Jarige man, blije man, Bambusman! ITALIANEN TEGEN DUITSERS Nederlandse fabrikanten bijna uitgeschakeld PERZISCHE KUNSTENAARS MAKEN GOUDEN DEUREN altijd n verfrissende verrassing, e morgen nemen~. zelf proeven! fliptopper pikante saus Betty's salade Nieuw! 9 Nieuw! Elastisch katoen. Een broekje dat rimpelloos pastWhar de pasvorm nooit uitwast. Dat toch luchtig is, hygiënisch is. Omdat 't katoen is. 'n Ideaal broekje. Nieuw van Tima. GRENS Bambus 2-in-l shave lotion MOOIE TAAL VAKANTIE y "*Bo®@8ö8O0G®fflBs? Mammaloe incognito RICHTPRIJZEN ITALIAANS OMHOOG VAN NARIJ De huisvrouw wordt haast automatisch gedwongen, zo niet verleid door de aan lokkelijke aanbiedingen, om haar was in een wasautomaat te stoppen .Het lijkt wel of de winkeliers een wedstrijd houden in het bedenken van verkoopmethoden om de in prijs zeer uiteenlopende apparaten aan de vrouw te brengen. ..Inrullpremie" is het magische sleu telwoord. dat de huisvrouw het gevoel moet geven dat zij „een koopje" heeft. .Het is gewoon flauwekul", consta teert de heer Zegwaart nuchter. „In plaats van een prijsverlaging houden we de oude richtprijs aan en doen daar bijvoorbeeld tweehonderd gulden inruil- premie af. De klant vraagt er zelf om. Het is gewoon mode". Vrijwel alle fabrikanten werken met inruilpremies. In vrijwel alle winkels ook wordt de premie aan de klanten doorgegeven. Het hoge percentage kor ting dat sommige winkeliers beweren te geven, stoelt op het meerekenen van de premie. Voorlopig lijkt het eind in zicht van de steeds lagere prijzen voor de auto maten. „Natuurlijk is er een grens. De Italianen hebben er ook belang bij dat er een evenwichtige prijs komt", vindt de heer Zegwaart. Zij zijn dan ook ver tegenwoordigd in het bestuur van de vereniging van levenranciers. Volgens hem zal het marktaandeel van de Italiaanse volautomaten in de toekomst nog verder toenemen. Drie jaar geleden voerden zij nog maar de helft in van wat de Duitsers ons land inbrachten. Vorig jaar verkochten de ADVERTENTIE Nu met GRATIS handige verstuiver (waarde f 3,25) Idee voor cadeau v.a. f5.95. Marijke Bakker volgt de cursus zelf niet. Ze beschikt al over de elemen taire kennis, die nodig is om het Rus sisch vlot uit te spreken en te lezen. Na een mislukte poging het Russisch in schriftelijke lessen onder de knie te krijgen, begon ze drie jaar geleden met een cursus in de Russische taal aan de Amsterdamse volksuniversiteit. Maar daarmee was zij niet tevre den. „Het ging niet diep genoeg. Ik wilde verder en ik liet me inschrijven als studente Russisch aan de Amster damse universiteit". Marijke Bakker moet haar eerste college nog krijgen. De NTS vroeg haar Christel Adelaar als Mammaloe in de Pipo-serie op te volgen, voorlopig voor drie maanden. Het werden twee seizoenen. De Russische studieboeken in haar Amsterdamse bovenwoning ble- ve onaangeroerd. Nu Pipo van het scherm verdwijnt krijgt zij weer tijd en wil zij in september opnieuw naar de universiteit. „Russisch", zegt Marijke Bakker, „is een enorm moeilijke maar ook een enorm mooie taal. Moeilijk vooral, omdat je nergens houvast aan hebt. Het lijkt op geen enkele andere taal. VOOR MOEDERDAG Ik heb het mms-diploma, maar ik wil de eigenlijk dat ik Gymnasium had gedaan. Misschien is dat voor Rus sisch een betere basis". De actrice, Maastrichtse van ge boorte, is dol op Russische schrijvers. „Vooral de negentiende-eeuwse. In de negentiende eeuw was er in Rusland een unieke bundeling van talent. Zelfs de tweede- en derderangs schrijvers zijn nog kunstenaars van formaat". Deze zomer wil ze met haar man, de acteur Bob Goedhart, met vakan tie naar Rusland. Verder hoopt zij op een studiebeurs. „Ik zou dan heerlijk drie maanden naar Rusland kunnen gaan, schouwburgen bezoeken en aan de toneelschool studeren. Dan leer je de taal pas goed spreken". Het heengaan van de Pipo-familie gaat haar niet zo erg aan het hart. „Ik vind het besluit van de NTS om