Stille omgang gewijzigd
Tocht is
korter
Veenendaalse vrijetijdskunstenaars
zetten hun beste beentje voor
Commissie zwichtte voor
kritiek van raad en burgerij
K.V.S.W. en
Candlewick
akkoord over
opheffing van
„Everwear"
EXPOSITIE BELANGRIJK VOOR
DEELNEMERS EN PUBLIEK
Fijn
Liefde
Stijl
Sexy
Rust
A. Ouwehand verzekert:
MIST
dagblad DE VALLEI?
Bel:
Jk 10550
H 19.30 uur
11079
w 'li
„Droomkeukens* UIT HET ZAKENLEVEN
N.C.V.B. bijeen
MARKTEN
Interkerkelij ke
Zangdienst
goed geslaagd
Meesters
WUCIN0ÜAV=7 1/ APKlL IVbd
UIT HARTEN HANDEN'
VEENENDAAL „Uit hart en handenheet de keuzetentoonstelling uit
het werk van 49 Veenendaalse vrijetijdskunstenaars, die tot en met 24 april
aanstaande in het raadhuis te zien is. Uit hart en handen komen de 319
werkendie zijn tentoongesteld. De werken zijn alle ontstaan uit een inner
lijke behoefte om iets te creëren. De kunstenaarszijn geen kunstenaars.
Dat wil zeggen, ze hoeven niet van hun werk te leven. Ze zouden dat over
het algemeen ook niet willen of kunnen. Dat wil ook zeggen, dat ze niet
hoeven te schilderen, tekenen of boetseren om het dagelijks brood te verdie
nen, om een „image" te bewaren of omdat een opdrachtgever ongeduldig be
gint te worden.
De vrijetijdskunstenaar schildert alleen, als hij er zin in heeft of als hij
door een bepaalde indruk zo wordt geïmponeerd dat hij de onweerstaanbare
drang voelt, om zijn visie van die indruk op zijn manier te vereeuwigen.
Daarom is het werk van de vrijetijdskunstenaar altijd eerlijk. Het komt uit
hart en handen.
Voor de wereld van de kunst met een
grote „K" is dit werk meestal onbe
langrijk, of zelfs waardeloos. Voor de
makers van het werk is het echter van
een enorme betekenis. Zij beoefenen
een hobby, die hun leven verrijkt. Het
is ook erg belangrijk, dat deze hobby
isten eens naar buiten kunnen tre
den. Men kan zien wat er onder de men
sen leeft. Dat is boeiend en het kan
meer mensen stimuleren om zich crea
tief te gaan bezighouden, waardoor men
d« waarde van het leven gaat zien om
dat men om zich heen gaat kijken. Bo
vendien is zo'n tentoonstelling interes
sant, omdat er gewoon erg mooie din
gen te zien zijn. Vooral „Uit hart en
handen" staat wat dat betreft op hoog
niveau. Er is verrassend veel goed
werk in de sfeervolle gangen en zalen
van het raadhuis geëxposeerd.
Het grootste talent van de tentoon
stelling is ongetwijfeld Jan Welles. In
de catalogus noemt men zijn stijl „sterk
realistisch en zeer modern". Zijn werk
is echter zonder meer experimenteel.
Steeds is hij, bewust of onbewust, op
zoek geweest naar nieuwe vormen*
nieuwe composities of zelfs nieuwe we
relden. En steeds is hij hierin bevre
digd. Eelk schilderij is een eindpunt.
Na elk eindpunt begon hij met een ge
heel nieuwe onderzoekingstocht.
Het „sterke realisme" uit de catalo
gus is bedoeld voor zijn „Huisje van
Hannes Huu in sneeuw". Een oud boer
derijtje met hooibergen in de winter,
dat Welles zo intens „echt" heeft ge
maakt, dat het is overgeslagen naar
het onwaarschijnlijke. Bij het zoeken
naar een zo zuiver mogelijk weergave
van sneeuw vond hij de oplossing door
het gebruiken van rood. Om het hekje
rond de boerderij zo echt mogelijk te
laten lijken, bevestigde hij touwtjes op
zijn doek. Nog sterker vindt men zijn
weergave van de realiteit terug in zijn
„Experimentele schilderij dat een wa
terval voorstelt. Een beschilderde rol,
die draait op het motortje van een naai
machine, was zijn oplossing om het
water te laten stromen. Hiermee be
reikt Welles bijna de pop-art.
