Veehouders lappen wet aan hun laars Protestmelk thans ook in Veenendaal ruimschoots te koop Heimwee Ver keer sexamen 1968 had goed resultaat Cartoef j Dit pak herkent u VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. HOC£NJ Rassenvraagstuk in behandeling bij G.O.S. Schade door achteruit rijden Woensdagmiddag zijn winkels open Zang Bazaar Opgeheven Intree Actieweek Dauwtrappen Vakantie voor gehandicapten Open brief Intekenen VAN WOUT BLAUWKOUS Permanent FORD-show in showroom Geslaagd in de zon, na 2 uur bruin HENNY JANSEN ZONDAGSDIENSTEN Bezwaarschrift ingediend VRIJDAG 17 MEI 1968 Deze week raakte ik aan de conver satie met een winkelier, die 'em nogal had zitten over het besluit van de gemeenteraad waarbij de vishan delaren op woensdagmiddag vrij mandaat is gegeven. Het zal voor u ook wellicht oud nieuws zijn, dat het winkelsluitingsverbod op woensdag middag voor de winkelnering van deze groep is opgeheven. Ze mogen de zaak opengooien, omdat vis een artikel is dat gauw de deur uitge werkt moet kunnen worden. Anders kan het bederven. De winkelier zag het allemaal niet zo. Het kon volgens hem allemaal wel waar zijn. Van die aan bederf bloot staande artikelen, maar dan was het volgens hem met het zeebanket niet bekeken. „Wat dank je", zei hij, „bijvoorbeeld van de banketbakkers?" Hij gaf, al voor ik hem er opmerkzaam op maakte, uit zichzelf toe, dat een ver gelijking tussen het zeebanket en het banket dat onder de handen van het bakkerslag vandaan komt niet hele maal te trekken is. Aan een taartje komt niet zo gauw een luchie als aan een panharing, maar het was naar zijn mening toch denkbaar dat een bakker op woensdagmorgen nog met een vitrine vol slagroomartike len zat, die hij op donderdagmorgen vanwege de roep die van zijn zaak uitging niet meer aan de clientèle kon slijten. Een tikkeltje cynisch voegde hij aan die conclusie toe: „je zou kunnen zeggen dat zo'n bakker dan de vrije woensdagmiddag kan gebruiken om zelf de overgeschoten taartjes op te buffelen". Hij stelde het nogmaals: de graad van bederf kan verschillen. Maar waar lag volgens hem de grens. Volgens hem nergens. Omdat die doodeen voudig niet precies te trekken is. Jazeker, tussen eetwaren en ander spul, maar daar moest het dan ook bij blijven. Z'n grootste bezwaar was wel, dat de plaatselijke overheid het hek van de dam had gelicht. De golf zou niet meer te stuiten zijn en beter had men, volgens hem, nu kunnen zeg gen: iedereen is vrij om te sluiten wanneer ie dat wil. Als het maar een halve dag in de week is. Dan was het tenminste meteen een on overzichtelijk rommeltje. „Nou moeten we daar nog zoetjes-aan maar naar toegroeien ook", vervolg de hij z'n kritiek. „Kunnen we als goedwillende zakenmensen, die ook gezamenlijk nog een beetje orde op hun zaken willen stellen ook, de stuk kies sjacherijn op mekaar stapelen. Vandaag die branche open op woens dagmiddag, morgen die. Net zolang tot we het niet meer weten. En de klanten helemaal niet meer. Vooral voor die van buiten 't Veen was het belangrijk om precies te weten waar ze hier aan toe waren. Ze hoefden nooit een vergeefse reis te maken. Maar nou is 't fini. De klad zit er lelijk in. En let maar op mijn woor den, Blauwkous, dit vreet door". Op mijn vraag of hij dan niet meer brood in de woensdagmiddag zag zitten zakelijk gezien dan