Ernst en Lalala Nieuwe opzet Talensprijs voor beroepsschilders Uitreiking „Oscars" ADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN UIT DE KERKEN FINANjpl: XE NOTITIES Key en Kramer gelijke winst Grafische export Proost Brandt Iets hoger winst Mosa PILOOT STORM I RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG VRIJETIJDSSCHILDERS Een bezeten wereld Pagina 2' MAAND/G 8 APRIL I9oo 25 wonderlijke droefheid deed hem zacht jes schreien, alsof er iets liefs van hem heengegaan was, maar de droef heid was nog niet tot lééd gegroeid. Een kind alleen wakker in het don ker, in een vreemd, slapend huis, dat zijn geheimen niet wil openbaren, een armzalig klein mensje met een hart schreiend om de eenzaamheid, waar van het verstand nog niet wist, een eenzaamheid die zou duren en duren. Kleine Freek begreep zijn tranen niet, hij begon weer in te slapen. En buiten ging de nacht in donker zwijgen voort. Freek stond aan het bed van zijn vader, van zijn dode vader en be greep het niet. Achter hem schreide moeder hartverscheurend en Queeny schreide en oma en Leentje schrei den, en oom Johns ogen waren rood. Was dat vader, die stille wassen pop? Hoe kon dat nu, terwijl hij gis teren zo blij was? Dit was vader niet, dit kon vader niet zijn. Waar was dan vaders tegenwoordigheid, die al tijd zijn nabijheid in rust en kalmte deed gevoelen? Wat daar lag was net zo min vader als dat groene en witte ding met bloed Riekie Sol was ge weest. Freek herademde. Zie je wel, het kon ook niet. Vader was gisteravond gestorven, zei de dokter, maar daar na nog had Freek zijn stem gehoord, zijn hand gevoeld op zijn voorhoofd, vaders hand, ruw en warm, net als altijd. Freek keek naar buiten, door een kier van de toegeschoven gordijnen. De zon scheen helder, voor het eerst sedert dagen, vader had dat gisteren zo gezegd. Het leven is heerlijk, je moet blij zijn en gelukkig, had vader gezegd. Freek glimlachte bijna. Hij voelde zich ook niet ongelukkig, alleen maar verwonderd, versuft bijna van ver wondering. Er werd gescheld, het was de dok ter. Oma en Queeny brachten moeder de kamer uit. Ook John stond bij de tafel, zwijgend, hij keek niet naar de jongen, liet hem stil begaan, wist al leen dat hij daar stond bij zijn vader en verwonderlijk kalm was, heel an ders dan ze één van allen hadden ge dacht. Voorzichtig raakte Freek een hand aan van de dode, trok huiverend voor de marmerkoude zijn vingers snel te rug. Vader, fluisterde hij, in de ruimte, niet tegen het lichaam, dat daar bewegingloos lag. Ook John legde een hand op Freeks schouder, duidde op de deur. Kom, de dokter... Waarom nog? Vader is toch... Ssst, wees een brave jongen. Freek volgde. In zijn hoofd droom de vaag muziek. Beneden was ook dokter Wegen, hij stond over moeder heengebogen, die doodsbleek en met een door tranen gevlekt gezicht achterover op de divan lag. Freek zag een grote, forse man, groter nog dan zijn vader geweest was. Zijn gezicht was donker ge kleurd en glad geschoren, de neus dik, de mond fors, de kin vierkant. Het donkerblonde haar, grijzend aan de slapen, was glad achterover ge borsteld, lichtelijk gepommadeerd. Hij richtte zich op toen de kamerdeur openging en kwam op hen toe. Zo, is dit de jongen? Zijn stem klonk nauwelijks gedempt er lag hardheid in evenals in de blik van 'de grijze ogen, die niet geheel helder waren, maar van een licht, troebel grijs. Freek huiverde onder de blik van die ogen en toen zijn hand in die van de arts kwam te liggen, had hij plotseling willen schreeuwen van een niet onder woorden te bren gen angst. En ook afkeer mengde zich daaronder alsof hij iets ijselijks had aangeraakt. Bemerkte dokter Wegen iets van de indruk, die hij maakte? Het leek Freek, dat, toen hij zijn ogen neersloeg, er een zweem van een glimlach in die van de dokter kwam. Een herinnering vlamde op in