Veehouders lappen
wet aan hun laars
Protestmelk thans
ook in Veenendaal
ruimschoots te koop
Heimwee
Ver keer sexamen 1968
had goed resultaat
Cartoef j
Dit pak herkent u
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
HOC£NJ
Rassenvraagstuk in
behandeling bij G.O.S.
Schade door
achteruit rijden
Woensdagmiddag
zijn winkels open
Zang
Bazaar
Opgeheven
Intree
Actieweek
Dauwtrappen
Vakantie voor
gehandicapten
Open brief
Intekenen
VAN WOUT BLAUWKOUS
Permanent FORD-show in showroom
Geslaagd
in de zon,
na 2 uur bruin
HENNY JANSEN
ZONDAGSDIENSTEN
Bezwaarschrift ingediend
VRIJDAG 17 MEI 1968
Deze week raakte ik aan de conver
satie met een winkelier, die 'em
nogal had zitten over het besluit van
de gemeenteraad waarbij de vishan
delaren op woensdagmiddag vrij
mandaat is gegeven. Het zal voor u
ook wellicht oud nieuws zijn, dat het
winkelsluitingsverbod op woensdag
middag voor de winkelnering van
deze groep is opgeheven. Ze mogen
de zaak opengooien, omdat vis een
artikel is dat gauw de deur uitge
werkt moet kunnen worden. Anders
kan het bederven.
De winkelier zag het allemaal niet zo.
Het kon volgens hem allemaal wel
waar zijn. Van die aan bederf bloot
staande artikelen, maar dan was het
volgens hem met het zeebanket niet
bekeken.
„Wat dank je", zei hij, „bijvoorbeeld
van de banketbakkers?" Hij gaf, al
voor ik hem er opmerkzaam op
maakte, uit zichzelf toe, dat een ver
gelijking tussen het zeebanket en het
banket dat onder de handen van het
bakkerslag vandaan komt niet hele
maal te trekken is. Aan een taartje
komt niet zo gauw een luchie als
aan een panharing, maar het was
naar zijn mening toch denkbaar dat
een bakker op woensdagmorgen nog
met een vitrine vol slagroomartike
len zat, die hij op donderdagmorgen
vanwege de roep die van zijn zaak
uitging niet meer aan de clientèle
kon slijten. Een tikkeltje cynisch
voegde hij aan die conclusie toe: „je
zou kunnen zeggen dat zo'n bakker
dan de vrije woensdagmiddag kan
gebruiken om zelf de overgeschoten
taartjes op te buffelen".
Hij stelde het nogmaals: de graad van
bederf kan verschillen. Maar waar
lag volgens hem de grens. Volgens
hem nergens. Omdat die doodeen
voudig niet precies te trekken is.
Jazeker, tussen eetwaren en ander
spul, maar daar moest het dan ook
bij blijven.
Z'n grootste bezwaar was wel, dat de
plaatselijke overheid het hek van de
dam had gelicht. De golf zou niet
meer te stuiten zijn en beter had
men, volgens hem, nu kunnen zeg
gen: iedereen is vrij om te sluiten
wanneer ie dat wil. Als het maar
een halve dag in de week is. Dan
was het tenminste meteen een on
overzichtelijk rommeltje.
„Nou moeten we daar nog zoetjes-aan
maar naar toegroeien ook", vervolg
de hij z'n kritiek. „Kunnen we als
goedwillende zakenmensen, die ook
gezamenlijk nog een beetje orde op
hun zaken willen stellen ook, de stuk
kies sjacherijn op mekaar stapelen.
Vandaag die branche open op woens
dagmiddag, morgen die. Net zolang
tot we het niet meer weten. En de
klanten helemaal niet meer. Vooral
voor die van buiten 't Veen was het
belangrijk om precies te weten waar
ze hier aan toe waren. Ze hoefden
nooit een vergeefse reis te maken.
Maar nou is 't fini. De klad zit er
lelijk in. En let maar op mijn woor
den, Blauwkous, dit vreet door".
