Stuntvliegen tussen toppen van twee hoge gebouwen „Zich te intensief aan zijn werk wijden is heus geen ziektemaar een vergeeflijke zwakte" Sterkere duinen door stikstof- bemesting „Deportaties van Joden uit Nederland vrijwel zonder strubbelingen" ZAAK-VAN HET REVE TE BOEK GESTELD TV-SCHERM OP POSTZT IN MEI 1969 GROTE RACE OVER DE OCEAAN MANAGER, DIE ZELF TWAALF UUR PER DAG IN TOUW IS, MEENT: Voorbeeld Ontwikkeling Twaalf uur De god van je tante Dr. Robert Kempner in nieuw boek: Het Empire State Buiding in New York, het hoogste gebouw ter wereld. ficussen 4 en 11 mei volgend jaar zijn er tien- -■ duizenden guldens te verdienen voor de gene. die het snelst de luchtreis maakt tussen de top van het hoogste gebouw ter wereld, het Empire State Building in New York, en de top van het hoofdpostkantoor in Londen. Deze unieke luchtrace is uitgeschreven door het Engelse dagblad Daily Mail. De wedstrijd is georganiseerd als herdenking van de eerste non stop-vlucht over de Atlantische Oceaan, vijftig jaar geleden. Alle vormen van luchtvervoer zijn toegestaan en de wedstrijd is ook open voor passagiers van gewone lijnvluchten. Er is een prijzenpot van ruim 270.000 gulden. De Daily Mail looft prijzen van ongeveer 43.000 gulden uit voor de snelste overtocht in beide richtingen. Enige firma's hebben prijzen beschikbaar gesteld voor, onder meer: de snel ste tocht met een gewone lijn vlucht in beide richtingen (43.000 gulden); de snelste tocht van Londen naar New York met een lijntoestel, waarbij een tussenlanding in Ierland moet wor den gemaakt (43.000 gulden). Er is ook een prijs voor de lofwaardigste, maar niet snelste poging van een Engelsman (43.000 gulden); de snelste tijden in een super sonisch vliegtuig in beide richtingen (35.000 gulden), en de snelste tijden door mensen die niet worden gesteund door bedrijven of rege ringen, in beide richtingen (22.000 gulden). Het moderne hoofdpostkantoor van Londen torent hoog boven de stad uit. 'Won slordige tien jaar geleden schreef Max Dendermonde zijn hoek „De wereld gaat aan vlijt ten onder" en daar hebben we toen hartelijk om gelachen. Maar nu is er in Amerika een psychiater, die vertelt dat er een nieuwe epidemie is ontstaan: er zijn mensen die verslaafd zijn aan werken. Dr. Nelson, J. Bradley heeft er op de jaarvergadering ran het geneeskundig genoot schap van Texas een hele lezing aan gewijd. De verslaafde heeft een onweerstaanbaar verlangen naar werk, vertelde dokter Bradley. Hij laat zich steeds meer werk opdra gen. Als hij niet meer werken kan, dan gaat hij dood. Een somber beeld voor de man-in-kwestie, maar het bedrijf, dat zo'n man in dienst heeft, kan zich gelukkig pr(jzen, zult u wellicht menen. Doch ook deze illusie heeft dokter Bradley de mensheid niet gelaten, want volgens de psychiater gaat de aan het werk verslaafde steeds meer arbeid zoeken. Vindt h(j geen urenvullende bezigheden, dan gaat hjj langzamer werken, zodat h(j uren overwerk kan vullen met arbeid, die een gezonde werknemer zonder overuren kan voltooien. Ctikstofbemesting kan een prach- tig nieuw middel zijn voor de versteviging van de duinen in het Delta-gebied. Dit deelde dr. M. J. Adriani dezer dagen mee na de opening van het nieuwe laboratorium van het Insti tuut voor Oecologisch Onderzoek het Biologisch Station Weevers' Duin nabij Oostvoorne. Dr. Adria ni is hoofd van dat labotatorium. Proeven met stikstofbemesting in met helmgras beplante stukken duin hebben aangetoond, dat na die be mesting de helmgrasplanten groter worden en zich vaster met hun wor tels in het zand hechten. De proeven, aldus dr. Adriani, werdén genomen door het Biologisch Station „Wee vers' Duin" in samenwerking met Rijkswaterstaat. Een rapport over de resultaten van deze proeven zal Rijkswaterstaat binnenkort publi ceren. Valt de beoordeling van het rap port gunstig uit, dan is het mogelijk dat de nieuwe bemestingsmethode zal worden gebruikt in aanvulling op de bestaande duinverstevigings- methoden: oprichting van schermen