Kruiswegstatie Aad de Haas
na 19 jaar nu toch in kerk
Wereld heeft zeer veel lof
voor Christine Deutekom
KOOY WINT VAN
PENDERECHY
Piet Tiggers stierf
onverwachts
Deventer schilderijen
naar Japan
Danstheater oogst
grote successen in
Amerika
Boris Lyatosjinski
stierf te Moskou
Betere kleuren-t.v.
in Japan
Palma de Majorca
wil songfestival
Orgelconcert uit
Zwolle op radio
NCRV-avond in
Arnhem
VANAVOND
MORGEN
Betwist
Lof
Van klasse
FINANCIËLE
NOTITIES
Belegging RVS
boven miljard
Terugslag bij
Carp
Omzet Etna liep
27% terug
Unitas belegde
weer meer
RECHTER TIE
1 TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
MELKSUIKER 15%
Pd^.na 2
DINSDAG 16 APRIL 1968
31
Oom John en Queeny brachten hen
naar de trein,
Jij moet gauw weer bij ons ko
men logeren, boy, noodde Queeny
hartelijk zonder acht te slaan op de
koelheid van haar schoonzuster. Zij
kuste de jongen zonder zich aan
Eleonoor te soren, die de wenkbrau
wen fronste over Freeks onstuimig
heid. Hij hing aan de hals van zijn
tante en huilde zonder zich te schamen
voor de mensen, die keken en staan
bleven.
Freek, denk toch om de mensen?
Het lijkt wel of je naar het andere
ednd van de wereld moet.
John schudde het hoofd tegen haar,
tuitte slissend en vergoelijkend de
lippen.
Kom jong, zei hij tegen Freek en
maakte diens handen los van Queeny,
kom, moeder wacht en de trein
rijdt dadelijk weg, hoor.
Freek trachtte zich te beheersen,
zijn handen lagen vast in die van
zijn oom.
Je komt maar zo vaak als je
wilt, Freek, ons huis staat altijd
voor je open.
De stem van oom John leek op va
ders stem, al was zij minder zwaar.
Freek voelde ineens hoeveel hij ook
hield van zijn oom, hoe diep die ge
negenheid in hem zat vastgeworteld.
Terwijl nu ook zijn moeder afscheid
nam, stond hij erbij. Moeder nodigde
niet uit, zei alleen: Nu, tot ziens,
hoor, gaf stijfjes Queeny een spitse
kus.
Freek tilde voor het laatst nog ba
by Mol in de hoogte, de kleine hand
jes graaiden door zijn haar. Dag
Mol, da-, da-...
Het laatste wat hij zag terwijl de
trein het station uitstoomde, was oom
John, die met Mol op de arm nog
meeholde en wuifde. Queeny was al
in de verte verdwenen: klein tenger
figuurtje in helder wit en bleu.
Freek drukte zijn voorhoofd tegen
het ruitje. Zijn tranen waren opge
droogd. maar het afschuwelijke ge
voel bleef en groeide. Hij keek ter
sluiks naar moeder, die met het hoofd
achterover tegen de fluwelen bank-
rug zat. Haar gezicht stond heel te
vreden, moeder deed dit scheiden
geen verdriet. Freek liet zich lang
zaam in het hoekje naast haar zak
ken, tuurde met grote ogen naar de
wegschuivende duinen en naar de
weiden, die aangolfden en wegdraai
den, golfden en draaiden, golfden en
draaiden, net of je in een cirkel reed,
waar ze alleen maar af en toe een
ander torentje en molentje neerzet
ten, met hier en daar een plukje bos.
Eleonoor zat met gesloten ogen en
voelde zich oneindig verlicht. Na Ar
nolds dood en het eerste leed was
alles wat zij bij zijn leven terwille
van hem geaccepteerd had haar on
noemelijk gaandrukken, bovendien
trok het haar voortdurend in Arnolds
sfeer terug. En hij wa6 dood, uit, af
gelopen. zij kon als jonge vrouw toch
niet een eeuwig treurende weduwe
zijn. Daarbij kwam nog, dat zij voor
Freek een vrolijke jeugdige moeder
moest wezen, naar haar moest hij
trekken, niet naar een vreemde zoals
naar dat Engelse vrouwtje. Wat hij
daaraan vond...? Enfin, kinderen heb
ben meer van die onberekenbare gril
len. 't Was maar goed, dat hij nu
aan die weke, ireële invloed onttrok
ken was. In Amsterdam zou hij op
een goede school gaan, flinke nette
vriendjes hebben. Zij hoopte in ieder
geval, dat hij zich ndet meer zo strikt
afzijdig houden zou of zo'n rare
vriendschap zou aanknopen als met
die jongen Sol, die er een arsenaal
vloeken en grofheden op nahield.