Op mijn vraag of hij dan niet meer
brood in de woensdagmiddag zag
zitten zakelijk gezien dan in de
maandagmorgen kreeg ik ten ant
woord, dat dat misschien wel waar
kon zijn. Maar hij en naar hij
verklaarde een hele partij collega's
met hem vonden het gewoon fijn
om op woensdagmiddag vrij te heb
ben. En of een winkelier dat ook nog
'es boven het zakelijke mocht stel
len, vroeg hij zich in gemoede af.
Van mij mocht het allemaal best. Ik
vind het persoonlijk een bikkelharde
bizzenis-man sieren als hij de moed
op kan brengen om de kassabei wat
minder te laten rinkelen voor een ge
noeglijke vrije middag.
„Wat mot ik in vredesnaam met de
maandagmorgen beginnen?" Hij
scheen over mijn rug heen deze in
formatie te vragen bij de plaatselij
ke overheid, die winkeldeuren kan
openen en sluiten op woensdagmid
dag. „Wat doe ik er mee, na de zon
dag. Man, op zondagavond na de
kerk zit ik al weer te popelen om
aan te pakken. Dan schiet het hele
programma voor de nieuwe week
door m'n kop heen. En dacht jij dan
dat ik in zo'n toestand het op maan
dagmorgen op zou kunnen brengen
om met de jongens een eindje te
gaan fietsen? Ik heb genoeg aan één
hele dag achter mekaar vrij. Meer
moet ik al helemaal niet hebben.
Maar die woensdagmiddag. Daar moeten
ze niet aan komen. Nou maken ze
d'r zelf een troep van. En dan ben
ik ook wel verplicht op den duur
mee te doen. Óp woensdagmiddag.
Want je vindt het toch ook niet leuk
als ze jouw zaak voorbij moeten lo
pen".
Eigenlijk was hij nog lang niet hele
maal uitgehuild, toen ik voorstelde
om maar weer 'es door te stappen.
Ook al omdat ik meende, dat hij nog
wat te doen zou hebben.
„Och", zei hij, ,,'t is maandagmor
gen en dan loopt 'et nooit storm".
VEENENDAAL Hoewel de levering van rauwe melk rechtstreeks aan de
consument in het algemeen nog verboden is, zijn er verschillende veehouders in
Veenendaal, die tegen een prijs van veertig cent per liter de melk aan de man
brengen. Aan de Drag onderweg en aan het Gelders Benedeneind hebben ver
schillende melkveehouders een kennisgeving aan de muur van hun boerderij
bevestigd waarop te lezen staat, dat volle melk verkrijgbaar is. Eergisteren
verklaarde de minister van Landbouw in de Tweede Kamer, dat slechts in
uitzonderingsgevallen is toegestaan rauwe melk aan huis te verkopen. Alleen
daar waar de normale melkvoorziening niet mogelijk is zoals bijvoorbeeld
op de Waddeneilanden mag rauwe melk geleverd worden. De boeren aan
de Dragonderweg en aan het Gelders Benedeneind hebben er ronduit gezegd
maling aan.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385)12244
VEENENDAAL Het Uniepraktijk-
diploma Duitse Stenografie werd be
haald door: Fieke van Dijk te Veenen
daal, Jessie J. C. de Haas te Reste
ren, Gerda S. Jansen, Joke A. de Kleu-
ver en Hannie Kroes berg en. allen te
Veenendaal en Geertje L. Nijdam te
Rhenen.
Voor Engelse Stenografie slaagden:
Willie R. H. van Dijk en Bertha E. van
Engelenburg, beiden te Veenendaal,
Jessie J. C. de Haas te Resteren, Ger
da S. Jansen te Veenendaal en Geer
tje L. Nijdam te Rhenen.
Voor Franse Stenografie: Jessie J.
C. de Haas te Resteren, Gerda S. Jan
sen en Joke A. de Kleuver, beiden te
Veenendaal, Geertje L. Nijdam te Rhe
nen.
Voor Nederlandse Stenogra'fie: Mar
jan P. Erdbrink te Veenendaal, Jessie
J. C. de Haas te Resteren, Gerda S.
Jansen en Bertie St. M. Kuipers, bei
den te Veenendaal, Geertje L. Nijdam
te Rhenen, Kitty M. M. Posthuma te
Bilthoven en Elisabeth Ruttenberg te
Ederveen.
