Dr. Hofstede ontdekte: TV-kijkers ergeren zich aan 5 procent van de uitzendingen Filmfestival van Cannes Ingmar Bergman straks weer de meest besproken figuur Richtlijnen voor programmamakers ?A% Waardering Wegbereiders Hoepla VANAVOND MORGEN Beroddeld Kinderlijk blij Zilvervloot boven half miljard LTL drukkerijen v. Ommeren 20% hoger winst Omzet Albert Hei j ii 18% hoger Gero nog in het onzekere PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2' MAANDAG 6 MEI 1968 Eleonoor had eerst wel gepruild toen hij haar vroeg boven te mogen werken. Waarom nu? Het was toch zo al tijd goed gegaan? 't Was waar, Freek behoefde geen controle meer, dat was genoegzaam gebleken. Hij werkte nu zelfs té hard naar haar zin. Een paar maal haalde zij hem over met haar mee te gaan naar de schouwburg of naar de bioscoop. Maar de tweede keer had zij weer haar ou de strengheid moeten gebruiken en de derde maal, dat zij probeerde haar zoon mee te krijgen in de repetitie- tijd, en ditmaal nog wel naar een door hem zozeer geliefd concert had hij pertinent geweigerd en Wegen die bij het gesprek tegenwoordig was, stond deze keer aan de kant van de zoon. Maar hij moet toch ook eens een uitspanning hebben. Hij raakt anders overwerkt, Meine, zie je dan niet, hoe slecht hij eruit ziet? Wegen haalde de schouders op, keek onderzoekend naar Freek en herhaal de dan het gebaar. Hij schiet een beetje hard in de hoogte in korte tijd, verder geen nieuws, Noortje. Voor uit spanning zorgt hij zelf wel, zou ik den ken, daarvoor heeft hij zijn moessie niet nodig. Nietwaar, mijn zoon? Foei, zei Eleonoor, een flauwe grap. Meine Wegen lachte, wetend dat lijn vrouw zulke scherts niet kon ver dragen. Freek zei in het geheel niets. Op een middag fietste Freek langs de buitenkant van de stad. Toen hij na de repetitie van die morgen ge tracht had zich onmiddellijk na het koffiedrinken weer in zijn werk te ver diepen, was het hem onmogelijk ge weest. Het leek wel of zijn hoofd dicht zat; er kon geen letter meer bij. Plotseling zich bewust van een hondse moeheid was hij geheel gekleed op zijn bed gaan liggen, languit, de ogen dicht. Hij sliep niet, rustte alleen, was voor het eerst ook te moe om veel te puzzelen. Hij droomde zo'n beetje voor zijn plezier en dacht ineens aan Ko Sol. Hoe zou het met hem gaan? Vreemd, je woonde in dezelfde stad en nooit kwam je elkaar tegen, in al die jaren niet. Dat hadden zij zich bei den anders voorgesteld! Ko.Na hem had Freek nooit meer een vriend gehad, had er ook geen behoefte aan gevoeld, hoezeer zijn stiefvader ook met zijn isolement de spot stak. De jongens op het gym vonden hem een saaie knul, de meisjes, aangetrokken door zijn knap gezicht met de wonder lijke ogen, vonden hem toch een jon gen, waar in werkelijkheid niets aan was, altijd vormelijk, afgetrokken bij na; het leek soms wel of hij nauwe lijks hoorde wat er tegen hem werd gezegd. Als er één eens speels of aan halig tegen hem deed, keek hij eerst verwonderd, of hij schrok eigenlijk, kreeg dan een kleur en werd opzette lijk hatelijk en ruw. Een heilig boontje of een stieke merd, zeiden de andere jongens. Freek rekte zich, ging overeind zit ten. Eigenlijk kon hij met dit heldere zonneweer veel beter een eind om fietsen, dat friste meer op dan hier te liggen suffen. Zo kwam het dat hij een half uur later fietste op de Zuidelijke Wandel weg en daar Ko Sol achterop reed, Ko aan wie hij die middag juist weer had gedacht. Ze sprongen, elkaar gelijktijdig her kennend, van hun fietsen. Freek! Wel verdorie! Ko. Twee jonge mensen, bijna mannen, die toen ze elkaar