Bijna fotografisch zuiver is zijn zelf
portret, een gemengde tekening. Het
zelfde geldt voor het portret van Toon
Koster, olieverf, maar dan alleen wat
de vorm betreft. De kleur van het ge
laat is namelijk blauw.
Met het zoeken van geheel eigen uit
drukkingsvormen steekt Welles ver bo
ven alle andere exposanten uit en
brengt hij zich op het niveau van een
echt kunstenaar. De andere exposan
ten werken op de gebruikelijke manier.
Zij bepalen zich tot een stijl, of werken
in afzonderlijke periodes verschillende
stijlen af. Hierin zijn zij dikwijls bij
zonder goede zondagsschilders.
Zo zijn er de naturalistische schil
ders met bijna perfecte techniek: Jan
Cornelis Achterberg, Gerrit Hoosbeek,
Ad van Manen en Gerrit H. van Schup-
pen. Verder impressionisten, expressio
nisten, pottenbakkers en boetseerders.
Allen met boeiend werk, dat met liefde
is gemaakt.
Evert Anthonie van den Broek schil
dert hoofdzakelijk landschappen. Zijn
technieken zijn olieverf en aquarel. Hij
schildert vlot en sfeervol. Zijn natura
listische werk leunt soms tegen het im
pressionisme aan. Zijn mooiste doek is
het „Fantasielandschap", dat in de
raadzaal hangt. Helemaal impressio
nistisch is de stijl van Frouke Carsouw-
Barkhuis ,die evenals de heer Van de
Havengezicht van wijlen Anton Bouman
ólieverfZijn doeken herinneren aan de
oude meesters.
Broek geen opleiding heeft genoten.
Haar technieken zijn plakkaatverf en
boetseerwerk. Haar kleuren zijn bij
zonder goed, vooral in haar „Bloem-
stukje". Zij maakte eveneens het fraaie
masker van beschilderde gebakken klei
dat in de Leeszaal te zien is.
De vlakverdeling van Joanna Adria-
na Engel-de Visser is boeiend, voor de
rest zijn haar wandkleden met moderne
composities minder interessant. Dat
geldt niet voor de 19-jarige Irene V. v.
Kuijk, die met haar naaldwerk „Ko
ning" uitblinkt in vorm, kleur en vlak
verdeling. Verder heeft zij een heerlij
ke pentekening met krijt en plakkaat
verf gemaakt van „Pinky de poes".
Een frisse fantasie toont zij met haar
„Heks", uitgevoerd in dezelfde tech
niek.
De huisvrouw Ariena Johanna Flo-
hil-Boersma is erg sterk in haar kleu
ren, wat haar tot een goed expressio-
niste stempelt. Haar twee bloemstuk-
jes in olieverf getuigen hiervan.
Ook huisvrouw is Margo Blans. Haar
naturalistische pentekeningen zijn erg
fijn. Vooral de geitekopjes en Naakt",
naar een model uit haar geboorte
land Indonesië. Aan ditzelfde land
haalt de Veenendaler Jan H. van Har-
develd herinneringen op. Vooral zijn
olieverfschilderij „Herinnering uit Indo
nesië" is goed. Dank zij vorm en kleur
weet hij hierin een juiste sfeer te leg
gen. Naast olieverf zijn zijn technie
ken aquarel, sepia, pentekeningen en
naaldwerk. Hij schijnt een voorkeur te
hebben voor het schilderen van herinne
ringen. Behalve Indonesië komen we
namelijk ook veel afbeeldingen van ver
dwenen of nog te verdwijnen gebou
wen uit Veenendaal tegne. In tegen
stelling tot zijn Indonesische werken
hebben deze slechts historische waarde.
Josephus Johannes Hummelink, van
beroep consulent, zou een goed illustra
tor zijn van boeken op het gebied van
de plantkunde. Hij is een perfectionist
wat de techniek betreft en daarom zijn
de bloemstudies van zijn hand gelijk
foto's. Zijn liefde voor de natuur domi
neert en drukt de artistieke inbreng
naar de achtergrond. Hetzelfde geldt
voor Jan A. Em de Kleuver en Cor A.
A. van de Veer.
De onderwijzer John Robert Leopold
Houkema heeft volgens de catalogus
moderne opvattingen. Zijn composities
doen echter alleen maar naïef aan.
