Wat meer kleur Beurs van Amsterdam Hoofdfondsen weer vast Mij. Nederland viel terug Nieuw theater Sarah Bernardt Leven dr. Barnard wordt verfilmd VANAVOND MORGEN Sebastiaan voor de laatste maal op t.v. Vraaggesprek met Tati op televisie RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S Hero verwacht opleving Resultaat Norit iets heter PILOOT STORM RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG TEKKO TAKS Pagina 2' DONDERDAG II APRIL 1968 De penselen, de verven, het palet met mengsels, het onafgemaakte doek. Freek zat graag in zijn oude hoekje en leerde daar zijn lessen, droomde door zijn dromen, het was of vader daar het dichtst om hem was. We gaan verhuizen, zei Ko, naar Amsterdam. Tof jongen, zo'n grote stad, 's avonds een complete illumi natie! 't Is ook prettiger voor mijn vader als we daar wonen, zie je, en moeder vindt het ook wel leuk. Freek trok zijn neus op. Naar de stad? Bah, ik houd niet van een stad, net of de huizen op je vallen. O, da twent wel, lachte Ko, lol lig juist met al die trams en fietsen! Ik krijg ook een fiets heeft vader me beloofd. Knal! bewonderde Freek zonder afgunst; de fiets verzoende hem niet met de stad. Hij dacht aan de be nauwing van de hoge huizen, het vie ze water van de grachten, de stof, de stadsrook en hier de weiden, de duinen, de bomen, met dichtbij de wijde zee. Hij keek naar Ko, die een kop boven hem uitstak, onverschil lig zwaaiend met zijn schooltas, de andere hand in zijn zak. 't Zou vreemd zijn als Ko weg was. Freek zei het hem ronduit. Ko lachte nog, maar zijn pientere bruine ogen blikten tersluiks naar het smalle licht gebruinde gezicht van de ander. Er was iets van twijfel in zijn blik, die hij ook uitsprak toen hij half ongelovig, half nog lachencl vroeg: Meen je dat, Freekie? Geraakt keek Freek hem aan. Ik lieg toch niet. Hij kon nooit ver dragen, dat iemand aan zijn eerlijk heid twijfelde. Hij verstond scherts noch mooie woorden om de woorden alleen. Moeder was niet thuis. Freek ging ln de stal en voerde de konijnen. Dat was nu zijn werk. Het paardevak was leeg. Kort na vaders dood had moe der Joep van Bom verkocht. Wat moes ten ze nu nog met een paard begin nen? Er waren verschillende dingen door moeder weggedaan of veran derd, maar Joep van Bom was een levend wezen; Freek kon zijn moeder maar moeilijk vergeven, dat zij daar zo luchtig overheen stapte en stilletjes had hij dikwijls om het dier gehuild. De zachte neusjes van de konijnen gingen strelend langs Freeks handen. Hij kende de dieren en zij kenden hem. Zacht noemde hij hun namen: Moppie, Doppie, Poppie en Flop- pie... Vader had die namen nog be dacht. Hij bleef kijken terwijl zij schielijk mummelden, draaide zich dan om en ging de duiven voeren: Woutertje en Dame, gewone houtduiven door vader tot vertrouwelijkheid verlokt. Ze kwamen om zijn hoofd fladderen, zetten zich op zijn schouders en han den, pikten gretig de graantjes, die hij voor hen neerwierp. Freek bedacht ineens dat hij als kleine jongen vaders hoed eens als nestje in de pereboom had gehangen, in een onbewaakt ogenblik toen er een ladder juist tegen de stam aanstond. Maar vader was niet boos geworden. Hij had de hoed laten hangen en toen er die volgende lente werkelijk een nestje in werd gevlochten had Freek zich zeldzaam trots en gelukkig ge voeld. Onwillekeurig zuchtte hij, recht te met een ruk zijn slanke rug. Door de warandadeuren stapte hij naar binnen ging het atelier door, de gang over en had zijn hand al op de kruk van de huiskamerdeur, toen hij hoorde dat moeder was thuisgekomen, maar zij was niet alleen.Freek herkende de stem van dokter Wegen en een plot seling gevoel van onheil maakte dat hij luisterend bleef staan. Je moet nu toch eindelijk de knoop eens doorhakken, Nora, zo gaat het niet langer, dat moet je zelf zien. Je man was niet schatrijk en aan de verkoop van zijn doeken zal al heel gauw een eind komen, je bent er na genoeg doorheen. Eleonoors antwoord was