Duidelijke tendens naar meer sbotv .Wim Kan aarzelt Dit zeggen de collega's: Macabere juridische strijd met nazi 's Robert beloond Advocaat brengt verslag uit van werk in bezettingstijd OPSTAND VAN ARBEIDERS MET TERREUR NEERGESLAGEN Pootje baden Enorm massaal Milde spot Uitbreiden VIJFENTWINTIG JAAR GELEDEN Beetje moe ingezien Uet drama begon op donder dagmiddag 29 april 1943, 's middags om twaalf uur. Op de telexen van de Nederlandse kranten verscheen een speciaal bericht van generaal Christian sen, de commandant van de Duitse troepen in Nederland: het voormalige Nederlandse of ficieren- en onderofficierenkorps zou in krijgsgevangenschap naar Duitsland worden gedeporteerd. De militairen moesten zich zelf komen melden. STARTMOTOR POLITIEK CABARET LOOPT OP ZIJN LAA TSTE BENEN Het politiek-satirische cabaret is stervende. Het is een constatering met een vraagteken, maar de ziekteverschijnselen maken de overlevingskansen miniem. Jaap van der Merwe heeft zijn cabaret opgedoekt, voorlopig voor een half jaar, zegt hij misschien wel langer. Sieto Hoving heeft dit seizoen een paar maanden eerder afgesloten dan gebruikelijk. Lurelei heeft het afgelopen seizoen met reprises gedraaid en zal komend seizoen overslaan. Frans en Fiet Koster gaan hun cabaret komend seizoen verbouwen tot een gróte-zaalproduk- tie. En Wim Kan? Ja, zelfs over het instituut van het abc-cabaret gaan de wild ste geruchten. Het komende programma van Wim Kan (57) zou zijn laatste Zijn. WIM SONNEVELD ...neus voor veranderingen. SIETO HOVING ...in volle overtuiging bezig... PAUL VAN VLIET ...er is geen malaise... FIET KOSTER ...ze raken overvoerd... GERARD COX ...je moet het goed verkopen... JAAP VAN DER MERWE „.ik ben een beetje moe... ERIC HERFST ...tijdig ingezien... Over dit vraagteken discussiëren wil Wim Kan liever niet. Er over na denken wel. Tenslotte formuleert hij deze aarzeling: „Dank voor uw interesse in onze zaak. Zoals u misschien weet hopen wij op 1 juli a.s. met een geheel nieuw cabaret te starten, waaraan ik op het ogenblik zit te werken. Het zou wel heel droevig zijn gesteld met de toe komst van ons abc-cabaret dat op 15 augustus 32 jaar hoopt te bestaan als het afhankelijk zou zijn van de eb- en vloed bewegingen welke zolang ik dit vak uitoefen, steeds merkbaar waren in onze politieke zeeën". „Nederland wordt op het ogenblik verblijd of het gaat gebukt onder een kabinet van vrijwel allemaal „nanoni-mini", die dagelijks onbekender lijken te worden. Indien u dus uitgaat van de veronderstelling dat er momen teel een verminderde belangstelling, zou bestaan voor het politieke cabaret, dan zou dat wel eens aan de bovenge noemde toestand te wijten kunnen zijn". „Maar buiten de huidige eb-situatie in de Nederlandse politieke zeeën, waardoor zwemmen daarin misschien wat moeilijk wordt, maar even pootje baden toch aantrekkelijk blijft, zijn de huizenhoge golven in ons leven van vandaag zo inspirerend lach- en weerzinwekkend tegelijk dat je hier over een hele avond zou kunnen scha teren of huilen. Om te trachten dit te realiseren ben ik nu bijna dag en nacht in de weer met de zwarte pen en het witte papier". „Of dat moeilijk is vraagt u. Ach, de woorden liggen klaar, ik moet ze alleen nog in de goede volgorde trach ten te plaatsen. Of dat lukken zal, ik weet het echt niet De koe eet gras maar zal het eenmaal melk worden?" „Een goed hedendaags cabaret zou je op die ochtend van de première moeten schrijven, 's middags repete ren en 's avonds moeten opvoeren, als er tenminste tussen 18 en 20 uur geen wereldschokkende veranderingen be kend worden gemaakt". „Tenslotte de vraag of ik van plan ben er na