4<L De Modigliani's van een Nederlands zakenman Aad Veth (sinds kort in Ede): Je kunt niet kieskeurig zijn oMuze Overzichtsexpositie M. C. Escher Prijsvraag voor korte sciencefictionverhalen ivafeló meer man A Kerkelijk (I) Lankmoedig Kerkelijk Tentoonstelling in Centraal Museum te Utrecht nissen Zij glimlachte mij zo vriendelijk toe toen ik de voordeur op haar bellen opende, dat het pleit voor haar bij voorbaat beslist was. Iemand met zo'n charmante glimlach kan in het redelijke alles van mij gedaan krijgen. Zeldzame verschijnselen moet men als kostbaarheden behandelen. Ik nodigde haar in de vestibule, waar zij haar onhandelbare kartonnen doos even kon neerzetten en mij de gelegenheid geven haar beter te bekijken. Dat leverde geen romantische totaalindruk op let wel; zij droeg een ruige loden jas op een nauwe donkere broek, en haar voeten in iets roods dat waarschijnlijk aan een maillot vastzat, staken in platte zwarte schoenen. Er dansten geen guitige krullen rond haar oren, de kapper had nog geen stuiver aan haar verdiend. Haar steile blonde haar was blijkbaar zonder behulp van een spiegel in twee scheerkwastjes gebonden, over ieder oor één. Maar het geheel werd opeens charmant door die glimlach. Die deed bij mij op de vroege morgen letterlijk de deur dicht en de beurs open. TSTant om dat laatste was het haar natuurlijk begonnen, getuige die enorme doos gevuld met keurige plastic zakjes vol wafels. Appetijtelijke wafels, tfat wel, en de prijs was ook aan de redelijke kant. Ik vermoedde een of ander menslievend doel achter deze huis-aan-huis verkoop, en informeerde belangstellend welke noodlijdende medeschepselen het van deze ouderwetse wafels moesten hebben. Zij glimlachte nog iets beminnelijker en onthulde mij in alle oprechtheid, dat zjjzelf in zekere zin profijt zou trekken van deze straathandel. W^at ik al vermoed had: zij bleek een studente te zijn, die met een groep vakgenoten een hulpactie op touw had gezet ten bate van haar eigen opleidingsinstituut. De Academie voor kunstnijverheid in haar woonplaats, enige honderden kilometers van dit operatieterrein verwijderd. Ik had haar misschien naar een of ander legitimatie-bewijs moeten vragen, maar in dit geval leek mij dat ronduit belachelijk voor 20 hele wafels van één dubbeltje per stuk. Anderhalve gulden kwam de bakker toe en twee kwartjes het actiecomité, voegde zij er vertrouwelijk aan toe. Welke twee kwartjes bestemd waren voor de materiaalvoorziening van haar academie, waar zij voor modetekenares werd opgeleid. Het subsidie was namelijk verlaagd. TVTu was het niet meer de glimlach die mij vertederde, maar die beknibbelde subsidie, die mij ongemakkelijk boos maakte. Waar gingen we op die manier heen? Hier stond een aardig kind van een jaar of twintig, niet al te royaal maar wel knap en praktisch in de kleren, die met een stel leeftijdgenoten een lange ongemakkelijke tocht in een ongetwijfeld aftandse auto achter de smalle rug had en een vermoeiende dag voor de boeg. Zelfs al ging het niet om het bijspijkeren van een verlaagd subsidie, dan was het nog een behoorlijke arbeidsprestatie. "J7n achter de scheerkwastjes rees voor mijn verbolgen geestesoog de foto bij een krantenartikel, waarover ik bij het lezen verbouwereerd het hoofd had geschud. Het portret van een jonkman die serieus en uitvoerig door een Journalist werd geïnterviewd over zijn dagelijkse bezigheden. Dit heerschap, maar weinig jaren ouder dan mijn wafelverkoopster, woonde toevallig in haar eigen stad. Op één kamertje in een zeer vervallen stadswijk zit hij met zijn jonge gade, en plukt naar het schijnt de dag zeven keer in de week. Hij staat niet al te vroeg op en besteedt dan drie kwartier vijfenveertig volle minuten aan het arrangeren van zijn haardos. Daarna ontbijt hij onder de tonen van een lekker plaatje, en gaat eens de straat op om te zien of er soms enig werk voorhanden is. Het blijft waarschijnlijk bij