die verstuiving tegengaan, afdek king van onbegroeide stukken duin met takken, het inleggen van stro en beplanting met helmgras. Duinver steviging is voorgeschreven in het uitvoeringsbesluit van de Deltawet. De buitenduinen moeten zodanig zijn verstevigd, dat zij een „super- storm plus een meter" moeten kun nen doorstaan. Dat wil zeggen dat zij een stormvloed moeten kunnen keren die een meter hoger is dan de stormvloed van 1953. Dit voorschrift geldt ook voor de kunstmatige duinen, die thans in de len van het Deltagebied worden op geworpen. Het Biologische Station „Weevers' Duin" heeft ook proeven genomen met een andere methode voor duin versteviging. Het gaat* daarbij om toevoeging van kitmiddelen aan het duinzand. De droge zandkorrels gaan dan samenklonteren. De ver stuiving van duinzand kan daardoor sterk afnemen doordat het samenge klonterde zand zwaarder is gewor den. Over deze methode wilde dr. Adriani nog geen bijzonderheden meedelen. Dr. W. H. van Dobben, de direc teur van het Instituut voor Oecolo gisch onderzoek, zei ter gelegenheid van de opening van het nieuwe labo ratorium in een toespraak: „Indien het duingebied van Oostvoorne gro tendeels door de industrie wordt in gesloten zal dit unieke terrein van onderzoek voor de wetenschap ver loren gaan." Van de plannen van vijf jaar ge leden voor ontsluiting van Oostvoor ne, zei dr. Van Dobben, is al een groot stuk verwezenlijkt. Hij noem de de afsluiting van het Brielse Gat. Dr. Van Dobben vroeg zich af of hier niet teveel welzijn wordt opge offerd aan welvaart. Vermindering van welzijn, zei hij, drukt op de plaatselijke bevolking en die profi teert niet altijd mee van de vruch ten van meer welvaart. Een deel daarvan, zei hij bitter, komt terecht aan de andere zijde van de Atlanti sche Oceaan. Omdat epidemische ziekten geen landsgrenzen erkennen, leek het zaak eens te onderzoeken of deze besmette lijke ziekte de Oude Wereld al had be reikt. Om dat uit te vinden heb ik ge sproken met een Amerikaan, die in Ne derland zich driftig bezighoudt met be drijfsorganisatie: de heer Jan B. Van- denberg, 39 jaar en sinds twee jaar leidend firmant voor de Benelux van de Mc. Kinsey en Cy in Amsterdam, een filiaal van de wereldomspannende organisatie die zich bezighoudt met 't doorlichten van bedrijven en het advi seren bij bedrijfsopbouw en het aan trekken van staffunctionarissen. Mc. Kinsey kwam enkele jaren geleden in het nieuws toen deze organisatie een advies uitbracht dat leidde tot de reor ganisatie bij de KLM. De heer Vandenberg begint verdedi gend: „Wat is overwerk? Wat is tè hard werken? Er zijn nu eenmaal baantjes die je niet kunt doen met één oog op de klok gericht. Dat komt voor al voor bij leidinggevende functies. De man, die dat met hart en ziel doet, zal altijd langer werken dan officieel is vastgesteld. Ik neem mezelf als voor beeld. Mijn eerste liefde is mijn werk. Dat is het belangrijkste in mijn leven. Hard werken behoeft toch geen ziekte te zijn?" U gelooft dus niet in de stelling van dokter Bradley dat het werk soms wordt gespreid over meer uren dan noodzakelijk, alleen maar om be zig te zijn? „O jawel, dat komt voor. Er zijn mensen die niet graag naar huis gaan. Ze zitten liever op hün kantoor en zij rekken de werkdag zolang mogelijk. Maar dat zijn toch wel uitzonderingen. De meeste mensen, die lang werken, hebben gewoon een werkkring, die het grootste deel van hun leven opeist". Er is toch een duidelijke ontwik keling dat in de toekomstige maat schappij steeds minder zal worden gewerkt? „U bedoelt in het computertijdperk? Nou dat is maar gedeeltelijk juist. In het computertijdperk zal het routine werk in kortere tijd kunnen worden ge daan, maar de leiders van ondernemin gen zullen eerder harder en langer dan korter en minder moeten wérken. De bedrijfsorganisaties zullen groter en in gewikkelder worden. Wie aan die orga nisaties leiding moet geven, zal harder moeten gaan werken, want de compu ters zullen meer denkwerk vragen en de