er voorlopig mee te stoppen heel gezond. Het zou een sleur kunnen worden en het gehalte zou kunnen verminderen. Nee, ik vind het wel lekker, al deed ik Mammaloe graag". Marijke Bakker krijgt de rust die nodig is voor haar studie. Geen klach ten meer van haar dochtertje Doenja, die in Pipo's Petra een rivale zag ook geen opmerkingen meer van zoon Job, die eens resoluut tegen zijn moeder zei: „Ik vind jou als Mammaloe veel liever dan als mijn mamma". Na twee seizoenen Pipo krijgt Mam maloe (Marijke Bakker) weer tijd zich aan haar studie Russisch te wijden. Op een zitbank in haar Amsterdamse huis slaat zij haar studieboeken open. ADVERTENTIE PooooS5^©{3> voor 4 personen 100 g (4 grote) vijgen 1 doosje kwark 200 g) 2 eetl. koffiemelk 2% dl liter) yoghurt 80 g (4 eetl.) Californische blauwe rozijnen 2 eed. honing dl 3 eetl.) ananas- of linusippslsdp 50 g (4 eetl.) fijngehakte noten eventueel 4 beschuiten Snijd de vijgen in kleine stukjes en meng ze met de rest van de ingrediënten goed door elkaar. Laat het mengsel goed afkoelen, b.v. In de koelkast Verdeel het gerecht over 4 schaaltjes of eventueel over 4 beschuiten. voor 4 personen 3 eetl. azijn 4 eetl. water •Og Californische blauwe rozijnen 2 eed. mosterd 100 g bruine basterdsuiker theel. zout Itheel. tarwebloem 1 losgeklopt ei. 1 potje (0,1251) zure room (sour cream) Breng de azijn en het water met de rozijnen aan de kook en laat deze ±5 minuten op een lage warmtebron staan. Meng de mosterd, de suiker, het zout en de bloem en roer er het losgeklopt ei doorheen. Doe dit mengsel bij de rozijnen en het vocht. Laat de saus op een lage warm tebron onder voortdurend roe ren, In 5 minuten, indikken. Neem de pan van de warmte bron en voeg de zure room toe. Meng alle Ingrediënten door el kaar. Warm of koud serveren bij b.v. corned beef, ham(gegrilde) kip. gehakt, lamsvlees. VOOR MOEDERDAG MARIJKE BAKKER KRIJGT TIJD VOOR RUSSISCH AMSTERDAM Zij zat nog als meisje op de lagere school, toen ze al ademloos romans van de grote Russi sche schrijvers las. Nu, twintig jaar la ter, nu zij moeder is van twee kinde ren en als Mammaloe in de Pipo-serie nationale bekendheid geniet, is Marij ke Bakker nog steeds verliefd op de Russische literatuur. Niet voor niets viel de keus op haar, toen de Stichting Teleac een mede werkster zocht voor de televisiecursus Russisch, waarmee vorig jaar een be gin werd gemaakt. Haar taak werd het om steeds, om de tien lessen, in een repetitieles op te treden als cursiste die over de behandelde stof wordt over hoord. VOOR MOEDERDAG Wasautomaten-oorlog woedt nog in alle hevigheid De heer Zegwaart zegt hiervan: „Wij geven nog wel richtprijzen. Daar zit de winstmarge voor de winkelier en voor ons in. Hij kan dan met 25 tot der tig procent korting inkopen. Hoe ver hij onder de richtprijs kan blijven, is een zaak van kosten en omzet". Gerard de Lange (jaaromzet tien miljoen gulden) maakt dankbaar ge bruik van die mogelijkheden: „Ik ver koop met twintig tot veertig procent korting vergeleken met de richtprijs. Dat komt door mijn grote inkoop, waar door ik de hoogste korting krijg. Ook laat ik de inruilpremie buiten beschou wing. Modieus-model, comfortabel katoen. Blijvend wit en elastisch ook na eindeloos vaak wassen. Slip 2.95, panty 3,50. „Bij ons driehonderd gulden goedkoper!" „Voor uw oude wringer geven wij een inruilpremie van tweehonderd gulden!" Zo worden de wasautomaten in alle toonaarden aangeprijsd. En ze vliegen de winkels uit. Het meest de Italiaanse merken, die zo'n vijf jaar op de Nederlandse markt zijn. Die met hun komst een prijsrevolutie teweeg hebben gebracht, waardoor de machines in veel gevallen de helft goedkoper werden. Ook de Duitse. En gelse en Franse merken. Vooral de Duitsers hebben het zwaar gehad om aan de „nieuwe prijs" te wen nen. Van oudsher maakten zg wasmachines en brachten ook als een van de eer sten een volautomaat op de markt. Prijs: tweeduizend gulden. Nu is een volauto- maat al te koop voor nog geen vijfhonderd gulden. ADVERTENTIE De Nederlandse fabrikanten zijn er op één uitzondering na helemaal niet aan te pas gekomen. Alleen Minkema In Nieuwpoort maakt voor Erres vol automaten. De andere, naar schatting vijf grote fabrikanten, hebben de sprong naar de volautomaat niet kunnen ma ken en produceren alleen nog in be perkte mate wasmachines en combina ties. Enkele van hen importeren nu Italiaanse automaten en verkopen die onder eigen merk, bijvoorbeeld Edy, Bico en Marijnen. Als fabrikant is hun rol dus uitgespeeld. Nu de rijen van de fabrikanten zijn uitgedund, is de zaak bij de winkeliers in beweging gekomen. Onlangs kwam de Rotterdamse winkelier Gerard de Lange voor de rechter, omdat hij be halve de (verlaagde) prijzen ook de levensduur van de verschillende mer ken in zijn advertentie vermeldde. De rechter gaf hem het recht om dit te doen. De Italianen gaan volgens deze winkelier slechts zes jaar mee, terwijl Duitse merken tussen de tien en vijf tien jaar meedraaien. zegt Gerard de Lange. Hij geeft een voorbeeld: „De goedkoopste Hoover mi nus inruilpremie kost 898 gulden. Een vergelijkbare Candy blijft net onder de zevenhonderd gulden en een Zanussi kost met de premie eraf 749 gulden. Honderdvijftig tot tweehonderd gulden betaal je dus voor het merk", zo con cludeert hij. Veel mensen hebben het er toch voor over. De heer J. Bakker van Philips verklaart dat als volgt: „Voor iedere prijsklasse bestaat een speciale markt. Het opheffen van de verticale prijs binding in 1964 heeft de prijzenoorlog pas goed doen losbarsten. De winke liers konden zich bevrijden uit het keurslijf van de (door de fabrikant) voorgeschreven prijzen. De Italiaanse wasautomaten zijn snel opgerukt. In enkele jaren hebben zij de traditionele merken overvleugeld. Onze invoer uit Duitsland was in 1962 nog tien keer zo groot als die uit Italië. Vorig jaar wisten de Italianen echter al anderhalf maal zoveel automaten in ons land te slijten als onze Ooster buren. Dat de bakens op de Nederlandse markt de laatste jaren flink zijn verzet blijkt uit onderstaande cijfers (stuks): invoer invoer it volautomaten binnenlandse jaar automaten uit automaten uit van tot. ver produktie van Italië W.-Dld. koop in Nederl. wasmachines 1963 7.457 40.598 178.000 1964 21.144 59.904 147.000 1965 40.986 85.331 50*/» 123.900 1966 82.378 54.998 67*/e 104.400 1967 127.967 81.619 80S 86.400 Italianen ons anderhalf maal zoveel als de Duitsers. „Zij hebben het grote voordeel dat zij nu een modern en groot produktie- apparaat hebben. Door de grote thuis markt, goedkope arbeidskrachten en overheidssubsidies kon direct al op grote schaal goedkoop worden gefabri ceerd", meent de heer Zegwaart. Uit onderzoeken van de Nederlandse Consumentenbond is naar voren geko men dat de Italiaanse produkten niet onderdoen voor de andere merken. Zelfs in de laagste prijsklasse, onder de zeshonderd gulden, zitten automaten die opgewassen zijn tegen produkten van zes- tot negenhonderd gulden. Twee daarvan worden geleverd door Albert Heijn en Vroom en Dreesmann: resp. Castor en Vendomatic. Door direct van de fabrikant in grote partijen te kopen kunnen zij vrijwel het laagst in prijs zijn. De Vendomatic van V en D (475 gulden) is wat het binnenwerk betreft gelijk aan de Zoppas. Onder die naam en gestoken in een ander jasje is de machine duurder. In de warwinkel van prijzen en tech nische verscheidenheid zoekt de huis vrouw haar weg. Het schrikt haar on danks alles niet af, want de verkoop van wasautomatiek gaat elk jaar weer met een forse sprong omhoog. Tenslotte neemt de automaat haar ook weer veel (denk)werk uit handen en daar draait het toch allemaal om. voor 4 personen 80 g (4 eetl.) Califomleche blauwe rozijnen 100 g worteltjes een etuk komkommer 300 g) 1 grote paprika 200 g) t potje (0,1251) zure room (•our cream) 4 fijngesnipperde verse