Schade door televisie niet groot De radio heeft niet afgedaan Nederland bekroond op t.v.-festival Jacob-Hertogprijzen toegekend Belgische schrijver F. Smits overleden GLAASJE OP, LAAT JE RIJDEN -ms VANAVOND MORGEN Daggeld weer naar 4 pet. Miljoenenorder voor Breda Berichtgeving „Zenderkleuring" Service-instituut Luister eens „Udenhout": ook in 1968 nog negatief resultaat Nedllovd bleef gelijk Indoheem wordt Indola Winst van Wernink steeg Wisselmarkt DE MllllR STORT IN PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE Hl T.V. LANGENBERG Pagina 2' MAANDAG 20 MEI 1968 69 John Arlsover legde zijn grote hand op Freeks schouder. Geef onze lie ve Heer dan nu zondag eens een ex tra goeie kans, mijn jongen. Met zoe ken bedoelde ik eigenlijk meer, de gelégenheid zoeken. Begrijp je wat lk bedoel? Freek knikte, bedacht dan dat de ander hem in het donker niet zien kon. Ja oom, ik geloof het wel, zei hij. Zie je al die miljoenen sterren, Freek, hernam de schrijver na een ogenblik, en ruik je die levens lucht van zee, bos en aarde? Adem diep en houd je oren en ogen open, bijt in die licht, omarm die lucht, want dat is liefde, alles liefde. Freek sidderde onder de druk van de hand op zijn schouder, oom John bracht tot woorden wat hij zelf voel de, wat hij ook net zo had willen zeg gen, precies zo. Liefde Snel keek hij over zijn schouder, waar het leven in de nacht her ademde. Die zomer reed Freek weer paard. Hij had een kleine stal ontdekt met een paar dieren, die hem weldra al kenden aan zijn stap. Als hij dan van een onstuimige rit terugkeerde reed hij altijd langs huis waar de meisjes dansend hem op wachtten en kleine Eddy van verre de armpjes naar hem uitstak. Dan tilde hij het kereltje voor zich op het grote dier, juist, zoals zijn vader met hem gedaan had, beschutte hem vei lig met zijn armen voor vallen, en liet de kleine jonge mennen met de afhangende einden van de teugels, die hijzelf natuurlijk strak in handen hield. Aan het eind van de weg sprong hij dan op de grond en tilde de meisjes op de paarderug, terwijl hijzelf met de hand aan het bit ernaast liep, zijn rijzweep onder zijn arm. In augustus kwam eindelijk zijn moeder hem bezoeken, onverwacht. Toen hij thuiskwam op een middag na met zijn nichtjes gezwommen te hebben zat zij in de veranda tegen over Queeny in de lage rieten stoel van oom John. Toen Eleonoor haar zoon zag, was zij een openblik sprakeloos. Hij zag er uitstekend uit, dat was opmerkelijk, zijn gezicht was bruin gebrand, even als zijn armen uit de opgerolde mou wen van zijn hemd, dat open, ook zijn rechte hals vrijliet. Hij was ook flinker geworden, minder mager; Zijn ogen straalden sterkte uit en een zeker vreugdig gezag. Hij was meer man geworden en meer kind, hij was zelf bewust nu, zij zag het aan zijn oog opslag en aan zijn manier van bewe gen en ook zijn lach was van een prettige zelfverzekerdheid. Freeks ogenschittering doofde een der hem aanzien. Hij stond daar voor haar in een rijbroek, en een sport hemd met opgerolde mouwen, met stoffige laarzen en sporen, met kleur op zijn wagen, en ogen schitterend van lichaamsbeweging en buitenlucht. Was dat dezelfde jongen, die in keu rige kleren met haar naar het con certgebouw placht te gaan? De jon gen met zijn koppige wrevel, zijn mond stug in verbetenheid, zijn don kere ogen? Wat kijk je me aan, moeder? Nou? Hij trok haar op, in zijn armen en gaf haar een hartelijke kus. Het ver brak de ban; zij kuste hem terug en streelde zijn verwarde krullen, maar er was iets diep in haar dat stak. Zo had hij er nog nooit uitgezien, zelfs niet in de vakantie bij oma, zelfs niet in die laatste vakantie met haar samen, toen toch ook alles goed was geweest en hij paardgereden en gezwommen had. Overdreven, dacht Eleonoor en kneep de smalle lippen samen, wat maken ze hier een zwerver van mijn jongen! Maar zij voelde zelf