in de maandagmorgen kreeg ik ten ant woord, dat dat misschien wel waar kon zijn. Maar hij en naar hij verklaarde een hele partij collega's met hem vonden het gewoon fijn om op woensdagmiddag vrij te heb ben. En of een winkelier dat ook nog 'es boven het zakelijke mocht stel len, vroeg hij zich in gemoede af. Van mij mocht het allemaal best. Ik vind het persoonlijk een bikkelharde bizzenis-man sieren als hij de moed op kan brengen om de kassabei wat minder te laten rinkelen voor een ge noeglijke vrije middag. „Wat mot ik in vredesnaam met de maandagmorgen beginnen?" Hij scheen over mijn rug heen deze in formatie te vragen bij de plaatselij ke overheid, die winkeldeuren kan openen en sluiten op woensdagmid dag. „Wat doe ik er mee, na de zon dag. Man, op zondagavond na de kerk zit ik al weer te popelen om aan te pakken. Dan schiet het hele programma voor de nieuwe week door m'n kop heen. En dacht jij dan dat ik in zo'n toestand het op maan dagmorgen op zou kunnen brengen om met de jongens een eindje te gaan fietsen? Ik heb genoeg aan één hele dag achter mekaar vrij. Meer moet ik al helemaal niet hebben. Maar die woensdagmiddag. Daar moeten ze niet aan komen. Nou maken ze d'r zelf een troep van. En dan ben ik ook wel verplicht op den duur mee te doen. Óp woensdagmiddag. Want je vindt het toch ook niet leuk als ze jouw zaak voorbij moeten lo pen". Eigenlijk was hij nog lang niet hele maal uitgehuild, toen ik voorstelde om maar weer 'es door te stappen. Ook al omdat ik meende, dat hij nog wat te doen zou hebben. „Och", zei hij, ,,'t is maandagmor gen en dan loopt 'et nooit storm". VEENENDAAL Hoewel de levering van rauwe melk rechtstreeks aan de consument in het algemeen nog verboden is, zijn er verschillende veehouders in Veenendaal, die tegen een prijs van veertig cent per liter de melk aan de man brengen. Aan de Drag onderweg en aan het Gelders Benedeneind hebben ver schillende melkveehouders een kennisgeving aan de muur van hun boerderij bevestigd waarop te lezen staat, dat volle melk verkrijgbaar is. Eergisteren verklaarde de minister van Landbouw in de Tweede Kamer, dat slechts in uitzonderingsgevallen is toegestaan rauwe melk aan huis te verkopen. Alleen daar waar de normale melkvoorziening niet mogelijk is zoals bijvoorbeeld op de Waddeneilanden mag rauwe melk geleverd worden. De boeren aan de Dragonderweg en aan het Gelders Benedeneind hebben er ronduit gezegd maling aan. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385)12244 VEENENDAAL Het Uniepraktijk- diploma Duitse Stenografie werd be haald door: Fieke van Dijk te Veenen daal, Jessie J. C. de Haas te Reste ren, Gerda S. Jansen, Joke A. de Kleu- ver en Hannie Kroes berg en. allen te Veenendaal en Geertje L. Nijdam te Rhenen. Voor Engelse Stenografie slaagden: Willie R. H. van Dijk en Bertha E. van Engelenburg, beiden te Veenendaal, Jessie J. C. de Haas te Resteren, Ger da S. Jansen te Veenendaal en Geer tje L. Nijdam te Rhenen. Voor Franse Stenografie: Jessie J. C. de Haas te Resteren, Gerda S. Jan sen en Joke A. de Kleuver, beiden te Veenendaal, Geertje L. Nijdam te Rhe nen. Voor Nederlandse Stenogra'fie: Mar jan P. Erdbrink te Veenendaal, Jessie J. C. de Haas te Resteren, Gerda S. Jansen en Bertie St. M. Kuipers, bei den te Veenendaal, Geertje L. Nijdam te Rhenen, Kitty M. M. Posthuma te