Kamer spreekt morgen over situatie om bouw-c.a.o. Demonstranten vormden rij van zes kilometer Bonaparte anders dan andere Limburg heeft meer trekpaarden nodig rJ vileda „Veilig Verkeer" voert actie voor vrachtauto's Raadsfractie van K.V.P. in Utrecht viel uiteen 2gezinsflessen89et Rath Doodeheefver KNSM krijgt zes nieuwe vrachtschepen Pm lg\° SCHMELZ ER VROEG DEBAT OP KORTE TERMIJN Klachtenbureau over Schiphol's bulderbaan constante kwaliteit Amsterdammer verliest geding om bordelen Alleen mankt behang in Fixacolor kwaliteit Korte vrijheid... Kapsters krijgen hetzelfde loon als kappers HOOFDPIJN? WITTE KRUIS Korte staking in Europoort Kalm aan met safari's Beentje gelicht FORMEEL RECHT KEIJZER TAPIJT OP EIGEN KOSTEN TWEEDE KAMER MEENT: limonade DWEIL CHAOS CHEMIE Weg pijn fii"! w Want helpt WOENSDAG 3 APRIL 1968 DEN HAAG De Tweede Kanier gaat morgen praten over de brief van mi nister Roolvink (Sociale Zaken en Volksgezondheid) inzake het afkeuren van de werktijdverkorting in de c.a.o. voor de bouwvakken. De fractievoorzitter van de K.V.P., drs. W. K. N. Schmelzer, vroeg om dit debat op korte termijn. De socialist E. R. Wieldraaijer wilde het debat don derdag houden. Drs. Schmelzer wil nu hoofdzakelijk praten over de maatregelen tegen de bouw-c.a.o. Minister Roolvink heeft in zijn brief echter gezegd, dat er spoedig minder verregaande contracten tussen werkgevers en werknemers in de be drijfstakken zullen moeten worden afgesloten. Anders komt de regering met maatregelen. „Roolvink betuttelaar" was gister morgen in Den Haag ongetwijfeld het netste opschrift in een zee van span doeken en borden bij de grootste na oorlogse demonstratie. Tenminste 25.000 bouwvakarbeiders uitten daar mee hun ontevredenheid over het niet volledig goedkeuren van hun nieuwe cao. In een druilerige regen en een soms gure wind hielden de bouwvakarbei ders uit het hele land een zes kilome ter lange protestmars door de Haagse binnenstad, netjes begeleid door 80 man politie en een groot aantal orde commissarissen. Het doel van de tocht was het Binnenhof. Daar werd een de legatie van vijf man ontvangen door het volledige presidium van de Twee de Kamer, onder leidinjf van voorzitter mr. F. J. F. M. van Thiel. Door het onverbindend verklaren van enkele bepalingen in de cao heeft de minister van Sociale Zaken en Volks gezondheid de verbeteringen terugge bracht tot een onaanvaardbaar mini mum, stond onder meer in het adres, dat de delegatie aanbood. Terwijl de heer Van Thiel de vijf afgevaardigden beloofde het adres on der de aandacht van de Tweede Ka mer te zullen brengen, stroomden de bouwvakarbeiders voorbij de Kamer gebouwen. Gadegeslagen door onder an deren de politici Schmelzer, Neder- horst en freule Wttewaal van Stoetwe gen, demonstreerden de bouwvakar beiders luidkeels, maar op ordelijke wijze. Hun kreten „Roolvink viezerik" en „Roolvink zwendelaar" liepen parallel aan de spandoeken met „Liever korter werken dan langer Roolvink", „Han den af van cao" en „Niet breken, maar bouwen". De vijf rotjes, die ontploften en de enkele met feestneus gesierde bouwvakarbeider gaven aan, dat de demonstranten ondanks de ernst van de situatie goed gehumeurd waren. Het laatste deel van de tocht op weg terug naar het uitgangspunt op het Malieveld, verliep wat onordelijker. Overal bleVën de* teks.tttorden achter, zodat tot laat in de middag bekend bleef, dat de Nederlandse bouwvakar beiders in Den Haag hadden