Een vakantiehuis voor hond en poes Heel wat meer dan „een kunstje" Vazen uit de d raai n Mode maken' in den vreemde Inez Visser vond het in Milaan, maar zoekt verder Kindermeisje „Het spijt ons m m m >m BAQ m B m „Dat kan niet" Zware test DAMMEN door J. M. BOM SCHAKEN door H. KRAMER BRIDGE door H. W. F1LARSKI CRYPTOGRAM Is ze konden lezen, zouden hond en kat aan het begin van deze zomer al hun veten en ruzies vergeten. Als zij dan ook nog konden praten, zouden ze naar de conferentietafel snellen en dagenlang elkaar gaan vragen: „Wat nu, hoe komen we deze zo mer door?" Want het nieuws is al bekend: Duitsland gaat heel moeilijk doen bij de in- en doorvoer van honden en katten. Er is een nieuwe venordening gekomen, die voorschrijft dat honden en katten onderzocht en gezond bevonden moeten zijn, voorts dat in de omgeving van de woonplaats de laatste drie maanden geen hondsdolheid is geconstateerd. De officiële verklaring waarop dat wordt aangegeven mag niet ouder zijn dan tien dagen. Het is vooral dat laatste punt, dat moeilijkheden gaat geven, want hoe staat het met die verklaring, wanneer men via Duitsland naar een derde land wil reizen en van daaruit terugkomen De geldig heidsduur van de in Nederland bij de dierenarts verkregen verkla ring is dan meestal verlopen. En in vele andere landen is de situatie met de hondsdolheid zodanig, dat het de vraag is of men daar de verklaring kan krijgen „dat in de laatste drie maanden geen hondsdolheid is geconstateerd". In uitzonderingsgevallen wil men dan aan de Duitse grens wel een gezondheidsonderzoek doen, maar dat geeft aanzienlijke vertraging en 't kost ook nogal wat. Wat nu? \e Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren ziet al aankomen, dat neig vaker dan in vorige jaren honden en kat ten gewoon op straat zuiden worden gezet. Uit de auto bijvoor beeld, die de baas naar zijn vakantieland brengt .We kennen dat wel. Op een stille plaats stoppen, allemaal kijken of er niemand aan komt. Tegen de hond zeggen: „Zo, wil jij even uitgelaten worden?" Nou, dat wil hij wel en terwijl hij kwispelend naar een boompje zoekt giert de auto weer de weg op. Nadat nog weer de baas goed om zich heengekeken heeft of er niemand aan komt, want hij zou niet graag willen dat iemand het ziet. Na een paar bange dagen en nachten komt de hond dan wel in het asiel terecht, waar al zoveel soortgenoten zijn aangekomen, dat de beheerder niets anders kan doen dan er af en toe een paar af maken. Zo gaat dat dan. "Tie Vereniging tot Bescherming van Dieren, langzamerhand wel wetend dat praten hier toch niet helpt, heeft een initiatief genomen om dit honden- en poezenleed zoveel mcgelijk te voor komen. Dat initiatief bestaat uit de Actie Pleegdier. De vereniging stelt in het komende vakantieseizoen het administratieve apparaat van haar landelijke bureau in Den Haag beschikbaar om contacten te leggen tussen vakantiegangers en „pleegbazen", die het dier zolang willen verzorgen. Wie eraan wil meewerken kan een kaart je sturen naar het bureau van de vereniging aan de Prinses Marie- straat 40 in Den Haag. Op die briefkaart: naam, adres, telefoon nummer, voorkeur voor kat of hond. Ook, ojf het een grote hond mag zijn. Andere vragen: zijn er kleine kinderen in het pleeggezin Voor welke periode stelt men zich beschikbaar