Een vakantiehuis
voor hond en poes
Heel wat meer dan „een kunstje"
Vazen uit
de
d
raai
n
Mode maken' in den vreemde
Inez Visser vond
het in Milaan,
maar zoekt verder
Kindermeisje
„Het spijt ons
m m m
>m BAQ
m B
m
„Dat kan niet"
Zware test
DAMMEN
door J. M. BOM
SCHAKEN
door H. KRAMER
BRIDGE
door H. W. F1LARSKI
CRYPTOGRAM
Is ze konden lezen, zouden hond en kat aan het begin van deze
zomer al hun veten en ruzies vergeten. Als zij dan ook nog
konden praten, zouden ze naar de conferentietafel snellen en
dagenlang elkaar gaan vragen: „Wat nu, hoe komen we deze zo
mer door?" Want het nieuws is al bekend: Duitsland gaat heel
moeilijk doen bij de in- en doorvoer van honden en katten. Er is
een nieuwe venordening gekomen, die voorschrijft dat honden en
katten onderzocht en gezond bevonden moeten zijn, voorts dat in
de omgeving van de woonplaats de laatste drie maanden geen
hondsdolheid is geconstateerd. De officiële verklaring waarop dat
wordt aangegeven mag niet ouder zijn dan tien dagen. Het is
vooral dat laatste punt, dat moeilijkheden gaat geven, want hoe
staat het met die verklaring, wanneer men via Duitsland naar een
derde land wil reizen en van daaruit terugkomen De geldig
heidsduur van de in Nederland bij de dierenarts verkregen verkla
ring is dan meestal verlopen. En in vele andere landen is de situatie
met de hondsdolheid zodanig, dat het de vraag is of men daar de
verklaring kan krijgen „dat in de laatste drie maanden geen
hondsdolheid is geconstateerd". In uitzonderingsgevallen wil men
dan aan de Duitse grens wel een gezondheidsonderzoek doen, maar
dat geeft aanzienlijke vertraging en 't kost ook nogal wat. Wat nu?
\e Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren ziet al
aankomen, dat neig vaker dan in vorige jaren honden en kat
ten gewoon op straat zuiden worden gezet. Uit de auto bijvoor
beeld, die de baas naar zijn vakantieland brengt .We kennen dat
wel. Op een stille plaats stoppen, allemaal kijken of er niemand
aan komt. Tegen de hond zeggen: „Zo, wil jij even uitgelaten
worden?" Nou, dat wil hij wel en terwijl hij kwispelend naar een
boompje zoekt giert de auto weer de weg op. Nadat nog weer
de baas goed om zich heengekeken heeft of er niemand aan
komt, want hij zou niet graag willen dat iemand het ziet. Na een
paar bange dagen en nachten komt de hond dan wel in het asiel
terecht, waar al zoveel soortgenoten zijn aangekomen, dat de
beheerder niets anders kan doen dan er af en toe een paar af
maken. Zo gaat dat dan.
"Tie Vereniging tot Bescherming van Dieren, langzamerhand wel
wetend dat praten hier toch niet helpt, heeft een initiatief
genomen om dit honden- en poezenleed zoveel mcgelijk te voor
komen. Dat initiatief bestaat uit de Actie Pleegdier. De vereniging
stelt in het komende vakantieseizoen het administratieve apparaat
van haar landelijke bureau in Den Haag beschikbaar om contacten
te leggen tussen vakantiegangers en „pleegbazen", die het dier
zolang willen verzorgen. Wie eraan wil meewerken kan een kaart
je sturen naar het bureau van de vereniging aan de Prinses Marie-
straat 40 in Den Haag. Op die briefkaart: naam, adres, telefoon
nummer, voorkeur voor kat of hond. Ook, ojf het een grote hond
mag zijn. Andere vragen: zijn er kleine kinderen in het pleeggezin
Voor welke periode stelt men zich beschikbaar Welke vergoeding
wenst men ongeveer? Dit alles op een briefkaart en niet in een
brief. Een brief moeten degenen schrijven, die een pleeggezin
zoeken en zij moeten er dan voor een gulden aan geldige post
zegels bij insluiten voor porti- en administratiekosten. Dat is toch
mooi geregeld zo Doen
11 ii had toevallig 'n draai-
bank in z'n sloopbedrijf,
nu moest en zou hij eens pro
beren 'n houten vaas te draai
en, de heer L. H. Hennkes aan
de Schaarweg in Apeldoorn.
