Reddingsactie verliep vlot
na brand op „Blenheim"
NS concurreert
feller met auto
centrale
verwarm
Mundi
Victor
Toekomst VVV-wezen vraagt om
bundeling van krachten
i EL
A. MERKX
Dapper zestal
kree
vuur
onder bedwang
Gemeentebestuurders klagen
over te weinig middelen
Streek VVV's komen te
moeizaam van de grond
EXPLOSIE TROF SCHIP MIDDEN OP NOORDZEE
ROULETTE IN
LOOSDRECHT
OPGESPOORD
Vanaf zondag heel pakket
gereduceerde tarieven
VAN ONZE LEESTAFEL
Taalgebruik
J. Veth, directeur jubilerende Gelderse VVV:
Studenten tegen
rapport-Maris
Directeur gestraft
wegens fraude
Logische noodzaak
C.H.U. in beweging
TIJ DES S ONTBIJT
ANONIEME TIP
VIJFTIEN MIJL
GETEISTERD
NIET DRUK
ONVOLDOENDE
Aardgas
Oliestookinstallaties
Bedrijfsinstallaties
Luchtverwarming
Sprinklerinstallaties
GEZINSKAART
De sigaar die
uw vader op
zondag rookte.
Nu voor u,
elke dag.
Corona Cyrano 27 ct.
ENIG MIDDEL
RIVIERENGEBIED
NIJMEGEN
LANGE AFSTAND
IDENTITEITSBEWIJS
UTRECHT-LEIDEN
MINI-SPOORBOEKJE
WOENSDAG 22 MEI 1968
O*
ROTTERDAM Het Nederlandse
bevoorradingsschip Smit-LIoyd 3 heeft
gisteravond op de Noordzee het door
brand geteisterde Noorse passagiers
schip Blenheim vastgemaakt. Het trans
port zette aangevuld met de West
duit se zeeslepers Heros en Pacific
koers naar de Noorse havenstad Kris-
Hansand.
Op de Blenheim hielden nog maar
Zes bemanningsleden de wacht. Het
merendeel van de tachtig bemannings
leden en 89 passagiers was 's ochtends
door een felle brand en een verstik
kende rook van het schip verdreven.
Verdeeld over zes sloepen en enke
le vlotten wachtten zij op een kalme
zee de komst van hun redders af. Zij
werden na vrij korte tijd opgepikt door
Deense viskotters, de Duitse sleepboten
en de Smit-LIoyd 3. Veel schipbreuke
lingen werden in de loop van de dag
door grote helikopters van de Deense
luchtmacht naar de wal gebracht.
Slechts één man een officier van
de Blenheim werd gewond. Hij was
overdekt met brandwonden en werd
met een hefschroefvliegtuig naar Es-
bjerg aan de Deense westkust gevlo
gen.
Het brandalarm van de Blenheim
bracht een armada van reddingssche
pen en vliegtuigen in beweging. Alles
zette koers naar een plek op ongeveer
375 kilometer ten noordwesten van Ter
schelling.
Daar bleef een handvol Noren verbe
ten vechten voor het behoud van de
Blenheim die van de midscheeps tot
het achterschip brandde. En zij speel
den het klaar!
Het gebeurde terwijl de passagiers
aan het antbijt zaten: een zware explo-
het schip uit het water. Er ontstond on-
middelijk brand. Een dichte rook vul
de even later de gangen en de salons
en al spoedig drongen vlammen de
fraaie opbouw van de Blenheim binnen.
Deógezagvoerder gaf de passagiers
en een groot deel van de bemanning
zonder dralen opdracht in de boten te
gaan. De sloepen werden direct gestre
ken. De beslissing van de kapitein bleek
later juist te zijn geweest. Want in
minder dan een kwartier sloegen de
vlammen over de hele lengten van de
bovenbouw naar buiten. De sloepen
zouden onherroepelijk zijn verbrand.
Deense kotters, die in de buurt voe
ren, lieten de vis voor wat zij was en
LOOSDRECHT Tien mannen van
de rijkspolitie hebben gistermiddag om
half vijf een inval gedaan in hotel West-
End aan de Veendijk in Oud-Loosdrecht
waar ongeveer 35 mannen en vrouwen
roulette aan het spelen waren. Zeven
tien mensen werden bekeurd: elf spe
lers, twee croupiers, drie bestuursleden
van de sociëteit West-End en de eige
naar van het hotel, de 59-jarige J. F.