de jon gen: een onweershemel, kort geleden villa „Mara", de man op het duin... De arts bracht hem naar de divan. Mevrouw Arlsover, uw zoon... Freek keek opzij naar zijn groot moeder, die naast moeder op de rand van de divan zat en nu langzaam overeind rees. Zij pinkte een traan weg met een helderwitte naar eau de cologne riekende zakdoek. Zij had nooit erg veel van vader gehouden, wist Freek, en hij glimlachte bijna toen hij bedacht, dat vader zeker zou hebben gezegd: Een damestraan, mijn jongen. Eleonoor sloeg langzaam de gezwol len oogleden op, haar blik zocht even, bleef dan rusten op Freek. Met een snik strekte zij de armen naar hem uit en trok hem naar zich toe. Freek voelde haar hart kloppen, haar armen knelden en deden hem pijn, haar tranen maakten zijn ge zicht nat toen zij hem radeloos begon te kussen. Arm Freekie, arm kind je, stamelde zij, ach schat, zo jong al... Haar stem schoot uit in een wanhopige kreet. Het verdriet van zijn moeder bracht Freek ook tot tranen. Hij kuste haar gloeiende wangen. Moekie, mam mie,... troostte hij, en streelde heur verwarde haar. Hij wilde nog iets zeggen, maar plotseling de dokter ziende met de spottende ogen zweeg hij, en een schaamte sloeg in hem op, alsof vader zich verstopt had en hij zijn verblijfplaats bijna had verraden. Die dag hoefde hij niet naar school. Waarom niet? Hij voelde zich er best toe in staat. In huis was alles veel akeliger. Moeder sliep die middag, Queeny was naar huis gegaan om voor de baby te zorgen, oom John en oma zaten samen aan de tafel in de huiskamer met boeken en papieren. Oom John ging weg, kwam weer terug, rommelde in vaders bureau, zat dan weer bij oma. Later kwam ook moeder bij hen zitten, doodsbleek in haar ongegar- neerde zwarte japon. Zij knikte op al les wat oma en oom John voorstel den, af en toe snikte zij nog en beet op haar zakdoek. Oma legde haar smalle hand op de arm van haar doch ter. Kom, kom, Noortje, beheers je... Waarom? vroeg Eleonoor en schouderschokte, zeg eens, moe der waarom...? Haar stem haperde klonk bijna vijandig. Freek zat vergeten in zijn hoekje op het lage stoeltje en zag alles aan. Er was niemand, die op hem lette. Hij verlangde er ook niet naar; een soort verdoving lag over hem, het was of hij alles achter glas zag, het deed hem niets. Hij miste vader ook nog niet. Vader was immers weieens meer weg naar de stad voor zaken, naar het dorp voor verf, in zijn ate lier aan het werken. Het was of hij elk ogenblik zou kunnen binnenstap pen. Het was alles te vreemd en te onwezenlijk, Freek aanvaardde het nog niet. De dagen stonden niet stil, dat was nog het wonderlijkste. Allen gingen gewoon hun gang: de mensen, de die ren, de herfstdagen. De zon scheen fijntjes over gouden lover, de wind woei fris, maar zonder scherpte. Om vaders open graf ritselden de 5 dode bladeren, sommige dwartelden 5 mee met vader in de kuil... Met va der?.., nee immers, vader was dat niet meer. De dominee sprak een paar woor den. Vader had ook bij zijn leven niet gehouden van lange redevoeringen. (Wordt vervolgd) 3782. Davids hoofd was nog vervuld van al die symbo len-combinaties, die de sleutel tot het merkwaardige bouwwerk bleken te vormen. De geheimzinnige tekens waren opeens uit de vakken verdwenen en het hele paneel schoof omhoog, waardoor een toegang vrij kwam. David trad zonder aarzelen naar binnen en toen zijn ogen aan het schemerige licht gewend wa ren, zag hij de gestalte van een mens!.. Weliswaar enigszins afwijkend van zijn eigen li chaamsbouw, vooral wat het hoofd betrof, maar toch onmiskenbaar een mens! Na al die eenzaamheid ein delijk een menselijk wezen! De vreugde over deze ont moeting bleek wederzijds te zijn. Er volgde een vrucht bare gedachtenwisseling in de ware zin des woords, want het drong opeens tot David door dat het onder houd langs telepatische