VELE KANSEN WERDEN AL GEMIST
Spoorwegen willen bundeling
vervoerstromen in randstad
Alles schiet uit grond
en knoppen
„Zijlstra kan
niet waar
pessimisme
maken"
Vlootbezoek aan Rotterdam
Drie mannen pleegden
23 inbraken
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
Winkeldiefstallen in
hoofdstad
Strafvervolging
hoofdredacteur
„Rechts Om"
Stenen gegooid naar
V.S.-consulaat
Minister Udink naar
Washington
Ds. Beyers-Naudé
in ons land
GEREF. OEC.
SYNODE IN
LUNTEREN
P.v.d.A. Neede doet
beroep op regering
Felle kritiek van N.V.V.
Boter-
smokkelaars
aangehouden
GEMIST
SJSEL
Appels
Bloesem
jf Ruimtevaart
jf- Keukenhof
D'
D'
if Heuvel
)F Meeuwen
ZATERDAG 4 MEI 1968
A Niet alleen de randstad zit met het vervoer. Ook Praag is bezig een metro te
bouwen. 28 oktober van dit jaar, als Tsjecho-Slowakije 50 jaar bestaat zal deze
ondergrondse geopend worden.
DEN HAAG Drie Hagenaars heb
ben niet minder dan 23 inbraken be
kend, waarbij zij goederen tot een tota
le waarde van vijfentwintig duizend
gulden hebben buitgemaakt. De drie
mannen, de 18-jarige lasser W. C. J. U.,
de 36-jarige tegelzetter P. T. V. en de
33-jarige matroos M. van der P., wer
den voor de officier van justitie geleid.
De diefstallen werden gepleegd door
heel Zuid-Holland, tussen december '66
en het moment van hun arrestatie. De
inbraken konden worden achterhaald,
nadat het drietal op heterdaad was be
trapt in Dordrecht.
De mannen hebben onder andere gro
te hoeveelheden oude metalen verkocht,
die zij uit de duinen bij Monster ge
haald hadden. Dit metaal was afkom
stig van de Ping An, de Liberiaanse
vrachtvaarder, die bij Monster op het
strand was gelopen en later gesloopt
moest worden. Uit de ambassade van
Uruquay namen de drie mannen een
schrijfmachine mee. Andere inbraken
pleegden zij in Boskoop, Wassenaar,
Rijswijk, Leiden, Katwijk, enz.
De Haagse politie heeft ook aange
houden wegens heling van de gesto
len waren de 59-jarige loodgieter R.
C. H. D. en de 36-jarige metselaar G.
H.. De 21-jarige vertegenwoogdiger G.
P. M. is gearresteerd omdat hij gesto
len goederen in bewaring genomen
heeft.
AMSTERDAM Bij een bontzaak
op de Heiligeweg in Amsterdam, wordt
een nertsmantel ter waarde van f 6.900
vermist. De winkelier verdenkt drie
Spaans sprekende vrouwen ervan, het
kostbare kledingstuk te hebben gesto
len.
Ook een juwelier in de Leidsestraat
heeft aangifte gedaan van diefstal uit
zijn zaak. Bij hem verdwenen uit de
etalage twee gouden herenpolshorloges
met een waarde van f 3.760, die door
een klant moeten zijn gestolen.
ADVERTENTIE
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht
Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
UTRECHT Gezamenlijke planning en financiering van het openbaar ver
voer in de randstad, een maximum aan standaardisatie en een volkomen nieu
we beheersstructuur, zijn de trefwoorden in het rapport „Randstad en railver-
voer", dat de Stichting Centrum voor Vervoerplannen op verzoek van de N.V.
Nederlandse Spoorwegen heeft samengesteld.
De directie van de spoorwegen beschouwt de bijna onontwarbare verkeerspro
blemen als een randstadverschijnsel, dat waarschijnlijk niet per stad kan wor
den opgelost
In het rapport wordt daarom gepleit voor bundeling van vervoerstromen door
gebruik te maken van dezelfde infrastructuur voor lokaal en regionaal ver
voer.