kijken, want als voornaamste bezigheid pleegt hij gedichten. Die, naar hij zegt, wel steeds korter worden, want dan is er niet zoveel om over te typen. Daar wordt je namelijk wel moe van. Broodsgebrek heeft hij overigens niet, want hij geniet een niet onaardige ondersteuning van Sociale Zaken. Juist. Een slappetaai die een „gedicht" overtypen al een hele inspanning vindt, geniet voor zijn nonprestaties een aardig zakcentje uit de publieke kas. En een meiske dat zich inspant om een vak te leren, loopt met wafels langs de deuren, omdat er straks onvoldoende leermateriaal voor dat vak^is vanwege het verlaagde subsidie. Kind, geef me gauw zo'n zakje, dan krijg ik tenminste eetbare waar voor mijn geld, en beloon in elk geval een behoorlijke arbeidsprestatie waarvoor de jongeman met het warhoofd blijkbaar te teer gebouwd is. Je zou hem aan het wafelbakken zetten, bij een kortaangebonden bakker. O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O Modigliani, zoals hij zichzelf in 1919 op een plank schilderde. Deze week sprak ik verschillende men sen, die het toneelstuk „De lankmoedige minnaar" van Graham Greene zondag avond op de televisie hadden gezien en het „toch maar niks vonden voor de avond van de Eerste Paasdag." Enerzijds heb ben zij gelijk (in veler ogen bestaat er verschil tussen wijding en scheiding), maar anderzijds had ik de neiging, om hen te verwijzen naar hun programma blad en daarin het aantal uren zendtijd dat tijdens het Paasweekend aan „reli gieuze" uitzendingen was besteed te ver gelijken met het aantal van de „niet-reli- gieuze" uitzendingen. Hadden zij er Goe de Vrijdag nog bijgenomen, dan was in ieder geval de uitvoering van Bachs Mat- thaus Passion al een niet te veronachtza men tegenwicht tegen „De lankmoedige minnaar" geweest. Blijft natuurlijk het voor veel christe lijke kijkers geldende bezwaar, dat de avond van Eerste Paasdag na half negen werd gevuld door twee omroepen, die geen uitgesproken christelijke signatuur hebben: de TROS (eerste net) en de VARA (tweede net). Doch het is nog maar de vraag, of bij voorbeeld de NCRV en de KRO voor een zoveel christelijker lijkende avondvulling zouden hebben gezorgd. De NCRV zou mis schien een film met min of meer ernstige ontspanning la „De Drie Musketiers" heb ben vertoond en de KRO had wis en ze ker een operette op het scherm gebracht. (Nu laat ik nog helemaal buiten beschou wing, dat de NCRV in de loop van de ja ren is geëvolueerd tot een omroepvereni ging, die vrij luchtig amusement en een dosis satire la „Farce Majeure" kan brengen en dat de KRO voor velen in de allereerste plaats de omroep van „Brand punt" is). Zo'n film of zo'n operette zou ook niet meer dan billijk zijn geweest, niet alleen tegenover het niet christelijke volksdeel, maar ook tegenover het wèl christelijke, want zoals gezegd waren er in het Paasweekend heel wat kerkelijke uitzendingen. ben: „Dit doet de deur dicht". De meer derheid zal echter wat Fons Jansen-ach- tig, hebben gedacht: „Dit doet de (he- mel)deur open". oecumenisering van de kerkdienst, met name aan beide kanten van de scheids lijn Rome-Reformatie. Ik hoef maar te herinneren aan twee voorbeelden uit onze omgeving om dit duidelijk te maken: een enige jaren geleden uitgezonden her vormde dienst uit Rozendaal bij Arnhem (waar de zeer dikwijls met het Missale Romanum werkende ds. Barnard de scep ter zwaait) en een onlangs op het scherm gebrachte rooms-katholieke mis uit de Ma- riakerk in Apeldoorn (waarvan minstens alleen al het eerste gedeelte bewees, hoe veel men daar op het gebied van de eigentijdese kerkzang van de „andersden kende broeders en zusters" heeft opgesto ken en zelfs overgenomen). Natuurlijk zijn deze resultaten allereerst te danken aan plaatselijke, regionale, landelijke en misschien zelfs internationale oriëntatie en toepassing, maar zolang veel van die resultaten door de televisie worden uitge zonden, is de invloed daarvan via