Reddingsactie verliep vlot na brand op „Blenheim" NS concurreert feller met auto centrale verwarm Mundi Victor Toekomst VVV-wezen vraagt om bundeling van krachten i EL A. MERKX Dapper zestal kree vuur onder bedwang Gemeentebestuurders klagen over te weinig middelen Streek VVV's komen te moeizaam van de grond EXPLOSIE TROF SCHIP MIDDEN OP NOORDZEE ROULETTE IN LOOSDRECHT OPGESPOORD Vanaf zondag heel pakket gereduceerde tarieven VAN ONZE LEESTAFEL Taalgebruik J. Veth, directeur jubilerende Gelderse VVV: Studenten tegen rapport-Maris Directeur gestraft wegens fraude Logische noodzaak C.H.U. in beweging TIJ DES S ONTBIJT ANONIEME TIP VIJFTIEN MIJL GETEISTERD NIET DRUK ONVOLDOENDE Aardgas Oliestookinstallaties Bedrijfsinstallaties Luchtverwarming Sprinklerinstallaties GEZINSKAART De sigaar die uw vader op zondag rookte. Nu voor u, elke dag. Corona Cyrano 27 ct. ENIG MIDDEL RIVIERENGEBIED NIJMEGEN LANGE AFSTAND IDENTITEITSBEWIJS UTRECHT-LEIDEN MINI-SPOORBOEKJE WOENSDAG 22 MEI 1968 O* ROTTERDAM Het Nederlandse bevoorradingsschip Smit-LIoyd 3 heeft gisteravond op de Noordzee het door brand geteisterde Noorse passagiers schip Blenheim vastgemaakt. Het trans port zette aangevuld met de West duit se zeeslepers Heros en Pacific koers naar de Noorse havenstad Kris- Hansand. Op de Blenheim hielden nog maar Zes bemanningsleden de wacht. Het merendeel van de tachtig bemannings leden en 89 passagiers was 's ochtends door een felle brand en een verstik kende rook van het schip verdreven. Verdeeld over zes sloepen en enke le vlotten wachtten zij op een kalme zee de komst van hun redders af. Zij werden na vrij korte tijd opgepikt door Deense viskotters, de Duitse sleepboten en de Smit-LIoyd 3. Veel schipbreuke lingen werden in de loop van de dag door grote helikopters van de Deense luchtmacht naar de wal gebracht. Slechts één man een officier van de Blenheim werd gewond. Hij was overdekt met brandwonden en werd met een hefschroefvliegtuig naar Es- bjerg aan de Deense westkust gevlo gen. Het brandalarm van de Blenheim bracht een armada van reddingssche pen en vliegtuigen in beweging. Alles zette koers naar een plek op ongeveer 375 kilometer ten noordwesten van Ter schelling. Daar bleef een handvol Noren verbe ten vechten voor het behoud van de Blenheim die van de midscheeps tot het achterschip brandde. En zij speel den het klaar! Het gebeurde terwijl de passagiers aan het antbijt zaten: een zware explo- het schip uit het water. Er ontstond on- middelijk brand. Een dichte rook vul de even later de gangen en de salons en al spoedig drongen vlammen de fraaie opbouw van de Blenheim binnen. Deógezagvoerder gaf de passagiers en een groot deel van de bemanning zonder dralen opdracht in de boten te gaan. De sloepen werden direct gestre ken. De beslissing van de kapitein bleek later juist te zijn geweest. Want in minder dan een kwartier sloegen de vlammen over de hele lengten van de bovenbouw naar buiten. De sloepen zouden onherroepelijk zijn verbrand. Deense kotters, die in de buurt voe ren, lieten de vis voor wat zij was en LOOSDRECHT Tien mannen van de rijkspolitie hebben gistermiddag om half vijf een inval gedaan in hotel West- End aan de Veendijk in Oud-Loosdrecht waar ongeveer 35 mannen en vrouwen roulette aan het spelen waren. Zeven tien mensen werden bekeurd: elf spe lers, twee croupiers, drie bestuursleden van de sociëteit West-End en de eige naar van het hotel, de 59-jarige J. F. Deze was sinds 1 mei eigenaar van 't hotel. Het roulettespel, duizend gulden aan contant geld en enkele tienduizenden guldens aan fiches werden in beslag ge nomen. Het was de politie bekend, dat in vier hotels en restaurants in Breukelen en Loosdrecht sinds enkele weken roulette werd gespeeld. Vorige