kruizemuntblaadjesof V, theel aedrooode muntblaadjes het Mp van een halve citroen 1 eed.) 1« Wel de rozijnen 5 mimiten Ik heet water en laet za daarna goed uitlekken. Rasp de worteltje» en de kom kommer. Snijd de paprika (na de zaadlija- ten verwijderd te hebben) In kleine stukjes. Roer de rest van de Ingrediën ten door elkaar en meng ze met de groente. Goed koud serveren, b.v. uit de koelkast BAGDAD, (Irak) Terwijl de we reld in dit jaar een felle strijd leverde om het goud waren 40 Perzische kun stenaars in alle rust bezig de laatste hand te leggen aan vier gouden deuren ter waarde van een kwart miljoen Amerikaanse dollars. Deze deuren, die elk drie bij vier me ter groot zijn, waren bestemd voor hei ligdommen van de mohammedaanse secte der Sjiïten in Irak en Syrië. De Sjiïten zijn volgelingen van de Imam Alie, de heef van de profeet Moham med. De waarde van de deuren is niet ge legen in de hoeveelheid goud, maar in het feit, dat ze, volgens Haj Hoessain Moeaijed, de Iraakse zakenman, die de supervisie heeft gehad van het pro ject, tot de prachtigste voorbeelden van Islamitische kunst behoren. De Perzische kunstenaars hebben drie jaar aan de prachtig gegraveerde deu ren gewerkt. Zij zijn gemaakt van dik plaatgoud, bevestigd op een kostbare houtsoort. Het goud bedekt alles wat van de deu ren zichtbaar is. Het graveerwerk be staat volgens Haj Moeaijed uit zinsne den uit de koran en gedeelten van uit spraken van de profeet Mohammed. Drie van de deuren zijn bestemd voor de graven van Mohammedaanse gods dienstige leiders, die begraven zijn in Kadhimija, een district van Bagdad en te Karbelaa in het zuiden, waar in de achtste eeuw de beroemde slag tussen orthodoxe Mohammedanen en de Sjiïten is geleverd. Duizenden pelgrims uit Iran en de rest van de wereld bezoeken deze heilig dommen elk jaar tijdens godsdienstige feesten. De vierde deur komt te Damascus op de begraafplaats van Zainab, de doch ter van Ali. Drie rijke Iraakse Sjiïten hebben meer dan de helft van de kosten van de deuren voor hun rekening genomen. De rest is bijeengebracht door middel van inzamelingen. De Perzische kunstenaars behoren tot de beste in de Mohammedaanse we reld en Iran heeft een in grote meerder heid sjiïtische bevolking. Toch is zestig tot zeventig procent van alle in Nederland verkochte was automaten Italiaans. Zijn ze slechter? Gevestigde en beroemde merken als bijvoorbeeld Hoover en General Elec tric verkopen Italiaanse merken on der hun eigen naam. De Duitse fabri kant AEG werkt samen met Zanussi, een van de grootste Italianen. Binnen kort brengt AEG onder eigen merk zelfs een gezamenlijk Duits-Italiaans produkt uit. „Hoewel de automaten van deze „goe de" merken over het algemeen duur der zijn dan de „gewone" Italianen is het binnenwerk vaak vrijwel hetzelfde", De een vindt het goedkoopste goed ge noeg en wil er dan ook niet zo lang mee doen. De ander koopt graag een gerenommeerd merk, dat duurder is, maar ook veel extra biedt". De voorzitter van de Vereniging van leveranciers van elektro-technische toe stellen (Vlet), de heer C. W. K. Zeg waart, heeft als directeur huishoude- ke apparaten van Erres de hele ont wikkeling van nabij gevolgd. Hij zegt: „Voor de Italianen op de markt ver schenen, brachten Duitsland. Engeland en Frankrijk een duur, maar luxueus en veelbiedend produkt. De komst van de Italianen met de lage prijzen dwong iedereen ertoe om ook de prijzen om laag te doen. Het gevolg was dat de normen veel lager werden gesteld en de fabrikanten minder luxe en extra's verwerken". Moeilijkheden voorziet hij voor de winkeliers: „Er'is al een sanering aan de gang. Met prijsonderbieding probe ren zij toch nog aan een grote omzet te komen. Er zijn gewoon te veel win kels. Negentig procent van de produk- tie komt nu al bij slechts tien grote winkeliers terecht. Dee concentratie wordt dus sterker".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 10