Bilthoven en Elisabeth Ruttenberg te Ederveen. Voor het diploma Machineschrijven, eveneens voor het Uniepraktijkdiplo- ma: de dames: Jannie Achterberg, Hilda P. van Barneveld, beiden te Veenendaal. Dikkie van den Berg te Een van de veehouders motiveerde de melkverkoop aan huis als volgt. „Nu we voor de prijs van een kwartje de melk aan de melkfabriek moeten leveren komen we met deze prijs niet meer uit. We halen daarbij de kost prijs zelfs nog niet en dat terwijl we nu in de volle melkstroom zitten. Het gaat er ons niet om van regel rechte verkoop aan de consument zo veel beter te worden want de verkoop loopt niet zo hard. Daarvoor zitten de meeste melkveehouders te ver uit het centrum en het zijn er altijd maar weinigen die er een reis voor over hebben om hier melk te komen halen. Het gaat meer om een daad te stellen tegen de zuivelpolitiek van de rege ring waar de boeren weer de dupe van worden". Zijn omzet per dag aan de verkoop van rauwe melk haalt nauwelijks de twintig liter. Ook de melkhandel ondervindt wei nig hinder van de clandestiene melk verkoop. „We blijven er nogal nuch ter onder want het sop is de kool niet waard", aldus de directeur van de Veenendaalse Melkinrichting de heer H. Smit. Zijn verwachting is dat de on tevredenheid van de melkveehouders, die zich thans ontlaadt, van voorbij gaande aard is. „In de meeste geval len moet de consument er een heel eind voor gaan en dat gaat wel voor een of twee keer, maar op den duur zal vader zich niet iedere dag laten wegsturen om kilometers ver de melk te halen", aldus de heer Smit. Boven dien is er de nadelige factor dat men bij de veehouder niet aan andere melkprodukten zoals yoghurt, vla, e.d. kan komen zodat men toch op de melkslijter is aangewezen. 0<€T*f ADVERTENTIE a a E DROGISTERIJ ZANDSTRAAT 7 - VEENENDAAL jj VEENENDAAL Donderdagmor gen in alle vroegte meldde zich een jongeman op het station De Klomp. Hij wekte de argwaan op van de sta tionschefdoordat toen hij de prijs van een enkeltje Amsterdam niet kon betalen hij vroeg hoever hij voor f 1.90 kon komen. De chef waar schuwde de politie, die de jongen in de buurt van de Rijksweg Utrecht- Arnhem in de kraag greep. Het bleek de Amsterdammer D. van R. te zijn, die woensdag in Ede in een kazerne gearriveerd was als dienstplichtige. Donderdagmorgen vroeg kreeg hij zo'n heimwee, dat hij terug wilde naar zijn ouders. De ma rechaussee heeft zich over hem ont fermd. VEENENDAAL Op de „Van Koo- tenweg" de officieuze benaming voor de verbindingsweg tussen de Vijgen dam en Eenvoudlaan werd een per sonenauto licht beschadigd, toen een vrachtauto er achteruit tegenaan reed. De vrachtauto met aanhanger moest rechtsaf de Eenvoudlaan op. De be stuurder, P. A. van H. reed iets te ver door, waardoor de bocht niet meer te maken was. Toen hij achteruit reed, raakte hij de personenauto van A. van G. VEENENDAAL Op alle lagere en op een aantal scholen voor voortgezet onder was is in de afgelopen weken een verkeersexamen afgenomen. Op de lagere scholen bestond dat examen uit twee delen: een schriftelijk en een praktisch ge deelte. Op de scholen voor voortgezet onderwijs kent men slechts een schriftelijk verkeersexamen. Het aantal geslaagden op de lagere scholen is zeer hoog te noe men. Nog geen v|jf procent van de kandidaten behoefde te worden afgewezen. Op de