3
1
2
4
5
6
OPE REKORD 068
AFWEZIG
Opel-dealer voor Veenendaal en omgeving: V.A.B. K I R P E STE I N N.V. Industrielaan 12 - Veenendaal
DANKBETUIGING
J. H. KETS
U kunt
héél veel geld besparen
als u naar ABI gaat!
VOOR DIE PRIJS KOOPT U NU AL EEN
GERRITJE VAN DEN DIKKENBERG
CHRISTIAAN SCHOLTEN
ABI AUTOBANDEN IMPORT
Levert en monteert elke band
tegen zéér scherpe prijzen!
Ook prachtige GECOVERDE BANDEN,
héél voordelig!
Tel. 08385-1 1395
PUBLIKATIE VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING
E
1 mei 1968:
facultatieve huurverhoging
Om welke panden
gaat het nu?
Welke panden
vallen er buiten?
Hoe kan
een huurverhoging
tot stand komen?
Onderhandelen
Huurovereenkomst
Advies mogelijk
Huurbescherming
Hoe wordt de
huurverhoging berekend?
De Huuradvies
commissies
Nadere inlichtingen
Secretariaten van de
Huuradviescommissies
3!
ADVIES CATALOGUSPRIJS
Pagina 4
DONDERDAG 18 APRIL 1968
Heden behaagde het de Heere van ons weg te ne
men, na een langdurig, geduldig gedragen lfjden,
onze geliefde en zorgzame moeder, behuwd-, groot-
en overgrootmoeder
weduwe van Barend Vink
in de ouderdom van 84 jaar.
Veenendaal
E. VAN ENGELENBURG-
Vink
H. VAN ENGELENBURG
Ede
J. WIJNEN-Vink
D. WIJNEN
Rhenen
J. VINK
Veenendaal
A. VAN DEELEN-Vlnk
G. J. VAN DEELEN
Apeldoorn
G. VINK
G. VINK-Wisgerhof
Eist (Utr.)
B. VINK
W. VINK-Wisgerhof
De Bilt
G. VAN HEMERT-Vlnk
J. M. VAN HEMERT
Veenendaal
B. H. LEGEMAAT-Vink
T. G. LEGEMAAT
klein- en achterkleinkinderen.
RHENEN, 17 april 1968
Cuneraweg 286.
De teraardebestelling zal D.V. plaats vinden maan
dag 22 april 1968 om 14.00 uur op de Algemene
Begraafplaats te Rhenen.
Voor de zeer vele bewezen van deelneming, ons betoond
na het plotselinge overlijden van onze lieve man en vader
betuigen wfj onze oprechte dank.
J. SCHOLTEN-Bos
en kinderen.
VEENENDAAL, april 1968
Mr. Heemskerkstraat 47.
Allen die, op welke wijze dan ook, hebben
meegewerkt aan de onvergetelijke middag,
die bij mijn afscheid op zaterdag 6 april j.l.
werd aangeboden, wil ik bij dezen heel harte
lijk danken voor al 't goede, dat ik die dag
heb ondervonden. Daarbij niet het minst voor
de prachtige Fiat, die een enorme ver
rassing was en waarvan ikheel veel hoop
te genieten.
Ook de velen, die op andere wijze hun be
langstelling toonden, heel veel dank.
A. M. v. d. BUNT
arts
AFWEZIG
van zaterdag 20 april
t/m zaterdag 27 opril
Waarneming Noord:
Artsen: Remme, Verschoor,
•n Rijlaarsdam.
Zuid:
Annot, Schilperoort en Pi-
lon.
J. H. RADEMAKER
arts
EDERVEEN
van 20 t.m. 28 april
Waarneming
S. T. Heij, arts, De Klomp.
T. ter Velde, arts, Rens-
woude.
abi
Veenendaal - Fluiterstr.78
(hoek Zandstr.)
UITKNIPPIN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN
facultatieve huurverhoging
Het wetsontwerp waarin de nieuwe huur
prijsvoorschriften door de regering aan
de volksvertegenwoordiging zijn voorge
steld, moet nog door de Eerste Kamer
der Statcn-Oeneraal worden behandeld.
