Kruiswegstatie Aad de Haas na 19 jaar nu toch in kerk Wereld heeft zeer veel lof voor Christine Deutekom KOOY WINT VAN PENDERECHY Piet Tiggers stierf onverwachts Deventer schilderijen naar Japan Danstheater oogst grote successen in Amerika Boris Lyatosjinski stierf te Moskou Betere kleuren-t.v. in Japan Palma de Majorca wil songfestival Orgelconcert uit Zwolle op radio NCRV-avond in Arnhem VANAVOND MORGEN Betwist Lof Van klasse FINANCIËLE NOTITIES Belegging RVS boven miljard Terugslag bij Carp Omzet Etna liep 27% terug Unitas belegde weer meer RECHTER TIE 1 TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG MELKSUIKER 15% Pd^.na 2 DINSDAG 16 APRIL 1968 31 Oom John en Queeny brachten hen naar de trein, Jij moet gauw weer bij ons ko men logeren, boy, noodde Queeny hartelijk zonder acht te slaan op de koelheid van haar schoonzuster. Zij kuste de jongen zonder zich aan Eleonoor te soren, die de wenkbrau wen fronste over Freeks onstuimig heid. Hij hing aan de hals van zijn tante en huilde zonder zich te schamen voor de mensen, die keken en staan bleven. Freek, denk toch om de mensen? Het lijkt wel of je naar het andere ednd van de wereld moet. John schudde het hoofd tegen haar, tuitte slissend en vergoelijkend de lippen. Kom jong, zei hij tegen Freek en maakte diens handen los van Queeny, kom, moeder wacht en de trein rijdt dadelijk weg, hoor. Freek trachtte zich te beheersen, zijn handen lagen vast in die van zijn oom. Je komt maar zo vaak als je wilt, Freek, ons huis staat altijd voor je open. De stem van oom John leek op va ders stem, al was zij minder zwaar. Freek voelde ineens hoeveel hij ook hield van zijn oom, hoe diep die ge negenheid in hem zat vastgeworteld. Terwijl nu ook zijn moeder afscheid nam, stond hij erbij. Moeder nodigde niet uit, zei alleen: Nu, tot ziens, hoor, gaf stijfjes Queeny een spitse kus. Freek tilde voor het laatst nog ba by Mol in de hoogte, de kleine hand jes graaiden door zijn haar. Dag Mol, da-, da-... Het laatste wat hij zag terwijl de trein het station uitstoomde, was oom John, die met Mol op de arm nog meeholde en wuifde. Queeny was al in de verte verdwenen: klein tenger figuurtje in helder wit en bleu. Freek drukte zijn voorhoofd tegen het ruitje. Zijn tranen waren opge droogd. maar het afschuwelijke ge voel bleef en groeide. Hij keek ter sluiks naar moeder, die met het hoofd achterover tegen de fluwelen bank- rug zat. Haar gezicht stond heel te vreden, moeder deed dit scheiden geen verdriet. Freek liet zich lang zaam in het hoekje naast haar zak ken, tuurde met grote ogen naar de wegschuivende duinen en naar de weiden, die aangolfden en wegdraai den, golfden en draaiden, golfden en draaiden, net of je in een cirkel reed, waar ze alleen maar af en toe een ander torentje en molentje neerzet ten, met hier en daar een plukje bos. Eleonoor zat met gesloten ogen en voelde zich oneindig verlicht. Na Ar nolds dood en het eerste leed was alles wat zij bij zijn leven terwille van hem geaccepteerd had haar on noemelijk gaandrukken, bovendien trok het haar voortdurend in Arnolds sfeer terug. En hij wa6 dood, uit, af gelopen. zij kon als jonge vrouw toch niet een eeuwig treurende weduwe zijn. Daarbij kwam nog, dat zij voor Freek een vrolijke jeugdige moeder moest wezen, naar haar moest hij trekken, niet naar een vreemde zoals naar dat Engelse vrouwtje. Wat hij daaraan vond...? Enfin, kinderen heb ben meer van die onberekenbare gril len. 