Voor het diploma Machineschrijven,
eveneens voor het Uniepraktijkdiplo-
ma: de dames: Jannie Achterberg,
Hilda P. van Barneveld, beiden te
Veenendaal. Dikkie van den Berg te
Een van de veehouders motiveerde
de melkverkoop aan huis als volgt.
„Nu we voor de prijs van een kwartje
de melk aan de melkfabriek moeten
leveren komen we met deze prijs niet
meer uit. We halen daarbij de kost
prijs zelfs nog niet en dat terwijl we
nu in de volle melkstroom zitten.
Het gaat er ons niet om van regel
rechte verkoop aan de consument zo
veel beter te worden want de verkoop
loopt niet zo hard. Daarvoor zitten de
meeste melkveehouders te ver uit het
centrum en het zijn er altijd maar
weinigen die er een reis voor over
hebben om hier melk te komen halen.
Het gaat meer om een daad te stellen
tegen de zuivelpolitiek van de rege
ring waar de boeren weer de dupe
van worden".
Zijn omzet per dag aan de verkoop
van rauwe melk haalt nauwelijks de
twintig liter.
Ook de melkhandel ondervindt wei
nig hinder van de clandestiene melk
verkoop. „We blijven er nogal nuch
ter onder want het sop is de kool niet
waard", aldus de directeur van de
Veenendaalse Melkinrichting de heer
H. Smit. Zijn verwachting is dat de on
tevredenheid van de melkveehouders,
die zich thans ontlaadt, van voorbij
gaande aard is. „In de meeste geval
len moet de consument er een heel
eind voor gaan en dat gaat wel voor
een of twee keer, maar op den duur
zal vader zich niet iedere dag laten
wegsturen om kilometers ver de melk
te halen", aldus de heer Smit. Boven
dien is er de nadelige factor dat men
bij de veehouder niet aan andere
melkprodukten zoals yoghurt, vla, e.d.
kan komen zodat men toch op de
melkslijter is aangewezen.
0<€T*f
ADVERTENTIE
a
a
E DROGISTERIJ
ZANDSTRAAT 7 - VEENENDAAL jj
VEENENDAAL Donderdagmor
gen in alle vroegte meldde zich een
jongeman op het station De Klomp.
Hij wekte de argwaan op van de sta
tionschefdoordat toen hij de prijs
van een enkeltje Amsterdam niet
kon betalen hij vroeg hoever hij
voor f 1.90 kon komen. De chef waar
schuwde de politie, die de jongen in
de buurt van de Rijksweg Utrecht-
Arnhem in de kraag greep.
Het bleek de Amsterdammer D.
van R. te zijn, die woensdag in Ede
in een kazerne gearriveerd was als
dienstplichtige. Donderdagmorgen
vroeg kreeg hij zo'n heimwee, dat hij
terug wilde naar zijn ouders. De ma
rechaussee heeft zich over hem ont
fermd.
VEENENDAAL Op de „Van Koo-
tenweg" de officieuze benaming voor
de verbindingsweg tussen de Vijgen
dam en Eenvoudlaan werd een per
sonenauto licht beschadigd, toen een
vrachtauto er achteruit tegenaan reed.
De vrachtauto met aanhanger moest
rechtsaf de Eenvoudlaan op. De be
stuurder, P. A. van H. reed iets te ver
door, waardoor de bocht niet meer te
maken was. Toen hij achteruit reed,
raakte hij de personenauto van A. van
G.
VEENENDAAL Op alle lagere en op een aantal scholen voor voortgezet onder
was is in de afgelopen weken een verkeersexamen afgenomen. Op de lagere
scholen bestond dat examen uit twee delen: een schriftelijk en een praktisch ge
deelte. Op de scholen voor voortgezet onderwijs kent men slechts een schriftelijk
verkeersexamen. Het aantal geslaagden op de lagere scholen is zeer hoog te noe
men. Nog geen v|jf procent van de kandidaten behoefde te worden afgewezen.
Op de scholen voor voortgezet onderwijs lag die verhouding minder goed. Hier
zakte ruim 25 procent.
