Wat meer kleur
Beurs van Amsterdam
Hoofdfondsen
weer vast
Mij. Nederland
viel terug
Nieuw theater
Sarah Bernardt
Leven dr. Barnard
wordt verfilmd
VANAVOND
MORGEN
Sebastiaan voor de
laatste maal op t.v.
Vraaggesprek met
Tati op televisie
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Hero verwacht
opleving
Resultaat Norit
iets heter
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
TEKKO TAKS
Pagina 2'
DONDERDAG II APRIL 1968
De penselen, de verven, het palet
met mengsels, het onafgemaakte doek.
Freek zat graag in zijn oude hoekje
en leerde daar zijn lessen, droomde
door zijn dromen, het was of vader
daar het dichtst om hem was.
We gaan verhuizen, zei Ko, naar
Amsterdam. Tof jongen, zo'n grote
stad, 's avonds een complete illumi
natie! 't Is ook prettiger voor mijn
vader als we daar wonen, zie je, en
moeder vindt het ook wel leuk.
Freek trok zijn neus op. Naar de
stad? Bah, ik houd niet van een stad,
net of de huizen op je vallen.
O, da twent wel, lachte Ko, lol
lig juist met al die trams en fietsen!
Ik krijg ook een fiets heeft vader me
beloofd.
Knal! bewonderde Freek zonder
afgunst; de fiets verzoende hem niet
met de stad. Hij dacht aan de be
nauwing van de hoge huizen, het vie
ze water van de grachten, de stof, de
stadsrook en hier de weiden, de
duinen, de bomen, met dichtbij de
wijde zee. Hij keek naar Ko, die een
kop boven hem uitstak, onverschil
lig zwaaiend met zijn schooltas, de
andere hand in zijn zak. 't Zou vreemd
zijn als Ko weg was. Freek zei het
hem ronduit.
Ko lachte nog, maar zijn pientere
bruine ogen blikten tersluiks naar het
smalle licht gebruinde gezicht van de
ander. Er was iets van twijfel in zijn
blik, die hij ook uitsprak toen hij half
ongelovig, half nog lachencl vroeg:
Meen je dat, Freekie?
Geraakt keek Freek hem aan. Ik
lieg toch niet. Hij kon nooit ver
dragen, dat iemand aan zijn eerlijk
heid twijfelde. Hij verstond scherts
noch mooie woorden om de woorden
alleen.
Moeder was niet thuis. Freek ging
ln de stal en voerde de konijnen. Dat
was nu zijn werk. Het paardevak was
leeg. Kort na vaders dood had moe
der Joep van Bom verkocht. Wat moes
ten ze nu nog met een paard begin
nen? Er waren verschillende dingen
door moeder weggedaan of veran
derd, maar Joep van Bom was een
levend wezen; Freek kon zijn moeder
maar moeilijk vergeven, dat zij daar
zo luchtig overheen stapte en stilletjes
had hij dikwijls om het dier gehuild.
De zachte neusjes van de konijnen
gingen strelend langs Freeks handen.
Hij kende de dieren en zij kenden
hem. Zacht noemde hij hun namen:
Moppie, Doppie, Poppie en Flop-
pie... Vader had die namen nog be
dacht.
Hij bleef kijken terwijl zij schielijk
mummelden, draaide zich dan om en
ging de duiven voeren: Woutertje en
Dame, gewone houtduiven door vader
tot vertrouwelijkheid verlokt.
Ze kwamen om zijn hoofd fladderen,
zetten zich op zijn schouders en han
den, pikten gretig de graantjes, die
hij voor hen neerwierp.
Freek bedacht ineens dat hij als
kleine jongen vaders hoed eens als
nestje in de pereboom had gehangen,
in een onbewaakt ogenblik toen er een
ladder juist tegen de stam aanstond.
Maar vader was niet boos geworden.
Hij had de hoed laten hangen en toen
er die volgende lente werkelijk een
nestje in werd gevlochten had Freek
zich zeldzaam trots en gelukkig ge
voeld. Onwillekeurig zuchtte hij, recht
te met een ruk zijn slanke rug. Door de
warandadeuren stapte hij naar binnen
ging het atelier door, de gang over en
had zijn hand al op de kruk van de
huiskamerdeur, toen hij hoorde dat
moeder was thuisgekomen, maar zij
was niet alleen.Freek herkende de
stem van dokter Wegen en een plot
seling gevoel van onheil maakte dat
hij luisterend bleef staan.
Je moet nu toch eindelijk de knoop
eens doorhakken, Nora, zo gaat het
niet langer, dat moet je zelf zien. Je
man was niet schatrijk en aan de
verkoop van zijn doeken zal al heel
gauw een eind komen, je bent er na
genoeg doorheen.
Eleonoors antwoord was niet te ver
staan, maar dokter Wegen lachte.