dit programma mee op te houden. Tweeëndertig jaar lang heb ik vijf minuten voor de première gedacht „ja!" En vijf minuten daarna „neen" Ik leef nu in de sfeer van vijf minuten voor de première. Dit was standpunt, Goedemorgen". Tot zover Wim Kan. De impresario van het abc-cabaret de heer W. van Liempt, voegt daar dit aan toe: „De situatie lijkt ongunstig, maar na dit programma zijn we drie, vier jaar ver der. Dan kan je nu toch niet al weten dat je er dan mee ophoudt". Maar ook hij constateert uit de ver klaring van Wim Kan een verschuiving van politiek naar amusementscabaret. Een verschuiving die vrij algemeen is, niet alleen uit commerciële noodzaak maar ook omdat er na „Zo is het..." mentaal veel is veranderd. Wim Sonneveld „Ik heb altijd een neus gehad voor wat afgelopen is" zegt: „Het politieke cabaret is afgelo pen. Er gebeuren teveel grote dingen waar de mensen vooral door de te levisie enorm massaal mee worden geconfronteerd. Dan wil je als je uit gaat niet nog eens met je neus op die dingen worden gedrukt. Ik geloof wel in cabaretjes, maar dan in amuse mentsgelegenheden, zo er tussendoor". Een paar jaar geleden heeft het he kelcabaret een enorme bloei meege maakt De sfeer van de rokerige kel dertjes waar de exclusiviteit van de kritiek werd bedreven, groeide snel naar buiten. De protestsong, Hoepla, de NVSH, een paar wonderlijke verkie zingen met de daarop volgende politie ke discussie, de (niet alleen commer cieel) groeiende invloed van de jonge ren; het zijn een paar van de onge twijfeld vele verschijnselen die voor het politieke cabaret ziektebeelden zijn. En dan de televisie. Dit medium komt bij alle cabaretiers die naar de situatie van het cabaret zijn gevraagd als argument steeds weer terug. In de provincie heeft dit medium het caba ret gestimuleerd, maar In de Randstad juist niet. Het zijn fase-verschijnselen. De provincie is altijd een slag achter geweest. „VTfONDERLIJK dat ik na zoveel jaren hun gezichten met vergeten kan. Hun dodelijk bleke verstrakte gezichten, hun ogen waaruit de radeloze angst of de doffe berusting sprak en soms de moed van de wanhoop. Marcus Vleeschdrager. Zijn misdrijf was dat hij tomaten kocht toen fruit voor Joden was verboden. De „groenen" hadden hem op heterdaad betrapt. Ik kreeg Marcus Vleeschdrager vrij, maar later werd hij bij een razzia met zijn hele gezin gegrepen en gedeporteerd naar de gaskamers van Polen. indruk, dat ze zich bij het cabaret ge noeg vermaken. Het publiek dat je krijgt wordt daardoor selectiever, klei ner ook". „In de loop van dit seizoen is het merkbaar geworden dat men minder hard loopt voor satirisch cabaret. Ik kan natuurlijk niet helemaal beoorde len of kwaliteit of genre de oorzaak is. Ik heb de afgelopen vier, vijf jaar tel kens minstens één nieuw cabaret ge maakt. Ik ben een beetje moe. Ik denk dat ik een half jaar of nog langer er van af zal zien om iets voor te berei den". Jaap van der Merwe is de enige die de concurrentie van het gesubsidieer de toneel noemt. Het zegt daarover: „De keuze van stukken is veel beter geworden. En dan, als de mensen moeten kiezen tus sen wat in een cabaret in vier minu ten wordt afgedaan, terwijl dat in een stuk een hele avond lang wordt uitge diept, dan kiezen ze voor het laatste. Daar kunnen ze meer van meenemen, weet u wel". Het hebben van een eigen theatertje Jaap van der Merwe noemde het al maakt voorzichtig in uitlatingen. Sieto Hovings Tingel Tangel is niette min een veel gevraagd theatertje. De man die politiek cabaret in het klein tien jaar geleden in Nederland introdu ceerde, is er zelf in maart mee opge houden. Hij zit nu op zijn Friese boer derij aan