Ook in de chemie blijft
't om de mens draaien
Gelders Rivierengebied
benut kansen goed
Wegvervoer verliest kort
geding tegen Staat e.a.
Station te Hilversum krijgt primeur
van nieuw soort treinaanwijzing
FAMILIE-ONTMOETING OP SCHIPHOL
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
„Margarine-muziek"
Telefonisch raadplegen
van computer nu ook
in Nederland mogelijk
„Vooruitzien
0111 hij te
blijven"
Bouw-c.a.o.
goedgekeurd
Voorzitter dr. ir. J. van Aken van
jubilerende industriële vereniging:
Anderhalf jaar
voor overval
op postkantoor
K.L.M. bepleit
vereenvoudiging
tarievenstelsel
Secretaris ARP
gepromoveerd
op „Recht van
Kamer
ontbinding"
Kon. Willem /-
prijs voor
Dokkumer
fabrikant
Machine denkt en rekent voor u
MENSEN MET VISIE
BETER ONDERWIJS
BELGEN SOEPELER
GROTE BOOSDOENER
GEEN MACHT
ONDERWIJS
HEEL ANDERS
ZATERDAG 18 MEI 1968
Tiet blijft draaien om de mens. Ook in de chemische industrie, waar auto-
matisering en mechanisatie snel zijn opgerukt en nog steeds verder
doordringen. Aan mensen met visie is het te danken, dat die industrie enorm
omhoog schoot. Door het denken in de toekomst van mensen in deze tijd zal
deze tak van bedrijf m>g veel verder doorgroeien.
Over verleden en toekomst van de chemische industrie is het goed praten met
dr. ir. J. van Aken. hoofddirecteur van Staatsmijnen'DSM in Geleen. Met
38 jaar ervaring in het chemische bedrijf torst hij een rijke schat aan ervaringen
met zich mee. Als voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse chemische
industrie leidde hij gistermiddag in het circusgebouw in Scheveningen een
feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de
vereniging.
„Het is geen „chemisch kantoor".
waar dr. Van Aken in huist. Het mist
alle strakke moderne vormen, die zo
eigen zijn aan de procesindustrie. De
meubels die er staan stammen uit een
ver verleden. Zij zijn antiek en passen
bij de smaak van de directeur. Een
van de muren wordt gesierd met een
groot schilderij, afkomstig uit het
Rijksmuseum in Amsterdam.
„Die enorme groei van de chemische
industrie in ons land na de oorlog
kwam voort uit een aantal natuurlijke
omstandigheden. In de hele wereld be
leefde de chemie een opgang, door de
vestiging van raffinaderijen kregen
veel bedrijven een kans in ons land
en door de Europese Economische Ge
meenschap kwam er een groot markt
gebied open te liggen", is het antwoord
van dr. Van Aken op onze vraag waar
aan hij de groei van de chemische be
drijven in ons land toeschrijft.
Direct daarop aansluitend zegt hij:
„Maar het zijn steeds de mensen met
visie geweest, die in deze ontwikkeling
een grote rol hebben gespeeld. Zij wis
ten verder te kijken en begrepen, dat
alleen door sterke concentraties de
groei van de chemie mogelijk zou zijn.
Dat geloven we nu ook allemaal maar
zoveel jaren geleden was nog lang
niet iedereen daarvan overtuigd".
Bijblijven is de kunst Vooral in deze
tak van bedrijf. Als de bijna 65-jarige
hoofddirecteur met een jeugdig gebaar
een sigaret heeft opgestoken zegt hij:
„Voor wie is die gemeenschappelijke
Europese markt een grote zegen? Voor
de Amerikaanse industrie. Die heeft
een grote thuismarkt en vindt in Eu
ropa een tweede grote markt. Voor
ons is het vari levensbelang dat we
vooral technisch met die industrie op
gelijke voet komen. Maar dat kan niet
met aparte bedrijven in verschillende
landen, daarvoor zijn grote Europese
bedrijven nodig".
