3 1 2 4 5 6 OPE REKORD 068 AFWEZIG Opel-dealer voor Veenendaal en omgeving: V.A.B. K I R P E STE I N N.V. Industrielaan 12 - Veenendaal DANKBETUIGING J. H. KETS U kunt héél veel geld besparen als u naar ABI gaat! VOOR DIE PRIJS KOOPT U NU AL EEN GERRITJE VAN DEN DIKKENBERG CHRISTIAAN SCHOLTEN ABI AUTOBANDEN IMPORT Levert en monteert elke band tegen zéér scherpe prijzen! Ook prachtige GECOVERDE BANDEN, héél voordelig! Tel. 08385-1 1395 PUBLIKATIE VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING E 1 mei 1968: facultatieve huurverhoging Om welke panden gaat het nu? Welke panden vallen er buiten? Hoe kan een huurverhoging tot stand komen? Onderhandelen Huurovereenkomst Advies mogelijk Huurbescherming Hoe wordt de huurverhoging berekend? De Huuradvies commissies Nadere inlichtingen Secretariaten van de Huuradviescommissies 3! ADVIES CATALOGUSPRIJS Pagina 4 DONDERDAG 18 APRIL 1968 Heden behaagde het de Heere van ons weg te ne men, na een langdurig, geduldig gedragen lfjden, onze geliefde en zorgzame moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder weduwe van Barend Vink in de ouderdom van 84 jaar. Veenendaal E. VAN ENGELENBURG- Vink H. VAN ENGELENBURG Ede J. WIJNEN-Vink D. WIJNEN Rhenen J. VINK Veenendaal A. VAN DEELEN-Vlnk G. J. VAN DEELEN Apeldoorn G. VINK G. VINK-Wisgerhof Eist (Utr.) B. VINK W. VINK-Wisgerhof De Bilt G. VAN HEMERT-Vlnk J. M. VAN HEMERT Veenendaal B. H. LEGEMAAT-Vink T. G. LEGEMAAT klein- en achterkleinkinderen. RHENEN, 17 april 1968 Cuneraweg 286. De teraardebestelling zal D.V. plaats vinden maan dag 22 april 1968 om 14.00 uur op de Algemene Begraafplaats te Rhenen. Voor de zeer vele bewezen van deelneming, ons betoond na het plotselinge overlijden van onze lieve man en vader betuigen wfj onze oprechte dank. J. SCHOLTEN-Bos en kinderen. VEENENDAAL, april 1968 Mr. Heemskerkstraat 47. Allen die, op welke wijze dan ook, hebben meegewerkt aan de onvergetelijke middag, die bij mijn afscheid op zaterdag 6 april j.l. werd aangeboden, wil ik bij dezen heel harte lijk danken voor al 't goede, dat ik die dag heb ondervonden. Daarbij niet het minst voor de prachtige Fiat, die een enorme ver rassing was en waarvan ikheel veel hoop te genieten. Ook de velen, die op andere wijze hun be langstelling toonden, heel veel dank. A. M. v. d. BUNT arts AFWEZIG van zaterdag 20 april t/m zaterdag 27 opril Waarneming Noord: Artsen: Remme, Verschoor, •n Rijlaarsdam. Zuid: Annot, Schilperoort en Pi- lon. J. H. RADEMAKER arts EDERVEEN van 20 t.m. 28 april Waarneming S. T. Heij, arts, De Klomp. T. ter Velde, arts, Rens- woude. abi Veenendaal - Fluiterstr.78 (hoek Zandstr.) UITKNIPPIN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN facultatieve huurverhoging Het wetsontwerp waarin de nieuwe huur prijsvoorschriften door de regering aan de volksvertegenwoordiging zijn voorge steld, moet nog door de Eerste Kamer der Statcn-Oeneraal worden behandeld. Met het oog op de noodzaak van een tij dige voorlichting is nu reeds deze publi- katia uitgegeven, in de veronderstelling, dat het wetsontwerp tot wet zal worden verheven. 3 z 3 Z 1 3 3 Z Z Deze publikatie bevat een uiteenzetting over nieuwe huurprijsvoorschrif- ten voor ongeveer een miljoen woningen en andere panden. De nieuwe voorschriften voorzien in een facultatieve huurverhoging. Zij zullen van 1 mei 1968 af gelden in een groot aantal gemeenten. Elders in deze publikatie worden die gemeenten vermeld. Het is voor huurders en verhuurders van groot belang de nieuwe voor schriften goed te kennen. Alle betrokkenen doen er daarom verstandig aan deze publikatie aan dachtig te lezen, uit te knippen en te bewaren. Zij zullen dan weten: 1. in welke gemeenten de nieuwe voorschriften van toepassing zijn; 2. om welke panden het gaat; 3. hoe een huurverhoging tot stand kan komen; 4. wat de huurder en verhuurder te doen staat bij verschil van mening; 5. hoe de huurbescherming is geregeld; 6. hoe een hogere