Op de lagere scholen werd deelgeno
men door 527 leerlingen, waarvan er
23 moesten worden afgewezen, zodat er
504/ slaagden. Van die 504 maakten er
8 alle opgaven foutloos, zodat zijn het
predikaat „met lof" kregen. De namen
van die uitblinkers zijn: Johannes Die-
peveen (Groen van Prinstererschool);
Gijsberta van de Brink (Patrimonium-
school); Johannes G. M. Paardekooper
(Salvatorschool); Jeanette ten Donke
laar (CNS III); Joost van de Brink
(Johannes Calvijnschool); Erich W.
Völke (CN SII); Ivonne W. J. Cloo
(Rijk van Gaasbeekschool) en Marinus
E. A. van Hensbergen (Juliana van
Stolbergschool). Alle geslaagden kregen
gisteren hun diploma uit handen van
hun leraren.
Bij het voortgezet onderwijs deden
305 leerlingen examen. Van hen. slaag
den er 213, zodat er 92 moesten worden
afgewezen. Van de geslaagden waren
er 4 die het predikaat „met lof* ver
dienden, nl.: Elly van Barneveld (Chr.
VEENENDAAL
Zaterdag 18 mei: G. Annot, Kerkewijk
56, tel. 10198.
Zondag 19 mei: G. J. Verschoor, J. G.
Sandbrinkstraat 2, tel. 12529.
Apotheek: Zuidema, Hoofdstraat 53, tel.
12123.
AMERONGÈN
De praktijken van de doktoren Kars
en Ossendorp uit Amerongen, Bakker en
Van de Brug uit Leersum en van Van
Ommeren uit Eist worden het a.s. week
eind waargenomen door dr. v.d. Burg,
Rijksstraatweg 153. Leersum. tel. 03434
—1388.
RHENEN
Voor Rhenen neemt het aanstaande
week-end waar: dr. Stegeman, He
renstraat 69, Rhenen, tel. 08376
2315. Donderdag 23 mei aanstaande
neemt waar: dr. Almekinders, He
renstraat 59, Rhenen, tel. 083762432.
SCHERPENZEEL
Voor Scherpenzeel neemt het aanstaan
de week-end waar: dr. Pon, Holevoet-
piein 291, Scherpenzeel, tel. 03497—
1250. De dienst geldt van zaterdag
morgen 9.00 uur tot maandagmorgen
8.00 uur.
RENSWOUDE
Voor Ederveen, De Klomp en Renswou-
ne neemt het aanstaande week-end
waar: Dr. Ter Velde m Renswoude,
tel. 0838745u. Voor donderdag 23 mei
aanslaande neemt waar: dr. Heij in
De Klomp, tel. 08387—200.
KESxEREN
Voor Ommeren, Lienaen en Kesteren
neemt het aanstaande week-end
waar: dr. Guepin in Ommeren, tel.
03443250. De dienst vangt aan op
zaterdag 9.00 u. precies. Op donder-
oag 23 mei aanstaande neemi waar:
cir. iveur in Kesteren, tel. 08886201.
Deze dienst vangt aan op woensdag
avond 18.00 uur precies.
OPHEcSDEN
Voor Echteld, Oenten, uodewaard en
Opheusden neemt het aanstaanoe
week-end waar: ir. Budding in Op-
neusden, tel. 08887213. De aienst
vangt aan op zaterdag 9.00 u. precies,
op uonaeruag 23 mei aanstaande
neemt waar ar. van Driel in Oen
ten, tel. 03444220. ueze dienst vangi
aan op woensdagavond 18.00 uur.
WIJKVERPLEEGSTERS
RHENEN
Voor Eist en xtnenen neemt het aan
staande week-end waar: Zr. J. Feits-
ma, Nieuwe v eenenaaaiseweg o3,
lenen, tel. 083762381.
KESXEREN
Voor Ecnteld, Och ten en Kesteren
neemt het a.s. week-end waar: Zr. S.
wesiernoi, Groene Kruis, Kesteren,
tel. 08886—210.
OrclEcSDEN
Voor Doaewaard en Opheusden neemt
het a.s. week-ena waar: Zr. E. de
winter in Opneusaen, tel. 08887210.
TANDARTSEN
V EEN EN DAAL/ RHENEN
Spoedgevallen, tel. 0838512945.