dit com municatiemedium toch zeer belangrijk. Kerkelijk, of liever: christelijk en men selijk (nee, niet bedoeld als synoniemen!) moést dit ook wel gebeuren; men kan eenvoudig niet meer terug. Terecht herin nerde pastoor Dürr in de via de tv uit gezonden Paaswake uit Haarlem-Schalk wijk aan de betekenis van zijn overleden protestantse „collega" ds. Martin Luther King en herinnerde dr. Buskes op Paas- morgen aan de woorden van zijn katholie ken „collega" mgr. Bekkers. Misschien zuller er hier en daar nog kijkers en luisteraars zijn, die gezegd zullen heb- Maar we hadden het over „De lank moedige minnaar". Zondagavond om ze ven uur kwam een tienjarig buurmeisje bij ons binnenlopen. Ze vertelde, dat ze van mamma en pappa tot negen uur mocht opblijven en dat ze voor het slapen gaan altijd zo graag een poosje in een boek las, na welke mededeling ze zich in een van onze luie stoelen nestelde. De voor een kind van tien vrij zware Cana dese gedramatiseerde documentaire „Het open graf" keek ze vol belangstelling uit. Om half negen, toen „De lankmoedige minnaar" begon, zat ze er nog steeds Opnieuw vol belangstelling, evenals de vrouw des huizes (die erg van tv-toneel houdt) en ondergetekende (die er als cri ticus naar keek). Na enkele minuten be gon het meis'je opmerkingen te maken over de „lage jurk" van Ellen Vogel en de charmes van Guus Oster. Uit verant woordelijkheidsgevoel wees ik haar tus sen de bedrijven door even op het half uurtje lezen voor het slapep gaan om ne gen uur. Ze deed alsof ze niets hoorde en bleef strak naar de beeldbuis kijken. Tegen negenen wezen we haar tactvol op het tijdstip en ging ze ook prompt. De volgende morgen kwam ze weer even aanlopen. „Ik heb lekker nog een heel stuk van dat mooie televisiespel ge zien, gisteravond", zei ze. „Moest je van je vader en moeder dan niet om negen uur naar bed?" vroegen we. „Jawel", zei ze, „maar ze vonden het zelf ook zo mooi en daardoor kon ik lek ker tot half tien treuzelen". (Of TROS-se- len, zo u wilt). KASTPAR. Dit bedoel ik niet zo negatief als het er ln de ogen van sommigen onder u mis schien staat. Er wordt naar mijn mening nog veel te weinig lof toegezwaaid aan de kerkelijke zendgemachtigden. Hun program kerkelijke zendgemachtigden. Hun pro gramma's doen in veel gevallen beslist niet onder voor die van de als christelijk bekend staande omroepen. Ik denk hier aan de actualiteitenrubriek „Kenmerk" (vaak schiet me bij het zien van een aflevering daarvan de woordspeling „Kenmerk toch hoe sterk!" te binnen), aan de uitzending van het BBC-interview met ds. Martin Lu ther King op de zondagavond na diens overlijden, aan het liedjesprogramma op Oudejaarsavond (veelomstreden maar in ieder geval een bewijs van zelfspot of minstens zelfrelativisme, wat alleen maar gezond is), aan de donderdagavondseries over de Bijbel en aan discussierubrieken als „Opspraak", „Via Uppsala" en „Dat staat te bezien". Maar ik denk ook, en eigenlijk in de eerste plaats, aan de strikt kerkelijke uit zendingen van IKOR, CVK en RKK. Van een programma als „Zingend geloven" (onder leiding van de altijd weer even geestige als ernstige deskundige Frits Mehrtens) valt zowel de „verticale" bete kenis (de „stichting", het contact met God via de zang) als de „horizontale" be tekenis (wat een stuk oecumene, al die zingende mensen van sterk uiteenlopende kerkelijke pluimage bij elkaar!) moeilijk te overschatten. Zo ben ik er bijvoor beeld van overtuigd, dat een serie als „Zingend geloven" een niet te verwaarlo zen invloed heeft op de verfrissing en de In het kader van de culturele samen werking tussen Haarlem en Salzburg zullen 85 leden van het Haarlems Jeugd orkest onder leiding van André Kaart, het jeugdtoneel van Th. Ruygrok en het Haar lems poppentheater Merlijn van 27 april tot en met 1 mei een bezoek brengen aan Salz burg. In het verleden hebben Salzburgers bezoeken aan Haarlem gebracht en de ko mende uitzending is