Kamer spreekt morgen over
situatie om bouw-c.a.o.
Demonstranten vormden
rij van zes kilometer
Bonaparte
anders
dan andere
Limburg heeft meer
trekpaarden nodig
rJ
vileda
„Veilig Verkeer" voert
actie voor vrachtauto's
Raadsfractie
van K.V.P.
in Utrecht
viel uiteen
2gezinsflessen89et
Rath Doodeheefver
KNSM krijgt
zes nieuwe
vrachtschepen
Pm lg\°
SCHMELZ ER VROEG DEBAT OP KORTE TERMIJN
Klachtenbureau
over Schiphol's
bulderbaan
constante kwaliteit
Amsterdammer
verliest geding om
bordelen
Alleen
mankt behang
in Fixacolor
kwaliteit
Korte vrijheid...
Kapsters krijgen
hetzelfde loon
als kappers
HOOFDPIJN?
WITTE KRUIS
Korte staking in
Europoort
Kalm aan met safari's
Beentje gelicht
FORMEEL RECHT
KEIJZER
TAPIJT
OP EIGEN KOSTEN
TWEEDE KAMER MEENT:
limonade
DWEIL
CHAOS
CHEMIE
Weg pijn
fii"! w
Want
helpt
WOENSDAG 3 APRIL 1968
DEN HAAG De Tweede Kanier gaat morgen praten over de brief van mi
nister Roolvink (Sociale Zaken en Volksgezondheid) inzake het afkeuren van
de werktijdverkorting in de c.a.o. voor de bouwvakken.
De fractievoorzitter van de K.V.P., drs. W. K. N. Schmelzer, vroeg om dit
debat op korte termijn. De socialist E. R. Wieldraaijer wilde het debat don
derdag houden.
Drs. Schmelzer wil nu hoofdzakelijk praten over de maatregelen tegen de
bouw-c.a.o. Minister Roolvink heeft in zijn brief echter gezegd, dat er spoedig
minder verregaande contracten tussen werkgevers en werknemers in de be
drijfstakken zullen moeten worden afgesloten. Anders komt de regering met
maatregelen.
„Roolvink betuttelaar" was gister
morgen in Den Haag ongetwijfeld het
netste opschrift in een zee van span
doeken en borden bij de grootste na
oorlogse demonstratie. Tenminste
25.000 bouwvakarbeiders uitten daar
mee hun ontevredenheid over het niet
volledig goedkeuren van hun nieuwe
cao.
In een druilerige regen en een soms
gure wind hielden de bouwvakarbei
ders uit het hele land een zes kilome
ter lange protestmars door de Haagse
binnenstad, netjes begeleid door 80
man politie en een groot aantal orde
commissarissen. Het doel van de tocht
was het Binnenhof. Daar werd een de
legatie van vijf man ontvangen door
het volledige presidium van de Twee
de Kamer, onder leidinjf van voorzitter
mr. F. J. F. M. van Thiel.
Door het onverbindend verklaren van
enkele bepalingen in de cao heeft de
minister van Sociale Zaken en Volks
gezondheid de verbeteringen terugge
bracht tot een onaanvaardbaar mini
mum, stond onder meer in het adres,
dat de delegatie aanbood.
Terwijl de heer Van Thiel de vijf
afgevaardigden beloofde het adres on
der de aandacht van de Tweede Ka
mer te zullen brengen, stroomden de
bouwvakarbeiders voorbij de Kamer
gebouwen. Gadegeslagen door onder an
deren de politici Schmelzer, Neder-
horst en freule Wttewaal van Stoetwe
gen, demonstreerden de bouwvakar
beiders luidkeels, maar op ordelijke
wijze.
Hun kreten „Roolvink viezerik" en
„Roolvink zwendelaar" liepen parallel
aan de spandoeken met „Liever korter
werken dan langer Roolvink", „Han
den af van cao" en „Niet breken, maar
bouwen". De vijf rotjes, die ontploften
en de enkele met feestneus gesierde
bouwvakarbeider gaven aan, dat de
demonstranten ondanks de ernst van de
situatie goed gehumeurd waren.
Het laatste deel van de tocht op weg
terug naar het uitgangspunt op het
Malieveld, verliep wat onordelijker.