Deze was sinds 1 mei eigenaar van 't
hotel.
Het roulettespel, duizend gulden aan
contant geld en enkele tienduizenden
guldens aan fiches werden in beslag ge
nomen.
Het was de politie bekend, dat in vier
hotels en restaurants in Breukelen en
Loosdrecht sinds enkele weken roulette
werd gespeeld. Vorige week vrijdag
waarschuwde de commandant van de
rijkspolitiepost in Breukelen, adjudant
C. van der Steeg, de eignaren van de
ze gelegenheden. Drie van de vier eige
naars kozen eieren voor hun geld. De
directeur van West-End wilde echter
niet van ophouden weten.
Gisterochtend kreeg adjudant Van
der Steen een anonieme tip, dat er des
middags in West-End weer roulltte
zou worden gespeeld. Omdat het niet
bekend was, hoeveel spelers de politie
zou aantreffen, vroeg de heer Van der
Steeg assistentie aan de districtsre
cherche van de rijkspolitie in De Bilt.
Er was zelfs een groep van twintig
mensen met een autobus uit Den Haag
naar West-End gekomen, om aan het
spel mee te doen.
UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen gaan de concurrentiestrijd met
de auto verscherpen.
Deze zomer wordt voor het eerst en bij wijze van proef een pakket
gereduceerde tarieven aangeboden. Het spoorkaartje tweede klasse gaat in
Nederland maximaal 20 gulden kosten.
Met goedkope abonnementen, weekeind-retours, aantrekkelijk geprijsde dag
kaarten en in prijs verlaagde vastrechtkaarten voor bejaarden wordt de slag
om de plezierreiziger ingezet.
koersten op de Blenheim af. Zij na
men tienlallen mensen uit de sloepen
over. In Denemarken stegen helikop
ters op en de Britse luchtmacht stuur
de drie Shackletons afgeladen met
reddingsmiddelen naar de positie van
de Blenheim in het hart van de Noord
zee.
De Britse marine dirigeerde enkele
fregatten en een mijnenveger naar de
plaats van de ramp. Ook de Duitse
sleepboten Heros en Pacific schoten te
hulp.
Na de kotters arriveerde echter de
Smit-Llovd 3 als eerste vij de Blen
heim. Het bevoorradingsschip lag langs
zij van het boorschip Drillship, dat op
het Noorse deel van het continentaal
plat op zoek is naar olie en gas. Daar
om lag de Smit-LIoyd 3 maar vijftien
mijl van de plaats waar de Blenheim
door de explosie werd getroffen.
Kapitein Albert Koning (33) uit
Nieuwe Pekela en zijn mannen waren
in nauwelijks een uilr ter plaatse.
„Wij zijn begonnen mensen uit de
sloepen over te nemen", vertelde hij
zijn rederij. „Zij zijn later opgepikt
door helikopters die er mee naar De
nemarken gevlogen zijn".
Hoe de zes mannen, die aan boord
bleven er in geslaagd zijn het vuur te
bedwingen is een raadsel. Zij hebben
evenwel ook niet kunnen verhinderen
dat de trotse Blenheim, die de vorm
heeft van een luxe motorjachtn ern
stig door het vuur werd geteisterd. Wel
hebben zij bereikt, dat de Blenheim be
houden is gebleven. Een werf zal er
een toonbaar schip van kunnen maken.
Opmerkelijk is dat de rederij van de
Blenheim Fred Olsen in Oslo en
de redders de operatie volledig in de
hand hadden. Zo goed zelfs dat passa
giers die gistermiddag nog op zee wa
ren konden kiezen of zij overgebracht
wilden worden naar Noorwegen of naar
Engeland.
Passagiers voor Noorwegen werden
per helikopter afgevoerd. Degenen die
naar Engeland wilden, konden in volle
zee aan boord gaan van de Braemar
een zusterschip van de Blenheim die
op weg naar een Britse haven naar de
plaats des onheils was gedirigeerd.