week vrijdag waarschuwde de commandant van de rijkspolitiepost in Breukelen, adjudant C. van der Steeg, de eignaren van de ze gelegenheden. Drie van de vier eige naars kozen eieren voor hun geld. De directeur van West-End wilde echter niet van ophouden weten. Gisterochtend kreeg adjudant Van der Steen een anonieme tip, dat er des middags in West-End weer roulltte zou worden gespeeld. Omdat het niet bekend was, hoeveel spelers de politie zou aantreffen, vroeg de heer Van der Steeg assistentie aan de districtsre cherche van de rijkspolitie in De Bilt. Er was zelfs een groep van twintig mensen met een autobus uit Den Haag naar West-End gekomen, om aan het spel mee te doen. UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen gaan de concurrentiestrijd met de auto verscherpen. Deze zomer wordt voor het eerst en bij wijze van proef een pakket gereduceerde tarieven aangeboden. Het spoorkaartje tweede klasse gaat in Nederland maximaal 20 gulden kosten. Met goedkope abonnementen, weekeind-retours, aantrekkelijk geprijsde dag kaarten en in prijs verlaagde vastrechtkaarten voor bejaarden wordt de slag om de plezierreiziger ingezet. koersten op de Blenheim af. Zij na men tienlallen mensen uit de sloepen over. In Denemarken stegen helikop ters op en de Britse luchtmacht stuur de drie Shackletons afgeladen met reddingsmiddelen naar de positie van de Blenheim in het hart van de Noord zee. De Britse marine dirigeerde enkele fregatten en een mijnenveger naar de plaats van de ramp. Ook de Duitse sleepboten Heros en Pacific schoten te hulp. Na de kotters arriveerde echter de Smit-Llovd 3 als eerste vij de Blen heim. Het bevoorradingsschip lag langs zij van het boorschip Drillship, dat op het Noorse deel van het continentaal plat op zoek is naar olie en gas. Daar om lag de Smit-LIoyd 3 maar vijftien mijl van de plaats waar de Blenheim door de explosie werd getroffen. Kapitein Albert Koning (33) uit Nieuwe Pekela en zijn mannen waren in nauwelijks een uilr ter plaatse. „Wij zijn begonnen mensen uit de sloepen over te nemen", vertelde hij zijn rederij. „Zij zijn later opgepikt door helikopters die er mee naar De nemarken gevlogen zijn". Hoe de zes mannen, die aan boord bleven er in geslaagd zijn het vuur te bedwingen is een raadsel. Zij hebben evenwel ook niet kunnen verhinderen dat de trotse Blenheim, die de vorm heeft van een luxe motorjachtn ern stig door het vuur werd geteisterd. Wel hebben zij bereikt, dat de Blenheim be houden is gebleven. Een werf zal er een toonbaar schip van kunnen maken. Opmerkelijk is dat de rederij van de Blenheim Fred Olsen in Oslo en de redders de operatie volledig in de hand hadden. Zo goed zelfs dat passa giers die gistermiddag nog op zee wa ren konden kiezen of zij overgebracht wilden worden naar Noorwegen of naar Engeland. Passagiers voor Noorwegen werden per helikopter afgevoerd. Degenen die naar Engeland wilden, konden in volle zee aan boord gaan van de Braemar een zusterschip van de Blenheim die op weg naar een Britse haven naar de plaats des onheils was gedirigeerd. Toen het noodlot toesloeg was de Blenheim onderweg van Newcastle aan de Engelse oostkust naar Oslo. Het schip vaart een regelmatige dienst tus sen deze havens. Het 5000 ton metende schip biedt plaats aan 280 passagiers zodat de accommodatie op deze reis voor minder dan een derde was benut. De Blenheim vervoerde verder 168 ton stukgoed en vijftig fonkelnieuwe Engel se auto's. Onder de passagiers bevon den zich 38 Engelsen. De overigen wa ren Noren. De afgelopen winter is het schip een maand uit de vaart geweest. Die tijd is gebruikt om het te verbouwen volgens Een dichte, lichtgrijze rook, die zijn bron vond in de machinekamer en de opbouw van het Noorse passagiers schip