niet te ver staan, maar dokter Wegen lachte. Mijn hemel je kunt toch geen reke ning houden met de overgevoeligheid van een kind! Je zult eens zien hoe juist een andere omgeving hem daar over heen zal helpen. Je weet: ik meen het goed met je, dat heb ik je menigmaal bewezen en ik weet ook dat een vrouw als jij niets aanneemt van een man. Welnu, regel jij mijn zaken, schrijf mijn rekeningen, ver zorg mijn boekhouding... och kom, dat kun je best, ik zeg het je even, er is niets aan. Bovendien heb je dan ook geld van dit huisje, wanneer je het verhuurt of verkoopt. Je jongen gaat op een goede stadsschool, groeit op in een gelijk milieu. En in de stad heb je tevens gelegenheid te over werken van je man te exposeren als jé daar lust in hebt. Heb ik gelijk of niet? Weer een fluisterend antwobrd van moeder, middenin onderbroken door de arts. Ik begrijp niet, wat je er nog op te- 3 gen kunt hebben. Je moeder is er 3 voor, dat heb je zelf gezegd. Kindlief, op één slag los uit dit... zoodje, ja ik zeg het misschien wat ruw, maar... het was toch altijd een opoffering voor je, dat heb ik drommels goed begrepen. Jouw man is dan een uitzondering geweest, natuurlijk, daar twijfel ik niet aan, maar voor de rest heb ik hier mensen ontmoet... nou, nou, je zou ze zo een dubbeltje geven om hun haren te laten knippen en ze ge bruiken een half uur voor wat ze met drie woorden kunnen zeggen.- Eleonoor lachte nerveus. Ziezo, dat gaat al beter, hernam de man, dat lachen is een halve toestemming. Hoor eens, wat een scheppend kunstenaar ik in deze om geving word. Maar zonder gekheid: gooi al je gepieker nu over boord, me vrouwtje, daar ben je een veel te knap meiske voor... en laat je vooral niet vermurwen door tranen en ver wijten van je Freekie, het kan voor zo'n aap helemaal geen kwaad eens te ervaren, dat alles maar niet mee loopt in het leven. Trouwens dat poe zelige schoonzusje van je met haar veroverende glimlach maakt van die jongen helemaal een engeltje. Dat kan gevaarlijk zijn als zulke knaapjes los komen later. Freek stond als aan de grond gena geld. Nooit luisterde hij naar iets, dat niet voor hem was bestemd en het schuldgevoel deed zijn hart bonzen. Maar wat hij hoorde was zo verbijs terd dat hij alle schuld vergat. Een wee gevoel van misselijkheid steeg naar zijn keel en deed zijn voorhoofd en handen vochtig worden. Daar was het nu! Niet voor niets had hij voortdurend angst gevoeld. Deze man, deze Wegen was gekomen, om hem zijn wereld te ontstelen, om hem al les te ontstelen en zijn moeder tegen hem op te stoken, behalve wat hij nog zei over Queeny op zo'n akelige lacherige toon net alsof hij er nog iets anders mee bedoelde. Zo deden de jongens op school als zij elkaar iets gemeens vertelden. Freek begreep het nooit en Ko zei goedig: Smoel dichthouden, jó, an ders pest het tuig je nog op de koop toe. Uit zo'n soort jongen was dokter Wegen gegroeid, uit zo'n stiekem, ge niepig joggie. En--- hij noemde moe der bij haar naam zonder bij hun krin getje te horen, zonder artiest te zijn. Freek hoorde voetstappen komen naar de deur van de huiskamer en vluchtte terug in het atelier, de wa randa-trap af, struikelend over zijn eigen benen, duizelig van onpasselijk heid. Queeny zat in een lage stoel bij de nog zachtjes gloeiende haard en voer de baby Mol haar papje. Toen Freek langs Keetje naar bin nen schoot, zette zij snel het kindje in de box. (Wordt vervolgd) iiHiunamiiiNiiiniiimiuii 3785. Geduldig en gelaten lieten David en Mentos het kosmische gebeuren aan zich voorbij glijden. Bij het overgaan in een volgend universum liet David de syn- chro^ngestelde apparaten snelheid minderen opdat zij niet duizelig zouden worden van al die voorbijschieten de licht- en donkervlekken en flitsende kleuren. Een maal in de buitenste lagen van een planeetkorst gle den zij als het ware in eentrage lift omhoog naar de oppervlakte. Het lot scheen hen na lange tijden en vele teleurstellingen weer eens