Stille omgang gewijzigd Tocht is korter Veenendaalse vrijetijdskunstenaars zetten hun beste beentje voor Commissie zwichtte voor kritiek van raad en burgerij K.V.S.W. en Candlewick akkoord over opheffing van „Everwear" EXPOSITIE BELANGRIJK VOOR DEELNEMERS EN PUBLIEK Fijn Liefde Stijl Sexy Rust A. Ouwehand verzekert: MIST dagblad DE VALLEI? Bel: Jk 10550 H 19.30 uur 11079 w 'li „Droomkeukens* UIT HET ZAKENLEVEN N.C.V.B. bijeen MARKTEN Interkerkelij ke Zangdienst goed geslaagd Meesters WUCIN0ÜAV=7 1/ APKlL IVbd UIT HARTEN HANDEN' VEENENDAAL „Uit hart en handenheet de keuzetentoonstelling uit het werk van 49 Veenendaalse vrijetijdskunstenaars, die tot en met 24 april aanstaande in het raadhuis te zien is. Uit hart en handen komen de 319 werkendie zijn tentoongesteld. De werken zijn alle ontstaan uit een inner lijke behoefte om iets te creëren. De kunstenaarszijn geen kunstenaars. Dat wil zeggen, ze hoeven niet van hun werk te leven. Ze zouden dat over het algemeen ook niet willen of kunnen. Dat wil ook zeggen, dat ze niet hoeven te schilderen, tekenen of boetseren om het dagelijks brood te verdie nen, om een „image" te bewaren of omdat een opdrachtgever ongeduldig be gint te worden. De vrijetijdskunstenaar schildert alleen, als hij er zin in heeft of als hij door een bepaalde indruk zo wordt geïmponeerd dat hij de onweerstaanbare drang voelt, om zijn visie van die indruk op zijn manier te vereeuwigen. Daarom is het werk van de vrijetijdskunstenaar altijd eerlijk. Het komt uit hart en handen. Voor de wereld van de kunst met een grote „K" is dit werk meestal onbe langrijk, of zelfs waardeloos. Voor de makers van het werk is het echter van een enorme betekenis. Zij beoefenen een hobby, die hun leven verrijkt. Het is ook erg belangrijk, dat deze hobby isten eens naar buiten kunnen tre den. Men kan zien wat er onder de men sen leeft. Dat is boeiend en het kan meer mensen stimuleren om zich crea tief te gaan bezighouden, waardoor men d« waarde van het leven gaat zien om dat men om zich heen gaat kijken. Bo vendien is zo'n tentoonstelling interes sant, omdat er gewoon erg mooie din gen te zien zijn. Vooral „Uit hart en handen" staat wat dat betreft op hoog niveau. Er is verrassend veel goed werk in de sfeervolle gangen en zalen van het raadhuis geëxposeerd. Het grootste talent van de tentoon stelling is ongetwijfeld Jan Welles. In de catalogus noemt men zijn stijl „sterk realistisch en zeer modern". Zijn werk is echter zonder meer experimenteel. Steeds is hij, bewust of onbewust, op zoek geweest naar nieuwe vormen* nieuwe composities of zelfs nieuwe we relden. En steeds is hij hierin bevre digd. Eelk schilderij is een eindpunt. Na elk eindpunt begon hij met een ge heel nieuwe onderzoekingstocht. Het „sterke realisme" uit de catalo gus is bedoeld voor zijn „Huisje van Hannes Huu in sneeuw". Een oud boer derijtje met hooibergen in de winter, dat Welles zo intens „echt" heeft ge maakt, dat het is overgeslagen naar het onwaarschijnlijke. Bij het zoeken naar een zo zuiver mogelijk weergave van sneeuw vond hij de oplossing door het gebruiken van rood. Om het hekje rond de boerderij zo echt mogelijk te laten lijken, bevestigde hij touwtjes op zijn doek. Nog sterker vindt men zijn weergave van de realiteit terug in zijn „Experimentele schilderij dat een wa terval voorstelt. Een beschilderde rol, die draait op het motortje van een naai machine, was zijn oplossing om het water te laten stromen. Hiermee be reikt Welles bijna de pop-art. Bijna fotografisch zuiver is zijn zelf portret, een gemengde tekening. Het zelfde geldt