Blenheim trok gisteren over het rustige oppervlak van de Noordzee. Langszij het brandende schip ligt nog een sloep om zonodig de zes beman ningsleden te helpen ontsnappen die zijn achtergebleven om het vuur te bestrijden. Rechts op de foto de Smit-LIoyd 3 en links de Pacific. AMSTERDAM Nederland werd gisteren nauwelijks „bestuurd" omdat ruim duizend gemeentebestuurders in Amsterdam bijeen waren op het con gres van de Vereniging van Nederland se gemeenten. Men hield zich in het congrescentrum echter wel degelijk met de bestuurbaarheid bezig, zoals de minister van Binnenlandse Zaken, mr. Beernink als gast kon merken. „Er is de opwaartse druk van onde ren, van de burger, die vraagt om een toenemend aantal voorzieningen; er is van boven de druk van de regering die aanpassing stimuleert aan de maat schappelijke ontwikkeling en daarom van de gemeentebesturen uitbreiding en vernieuwing van zijn taken verwacht. Een redelijke en evenwichtige beant woording aan de eisen die beide krach ten oproepen, kan de gemeente alleen bereiken als haar de nodige middelen ter beschikking staan. Dit aandeel is echter ontoereikend, zeker nu het Rijk probeert financiële lasten op de ge meenten af te wentelen", aldus de voorzitter van de vereniging, mr. H. J. Wytema, burgemeester van Alk maar. Wel vond hij dat het overleg tussen vereniging en regering beter begint te worden. Gezien de uiteenlopende me ningen over Rijnmond, .merkte mr. Wytema op dat hier wellicht toch spra ke is geweest, van'overijling en sim plificatie.. Als ere-voorzitter hield de Haagse burgemeester, mr. H. Kolfschoten een toespraak over de gemeenten in de toekomst. Hij vroeg zich af of de hui dige bestuursvormen wel doelmatig ge noeg zullen blijken bij een verdere verstedelijking. „De aanpassing aan de sociale wer kelijkheid door middel van de Wet ge meenschappelijke regelingen is duide lijk onvoldoende. Het belang van de gemeenten is niet gediend met de po- ADVERTENTIE VERWARMINGS- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V. APELDOORN Kanaalpad 1, Tel. (05760) 13879 Vestigingen te Beverwijk en Bussum ging tot elke prijs vast te houden aan de functies en werkingssfeer van tra ditionele bestuursvormen. Het bestuur moet zich aanpassen. De openbaarheid van het bestuur gaat thans bovendien schuil achter een aantal intergemeen telijke onderonsjes, wat nadelig is, voor de politieke duidelijkheid", aldus mr. Kolfschoten. de nieuwste voorschriften op het gebied van de brandbeveiliging. Er werd een aantal brandvrije deuren extra aange bracht. Ook de houten wandbekleding in de hutten werd vervangen door brandvrij materiaal. Dc nieuwe tarieven gaan zondag in, tegelyk met de zomerdienstregeling. De zomeraanbieding van de Spoor wegen omvat de volgende voordelen: Een maximumprijs van twintig gulden voor het spoorkaartje twee de klasse, enkele reis of retour voor de eerste 'klasse een maximum van dertig gulden; Een dagabonnement van twee tientjes, waarop van de eerste tot de laatste trein onbeperkt mag worden gereisd. Op een dagabonnement aansluiten de verlengingskaarten a vijf gul den per dag, waarmee het dagabonne ment tot maximaal vier etmalen kan worden verlengd; Een dagkaart voor het gezin: der tig gulden voor twee mensen, 35 gulden voor drie mensen, enz. Twee kinderen tussen vier en negen jaar tel len voor één volwassene; Een weekeindretour voor de*prijs van een dagretour plus één gul den. Deze retours zijn geldig op zater dag en zondag; Reizen voor de halve prijs in het weekeinde voor houders van maandtraject- of scholierenkaarten. Behalve dit pakket dat voorlopig drie maanden wordt beproefd, voeren de Spoorwegen twee definitieve ta riefswijzigingen in: De vastrechtkaart voor bejaarden gaat twintig gulden voor