huurprijs wordt berekend. Van 1 mei 1968 af gelden nieuwe huur prijsvoorschriften in de elders in deze publikatie genoemde gemeenten. De nieuwe voorschriften stellen de ver huurders van bepaalde woningen en van andere panden, zoals bijvoorbeeld bedrijfs panden, in de gelegenheid aan hun huur ders een jaarlijkse huurverhoging van ten hoogste 4% voor te stellen. De huur verhoging mag voor de eerste maal op 1 mei 1968 worden gevraagd en vervol gens ieder jaar met ingang van 1 januari. Met de facultatieve huurverhoging wordt beoogd dat meer evenwicht ontstaat tus sen de huren ter plaatse. Een voorgestelde huurverhoging kan alleen doorgaan als de huurder daarin bewilligt, dus bij overeenkomst tussen verhuurder en huurder. Er is daarom sprake van een „faculta tieve" huurverhoging, d.w.z. een moge lijke, maar niet voorgeschreven, niet wettelijk verplichte huurverhoging. Ver huurders zijn niet verplicht een huur verhoging voor te stellen en huurders behoeven een voorgestelde huurverhoging niet zonder meer te accepteren. Wij komen hierop nog terug. huurprijzen van deze woningen en andere panden konden voorheen en kunnen ook thans vrij tussen huurder en verhuurder worden overeengekomen. De facultatieve huurverhoging geldt ook niet voor de naoorlogse woningwetwonin gen en particuliere huurwoningen, waar voor het Rijk nog een jaarlijkse bijdrage geeft Zolang die bijdrage loopt gaan de huurprijzen van deze woningen elk jaar automatisch met 4% omhoog. Dit gebeur de voor de eerste maal op 1 januari 1968. De facultatieve huurverho ging is van toepassing in alle gemeenten in de provincies: Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland en in de gemeenten: Groningen, Delfzijl, Haren, Hoogezand - Sappemeer, Onstwedde, Leeuwarden, Harlingen, Assen, Eramen, Hoogeveen, 's-Hertogenbosch, Breda, Helmond, Tilburg, Vught, Eindhoven, Best, Geldrop, Heeze, Nuenen c.a., Oirschot, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre, Maastricht, Brunssum, Evgelshoven, Heerlen, Hoensbroek, Kerkrade, Nieuwenhagen, Schaesberg, Ubach over Worms. De facultatieve huurverhoging heeft be trekking op: alle huurwoningen en andere panden, die vóór 5 mei 1945 zijn gebouwd; de naoorlogse particuliere huurwonin gen, waarvoor het Rijk vóór 1960 een zogenaamde premie heeft gegeven; een beperkt aantal naoorlogse woning wetwoningen, waarvoor de jaarlijkse bijdrage van het Rijk inmiddels is vervallen. In geval van twijfel of voor een naoorlog se woning nog een jaarlijkse bijdrage van het Rijk loopt, kan men bij de gemeente inlichtingen inwinnen. Woningen en andere panden, die na 1945 zonder enige geldelijke steun van de overheid zijn gebouwd vallen geheel bui ten de facultatieve huurverhogingen. De De nieuwe wettelijke voorschriften bepalen uitdrukkelijk dat de op 30 april 1968 geldende huurprijs alleen verandert als partijen een andere huurprijs overeen komen. Een nieuwe huurprijs kan dus al leen tot stand komen in overeenstemming tussen verhuurder en huurder. Verhuurders van woningen en andere panden, waarop de facultatieve huur verhoging betrekking heeft, zijn niet ge rechtigd eenzijdig de huren te verhogen. Zij kunnen wel aan hun huurders een nieuwe huurovereenkomst voorstellen, waarbij zij een jaarlijkse verhoging van de op 30 april 1968 geldende huurprijs met ten hoogste 4% bedingen. Zij zijn niet verplicht een dergelijk voor stel te doen en zij hoeven ook niet de maximaal toelaatbare verhoging van 4% voor te stellen. Een huurder is niet verplicht een door de verhuurder gewenste jaarlijkse verhoging zonder meer te accepteren. Hij kan daar over met de verhuurder onderhandelen Er zullen ongetwijfeld huurders zijn die een matige jaarlijkse verhoging van de huurprijs, die zij nu betalen, redelijk vinden. Dit vooral als zij de verhoging willen zien tegen de achtergrond van het streven naar meer evenwicht tussen de huren ter plaatse. Zij zullen vrij gemakkelijk met hun huis eigenaar