De spoorwegdirectie vindt dat een zodanige bundeling de kans vergroot tot een
rationele exploitatie te geraken van railsystemen en tot verlaging van de maat
schappelijke kosten.
Dit samen gebruiken van de infra
structuur is een van de criteria op
grond waarvan de spoorwegdirectie
meent, dat plannen voor het openbaar
vervoer beoordeeld moeten worden. In
dat licht bezien voldoet het door Am
sterdam voorgestelde stadsspoor zeer
goed, mits zo uitgevoerd, dat ook regio
nale treinen over de stadsspoorlijnen en
door de tunnels kunnen worden gevoerd.
Als tweede criterium noemt de spoor
wegdirectie de fasering van de verwe
zenlijking van de plannen. De bereik
baarheid van de belangrijkste bestem
mingen in de binnenstad moet ingrij
pend worden verbeterd, voor het te
laat is. De directie van de spoorwegen
twijfelt daaraan, omdat zij de indruk
heeft dat de Amsterdamse becijferin
gen te laag zijn geweest, waardoor het
gereedkomen van de noord-zuid-lijn te
ver naar de toekomst zal worden ge
schoven.
Daarom achten de spoorwegen het
van groot belang, dat alle betrokkenen
ernstig streven naar prioriteit voor de
bouw van de noord-zuid-lijn, waarme
de Den Haag, Schiphol, Amstelveen en
Purmerend rechtstreeks met het stads
hart van Amsterdam worden verbonden
Spoedige aansluiting van de Bijlmer
meer is mogelijk, door de Bijlmermeer-
lijn via de ringbaan in de noord-zuid-
lijn in te voeren. Zoals bekend, hebben
B. en W. van Amsterdam voorgesteld,
eerst de oost-west-lijn aan te leggen.
De samenstellers van het rapport
wijden eerst een beschouwing aan de
in het verledengemiste kans en door
het ontbreken van samenwerking en
coördinatie. In 1953 werd het NS-baan-
vak Nieuwerkerk-Rotterdam-Maas ge
sloten, in verband met de samenvoe
ging van Rotterdam-DP en Rotterdam-
Maas tot één centraal station. Nu de
uitbreiding van Alexanderstad (190.000
inwoners) op papier staat, blijkt hoe
bijzonder goed het verlaten tracé zich
zou hebben geleend voor een integra
tie met het nieuwe stadsdeel. Waar
toen een spoorlijn klaar lag, moet nu
een kostbaar stuk metrostelsel worden
aangelegd.
Bij de planning van Alexanderstad
heeft het volgens de rapporteurs ont
broken aan het inzicht, dat verkeers-
structuur en vestigingsstructuur sa
menhangen. Men heeft verzuimd de
nieuwe NS-lijn een functie te geven, die
deze potentieel in zich heeft: de hart
lijn van een nieuwe stedelijke bebou
wing.
Het railvervoer dient volgens het
rapport het voorbeeld van het autobus-
vervoer te volgen, dat wil zeggen de
standaardbus moet een „railzusje"
krijgen. Het rijdend materieel zal in
spoorbreedte, uitwendige afmetingen,
in- en uitstaphoogte, voedings- en be
heersysteem zodanig op elkaar afge
stemd moeten zijn, dat het door elkaar
kan worden gebruikt en uitwisselbaar
is.
De NS zgn bezig met de ontwikkeling
van een geheel nieuw type randstad-
materieel, dat zowel voor het stedelijk
als het regionaal gebruik de noodzake
lijke karakteristieken vertoont. Stan
daardisatie betekent voor Amsterdam
ondermeer, dat de tunnel 20 centime
ter hoger moet worden, doch de extra
kosten zijn slechts eeen paar procent
van de totale tunnelkosten.