gunstig gezind te zijn, want het zuurstofgehalte van deze nieuwe atmosfeer bleek uitermate geschikt om tanks en cocon bij te vullen. David bracht zichzelf en Mentos tot hun normale af metingen en volume terug, althans dat dacht hij. Er klopte echter iets niet met zijn automatische graviteit- peiler, of deze planeet was een uitgestrekte steen woestijn, waarin enkele schaarse reuzenplanten een dor bestaan leidden. „We hadden beter iets forser kun nen uitvallen", meende David. Maar Mentos haalde de schouders op en gaf te kennen: „Wat komt het er op aan? We gaan spoedig weer verder." De tweede aflevering van Frans Boe lens programma „Rood, wit, blauw", gisteravond door de VARA uitgezonden was beslist minder kleurloos dan de eerste. Er kwam zelfs een item in voor, dat evengoed een „Hoepla"-onderdeel had kunnen zijn: een reportage uit een K.I.-station. Of er veel reacties op zul len komen, weet ik niet. Een excursie per tv naar een dergelijke instelling lijkt me niet minder onschuldig en in structief dan een echte excursie. Wel heb ik me afgevraagd, waarom Frits Lambrechts (in feite een van onze meest begaafde jonge cabaretiers) zo nodig een persiflage op een passage uit Bachs Matthaus Passion moest brengen. Temeer, daar „Zo is het" dat enige jaren geleden ook al gedaan had en dan bovendien nog enkel met de in tentie, de „M.P."-mode in deze tijd van het jaar een beetje op de hak te nemen. Dit laatste was niet zo erg, want niets menselijks is ons vreemd en dé Matt haus Passion-traditie kan even kramp achtige, snobistische en voor mijn part monomane trekjes vertonen als de Gijs- breght-traditie. Erger is het dat voor een satire op dit verschijnsel bijbel teksten worden gebruikt, die voor een groot deel van het kijkerspubliek veel meer dimensies bezitten, veel meer we zenlijke waarde hebben dan de louter menselijke. Dat gebeurde destijds in „Zo is het" (zij het met een duidelijke intentie: een satire op de mode) en gisteravond in „Rood, wit, blauw" (maar nu zonder duidelijke intentie, of ook Lambrechts zou hebben moeten wil len aangeven, dat vrijwel iedereen die maar een beetje stem heeft, de Matt haus Passion durft zingen). Desondanks vooruitgang in dit programma. In teressant waren het gesprek met de oud-medewerker van Al Capone en de reportage over de James Joyce-club. „Uit Bellevue" is steeds minder het waardevolle actuele kunstmagazine dat het vroeger was. Voor de tweede ach tereenvolgende maal kregen we een portret van een operaregisseur te zien: na Wieland Wagner ditmaal Walter Fel- senstein. Duidelijk een groot, gedeci deerd en toch soepel en geestrijk regis seur, maar ik had in „Uit Bellevue" graag wat meer „nieuws" of „achter het nieuws" op kunstgebied gezien. J. v.d. K. PARIJS De nu als museum inge richte loge, waarin Frankrijks grootste actrice, Sarah Bernhardt, zich placht te verkleden, is met de buitenmuren het enige, dat zal bleven staan van van het eens zo beroemde Theatre Sa let te Parijs. Op 31 oktober verrijst hier een geheel nieuw theater. Directeur Jean Mercure, die met de Parijse gemeenteraad voorstander van een volledige afbraak van dit uit 1862 daterende gebouw de wedden schap heeft afgesloten hiervan een goed renderende schouwburg te maken wil van de dagelijkse verkeersopstop pingen in Parijs profiteren om mensen te trekken. Elke avond tussen half zeven en acht uur zit op tal van plaatsen in Parijs het verkeer volledig in de knoop. De automobilisten, moe na een dagtaak, geprikkeld door het gebrek aan verse lucht, plegen zich dan op te vreten van de zenuwen. „Waarom zult u dat nog langer doen?? vraagt Jean Mercure. „Zorgt, dat u om half zeven bij mij bent, dan kunt u voor vijf francs een van de 1100 goede plaatsen uitkiezen en ik laat u dan een uur lang, zo moge lijk nog langer, bezig houden". ROME De Italiaanse filmprodu cent Alfredo Bini is op het ogenblik in Kaapstad aan het onderhandelen over de filmrechten van een autobiografie, die drs. Chris Barnard schrijft voor een Italiaanse uitgever. Bini hoopte dat hij ook de geboorte plaats en de diverse woonplaatsen van dokter Barnard kan bezoeken, want hij wil, wanneer hij de rechten voor een film krijgt, de opnamen op de plaatsen zelf maken. HILVERSUM I 18.00 Tijd vrij voor muz.' in vrije tijd: koorzang: Lijdensliederen. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.00 Inl. op de Matthaus Passion van Bach. 19.10 Stereo: Matthaus Passion, oratorium v. Bach, uitgevoerd door Bach-ork. van München. met koren en sol. (gr.). 22.30 Nws. 22.40 Passie-meditatie. 22.50 Ste reo: Metropole-ork. en sol.: mod. muz. 23.00 Studio 2300: gev. pr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.20 Uitz. v.d. CHU. 18.30 De tafel v. (half) zeven, gev. pr. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Een wereld v.e. kerk, gespr. AVRO: 20.05 Land der Muzen: kunstkroniek. 20.30 Stereo: Resd. ork. en sol.: mod. n klass. muz. In de pauze (ca. 21.10 - 21.27...: Zelfportret v.e. slachtoffer. 22.15 Hongaars ork. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 22.55 Venster op de heden daagse muz., muz. lezing. 23.30 Stereo: Instr.voc. ensemble: Passieliederen. 23.55 - 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00 Journ. NCRV: 19.06 In kleur: De jacht op de grijze beer, doc. film. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Act.rubriek. 20.45 Ik en Gij. 20.47 Getrouwd.... of niet?: kluchtig blijspel. 22.40 Gezond gezin: gesprekken. NTS: 23.00 - 23.05 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00 Journ. 19.03 Van gewest tot gewest. 19.20 Zienswijze: pr. over geestelijke en maatschappelijke groeperingen. 19.45 In kleur: Openbaar Kunstbezit. 20.00 Jour naal. AVRO: 20.20 Wallenstein, spel v. Friedrich von Schiller. Deel I: De Pic- colomini's. CVK/IKOR/RKK: 22.00 Ken merk Laat, een rubriek over mensen en meningen. NTS: 22.30 - 22.35 Journ. HILVERSUM I. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende De NTS zendt op zondag 14 april van 19.00 tot 19.30 uur op Nederland 2 het dertiende, en tevens laatste deel uit vn de jeugdserie „Nieuwe avonturen van Sebastiaan". Uit de titel van deze aflevering „Het huwelijk", blijkt wel dat alle moeilijk heden, die er tussen Sebastiaans vader, Pierre Marechal, en diens verloofde Saskia zijn geweest, verleden tijd zijn. Het feuilleton over Sebastiaan zal worden opgevolgd door de jeugdserie „Frédéric", een produktie van de Franse televisie, waarvan het eerste deel zondag 21 april op het scherm komt. HILVERSUM Onder de titel „Tati Totaal ofwel Monsieur Hulot in Hol land" zendt de N.T.S. dinsdag 16 april op Nederland 2 een programma uit met de Franse filmacteur en -regisseur Jacques Tati. Medewerking, in de vorm van een speciaal voor deze gelegenheid samengesteld panel, verlenen Caro van Eijck, Cora Canne-Meijer, Hetty Blok, Kees Brusse, Bert Haanstra en Rinus Ferdinandusse. Jacques Tati beantwoordt in dit pro gramma op zijn eigen wijze, d.w.z. hoofdzakelijk pantomimisch, een aantal vragen die het panel hem zal stellen. Vooral Tati's talent om menselijke ge dragingen in een verscheidenheid van situaties en gebeurtenissen te observe ren, en daaraan op speelse wijze ge stalte te geven, zal in dit programma worden belicht. De regie van het pro gramma berust bij Loet Steenbergen. woord. 7.15 Badinerie: klassiek platen- programma. (7.30 Nieuws; 7.32 Actuali teiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: semi-klassieke muzdek (gr.). (Stereo). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. programma, (ong. 12.22 Wij van het land; 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws; 12.40 Actualiteiten). TROS: 14.00 Ste reo: Klassieke en moderne muziek (gr.). KRO: 15.00 Herdenking van het lijden van de Heer, godsdienstige uit- zendng. TROS: 16.00 Nieuws. 16.02 Ac tualiteiten. 15.07 Klassieke grammo- foonmuziek. 16.30 Uit de school ge klapt: gesprekken met jongeren. 17.00 Klassieke grammofoonmuz. 