weg geschiedde. Mentos, zoals zijn gastheer heette, bleek het enige levende wezen in de stad-planeet te zijn was dus even eenzaam als de onverwachte bezoeker. Tussen de „Brandpunt"-uitzending over ds. Martin Luther King en de re portage van het Eurovisie-Songfestival zaten zaterdagavond vier minuten pau ze zonder muziek. Niet ten onrechte, want deze stilte markeerde de kloof tussen de ernst en het amusement, waar de tv-programma's van het afge lopen weekend door werd gekenmerkt. Het toeval wilde, daat een ploeg van „Brandpunt" in Amerika bezig was met de vervaardiging van een portret van ds. King, toen deze stierf. De repor tage, die zaterdagavond werd uitgezon den, werd dan ook een „onvoltooid por tret" genoemd. Naar de vorm was dit inderdaad het geval, maar naar de in houd niet. Bijna elk vereeuwigd mo ment uit een leven als dat van ds. King (zoals in de „Brandpunf'-uitzen- ding bijvoorbeeld zijn voorbereiding op de campagne tegen de armoede), is min of meer karakteristiek en dus als het ware een voltooid portret. En vooral als het waar is, dat men de mens moet beoordelen naar zijn beste momenten. Want ds. King had er heel wat! De kerkelijke zendgemachtigden vul? den hetgeen er aan de „Brandpunt"-uit- zending mocht hebben ontbroken, zon dagavond aan en gaven het ook wat meer achtergrond door het interview dat BBC-verslaggever Gerald Priest- land kort voor diens dood met ds. King had. Dit gesprek „Twijfel en ze kerheden" genoemd, vormde een zeer indrukwekkend zelfportret, een soort geestelijk testament van de grote ne gerpredikant. Navrant was in dit ver band de vraag aan ds. King of hij niet bang was, een gewelddadige dood te zullen moeten sterven. Hij antwoordde hierop onder meer, dat er genoeg zieke mensen in de wereld waren die hem zouden kunnen vermoorden, maar dat de gedachte aan de dood geen belem mering voor zijn werk kon zijn en dat het niet ging om de duur, maar om de kwaliteit van zijn leven. Er waren in deze uitzendingen nog meer opmerkin gen van King het citeren waard („De oog- om-óog-mentaliteit heeft tot gevolg dat iedereen blind wordt", bijvoorbeeld) zodat de kerkelijke zendgemachtigden er goed aan zouden doen, de tekst van dit interview integraal te versprei den. Nog meer ernst kregen we te horen van de entomoloog dr. C. J. Briejèr, die zondagavond in het „Gesprek op zondag" met de voortreffelijke inter viewer Jaap van Meekeren een aantal zeer pessimistische verwachtingen uit te betreffende het lot van honderden miljoenen mensen in de zeer nabije toekomst, ontleend aan Amerikaanse ge gevens en gebaseerd op de door hem zelf geconstateerde overeenkomst tussen de menselijke en de dierlijke bevol kingsexplosie en de katastrofale gevol gen daarvan. Ook dit betoog zat vol be- hartigens- (en dus het citeren) waar dige opmerkingen, maar blijkens de conclusie van Jaap van Meekeren be stond op dat gebied weer overeenkomst tussen dit gesprek en dr. Briejèrs boek „Zilveren sluiers" over de bestrijding van schadelijke insekten. Voordie cita ten moet U dus naar de boekhandel. Het amusementsgedeelte werd dit weekend voornamelijk bepaald door het Eurovisie-Songfestival. U weet na tuurlijk allang dat het Spaanse meisje Massiel eerste werd met „Lalala" (verschrikkelijk originele titel!), op de voet gevolgd door de in een soort mi- nijurk-annex-pantalon gestoken Cliff Richard me '^Congratulations" en de Ffancaisè I&flSeaa Aubret (de vrijwel volmaakte voordracht van een groot chansonnière) met het wat Bécaud- achtige liedje „La Source". Ronnie To- ber (met „Morgen" op een gedeelde laatste plaats geëindigd) zei gistermid dag in „Monitor", deze uitslag te hebben verwacht, omdat Spanje nog nooit ge wonnen had, Engeland vorig jaar eerste was geworden en Isabella Aubret een keersongeluk had gehad. Als we dat eerder hadden geweten, hadden we niet zo voor Ronnie ge duimd! J. v.d. K. LONDEN De Spaanse zangeres Massiel heeft zaterdagavond in de Londense Alberthall het dertiende Inter nationale Songfestival gewonnen. Op de foto wordt zij op hartelijke wijze omhelsd door de grote favoriet, die slechts tweede werd, Cliff Richard. 