Met het oog op de noodzaak van een tij
dige voorlichting is nu reeds deze publi-
katia uitgegeven, in de veronderstelling,
dat het wetsontwerp tot wet zal worden
verheven.
3
z
3
Z
1
3
3
Z
Z
Deze publikatie bevat een uiteenzetting over nieuwe huurprijsvoorschrif-
ten voor ongeveer een miljoen woningen en andere panden.
De nieuwe voorschriften voorzien in een facultatieve huurverhoging. Zij
zullen van 1 mei 1968 af gelden in een groot aantal gemeenten.
Elders in deze publikatie worden die gemeenten vermeld.
Het is voor huurders en verhuurders van groot belang de nieuwe voor
schriften goed te kennen.
Alle betrokkenen doen er daarom verstandig aan deze publikatie aan
dachtig te lezen, uit te knippen en te bewaren. Zij zullen dan weten:
1. in welke gemeenten de nieuwe voorschriften van toepassing zijn;
2. om welke panden het gaat;
3. hoe een huurverhoging tot stand kan komen;
4. wat de huurder en verhuurder te doen staat bij verschil van mening;
5. hoe de huurbescherming is geregeld;
6. hoe een hogere huurprijs wordt berekend.
Van 1 mei 1968 af gelden nieuwe huur
prijsvoorschriften in de elders in deze
publikatie genoemde gemeenten.
De nieuwe voorschriften stellen de ver
huurders van bepaalde woningen en van
andere panden, zoals bijvoorbeeld bedrijfs
panden, in de gelegenheid aan hun huur
ders een jaarlijkse huurverhoging van
ten hoogste 4% voor te stellen. De huur
verhoging mag voor de eerste maal op
1 mei 1968 worden gevraagd en vervol
gens ieder jaar met ingang van 1 januari.
Met de facultatieve huurverhoging wordt
beoogd dat meer evenwicht ontstaat tus
sen de huren ter plaatse.
Een voorgestelde huurverhoging kan
alleen doorgaan als de huurder daarin
bewilligt, dus bij overeenkomst tussen
verhuurder en huurder.
Er is daarom sprake van een „faculta
tieve" huurverhoging, d.w.z. een moge
lijke, maar niet voorgeschreven, niet
wettelijk verplichte huurverhoging. Ver
huurders zijn niet verplicht een huur
verhoging voor te stellen en huurders
behoeven een voorgestelde huurverhoging
niet zonder meer te accepteren.
Wij komen hierop nog terug.
huurprijzen van deze woningen en andere
panden konden voorheen en kunnen ook
thans vrij tussen huurder en verhuurder
worden overeengekomen.
De facultatieve huurverhoging geldt ook
niet voor de naoorlogse woningwetwonin
gen en particuliere huurwoningen, waar
voor het Rijk nog een jaarlijkse bijdrage
geeft Zolang die bijdrage loopt gaan de
huurprijzen van deze woningen elk jaar
automatisch met 4% omhoog. Dit gebeur
de voor de eerste maal op 1 januari 1968.
De facultatieve huurverho
ging is van toepassing in alle
gemeenten in de provincies:
Overijssel,
Gelderland,
Utrecht,
Noord-Holland,
Zuid-Holland
en in de gemeenten:
Groningen,
Delfzijl,
Haren,
Hoogezand - Sappemeer,
Onstwedde,
Leeuwarden,
Harlingen,
Assen,
Eramen,
Hoogeveen,
's-Hertogenbosch,
Breda,
Helmond,
Tilburg,
Vught,
Eindhoven,
Best,
Geldrop,
Heeze,
Nuenen c.a.,
Oirschot,
Son en Breugel,
Valkenswaard,
Veldhoven,
Waalre,
Maastricht,
Brunssum,
Evgelshoven,
Heerlen,
Hoensbroek,
Kerkrade,
Nieuwenhagen,
Schaesberg,
Ubach over Worms.
De facultatieve huurverhoging heeft be
trekking op:
alle huurwoningen en andere panden,
die vóór 5 mei 1945 zijn gebouwd;
de naoorlogse particuliere huurwonin
gen, waarvoor het Rijk vóór 1960 een
zogenaamde premie heeft gegeven;
een beperkt aantal naoorlogse woning
wetwoningen, waarvoor de jaarlijkse
bijdrage van het Rijk inmiddels is
vervallen.