Toen gebeurde er iets dat
maar weinig voorkomt en al 't
voorkomt, gebeurt 't ook alleen
degenen die beschikken over
tot dusver verborgen gebleven
kwaliteiten. Er kwamen vazen
uit, zo mooi, dat ze meteen al
de aandacht trokken. Aan
dacht van kenners, maar ook
van mensen die gewoon van
heel mooie dingen houden,
In september van het vorig
jaar begon de heer Hennekes
ermee, nu heeft hij al een hele
rij vazen staan, stuk voor
stuk voorbeelden van artisti
citeit en vakmanschap. De
schoonheid zit niet alleen in de
vormgeving, al blijft die een
van de belangrijkste dingen,
maar ook in 't inlegwerk. De
vazen zijn namelijk door-en
door ingelegd met andere hout
soorten, variërend van dure
Afrikaanse tot bijvoorbeeld
hout van schoolbanken; 'n heel
bijzonder effect. In Galerij De
Hamer is er iets van te zien,
thuis bij de heer Hennekes de
rest.
lyriet uit 't blok, maar uit de
plank meestal van ma
honiehout draait de heer
Hennekes de schijven, die aan
een gelijmd worden in de vorm
van de vaas. Uren en uren
werk zit er in, nadat eerst a,
heel wat tijd is besteed aan de
tekening. Ervaren houtdraai
ers zeiden meteen toen ze 't za
gen: „dat lukt niet, het is on
mogelijk, op die manier hout te-
draaien". Maar de heer Henne
kes ging toch zijn gang en ont
dekte na heel wat tegenslagen
dat het wel ging. Het lijmen is
overigens nauwelijks minder
moeilijk. Hiervoor is hij te ra
de gegaan bij oude vaklui die,
naar hij met respect zegt, nog
weten wat lijmen is. Bij dit
alles houdt hij een sterke prik
kel om zelf zoveel
uit te vinden.
mogelijk
y^rvan uitgaand dat je aan
mooie dingen niet veel
hebt wanneer ze niet duurzaam
zijn, onderwierp de heer Hen
nekes z'n vazen aan hele series
proeven. De eerste vaas die
hij op de gloeiend hete kachel
zette hield 't 'n paar uur uit.
De volgende doorstond de
proef al iets langer en tenslot
te kon hij vazen maken, die 'n
hele week onafgebroken op de
brandende kachel konden staan
zonder er schade van op te lo-
pen. Zo'n vaas zal het onder
normale omstandigheden dan
dertig of veertig jaar uithou
den, leren de berekeningen van
deskundigen. En de praktijk
leert dat dergelijke voorwerpen
die het veertig jaar uithouden,
ook daarna niet meer kapot
gaan.
tToe hij 't nu precies doet
och, 't is geen octrooige
heim, en hij wil ook nog wel
zeggen dat er een grote tech
nische inspanning aan te pas
komt. Maar het liefst zegt de
heer Hennekes, wanneer an
deren het hem vragen: „ik kan
het je echt niet vertellen, zo
iets moet je probéren".
„Zeker in de kunstzinnige
beroepen kon het leven wel
eens harder zijn dan ie
mand van jullie verwacht",
zei de directeur van de Acade
mie voor Beeldende Kunsten
en Kunstnijverheid in Arn
hem, toen de examenklas van
Inez Visser afscheid nam. De
Apeldoornse mode-ontwerp
ster, een van de eersten die
aan deze school in dit vak af
studeerde, herinnert zich dat
zij „een raar gezicht trok" bij
die weinig opwekkende bood
schap, maar dat gezicht is al
lang weer in de plooi. Zij heeft
gezien, dat collega's in een
heel ander beroep terechtge
komen zijn of er van alles bij
doen om aan de kost te ko
men. Zelf tekent zij, behalve
mode, honden, poezen en ka
naries, zij doen iets aan stof-
ontwerpen en maakt soms een
grafische advertentie. Dit al
les overigens zonder zich een
manusje van alles te voelen.
Enerzijds omdat de opleiding
in Arnhem zo veelzijdig was
dat die andere dingen er ook
wel in zaten, anderzijds om
dat zij duchtig rondkijkt in de
wereld. Op 't ogenblik werkt
Inez Visser in Milaan.