voor het laatst za gen kleine jongens waren. Nu was Ko achttien, Freek zeventien jaar oud. Ko liet zwaar zijn hand op Freeks schouder vallen, zijn bruine ogen, de zelfde vrolijke pientere ogen van vroe ger, lachten de ander tegen. Ver vloekt lollig je weer te zien, Freekie! Hoe staat het leven? Bij mij thuis is alles bij het oude. Freek glimlachte onwillekeurig. Wat een kerel was die Ko geworden! Hij stak een kop boven hem uit, fors en stevig, breed van schouders en rug. Zijn donker haar was glad gekamd, netjes gescheiden. Freek begreep in eens niet meer hoe hij hem zo gauw had herkend. O, mijn moeder is al jaren lang hertrouwd, met dokter Wegen, die naam zul je weieens gehoord hebben misschien. Hij is een bekend chirurg. En ik ben tegenwoordig op het gym, zit al in de vijfde klas. Druk in de Paasrepetities op het ogenblik, net even ertussen uit geknepen omdat ik zowat barstte. Ze liepen naast elkaar voort, de fiet sen aan de hand. Ook Ko moest naar de ander kijken, vond hem mager en bleekjes, zijn ogen leken nog wel gro ter en donkerder dan vroeger; erg lol lig had hij het thuis zeker niet, stel de Ko vast. Nou, ik ga het water op, net als m'n ouwe heer, hoe ik het lap, lap ik het, ook al vindt moeder het wel erg. Zeg. we sebben weer een nieuw Rie- kie, ze is vijf jaar. Kun je het nogal vinden met je stiefpa? Meestal niet zo'n lolletje hé, zoiets? Freek schudde het hoofd en lachte. Och, 't gaat tegenwoordig wel zo zo. Ideaal zal het wel nooit worden, denk ik. Hij is beroerd streng. Ja, en jij was dat niet gewend, zei Ko, jouw vader washeel anders. Er kwam iets zachts, bijna medelij den, in zijn heldere ogen. Freek zat zeker erg onder de plak van de nieuwe pa. En word je nog schilder? vroeg hij, dat wilde je toch altijd zo graag. Freeks mond vertrok even of hij er gens pijn had. Vader wil dat ik stu deer, maar als ik meerderjarig ben... Hij brak af, ging dan op geheel an dere toon voort: ik weet soms niet, of alles wel de moeite waard is, dat je je er druk om maken zou. Het was voor het eerst, dat Freek iets zei tegen een ander van wat er streed in zijn binnenste. Hij merkte Ko's oprechte verbazing en glimlach te flauw. Je vindt me zeker een rare? Ko haalde de schouders op. Och, dat ben je altijd wel geweest. Maar als je denkt zoals je nou praat, heb je geen leven. Veel vrienden zul je ook wel niet hebben, ben je ook geen type voor, die zouden je doodpesten en een klein beetje had je het dan wel verdiend. Hoezo? Nou zeg, je lijkt wel een ouwe ke rel, of een wijf met zo'n neepjeskap uit een hofje. Je hebt je hele leven voor je en je praat of je tachtig bent. Freek lachte niet, zelfs niet toen Ko hem een vriendschappelijke por gaf. Zijn gezicht stond strak; waarom hij tegen Ko, die hij toch in jaren niet had gezien, ineens zoveel sprak, be greep hij zelf niet, maar nu hij een maal begonnen was, moest hij door spreken. Ko, geloof jij aan God? Hij vroeg het gejaagd, zijn adem ging sneller. Groot werden Ko's ogen. Wat heeft dat ermee te maken? Alles. Freeks hand maakte een gebaar door de lucht. Dan zou al les leugen zijn en komt niets er meer op aan. Dan bestaat er geen hemel, geen hel, geen goed en geen kwaad. Denk jij daar nu nooit over? Ko lachte even, maar de ernst van de ander ziende, hield hij het in. Neen, nooit, bekende hij ik heb nu eenmaal geleerd, dat God er wél is, maar als Hij er niet is, kan ik er nog niets aan doen. Aan doen niet, nee, Freeks stem klonk hoorbaar mat, maar dan kun je er gerust op los dieven en moorden en zwijnen, voor wie zou je het dan laten, als. Voor je zelf bijvoorbeeld, viel