Kees Janse komt met vijf potloodteke
ningen van figuren uit de Forsyte Sa
ge. Leuk van techniek. Dit laatste geldt
voor de monotypen van Hanneke J. de
Kleuver.
Het grootste aantal werken komt van
Adriaan P. de Kleuver. Het meest op
vallend is zijn meisjesnaakt, omdat dit
wellicht het meest gedurfde schilderij
van de tentoonstelling is. Toch is het
een eerlijk doek, een tikkeltje sexy en
ook een beetje geestig. Van meer ar
tistieke waarde is zijn „Fantasieportret'
dat vooral in kleur uitblinkt. De Kleu
ver heeft ook een reeks familiewapens
geleverd, die alleen historische waar
de hebben. Zijn zeer recente olieverf
schilderij „Willy van Barneveld" is een
leuke meisjefiguur in vrolijke kleuren.
Gerda G. Lancel-Eijgendaal staat
nog erg onder invloed van haar leraar
P. de Geus. Misschien komt in de toe
komst haar eigen inbreng, die hier en
daar wel is te bespeuren, meer naar
voren.
Eduard J. van Latum schilderde en
kele redelijke landschapen in olieverf.
Nelly Loonstra werkt met klei, olieverf,
potlood, pen en plakkaatverf en komt
11
AAiAi'N ïS?
O 4
met leuke, nog wat kinderlijke resul
taten. De „Vogel" in olieverf van Maaike
Mallan is interessant door het spel van
licht en wolken. Verder is haar werk
wat somber. Het stripverhaal van Gon-
ny J. de Man is erg amusant en origi
neel.
De samensteller van „Uit hart en
handen", Cornelis J. Overeem heeft
een aantal etsen tentoongesteld. „Kos
mos" en „Moderne compositie" zijn
prachtig uitgebalanceerd wat de vorm
geving betreft. Er gaat een rust van
uit, die de aanschouwer boeit.
Alet A. M. Pilon maakte een vrolijke
modische tekening van hippy's, waar
in zij duidelijk blijk geeft frisse ideeën
te hebben op het gebied van de mode.
Haar moeder Eva J. Pilon-Schuyt
maakte een fijne krijttekening van een
oude vrouw. Haar beste werk is het
boetseerwerk „Kind". Bij Ditta Rad-
staak-van den Bosch komt soms duide
lijk de invloed van Vincent van Gogh
naar voren. Niettemin spreken haar
aquarellen en olieverfschilderijen bij
zonder aan. In de aquarel „Bretagne"
gaat' in een schitterend lijnen- en kleu
renspel de zee in het ruige landschap
over.
Uit de kindertekeningen van Wim Re-
bergen spreekt een duidelijke tech
nische aanleg. Hij heeft een enorm ge
voel voor vormen, wat duidelijk te zien
is in zijn dierenstudies.
Anna Remme-Michielen is een van de
uitblinkers van de expositie. Ze werkt
met olieverf, met de naald en met
klei. Uit haar boetseerwerk spreken de
karakters van de modellen. Het zelfde
heeft ze bereikt in haar portret van een
jongetje met een indianentooi op het
hoofd.
Petrus Hendrikus van Rotterdam
werkt met olieverf, en maakt aquarel
len en tekeningen. Zijn oudere schilde
rijen zijn naturalistisch, later is hij een
impressionist. Zijn hoogtepunt in deze
stijl is het doek „Landschap uit het
Sauerland", waarin hij met talrijke
tinten in groen zijn liefde voor de na
tuur laat spreken. Van de aquarellen
is de „Metselaar" het beste door een
juiste sfeer in kleur en de houding van
de werkman.
Dirk D. Schild houdt zich met zoveel
uiteenlopende technieken bezig, dat men
van hem moeilijk een beeld kan vor
men. Hij is nog duidelijk op zoek naar
een permanente uitingsvorm en gezien
zijn huidige resultaten zal hij die onge
twijfeld vinden.
Uit het werk van Hermine G. van
Schuppen-van den Bosch spreekt een
zeker pessimisme. Ze is vaak somber
van kleur, zelfs in haar olieverfschilde
rij „Bloemenmarkt te Amersfoort". In
haar litho „Spokendans" is de vorm
der gedrochten al even weinig opwek
kend. Toch doet dit geen afbreuk aan
de kracht van haar resultaten. Men kan
soms zelfs moeilijk de blik van haar
schilderijen afwenden.