Zij maakte, na de acade
mie het plan om naar Italië
te gaan, samen met een vrien
din en samen gingen zij er
ook heen. Eerst naar Rome,
al raadden welmenende Ro
meinen hun direct al aan naar
Milaan te gaan: „Daar wordt
tenminste gewerkt", zeiden ze
niet zonder enige zelfkennis.
Inderdaad bleek de stad in het
midden van de zomer onge
veer op nonactief te staan
alleen voor de toeristen werd
gewerkt. Zo werden de vrien
dinnen eerst kindermeisje,
wat wel tegenviel. De kinde
ren waarover zij het toezicht
hadden zagen er erg leuk uit,
zoals vele Italiaanse kinder
tjes, maar ze waren door en
door verwend. Daarna werd
het druiven plukken in Zuid-
Frankrijk, wat voor de vrien
din het einde van de tournee
betekende: zij gaf het op en
ging naar huis.
Inez Visser zocht Rome
weer op, toen daar het open
bare leven na de zomer weer
op gang kwam. Zij kon nu
een paar mode-ontwerpen ma
ken, maar was ook weer een
paar uur per dag de onver
mijdelijke kinderoppas en
leefde van de hand in de tand.
Een mooie aanbieding: ze kon
figureren in een film, waar
voor men Noorderlingen nodig
had, maar daarvoor moest zij
zich het haar laten millimete
ren. „En mijn ijdelheid was
toch groter dan mijn geldge
brek, dus ging het niet door",
vertelde zij ons.
Beloofd werd er verder ge
noeg, maar veelal werden die
afspraken, al dan niet met
een zonnige glimlach, geannu
leerd. Een enkel voorbeeld:
op een dag dat zij ergens in
dienst zou treden als mode
ontwerpster ging het kantoor
juist verhuizen, een kleinig
heid die men over het hoofd
had gezien. Toen zij na de
verhuizing terugkwam was
de vroegere ontwerper terug
gekomen „dus, het spijt ons
erg voor u, enzovoort..."
„Beste, brave mensen, die
Romeinen, je kunt er gezellig
mee gaan eten, maar er is
niet mee te werken", aldus
schreef de Apeldoornse naar
huis.
Ze kwam tenslotte dan ook
weer in Nederland terug en
wel in Amsterdam, als modete-
kenares bij een uitgeverij. Veel
geleerd, maar in 't achter
hoofd bleef de gedachte:
„Eéns wil ik weer naar 't bui
tenland". Het werd een soort
oriënteringsrit langs steden,
waarvan men had gezegd dat
er op haar vakgebied van alles
was te doen: Frankfurt, Ba
sel, Zürich, Lausanne, Milaan.
„In Zwitserland zijn ze niet zo
dol op buitenlanders in ons
vak", zegt Inez Visser; dat
komt misschien doordat ze er
zelf zo ongelooflijk goed in
zijn. Het peil op de Zwitserse
Kunstgewerbeschule is hoog.
En als de landsgrenzen niet
waren aangegeven zou je aan
het niveau van de Zwitserse
affiches wel kunnen zien, wan
neer je op Zwitserse bodem
bent aangekomen. Men ver
wijt de Zwitsers wel eens dat
hun grafische vormgeving
soms kil en steriel is. Dat kan
zijn, maar er is nooit sprake
van smakeloosheid of kitsch.
een periode, waarin zij wat
de tijd betreft evengoed
twee maanden lang aan de
Rivièra kan gaan liggen. Zo
gaat het nu met Inez Visser
en het gaat haar redelijk
goed.
Of ze er blijft? „Ik heb nog
nooit ergens het gevoel gehad
van hier-blijf-ik-nou-de-rest-
van-mijn-leven. Ik heb dat ge
voel ook nu niet, al is hier al
les, wat ik voor mijn werk no
dig heb: een dynamische
stad in een land, waar de
mode een belangrijke plaats
inneemt, uitgeverijen, publici
teitsmedia, industrie. En tus
sen Italianen kun je op een
heel plezierige manier een
vreemde eens in de bijt zijn".
Mensen die het weten kun
nen, raden haar aan om nu
eens naar Londen te gaan,
maar dan zou Inez Visser lie
ver Parijs kiezen. „Hoewel, ik
geloof dat het in Parijs onbe
gonnen werk is. In tegenstel
ling tot veel Italianen schijnen
veel Fransen toch voorname
lijk op eigen landgenoten ge
steld te zijn".