scholen voor voortgezet onderwijs lag die verhouding minder goed. Hier zakte ruim 25 procent. Op de lagere scholen werd deelgeno men door 527 leerlingen, waarvan er 23 moesten worden afgewezen, zodat er 504/ slaagden. Van die 504 maakten er 8 alle opgaven foutloos, zodat zijn het predikaat „met lof" kregen. De namen van die uitblinkers zijn: Johannes Die- peveen (Groen van Prinstererschool); Gijsberta van de Brink (Patrimonium- school); Johannes G. M. Paardekooper (Salvatorschool); Jeanette ten Donke laar (CNS III); Joost van de Brink (Johannes Calvijnschool); Erich W. Völke (CN SII); Ivonne W. J. Cloo (Rijk van Gaasbeekschool) en Marinus E. A. van Hensbergen (Juliana van Stolbergschool). Alle geslaagden kregen gisteren hun diploma uit handen van hun leraren. Bij het voortgezet onderwijs deden 305 leerlingen examen. Van hen. slaag den er 213, zodat er 92 moesten worden afgewezen. Van de geslaagden waren er 4 die het predikaat „met lof* ver dienden, nl.: Elly van Barneveld (Chr. VEENENDAAL Zaterdag 18 mei: G. Annot, Kerkewijk 56, tel. 10198. Zondag 19 mei: G. J. Verschoor, J. G. Sandbrinkstraat 2, tel. 12529. Apotheek: Zuidema, Hoofdstraat 53, tel. 12123. AMERONGÈN De praktijken van de doktoren Kars en Ossendorp uit Amerongen, Bakker en Van de Brug uit Leersum en van Van Ommeren uit Eist worden het a.s. week eind waargenomen door dr. v.d. Burg, Rijksstraatweg 153. Leersum. tel. 03434 —1388. RHENEN Voor Rhenen neemt het aanstaande week-end waar: dr. Stegeman, He renstraat 69, Rhenen, tel. 08376 2315. Donderdag 23 mei aanstaande neemt waar: dr. Almekinders, He renstraat 59, Rhenen, tel. 083762432. SCHERPENZEEL Voor Scherpenzeel neemt het aanstaan de week-end waar: dr. Pon, Holevoet- piein 291, Scherpenzeel, tel. 03497— 1250. De dienst geldt van zaterdag morgen 9.00 uur tot maandagmorgen 8.00 uur. RENSWOUDE Voor Ederveen, De Klomp en Renswou- ne neemt het aanstaande week-end waar: Dr. Ter Velde m Renswoude, tel. 0838745u. Voor donderdag 23 mei aanslaande neemt waar: dr. Heij in De Klomp, tel. 08387—200. KESxEREN Voor Ommeren, Lienaen en Kesteren neemt het aanstaande week-end waar: dr. Guepin in Ommeren, tel. 03443250. De dienst vangt aan op zaterdag 9.00 u. precies. Op donder- oag 23 mei aanstaande neemi waar: cir. iveur in Kesteren, tel. 08886201. Deze dienst vangt aan op woensdag avond 18.00 uur precies. OPHEcSDEN Voor Echteld, Oenten, uodewaard en Opheusden neemt het aanstaanoe week-end waar: ir. Budding in Op- neusden, tel. 08887213. De aienst vangt aan op zaterdag 9.00 u. precies, op uonaeruag 23 mei aanstaande neemt waar ar. van Driel in Oen ten, tel. 03444220. ueze dienst vangi aan op woensdagavond 18.00 uur. WIJKVERPLEEGSTERS RHENEN Voor Eist en xtnenen neemt het aan staande week-end waar: Zr. J. Feits- ma, Nieuwe v eenenaaaiseweg o3, lenen, tel. 083762381. KESXEREN Voor Ecnteld, Och ten en Kesteren neemt het a.s. week-end waar: Zr. S. wesiernoi, Groene Kruis, Kesteren, tel. 08886—210. OrclEcSDEN Voor Doaewaard en Opheusden neemt het a.s. week-ena waar: Zr. E. de winter in Opneusaen, tel. 08887210. TANDARTSEN V EEN EN DAAL/ RHENEN Spoedgevallen, tel. 0838512945. DIERENARTSEN EDERVEEN Voor Ederveen neemt het a.s. week-end waar: dr. Van Riessen, Dorpsstraat 18, Lunteren, tel. 083882557. Huishoudschool I); Rudie Versteeg, An- dré J. Hortman en Leo ten