een enke ling en dertig gulden voor een echt paar kosten. De prijzen waren tot nog toe respectievelijk 25 en veertig gul den; De D-treintoeslag verdwijnt voor ADVERTENTIE Voorradig bij de gespecialiseerde sigarenwinkelier ARNHEM Wil het VVV-wezen in Nederland in de toekomst zyn steeds groeiende taak naar behoren kunnen uitvoeren dan zal men behalve veel geld ook een structuurwijziging nodig hebben. Ter gelegenheid van het vytigjarig bestaan van de Provinciale Gelderse VVV heeft de directeur.de heer J. Veth, een beschou wing gewyd aan de toekomst van het VVV-wezen. Een toekomst, die hier en daar reeds begonnen is. Als toekomststructuur van het Nederlandse VVV-wezen ziet de heer Veth, en met hem vele van zyn collega's, een 25 a 30-tal regionale VVV's, die verantwoor delijk zullen zijn voor de streekpropaganda en voor de administratieve en orga nisatorische werkzaamheden, nodig om de betrokken regio's als goede partners te laten fungeren by de vervulling van de nationale en provinciale toeristische opgave. Binnen de regio's zal een beperkt aantal (ongeveer 100) verkeersbureaus moeten komen die, zoals dit thans reeds geschiedt, een nationale taak zullen vervullen op het gebied van de informatie en de voorlichting, en die voorts, afgestemd op het regionale beleid eigen propagandistische activiteiten moeten ontwikkelen. De kleine plaatselyke VVV's zullen hun reclamebudgetten moeten bundelen in de regionale organisatie. Voor hen is de voornaamste eigen taak de lokale infor matie, de onderbrenging van gasten en de organisatie van enig divertissement. Sprekend over het VW-wezen in Ne derland op dit moment, stelde de heer Veth, dat Nederland onbetwist aan de top staat wat begeleiding van de toe rist betreft. De grote VW-bureaus ontwikkelden zich tot zeer goede infor matiediensten. Uniek zijn de 60 a 70 zogenaamde verkeersbureaus die be schikken over een nationale toeristi sche documentatie en een tot op de dag bijgehouden verkeersberichten- dienst. Uniek is ook het logies-informa- tiesysteem dat het mogelijk maakt aan of nabij elke grensovergang accommo datie overal in Nederland te bespreken. Waardering heeft de heer Veth ook voor het vele werk dat de vaak zeer kleine VW-bureaus verrichten op het gebied van de informatie. „Het komt vrijwel niet voor dat een brief aan een VW-bureau, hoe klein dat ook is, om informaties onbeantwoord blijft. Wan neer men bedenkt dat dit in veel geval len onbetaalde vrijetijdsarbeid is, mag men dit met respect noemen. Op het gebied van propaganda en werving is aanzienlijk minder bereikt dan op het terrein van de informatie. Zelfs bij de grote verkeersbureaus Iepen wat dit betreft de kwaliteit en de financiële armslag sterk uiteen. De kleine plaat selijke VVV's dat zijn er nog zo'n kleine 400 beschikken over het alge meen noch over de tijd noch over het geld, noch voor de vakkennis welke nodig zijn om met succes mee te doen in de toeristische competitie. Veelvuldige secretariaatswisseling en het ontbreken van de bereidheid van bevolking en gemeentelijke overheid om deze kleine VW's voldoende in het zadel te helpen, maken het streven van provinciale en streek-WV-directeuren om deze verenigingen tot een redelijke graad van propagandistische prestatie op te vijzelen, tot een vrijwel onge- gonnen werk. Het destijds door de provinciale Gel derse VVV genomen initiatief om een vijftal streek-VVV's te vormen, onder leiding van een directeur-vakman, met de bedoeling dat hierin de propaganda- budgetten van een 15 of 20-tal kleine VVV's worden gebundeld, is zonder twijfel de enige reële mogelijkheid om tot een effectieve propaganda voor de kleine toeristenplaatsen te komen. Echter, op een enkele uitzondering na zijn deze streek-VVV's nog onvol