Overal bleVën de* teks.tttorden achter,
zodat tot laat in de middag bekend
bleef, dat de Nederlandse bouwvakar
beiders in Den Haag hadden gedemon
streerd.
Op het Malieveld spraken de voor
zitters A. H. Kloos, P. J. J. Mertens,
L. Brouwer en A. Buys van het NVV,
het NKV, de Bouwbedrijfsbond Sint
Josef en de Algemene Nederlandse
een j^nlealonl tapijt
KAMERBREED
P. STR. MTR.
POSTBUS 39 - HILVERSUM
AMSTERDAM In Haarlem komt
een overheidsbureau, waar burgers
hun klachten kwijt kunnrti over de ge
luidshinder van de luchthaven Schip
hol. Amsterdams burgemeester Sam-
kalden heeft dit gisteren bekendge
maakt.
De gemeenten Amsterdam, Amstel
veen, Badhoevedorp, Halfweg, Zwa
nenburg, de provincie Noord-Holland
•n de Rijksluchtvaartdienst gaan hier
•amenwerken.
De klagers krijgen op het bureau de
nodige informaties. Bovendien worden
hun opmerkingen bestudeerd door drie
studiecommissies, die de minister van
Verkeer en Waterstaat heeft ingesteld.
Op het Haarlems bureau kunnen be
langhebbenden ook inlichtingen krijgen
over nieuwe plannen met betrekking
tot Schiphol. Dr. Samkalden vindt het
juist dat het probleem nu centraal aan
gepakt wordt, hoewel dit naar zijn me
ning wel eerder had kunnen gebeuren.
bouwbedrijfsbond. De heer Kloos ver
telde, dat de minister formeel het recht
heeft in te grijpen als een cao hem
niet zint, maar dat het kabinet te wei
nig doet aan de werkloosheidsbestrij
ding.
Hij vroeg zich af of de regering
soms wil, dat de feiten hun eigen loop
gaan nemen, zoals bij de invoering
van de vijfdaagse werkweek. „Donder
dag zult u weten wie in de Kamer uw
bondgenoten zijn", besloot hij.
Voorzitter Mertens gaf de verzeke
ring dat het bestuur van het NKV ach
ter de demonstratie staat. „De actie is
op oirbare en waardige wijze gevoerd
om redelijke verlangens gehonoreerd
te krijgen", zei hij.
Enkele tientallen leden van de Chris
telijke bouwvakarbeidersbond, die niet
deelnam aan de demonstratie maar in
Amsterdam vergaderde, waren op
eigen kosten naar Den Haag gekomen
om de protestoptocht mee te maken.
De christelijke bond had niet aan de
optocht in Den Haag willen meedoen,
omdat men het risico van ontsporing
te groot vond.
„Wij willen geen rel; dat is beneden
de waardigheid van een christelijke
bond", zo stond te lezen in de Opbouw
het bondsblad van de NCB.
„Dat wil overigens allerminst zeg
gen dat we het niet eens zouden zijn
met de andere bonden", zo zei de voor
zitter van de NCB, de heer J. Hazes,
gisteren in het Amsterdamse Congres
centrum RAI. „We zijn even ontevre
den over de beslissing van de over
heid".
De voorzitter van het Christelijk
Nationaal Vakverbond, de heer J. v.
Eibergen, stelde veel vertrouwen in
de volksvertegenwoordigers: „Wij
vertrouwen, dat het parlement aan
UTRECHT De twaalf man sterke
fractie van de KVP in de Utrechtse ge
meenteraad is in twee delen uiteenge
vallen. Eeh geschil over de financie
ring van de gemeente-uitgaven is er de
oorzaak van dat fractievoorzitter J.
H. A. Roovers, prof. mr. A. Soons, drs.
F. Huysmans en de heren J. van der
Star en C. Vuister gisteren hebben ge
broken met de rest van de fractie,
waarvan ook de wethouders A. J. Ver
geer en A. P. van Kohingsbruggen
deel uitmaken.
Een commissie uit de KVP, bestaan
de uit prof. dr. H. W. J. Bosman, oud
staatssecretaris van financiën dr. W. L.