dat haar jaloezie haar zo denken deed, want uit Freeks uiterlijk sprak alleen maar dit: hij was nu geluk kig, onbezorgd in ieder geval. Frits ogenschittering doofde een weinig. Hij herkende zijn moeders denken, zag haar blik gaan naar Queeny, naar hem en weer naar Queeny en toen het opnieuw samen drukken van haar smalle mond. Doch Queeny lachte heel onbevan gen. Ook zij doorzag haar schoonzus ter en vergaf haar grif haar kinder achtige jaloezie. Eleonoor was een vrouw om medelijden mee te heb ben; het was erg bekrompen te zijn even erg voor haar als voor haar zoon. Queeny nam zich voor het hem met nog meer hartelijkheid te ver goeden, hiermee Eleonoor onbewust de enige straf toedienend passend voor haar kleinzieligheid. In plaats dat zij blij is over haar zoon, nu hij er weer zo goed uitziet! Veertien dagen bleef Eleonoor loge ren en gedroeg zich als een genadige vrouwe per ongeluk in een nederige stulp beland. Freek kende die hou ding wel. In zijn kinderjaren had oma zich bij zijn vader thuis net zo ge dragen, moeder werd hoe langer hoe meer oma's jonger evenbeeld. Hij vond het meer vervelend voor Quee ny en oom John dan voor zichzelf; moeders druk, die hem thuis zozeer bekneld had werd hier opgeheven door de algemene vrijheidsatmosfeer. Toch was het ook voor hem een op luchting toen de veertien dagen om waren, hoewel hij zich dit nooit rond uit had durven bekennen. Op Eleo- noors verzoek ging hij nog een paar dagen met haar mee naar oma, die telkens haar hoofd schudde en haar lippen tuitte over zijn wildheid en zijn nonchalante kleding, hoewel hij toch om zijn moeder te plezieren zich zo als zij wilde had gekleed. Telkens bij oma viel de ondeugende gedachte hem in eens iets te doen of te zeggen waar zij zowel als moeder de handen van in elkaar zou slaan. Een paar maal hield hij met moeite een bru taal antwoord terug als zij hem sa men zo bekritiseerden, maar hij hield het binnen bij de gedachte over een paar dagen weer geheel vrij te zullen zijn. Terug bij zijn oom en tante waar deerde hij de stemming daar nog meer. Het bezoek aan oma was als een koud bad geweest, dat hem nu de koesterende warmte van dit ge zinsverband nog duidelijker deed ge voelen. Vrij noemde hij deze gebon denheid. Vreemd hoe juist een innige band vrijheid kon betekenen. Toen het september werd trapte hij elke morgen op zijn fiets naar het gymnasium in Leiden. Hij voelde zich jong en sterk, in staat zich ook lichamelijk te vermoeien, al eisten de hervatte lessen zijn geestelijke kracht. Op een woensdagmiddag in het be gin van oktober zat Freek op het strand tegen de duinkant aan. Bo ven hem ruiste de wind door de helm voor hem rolden de golven brekend op het strand, waar de kinderen speelden: Mol, Polly en Eddy. Freek zat zijn les te leren voor de volgen de dag. Eigenlijk had hij deze mid dag niet goed van zijn werktijd af kunnen nemen, maar de teleurstel ling van« de kinderen ziende, die al zo aan de uitstapjes met hem waren gewend geraakt in de voorbije maan den van vrijheid, was hij toch ge zwicht, had alleen bedongen, dat zij hem ook een poos met rust zouden laten, zodat hij leren kon. Hij zou hen dan eerst helpen met het bou wen van hun fort. De conditie werd aanvaard. Kleine JSddy troonde al in het bouwwerk, zijn donkere kopje kwam net over de rand. Halfluid repeterend moest Freek toch telkens naar hen, kijken. De meisjes groeven de sloot om hun fort nog dieper, Eddy gooide met doelloze schepjes zand. (Wordt vervolgd) 3816. Gedurende het debat, of liever gezegd het col lege, dat de brave professor gaf over het onderwerp: „Ruimtevaart of Scheepvaart?", waren de zes druppel vormige machines de krater Copernicus binnengevlogen en zweefden nu recht boven de reusachtige koepels van Lunapolis. Steunend op hun krachtige repulsors, wachtten zij op de aanwijzingen die de landingsofficier gaf, om daarna