Ko hem in de rede, je wilt toch lan ger leven dan vandaag? Waarom, als het toch geen zin heeft? Vind jij het zo'n lolletje? Met iets van minachting en verve ling keek Ko naar zijn vriend. Wat bezielde hem? Zijn stem klonk of hij zo ruzie zou maken. (Wordt vervolgd) 3804. „Ja, het echte pionierswerk is gedaan, we zijn alweer in het stadium van verdere automatisering", viel Arend de professor bij, die zijn spijt had uitgespro ken over het verdwijnen van de romantiek. „Eigenlijk beschouwen we het traject Maan-Aarde nu reeds als weinig meer dan een bus-ritje, routinewerk". Zodra het eskader een bepaalde afstand van de Aarde bereik te, gaf Piloot Storm het teken, dat de jonge, toekomsti ge astronauten aan boord van de andere schepen ge legenheid kregen om hun theoretische kennis in prak tijk te brengen. De schepen namen wat meer afstand van elkaar en door hun momentum voortgedreven op de vaste koers konden allerlei kleine manoeuvres wor den uitgevoerd. De link-trainers en testcabines waren nu vervangen door de werkelijkheid van een echt ruim teschip en er mochten geen blunders meer gemaakt worden. Blindvliegen, korte koerscorrecties, afstandbe rekeningen, gefingeerde meteorietenschade, enzovoorts, dit alles zorgde ervoor dat de jonge cadetten zich geen ogenblik verveelden. 90. Rechter Tie heeft plaatsgenomen achter het bu reau van de Oppereunuch en neemt de geheime stuk ken door die uit de kluis zijn gekomen. De documenten bevatten vertrouwelijke gegevens over personeelsleden, en details betreffende het bestuur van het paleis. Er is niets bij over het privéleven van de Prinses of het komplot van het gestolen halssnoer. „Deze papieren zijn in orde, Opperkamerheer", zegt rechter Tie. „Ik ben speciaal geïnteresseerd in een gebeurtenis gedurende de nacht van de diefstal, waardoor de wacht op de muren rond het erkerpaviljoen tijdelijk werd weggeroepen. Maar daarvoor moet ik bij u zijn, kolonel. Leid ons naar uw kantoor". Terwijl kolonel Kang hen voorgaat, bedenkt de rechter dat hij van Kang eigenlijk niets weet: Vrouwe Hortensia en de Prinses zijn vanzelfsprekend bevooroordeeld. Zou het mogelijk zijn dat de kolonel zelf betrokken was bij het komplot? De indruk dat het complot juist tegen hem gericht was, zou dan een knappe dekmantel zijn. Kolonel Kang leidt de rechter en de Opperkamerheer binnen in zijn kantoor. Het is klein en sober ingericht, maar bizonder proper. In een hoek van het vertrek staat een zware, ijzeren kist. „Die kist bevat zeker uw papieren, kolonel", zegt rech ter Tie. „Haal ze eruit en leg alles op uw bureau". 13. Tekko kuierde intussen nog steeds door de smalle Oosterse straatjes van Algiers. Hij mijmerde over het plotselinge afscheid dat hij van zijn goede oude vriend, professor Starreveld, had moeten nemen, opdat ieder naar eigen inzicht en aanleg datgene kon gaan doen, waartoe hij zich geroepen voelde. Gedachtenloos zui gend op de lange stengel van een bloem, die hij zo jujst geplukt had, slenterde onze vriend onwillekeurig weer in de richting van de haven. Zo liep hij geruime tijd voort en hij kwam pas weer enigszins tot zichzelf, toen hij in de verte de masten en stoompijpen van de schepen ontdekte, die daarginds in de haven gemeerd „Daar sta ik nu met mijn goede gedrag" mompel de Tekko, terwijl hij zijn ogen langs de glanzende boe gen der schepen liet gaan. „Hoe kom ik zonder geld ooit van hier naar de Congo? Als blinde passagier? Nee? Dat is me te riskant Werkend passagier, dat ligt meer in mijn lijn, alhoewel het niet mee zal vallen, want ik weet natuurlijk veel te weinig af van