G. Hoefnagels en de Rotterdamse wet
houder G. Z. de Vos, gaat de twee
standpunten toetsen.
De groep-Roovers heeft besloten tot
zolang als afzonderlijke KVP-fractie in
de raad op te treden.
ADVERTENTIE
caballerö
uw positie de grootst mogelijke aan
dacht zal besteden en in haar conclu
sies zich zodanig zal uiten dat u ge
noegdoening zult verkrijgen.
„De verbazing, zo niet verbittering,
dat ook de overeenkomst inzake de pen
sioenpremie is vernietigd, vind ik vol
komen begrijpelijk", zei de heer Van
Eibergen. Hij vroeg zich af wat de
overwegingen van de regering konden
zijn geweest.
„Men was en is zich bewust dat de
pensioenen in de bouwnijverheid nog
steeds te laag zijn en in de tweede
plaats dat men langs deze weg tege
moet komt aan de opvatting dat wij
overbesteding moeten tegengaan. Wel
nu, deze zo uitermate sociale maatre
gel is afgekeurd. Ik kan alleen maar
zeggen, dat ik daarover stomverbaasd
ben. Ik kan me niet voorstellen dat 'n
parlement dit zou kunnen sanctione
ren".
AMSTERDAM De twee bordelen
van de Amsterdammer M. Th. de V.
bekend als Rinus Vet, tullen gesloten
blijven. Het kort geding, dat hij had
aangespannen tegen B. en W. van Am
sterdam die sluiting van de twee hui
zen hadden bevolen, heeft hij verloren.
De president van de Amsterdamse
rechtbank vond, dat het sluitingsbevel
van B. en W. op twee artikelen van de
Gemeentewet berustte, die hem doel
treffend voorkwamen, en die volgens
hem niet buiten verhouding zijn.
De eiser werd veroordeeld tot beta
ling van de kosten van het geding,
vierhonderd gulden.
Morgen moet De V. terechtstaan we
gens het verhuren van kamers aan
prostituées.
DEN HAAG Er moeten in Limburg een of twee grote fabrieken komen, die
als „motor" kunnen optreden bjj de verdere industrialisatie van dit gebied. De
vestiging van DAF is een goed voorbeeld van zo'n „motor".
Dit was een van de vele wensen die gisteren in de Tweede Kamer naar voren
kwamen b(j de behandeling van de economische situatie in Limburg en de steun
aan de particuliere mjjnen. „Ik kan me indenken", zei de socialist dr. A. P. Oele,
„dat de minister op dit moment zo'n „trekpaard" niet heeft, maar het zal in elk
geval moeten worden gevonden".
Hij noemde de ontwikkelingen in dit
deel van het land „dramatisch". Hij
vond dat er daarom opnieuw maatrege
len nodig waren, die passen in de situa
tie van vandaag. Een van die maatre
gelen legde de socialist in een motie
neer: „Er moet vijftig miljoen gulden
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Fijn zo! Nu weet u tenminste
zéker dat u werkelijk behang
van topklasse koopt. Fixacolor.
't Staat op het staalboek. Samen
met het vertrouwde merk R&D.
Fixacolor. Een garantie dat u
voor 't zelfde geld het beste
krijgt. Kwaliteitsbéhang van
Rath Doodeheefver. Vraag
uw vakman.
ontwerpers en fabrikanten van behang
GRONINGEN De Groninger poli
tie heeft gisternacht de 22-jarige H. F.
uit Winschoten, die vorige week don
derdag op weg naar het gerechtsge
bouw in Groningen ondanks de hand
boeien zijn bewakers te vlug af was,
van zijn bed gelicht en opgesloten. F.
wordt verdacht van een inbraak in
Winschoten.
ADVERTENTIE
Nu ook een
superieure
Doa mee aan de grote prijsvraag
en win 1000 gulden
Deelname formulier bij uw winkelier
Toneelspeelster en TV«actrlce Sigrid Koetst
25 STUKS 1.60 EEN LAURENS PflODUKT
HILVERSUM Het Verbond voor
Veilig Verkeer gaat het komende kwar
taal speciale aandacht schenken aan de
vrachtwagen in het verkeer.