't Was maar goed, dat hij nu aan die weke, ireële invloed onttrok ken was. In Amsterdam zou hij op een goede school gaan, flinke nette vriendjes hebben. Zij hoopte in ieder geval, dat hij zich ndet meer zo strikt afzijdig houden zou of zo'n rare vriendschap zou aanknopen als met die jongen Sol, die er een arsenaal vloeken en grofheden op nahield. Dat was geen omgang voor haar zoon. En misschien, en dit was eigen lijk wat zij diep-in hoopte, zou zij nu de plaats innemen haar rechtens toe komend, maar waar eerst de wel wat overdreven vaderliefde en verder die Queeny-verering haar in de weg had den gestaan Als zij nu nog een oude saaie moeder was! Maar zij was jong en zou wel jong weten te blijven. Freek zou altijd trots op zijn moeder kunnen zijn. Eleonoor glimlachte. Achter haar geloken oogleden wist zij, dat een heer, die met hen de coupé deelde, voortdurend opmerkzaam op haar was. Zie je wel, dacht zij met een licht triomfgevoel, en nu ben ik nog steeds in het zwart, laat staan als de rouwtijd voorbij is. Trou wens, overlegde zij, zwart flat teert mij wel. Tersluiks keek zij in het spiegelend raamglas. Een voorname, bleke jonge vrouw, het kruivende bruine haar door het zon licht bijna koperkleurig onder het zwart van haar hoedje; de weduw- sluier lang en zwart terzijde van haar gelaat. Zedig sloeg zij de ogen neer. voel de weldadig de bewondering van de man tegenover haar. Zij woonden in een grachtenhuis, waar de meubelen vreemd stonden en onwennig. Freek had geen hekel aan het huis, vond het alleen niets- a zeggend en oud, maar de stad ging hij haten, de drukte, het haasten, de onfrisse lucht. De grachten waren nog het beste, die konden zelfs mooi zijn wanneer de zon lichtte op het dikke water en de bomen zich neig den in een onhoorbare bries. Maar groot was Amsterdam! Freek had verwacht Ko zo te zullen tegenkomen, maar dit gebeurde niet. Ook hij had een fiets gekregen, ook hij zag de stadsverlichting en alles waarvan de ander hem verteld had, maar hij voelde zich schuw en onwennig, links als één die overal buiten staat. Eén troost was er: hij kreeg piano les. O, die piano, hij kon er haast niet van afblijven. Muziek was heer lijk, muziek nam je op en deed je vergeten dat je in een stad leefde, die je afschuwelijk vond. Je was niet langer alléén. Wanneer hij zijn les voor de juffrouw gestudeerd had, boog hij het hoofd achterover en liet zijn handen hun gang gaan. Wonder lijke klanken brachten die dan voort: licht en donker, vlug en langzaam, zij maakten hem blij of droevig en lieten zo'n indruk na. dat moeder aan zijn stemming kon merken wat hij ge speeld had. De lerares was zeer te vreden over hem. Op school ging het moeilijker. Hoe wel htj hier uiterlijk niet uit de toon viel zoals op de dorpsschool, stond hij toch weer afzijdig en onbemind. Alleen de tekenleraar werd op hem opmerkzaam en liet zijn tekeningen aan de wand prikken. Hij had van Freeks vader gehoord en diens wer ken gezien. Je gaat zijn kant op, zei hij eens goedkeurend. Vanaf dat ogenblik won hij Freeks genegenheid, hoewel de jongen het nooit toonde. Freek legde zich toe op tekenen. Ook vroeger had hij het al graag gedaan, had als kleine jongen reeds verras- send juist begrip getoond voor kleur en vorm, nu werd het voor hem een vlucht uit de werkelijkheid. In zijn vrije tijd, wanneer andere jongens van zijn leeftijd speelden, zat hij op zijn kamer aan het bureau, dat hij ge kregen had om er zijn huiswerk aan te maken, en tekende. Weiden, bomen, bloemen, zee, ge zichten van buiten, onbewuste herin neringen ook aan werk van zijn va der. Zijn verlangen tekende hij weg. Hij waagde zich nog niet aan kleu ren. voelend dat hij als kleine jongen, die nog niet juist beheersen kon en vrezend iets te tekenen, dat zou af breuk doen aan zijn dromen; ook aan het uitbeelden van zijn wezenlijke fantasieën was hij nog niet toe. Meneer Tienstra. de tekenleraar, wie hij weieens iets van zijn krab bels liet zien, prees hem niet te zeer, moedigde hem aan, gaf hem eenvou dige voorbeelden, corrigeerde zijn fouten, nam hem zelfs éénmaal mee op een woensdagmiddag naar het Rijksmuseum om de werken van de Meesters te zaen. (Wordt vervolgd) 3788. David had zó ontzaglijk veel meegemaakt op zijn eeuwenlange reis door