17.30 Sportkompas. 17.50 Actualteiten. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon- muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Radiojourn. 8.20 Ste reo: Lichte grammofoonmuz. (ver volg). (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Woordelijk... vandaag de dag. IKOR: 9.00 Morgengebed. NRU: 9.30 Opera- concert (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: po pulair verzoekplaten programma. 11.55 Beursberichten. NRU: 12.00 Blik op de wereld: informatief programma. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht vocaal ensemble (gr.) 12.50 Recht en slecht, praatje, 13.00 Nieuws. 13.10 Ac tualiteiten met de rubriek: Hoor die Krant. VARA: 13.30 Voor de midden stand, gesprek. 13.35 Stereo: Oude or gelmuziek (gr.) 13.40 Moderne gewijde muziek (gr.). 14.20 Wikken en wegen; consumentenrubriek. NRU: 14.30 Le vensbeschouwing: De gehuwde buitens huis werkende vrouw, lezing. 15.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 15.20 Een uitstapje naar de vrede, le zing. 15.30 Passiemuziek en passiepoë- zie. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: programma voor thuiszrftenden. 16.30 Voor de kinderen. 16.45 Klassieke grammofoonmuz. 17.40 Informatie: achtergronden en commentaar. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). NRU: 11.00 Nieuws. 11.02 Licht platen programma. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 Agent 000, Joop van Tijn. 13.00 Nieuws. 13.02 Por- gramma met Hans Kemna. 13.30 Help: gevarieerd platenprogramma. TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Actualiteiten. 14.08 Nieuwe platen. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Fragmenten uit musicals. 17.00 Nws. 17.02 Sportjournaal. 17.05-18.00 Zingen de Bougie: gevar. platenprogramma voor automobilisten. DONDERDAG 11 APRIL 1968 DUITSLAND I 10.00 Journ. (herh. v. gisteravond). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Act. en muz. 11.15 Der Schrei, It. korte film. 11.30 Gew. muz. 12.00 - 13.30 Act.-kroniek. 16.40 Journ. 16.45 pev. kinderpr. 17.55 Overzicht v.d. mi^dagpr. voor de ko mende week. 18.00 - 18.05 Journ. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Nordschau. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Pr.- overz. WDR: 18.05 Land der Tiere, tv- serie. 18.10 Pasen in Athene. 18.25 Goe denavond. 18.30 Hier und Heute: journ. 19.10 Doe. 19.40 Klein Noordwesteuro pees feuilleton). 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Kleur: Ostern, toneelstuk. 21.35 Journ., commentaar en weerber. 22.55 Rep. v.d. kwartfin. v.d. wedstrij den om de DFB-cup. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 Malican en Sohn, dec., tv- film .18.50 Der Tod im Kloster, tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Bei Kerzenlicht, muz. blijspel. Aansl.: Nws. 21.15 Infor. en meningen over 'n omstreden thema. 22.10 Nws., weerber. en act. Fonds Vorig» 1st» koer® not. 71. Het valt Rechter Tie niet mee om te sturen, te roeien en bovendien nog de rivieroever in het oog te houden. Overdag zijn de kleine mondingen al nauwe lijks te zien, maar 's nachts des te minder. De Rechter vaart er dan ook voorbij maar ziet nog bijtijds de klei ne inham en vaart terug. Nu moet hij het pad nog vinden dat naar de paleisgracht leidt. Volgens Violet zijn er geen paden door het bos maar de mysterieuze Hoe zal het wel beter weten. Tenslotte heeft die zijn inlichtingen rechtstreeks uit het paleis. De Rechter meert de kleine boot aan de oever en baant zich een weg door het struikgewas. Ja, daar is een pad, hij be treedt het met een gevoel van opluchting. Meneer Hoe is in elk geval nauwkeurig in zijn inlichtingen. Wie zou hij eigelijk zijn? Waarschijnlijk een functionaris van het paleis, die zich in vermomming en onder een valse naam met Lang's benden heeft ingelaten. Hoe dan ook, het gaat om de mensen boven Hoe, de paleisintri ganten die het snoer wilden laten verdwijnen. Maar wacht eens, ze wilden het ook weer terughebben. Daar om hadden ze Lang vermoord. Ze hadden het snoer dus nodig voor hun complot. Misschien wilden het het onder iemands bezittingen terugvinden, om hem op die manier te ruïneren. Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Ned. staffell. Nederland Nederland Nederland Nederland 6è 61 6 1966-1 7 1966 61 1968 1967 1967 1965-1 53 1964-1 51 1964 5 1958 4è 1964 4è 1959 41 1963-1 41 1961 4 1953 33 1947 31 1951 3» 1953 i-2 31 1950 1-2 31 1954 1-2 31 82. De kabel was nog maar nauwelijks voldoende ge vierd of de inspecteur gaf bevel de plaais op te spo ren waar de batiscaaf op de bodem moest liggen. Tek- ko klemde de haak stevig in de vuist en trok de lijn, die met gepaste snelheid gevierd werd, achter zich aan en daar had hij al zijn kracht voor nodig. Met flinke vaart kruisten de politie-vaartuigen over de watervlakte maar na korte tijd reeds had agent Abdul Grijpjas, die bij Tekko in de boot zat, de bewuste plaats ont dekt. „Ikke zien daar blubberdebubbeltjes van lucht- bels!" berichtte de dienaar der wet zijn chef. „Onmid dellijk erop af!" commandeerde de inspecteur. „Daar moeten mijn duizend florijnen te vinden zijn! Kan dat uitkomen, meneer Taks? Klopt het een beetje?" „Ja, dat moet hier wel zijn!" antwoordde Tekko die, toen de boot eenmaal stil lag, de opstijgende luchtbellen niet kon misverstaan. „Let op inspecteur!" wendde onze vriend zich toen voor het laatst tot de dikkerd. „Ik ga nu met de duikershelm op over boord springen en als het mij gelukt is de bol aan de haak te slaan geef ik op de één of andere manier wel een teken en moet de lijn zo vlug en voorzichtig mogelijk worden ingehaald!" „Begrepen!" antwoordde de inspecteur. „En schiet nu maar op, want tijd is geld en mijn geld heb ik nog niet binnen dat zie ik wel!" En terwijl Tekko zich voor de sprong naar de diepte gereed maakte trok de inspec teur zijn revolver. Je kon per slot nooit weten. En die duizend florijnen moest hij hebben. Ned. grootb. obl 1946 3 Ned. dollarlng. 19*7 3 Bank v. N.G wnb.l '57 6 id 30-jar 1958/'59 4è H.V.A.-mijen ver. a. A.K.U. a. Dellmij t eert. Hoogovens n.r.c.v.a Philips gem bezit v a Unilever c.v.a. Kon Zout-Organon Dordtsche Petr a Kon Pe r f. a H.A.L a. Java-China o n.r.c.va K.L.M a Rotterd Lloyd a. Scheepvaartunie a. Bk v. Ned Gem 1967-1-2 63 Bk v Ned Gem '67-1-2-3 64 Bk v Ned Gem 1965-1 6 Bk v Ned Gem '58-1-2-3 43 Nat. bk v mid kred. '66 7 Nat. Investeringsb 1965 53 Fr.-Gron Hyp.b dw 6 Alb Heyn wdlobl '55 4 British Petrol. 1966 71 Bijenkorf 6 Co-op Ned r.spaarbr Ned Gasunie 1966 64 Ned. Gasunie 5i 103 A 100 A 98% 98 A 94% 93% 901/» 8813* 88 V, 9518 87 A 82% 84 Vs 80% 71 89iij 83% 72% 74% 831V 87 97 A 85 122 77.8 81.5 125.8 133.8 125.3 163.6 793 160.2 77% 170% 220 165 132% 101% 99% 95 A 87 V, 100% 94% 92% 135% 102 95 150 98% 94% Philips dir. 250-100 '51 4 77% S Pegerr 1-2 1957 6 96% Pgem 1957 6 96 Kott Rijn Pijpl.mij. 54 95% ""•K.L.M. 15-Jarig 5 94% 104% 100 98% 98 A 95 93% 90 A 88% 88'/« 95% 87% 82 jV 84% 80% 71% 8948 83 V2 72% 74% 83% 86 97% 85 A 122% 78.3 81.5 130 134.6 126 164 797% 161.3 77% 170 222 162 133% 101% 99% 95% 87% 100% 94 A 93 102% 95% 99 94% 96 96 95% 94% (Slotkoersen van gisteren) Ned. Spoorw 57 1-2 43 89% 89% Berghuizer Pap.fabr. 44 94% 94% Gelder Zonen v. 43 87% 87% Grasso's Kon Mach.f. 53 92 93 Meteoor beton 53 85% 86 Stokvis en Zonen 43 88% 88% Thomassen/Dr.-Verbl. 4è 108% 108% Alg. Bank Ned. a. 244Vt 245% Amrobank f20,— a. 50.3 49.3 Nationale Ned. cert. 698 694 Ned. Credietb. aand. b. 171% 171 Ned Middenstandsbank a. 93.9 94 Slavenburg's Bank a. 170% 171 Albert Heyn a. 1305 1300 Amstel Br n.r.c.v.a. 408l/i 435 Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 209 210 Blijdenst.-Will, f 1000 nreva 65% 67 Lucas Bols a. 182 183 Bredero vast goed a. 138 139 Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a. 401 401 Buhrmann-Tetterode a. 465 467 Bijenkorf n.