In geval van twijfel of voor een naoorlog
se woning nog een jaarlijkse bijdrage van
het Rijk loopt, kan men bij de gemeente
inlichtingen inwinnen.
Woningen en andere panden, die na 1945
zonder enige geldelijke steun van de
overheid zijn gebouwd vallen geheel bui
ten de facultatieve huurverhogingen. De
De nieuwe wettelijke voorschriften bepalen
uitdrukkelijk dat de op 30 april 1968
geldende huurprijs alleen verandert als
partijen een andere huurprijs overeen
komen. Een nieuwe huurprijs kan dus al
leen tot stand komen in overeenstemming
tussen verhuurder en huurder.
Verhuurders van woningen en andere
panden, waarop de facultatieve huur
verhoging betrekking heeft, zijn niet ge
rechtigd eenzijdig de huren te verhogen.
Zij kunnen wel aan hun huurders een
nieuwe huurovereenkomst voorstellen,
waarbij zij een jaarlijkse verhoging van
de op 30 april 1968 geldende huurprijs
met ten hoogste 4% bedingen.
Zij zijn niet verplicht een dergelijk voor
stel te doen en zij hoeven ook niet de
maximaal toelaatbare verhoging van 4%
voor te stellen.
Een huurder is niet verplicht een door de
verhuurder gewenste jaarlijkse verhoging
zonder meer te accepteren. Hij kan daar
over met de verhuurder onderhandelen
Er zullen ongetwijfeld huurders zijn die
een matige jaarlijkse verhoging van de
huurprijs, die zij nu betalen, redelijk
vinden. Dit vooral als zij de verhoging
willen zien tegen de achtergrond van het
streven naar meer evenwicht tussen de
huren ter plaatse.
Zij zullen vrij gemakkelijk met hun huis
eigenaar tot overeenstemming komen.
Anderen zullen geen bezwaar maken
tegen huurverhoging, mits de verhuurder
aan zekere verlangens voldoet - b.v. ten
aanzien van het onderhoud.
Weer anderen zullen huurverhoging hele
maal niet redelijk vinden - b.v. wegens
de toestand waarin het door hen gehuur
de pand verkeert.
In al die gevallen echter staat het de
huurder vrij zijn oordeel over het aanbod
voor een nieuwe huurovereenkomst aan
de verhuurder kenbaar te maken en met
deze te onderhandelen.
Daarbij hoeft men zich niet te beperken
tot de huurprijs. Ook andere zaken die in
de huurovereenkomst zijn geregeld, kun
nen dan aan de orde komen. Bijvoorbeeld
de onderhoudsverplichting en de duur
van de overeenkomst.
De wet bepaalt dat een jaarlijkse huur
verhoging van ten hoogste 4% mag wor
den overeengekomen voor niet meer dan
vijf jaar.
Men mag wel huurovereenkomsten aan
gaan voor elke periode die men wenst,
maar als daarbij een jaarlijkse huur
verhoging wordt overeengekomen, mag
dit laatste voor niet meer dan vijf achter
eenvolgende jaren gebeuren.
Een overeengekomen jaarlijkse huur
verhoging mag in beginsel voor de eerste
maal ingaan op 1 mei 1968 en vervolgens
telkens op 1 januari.
De feitelijke ingangsdatum kan echter in
onderling overleg worden bepaald. Daar
bij zal in bepaalde gevallen een nog lopen
de huurovereenkomst van invloed zijn.
Wanneer een huurovereenkomst na 1 mei
1968 eindigt, kunnen partijen toch wel
een op die datum ingaande nieuwe huur
prijs overeenkomen. Als een huurder daar
toe niet bereid is, dan kan de verhuurder
de huurverhoging niet direct afdwingen.
Hij kan wel de huur opzeggen en een
nieuwe huurovereenkomst aanbieden. Hij
zal dan echter rekening moeten houden
met de opzeggingstermijn van een even
tueel nog lopende huurovereenkomst.