DIERENARTSEN
EDERVEEN
Voor Ederveen neemt het a.s. week-end
waar: dr. Van Riessen, Dorpsstraat
18, Lunteren, tel. 083882557.
Huishoudschool I); Rudie Versteeg, An-
dré J. Hortman en Leo ten Apel, allen
van de hervormde Ulo I. Brigadier C.
A. Visser van de gemeentepolitie zal
op een nader te bepalen datum de di
ploma's aan de geslaagden op de ho
gere scholen uitreiken.
Rhenen, Jannie Blaauwendraat, Rens
woude, Teunie Blankestijn te Ameron
gen, Teunie W. A. Bolderman te Vee
nendaal, Jannie Bos te Renswoude,
Hannie Bouman, Marian van Burken,
beiden te Veenendaal. Riekje van
Dam te Scherpenzeel, Lidia Ch. Deigh-
ton te Renswoude, Gerda van Dijk te
Veenendaal, Eefje van den Dikken-
berg te Renswoude, Riet Anth. Door
nenbal te Overberg, Sonja Fenenga te
Kesteren, Tonnie J. v. d. Garde, Anne
ke Gerritsen, beiden te Veenendaal,
Jessie J. C. de Haas te Kesteren, Bet-
sie Chr. Haast te Rhenen, Neeltje van
de Have, Dinie Fr. van de Have, bei
den te Scherpenzeel, Dineke M. Hen
driks, Hannie van 't Hoog, Jeanet C.
H. van Hunnik, allen te Veenendaal,
Jannie M. van Hunnik te Ede, Gerda
S. Jansen, Eva van de Kaa, G. G. de
Kleuver, Jopie Adr. E. Knoops, Jan
nie van de Kraats en Aartje Kruis-
tum, allen te Veenendaal, Hermie de
Kruyk te Scherpenzeel, mevrouw E. J.
Laansma-Reitsma te Renswoude, Alie
Leppers, Attie M. v.d. Lustgraaf, bei
den te Veenendaal, Irene B. Mac Gil-
lavry te Rhenen, Dineke G. G. van
Manen en ineke Nagel, beiden te
Veenendaal, Geertje L Nijdam te Rhe
nen. Cobie Adr. Oelderik te Veenen
daal, Monique A. G. Pfeiffer te Bosch
en Duin, Jannie van de Pol, Truus
Prins, Toos M. H. Roodbeen, allen te
Veenendaal, Annie K. Scheffer te Rhe
nen, Beppie van de Scheur, Riek
Schoeman, Ineke M. J. van Schuppen,
Toos Spies, Janneke Spies, Wndie
Sukkel, Ria Veer en Ria W. van Vliet,
allen te Veenendaal en Jean M. C.
Wuck te Renswoude en de heren: Hen-
nie Beijer, Hans C. van Doorn, Tonnie
van Engelenburg, Bart E. Hasselaar,
allen te Veenendaal, Wijnand E. ter
Maaten te Woudenberg en A. van de
Weerd te Veenendaal.
Alle gediplomeerden werden opge
leid door het Handelsinstituut Van
Rijswijk te Veenendaal.
SCHERPENZEEL In verband met
Hemelvaartsdag op donderdag 23 mei
zullen de winkels in Scherpenzeel de
woensdagmiddag voor Hemelvaartsdag
geopend zijn. Vrijdagavond zijn de win
kels zoals gewoonlijk tot 9 uur ge
opend.
ADVERTENTIE
Een pak. dat prettig zit. goed valt. uitstekend
staatZo'n pak heet Santega.
Gladde kamgarens. Schotse kwaliteiten, zeer
aparte luxe stoffen. In alle maten, in jonge en
klassieke modellen. U herkent Santega direct.
Aan hanglabel en/of innaai-etiket.
HOOFDSTRAAT 90
VEENENDAAL
TELEFOON 12163
45 Gereformeerden hebben de Gereformeerde Synode verzocht haar stand
punt te herzien ten aanzien van het rassenvraagstuk. Ze doen dit in een be
zwaarschrift, dat ter tafel zal worden gebracht tijdens de in augustus van
dit jaar in ons land te houden synode. De G.O.S. heeft in 1958 de Potchef-
stroom en in 1963 te Grand Rapids uitvoerige uitspraken gedaan over dit
vraagstuk en de 45 zijn van mening, dat deze meningen hoognodig moeten
worden herzien.