één voor één op het ijlings vrijgemaak te platform tussen de centrumkoepels neer te dalen. Voor de jonge cadetten was het een enorme sensatie om de Maanstad met eigen ogen te aanschouwen, maar ook piloot Storm en zijn „oudgedienden" konden met verbazing vaststellen, dat de basis opnieuw aanmerkelijk uitgebreid was, sedert zij hier de laatste keer waren! De enorme, met elkaar verbonden koepels, de zonne- spiegels, de radarmasten, de standaard der Verenigde Naties stil hangende in het bewegingloze luchtledig. Verderweg stonden de transportraketten die materiaal brachten voor de in aanbouw zijnde nieuwe koepels. Overal was volop leven en bedrijvigheid op deze dode satelliet! CANNES Een Nederlands televi sieprogramma is gisteren in Cannes bekroond met de eerste prijs voor de beste verfilmde televisiereportage van het jaar. De bekroning geldt het vraag gesprek dat een Brandpuntploeg van de KRO heeft gehad met president Soekarno kort voordat hij van het po litieke toneel verdween. De onderscheiding werd verleend op de vierde internationale competitie voor actuele reportages, georganiseerd door de Franse televisie. Aan dit fes tival dat jaarlijks tegelijk met het film festival wordt gehouden, werd ditmaal deelgenomen door 25 televisieorganisa»- ties uit de gehele wereld met 43 inzen dingen. De prijs, een ivoren wereldglobe, werd vanmorgen in het Casino van Can nes in ontvangst genomen door Ri chard Schoonhoven, chef van Brand punt. De bekroonde inzending die na vertoning op de tweede dag van het festival reeds onmiddellijk de aan dacht trok was een reportage van Aad van den Heuvel, Piet Kaart en Ed van Westerloo. De reportage werd alge meen geprezen als een uitmuntend voorbeeld van televisiejournalistiek. In deze reportage wordt Soekarno tijdens een informele bijeenkomst in zijn paleis gedurende 20 minuten onaf gebroken door de camera geobserveerd. Het KRO-programma maakte deel uit van een NTS-inzending waartoe eveneens behoorden een VARA-repor- tage over de hongersnood in Bihar (India) en een Brandpuntreportage ge maakt aan de poorten van het failliete Van Heyst-bedrijf. De totale inzending trok zeer sterk de aandacht en de twee de Brandpunt-reportage bracht het zelfs tot de (niet officiële) tweede plaats. In de categorie voor live-reportages waarin Nederland niet had ingezon den ging de 1ste prijs naar een Japanse inzending over het studentenoproer bij aankomst van het Amerikaanse vlieg- dekschip Enterprise in Japan. Deze re portage kwam tot stand met behulp van een reportagewagen waarmee on middellijk na aankomst direct kon worden uitgezonden. De extra prijs van de jury ging naar een live-uitzen ding in kleur van parachutespringen gemaakt door de Franse televisie. Hierbij was gebruik gemaakt van een elektronische camera, bevestigd aan de helm van een parachutesprin ger. De Franse televisie verkreeg een eervolle vermelding voor haar reporta ges van de Olympische Winterspelen. De persprijs werd toegekend aan de Amerikaanse televisiemaatschappij ABC voor een gefilmde reportage van de Grand Prix van Monaco. In de jury, die bestond uit 25 leden, was de Nederlandse televisie vertegen- wooreigd door de heer C. Enkelaar, hoofd NTS-programma. Van Nederland se zijde waren voorts aanwezig de heer J. W. Rengelink, voorzitter van de Europese werkgroep voor nieuwsuitwis- seling, de heer S. K. van der Zee en de heer J. Akkerman, technische dienst, NTS. DEN HAAG De voorzitter van het schilderkundig genootschap „Pulchri Studio", de -lieer Dirk Bus, heeft van middag de Jacob-Hartogprijzen bekend gemaakt bij gelegenheid van de ope ning van de voorjaarstentoonstelling van het genootschap. De prijzen, groot f 500 werden toe gekend aan de schilders Kees Andrea en Jan Roede. Aan de beeldhouwer Jan Snoeck en voor grafiek aan Pau line Braat. De werken waarmee de prijzen wer den verworven, zijn geëxposeerd