een nieuw programma te werken. Bij hem wordt het teruglopen van de publieke belangstelling meer ge zien als een artistieke moeilijkheid dan als een crisis bij zijn publiek. Hij is overigens niet bereid dat toe te geven: „Ik ben in volle overtuiging bezig aan het volgende programma „Ik heb u lief m'n Nederland". Wij hebben een cabaret dat op de maatschappij is ge richt. Ik vind juist dat het publiek enorm is vooruitgegaan. Door de tv worden ze overal met hun neus boven op gedrukt. Daardoor is het werkter rein eerder vergroot dan verkleind". Mr. Paul van Vliet heeft met zijn cabaret Pepijn daarvan ruimschoots geprofiteerd. Naast vier maanden Den Haag, heeft hij nu drie succesvolle maanden in de provincie achter de rug. Hij zegt: „Wij zijn overigens niet zo erg politiek. Ik geloof trouwens wel dat de mensen iets meer uit zijn op amu sement en minder problemen. Milde spot, dat is geen vitriool in open won den. Er is volgens mij geen malaise; bij wie dat wel gebeurt gaat het om persoonlijke of artistieke kwesties". Een veel scherper geluid komt van Jaap van der Merwe, „maar ik heb ook geen theater om m'n nek hangen; ik ben niet verplicht om het volgend seizoen te vullen". Over het politieke cabaret: „Ik heb het gevoel dat het publiek uit elkaar drijft naar pmusementspubliek en naar de groep die echt wat wil horen. Van de amusementsbezoekers heb ik niet de Eigenaar van een ander theatertje is Eric Herfst. Hij heeft tijdig ingezien dat de enige mogelijkheid om het pu bliek te houden de verandering is. De musical De Stunt is zo'n verandering, een reprise van oude successen „Oud zeer" is dat ook. Evenals een nieuw gezelschapje komend seizoen in het Lurelei theatertje: Adèle Bloemen- daal, Frans Halsema en Gerard Cox. De twee laatsten hebben voor hun ko mend programma „Met blijdschap ge ven wij kennis" de NV Spot opgericht om het economisch risico te dekken. Gerard Cox: „Dat is overigens een normale zaak geworden hoor. Lurelei heeft dat ook gedaan. De Stunt ook; het is in de praktijk het handigste". De NV Spot is een begin in een on zekere situatie. Gerard Cox: „Voor mij is het uitgesloten cabaret te brengen zoals nu wel gebeurt: zichzelf zitten kietelen en glimlachend de zaal verla ten. Iedereen denkt dat men ongestraft naar cabaret kan gaan. Misschien is wel allemaal te veel grote-zaalwerk ge worden, waardoor het moeilijk is een geëngageerde voorstelling te geven". „Je moet het goed verkopen, daar ben ik helemaal niet tegen. Maar de nadruk op amusement betekent niet dat je niet ongevaarlijk kunt zijn. Je moet het te genwoordig verpakken in de kolderieke sfeer. De mensen aan het lachen ma ken hoort er wel degelijk bij". Het is een feit waarmee bijvoorbeeld ook Frans en Fiet Koster het komend seizoen uitgebreid rekening gaan hou den. Een paar jaar geleden al hebben ze hun Haarlemse zaaltje aan de kant gedaan. Nu gaan ze hun gezelschap uitbreiden met vijf man om als grote- zaalproduktie door het land te trek ken. Fiet Koster: „De mensen gaan graag uit, om iets plezierigs te horen. Het cabaret dat wij doen valt geluk kig in die omschakeling, het licht sati rische valt in de smaak. Het echte po litieke cabaret hebben wij nooit ge daan. Ik dacht ook niet dat dit zo ont zettend grote mogelijkheden heeft. Het lijkt wel of politiek in cabaret een soort anti-reclame is geworden. Ik denk dat de tv daar schuld aan heeft. De mensen weten het langzamerhand wel, ze raken overvoerd". De meningen zijn, naar goed Hol lands gebruik, verdeeld. Niettemin is de tendens duidelijk: van politiek ca baret naar cabaretshow. Het is een ont wikkeling die het doel van het satirisch WIM KAN ...ik weet