Apel, allen van de hervormde Ulo I. Brigadier C. A. Visser van de gemeentepolitie zal op een nader te bepalen datum de di ploma's aan de geslaagden op de ho gere scholen uitreiken. Rhenen, Jannie Blaauwendraat, Rens woude, Teunie Blankestijn te Ameron gen, Teunie W. A. Bolderman te Vee nendaal, Jannie Bos te Renswoude, Hannie Bouman, Marian van Burken, beiden te Veenendaal. Riekje van Dam te Scherpenzeel, Lidia Ch. Deigh- ton te Renswoude, Gerda van Dijk te Veenendaal, Eefje van den Dikken- berg te Renswoude, Riet Anth. Door nenbal te Overberg, Sonja Fenenga te Kesteren, Tonnie J. v. d. Garde, Anne ke Gerritsen, beiden te Veenendaal, Jessie J. C. de Haas te Kesteren, Bet- sie Chr. Haast te Rhenen, Neeltje van de Have, Dinie Fr. van de Have, bei den te Scherpenzeel, Dineke M. Hen driks, Hannie van 't Hoog, Jeanet C. H. van Hunnik, allen te Veenendaal, Jannie M. van Hunnik te Ede, Gerda S. Jansen, Eva van de Kaa, G. G. de Kleuver, Jopie Adr. E. Knoops, Jan nie van de Kraats en Aartje Kruis- tum, allen te Veenendaal, Hermie de Kruyk te Scherpenzeel, mevrouw E. J. Laansma-Reitsma te Renswoude, Alie Leppers, Attie M. v.d. Lustgraaf, bei den te Veenendaal, Irene B. Mac Gil- lavry te Rhenen, Dineke G. G. van Manen en ineke Nagel, beiden te Veenendaal, Geertje L Nijdam te Rhe nen. Cobie Adr. Oelderik te Veenen daal, Monique A. G. Pfeiffer te Bosch en Duin, Jannie van de Pol, Truus Prins, Toos M. H. Roodbeen, allen te Veenendaal, Annie K. Scheffer te Rhe nen, Beppie van de Scheur, Riek Schoeman, Ineke M. J. van Schuppen, Toos Spies, Janneke Spies, Wndie Sukkel, Ria Veer en Ria W. van Vliet, allen te Veenendaal en Jean M. C. Wuck te Renswoude en de heren: Hen- nie Beijer, Hans C. van Doorn, Tonnie van Engelenburg, Bart E. Hasselaar, allen te Veenendaal, Wijnand E. ter Maaten te Woudenberg en A. van de Weerd te Veenendaal. Alle gediplomeerden werden opge leid door het Handelsinstituut Van Rijswijk te Veenendaal. SCHERPENZEEL In verband met Hemelvaartsdag op donderdag 23 mei zullen de winkels in Scherpenzeel de woensdagmiddag voor Hemelvaartsdag geopend zijn. Vrijdagavond zijn de win kels zoals gewoonlijk tot 9 uur ge opend. ADVERTENTIE Een pak. dat prettig zit. goed valt. uitstekend staatZo'n pak heet Santega. Gladde kamgarens. Schotse kwaliteiten, zeer aparte luxe stoffen. In alle maten, in jonge en klassieke modellen. U herkent Santega direct. Aan hanglabel en/of innaai-etiket. HOOFDSTRAAT 90 VEENENDAAL TELEFOON 12163 45 Gereformeerden hebben de Gereformeerde Synode verzocht haar stand punt te herzien ten aanzien van het rassenvraagstuk. Ze doen dit in een be zwaarschrift, dat ter tafel zal worden gebracht tijdens de in augustus van dit jaar in ons land te houden synode. De G.O.S. heeft in 1958 de Potchef- stroom en in 1963 te Grand Rapids uitvoerige uitspraken gedaan over dit vraagstuk en de 45 zijn van mening, dat deze meningen hoognodig moeten worden herzien. 6. vastgesteld dat het geen bezwaar ontmoet, wanneer kerken van ver schillende taal en cultuur (voorlo pig) afzonderlijk vergaderen. In het „rassen'-vraagstuk gaat het echter over de geheel andere kwestie of een kerk het recht heeft, een mede gelovige van haar gemeenschap te weren, wanneer hij ondanks ge noemde verschillen zich bij haar wil voegen. Daar doorheen speelt de vraag of bijv. de niet-blanke christen niet door de blanke christen er toe gebracht kan zijn of Wordeh, zich afzonderlijk te houden. De Kerk heeft daarom de dure roeping op de weg der onherroepelijk ko mende integratie de wereld voor te gaan omdat zij leeft uit het geloof in Hem, die in Zijn mens-wording de laatste hindernis voor de ontmoe ting van mens tot mens wegnam. 