voor het portret van Toon Koster, olieverf, maar dan alleen wat de vorm betreft. De kleur van het ge laat is namelijk blauw. Met het zoeken van geheel eigen uit drukkingsvormen steekt Welles ver bo ven alle andere exposanten uit en brengt hij zich op het niveau van een echt kunstenaar. De andere exposan ten werken op de gebruikelijke manier. Zij bepalen zich tot een stijl, of werken in afzonderlijke periodes verschillende stijlen af. Hierin zijn zij dikwijls bij zonder goede zondagsschilders. Zo zijn er de naturalistische schil ders met bijna perfecte techniek: Jan Cornelis Achterberg, Gerrit Hoosbeek, Ad van Manen en Gerrit H. van Schup- pen. Verder impressionisten, expressio nisten, pottenbakkers en boetseerders. Allen met boeiend werk, dat met liefde is gemaakt. Evert Anthonie van den Broek schil dert hoofdzakelijk landschappen. Zijn technieken zijn olieverf en aquarel. Hij schildert vlot en sfeervol. Zijn natura listische werk leunt soms tegen het im pressionisme aan. Zijn mooiste doek is het „Fantasielandschap", dat in de raadzaal hangt. Helemaal impressio nistisch is de stijl van Frouke Carsouw- Barkhuis ,die evenals de heer Van de Havengezicht van wijlen Anton Bouman ólieverfZijn doeken herinneren aan de oude meesters. Broek geen opleiding heeft genoten. Haar technieken zijn plakkaatverf en boetseerwerk. Haar kleuren zijn bij zonder goed, vooral in haar „Bloem- stukje". Zij maakte eveneens het fraaie masker van beschilderde gebakken klei dat in de Leeszaal te zien is. De vlakverdeling van Joanna Adria- na Engel-de Visser is boeiend, voor de rest zijn haar wandkleden met moderne composities minder interessant. Dat geldt niet voor de 19-jarige Irene V. v. Kuijk, die met haar naaldwerk „Ko ning" uitblinkt in vorm, kleur en vlak verdeling. Verder heeft zij een heerlij ke pentekening met krijt en plakkaat verf gemaakt van „Pinky de poes". Een frisse fantasie toont zij met haar „Heks", uitgevoerd in dezelfde tech niek. De huisvrouw Ariena Johanna Flo- hil-Boersma is erg sterk in haar kleu ren, wat haar tot een goed expressio- niste stempelt. Haar twee bloemstuk- jes in olieverf getuigen hiervan. Ook huisvrouw is Margo Blans. Haar naturalistische pentekeningen zijn erg fijn. Vooral de geitekopjes en Naakt", naar een model uit haar geboorte land Indonesië. Aan ditzelfde land haalt de Veenendaler Jan H. van Har- develd herinneringen op. Vooral zijn olieverfschilderij „Herinnering uit Indo nesië" is goed. Dank zij vorm en kleur weet hij hierin een juiste sfeer te leg gen. Naast olieverf zijn zijn technie ken aquarel, sepia, pentekeningen en naaldwerk. Hij schijnt een voorkeur te hebben voor het schilderen van herinne ringen. Behalve Indonesië komen we namelijk ook veel afbeeldingen van ver dwenen of nog te verdwijnen gebou wen uit Veenendaal tegne. In tegen stelling tot zijn Indonesische werken hebben deze slechts historische waarde. Josephus Johannes Hummelink, van beroep consulent, zou een goed illustra tor zijn van boeken op het gebied van de plantkunde. Hij is een perfectionist wat de techniek betreft en daarom zijn de bloemstudies van zijn hand gelijk foto's. Zijn liefde voor de natuur domi neert en drukt de artistieke inbreng naar de achtergrond. Hetzelfde geldt voor Jan A. Em de Kleuver en Cor A. A. van de Veer. De onderwijzer John Robert Leopold Houkema heeft volgens de catalogus moderne opvattingen. Zijn composities doen echter alleen maar naïef aan. Kees Janse komt met vijf potloodteke ningen van figuren uit de Forsyte Sa ge. Leuk van techniek. Dit laatste geldt voor de monotypen van Hanneke