Bij alle investeringsplannen voor het
openbaar vervoer stoot men tegen niet
te doorbreken budgetaire plafonds, zo
wordt voorts geconstateerd. De finan
ciering moet daarom in groter ver
band worden opgezet, hetgeen volgens
de rapporteurs een reden temeer is om
bij de planning de randstad als een ge
heel te beschouwen bij de ontwikkeling
alle betrokkenen in te schakelen.
De noodsituatie van het openbaar
randstadvervoer vraagt om maatrege
len die op zeer korte termijn al ver
lichting geven. Omdat de financiële
middelen beperkt zijn, zal men het in
grijpen zo moeten faseren, dat in de
meest klemmende situaties een snelle
verbetering wordt aangebracht. De
consequentie hiervan is, dat men niet
zal moeten zoeken naar systemen, die
vanuit de reeds bestaande systemen
kunnen worden ontwikkeld: de tram en
de spoorweg.
Door standaardisering van de be
langrijkste karakteristieken als stroom-
sterkte en stroomtoevoer, afmetingen,
aanzet en remvermogen en beheers
systeem, is inpassing van regionale
treinen op lijnen, die ook stadsspoor-
diensten onderhouden, geen probleem.
Deze doorvoer van regionale diensten
op het stadsnet, zal het gebruik daar
van stimuleren, het gebruik van de
eigen auto verminderen en de exploita
tie meer rendabel maken.
Twee systemen in het randstadver
voer zien de rapporteurs wel: een voor
de lange afstanden en het tramstelsel
voor de korte afstanden. De Amster
damse tram zou nu al een aanmerke
lijk hogere commerciële snelheid kun
nen krijgen (20 tot 25 km per uur, de
stoptijden meegerekend, in plaats van
de 12 tot 18 km thans) als hem een
eigen vrije baan werd toegewezen.
Dat met een betrekkelijk kleine inves
tering al opvallende verbeteringen mo
gelijk zijn, blijkt uit de resultaten van
de Haagse tramlijn 11 (op eigen baan
met 23 kruisingen, maar toch 22 km
per uur). x
De bouwkosten van de eerste fase en
tweede fase (aanleg spoorlijnen) wor
den becijferd op f 950-f 1200 miljoen,
respectievelijk f 300 tot f 400 miljoen,
waarna voor voorzieningen aan het
sneltram-premotrostelsel nog eens f 250
tot f 300 miljoen nodig is, tezamen dus
f 1500 tot f 1900 miljoen.
AMSTERDAM Tegen de hoofdre
dacteur van het nieuwe weekblad
„Rechts-Om", de heer Max Lewin uit
de hoofdstad, zal door de Amsterdam
se officier van justitie, mr. A. F. J. C.
Habermehl, een strafvervolging worden
ingesteld, terzake van smaadschrift c.q.
eenvoudige belediging van de heer
Piet Nak, voorzitter van het Nationaal
Comité Viëtnam. De zaak zal over eni
ge tijd voor de Amsterdamse politie
rechter dienen.
De heer Nak had bij de officier van
justitie een klacht ingediend over een
artikeltje in het eerste nummer van
het weekblad (10 febr.) waardoor hij
zich beledigd voelt. Daarin stond o.a.
„communist Piet Nak geldt bij leftis-
ten als een verzetsstrijder pur sang,
maar koos aanvankelijk met zijn geest
verwanten „spontaan" de kant van na-
zi-Duitsland. Nak en zijn geestverwan
ten zouden gedurende de hele tweede
wereldoorlog zich niet tot het verzet
gekeerd hebben, als Duitsland in 1941
niet Stalins wrede machtsstaat had aan
gevallen om het communisme te ver
nietigen. Het Kremlin zond toen haastig
geheime directieven aan alle Westeuro-
pese partijen om zich bij de in deze
landen bestaande verzetsgroepen te voe
gen. Nak gehoorzaamde Moskou stipt
en ontpopte zich plotseling als een van
de „helden van de februaristaking".