6. Beide Synodes hebben telkens het begrip „liefde" gehanteerd zon der te preciseren waarin die ten diepste bestaat. Uw Synode spreke uit, dat liefde tot de naaste niet vooral gelegen is in weldadigheid en opvoeding van en zorg voor die naaste, maar in de erkenning dat de naaste altijd op volstrekt gelijke wijze onze naaste is. Liefde tot Je zus is: Jezus nodig hebben. Liefde tot de naaste is: die naaste als naaste nodig hebben". zang zal instrumentaal worden on dersteund. De tocht eindigt tegen 9 uur bij de Vredeskerk waar men ge zamenlijk de door dr. C. Graafland te leiden dienst zal bijwonen. In de hervormde Andrieskerk te Amerongen zal aan de vooravond van Hemelvaartsdag, woensdag 22 mei, een zangavond worden gehou den. Medewerking verlenen het mu ziekkorps van het StichteVskorps van het Leger des Heils te Utrecht onder leiding van de heer H. Siebelts, de zangbrigade van dat korps onder leiding van de heer G. J. Verhage. 't kerkkoor onder leiding van de heer Joh. C. Meischke, de cornettist Ton Sleuring en de organist van de An drieskerk de heer J. Wijkhuizen. Be halve de zang zal een korte toe spraak worden gehouden. Ter be strijding van de kosten zal een col lecte worden gehouden. Het bezwaarschrift, opgenomen in het orgaan voor de Gereformeerde Kerken in Nederland „Centraal Weekblad" heeft de volgende in houd: „Uw synode stelt zich voor, op nieuw uitspraken te doen over het probleem van de verhouding der z.g. rassen. Temidden van de dras tische verscherping die dit probleem sinds enige tijd heeft ondergaan en met het oog op het feit, dat de ge rei. of reformatorische kerken de enige zijn, die zich nog niet op in ternationaal niveau hebben uitge sproken tegen de beoordeling van de medemens op grond van diens huidskleur of „ras", moge het haar gegeven worden, een woord te spre ken, dat iedere onzekerheid weg neemt. Vooraf moge de Synode zich er echter rekenschap van geven, dat te Potchefstroom (1958) en te Grand Rapids (1963) reeds uitvoerige uit spraken zijn gedaan, die, wijl nim mer teruggenomen, nog steeds gel den. Deze uitspraken hebben aanlei ding gegeven tot verdediging van het „rassen"beleid in Zuid-Afrika (o.a. voor het Haagse Internationale Gerechtshof) en hebben een der lidkerken veroorloofd op haar Syno de van Kaapstad (1966) wijlen Mar tin Luther King en zijn geweldloze strijd te vonnissen. De uitspraken worden dan ook soms door ernstige en soms door onoverkomelijke be zwaren gedrukt. De Synode moge bij dezen gebeden zijn de hier aan te duiden uitspraken terug te ne men alvorens nieuwe uitspraken te doen. 1. Te Potchefstroom is vastgesteld, dat God „uit één bloed al de volke ren van de mensheid gemaakt heeft" (Handelingen 17:26) en dat dit feit betekent „dat de fundamen tele eenheid of solidariteit van het menselijk geslacht tenminste even belangrijk is als sommige verschil len van ras en kleur" (Acta bladz. 