J. de Kleuver. Het grootste aantal werken komt van Adriaan P. de Kleuver. Het meest op vallend is zijn meisjesnaakt, omdat dit wellicht het meest gedurfde schilderij van de tentoonstelling is. Toch is het een eerlijk doek, een tikkeltje sexy en ook een beetje geestig. Van meer ar tistieke waarde is zijn „Fantasieportret' dat vooral in kleur uitblinkt. De Kleu ver heeft ook een reeks familiewapens geleverd, die alleen historische waar de hebben. Zijn zeer recente olieverf schilderij „Willy van Barneveld" is een leuke meisjefiguur in vrolijke kleuren. Gerda G. Lancel-Eijgendaal staat nog erg onder invloed van haar leraar P. de Geus. Misschien komt in de toe komst haar eigen inbreng, die hier en daar wel is te bespeuren, meer naar voren. Eduard J. van Latum schilderde en kele redelijke landschapen in olieverf. Nelly Loonstra werkt met klei, olieverf, potlood, pen en plakkaatverf en komt 11 AAiAi'N ïS? O 4 met leuke, nog wat kinderlijke resul taten. De „Vogel" in olieverf van Maaike Mallan is interessant door het spel van licht en wolken. Verder is haar werk wat somber. Het stripverhaal van Gon- ny J. de Man is erg amusant en origi neel. De samensteller van „Uit hart en handen", Cornelis J. Overeem heeft een aantal etsen tentoongesteld. „Kos mos" en „Moderne compositie" zijn prachtig uitgebalanceerd wat de vorm geving betreft. Er gaat een rust van uit, die de aanschouwer boeit. Alet A. M. Pilon maakte een vrolijke modische tekening van hippy's, waar in zij duidelijk blijk geeft frisse ideeën te hebben op het gebied van de mode. Haar moeder Eva J. Pilon-Schuyt maakte een fijne krijttekening van een oude vrouw. Haar beste werk is het boetseerwerk „Kind". Bij Ditta Rad- staak-van den Bosch komt soms duide lijk de invloed van Vincent van Gogh naar voren. Niettemin spreken haar aquarellen en olieverfschilderijen bij zonder aan. In de aquarel „Bretagne" gaat' in een schitterend lijnen- en kleu renspel de zee in het ruige landschap over. Uit de kindertekeningen van Wim Re- bergen spreekt een duidelijke tech nische aanleg. Hij heeft een enorm ge voel voor vormen, wat duidelijk te zien is in zijn dierenstudies. Anna Remme-Michielen is een van de uitblinkers van de expositie. Ze werkt met olieverf, met de naald en met klei. Uit haar boetseerwerk spreken de karakters van de modellen. Het zelfde heeft ze bereikt in haar portret van een jongetje met een indianentooi op het hoofd. Petrus Hendrikus van Rotterdam werkt met olieverf, en maakt aquarel len en tekeningen. Zijn oudere schilde rijen zijn naturalistisch, later is hij een impressionist. Zijn hoogtepunt in deze stijl is het doek „Landschap uit het Sauerland", waarin hij met talrijke tinten in groen zijn liefde voor de na tuur laat spreken. Van de aquarellen is de „Metselaar" het beste door een juiste sfeer in kleur en de houding van de werkman. Dirk D. Schild houdt zich met zoveel uiteenlopende technieken bezig, dat men van hem moeilijk een beeld kan vor men. Hij is nog duidelijk op zoek naar een permanente uitingsvorm en gezien zijn huidige resultaten zal hij die onge twijfeld vinden. Uit het werk van Hermine G. van Schuppen-van den Bosch spreekt een zeker pessimisme. Ze is vaak somber van kleur, zelfs in haar olieverfschilde rij „Bloemenmarkt te Amersfoort". In haar litho „Spokendans" is de vorm der gedrochten al even weinig opwek kend. Toch doet dit geen afbreuk aan de kracht van haar resultaten. Men kan soms zelfs moeilijk de blik van haar schilderijen afwenden. Het mystieke „Naakt op jute" in olieverf van Edo Staudt spreekt erg Het bijna fotografisch zuivere