het eigenlijke zeemansleven. Maar wie niet waagt, die niet wint. Kom aan, dat valt allicht te proberen. Waarmede ik dan te vens wil zeggen, dat alle begin heel erg moeilijk is" Hij ging van de weg een poortje onderdoor en stond toen opeens op een steiger, waar tegenover een groot zeeschip lag. „Ahoi Schip ahoi" schreeuwde Tekko en hij trachtte daarmede de aandacht te trekken van een zwaar gebaarde zeeman, die over de reeling leunde. Het bewuste programma, dat op 9 oktober vorig jaar door de VPRO werd uitgezonden, werd bekeken door ongeveer anderhalf miljoen men sen. Het waarderingscijfer was laag. Vooral vrouwen en meisjes gaven lage cijfers. Meer waardering voor het program ma was er bij de groep van vijftien- tot twintigjarigen, en bij de groep boven de 65. Het meest vernietigende oordeel was afkomdtig van mannen tussen de veertig en vijftig jaar. De VPRO ontving na de uitzending vierhonderd brieven. De helft van de briefschrijvers deelde mee als lid van deze omroep te bedanken. Dr. Hofstede meende dat het satirisch programma Zo is het en het program ma Hoepla recht hebben op een staats pensioen. „Zij hebben raids onderno men op de gevestigde orde. Zij waren de wegbereiders voor een nieuwe au tonome uitingsmogelijkheid voor de jongere generatie", vond hij. Volgens de socioloog zou „aan veel wild geraas een eind komen", als er in Nederland een wetenschappelijk onder zoek zou worden ingesteld naar de re latie tussen de persoonlijkheid van de kijker en de aard van het televisiepro gramma. Dii'oMede noemde als voorbeeld buitenlandse onderzoekingen op dit terrein, die uitwijzen, dat auto ritaire persoonlijkheden een hogere waardering dan anders geaarde men sen hebben voor wildwestfilms en sportprogramma's. Op het congres was een montage te zien en te horen van enkele controver siële radio- en televisieprogramma's, zo als een interview met bejaarden bestemd voor de vierde maar nooit uit- Geref. Kerken: Beroepen: te Grootegast, Holwerd, Leek, Loppersum en te Ulrum drs. R. Brands, laatstelijk pred. bij de Geref. Kerken Vrijgemaakt, woonachtig te Oegstgeest. gezonden aflevering van Hoepla. Enkele uitspraken tijdens een forumdiscussie. Dr. K. H. Roessingh, waarnemend voorzitter van de VPRO: „Er zijn treffende elementen in het interview met de bejaarden. Toch twijfel ik nog steeds of een dergelijk interview moet worden uitgezonden". Vijf procent van de televisieprogramma's roept weerstanden op bij een deel van de kijkers. Deze weerstanden zijn er al bij kerkelijke uitzendingen, televisie spelen en tiener- en jazzprogramma's. Zij zijn groter bij programma's als Vrij Worstelen van de TROS en Sex tant van de NVSH. Vorig jaar oktober bereikten zij een climax, toen Phil Bloom ongekleed in het programma Hoepla op het scherm verscheen. De televisiesocioloog dr. P. B. Hof stede vertelde dit zaterdag op een con gres in de RAI in Amsterdam, dat was gewijd aan „grenzen en grendels in de massacommunicatie". Het congres was georganiseerd door de vereniging voor radio- en televisieonderzoek, de vereni ging van creatieve televisiemedewer kers en de Nederlandse vereniging van journalisten. Dr. Hofstede gaf op dit congres een analyse van de reacties die de uitzen ding met Phil Bloom bij de kijkers had gewekt. „Nimmer in Nederland", zo zei hij, „behoefde een vrouw zo weinig te doen om zoveel stof te doen opwaaien". G. Stappershoef, hoofd van de oplei dingen van de NTS: „Wie niet durft, kan geen massacommunicatie leiden". Prof. mr. dr. M. Rooij, directeur van het instituut voor perswetenschappen en voorzitter van het congres: „Er zul len regelingen binnen een omroep moe ten worden vastgesteld, die de vrijheid van programmamakers duidelijk om schrijven. Ook zullen er procedures ko men, waardoor confilcten binnen een omroep op een behoorlijke manier kun nen worden opgelost". HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.30 De tafel van (half) zeven, gevar. progr. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Muz. Spectrum, door Klaas A. Postuma. NRU: 20.05 Scala Internat.: kunstkron. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Jazzpresso: jazzmuz. met comment. 23.25 Radiorama: veer tiendaags mini-magazine. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.19 Uitz. van D'66. 18.29 Nws. en weerpr. 18.46 Act. 19.00 Op de man af, pr. 19.05 Geeste lijke liederen (opn.). 19.30 Stereo: Lich te gr.muz. 20.15 Ned. Muziekdagen 1968: Overijssels Philharm. Ork. met solisten: oude en mod. muz. In de pau ze (plm. 21.00 uur): gesprekken met enkele componisten. 22.15 Literama: radiokroniek over boeken, schrijver en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22.50 Mozart, schrijver van muz. en brieven: voordr. van fragmenten uit de brieven. 23.30 Stereo: Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. 19.00 Jour naal. CVK IKOR RKK: 19.06 Ken merk, wek. act.rubr. over kerk en sa- venleving. VARA: 19.31 In kleur: Dregnet: De schietpartij, politie-TV- film. NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.50 Per seconde wijzer, quizprogr. 21.35 In kleur: De jonge Onderzoekers (II). NTS: 22.15- 22.20 Journ. NEDERLAND II NTS: Pipo de clown. 19.00 Journaal. KRO: 19.03 Hello: Mr. Satchmo: mu zikaal progr. gewijd aan Louis Arm- strond. 19.53 Godsdienstig praatje. NTS 20.00 Journ. KRO: 20.20 In kleur: Drie hoek en vierkant, een Tsjechisch teken filmpje. 20.30 Bioscoopsuccessen van weleer: Casablance, speelfilm uit 1943. NTS: 22.15 Journ. KRO: 22.20-00.05 Warrendale, doc. film over geestelijk ontspoorde kinderen. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Li. gr.muz. (8.30 - 8.35 De groenteman). 8.50 Morgenw. NRU: 9.00 Uitgebr. reportages. 9.35 Waterst. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Re naissance (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Stereo: Kinderkoor met orkest. 12.26 Med. voor land- en tuinb. 12.29 Over- heidsvoorl.: Uitzending voor de landb. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojourn. NRU: 13.30 De lichte Muze be licht: filmmuz. 14.30 Prix Italia: Orkest van Radio Krakow met koor en solis ten: mod. muz. (opn.). AVRO: 15.00 De paarse chevalier, hoorspel. 15.35 uur Nederlandse Muziekdagen 1968: Ra- dio-kamerork. en solist: mod. muziek. 15.45 Nederlandse Muziekdagen 1968: Inl. tot Muziekbegrip, muz. lezing. 16.00 Nws. 16.02 Ned. Muziekdagen 1968: Pia norecital: mod. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixieland-muz. (gr.). 17.30 Li. gr.muz. voor de tieners. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Mod. orkestmuz. (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Act 7.45 Volksmuz. (gr.). 8.00 Nws. 8.11 Gr.muz. 8.14 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.15 Stereo: Klass. vioolconcert (gr.). 9.40 Schodlradio. 10.00 Theologische Etherleergang. 10.35 Stereo: Ned. Mu ziekdagen 1968: Sopraan en fluit: mod. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalfi tot twee: gevar. progr. (plm. 12.22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.). 14.05 Schoolra dio. 14.30 Pizzicato: muz. middag-maga zine. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overheids- voorl.: Het dagelijks leven in de Ned. Antillen. Een serie klankbeelden van Raymundo Debrot. Cultuur en ontwik keling van Bonaire. 