Mijn hemel je kunt toch geen reke
ning houden met de overgevoeligheid
van een kind! Je zult eens zien hoe
juist een andere omgeving hem daar
over heen zal helpen. Je weet: ik
meen het goed met je, dat heb ik je
menigmaal bewezen en ik weet ook
dat een vrouw als jij niets aanneemt
van een man. Welnu, regel jij mijn
zaken, schrijf mijn rekeningen, ver
zorg mijn boekhouding... och kom, dat
kun je best, ik zeg het je even, er is
niets aan. Bovendien heb je dan ook
geld van dit huisje, wanneer je het
verhuurt of verkoopt. Je jongen gaat
op een goede stadsschool, groeit op
in een gelijk milieu. En in de stad
heb je tevens gelegenheid te over
werken van je man te exposeren als
jé daar lust in hebt. Heb ik gelijk of
niet?
Weer een fluisterend antwobrd van
moeder, middenin onderbroken door
de arts.
Ik begrijp niet, wat je er nog op te- 3
gen kunt hebben. Je moeder is er 3
voor, dat heb je zelf gezegd. Kindlief,
op één slag los uit dit... zoodje, ja ik
zeg het misschien wat ruw, maar... het
was toch altijd een opoffering voor je,
dat heb ik drommels goed begrepen.
Jouw man is dan een uitzondering
geweest, natuurlijk, daar twijfel ik
niet aan, maar voor de rest heb ik
hier mensen ontmoet... nou, nou, je
zou ze zo een dubbeltje geven om
hun haren te laten knippen en ze ge
bruiken een half uur voor wat ze
met drie woorden kunnen zeggen.-
Eleonoor lachte nerveus.
Ziezo, dat gaat al beter, hernam
de man, dat lachen is een halve
toestemming. Hoor eens, wat een
scheppend kunstenaar ik in deze om
geving word. Maar zonder gekheid:
gooi al je gepieker nu over boord, me
vrouwtje, daar ben je een veel te
knap meiske voor... en laat je vooral
niet vermurwen door tranen en ver
wijten van je Freekie, het kan voor
zo'n aap helemaal geen kwaad eens
te ervaren, dat alles maar niet mee
loopt in het leven. Trouwens dat poe
zelige schoonzusje van je met haar
veroverende glimlach maakt van die
jongen helemaal een engeltje. Dat kan
gevaarlijk zijn als zulke knaapjes los
komen later.
Freek stond als aan de grond gena
geld. Nooit luisterde hij naar iets, dat
niet voor hem was bestemd en het
schuldgevoel deed zijn hart bonzen.
Maar wat hij hoorde was zo verbijs
terd dat hij alle schuld vergat. Een
wee gevoel van misselijkheid steeg
naar zijn keel en deed zijn voorhoofd
en handen vochtig worden. Daar
was het nu! Niet voor niets had hij
voortdurend angst gevoeld. Deze man,
deze Wegen was gekomen, om hem
zijn wereld te ontstelen, om hem al
les te ontstelen en zijn moeder tegen
hem op te stoken, behalve wat hij
nog zei over Queeny op zo'n akelige
lacherige toon net alsof hij er nog iets
anders mee bedoelde. Zo deden de
jongens op school als zij elkaar iets
gemeens vertelden.
Freek begreep het nooit en Ko zei
goedig: Smoel dichthouden, jó, an
ders pest het tuig je nog op de koop
toe.
Uit zo'n soort jongen was dokter
Wegen gegroeid, uit zo'n stiekem, ge
niepig joggie. En--- hij noemde moe
der bij haar naam zonder bij hun krin
getje te horen, zonder artiest te zijn.
Freek hoorde voetstappen komen
naar de deur van de huiskamer en
vluchtte terug in het atelier, de wa
randa-trap af, struikelend over zijn
eigen benen, duizelig van onpasselijk
heid.
Queeny zat in een lage stoel bij de
nog zachtjes gloeiende haard en voer
de baby Mol haar papje.
Toen Freek langs Keetje naar bin
nen schoot, zette zij snel het kindje
in de box. (Wordt vervolgd)
iiHiunamiiiNiiiniiimiuii
3785. Geduldig en gelaten lieten David en Mentos het
kosmische gebeuren aan zich voorbij glijden. Bij het
overgaan in een volgend universum liet David de syn-
chro^ngestelde apparaten snelheid minderen opdat zij
niet duizelig zouden worden van al die voorbijschieten
de licht- en donkervlekken en flitsende kleuren. Een
maal in de buitenste lagen van een planeetkorst gle
den zij als het ware in eentrage lift omhoog naar de
oppervlakte. Het lot scheen hen na lange tijden en vele
teleurstellingen weer eens gunstig gezind te zijn, want
het zuurstofgehalte van deze nieuwe atmosfeer bleek
uitermate geschikt om tanks en cocon bij te vullen.
David bracht zichzelf en Mentos tot hun normale af
metingen en volume terug, althans dat dacht hij. Er
klopte echter iets niet met zijn automatische graviteit-
peiler, of deze planeet was een uitgestrekte steen
woestijn, waarin enkele schaarse reuzenplanten een
dor bestaan leidden. „We hadden beter iets forser kun
nen uitvallen", meende David. Maar Mentos haalde
de schouders op en gaf te kennen: „Wat komt het er
op aan? We gaan spoedig weer verder."
