Ook in de chemie blijft 't om de mens draaien Gelders Rivierengebied benut kansen goed Wegvervoer verliest kort geding tegen Staat e.a. Station te Hilversum krijgt primeur van nieuw soort treinaanwijzing FAMILIE-ONTMOETING OP SCHIPHOL De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! „Margarine-muziek" Telefonisch raadplegen van computer nu ook in Nederland mogelijk „Vooruitzien 0111 hij te blijven" Bouw-c.a.o. goedgekeurd Voorzitter dr. ir. J. van Aken van jubilerende industriële vereniging: Anderhalf jaar voor overval op postkantoor K.L.M. bepleit vereenvoudiging tarievenstelsel Secretaris ARP gepromoveerd op „Recht van Kamer ontbinding" Kon. Willem /- prijs voor Dokkumer fabrikant Machine denkt en rekent voor u MENSEN MET VISIE BETER ONDERWIJS BELGEN SOEPELER GROTE BOOSDOENER GEEN MACHT ONDERWIJS HEEL ANDERS ZATERDAG 18 MEI 1968 Tiet blijft draaien om de mens. Ook in de chemische industrie, waar auto- matisering en mechanisatie snel zijn opgerukt en nog steeds verder doordringen. Aan mensen met visie is het te danken, dat die industrie enorm omhoog schoot. Door het denken in de toekomst van mensen in deze tijd zal deze tak van bedrijf m>g veel verder doorgroeien. Over verleden en toekomst van de chemische industrie is het goed praten met dr. ir. J. van Aken. hoofddirecteur van Staatsmijnen'DSM in Geleen. Met 38 jaar ervaring in het chemische bedrijf torst hij een rijke schat aan ervaringen met zich mee. Als voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse chemische industrie leidde hij gistermiddag in het circusgebouw in Scheveningen een feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de vereniging. „Het is geen „chemisch kantoor". waar dr. Van Aken in huist. Het mist alle strakke moderne vormen, die zo eigen zijn aan de procesindustrie. De meubels die er staan stammen uit een ver verleden. Zij zijn antiek en passen bij de smaak van de directeur. Een van de muren wordt gesierd met een groot schilderij, afkomstig uit het Rijksmuseum in Amsterdam. „Die enorme groei van de chemische industrie in ons land na de oorlog kwam voort uit een aantal natuurlijke omstandigheden. In de hele wereld be leefde de chemie een opgang, door de vestiging van raffinaderijen kregen veel bedrijven een kans in ons land en door de Europese Economische Ge meenschap kwam er een groot markt gebied open te liggen", is het antwoord van dr. Van Aken op onze vraag waar aan hij de groei van de chemische be drijven in ons land toeschrijft. Direct daarop aansluitend zegt hij: „Maar het zijn steeds de mensen met visie geweest, die in deze ontwikkeling een grote rol hebben gespeeld. Zij wis ten verder te kijken en begrepen, dat alleen door sterke concentraties de groei van de chemie mogelijk zou zijn. Dat geloven we nu ook allemaal maar zoveel jaren geleden was nog lang niet iedereen daarvan overtuigd". Bijblijven is de kunst Vooral in deze tak van bedrijf. Als de bijna 65-jarige hoofddirecteur met een jeugdig gebaar een sigaret heeft opgestoken zegt hij: „Voor wie is die gemeenschappelijke Europese markt een grote zegen? Voor de Amerikaanse industrie. Die heeft een grote thuismarkt en vindt in Eu ropa een tweede grote markt. Voor ons is het vari levensbelang dat we vooral technisch met die industrie op gelijke voet komen. Maar dat kan niet met aparte bedrijven in verschillende landen, daarvoor zijn grote Europese bedrijven nodig". Voor dat bijblijven moet het onder wijs worden opgetrokken. Dr. Van Aken plooit met een lach de scherpe trekken uit zijn gezicht weg als hij dit zegt: „Kijk eens, we zitten te jammeren over