samen met werken van 87 andere leden van het genootschap. De tentoonstelling duurt tot en met 8 juni. Rechter Tie en het raadsel van de Ring Hols l. Rechter Tie zit op een open achtergalerij van zijn ambtswoning en geniet van de ochtendkoelte. Over de marmeren balistrade ziet hij uit op een begroeide helling, die achter het gerechtsgebouw begint. Leunend frisse groene gebladerte. Het is rustig in zijn district, in zijn sandelhouten stoel, kijkt hij tevreden naar het maar de Rechter heeft verontrustende berichten ge hoord over een smokkelaffaire in het buurdistrict Tsji- ang-pei. Enkele kisten met goud- en zilverkorrels, en krachtige geneeskrachtige wortels zijn in beslag geno men toen de smokkelaars ze over de grensrivier tussen de twee districten probeerden te brengen. De boeven zelf zijn ontkomen. Eigenlijk is dit een zaak voor zijn collega in Tsjiang-pei, maar Rechter Tie voelt zich me de verantwoordelijk. Tenslotte was de smokkelwaar voor zijn district bestemd. Zijn aandacht wordt afge leid door twee zwarte gibbons, die lenig door de zwie pende takken dartelen. De Rechter kijkt met een glim lach toe. Ze komen hier wel vaker en zijn aan hem gewend-geraakt. Soms geeft hij ze fruit of suikerwerk. Plotseling buigt hij zich naar voren. De ene gibbon houdt iets in zijn hand geklemd. Een gouden ring met een groene steen, die fonkelt in het zonlicht. Hij moet de ring van de gibbon zien los te krijgen, want anders zal het dier hem ergens in het bos weggooien. Met zachte geluidjes probeert Rechter Tie de gibbon naar zich toe te lokken. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.3 OTa- felmuz. (opn.). (19.00 Gesproken brief uit Parijs). 19.30 Nws. 19.35 RVU: Creatieve ambachten en toegepaste kunst in Nederl. door drs. J. J. E. Salden. NRU: 20.05 Wie schrijft, die blijft: ontmoeting met Nederl. (tekst schrijvers. 20.30 Gamma van alpha en bèta, progr. over recente vorderingen in de wetenschap. 21.30 Een retour al ledag, klankbeeld over een gerevali deerde. 22.00 Stereo: Lichte gr. muz. 22.30 Radiorama: veertiendaags mini- magazine. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.19 Uitzending v. D'66. 18.30 Nws. en weerpr. 18.46 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Stereo: Licht ork. (gr.). 19.30 Stereo: Lichte gr.muz. 20.15 Het grote podium Alcina, opera van Handel (opn.). 22.15 Literama, radiokron. over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Stereo: Vo caal ensemble: Mod. lied. 23.15 Ste reo: Klass. pianotrio (gr.). 23.30 Ste reo: voordracht en muz. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. 19.00 Jour naal. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Ken merk, wek. act.rubr. over kerk en sa menleving. KRO: 19.32 In kleur: De' Flintstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 In kleur: Piste, va- riété-progr. (co.-prod. met België en Zwitserland). 21.00 Frits van der Poel laat de mensen praten. 21.50 Duitse doc. over Kardinaal Newman. Huma nistisch Verbond: 22.15 Mensen in alle ernst, gespr. NTS: 22.30-22.35 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. NTS: 19.00 Journ. VARA: 19.03 Coronation Street, TV-feuill. 19.52 Weer Zien: her halingen van VARA-TV-programma's die een weerzien waard zijn. NTS: 20.00 Journ. 20.20 In kleur: Mijn Droomhuis (Villa mon rêve), TV- film. 21.00 Een mes in het water, speel film. 22.30-22.35 Journ. HILVERSUM I. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reporta ge. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursberichten. 12.00 Nederlands Koorfestival 1968. 12.26 Mededelingen v. land- en tuinbouw. 12.29 Overheids voorlichting: Uitzending voor de land bouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De lichte Muze belicht: Lichte muziek uit de Ne derlandse Antillen en Suriname. 14.28 Prix Italia: Kol Israël Symf. orkest.