68. De gangster Lang ligt met ontbloot bovelijf op de grond. Zijn rug vertoont de bloedige striemen van een geseling. Toen Hoe had begrepen dat Lang niet wist waar het parelsnoer zich bevond, was de gangster af gemaakt met een dolk. Uit de wanorde in de suite blijkt dat dg moordenaars zijn vertrekken voor de zekerheid grondig doorzocht hebben. Vergeefs natuurlijk. Plotse ling bedenkt de Rechter weer dat hij hier in de herberg voor een dokter doorgaat. Hij mag niet teveel uit zijn rol vallen. Dus fluistert hij kapitein Sioe een paar in structies toe en volgt hem naar de hal, waar grote con sternatie heerst. „Wat is er toch gebeurd?" roept de herbergier op schrille toon. „Meneer Lang is vermoord en zijn suite is geplunderd", zegt Sioe. „Ik verzoek alle gasten om hun kalmte te bewaren. Ik zal mijn mannen dag en nacht bij de herberg laten posten om te verhin deren dat er nog meer aanslagen worden gepleegd." Jammerend spoedt de herbergier zich naar zijn suite om de schade te gaan opnemen. Rechter Tie houdt zich op de achtergrond. De mysterieuze Hoe moet met zijn boeven via de achteringang zijn binnengedrongen, be denkt hij. Lang's suite grensde aan het achtererf. De Rechter trekt zich de moord erg aan. Lang verdiende volledig te sterven, maar niet op deze wijze. 79. Zodra Tekko het woord dieven genoemd had en een beweging alsof hij iets wegnam met de hand, ge maakt had, wees de brigadier tot wie hij het woord richtte met een sloom gebaar over zijn schouder naar een aangrenzend vertrek. Tekko staakte zijn verhaal met de bedoeling dat bij de man waar hij nu op af stevende, voort te zetten. Dat deed hij dan ook maai zijn relaas scheen niet de minste indruk op de inspec teur te maken. „Dieven?" herhaalde de dikke dienaar der wet die met behulp van een waaier en een grote draaiende vin de drukkende hitte trachtte te verdrijven. „Opgesloten zei u? Welnu, laat ze dan maar zitten. Ze zitten goed. Als de zon onder is en het wat koeler wordt kom ik ze wel halen!" Tekko die begreep dat de dikkert onder geen voorwaarde te bewegen zou zijn met hem mee te gaan, keek hulpeloos rond. En toen ontdekte hij op eens het aanplakbiljet dat op de muur zat en waarop het vliegtuig stond afgebeeld waarmede hij zo juist zelf gevlogen had. „Duizend Zanzibarijnse florijnen be loning" stond er boven. „Als u die duizend florijnen wilt verdienen, die uitgeloofd zijn voor de opsporing van dat watervliegtuig, zal ik u helpen!" Tekko speelde zijn laatste troef uit, terwijl hij op het aanplakbiljet wees. „Ik weet waar het is en ook waar of de daders zijn. Als u het geld niet wilt hebben, ga ik er zelf op af'. „Wat zeg je? Duizend florijnen?" sprak de inspec teur opeens actief. „Vooruit, Azijs me de weg! Ik ben je man!" HILVERSUM I 18,00 Stereo: Meisjeskoor en licht instrumentaal sextet. 18.19 Uitzending van D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 NCRV-Vocaal ensemble, strijkor kest en orgel: gewijde muziek. 19.30 19.35 Der für die Sünde der Welt ge- marterde und sterbende Jesus, Passie oratorium, Telemann, uitgevoerd door Radia-Kamerorkest, NCRV-Vocaal- ensen.ble en solisten. 22.00 Literama: radio-kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Passiemedi tatie .22.50 Mozart, schrijver van mu ziek en brieven: voordracht van brief fragmenten. 23.30 Stereo: Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojoum. 18.30 De tafel van (half) zeven», gevar. progr. (Om 19.08 Paris vous parle.) 