het aantal werklozen. In de kran ten en bladen groeit echter het aantal advertenties waar personeel in wordt gevraagd. Toch houden we zoveel werk lozen. Daaruit spreekt dat er een dui delijk tekort is aan echt opgeleide krachten, aan mensen met een forse basisopleiding". Dr. Van Aken ziet geen oplossing voor de werkloosheid in het stichten van arbeidsintensieve bedrijven. Hij vindt dat je met zulke bedrijven niet meer kunt concurreren. „Om de mensen te kunnen laten werken is het vooral noodzakelijk het onderwijs uit te breiden. Omdat er ja ren overheen gaan voor een opleiding goed op gang komt. moet er ver voor uit worden gewerkt aan het tot stand komen van nieuwe opleidingen", is zijn mening. Onder het spreken knijpt dr. Van Aken zijn ogen steeds wat dicht. Soms zijn ze haast niet meer te zien achter zijn brilleglazen. Maar ze gaan wijd open als hij hier op komt: „De belangstelling voor het stude ren in de natuurwetenschappen is de laatste jaren aan het dalen. Dat klopt niet, want we hebben uit die hoek juist zoveel mensen nodig- Daarom moet er al op de middelbare scholen meer worden gedaan, om de interesse voor het studeren in die richting te stimuleren. We hebben er al jaren veel aan gedaan om het zover te krijgen, maar hier ligt een groot probleem dat overheid en bedrijfsleven samen moe ten oplossen". UTRECHT De rechtbank heeft de 80-jarige Italiaanse koopman/metse laar B. S. wegens het plegen van een roofoverval op het postkantoortje in Cothen, vlak bij Wijk bij Duurstede, bedreiging met geweld van de beheer ster, de 46-jarige mejuffrouw M. C. A. Middelweerd. en de diefstal van een auto veroordeeld tot een gevangenis straf van een jaar en zes maanden met aftrek. De Italiaan stond veertien dagen ge leden terecht omdat hij in de nacht van Oud op Nieuw een auto had ge stolen. Hij maakte van de wagen ge bruik toen hij op 3 januari met een metgezel in Cothen arriveerde, waar hij de beheerster met een op een pistool gelijkend wapen bedreigde. De vrouw zag zich genoodzaakt de geldtrommel af te geven waarna S. het hazepad koos. Dat de overvaller nog dezelfde dag gearresteerd kon worden, is te danken aan een 12-jarige jongen, Harry Ver- nooij, die de Italiaan met de geldtrom mel in de auto zag vluchten en het autonummer noteerde in zijn school- ■chrift. Tegen S. was veertien dagen geleden twee jaar geëist. DR. IR. J. VAN AKEN nog veel te doen Maar hoe zit het met de vestigings- lust van bedrijven? Is het klimaat wel gunstig in ons land? „Dat is een zaak van plus en min", zegt de hoofdinspecteur. „Er is heel wat gebeurd om het voor bedrijven aantrekkelijk te maken zich in ons land te vestigen. Kijkt u maar eens naar het gebied langd de Nieuwe Wa terweg. Langs de waterkant is daar alles schitterend voor de bedrijven. Maar aan de landzijde is het niet al les. Ik ben geen planoloog maar ik vraag me wel al. of daar nu ook een passend leefklimaat is". Maar wat vindt u van België, dat ons in zoveel opzichten parten speelt bij het aantrekken van grote buiten landse bedrijven? „Ja, de Belgen zijn heel wat soepe ler. Hier maken ze mooie regeltjes en die zetten ze op papier. Onze concur renten weten dan precies wat ze moe ten doen, om met wat gunstiger aan biedingen te künnen komen. En ja, als er dan bij de uitvoering van die re gels nog eens wat remmen worden ge bruikt dan kan ik me voorstellen dat mensen die een bedrijf willen neerzet ten het wat vermoeiend vinden", zegt de heer Van Aken. De chemische industrie heeft de naam vies te zijn. Chemische bedrij ven geven rook en verspreiden alle mogelijke luchtjes. „Iedere nieuwe