Dat was geen omgang voor haar
zoon. En misschien, en dit was eigen
lijk wat zij diep-in hoopte, zou zij nu
de plaats innemen haar rechtens toe
komend, maar waar eerst de wel wat
overdreven vaderliefde en verder die
Queeny-verering haar in de weg had
den gestaan Als zij nu nog een oude
saaie moeder was! Maar zij was jong
en zou wel jong weten te blijven.
Freek zou altijd trots op zijn moeder
kunnen zijn.
Eleonoor glimlachte. Achter haar
geloken oogleden wist zij, dat een
heer, die met hen de coupé deelde,
voortdurend opmerkzaam op haar
was. Zie je wel, dacht zij met een
licht triomfgevoel, en nu ben ik
nog steeds in het zwart, laat staan
als de rouwtijd voorbij is. Trou
wens, overlegde zij, zwart flat
teert mij wel. Tersluiks keek zij in
het spiegelend raamglas. Een
voorname, bleke jonge vrouw, het
kruivende bruine haar door het zon
licht bijna koperkleurig onder het
zwart van haar hoedje; de weduw-
sluier lang en zwart terzijde van haar
gelaat.
Zedig sloeg zij de ogen neer. voel
de weldadig de bewondering van de
man tegenover haar.
Zij woonden in een grachtenhuis,
waar de meubelen vreemd stonden
en onwennig. Freek had geen hekel
aan het huis, vond het alleen niets- a
zeggend en oud, maar de stad ging
hij haten, de drukte, het haasten, de
onfrisse lucht. De grachten waren
nog het beste, die konden zelfs mooi
zijn wanneer de zon lichtte op het
dikke water en de bomen zich neig
den in een onhoorbare bries. Maar
groot was Amsterdam! Freek had
verwacht Ko zo te zullen tegenkomen,
maar dit gebeurde niet. Ook hij had
een fiets gekregen, ook hij zag de
stadsverlichting en alles waarvan de
ander hem verteld had, maar hij
voelde zich schuw en onwennig, links
als één die overal buiten staat.
Eén troost was er: hij kreeg piano
les. O, die piano, hij kon er haast
niet van afblijven. Muziek was heer
lijk, muziek nam je op en deed je
vergeten dat je in een stad leefde, die
je afschuwelijk vond. Je was niet
langer alléén. Wanneer hij zijn les
voor de juffrouw gestudeerd had,
boog hij het hoofd achterover en liet
zijn handen hun gang gaan. Wonder
lijke klanken brachten die dan voort:
licht en donker, vlug en langzaam, zij
maakten hem blij of droevig en lieten
zo'n indruk na. dat moeder aan zijn
stemming kon merken wat hij ge
speeld had. De lerares was zeer te
vreden over hem.
Op school ging het moeilijker. Hoe
wel htj hier uiterlijk niet uit de toon
viel zoals op de dorpsschool, stond
hij toch weer afzijdig en onbemind.
Alleen de tekenleraar werd op hem
opmerkzaam en liet zijn tekeningen
aan de wand prikken. Hij had van
Freeks vader gehoord en diens wer
ken gezien. Je gaat zijn kant op,
zei hij eens goedkeurend. Vanaf dat
ogenblik won hij Freeks genegenheid,
hoewel de jongen het nooit toonde.
Freek legde zich toe op tekenen. Ook
vroeger had hij het al graag gedaan,
had als kleine jongen reeds verras-
send juist begrip getoond voor kleur
en vorm, nu werd het voor hem een
vlucht uit de werkelijkheid. In zijn
vrije tijd, wanneer andere jongens
van zijn leeftijd speelden, zat hij op
zijn kamer aan het bureau, dat hij ge
kregen had om er zijn huiswerk aan
te maken, en tekende.
Weiden, bomen, bloemen, zee, ge
zichten van buiten, onbewuste herin
neringen ook aan werk van zijn va
der. Zijn verlangen tekende hij weg.
Hij waagde zich nog niet aan kleu
ren. voelend dat hij als kleine jongen,
die nog niet juist beheersen kon en
vrezend iets te tekenen, dat zou af
breuk doen aan zijn dromen; ook aan
het uitbeelden van zijn wezenlijke
fantasieën was hij nog niet toe.