verantwoordelijkheid zal groter wor den. In het tijdperk van de algemene werktijdverkorting zullen de leiders harder moeten werken. Dat is een merkwaardige paradox, maar onont koombaar". We praten over de mogelijkheden van de computer. De heer Vandenberg meent dat topbeslissingcn nooit door de computer zullen kunnen worden geno men, omdat zij meestal creatief, dus origineel zijn en de computer kan zelf alleen reproduceren. Hoewel de heer Vandenberg in Eind hoven is geboren, vertrok hij als jong knaapje naar de Verenigde Staten en kreeg hij in het land van de ongeken de mogelijkheden zijn hele opvoeding en opleiding. Daarom kan hij een ver gelijking tussen Amerika en Europa maken. „De filosofie van het werk is in Ame rika anders dan in Europa. In Ameri ka is de individuele verantwoordelijk heid doorgaans groter dan in Europa. Voorts ligt er in Amerika een grotere kans voor de man die voor een carriè re keihard wil werken, waardoor de persoonlijke resultaten duidelijker zijn JAN B. VANDENBERG f.g'èen ziekte, maar zwakte' O dan in Europa. Tenslotte is de mobili teit van de werker in Amerika groter dan hier. Een Amerikaan vindt het ge woon als hij in zijn leven zes carrières opbouwt; hier in Europa is het een ge wone zaak als iemand zijn hele leven bij één bedrijf werkt". s- Toneelstuk Is de instelling van de Ameri kaan geen gevolg van de geringe so ciale zekerheden in Amerika. Ik denk bijvoorbeeld aan het toneelstuk De dood van een handelsreizi&er? „Ja, dat zou wel eens kunnen maar „De dood van een handelsreiziger" was een stuk uit de jaren dertig. Er is in Amerika thans een vrij redelijke sociale zekerheid. Neen, ik geloof dat het meer een kwestie van pioniers geest is. Verscheidene zaken bevorde ren in Amerika de werklust: een rede lijker belastingstelsel, de mogelijkheid voor iedereen om de top te bereiken, ongeacht afkomst of leeftijd". Het is dus geen ziekte maar een noodzakelijkheid dat leidinggevende functionarissen hard en lang werken? „Ook dat is weer niet helemaal waar. Er zijn uitstekende managers die nooit overwerken, die nooit werk mee naar huis nemen en die hun werktijd binnen redelijke perken weten te houden. Dat zijn mensen die uitstekend kunnen dele geren en die tevens een zeer goede neus hebben voor het aantrekken van mensen die hun werk uit handen kun nen nemen. Maar wie grote verantwoordelijkheid draagt, kan zijn werk nu eenmaal niet aan uren binden. De beste ideeën krijgt hij soms 's nachts, onder het scheren of tijdens het ontbijt. Hij moet veel aan representatie doen. Om te slagen in het leven moet men nu eenmaal van zijn werk houden, er min of meer mee getrouwd zijn". Maakt zo'n leven gelukkig? „Het is maar wat onder geluk wordt verstaan. Voor vele mensen is het een vorm van groot geluk als zij kunnen zeggen: Ik heb wat bereikt. Ik heb een bijdrage gegeven aan de samenleving waarvan ik deel uitmaak". Voor deze mensen bestaat er dus geen leven meer als hun werk teneinde is. Dokter Bradley heeft dus gelijk dat zij dood gaan, zodra zij worden gepensioneerd? „Dat is inderdaad een tragisch pro bleem. Als hun werk hun leven heeft gevuld dan zijn ze letterlijk uitgepraat als het werk hun wordt ontnomen. De verstandige man zal tijdig moeten le ren om zijn vrije tijd met andere be zigheden to vullen". De heer Vandenberg werkt zelf zo'n slordige twaalf uur per dag en wie bij Mc Kinsey wil gaan werken, krijgt te horen dat hij met een zodanig dienst rooster rekening moet houden. De heer Vandenberg kan vol geest drift praten over zijn werk. Maar hij is dan ook nog een slordige kwart eeuw van zijn pensioen verwijderd. Voor de heer Vandenberg bestaat er geen ziekte. Hoogstens een zwakte, maar in zijn ogen: een vergeeflijke zwakte. Y7an dc in Nederland geregistreerde 140 duizend „Volljuden" is nu de hon derdduizendste jood uit de volksgemeen schap verwijderd. Daarmee werd in elf maanden de „Entjudung" van Ne derland voor bijna driekwart opgelost. Een laatste groot succes werd op zon dag 20 juni 1943 geboekt