Waar twee moeten onderhandelen is het
vanzelfsprekend niet zeker, dat zij tot
overeenstemming komen. Dit geldt ook
voor huurder en verhuurder, als zij het
eens moeten zien te worden over een
nieuwe huurprijs.
Lukt dit niet dan zal het zakelijke en
onpartijdige advies van een „derde"
meestal helpen. Die „derde" is beschik
baar in de vorm van de Huuradvies-
commissie.
De Huuradviescommissie geeft op verzoek
de huurprijs aan, die zij voor een bepaald
pand redelijk vindt. Zij kan dit echter
alleen doen als haar verzocht wordt advies
te geven over de betalingsverplichting van
de huurder en als haar daarbij tegelijk
gevraagd wordt de prijs aan te geven die
naar haar oordeel voor het betrokken
pand als redelijk moet worden aange
merkt.
Huurder en verhuurder kunnen zich ge
zamenlijk tot de Huuradviescommissie
wenden; ook kan ieder het afzonderlijk
doen. Verzoeken moeten worden inge
diend door middel van een formulier,
dat bij de Huuradviescommissie verkrijg
baar is. De kosten van een advies bedra
gen f2,50.
Het advies van de Huuradviescommissie
is niet bindend. Toch mag vertrouwd wor
den dat in vele gevallen partijen het
zullen volgen.
Wat gaat er nu gebeuren als huurder en
verhuurder het niet eens kunnen worden
over een nieuwe huurprijs? Dat hangt van
de verhuurder af.
Stel het geval dat een verhuurder een naar
zijn oordeel redelijk aanbod voor een
nieuwe huurovereenkomst heeft gedaan.
Stel verder dat de huurder dit aanbod niet
accepteert.
De verhuurder kan dan de verhuur van
het pand in kwestie aan de betrokken
huurder willen beëindigen. In dat geval
zegt hij hem, met in acht neming van de
opzeggingstermijn, de huur op, als hij
dit niet al eerder heeft gedaan.
De huurder geniet echter wettelijke huur
bescherming en hoeft na een huuropzeg-
ging het gehuurde niet te ontruimen. Hij
kan slechts langs gerechtelijke weg tot
ontruiming worden gedwongen.
De verhuurder die ontruiming wenst,
moet daartoe op de voorgeschreven wijze
een vordering tot ontruiming bij de kan
tonrechter indienen.
Als hij die vordering grondt op het feit,
dat de huurder een aanbod voor een
nieuwe huurovereenkomst niet heeft wil
len aanvaarden, moet hij daarbij een
verklaring van de Huuradviescommissie
overleggen. Hiermee wordt bedoeld een
schriftelijke verklaring, waarin het oordeel
van de Huuradviescommissie over de
redelijkheid van het aanbod van de ver
huurder is vervat.
De verhuurder kan zo'n verklaring vragen
als hij een maand, nadat hij de huurder
schriftelijk een nieuwe huurovereenkomst
heeft aangeboden, nog niet met deze tot
overeenstemming is gekomen.
Zonder deze verklaring zal de kanton
rechter de vordering van de verhuurder
niet behandelen.
De kantonrechter beoordeelt ook zelf de
redelijkheid van het aanbod dat de ver
huurder aan de huurder heeft gedaan.
Als hij meent dat het aanbod redelijk is
dan wijst hij de vordering tot ontruiming
toe. In dat geval kan hij de huurder nog
ten hoogste een maand de tijd geven om
het aanbod van de verhuurder alsnog te
aanvaarden. Maakt de huurder van deze
gelegenheid geen gebruik dan moet hij
het pand ontruimen.
Als de kantonrechter het aanbod van de
verhuurder niet redelijk vindt, wijst hij
de vordering niet toe.
meer het geval, indien in de huurprijs op
30 april 1968 een tijdelijke verhoging is
begrepen, die eerder is toegepast in ver
band met een vóór 1 april 1960 in het
pand aangebrachte verbetering (b.v.
douchecel) of een uitgevoerde verbouwing.