techniek geeft pro blemen" zegt de directeur. „In Ameri ka en ook wel bij ons, zitten ze met het vraagstuk van de watervervuiling door de enorme bergen mest die kippe- fokkerijen bij hun bedrijven opslaan en waar vies water uitloopt. Zo zitten wij ook met problemen. Die zouden het best opgelost kunnen worden, als er maatregelen werden getroffen, die voor heel West-Europa gelden." De grote boosdoener ls, volgens dr. Van Aken. niet de chemische indus trie. Er zjjn zoveel luchtvervuilers, onder andere de steden. Slim merkt hij op: „De verwijten richten zich al tijd tot onze bedrijfstak. Maar daar ge beurt het meeste om de overlast weg te werken. Dat ligt immers in ons chemische vak." Dr. Van Aken heeft in Zuid-Limburg de chemie als het ware uit de grond gespit. Lang was hij bij Staatsmijnen de enige man in de hoofddirectie die zich met de chemie bezig hield. Van het kolossale bedrijf dat hij mee hielp bouwen, neemt hij over enkele maan den afscheid als zijn pensioen voor de deur staat. „Dan breekt de tijd aan dat ik me druk kan bezig houden met het werk voor de vereniging. Er is nog een hoop te doen om onze chemische industrie de gunstigst mogelijke groeikansen te geven. Daar werk Ik graag aan mee". TIEL Het Rivierengebied wordt, ondanks het feit dat er in de tweede no ta ruimtelijke ordening praktisch niet wordt gerept over de recreatiemogelijk heden, steeds meer ontdekt. Het is op merkelijk, dat lieden uit het westen en Brabant in dit mooie landelijke gebied mogelijkheden zien voor 't stichten van recreatiebedrijven. De laatste tijd zijn er verschillende vestigingen, mede door de activiteiten van de Federatie van Streek V.V.V.'s, tot stand gekomen. Steeds meer blijkt, dat de toerist zoekt naar rustige plaatsjes, waar hij de watersport kan beoefenen en kan hengelen, aldus deze V.V.V.'s. Het Ri vierengebied met zijn vier rivieren, di verse dode armen en talrijke wielèn en zandgaten biedt hiervoor ongekende mo gelijkheden. Momenteel beschikt dit gebied over ruim dertig recreatiebedrijven, die vol ledig aan de voorschriften voldoen en waar het goed toeven is, doordat men aan dit soort bedrijven de nodige va riatie geeft. We denken hier aan de kampeerders, die graag zwemmen, en degenen, die de watersport verder wil len beoefenen, zoals waterskieën, zei len e.d. De liefhebbers van de paarde- sport kunnen onder de rook vari Tiel thans ook goed terecht, terwijl de hen- SCHIPHOL Bedrijfsdirecteur V. H. L. Dubourq van de KLM heeft in Rio de Janeiro op de aldaar aan de gang zijnde IATA-conferentie een pleidooi gehouden voor vereenvoudi ging van het tot nu toe volgens hem veel te gecompliceerde tarievenstel sel, dat in de burgerluchtvaart wordt gehanteerd. „Met het bepalen van de prijs van een uitgebreide reis langs diverse steden is een reisbureau soms uren bezig, vaak geeft het de moed op en wendt het zich voor de berekening tot een luchtvaartmaatschappij, hetgeen nog meer tijd in beslag kan nemen. In tussen moet de reiziger geduld oefenen", zo zei hij. „De gedrukte instructies over kortin gen e.d. die op passagiersvervoer van toepassing kunnen zijn, beslaan 100 bladzijden met algemene regelin gen, 100 bladzijden met aanwijzin gen voor het berekenen van de af stand in kilometers, toeslagen e.d. en 25 pagina's met gegevens over spe ciale tarieven. Geen enkele particu lier kan er uit wijs worden, tenzij hij daartoe speciaal is opgeleid". De heer Dubourq geloofde, dat de luchtvaartmaatschappijen zeer ge baat zouden zijn bij standaardisatie en vereenvoudiging van de voorschrif ten, zodat iedereen met een basis-op leiding