door een gro te razzia in Amsterdam-Zuid waar 5550 joden werden opgepakt en nog dezelf de nacht naar Westerbork getranspor teerd". Dit meldde een vertegenwoordiger in Den Haag van het Duitse ministerie van buitenlandse zaken op 25 juni 1943 aan zijn superieuren in Berlijn. Het is een van de documenten die worden geciteerd in het boek Edith Stein und Anne Frank. Zwei von Hunderttausend" dat dezer dagen verschijnt bij de uitge verij Herder in Freiburg. De auteur, dr. Robert Kempner, schetst in deze pocket de geschiedenis van de uitroeiing der joodse Nederlan der naar aanleiding van het proces te gen de politie-generaal Harster, dat be gin vorig jaar in München werd ge voerd. Harster was de grote organisator van de drijfjachten op de joodse Nederlan ders en hun deportatie. Dr. Kempner, een Amerikaanse advocaat van Duitse afkomst, trad in München op als „neven aanklager" namens de nabestaanden van Anne Frank, de non en filosofe Edith Stein en andere door de Duitsers vermoorde monniken en nonnen. Als jong jurist in Berlijn anno 1930 stelde Kempner al voor Hitier wegens hoogverraad te vervolgen en hem over de grens te zetten als „ongewenst bui tenlander". Zijn nieuwe boek geeft aan de hand van vele processtukken een beeld van de joodse gemeenschap in hét Neder land van 1940. van de opbouw van het Duitse politieapparaat en de samenwer king met de nazi-instanties die van Ber lijn uit de uitroeiing der Joden leidden. Drie levenslopen geven een duidelijk beeld van de beklaagden in het Mün-i chense proces. Dr. Harster, de over-ijverige en ab surd gehoorzame hoge ambtenaar, die de jodenjacht perfect organiseerde, maar de gedachte aan de massamoord die hij met zekerheid vermoedde steeds weer van zich afzette. Zöpf, de in de S.S. verzeilde musicus, die zijn dienst in Nederland zonder geestdrift, maar getrouw vervulde, en zoveel mo gelijk met verlof er tussen uit kneep. Fraulein Gertrud Slottke tenslotte, de fanatieke secretaresse, die door een spe ling van het noodlot kreeg te beschik ken over leven en dood van duizenden. Dat de deportaties in ons land vrij wel zonder strubbelingen verliepen schrijft Kempner toe aan het mengsel van behoedzaamheid en genadeloos heid, waarmee de Duitsers te werk gin gen, en aan vier factoren die door Harster in het Münchense proces wer den genoemd. De perfecte registratie der joodse Nederlanders, de concentra tie der joden in Amsterdam-, het systeem van beloningen voor het verraden vain joden en de ligging van Nederland dat nergens grensde aan een neutraal land. ADVERTENTIE precies een maand nadat de Hoge Raad in het proces tegen de schrijver G. K. van het Reve zjjn vrijsprekend arrest had gepubliceerd, verscheen een do cumentatie over het hele proces, dat liep van 20 oktober 1966 tot 2 april 1968: „De god van je tante", samengesteld door de journalist Jan Fekkes, uitgegeven door de Arbeiderspers, Amsterdam. Het proces tegen Van het Reve werd aangespannen, omdat hij werd ver dacht van „smalende godslastering op voor godsdienstige gevoelens krenken de wijze", hetgeen in artikel 147 I Wet boek van strafrecht strafbaar wordt gesteld. De verdenking tegen hem was gerezen, doordat hij in enkele publika- ties een visioen had beschreven, waar in hij seksueel verkeer had met God, die in de gedaante van een ezel bij hem was gekomen. De strafvervolging werd tegen hem ingesteld, nadat ir. Van Dis (SGP) in de Tweede Kamer vragen had gesteld over deze passa ges. XJet is niet te verwachten, dat nog ooit een Nederlandse officier van justitie naar aanleiding van artikel 147 I een strafvervolging zal instellen. Tijdens het proces is het wel duidelijk geworden, dat dit artikel niet meer past in onze tijd en dat het tevens juridisch onhanteerbaar is. Het artikel werd aan de strafwet toegeyoegd in 1932, toen de communisten iin Nederland felle pers campagnes voerden tegen de gods dienst. Het is niet erg vaak toegepast, maar vóór het proces-Van het Reve is het ook nooit echt op zijn waarde getoetst. Zo kon in 