19.30 Nws. 19.35 RVU: BelgiëCultuurNe derlandIs er verband tussen deze drie begrippen?, door dr. G. Vasina, Cultureel Attaché Belg. Ambassade. NRU: 20.05 Scala Internationaal: maandelijkse round-up van literatuur, toneel, muziek, dans, beeldende kunst en film. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Jazzpresso. 23.25 Radiorama: veertiendaags mini-magazine. 23.55 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. NTS: 19.00 Joum. 19.06 Mensen in alle ernst (Aaf Bouber). VARA: 19.31 In kleur NTS: 20.00 Joum. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Per seconde wijzer, quizprogramma. 21.30 Hadimassa, show programma. NTS: 22.15 Journ. KRO: 22.2022.40 Pastoraal Concilie. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. NTS: 19.00 Joum. VPRO: 19.30 In kleur: Woody Woodpecker, tekenfilmpje. HOLLYWOOD De Academie voor Filmkunst en Wetenschap in Holly wood heeft besloten de uitreiking van de jaarlijkse grote filmprijzen, de Os cars, die vanavond zou plaatsvinden, uit te stellen in verband met de dood van dominee Martin Luther King. Vier negeracteurs: Sammy Davis jr., Diahann Carrol, Sidney Poitier en Louis Armstrong hadden, voor deze beslissing viel, al meegedeeld dat zij uit eerbied voor de nagedachtenis van de vermoorde negerleider niet aan de plechtigheden zouden deelnemen. Het is voor het eerst in de veertigjarige geschiedenis van de Academie dat de uitreiking van de Oscars wordt uit gesteld. De plechtigheid zal nu woens dag, een dag na de begrafenis van dominee King, worden gehouden. 19.13 Something special: muz. show 19.40 Een mens is maar een mens, ge sprekken. NTS: 20.00 Joum. VPRO: 20.20 De Bezetene, Nederlandse film. 21.00 De l'Amour, speelfilm, (filmkeu ring: 18 jaar). NTS: 22.30—22.35 Joum. HILVERSUM I. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Opera-ouvertures (gr). 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Volksmuz. uit Rusland (gr). 8.00 Nws. 8.11 NCRV- lied. 8.14 Klassieke gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Stereo: Moderne orkestwerken (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Pianorecital: moderne muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd pro gramma. (plm. 12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen voor land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: mu zikaal middag-magazine. (16.00-16.02 Nws). 17.00 Overheidsvoorlichting: Het dagelijks leven in de Nederlandse An tillen. Een serie klankbeelden van Ray- mundo Debrot. Vandaag: de Ameri kaanse toerist. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek (vervolg). (Om 8.30-8.35 De groente man.) 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.40 Radiokoor en solisten: klassieke gewijde muziek. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen: populair verzoekpro gramma. (11.00-11.02 Nws. 11.02-11.32 RVU: David Hume als wijsgeer, door Prof. G. R. Nuchelmans.) 11.55 Beurs berichten. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Muze belicht: filmmu ziek. 14.23 Prix Italia: hedendaagse muziek (opn.). AVRO: 15.00 De paarse chevalier, hoorspel. 15.45 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Hoorn en piano: mo derne muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixielandmuziek (gr.). 17.30 Tus sen 10 plus en 20 min: lichte grammo- foonmuziek voor tieners. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Neder landse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.03 Klink-Klaar: zonder nonsens. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Zorro: tienerprogramma. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevarieerd platenpro- gramma. (14.00 Nws.)15.00 Nws. 15.03 Er Jee Em Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogram- ma. (17.00 Nws.) MAANDAG 8 APRIL 1968 DUITSLAND I 10.00 Joum. (herh. v. gisteravond), en muz. 12.0013.30 Act.-kroniek. 16.40 Joum. 16.45 Lezing. 17.20 Voor de vrouw. ,17.40„Voor, de vrouw. 18.00 18.05 Journ.