Meneer Tienstra. de tekenleraar,
wie hij weieens iets van zijn krab
bels liet zien, prees hem niet te zeer,
moedigde hem aan, gaf hem eenvou
dige voorbeelden, corrigeerde zijn
fouten, nam hem zelfs éénmaal mee
op een woensdagmiddag naar het
Rijksmuseum om de werken van de
Meesters te zaen. (Wordt vervolgd)
3788. David had zó ontzaglijk veel meegemaakt op
zijn eeuwenlange reis door heelals en planeten dat het
eigenlijk geen wonder hoefde te heten dat hij tenslot
te eens een wereld betrad waar de toestanden sterk
overeen kwamen met die van zijn geboorteplanet.
Overigens was zijn brein zo vervuld van talloze indruk
ken en wetenschappelijke bespiegelingen, dat hij heel
diep in zijn herinnering moest tasten om datgene wat
hem nu vaag bekend voorkwam, thuis te brengen.
Niettemin maakte zich een ongewone opwinding van
hem meester, toen hij in dat voertuig vóór hem een
automobiel uit die lang vervlogen tijd herkende!... Het
werd hem echter oog vreemder te moede toen Mentos
hem attent maakte op een zonderling, rond bouwwerk
achter hen. Onbewust ontsnapte hem het woord „Pil
lendoos"! En toen drong het besef pas ten volle tot
hem door dat hij terug was op Aarde, teruggekeerd
op zijn punt van uitgang! Meteen greep hij de kleine
filosoof bij de arm en stapte op de grote deur van de
bunker af. Toen zij het oude laboratorium binnentra
den, zagen zij daar twee mannen!...
74. Rechter Tie wil zijn moeizame tocht over de richel
net vervolgen als hij vreselijk schrikt en bijna zijn
evenwicht verliest. Plotseling heeft zich een dunne
hand om een van de tralies gelegd. Hij vermant zich
en kijkt opnieuw. Dit is niet de nis van een watermond
maar het boogvenster van een kerker. De ongelukkige
gevangene is niemand anders dan Vrouwe Hortensia, de
Eerste Hofdame van de Prinses, die hem vanochtend
naar het paleis heeft ontboden zogenaamd voor haar
astma, maar in werkelijkheid voor een audiëntie met de
Prinses. Snel knielt de Rechter neer bij het boogvenster.
Hij houdt zich vast aan de tralies en fluistert: „Ik ben
het, Vrouwe Hortensia, dokter Liang". In de duisternis
van het venster verschijnt nu vaag het gezicht van de
Vrouwe. De kerker is blijkbaar diep zodat ze zich moet
uitrekken om hem te kunnen zien. „Waarom ben je
hier gekomen, Tie?" vraagt ze met haperende stem.
„Ik wilde de Prinses spreken", zegt Rechter Tie. „Ik
weet wie het halssnoer gestolen heeft maar de dief is
dood en het snoer heeft hij verborgen en mijn onder
zoek is vastgelopen. Ik heb dringend nadere inlichtin
gen nodig en hoopte de Prinses te vinden in haar er
kerpaviljoen. Maar hoe bent u in deze afschuwelijke
kerker beland?"
85. Nog een kort moment zweefde Tekko in de ruimte
maar toen zwenkte de kraan en werd de onverschokken
duiker met bol en al op het dek gezet. Onder luid
hoera-geroep sprong onze vriend met de zware loden
zolen op het plankier en direct schoten een paar ma
trozen toe om hem met het afzetten van de duikerhelm
behulpzaam te zijn. „Ziezo, beste professor!" lachte
Tekko zodra hij van het hinderlijke ding bedrijv was.
„Daar ben ik weer! Ik geloof wel, dat het proefduiken
gelukt is. En wanneer gaan we nu samen onder water?"
„Wel, wel mijn waarde, jij bent ook een onverbetelij-
ke avonturier!" grinikte professor Starreveld, die trots
was zo'n dappere kerel zijn vriend te mogen noemen.
„Daar praten wij nog wel eens over. Ik moet eerst al
le instrumenten natuurlijk zorgvuldig gaan nakijken en
bijstellen en eh... zeg eh... dan kan ik meteen aan de
meterstand zien hoe diep zij zijn geweest! Gezien dat
goud, dat je van de zeebodem meegenomen hebt ben je
dieper gedoken dan ik gedacht had. Alleen kan het nog
zijn, dat je toevallig op een minder diep gedeelte te
recht gekomen bent. maar dat zien we dan wel. Mijn
bedoeling was..." „Goed, goed, professor!" viel de ka
pitein toen in de rede. „Maar zullen we ons nu eerst
maar niet eens met die schavuiten gaan bemoeien? De
kerels zullen het wel benauwd hebbn.