Toen het noodlot toesloeg was de
Blenheim onderweg van Newcastle aan
de Engelse oostkust naar Oslo. Het
schip vaart een regelmatige dienst tus
sen deze havens. Het 5000 ton metende
schip biedt plaats aan 280 passagiers
zodat de accommodatie op deze reis
voor minder dan een derde was benut.
De Blenheim vervoerde verder 168 ton
stukgoed en vijftig fonkelnieuwe Engel
se auto's. Onder de passagiers bevon
den zich 38 Engelsen. De overigen wa
ren Noren.
De afgelopen winter is het schip een
maand uit de vaart geweest. Die tijd is
gebruikt om het te verbouwen volgens
Een dichte, lichtgrijze rook, die zijn
bron vond in de machinekamer en
de opbouw van het Noorse passagiers
schip Blenheim trok gisteren over het
rustige oppervlak van de Noordzee.
Langszij het brandende schip ligt nog
een sloep om zonodig de zes beman
ningsleden te helpen ontsnappen die
zijn achtergebleven om het vuur te
bestrijden. Rechts op de foto de
Smit-LIoyd 3 en links de Pacific.
AMSTERDAM Nederland werd
gisteren nauwelijks „bestuurd" omdat
ruim duizend gemeentebestuurders in
Amsterdam bijeen waren op het con
gres van de Vereniging van Nederland
se gemeenten. Men hield zich in het
congrescentrum echter wel degelijk
met de bestuurbaarheid bezig, zoals de
minister van Binnenlandse Zaken, mr.
Beernink als gast kon merken.
„Er is de opwaartse druk van onde
ren, van de burger, die vraagt om een
toenemend aantal voorzieningen; er is
van boven de druk van de regering
die aanpassing stimuleert aan de maat
schappelijke ontwikkeling en daarom
van de gemeentebesturen uitbreiding en
vernieuwing van zijn taken verwacht.
Een redelijke en evenwichtige beant
woording aan de eisen die beide krach
ten oproepen, kan de gemeente alleen
bereiken als haar de nodige middelen
ter beschikking staan. Dit aandeel is
echter ontoereikend, zeker nu het Rijk
probeert financiële lasten op de ge
meenten af te wentelen", aldus de
voorzitter van de vereniging, mr. H.
J. Wytema, burgemeester van Alk
maar.
Wel vond hij dat het overleg tussen
vereniging en regering beter begint te
worden. Gezien de uiteenlopende me
ningen over Rijnmond, .merkte mr.
Wytema op dat hier wellicht toch spra
ke is geweest, van'overijling en sim
plificatie..
Als ere-voorzitter hield de Haagse
burgemeester, mr. H. Kolfschoten een
toespraak over de gemeenten in de
toekomst. Hij vroeg zich af of de hui
dige bestuursvormen wel doelmatig ge
noeg zullen blijken bij een verdere
verstedelijking.
„De aanpassing aan de sociale wer
kelijkheid door middel van de Wet ge
meenschappelijke regelingen is duide
lijk onvoldoende. Het belang van de
gemeenten is niet gediend met de po-
ADVERTENTIE
VERWARMINGS- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V.
APELDOORN
Kanaalpad 1, Tel. (05760) 13879
Vestigingen te Beverwijk en Bussum
ging tot elke prijs vast te houden aan
de functies en werkingssfeer van tra
ditionele bestuursvormen. Het bestuur
moet zich aanpassen. De openbaarheid
van het bestuur gaat thans bovendien
schuil achter een aantal intergemeen
telijke onderonsjes, wat nadelig is,
voor de politieke duidelijkheid", aldus
mr. Kolfschoten.
de nieuwste voorschriften op het gebied
van de brandbeveiliging. Er werd een
aantal brandvrije deuren extra aange
bracht. Ook de houten wandbekleding
in de hutten werd vervangen door
brandvrij materiaal.
Dc nieuwe tarieven gaan zondag in,
tegelyk met de zomerdienstregeling.
De zomeraanbieding van de Spoor
wegen omvat de volgende voordelen:
Een maximumprijs van twintig
gulden voor het spoorkaartje twee
de klasse, enkele reis of retour voor
de eerste 'klasse een maximum van
dertig gulden;
Een dagabonnement van twee
tientjes, waarop van de eerste tot
de laatste trein onbeperkt mag worden
gereisd.