En het eigen land? „Ik zou
best willen, maar ik ben in
dit beroep aangewezen op de
grote steden en hoe krijg je
daar ooit een eigen apparte
ment, als je niet kapitaal
krachtig bent? In de polders
bij Amsterdam misschien,
maar dat is Amsterdam niet.
Dan zit ik veel liever op de
Veluwe. Maar wie weet al
les blijft mogelijk in deze we
reld".
Nog een kreet tenslotte over
het vak: „Als je niet voortdu
rend boordevol ideeën zit en
geen uitgesproken 'zakentalent
hebt combinatie vari" die
twee dingen is zeldzaam ver
val je vooral in Nederland
gauw in de confectie. Je volgt
dan wel de haute-couture, maar
aangepast aan de gemiddelde
smaak van een gemiddeld pu
bliek. Ik heb enorme bewon
dering voor degenen die er,
op zo'n manier gebonden,
toch in slagen om goede kle
ding voor een grote groep te
brengen. Maar ik hou nu een
maal van de niet-gemiddelde
smaak...".
Bij de tekeningen: behalve de Italiaanse haute-couturecollecties,
Y I die men in Rome houdt, worden er ook twee keer per jaar
rVPP-lilIK'P boutique-, brei- en prêt-a-portermodellen geshowd, deze laatste in
1IL/U ïuitvv het pittipaiQis in Florence. De algemene indruk van Inez Visser
van de voorjaar-zomercollectie '68 is: jong, kleurig, fantasierijk,
maar zelden agressief of Zk, maar dwaas-zonder-meer. „Met,altijd
even dat vleugje verfijning waardoor een en ander ook acceptabel
wordt voor de vrouw die niet meer tot de tieners of twintigers
behoort", zegt de Veluwse ontwerpster. Ter illustratie tekende ze
hierbij enkele modellen van in Milaan gevestigde modehuizen.
Milaan dus. Zij is er nu
free-lance ontwerpster met
als voorbeelden van op
drachten: illustraties voor uit
geverijen van modebladen,
voor de kindermoderubriek
van een krant, stofontwerpen
en modeontwerpen voor een
boutique. Drie jaar lang ver
zorgde zij de lay-out en de te
keningen voor een kindermo
deblad en ook met Nederland
zijn er nog steeds goede contac
ten, onder meer via verslagen
van Italiaanse modeshows voor
een damesweekblad. Soms zo
veel opdrachten tegelijk, dat
er van slapen weinig komt en
dat ze dagenlang niets anders
ziet dan haar tekentafel en
haar eigen vermoeide gezicht
in de spiegel. Dan weer eens
MALJANA Gebreide jas met blokmotief in rood en donker
blauw; witte garnering.
MILA SCHÖN Beige-bruin wollen mantelpak; de manchetten
en de verticaal geplaatste zakken zijn wit. „Gigi"-hoed in bruin
stro.
AVAGOLF Gebreide vaag getailleerde mantel, hardgroen/wit
gestreept; de odl, manchetten en zakken in groen.
KRIZIA Rood kort jasje op donkerblauwe rok met plooi mid
denvoor. Gecompleteerd met overhemdblouse in donkerblauw wit
ruitje.
HET «ijn vaak niet de meest opzienba
rende successen, maar een aantrekke
lijke stijl, die sommige spelers een
grote populariteit bezorgt van de zijde
van het publiek. Vooral, wanneer hun
stijl zich beweegt bulten de geijkte theo
retische paden.
Zo vervult de speltrant van een An-
dreiko, Tsjegolev en Roozenburg het pu
bliek veel meer van bewondering, dan
de ijzeren logica van Koeperman. Hun
spel getuigt vooral van een ongebreidel
de fantasie. Zij presteren, waarvan elke
dammer droomt, doch nimmer in prac-
tijk kan brengen.
Gedeeltelijk wordt dit veroorzaakt
door het geheel ontbreken van ver-
liesangst, de rotsvaste overtuiging, dat,
als het misgaat, er nog voldoende slag
vaardigheid overblijft om het ergste te
voorkomen.
in het bizonder Roozenburg heeft altijd
uitgeblonken in het creërén van uitzon
derlijk vreemde en moeilijke situaties.