Het klinkt een beetje sportief, een
beetje tweede-paasdagachtig, maar het
gaat over zaterdagavond en zondag
avond j.l., toen de tv-kijkers op twee
specimina van hedendaagse kerkmu
ziek werden onthaald: de Lukas Pas
sion van de Pool Penderecky en de Pe-
sach-cantate van de Nederlander Maar
ten Kooij. Volgens mij heeft Kooij het
gewonnen van Penderecky, als men
beide evenementen tenminste in de
eerste plaats als televisie-produkties
beschouwt. Ongetwijfeld heeft de Lu-
kas Passion van Penderecky meer al
lure. Het al vrij bekende werk wordt
vooral gekenmerkt door de wijze waar
op tekst en muziek het gebeuren zo
adequaat en modern mogelijk uitbeel
den. In de zaterdag uitgezonden op
voering vielen ook de knappe vocale
prestaties op. Maar voor de rest zal
het bekijken en beluisteren van dit al
les voor de meeste kijkers wellicht een
kwestie van „uitzitten" zijn geweest,
omdat ten eerste het muzikale idioom
van Penderecky hun niet gemakken
lijk in het gehoor lag en omdat zij ten
tweede wellicht niet allen de Latijnse
tekst zullen hebben verstaan. Jammer,
dat de NCRV niet had gezorgd voor
een Nederlandse vertaling in onder
schriften.
Bij de uitzending van de Nederlands
talige Pesach-Cantate van Maarten
Kooij (zondagavond door de kerkelijke
zendgemachtigden) kregen we wel Ne
derlandse onderschriften. Het was een
bijzonder boeiend gebeuren, met veel
compositorische variatie en een zeer
functioneel gebruik van nieuwe Neder
landse kerkliederen. Het actuele trekje
via de woorden „Viëtnam" en „John
son" deed wat geforceerd aan.
De uit Canada afkomstige gedramati
seerde documentaire „Het open graf"
bevatte veel levensechte en eigentijd
se momenten (de straatinterviews en
de onderbrekingen door de nieuwslezer
waren zeer suggestief), maar was nu
en dan wel wat langdradig.
De opvoering van Graham Greene's
„Lankmoedige minnaar" was voor
al dank zij Joan Remmelts en Guus
Oster zo boeiend, dat ik het stuk he
lemaal heb uitgekeken en daardoor van
de VARA zondagavond alleen het laat
ste kwartiertje van de helaas ook al
weer laatste uitzending in de voortref
felijke serie „Snarenspul" heb kunnen
zien.
Gisteravond zorgde Jenny Arean voor
een subliem halfuurtje kleinkunst.
Haar nieuwe repertoir bleek te zijn
opgebouwd uit stuk voor stuk meester
lijke liedjes en ze deed deze, bijge
staan door een aantal marionetten, al
le recht. Vooral Kinderen", „Cheese"
(over de fotomodellen) en „The show
must go on" maakten veel indruk.
Jenny Arean is blijkens dit program
ma uitgegroeid tot een van onze groot
ste en veelzijdigste kleinkunstenares-
sen.
J .v. d. K.
HILVERSUM I.
18.00 Fanfare orkest. 18.19 Uitzending
van de CPN. 18.30 Nws. 18.46 Actuali
teiten. 19.05 Licht orkest en solisten.
19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend ge
loven: godsdienstige lezing. 20.00 Klas
sieke en mod. kamermuz. 20.45 Artaud
le momo, hoorspel. 21.45 Kerkorgelcon
cert (gr): klassieke muz. 22.00 Kunst
kroniek. 22.30 Nws. 22.40 Overweging.
22.45 De zingende kerk: muzikale lez.
23.00 Ko>ntekst: magazine, waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Zin:
liedjesprogr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25
Zing met ons mee!: liedjesprogr. 18.50
Licht pianospel. 19.00 Trefpunt: discus
sierubriek voor actuele zaken. 19.30
Nieuws. 19.35 Hersengymnastiek. 20.00
Amusementsmuz. (gr.). 20.30 Komsi
Komsa, cabaretpr. 21.00 Stereo: Schat
ten der toenkunst: liederen (opn). 21.45
Stereo: Licht instrumentaal ensemble.
22.00 Uittocht onder de tropenzon, docu
mentaire. 22.30 Nws. 22.40 Radiojoum.
NRU: 22.55 Signaal muziek van ei
gen tijd (opn). 23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00
Journaal. VARA: 19.06 Kenilworth, tv-
film (dl. 2). NTS: 20.00 Joum. VARA:
20.20 Achter het nws.: speciale uitzen
ding over Viëtnam. 21.45 In kleur: De
Lucy Show. 2^.10 Koning Klant: consu
mentenrubriek. NSVH: 22.35 Sextant:
Abortus en de wetgeving. NTS: 22.45-
22.50 Journaal.
NEDERLAND II.