Evenals in de bezettingstijd handelt
Nak thans weer volkomen in overeen
stemming met het communistische be
leid, bij het organiseren van de maan
delijkse Viëtnam-demonstraties in Am
sterdam, die geheel de instemming van
de Russische partijleiding hebben".
AMSTERDAM De Amsterdamse
politierechter heeft de 18-jarige maga
zijnbediende P. W. van D. uit de hoofd
stad voor het tezamen met andere
gooien van stenen naar het Ameri
kaanse consulaat-generaal in Amster
dam op 20 januari jl. en het gebouw
van De Telegraaf op 23 december vo
rig jaar, veroordeeld tot twee weken
gevangenisstraf onvoorwaardelijk. Van
het consulaat sneuvelden drie ruiten en
bij De Telegraaf een vitrineruit, twee
andere ruiten en vier neonletters.
Een groep van 25 jongens was naar
De Telegraaf gegaan, om door het
gooien va)» stenen uiting te geven aan
hun misnoegen over een bericht waar
in ze volgens verdachte waren uitge
maakt voor communisten. Dit zinde
de jongelui niet. Verdachte zelf had
overigens dit bericht niet gelezen.
Na afloop van een Viëtnamdemon-
stratie op 20 januari, die op een fiasco
was uitgelopen, besloot een groep jon
gelui in de avonduren terug te komen
om een rel te schoppen.
De politierechter veroordelde de 18-
jarige assistent-kampbeheerder Ch. H.
B. uit Ermelo, die ook bij het consulaat
mee had gedaan, tot tien dagen gevan
genisstraf. Hij had evenals Van D. een
blanco strafblad. Bij verstek werd de
29-jarige vertegenwoordiger A. van der
S. voor het zelfde feit veroordeeld tot
zes weken waarvan drie voorwaarde
lijk. Deze verdachte heeft al een be
hoorlijk strafblad.
SCHIPHOL Drs. B. J. Udink, mi
nister voor Ontwikkelingshulp, is per
KLM van Schiphol naar New York ver
trokken om tijdens het komende week
einde in Washington deel te nemen
aan een exclusieve, informele beraad
slaging over het toekomstige beleid
ten aanzien van de samenwerking met
en de hulp aan de ontwikkelingslan
den.
„Na de gebeurtenissen op het UNC-
TAD-congres. willen wij informeel na
gaan welke lijn we kunnen gaan vol
gen", aldus de minister. Het initiatief
tot de bijeenkomst is uitgegaan van
het Overseas Development Institute.
Naast Nederland zullen vertegenwoor
digd zijn de V.S., Engeland, Canada,
Japan, Duitsland, de wereldbank, het
Internationaal Monetair Fonds en de
directeur van het Development Assis
tance Committee van de OESO.
SCHIPHOL Ds. C. F. Beyers Nau-
dé, de Zuidafrikaanse moderator van de
Nederduitse Gereformeerde Kerk in
Zuid-Transvaal, die in 1963 door het
kerkbestuur van zijn status werd onthe
ven, is uit Zweden op Schiphol aange
komen om in Nederland besprekingen
te voeren over financiële steun aan het
Christelijk Instituut v. zuidelijk-Afrika
waarvan hij sinds 1963 directeur is.
Hij bevestigde, dat hem door de orga
nisatoren van de actie „Hom over de
brug" 150.000 gulden in het vooruitzicht
is gesteld. Er moeten over de besteding
echter nog besprekingen worden ge
voerd.
Het appel van de dominee, die na het
vervallen van zijn status ook niet meer
in zijn kerk heeft mogen preken, loopt
nog steeds. „De Nederduitse Gerefor
meerde Kerk heeft nu eenmaal kritiek
op het instituut", zo memoreerde hij,
„omdat wij als organisatie van indivi
duele kerken pogen, tenminste in de
kerk de rassengrenzen te doorbreken".
Op Schiphol werd hem meegedeeld,
dat hij zondag a.s. in Rotterdam de
kansel weer zal mogen bestijgen en een
preek zal mogen houden.