6. vastgesteld dat het geen bezwaar
ontmoet, wanneer kerken van ver
schillende taal en cultuur (voorlo
pig) afzonderlijk vergaderen. In het
„rassen'-vraagstuk gaat het echter
over de geheel andere kwestie of
een kerk het recht heeft, een mede
gelovige van haar gemeenschap te
weren, wanneer hij ondanks ge
noemde verschillen zich bij haar
wil voegen. Daar doorheen speelt
de vraag of bijv. de niet-blanke
christen niet door de blanke christen
er toe gebracht kan zijn of Wordeh,
zich afzonderlijk te houden. De
Kerk heeft daarom de dure roeping
op de weg der onherroepelijk ko
mende integratie de wereld voor te
gaan omdat zij leeft uit het geloof
in Hem, die in Zijn mens-wording
de laatste hindernis voor de ontmoe
ting van mens tot mens wegnam.
6. Beide Synodes hebben telkens
het begrip „liefde" gehanteerd zon
der te preciseren waarin die ten
diepste bestaat. Uw Synode spreke
uit, dat liefde tot de naaste niet
vooral gelegen is in weldadigheid
en opvoeding van en zorg voor die
naaste, maar in de erkenning dat
de naaste altijd op volstrekt gelijke
wijze onze naaste is. Liefde tot Je
zus is: Jezus nodig hebben. Liefde
tot de naaste is: die naaste als
naaste nodig hebben".
zang zal instrumentaal worden on
dersteund. De tocht eindigt tegen 9
uur bij de Vredeskerk waar men ge
zamenlijk de door dr. C. Graafland
te leiden dienst zal bijwonen.
In de hervormde Andrieskerk te
Amerongen zal aan de vooravond
van Hemelvaartsdag, woensdag 22
mei, een zangavond worden gehou
den. Medewerking verlenen het mu
ziekkorps van het StichteVskorps van
het Leger des Heils te Utrecht onder
leiding van de heer H. Siebelts, de
zangbrigade van dat korps onder
leiding van de heer G. J. Verhage. 't
kerkkoor onder leiding van de heer
Joh. C. Meischke, de cornettist Ton
Sleuring en de organist van de An
drieskerk de heer J. Wijkhuizen. Be
halve de zang zal een korte toe
spraak worden gehouden. Ter be
strijding van de kosten zal een col
lecte worden gehouden.
Het bezwaarschrift, opgenomen in
het orgaan voor de Gereformeerde
Kerken in Nederland „Centraal
Weekblad" heeft de volgende in
houd:
„Uw synode stelt zich voor, op
nieuw uitspraken te doen over het
probleem van de verhouding der
z.g. rassen. Temidden van de dras
tische verscherping die dit probleem
sinds enige tijd heeft ondergaan en
met het oog op het feit, dat de ge
rei. of reformatorische kerken de
enige zijn, die zich nog niet op in
ternationaal niveau hebben uitge
sproken tegen de beoordeling van
de medemens op grond van diens
huidskleur of „ras", moge het haar
gegeven worden, een woord te spre
ken, dat iedere onzekerheid weg
neemt.
Vooraf moge de Synode zich er
echter rekenschap van geven, dat te
Potchefstroom (1958) en te Grand
Rapids (1963) reeds uitvoerige uit
spraken zijn gedaan, die, wijl nim
mer teruggenomen, nog steeds gel
den. Deze uitspraken hebben aanlei
ding gegeven tot verdediging van
het „rassen"beleid in Zuid-Afrika
(o.a. voor het Haagse Internationale
Gerechtshof) en hebben een der
lidkerken veroorloofd op haar Syno
de van Kaapstad (1966) wijlen Mar
tin Luther King en zijn geweldloze
strijd te vonnissen. De uitspraken
worden dan ook soms door ernstige
en soms door onoverkomelijke be
zwaren gedrukt. De Synode moge
bij dezen gebeden zijn de hier aan
te duiden uitspraken terug te ne
men alvorens nieuwe uitspraken te
doen.