NTS: 18.50 Pipo de Clown. NTS: 19.00
Journ. 19.03 In kleur: Suriname en de
Nederlandse Antillen, filmber. 19.15
Van gewest tot gewest. 19.35 In kleur:
De 21e eeuw: dl. 25, Nooit te jong om
te lerendecumentaire TV-film.
20.00 Joum. NTS: 20.20 In kleur: Dub
belspion, tv-film: Het meisje met de
AMSTERDAM In de nacht van
donderdag op vrijdag is op 76-jarige
leeftijd geheel onverwacht in zijn wo
ning in Amsterdam overleden de oud
directeur van de Nederlandse Opera,
de heer P. J. Tiggers. De heer Tig
gers genoot bekendheid om zijn inzet
voor de volksmuziek. Aanstaande
woensdag wordt het stoffelijk over
schot op Westerveld gecremeerd.
ROERMOND Bisschop mgr. P.
Moors van Roermond heeft de deur van
het kerkje In het kleine dorpje Wahl-
wlller opengenrS» t voor de Limburg
se kunstenaar Aad de Haas. De bis
schop vindt goed dat de in 1947-1949
geschilderde Kruisweg van De Haas
nu, een plaatsje krijgt In de kerk van
Wahlwiller.
Voor die kerk had Aad de Haas de
zestien schilderijen ook gemaakt, maar
bisschop mgr. P. Lemmens van Roer
mond verbood destijds Wahlwillers
kerkbestuur de schilderijen een plaats
in de kerk te geven. De spookachtige
figuren van Aad de Haas kwamen toen
nog niet overeen met wat tot dan toe
gebruikelijk was aan kerkversiering.
Mgr. Moors wil graag dat de zestien
schilderijen zo snel mogelijk na ne
gentien jaar is er plotseling haast bij
in de kerk worden opgehangen.
Maar het eigendomsrecht wordt nu be
twist tussen het kerkbestuur in Wahl
willer en de stichting Kunstbezit Maas
tricht, die De kruisweg jarenlang per
manent ten toon heeft gesteld in het
Maastrichtse Bbnnefantenmuseum.
Aad de Haas stond de zestien doeken
aan die stichting af toen Wahlwillers
kerkje de deur op slot moest houden
van de bisschop in Roermond. De Haas
stelde toen de voorwaarde dat de
Maastrichtse stichting ze alleen nog
maar zou mogen uitlenen aan het kerk
bestuur in Wahlwiller als de onenig
heid ooit zou worden bijgelegd. Pastoor
Mullenders van Wahlwiller maakt
evenwel aanspraak op kooprechten om
dat de opdracht nooit is geannuleerd.
PRAAG De Tsjechoslowaakse ac
trice Olga Scheinplugova is dit week
einde in Praag overleden. Zij was 66
jaar oud. Mevrouw Scheinplugova was
de weduwe van de befaamde schrijver
Karei Capek, die een goed vriend was
van Jan Masaryk, de Tsjechische eer
ste minister die in 1948 dood werd aan
getroffen onder het venster van zijn
ministerie in Praag.
kostbare Madonna (II). 21.10 Denk
beeld, gesprek. 21.50 Tati Totaal ofwel
Monsieur Hulot in Holland, progr. met
de filmacteur en regisseur Jacques Ta
ti. 22.15-22.20 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klass. grammofoon-
muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo:
Klass. dansen. 8.00 Nws. TROS: 8.11
Lichte grammofoonmuz. en praatje.
(8.30 Nws.) 9.10 Muz. uit Midden-Ame-
rika. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
kleuters. 9.55 Semi klass. grammofoon
muz. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nws.
11.02 Piek Uur: amusementsprogram
ma. 11.50 Act. KRO: 12.00 Van twaalf
tot twee: gevarieerd progr. (plm. 12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.
12.42 Act.; 13.15 Ondernemend.) NCRV:
14.00 Mod. orksetmuz. (gr.) 15.00 In 't
zilver: progr. voor oudere luisteraars.
16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00
Stereo: Kinderkoor. 17.15 Recht op en
neer: cabaretprogr. 17.30 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. 17.50 Overheidsvoor
lichting: Hoe gaan we?, een progr. over
verkeer, vervoer en vooruitzien.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte grammofoonmuz. (7.30-7.35
Van de voorpagina: persoverzicht).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. 8.11 Act. 8.20 Lichte grammo
foonmuz. (8.30-8.35 Van alle markten
thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00
Stereo: Klass. orkestmuz. (gr.) 9.40
Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Stereo: Piano-recital (gr),
klass. muz. 12.00 Stereo: Amusements
muz. (Opn). 12.22 Voor het platteland.