Naast de financiële besprekingen,
hoopt ds. Naudé in ons land een poging
te wagen om de banden tussen de ker
ken in Nederland met de Afrikaanse
aan te halen.
UTRECHT Van 13 tot 23 augustus
vergadert in het conferentieoord „De
Blije Werelt" in Lunteren de gerefor
meerde oecumenische synode. Hierbij
zijn 25 kerkgemeenschappen val» gere
formeerde signatuur uit alle wereldde
len aangesloten. De grootste daarvan
zijn de gereformeerde kerken in Ne
derland en de Nederduits Gereformeer
de kerk in Zuid-Afrika. Tot de leden
behoren ook diverse gereformeerde
emigrantenkerken ih Noord- en Zuid-
Amerika en in Australië, alsmede jon
ge kerken, die uit de zending in Azië
en Afrika zijn ontstaan.
Als stemhebbende leden voor deze
synode zijn door de Gereformeerde
Kerken van ons land aangewezen dr.
C. Gilhuis uit Den Haag, prof. dr. J.
Verkuyl uit Amsterdam, ds. P. Visser
uit Tilburg en prof. dr. J. van den
Berg uit Amstelveen., deze laatste in
afwisseling met prof. dr. D. C. Mulder
uit Amsterdam. Verder zijn als niet-
stemhebbend lid benoemd prof. dr. J.
L. Koole uit Wezep, drs. G. Y. Vellen-
ga uit Apeldoorn, ds. R. J. van der
Veen uit Delft en drs. Chr. Steenwin
kel, adjunct-directeur van het zendings
centrum uit Baarn.
NEEDE De juteweverij NV Ter
Horst en Co te Rijssen is voornemens
haar produktie in België uit te brei
den, ondanks het feit dat er in de Ach
terhoek nog een groot aantal werkloze
textielarbeiders is.
Dit heeft de afdeling Neede van de
Partij van de Arbeid aanleiding gege
ven, zich met een adres tot de minis
ter van Economische Zaken te richten.
Dit is gebeurd mede op grond van
destijds gedane toezeggingen van de
regering aan het gemeentebestuur van
Neede, dat steun zou worden verleend
aan eventuele vestiging van nieuwe in
dustrieën in Neede ter compensatie
van ter plaatse plotseling weggeval
len werkgelegenheid. Naar schatting is
een arbeidspotentieel van 400 werklo
ze textielarbeiders aanwezig.
II FT gaat in een snel trein tempo
dit jaar. Eerst in alle vroegte
de bollen en de bloesem en nu al 't
koolzaad „dat staat te komen".
„Langs de Knardijk tussen Harder
wijk en Lelystad zijn de eerste gele
stukken al te zien", vertelt de VVV
Oostelijk Flevoland „en over 'n dag
of drie, vier, vijf is het hier allemaal
knalgeel".
Dat komt dan goed uit. Over de
hooggelegen Knardijk, die als een
smal plateau aan de rand van wa
ter en koolzaadvelden ligt, loopt na
melijk sinds enkele dagen ook de
nieuwe Flevoroute (95 km) die is
bewegwijzerd door middel van don
kerblauwe borden, met daarop de
witte woorden „Flevoroute".
Beschrijvingen ervan liggen in
middels bij de VVV Oostelijk Fle
voland, De Rede 38 in Dronten (op
weekeinden dicht) en bij de benzi
nestations langs de route. In het
kort komt de tocht hierop neer:
Harderwijk-Bidtdinghuizen, Knar
dijk, Lelystad, Swifterbant, Ketel
haven, een stuk bos, Roggebotsluis,
Elburg, Dronten, Biddinghuizen,
Harderwijk.
Veel fruitbomen geloven het nu
langzamerhand wel. In Limburg
is haast geen bloesem meer te
zien, in de Betuwe (waar zondag in
Valburg om twee uur een bloesem
wandeling begint) bloeien alleen
nog de late appelsoorten en datzelf
de geldt voor Utrecht.