Voor dat bijblijven moet het onder
wijs worden opgetrokken. Dr. Van
Aken plooit met een lach de scherpe
trekken uit zijn gezicht weg als hij dit
zegt:
„Kijk eens, we zitten te jammeren
over het aantal werklozen. In de kran
ten en bladen groeit echter het aantal
advertenties waar personeel in wordt
gevraagd. Toch houden we zoveel werk
lozen. Daaruit spreekt dat er een dui
delijk tekort is aan echt opgeleide
krachten, aan mensen met een forse
basisopleiding".
Dr. Van Aken ziet geen oplossing
voor de werkloosheid in het stichten
van arbeidsintensieve bedrijven. Hij
vindt dat je met zulke bedrijven niet
meer kunt concurreren.
„Om de mensen te kunnen laten
werken is het vooral noodzakelijk het
onderwijs uit te breiden. Omdat er ja
ren overheen gaan voor een opleiding
goed op gang komt. moet er ver voor
uit worden gewerkt aan het tot stand
komen van nieuwe opleidingen", is
zijn mening.
Onder het spreken knijpt dr. Van
Aken zijn ogen steeds wat dicht. Soms
zijn ze haast niet meer te zien achter
zijn brilleglazen. Maar ze gaan wijd
open als hij hier op komt:
„De belangstelling voor het stude
ren in de natuurwetenschappen is de
laatste jaren aan het dalen. Dat klopt
niet, want we hebben uit die hoek
juist zoveel mensen nodig- Daarom
moet er al op de middelbare scholen
meer worden gedaan, om de interesse
voor het studeren in die richting te
stimuleren. We hebben er al jaren veel
aan gedaan om het zover te krijgen,
maar hier ligt een groot probleem dat
overheid en bedrijfsleven samen moe
ten oplossen".
UTRECHT De rechtbank heeft de
80-jarige Italiaanse koopman/metse
laar B. S. wegens het plegen van een
roofoverval op het postkantoortje in
Cothen, vlak bij Wijk bij Duurstede,
bedreiging met geweld van de beheer
ster, de 46-jarige mejuffrouw M. C. A.
Middelweerd. en de diefstal van een
auto veroordeeld tot een gevangenis
straf van een jaar en zes maanden met
aftrek.
De Italiaan stond veertien dagen ge
leden terecht omdat hij in de nacht
van Oud op Nieuw een auto had ge
stolen. Hij maakte van de wagen ge
bruik toen hij op 3 januari met een
metgezel in Cothen arriveerde, waar
hij de beheerster met een op een pistool
gelijkend wapen bedreigde. De vrouw
zag zich genoodzaakt de geldtrommel
af te geven waarna S. het hazepad
koos.
Dat de overvaller nog dezelfde dag
gearresteerd kon worden, is te danken
aan een 12-jarige jongen, Harry Ver-
nooij, die de Italiaan met de geldtrom
mel in de auto zag vluchten en het
autonummer noteerde in zijn school-
■chrift.
Tegen S. was veertien dagen geleden
twee jaar geëist.
DR. IR. J. VAN AKEN
nog veel te doen
Maar hoe zit het met de vestigings-
lust van bedrijven? Is het klimaat wel
gunstig in ons land?
„Dat is een zaak van plus en min",
zegt de hoofdinspecteur. „Er is heel
wat gebeurd om het voor bedrijven
aantrekkelijk te maken zich in ons
land te vestigen. Kijkt u maar eens
naar het gebied langd de Nieuwe Wa
terweg. Langs de waterkant is daar
alles schitterend voor de bedrijven.
Maar aan de landzijde is het niet al
les. Ik ben geen planoloog maar ik
vraag me wel al. of daar nu ook een
passend leefklimaat is".
Maar wat vindt u van België, dat
ons in zoveel opzichten parten speelt
bij het aantrekken van grote buiten
landse bedrijven?
„Ja, de Belgen zijn heel wat soepe
ler. Hier maken ze mooie regeltjes en
die zetten ze op papier. Onze concur
renten weten dan precies wat ze moe
ten doen, om met wat gunstiger aan
biedingen te künnen komen. En ja,
als er dan bij de uitvoering van die re
gels nog eens wat remmen worden ge
bruikt dan kan ik me voorstellen dat
mensen die een bedrijf willen neerzet
ten het wat vermoeiend vinden", zegt
de heer Van Aken.
De chemische industrie heeft de
naam vies te zijn. Chemische bedrij
ven geven rook en verspreiden alle
mogelijke luchtjes.