12.26 Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.29 Stereo: Walsork. 13.00
Nws. 13.11 Act. 13.25 Licht orgel
spel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor
de kinderen. 15.00 Stereo: Omroepork.:
mod. muz. 15.40 Stereo: Omroepdubbel-
kwartet: oude liederen. 16.00 Nws. 16.02
Sociëteit: Zestig minuten voor boven de
zestig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor de
jeugd.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muziekjes. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmu-
ze: nieuwe langspeelplaten. 10.30 Ram
bles Radio reprises. NRU: 11.00
Nws. 11.03 Operetteklanken. 11.30 Gren-
zenloos: muz. uit alle windstreken.
(12.00 Nws). 12.30 Fragmenten uit de
musical: Ja ik wil. AVRO: 13.00 Nws.
13.03 Act. 13.06 Vrolijk platenprogram-
ma. 14.00 Nws. 14.03 Muziek-Boetiek.
15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen (gr).
16.00 Nws. 16.03 Verzoekplatenprogram-
ma. 17.00 Nws. 17.05-18.00 Gevarieerd
platenprogr. voor automobilisten.
DINSDAG 16 APRIL 1968
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herhal.
van gisteravond). 10.15 Progr. over die
ren. 11.00 Das Haus an der Grenze, tv-
film 12.00-13.3(h "Actuele kroniek. 16.00
Journaal. 16.05 Voetbalrep. 16.45 Voor
de kinderen. 17.35 Voor de kinderen.
18.00-18.05 Nws. (Region, progr.: NDR:
18.05 Act. 18.19 Sportjoum. 18.52 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-film.
19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Der
kleine Vagabund, tv-film. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Joum. 19.10 Gilligans In-
sel, tv-film. 19.40 TV-film). 20.00 Jour
naal en weerbericht. 20.15 Amusements-
progr. 21.00 Schmutzige Hande, toneel
stuk. 23.00 Journaal, commentaar en
weerbericht.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en
muziek. 18.15 Die familie Auto-Lenz,
tv-serie. 18.50 (K) Die Globetrotter, tv-
film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en
actualiteiten. 20.00 Sportspiegel. 20.30
Filmrep. Aansluitend: Nieuws in 'tkort.
21.00 Solo für O.N.C.L.E., misdaadfilm.
(Niet geschikt voor jeugdige kijkers).
21.50 Culturele kroniek. 22.35 Nieuws,
weerbericht en actualiteiten.
iiiimiiiHiimiiiiiiiiiiiiiMiiiiiHiiiiiMii
theater bijwonen.
DEVENTER Van half oktober tot
en met november zal in het Museum
voor Westerse Kunst te Tokio en van
januari 1969 tot maart in het Nationa
le Museum van Kyoto een overzichts
expositie worden gegeven van de Ne
derlandse schilderkunst uit de 17e
eeuw. Van de 60 schilderijen en veer
tig tekeningen maken twee schilder
stukken die de gemeente Deventer
sinds 1707 in zijn bezit heeft, dank zij
een schenking van de zoon van de
schilder Richard Terburgghen. deel
uit. Het zijn de evangelisten Mattheu
en Marcus van de in Deventer gebo
ren schilder Hendrik Terbrugghen, die
door het gemeentebestuur in bruikleen
voor dat doel zijn afgestaan. De vier
evangelisten zijn, naar algemeen wordt
aangenomen, de enige werken van Ter
brugghen (1587 of 1588-1629), die nog
in ons land aanwezig zijn.
NEW YORK Verscheidene Ame
rikaanse bladen, waaronder de „New
York Times" en de „World Street
Journal" hebben lovende kritieken ge
schreven na de eerste voorstellingen,
die het Nederlands Danstheater, dat
van 9 tot 21 april in New York op
treedt, heeft gegeven. Het gezelschap
kreeg, mede naar aanleiding van de
geslaagde première op 9 april en de
daaropvolgende goede kritieken, uitno
digingen om aansluitend aan de tour
nee door de Verenigde Staten en Me
xico een aantal voorstellingen te geven
op Jamaica, de Nederlandse Antillen,
Trinidad en in Suriname. Van 10 tot 27
mei treedt men op in Kingston, op Cu
racao, op Aruba, in Port of Spain en in
Paramaribo. Naar de zakelijk leider
van het danstheater verklaarde heeft
de stichting Sticusa voor deze gelegen
heid een subsidie verstrekt. In totaal
geeft het gezelschap 36 voorstellingen.