doende van de grond gekomen. Chauvi nistische overwegingen, maar vooral het zich vastklampen aan het nu een maal in een democratie aanwezige grondrecht om zelf het verenigingsbe- leid te mogen bepalen, blijkt in ons land (overigens ook daarbuiten) vaak sterker dan het gezonde verstand, zo meent de heer Veth. Dat de streek-VW onontkoombaar het propagandainstituut van de toe komst is, wordt bewezen in het Gel ders Rivierengebied. In dit nog zo jon ge recreatiegebied is de regionale VW tot een veel betere ontwikkeling geko men dan bijv. op de Noord-, West- of Midden-Veluwe. Er worden frisse, am bitieuze initiatieven genomen, gefinan cierd uit een budget, dat driemaal zo groot is als dat van de twee Veluwse streek-VVV's tezamen. De streek-VW Nijmegen en omge ving zal, naar wordt verwacht, er dit jaar in slagen een nieuwe samenwer kingsvorm te scheppen, welke als voor beeld zou kunnen gelden voor het VW- wezen in de toekomst. In plaats van de federatieve grondslag, tot dusverre de gebruikelijke basis voor regionale sa menwerking, streeft men hier naar één organisatie, bestuurd door verte genwoordigers uit zowel de streek als de stad. de ongeveer tienduizend houders van algemene maandabonnementen. De Spoorwegen willen met de gere duceerde tarieven onder meer bereiken dat de lange-afstandsreizigers meer in de trein stappen. De maximumprijs van twee tientjes voor een kaartje in de tweede klasse levert alleen op grote trajecten voordeel op. De Spoorwegen mikken daarnaast vooral op het opvoeren van de bezet tingsgraad in de weekeinden, wanneer zij de concurrentie van de auto het sterkst voelen. Zorgvuldig is er naar gestreefd een versterking van de piek op weekdagen te vermijden. Op vrijdagavonden is het vervoersaanbod nu al zo groot dat de Spoorwegen hun complete wagen park moeten inzetten. Het weekeind- retour wordt in de eerste plaats inge voerd om de vrijdagavondspits te ont lasten. De goedkope dagkaarten zullen niet worden verkocht op vrijdagen; op de overige werkdagen worden zij pas na negen uur 's ochtends geldig. Gelyk met de zomeraanbicdingen voeren de Spoorwegen een nieuw gra tis identiteitsbewijs in. Dit bewijs, met pasfoto en afgestempeld op het station, zal vijf jaar geldig zijn. Het moet worden getoond bij aankoop bij elk abonnement of dagkaart. Om bejaarden die onlangs een vast rechtkaart tegen het oude tarief heb ben aangeschaft het nieuwe voordeel niet te onthouden, hebben de Spoorwe gen de geldigheid van deze kaarten met een maand verlengd. Alle goedkope aanbiedingen gelden ook voor de eerste klasse maar tegen een prijs die vijftig procent hoger ligt. Niet alleen met aantrekkelijke „aan biedingen" maar ook met een moderne presentatie willen de Spoorwegen de mensen verleiden de trein te nemen. Zondag wordt de reeds lang aangekon digde nieuwe huisstijl ingevoerd op het traject Utrecht-Alphen aan den Rijn- Leiden. Acht snelle, moderne treinstel len in de nieuwe, gele kleur gaan op die route de dienst onderhouden. De stations aan deze lijn hebben een opknapbeurt gehad en op alle hal tes zijn nieuwe bordjes en tabellen met aanwijzingen voor de reizigers ge plaatst. De conducteurs op de route worden in een nieuw uniform gesto ken. Het uniform korenblauwe jas en grijze broek zal evenals de aan kleding van de stations geleidelijk in het hele land worden ingevoerd. Binnen zes jaar zullen alle Nederlandse trei nen in het nieuwe gele jasje rondrij den. De vorig jaar genomen proef met de verspreiding van „minispoorboek jes" in Heemstede-Aerdenhout wordt op vier.: plaatsen voortgezet. De Spoor wegen hebben in de proefplaats een sterke toeneming van het reizigersaan bod geconstateerd. De mini-dienstrege lingen zullen nu worden verspreid in Vleuten, Woerden, Bodegraven