-r. c.v.a. 646 651 Calvé n.r. c.v.a. 866 875 Calvé com.pref.wd.nr. eert. 158 160 Drentsch-overij8. houth. a. 133Vt 133 D.R.U. a. 374 374 Edy emaille a. 75 74 Elsevier uitgeversmij. a. 354 353 Erdal mij. voor wasverw a. 560 550 Excelsior metaalbuizen a. 63% 63% Fokker a. 446 445 Gazelle rijwielfabriek a. 162% 162 Gelder (van) papier a. 110% lil1/» Gist-Brocades a. 717 Grasso's kon. mach. fabr a. 148 Heineken's Bierbr aand. 634 Holec aand 151 Inter' atio aand 313 Kon Ned Papierfabr a 153% 152% Kon Ned Textielunie eert 49% 48 Krasnapolsky ...a. 55.2 55.2 K V T (kon ver tap.) aand 205 206 Leidsche Wolspinnerij a 274 Lips en Gispen eert. 129 Meteoor Beton a. 118% 119 Misset, Uitgeversmij. a. 241 240 Naarden Chem fabr a 567 574 Naeff gebr a. 185 185 Nedap ned app.fabr aand 138% 139 Ned Kabelfabrieken aand 283 287% Nelle, wed J. van aand. 389% 388 Nyma n.r.c.v.a. 25% 24% Niiverdal-ten Cate a 80 80 Overz Gas, nat bez. v.a.f 100 99 Pakhoed a. 97.5 97.5 Pal the a. 62% 63 715 149 638 151 «/t 316 Pont Houthanael a. 172 172 Reesink en Co. a. 163 Scheveningen Expl.mij.1. a. 25 25 Schok beton aand. b. 187 183 Scholten Carton en Pap. a. 230 225 Schuppen Sajetfabriek a. 93 91% Simon de Wit aand. b. 440% 437 Technische Unie a. 271 267 Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 102.5 100 Twentsche Kabelfabriek a. 367 364 Ubbink-Davo a. 34% 34 Unilever 1000 cert. 7cpr. a. 108 108 Veenendaalsche stoomsp. a. 180 180% Ver. Machinefabrieken a. 163 162% Ver. Ned. Uitg. bedr. 148 148 Ver Touwfabrieken c.v.a. 138% 139 Vredestein Rubb.bh c.v.a. 156% 155 Vulcaansoort a. 65 64% Wessanen's kon. fabr. a. 90.8 Wilton-Fyeno. Bronsw. a. 163 163 Billiton le rubriek a. 823 825 Geldersche Tramw.mij a. 59% 57% H.B.B. bel. depot 1-2 pb f. 770 770 Interbonds 1 pb f. 643 644 Vastgoedbeifonds part. f. 634.5 Interunie f50 a. 185 185.4 Robeco f50 a. 226.5 227 Rolinco f. 192.5 193.5 Unitas f50 a. 445 437 Ver Bezit v. 1894 f50 a. 103.5 103.7 Canadian Pac Railw eert. 49% 50% Int. Nickel Cy Can cert 119% 119% Shell Can (10 a.) cert. 28% 28% A.T.T l5-10a33-l/3d cert. 51% 52% Anaconda cert 42 42 Bethlehem Steel cert. 29% 29% Chesapeake and Ohio cert 61 Cities Serv lOalOdlr cert. 49% 49% Douglas Aircraft cert. 83 83% Dupont d.n 10 a 5 dlr cert. 160% 162% Genera) Electric cert. 92 92% General Motors cert. 83% 84 Kennecot* Copper cert. 41% 40% Phillips Petroleum cert. 57% 58% R.C.A. cert 51% 51% Republic Steel cert. 40% 41 Shell Oil cert. 62% 63 Standard Brands 10 a cert 38% 38% U.S Steel (10) cert. 39% 39% Wool worth cert. 24 24% VOORBEURSKOERS VAN HEDENMORGEN Kon. Olie 160.70; Unilever 126.40; Phi lips 134.70; A.K.U. 78.50; K.L.M. 219.00. AMSTERDAM 10 april De interna tionale waarden hebben vandaag bij de opening de gunstige tendentie van dins dag verder kunnen voortzetten. Dit door lokale vraag, alsmede kooporders voor buitenlandse rekening. Er werd op Beursplein 5 vooruitgelopen op hogere openingskoersen vandaag in Wall Street, alwaar de beurs gisteren geslo ten bleef vanwege de begrafenis van dr. Martin Luther King. Philips opende op 134.70 tegen gisteren als slotprijs 133.90. Unilever was bijna een gulden hoger op 126.20. Kon. Olie ging ruim een gulden omhoog tot 161.50. AKU lag wederom gevraagd in de markt op 78.70 (77.90). Hoogovens werd iets ho ger geadviseerd op 126. De directie van het Hoogoven-concern is voor de te ver wachten resultaten over 1968 optimis tisch. Zij verwacht dat het winstcijfer, evenals dit in 1967 het geval was, we derom met ruim 30 procent zal toene men of zelfs nog iets hoger. De cijfert over het le kwartaal van Hoogovens in het nieuwe boekjaar zijn bevredi gend, aldus de directie. De handel in de hoofdfondsen was vrij levendig, hierbij in aanmerking genomen dat het Damrak vandaag het zonder slotkoer sen van Wall Street moest stellen. De scheepvaartsector was merendeels goed gedisponeerd. De cultures gaven weinig verandering te zien. De staatsfondsen- markt kwam ook vandaag gunstig uit de bus. De stemming was over een breed front aan de