Nimmer ls hij teruggeschrokken voor
wat voor moeilijkheden ook. Dat heeft
hem op vaak ongelegen ogenblikken
punten gekost, maar ook verrassend
fraaie overwinningen opgeleverd. Hier
onder zo'n staaltje van ongebreidelde
fantasie, gespeeld in de ontmoeting
Overijssel —Gelderland:
Wit: Drs. P. Roozenburg: Zwart: G. E.
van Dijk; 16-3-'67.
1. 31—26 18-23; 2. 33—29 20—24; Natuur
lijker lijkt (13—18). 3. 29x18 12x23; 4. 36—31
7—12; 5. 41-36 12—18; 6. 31—27 8-12; 7.
46-41 14—20 8. 37—31 10-44; 9. 27—21
16x27; 10 32x21 18—22; Het begin van een
bizar spelsysteem, waarin zwart volko
men heer en meester wordt gelaten in
het centrum. 11. 34—30 13—18; 12. 30—25
9—13; 13. 31—27 22x31; 14. 36x27 1—7; Na
(11—16) kan wit de spanningen handha
ven door 42—37 (1—7) 41—36 (7-11) 37-31
enz. of losmaken door 27—22 enz. Zwart
verkiest de principiële strijd en laat ook
aan zijn rechtervleugel de randsteunpun-
ten aan wit. 15. 21—16 17—22; 16. 27-21
11—17; 17. 41—36 4—9; 18. 42—37 24—29;
Zwart gaat ruimte zoeken. 19. 37—31
20—24; 20. 47—41 14—20; Een min of meer
noodzakelijke ruilmanoeuvre, die zwart
in het eigen achterland" wat vrijheid
verschaft. 21. 25x14 19x10; 22 41—37 10—14;
23. 39—34 2—8; 24. 44—39 13—19; 25. 34—30;
Uiterst consequent. 258—13; 26. 30—25
14—20; 27. 25x14 9x20; Zwart acht de tijd
gekomen, om zijn vooruitgeschoven posi
tie te versterken, om in het centrum een
beslissende doorstoot te forceren.
28. 39—34 5-10; 29. 38—32 10—14; 30.
32—27 3—9; 31. 43—38 29—33; 32. 38x29
24x33; 33. 49—43 (zie diagram)
Hoewel de zwarte overval er dreigend
uitziet, heeft wit op dit ogenblik nog
voldoende controle op de stelling. Zwart
is vrijwel verplicht tot: 33. 23—28;
Het is nog een open vraag, of zwart
zich hier niet moet inlaten op de offer
variant (33—39) 34—30 (20—25) enz.
34. 34—30 Beter is direct afwikkelen
door 37—32 enz., waarna de zwarte voor
post toch een moeilijk .verdedigbaar punt
wordt. 3419—23! 35. 30-25 19-23; 16-
50—44 20-24; 37. 43-39 23-29 38. 37-12
Langer wachten kan niet goed meer en
bovendien denkt wit een schijf te win
nen:
3828x37 39. 31x42 22x31; 40. 39X2OTT
15—2077
Als opgave voor de lezers: Waarom
waren zowel wits als zwarts 40ste zet
fout?
41. 26X37 17x26 42. 44—39 29-83; 43.
28-22 18x27; 44. 39x28 27—32 45. 28—22
32X41; 46. 36X47 6-11; 47. 42-37 9—13; 48.
37—32 19—23; 49. 40—34 14—19; 60. 25x14
19x10; 51. 48—42 10—14; 52. 42—37 13—19; 53.
32—27! 14—20; Na de schijfwinst (23—29)
34x23 (19x17) wordt 27—21 heel gevaarlijk!
54. 47—42! 20—25 55. 42—38 12—17; 56.
38-32 17x28; 57. 35—30 24x35; 58. 34—21
23x34; 50. 32x14. Dit eindspel lijkt gemak
kelijk remise, maar een slim eindspel-
grapje brengt alsnog de winst: 59.
34—39; 60. 14—10 39—44 Remise ls (39—43)
61. 10-4 44—50; 62. 37—32! 11—17? beter ls
(35—40) en (50—45) met remise 63. 27—21
35—40? De laatste en beslissende fout! 64.
2lxl 40—44 65. 1—6! en zwart gaf op.
Geen feilloze, maar wel zeer Interessante
partij.
OPLOSSING
De stand: Wit (Van Dijk) 25, 27, 28, 31,
32, 33, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 45, 48 (14 sch.)