en Al phen aan den Rijn. Met kracht wordt gestreefd naar op voering van de dienstverlening. Er wordt gedokterd aan de presentatie aan de loketten. De in- en uitgangscon trole op de lijn Utrecht-Leiden, is met uitzondering van Utrecht opgeheven. Geprobeerd is de stations met bloem bakken een fleuriger uiterlijk te geven. Gelijktijdig wordt de snelheid van de treinen opgevoerd. Gestreefd wordt naar een snelheid van 140 kilometer per uur op de lange trajecten. Op de lijn Utrecht-Leiden wordt 120 kilometer het maximum. De stoptijden worden korter. ADVERTENTIE De matras waarop U wérkelijk uitrustl Van DRAKA. AMSTERDAM Amsterdamse stu denten hebben gisteren in het Maagden huis, de Universiteitsbibliotheek en de Oudemanhuispoort gediscussieerd over het raport-Maris (universitaire hervormingen). Het woord werd onder meer gevoerd door Ton Regtien en Jan Blok. Ook de rector-magnificus, prof. M. J. v.d. Hoeven, woonde een deel van de discussies die orderlyk verlie pen, bij. De meeste studenten bleken het vol strekt oneens te zijn met de inhoud van het rapport-Maris. Met name bestaat er verontrusting over de positie van de assistenten verbonden aan de uni versiteiten. Een honderdtal studenten hield een protestmars langs de univer siteitsgebouwen. Het is de bedoeling in de toekomst meer discussie-bijeenkom sten over de structuur van de universi teit in deze gebouwen te houden. ROTTERDAM De dertigjarige di recteur B. H. van een expeditiebedrijf in Oud-Beijerland is door de Rotter damse rechtbank veroordeeld tot een jaar en drie maanden gevangenisstraf. De man had ongeveer zeventigduizend gulden verduisterd. Er was anderhalf jaar tegen hem geëist opstand van de studenten stelt de journalisten voor een taalprobleem. Over de rellen wordt al niet meer ge schreven, misschien omdat de omvang van het gebeuren te groot is, misschien ook omdat „rel" een depreciërende be tekenis heeft en kennelyk niemand graag depreciërend over de zojuist op gerichte mijlpaal in de geschiedenis wil schrijven, lezen wij in het „Algemeen Handelsblad" (lib.). „De studentenopstand begon, zoals we ons nog nauwelijks herinneren, in West-Berlijn. Daar braken de eerste grootscheepse gevechten uit tussen de jonge vernieuwers en de politie van de afgeleefde maatschappij. De mees te Duitse kranten die ik gezien heb, wisten dit treffen in zeer beleefde termen te beschrijven. Zelfs een wa pen dat in het Nederlands nog water kanon heet, wordt in het Duits vreed zaam Wasserwerfer genoemd. In ieder geval, Bildzeitung, een aan genaam leesbaar krantje vol pin-ups, gemengd nieuws en waarschuwingen tegen het communisme of wat het daarvoor aanziet, was het enige dag blad dat nog met een vooroorlogse terminologie werkte. De opstandige studenten werden door een ongetwij feld zeer oude verslaggever ..randa- lierende Krawallmacher" genoemd. Of Franse kranten over de Franse révolte in dergelijke bewoordingen schreven, weet ik niet, noch ook of in het Frans dergelijke termen bestaan. Maar zeker is, dat we in het Neder lands niet over een uitdrukking van gelijkwaardige, bijna metafysische kracht beschikken. En was dat wel zo, dan zouden we zulke woorden toch niet meer gebruiken. Het meest pregnante woord, dat we nu en dan in verband met opstanden of rellen in dagbladen nog tegen ko men, is oproerkraaiers. Over belha mels en raddraaiers wordt vrijwel niet meer gerept. Niemand denkt er nog aan, termen als gespuis, ge broed, gepeupel of geboefte in zijn sfeerstukjes te verwerken. Ook woor den als rapalje en rabauwen weet waarschijnlijk niemand zich te her inneren. Alleen in Haagse kringen wil men nog wel eens spreken over Jan Rap en zijn kornuiten, bij elkaar ook het janhagel of krapuul geheten. Zo blijkt weer, dat we in