Het mystieke „Naakt op jute" in
olieverf van Edo Staudt spreekt erg
Het bijna fotografisch zuivere zelfpor
tret van Jan Welles, een van de beste
tentoongestelde werken.
Expressioniste Anna RemmeMichielen
schilderde een prachtig jongensportret.
aan. Meer dan zijn wat onevenwichti
ge composities.
De stijl van Gijsbertus J. Vink is na
turalistisch met een zekere moderne in
slag. Technisch is hij knap. Die tech
niek ontbreekt nog bij Els C. Wanders,
maar deze scholiere studeert nog. Ze
heeft zeker talent. Dit spreekt vooral
uit „Familie", dat zij met pen en pen
seel maakte.
Als men de hal van het raadhuis
binnenkomt kondigen twee enorme doe
ken de tentoonstelling aan. Het ene
doek is van wijlen Anton Bouman. Hij
was een zeer begaafd kunstenaar, ge
heel autodidact. In zyn doeken vindt
men de sfeer van de oude meesters te
rug. Het doek in de hal heet „Haven
gezicht". Bijzonder belangrijk is zijn
doek „Watersnood 1855". dat men in
de afdeling oud-Veenendaal kan vinden.
Dit doek heeft men gisteren ontdekt
b\j een familie in Veenendaal. Zü
heeft het welwillend afgestaan voor de
expositie. Een meesterwerk is „Por
tret van oma Van Mourik", een pot
loodtekening. Ook zijn laatste werk, de
pentekening „Rhenen", is op de expo
sitie te zien.
Het tweede doek in de hal is van
Hendrik Rebergen. Het stelt de kruisi
ging voor met als achtergrond de sky
line van Veenendaal. Het schilderij is
erg boeiend, maar het idee is al oud. Zo
schilderde Rogier van der Weyden eeu
wen geleden al een kruisiging met een
middeleeuws Hollands landschap als
achtergrond, terwijl Jan van Scorel Gol
gotha voor een Romeise stad plaatste.
Rebergen heeft een goede techniek en
aan zijn kleuren kan men hem overal uit
herkennen. Al zijn werken hebben een
kenmerkende sfeer die hem boven de
middenmaat verheffen.
„Uit hart en handen" is een manifes
tatie, die hopelijk elk jaar terug zal
keren. Vooral als het mogelijk is elk
jaar hetzelfde niveau te bereiken als
dit van de tentoonstelling die tot en
met 24 april aanstaande te zien is. De
tentoonstelling bewijst, dat in Veenen
daal meer leeft dan enkel handel en in
dustrie.
R. v. R.
RHENEN De commissie die jaarlijks de dodenherdenking organiseert op de
avond van de vierde mei heelt een ingrijpende wijziging aangekondigd voor
de stille tocht, die op zaterdag 4 mei wordt gehouden.
Burgemeester mr. L. Bosch van Rosenthal, die voorzitter is van deze com
missie, deelt mee, dat op grond van uit de gemeenteraad en uit de burgerij naar
voren gebrachte bezwaren tegen de grote afstand, de commissie heelt besloten
dit jaar de stille tocht te beginnen vóór Ouwehands Dierenpark.
„In de praktijk is gebleken, dat zeer
veel ingezetenen wel San de plechtig
heid willen deelnemen, maar opzien te
gen de wandeling van het stadscentrum
naar de militaire begraafplaats en te
rug. Het gevolg was, dat bij aankomst
van de stoet bij het nationaal legermo-
nument zich daar al zeer velen hadden
opgesteld", aldus de burgemeester, die
er door deze wijziging op vertrouwde,
dat die categorie van ingezetenen nu
ook zal gaan deelnemen aan de stille
wandeling van het dierenpark naar de
begraafplaats, welke afstand naar zijn
mening voor niemand een bezwaar zal
behoeven te zijn.
Zij, die zich met een eigen vervoer
middel naar de berg begeven, kunnen
gratis gebruik maken van de ruime par
keerplaats van Ouwehands Dierenpark
aan de Heimersteinselaan.
Het vertrek vanaf Ouwehands Dieren
park naar de militaire begraafplaats
vindt plaats om 19.45 uur.
Geen leeuwenpark
#p de Grebbeberg
Nog steeds duiken er berichten op,
die gewag maken van de stichting van
een leeuwensafari bij Ouwehands Die
renpark op de Grebbeberg.