„Iedere nieuwe techniek geeft pro
blemen" zegt de directeur. „In Ameri
ka en ook wel bij ons, zitten ze met
het vraagstuk van de watervervuiling
door de enorme bergen mest die kippe-
fokkerijen bij hun bedrijven opslaan
en waar vies water uitloopt. Zo zitten
wij ook met problemen. Die zouden het
best opgelost kunnen worden, als er
maatregelen werden getroffen, die voor
heel West-Europa gelden."
De grote boosdoener ls, volgens dr.
Van Aken. niet de chemische indus
trie. Er zjjn zoveel luchtvervuilers,
onder andere de steden. Slim merkt
hij op: „De verwijten richten zich al
tijd tot onze bedrijfstak. Maar daar ge
beurt het meeste om de overlast weg
te werken. Dat ligt immers in ons
chemische vak."
Dr. Van Aken heeft in Zuid-Limburg
de chemie als het ware uit de grond
gespit. Lang was hij bij Staatsmijnen
de enige man in de hoofddirectie die
zich met de chemie bezig hield. Van
het kolossale bedrijf dat hij mee hielp
bouwen, neemt hij over enkele maan
den afscheid als zijn pensioen voor de
deur staat.
„Dan breekt de tijd aan dat ik me
druk kan bezig houden met het werk
voor de vereniging. Er is nog een hoop
te doen om onze chemische industrie
de gunstigst mogelijke groeikansen te
geven. Daar werk Ik graag aan mee".
TIEL Het Rivierengebied wordt,
ondanks het feit dat er in de tweede no
ta ruimtelijke ordening praktisch niet
wordt gerept over de recreatiemogelijk
heden, steeds meer ontdekt. Het is op
merkelijk, dat lieden uit het westen en
Brabant in dit mooie landelijke gebied
mogelijkheden zien voor 't stichten van
recreatiebedrijven. De laatste tijd zijn
er verschillende vestigingen, mede door
de activiteiten van de Federatie van
Streek V.V.V.'s, tot stand gekomen.
Steeds meer blijkt, dat de toerist
zoekt naar rustige plaatsjes, waar hij
de watersport kan beoefenen en kan
hengelen, aldus deze V.V.V.'s. Het Ri
vierengebied met zijn vier rivieren, di
verse dode armen en talrijke wielèn en
zandgaten biedt hiervoor ongekende mo
gelijkheden.
Momenteel beschikt dit gebied over
ruim dertig recreatiebedrijven, die vol
ledig aan de voorschriften voldoen en
waar het goed toeven is, doordat men
aan dit soort bedrijven de nodige va
riatie geeft. We denken hier aan de
kampeerders, die graag zwemmen, en
degenen, die de watersport verder wil
len beoefenen, zoals waterskieën, zei
len e.d. De liefhebbers van de paarde-
sport kunnen onder de rook vari Tiel
thans ook goed terecht, terwijl de hen-
SCHIPHOL Bedrijfsdirecteur V. H.
L. Dubourq van de KLM heeft in
Rio de Janeiro op de aldaar aan de
gang zijnde IATA-conferentie een
pleidooi gehouden voor vereenvoudi
ging van het tot nu toe volgens hem
veel te gecompliceerde tarievenstel
sel, dat in de burgerluchtvaart wordt
gehanteerd.
„Met het bepalen van de prijs van een
uitgebreide reis langs diverse steden
is een reisbureau soms uren bezig,
vaak geeft het de moed op en wendt
het zich voor de berekening tot een
luchtvaartmaatschappij, hetgeen nog
meer tijd in beslag kan nemen. In
tussen moet de reiziger geduld
oefenen", zo zei hij.
„De gedrukte instructies over kortin
gen e.d. die op passagiersvervoer
van toepassing kunnen zijn, beslaan
100 bladzijden met algemene regelin
gen, 100 bladzijden met aanwijzin
gen voor het berekenen van de af
stand in kilometers, toeslagen e.d. en
25 pagina's met gegevens over spe
ciale tarieven. Geen enkele particu
lier kan er uit wijs worden, tenzij
hij daartoe speciaal is opgeleid".