de cultuur van het euphemisme leven. Een paar jaar geleden is in sommige kringen smadelijk gelachen toen voor de wer- lozen het woord arbeidsreserve werd uitgevonden. Vervreemding in het taalgebruik. Misschien geldt hetzelf de oordeel voor degenen die schrijven over „groepen jonge intellectuelen, die zich keren tegen de gevestigde orde". pjet invoeren by de wet van een ver plichte minimum-snelheid op de autowegen is geen nieuw idee van mi nister Bakker (Verkeer). Het is zelfs een oude gedachte, die in 1961 de toen malige bewindsman voor het verkeer al koesterde. Maar het is nooit verder ge komen dan een proefneming op enkele wegvakken, schrijft „De Volkskrant" (r-k). „Geschiedt dus de' aankondiging van een wetsontwerp over deze ma terie nu beslist niet vroeg, ze is er toch niet minder welkom om. Inte gendeel: wie, met name in de week einden, het autoverkeer op de grote wegen gadeslaat komt onontkoombaar tot de conclusie, dat de veiligheid in het verkeer niet zelden ernstig in ge vaar komt door de gezelligheidsrij ders, die in hun eigen gezapige gange tje genieten van omgeving en vrije tijd. Het deert hen niet dat hun tem po van genieten lijdt tot vertraging en opeenhoping van verkeer en niet zelden gevaarlijke spanningen op roept bij de weggebruikers, die door de pretgangers tot filerijden worden gedwongen. De weg is voor iedereen en dus ook voor hen. Zij vergeten dan dat hun individuele opvatting van het weggebruik het karakter van de auto weg, gebouwd voor een vlotte door stroming van het verkeer, frustreert en dat zij anderen hinderen. Ook brengen zij zichzelf en anderen in gevaar, onder meer omdat hun zorgeloze rijstijl veelal gepaard gaat met een evenredige vermindering van de concentratie op de weg, die voor iedere automobilist levensvoorwaarde is. Kortom een verplichte minimum snelheid op de autosnelwegen is een logische noodzaak, waarvan de alle daagse weggebruiker al lang over tuigd was. Nu gaat ze dan eindelijk ook erkenning vinden bij de wetgever. Spoedig naar men moet hopen". TAe Christelijk Historische Unie lykt de laatste maanden soms meer op een politieke partij dan op het nog al vrijblijvende verband van gelijkge stemden, dat zij vele jaren is geweest, constateert het „Algemeen Handels blad" (lib.). Dat bleek ondanks het ge dragen begin, op de recente tweedaag se algemene vergadering te Groningen. „Ook in de CHU is beweging geko men. Men is minder geneigd het be stuur in alles meteen en volkomen gelijk te geven, er is een kleine groep radicalen die zich roert maar geen voet aan de grond krijgt, ook niet bij de verkiezing van leden in partij-or gaan en er is, ook bij het bestuur, een grotere belangstelling gekomen voor een pragmatische aanpak van politieke problemen, boven de plecht statige, bijbelse formulering uit het verleden. Een grote, nieuwe rol bij de gang naar samengaan tussen de drie chris telijke partijen zal desondanks moei lijk van de CHU te verwachten zijn. Ook dat bleek in Groningen. De meer derheid wenst een snelle heropening van het gesprek van de „18" en men zit eigenlijk wat in de maag met het pas op de plaats maken van de KVP en de ARP, die, om geheel verschil lende redenen, even behoefte hadden aan een adempauze. Om iets van de getoonde gretig heid weg te nemen is er in Gronin gen wat geschaafd aan resoluties maar dat doet aan het totaalbeeld weinig af: de CHU heeft zich, na lan ge aanvankelijke tegenstand, zo vol ledig in de armen geworpen van de twee gesprekspartners, dat zij min of meer aan hen is overgeleverd. „Als Ijet overleg van de „18" mislukt, mag het niet aan de CHU liggen", zei een van de inleiders in Groningen. Aan de CHU zal het inderdaad niet lig gen".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11