nog wappert de union jack, maarTelefoon-aan-een-stuk Hoe langer u uw spaargeld kunt missen hoe meer rente de AMRO Bank u geeft. "vérkoop" AMRO BANK Meer vrouwen willen iets weten van autotechniek Hitier wilde in 1940 Engeland onttakelen Vijfling-meisje gaat trouwen UIT DE KERKEN Persfotograaf van 12 jaar in Saigon Veel minder schade in Antwerpen Vrouwen roken geleidelijk nog steeds meer RUSSEN TOERISTEN SMOKEY JOE WALVISBOTEN Sparen is goed. Maar spaart u wel goed? VERORDENINGEN Eigenlijk is het logisch dat u recht hebt op meer rente naarmate u uw spaargeld langer kunt missen. En nu we het toch over uw spaargeld hebben: hoe lang staat dat alweer ergens. En krijgt u daar wel de rente voor die u toekomt? Bij de AMRO Bank geldt dat hoe langer u uw spaargeld beschikbaar stelt, hoe meer rente u krijgt. Om precies te zijn: 4%, 4]/a°/o, 41/2°/o, 5 5 V2 en 6 rente. Als u vandaag of morgen een AMRO-kantoor binnenloopt, zullen we u graag vertellen welke mogelijkheden dit Moderne Sparen voor u heeft. De nieuwe AMRO-spaarfolder ligt al voor u klaar. Ter overdenking. Als u bij de AMRO Bank spaart, profiteert u automatisch van de vele andere bankdiensten. Slaat u 'Het AMRO-Bankplan Voor Het Gezin' maar eens open. Een gratis boekje dat bij elk AMRO-kan toor op u ligt te wachten. AMSTERDAM - ROTTERDAM BANK RAAK ONNOZEL Pagina 8 DINSDAG 9 APRIL 1968 Gibraltar leeft van teen en Marokkanen GIBRALTAR In de hoofdstraat van Gibraltar lijkt het alsof een Rus sische invasie heeft plaats gevonden. Russische zeelieden van wie velen op weg zijn naar, of terugkomen uit Noord-Vietnam verdringen zich in de beroemde koopjeswinkels in zulke aantallen, dat de winkeliers Russische prijskaartjes op hun artikelen leggen en Russische zinnetjes leren. En gesluierde Marokkaanse vrouwen van de overkant van de straat van Gi braltar geven de oude versterkte stad een oosters aanzien, dat zij nooit tevoren heeft gehad. Er waait een wind van verandering over de 3.3 km lange rots van kalksteen, die twee en een halve eeuw een steunpilaar is geweest van de Britse wereld macht. Nog wappert de Union Jack trots bo ven het moorse kasteel, dat is gebouwd zelfs lang voor de Spanjaarden voor 't eerst naar de rots gekomen zijn. Maar de Spaanse blokkade begint pijn te doen en de inwoners van Gibraltar slaan angstig gade, dat Engeland zijn oude militaire macht uit andere delen van de wereld terugtrekt. „Engelsen zijn wij en Engelsen blijven wij", ver kondigt een verblekend rood-wit-blauw spandoek tegen de zijgevel van een flatgebouw en bij een op 10 september gehouden volksstemming spraken er slechts 44 van de 12.000 stemgerechtig den zich uit voor overdracht van de rots aan Spanje. De volksstemming heeft de toekomst onzeker gelaten. „Engels zijn we, inderdaad, maar hoe lang nog?" vroeg een winkelier te Gibraltar, wiens handel door de blok kade met ongeveer 50 procent is ver minderd. „De Russische zeelieden en de toeris ten van cruise-schepen zijn een ware weldaad", vertelde hij. „Zonder hen zou ik moeten sluiten. En wie weet wat zal gebeuren, als Spanje ons werkelijk goed in de tang neemt? Zoals de zaken staan, is de blokkade al erg genoeg. In 1964, het laatste „nor male" jaar, brachten 140.000 particu liere auto's en bussen ongeveer een half miljoen toeristen naar Gibraltar. De koopjeswinkels verkochten voor een waarde van 45 miljoen dollar goederen aan toeristen en inwoners van het zui den van Spanje. Meer dan 10.000 Spaan se arbeiders,' onder wie vele vrouwen, kwamen elke dag werken in woningen, hotels en werven op Gibraltar. Gedurende het laatste jaar zijn de roestige groengeverfde ijzeren hekken op de weg naar Spanje dicht en met hangsloten afgesloten geweest. Het eni ge voertuig, dat de Spanjaarden in '67 hebben toegestaan naar Gibraltar te gaan, was een lijkwagen, die de lijken moest ophalen van drie Spaanse arbei ders, die door een ongeval om het le ven waren gekomen. Er komen nog wel grote aantallen toeristen, te