Op een dagabonnement aansluiten
de verlengingskaarten a vijf gul
den per dag, waarmee het dagabonne
ment tot maximaal vier etmalen kan
worden verlengd;
Een dagkaart voor het gezin: der
tig gulden voor twee mensen, 35
gulden voor drie mensen, enz. Twee
kinderen tussen vier en negen jaar tel
len voor één volwassene;
Een weekeindretour voor de*prijs
van een dagretour plus één gul
den. Deze retours zijn geldig op zater
dag en zondag;
Reizen voor de halve prijs in het
weekeinde voor houders van
maandtraject- of scholierenkaarten.
Behalve dit pakket dat voorlopig
drie maanden wordt beproefd, voeren
de Spoorwegen twee definitieve ta
riefswijzigingen in:
De vastrechtkaart voor bejaarden
gaat twintig gulden voor een enke
ling en dertig gulden voor een echt
paar kosten. De prijzen waren tot nog
toe respectievelijk 25 en veertig gul
den;
De D-treintoeslag verdwijnt voor
ADVERTENTIE
Voorradig bij de gespecialiseerde sigarenwinkelier
ARNHEM Wil het VVV-wezen in Nederland in de toekomst zyn steeds
groeiende taak naar behoren kunnen uitvoeren dan zal men behalve veel geld ook
een structuurwijziging nodig hebben. Ter gelegenheid van het vytigjarig bestaan
van de Provinciale Gelderse VVV heeft de directeur.de heer J. Veth, een beschou
wing gewyd aan de toekomst van het VVV-wezen. Een toekomst, die hier en daar
reeds begonnen is.
Als toekomststructuur van het Nederlandse VVV-wezen ziet de heer Veth, en
met hem vele van zyn collega's, een 25 a 30-tal regionale VVV's, die verantwoor
delijk zullen zijn voor de streekpropaganda en voor de administratieve en orga
nisatorische werkzaamheden, nodig om de betrokken regio's als goede partners
te laten fungeren by de vervulling van de nationale en provinciale toeristische
opgave. Binnen de regio's zal een beperkt aantal (ongeveer 100) verkeersbureaus
moeten komen die, zoals dit thans reeds geschiedt, een nationale taak zullen
vervullen op het gebied van de informatie en de voorlichting, en die voorts,
afgestemd op het regionale beleid eigen propagandistische activiteiten moeten
ontwikkelen.
De kleine plaatselyke VVV's zullen hun reclamebudgetten moeten bundelen in
de regionale organisatie. Voor hen is de voornaamste eigen taak de lokale infor
matie, de onderbrenging van gasten en de organisatie van enig divertissement.
Sprekend over het VW-wezen in Ne
derland op dit moment, stelde de heer
Veth, dat Nederland onbetwist aan de
top staat wat begeleiding van de toe
rist betreft. De grote VW-bureaus
ontwikkelden zich tot zeer goede infor
matiediensten. Uniek zijn de 60 a 70
zogenaamde verkeersbureaus die be
schikken over een nationale toeristi
sche documentatie en een tot op de
dag bijgehouden verkeersberichten-
dienst. Uniek is ook het logies-informa-
tiesysteem dat het mogelijk maakt aan
of nabij elke grensovergang accommo
datie overal in Nederland te bespreken.
Waardering heeft de heer Veth ook
voor het vele werk dat de vaak zeer
kleine VW-bureaus verrichten op het
gebied van de informatie. „Het komt
vrijwel niet voor dat een brief aan een
VW-bureau, hoe klein dat ook is, om
informaties onbeantwoord blijft. Wan
neer men bedenkt dat dit in veel geval
len onbetaalde vrijetijdsarbeid is, mag
men dit met respect noemen. Op het
gebied van propaganda en werving is
aanzienlijk minder bereikt dan op het
terrein van de informatie. Zelfs bij de
grote verkeersbureaus Iepen wat dit
betreft de kwaliteit en de financiële
armslag sterk uiteen. De kleine plaat
selijke VVV's dat zijn er nog zo'n
kleine 400 beschikken over het alge
meen noch over de tijd noch over het
geld, noch voor de vakkennis welke
nodig zijn om met succes mee te doen
in de toeristische competitie.