- koor en solisten (opn): moderne gewij de' muziek. AVRO: 15.00 l'Heure Es- pagnole, komische opera van Ravel (gr). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Pianoreci tal: klassieke muziek. 16.45 Dixietime (gr). 17.00 De zingende bougie: geva rieerd programma voor automobilisten (gr). 17.55 S.O.S.-berichten. BRUSSEL De Belgische letterkun dige Frans Smits is op 77-jarige leef tijd overleden. Smits, die vooral bekend werd door een studie over zijn vriend Willem Elschot, was penningmeester van de Vereniging van Vlaamse Let terkundigen. HILVERSUM II. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Oude muziek (gr). 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. .745 Stereo: Klassieke grammofoonmuziek. 8.00 Nws. 8.11 Grammofoonmuziek. 8.14 Ge wijde muziek (gr.). 8.30 Nws 832 Voor de vrouw 915 Stereo: Moderne gram mofoonmuziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Ste reo: Cello en piano: klass. en moderne muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zie ken. 11.55 S.O.S.-berichten. KRO: 1200 Van twaalf tot twee: gevarieerd pro gramma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.40 Actualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-magazine (16.00-16.02 Nws.). 16.02 Nws.). 17.00'Overheidsvoorlichting Het dagelijkse leven in de Nederlandse Antillen Een serie klankbeelden van Raymundo Debrot. Vandaag: Werken wonen op St. Maarten. 17.10 Voor de kinderen. 18.19 Uitzending van de Boe ren Partij. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep: licht platenprogramma. 10.00 Nws. 10.04 Plaatjes voor de pep (verv.). 11.00 Nws. 11.03 Vrij pop-uur: popmu ziek. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: tienerpro gramma. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevarieerd platenprogramma (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.03-1800 Mix: licht platen programma (17.00 Nws). MAANDAG 20 MEI 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teravond). 10.20 Sportjourn. 11.35 Skaat en muz. 12.00-13.30 Act.-kron. 16.40 Journ. 16.45 Filmrep. 16.55 Joodse lie deren. 17.15 Filmrep. 18.00-18.05 Jour naal (reg. progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-film. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Gevar. progr. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 TV- film. 19.45 Weekoverz). 20.00 Journ en weerber. 20.15 Act. 21.00 Kleur: Muzi kaal amusem. progr. 21.45 Culturele kron. 22.30 Journ., comment, en weer ber. 22.50 Kleur: Kunstprogr. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 TV-feuilleton. 18.50 Kleur: Circusprogr. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Prot.-godsdienstige uitz. 20.15 Filmrep. Aansl. Nws. 21.00 Die 317. Sektion, Franse speelfilm. 22.30 Nws., weerber. en act. AMSTERDAM Nadat het tarief van daggeld (call money) woensdag was verlaagd van 4 3/4 tot 3V* pet., moest gisteren weer tot een verhoging met een half pet. worden besloten. Het tarief werd daarmee gebracht op vier pet. De op 15 mei ontstane lichte ver ruiming door de uitkeringen aan de ge meenten bleek namelijk slechts een be perkte uitwerking te hebben gehad we gens de hoge stand van de voorschot ten. Gisteren werd de geldmarkt krap per o.a. door extra betalingen, ook aan het rijk. BREDA De N.V. Machinefabriek heeft van de Bataafse Internationale Petroleum Maatschappij nv te 's Gra- venhage de opdracht ontvangen, voor het leveren van een stoomketel met een capaciteit van 120 ton stoom per uur, welke met co-gas gestookt zal worden. De order ter waarde van meerdere miljoenen dient in 12 maanden geleverd te worden, zo deelt de machinefabriek „Breda" mede. TT1LVERSUM De radio wint weer •*--* terrein. Niet alleen in Amerika en Engeland, maar ook in ons land bestaat de stellige indruk, dat de ra dio zich langzaam maar zeker aan het herstellen is van de schade, die haar door de komst van de televisie werd toegebracht. Wie regelmatig naar de radio luistert, zal bovendien tot de conclusie zijn geko men dat het oude omroepmedium nog springlevend is een een verrassend aan tal uitstekende programma's te bieden heeft. Het luisteronderzoek wijst uit: een half miljoen Nederlanders hebbeh 's avonds tussen acht en twaalf uur de radio aan staan. En overdag zijn er zelfs tijdstippen, waarop de radio één tot twee miljoen luisteraars trekt. Der gelijke grote luisterdichtheden bereiken bijvoorbeeld lichte muziekprogramma's en nieuwsberichten. 