1. Te Potchefstroom is vastgesteld,
dat God „uit één bloed al de volke
ren van de mensheid gemaakt
heeft" (Handelingen 17:26) en dat
dit feit betekent „dat de fundamen
tele eenheid of solidariteit van het
menselijk geslacht tenminste even
belangrijk is als sommige verschil
len van ras en kleur" (Acta bladz.
148). Deze uitspraak is de eerste
in een reeks en dus van fundamen
teel karakter. Helaas is ze tot stand
gekomen in de weg van het compro
mis. en dus als uitgangspunt on
bruikbaar. Ter tafel lag immers
een rapport, dat voorstelde te ver
klaren: „Het feit dat God uit één
enkele het gehele menselijke ge
slacht gemaakt heeft, betekent dat
alle verschil van ras en kleur onder
geschikt is aan de fundamentele
eenheid van het menselijk geslacht"
(Acta bladz. 142). Waar de bijbel
de notities van „ras" en kleur niet
kent en het ook zakelijk nog de
vraag is of er bij de mens gespro
ken kan worden van een „ras" als
een niettoevallige en dus onveran
derlijke gegevenheid, was de voor
gestelde uitspraak alleen juist. Het
worde de Synode gegeven, dit nu
uit te spreken en daarmee de be
grippen „ras", „eigensoortigheid"
e.d. als stukken „natuurlijke theolo
gie" en dus als mythen te ontmas
keren.
2. Deze Synode sprak sub 5. uit dat
binnen de kerk alle verschillen, van
hoeveel gewicht die in het sociale le
ven mogen zijn, „overwegingen van
secundair belang" zijn. Echter: bin
nen de kerk aan sociale verschillen
ook maar een secundair belang toe
te kennen is in strijd met de essen
tie van het evangelie. In Hand. 15
blijken èlle verschillen, van hoeveel
gewicht ook in het sociale leven, te
moeten wijken voor de zichtbare
eenheid der gemeente. Het gaat
hier n.l. om de tafelgemeenschap.
3. Deze Synode heeft zich sub 11.
uitgesproken over het huwelijk tus
sen 2 mensen van verschillend
„ras", zonder dat duidelijk is ge
worden waarom hier vanuit het
evangelie iets meer uit te spreken
viel dan bij ieder ander huwelijk.
Zij heeft bijzondere aandacht ge
vraagd voor wettelijke, sociale en
culturele factoren, omdat die „zul
ke" (dus interraciale) huwelijken
zouden „bepalen". Aangezien even
wel het huwelijk, bijbels gesproken,
berust op een „mutuus concensus"
of wederzijdse instemming, heeft de
Kerk alleen toe te zien, dat nie
mand terwille van zijn „ras" in
zijn christelijke vrijheid wordt be
lemmerd.
4. De Synode van Grand Rapids
(1963) heeft uitgesproken dat met
het toepassen van liefde en gerech
tigheid zorgvuldig Tekening dient ge
houden te worden met „bijzondere
maatschappelijke verhouding binnen
elk land en volk". Ds. King heeft
steeds verklaard, in zijn strijd min
der gehinderd te zijn door de Ku
Klux Klan dan door de Christenen,
die zich beriepen op bestaande
maatschappelijke verhoudingen.
Stellig mogen toevallige machtheb
bers hopen op de tolerantie van de
(niet-verantwoordelijke) toeschou
wers, maar zij missen het recht,
met het oog op door hen geschapen
of gesanctioneerde maatschappelij
ke omstandigheden de beginselen
van liefde en gerechtigheid anders
toe te passen dan ze zonder die om
standigheden zouden doen. Dat mo
ge de Synode nu uitspreken.
5. De genoemde Synode heeft sub
Hervormd Nederland bert nog
maar een landelijke organisatie van
mannenverenigingen, n.l. de Bond
van Nederlandse Hervormde Man
nenverenigingen op gereformeerde
grondslag, waarvan ds. A. Vroegin-
deweij te Veenendaal voorzitter is. De
andere organisatie, het landelijk or
gaan van hervormde mannenvereni
gingen, In Dienst der Kerk, is opge
heven. Alle pogingen, om de organi
satie nog in leven te houden, zijn
mislukt. Een daartoe benoemde op
heffingscommissie zal met kerkelijke
instanties contact opnemen om daar
door te proberen de hervormde man
nen langs andere weg te blijven ac
tiveren.