heelals en planeten dat het eigenlijk geen wonder hoefde te heten dat hij tenslot te eens een wereld betrad waar de toestanden sterk overeen kwamen met die van zijn geboorteplanet. Overigens was zijn brein zo vervuld van talloze indruk ken en wetenschappelijke bespiegelingen, dat hij heel diep in zijn herinnering moest tasten om datgene wat hem nu vaag bekend voorkwam, thuis te brengen. Niettemin maakte zich een ongewone opwinding van hem meester, toen hij in dat voertuig vóór hem een automobiel uit die lang vervlogen tijd herkende!... Het werd hem echter oog vreemder te moede toen Mentos hem attent maakte op een zonderling, rond bouwwerk achter hen. Onbewust ontsnapte hem het woord „Pil lendoos"! En toen drong het besef pas ten volle tot hem door dat hij terug was op Aarde, teruggekeerd op zijn punt van uitgang! Meteen greep hij de kleine filosoof bij de arm en stapte op de grote deur van de bunker af. Toen zij het oude laboratorium binnentra den, zagen zij daar twee mannen!... 74. Rechter Tie wil zijn moeizame tocht over de richel net vervolgen als hij vreselijk schrikt en bijna zijn evenwicht verliest. Plotseling heeft zich een dunne hand om een van de tralies gelegd. Hij vermant zich en kijkt opnieuw. Dit is niet de nis van een watermond maar het boogvenster van een kerker. De ongelukkige gevangene is niemand anders dan Vrouwe Hortensia, de Eerste Hofdame van de Prinses, die hem vanochtend naar het paleis heeft ontboden zogenaamd voor haar astma, maar in werkelijkheid voor een audiëntie met de Prinses. Snel knielt de Rechter neer bij het boogvenster. Hij houdt zich vast aan de tralies en fluistert: „Ik ben het, Vrouwe Hortensia, dokter Liang". In de duisternis van het venster verschijnt nu vaag het gezicht van de Vrouwe. De kerker is blijkbaar diep zodat ze zich moet uitrekken om hem te kunnen zien. „Waarom ben je hier gekomen, Tie?" vraagt ze met haperende stem. „Ik wilde de Prinses spreken", zegt Rechter Tie. „Ik weet wie het halssnoer gestolen heeft maar de dief is dood en het snoer heeft hij verborgen en mijn onder zoek is vastgelopen. Ik heb dringend nadere inlichtin gen nodig en hoopte de Prinses te vinden in haar er kerpaviljoen. Maar hoe bent u in deze afschuwelijke kerker beland?" 85. Nog een kort moment zweefde Tekko in de ruimte maar toen zwenkte de kraan en werd de onverschokken duiker met bol en al op het dek gezet. Onder luid hoera-geroep sprong onze vriend met de zware loden zolen op het plankier en direct schoten een paar ma trozen toe om hem met het afzetten van de duikerhelm behulpzaam te zijn. „Ziezo, beste professor!" lachte Tekko zodra hij van het hinderlijke ding bedrijv was. „Daar ben ik weer! Ik geloof wel, dat het proefduiken gelukt is. En wanneer gaan we nu samen onder water?" „Wel, wel mijn waarde, jij bent ook een onverbetelij- ke avonturier!" grinikte professor Starreveld, die trots was zo'n dappere kerel zijn vriend te mogen noemen. „Daar praten wij nog wel eens over. Ik moet eerst al le instrumenten natuurlijk zorgvuldig gaan nakijken en bijstellen en eh... zeg eh... dan kan ik meteen aan de meterstand zien hoe diep zij zijn geweest! Gezien dat goud, dat je van de zeebodem meegenomen hebt ben je dieper gedoken dan ik gedacht had. Alleen kan het nog zijn, dat je toevallig op een minder diep gedeelte te recht gekomen bent. maar dat zien we dan wel. Mijn bedoeling was..." „Goed, goed, professor!" viel de ka pitein toen in de rede. „Maar zullen we ons nu eerst maar niet eens met die schavuiten gaan bemoeien? De kerels zullen het wel benauwd hebbn. Het klinkt een beetje sportief, een beetje tweede-paasdagachtig, maar het gaat over zaterdagavond en zondag avond j.l., toen de tv-kijkers op twee specimina van hedendaagse kerkmu ziek werden onthaald: de Lukas Pas sion van de Pool Penderecky en de Pe- sach-cantate van de Nederlander