vaste kant met toe nemende belangstelling van het publiek. In de lokale afdelingen werden aan delen Amstel Brouwerij belangrijk hoger geadviseerd. Dit op het verrassende dividend-voorstel en wel van 14 procent (onv.), plus 10 pet in agio-aandelen. De EMS voert onderhandelingen over de verkoop van Carré in Amsterdam. De internationale waarden verlieten de markt op vrijwel het hoogste punt van de dag. AKU kwam op 78.70, Phi lips op 134.80, Unilever op 126.60 en Kon. Olie op 161.50. Hoogovens was zeer vast met een koerswinst van f 4.20 op het zeer gunstige bedrijfsnieuws. KLM verbeterde twee gulden. AMSTERDAM Dc crisis in het Midden-Oosten en de devaluatie van het pond sterling hebben de resulta ten van de Stoomvaart Mij. Neder land over 1967 aanzienlek beïnvloed. De toeslagen wegens de hogere kosten in verband met de sluiting van het Suez-kanaal waren doorgaans niet vol doende om de verliezen te compense ren. De devaluatie van het pond ver- oorzaakte een eenmalig verlies op uit staande vrachtgelden en een verlaging V»n het vrachtehpcil. baarbij kwamen de aanhoudende kostenstijging en de toenemende 'cöitcürrentie. Door dit alles is het bruto resultaat teruggevallen van f 28,94 tot f 25,19 miljoen. Op twee verkochte schepen werd een boekwinst gemaakt van f 2,30 miljoen, waarvan f 1,08 miljoen wordt gereserveerd voor belastingen. Door het incidentele karakter van en kele ongunstige factoren'en de gunstige resultaten van dochtermaatschappijen, waardoor aan de reserve f 2,47 mil joen kon worden toegevoegd heeft het bestuur besloten het dividend op 9 pro cent te handhaven. Daarvoor moet dan wel f 1 miljoen aan de reserve bijzon dere doeleinden worden onttrokken. Voor dit jaar verwacht de directie een toenemend effect van kostenbe sparing en rationalisatie. Daar staat tegenover een verscherping van de con currentie in de vaart op Oost-Azië. Op geconsolideerde basis bedroeg het exploitatiesaldo f 39,06 (v.j. f 38,74) miljoen en het winstsaldo f 6,71 (v.j. f 6,51) miljoen. De inkomsten uit deel nemingen en rente bedroegen f 7,38 (v.j. f 8,17) miljoen. BREDA Met betrekking tot het lopende boekjaar (1968) constateert de directie van nv Hero Conserven Breda in het verslag over 1967 een bevredi gende ontwikkeling in de conservenaf- zet. Voorts herstelt de afzet van vruch tendranken zich van de invloed, die uit ging van de per 1 januari 1968 doorge voerde verhoging, van de omzetbelas ting. Hoewel misschien enige factoren, die het resultaat van 1967 gunstig heb ben beïnvloed, zich in 1968 niet zullen voordoen, verwacht de directie dat de vennootschap zich bevredigend zal blij ven ontwikkelen. Over 1967 wordt voor* gesteld tien pet. dividend in contanten en vijf pet. in aandelen uit de agio- reserve (over 1966 alleen 10 pet. in contanten). De bruto-winst nam toe van f 32,5 min. tot f36,5 min. onkosten, reclame, interest enz. vergden f 31,7 min. (v.j. f 29,1 min.). Na afschrijvingen en be lastingen resteert een winst van f 1,98 min. tegen f 1,03 min. over 1966. De hogere bezettingsgraad van de afde ling vruchtendranken liet een fraaie verbetering van het resultaat zien. Het indexcijfer van de omzet in guldens (basis 1957 is 100) kwam voor 1967 uit op 211 (184 over 1966). Door de uitke ring uit de agioreserve zal het ge plaatste aandelenkapitaal stijgen tot f 7.875.000. AMSTERDAM Norit heeft vorig jaar iets hogere resultaten geboekt dan in 1966. Debrutowinst steeg van f 8,8 miljoen tot f 9,2 miljoen en de netto winst van f 3,9 miljoen tot f 4 miljoen. De bijdrage van de dochteronderne ming American Norit Company was ge lijk aan die van 1966. Norit stelt een onveranderd dividend van f 5,80 per aandeel voor. Daarnaast zal wegens het 50-jarig bestaan f0,50 per aandeel extra worden uitgekeerd en een nieuw aandeel (op 35 oude) van f 20 nominaal uit de agioreserve. Het personeel en de gepensioneerden krij gen eveneens een jubileumuitkering.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2