(Reg. progr.: 18.05 Act. 18.19 Sportjoum. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-serie. 19.59 Progr.- overzicht. WDR: 18.05 TV-serie. 18.1Q Praatje. 18.20 Weekjoum. 18.25 Goeden avond. 18.30 Hier und Heute: joum. 19.10 Dierenfilm. 19.40 Filmrep.). 20.00 Joum. en weerber. 20.15 Filmrep. bij nieuws van gisteren en morgen. 21.00 Quizprogr. 21.45 Discussie. 22.30 Joum. commentaar en weerber. 22.50 O sten- de, toneelspel. 23.35 Joum. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 Das verlassene Dorf, TV- serie. 18.50 Films van vroeger. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dag boek uit de prot. kerk. 20.15 Medische rubriek. Aansl.: Nws. 21.00 Der Ueber- fall auf den Postzug, Braziliaanse speelfilm (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). Aansl. Filmkritiek. 22.50 Nws., weerber. en act. minimi in mmnm mini llim.l.lim De bekende Talensprijs voor beroeps kunstenaars en vrijetijdsschilders heeft een vernieuwing ondergaan, waarbij beide categorieën beter tot hun recht kunnen komen. Voor de Nederlandse beroeps- en amateurkunstenaar is de Talensprijs gedurende een aantal jaren een zeker begrip geweest. Elk jaar werd deze prijs in nationaal verband uitgereikt. Hierbij werden zowel vam beroeps- als vrijetijdsschilders werkstukken ingeza meld, die afzonderlijk door een jury werden beoordeeld. Daarna werden van beide groepen de werkstukken van de prijswinnaars geëxposeerd met nog een aantal schilderijen, dat de toets der kritiek kon doorstaan. De eerste tentoonstelling vond steeds plaats in Amsterdam en daarna in een 15-tal plaatsen over het gehele land verspreid. Hoe goed de opzet van de ze prijs in aanvang ook is geweest, de veranderende omstandigheden eisten een aanpassing. Vooral de combinatie van beroepskunstenaar met vrijetijds schilders leverde op den duur een be zwaar op. Uiteraard zijn beide gebie den ook moeilijk te vergelijken. Deze overwegingen hebben geleid tot een al gehele vernieuwing. Aangezien de oorsprong en de bete kenis van het werk van de beroeps kunstenaar steeds minder aan grenzen gebonden is, heeft de directie van de Koninklijke Fabrieken Talens en oZon N.V. te Apeldoorn gemeend een nieu we, meer omvattende inhoud aan de prijs voor beroepskunstenaars te moe ten geven. Er werd besloten van de nationale Talensprijs af te zien en over te gaan tot de instelling van een nieuwe inter nationaal zal uitsluitend aan individue- nationaal zal uitsluitend aa nindividue- le beroepskunstenaars of aan een groe pering van beroepskunstenaars worden toegekend. In het eerste geval bedraagt de prijs f 10.000,-, in het tweede geval f 15.000,-. Als criterium voor de toekenning geldt de volgende formule: De Talens prijs Internationaal is bestemd voor een levend beeldend kunstenaar, die kleur als uitdrukkingsmiddel bezigt, ter erkenning van de kwaliteit van zijn gehele oeuvre. In het bijzonder zal hierbij in aan merking worden genomen het baan brekend werk dat hij verricht of heeft verricht en zijn aandeel in de heden daagse kunst. Deze formulering geldt mutatis mu tandis ook bij de toekenning van de prijs voor de prestaties van een groe pering van kunstenaars. Voor deze prijs zal dus geen werk meer worden ingezonden, waardoor de toekenning niet meer afhankelijk is van de kwaliteit van één of enkele werken. De prijswinnaar wordt aangewezen door een pury die als volgt is samenge steld: voorzitter: drs. R. W. D. Oxe- naar, directeur Rijksmuseum Kröller Müller te Otterlo. Leden: dr. J. C. Hey- ligers te Poortugaal, prof. dr. H. L. C. Jaffé, hoogleraar in de kunstgeschiede nis aan de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam, ir. J. Leering, directeur Stedelijk Van Abbe Museum te Eind hoven, mr. E. L. L. de Wilde, directeur Stedelijk Museum in Amsterdam. De prijs zal éénmaal in de twee ja ren worden