De tweede aflevering van Frans Boe
lens programma „Rood, wit, blauw",
gisteravond door de VARA uitgezonden
was beslist minder kleurloos dan de
eerste. Er kwam zelfs een item in voor,
dat evengoed een „Hoepla"-onderdeel
had kunnen zijn: een reportage uit een
K.I.-station. Of er veel reacties op zul
len komen, weet ik niet. Een excursie
per tv naar een dergelijke instelling
lijkt me niet minder onschuldig en in
structief dan een echte excursie. Wel
heb ik me afgevraagd, waarom Frits
Lambrechts (in feite een van onze
meest begaafde jonge cabaretiers) zo
nodig een persiflage op een passage
uit Bachs Matthaus Passion moest
brengen. Temeer, daar „Zo is het" dat
enige jaren geleden ook al gedaan had
en dan bovendien nog enkel met de in
tentie, de „M.P."-mode in deze tijd van
het jaar een beetje op de hak te nemen.
Dit laatste was niet zo erg, want niets
menselijks is ons vreemd en dé Matt
haus Passion-traditie kan even kramp
achtige, snobistische en voor mijn part
monomane trekjes vertonen als de Gijs-
breght-traditie. Erger is het dat voor
een satire op dit verschijnsel bijbel
teksten worden gebruikt, die voor een
groot deel van het kijkerspubliek veel
meer dimensies bezitten, veel meer we
zenlijke waarde hebben dan de louter
menselijke. Dat gebeurde destijds in
„Zo is het" (zij het met een duidelijke
intentie: een satire op de mode) en
gisteravond in „Rood, wit, blauw"
(maar nu zonder duidelijke intentie, of
ook Lambrechts zou hebben moeten wil
len aangeven, dat vrijwel iedereen die
maar een beetje stem heeft, de Matt
haus Passion durft zingen). Desondanks
vooruitgang in dit programma. In
teressant waren het gesprek met de
oud-medewerker van Al Capone en de
reportage over de James Joyce-club.
„Uit Bellevue" is steeds minder het
waardevolle actuele kunstmagazine dat
het vroeger was. Voor de tweede ach
tereenvolgende maal kregen we een
portret van een operaregisseur te zien:
na Wieland Wagner ditmaal Walter Fel-
senstein. Duidelijk een groot, gedeci
deerd en toch soepel en geestrijk regis
seur, maar ik had in „Uit Bellevue"
graag wat meer „nieuws" of „achter
het nieuws" op kunstgebied gezien.
J. v.d. K.
PARIJS De nu als museum inge
richte loge, waarin Frankrijks grootste
actrice, Sarah Bernhardt, zich placht
te verkleden, is met de buitenmuren
het enige, dat zal bleven staan van
van het eens zo beroemde Theatre Sa
let te Parijs. Op 31 oktober verrijst
hier een geheel nieuw theater.
Directeur Jean Mercure, die met de
Parijse gemeenteraad voorstander
van een volledige afbraak van dit uit
1862 daterende gebouw de wedden
schap heeft afgesloten hiervan een
goed renderende schouwburg te maken
wil van de dagelijkse verkeersopstop
pingen in Parijs profiteren om mensen
te trekken.
Elke avond tussen half zeven en acht
uur zit op tal van plaatsen in Parijs
het verkeer volledig in de knoop. De
automobilisten, moe na een dagtaak,
geprikkeld door het gebrek aan verse
lucht, plegen zich dan op te vreten van
de zenuwen. „Waarom zult u dat nog
langer doen?? vraagt Jean Mercure.
„Zorgt, dat u om half zeven bij mij
bent, dan kunt u voor vijf francs een
van de 1100 goede plaatsen uitkiezen en
ik laat u dan een uur lang, zo moge
lijk nog langer, bezig houden".
ROME De Italiaanse filmprodu
cent Alfredo Bini is op het ogenblik in
Kaapstad aan het onderhandelen over
de filmrechten van een autobiografie,
die drs. Chris Barnard schrijft voor een
Italiaanse uitgever.
Bini hoopte dat hij ook de geboorte
plaats en de diverse woonplaatsen van
dokter Barnard kan bezoeken, want hij
wil, wanneer hij de rechten voor een
film krijgt, de opnamen op de plaatsen
zelf maken.
HILVERSUM I
18.00 Tijd vrij voor muz.' in vrije tijd:
koorzang: Lijdensliederen. 18.30 Nws.
en weerpraatje. 18.46 Act. 19.00 Inl. op
de Matthaus Passion van Bach. 19.10
Stereo: Matthaus Passion, oratorium v.
Bach, uitgevoerd door Bach-ork. van
München. met koren en sol. (gr.). 22.30
Nws. 22.40 Passie-meditatie. 22.50 Ste
reo: Metropole-ork. en sol.: mod. muz.