de derde uit Haarlem. Het Haarlems jeugdorkest geeft een concert in het Festspielhaus in Salzburg en groepen van het orkest concerteren in verscheidene delen van het land. Tot en met 3 juni worden in het Aarts- bischoppeM. Museum in Utrecht kunst werken uit de aan het museum gelegateerde kerncollectie van de familie Brom geëxpo seerd. Op 13 juni 1966 werd deze kostbare verzameling door mevrouw Clara Brom- Heckhausen aan het museum nagelaten. Zij voldeed daarmee aan de wens van haar reeds in 1965 overleden echtgenoot, Leo Brom. Dit bekende geslacht van edelsmeden heeft al ruim honderd jaar oude banden met het museum. Het belangrijkste deel van de collectie werd bijeengebracht in het eind der 19e eeuw en het begin der 20ste eeuw. Het betreft onder meer enkele schilderijen, een groot aantal sculpturen, metaalwerken en enige miniaturen. Van bijzonder belang is een Romaans houten beeld van de apostel Johannes, een onderdeel van een calvarie- groep. Dit is thans het oudste houtsculptuur die zich in een openbare collectie in Neder land bevindt. DEN HAAG De minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé, heeft de film „Toccata" van Herman van der Horst aangemeld voor deelname aan het filmfestival van Cannes dat van 10 tot 24 mei 1968 zal worden ge houden. DEN HAAG De Nieuwe Komedie zal op 11 mei in het Paviljoen Theater in Sche- veningen de honderdste voorstelling geven van „Mama, kijk, zonder handen" van Hugo Claus, onder regie van Berend Boudewijn en met in de hoofdrollen Lex Schoorel, Johan Sirag en Wim de Meijer. LONDEN Miss Andree Howard, inter nationaal bekend vanwege haar choreogra fie en haar danskunst, is de afgelopen nacnt dood in haar huis te Londen gevonden, Zij werd 57 jaar oud. De politie heeft bekend gemaakt dat de dood waarschijnlijk is ingetreden als gevolg van een overmatig gebruik van verdovende middelen. let is uitkijken geblazen als een collectie werk van een bekend schilder schijn baar vanuit het niets in de expositieruimten van een museum terechtkomt. Is bovendien de trieste levensloop van de betreffende kun stenaar in vele geromantiseerde toonaarden beschreven (wat het sucoes onevenredig ver groot heeft) en levert zijn wijze van schilde ren vervalsers weinig moeilijkheden op, dan mag de kunstwereld enig skepsis tonen bij de verschijning van een reeks als echt gepre senteerde schilderijen. Zo was het toen het nieuws bekend werd dat de Nederlandse za kenman in ruste Weitere van Hattum een collectie Modigliani's, liefst 21 tekeningen en olieverfschetsen, verworven had, een collec tie die, aangevuld met vier andere tekenin gen, tot 5 mei in het Centraal Museum aan de Maliebaan te Utrecht te zien is. Men kan gerust zijn: de Modigliani-autoriteit Arthur S. Pfannstiel meent dat alle schetsen onmis kenbaar de geest en 't handschrift van de Frans-Italiaanse kunstenaar verraden, een conclusie die niet dan na vele naspeuringen getrokken werd. IJ et leven van de in 1884 ln Livorno gebo- ren Amedeo Modigliani werd gesloopt door t.b.c., drank en verdovende middelen. Op 35-jarige leeftijd sterft hij in bittere ar moede in het Parijse Hóspital de La Charité. De volgende dag springt zijn favoriete mo del en vrouw Jeanne Hébuterne uit het raam van het atelier op de vijfde etage. Deze feiten zijn voldoende om met veel pathetiek het leven van Modigliani als dat van een lijdenJde, miskende kunstenaar te beschrijven, wat dan ook prompt gedaan is. Daardoor, gelukkig niet alleen daardoor, is het succes van zijn oeuvre vooral kort na zijn dood groot geweest. Dat succes werd mede bepaald door de persoonlijke toon die uit zijn werk spreekt. Moldigliani's oeuvre te kende zich zo sterk af tegen dat van zijn tijd genoten dat pientere vervalsers er met com mercieel inzicht geld inzagen. "pn toen kwam het nieuws dat de Neder lander Welters van Hattum tussen 1964 en '68 zo'n twintigtal tekeningen en olieverf- schetsen van Modigliani verworven had. De