voet, overzee en door de lucht, maar dat zijn meer kijkers dan kopers. De grote gemotoriseerde markt is weg, misschien voor altijd. Tegen 1966 was de geschatte op brengst van de toeristenindustrie ineen geschrompeld tot 20 miljoen dollar. De Spaanse dokwerkers komen nog steeds uit La Linea en per pont uit Al- geciras. Iedere man heeft zijn lunch bij zich in een plastic zakje. Niemand mag ook maar een pakje sigaretten uit Gi braltar meenenmen. De Spaanse doua ne kijkt elk zakje zorgvuldig na. De 6000 Spanjaarden vormen een ver minderende en vergrijzend arbeidersbe stand, aangezien de Spaanse autoritei ten si ds 1964 hebben geweigerd nieuwe werkvergunningen uit te reiken. De 2000 Spaanse vrouwen, die op de rots werkten, worden sinds augustus 1966 helemaal geweerd. Haar plaats is inge nomen door Marokkanen. Het binnenkomen van Marokkanen is technisch een schending van het ver- CAIGON. Een van de vreamdste dingen in een stad waar men toch al van d' ene verrassing in de ande re valt, is een 12 jaar oude Viëtna- mese jongen die zich in straatgevech ten mengt, en over puinhopen klimt om maar overal bij te kunnen zijn. Terwijl de andere jongens voor het ge vaar wegvluchten, zoekt hij het op. Het is een „beroepsfotograaf" en hij heeft een dikke stapel gepubliceerde foto's om dit te bewijzen. La Manh Hoeng werkt reeds ruim twee jaar als beroepsfotograaf sinds zijn plaatselijk goedbekende vader, Lo Vinh, bij ongeregeldheden op straat werd gewond en voor zijn werk hulp nodig had. Met zijn vader, die 58 is, vormt hij de combinatie van de oudste en jongste persfotograaf in Saigon. Zijn vader, die al 44 jaar cameraman is, werd in" Noord-Viëtnam geboren. Hij stu deerde kunst en geschiedenis aan een Franse universiteit, maar toen de tij den moeilijk werden ging hij zijn hobby als beroep uitoefenen. Jarenlang reisde hij rond om overal in Indochina foto's te nemen. Hij trouwde pas toen hij 43 was. Enige maanden daarna vluchtten hij en zijn bruid uit het noorden naar Saigon. Zij hebben nu acht kinderen, van wie Lo Manh Hoeng de oudste is. Hij en zijn vader staan iedere dag om 5 uur op en zijn gewoonlijk pas 's avonds na negen uur klaar. „Dat gaat zo 365 dagen per jaar", zucht de vader. In minder opwindende tijden rijdt het duo per motor door de stad om foto's van officiële gebeurtenissen, huwelij ken, branden etc. te maken. Lo Manh Hoeng helpt bij het ontwikke len en afdrukken. Daarna wordt hij verkoper, die de plaatselijke bladen en persbureaus langs gaat met de laatste afdrukken. De befaamde rots van Gibraltar. O drag van Utrecht van 1713, waarbij ko ning Philips V van Spanje de rots, aan Engeland afstond „volstrekt met alle vormen voor recht voor altijd". Het verdrag bepaalde echter ook, „dat onder geen enkel voorwendsel, welk ook, aan Joden of Moren vergun ning zou worden gegeven te verblijven en hun woningen te hebben in genoem de stad Gibraltar". Aan deze bepaling is twee eeuwen lang niet de hand ge houden. Spanje neemt het standpunt in, dat het hele verdrag verouderd is en moet worden ingetrokken. De mogelijkheid van de Spanjaarden om last te veroor zaken is zo goed als onbegrensd. De werven kunnen worden stilgelegd door een algeheel forensenverbod voor alle arbeiders. Ook de toeristen, die nog ten getale van 4000 per week over de grens komen, kunnen worden tegenge houden. Het verkeer ter zee en door de lucht kan worden belemmerd. Een Spaanse kanonneerboot uit Alge- ciras ligt voor anker bij de ingang van de haven en in wat Engeland beschouwt als de territoriale wateren van Gibral tar. De inwoners van Gibraltar noe men dit schip „Smoky Joe" wegens de zwarte rook, die het bijna de hele dag door zijn kleine schoorsteen stoot. Elke dag varen een dozijn koopvaar dijschepen van alle nationaliteiten langs „Smoky Joe" om gebruik te maken van de moderne installaties van Gibral tar en hun passagiers en bemanningen gelegenheid te geven voor enkele uren verblijf aan land. De sluiting