zelfpor tret van Jan Welles, een van de beste tentoongestelde werken. Expressioniste Anna RemmeMichielen schilderde een prachtig jongensportret. aan. Meer dan zijn wat onevenwichti ge composities. De stijl van Gijsbertus J. Vink is na turalistisch met een zekere moderne in slag. Technisch is hij knap. Die tech niek ontbreekt nog bij Els C. Wanders, maar deze scholiere studeert nog. Ze heeft zeker talent. Dit spreekt vooral uit „Familie", dat zij met pen en pen seel maakte. Als men de hal van het raadhuis binnenkomt kondigen twee enorme doe ken de tentoonstelling aan. Het ene doek is van wijlen Anton Bouman. Hij was een zeer begaafd kunstenaar, ge heel autodidact. In zyn doeken vindt men de sfeer van de oude meesters te rug. Het doek in de hal heet „Haven gezicht". Bijzonder belangrijk is zijn doek „Watersnood 1855". dat men in de afdeling oud-Veenendaal kan vinden. Dit doek heeft men gisteren ontdekt b\j een familie in Veenendaal. Zü heeft het welwillend afgestaan voor de expositie. Een meesterwerk is „Por tret van oma Van Mourik", een pot loodtekening. Ook zijn laatste werk, de pentekening „Rhenen", is op de expo sitie te zien. Het tweede doek in de hal is van Hendrik Rebergen. Het stelt de kruisi ging voor met als achtergrond de sky line van Veenendaal. Het schilderij is erg boeiend, maar het idee is al oud. Zo schilderde Rogier van der Weyden eeu wen geleden al een kruisiging met een middeleeuws Hollands landschap als achtergrond, terwijl Jan van Scorel Gol gotha voor een Romeise stad plaatste. Rebergen heeft een goede techniek en aan zijn kleuren kan men hem overal uit herkennen. Al zijn werken hebben een kenmerkende sfeer die hem boven de middenmaat verheffen. „Uit hart en handen" is een manifes tatie, die hopelijk elk jaar terug zal keren. Vooral als het mogelijk is elk jaar hetzelfde niveau te bereiken als dit van de tentoonstelling die tot en met 24 april aanstaande te zien is. De tentoonstelling bewijst, dat in Veenen daal meer leeft dan enkel handel en in dustrie. R. v. R. RHENEN De commissie die jaarlijks de dodenherdenking organiseert op de avond van de vierde mei heelt een ingrijpende wijziging aangekondigd voor de stille tocht, die op zaterdag 4 mei wordt gehouden. Burgemeester mr. L. Bosch van Rosenthal, die voorzitter is van deze com missie, deelt mee, dat op grond van uit de gemeenteraad en uit de burgerij naar voren gebrachte bezwaren tegen de grote afstand, de commissie heelt besloten dit jaar de stille tocht te beginnen vóór Ouwehands Dierenpark. „In de praktijk is gebleken, dat zeer veel ingezetenen wel San de plechtig heid willen deelnemen, maar opzien te gen de wandeling van het stadscentrum naar de militaire begraafplaats en te rug. Het gevolg was, dat bij aankomst van de stoet bij het nationaal legermo- nument zich daar al zeer velen hadden opgesteld", aldus de burgemeester, die er door deze wijziging op vertrouwde, dat die categorie van ingezetenen nu ook zal gaan deelnemen aan de stille wandeling van het dierenpark naar de begraafplaats, welke afstand naar zijn mening voor niemand een bezwaar zal behoeven te zijn. Zij, die zich met een eigen vervoer middel naar de berg begeven, kunnen gratis gebruik maken van de ruime par keerplaats van Ouwehands Dierenpark aan de Heimersteinselaan. Het vertrek vanaf Ouwehands Dieren park naar de militaire begraafplaats vindt plaats om 19.45 uur. Geen leeuwenpark #p de Grebbeberg Nog steeds duiken er berichten op, die gewag maken van de stichting van een leeuwensafari bij Ouwehands Die renpark op de Grebbeberg. De persdienst van Ouwehand legt