het niet... cabaret de geestelijke mobilisatie van de massa tegelijk opvolgt en doorkruist. Geen bittere tranen, geen vreugdegehuil gewoon iets om reke ning mee te houden. Dit is een van de vele trieste ge schiedenissen, die mr. Benno Stokvis heeft vastgelegd in zijn boek Advo caat in Bezettingstijd", dat binnenkort bij Polak en Van Gennep zal verschij nen. Het is het relaas van een nu on wezenlijk lijkende juridische strijd met de Duitsers over het steriliseren van gemengd-gehuwde joden en het arise- ren van joodse Nederlanders. Het was een strijd tussen voortleven zonder ster of., een vrijwel zekere dood in een Duits concentratiekamp. De ge vechten die Benno Stokvis en ongeveer 25 collega's voerden tegen een wrede, onberekenbare vijand, hadden lang niet altijd succes. Er werd gewerkt met valse of vervalste documenten. Met kunst- en vliegwerk slaagde hij erin vele tientallen mensen uit de han den van de Duitsers te halen. Hij moest daartoe contact onderhouden met Ger- trud Slottke, Lages, Calmeyer en an dere gevreesde machthebbers van die tijd. Merkwaardig vooral waren de veelvuldige contacten met Calmeyer, die wel wilde meewerken, maar zelf gevangen zat in het systeem. „Hij bevond zich in een situatie, waarin hij faalde als mens, wanneer hij zijn plicht deed als ambtenaar, en faalde als ambtenaar wanneer hij naar zijn mensenplicht handelde. Hij eiste dat men hem deskundig bedroog". Dat gebeurde onder meer met steriel- verklaringen van gemengd gehuwde jo den, die met zo'n verklaring niet wer den gedeporteerd. Mensen als professor Roegholt en professor Van Boudewijk Bastiaanse tekenden honderden sterili- teitsverklaringen, terwijl er in het ge heel geen operatie was verricht Bij het „ariseren" ging het erom wij ziging van de registratie als Jood te krijgen. Vakkundig vervalste afstam mingsbewijzen moesten er aan te pas komen om bij het zogenaamde „Cal- meyeren" een kans te maken. Benno Stokvis doet nauwgezet en zakelijk verslag van de macabere juri dische gevechten met de vijand. Juist daardoor komt het waanzinnige van het verderfelijke systeem zo goed tot uiting. Het is van groot belang dat ook dit facet van de oorlog door een bij uit stek deskundige in boekvorm werd vast gelegd. Robert Schippers uit Vlaardingen leest de inscriptie graag met commissaris dr. C. N. Peijster mee: „Aan Robert Schippers voor zijn be toonde activiteit en oplettendheid." De achtjarige Robert wist donder dag te voorkomen dat zijn vriendin netje Marjoleintje van der Jagt zou worden aangerand. De pohtie had hem en zijn moeder gisteren naar het hoofdbureau laten komen om hem voor zijn oplettendheid te belonen. x De plaquette met inscriptie, maar vooral ook de elektrische trein vielen in de smaak bij Robert, die door de commissaris ten voorbeeld werd ge steld aan alle kinderen. Stakers waren machteloos ■mmsmm. De vaderlanders waren na drie jaren bezetting heel wat gewend van de Duit sers, maar dit leek te onwaarschijnlijk: door een bericht van enkele regels dachten de Duitsers driehonderdduizend mannen in gevangenschap te kunnen brengen. Zonder enige organisatie of voorbereiding kwam er in enkele uren een geest van actief verzet over Ne derland. Men greep naar het enige wa pen dat een onderworpen volk rest: men ging staken. De staking was een wonderlijke ge beurtenis. De arbeiders van de Stork- fabrieken in Hengelo, die tijdens de middagpauze het bericht vernamen, wa ren zich geen van allen bewust dat zij de startmotor zouden worden van een gigantische verzetsactie. Overdonderd door de Duitse terreurmaatregel keer den zij na de pauze terug in de fa briekshallen en zij bleven over de maat regel