De vrachtwagenchauffeur zal erop
worden gewezen dat hij:
afstand moet houden op de grote
weg
9 bij het achteruitrijden op kinderen
achter zijn wagen moet letten
bij het rechtsaf slaan ruimte voor
fietsers en hommers vrij moet la
ten.
Bestuurders van personenauto's moe
ten:
bij het inhalen van vrachtwagens al
even te voren op de linkerbaan
gaan rijden zodat zij zichtbaar zijn voor
de vrachtwagenchauffeur
bij het invoegen op autosnelwegen
vrachtwagens eerst laten passe
ren.
Verder wil het verbond proberen de
verhouding tussen de chauffeurs van
vrachtwagens en die van personenau-
AMSTERDAM -- De Koninklijke Ne-
derlandsche Stoomboot Maatschappij
wil samen met twee rederijen uit Mid-
den-Amerika zes vrachtschepen van 'n
nieuw type laten bouwen.
Deze rederijen zijn de Flota Mercan-
te Grancolombiana en de Compania
Anonima Venezolana de Navegacion.
Tussen deze maatschappijen en de
KNSM bestaat op de routes van West-
Europa naar Midden- en Zuid-Ameri-
ka al jarenlang samenwerking. Het is
echter voor het eerst dat de drie
rederijen gezamenlijk nieuwe sche
pen zullen bestellen.
Het moeten schepen worden in de
Trident-klasse, een nieuw type stuk-
goedschip met een draagvermogen van
ruim 11.000 ton, dat de KNSM heeft la
ten ontwerpen. De schepen krijgen zeer
grote luikhoofden en deuren in de romp
zodat vorkheftruks de lading in of uit
het schip kunnen rijden. Ze moeten be
halve containers en gepalletiseerde la
ding ook gestorte lading en auto's kun
nen vervoeren.
De drie rederijen zullen met deze
schepen een nieuwe, wekelijkse dienst
gaan varen tussen havens in Neder
land, Colombia en Venezuela.
De schepen zullen ongeveer twee
maal zoveel kosten als een conventio
neel schip van dezelfde tonnage. Wer
ven in Nederland en in het buitenland
is gevraagd een prijsopgave te doen.
to's te verbeteren. Het wil de personen
auto-berijders op de hoogte brengen
van de problemen van de vrachtwa
genbestuurders en het wil de laatsten
ervan doordringen dat zij alles moeten
doen om hinder en ongemak vi»or
andere weggebruikers te beperken.
Hoe "nodig de actie is, maken de acht
doden die de vorige week vielen door
ongelukken met vrachtwagens, over
duidelijk. Een ander gegeven dat te
denken geeft: vorig jaar was er van
elke drie vrachtwagens één betrokken
bij een ongeluk voor personenauto's
van het cijfer één op 4,6.
UTRECHT Dames- en herenkap
pers gaan na 8 april evenveel verdie
nen. Ook wordt het looh voor kappers
gebaseerd op leeftijd en ervaring in
plaats van op functie, zoals voorheen.
Hierover is gisteren overeenstem
ming bereikt in de "nieuwe cao voor het
kappersbedrijf. Het contract geldt voor
zestienduizend man. 't Nieuwe loonsys
teem betekent voor velen al een loons
verhoging. Het inkomen van werkne
mers, dat er door de vernieuwing niet
op vooruit gaat, wordt met vijf procent
verhoogd.
extra worden uitgetrokken voor de be
strijding van de werkloosheid in dit ge
bied".
Die werkloosheid betreft overigens
niet ex-mijnwerkers. Zij vinden voor 't
overgrote deel elders werk. Het neemt
niet weg, dat zoals dr. ir. Oele zei, de
werkloosheid in de mijnstreek is opge
lopen tot acht procent.
De liberaal mr. F. Portheine sprak
over een „unieke situatie, die om unie
ke maatregelén vraagt". Hij vond ove
rigens dat voorlopig niet moet worden
gedacht aan sluiting van meer mijnen
dan tot nu toe is voorzien.