gedemon streerd. Op het Malieveld spraken de voor zitters A. H. Kloos, P. J. J. Mertens, L. Brouwer en A. Buys van het NVV, het NKV, de Bouwbedrijfsbond Sint Josef en de Algemene Nederlandse een j^nlealonl tapijt KAMERBREED P. STR. MTR. POSTBUS 39 - HILVERSUM AMSTERDAM In Haarlem komt een overheidsbureau, waar burgers hun klachten kwijt kunnrti over de ge luidshinder van de luchthaven Schip hol. Amsterdams burgemeester Sam- kalden heeft dit gisteren bekendge maakt. De gemeenten Amsterdam, Amstel veen, Badhoevedorp, Halfweg, Zwa nenburg, de provincie Noord-Holland •n de Rijksluchtvaartdienst gaan hier •amenwerken. De klagers krijgen op het bureau de nodige informaties. Bovendien worden hun opmerkingen bestudeerd door drie studiecommissies, die de minister van Verkeer en Waterstaat heeft ingesteld. Op het Haarlems bureau kunnen be langhebbenden ook inlichtingen krijgen over nieuwe plannen met betrekking tot Schiphol. Dr. Samkalden vindt het juist dat het probleem nu centraal aan gepakt wordt, hoewel dit naar zijn me ning wel eerder had kunnen gebeuren. bouwbedrijfsbond. De heer Kloos ver telde, dat de minister formeel het recht heeft in te grijpen als een cao hem niet zint, maar dat het kabinet te wei nig doet aan de werkloosheidsbestrij ding. Hij vroeg zich af of de regering soms wil, dat de feiten hun eigen loop gaan nemen, zoals bij de invoering van de vijfdaagse werkweek. „Donder dag zult u weten wie in de Kamer uw bondgenoten zijn", besloot hij. Voorzitter Mertens gaf de verzeke ring dat het bestuur van het NKV ach ter de demonstratie staat. „De actie is op oirbare en waardige wijze gevoerd om redelijke verlangens gehonoreerd te krijgen", zei hij. Enkele tientallen leden van de Chris telijke bouwvakarbeidersbond, die niet deelnam aan de demonstratie maar in Amsterdam vergaderde, waren op eigen kosten naar Den Haag gekomen om de protestoptocht mee te maken. De christelijke bond had niet aan de optocht in Den Haag willen meedoen, omdat men het risico van ontsporing te groot vond. „Wij willen geen rel; dat is beneden de waardigheid van een christelijke bond", zo stond te lezen in de Opbouw het bondsblad van de NCB. „Dat wil overigens allerminst zeg gen dat we het niet eens zouden zijn met de andere bonden", zo zei de voor zitter van de NCB, de heer J. Hazes, gisteren in het Amsterdamse Congres centrum RAI. „We zijn even ontevre den over de beslissing van de over heid". De voorzitter van het Christelijk Nationaal Vakverbond, de heer J. v. Eibergen, stelde veel vertrouwen in de volksvertegenwoordigers: „Wij vertrouwen, dat het parlement aan UTRECHT De twaalf man sterke fractie van de KVP in de Utrechtse ge meenteraad is in twee delen uiteenge vallen. Eeh geschil over de financie ring van de gemeente-uitgaven is er de oorzaak van dat fractievoorzitter J. H. A. Roovers, prof. mr. A. Soons, drs. F. Huysmans en de heren J. van der Star en C. Vuister gisteren hebben ge broken met de rest van de fractie, waarvan ook de wethouders A. J. Ver geer en A. P. van Kohingsbruggen deel uitmaken. Een commissie uit de KVP, bestaan de uit prof. dr. H. W. J. Bosman, oud staatssecretaris van financiën dr. W. L. G. Hoefnagels en de Rotterdamse wet houder G. Z. de Vos, gaat de twee standpunten toetsen. De groep-Roovers heeft besloten tot zolang als afzonderlijke KVP-fractie in de raad op te treden. ADVERTENTIE caballerö uw positie de grootst mogelijke aan dacht zal besteden en in