De heer Dubourq geloofde, dat de
luchtvaartmaatschappijen zeer ge
baat zouden zijn bij standaardisatie
en vereenvoudiging van de voorschrif
ten, zodat iedereen met een basis-op
leiding ze kan hanteren. Dit zou het
snel uitreiken van reisbiljetten be
vorderen, ook voor ingewikkelde rei
zen.
Bovendien zou het werk van duizen
den employés, die dagelijks uren
besteden aan gecompliceerde calcu
laties, belangrijk eenvoudiger wor
den.
gelaars ongekende mogelijkheden krij
gen.
De Stichting Belangengemeenschap
Gelders Rivierengebied heeft geruime
tijd geleden aan ir. Vallen opdracht ge
geven een recreatie-idieeënschets voor
het gebied op te stellen. Het gebied „De
Echteldse Kamp", waarvan 't Lienden-
bos een onderdeel is, werd hierin als
recreatiegebied aangegeven.
Bij'de gemeenten Echteld en Lien-
den bestaan thans plannen aan ir. Val
len opdracht te geven voor een zoge
naamd Echtelds Kampplan, dat voor de
bewoners van deze gemeenten mogelijk
heden biedt, zoals zwemmen als balspe
len. Het aantrekkelijke is, dat men en
kele exploitanten bereid heeft gevon
den, die thans de camping 't Lienden-
bos hebben opgezet.
Het gehele plan zal ruim één miljoen
gulden gaan kosten. Het zijn allemaal
initiatieven, die erop wijzen, dat het ri
vierengebied de kansen, die het krijgt
weet te benutten.
Prinses Beatrix en prins Claus zijn S
Z vrijdagochtend met het KLM-vlieg- S
tuig uit Londen op Schiphol aangeko- S
men. In Engeland had het prinselijk 2
Z paar o.a. als eregasten aangezeten
aan het jaardiner van de „Anglo-Ne-
Z therlands Society". Bij hun aankomst
Z op de luchthaven, werden zij hartelijk S
jj begroet door prins Aschwin broer van 2
prins Bernhard) en diens echtgenote,
prinses Simone (rechts op de foto) die
Z even later van Schiphol naar Rome 2
S vertrokken.
AMSTERDAM Vrijdagmiddag Is
mr. W. de Kwaadsteniet, secretaris
van de Anti-Revolutionaire Partij, uit
Rotterdam aan de Vrije Universiteit in
Amsterdam gepromoveerd tot doctor
in de rechtsgeleerdheid op het proef
schrift „Het recht van Kamerontbin
ding".
Hierin stelt de promovendus, dat of
schoon er enige relatie bestaat tussen
de werking en daarmee ook de han
tering van het ontbindingsrecht, het
geldende kiesstelsel en het bestaande
partijstelsel, deze stelsels niet van door
slaggevende betekenis zijn ten aanzien
van het ontbindingsrecht.
Het ontbindingsrecht kan gesteld wor
den in dienst van de samenwerking,
die nodig is tussen de verschillende
organen in het staatsbestel, en kan ge
bruikt worden ter bevordering van het
evenwicht tussen regering en Staten-
Generaal, zo luidt het betoog verder.
Kamerontbinding is een organisato-
risch-technisch middel, dat bij stagna
tie van de staatsmachine deze weer op
gang kan brengen. Alhoewel op basis
van Grondwet en praktijk ontbinding
mogelijk is in alle- uitzonderingsgeval
len, betekent dit, volgens mr. De
Kwaadsteniet, toch geen vrijbrief tot on
gelimiteerd gebruik.
Promotor van mr. De Kwaadsteniet,
die in 1958 werd benoemd tot adjunct
secretaris en in 1966 tot secretaris van
het centraal comité van de AR-Partij,
was prof. mr. L. W. G. Scholten.
ADVERTENTIE
SPAARBANK!
tN VOLGN
998-1
Oir «paar-*'!.»"» ia betond nn
»rw- «n wlfnwtvnof,
00 do (Wnntaram vort wieg «n
tak«on, 'Wette u un ér Mr*
Oo ec'Mi
watrt"ni ér Mkt
SftrjOitipaorOmf rm
twxnUaatJacatir*km<J.
:i>; - fjutt na*
V.