toegekend. Het is de bedoe ling dat de prijsuitreiking in het alge meen in Amsterdam zal plaats vinden. Op nationaal niveau is, zoals wij reeds eerder hebben bericht, een Ta lensprijs voor Vrijetijdsschilders inge steld, die in een tijdsbestek van twee jaar in zeven verschillende gebieden van Nederland zal worden uitgereikt. Hierbij kunnen alleen de vrijetijds schilders uit een bepaald gebied hun inzendingen laten beoordelen. Dit bete kent dat er een meer regionale ge beurtenis wordt georganiseerd, die voor de vrijetijdsschilders beslist interessan ter is, aangezien zij nu in eigen omge ving hun werk kunnen exposeren. Hierbij is vooral van belang dat hun werk onderling kan worden vergeleken met werk, dat onder vergelijkbare om standigheden tot stand is gebracht. Bovendien is het een voordeel, dat er nu zevenmaal een prijsuitreiking, ope ning en expositie zal worden gehou den. Dit zal een element van positieve beïnvloeding kunnen zijn, waarbij vooral gesprekken en contacten tussen de inzenders onderling, als een belang rijk onderdeel moet worden gezien. De indeling van de zeven gebieden is als volgt: 1. Groningen, Friesland en Drente, 2. Overijssel en Gelderland, 3. Utrecht en het Gooi, 4. Noord Holland (zonder het Gooi), 5. Zuid Holland, 6. Zeeland en Noord Brabant, 7. Limburg. De expositie en prijsuitreiking zullen in een grote gemeente in deze gebie den plaats vinden. Talens hoopt namelijk vooral met de ze prijs de vrijetijdsbesteding in crea tieve richting te kunnen ontwikkelen. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Bleskensgraaf: J. H. Vlijm te Krimpen aan de IJssel; te Ca- pelle aan de IJssel (vac. A. Kastelein) (toez.) K. Schipper te Middelharnis; te Valburg-Homoet: H. Zethof te Koeken- gen. Aangenomen: naar Bergen op Zoom (vac. H. Brouwer) (toez.): P. Simoons, voorganger te Hellendoorn-Nijverdal (Ned. Prot. Bond) en te Wierden (Vrijz. Herv.). Bedankt: voor Andijk c.a. (toez.): J. B. Duk te Domburg; voor Nieuw-Dor- drecht (toez.): G. J. J. Liefting te Wijn- jeterp c.a. Geref. Kerken: Aangenomen: naar Onderdendam: J Bezemer, kandidaat te Zwijndrecht. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Bodegraven-Boskoop- Woerden: Chr. van den Poel te Yerseke. MAASSLUIS Key en Kramer ver wacht dat de nettowinst over 1968 on geveer even groot zal zijn als die van het gunstige jaar 1967. In de sector aannemingsbedrijf en produktenver- koop verwacht 't bestuur verdere groei maar wat de pijpasfaltering betreft, wordt rekening gehouden met een iets lagere omzet. Het bedrijf blijft stre ven naar verdere spreiding en interna tionalisering van de activiteiten. Hier voor zijn alle mogelijkheden aanwezig, aldus het verslag. Vorig jaar steeg de omzet met 25 procent tot ca. f 50 miljoen. Het ex ploitatiesaldo bedroeg f 7,28 (v.j. f 5,35) miljoen. De nettowinst nam met 40 pro cent toe tot f 2,05 (v.j. f 1,46) miljoen. Er wordt weer 16 procent dividend in contanten en 5 procent in aandelen uit de agioreserve voorgesteld. De fabrieken zijn vorig jaar zeer goed bezet geweest. De produktiviteit steeg gemiddeld 8 procent. De totale investeringen bedroegen f 2.43 miljoen bij afschrijvingen die ongeveer even hoog lagen. Key en Kramer heeft vorig jaar de lening van de Nationale Bank voor Middellang Krediet geheel afge lost. Er resteert een lening van de Eerste Nederlandsche Verzekering Maatschappij die nog f 650.000 groot is. Ondanks de hoge omzetten en grote bedrijvigheid in alle afdelingen heeft het bedrijf geen tekort aan personeel. AMSTERDAM Proost Brandt heeft vorig jaar over de gehele linie betere resultaten geboekt. Van com pensatie tussen goed en minder goed renderende afdelingen was vrijwel geen sprake. By de binnenlandse prapierhan- del het centrum van de onderne ming krompen de winstmarges iets in, maar dit werd meer dan goedge maakt door