1935 een jonge arbeider wor den veroordeeld omdat hij in de hitte van een debat had geroepen: „Een god, die de tuberculosebacil heeft ge schapen, is geen god, maar een misda diger". Tijdens het routineproces was de jon gen amper partij. In het proces-Van 't Reve vond de justitie een verdachte te genover zich die bereid en in staat was zich te verdedigen. Niet alleen viel Van 't Reve de juistheid van het wetsarti kel aan, hij wist tevens twee rechtscol leges ervan te overtuigen, dat hij geen godslasteraar was, dat hij niet had wil len smalen en dat bedoelde passages niet krenkend behoefden te zijn in de zin der wet. lVu alle stukken van en rondom het proces bijna compleet het plei dooi van de verdediger voor de recht bank is niet volledig zijn gepubli ceerd in een boekje, kan men het unie ke en tevens het oer-Hollandse karak ter van het proces eerst goed overzien. De behandeling voor de rechtbank is het boeiendste deel van de hele proces gang, vooral door het grandioze requi sitoir van mr. J. J. Abspoel. Zijn be toog, dat thans veertig gedrukte pagi na's beslaat, is niet alleen meeslepend en helder, het geeft tevens bewijzen van een vermogen tot speelsheid en relati vering. Mr. Abspoel maakte er geen geheim van dat hij niet gelukkig was met het proces. Hij koos beeldende voorbeel den: „Als ik naakt in de Leidsestraat loop... doet het niets ter zake of ik dat doe omdat ik nudist ben, omdat ik het warm heb of om uit religieuze overwe gingen de terugkeer tot het paradijs te propageren". TTe grond van het proces was uiter aard het ongebruikelijke beeld dat Van het Reve had geschetst: In Neder land dicht men doorgaans God geen seksuele activiteiten toe. De veronder stelling dat God seksuele handelingen zou verrichten of toelaten in de gestalte van een jonge ezel maakte de zaak niet beter, want daarmee kwam een tweede taboe in het geding: Er was ook sprake van een seksueel gedrag dat afweek van het algemeen aanvaarde. Van het Reve zou later het gerechts hof zeggen: „Wat ook mijn godsbegrip waard moge zijn, het feit dat het God zij geloofd sterk afwijkt van het in brede kringen van de Neder landse samenleving aanvaarde gods beeld, maakt het nog niet strafbaar". Hoezeer mr. Abspoel zich ook met de bestrijding van dergelijke argumenta tie heeft bezig gehouden, zijn eis grond de hij op het feit, dat het beeld van Van het Reve voor mensen krenkend kon zijn en kon worden opgevat als een smadende godslastering. T~Ie rechtbank vond het beeld mogelijk godslasterlijk en krenkend maar niet smalgnd omdat uit niets bleek dat de schrijver God had willen beschimpen. Samen met de officier ging Van het Reve in hoger beroep omdat hij ook de godslastering afwees. In het boek gelezen, mist de behan deling voor het hof de allure van het proces voor de rechtbank. Mr. Kern- pers eiste veroordeling omdat de schrij ver had moeten kunnen weten dat zijn beeld had kunnen krenken. Toen ging de justitie echter „om": In het vonnis sprak het hof de schrijver vrij, omdat het niet bewezen achtte dat verdachte bedoeld had God te beschimpen, te ver achten of te honen. Het hof achtte dus de inhoud van het geschrevene plus de instelling van de schrijver belangrijker dan het effect van het stuk op de lezer. Tevens erkende het hof de verdedi ging van Van het Reve dat zijn gods beeld, hoe verrassend dan ook naar or thodoxe maatstaven, geen smalende godslastering behoefde te zijn. Deze mening volgde de Hoge Raad, die het cassatieverzoek van mr. Kern- perst moest behandelen, omdat mr. Kem- kempers zich niet met de vrijspraak kon verenigen. In het arrest van de Ho ge Raad is vooral de conclusie van mr. J. Remmelink, die een overzicht geeft van de rechtsgeschiedenis rondom godslastering, zeer lezenswaard. Deze mini tv-ontvanger, met een beeldscherm ter grootte van een postzegel, schijnt de kleinste ter wereld te zijn. Het toestelltje was te zien op Japanse produkten m Hamburg. een tentoonstelling van

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11