Zwart: (Steensma) 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15,
16, 18, 19 20, 23, 24, 28 (14 sch.).
Wit won door: 39—34! (belet 24—30 enz.)
(12—17) 34—29 (23X34) 40x29 (17—22, ander*
gaat de stand positioneel verloren) 28x17
(11x22) 32—28 (3—8) 28x17 (19—23) 48—4»
(23x34) 33—28! (24—29 Of 28—231 (34—39)
23x3 (39x48) 37—32 (26x28) 27—21 (16x27)
36—31 (48x8) 3x40!
NA afloop van het Hoogoventoernooi
wordt er al jaren lang een klein maar
interessant toernooi ln Zwolle ge
houden. Het toernooi valt nooit op, om
dat de wekenlange strijd in Beverwijk
eigenlijk alle aandacht opeist.
Ditmaal bestond de hoofdgroep uit
Klein, Ostojic, Flesch, Eising, dr. Visser
en Quakkelaar. De eerste prijs werd,
tegen elke verwachting in, gewonnen
door de jonge Duitse ingenieur Manfred
Klein, die kort tevoren het kampi-
.oenschap van Bonn had gewonnen.
MOEILIJK
Dat de overwinning van Klqin geen
toevallige aangelegenheid geweest ls,
blijkt wel het beste uit de onderstaande
partij tegen zijn zwaarste concurrent, de
Zuidslaaf Ostojic. De partij bewijst twee
dingen duidelijk: Klein beschikt over
een degelijke theoretische kennis en
over grote tactische slagvaardigheid.
Wit: Manfred Klein. Zwart: Ostojic.
(Zwolle 1968.)
Siciliaanse verdediging.
1. e2e4, c7c5 2. Pgl—f3, g7—g6 3.
d2—d4 Lf8-g7 4. Pbl—C3, C5xd4 5.
Pf3xd4, Pb8—c6 6. Lel—e3, Pg8—f6 7.
Lfl—C4, d7—d6 8. f2—f3, Dd8-b6!7 (Een
Interessante variant, die tot levendige
verwikkelingen voert.)
9. Pd4—f5, Db6xb2 10. Pf5xg7t,
Ke8—f8 11. Pc3d5, Pf6xd5 (Staat als
het beste te boek: na liKxg7 12.
9-0, Da3 13. Dd2, Td8 14. Tabl bleek de
situatie voor /.wart ln de partij Bo-
leslavsky Semenov, Moskou 1966, niet
gemakkelijk te zijn).
12. Lc4xd5, Kf8xg7 (Dit is mogelijk
dank zij de finesse 13. Lxc6, Dc3t! 14. Kf2,
Dxc6.)
13. 0—0. Db2—a3. (Er dreigde 14. Lxc6,
bxc6 15. Ld4t).
14. Ddl—d2, h7—h5 15. Tal—bl, Da3—a5
16. Dd2-f2, Da5—c7 17. f3—f4, f7—f6 (Tot
zover speelde de zwartspeler hetzelfde
tegen de Russische grootmeester Stein in
het enkele weken tevoren gehouden
toernooi te Hastings. Stein zette nu voort
met 18 f5. Ld7 19. fxg6, b6 20. Tb3, maar
hij slaagde er niet ln de verdedigingsli
nie van de zwartspeler te doorbreken.)
18. Df2—h4! (Dit schijnt aanmerkelijk
sterker te zijn dan de door Stein geko
zen voortzetting).
18Lc8d7 19. Tfl13, e7—e6
(Aangewezen was 19Taf8.)
20. e4e5(Het begin van een overval
op de vijandelijke koning. Er dreigt 21.
Dxf6t en op 20dxe5 21. fxeS, Dxe5
volgt 22. Lxc6, Lxc6 23. Ld4 met dame
vangst of mat).
20Ta8—18 21. e5xf6t, Kg7—f7 (Of: 21.
Txf6 22. Lxc6, Lxc6 23. Ld4.)
22. Ld5e4, Tf8—g8 23. Tf3-g3, Th8—h7.
(Er dreigde 24. Lxg6t, Txg6 25. Txg6,
Kxg6 26. Dg5t, Kf7 27. Dg7t.)
24. Dh4—gó, Kf7—f8 25. Le4xg6, Ld7—e8.
De opgave van de week: hoe besliste
de witspeler de partij vanuit de dia
gramstelling?
Oplossing in de volgende rubriek.