tot overeenstemming komen. Anderen zullen geen bezwaar maken tegen huurverhoging, mits de verhuurder aan zekere verlangens voldoet - b.v. ten aanzien van het onderhoud. Weer anderen zullen huurverhoging hele maal niet redelijk vinden - b.v. wegens de toestand waarin het door hen gehuur de pand verkeert. In al die gevallen echter staat het de huurder vrij zijn oordeel over het aanbod voor een nieuwe huurovereenkomst aan de verhuurder kenbaar te maken en met deze te onderhandelen. Daarbij hoeft men zich niet te beperken tot de huurprijs. Ook andere zaken die in de huurovereenkomst zijn geregeld, kun nen dan aan de orde komen. Bijvoorbeeld de onderhoudsverplichting en de duur van de overeenkomst. De wet bepaalt dat een jaarlijkse huur verhoging van ten hoogste 4% mag wor den overeengekomen voor niet meer dan vijf jaar. Men mag wel huurovereenkomsten aan gaan voor elke periode die men wenst, maar als daarbij een jaarlijkse huur verhoging wordt overeengekomen, mag dit laatste voor niet meer dan vijf achter eenvolgende jaren gebeuren. Een overeengekomen jaarlijkse huur verhoging mag in beginsel voor de eerste maal ingaan op 1 mei 1968 en vervolgens telkens op 1 januari. De feitelijke ingangsdatum kan echter in onderling overleg worden bepaald. Daar bij zal in bepaalde gevallen een nog lopen de huurovereenkomst van invloed zijn. Wanneer een huurovereenkomst na 1 mei 1968 eindigt, kunnen partijen toch wel een op die datum ingaande nieuwe huur prijs overeenkomen. Als een huurder daar toe niet bereid is, dan kan de verhuurder de huurverhoging niet direct afdwingen. Hij kan wel de huur opzeggen en een nieuwe huurovereenkomst aanbieden. Hij zal dan echter rekening moeten houden met de opzeggingstermijn van een even tueel nog lopende huurovereenkomst. Waar twee moeten onderhandelen is het vanzelfsprekend niet zeker, dat zij tot overeenstemming komen. Dit geldt ook voor huurder en verhuurder, als zij het eens moeten zien te worden over een nieuwe huurprijs. Lukt dit niet dan zal het zakelijke en onpartijdige advies van een „derde" meestal helpen. Die „derde" is beschik baar in de vorm van de Huuradvies- commissie. De Huuradviescommissie geeft op verzoek de huurprijs aan, die zij voor een bepaald pand redelijk vindt. Zij kan dit echter alleen doen als haar verzocht wordt advies te geven over de betalingsverplichting van de huurder en als haar daarbij tegelijk gevraagd wordt de prijs aan te geven die naar haar oordeel voor het betrokken pand als redelijk moet worden aange merkt. Huurder en verhuurder kunnen zich ge zamenlijk tot de Huuradviescommissie wenden; ook kan ieder het afzonderlijk doen. Verzoeken moeten worden inge diend door middel van een formulier, dat bij de Huuradviescommissie verkrijg baar is. De kosten van een advies bedra gen f2,50. Het advies van de Huuradviescommissie is niet bindend. Toch mag vertrouwd wor den dat in vele gevallen partijen het zullen volgen. Wat gaat er nu gebeuren als huurder en verhuurder het niet eens kunnen worden over een nieuwe huurprijs? Dat hangt van de verhuurder af. Stel het geval dat een verhuurder een naar zijn oordeel redelijk aanbod voor een nieuwe huurovereenkomst heeft gedaan. Stel verder dat de huurder dit aanbod niet accepteert. De verhuurder kan dan de verhuur van het pand in kwestie aan de betrokken huurder willen beëindigen. In dat geval zegt hij hem, met in acht neming van de opzeggingstermijn, de huur op, als hij dit niet al eerder heeft gedaan. De huurder geniet echter wettelijke huur bescherming en hoeft na een huuropzeg- ging het gehuurde niet te ontruimen. Hij kan slechts langs gerechtelijke weg tot ontruiming worden gedwongen. De verhuurder die ontruiming wenst, moet daartoe op de voorgeschreven wijze een vordering tot ontruiming bij de kan tonrechter indienen. Als hij die vordering grondt op het feit, dat de huurder een aanbod voor een nieuwe huurovereenkomst niet heeft wil len aanvaarden, moet hij