17.10 voor de kinde ren. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Ned. Ar tiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.03 Klink-klaar, zonder nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.03 Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevar. platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16,00 Nws. 16.03-18.00 Mix!: licht platenprogr. (17.00 Nws.). MAANDAG 6 MEI 1968. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teravond). 10.20 Sportjöurn. 11.35 Skaat en muz. 12.00-13.30 Act.-kron. 16.40 Journ 16.45 Kookrubr. 17.05 Rep. 17.40 Woninginr. adv. 1.800-18.05 Journ. (Re gion progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Hafenkrankenhaus, TV-serie. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Volks liederen. 18.10 Astrologisch progamma. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 Dr. Bill Baxter, TV-film. 19.40 Brieven- beantwoording). 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Rep., analyses en meningen. 21.00 Wedstrijdspel. 21.45 Filmreporta ge. 22.30 Journ., comment, en weerbe richt. 22.50 Filmrep. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 Das verlassene Dorf, TV- film. 18.50 Filmfragm. 19.27 Weerber. 1.930 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de prot. kerk. 20.15 Filmrep. Aansl.: Nws. 21.00 Apus Weg ins Leben, Idi- sche speelfilm. Aansl.: Filmkritieken. 23.10.Nws. en weerber. i~kver een kleine week worden in Can- nes de trossen weer losgesmeten: op vrijdagavond 10 mei opent het marmeren filmpaleis zijn deuren voor het 21e internationale filmfestival. Over het programma is hog steeds weinig bekend; wel staat vast dat Zweden in de figuur van filmmeester Ingmar Bergman duidelijk aanwezig zal zijn. Aan Bergman wordt een retrospectief gewijd en bovendien zal zijn jongste film „Het uurvan de wolf" op het doek komen. Gesteld mag dus worden, dat er voor de zoveelste maal heel wat geschreveh en gesproken zal worden over de mysticus van Stockholm; zijn jongste film, die de met „Persona" in gezette nieuwe richting volgt, geeft daar ook alle aanleiding toe. nmmttmw Ingmar Bergman blijft een van de meest beroddelde filmers ter wereld. Sommigen zien een genie in hem, an deren maken hem al jaren voor een dwaas of op z'n hoogst een getalen teerde charlatan uit. Tegen deze ach tergrond is het verhelderend het boek „L 136" te lezen. Het werd in 1964 door de Zweedse schrijver-cineast Vil- got Sjöman geschreven en het kwam onlangs in een goede vertaling (al thans in duidelijk Nederlands gesteld) bij de uitgeverij Bruna in de serie Grote Beren uit. „L 136" is een dagboek mét Berg man en de titel slaat op het produk- tienummer van Bergman's 25e film „De Avondmaalsgasten". De verfil ming van het verhaal over een twij felende dominee, die door een van zijn vrouwelijke parochianen wordt be laagd, is door Sjöman van dag tot dag gevolgd en in een 283 pagina's tellen de reportage heeft hij de karakter-be schrijving van zichzelf geplaatst naast de visie, die hij op zijn vriend Berg man heeft ontwikkeld. Sjöman bewondert Bergman en dat gevoel slaat soms in een devote adora tie over. Van Bergman zelf, die zich meestal voor journalisten verstopt en die om maar iets te noemen filmcritici beschouwt als mensen die je principieel nooit antwoord moet ge ven, kom je via de schrijver wel het een en ander te weten. Zo vertelt Ing mar ergens hoe bevrijdend het werkt je vijanden in je fantasie te vermoor den, door in een film hun