OSTOJIC
SB
K4.4XB
m
V -Jt
Aèè V ■-
m
SA
i
gg
m m ff-
Al
m Éi u
abcdefgh
KLEIN
OPLOSSING
De stand was:
Wit: (Wasjukow): Kgl, Dg3, Tbl en el,
Lb2 en d3, Pc5 en e5, pionnen a3, b4, li,
g2.
Zwart: (Sheljandlnov): Kg8, Da8, Td»
en 18, Le8 en g7, Pb6 en d6, pionnen b5.
e7, f7. g6.
Er volgde: 27. Pe5xg61, f7xg6 28. Lb2xg7,
Kg8xg7 29. Telxe7t, Tf8—f7 30. Pc5—e6t,
Kg7—h8 31. Te7xf7 en zwart gaf het op.
VORIGE week toonde ik u de NZ-spel-
len van een nogal lastig speelpro-
blecm, dat in de wedstrijd Neder
landBelgië (jeugd) te Grubbenvorst is
voorgekomen. De complete uitleg was:
A 8 6
QH105
OAHV 8 6 2
B
B103
9A874
<T - 9 7 5
HV3
V42
63
OB 4
4. A108752
H 9 7 5
Q VB 9 2
O 103
4. 9 6 4
Z. gev. niemand kwb. Noord één klu
iver (conventioneel en sterk) zuid één
ruiten (minder dan zeven punten)
moord twee ruiten zuid twee harten
noord vier harten.
I West startte met harten vier en noord
maakte hartenheer. Noord moet nu har
ten naspelen en NZ moeten nu afwach
ten wat de tegenpartij doet. (A) Neemt
west met hartenaas. dan ls de rest een
voudig.
West kan b.v. kluverheer incasseren en
nogmaals klaver spelen, doch de tafel
(noord) troeft met zijn laatste hartentje.
Hierna zuid aan slag met schoppenheer,
vervolgens twee troef ronden en de rest
is voor NZ. Zou (B) west in slag 2 harten
laten lopen, dan kan er geen troef wor
den nagespeeld daar in dat geval het
verlies van hartenaas plus drie klaversla
gen dreigt.
De spelleider is nu aangewezen op het
spelen van ruiten, in de hoop daarop
tijdig verliezende klaveren kwijt te kun
nen. Dus volgen van bovenaf vier rui
tens, op de derde en vierde gaan bij zuid
twee klavertjes weg. West kan de vierde
ruiten aftroeven, hartenaas en nog één
klaverslag maken, maar daarmee is het
voor OW afgelopen en NZ scoren hun
ambitieuze contract.
Beter was het voor OW geweest, wan
neer west met klaverheer was gestart en
klaver had nagespeeld.
Of er nu nog een kans bestaat tien
slagen te maken is een probleem, dat u
vermoedelijk zelf graag tot een oplossing
wilt brengen. Een eindje wil ik u op weg
helpen: begint west met tweemaal klaver
te spelen, dan is de beste kans de twee
de klaver nog niet in noord af te troe
ven!
België scoorde met het winnen van
vier harten in NZ dus 420 punten. Aan
de andere tafel bereikten de Nederlan
ders De Jager-Schutte (NZ) dit contract
niet. Het bieden ging daar: zuid pas
west pas noord één ruiten oost
twee klaver zuid pas west drie
klaver noord drie ruiten einde.
Het twee-klaver volgbod van oost heeft
zijn geld ruimschoots opgebracht, want
het werd zuid vrijwel onmogelijk ge
maakt aan het bieden deel te nemen.
Tegen drie ruiten speelde oost harten zes
voor en noord had geen enkele moeite
elf slagen te maken.
NIEUWE OPGAVE
Het populaire toernooi van de WF 7
Sansclub ls onlangs gestart met voor
wedstrijden in Amsterdam, Assen, Den
Haag, Den Bosch en Apeldoorn. Het me
rendeel der deelnemende paren bestaat
uit bridgers van „gemiddelde"
speelsterkte, zodat het niet verwonder
lijk is dat in Assen het onderstaand#
partijtje niet altijd vlekkeloo» uit d#
verf kwam.
5 4
9643
O AV1082
HV 4
T
AH 9 7 2
C? A 109 5
OB 3
4. A10 6
Oost gever, NZ kwetsbaar. Biedver-
loop: oost één harten zuid pas wes»
pas noord twee ruiten oost twe#
harten zuid drie Sansatout allen
passen.