napraten, ook toen de sirene de hervatting van het werk aankondigde. In een van de hallen riep toen een man: „Jongens, dat nemen we niet, la ten we gaan staken". Een zucht van verlichting ging door de hal en van daar naar alle afdelin gen van het bedrijf: „Dat was het!" Binnen het kwartier dromden duizenden arbeiders naar buiten en niemand zelfs de leiding niet zei hun dat zij beter weer aan het werk konden gaan. Een half uur na het beëindigen van de middagpauze wisten alle grote indus trieën in Hengelo: „Stork is plat". Toen waren er ook al telefoontjes naar Enschede en Oldenzaal gegaan: „Hen gelo staakt, staak mee!" De Duitse bezetters werden door de staking volkomen overrompeld; zij had den gedacht dat zij na drie jaren de Nederlanders tot slaven hadden ge maakt. Toen Himmler zijn plan om de Nederlanders naar Duitsland te depor teren aan Hitler had voorgelegd, was er zelfs niet over de mogelijkheid van een Nederlands verzet gesproken. Voor dat de maatregel werd gepubliceerd, was rijkscommissaris Seys Inquartvoor een korte vakantie naar Duitsland ver trokken en politiechef Rauter, die bij afwezigheid van Seys Inquart de hoog ste bezettingsautoriteit in Nederland was, kreeg bij het horen van de sta- kingsberichten een zenuwaanval. Direct nadat in Oost-Nederland stakingen waren uitgebroken kwam het tot paniek onder de bezetters. In Amsterdam, waar de staking geen weerklank vond, raakte een Duitse militair zo overstuur, dat hij een handgranaat tussen de mensen smeet. Deze unieke foto laat zien hoe in de middag van 29 april 1943 de mensen in Amsterdam wegvluchtten, nadat de granaat was ontploft. Het brein van Rauter wist maar één antwoord te vinden: „Terreur, dood vonnissen aan de lopende band, execu ties op de hoeken van de straten". Voor deze terreur had Rauter politie- standrecht nodig, want orde moet er zijn, ook als men met mitrailleurs op weerloze mensen wil gaan schieten. In grote opwinding ging Rauter telefoon gesprekken met Duitsland voeren. Op- perbeul Himmler kreeg het benauwd in Berlijn! Als de Nederlandse staking oversloeg naar België en Frankrijk, zou dat En geland en Amerika kunnen verleiden tot het vormen van het door de Duit sers zo gevreesde „Tweede Front". Rauter ging aan de slag, maar er waren met deze formaliteiten enkele kostbare uren voor de Duitsers verlo ren gegaan: in alle windstreken van Nederland waren fabrieken en bedrij ven leeggestroomd en in de noordelij ke provincies vonden de boeren de maat ook vol. Het klinkt nu, 25 jaar later, mis schien wat kinderlijk, maar in die eer ste uren leek het er op dat de staking succes zou hebben. Het was toen hele maal niet zo onwaarschijnlijk dat de geallieerden een algemene chaos in Ne derland zouden benutten voor het vor men van het Tweede Front Het was een griezelige gok die door de dood kon worden gewonnen en in de eerste uren stonden vooral de leiders van de Nederlandse fabrieken en be drijven voor huiveringwekkende beslis singen. Onmiddellijk na het afkondigen van het politiestandrecht rolden Duitse patrouilles de directiekantoren binnen en zij eisten lijsten van de stakende personeelsleden. De meeste directies en bedrijfsleiders gedroegen zich moedig en loyaal, zelfs toen bekend werd dat de eerste doden al waren gevallen. De arbeiders be heersten inmiddels gedurende enkele uren de straat. Omdat samenscholingen met vijf man of meer werd verboden en omdat de Duitse patrouilles in het wilde weg door de straten begonnen te schieten, verdwenen de meeste stakers in hun huizien. Daar kwamen ze alleen met hun angsten en hun twijfels: „Als de spoorwegen en de ambtenaren niet meestaken, is het een