daarbij een verklaring van de Huuradviescommissie overleggen. Hiermee wordt bedoeld een schriftelijke verklaring, waarin het oordeel van de Huuradviescommissie over de redelijkheid van het aanbod van de ver huurder is vervat. De verhuurder kan zo'n verklaring vragen als hij een maand, nadat hij de huurder schriftelijk een nieuwe huurovereenkomst heeft aangeboden, nog niet met deze tot overeenstemming is gekomen. Zonder deze verklaring zal de kanton rechter de vordering van de verhuurder niet behandelen. De kantonrechter beoordeelt ook zelf de redelijkheid van het aanbod dat de ver huurder aan de huurder heeft gedaan. Als hij meent dat het aanbod redelijk is dan wijst hij de vordering tot ontruiming toe. In dat geval kan hij de huurder nog ten hoogste een maand de tijd geven om het aanbod van de verhuurder alsnog te aanvaarden. Maakt de huurder van deze gelegenheid geen gebruik dan moet hij het pand ontruimen. Als de kantonrechter het aanbod van de verhuurder niet redelijk vindt, wijst hij de vordering niet toe. meer het geval, indien in de huurprijs op 30 april 1968 een tijdelijke verhoging is begrepen, die eerder is toegepast in ver band met een vóór 1 april 1960 in het pand aangebrachte verbetering (b.v. douchecel) of een uitgevoerde verbouwing. Voorts mag in afwijking van de gewone regel bij bepaalde categorieën van na de oorlog met subsidie gebouwde woningen de huurverhoging niet worden berekend over een eventueel in de huurprijs begre pen vergoeding voor de aanwezigheid van een centrale verwarmings- of liftinstallatie. Ter verduidelijking volgen hierna enkele voorbeelden: VOORBEELD A Op 30 april 1968 i> de prijs van een woning 195, - p. maand De kosten van het waterverbruik en van verwarming (stookkos ten centrale verwar ming) bedragen 35,- De huurprijs is dan 160, - p. maand Is er nu met ingang van mei 1968 een huurverhoging van 4% afgesproken 6,40 dan wordt de huur prijs nu 166,40 p. maand Bijkomende kosten (water etc.) 35, -■ Totale prijs 201,40 p. maand VOORBEELD B Op 30 april 1968 is de prijs van een woning 140,.-- p. maand Kosten water verbruik 5,-i Tijdelijke huur verhoging wegens in 1959 aan gebrachte verbetering (b.v. douche cel) ii 10, —I 15,'—* n Voor eventuele ver hoging komt in aanmerking 125, - p. maand Overeengekomen huurverhoging van 4% ii 5,i-j 130, -. p. maand Water verho ging wegens verbetering 15, Totale prijs 145, - p. maand VOORBEELD C Op 30 april 1968 is de prijs van een gestoffeerde woning 300, - p. maand De in de prijs begrepen vergoeding voor stoffering bedraagt f 50,-i Voor eventuele verhoging komt dus in aanmerking een bedrag van 250, -- p. maand Overeengekomen huurverhoging van 4% 10,—i 260, -; p. maand Vergoeding voor stoffering 50, -> Totale prijs 310, - p. maand Een overeengekomen huurverhoging met 4% of minder moet worden berekend over de op 30 april 1968 geldende wettelijke huurprijs. Dit geldt ook voor alle volgen de jaarlijkse huurverhogingen. De „wettelijke huurprijs" wordt gevormd door het bedrag dat men verschuldigd is voor „het enkele gebruik van een onroe rend goed". Daar vallen dus buiten de vergoedingen voor leveringen en diensten, die naast de huurprijs staan, zoals voor de levering van water, gas, elektriciteit, verwarming, gebruik van meubilair en stoffering, portiekverlichting, voor schoon houden en tuinonderhoud etc. Deze ver goedingen behoren niet tot de „huur prijs". Soms moeten ook enkele vergoedingen, die wél tot de „huurprijs" behoren, bij de berekening van de huurverhoging buiten beschouwing worden gelaten. Dit is onder Let wel: eventuele volgende jaarlijkse huurverhogingen moeten ook telkens wor den berekend over de huurprijs van 30 april 1968. Alle verhogingen met 4% komen dus telkens op hetzelfde bedrag. In de gevallen uit de voorbeelden dus steeds f 6,40 bij voorbeeld A, f 5,00 bij voorbeeld B en f 10,00 bij voorbeeld C. In geval van twijfel of bij verschil van inzicht kan men zich om