Tegen drie SA kwam west uit met
schoppen acht, oost legde schoppen tien
en zuid maakte schoppenheer. In slag S
volgde ruitenboer, west ruiten vier,
noord de twee en oost maakte ruiten
heer.
Oost incasseerde hierna schoppenaas,
schoppenvrouw en de schoppenboer
op de vierde schoppen ruimde west kla
ver twee op, op tafel (noord) werden op
de derde en vierde schoppen harten drl#
en harten vier weggedaan.
In slag 6 speelde oost hartenheer na,
zuid won met hartenaas en west deed d#
klaver zeven weg.
Hoe moet zuid van dit moment af
verder spelen?? Volgende week zaterdag
de oplossing.
Horizontaal:
1. Voorjaarsgala (8)
4. Zulk een etmaal is slechts één
keer per jaar goed (6)
8. Zo is het nu net niet (8)
j 9. Als u voor het glas gaat staan
ontdekt u vierkantjes (6)
10. Typisch een weg voor éénrich
ting-verkeer (8)
11. De tegenpool van de walvis?
(6)
1 13. Kiemplaats voor bonen in
(vroeger jaren (10)
i 17. Toppunt van roerloosheid (10)
i 21. Dit is erg anders (6)
22. De automobilist, die een passa
gier ergens laat uitstappen rekent te
'veel (8)
23. Deze is er bij gekomen (6)
25. Achteruitgaan kan tot onder-
(gang leiden (8)
I 26. De vinger van de ondeugd
isteekt achter het behang (6)
I 27. Hierop zit de boer (4)
28. Trage snelheidsmeter (3)
i Verticaal:
I
1. Dit is echt een vadersdier (6)
2. Goed ingevuld is dit niet hele
maal goed (6)
3. Verkouden jeugd (10)
5. Europeanen, die hun eer voor
opstellen (8)
6. Zonde van uw goede geld (8)
7. Dit is onderzocht (8)
12. Donderslag bij heldere hemel
(10)
14. Hij hoopt iets te worden (8)
15. De tenen bewijzen het (8)
16. In deze omheinde ruimte is het
goed toeven (4)
18. Makkelijk, maar zwaar om te
dragen (6)
19. De hoop is van haar zinnen
beroofd (6)
20. Kloek, maar geen hen (6)
24. Vreemd hallo (3)
Oplossing vorige
kruiswoordraadsel
Horizontaal: 1. tien, 4. twintig, 9.
vier, 13. ent, 14. ba, 15. roe, 16. ei, 17.
mei, 18. snob, 20. mi, 22. uw, 23.
dame, 24. nopens, 27. Stedum, 30.
rol, 31. tui, 33. tor, 35. aardrijk, 37.
servies, 40. Ee, 41. wel, 43. e.k., 44.
ho, 46. sr., 48. wanen, 50. en, 51. pa,
52. tor, 53. aria, 54. Goor, 55. pap, 56.
ir., 57. op, 58. troep, 60. as, 62. S.E.,
63. en, 65. dor, 67. om, 69. geladen,
72. knekels, 75. gal, 76. Ate, 78. gek,
80. tegels, 82. Bremen, 86. waar, 88.
e.k., 90. al, 91. laat, 93. era, 94. ar, 95.
ade, 97. ijs, 98. Ate, 99. eend, 100.
dadelijk, 101. prop.
Verticaal: 1. test, 2. Inn, 3. Eton, 4.
tamelijk, 5. ir., 6. nok, 7, te, 8. gewe
ten, 10. imam, 11. Eem, 12. riet, 19.
bordes, 21. in, 22. ut, 23. durven, 25.
por, 26. st, 27. si, 28. dor, 29. ga, 32.
Uden, 34. te, 35. achting, 36. re, 38.
ik, 39. stapels, 41. waard, 42. leger,
45. oor, 47. rap, 48. wit, 49. nop, 50.
era, 51. pas, 57. onager, 59. ooit, 61.
sokkel, 63. el, 64. geleerd, 66. onge
lijk, 68. me, 70. es, 71. dag, 73. Eem,
74. la, 76. as, 77. eb, 79. twee, 80.
taan, 81. l.k., 83. Ra, 84. naar, 85.
step, 87. are, 89. Ede, 92. A.T.O., 95.
ad. 96. el.