Op zaterdag 20 april zullen Prinses
Beatrix en Prins Claus, die dan voor
een particulier bezoek in New York
zijn, een uitvoering van het dans-
ROTTERDAM Willem Duys,
Avro's bekende vuist-presentator, is als
directeur van de platenmaatschappij
Iramac uitstekend op de hoogte van de
stand van zaken in de Nederlandse mu
ziekwereld. Prestaties van onze topmu-
sici werden met constante regelmaat
op Iramac ingegroefd.
Nieuwe troef van Duys is Christine
Deutekom. de sinds kort snel gestegen
coloratuur-sopraan, die het afgelopen
jaar internationaal triomfen vierde als
koningin van de nacht in Mozarts ope
ra Die Zauberflöte. Wie deze Iramac-
plaat draait en Christine Deutekom
met verbluffende souplesse haar aria's
van de koningin hoort vertolken, kan
niet anders dan respect voelen voor
haar superieure kwaliteiten voor deze
rol.
De New York Times schreef van
haar: „Een muzikaal superieure, ech
te dramatische sopraan". Die Presse,
een Weense krant, oordeelde: „Waar
schijnlijk de enige dramatische colora
tuur-sopraan, over wie we op het ogen
blik kunnen beschikken".
En La France uit Bordeaux juichte:
„Een heldere stem van zeldzaam grote
omvang, verbazingwekkende souplesse
en een verbluffende zekerheid".
Daar kan Christine Deutekom 't dan
voorlopig mee doen, wat ongetwijfeld
MOSKOU De Oekralnse compo
nist Boris Lyatosjinski is gisteren in
Kiëw overleden. Hij was 73 jaar oud.
Lyatosjinski schreef vijf symfoniën,
de muziek voor de opera Taras Bulba,
enkele suites en een groot aantal ro
mances en gedichten van Russische en
buitenlandse romantische dichters on
der wie Pos j kin en Shelley. Tijdens het
regime van Stalin werd zijn werk
scherp gekritiseerd, maar na diens
dood werd hem veel lof toegezwaaid.
een troost is voor de aanmerkelijk min
der goede kritieken die haar hier en
daar in eigen land ten deel zijn geval
len.
De Iramac-opname, met als instru
mentaal ensemble het Mozart Symfonie
orkest. waar waarschijnlijk een Ne
derlands orkest achter schuilgaat, staat
onder leiding van de Belgische diri
gent Charles Vanderzand. Naast de
aria's van de koningin van de nacht
bevat de plaat nog aria's uit Mozarts
„Entführung" en „Don Giovanni". Ook
hier toont Christine Deutekom een ver
heugend technisch en muzikaal niveau.
TOKIO De Japanse fabriek van
elektronische apparatuur Sony heeft
gekendgemaakt dat zij een nieuw kleu
ren t.v.-toestel heeft gemaakt dat veel
helderder en scherper beelden zou
geven dan de toestellen die nu op de
markt zijn.
Sony meldde dat de nieuwe kleuren
beeldbuis, de „Trinitron", een appa
raat heeft dat drie elektronenstralen
tegelijk uitzendt. De huidige toestellen
hebben drie aparte leidingen voor elek
tronen.
PALMA De burgemeester van
Palma de Majorca heeft maandag
avond bekendgemaakt, dat het ge
meentebestuur een miljoen peseta's
(ruim 50.000 gulden) aan prijzen ter
beschikking zal stellen als het Eurovi
sie Songfestival in Palma wordt geor
ganiseerd. Spanje heeft dit jaar het
festival in Londen gewonnen en heeft
dus het recht in 1969 het evenement te
organiseren.
ROTTERDAM Het verzekerde be
drag bij de Rotterdamse Verzekerings-
Sociëteit RVS heeft in 1967 de vijf mil
jard gepasseerd en is eind 1967 op f 5,15
miljard gekomen, waarvan f 3,85 miljard
individuele verzekeringen en f 1,30 mil
jard collectieve verzekeringen. De netto
vooruitgang bedroeg f 594,57 (v. J.
f 463,07) miljoen.
De beleggingen hebben het miljard
ruim overschreden en zijn op f 1,03 mil
jard gekomen. Daarvan maakten de vas
te eigendommen 14 (v.j. 11) pet uit en
de hypotheken 32 (v.j. 25) pet. De be
leggingen in overheidsobligaties en in
schrijvingen schuldregisters en groot
boeken liep terug van 22 tot 14 pet van
het totaal. Eind 1967 had de RVS naast
de hypotheektoezeggingen f 24,5 miljoen
voorbelegd, waarvan ruim f 16 miljoen
bestemd voor woningbouw.
De vennootschap behaalde een winst
van f 7,29 (v.j. f 7,01) miljoen, waaruit
een onveranderd dividend van 14 pet
wordt orgesteld. De premie-reserve
steeg van f 887,79 tot f 959,03 miljoen.