Modigliani-expert Pfannstiel vertelt in de ca talogus de geschiedenis van deze zeldzame aankoop. In 1937 overleed in de atelierwoning van Modigliani mejuffrouw L. Charpentier, die tot de vriendenkring van f,Modi" had be hoord. Tijdens haar laatste ziekte werd zij ver zorgd en geldelijk gesteunid door mevrouw de weduwe Ribas-Viló. Aan deze laatste verviel haar hele nalatenschap, die o.a. be stond uit schetsboeken en studies van Modi gliani. Haar zoon, professor Emilio Ribas, heeft deze kunstwerken van zijn moeder ge kregen. De iin Barcelona wonende Welters van Hattum komt er achter en weet van hem 21 schptsen en tekeningen te kopen. Een 'grondig onderzoek naar de echtheid van het werk ging daaraan vooraf. Zo werd Jeam Cocteau, van wie een voorstudie en een olieverfschets tot Ribas' collectie behoorden, gevraagd naar zijn mening over de echtheid ervan. Cocteau, die de authenticiteit beves tigt: „Alvorens Modigliani mijn grote portert in olieverf uitvoerde, maakte hij verscheide ne potloodschetsen. Bij gebrek aan doek nam hij er enige dunne plankjes voor". Re kleine, in twee zalen ondergebrachte, collectie vormt een bijzonder boeiend geheel. Het betreft overwegend klein-for- maat-schetsen op schutbladen van boeken en tekeningen, soms met kleur, ook wel met ge fixeerd pastel verhoogd, op kaften of afge dankte kastplanken. Het werk, tussen 1916 en het sterfjaar van de schilder, 1920, ont staan, beslaat hoofdzakelijk portretten van vrouwen en naakten. Hij had toen al zijn ei gen persoonlijke stijl gevonden: lange ovale gezichten op gerekte halzen en een gesloten introverte gelaatsuitdrukking. Aanwijsbare invloeden van Picasso, de negerkunst en Brancusi, blijven aanwezig, maar verminde ren de waarde van de melancholieke portret ten in het geheel niet. De schetsen, zoals die in het Utrechts Centraal Museum te zien zijn, ontstonden vooral wanneer de schilder bezig was aan een „groot" portret. Van zijn vriend en beeldhouwer Jacques Lipchitz, die zich ook eens liet portretteren en hiervoor per zitting 10 francs en wat alcohol moest be talen, moeten volgens de beeldhouwer zelf een groot aantal voorbereidenide schetsen van een verbluffende vaart en raakheid ge maakt zijn. Dat Modigliani voor deze schetsen alles gebruikte waarop getekend of geschilderd kon worden is niet verwonderlijk, ge zien zijn miserabele financiële positie. Toch was er iets meer. De aard van het materiaal werd een functie toebedeeld in het creatieve proces. Als Modigliani op hout schildert, krijgt het hout een functie. De kastplank waarop hij een paar maanden voor zijn dood zijn zelfportret schetst is niet geprepareerd maar de knoesten in het hout gebruikt hij om de ogen uit te beelden. Beelden, want het is een sterk gevoel voor plastiek dat Modi gliani's portretten tot iets uitzonderlijks maakt. Modigliani heeft enkele jaren, rond 1910, gebeeldhouwd en mede onder invloed van zijn vriend Brancusi ontstonden enkele fraaie werken. Zijn zwakke gezondheid heeft evenwel een verdere ontplooiing in die rich ting in de weg gestaan. Maar in zijn schilde rijen en tekeningen bleef Modigliani de beeld houwer. De maskers van de negercultuur zijn het grote voorbeeld. Re expositie in het Centraal Museum is een bijzondere gebeurtenis, niet alleen vanwege de intrinsieke waarde van de col lectie Welters van Hattum, maar ook omdat Amedeo Modigliani, met uitzondering van een tekening in het Frans HalsmusAim, niet in Nederlandse musea is vertegenwoordigd. Men moet de mogelijkheid tot kennismaking niet voorbij laten gaan. THOM STROINK. Op een kastplank schilderde Modigliani het portret van zijn vrouw Jeanne Hé buterne. DEN HAAG „De werelden van M. C. Escher" heet de grote overzichtstentoonstel ling, die tijdens het Holland Festival van 8 juni tot en met 21 juli in het Haagse Gemeen temuseum wordt gehouden bij gelegenheid van de zeventigste verjaardag van de graficus, die in en buiten Nederland grote