Welke vergoeding wenst men ongeveer? Dit alles op een briefkaart en niet in een brief. Een brief moeten degenen schrijven, die een pleeggezin zoeken en zij moeten er dan voor een gulden aan geldige post zegels bij insluiten voor porti- en administratiekosten. Dat is toch mooi geregeld zo Doen 11 ii had toevallig 'n draai- bank in z'n sloopbedrijf, nu moest en zou hij eens pro beren 'n houten vaas te draai en, de heer L. H. Hennkes aan de Schaarweg in Apeldoorn. Toen gebeurde er iets dat maar weinig voorkomt en al 't voorkomt, gebeurt 't ook alleen degenen die beschikken over tot dusver verborgen gebleven kwaliteiten. Er kwamen vazen uit, zo mooi, dat ze meteen al de aandacht trokken. Aan dacht van kenners, maar ook van mensen die gewoon van heel mooie dingen houden, In september van het vorig jaar begon de heer Hennekes ermee, nu heeft hij al een hele rij vazen staan, stuk voor stuk voorbeelden van artisti citeit en vakmanschap. De schoonheid zit niet alleen in de vormgeving, al blijft die een van de belangrijkste dingen, maar ook in 't inlegwerk. De vazen zijn namelijk door-en door ingelegd met andere hout soorten, variërend van dure Afrikaanse tot bijvoorbeeld hout van schoolbanken; 'n heel bijzonder effect. In Galerij De Hamer is er iets van te zien, thuis bij de heer Hennekes de rest. lyriet uit 't blok, maar uit de plank meestal van ma honiehout draait de heer Hennekes de schijven, die aan een gelijmd worden in de vorm van de vaas. Uren en uren werk zit er in, nadat eerst a, heel wat tijd is besteed aan de tekening. Ervaren houtdraai ers zeiden meteen toen ze 't za gen: „dat lukt niet, het is on mogelijk, op die manier hout te- draaien". Maar de heer Henne kes ging toch zijn gang en ont dekte na heel wat tegenslagen dat het wel ging. Het lijmen is overigens nauwelijks minder moeilijk. Hiervoor is hij te ra de gegaan bij oude vaklui die, naar hij met respect zegt, nog weten wat lijmen is. Bij dit alles houdt hij een sterke prik kel om zelf zoveel uit te vinden. mogelijk y^rvan uitgaand dat je aan mooie dingen niet veel hebt wanneer ze niet duurzaam zijn, onderwierp de heer Hen nekes z'n vazen aan hele series proeven. De eerste vaas die hij op de gloeiend hete kachel zette hield 't 'n paar uur uit. De volgende doorstond de proef al iets langer en tenslot te kon hij vazen maken, die 'n hele week onafgebroken op de brandende kachel konden staan zonder er schade van op te lo- pen. Zo'n vaas zal het onder normale omstandigheden dan dertig of veertig jaar uithou den, leren de berekeningen van deskundigen. En de praktijk leert dat dergelijke voorwerpen die het veertig jaar uithouden, ook daarna niet meer kapot gaan. tToe hij 't nu precies doet och, 't is geen octrooige heim, en hij wil ook nog wel zeggen dat er een grote tech nische inspanning aan te pas komt. Maar het liefst zegt de heer Hennekes, wanneer an deren het hem vragen: „ik kan het je echt niet vertellen, zo iets moet je probéren". „Zeker in de kunstzinnige beroepen kon het leven wel eens harder zijn dan ie mand van jullie verwacht", zei de directeur van de Acade mie voor Beeldende Kunsten en Kunstnijverheid in Arn hem, toen de examenklas van Inez Visser afscheid nam. De Apeldoornse mode-ontwerp ster, een van de eersten die aan deze school in dit vak af studeerde, herinnert