25. Een beetje beteuterd stond Tekko de gillend weg vluchtende neger na te kijken. En door 't lawaai dat dit te weeg bracht, èn daar 't feit dat hij zelf heel erg verbaasd was, merkte hij niet dat de deur pal achter hem zachtjes geopend werd en een forse hand een groot zwaar pistool op hem richtte. Hij kreeg dit' pas in de gaten toen een zware stem hem bulderen in de oren klonk. „Blijf staat waar ge staat, mannetje! En verroer oe nie zunne". „Hé! Help! Wat moet dat bibberde Tekko en hij maakte een luchtsprong van schrik waarbij hij het toch niet kon laten tersluiks even om te kijken om te zien aan wie die basse stem toebehoorde. „Allé, blijf staan, manneke", baste opnieuw de zwa re stem die afkomstig bleek te zijn van een keurig ge kleed, maar potig heer die onheilspellend met het grooi pistool zwaaide. „Zeg 'ns efkens wat ge hier mot zun ne!" Oh! eh... ik eh... U ment Vlaming hè?" stotter de Tekko gejaagd „Ik eh... ben eh... Taks, Tekko Taks! En ik wou alleen de gouverneur-generaal maar even spreken over die geheimzinnige gorilla's, die bij dat Con- go-mysterie betrokken zijn" „Zoe, zoe!" lachte de man op eens gul. „Is 't dat! Eh, wel, ik ben de gouverneur-gene raal zelf mineer Taks. Kom binnen. Mijn naam is Brus selmans! Aangenaam!" en hij schudde Tekko hartelijk de hand. „De radio heeft zich aangepast aan de gewijzigde omstandigheden", zegt Herman Felderhof (56), hoofd van de programmastaf van de Nederlandse Radio Unie. „Zij zal het voornamelijk moeten hebben van snelle, directe be richtgeving. De mogelijkheden die zij daarvoor heeft zijn veel groter dan die van de televisie". Waartoe de radio in haar nieuwe op zet in staat is, bleek op Koninginnedag toen met de oude, traditionele formule van een nationaal programma werd ge broken en in een noodstudio op de Dam in Amsterdam zeventien uur achter el kaar „live" werd uitgezonden. Veel lichte muziek en elk uur nieuws, ge volgd door actualiteiten, waarbij (voor Nederland iets unieks! vragen werden gesteld aan buitenlandse corresponden ten over het nieuws, dat zij zojuist had den doorgegeven. De reacties op dit nieuwe nationaal programma waren bijzonder lovend en de heer Felderhof gelooft dan ook dat de opzet voor herhaling vatbaar is. „Overduidelijk is weer eens gebleken dat de radio een functie heeft", zegt hij. Toch zou deze functie beter tot haar recht komen als er „zenderkleuring" was, als de Hilversumse zenders zich ieder voor zich gingen richten op een speciaal publiek, zoals de BBC dat doet. Felderhof en velen in Hilversum met hem zijn van de voordelen van een dergelijk systeem vast overtuigd. „Een begin is er gelukkig al", zegt Felderhof. „Hilversum 3 is de typische lichte zender geworden. Door de coördi natie van de beide andere Hilversumse zenders wordt zoveel mogelijk verme den, dat twee programma's van dezelf de soort op dezelfde tijd worden uitge zonden". Het is geen ideale situatie. „Maar ja...", zegt Felderhof schouderophalend, „we zitten nu eenmaal met 31 zendge machtigden. Onder deze omstandighe den is zenderkleuring vrijwel niet te verwezenlijken. Alles zou moeten wor den omgeploegd en opnieuw worden in gezaaid. Dat is nu een ondoenlijke zaak. Bovendien, de bezwaren bij de omroep verenigingen tegen zenderkleuring we gen zwaar. Zij zijn bang dat zender kleuring hun