er in zijn laatst verschenen bulletin nog maals de nadruk op, dat deze berichten volkomen uit de lucht zijn gegrepen. „Het is nimmer de bedoeling geweest en het zal in de toekomst ook nooit ge beuren," zo deelt de heer Ouwehand mede. „Dat wij voor de noodzakelijke uitbreiding van ons park grond nodig hebben, is waar, maar zeker niet om daarop een leeuwenpark te stichten. Wanneer ons medewerking wordt ver leend om aan die grond te kunnen ko men, dan zal die zonder meer benut worden om het park uit te breiden en om het gehele complex in een zo na tuurlijk mogelijke staat te kunnen hou den. Het giraffenhuis is net voor Pasen klaar gekomen. Het kon op een verlo ren stukje parkeerterrein worden ge bouwd. De tropische afdeling kon worden ge- moderhiseerd. Daarvoor was geen vier kante centimeter extra grond nodig. De speeltuin kon worden uitgebreid en vernieuwd. Ook dat gebeurde op de bestaande vierkante meters. Maar er vragen nog zoveel andere dingen om een oplossing. Het dikhui- denverblijf, gebouwd in 1935 drie jaar na de oprichting van het park is nodig aan vervanging toe. De plan nen voor een nieuw verblijf liggen al lang in de kast. Er moet echter een mogelijkheid voor zijn," aldus de heer Ouwehand. Nogmaals wijst hij erop, dat het een koud kunstje is om het dierenpark op de Grebbeberg vol te zetten met ge bouwen, maar dan wordt het park zoals hij al eerder stelde een mena gerie en dat is beslist niet de bedoe ling. Met een dergelijk beleid zou de structuur van het park bovendien on herstelbaar geweld worden aangedaan. De directie heeft er steeds naar ge streefd het dierenpark in een zo natuur lijk mogelijke staat te houden, maar dan zal er expansieruimte voor moeten komen, die niet benut zal worden voor een leeuwenpark. Dolgraag wil men op de Grebbeberg olifanten fokken. Daarvoor is ruimte nodig. In feite geldt dat voor alle die ren. Steeds meer wordt in een dieren tuin zo groot mogelijke terreinopper vlakte aan de levende have toebedacht, waardoor de dieren zo prettig mogelijk kunnen leven. En dat kan alleen maar bereikt worden, wanneer die ruimte wordt geschapen, waarvoor hulp en be- u uw tot 17.30 uur Wj§§jg van 17.30— *533 Zaterdags 16.30—17.30 uur. VEENENDAAL Op de hoek van de Prins Bernhardlaan en de Vijgendam heeft Veenendaal sinds zaterdagmorgen een nieuwe speciaalzaak. De firma Van den Bosch uit Druten opende een winkel in complet^ keukens. Voor aan trekkelijke prijzen levert de heer Van den Bosch „droomkeukens". In de winkel staan een aantal keu keninterieurs opgesteld. Deze opstel ling geeft slechts een indruk van de mogelijkheden, want het is onmoge lijk het gehele assortiment ten toon te stellen. Bij vrijwel alle modellen kan men het geheel aanpassen aan de mo gelijkheden, die een reeds bestaande keuken biedt. Dit wordt bereikt door een aanbouwsysteem, waarbij de on derdelen onderling verwisselbaar zijn en waarbij delen weggelaten kunnen worden. Bij de meeste keukens worden sta len aanrechten geleverd, vaak met twee spoelbakken. Behalve staal is ook een formica-bovenbedekking „in". Graniet als aanrecht toont men in de ze showroom niet meer. In vergelijking met de modernere materialen wegen de voordelen niet tegen de nadelen op. Behalve keukens heeft de heer Van den Bosch een grote collectie tegels voor keuken en badkamer. Voor iede re smaak zowel klassiek als modern kan hij een tegelwand leveren. AMERONGEN De afd. Ameron- gen van de Ned. Christen Vrouwen Bond komt hedenavond bijeen. Ds. W. J. Sijt- hoff uit Ommeren zal dan komen ver tellen over de diaconessenarbeid in Su riname. Tien jaar