zich dat zij „een raar gezicht trok" bij die weinig opwekkende bood schap, maar dat gezicht is al lang weer in de plooi. Zij heeft gezien, dat collega's in een heel ander beroep terechtge komen zijn of er van alles bij doen om aan de kost te ko men. Zelf tekent zij, behalve mode, honden, poezen en ka naries, zij doen iets aan stof- ontwerpen en maakt soms een grafische advertentie. Dit al les overigens zonder zich een manusje van alles te voelen. Enerzijds omdat de opleiding in Arnhem zo veelzijdig was dat die andere dingen er ook wel in zaten, anderzijds om dat zij duchtig rondkijkt in de wereld. Op 't ogenblik werkt Inez Visser in Milaan. Zij maakte, na de acade mie het plan om naar Italië te gaan, samen met een vrien din en samen gingen zij er ook heen. Eerst naar Rome, al raadden welmenende Ro meinen hun direct al aan naar Milaan te gaan: „Daar wordt tenminste gewerkt", zeiden ze niet zonder enige zelfkennis. Inderdaad bleek de stad in het midden van de zomer onge veer op nonactief te staan alleen voor de toeristen werd gewerkt. Zo werden de vrien dinnen eerst kindermeisje, wat wel tegenviel. De kinde ren waarover zij het toezicht hadden zagen er erg leuk uit, zoals vele Italiaanse kinder tjes, maar ze waren door en door verwend. Daarna werd het druiven plukken in Zuid- Frankrijk, wat voor de vrien din het einde van de tournee betekende: zij gaf het op en ging naar huis. Inez Visser zocht Rome weer op, toen daar het open bare leven na de zomer weer op gang kwam. Zij kon nu een paar mode-ontwerpen ma ken, maar was ook weer een paar uur per dag de onver mijdelijke kinderoppas en leefde van de hand in de tand. Een mooie aanbieding: ze kon figureren in een film, waar voor men Noorderlingen nodig had, maar daarvoor moest zij zich het haar laten millimete ren. „En mijn ijdelheid was toch groter dan mijn geldge brek, dus ging het niet door", vertelde zij ons. Beloofd werd er verder ge noeg, maar veelal werden die afspraken, al dan niet met een zonnige glimlach, geannu leerd. Een enkel voorbeeld: op een dag dat zij ergens in dienst zou treden als mode ontwerpster ging het kantoor juist verhuizen, een kleinig heid die men over het hoofd had gezien. Toen zij na de verhuizing terugkwam was de vroegere ontwerper terug gekomen „dus, het spijt ons erg voor u, enzovoort..." „Beste, brave mensen, die Romeinen, je kunt er gezellig mee gaan eten, maar er is niet mee te werken", aldus schreef de Apeldoornse naar huis. Ze kwam tenslotte dan ook weer in Nederland terug en wel in Amsterdam, als modete- kenares bij een uitgeverij. Veel geleerd, maar in 't achter hoofd bleef de gedachte: „Eéns wil ik weer naar 't bui tenland". Het werd een soort oriënteringsrit langs steden, waarvan men had gezegd dat er op haar vakgebied van alles was te doen: Frankfurt, Ba sel, Zürich, Lausanne, Milaan. „In Zwitserland zijn ze niet zo dol op buitenlanders in ons vak", zegt Inez Visser; dat komt misschien doordat ze er zelf zo ongelooflijk goed in zijn. Het peil op de Zwitserse Kunstgewerbeschule is hoog. En als de landsgrenzen niet waren aangegeven zou je aan het niveau van de Zwitserse affiches wel kunnen zien, wan neer je op Zwitserse bodem bent aangekomen. Men ver wijt de Zwitsers wel eens dat hun grafische vormgeving soms kil en steriel is. Dat kan zijn, maar