herkenbaarheid als om roep zal bemoeilijken. Nee, ik zie dit systeem de eerste vijf jaar nog niet". Jacques Grijpink (42), eindredacteur van de actualiteitenrubriek Echo van de KRO, gelooft dat de komst van de televisie in het algemeen een gunstige werking op de radio heeft gehad. „Daardoor zijn we gedwongen om ons scherp te gaan bezinnen op de radio als medium in de massacommunica tie". „Volgens mij is het duidelijk gewor den dat de radio in de eerste plaats een sociaal medium is, een service-in stituut dat helemaal ten dienste moet staan van de luisteraar. Zij moet in de toekomst nog veel meer dan nu inte greren in het leven van alledag en dat leven van uur tot uur begeleiden". Grijpink is voorstander van nog meer nieuwsberichten em van een grotere „functionele informatie", zoals week end- en vakantietips, agenda's en weer- en verkeersberichten. „De radio heeft door de komst van de televisie blijvend aan belangstelling ingeboet", constateert Henk van Stipri- aan (43), die werkt bij de reportage- dienst van de radio-afdeling van de Va- ra en bekend van onder meer het pro gramma „Iks, Een sprong in het duis ter". Toch is Van Stipriaan niet pessi mistisch. „De radio heeft nog steeds een taak. Voor de huisvrouw en voor de mensen iri de fabriek bijvoorbeeld en niet in de laatste plaats voor de au tomobilist". Het is moeilijk voor de radiomaker om met iets nieuws te komen. „Dat programma op Koninginnedag was ei genlijk ook niet nieuw. De formule be staat al zo lang: muziek, nieuws, re portages en actualiteiten", aldus Van Stipriaan. Eén van de grootste handicaps van de radio vindt hij de vreemde talen. „Ondertiteling is er in de radio niet bij. Toch kan de radio dit gemis opvangen doordat zij een sfeer kan oproepen, waardoor je iets beeldend kunt maken via het oor". Van Stipriaan (en niet alleen hij) vindt dat wat de omroepverenigingen op radiogebied presteren op een hoog peil staat. „Uit wat de omroepen doen, uitgezonderd de Tros, proef je de gene genheid en de vakmanschap, waarmèe het is gemaakt. Als er ooit een bedrijf is, waar hard wordt gewerkt, dan is dat volgens mij toch wel de radfo", zegt hij. Grote financiële tekorten zetten een domper op veel plannen voor vernieu wingen, die er bij de radio zouden moe ten komen. Toch zet de radio de luiste raars programma's voor, die tintelen van leven en waarvan de verstokte te levisieliefhebber verbaasd opkijkt. Een groot aantal programma's zijn veel meer luisteraars waard. Om met Van Stipriaan te spreken: „Mensen, luister nou toch eens". UDENHOUT De discrepantie tus sen de landelijke produktie en de lan delijke afzet van metselbakstenen is in 1967 steeds groter geworden, zodat de prijzen verder daalden, zo meldt het verslag van N.V. Steenfabriek „Uden- hout" over 1967. Het bruto-exploitatie- resultaat daalde tot f 577.000 (f 1,14 min). Na afschrijvingen resteert een verlies van f 144.000 (de winst in 1966 bedroeg na afschrijving, maar voor re servering en belasting, waaraan i)i 1967 niets werd gedoteerd, f 370.000). Zoals bekend, wordt voorgesteld het divi dend te passeren (6 pet). Hoewel het dieptepunt in de lande lijke steenindustrie is bereikt, wordt ook voor 1968 nog een negatief resul taat verwacht. Het bestaande orderpakket dwingt hog tot grote leveranties tegen lage prijzen. Aanvaarding van die orders was voor de continuïteit onvermijdelijk. Met me dewerking van een bankconsortium is een saneringsregeling getroffen, waar door in de komende 3 maanden zoveel fabrieken de produktie zullen staken, dat de landelijke produktie met circa 10 pet zal dalen. Dit zal enige prijs verbetering ten gevolge hebben. Als de samenwerking van de voortwerkende fabrieken ook op andere terreinen ge stalte kan krijgen, kan dit de rentabili teit slechts ten goede komen. Ook in 1967 hebben de fabrieken te Udenhout en Maren op volle capaci teit gewerkt. De