23.00 Studio 2300: gev. pr. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.20
Uitz. v.d. CHU. 18.30 De tafel v. (half)
zeven, gev. pr. 19.30 Nws. IKOR: 19.35
Een wereld v.e. kerk, gespr. AVRO:
20.05 Land der Muzen: kunstkroniek.
20.30 Stereo: Resd. ork. en sol.: mod.
n klass. muz. In de pauze (ca. 21.10 -
21.27...: Zelfportret v.e. slachtoffer.
22.15 Hongaars ork. 22.30 Nws. 22.40
Radiojourn. 22.55 Venster op de heden
daagse muz., muz. lezing. 23.30 Stereo:
Instr.voc. ensemble: Passieliederen.
23.55 - 24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00
Journ. NCRV: 19.06 In kleur: De jacht
op de grijze beer, doc. film. NTS: 20.00
Journ. NCRV: 20.20 Act.rubriek. 20.45
Ik en Gij. 20.47 Getrouwd.... of niet?:
kluchtig blijspel. 22.40 Gezond gezin:
gesprekken. NTS: 23.00 - 23.05 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00
Journ. 19.03 Van gewest tot gewest.
19.20 Zienswijze: pr. over geestelijke en
maatschappelijke groeperingen. 19.45 In
kleur: Openbaar Kunstbezit. 20.00 Jour
naal. AVRO: 20.20 Wallenstein, spel v.
Friedrich von Schiller. Deel I: De Pic-
colomini's. CVK/IKOR/RKK: 22.00 Ken
merk Laat, een rubriek over mensen
en meningen. NTS: 22.30 - 22.35 Journ.
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het
levende
De NTS zendt op zondag 14 april van
19.00 tot 19.30 uur op Nederland 2 het
dertiende, en tevens laatste deel uit
vn de jeugdserie „Nieuwe avonturen
van Sebastiaan".
Uit de titel van deze aflevering „Het
huwelijk", blijkt wel dat alle moeilijk
heden, die er tussen Sebastiaans vader,
Pierre Marechal, en diens verloofde
Saskia zijn geweest, verleden tijd zijn.
Het feuilleton over Sebastiaan zal
worden opgevolgd door de jeugdserie
„Frédéric", een produktie van de
Franse televisie, waarvan het eerste
deel zondag 21 april op het scherm
komt.
HILVERSUM Onder de titel „Tati
Totaal ofwel Monsieur Hulot in Hol
land" zendt de N.T.S. dinsdag 16 april
op Nederland 2 een programma uit met
de Franse filmacteur en -regisseur
Jacques Tati. Medewerking, in de vorm
van een speciaal voor deze gelegenheid
samengesteld panel, verlenen Caro van
Eijck, Cora Canne-Meijer, Hetty Blok,
Kees Brusse, Bert Haanstra en Rinus
Ferdinandusse.
Jacques Tati beantwoordt in dit pro
gramma op zijn eigen wijze, d.w.z.
hoofdzakelijk pantomimisch, een aantal
vragen die het panel hem zal stellen.
Vooral Tati's talent om menselijke ge
dragingen in een verscheidenheid van
situaties en gebeurtenissen te observe
ren, en daaraan op speelse wijze ge
stalte te geven, zal in dit programma
worden belicht. De regie van het pro
gramma berust bij Loet Steenbergen.
woord. 7.15 Badinerie: klassiek platen-
programma. (7.30 Nieuws; 7.32 Actuali
teiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws).
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Aubade: semi-klassieke muzdek
(gr.). (Stereo). 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot
twee: gevar. programma, (ong. 12.22
Wij van het land; 12.27 Mededelingen
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws;
12.40 Actualiteiten). TROS: 14.00 Ste
reo: Klassieke en moderne muziek
(gr.). KRO: 15.00 Herdenking van het
lijden van de Heer, godsdienstige uit-
zendng. TROS: 16.00 Nieuws. 16.02 Ac
tualiteiten. 15.07 Klassieke grammo-
foonmuziek. 16.30 Uit de school ge
klapt: gesprekken met jongeren. 17.00
Klassieke grammofoonmuz. 17.30
Sportkompas. 17.50 Actualteiten.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.10 Radiojourn. 8.20 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. (ver
volg). (8.30-8.35 De groenteman). 8.50
Woordelijk... vandaag de dag. IKOR:
9.00 Morgengebed. NRU: 9.30 Opera-
concert (gr.). AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: po
pulair verzoekplaten programma. 11.55
Beursberichten. NRU: 12.00 Blik op de
wereld: informatief programma. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorlichting: uitzending
voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht
vocaal ensemble (gr.) 12.50 Recht en
slecht, praatje, 13.00 Nieuws. 13.10 Ac
tualiteiten met de rubriek: Hoor die
Krant. VARA: 13.30 Voor de midden
stand, gesprek. 13.35 Stereo: Oude or
gelmuziek (gr.) 13.40 Moderne gewijde
muziek (gr.). 14.20 Wikken en wegen;
consumentenrubriek. NRU: 14.30 Le
vensbeschouwing: De gehuwde buitens
huis werkende vrouw, lezing. 15.00
Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
15.20 Een uitstapje naar de vrede, le
zing. 15.30 Passiemuziek en passiepoë-
zie. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis:
programma voor thuiszrftenden. 16.30
Voor de kinderen. 16.45 Klassieke
grammofoonmuz. 17.40 Informatie:
achtergronden en commentaar.
