rijkspostspaarbank over maart ingelegd f 78:662,79 en terugbe taald f 86.928,27. In Achterberg werd ingelegd f 3540,- en terugbetaald f 488,17.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5