Veelvuldige secretariaatswisseling en
het ontbreken van de bereidheid van
bevolking en gemeentelijke overheid
om deze kleine VW's voldoende in het
zadel te helpen, maken het streven van
provinciale en streek-WV-directeuren
om deze verenigingen tot een redelijke
graad van propagandistische prestatie
op te vijzelen, tot een vrijwel onge-
gonnen werk.
Het destijds door de provinciale Gel
derse VVV genomen initiatief om een
vijftal streek-VVV's te vormen, onder
leiding van een directeur-vakman, met
de bedoeling dat hierin de propaganda-
budgetten van een 15 of 20-tal kleine
VVV's worden gebundeld, is zonder
twijfel de enige reële mogelijkheid om
tot een effectieve propaganda voor de
kleine toeristenplaatsen te komen.
Echter, op een enkele uitzondering
na zijn deze streek-VVV's nog onvol
doende van de grond gekomen. Chauvi
nistische overwegingen, maar vooral
het zich vastklampen aan het nu een
maal in een democratie aanwezige
grondrecht om zelf het verenigingsbe-
leid te mogen bepalen, blijkt in ons
land (overigens ook daarbuiten) vaak
sterker dan het gezonde verstand, zo
meent de heer Veth.
Dat de streek-VW onontkoombaar
het propagandainstituut van de toe
komst is, wordt bewezen in het Gel
ders Rivierengebied. In dit nog zo jon
ge recreatiegebied is de regionale VW
tot een veel betere ontwikkeling geko
men dan bijv. op de Noord-, West- of
Midden-Veluwe. Er worden frisse, am
bitieuze initiatieven genomen, gefinan
cierd uit een budget, dat driemaal zo
groot is als dat van de twee Veluwse
streek-VVV's tezamen.
De streek-VW Nijmegen en omge
ving zal, naar wordt verwacht, er dit
jaar in slagen een nieuwe samenwer
kingsvorm te scheppen, welke als voor
beeld zou kunnen gelden voor het VW-
wezen in de toekomst. In plaats van de
federatieve grondslag, tot dusverre de
gebruikelijke basis voor regionale sa
menwerking, streeft men hier naar
één organisatie, bestuurd door verte
genwoordigers uit zowel de streek als
de stad.
de ongeveer tienduizend houders
van algemene maandabonnementen.
De Spoorwegen willen met de gere
duceerde tarieven onder meer bereiken
dat de lange-afstandsreizigers meer in
de trein stappen. De maximumprijs
van twee tientjes voor een kaartje in
de tweede klasse levert alleen op grote
trajecten voordeel op.
De Spoorwegen mikken daarnaast
vooral op het opvoeren van de bezet
tingsgraad in de weekeinden, wanneer
zij de concurrentie van de auto het
sterkst voelen.
Zorgvuldig is er naar gestreefd een
versterking van de piek op weekdagen
te vermijden. Op vrijdagavonden is
het vervoersaanbod nu al zo groot dat
de Spoorwegen hun complete wagen
park moeten inzetten. Het weekeind-
retour wordt in de eerste plaats inge
voerd om de vrijdagavondspits te ont
lasten. De goedkope dagkaarten zullen
niet worden verkocht op vrijdagen; op
de overige werkdagen worden zij pas
na negen uur 's ochtends geldig.
Gelyk met de zomeraanbicdingen
voeren de Spoorwegen een nieuw gra
tis identiteitsbewijs in. Dit bewijs, met
pasfoto en afgestempeld op het station,
zal vijf jaar geldig zijn. Het moet
worden getoond bij aankoop bij elk
abonnement of dagkaart.
Om bejaarden die onlangs een vast
rechtkaart tegen het oude tarief heb
ben aangeschaft het nieuwe voordeel
niet te onthouden, hebben de Spoorwe
gen de geldigheid van deze kaarten
met een maand verlengd.
Alle goedkope aanbiedingen gelden
ook voor de eerste klasse maar tegen
een prijs die vijftig procent hoger ligt.