er is nooit sprake van smakeloosheid of kitsch. een periode, waarin zij wat de tijd betreft evengoed twee maanden lang aan de Rivièra kan gaan liggen. Zo gaat het nu met Inez Visser en het gaat haar redelijk goed. Of ze er blijft? „Ik heb nog nooit ergens het gevoel gehad van hier-blijf-ik-nou-de-rest- van-mijn-leven. Ik heb dat ge voel ook nu niet, al is hier al les, wat ik voor mijn werk no dig heb: een dynamische stad in een land, waar de mode een belangrijke plaats inneemt, uitgeverijen, publici teitsmedia, industrie. En tus sen Italianen kun je op een heel plezierige manier een vreemde eens in de bijt zijn". Mensen die het weten kun nen, raden haar aan om nu eens naar Londen te gaan, maar dan zou Inez Visser lie ver Parijs kiezen. „Hoewel, ik geloof dat het in Parijs onbe gonnen werk is. In tegenstel ling tot veel Italianen schijnen veel Fransen toch voorname lijk op eigen landgenoten ge steld te zijn". En het eigen land? „Ik zou best willen, maar ik ben in dit beroep aangewezen op de grote steden en hoe krijg je daar ooit een eigen apparte ment, als je niet kapitaal krachtig bent? In de polders bij Amsterdam misschien, maar dat is Amsterdam niet. Dan zit ik veel liever op de Veluwe. Maar wie weet al les blijft mogelijk in deze we reld". Nog een kreet tenslotte over het vak: „Als je niet voortdu rend boordevol ideeën zit en geen uitgesproken 'zakentalent hebt combinatie vari" die twee dingen is zeldzaam ver val je vooral in Nederland gauw in de confectie. Je volgt dan wel de haute-couture, maar aangepast aan de gemiddelde smaak van een gemiddeld pu bliek. Ik heb enorme bewon dering voor degenen die er, op zo'n manier gebonden, toch in slagen om goede kle ding voor een grote groep te brengen. Maar ik hou nu een maal van de niet-gemiddelde smaak...". Bij de tekeningen: behalve de Italiaanse haute-couturecollecties, Y I die men in Rome houdt, worden er ook twee keer per jaar rVPP-lilIK'P boutique-, brei- en prêt-a-portermodellen geshowd, deze laatste in 1IL/U ïuitvv het pittipaiQis in Florence. De algemene indruk van Inez Visser van de voorjaar-zomercollectie '68 is: jong, kleurig, fantasierijk, maar zelden agressief of Zk, maar dwaas-zonder-meer. „Met,altijd even dat vleugje verfijning waardoor een en ander ook acceptabel wordt voor de vrouw die niet meer tot de tieners of twintigers behoort", zegt de Veluwse ontwerpster. Ter illustratie tekende ze hierbij enkele modellen van in Milaan gevestigde modehuizen. Milaan dus. Zij is er nu free-lance ontwerpster met als voorbeelden van op drachten: illustraties voor uit geverijen van modebladen, voor de kindermoderubriek van een krant, stofontwerpen en modeontwerpen voor een boutique. Drie jaar lang ver zorgde zij de lay-out en de te keningen voor een kindermo deblad en ook met Nederland zijn er nog steeds goede contac ten, onder meer via verslagen van Italiaanse modeshows voor een damesweekblad. Soms zo veel opdrachten tegelijk, dat er van slapen weinig komt en dat ze dagenlang niets anders ziet dan haar tekentafel en haar eigen vermoeide gezicht in de spiegel. Dan weer eens MALJANA Gebreide jas met blokmotief in rood en donker blauw; witte garnering. MILA SCHÖN Beige-bruin wollen mantelpak; de manchetten en de verticaal geplaatste zakken zijn wit. „Gigi"-hoed in bruin stro. AVAGOLF