Maar ten Kooij. Volgens mij heeft Kooij het gewonnen van Penderecky, als men beide evenementen tenminste in de eerste plaats als televisie-produkties beschouwt. Ongetwijfeld heeft de Lu- kas Passion van Penderecky meer al lure. Het al vrij bekende werk wordt vooral gekenmerkt door de wijze waar op tekst en muziek het gebeuren zo adequaat en modern mogelijk uitbeel den. In de zaterdag uitgezonden op voering vielen ook de knappe vocale prestaties op. Maar voor de rest zal het bekijken en beluisteren van dit al les voor de meeste kijkers wellicht een kwestie van „uitzitten" zijn geweest, omdat ten eerste het muzikale idioom van Penderecky hun niet gemakken lijk in het gehoor lag en omdat zij ten tweede wellicht niet allen de Latijnse tekst zullen hebben verstaan. Jammer, dat de NCRV niet had gezorgd voor een Nederlandse vertaling in onder schriften. Bij de uitzending van de Nederlands talige Pesach-Cantate van Maarten Kooij (zondagavond door de kerkelijke zendgemachtigden) kregen we wel Ne derlandse onderschriften. Het was een bijzonder boeiend gebeuren, met veel compositorische variatie en een zeer functioneel gebruik van nieuwe Neder landse kerkliederen. Het actuele trekje via de woorden „Viëtnam" en „John son" deed wat geforceerd aan. De uit Canada afkomstige gedramati seerde documentaire „Het open graf" bevatte veel levensechte en eigentijd se momenten (de straatinterviews en de onderbrekingen door de nieuwslezer waren zeer suggestief), maar was nu en dan wel wat langdradig. De opvoering van Graham Greene's „Lankmoedige minnaar" was voor al dank zij Joan Remmelts en Guus Oster zo boeiend, dat ik het stuk he lemaal heb uitgekeken en daardoor van de VARA zondagavond alleen het laat ste kwartiertje van de helaas ook al weer laatste uitzending in de voortref felijke serie „Snarenspul" heb kunnen zien. Gisteravond zorgde Jenny Arean voor een subliem halfuurtje kleinkunst. Haar nieuwe repertoir bleek te zijn opgebouwd uit stuk voor stuk meester lijke liedjes en ze deed deze, bijge staan door een aantal marionetten, al le recht. Vooral Kinderen", „Cheese" (over de fotomodellen) en „The show must go on" maakten veel indruk. Jenny Arean is blijkens dit program ma uitgegroeid tot een van onze groot ste en veelzijdigste kleinkunstenares- sen. J .v. d. K. HILVERSUM I. 18.00 Fanfare orkest. 18.19 Uitzending van de CPN. 18.30 Nws. 18.46 Actuali teiten. 19.05 Licht orkest en solisten. 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend ge loven: godsdienstige lezing. 20.00 Klas sieke en mod. kamermuz. 20.45 Artaud le momo, hoorspel. 21.45 Kerkorgelcon cert (gr): klassieke muz. 22.00 Kunst kroniek. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk: muzikale lez. 23.00 Ko>ntekst: magazine, waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Zin: liedjesprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Zing met ons mee!: liedjesprogr. 18.50 Licht pianospel. 19.00 Trefpunt: discus sierubriek voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Hersengymnastiek. 20.00 Amusementsmuz. (gr.). 20.30 Komsi Komsa, cabaretpr. 21.00 Stereo: Schat ten der toenkunst: liederen (opn). 21.45 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 22.00 Uittocht onder de tropenzon, docu mentaire. 22.30 Nws. 22.40 Radiojoum. NRU: 22.55 Signaal muziek van ei gen tijd (opn). 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00 Journaal. VARA: 19.06 Kenilworth, tv- film (dl. 2). NTS: 20.00 Joum. VARA: 20.20 Achter het nws.: speciale uitzen ding over Viëtnam. 21.45 In kleur: De Lucy Show. 2^.10 Koning Klant: consu mentenrubriek. NSVH: 22.35 Sextant: Abortus en de wetgeving. NTS: 22.45- 22.50 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00 Journ. 19.03 In kleur: Suriname en de Nederlandse Antillen, filmber. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 In kleur: De 21e eeuw: dl. 25, Nooit te jong om te lerendecumentaire TV-film. 20.00 Joum. NTS: 20.20 In kleur: Dub belspion, tv-film: Het meisje met de AMSTERDAM In de nacht van donderdag op vrijdag is op 76-jarige leeftijd geheel onverwacht in zijn wo ning in Amsterdam overleden de oud directeur van de Nederlandse Opera, de heer P. J. Tiggers. De heer Tig gers genoot bekendheid om zijn inzet voor de volksmuziek. Aanstaande woensdag wordt het stoffelijk over schot op Westerveld gecremeerd. ROERMOND Bisschop mgr. P. Moors van Roermond heeft de deur van het kerkje In het kleine dorpje Wahl- wlller opengenrS» t voor de Limburg se kunstenaar Aad de Haas. De bis schop vindt goed dat de in 1947-1949 geschilderde Kruisweg van De Haas nu, een plaatsje krijgt In de kerk van Wahlwiller. Voor die kerk had Aad de Haas de zestien schilderijen ook gemaakt, maar bisschop mgr. P. Lemmens van Roer mond verbood destijds Wahlwillers kerkbestuur de schilderijen een plaats in de kerk te geven. De spookachtige figuren van Aad de Haas kwamen toen nog niet overeen met wat tot dan toe gebruikelijk was aan kerkversiering. Mgr. Moors wil graag dat de zestien schilderijen zo snel mogelijk na ne gentien jaar is er plotseling haast bij in de kerk worden opgehangen. Maar het eigendomsrecht wordt nu be twist tussen het kerkbestuur in Wahl willer en de stichting Kunstbezit Maas tricht, die De kruisweg jarenlang per manent ten toon heeft gesteld in het Maastrichtse Bbnnefantenmuseum. Aad de Haas stond de zestien doeken aan die stichting af toen Wahlwillers kerkje de deur op slot moest houden van de bisschop in Roermond. De Haas stelde toen de voorwaarde dat de Maastrichtse stichting ze alleen nog maar zou mogen uitlenen aan het kerk bestuur in Wahlwiller als de onenig heid ooit zou worden bijgelegd. Pastoor Mullenders van Wahlwiller maakt evenwel aanspraak op kooprechten om dat de opdracht nooit is geannuleerd. PRAAG De Tsjechoslowaakse ac trice Olga Scheinplugova is dit week einde in Praag overleden. Zij was 66 jaar oud. Mevrouw Scheinplugova was de weduwe van de befaamde schrijver Karei Capek, die een goed vriend was van Jan Masaryk, de Tsjechische eer ste minister die in 1948 dood werd aan getroffen onder het venster van zijn ministerie in Praag. kostbare Madonna (II). 21.10 Denk beeld, gesprek. 21.50 Tati Totaal ofwel Monsieur Hulot in Holland, progr. met de filmacteur en regisseur Jacques Ta ti. 22.15-22.20 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klass. grammofoon- muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klass. dansen. 8.00 Nws. TROS: 8.11 Lichte grammofoonmuz. en praatje. (8.30 Nws.) 9.10 Muz. uit Midden-Ame- rika. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Semi klass. grammofoon muz. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek Uur: amusementsprogram ma. 11.50 Act. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd progr. (plm. 12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.42 Act.; 13.15 Ondernemend.) NCRV: 14.00 Mod. orksetmuz. (gr.) 15.00 In 't zilver: progr. voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.15 Recht op en neer: cabaretprogr. 17.30 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 17.50 Overheidsvoor lichting: Hoe gaan we?, een progr. over verkeer, vervoer en vooruitzien. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuz. (7.30-7.35 Van de voorpagina: persoverzicht). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Lichte grammo foonmuz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klass. orkestmuz. (gr.) 9.40 Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Piano-recital (gr), klass. muz. 12.00 Stereo: Amusements muz. (Opn). 12.22 Voor het platteland. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Stereo: Walsork. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Licht orgel spel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: Omroepork.: mod. muz. 15.40 Stereo: Omroepdubbel- kwartet: oude liederen. 16.00 Nws. 16.02 Sociëteit: Zestig minuten voor boven de zestig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor de jeugd. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmu- ze: nieuwe langspeelplaten. 10.30 Ram bles Radio reprises. NRU: 11.00 Nws. 11.03 Operetteklanken. 11.30 Gren- zenloos: muz. uit alle windstreken. (12.00 Nws). 12.30 Fragmenten uit de musical: Ja ik wil. AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.06 Vrolijk platenprogram- ma. 14.00 Nws. 14.03 Muziek-Boetiek. 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen (gr). 16.00 Nws. 16.03 Verzoekplatenprogram- ma. 17.00 Nws. 17.05-18.00 Gevarieerd platenprogr. voor automobilisten. DINSDAG 16 APRIL 1968 DUITSLAND I. 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herhal. van gisteravond). 10.15 Progr. over die ren. 11.00 Das Haus an der Grenze, tv- film 12.00-13.3(h "Actuele kroniek. 16.00 Journaal. 16.05 Voetbalrep. 16.45 Voor de kinderen. 17.35 Voor de kinderen. 18.00-18.05 Nws. (Region, progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjoum. 18.52 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-film. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Der kleine Vagabund, tv-film. 18.25 Goeden avond. 18.30 Joum. 19.10 Gilligans In- sel, tv-film. 19.40 TV-film). 20.00 Jour naal en weerbericht. 20.15 Amusements- progr. 21.00 Schmutzige Hande, toneel stuk. 23.00 Journaal, commentaar en weerbericht. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muziek. 18.15 Die familie Auto-Lenz, tv-serie. 18.50 (K) Die Globetrotter, tv- film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en actualiteiten. 20.00 Sportspiegel. 20.30 Filmrep. Aansluitend: Nieuws in 'tkort. 21.00 Solo für O.N.C.L.E., misdaadfilm. (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). 21.50 Culturele kroniek. 22.35 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. iiiimiiiHiimiiiiiiiiiiiiiMiiiiiHiiiiiMii theater bijwonen. DEVENTER Van half oktober tot en met november zal in het Museum voor Westerse Kunst te Tokio en van januari 1969 tot maart in het Nationa le Museum van Kyoto een overzichts expositie worden gegeven van de Ne derlandse schilderkunst uit de 17e eeuw. Van de 60 schilderijen en veer tig tekeningen maken twee schilder stukken die de gemeente Deventer sinds 1707 in zijn bezit heeft, dank zij een schenking van de zoon van de schilder Richard Terburgghen. deel uit. Het zijn de evangelisten Mattheu en Marcus van de in Deventer gebo ren schilder Hendrik Terbrugghen, die door het gemeentebestuur in bruikleen voor dat doel zijn afgestaan. De vier evangelisten zijn, naar algemeen wordt aangenomen, de enige werken van Ter brugghen (1587 of 1588-1629), die nog in ons land aanwezig zijn. NEW YORK Verscheidene Ame rikaanse bladen, waaronder de „New York Times" en de „World Street Journal" hebben lovende kritieken ge schreven na de eerste voorstellingen, die het Nederlands Danstheater, dat van 9 tot 21 april in New York op treedt, heeft gegeven. Het gezelschap kreeg, mede naar aanleiding van de geslaagde première op 9 april en de daaropvolgende goede kritieken, uitno digingen om aansluitend aan de tour nee door de Verenigde Staten en Me xico een aantal voorstellingen te geven op Jamaica, de Nederlandse Antillen, Trinidad en in Suriname. Van 10 tot 27 mei treedt men op in Kingston, op Cu racao, op Aruba, in Port of Spain en in Paramaribo. Naar de zakelijk leider van het danstheater verklaarde heeft de stichting Sticusa voor deze gelegen heid een subsidie verstrekt. In totaal geeft het gezelschap 36 voorstellingen. Op zaterdag 20 april zullen Prinses Beatrix en Prins Claus, die dan voor een particulier bezoek in New York zijn, een uitvoering van het