HILVERSUM III.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00 Nieuws). NRU: 11.00
Nieuws. 11.02 Licht platen programma.
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 Agent 000,
Joop van Tijn. 13.00 Nieuws. 13.02 Por-
gramma met Hans Kemna. 13.30 Help:
gevarieerd platenprogramma. TROS:
14.00 Nieuws. 14.03 Actualiteiten. 14.08
Nieuwe platen. AVRO: 15.00 Nieuws.
15.03 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Fragmenten uit musicals. 17.00 Nws.
17.02 Sportjournaal. 17.05-18.00 Zingen
de Bougie: gevar. platenprogramma
voor automobilisten.
DONDERDAG 11 APRIL 1968
DUITSLAND I
10.00 Journ. (herh. v. gisteravond).
10.20 Sportspiegel. 10.50 Act. en muz.
11.15 Der Schrei, It. korte film. 11.30
Gew. muz. 12.00 - 13.30 Act.-kroniek.
16.40 Journ. 16.45 pev. kinderpr. 17.55
Overzicht v.d. mi^dagpr. voor de ko
mende week. 18.00 - 18.05 Journ. (Reg.
pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Nordschau.
18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Pr.-
overz. WDR: 18.05 Land der Tiere, tv-
serie. 18.10 Pasen in Athene. 18.25 Goe
denavond. 18.30 Hier und Heute: journ.
19.10 Doe. 19.40 Klein Noordwesteuro
pees feuilleton). 20.00 Journ. en weer-
ber. 20.15 Kleur: Ostern, toneelstuk.
21.35 Journ., commentaar en weerber.
22.55 Rep. v.d. kwartfin. v.d. wedstrij
den om de DFB-cup.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en
muz. 18.15 Malican en Sohn, dec., tv-
film .18.50 Der Tod im Kloster, tv-spel.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00
Bei Kerzenlicht, muz. blijspel. Aansl.:
Nws. 21.15 Infor. en meningen over 'n
omstreden thema. 22.10 Nws., weerber.
en act.
Fonds
Vorig» 1st»
koer® not.
71. Het valt Rechter Tie niet mee om te sturen, te
roeien en bovendien nog de rivieroever in het oog te
houden. Overdag zijn de kleine mondingen al nauwe
lijks te zien, maar 's nachts des te minder. De Rechter
vaart er dan ook voorbij maar ziet nog bijtijds de klei
ne inham en vaart terug. Nu moet hij het pad nog
vinden dat naar de paleisgracht leidt. Volgens Violet
zijn er geen paden door het bos maar de mysterieuze
Hoe zal het wel beter weten. Tenslotte heeft die zijn
inlichtingen rechtstreeks uit het paleis. De Rechter
meert de kleine boot aan de oever en baant zich een
weg door het struikgewas. Ja, daar is een pad, hij be
treedt het met een gevoel van opluchting. Meneer Hoe
is in elk geval nauwkeurig in zijn inlichtingen. Wie
zou hij eigelijk zijn? Waarschijnlijk een functionaris
van het paleis, die zich in vermomming en onder een
valse naam met Lang's benden heeft ingelaten. Hoe dan
ook, het gaat om de mensen boven Hoe, de paleisintri
ganten die het snoer wilden laten verdwijnen. Maar
wacht eens, ze wilden het ook weer terughebben. Daar
om hadden ze Lang vermoord. Ze hadden het snoer
dus nodig voor hun complot. Misschien wilden het het
onder iemands bezittingen terugvinden, om hem op die
manier te ruïneren.
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Ned. staffell.
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
6è
61
6
1966-1 7
1966 61
1968
1967
1967
1965-1 53
1964-1 51
1964 5
1958 4è
1964 4è
1959 41
1963-1 41
1961 4
1953 33
1947 31
1951 3»
1953 i-2 31
1950 1-2 31
1954 1-2 31
82. De kabel was nog maar nauwelijks voldoende ge
vierd of de inspecteur gaf bevel de plaais op te spo
ren waar de batiscaaf op de bodem moest liggen. Tek-
ko klemde de haak stevig in de vuist en trok de lijn,
die met gepaste snelheid gevierd werd, achter zich aan
en daar had hij al zijn kracht voor nodig. Met flinke
vaart kruisten de politie-vaartuigen over de watervlakte
maar na korte tijd reeds had agent Abdul Grijpjas,
die bij Tekko in de boot zat, de bewuste plaats ont
dekt. „Ikke zien daar blubberdebubbeltjes van lucht-
bels!" berichtte de dienaar der wet zijn chef. „Onmid
dellijk erop af!" commandeerde de inspecteur. „Daar
moeten mijn duizend florijnen te vinden zijn! Kan
dat uitkomen, meneer Taks? Klopt het een beetje?" „Ja,
dat moet hier wel zijn!" antwoordde Tekko die, toen de
boot eenmaal stil lag, de opstijgende luchtbellen niet
kon misverstaan. „Let op inspecteur!" wendde onze
vriend zich toen voor het laatst tot de dikkerd. „Ik ga
nu met de duikershelm op over boord springen en als
het mij gelukt is de bol aan de haak te slaan geef ik
op de één of andere manier wel een teken en moet de
lijn zo vlug en voorzichtig mogelijk worden ingehaald!"