haar conclu sies zich zodanig zal uiten dat u ge noegdoening zult verkrijgen. „De verbazing, zo niet verbittering, dat ook de overeenkomst inzake de pen sioenpremie is vernietigd, vind ik vol komen begrijpelijk", zei de heer Van Eibergen. Hij vroeg zich af wat de overwegingen van de regering konden zijn geweest. „Men was en is zich bewust dat de pensioenen in de bouwnijverheid nog steeds te laag zijn en in de tweede plaats dat men langs deze weg tege moet komt aan de opvatting dat wij overbesteding moeten tegengaan. Wel nu, deze zo uitermate sociale maatre gel is afgekeurd. Ik kan alleen maar zeggen, dat ik daarover stomverbaasd ben. Ik kan me niet voorstellen dat 'n parlement dit zou kunnen sanctione ren". AMSTERDAM De twee bordelen van de Amsterdammer M. Th. de V. bekend als Rinus Vet, tullen gesloten blijven. Het kort geding, dat hij had aangespannen tegen B. en W. van Am sterdam die sluiting van de twee hui zen hadden bevolen, heeft hij verloren. De president van de Amsterdamse rechtbank vond, dat het sluitingsbevel van B. en W. op twee artikelen van de Gemeentewet berustte, die hem doel treffend voorkwamen, en die volgens hem niet buiten verhouding zijn. De eiser werd veroordeeld tot beta ling van de kosten van het geding, vierhonderd gulden. Morgen moet De V. terechtstaan we gens het verhuren van kamers aan prostituées. DEN HAAG Er moeten in Limburg een of twee grote fabrieken komen, die als „motor" kunnen optreden bjj de verdere industrialisatie van dit gebied. De vestiging van DAF is een goed voorbeeld van zo'n „motor". Dit was een van de vele wensen die gisteren in de Tweede Kamer naar voren kwamen b(j de behandeling van de economische situatie in Limburg en de steun aan de particuliere mjjnen. „Ik kan me indenken", zei de socialist dr. A. P. Oele, „dat de minister op dit moment zo'n „trekpaard" niet heeft, maar het zal in elk geval moeten worden gevonden". Hij noemde de ontwikkelingen in dit deel van het land „dramatisch". Hij vond dat er daarom opnieuw maatrege len nodig waren, die passen in de situa tie van vandaag. Een van die maatre gelen legde de socialist in een motie neer: „Er moet vijftig miljoen gulden ADVERTENTIE ADVERTENTIE Fijn zo! Nu weet u tenminste zéker dat u werkelijk behang van topklasse koopt. Fixacolor. 't Staat op het staalboek. Samen met het vertrouwde merk R&D. Fixacolor. Een garantie dat u voor 't zelfde geld het beste krijgt. Kwaliteitsbéhang van Rath Doodeheefver. Vraag uw vakman. ontwerpers en fabrikanten van behang GRONINGEN De Groninger poli tie heeft gisternacht de 22-jarige H. F. uit Winschoten, die vorige week don derdag op weg naar het gerechtsge bouw in Groningen ondanks de hand boeien zijn bewakers te vlug af was, van zijn bed gelicht en opgesloten. F. wordt verdacht van een inbraak in Winschoten. ADVERTENTIE Nu ook een superieure Doa mee aan de grote prijsvraag en win 1000 gulden Deelname formulier bij uw winkelier Toneelspeelster en TV«actrlce Sigrid Koetst 25 STUKS 1.60 EEN LAURENS PflODUKT HILVERSUM Het Verbond voor Veilig Verkeer gaat het komende kwar taal speciale aandacht schenken aan de vrachtwagen in het verkeer. De vrachtwagenchauffeur zal erop worden gewezen dat hij: afstand moet houden op de grote weg 9 bij het achteruitrijden op kinderen achter zijn wagen moet letten bij het rechtsaf slaan ruimte voor fietsers en hommers vrij moet la ten. Bestuurders van personenauto's moe ten: bij het inhalen van