ze kan hanteren. Dit zou het snel uitreiken van reisbiljetten be vorderen, ook voor ingewikkelde rei zen. Bovendien zou het werk van duizen den employés, die dagelijks uren besteden aan gecompliceerde calcu laties, belangrijk eenvoudiger wor den. gelaars ongekende mogelijkheden krij gen. De Stichting Belangengemeenschap Gelders Rivierengebied heeft geruime tijd geleden aan ir. Vallen opdracht ge geven een recreatie-idieeënschets voor het gebied op te stellen. Het gebied „De Echteldse Kamp", waarvan 't Lienden- bos een onderdeel is, werd hierin als recreatiegebied aangegeven. Bij'de gemeenten Echteld en Lien- den bestaan thans plannen aan ir. Val len opdracht te geven voor een zoge naamd Echtelds Kampplan, dat voor de bewoners van deze gemeenten mogelijk heden biedt, zoals zwemmen als balspe len. Het aantrekkelijke is, dat men en kele exploitanten bereid heeft gevon den, die thans de camping 't Lienden- bos hebben opgezet. Het gehele plan zal ruim één miljoen gulden gaan kosten. Het zijn allemaal initiatieven, die erop wijzen, dat het ri vierengebied de kansen, die het krijgt weet te benutten. Prinses Beatrix en prins Claus zijn S Z vrijdagochtend met het KLM-vlieg- S tuig uit Londen op Schiphol aangeko- S men. In Engeland had het prinselijk 2 Z paar o.a. als eregasten aangezeten aan het jaardiner van de „Anglo-Ne- Z therlands Society". Bij hun aankomst Z op de luchthaven, werden zij hartelijk S jj begroet door prins Aschwin broer van 2 prins Bernhard) en diens echtgenote, prinses Simone (rechts op de foto) die Z even later van Schiphol naar Rome 2 S vertrokken. AMSTERDAM Vrijdagmiddag Is mr. W. de Kwaadsteniet, secretaris van de Anti-Revolutionaire Partij, uit Rotterdam aan de Vrije Universiteit in Amsterdam gepromoveerd tot doctor in de rechtsgeleerdheid op het proef schrift „Het recht van Kamerontbin ding". Hierin stelt de promovendus, dat of schoon er enige relatie bestaat tussen de werking en daarmee ook de han tering van het ontbindingsrecht, het geldende kiesstelsel en het bestaande partijstelsel, deze stelsels niet van door slaggevende betekenis zijn ten aanzien van het ontbindingsrecht. Het ontbindingsrecht kan gesteld wor den in dienst van de samenwerking, die nodig is tussen de verschillende organen in het staatsbestel, en kan ge bruikt worden ter bevordering van het evenwicht tussen regering en Staten- Generaal, zo luidt het betoog verder. Kamerontbinding is een organisato- risch-technisch middel, dat bij stagna tie van de staatsmachine deze weer op gang kan brengen. Alhoewel op basis van Grondwet en praktijk ontbinding mogelijk is in alle- uitzonderingsgeval len, betekent dit, volgens mr. De Kwaadsteniet, toch geen vrijbrief tot on gelimiteerd gebruik. Promotor van mr. De Kwaadsteniet, die in 1958 werd benoemd tot adjunct secretaris en in 1966 tot secretaris van het centraal comité van de AR-Partij, was prof. mr. L. W. G. Scholten. ADVERTENTIE SPAARBANK! tN VOLGN 998-1 Oir «paar-*'!.»"» ia betond nn »rw- «n wlfnwtvnof, 00 do (Wnntaram vort wieg «n tak«on, 'Wette u un ér Mr* Oo ec'Mi watrt"ni ér Mkt SftrjOitipaorOmf rm twxnUaatJacatir*km<J. :i>; - fjutt na* V. L* Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht Een aantal daarvan is zeHs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. DEN HAAG De ongeveer 150 Nederlandse wegvervoerders, die een kort geding hadden aangespannen tegen de Staat der Nederlanden, de Stichting Ne derlands^ Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) en de Duitse Bonds republiek, zijn door de vice-president van de Haagse rechtbank, voor wie deze zaak