De bazaar die ten bate van het
hervormde jeugdcentrum in Amn-
gen in het koetshuis van het kasteel
is gehouden heeft rond 6500 gulden
opgebracht. Het jeugdhuis zal bin
nenkort worden aanbesteed. Het
wordt gebouwd onder leiding van het
architectenbureau Kruger te Voor
burg.
Tot ouderlingen der gereformeerde
kerk te Amerongen werden gekozen
de heren A. Hensen, J. Langen en H.
Vaartjes.
Het christelijk nationaal sport
fonds houdt deze week een actie ten
bate van de christelijke sportvereni
gingen in Nederland. Het aantal le
den van deze verenigingen is nog
steeds stijgend, hetgeen op zich een
verheugend verschijnsel is, maar an
derszins de verenigingen voor grote
problemen stelt. Een van de belang
rijkste zaken waar het om gaat is
een tekort aan accommodatie.
Aan de kerken is gevraagd om op
zondag 19 mei een collecte voor het
chr. nat. sportfonds te houden. Vori
ge jaren is op een dergelijk verzoek
positief gereageerd.
Van de opbrengst van de activitei
ten van de verenigingen komt 70 pet.
direct ten goede van de kas van de
organiserende vereniging. De reste
rende 30 pet. komt bij de opbrengst
van de kerkcollecten.
Uit het op die manier te vormen
fonds zullen subsidies worden ver
strekt voor kadervorming, jeugdacti-
viteiten en accommodatie, voor zo
ver deze kosten niet uit eigen mid
delen kunnen worden bestreden of
door overheidssubsidies worden ge
dekt.
De jongeren werkgroep van de her
vormde gemeente te Veenendaal
heeft voor de a.s. Hemelvaartsdag
„dauwtrappen" op het programma
staan. Om zeven uur 's morgens
wordt per fiets gestart vanaf de Si-
onskerk voor een tocht van ongeveer
een uur door de bossen in de omge
ving. In deze tocht is een pauze inge
last om in de open lucht de meege
brachte boterhammen te verorberen
en om gezamenlijk te zingen. Deze
De nieuwe predikant van de gere
formeerde kerk te Rhenen, ds. J.
Goldschmeding. zal op zondag 4 au
gustus zijn intrede in Rhenen doen.
Zondag 21 juli a.s. zal ds. Gold
schmeding afscheid nemen van de
gemeente te Dussen.
Overeenkomstig haar plannen is de
diaconie van de hervormde gemeen
te te Veenendaal erin geslaagd een
aantal gehandicapte gemeenteleden
een week vakantie te bezorgen. Er
kunnen vijftien personen worden uit
gezonden. een aantal dat men graag
iets hoger had gezien. In overleg
met de plaatselijke afdeling van
„Philadelphia" heeft men de tehui
zen uitgezocht. Deze liggen in Benne-
kom, Voorburg, Baarle-Nassau, Gro
ningen, Otterlo en Angerlo bij Does
burg.
Volgens „Kerknieuws" heeft de
raad van de vrijgemaakt-gerefor-
meerde kerk te Veenendaal besloten
om predikanten die de Open Brief
aan de tehuisgemeenten in Groningen
hebben ondertekend of met de in
houd daarvan instemmen niet meer
uit te nodigen om voor te gaan in
kerkdiensten. De aanleiding tot dit
besluit waren de bezwaren van som
mige gemeenteleden tegen het feit,
dat ds. G. Roukema te Ede een
dienst te Veenendaal had geleid. Ds.
Roukema is een van de onderteke
naars van de Open Brief.
De kerkvoogdij van de hervormde
gemeente te Kesteren hoopt met de
opbrengst van de vrijwillige bijdra
gen de schulden te kunnen aflossen,
waarna men tot 't beroepen van een
predikant kan overgaan. De kerk
voogden gaan er zelf voor op pad.
Voor de toezeggingen maakt men
nog, als bij een collecte, gebruik van
intekenlijsten.