geleden bracht de NCVB veel geld bijeen voor een ziekenhuis in Paramaribo. A. OUWEHAND leeuwen grip nodig is van talrijke instanties. De grote recreatieve waarde van de ter reinen blijft op die manier bovendien volledig intact. De heer Ouwehand hoopt vurig, dat zijn stem er niet een zal zijn van een roepende in de woestijn. NUCHTERERE KALVERENMARKT UTRECHT, 16-4. (ANP) Aanvoer 34 stuks. Prijs per stuk van f 40 tot f 65, prijs per kg van f 1,40 tot f 1,60. De handel was kalm. Heden» woensdag BIOSCOOP Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uuri „Paniek in Tokio". Morgen, donderdag VEENENDAAL Instuif en Gymnastiekzaal Tuinstraat, 9.30 en 14.00 uur: Jeugdfilms „De hond vön Vlaanderen" en „Smoky". Korenbeurs 19.30 uur: Bijeenkomst Christelijke Plattelandsvrouwenbond. BIOSCOOP Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uuri „De bruut van de rimboe". TENTOONSTELLING Raadhuis Veenendaal, tot en met 24 april, dagelijks 9.0012.30, 13.3017.30 en 19.00—21.00 uur: „Uit hart en han den", tentoonstelling van Veenendaal se vrijetijdsschilders. RENSWOUDE Tweede Paasdag werd in de hervormde kerk een zang- dienst gehouden waaraan beide plaatse lijke predikanten, ds. Jonkers en ds. Van de Peut meewerkten. De Christe lijke gemengde zangvereniging „Con Amore" en het meisjeskoor, beide on der leiding van Hans Boelee en het kin derkoor o.l.v. mevrouw Bouve verleen den ook hun medewerking aan deze dienst. De tweestemmige zang van het kin derkoor klonk mooi en zuiver. Het gro te koor zong met veel overgave „Wohl mir das ich Jesum habe" van J. S. Bach en het meisjeskoor liet zich horen in het bijzonder goed klinkende „De Heer is waarlijk opgestaan. De orgel begeleiding was in de bekwame handen van Arie Krijgsman. Ds. Van de Peut verzorgde een korte en originele medi tatie. Meegedeeld werd, dat het meisjes koor nog plaats heeft voor enkele jon ge dames tussen 12 en 16 jaar. VEENENDAAL Tussen de Konink lijke Veenendaalsche Stoomspinnerij en Weverij N.V. en Everwear Candlewick Ltd., de partners in de gezamenlijke dochteronderneming Everwear Veenen daal N.V., is overeenstemming bereikt over beëindiging van de samenwerking. Everwear Veenendaal N.V. zal geli quideerd worden en elk van de part ners zal zelfstandig de produktie van chenille artikelen in Nederland voort zetten. De eerste lentboden, Sneeuwklokjes, Sneeuwroem, Krokussen, etc. zijn uitge bloeid en maken nu een flinke bladont wikkeling. Deze bladeren moeten zich flink kunnen uitgroeien, zij helpen in grote mate de bolletjes sterk te maken en van voedselvoorraad te voorzien voor de volgende bloei. Bega, niet de grove fout om het loof van de bollen af te snij den, want dat zou zich wreken. De bol letjes zouden erg verzwakken met. als ge volg niet weer bloeien. Laat de bolge was jes na de bloei rustig ter plaatse af sterven, wanneer straks het loof geel be gint te worden dan pas het loof oprui men. Sneeuwklokjes en Krokussen wor den nog wel eens in groepjes in een ga zon geplant, daartoe worden hier en daar zoden uitgestoken, de grond er onder los gemaakt en daar de bollen dicht bij- elkaar gezet, daarna afgedekt met de zo den. Het gazon mag niet gemaaid wor den voor het loof van de bollen afgestor ven is. Duurt het afsterven soms te lang, knip dan de rondhei 't loof het gras met de schaar weg en laat het loof nog on gemoeid. Behandel aldus de bolgewas- jes en „Hollands Glorie" blijft krachtig en zal u volgend jaar weer met bloemen verrassen. Het blijkt wel dat voor allerlei cactus sen en vetplantjes tegenwoordig veel be langstelling bestaat. Die