148). Deze uitspraak is de eerste in een reeks en dus van fundamen teel karakter. Helaas is ze tot stand gekomen in de weg van het compro mis. en dus als uitgangspunt on bruikbaar. Ter tafel lag immers een rapport, dat voorstelde te ver klaren: „Het feit dat God uit één enkele het gehele menselijke ge slacht gemaakt heeft, betekent dat alle verschil van ras en kleur onder geschikt is aan de fundamentele eenheid van het menselijk geslacht" (Acta bladz. 142). Waar de bijbel de notities van „ras" en kleur niet kent en het ook zakelijk nog de vraag is of er bij de mens gespro ken kan worden van een „ras" als een niettoevallige en dus onveran derlijke gegevenheid, was de voor gestelde uitspraak alleen juist. Het worde de Synode gegeven, dit nu uit te spreken en daarmee de be grippen „ras", „eigensoortigheid" e.d. als stukken „natuurlijke theolo gie" en dus als mythen te ontmas keren. 2. Deze Synode sprak sub 5. uit dat binnen de kerk alle verschillen, van hoeveel gewicht die in het sociale le ven mogen zijn, „overwegingen van secundair belang" zijn. Echter: bin nen de kerk aan sociale verschillen ook maar een secundair belang toe te kennen is in strijd met de essen tie van het evangelie. In Hand. 15 blijken èlle verschillen, van hoeveel gewicht ook in het sociale leven, te moeten wijken voor de zichtbare eenheid der gemeente. Het gaat hier n.l. om de tafelgemeenschap. 3. Deze Synode heeft zich sub 11. uitgesproken over het huwelijk tus sen 2 mensen van verschillend „ras", zonder dat duidelijk is ge worden waarom hier vanuit het evangelie iets meer uit te spreken viel dan bij ieder ander huwelijk. Zij heeft bijzondere aandacht ge vraagd voor wettelijke, sociale en culturele factoren, omdat die „zul ke" (dus interraciale) huwelijken zouden „bepalen". Aangezien even wel het huwelijk, bijbels gesproken, berust op een „mutuus concensus" of wederzijdse instemming, heeft de Kerk alleen toe te zien, dat nie mand terwille van zijn „ras" in zijn christelijke vrijheid wordt be lemmerd. 4. De Synode van Grand Rapids (1963) heeft uitgesproken dat met het toepassen van liefde en gerech tigheid zorgvuldig Tekening dient ge houden te worden met „bijzondere maatschappelijke verhouding binnen elk land en volk". Ds. King heeft steeds verklaard, in zijn strijd min der gehinderd te zijn door de Ku Klux Klan dan door de Christenen, die zich beriepen op bestaande maatschappelijke verhoudingen. Stellig mogen toevallige machtheb bers hopen op de tolerantie van de (niet-verantwoordelijke) toeschou wers, maar zij missen het recht, met het oog op door hen geschapen of gesanctioneerde maatschappelij ke omstandigheden de beginselen van liefde en gerechtigheid anders toe te passen dan ze zonder die om standigheden zouden doen. Dat mo ge de Synode nu uitspreken. 5. De genoemde Synode heeft sub Hervormd Nederland bert nog maar een landelijke organisatie van mannenverenigingen, n.l. de Bond van Nederlandse Hervormde Man nenverenigingen op gereformeerde grondslag, waarvan ds. A. Vroegin- deweij te Veenendaal voorzitter is. De andere organisatie, het landelijk or gaan van hervormde mannenvereni gingen, In Dienst der Kerk, is opge heven. Alle pogingen, om de organi satie nog in leven te houden, zijn mislukt. Een daartoe benoemde op heffingscommissie zal met kerkelijke instanties contact opnemen om daar door te proberen de hervormde man nen langs andere weg te blijven ac tiveren. De bazaar die