L*
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht
Een aantal daarvan is zeHs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
DEN HAAG De ongeveer 150 Nederlandse wegvervoerders, die een kort
geding hadden aangespannen tegen de Staat der Nederlanden, de Stichting Ne
derlands^ Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) en de Duitse Bonds
republiek, zijn door de vice-president van de Haagse rechtbank, voor wie deze
zaak vorige week woensdag diende, in het ongelijk gesteld.
In de eerste plaats verklaarde de
rechter zich onbevoegd kennis te ne
men van de vorderingen, die tegen de
Bondsrepubliek waren ingesteld. De
gevraagde vorderingen ten aanzien
van de Nederlandse Staat en de NIWO
werden door de president geweigerd.
De wegvervoerders hadden de presi
dent van de Haagse rechtbank ge
vraagd om aan de Nederlandse en de
Westduitse staat tenminste aan de Ne
derlandse, te verbieden enige regeling
aan te gaan, waardoor de eisers in de
volledige benutting van de aan hen
voor 1 april 1968 uitgereikte vergunnin
gen voor vervoer op Duitsland worden
belemmerd.
Indien zulk een regeling reeds mocht
zijn aangegaan, werd gevraagd om de
Nederlandse en Westduitse staat, al
thans de Nederlandse, te gebieden de
ze ongedaan te maken, althans hieraan
generlei uitvoering ten nadele van ei
sers te geven.
Gevraagd was voorts om de NIWO
te verbieden aan zulk een regeling me
dewerking of uitvoering te geven.
In zijn overwegingen concludeerde
de vice-president van de Haagse recht
bank, mr. J. Schaafsma, geen rechts
macht te hebben over de Bondsrepu
bliek, omdat de handelingen van West-
Duitsland dienen te worden aange
merkt als zuivere overheidshandelin
gen op zijn eigen grondgebied en dit
land zich niet vrijwillig heeft onder
worpen aan zijn rechtsmacht.
In het vonnis kwam nogmaals de
geschiedenis tussen Nederland en
West-Duitsland aan de orde, die geleid
heeft tot het op 1 april j.l. voor het
Nederlandse en Duitse wegvervoer in
gegane vergunningenstelsel.
De vice-president kwam dan ook ver
der tot de slotsom dat naar zijn oor
deel niet gezegd kan worden dat Ne
derland, door zich althans voor dit
ogenblik neer te leggen bij de door
West-Duitsland aangekondigde maat
regelen (de vergunningen dus, die het
Nederlandse wegvervoer nodig heeft
voor het vervoer naar, van en door
T)/j Van den Bergh en Jurgens in
Rotterdam wordt niet alleen
margarine gemaakt, maar ook
muziek. Tot voor kort roerden beide
produktieprocessen strikt geschei
den gehouden, maar nu is het tot
een fusie gekomen. De Harmonie
Simon van den Bergh heeft een
grammofoonplaat uitgebracht onder
de titel „S. v.d. B„rengt techniek en
muziek".
Op de plaat zijn karakteristieke
geluiden uit de margarinefabriek
vastgelegd, die de ouverture vormen
tot tien muzieknummers. Zo wordt
de Deep River Rhapsody ingeblazen
door de fluit van de boot, die de
grondstoffen aan de Nassaukade
brengt en fungeert de intercom in
de raffinaderij als aanloop voor de
propagandamars Blue Band is fijn.
„When the Saints go marching in" is
het vervolg op een palletloader en
een vorkheftruck in het magazijn,
terwijl een elektronisch oproepsig
naal het begin vormt van het Rot
terdamse stedelied. Het tot stand
brengen van al deze combinaties
was zo ingewikkeld als een pakje
margarine, maar dank zij de arran
gementen van de heer H. C. Hooger-
vorst liep het allemaal gesmeerd.
West-Duitsland) en zijn medewerking
te verlenen aan de totstandkoming van
een voor het Nederlandse beroepsgoe-
derenvervoer in de gegeven omstandig
heden zo gunstig mogelijke regeling
inzake de uitgifte van de Duitse ver-
voersvergunningen, zich schuldig heeft
gemaakt aan een jegens eisers on
rechtmatige daad. Zelfs niet, indien
Nederland zich bewust is van de scha
de, die de Duitse maatregelen aan de
Nederlandse economie en het beroeps-
goederenvervoer in het bijzonder be
rokkenen.