„Begrepen!" antwoordde de inspecteur. „En schiet nu
maar op, want tijd is geld en mijn geld heb ik nog niet
binnen dat zie ik wel!" En terwijl Tekko zich voor de
sprong naar de diepte gereed maakte trok de inspec
teur zijn revolver. Je kon per slot nooit weten. En die
duizend florijnen moest hij hebben.
Ned. grootb. obl 1946 3
Ned. dollarlng. 19*7 3
Bank v. N.G wnb.l '57 6
id 30-jar 1958/'59 4è
H.V.A.-mijen ver. a.
A.K.U. a.
Dellmij t eert.
Hoogovens n.r.c.v.a
Philips gem bezit v a
Unilever c.v.a.
Kon Zout-Organon
Dordtsche Petr a
Kon Pe r f. a
H.A.L a.
Java-China o n.r.c.va
K.L.M a
Rotterd Lloyd a.
Scheepvaartunie a.
Bk v. Ned Gem 1967-1-2 63
Bk v Ned Gem '67-1-2-3 64
Bk v Ned Gem 1965-1 6
Bk v Ned Gem '58-1-2-3 43
Nat. bk v mid kred. '66 7
Nat. Investeringsb 1965 53
Fr.-Gron Hyp.b dw 6
Alb Heyn wdlobl '55 4
British Petrol. 1966 71
Bijenkorf 6
Co-op Ned r.spaarbr
Ned Gasunie 1966 64
Ned. Gasunie 5i
103 A
100 A
98%
98 A
94%
93%
901/»
8813*
88 V,
9518
87 A
82%
84 Vs
80%
71
89iij
83%
72%
74%
831V
87
97 A
85
122
77.8
81.5
125.8
133.8
125.3
163.6
793
160.2
77%
170%
220
165
132%
101%
99%
95 A
87 V,
100%
94%
92%
135%
102
95
150
98%
94%
Philips dir. 250-100 '51 4 77%
S Pegerr 1-2 1957 6 96%
Pgem 1957 6 96
Kott Rijn Pijpl.mij. 54 95%
""•K.L.M. 15-Jarig 5 94%
104%
100
98%
98 A
95
93%
90 A
88%
88'/«
95%
87%
82 jV
84%
80%
71%
8948
83 V2
72%
74%
83%
86
97%
85 A
122%
78.3
81.5
130
134.6
126
164
797%
161.3
77%
170
222
162
133%
101%
99%
95%
87%
100%
94 A
93
102%
95%
99
94%
96
96
95%
94%
(Slotkoersen van gisteren)
Ned. Spoorw 57 1-2 43 89% 89%
Berghuizer Pap.fabr. 44 94% 94%
Gelder Zonen v. 43 87% 87%
Grasso's Kon Mach.f. 53 92 93
Meteoor beton 53 85% 86
Stokvis en Zonen 43 88% 88%
Thomassen/Dr.-Verbl. 4è 108% 108%
Alg. Bank Ned. a. 244Vt 245%
Amrobank f20,— a. 50.3 49.3
Nationale Ned. cert. 698 694
Ned. Credietb. aand. b. 171% 171
Ned Middenstandsbank a. 93.9 94
Slavenburg's Bank a. 170% 171
Albert Heyn a. 1305 1300
Amstel Br n.r.c.v.a. 408l/i 435
Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 209 210
Blijdenst.-Will, f 1000 nreva 65% 67
Lucas Bols a. 182 183
Bredero vast goed a. 138 139
Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a. 401 401
Buhrmann-Tetterode a. 465 467
Bijenkorf n.-r. c.v.a. 646 651
Calvé n.r. c.v.a. 866 875
Calvé com.pref.wd.nr. eert. 158 160
Drentsch-overij8. houth. a. 133Vt 133
D.R.U. a. 374 374
Edy emaille a. 75 74
Elsevier uitgeversmij. a. 354 353
Erdal mij. voor wasverw a. 560 550
Excelsior metaalbuizen a. 63% 63%
Fokker a. 446 445
Gazelle rijwielfabriek a. 162% 162
Gelder (van) papier a. 110% lil1/»
Gist-Brocades a. 717
Grasso's kon. mach. fabr a. 148
Heineken's Bierbr aand. 634
Holec aand 151
Inter' atio aand 313
Kon Ned Papierfabr a 153% 152%
Kon Ned Textielunie eert 49% 48
Krasnapolsky ...a. 55.2 55.2
K V T (kon ver tap.) aand 205 206
Leidsche Wolspinnerij a 274
Lips en Gispen eert. 129
Meteoor Beton a. 118% 119
Misset, Uitgeversmij. a. 241 240
Naarden Chem fabr a 567 574
Naeff gebr a. 185 185
Nedap ned app.fabr aand 138% 139
Ned Kabelfabrieken aand 283 287%
Nelle, wed J. van aand. 389% 388
Nyma n.r.c.v.a. 25% 24%
Niiverdal-ten Cate a 80 80