ten bate van het hervormde jeugdcentrum in Amn- gen in het koetshuis van het kasteel is gehouden heeft rond 6500 gulden opgebracht. Het jeugdhuis zal bin nenkort worden aanbesteed. Het wordt gebouwd onder leiding van het architectenbureau Kruger te Voor burg. Tot ouderlingen der gereformeerde kerk te Amerongen werden gekozen de heren A. Hensen, J. Langen en H. Vaartjes. Het christelijk nationaal sport fonds houdt deze week een actie ten bate van de christelijke sportvereni gingen in Nederland. Het aantal le den van deze verenigingen is nog steeds stijgend, hetgeen op zich een verheugend verschijnsel is, maar an derszins de verenigingen voor grote problemen stelt. Een van de belang rijkste zaken waar het om gaat is een tekort aan accommodatie. Aan de kerken is gevraagd om op zondag 19 mei een collecte voor het chr. nat. sportfonds te houden. Vori ge jaren is op een dergelijk verzoek positief gereageerd. Van de opbrengst van de activitei ten van de verenigingen komt 70 pet. direct ten goede van de kas van de organiserende vereniging. De reste rende 30 pet. komt bij de opbrengst van de kerkcollecten. Uit het op die manier te vormen fonds zullen subsidies worden ver strekt voor kadervorming, jeugdacti- viteiten en accommodatie, voor zo ver deze kosten niet uit eigen mid delen kunnen worden bestreden of door overheidssubsidies worden ge dekt. De jongeren werkgroep van de her vormde gemeente te Veenendaal heeft voor de a.s. Hemelvaartsdag „dauwtrappen" op het programma staan. Om zeven uur 's morgens wordt per fiets gestart vanaf de Si- onskerk voor een tocht van ongeveer een uur door de bossen in de omge ving. In deze tocht is een pauze inge last om in de open lucht de meege brachte boterhammen te verorberen en om gezamenlijk te zingen. Deze De nieuwe predikant van de gere formeerde kerk te Rhenen, ds. J. Goldschmeding. zal op zondag 4 au gustus zijn intrede in Rhenen doen. Zondag 21 juli a.s. zal ds. Gold schmeding afscheid nemen van de gemeente te Dussen. Overeenkomstig haar plannen is de diaconie van de hervormde gemeen te te Veenendaal erin geslaagd een aantal gehandicapte gemeenteleden een week vakantie te bezorgen. Er kunnen vijftien personen worden uit gezonden. een aantal dat men graag iets hoger had gezien. In overleg met de plaatselijke afdeling van „Philadelphia" heeft men de tehui zen uitgezocht. Deze liggen in Benne- kom, Voorburg, Baarle-Nassau, Gro ningen, Otterlo en Angerlo bij Does burg. Volgens „Kerknieuws" heeft de raad van de vrijgemaakt-gerefor- meerde kerk te Veenendaal besloten om predikanten die de Open Brief aan de tehuisgemeenten in Groningen hebben ondertekend of met de in houd daarvan instemmen niet meer uit te nodigen om voor te gaan in kerkdiensten. De aanleiding tot dit besluit waren de bezwaren van som mige gemeenteleden tegen het feit, dat ds. G. Roukema te Ede een dienst te Veenendaal had geleid. Ds. Roukema is een van de onderteke naars van de Open Brief. De kerkvoogdij van de hervormde gemeente te Kesteren hoopt met de opbrengst van de vrijwillige bijdra gen de schulden te kunnen aflossen, waarna men tot 't beroepen van een predikant kan overgaan. De kerk voogden gaan er zelf voor op pad. Voor de toezeggingen maakt men nog, als bij een collecte, gebruik van intekenlijsten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 3