vorige week woensdag diende, in het ongelijk gesteld. In de eerste plaats verklaarde de rechter zich onbevoegd kennis te ne men van de vorderingen, die tegen de Bondsrepubliek waren ingesteld. De gevraagde vorderingen ten aanzien van de Nederlandse Staat en de NIWO werden door de president geweigerd. De wegvervoerders hadden de presi dent van de Haagse rechtbank ge vraagd om aan de Nederlandse en de Westduitse staat tenminste aan de Ne derlandse, te verbieden enige regeling aan te gaan, waardoor de eisers in de volledige benutting van de aan hen voor 1 april 1968 uitgereikte vergunnin gen voor vervoer op Duitsland worden belemmerd. Indien zulk een regeling reeds mocht zijn aangegaan, werd gevraagd om de Nederlandse en Westduitse staat, al thans de Nederlandse, te gebieden de ze ongedaan te maken, althans hieraan generlei uitvoering ten nadele van ei sers te geven. Gevraagd was voorts om de NIWO te verbieden aan zulk een regeling me dewerking of uitvoering te geven. In zijn overwegingen concludeerde de vice-president van de Haagse recht bank, mr. J. Schaafsma, geen rechts macht te hebben over de Bondsrepu bliek, omdat de handelingen van West- Duitsland dienen te worden aange merkt als zuivere overheidshandelin gen op zijn eigen grondgebied en dit land zich niet vrijwillig heeft onder worpen aan zijn rechtsmacht. In het vonnis kwam nogmaals de geschiedenis tussen Nederland en West-Duitsland aan de orde, die geleid heeft tot het op 1 april j.l. voor het Nederlandse en Duitse wegvervoer in gegane vergunningenstelsel. De vice-president kwam dan ook ver der tot de slotsom dat naar zijn oor deel niet gezegd kan worden dat Ne derland, door zich althans voor dit ogenblik neer te leggen bij de door West-Duitsland aangekondigde maat regelen (de vergunningen dus, die het Nederlandse wegvervoer nodig heeft voor het vervoer naar, van en door T)/j Van den Bergh en Jurgens in Rotterdam wordt niet alleen margarine gemaakt, maar ook muziek. Tot voor kort roerden beide produktieprocessen strikt geschei den gehouden, maar nu is het tot een fusie gekomen. De Harmonie Simon van den Bergh heeft een grammofoonplaat uitgebracht onder de titel „S. v.d. B„rengt techniek en muziek". Op de plaat zijn karakteristieke geluiden uit de margarinefabriek vastgelegd, die de ouverture vormen tot tien muzieknummers. Zo wordt de Deep River Rhapsody ingeblazen door de fluit van de boot, die de grondstoffen aan de Nassaukade brengt en fungeert de intercom in de raffinaderij als aanloop voor de propagandamars Blue Band is fijn. „When the Saints go marching in" is het vervolg op een palletloader en een vorkheftruck in het magazijn, terwijl een elektronisch oproepsig naal het begin vormt van het Rot terdamse stedelied. Het tot stand brengen van al deze combinaties was zo ingewikkeld als een pakje margarine, maar dank zij de arran gementen van de heer H. C. Hooger- vorst liep het allemaal gesmeerd. West-Duitsland) en zijn medewerking te verlenen aan de totstandkoming van een voor het Nederlandse beroepsgoe- derenvervoer in de gegeven omstandig heden zo gunstig mogelijke regeling inzake de uitgifte van de Duitse ver- voersvergunningen, zich schuldig heeft gemaakt aan een jegens eisers on rechtmatige daad. Zelfs niet, indien Nederland zich bewust is van de scha de, die de Duitse maatregelen aan de Nederlandse economie en het beroeps- goederenvervoer in het bijzonder be rokkenen. Den HAAG Overeenkomstig de verwachtingen, vorige week vrijdag avond na het gesprek tussen kabinets- en stichtingsdelegaties uitgesproken door de heer A. H. Kloos, heeït de