dans- ROTTERDAM Willem Duys, Avro's bekende vuist-presentator, is als directeur van de platenmaatschappij Iramac uitstekend op de hoogte van de stand van zaken in de Nederlandse mu ziekwereld. Prestaties van onze topmu- sici werden met constante regelmaat op Iramac ingegroefd. Nieuwe troef van Duys is Christine Deutekom. de sinds kort snel gestegen coloratuur-sopraan, die het afgelopen jaar internationaal triomfen vierde als koningin van de nacht in Mozarts ope ra Die Zauberflöte. Wie deze Iramac- plaat draait en Christine Deutekom met verbluffende souplesse haar aria's van de koningin hoort vertolken, kan niet anders dan respect voelen voor haar superieure kwaliteiten voor deze rol. De New York Times schreef van haar: „Een muzikaal superieure, ech te dramatische sopraan". Die Presse, een Weense krant, oordeelde: „Waar schijnlijk de enige dramatische colora tuur-sopraan, over wie we op het ogen blik kunnen beschikken". En La France uit Bordeaux juichte: „Een heldere stem van zeldzaam grote omvang, verbazingwekkende souplesse en een verbluffende zekerheid". Daar kan Christine Deutekom 't dan voorlopig mee doen, wat ongetwijfeld MOSKOU De Oekralnse compo nist Boris Lyatosjinski is gisteren in Kiëw overleden. Hij was 73 jaar oud. Lyatosjinski schreef vijf symfoniën, de muziek voor de opera Taras Bulba, enkele suites en een groot aantal ro mances en gedichten van Russische en buitenlandse romantische dichters on der wie Pos j kin en Shelley. Tijdens het regime van Stalin werd zijn werk scherp gekritiseerd, maar na diens dood werd hem veel lof toegezwaaid. een troost is voor de aanmerkelijk min der goede kritieken die haar hier en daar in eigen land ten deel zijn geval len. De Iramac-opname, met als instru mentaal ensemble het Mozart Symfonie orkest. waar waarschijnlijk een Ne derlands orkest achter schuilgaat, staat onder leiding van de Belgische diri gent Charles Vanderzand. Naast de aria's van de koningin van de nacht bevat de plaat nog aria's uit Mozarts „Entführung" en „Don Giovanni". Ook hier toont Christine Deutekom een ver heugend technisch en muzikaal niveau. TOKIO De Japanse fabriek van elektronische apparatuur Sony heeft gekendgemaakt dat zij een nieuw kleu ren t.v.-toestel heeft gemaakt dat veel helderder en scherper beelden zou geven dan de toestellen die nu op de markt zijn. Sony meldde dat de nieuwe kleuren beeldbuis, de „Trinitron", een appa raat heeft dat drie elektronenstralen tegelijk uitzendt. De huidige toestellen hebben drie aparte leidingen voor elek tronen. PALMA De burgemeester van Palma de Majorca heeft maandag avond bekendgemaakt, dat het ge meentebestuur een miljoen peseta's (ruim 50.000 gulden) aan prijzen ter beschikking zal stellen als het Eurovi sie Songfestival in Palma wordt geor ganiseerd. Spanje heeft dit jaar het festival in Londen gewonnen en heeft dus het recht in 1969 het evenement te organiseren. ROTTERDAM Het verzekerde be drag bij de Rotterdamse Verzekerings- Sociëteit RVS heeft in 1967 de vijf mil jard gepasseerd en is eind 1967 op f 5,15 miljard gekomen, waarvan f 3,85 miljard individuele verzekeringen en f 1,30 mil jard collectieve verzekeringen. De netto vooruitgang bedroeg f 594,57 (v. J. f 463,07) miljoen. De beleggingen hebben het miljard ruim overschreden en zijn op f 1,03 mil jard gekomen. Daarvan maakten de vas te eigendommen 14 (v.j. 11) pet uit en de hypotheken 32 (v.j. 25) pet. De be leggingen in overheidsobligaties en in schrijvingen schuldregisters en groot boeken liep terug van 22 tot 14 pet van het totaal. Eind 1967 had de RVS naast de hypotheektoezeggingen f 24,5 miljoen voorbelegd, waarvan ruim f 16 miljoen bestemd voor woningbouw. De vennootschap behaalde een winst van f 7,29 (v.j. f 7,01) miljoen, waaruit een onveranderd dividend van 14 pet wordt orgesteld. De premie-reserve steeg van f 887,79 tot f 