In Zeeland hebben alle appelbo
men nog bloesem. Ook in de Noord
oostpolder met de bloei nog al
tijd een paar weken achter de rest
van ons land is nog wel wat
kleur. De peren hebben hier hun
beste tijd gehad, maar de appels
(de vroege) beginnen pas. De VW
van de Noordoostpolder (05270-2000)
geeft tot en met 12 uur de verdere
inlichtingen.
De kosten van deelneming: vijftig
centen voor leden en wandelaars
beneden de achttien jaar: één gul
den voor de overige-niet-leden.
Aan het begin van de routes (u
kunt er van 10-14.30 terecht.
Yfc at is ruimtevaart Het Neder
lands Instituut voor Nijverheid
en Techniek in Amsterdam heeft er
een speciale tentoonstelling aan ge
wijd. Op de expositie staan dum
mies (schaal één op acht) te kijk
van rakettenfamilies, apolloprojec-
ten, gemini's communicatiesatellie
ten en weersatellieten.
Er worden op woensdagen om 11
en 14 uur en op zaterdagen om 15
uur demonstraties gegeven. Zonne
cellen laten dan een belletje rinke
len, een raket een kleintje gaat
de lucht in en een steekvlam schiet
omhoog, wanneer vloeibare zuur
stof op rakettenbrandstof wordt ge
goten.
De expositie ('s zondags gesloten)
blijft open tot en met 14 mei, tenzij
zij alsnog wordt verlengd. Die kans
zit er in. Het Instituut staat aan de
Rozegracht 224 in Amsterdam. Ope
ningstijden van 10-16 uur.
|e bollen staan op hun laatste
stelen, op de velden tenminste
waar nu alleen nog wat late tulpen
de fleur erin houden.
De Keukenhof doet het heel wat
beter: bloeiende heesters en duizen-
den tulpen in en buiten de kassen. J
Het is niet bekend hoelang de bloe- t
mentuin nog open blijft. Twee we
ken zeker nog wel.
J TTe bloesem mag al op zijn retour
zijn, dat weerhoudt de ANWB
niet om dit weekeinde twee bloe
semwandelingen op touw te zetten:
een traject van twaalf en één van
negentien kilometer.
Beide routes beginnen aan de
Camminghalaan in Bunnik. De korte
tocht gaat door de Vechter- en
Oudwulverbroekpolder en buigt via
het Vagevuur, de Beug, Odijk en
langs de Schoudermantel weer te
rug naar het beginpunt. Wie aan dit
stuk ook nog het gedeelte Kromme-
rijn. Marsdijk, Oudwulven en Hou
ten plakt, heeft de lange route gelo
pen. („Op beide routes", zegt de
ANWB, „is nog zeer veel bloesem
te zien").
|e grote heuvel vol met seringen
op het landgoed De Raaphorst
(Wassenaar) kan nu elke dag in
kleur worden. Dat hangt van de zon
af.
Wie er dit weekeinde al wil gaan
kijken, kan het landgoed binnen
gaan vla de entree (de „werkdagen-
toegang") aan de Rijksstraatweg
557 en zondag via de ingang aan de
Papeweg.
De Seringen berg is ook, in knop,
een bezoek alleszins waard. Een
serpentinepad op deze met bomen
behaarde rug helpt u op weg.
\|ei: broedtijd, In Leersum wor
den tot en met augustus excur
sies gehouden door het Leersumse
Veld (broedplaats van duizenden
meeuwen) op woensdagen (19 uur)
en vrijdagen (14.30).
Verdere inlichtingenStaatsbos
beheer Leersum, 03430 - 2341. In
Texel staan soortgelijke rondleidin
gen op het programma. Inlichtin
gen: 02228-227.
UTRECHT De president van de
Nederlandse Bank dr. J. Zijlstra kan
zijn pessimistische visie op de loon-
inflatie niet waarmaken. Evenmin is
hij erin geslaagd zijn doelsstelling voor
de betalingsbalanspolitiek te rechtvaar
digen.