Voorts mag in afwijking van de gewone
regel bij bepaalde categorieën van na de
oorlog met subsidie gebouwde woningen
de huurverhoging niet worden berekend
over een eventueel in de huurprijs begre
pen vergoeding voor de aanwezigheid van
een centrale verwarmings- of liftinstallatie.
Ter verduidelijking volgen hierna enkele
voorbeelden:
VOORBEELD A
Op 30 april 1968 i>
de prijs van een
woning 195, - p. maand
De kosten van het
waterverbruik en van
verwarming (stookkos
ten centrale verwar
ming) bedragen 35,-
De huurprijs is dan 160, - p. maand
Is er nu met ingang
van mei 1968 een
huurverhoging van
4% afgesproken 6,40
dan wordt de huur
prijs nu 166,40 p. maand
Bijkomende kosten
(water etc.) 35, -■
Totale prijs 201,40 p. maand
VOORBEELD B
Op 30 april 1968 is
de prijs van een
woning 140,.-- p. maand
Kosten water
verbruik 5,-i
Tijdelijke
huur
verhoging
wegens in
1959 aan
gebrachte
verbetering
(b.v. douche
cel) ii 10, —I 15,'—* n
Voor eventuele ver
hoging komt in
aanmerking 125, - p. maand
Overeengekomen
huurverhoging
van 4% ii 5,i-j
130, -. p. maand
Water verho
ging wegens
verbetering 15,
Totale prijs 145, - p. maand
VOORBEELD C
Op 30 april 1968 is
de prijs van een
gestoffeerde woning 300, - p. maand
De in de prijs
begrepen vergoeding
voor stoffering
bedraagt f 50,-i
Voor eventuele
verhoging komt
dus in aanmerking
een bedrag van 250, -- p. maand
Overeengekomen
huurverhoging
van 4% 10,—i
260, -; p. maand
Vergoeding voor
stoffering 50, ->
Totale prijs
310, - p. maand
Een overeengekomen huurverhoging met
4% of minder moet worden berekend over
de op 30 april 1968 geldende wettelijke
huurprijs. Dit geldt ook voor alle volgen
de jaarlijkse huurverhogingen.
De „wettelijke huurprijs" wordt gevormd
door het bedrag dat men verschuldigd is
voor „het enkele gebruik van een onroe
rend goed". Daar vallen dus buiten de
vergoedingen voor leveringen en diensten,
die naast de huurprijs staan, zoals voor
de levering van water, gas, elektriciteit,
verwarming, gebruik van meubilair en
stoffering, portiekverlichting, voor schoon
houden en tuinonderhoud etc. Deze ver
goedingen behoren niet tot de „huur
prijs".
Soms moeten ook enkele vergoedingen,
die wél tot de „huurprijs" behoren, bij de
berekening van de huurverhoging buiten
beschouwing worden gelaten. Dit is onder
Let wel: eventuele volgende jaarlijkse
huurverhogingen moeten ook telkens wor
den berekend over de huurprijs van 30
april 1968. Alle verhogingen met 4%
komen dus telkens op hetzelfde bedrag.
In de gevallen uit de voorbeelden dus
steeds f 6,40 bij voorbeeld A, f 5,00 bij
voorbeeld B en f 10,00 bij voorbeeld C.
In geval van twijfel of bij verschil van
inzicht kan men zich om advies tot de
Huuradviescommissie wenden.
Elders in deze publikatie zijn de adressen
van de Huuradviescommissies in de ge
bieden waarop de facultatieve huurver
hoging betrekking heeft, vermeld.
Zoals eerder gezegd beoordelen de Huur
adviescommissies op verzoek de redelijk
heid van een aan de huurder gedaan
aanbod tot het aangaan van een nieuwe
huurovereenkomst. Zij doen dat aan de
hand van richtlijnen, die in een Konink
lijk Besluit zijn vervat.
Kort samengevat komen die richtlijnen op
het volgende neer. Het aanbod wordt in
zijn geheel beoordeeld, ook wanneer de
huurder slechts tegen een bepaald onder
deel (b.v. de huurprijs) bezwaar heeft Er
wordt nagegaan waarom de huurder het
aanbod niet wil aanvaarden; daarbij
wordt echter geen acht geslagen op on
redelijke motieven.