vrachtwagens al even te voren op de linkerbaan gaan rijden zodat zij zichtbaar zijn voor de vrachtwagenchauffeur bij het invoegen op autosnelwegen vrachtwagens eerst laten passe ren. Verder wil het verbond proberen de verhouding tussen de chauffeurs van vrachtwagens en die van personenau- AMSTERDAM -- De Koninklijke Ne- derlandsche Stoomboot Maatschappij wil samen met twee rederijen uit Mid- den-Amerika zes vrachtschepen van 'n nieuw type laten bouwen. Deze rederijen zijn de Flota Mercan- te Grancolombiana en de Compania Anonima Venezolana de Navegacion. Tussen deze maatschappijen en de KNSM bestaat op de routes van West- Europa naar Midden- en Zuid-Ameri- ka al jarenlang samenwerking. Het is echter voor het eerst dat de drie rederijen gezamenlijk nieuwe sche pen zullen bestellen. Het moeten schepen worden in de Trident-klasse, een nieuw type stuk- goedschip met een draagvermogen van ruim 11.000 ton, dat de KNSM heeft la ten ontwerpen. De schepen krijgen zeer grote luikhoofden en deuren in de romp zodat vorkheftruks de lading in of uit het schip kunnen rijden. Ze moeten be halve containers en gepalletiseerde la ding ook gestorte lading en auto's kun nen vervoeren. De drie rederijen zullen met deze schepen een nieuwe, wekelijkse dienst gaan varen tussen havens in Neder land, Colombia en Venezuela. De schepen zullen ongeveer twee maal zoveel kosten als een conventio neel schip van dezelfde tonnage. Wer ven in Nederland en in het buitenland is gevraagd een prijsopgave te doen. to's te verbeteren. Het wil de personen auto-berijders op de hoogte brengen van de problemen van de vrachtwa genbestuurders en het wil de laatsten ervan doordringen dat zij alles moeten doen om hinder en ongemak vi»or andere weggebruikers te beperken. Hoe "nodig de actie is, maken de acht doden die de vorige week vielen door ongelukken met vrachtwagens, over duidelijk. Een ander gegeven dat te denken geeft: vorig jaar was er van elke drie vrachtwagens één betrokken bij een ongeluk voor personenauto's van het cijfer één op 4,6. UTRECHT Dames- en herenkap pers gaan na 8 april evenveel verdie nen. Ook wordt het looh voor kappers gebaseerd op leeftijd en ervaring in plaats van op functie, zoals voorheen. Hierover is gisteren overeenstem ming bereikt in de "nieuwe cao voor het kappersbedrijf. Het contract geldt voor zestienduizend man. 't Nieuwe loonsys teem betekent voor velen al een loons verhoging. Het inkomen van werkne mers, dat er door de vernieuwing niet op vooruit gaat, wordt met vijf procent verhoogd. extra worden uitgetrokken voor de be strijding van de werkloosheid in dit ge bied". Die werkloosheid betreft overigens niet ex-mijnwerkers. Zij vinden voor 't overgrote deel elders werk. Het neemt niet weg, dat zoals dr. ir. Oele zei, de werkloosheid in de mijnstreek is opge lopen tot acht procent. De liberaal mr. F. Portheine sprak over een „unieke situatie, die om unie ke maatregelén vraagt". Hij vond ove rigens dat voorlopig niet moet worden gedacht aan sluiting van meer mijnen dan tot nu toe is voorzien. De communist M. Bakker wilde hele maal een eind maken aan het sluiten van de mijnen. Vandaar zijn motie om hierachter onmiddellijk een punt te zet ten. Dwars hier tegenover stond weer het standpunt van mr. dr. Imkamp (D 66) die vond dat Limburg in een chaos terecht was gekomen. „Het is met de kolen gedaan". Het werd tijdens de debatten wel dui delijk, dat de Kamer iets verwacht van minister