Gebreide vaag getailleerde mantel, hardgroen/wit gestreept; de odl, manchetten en zakken in groen. KRIZIA Rood kort jasje op donkerblauwe rok met plooi mid denvoor. Gecompleteerd met overhemdblouse in donkerblauw wit ruitje. HET «ijn vaak niet de meest opzienba rende successen, maar een aantrekke lijke stijl, die sommige spelers een grote populariteit bezorgt van de zijde van het publiek. Vooral, wanneer hun stijl zich beweegt bulten de geijkte theo retische paden. Zo vervult de speltrant van een An- dreiko, Tsjegolev en Roozenburg het pu bliek veel meer van bewondering, dan de ijzeren logica van Koeperman. Hun spel getuigt vooral van een ongebreidel de fantasie. Zij presteren, waarvan elke dammer droomt, doch nimmer in prac- tijk kan brengen. Gedeeltelijk wordt dit veroorzaakt door het geheel ontbreken van ver- liesangst, de rotsvaste overtuiging, dat, als het misgaat, er nog voldoende slag vaardigheid overblijft om het ergste te voorkomen. in het bizonder Roozenburg heeft altijd uitgeblonken in het creërén van uitzon derlijk vreemde en moeilijke situaties. Nimmer ls hij teruggeschrokken voor wat voor moeilijkheden ook. Dat heeft hem op vaak ongelegen ogenblikken punten gekost, maar ook verrassend fraaie overwinningen opgeleverd. Hier onder zo'n staaltje van ongebreidelde fantasie, gespeeld in de ontmoeting Overijssel —Gelderland: Wit: Drs. P. Roozenburg: Zwart: G. E. van Dijk; 16-3-'67. 1. 31—26 18-23; 2. 33—29 20—24; Natuur lijker lijkt (13—18). 3. 29x18 12x23; 4. 36—31 7—12; 5. 41-36 12—18; 6. 31—27 8-12; 7. 46-41 14—20 8. 37—31 10-44; 9. 27—21 16x27; 10 32x21 18—22; Het begin van een bizar spelsysteem, waarin zwart volko men heer en meester wordt gelaten in het centrum. 11. 34—30 13—18; 12. 30—25 9—13; 13. 31—27 22x31; 14. 36x27 1—7; Na (11—16) kan wit de spanningen handha ven door 42—37 (1—7) 41—36 (7-11) 37-31 enz. of losmaken door 27—22 enz. Zwart verkiest de principiële strijd en laat ook aan zijn rechtervleugel de randsteunpun- ten aan wit. 15. 21—16 17—22; 16. 27-21 11—17; 17. 41—36 4—9; 18. 42—37 24—29; Zwart gaat ruimte zoeken. 19. 37—31 20—24; 20. 47—41 14—20; Een min of meer noodzakelijke ruilmanoeuvre, die zwart in het eigen achterland" wat vrijheid verschaft. 21. 25x14 19x10; 22 41—37 10—14; 23. 39—34 2—8; 24. 44—39 13—19; 25. 34—30; Uiterst consequent. 258—13; 26. 30—25 14—20; 27. 25x14 9x20; Zwart acht de tijd gekomen, om zijn vooruitgeschoven posi tie te versterken, om in het centrum een beslissende doorstoot te forceren. 28. 39—34 5-10; 29. 38—32 10—14; 30. 32—27 3—9; 31. 43—38 29—33; 32. 38x29 24x33; 33. 49—43 (zie diagram) Hoewel de zwarte overval er dreigend uitziet, heeft wit op dit ogenblik nog voldoende controle op de stelling. Zwart is vrijwel verplicht tot: 33. 23—28; Het is nog een open vraag, of zwart zich hier niet moet inlaten op de offer variant (33—39) 34—30 (20—25) enz. 34. 34—30 Beter is direct afwikkelen door 37—32 enz., waarna de zwarte voor post toch een moeilijk .verdedigbaar punt wordt. 3419—23! 35. 30-25 19-23; 16- 50—44 20-24; 37. 43-39 23-29 38. 37-12 Langer wachten kan niet goed meer en bovendien denkt wit een schijf te win nen: 3828x37 39. 31x42 22x31; 40. 39X2OTT 15—2077 Als opgave voor de lezers: Waarom waren zowel wits als zwarts 40ste zet fout? 41. 26X37 17x26 42. 44—39 29-83; 43. 