959,03 miljoen. HELMOND J. A. Carp's Garenfa- brieken heeft een gevoelige terugslag on dervonden. De directie erkent dat het tussentijdse bericht te optimistisch is ge weest. Door de toenemende teruggang van de produktie in de textielindustrie is de verkoop van industrie-naaigarens sterk gedaald. Carp heeft de produktie daaraan aangepast, maar de invloed hiervan op de resultaten heeft de direc tie onderschat. Het gevolg is geweest een daling van het saldo bedrijfsrekening van f 1,62 miljoen tot f 960.418. Doordat niets op immateriële activa is afgeschreven (vo rig jaar bedroeg de afschrijving nog f 230.000) en doordat f 320.000 is ont trokken aan interne voorzieningen, is de teruggang van het winstsaldo nog be perkt gebleven tot ruim 27 pet. De winst bedroeg f 872.955 tegen f 1,20 miljoen over 1966. Het dividend wordt verlaagd van 17 tot 12V* pet. De interne voorziening is, hoewel de balans hierover niets laat zien, verscho len in de voorziening tegen voorraden. Deze laatste stegen van f 3,58 tot f 3,85 miljoen. Gezien de toenemende kosten, de voortdurende concurrentie en de onze kerheid over herstel van de textiel- en confectie-industrie waagt de directie zich niet aan een prognose. BREDA Het naderende einde van de aardgas-hausse heeft de resultaten van de Koninklijke Ijzergieterijen en Emailleerfabrieken De Etna vorig jaar onder druk gezet. De omzet verminderde met 27 pet, maar doordat de totale bin nenlandse produktie 30 pet daalde en de import van gasfornuizen met bijna de helft terugliep, kon het bedrijf zijn marktaandeel nog iets verbeteren. Van de kolenhaarden en -kachels bleef in verhouding tot vroeger weinig over. Wat de traditionele artikelen be treft, verwacht De Etna in 1968 weinig verandering in de omzet. Dit jaar komt de eerste gasgestookte centrale-verwar mingsketel van het bedrijf op de markt en daarvan heeft het bestuur goede ver wachtingen. Intussen in het aantal me dewerkers met meer dan 10 pet vermin derd, vooral door het niet vervangen van vertrekkend personeel. Het exploitatiesaldo daalde vorig jaar van f 12,78 miljoen tot f 10,81 miljoen. De winst kwam uit op f 4,76 (v.j. f 4,86) miljoen, waaruit 30 pet (v.j. 31 plus 2 pet in aandelen) dividend wordt voorge steld. ROTTERDAM Het vorig jaar terug gekeerde vertrouwen in de effectenbeur zen is voor de Beleggingsmaatschappij Unitas aanleiding geweest een deel van de liquide middelen weer in aandelen te steken. De aankopen bedroegen f 59,90 miljoen. Daar stonden verkopen van f 31,80 miljoen tegenover. Unitas belegde voor f 39,20 miljoen in de Verenigde Staten en verkocht daar voor f 19 miljoen. Aan Nederlandse fond sen werd voor f 4,30 miljoen gekocht en voor f 2,20 miljoen verkocht. UITGEEST Aan de jaarvergadering van de Hollandse Melksuikerfabriek op 22 mei wordt over 1967 weer 15 pet divi dend voorgesteld. Donderdag 18 april om 19.30 uur zendt de NCRV een opname uit, die werd gemaakt in de Grote of Michaels- kerk te Zwolle. De organist Klaas Bak ker speelt hier de volgende werken: Fantasie en fuga in g kl. t„ van J. S. Bach, Passacaglia over een thema van Donald Tovey (nagelaten manuscript), van J. Röntgen en Sonate da chiesa, van H. Andriessen. In de reeks ontspanningsavonden die de NCRV dit seizoen door het gehele land organiseert, is op donderdag 18 april Arnhem aan de beurt. De avond, die om 20.00 uur begint, heeft plaats ln „Musis Sacrum". Aan het programma wordt meege werkt door het Zuid-Hollands Opera Koor o.l.v. Harry Holtman, met aan de vleugel Gerrit Vlake. Verder treden op: De Spelbrekers, The Blue Diamonds, André van Duin, Les Deux Jaeteux, Comel en Monique en Tonny Eyk. Direct na de pauze wordt recht streeks de quiz „Zet Uw vraag op het spel" uitgezonden. Deze wedstrijd in wikken, wagen en weten wordt geleid door Dik Bikker.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2