advies tot de Huuradviescommissie wenden. Elders in deze publikatie zijn de adressen van de Huuradviescommissies in de ge bieden waarop de facultatieve huurver hoging betrekking heeft, vermeld. Zoals eerder gezegd beoordelen de Huur adviescommissies op verzoek de redelijk heid van een aan de huurder gedaan aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst. Zij doen dat aan de hand van richtlijnen, die in een Konink lijk Besluit zijn vervat. Kort samengevat komen die richtlijnen op het volgende neer. Het aanbod wordt in zijn geheel beoordeeld, ook wanneer de huurder slechts tegen een bepaald onder deel (b.v. de huurprijs) bezwaar heeft Er wordt nagegaan waarom de huurder het aanbod niet wil aanvaarden; daarbij wordt echter geen acht geslagen op on redelijke motieven. Nagegaan wordt of een voorgestelde hogere huurprijs geoorloofd is. De mo tieven en omstandigheden die een hogere huurprijs rechtvaardigen worden afge wogen tegen die, welke zich ertegen ver zetten. Daarbij wordt ook nagegaan of de huurder en de verhuurder in het algemeen behoorlijk aan hun verplichtingen over en weer hebben voldaan en of de huurder soms onverplicht eigener beweging voor zieningen ten behoeve van het pand heeft getroffen. Er wordt rekening gehouden met stand en ligging van het pand, met de staat van onderhoud en met gebreken. Ook wordt gelet op hetgeen de verhuurder in de laatste jaren aan het pand besteed heeft en op zijn bereidheid om eventuele gebreken of tekortkomingen in het onder houd op te heffen. Van belang is ook of bepaalde vaste lasten (straat- of rioolbelasting, rioolafvoerrech- ten, waterschaps- en polderlasten) in de laatste jaren aanzienlijk zijn gestegen of nieuw zijn ingevoerd voorzover deze van de verhuurder worden geheven. Bij woningen die voor 1921 zijn gebouwd en die niet onder de huurverhogingen van 1966 en van 1967 vielen, wordt o.m. gelet op de tijd dat zij nog voor huisves ting zullen moeten dienen. Als algemeen richtsnoer geldt: is de nieuwe huurprijs redelijk tegen de achter' grond van het streven naar een harmo nisch opgebouwd huurpatroon ter plaatse. Nadere inlichtingen over het in deze publikatie besproken onderwerp kan men ook mondeling en telefonisch verkrijgen bij de Huuradviescommissies. Alkmaar, Den Helder en Hoorn Oude Gracht 86, Alkmaar Amsterdam, Zaandam Herengracht 380, Amsterdam Arnhem, Zutphen, Terborg, Groenlo, Tiel en Wageningen Pels Rijckenstraat 1, Arnhem Assen, Emmen, Meppel v. d. Peltzpark 2, Assen Bergen op Zoom, Zevenbergen Zuivelstraat 22, Bergen op Zoom Breda, Tilburg Parkstraat 10, Breda Dordrecht, Gorinchem Kuipershaven 10, Dordrecht Eindhoven, Boxmeer, Helmond Vestdijk 125, Eindhoven Enschede, Almelo Beltstraat 64, Enschede 's-Gravenhage Van Imhoffplein 12, 's-Gravenhagc Groningen Westerkade 10, Groningen Haarlem Hazepaterslaan 7, Haarlem Harderwijk, Apeldoorn Vismarkt 57, Harderwijk Heerlen Geleenstraat 39, Heerlen 's-Hertogenbosch Oranje Nassaulaan 14, 's-Hertogenbosch Hilversum Hoge Naarderweg 61, Hilversum Leeuwarden, Heerenveen, Sneek gn Beetsterzwaag Willemskade 27, Leeuwarden Leiden, Alphen a/d Rijn Breestraat 91, Leiden Maastricht, Heerlen en Sittard Stokstraat 37, Maastricht Nijmegen Van Schevichavenstraat 7, Nijmegi i Rotterdam, Schiedam, Oud-Beijer' 1 Delft, Gouda en Brielle Wijnhaven 78 (6e etage), Rot Sommelsdijk Hobbemastraat 41, Middelband Utrecht, Amersfoort Oude Gracht 129, Utrecht Winschoten, Zuidbroek Kantongerecht Blijhamsterstraat 19, Winschoten Zwolle, Deventer, Steenwijk Wipstrikkerallee 55, Zwolle De tekst van deze publikatie is als vouwblad vanaf 1 mei verkrijgbaar bij: Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Den Haag; de Gemeentesecretarieën in de ge noemde gemeenten en de Huuradvies commissies. x z z z c jn stb Twxri* 3 UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN UITKNIPPEN U TKNIPPEN r Telefoon 08385 - 12450

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 4