28-22 18x27; 44. 39x28 27—32 45. 28—22 32X41; 46. 36X47 6-11; 47. 42-37 9—13; 48. 37—32 19—23; 49. 40—34 14—19; 60. 25x14 19x10; 51. 48—42 10—14; 52. 42—37 13—19; 53. 32—27! 14—20; Na de schijfwinst (23—29) 34x23 (19x17) wordt 27—21 heel gevaarlijk! 54. 47—42! 20—25 55. 42—38 12—17; 56. 38-32 17x28; 57. 35—30 24x35; 58. 34—21 23x34; 50. 32x14. Dit eindspel lijkt gemak kelijk remise, maar een slim eindspel- grapje brengt alsnog de winst: 59. 34—39; 60. 14—10 39—44 Remise ls (39—43) 61. 10-4 44—50; 62. 37—32! 11—17? beter ls (35—40) en (50—45) met remise 63. 27—21 35—40? De laatste en beslissende fout! 64. 2lxl 40—44 65. 1—6! en zwart gaf op. Geen feilloze, maar wel zeer Interessante partij. OPLOSSING De stand: Wit (Van Dijk) 25, 27, 28, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 45, 48 (14 sch.) Zwart: (Steensma) 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19 20, 23, 24, 28 (14 sch.). Wit won door: 39—34! (belet 24—30 enz.) (12—17) 34—29 (23X34) 40x29 (17—22, ander* gaat de stand positioneel verloren) 28x17 (11x22) 32—28 (3—8) 28x17 (19—23) 48—4» (23x34) 33—28! (24—29 Of 28—231 (34—39) 23x3 (39x48) 37—32 (26x28) 27—21 (16x27) 36—31 (48x8) 3x40! NA afloop van het Hoogoventoernooi wordt er al jaren lang een klein maar interessant toernooi ln Zwolle ge houden. Het toernooi valt nooit op, om dat de wekenlange strijd in Beverwijk eigenlijk alle aandacht opeist. Ditmaal bestond de hoofdgroep uit Klein, Ostojic, Flesch, Eising, dr. Visser en Quakkelaar. De eerste prijs werd, tegen elke verwachting in, gewonnen door de jonge Duitse ingenieur Manfred Klein, die kort tevoren het kampi- .oenschap van Bonn had gewonnen. MOEILIJK Dat de overwinning van Klqin geen toevallige aangelegenheid geweest ls, blijkt wel het beste uit de onderstaande partij tegen zijn zwaarste concurrent, de Zuidslaaf Ostojic. De partij bewijst twee dingen duidelijk: Klein beschikt over een degelijke theoretische kennis en over grote tactische slagvaardigheid. Wit: Manfred Klein. Zwart: Ostojic. (Zwolle 1968.) Siciliaanse verdediging. 1. e2e4, c7c5 2. Pgl—f3, g7—g6 3. d2—d4 Lf8-g7 4. Pbl—C3, C5xd4 5. Pf3xd4, Pb8—c6 6. Lel—e3, Pg8—f6 7. Lfl—C4, d7—d6 8. f2—f3, Dd8-b6!7 (Een Interessante variant, die tot levendige verwikkelingen voert.) 9. Pd4—f5, Db6xb2 10. Pf5xg7t, Ke8—f8 11. Pc3d5, Pf6xd5 (Staat als het beste te boek: na liKxg7 12. 9-0, Da3 13. Dd2, Td8 14. Tabl bleek de situatie voor /.wart ln de partij Bo- leslavsky Semenov, Moskou 1966, niet gemakkelijk te zijn). 12. Lc4xd5, Kf8xg7 (Dit is mogelijk dank zij de finesse 13. Lxc6, Dc3t! 14. Kf2, Dxc6.) 13. 0—0. Db2—a3. (Er dreigde 14. Lxc6, bxc6 15. Ld4t). 14. Ddl—d2, h7—h5 15. Tal—bl, Da3—a5 16. Dd2-f2, Da5—c7 17. f3—f4, f7—f6 (Tot zover speelde de zwartspeler hetzelfde tegen de Russische grootmeester Stein in het enkele weken tevoren gehouden toernooi te Hastings. Stein zette nu voort met 18 f5. Ld7 19. fxg6, b6 20. Tb3, maar hij slaagde er niet ln de verdedigingsli nie van de zwartspeler te doorbreken.) 18. Df2—h4! (Dit schijnt aanmerkelijk sterker te zijn dan de door Stein geko zen voortzetting). 18Lc8d7 19. Tfl13, e7—e6 (Aangewezen was 19Taf8.) 20. e4e5(Het begin van een overval op de vijandelijke koning. Er dreigt 21. Dxf6t en op 20dxe5 21. fxeS, Dxe5 volgt 22. Lxc6, Lxc6 23. Ld4 met dame vangst of mat). 