Den HAAG Overeenkomstig de
verwachtingen, vorige week vrijdag
avond na het gesprek tussen kabinets-
en stichtingsdelegaties uitgesproken
door de heer A. H. Kloos, heeït de
minister van Sociale Zaken en Volks
gezondheid geen bezwaren gemaakt
tegen de voorstellen van partijen bij
de bouw-C.A.O. tot invoering van een
arbeidstijdverkorting van een kwartier
per dag met ingang van 1 juni a.s.
De Stichting van de Arbeid heeft,
overeenkomstig de gedragsregels voor
een vrijer loon beleid, de voorstellen
goedgekeurd zonder een beoordeling
van de materiële inhoud.
DE HAAG De door de Vereniging
Nederlands Fabrikaat ingestelde Ko
ning Willem I prijs, die om de twee
jaar wordt uitgereikt aan een persoon
of onderneming, die lokaal of regionaal
in belangrijke mate heeft bijgedragen
tot de industriële expansie van Neder
land, is dit jaar toegekend aan de heer
P. Prins, oprichter en directeur van de
wielenfabriek en metaalverwerkende
industrie Prins N.V. te Dokkum, die
400 werknemers telt.
Door het persoonlijk initiatief en de
stuwende kracht van de heer Prins is
een industriële onderneming gegroeid,
die voor Dokkum en omgeving een gro
te sociaal-economische betekenis heeft.
Vrijdag 7 juni zal de commissaris van
de Koningin in Friesland, mr. H. P.
Linthorst Homan, tijdens een bijeen
komst in de Statenzaal van het Provin
ciehuis te Leeuwarden, de Koning Wil
lem I prijs aan de heer Prins uitrei
ken.
De prijs bestaat uit een oorkonde en
een in brons gegoten beeld, naar ont
werp van Cephas Stauthamer, dat de
nijverheid en de industriële samenwer
king symboliseert.
DEN HAAG Sinds gisteren is het mogelijk via het openbaar telefoonnet
gebruik te maken van een centraal opgestelde computer. Aan de Fruitweg in
Den Haag bevindt zich de General Electric Time-Sharing Service. Een indruk
wekkende hoeveelheid elektronische apparatuur en twee computers (een
„master" en een .„slave") voeren voor de abonnees alle gewenste berekeningen
uit. Staatssecretaris drs. L. J. M. van Son (Economische Zaken) heeft de dienst
op een bijeenkomst in Kasteel Oud-Wassenaar in gebruik gesteld.
De Haagse „time-sharihg-service" be
hoort tot de eerste in Europa. De com
puter spreekt verschillende „talen",
waaronder het „basic" dat iedereen
binnen enkele uren kan leren. De ge
bruikers huren een installatie, die bij
de telefoon wordt geplaatst en leggen
zelf het probleem aan de denkmachine
voor. Alles gaat geheel automatisch.
„Time-Sharing-Service" bestaat reeds
enkele jaren, maar dit is de eerste ken
nismaking voor Nederland. Een wille
keurig aantal gebruikers kan zich op de
dienst abonneren. De computer kan ve
le opdrachten tegelijk uitvoeren. Het
automatisch werken strekt zich zelfs
uit tot de administratie van de abon
nees.
Van de twee computers dient er een
(de „master") voor de conversatie met
de abonnees. Deze conversatie ver
loopt schriftelijk. Via zijn „terminal"
legt de gebruiker een vraagstuk voor
aan het centrum. De „master" ordent
dit probleem en bewerkt het zodanig,
dat de „slave" het kan oplossen.
„Door zijn eenvoud ligt „time-sha
ring" binnen het bereik van bijna
iedereen", vertelde de heer A. C. van
der Roest, waarnemend hoofd van Ti
me-Sharing Service.
De computer is vooral bestemd om
berekeningen uit te voeren. De verze
keringsagent kan nagaan welke offerte
de beste is voor een bepaalde cliënt.
Bouwbureaus kunnen constructiebere
keningen laten maken in een fractie van
de tijd, die men zelf nodig zou hebben.