Nagegaan wordt of een voorgestelde
hogere huurprijs geoorloofd is. De mo
tieven en omstandigheden die een hogere
huurprijs rechtvaardigen worden afge
wogen tegen die, welke zich ertegen ver
zetten. Daarbij wordt ook nagegaan of de
huurder en de verhuurder in het algemeen
behoorlijk aan hun verplichtingen over en
weer hebben voldaan en of de huurder
soms onverplicht eigener beweging voor
zieningen ten behoeve van het pand heeft
getroffen.
Er wordt rekening gehouden met stand
en ligging van het pand, met de staat
van onderhoud en met gebreken. Ook
wordt gelet op hetgeen de verhuurder in
de laatste jaren aan het pand besteed
heeft en op zijn bereidheid om eventuele
gebreken of tekortkomingen in het onder
houd op te heffen.
Van belang is ook of bepaalde vaste lasten
(straat- of rioolbelasting, rioolafvoerrech-
ten, waterschaps- en polderlasten) in de
laatste jaren aanzienlijk zijn gestegen of
nieuw zijn ingevoerd voorzover deze van
de verhuurder worden geheven.
Bij woningen die voor 1921 zijn gebouwd
en die niet onder de huurverhogingen
van 1966 en van 1967 vielen, wordt o.m.
gelet op de tijd dat zij nog voor huisves
ting zullen moeten dienen.
Als algemeen richtsnoer geldt: is de
nieuwe huurprijs redelijk tegen de achter'
grond van het streven naar een harmo
nisch opgebouwd huurpatroon ter plaatse.
Nadere inlichtingen over het in deze
publikatie besproken onderwerp kan men
ook mondeling en telefonisch verkrijgen
bij de Huuradviescommissies.
Alkmaar, Den Helder en Hoorn
Oude Gracht 86, Alkmaar
Amsterdam, Zaandam
Herengracht 380, Amsterdam
Arnhem, Zutphen, Terborg, Groenlo,
Tiel en Wageningen
Pels Rijckenstraat 1, Arnhem
Assen, Emmen, Meppel
v. d. Peltzpark 2, Assen
Bergen op Zoom, Zevenbergen
Zuivelstraat 22, Bergen op Zoom
Breda, Tilburg
Parkstraat 10, Breda
Dordrecht, Gorinchem
Kuipershaven 10, Dordrecht
Eindhoven, Boxmeer, Helmond
Vestdijk 125, Eindhoven
Enschede, Almelo
Beltstraat 64, Enschede
's-Gravenhage
Van Imhoffplein 12, 's-Gravenhagc
Groningen
Westerkade 10, Groningen
Haarlem
Hazepaterslaan 7, Haarlem
Harderwijk, Apeldoorn
Vismarkt 57, Harderwijk
Heerlen
Geleenstraat 39, Heerlen
's-Hertogenbosch
Oranje Nassaulaan 14, 's-Hertogenbosch
Hilversum
Hoge Naarderweg 61, Hilversum
Leeuwarden, Heerenveen, Sneek gn
Beetsterzwaag
Willemskade 27, Leeuwarden
Leiden, Alphen a/d Rijn
Breestraat 91, Leiden
Maastricht, Heerlen en Sittard
Stokstraat 37, Maastricht
Nijmegen
Van Schevichavenstraat 7, Nijmegi i
Rotterdam, Schiedam, Oud-Beijer' 1
Delft, Gouda en Brielle
Wijnhaven 78 (6e etage), Rot
Sommelsdijk
Hobbemastraat 41, Middelband
Utrecht, Amersfoort
Oude Gracht 129, Utrecht
Winschoten, Zuidbroek
Kantongerecht Blijhamsterstraat 19,
Winschoten
Zwolle, Deventer, Steenwijk
Wipstrikkerallee 55, Zwolle
De tekst van deze publikatie is als
vouwblad vanaf 1 mei verkrijgbaar bij:
Ministerie van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening, Den Haag;
de Gemeentesecretarieën in de ge
noemde gemeenten en de Huuradvies
commissies.
x
z
z
z
c
jn stb
Twxri*
3
UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN U TKNIPPEN
r Telefoon 08385 - 12450