20Ta8—18 21. e5xf6t, Kg7—f7 (Of: 21. Txf6 22. Lxc6, Lxc6 23. Ld4.) 22. Ld5e4, Tf8—g8 23. Tf3-g3, Th8—h7. (Er dreigde 24. Lxg6t, Txg6 25. Txg6, Kxg6 26. Dg5t, Kf7 27. Dg7t.) 24. Dh4—gó, Kf7—f8 25. Le4xg6, Ld7—e8. De opgave van de week: hoe besliste de witspeler de partij vanuit de dia gramstelling? Oplossing in de volgende rubriek. OSTOJIC SB K4.4XB m V -Jt Aèè V ■- m SA i gg m m ff- Al m Éi u abcdefgh KLEIN OPLOSSING De stand was: Wit: (Wasjukow): Kgl, Dg3, Tbl en el, Lb2 en d3, Pc5 en e5, pionnen a3, b4, li, g2. Zwart: (Sheljandlnov): Kg8, Da8, Td» en 18, Le8 en g7, Pb6 en d6, pionnen b5. e7, f7. g6. Er volgde: 27. Pe5xg61, f7xg6 28. Lb2xg7, Kg8xg7 29. Telxe7t, Tf8—f7 30. Pc5—e6t, Kg7—h8 31. Te7xf7 en zwart gaf het op. VORIGE week toonde ik u de NZ-spel- len van een nogal lastig speelpro- blecm, dat in de wedstrijd Neder landBelgië (jeugd) te Grubbenvorst is voorgekomen. De complete uitleg was: A 8 6 QH105 OAHV 8 6 2 B B103 9A874 <T - 9 7 5 HV3 V42 63 OB 4 4. A108752 H 9 7 5 Q VB 9 2 O 103 4. 9 6 4 Z. gev. niemand kwb. Noord één klu iver (conventioneel en sterk) zuid één ruiten (minder dan zeven punten) moord twee ruiten zuid twee harten noord vier harten. I West startte met harten vier en noord maakte hartenheer. Noord moet nu har ten naspelen en NZ moeten nu afwach ten wat de tegenpartij doet. (A) Neemt west met hartenaas. dan ls de rest een voudig. West kan b.v. kluverheer incasseren en nogmaals klaver spelen, doch de tafel (noord) troeft met zijn laatste hartentje. Hierna zuid aan slag met schoppenheer, vervolgens twee troef ronden en de rest is voor NZ. Zou (B) west in slag 2 harten laten lopen, dan kan er geen troef wor den nagespeeld daar in dat geval het verlies van hartenaas plus drie klaversla gen dreigt. De spelleider is nu aangewezen op het spelen van ruiten, in de hoop daarop tijdig verliezende klaveren kwijt te kun nen. Dus volgen van bovenaf vier rui tens, op de derde en vierde gaan bij zuid twee klavertjes weg. West kan de vierde ruiten aftroeven, hartenaas en nog één klaverslag maken, maar daarmee is het voor OW afgelopen en NZ scoren hun ambitieuze contract. Beter was het voor OW geweest, wan neer west met klaverheer was gestart en klaver had nagespeeld. Of er nu nog een kans bestaat tien slagen te maken is een probleem, dat u vermoedelijk zelf graag tot een oplossing wilt brengen. Een eindje wil ik u op weg helpen: begint west met tweemaal klaver te spelen, dan is de beste kans de twee de klaver nog niet in noord af te troe ven! België scoorde met het winnen van vier harten in NZ dus 420 punten. Aan de andere tafel bereikten de Nederlan ders De Jager-Schutte (NZ) dit contract niet. Het bieden ging daar: zuid pas west pas noord één ruiten oost twee klaver zuid pas west drie klaver noord drie ruiten einde. Het twee-klaver volgbod van oost heeft zijn geld ruimschoots opgebracht, want het werd zuid vrijwel onmogelijk ge maakt aan het bieden deel te nemen. Tegen drie ruiten speelde oost harten zes voor en noord had geen enkele moeite elf slagen te maken. NIEUWE OPGAVE Het populaire toernooi van de WF 7 Sansclub ls onlangs gestart met voor wedstrijden in Amsterdam, Assen, Den Haag, Den Bosch en Apeldoorn. Het me rendeel der deelnemende paren bestaat uit bridgers van „gemiddelde" speelsterkte, zodat het niet