van het Suez-Kanaal heeft de verandering in de toestand veroor zaakt. Voor het eerst in de geschiedenis, kwamen het vorige jaar meer Russi sche dan Engelse schepen naar Gibral tar om brandstof en proviand in te ne men. De haven heeft in de loop van dat jaar 644 Sovjet-schepen geregistreerd, waaronder de diepzee-walvisboten van de Sovjets en vrachtvaarders, die voor raden naar Noord-Viëtnam brachten. Dit was een toeneming van 30 procent. Nog 200 schepen kwamen uit Bulgarije en Roemenië. Het aantal Britse schepen verminder de afgezien van de veerboot op Tan- ger met 20 procent, tot minder dan 400. De zakenlieden te Gibraltar vergieten geen tranen over de verandering. En gelse bemanningen hebbèn weinig be langstelling voor de koopjeswinkels, ter wijl de Russen grote hoeveelheden kle ding en apparaten van Engels fabrikaat kopen. Tot voor kort mochten Russische zee lieden wier schepen Gibraltar aande den, niet aan land. Thans verschijnen zij zelfs in sommige van de rokerige nachtclubs aan de hoofdstraat. Amerikaanse matrozen van de zesde vloot zijn eveneens welkome nieuwe be zoekers. In het begin van januari heb ben 18 schepen van de Amerikaanse vloot 8.000 Amerikaanse matrozen naar Gibraltar gebracht, voor een verlof van verscheidene dagen aan land. Dit bezoek heeft aanleiding gegeven tot een officieel protest van Spanje. Het bracht de grootste invasie van Amerikanen in jaren en gaf vele inwo ners van Gibraltar aanleiding tot de hoop. dat de V.S., die zich in de twist om Gibraltar officieel lang neutraal ge houden hebben, misschien een nieuwe bondgenoot zouden worden in hun strijd tegen het opdringen van Spanje. Zij zijn er voorts van overtuigd, dat de Russen eveneens onopvallend aan hun zijde staan. Een reuzentelefoon uit „Alice in Wonderland"? Nee, het is maar een uit de klui ten gewassen model van een nieuwe „telefoon-aan-een-stuk" die door Western Electric is ontworpen. ST. PAUL (Minnesota) Een van de meisjes van de Argentijnse Diligen- ti-vijfiing, is verloofd met een Ameri kaanse arts. Bekendgemaakt is dat Maria Christina, dochter van de heer en mevrouw Franco Jaime Diligenti uit Buenos Aires op 25 mei te St. Paul in het huwelijk zal treden met dr Bruce Robert Zimmerman. Zij is 24, hij 25. Zimmerman leerde zijn vrouw ken nen toen hij als intern assistent in het Parkland memorial ziekenhuis werkte. Zij was toen een van de patiënten. Maria Christian -is een van de drie meisjes en twee jongens, die op 15 juli 1943 geboren werden. ANTWERPEN Burgemeester Lo de Craeybeeckx van Antwerpen is van mening, dat de schade aan de St. Pau- luskerk die vorige week afgebrand is ongeveer 22 miljoen gulden zal bedra gen, aanzienlijk minder dan geschat was. Na de brand schatte men dat voor ongeveer 40 miljoen gulden schade zou zijn aangericht. De burgemeester verklaarde maan dag dat vrijwel alle schilderijen die uit Rubens' geseling heeft zeer ernstige schade opgelopen. BONN Alle Engelse mannen tussen zeventien en 45 jaar worden gedepor teerd naar Noord-Frankrijk en daar opgeborgen in concentratiekampen. De Britse fabrieken worden leeggesloopt en ook de landbouw wordt verregaand ontmanteld, zodat Engeland voorgoed afzakt tot het peil van een arm en ach- tergebleven land. Dit waren enkele van de perspectie ven die Hitler had toegedacht aan En geland, zodra dat, na een geslaagde in vasie, door de Duitse Wehrmacht zou zijn bezet. Deze Nazi-plannen onthult David Lampe nu in zijn boek „The last ditch", De laatste verdedigingslijn, uit geverij Cassell te Londen. Precies hadden de Nazi-leiders ^uitge stippeld wat er moest gebeuren na de invasie die was beraamd voor septem ber 1940. Een aantal geheime verorde ningen lag al ondertekend klaar en de wisselkoers van de Duitse mark en het pond sterling was al vastgesteld. De taak om de Gestapoterreur in En- TXet is een ervaringsfeit dat in ver- schillende kringen een behoorlijk aantal mensen niet meer rookt. Op grond daarvan zou men verwachten dat