De persdienst van Ouwehand legt er
in zijn laatst verschenen bulletin nog
maals de nadruk op, dat deze berichten
volkomen uit de lucht zijn gegrepen.
„Het is nimmer de bedoeling geweest
en het zal in de toekomst ook nooit ge
beuren," zo deelt de heer Ouwehand
mede. „Dat wij voor de noodzakelijke
uitbreiding van ons park grond nodig
hebben, is waar, maar zeker niet om
daarop een leeuwenpark te stichten.
Wanneer ons medewerking wordt ver
leend om aan die grond te kunnen ko
men, dan zal die zonder meer benut
worden om het park uit te breiden en
om het gehele complex in een zo na
tuurlijk mogelijke staat te kunnen hou
den.
Het giraffenhuis is net voor Pasen
klaar gekomen. Het kon op een verlo
ren stukje parkeerterrein worden ge
bouwd.
De tropische afdeling kon worden ge-
moderhiseerd. Daarvoor was geen vier
kante centimeter extra grond nodig.
De speeltuin kon worden uitgebreid
en vernieuwd. Ook dat gebeurde op de
bestaande vierkante meters.
Maar er vragen nog zoveel andere
dingen om een oplossing. Het dikhui-
denverblijf, gebouwd in 1935 drie
jaar na de oprichting van het park
is nodig aan vervanging toe. De plan
nen voor een nieuw verblijf liggen al
lang in de kast. Er moet echter een
mogelijkheid voor zijn," aldus de heer
Ouwehand.
Nogmaals wijst hij erop, dat het een
koud kunstje is om het dierenpark op
de Grebbeberg vol te zetten met ge
bouwen, maar dan wordt het park
zoals hij al eerder stelde een mena
gerie en dat is beslist niet de bedoe
ling. Met een dergelijk beleid zou de
structuur van het park bovendien on
herstelbaar geweld worden aangedaan.
De directie heeft er steeds naar ge
streefd het dierenpark in een zo natuur
lijk mogelijke staat te houden, maar
dan zal er expansieruimte voor moeten
komen, die niet benut zal worden voor
een leeuwenpark.
Dolgraag wil men op de Grebbeberg
olifanten fokken. Daarvoor is ruimte
nodig. In feite geldt dat voor alle die
ren. Steeds meer wordt in een dieren
tuin zo groot mogelijke terreinopper
vlakte aan de levende have toebedacht,
waardoor de dieren zo prettig mogelijk
kunnen leven. En dat kan alleen maar
bereikt worden, wanneer die ruimte
wordt geschapen, waarvoor hulp en be-
u uw
tot 17.30 uur
Wj§§jg van 17.30—
*533 Zaterdags
16.30—17.30
uur.
VEENENDAAL Op de hoek van de
Prins Bernhardlaan en de Vijgendam
heeft Veenendaal sinds zaterdagmorgen
een nieuwe speciaalzaak. De firma
Van den Bosch uit Druten opende een
winkel in complet^ keukens. Voor aan
trekkelijke prijzen levert de heer Van
den Bosch „droomkeukens".
In de winkel staan een aantal keu
keninterieurs opgesteld. Deze opstel
ling geeft slechts een indruk van de
mogelijkheden, want het is onmoge
lijk het gehele assortiment ten toon te
stellen. Bij vrijwel alle modellen kan
men het geheel aanpassen aan de mo
gelijkheden, die een reeds bestaande
keuken biedt. Dit wordt bereikt door
een aanbouwsysteem, waarbij de on
derdelen onderling verwisselbaar zijn
en waarbij delen weggelaten kunnen
worden.
Bij de meeste keukens worden sta
len aanrechten geleverd, vaak met
twee spoelbakken. Behalve staal is
ook een formica-bovenbedekking „in".
Graniet als aanrecht toont men in de
ze showroom niet meer. In vergelijking
met de modernere materialen wegen
de voordelen niet tegen de nadelen op.
Behalve keukens heeft de heer Van
den Bosch een grote collectie tegels
voor keuken en badkamer. Voor iede
re smaak zowel klassiek als modern
kan hij een tegelwand leveren.
AMERONGEN De afd. Ameron-
gen van de Ned. Christen Vrouwen Bond
komt hedenavond bijeen. Ds. W. J. Sijt-
hoff uit Ommeren zal dan komen ver
tellen over de diaconessenarbeid in Su
riname.