HELMOND J. A. Carp's Garenfa-
brieken heeft een gevoelige terugslag on
dervonden. De directie erkent dat het
tussentijdse bericht te optimistisch is ge
weest. Door de toenemende teruggang
van de produktie in de textielindustrie
is de verkoop van industrie-naaigarens
sterk gedaald. Carp heeft de produktie
daaraan aangepast, maar de invloed
hiervan op de resultaten heeft de direc
tie onderschat.
Het gevolg is geweest een daling van
het saldo bedrijfsrekening van f 1,62
miljoen tot f 960.418. Doordat niets op
immateriële activa is afgeschreven (vo
rig jaar bedroeg de afschrijving nog
f 230.000) en doordat f 320.000 is ont
trokken aan interne voorzieningen, is de
teruggang van het winstsaldo nog be
perkt gebleven tot ruim 27 pet. De winst
bedroeg f 872.955 tegen f 1,20 miljoen
over 1966. Het dividend wordt verlaagd
van 17 tot 12V* pet.
De interne voorziening is, hoewel de
balans hierover niets laat zien, verscho
len in de voorziening tegen voorraden.
Deze laatste stegen van f 3,58 tot f 3,85
miljoen.
Gezien de toenemende kosten, de
voortdurende concurrentie en de onze
kerheid over herstel van de textiel- en
confectie-industrie waagt de directie
zich niet aan een prognose.
BREDA Het naderende einde van
de aardgas-hausse heeft de resultaten
van de Koninklijke Ijzergieterijen en
Emailleerfabrieken De Etna vorig jaar
onder druk gezet. De omzet verminderde
met 27 pet, maar doordat de totale bin
nenlandse produktie 30 pet daalde en de
import van gasfornuizen met bijna de
helft terugliep, kon het bedrijf zijn
marktaandeel nog iets verbeteren.
Van de kolenhaarden en -kachels bleef
in verhouding tot vroeger weinig
over. Wat de traditionele artikelen be
treft, verwacht De Etna in 1968 weinig
verandering in de omzet. Dit jaar komt
de eerste gasgestookte centrale-verwar
mingsketel van het bedrijf op de markt
en daarvan heeft het bestuur goede ver
wachtingen. Intussen in het aantal me
dewerkers met meer dan 10 pet vermin
derd, vooral door het niet vervangen
van vertrekkend personeel.
Het exploitatiesaldo daalde vorig jaar
van f 12,78 miljoen tot f 10,81 miljoen.
De winst kwam uit op f 4,76 (v.j. f 4,86)
miljoen, waaruit 30 pet (v.j. 31 plus 2
pet in aandelen) dividend wordt voorge
steld.
ROTTERDAM Het vorig jaar terug
gekeerde vertrouwen in de effectenbeur
zen is voor de Beleggingsmaatschappij
Unitas aanleiding geweest een deel van
de liquide middelen weer in aandelen te
steken. De aankopen bedroegen f 59,90
miljoen. Daar stonden verkopen van
f 31,80 miljoen tegenover.
Unitas belegde voor f 39,20 miljoen in
de Verenigde Staten en verkocht daar
voor f 19 miljoen. Aan Nederlandse fond
sen werd voor f 4,30 miljoen gekocht en
voor f 2,20 miljoen verkocht.
UITGEEST Aan de jaarvergadering
van de Hollandse Melksuikerfabriek op
22 mei wordt over 1967 weer 15 pet divi
dend voorgesteld.
Donderdag 18 april om 19.30 uur
zendt de NCRV een opname uit, die
werd gemaakt in de Grote of Michaels-
kerk te Zwolle. De organist Klaas Bak
ker speelt hier de volgende werken:
Fantasie en fuga in g kl. t„ van J. S.
Bach, Passacaglia over een thema van
Donald Tovey (nagelaten manuscript),
van J. Röntgen en Sonate da chiesa,
van H. Andriessen.
In de reeks ontspanningsavonden die
de NCRV dit seizoen door het gehele
land organiseert, is op donderdag 18
april Arnhem aan de beurt. De avond,
die om 20.00 uur begint, heeft plaats ln
„Musis Sacrum".
Aan het programma wordt meege
werkt door het Zuid-Hollands Opera
Koor o.l.v. Harry Holtman, met aan de
vleugel Gerrit Vlake.
Verder treden op: De Spelbrekers,
The Blue Diamonds, André van Duin,
Les Deux Jaeteux, Comel en Monique
en Tonny Eyk.
Direct na de pauze wordt recht
streeks de quiz „Zet Uw vraag op het
spel" uitgezonden. Deze wedstrijd in
wikken, wagen en weten wordt geleid
door Dik Bikker.