de sigarettenconsumptie een dui delijker daling te zien zou geven. Nu de daling nog slechts gering is moet vooral rekening gehouden worden met het feit dat de rookgewoonten der vrou wen hier een belangrijke rol gespeeld kunnen hebben. Er zijn redenen 'om aan te nemen dat de vrouwen geza menlijk nog steeds hun rookgedrag niet hebben gefixeerd, dat wil zeggen dat zij geleidelijk nog steeds meer sigaret ten gaan roken. Hoewel ook andere invloeden beteke nis hebben sommige ex-rokers kun nen bijvoorbeeld weer beginnen lijkt het toch noodzakelijk vooral ook de vrouwen nog eens te waarschuwen voor de mogelijke gevaren voor het ro ken. Dit is de visie van dr. L. Meinsma, bekend van de actie Niet Roken, op de nieuwste CBS-gegevens inzake de siga rettenconsumptie. Deze is in 1967 onge veer gelijk geweest aan die in de pe riode 1965—1966. Per hoofd van de bevolking zijn in 1967 1321 sigaretten gerookt en het ge middelde jaarverbruik in 1965-1966 was 1300 sigaretten. Deze gegevens zijn ge baseerd op afgeleverde banderolles. In 1963, dus voor het begin van de actie Niet Roken, was het sigaretten- verbruik 1362 per hoofd van de bevol king. Hieruit leidt dr. Meinsma af dat de sigarettenconsumptie de laatste ja ren op hetzelfde peil blijft, in ieder ge val niet stijgt. In de jaren voor 1963 werden ieder volgend jaar meer siga retten gerookt. Als men uitgaat van het feit dat ongeveer 80 procent van de mannen en ongeveer 40 procent van de vrouwen nog rookt, dan betekent dit, dat deze rokende mannen en vrouwen de brand gered zijn volledig gerestau reerd zullen kunnen worden. Alleen gemiddeld bijna tien sigaretten per dag rookten in de afgelopen paar jaar, niet inbegrepen het gebruik van shag-tabak. Nu in vier jaar bereikt is dat de con sumptie van sigaretten een dalende tendens vertoont, zou in de volgende fase, volgens dr. Meinsma, een verla ging van het sigarettenverbruik moeten worden bereikt, namelijk van gemid deld tien sigaretten per dag tot vijf si garetten. Deze verlaging zal, naar dr. Meinsma hoopt, gauw bereikt worden, vooral ook als de jongeren niet meer met roken beginnen en nog meer vol wassenen ophouden. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Suawoude J. G. Barn- horn, kand. te Sassenheim. Beroepen: te Oud-Alblas (toez.) L. Blok te Ridderkerk; te Hoofddorp (toez.) A. J. de Bue te Makkum. Aangenomen: naar Ammerstol W. van der Ven te Borculo; naar Oud-Beijer- land (toez.) M. van Rénnes te Streef kerk. Bedankt: voor Giessendam en voor Wezep J. H. Vlijm te Krimpen a.d. IJSsel Geref. Kerken: Beroepen: te Middelburg (vac. J. Wes- sel) J. A. A. de Boer te Ommen. Aangenomen: naar Den Helder (vac. M. Hamming) P. G. d. Hengst te Grijps- kerke, die bedankte voor Castricum, Mildam-Knijpe en voor Winterswijk (vac. F. C. Zwaai). Beroepbaarstelling: de heer J. G. Kor- teweg, Zuidvliet 430 te Leeuwarden is met ingang van 13 april a.s. beroepbaar. geland te vestigen was toebedeeld aan de SS Standartenführer prof. dr. Franz A. Six, die Himmlers expert was voor „levensbeschouwelijke vraagstukken". Deze prof. Six heeft na de oorlog een vonnis wegens moordpartijen in Rus land uitgezeten en woont nu in Zwitser land. Als basis voor zijn werkzaamheid diende een arrestatielijst, die 350 blad zijden omvatte en waarop de namen van vrijwel alle vooraanstaande Engel sen voorkwamen en natuurlijk ook van Duitse tegenstanders van Hitler, die naar Engeland waren gevlucht. Rijksmaarschalk Goering rekende op een vette kluif uit de Britse pot: Hfl had een lijst laten opstellen met 171 be langrijke ondernemingen, die terstond in beslag moesten worden genomen ten bate van het Groot-Duitse Ryk. Als de Duitsers inderdaad de Britse eilanden hadden veroverd zouden zij het daar niet zo gemakkelijk hebben ge kregen. Lampe, die de eschikking had over tot nog toe niet gepubliceerde do cumenten, schetst hoe reeds in de loop van 1940 in het diepste geheim een on dergrondse verzets beweging in Enge land