Tien jaar geleden bracht de NCVB
veel geld bijeen voor een ziekenhuis in
Paramaribo.
A. OUWEHAND
leeuwen
grip nodig is van talrijke instanties. De
grote recreatieve waarde van de ter
reinen blijft op die manier bovendien
volledig intact.
De heer Ouwehand hoopt vurig, dat
zijn stem er niet een zal zijn van een
roepende in de woestijn.
NUCHTERERE KALVERENMARKT
UTRECHT, 16-4. (ANP) Aanvoer
34 stuks. Prijs per stuk van f 40 tot f 65,
prijs per kg van f 1,40 tot f 1,60. De
handel was kalm.
Heden» woensdag
BIOSCOOP
Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uuri
„Paniek in Tokio".
Morgen, donderdag
VEENENDAAL
Instuif en Gymnastiekzaal Tuinstraat,
9.30 en 14.00 uur: Jeugdfilms „De
hond vön Vlaanderen" en „Smoky".
Korenbeurs 19.30 uur: Bijeenkomst
Christelijke Plattelandsvrouwenbond.
BIOSCOOP
Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uuri
„De bruut van de rimboe".
TENTOONSTELLING
Raadhuis Veenendaal, tot en met 24
april, dagelijks 9.0012.30, 13.3017.30
en 19.00—21.00 uur: „Uit hart en han
den", tentoonstelling van Veenendaal
se vrijetijdsschilders.
RENSWOUDE Tweede Paasdag
werd in de hervormde kerk een zang-
dienst gehouden waaraan beide plaatse
lijke predikanten, ds. Jonkers en ds.
Van de Peut meewerkten. De Christe
lijke gemengde zangvereniging „Con
Amore" en het meisjeskoor, beide on
der leiding van Hans Boelee en het kin
derkoor o.l.v. mevrouw Bouve verleen
den ook hun medewerking aan deze
dienst.
De tweestemmige zang van het kin
derkoor klonk mooi en zuiver. Het gro
te koor zong met veel overgave „Wohl
mir das ich Jesum habe" van J. S.
Bach en het meisjeskoor liet zich horen
in het bijzonder goed klinkende „De
Heer is waarlijk opgestaan. De orgel
begeleiding was in de bekwame handen
van Arie Krijgsman. Ds. Van de Peut
verzorgde een korte en originele medi
tatie.
Meegedeeld werd, dat het meisjes
koor nog plaats heeft voor enkele jon
ge dames tussen 12 en 16 jaar.
VEENENDAAL Tussen de Konink
lijke Veenendaalsche Stoomspinnerij en
Weverij N.V. en Everwear Candlewick
Ltd., de partners in de gezamenlijke
dochteronderneming Everwear Veenen
daal N.V., is overeenstemming bereikt
over beëindiging van de samenwerking.
Everwear Veenendaal N.V. zal geli
quideerd worden en elk van de part
ners zal zelfstandig de produktie van
chenille artikelen in Nederland voort
zetten.
De eerste lentboden, Sneeuwklokjes,
Sneeuwroem, Krokussen, etc. zijn uitge
bloeid en maken nu een flinke bladont
wikkeling. Deze bladeren moeten zich
flink kunnen uitgroeien, zij helpen in
grote mate de bolletjes sterk te maken
en van voedselvoorraad te voorzien voor
de volgende bloei. Bega, niet de grove
fout om het loof van de bollen af te snij
den, want dat zou zich wreken. De bol
letjes zouden erg verzwakken met. als ge
volg niet weer bloeien. Laat de bolge
was jes na de bloei rustig ter plaatse af
sterven, wanneer straks het loof geel be
gint te worden dan pas het loof oprui
men. Sneeuwklokjes en Krokussen wor
den nog wel eens in groepjes in een ga
zon geplant, daartoe worden hier en daar
zoden uitgestoken, de grond er onder los
gemaakt en daar de bollen dicht bij-
elkaar gezet, daarna afgedekt met de zo
den. Het gazon mag niet gemaaid wor
den voor het loof van de bollen afgestor
ven is. Duurt het afsterven soms te lang,
knip dan de rondhei 't loof het gras met
de schaar weg en laat het loof nog on
gemoeid. Behandel aldus de bolgewas-
jes en „Hollands Glorie" blijft krachtig
en zal u volgend jaar weer met bloemen
verrassen.