karikatuur te tekenen. Dat is zijn voortdurend beoefende wraakzucht. Sjöman tekent het volgende aan: „Voor Ingmar hebben buitenlandse rei zen nooit betekend de horizon verrui men en nieuwe perspectieven; integen deel, ze hebben hem nachtmerrieach tige gevoelens van onveiligheid en angst gegeven, een gevoel van de wereld ingesmeten te zijn... die vreemde wer kelijkheid waar hij geen vat op kan krijgen; de Timoka werkelijkheid". (Waarbij men zich waarschijnlijk Ti moka als onwerkelijke stad uit „De grote stilte" zal herinneren. Uiteraard moet dit soort boeken het hebben van de kleine details. De gro te uitspraken zijn reeds bekend en we willen dus weten hoe de meester zich tijdens het filmen ten opzichte van zijn omstanders - acteurs, actrices en tech nici - gedraagt. Sjöman doet echt geen moeite ons die ondergeschikte eigen aardigheden te verbloemen. Zo is de grote Bergman op een gegeven ogen blik kinderlijk blij als hij Greta Gar- bo heeft ontmoet. Ze heeft hem in de studio opgezocht en hij zegt later over haar: „Haar stem is zo zacht en fijn. Met een klein schurend geluid, dat maakt het juist zo interessant. En haar ogen! En die stille humor. Ze praat langzaam als ze lacht, het bloed trekt uit haar wangen weg, klopt fijn tjes onder de tamelijk harde laag ma- ke-up; en tegelijkertijd gloeit er iets in haar ogen. Er is nog niets uitge blust in haar. Het is er no.e allemaal". En hij voegt daaraan op andere kennismakingen doelend toe: „Nu heb ik in elk geval drie institu ten onder mijn tijdgenoten ontmoet: Mariene Dietrich, Igor Strawinski en Greta Garbo". En wat die omstanders betreft, geeft Bergman vervolgens vijf gedetailleerde manieren om acteurs en actrices gek te krijgen. Bergman een genie of 'n charlatan? Het blijft een open vraag. Sjöman's doorleefde document geeft soms wel iets van een antwoord. Wonderlijk of misschien juist begrijpelijk genoeg in beide richtingen. Voor hen, die Berg man willen zien, is het zeker een boek om te lezen. DEN HAAG Op 1 juli 1967 bedroeg het aantal deelnemers aan het spaar- plan De Zilvervloot ongeveer 676.000. Tezamen hadden zij op die datum een tegoed bijeengespaard van rond 524 miljard gulden. Het gemiddelde spaar tegoed per deelnemer is, ten opzichte van 1 juli 1966 gestegen met ongeveer tien procent, namelijk van plm 700 tot 775 gulden. Deze cijfers zijn ontleend aan een enquête bij de spaarinstellin- gen over de periode van 1 juli 1966 tot 1 juli 1907. In deze periode ontvingen ongeveer 109.000 deelnemers 'n spaar- premie, tegenover rond 55.000 in de periode 1 juli 1965 tot 1 juli 1966. Er kan premie worden uitbetaald bij voltooiing van een termijn van 6 tot 9 spaarjaren, bij huwelijk of overlijden van de spaarder of bij het overlijden van een der ouders van de spaarder. In 1967 werd voor het eerst premie uitbetaald aan spaarders die de maxi mumtermijn hadden voltooid. Uit een analyse van de uitbetaalde premies is gebleken dat in ongeveer 30.000 geval len premie is verleend wegens beëindi ging van de jeugdspaarovereenkomst door voltooiing van de maximumter mijn van 9 spaarjaren. Dit verklaart mede de sterke toeneming van 't aan tal premie-uitbetalingen in het ver slagjaar. Dit laatste feit heeft er ech ter toe bijgedragen dat voor het eerst sinds de start van de Zilvervloot het to tale aantal Zilvervloot-spaarders is te ruggelopen, en wel van rond 704.000 per 1 juli 1966 tot rond 676.000 per 1 juli 1967, ondanks het feit dat er in het ver slagjaar ongevear 100.000 nieuwe deel nemers zijn toegetreden. DEVENTER In de vergadering van commissarissen en raad van be stuur