bekendheid verwierf. In vele herdrukken is het boek „Grafiek en tekeningen van M. C. Escher" verschenen. Bij zonder is het, dat het werk van Escher, die in Baarn woont, veelvuldig is gebruikt door wetenschapsmensen. Geleerden van wereld naam, zoals onder meer prof. Coxeter, Mei vin Calvin, en de Nobelprijswinnaar Chen Ning Yang, hebben in hun publikaties van Eschers werk gebruik gemaakt. De expositie krijgt vier afdelingen, waar door veel van de prenten niet slechts een maal, maar meerdere keren zijn te zien. Voor een chronologisch overzicht worden 174 pren ten gebruikt. De belangrijkste ervan worden nog een keer getoond, maar dan naar onder werp gegroepeerd. De derde afdeling laat pren ten zien die gegroepeerd zijn in relatie tot an dere kunstuitingen. Tenslotte wordt een beeld gegeven van de wijze, waarop de wetenschap gebruik maakte van Eschers werk. Ook wor den voorbeelden getoond van Eschers toege paste beeldende uitingen. AMSTERDAM Het Nederlands Contact Centrum voor Science Fiction heeft een prijs vraag uitgeschreven voor korte science fic- tionverhalen. Dit is een van de manieren waarop het centrum in ons land dit genre literatuur tot ontwikkeling wil brengen. Da inzendtermijn sluit 1 augustus en de uitslag zal in oktober tijdens de boekenmarkt in de RAI iln Amsterdam bekend worden gemaakt De juryleden zijn de auteur Carl Lans, poc ketimporteur A. A. van der Hoek en de stu dent klassieke letteren L. P. Kindt. wmmmmmm De drie radioprogramma's van Aad Veth die wekelijks via KRO's Hilversum lil de lucht in gaan, kunnen volgens recente en quêtes bogen op een grote luisterdichtheid. Aad Veth (24), klein goed bijgehouden baardje en sinds kort woonachtig in Ede, is daar vanzelfsprekend best tevreden over, maar zo'n bijzonderheid is dat nu ook weer niet, vindt hij zelf. Hij is producer-regisseur van de populaire programma's „TNT", „10R" en „Where the ac tion is", uitzendingen die in hoofdzaak uit een rijke selectie van pop-muziek bestaan, met uitzondering van de laatste, waarin disc- jockey Pete Felleman vrij spel heeft in het rhythm and blues-genre. A ad Veth is niet kieskeurig en gelooft dat je dat als medewerker in een team van jonge, enthousiaste radiomensen gewoon niet kunt zijn. Van daar dat er in de programma's, die hij soms na vele uren van voorbereiding in el kaar zet, met evenveel plezier een levenslied van het kaliber Gert Timmerman, als de nieuwste hit van The Beatles wordt gedraaid. Aads motief: „Programma's, zoals wij die brengen, zijn niet afhankelijk vain een per soonlijke smaak, dat kan ook niet. Wij brengen soms L.P's die ik zelf afschuwelijk vind. In het algemeen zou je kunnen zeggen, dat we ons houden aan de smaak van het publiek, alhoewel het geen verzoekplatenprogramma's zijn W/ie met Aad Veth over radio Veronica be- gint te praten, moet niet de intentie heb ben dat hij de medewerkers aan deze zender als concurrenten beschouwt. „Welnee, zeg maar collega's. Natuurlijk be staan er tussen Hilversum III en Veronica duidelijke verschillen. De belangrijkste is wel, dat wij aan een omroepvereniging gebon den zijn. Je kunt niet alles doen en laten wat je zelf wilt, zoals bij het commercieel inge stelde Veronica. Je hebt met bepaalde beper kingen te maken, vandaar dat je uit een ze ker verantwoordelijkheidsgevoel moet wer ken". Maar het derde net is toch aanvankelijk als tegenhanger van Veronica de lucht in gegaan? „Ja, dat is zo. De opzet van Hilversum III was eigenlijk, een popzender te creëren. Bij ons en bij de VARA is dat streven nog steeds aanwezig, maar er zijn andere omroepver enigingen, die het derde net gaan gebruiken voor alles wat ze op de andere zenders niet kwijt kunnen A ad Veth heedt de wind in de zeilen gehad. Na zijn middelbare schooljaren in zijn geboortestad Dordrecht werkte hij zeven we ken bij Philips. Daarna schreef hij in op de van de Nederlandse Radio Unie uitgaande op leiding voor radio-technicus. „Wegens