De Block (Economische Za ken). De KVP'er J. H. J. Maenen zelf Limburger kwam met een waslijst van wensen. De belangrijkste hiervan was, dat zijn geboortestreek een geheel nieuwe structuur moet krijgen. Hij wilde dat er een kortere procedu re komt voor de premieregelingen ten gerieve van nieuwe ondernemingen. Mr. Portheine vond, dat deze regelingen over een langere tijd moeten worden gespreid, en dat er niet moet worden gemillimeterd. De PSP'er dr. B. van der Lek wil 'n motie indienen, waarin de regering wordt gevraagd zelf fabrieken in Lim burg te gaan bouwen. Zowel dr. ir. Oele als de heer C. F. van der Peijl (CHU) wilde weten of er toekomst is voor de chemische bedrij ven van de Staatsmijnen, die volgens de heer Oele toch nog steeds een posi tieve taak hebben in het Limburgse proces van industrialisatie. De heer Van der Peijl vroeg zich af of die che mische bedrijven konden concurreren met de grote ondernemingen in het Bot- lekgebicd. De Kamer hikte wel wat aan tegen de subjectieve steun aan de particulie re mijnen. Mr. dr. Imkamp vond het dwaas dat er zeshonderd miljoen gul den voor dit doel wordt uitgetrokken. De solialist Oele -wees de steun niet af. Hij wil echter en hij vraagt dit via een motte dat de staat een goed toezicht zal uitoefenen op de besteding van het geld en dat, als de mijnen het volledige bedrag niet nodig hebban, het restant ervan wordt gebruikt voor de herstructurering van dit gebied. Ook de heer Van der Peijl vroeg wel ke sancties de regering heeft als het geld niet goed wordt gebruikt, en mr. Potheine sprak over „onzekerheid in zake de controle en de duur van deze steun". De heer Maenen en met hem enkele andere sprekers drongen aan op een snelle beslissing over deze steun voor 1972 en 1973. ADVERTENTIE (en spaart bovendien de maag) ^Poeders, tabletten, cachets. ROTTERDAM In Europoort brak gisterochtend onder het achthonderd man tellende personeel van het Ameri kaanse aannemingsbedrijf Fluor 'n sta king uit. Fluor bouwt een ammoniakfa- briek voor Esso. De stakers eisten een loonsverhoging van 4,5 procent en werk tijdverkorting. Tegen de middag keerde de rust weer. De directie heeft toegezegd de wensen zo mogelijk in te willigen. Van daag zijn de besprekingen voortgezet. jpr dreigt in Nederland een nieuwe rage te ontstaan, die op het eerste gezicht wel een aardige bijdrage tot de toeristische amusementsbedrijven lijkt maar, aldus het „Haarlemse Dag blad" (onafh.) een aantal gevaarlijke kanten heeft: „wildreservaten" met „safari-uitstapjes". „Men heeft 't plaai opgevat uitge strekte bos- en heidegebieden te omheinen en daar een aantal leeu wen in los te laten. Die gebieden zouden dan door toeristen kunnen worden doorkruist in gesloten au to's. Er zijn nu al twee afzonderlij ke opzetten voor zo'n wildpark en de ervaring heeft geleerd, dat nieu we ideeën op het afgegraasde ter terrein van toeristenvermaak altijd naarstig navolging krijgen. Het ge vaar dreigt dus, dat in ons land een aantal „wildparken" ontstaat dat groter is dan de oppervlakte van Nederland en de bevolkings dichtheid toestaan. Daarbij komt nog het feit, dat de Nederlander nu niet direct de meest geschikte men taliteit heeft om de weelde van „roofdieren in het wild" te kunnen dragen. Niet alleen is men in een overgeciviliseerd land als het onze geneigd tot achteloosheid omdat men niet gewend is op zijn hoede te zijn voor de gevaren van een ont moeting met roofdieren en dus