minister van Sociale Zaken en Volks gezondheid geen bezwaren gemaakt tegen de voorstellen van partijen bij de bouw-C.A.O. tot invoering van een arbeidstijdverkorting van een kwartier per dag met ingang van 1 juni a.s. De Stichting van de Arbeid heeft, overeenkomstig de gedragsregels voor een vrijer loon beleid, de voorstellen goedgekeurd zonder een beoordeling van de materiële inhoud. DE HAAG De door de Vereniging Nederlands Fabrikaat ingestelde Ko ning Willem I prijs, die om de twee jaar wordt uitgereikt aan een persoon of onderneming, die lokaal of regionaal in belangrijke mate heeft bijgedragen tot de industriële expansie van Neder land, is dit jaar toegekend aan de heer P. Prins, oprichter en directeur van de wielenfabriek en metaalverwerkende industrie Prins N.V. te Dokkum, die 400 werknemers telt. Door het persoonlijk initiatief en de stuwende kracht van de heer Prins is een industriële onderneming gegroeid, die voor Dokkum en omgeving een gro te sociaal-economische betekenis heeft. Vrijdag 7 juni zal de commissaris van de Koningin in Friesland, mr. H. P. Linthorst Homan, tijdens een bijeen komst in de Statenzaal van het Provin ciehuis te Leeuwarden, de Koning Wil lem I prijs aan de heer Prins uitrei ken. De prijs bestaat uit een oorkonde en een in brons gegoten beeld, naar ont werp van Cephas Stauthamer, dat de nijverheid en de industriële samenwer king symboliseert. DEN HAAG Sinds gisteren is het mogelijk via het openbaar telefoonnet gebruik te maken van een centraal opgestelde computer. Aan de Fruitweg in Den Haag bevindt zich de General Electric Time-Sharing Service. Een indruk wekkende hoeveelheid elektronische apparatuur en twee computers (een „master" en een .„slave") voeren voor de abonnees alle gewenste berekeningen uit. Staatssecretaris drs. L. J. M. van Son (Economische Zaken) heeft de dienst op een bijeenkomst in Kasteel Oud-Wassenaar in gebruik gesteld. De Haagse „time-sharihg-service" be hoort tot de eerste in Europa. De com puter spreekt verschillende „talen", waaronder het „basic" dat iedereen binnen enkele uren kan leren. De ge bruikers huren een installatie, die bij de telefoon wordt geplaatst en leggen zelf het probleem aan de denkmachine voor. Alles gaat geheel automatisch. „Time-Sharing-Service" bestaat reeds enkele jaren, maar dit is de eerste ken nismaking voor Nederland. Een wille keurig aantal gebruikers kan zich op de dienst abonneren. De computer kan ve le opdrachten tegelijk uitvoeren. Het automatisch werken strekt zich zelfs uit tot de administratie van de abon nees. Van de twee computers dient er een (de „master") voor de conversatie met de abonnees. Deze conversatie ver loopt schriftelijk. Via zijn „terminal" legt de gebruiker een vraagstuk voor aan het centrum. De „master" ordent dit probleem en bewerkt het zodanig, dat de „slave" het kan oplossen. „Door zijn eenvoud ligt „time-sha ring" binnen het bereik van bijna iedereen", vertelde de heer A. C. van der Roest, waarnemend hoofd van Ti me-Sharing Service. De computer is vooral bestemd om berekeningen uit te voeren. De verze keringsagent kan nagaan welke offerte de beste is voor een bepaalde cliënt. Bouwbureaus kunnen constructiebere keningen laten maken in een fractie van de tijd, die men zelf nodig zou hebben. Over vijf of tie*» jaar zullen scholie ren en studenten hun vraagstukken mis schien door de computer laten oplos sen, vertelde de heer W. P. van Duvl, directeur-generaal van Buil Generaal Electric (Nederland) N.V. Hij constateerde, dat de scholen en universiteiten vandaag geen enkele aan sluiting hebben op deze