verwonder lijk is dat in Assen het onderstaand# partijtje niet altijd vlekkeloo» uit d# verf kwam. 5 4 9643 O AV1082 HV 4 T AH 9 7 2 C? A 109 5 OB 3 4. A10 6 Oost gever, NZ kwetsbaar. Biedver- loop: oost één harten zuid pas wes» pas noord twee ruiten oost twe# harten zuid drie Sansatout allen passen. Tegen drie SA kwam west uit met schoppen acht, oost legde schoppen tien en zuid maakte schoppenheer. In slag S volgde ruitenboer, west ruiten vier, noord de twee en oost maakte ruiten heer. Oost incasseerde hierna schoppenaas, schoppenvrouw en de schoppenboer op de vierde schoppen ruimde west kla ver twee op, op tafel (noord) werden op de derde en vierde schoppen harten drl# en harten vier weggedaan. In slag 6 speelde oost hartenheer na, zuid won met hartenaas en west deed d# klaver zeven weg. Hoe moet zuid van dit moment af verder spelen?? Volgende week zaterdag de oplossing. Horizontaal: 1. Voorjaarsgala (8) 4. Zulk een etmaal is slechts één keer per jaar goed (6) 8. Zo is het nu net niet (8) j 9. Als u voor het glas gaat staan ontdekt u vierkantjes (6) 10. Typisch een weg voor éénrich ting-verkeer (8) 11. De tegenpool van de walvis? (6) 1 13. Kiemplaats voor bonen in (vroeger jaren (10) i 17. Toppunt van roerloosheid (10) i 21. Dit is erg anders (6) 22. De automobilist, die een passa gier ergens laat uitstappen rekent te 'veel (8) 23. Deze is er bij gekomen (6) 25. Achteruitgaan kan tot onder- (gang leiden (8) I 26. De vinger van de ondeugd isteekt achter het behang (6) I 27. Hierop zit de boer (4) 28. Trage snelheidsmeter (3) i Verticaal: I 1. Dit is echt een vadersdier (6) 2. Goed ingevuld is dit niet hele maal goed (6) 3. Verkouden jeugd (10) 5. Europeanen, die hun eer voor opstellen (8) 6. Zonde van uw goede geld (8) 7. Dit is onderzocht (8) 12. Donderslag bij heldere hemel (10) 14. Hij hoopt iets te worden (8) 15. De tenen bewijzen het (8) 16. In deze omheinde ruimte is het goed toeven (4) 18. Makkelijk, maar zwaar om te dragen (6) 19. De hoop is van haar zinnen beroofd (6) 20. Kloek, maar geen hen (6) 24. Vreemd hallo (3) Oplossing vorige kruiswoordraadsel Horizontaal: 1. tien, 4. twintig, 9. vier, 13. ent, 14. ba, 15. roe, 16. ei, 17. mei, 18. snob, 20. mi, 22. uw, 23. dame, 24. nopens, 27. Stedum, 30. rol, 31. tui, 33. tor, 35. aardrijk, 37. servies, 40. Ee, 41. wel, 43. e.k., 44. ho, 46. sr., 48. wanen, 50. en, 51. pa, 52. tor, 53. aria, 54. Goor, 55. pap, 56. ir., 57. op, 58. troep, 60. as, 62. S.E., 63. en, 65. dor, 67. om, 69. geladen, 72. knekels, 75. gal, 76. Ate, 78. gek, 80. tegels, 82. Bremen, 86. waar, 88. e.k., 90. al, 91. laat, 93. era, 94. ar, 95. ade, 97. ijs, 98. Ate, 99. eend, 100. dadelijk, 101. prop. Verticaal: 1. test, 2. Inn, 3. Eton, 4. tamelijk, 5. ir., 6. nok, 7, te, 8. gewe ten, 10. imam, 11. Eem, 12. riet, 19. bordes, 21. in, 22. ut, 23. durven, 25. por, 26. st, 27. si, 28. dor, 29. ga, 32. Uden, 34. te, 35. achting, 36. re, 38. ik, 39. stapels, 41. waard, 42. leger, 45. oor, 47. rap, 48. wit, 49. nop, 50. era, 51. pas, 57. onager, 59. ooit, 61. sokkel, 63. el, 64. geleerd, 66. onge lijk, 68. me, 70. es, 71. dag, 73. Eem, 74. la, 76. as, 77. eb, 79. twee, 80. taan, 81. l.k., 83. Ra, 84. naar, 85. step, 87. are, 89. Ede, 92. A.T.O., 95. ad. 96. el.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 20