Het blijkt wel dat voor allerlei cactus
sen en vetplantjes tegenwoordig veel be
langstelling bestaat. Die belangstelling
gaat uit naar soorten die men zonder te
veel moeite zelf in bloei kan krijgen.
Een aardig vetplantje met donkergroene
blaadjes en rode bloemen is de Kalan-
choë", waarvan de eigenlijke bloeitijd
valt in februari. De kweker heeft ze dan
al maanden in bloei staan. Momenteel
heeft uw bloemist wel mooeie bloeiende
Kalanchoë's. Dat deze mooie en niet du
re kamerplant zowel 's winters als in 't
voorjaar bloeiend kan worden aangebo
den ligt gelegen in een „kunstje" name
lijk de toepassing van de „kortedagbe-
handeling".
Ik zal u deze behandeling vertellen, u
mag dit gerust weten. In hun land van
herkomst groeien de Kalanchoë's onder
geheel andere omstandigheden dan hier.
De dagen zijn daar korter en ze groeien
daar dus onder invloed van het kortere
daglicht en vormen daar eerder bloem
knoppen. En wat doet nu de kweker f
Wel, hij bootst dit na en zet in augustus
de planten van 's avonds 6 uur tot de
volgende morgen 8 uur in het donker,
zodat 't daglicht de planten worden ont
nomen. Door deze behandeling wordt de
bloei vervroegd.
De Kalanchoë houdt van een matig
warme kamer. Eind mei kan de plant
met pot en al buiten in de tuin worden
geplaatst op een zonnige plaats. Men kan
haar heel goed voortkweken door stek
ken, waar het nu de goede tijd voor is.
Na de bloei snoeit men de plant wat in
en dan ontwikkelen zich jonge nieuwe
scheutjes en deze kan men als stekken
gebruiken. In poreuze aarde met scherp
zand vermengd gaat het prima, ze ma
ken spoedig wortels.
Wanneer de Hyacinten straks zijn uit
gebloeid stroopt men de uitgebloeide
bloemen eraf. Laat de stengel en blade
ren rustig afsterven.
Voor het uitplanten van Dahlia's is 't
nog wel wat te vroeg, de nachtvorsten
laten zich nog duchtig gelden. Men kan
de knollen echter wel dicht opeen tegen
een zuidmuur uitplanten. Zet de knollen
boven op de grond en strooi tussen de
knollen komen dan goed tot ontwikkeling
wel om, dat de knollen tegen de avond
worden afgedekt tegen nachtvorst. De
knollen komen dan goed tot ontwïkkelin
en gaan uitlopen. Straks kan men dan
goed zien waar de jonge scheuten zitten,
als men de knollen wil scheuren. Op elk
afgescheurd deel moet één of meer scheu
ten behouden blijven. Het is goed om al
te zware knollen in stukken te verdelen.
Aan J. G. v.d. V. geven wij de volgen
de raad: Zet de in maart binnenshuis
gezaaide zomerbloemen over in 'n kweek-
bak, onderlinge afstand 5 cm. Houdt de
eerste dagen de ramen gesloten, opdat
de plantjes vlug aangroeien. De plantjes
tegen de zon beschermen door niet al te
dikke jutezakken op het glas te leggen.
Na drie dagen verwijdert u de jutezak
ken en zet het raam op lucht. Contro
leer of de plantjes ook water moeten
hebben. Giet tegen de middag, de plant
jes kunnen dan nog voor de avond weer
droog worden. Omdat de nachten nog
koud kunnen zijn moeten de ramen de
eerste tijd 's avonds wel afgedekt wor
den met een rietmat. Eind deze maand,
of begin mei moet u zo hoog mogelijk
luchten om de plantjes af te hardeit aan
de buitenlucht wennen
Niet alle graszaden zijn geschikt, bij
voorbeeld graszaad dat in andere landen
is gewonnen, zal hier slecht groeien. Voor
elke grondsoort zijn speciale mengsels
verkrijgbaar. Er zijn zelfs mengsels voor
zonnige en schaduwrijke plaatsen. Wil
men dus succes hebben, bestel de gras
zaden bij uw leverancier en vertel hem
welke grondsoort uw tuin heeft. TJw
plaatselijke bloemist, die zelf tuinen en
gazons aanlegt, weet er alles van. Koopt
dus niet hier of daar willekeurig zo maar
„Gazon graszaad".
E. J. GRIJSEN - RHENEN.