werkelijkheid. „We dreigen in het onderwijs sterk ach ter te komen bij de mogelijkheden, die de techniek straks, misschien nu al, biedt", zei hij. Hij vroeg staatssecreta ris Van Son de minister van Onderwijs op deze situatie te attenderen. De heer Van Duyl kwam hierna op de voordelen van het werken met de com puter. „Het is te vergelijken met het reizen met het comfort van een eigen auto, met de snelheid van het modern ste straalvliegtuig en voor de prijs van een buskaartje" „Time-sharing" wijkt volledig af van de tot dusver normale wijze van wer ken met computers. Een groot aantal bedrijven, instellingen en personen, her en der over het land verspreid, kan, via het normale telefoonnet zich op elke gewenste tijd met elk gewenst probleem in onmiddellijke verbinding met de denkmachine stellen. De resul taten van al die opdrachten verschij nen na enkele seconden op de „termi nal" bij de gebruiker thuis. De eerste ontwikkelingsexperimenten voor „time-sharing" hadden plaats in 1964. Deze wijze van computergebruik blijkt vooral te voorzien In de behoefte van ontwerpers in de meest brede zin van het woord. Voor dezen geldt name lijk al te zeer, dat hun projecten vaak moeten blijven wachten op de uitvoe ring van berekeningen. De organisatie van General Electric voor time-sharing is de grootste ter wereld. In de Verenigde Staten worden meer dan 25 centra geëxploiteerd. Ver der zijn er centra in Canada, Austra lië, Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk, Duitsland en ook in Nederland. Andere landen volgen binnenkort. Een aansluiting op de denkmachine kost f 350 per maand. Men krijgt voor die prijs een „terminal" bij zijn tele foontoestel geplaatst. Men betaalt vijf tig gulden per uur voor het doorbellen van gegevens, die de „master" ver werkt. De feitelijke oplossintr v - vraagstuk door de „slave" kwartje per seconde. UTRECHT Hilversum krjjgt als eerste station in Ne derland een nieuw soort treinaanwijzing. Als men met dit systeem goede ervaringen opdoet, zullen ook andere stations ermee worden uitgerust. Bij de Spoorwegen kent men verschillende soorten trein- aanwijzers: het „klassieke" insteekbordje met handbediende klok, de rollenborden (Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Tilburg), een televisie-installatie (Eindhoven) en neonletters (Rotterdam-Stadion). Bij moderniseringen komen de rollen borden het meest in aanmerking, maar omdat die niet goed koop zijn, is voor kleinere stations gezocht naar een eenvou diger systeem. NS heeft nu een speciale lichtbak ontworpen met een zwarte glasplaat aan de voorkant, daarop worden in witte doorzichtletters de bestemmingen en treinsoorten aan gegeven, verlicht door t.l.-büizen. De vertrektijden worden, in tegenstelling met andere aanwijsapparatuur, niet ver meld. De nieuwe installatie is bedoeld voor stations, waar de treinenloop vrij eenvoudig is en waar de reizigers voldoep- de hebben aan een aanduiding van de bestemming en hel soort trein. Voor het vinden van de goede trein moet he' vermelden van de vertrektijd niet nodig zijn, omdat di variabele gegeven niet kan worden getoond.- Overigens kan men het tijdstip van vertrek natuurlijl altijd lezen op de gele vertrekstaten in de hal en op de per rons. Stations als Hilversum, Gouda. Geldermalsen en De venter hebben voor dit systeem de maximale grootte. In Hilversum komen in totaal zes lichtbakken, die twe aan twee ruggelings tegen elkaar worden geplaatst. Het za van de reacties van de reizigers afhangen of men dit sys teem ook elders gaat toepassen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6