Dit meent drs. G. J. van der Hoeven,
economisch medewerker van het weten
schappelijk bureau en scholingsinstituut
van het NVV, die in het weekblad van
het NVV „De Vakbeweging" het jaar
verslag van de president van de Neder
landse Bank op de korrel heeft geno
men.
De NW-functionaris vindt zelfs,
dat de huidige economische gang van
zaken niet ongunstig is, met uitzonde
ring dan van de structurele werkloos
heid. Ter bestrijding daarvan heeft de
vakbeweging al meermalen voorgesteld,
de vette goud- en deviezenvoorraad aan
te spreken. Deze voorraad heeft vol
gens drs. Van der Hoeven, alleen be
staansrecht, als deze in moeilijke om
standigheden operationeel kan worden
gemaakt.
ROTTERDAM Het Amerikaanse vliegdekschip USS Essex is vrijdagochtend voor een kort bezoek in de Maasstad
aangekomen. Het schip ligt in de Lekhaven.
Dr. Zijlstra heeft zich daartegen ge
keerd, omdat hij een bestedingsinflatie
vreest, waardoor verder terugdringen
van de looninflatie nog moeilijker zou
worden. Drs. Van der Hoeven trekt
daaruit de conclusie, dat de werkloos
heid bij dr. Zijlstra wel degelijk een
functie heeft in zijn evenwichtspolitiek.
„In ieder geval weten we dat de werk
lozen de last zullen moeten dragen van
een evenwichtspolitiek volgens de nor
men van dr. Zijlstra. Wie zich afvraagt
of de bestedingen van hogere inkomens
trekkers afgeremd moeten worden, is
natuurlijk een querulant", aldus drs.
Van der Hoeven.
Hij pleit tenslotte ook voor stellingen
van de vakbeweging tegenover de me
ning van dr. Zijlstra, dat het even
wichtsherstel zou moeten steunen op
een voldoende mate van terughouding
bij de evolutie der inkomensverhoudin
gen met het oog op de gerichte be
sparingen. Die terughouding acht de
NW-functionaris niet alleen sociaal on
gewenst, maar ook volmaakt overbo
dig. „Indien de vakbeweging met haar
plannen tot spaarloon en vermogens-
aanwasdeling niet langer tot dovemans
oren zou spreken".
Drs. Van der Hoeven vreest, dat de
opvattingen van dr. Zijlstra grote in
vloed zullen hebben op het regerings
beleid met betrekking tot de lonen en
de inkomens- en vermogensverdeling
en werkloosheidsbestrijding.
EINDHOVEN Ambtenaren van de
centrale douaneposten te Valkenswaard
en Budel, hebben twee botersmokke-
laars aangehouden, alsmede een par
tij van 500 kg boter In beslag genomen.
Dit gebeurde bij een inval in een boe
renschuur onder Borkel en Schaft, op
ongeveer twee km van de Belgische
grens. De twee smokkelaars, de 37-ja
rige P. V. en de 32-jarige F. S., beiden
uit Eersel, waren daar bezig met het
inladen van de boter in een Belgische
auto, die kort tevoren met gedoofde
lichten uit België was komen aanrij
den. De boter die bij een grossier in
Aalst was gekocht, was 's middags met
de personenauto van P. V. naar de
schuur gebracht.
Bij het ingrijpen der douane-ambte
naren, slaagde de chauffeur van de
Belgische auto erin in het duister te
verdwijnen. Wel werd de 46-jarige land
bouwer J. H. aangehouden.
Het drietal werd op het politiebureau
te Eindhoven ingesloten.
Gistermorgen werden de gearresteer
den voorgeleid voor de officier van jus
titie in Den Bosch. J. H. herkreeg hier
zijn vrijheid, daar hij slechts in gerin
ge mate bij de smokkelpartij betrok
ken bleek te zijn. De twee andere man
nen zijn vastgehouden.