Over vijf of tie*» jaar zullen scholie
ren en studenten hun vraagstukken mis
schien door de computer laten oplos
sen, vertelde de heer W. P. van Duvl,
directeur-generaal van Buil Generaal
Electric (Nederland) N.V.
Hij constateerde, dat de scholen en
universiteiten vandaag geen enkele aan
sluiting hebben op deze werkelijkheid.
„We dreigen in het onderwijs sterk ach
ter te komen bij de mogelijkheden, die
de techniek straks, misschien nu al,
biedt", zei hij. Hij vroeg staatssecreta
ris Van Son de minister van Onderwijs
op deze situatie te attenderen.
De heer Van Duyl kwam hierna op de
voordelen van het werken met de com
puter. „Het is te vergelijken met het
reizen met het comfort van een eigen
auto, met de snelheid van het modern
ste straalvliegtuig en voor de prijs van
een buskaartje"
„Time-sharing" wijkt volledig af van
de tot dusver normale wijze van wer
ken met computers. Een groot aantal
bedrijven, instellingen en personen, her
en der over het land verspreid, kan,
via het normale telefoonnet zich op
elke gewenste tijd met elk gewenst
probleem in onmiddellijke verbinding
met de denkmachine stellen. De resul
taten van al die opdrachten verschij
nen na enkele seconden op de „termi
nal" bij de gebruiker thuis.
De eerste ontwikkelingsexperimenten
voor „time-sharing" hadden plaats in
1964. Deze wijze van computergebruik
blijkt vooral te voorzien In de behoefte
van ontwerpers in de meest brede zin
van het woord. Voor dezen geldt name
lijk al te zeer, dat hun projecten vaak
moeten blijven wachten op de uitvoe
ring van berekeningen.
De organisatie van General Electric
voor time-sharing is de grootste ter
wereld. In de Verenigde Staten worden
meer dan 25 centra geëxploiteerd. Ver
der zijn er centra in Canada, Austra
lië, Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk,
Duitsland en ook in Nederland. Andere
landen volgen binnenkort.
Een aansluiting op de denkmachine
kost f 350 per maand. Men krijgt voor
die prijs een „terminal" bij zijn tele
foontoestel geplaatst. Men betaalt vijf
tig gulden per uur voor het doorbellen
van gegevens, die de „master" ver
werkt. De feitelijke oplossintr v -
vraagstuk door de „slave"
kwartje per seconde.
UTRECHT Hilversum krjjgt als eerste station in Ne
derland een nieuw soort treinaanwijzing. Als men met dit
systeem goede ervaringen opdoet, zullen ook andere stations
ermee worden uitgerust.
Bij de Spoorwegen kent men verschillende soorten trein-
aanwijzers: het „klassieke" insteekbordje met handbediende
klok, de rollenborden (Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en
Tilburg), een televisie-installatie (Eindhoven) en neonletters
(Rotterdam-Stadion). Bij moderniseringen komen de rollen
borden het meest in aanmerking, maar omdat die niet goed
koop zijn, is voor kleinere stations gezocht naar een eenvou
diger systeem.
NS heeft nu een speciale lichtbak ontworpen met een
zwarte glasplaat aan de voorkant, daarop worden in witte
doorzichtletters de bestemmingen en treinsoorten aan
gegeven, verlicht door t.l.-büizen. De vertrektijden worden,
in tegenstelling met andere aanwijsapparatuur, niet ver
meld.
De nieuwe installatie is bedoeld voor stations, waar de
treinenloop vrij eenvoudig is en waar de reizigers voldoep-
de hebben aan een aanduiding van de bestemming en hel
soort trein. Voor het vinden van de goede trein moet he'
vermelden van de vertrektijd niet nodig zijn, omdat di
variabele gegeven niet kan worden getoond.-
Overigens kan men het tijdstip van vertrek natuurlijl
altijd lezen op de gele vertrekstaten in de hal en op de per
rons. Stations als Hilversum, Gouda. Geldermalsen en De
venter hebben voor dit systeem de maximale grootte.
In Hilversum komen in totaal zes lichtbakken, die twe
aan twee ruggelings tegen elkaar worden geplaatst. Het za
van de reacties van de reizigers afhangen of men dit sys
teem ook elders gaat toepassen.