verloren zaak", zeiden ze tegen hun vrouw. In Den Haag gingen de meeste amb tenaren stipt aan hun werk en ook de spoorwegen waren uiterst voorzichtig. Een spoorwegtelefoniste in Utrecht poogde de staking te forgeren door te lefonisch gefingeerde stakingsbevelen door te geven. Het meisje werd uitge leverd aan de Duitse politie en de spoor wegdirectie kondigde af, dat de trei nen zouden blijven rijden. De laatste hoop van de stakers richt te zich op Londen, 's Avonds om acht uur kroop men achter zijn radiotoestel: Radio-Oranje hield ter gelegenheid van de verjaardag van prinses Juliana een soort nationaal programma en de sta kers konden luisteren naar de stemme tjes van prinses Beatrix en prinses Ire ne. Vrij laat kreeg de regering in Lon den het bericht van de stakingen door. Men vroeg aan Churchill of er een mo gelijkheid bestond dat op zeer korte termijn een Tweede Front in Nederland zou worden gevormd. Churchil zei dat het onmogelijk was, waarop de Neder landse regering besloot de hele staking te negeren. Enkele dagen later, toen er al ruim honderd Nederlanders op straat waren neergeknald en toen duizenden Neder landers onderweg waren naar Duitse vernietigingskampen, kwam minister president Gerbrandy met een officiële regeringsverklaring voor Radio-Oranje. Wie deze verklaring 25 jaar na dato nogmaals herleest, ontdekt hoeveel er in de afgelopen kwart eeuw is veran derd. Vanuit het veilige Londen com mandeerde Gerbrandy de met de dood bedreigde Nederlanders wat zij al dan niet hadden te doen. De staking noem de hij niet eens, hij gaf alleen maar vage aanwijzingen, die arrogant en be lachelijk waren voor iemand die een poging had gedaan zich een beel te vor men van de werkelijke toestand in 't bezette Nederland. De openlijke Duitse terreur onder 't mom van politiestandrecht duurde vijf tien dagen. Drie dagen na het uitbre ken van de stakingen was het al dui delijk dat de stakers machteloos wa ren. Maandag 3 mei gingen vele arbei ders moedeloos weer aan het werk. Soms bleek toen dat een dozijn colle ga's was neergeschoten, soms was de directeur, de bedrijfsleider of een ander staflid vermoord. Soms ook hadden de Duitsers alleen maar gedreigd met het neerschieten van gevangengenomen sta- ers of directieleden. Op het platteland van Groningen en Friesland werd de staking het langst volgehouden. In Makkum schoten .de Duitsers achttien mensen op straat dood, onder wie een jongen van dertien jaar. Om de taaie tegenstand van de noordelingen te breken, vergrepen de Duitsers zich soms aan mensen die in hun kleine gemeenschap toonaangevend waren. In honderden Nederlandse gezinnen, die zich tot dan toe vrij veilig hadden gewaand, was rouw gekomen. In heel Nederland kwam een groeiend begrip dat men in deze waanzinnige strijd geen buitenstaander mocht blijven. In mei 1943 kreeg het Nederlandse verzet zijn grote impuls. Toen de Duit sers de Joden overvielen, was men geestelijk en organisatorisch niet rijp geweest. In mei 1943 werd begonnen aan de opbouw van een gigantische on derduikorganisatie. Die draaide weldra op volle toeren, want de Duitsers ble ven toeslaan: na het leger, werden 3600 studenten gedeporteerd en op 7 mei moesten alle mannen tussen de acht tien en 35 jaar zich melden voor „ar beidsinzet in Duitsland". Rauter wist van geen ophouden: op 13 mei 1943 beval hij, dat alle Neder landers hun radiotoestel moesten inle veren. Dertien dagen later dreunden de laarzen van Aus der Fünten en andere bloedhonden door het Amsterdamse get to en dertienduizend Joden werden ia veewagens rechtstreeks naar de gaska* mers gedeporteerd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7