Overz Gas, nat bez. v.a.f 100 99
Pakhoed a. 97.5 97.5
Pal the a. 62% 63
715
149
638
151 «/t
316
Pont Houthanael a. 172 172
Reesink en Co. a. 163
Scheveningen Expl.mij.1. a. 25 25
Schok beton aand. b. 187 183
Scholten Carton en Pap. a. 230 225
Schuppen Sajetfabriek a. 93 91%
Simon de Wit aand. b. 440% 437
Technische Unie a. 271 267
Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 102.5 100
Twentsche Kabelfabriek a. 367 364
Ubbink-Davo a. 34% 34
Unilever 1000 cert. 7cpr. a. 108 108
Veenendaalsche stoomsp. a. 180 180%
Ver. Machinefabrieken a. 163 162%
Ver. Ned. Uitg. bedr. 148 148
Ver Touwfabrieken c.v.a. 138% 139
Vredestein Rubb.bh c.v.a. 156% 155
Vulcaansoort a. 65 64%
Wessanen's kon. fabr. a. 90.8
Wilton-Fyeno. Bronsw. a. 163 163
Billiton le rubriek a. 823 825
Geldersche Tramw.mij a. 59% 57%
H.B.B. bel. depot 1-2 pb f. 770 770
Interbonds 1 pb f. 643 644
Vastgoedbeifonds part. f. 634.5
Interunie f50 a. 185 185.4
Robeco f50 a. 226.5 227
Rolinco f. 192.5 193.5
Unitas f50 a. 445 437
Ver Bezit v. 1894 f50 a. 103.5 103.7
Canadian Pac Railw eert. 49% 50%
Int. Nickel Cy Can cert 119% 119%
Shell Can (10 a.) cert. 28% 28%
A.T.T l5-10a33-l/3d cert. 51% 52%
Anaconda cert 42 42
Bethlehem Steel cert. 29% 29%
Chesapeake and Ohio cert 61
Cities Serv lOalOdlr cert. 49% 49%
Douglas Aircraft cert. 83 83%
Dupont d.n 10 a 5 dlr cert. 160% 162%
Genera) Electric cert. 92 92%
General Motors cert. 83% 84
Kennecot* Copper cert. 41% 40%
Phillips Petroleum cert. 57% 58%
R.C.A. cert 51% 51%
Republic Steel cert. 40% 41
Shell Oil cert. 62% 63
Standard Brands 10 a cert 38% 38%
U.S Steel (10) cert. 39% 39%
Wool worth cert. 24 24%
VOORBEURSKOERS
VAN HEDENMORGEN
Kon. Olie 160.70; Unilever 126.40; Phi
lips 134.70; A.K.U. 78.50; K.L.M. 219.00.
AMSTERDAM 10 april De interna
tionale waarden hebben vandaag bij de
opening de gunstige tendentie van dins
dag verder kunnen voortzetten. Dit door
lokale vraag, alsmede kooporders voor
buitenlandse rekening. Er werd op
Beursplein 5 vooruitgelopen op hogere
openingskoersen vandaag in Wall
Street, alwaar de beurs gisteren geslo
ten bleef vanwege de begrafenis van
dr. Martin Luther King. Philips opende
op 134.70 tegen gisteren als slotprijs
133.90. Unilever was bijna een gulden
hoger op 126.20. Kon. Olie ging ruim
een gulden omhoog tot 161.50. AKU
lag wederom gevraagd in de markt op
78.70 (77.90). Hoogovens werd iets ho
ger geadviseerd op 126. De directie van
het Hoogoven-concern is voor de te ver
wachten resultaten over 1968 optimis
tisch. Zij verwacht dat het winstcijfer,
evenals dit in 1967 het geval was, we
derom met ruim 30 procent zal toene
men of zelfs nog iets hoger. De cijfert
over het le kwartaal van Hoogovens
in het nieuwe boekjaar zijn bevredi
gend, aldus de directie. De handel in
de hoofdfondsen was vrij levendig,
hierbij in aanmerking genomen dat het
Damrak vandaag het zonder slotkoer
sen van Wall Street moest stellen. De
scheepvaartsector was merendeels goed
gedisponeerd. De cultures gaven weinig
verandering te zien. De staatsfondsen-
markt kwam ook vandaag gunstig uit
de bus. De stemming was over een
breed front aan de vaste kant met toe
nemende belangstelling van het publiek.