produktie beliep rond 48 miljoen stenen. Door rationalisatie maatregelen kon een verlaging van de kostprijs worden bereikt. Pogingen tot opvoering van de export hebben slechts ten dele resultaat opgeleverd. In Bel gië werden meer, in West-Duitsland minder stenen afgezet. AMSTERDAM Het jaar 1967 was voor de N.V. Nederlandsche Lloyd Le vensverzekering een belangrijk jaar, al lereerst doordat het bezit werd verwor ven van de NV levensverzekeringmaat schappij „Aurora", zo meldt het ver slag. De netto-produktie bedroeg in 1967 f 93,3 min (f 67,5 min), zodat het totale verzekerde bestand per ultimo 1967 toenam tot f 774,4 min (eind 1966: f 681 min). De ontvangen premie eigen rekening nam toe tot f 16 min (f 15,3 min). Het onder hypothecair verband uitgezette bedrag, steeg met f 1,95 min tot f 17,5 min per ultimo 1967. Aan leningen op schuldbekentenis staat thans uit f 64,1 min tegenover f 52,8 min in 1966. De balans- en beurswaar de der effecten bedroegen per eind 1967 f 9,97 min resp. f 10,09 min. de totale premiereserve eigen rekening nam toe tot f 87 min (f 75,2 min). De kosten stegen in 1967 van f 3,49 min tot f 3,98 min. Voorgesteld wordt uit de winst van f 458.000,— incl. het onverdeeld saldo over 1966, een onver anderd dividend van 5 pet uit te keren. RIJSWIJK Indoheem NV zal haar naam wijzigen in die van haar voor naamste dochtermaatschappij Indola N.V. De'ze dochtermaatschappij zal tege lijkertijd worden omgedoopt in „Indola Cosmetics NV" in overeenstemming met „Indola Electric NV" en „Indola Electric Nederland NV". Een voorstel tot statutenwijziging in deze zin zal in de jaarvergadering van Indoheem aan de orde worden gesteld, zo blijkt uit het jaarverslag over 1967. De raad van bestuur is tot de conclu sie gekomen dat de naam Indoheem niet meer voldoet aan de eisen die daaraan in de huidige constellatie moe ten worden gesteld. De naam werkt verwarrend en wordt, daar onder deze naam geen produkten worden verkocht, moeilijk geïdentificeerd met een over koepelende en tevens ook verbindende en coördinerende organisatie. Daarom bestaat behoefte aan een naam die de structuur van de onderneming doorzich tiger maakt. Een herkenbare naam heeft tevens belangrijke consequenties voor een economisch reclamebeleid. Het zal gemakkelijker zijn een sterke ima ge voor de totale onderneming op te bouwen, terwijl de uitgaven voor recla me een beter rendement zullen opleve ren. LEIDEN De produktie van het bouwbedrijf van Wernink's Beton en Aanneming Maatschappij NV was in 1967 aanzienlijk hoger dan in 1966, zo meldt het verslag. Het goede weer heeft hieraan meegewerkt. Alle gereedgeko men werken werden op tijd opgeleverd. De afdeling behaalde een gunstig resul taat. Het bruto saldo exploitatiere kening daalde volgens de geconsolideer de cijfers tot f 5,7 min (f 5,9 min). De algemene kosten stegen tot f 3,8 min (f 3,6 min). De netto-winst blijkt ten slotte te zijn gestegen tot f 412.000, (f 409.000,—). Zoals bekend wordt een onveranderd dividend van 11 pet. voor gesteld. De omzet van het fabrieksbedrijf was eveneens hoger. De resultaten verbt^ terden echter in geringe mate, omdat de algemene kosten en de afschrijvin gen stegen. De maatregelen ter verbe tering van het rendement sorteerden nog geen volledig effect. Het resultaat van het natuursteenbedrijf VONK was nagenoeg gelijk. Door onderbezetting behaalde de afdeling Wernink's tennis- vloeren en sportvelden een ongunstig resultaat. De inkomsten bij de bouw- materialenhandel waren iets beter. AMSTERDAM, 17 mei Londen 8.62%—8.62ygNew York 3.61%—3.61%; Montreal 3.351/2—3.35%; Parijs 73.12— 73.17; Brussel 7.27—7.27%; Frankfort 90.95%91.00%Stockholm 69.96—70.01 Zürich 83.64—83.69; Milaan 58.04%— '58.09%; Kopenhagen 48.4448.49; Oslo 50.62%—50.67% Wenen 13.98%—13.99% I Lissabon 12.66%—12.67%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2