allerlei moeilijkheden", zegt hij nu „heb ik eind '65 bij de NRU ontslag genomen". Er brak toen een periode van „free-lancen" aan, waaraan eigenlijk nog steeds geen eind is gekomen, want Aad Veth is niet in vaste dienst bij de KRO. Volgend stadium in zijn wisselvallige car rière was een aanstelling bij de VARA-tele- visie, waar hij ruim drie maanden als geluids technicus werkte. Bij dit alles zag hij kans vele contacten te leggen met kopstukken uit de Hilversumse om roepwereld. Een van hen, AVRO-medewerker Roel Balten, bracht een idee, waarmee Aad al lang rondliep, tot realiteit. Aad Veth produceerde vervolgens tien af- Aad Veth (midden) tijdens een opname in de KRO-studio. leveringen van het programma „Zo is 't ge komen", waarin oudere artiesten (muzikale) herinneringen ophaalden.... De volgende stap was de KRO. „Ik had zo maar eens geïnformeerd, om voor deze omroep een programmaatje te mo gen maken. Dat lukte, omdat ze daar mijn werk al wel kenden. Neem de regie ook maar, zeiden ze. Ik had een heel goede start, maar kreeg daarna een inzinking De tienershow „10R" waarvoor de opna men destijds in het hele land werden gemaakt en waarvan hij de produktie in hadden kreeg, bracht hem er weer bovenop. Er volgde een periode van keihard werken. De shows werden live opgenomen en voor een uur uit zenden was het KRO-team soms dagen in de weer. Wellicht, vandaar, dat het programma nu in de studio woridt samengesteld. Evenals het programma TNT (ondertitel: knalmuziek van een tot twee), dat van gelij ke strekking, maar van latere datum is en twee maal per week wordt uitgezonden. Aad Veth: „Toen we er pas mee startten, hadden we alles precies op papier staan. Presentator Henk Bouwman bijvoorbeeld wist dus al precies wat hij zou gaan zeggen. Van dit systeem zijn we later afgestapt. Het is he lemaal niet nodig dat de presentatie, laat ik zeggen mooi is. Dan krijg je nooit gekke din gen. Het programma als geheel moet natuur lijk wel getimed worden..." TNT en 10R, zijn het concurrenten van bij voorbeeld Arbeidsvitaminen? „Ik zei het al, wij brengen geen verzoek programma's, al slipt er soms wel eens een verzoekje tussen door. Bovendien zijn wij veel actueler. We leggen ons toe op hitparade-werk. Je zou kunnén zeggen, dat wij de Arbeidsvita minen van over twee jaar zijn..." Hitparadewerk...Maar we horetn toch ook wel eens een zogenaamde smartlap? „Ja dat klopt, als zo'n plaat actueel is, wordt ie gedraaid. Je kunt je vaak rot lachen om smartlappen". Hoe komt Aad Veth aan al die nieuwe pla ten? Is er sprake van een soort race tussen de populaire zenders om hits het eerst te be machtigen? „Ik ben uren bezig met het beluisteren van buitenlandse stations en verder ben je in hoofdzaak afhankelijk van je relaties met de platenmaatschappijen". Moet een producer ook tegelijkertijd tech nicus zijn? „Ik wist alles van techniek op radiogebied, maar ik ben veel kwijt geraakt. Je moet wat ik noem, programmatisch inzicht hebben en handigheid in het monteren. Dat is belang rijker, want ik ben nu in een staldium gekomen dat ik mijn defecte autoradio niet zou kun nen repareren". y^ad Veth woont met opzet niet in Hilver sum. Hij heeft zo zijn eigen gedachten over de Hilversumse omroepwereld. Hij zegt er allen dit van: „Ik vind het lekker om iin Ede, ver weg van Hilversum, te wonen. Voor al omdat ik mijn werk en mijn vrije tijd vol komen gescheiden wil houden..." Is Aad Veth tevreden over hetgeen hij tot nu toe heeft bereikt? Niet ontevreden, zegt hij. Hij is van oor deel dat zijn huidige werkkring een goede ba sis is om op verder te bouwen. Hij is flink vooruit gekomen in de rijk ge schakeerde radiowereld, dat staat vast. Hij neemt zelf een voorbeeld: „Ik zit nu al bij de vergaderingen, waar de programma'a worden besproken en waar ideeën voor nieu we programma's worden gelanceerd. Naar mijn stem wordt heus wel geluisterd

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 10