De communist M. Bakker wilde hele
maal een eind maken aan het sluiten
van de mijnen. Vandaar zijn motie om
hierachter onmiddellijk een punt te zet
ten. Dwars hier tegenover stond weer
het standpunt van mr. dr. Imkamp (D
66) die vond dat Limburg in een chaos
terecht was gekomen. „Het is met de
kolen gedaan".
Het werd tijdens de debatten wel dui
delijk, dat de Kamer iets verwacht van
minister De Block (Economische Za
ken). De KVP'er J. H. J. Maenen zelf
Limburger kwam met een waslijst
van wensen. De belangrijkste hiervan
was, dat zijn geboortestreek een geheel
nieuwe structuur moet krijgen.
Hij wilde dat er een kortere procedu
re komt voor de premieregelingen ten
gerieve van nieuwe ondernemingen. Mr.
Portheine vond, dat deze regelingen
over een langere tijd moeten worden
gespreid, en dat er niet moet worden
gemillimeterd.
De PSP'er dr. B. van der Lek wil 'n
motie indienen, waarin de regering
wordt gevraagd zelf fabrieken in Lim
burg te gaan bouwen.
Zowel dr. ir. Oele als de heer C. F.
van der Peijl (CHU) wilde weten of er
toekomst is voor de chemische bedrij
ven van de Staatsmijnen, die volgens
de heer Oele toch nog steeds een posi
tieve taak hebben in het Limburgse
proces van industrialisatie. De heer
Van der Peijl vroeg zich af of die che
mische bedrijven konden concurreren
met de grote ondernemingen in het Bot-
lekgebicd.
De Kamer hikte wel wat aan tegen
de subjectieve steun aan de particulie
re mijnen. Mr. dr. Imkamp vond het
dwaas dat er zeshonderd miljoen gul
den voor dit doel wordt uitgetrokken.
De solialist Oele -wees de steun niet
af. Hij wil echter en hij vraagt dit
via een motte dat de staat een goed
toezicht zal uitoefenen op de besteding
van het geld en dat, als de mijnen het
volledige bedrag niet nodig hebban, het
restant ervan wordt gebruikt voor de
herstructurering van dit gebied.
Ook de heer Van der Peijl vroeg wel
ke sancties de regering heeft als het
geld niet goed wordt gebruikt, en mr.
Potheine sprak over „onzekerheid in
zake de controle en de duur van deze
steun". De heer Maenen en met hem
enkele andere sprekers drongen aan op
een snelle beslissing over deze steun
voor 1972 en 1973.
ADVERTENTIE
(en spaart bovendien de maag)
^Poeders, tabletten, cachets.
ROTTERDAM In Europoort brak
gisterochtend onder het achthonderd
man tellende personeel van het Ameri
kaanse aannemingsbedrijf Fluor 'n sta
king uit. Fluor bouwt een ammoniakfa-
briek voor Esso. De stakers eisten een
loonsverhoging van 4,5 procent en werk
tijdverkorting.
Tegen de middag keerde de rust
weer. De directie heeft toegezegd de
wensen zo mogelijk in te willigen. Van
daag zijn de besprekingen voortgezet.
jpr dreigt in Nederland een nieuwe
rage te ontstaan, die op het eerste
gezicht wel een aardige bijdrage tot
de toeristische amusementsbedrijven
lijkt maar, aldus het „Haarlemse Dag
blad" (onafh.) een aantal gevaarlijke
kanten heeft: „wildreservaten" met
„safari-uitstapjes".
„Men heeft 't plaai opgevat uitge
strekte bos- en heidegebieden te
omheinen en daar een aantal leeu
wen in los te laten. Die gebieden
zouden dan door toeristen kunnen
worden doorkruist in gesloten au
to's. Er zijn nu al twee afzonderlij
ke opzetten voor zo'n wildpark en
de ervaring heeft geleerd, dat nieu
we ideeën op het afgegraasde ter
terrein van toeristenvermaak altijd
naarstig navolging krijgen. Het ge
vaar dreigt dus, dat in ons land
een aantal „wildparken" ontstaat
dat groter is dan de oppervlakte
van Nederland en de bevolkings
dichtheid toestaan. Daarbij komt
nog het feit, dat de Nederlander nu
niet direct de meest geschikte men
taliteit heeft om de weelde van
„roofdieren in het wild" te kunnen
dragen. Niet alleen is men in een
overgeciviliseerd land als het onze
geneigd tot achteloosheid omdat
men niet gewend is op zijn hoede te
zijn voor de gevaren van een ont
moeting met roofdieren en dus gro
tere risico's neemt dan verantwoord
is, maar ook de dieren zelf bevinden
zich in dergelijke reservaatjes in
een situatie, die hun aard niet vol
ledig honoreert. Het blijft allemaal
een gebrekkige nabootsing van het
„echte", met alle nadelen van
dien. Zo'n kunstmatige „safari"
wordt eigenlijk een belachelijke en
gevaarlijke vertoning, waarvoor
wel zeer gedegen voorschriften zul
len moeten worden ontworpen om
ongelukken en dierenmishandeling
te voorkomen.