een hogere omzet. Van stijgend belang waren de leveringen aan de Nederlandse grafische industrie ten behoeve van exportorders. Dit or derpakket breidt zich gestadig uit, al dus het verslag. Op de Europese papiermarkt ver toonde het prijspeil enkele dalingen. Bij de export- en transitohandel wa ren zowel omzet als winstmarges be vredigend. Bij de boekbinderij heeft het herstel zich voortgezet. Deze afde ling bezat aan het eind van het jaar een goed gevulde orderportefeuille. De uitgeverij van kerkboeken behaalde een ongunstig resultaat. De totale in vesteringen beliepen f 1,63 miljoen te gen f 1,72 miljoen in 1966. Proost Brandt boekte vorig jaar f 31,36 miljoen aan inkomsten tegen f 27,80 miljoen in 1966. Hiervan was f 30,92 (v.j. f 26,79) miljoen afkomstig van de normale exploitatie. Na aftrek van de kosten, waaronder f 10,45 (v.j. f 9.14) miljoen lorrert en salarissen, bleef een brutowinst over van f 4,01 (f 3,42) miljoen. Hiervan werd o.m. f 1,63 miljoen be stemd voor afschrijvingen. Na reserve ring voor voorzieningen, belasting en algemene reserves resteerde een netto winst van f 700.189 (v. j. f 637.000). Hieruit wordt 15 (11) procent dividend voorgesteld. De Nederlandsche Participatie Maat schappij heeft eind vorig jaar haar be lang Bij Proost Brandt van f 500.000 preferente aandelen verwisseld in f 250.000 gewone aandelen. Verder werd het belang uitgebreid met f 100.000 ge wone aandelen tegen 200 procent. Dit jaar zullen de statuten aan deze veran dering worden aangepast. Het geplaatste gewone aandelenkapi taal bedraagt nu bijna f 3,41 miljoen op een eigen vermogen van f 9,23 miljoen. Het onroerend goed staat op de balans voor f 1,87 miljoen en heeft een verze kerde waarde van f 11,30 miljoen. MAASTRICHT De algemene aan deelhoudersvergadering van de N.V. Porselein- en tegelfabriek „Mosa" te Maastricht, keurde haar jaarverslag over het boekjaar 1967 goed alsmede de balans per 31 december 1967 en de winst- en verliesrekening die een voor delig saldo van 2.892.800,- gulden aan wijst. (1966 2.607.758.) gulden). De vergadering verklaarde zich ak koord met het pre-advies van de raad van commissarissen, waarin werd voor gesteld 5 procent dividend uit te keren over de prioriteitsaandelen en 16 pro procent over de gewone aandelen. Tijdens deze vegadering bleek dat de Mosa die tot voor enkele jaren een familie n.v. was, ontgroeid aan het fa miliekarakter waardoor meer openheid ontstaat. Het waren juist de nieuwe niet-familiale aandeelhouders die tij dens de jaarvergadering vragen stelden. Uit de antwoorden die daar werden ge geven door de raad van commissaris sen en de directie bleek o.a., dat de export in het eerste kwartaal van 1968 is gestegen. In het verslagjaar 1967 be droeg de export circa 15 procent van de totale omzet. In verband met de in vestering van een uitbreiding van de tegelfabricage- van 10 miljoen gulden over 2 a 3 fasen werd medegedeeld, dat het ministerie en Economische Zaken akkoord is gegaan met een regeling ad hoc die parallel loopt met de indus trie-premieregeling. De rijkspremie staat in verhouding tot de eigen inves teringen en als voorwaarde is gesteld dat 25 afgevloeide mijnwerkers in het bedrijf worden opgenomen. 1%/fr. J. Klaasesz, koninklijk commis- 1 -*■ saris in Zuid-Holland, gaat iets ondernemen tegen wat hij de ambte lijke bezetenheid noemt. Hij kondigde dit aan bij de opening van het psychia trisch ziekenhuis Overduin in Katwijk aan Zee. „Iedereen was het erover eens dat dit ziekenhuis hard nodig was", zei mr. Klaasesz, „maar toch moest er blijkbaar tot in het oneindige geschre ven, vergaderd en bedisseld worden. Als men de stapels dossiers ziet die voor de bouw van dit ziekenhuis zijn aangelegd, komt men tot de conclu sie dat wij in een krankzinnige we reld leven".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2