In de lokale afdelingen werden aan
delen Amstel Brouwerij belangrijk hoger
geadviseerd. Dit op het verrassende
dividend-voorstel en wel van 14 procent
(onv.), plus 10 pet in agio-aandelen.
De EMS voert onderhandelingen over
de verkoop van Carré in Amsterdam.
De internationale waarden verlieten
de markt op vrijwel het hoogste punt
van de dag. AKU kwam op 78.70, Phi
lips op 134.80, Unilever op 126.60 en
Kon. Olie op 161.50. Hoogovens was zeer
vast met een koerswinst van f 4.20 op
het zeer gunstige bedrijfsnieuws. KLM
verbeterde twee gulden.
AMSTERDAM Dc crisis in het
Midden-Oosten en de devaluatie van
het pond sterling hebben de resulta
ten van de Stoomvaart Mij. Neder
land over 1967 aanzienlek beïnvloed.
De toeslagen wegens de hogere kosten
in verband met de sluiting van het
Suez-kanaal waren doorgaans niet vol
doende om de verliezen te compense
ren. De devaluatie van het pond ver-
oorzaakte een eenmalig verlies op uit
staande vrachtgelden en een verlaging
V»n het vrachtehpcil. baarbij kwamen
de aanhoudende kostenstijging en de
toenemende 'cöitcürrentie.
Door dit alles is het bruto resultaat
teruggevallen van f 28,94 tot f 25,19
miljoen. Op twee verkochte schepen
werd een boekwinst gemaakt van
f 2,30 miljoen, waarvan f 1,08 miljoen
wordt gereserveerd voor belastingen.
Door het incidentele karakter van en
kele ongunstige factoren'en de gunstige
resultaten van dochtermaatschappijen,
waardoor aan de reserve f 2,47 mil
joen kon worden toegevoegd heeft het
bestuur besloten het dividend op 9 pro
cent te handhaven. Daarvoor moet dan
wel f 1 miljoen aan de reserve bijzon
dere doeleinden worden onttrokken.
Voor dit jaar verwacht de directie
een toenemend effect van kostenbe
sparing en rationalisatie. Daar staat
tegenover een verscherping van de con
currentie in de vaart op Oost-Azië.
Op geconsolideerde basis bedroeg
het exploitatiesaldo f 39,06 (v.j. f 38,74)
miljoen en het winstsaldo f 6,71 (v.j.
f 6,51) miljoen. De inkomsten uit deel
nemingen en rente bedroegen f 7,38
(v.j. f 8,17) miljoen.
BREDA Met betrekking tot het
lopende boekjaar (1968) constateert de
directie van nv Hero Conserven Breda
in het verslag over 1967 een bevredi
gende ontwikkeling in de conservenaf-
zet. Voorts herstelt de afzet van vruch
tendranken zich van de invloed, die uit
ging van de per 1 januari 1968 doorge
voerde verhoging, van de omzetbelas
ting. Hoewel misschien enige factoren,
die het resultaat van 1967 gunstig heb
ben beïnvloed, zich in 1968 niet zullen
voordoen, verwacht de directie dat de
vennootschap zich bevredigend zal blij
ven ontwikkelen. Over 1967 wordt voor*
gesteld tien pet. dividend in contanten
en vijf pet. in aandelen uit de agio-
reserve (over 1966 alleen 10 pet. in
contanten).
De bruto-winst nam toe van f 32,5
min. tot f36,5 min. onkosten, reclame,
interest enz. vergden f 31,7 min. (v.j.
f 29,1 min.). Na afschrijvingen en be
lastingen resteert een winst van f 1,98
min. tegen f 1,03 min. over 1966. De
hogere bezettingsgraad van de afde
ling vruchtendranken liet een fraaie
verbetering van het resultaat zien. Het
indexcijfer van de omzet in guldens
(basis 1957 is 100) kwam voor 1967 uit
op 211 (184 over 1966). Door de uitke
ring uit de agioreserve zal het ge
plaatste aandelenkapitaal stijgen tot
f 7.875.000.
AMSTERDAM Norit heeft vorig
jaar iets hogere resultaten geboekt dan
in 1966. Debrutowinst steeg van f 8,8
miljoen tot f 9,2 miljoen en de netto
winst van f 3,9 miljoen tot f 4 miljoen.
De bijdrage van de dochteronderne
ming American Norit Company was ge
lijk aan die van 1966.
Norit stelt een onveranderd dividend
van f 5,80 per aandeel voor. Daarnaast
zal wegens het 50-jarig bestaan f0,50
per aandeel extra worden uitgekeerd
en een nieuw aandeel (op 35 oude) van
f 20 nominaal uit de agioreserve. Het
personeel en de gepensioneerden krij
gen eveneens een jubileumuitkering.