belangstelling gaat uit naar soorten die men zonder te veel moeite zelf in bloei kan krijgen. Een aardig vetplantje met donkergroene blaadjes en rode bloemen is de Kalan- choë", waarvan de eigenlijke bloeitijd valt in februari. De kweker heeft ze dan al maanden in bloei staan. Momenteel heeft uw bloemist wel mooeie bloeiende Kalanchoë's. Dat deze mooie en niet du re kamerplant zowel 's winters als in 't voorjaar bloeiend kan worden aangebo den ligt gelegen in een „kunstje" name lijk de toepassing van de „kortedagbe- handeling". Ik zal u deze behandeling vertellen, u mag dit gerust weten. In hun land van herkomst groeien de Kalanchoë's onder geheel andere omstandigheden dan hier. De dagen zijn daar korter en ze groeien daar dus onder invloed van het kortere daglicht en vormen daar eerder bloem knoppen. En wat doet nu de kweker f Wel, hij bootst dit na en zet in augustus de planten van 's avonds 6 uur tot de volgende morgen 8 uur in het donker, zodat 't daglicht de planten worden ont nomen. Door deze behandeling wordt de bloei vervroegd. De Kalanchoë houdt van een matig warme kamer. Eind mei kan de plant met pot en al buiten in de tuin worden geplaatst op een zonnige plaats. Men kan haar heel goed voortkweken door stek ken, waar het nu de goede tijd voor is. Na de bloei snoeit men de plant wat in en dan ontwikkelen zich jonge nieuwe scheutjes en deze kan men als stekken gebruiken. In poreuze aarde met scherp zand vermengd gaat het prima, ze ma ken spoedig wortels. Wanneer de Hyacinten straks zijn uit gebloeid stroopt men de uitgebloeide bloemen eraf. Laat de stengel en blade ren rustig afsterven. Voor het uitplanten van Dahlia's is 't nog wel wat te vroeg, de nachtvorsten laten zich nog duchtig gelden. Men kan de knollen echter wel dicht opeen tegen een zuidmuur uitplanten. Zet de knollen boven op de grond en strooi tussen de knollen komen dan goed tot ontwikkeling wel om, dat de knollen tegen de avond worden afgedekt tegen nachtvorst. De knollen komen dan goed tot ontwïkkelin en gaan uitlopen. Straks kan men dan goed zien waar de jonge scheuten zitten, als men de knollen wil scheuren. Op elk afgescheurd deel moet één of meer scheu ten behouden blijven. Het is goed om al te zware knollen in stukken te verdelen. Aan J. G. v.d. V. geven wij de volgen de raad: Zet de in maart binnenshuis gezaaide zomerbloemen over in 'n kweek- bak, onderlinge afstand 5 cm. Houdt de eerste dagen de ramen gesloten, opdat de plantjes vlug aangroeien. De plantjes tegen de zon beschermen door niet al te dikke jutezakken op het glas te leggen. Na drie dagen verwijdert u de jutezak ken en zet het raam op lucht. Contro leer of de plantjes ook water moeten hebben. Giet tegen de middag, de plant jes kunnen dan nog voor de avond weer droog worden. Omdat de nachten nog koud kunnen zijn moeten de ramen de eerste tijd 's avonds wel afgedekt wor den met een rietmat. Eind deze maand, of begin mei moet u zo hoog mogelijk luchten om de plantjes af te hardeit aan de buitenlucht wennen Niet alle graszaden zijn geschikt, bij voorbeeld graszaad dat in andere landen is gewonnen, zal hier slecht groeien. Voor elke grondsoort zijn speciale mengsels verkrijgbaar. Er zijn zelfs mengsels voor zonnige en schaduwrijke plaatsen. Wil men dus succes hebben, bestel de gras zaden bij uw leverancier en vertel hem welke grondsoort uw tuin heeft. TJw plaatselijke bloemist, die zelf tuinen en gazons aanlegt, weet er alles van. Koopt dus niet hier of daar willekeurig zo maar „Gazon graszaad". E. J. GRIJSEN - RHENEN.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 3