was voorbereid. De verzetslieden werden 's nachts en tijdens „vakanties" geoefend in sabotage, spionage en het liquideren van tegenstanders. Deze man nen organiseerden dan zelf kleine cel len van medestanders die zij op hun beurt oefenden. De verzetsstrijders kenden elkander verder niet. De topleiding berustte bij 300 deskundigen die verspreid waren over het hele land. Overal waren verborgen depots met wapens en springstoffen aangelegd en de verzetsbeweging beschikte ook over een landelijk net van radioverbindin gen. rjEN HAAG Steeds meer vrou- wen willen weten wat er nu on der de motorkap van hun (of hun mans) auto voor geheimzinnigs ver borgen zit. De klopjes en piepjes zijn soms wel irriterend, maar het wordt pas ernstig als de auto om de een of andere duistere reden stil blijft staan. Deze chauffeuses zijn bij de organisa toren van de cursus Pech Onderweg van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond-ANWB aan het juiste adres. Zo'n zes jaar geleden meldde zich slechts sporadisch een vrouw aan om de cursus Pech Onderweg te volgen. Tegenwoordig wordt dit aantal door de organisatoren van de ANWB op dertig tot veertig procent geschat. Het stijgende aantal vrouwelijke cursisten houdt blijkbaar gelijke tred met het steeds groter wordend aantal dames „achter het stuur". Tijdens de eerste lesavond (van de vier) is het meteen raak. Na een kor te theoretische uiteenzetting van de instructeur (allen mensen uit de prak tijk, zoals wegenwachters en techno- stationchefs) worden de dames en he ren uitgenodigd een wiel van een auto te verwisselen. Ze krijgen uitgelegd hoe ze de krik moeten hanteren zon der hem tegen de deur van de wagen te laten slaan en alle verdere details, die nodig zijn, totdat de nieuwe band erop zit. „De meeste autobezitters weten niet hoe ze met een krik moeten omgaan", al dus de heer D. E. Griever, chef van de afdeling technische voorlichting en belast met de organisatie van de Pech-Onderweg-cursus. „De krik wordt meestal pas voor de dag ge haald, wanneer een band gesprongen is. Dat is veel te laat". „De onderwerpen naast een wiel ver wisselen, storingen aan het ontste- kings- en benzinesysteem hebben we samengesteld uit onze ervaringen in de praktijk. Het is niet onze bedoe ling om een cursus automonteur te geven, maar enkel om de moeilijkhe den bij peqh onderweg te ondervan gen. Voor de vrouwelijke cursisten is dit geen. bezwaar, omdat zij niet voor het technische aspect gekomen zijn. Hun mannelijke collega's denken soms: ha, nou gaan we de hele mo tor behandelen", zo vertelt de heer Griever. De meeste dames vinden de cursus Pech Onderweg niet moeilijk. In voor een leek begrijpelijke taal worden de belangrijkste technische problemen behandeld. Op het ogenblik houdt de ANWB in Nederland (van oktober tot en met mei) 26 cursussen in techno- stations of in de praktijklokalen van technische scholen. De instructeurs zijn zelfs voor vrouwenverenigingen in het verleden uitgenodigd de cursus Pech Oniderweg te geven. Volgens de heer Griever zijn de gara gehouders blij, wanneer de klant de meest onnozele mankementen met een beetje gereedschap zelf kan oplossen. Als hij met een servicewagen uitrijdt voor een lekke band en een van zijn beste mensen moet missen, zal de re kening snel enkele tientallen guldens bedragen. Na een cursus Pech On derweg kan de vrouw met enkele be paalde handgrepen het kapotte wiel verwisselen en als de motor afslaat weet ze nu waar ze op moet letten. Sommige dames zijn zo enthousiast over de cursus dat ze een half uur vroeger komen om alle mankementen aan hun eigen auto met de instructeur te bepraten. De vrouw die niet ge loofde dat een gebroken ventilator- riem vervangen kan worden door een nylonkous, trok tijdens de les haar kous uit om de bewering van de in structeur aan de werkelijkheid te toet sen. Over deze ervaring wórdt bij de ANWB nog steeds hartelijk gelachen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 8