gro tere risico's neemt dan verantwoord is, maar ook de dieren zelf bevinden zich in dergelijke reservaatjes in een situatie, die hun aard niet vol ledig honoreert. Het blijft allemaal een gebrekkige nabootsing van het „echte", met alle nadelen van dien. Zo'n kunstmatige „safari" wordt eigenlijk een belachelijke en gevaarlijke vertoning, waarvoor wel zeer gedegen voorschriften zul len moeten worden ontworpen om ongelukken en dierenmishandeling te voorkomen. De Nederlandse Organisatie voor Dierenbescherming is dan ook al klaar wakker en men zal het haar niet euvel kunnen duiden als zij zich verzet tegen een ongebreidel de navolging van deze nieuwe mo de. Het zou zelfs aan te bevelen zijn niet meer dan één vergunning voor zo'n wildpark af te geven en daarmee een proef te nemen onder scherp toezicht. Dan kan men na een paar seizoenen de balans op maken en zien of er aanleiding is elders in het land een tweede „wildpark" toe te staan. Het zou best kunnen zijn, dat het in de praktijk niet eens verantwoord blijkt de mensen en de dieren aan het experiment te wagen". T)e verbittering en de paniek onder de Nederlandse wegvoerders over het nieuwe vergunningensysteem voor het internationale wegvervoer over de Duitse wegen is zeer groot. Vooral de kleinere transportbedrijven voelen zich rechtstreeks en op korte termijn in hun bestaan bedreigd. De onrust onder de vele duizenden werknemers, die hun brood verdienen in het internationale wegtransport naar en via de bondsre publiek is niet minder groot. Hun werkgelegenheid staat op het spel. De boosheid van de vervoerders richt zich niet alleen en zelfs niet voornamelijk op de kwade genius achter het nieuwe vergunningenstelsel, de Westduitse mi nister van verkeer Leber. De verwijten richten zich nu vooral tegen de Neder landse staatssecretaris Keijzer (Ver voor), die zich volgens de vervoerder» door zijn Duitse collega in de luren heeft laten leggen. Dc ongerustheid van de wegvervoerders is allerminst ongefundeerd, aldus „De Volkskrant" (rk). „De heer Leber is er vauaf het be gin van zijn ministeriële loopbaan op uit geweest om op het stuk van het vervoer in zijn land een krach tig protectionistische koers te va ren. Ten voordele vooral van de zwaar verliesgevende Duitse spoor wegen. De rekening van die be scherming heeft hij steeds het Ne derlandse wegvervoer willen laten betalen, dat in de loop van de na oorlogse jaren door betrouwbaar heid en efficiency een dominerende positie op de Europese en vooral op de Duitse wegen heeft gebouwd. Staatssecretaris Keijzer heeft eind vorig jaar de heupzwaai waarin minister Leber de Nederlandse wegvervoerders dreigde te nemen, uitstekend gepareerd. In de afwer king van zijn tegenactie lijkt hij nogal slordig te werk te zijn ge gaan, waardoor hij toch nog door zijn Duitse tegenspeler beentje is gelicht. Het is nog niet te overzien hoeveel schade aan geld, maar vooral aan werkgelegenheid de be langrijke vervoersbedrijfstak on der het nieuwe stelsel zal gaan lij den. De eerste berichten stemmen daarover allerminst optimistisch. Het is goed dat een aantal KVP- Kamerleden de regering gemaand heeft met spoed overleg te plegen met de Duitse regering om „ramp zalige gevolgen" van het vergun ningenstelsel voor de Nederlandse vervoerders te voorkomen. Dat zal een even dringend geboden als lastig te verwezenlijken karwei worden". ADVERTENTIE m

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7