van de LTL drukkerijen (LTL- press) n.v. in Deventer is besloten aan de algemene vergadering van aandeel houders een dividend over 1967 van 7Vt procent voor te stellen (v.j. zeven pet). De op 14 maart versterkte tussentijdse mededelingen over het bedrijfsresultaat blijvend volgend de directie onvermin derd van kracht. Door een incidentele bate is de uiteindelijke winst gunstiger geworden. Dit heeft mede geleid tot het hogere dividendvoorstel. (Het be drijf is voortgekomen uit een fusie tus sen drukkerij Jan de Lange in Deven ter, H. Tulp in Zwolle en L. van Leer te Amsterdam. De aandelen worden in courant verhandeld. ROTTERDAM Vooruitlopend op het jaarverslag, dat in de tweede helft van mei zal uitkomen, deelt de raad van beheer van Phs. Van Ommeren n.v. mede, dat de resultaten over het boekjaar 1967 tot voldoening stemmen. Het saldo van de bedrijfsrekeningen (zeeschepen, kustvaartuigen, binnen schepen, tankopslag en agentuurbedrijf) is in 1967 gestegen, terwijl de lasten verminderden. Hierdoor nam de netto winst ten opzichte van 1966 met twintig procent toe. ZAANDAM De omzet van het de- tailbedrijf van Albert Heijn n.v. was over de periode 1 januari t/m 20 arpil 1968 circa 18 procent hoger dan over de overeenkomstige periode van 1967. Deze omzetstijging is deels te danken aan de omzet van nieuw geopende za ken, deels aan verdere omzetstijging in de reeds langer geopende zaken. Over eenkomstig de verwachting, is deze laatste groei, met name voor de oude re vestigingen, lager dan in de over eenkomstige periode van 1967. De tota le netto-winst over de verstreken perio de is, vergeleken met de overeenkom stige periode van vorig jaar, iets ho ger. „Daar van het lopende boekjaar nog slechts 4 maanden verstreken zijn, kunnen wij ten opzichte van de ver wachtingen voor het gehele boekjaar vooralsnog niet verder gaan dan het geen in het jaarverslag over 1967 daar omtrent is vermeld", aldus de directie in de vandaag gehouden jaarvergade ring. ZEIST De omzetteruggang van ca 20 pet in 1967 bij de nv Gero Zilverfa- briek te Zeist is ook in andere landen voelbaar geweest. Dit internationale conjunctuurverschijnsel was vrij alge meen en uitte zich in een zekere terug houdendheid bij het publiek. Onderzoe kingen bij Gero hebben uitgewezen dat er in de detailhandel een algemene tendens bestaat naar verlaging van de voorraden, waardoor de omzetsnelheid bij de zilverfabriek belangrijk is toege nomen. Ook in 1968 heeft dit aanhou den van lage voorraden in de detail handel zich nog niet geheel gewijzigd. Het bedrijf zal echter door verdere kostenverlagingen trachten het resul taat te verbeteren. Omtrent de ver wachting voor dit jaar kan op dit mo ment geen voorspelling worden gedaan omdat de verkoop in het tweede half jaar van 1968 van beslissende beteke nis is. Dit deelde de directie van de Gero mee op de aandeelhoudersvergadering in Zeist. Het marktaandeel is in 1967, aldus de directie, gehandhaafd geble ven, waarbij het echter is opgevallen dat de duurdere artikelen (het zoge naamde Gero-Zilvium) zelfs in omzet niet onbelangrijk is toegenomen. De concurrentie is vooral merkbaar in de sector van de goedkopere artikelen. De Gero hecht nog altijd een grote waarde aan de exclusiviteit van haar modellen. De twee nieuwe modellen die in 1967 aan het programma zijn toege voegd blijken goed verkocht te worden. De directie gelooft dat de trend van in krimping van de voorraden in de de tailhandel wel tot staan zal komen. Bij een aantal afnemers is dit nu reeds het geval. V

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2