De Nederlandse Organisatie voor
Dierenbescherming is dan ook al
klaar wakker en men zal het haar
niet euvel kunnen duiden als zij
zich verzet tegen een ongebreidel
de navolging van deze nieuwe mo
de. Het zou zelfs aan te bevelen
zijn niet meer dan één vergunning
voor zo'n wildpark af te geven en
daarmee een proef te nemen onder
scherp toezicht. Dan kan men na
een paar seizoenen de balans op
maken en zien of er aanleiding is
elders in het land een tweede
„wildpark" toe te staan. Het zou
best kunnen zijn, dat het in de
praktijk niet eens verantwoord
blijkt de mensen en de dieren aan
het experiment te wagen".
T)e verbittering en de paniek onder
de Nederlandse wegvoerders over
het nieuwe vergunningensysteem voor
het internationale wegvervoer over de
Duitse wegen is zeer groot. Vooral de
kleinere transportbedrijven voelen zich
rechtstreeks en op korte termijn in hun
bestaan bedreigd. De onrust onder de
vele duizenden werknemers, die hun
brood verdienen in het internationale
wegtransport naar en via de bondsre
publiek is niet minder groot. Hun
werkgelegenheid staat op het spel. De
boosheid van de vervoerders richt zich
niet alleen en zelfs niet voornamelijk
op de kwade genius achter het nieuwe
vergunningenstelsel, de Westduitse mi
nister van verkeer Leber. De verwijten
richten zich nu vooral tegen de Neder
landse staatssecretaris Keijzer (Ver
voor), die zich volgens de vervoerder»
door zijn Duitse collega in de luren
heeft laten leggen. Dc ongerustheid
van de wegvervoerders is allerminst
ongefundeerd, aldus „De Volkskrant"
(rk).
„De heer Leber is er vauaf het be
gin van zijn ministeriële loopbaan
op uit geweest om op het stuk van
het vervoer in zijn land een krach
tig protectionistische koers te va
ren. Ten voordele vooral van de
zwaar verliesgevende Duitse spoor
wegen. De rekening van die be
scherming heeft hij steeds het Ne
derlandse wegvervoer willen laten
betalen, dat in de loop van de na
oorlogse jaren door betrouwbaar
heid en efficiency een dominerende
positie op de Europese en vooral
op de Duitse wegen heeft gebouwd.
Staatssecretaris Keijzer heeft eind
vorig jaar de heupzwaai waarin
minister Leber de Nederlandse
wegvervoerders dreigde te nemen,
uitstekend gepareerd. In de afwer
king van zijn tegenactie lijkt hij
nogal slordig te werk te zijn ge
gaan, waardoor hij toch nog door
zijn Duitse tegenspeler beentje is
gelicht. Het is nog niet te overzien
hoeveel schade aan geld, maar
vooral aan werkgelegenheid de be
langrijke vervoersbedrijfstak on
der het nieuwe stelsel zal gaan lij
den. De eerste berichten stemmen
daarover allerminst optimistisch.
Het is goed dat een aantal KVP-
Kamerleden de regering gemaand
heeft met spoed overleg te plegen
met de Duitse regering om „ramp
zalige gevolgen" van het vergun
ningenstelsel voor de Nederlandse
vervoerders te voorkomen. Dat zal
een even dringend geboden als
lastig te verwezenlijken karwei
worden".
ADVERTENTIE
m