Niet alleen met aantrekkelijke „aan
biedingen" maar ook met een moderne
presentatie willen de Spoorwegen de
mensen verleiden de trein te nemen.
Zondag wordt de reeds lang aangekon
digde nieuwe huisstijl ingevoerd op het
traject Utrecht-Alphen aan den Rijn-
Leiden. Acht snelle, moderne treinstel
len in de nieuwe, gele kleur gaan op
die route de dienst onderhouden.
De stations aan deze lijn hebben
een opknapbeurt gehad en op alle hal
tes zijn nieuwe bordjes en tabellen
met aanwijzingen voor de reizigers ge
plaatst. De conducteurs op de route
worden in een nieuw uniform gesto
ken. Het uniform korenblauwe jas
en grijze broek zal evenals de aan
kleding van de stations geleidelijk in
het hele land worden ingevoerd. Binnen
zes jaar zullen alle Nederlandse trei
nen in het nieuwe gele jasje rondrij
den.
De vorig jaar genomen proef met
de verspreiding van „minispoorboek
jes" in Heemstede-Aerdenhout wordt
op vier.: plaatsen voortgezet. De Spoor
wegen hebben in de proefplaats een
sterke toeneming van het reizigersaan
bod geconstateerd. De mini-dienstrege
lingen zullen nu worden verspreid in
Vleuten, Woerden, Bodegraven en Al
phen aan den Rijn.
Met kracht wordt gestreefd naar op
voering van de dienstverlening. Er
wordt gedokterd aan de presentatie
aan de loketten. De in- en uitgangscon
trole op de lijn Utrecht-Leiden, is met
uitzondering van Utrecht opgeheven.
Geprobeerd is de stations met bloem
bakken een fleuriger uiterlijk te geven.
Gelijktijdig wordt de snelheid van
de treinen opgevoerd. Gestreefd wordt
naar een snelheid van 140 kilometer
per uur op de lange trajecten.
Op de lijn Utrecht-Leiden wordt 120
kilometer het maximum. De stoptijden
worden korter.
ADVERTENTIE
De matras
waarop U
wérkelijk
uitrustl
Van
DRAKA.
AMSTERDAM Amsterdamse stu
denten hebben gisteren in het Maagden
huis, de Universiteitsbibliotheek en de
Oudemanhuispoort gediscussieerd
over het raport-Maris (universitaire
hervormingen). Het woord werd onder
meer gevoerd door Ton Regtien en Jan
Blok. Ook de rector-magnificus, prof.
M. J. v.d. Hoeven, woonde een deel
van de discussies die orderlyk verlie
pen, bij.
De meeste studenten bleken het vol
strekt oneens te zijn met de inhoud van
het rapport-Maris. Met name bestaat
er verontrusting over de positie van
de assistenten verbonden aan de uni
versiteiten. Een honderdtal studenten
hield een protestmars langs de univer
siteitsgebouwen. Het is de bedoeling in
de toekomst meer discussie-bijeenkom
sten over de structuur van de universi
teit in deze gebouwen te houden.
ROTTERDAM De dertigjarige di
recteur B. H. van een expeditiebedrijf
in Oud-Beijerland is door de Rotter
damse rechtbank veroordeeld tot een
jaar en drie maanden gevangenisstraf.
De man had ongeveer zeventigduizend
gulden verduisterd. Er was anderhalf
jaar tegen hem geëist
opstand van de studenten stelt de
journalisten voor een taalprobleem.
Over de rellen wordt al niet meer ge
schreven, misschien omdat de omvang
van het gebeuren te groot is, misschien
ook omdat „rel" een depreciërende be
tekenis heeft en kennelyk niemand
graag depreciërend over de zojuist op
gerichte mijlpaal in de geschiedenis wil
schrijven, lezen wij in het „Algemeen
Handelsblad" (lib.).
„De studentenopstand begon, zoals
we ons nog nauwelijks herinneren, in
West-Berlijn. Daar braken de eerste
grootscheepse gevechten uit tussen de
jonge vernieuwers en de politie van
de afgeleefde maatschappij. De mees
te Duitse kranten die ik gezien heb,
wisten dit treffen in zeer beleefde
termen te beschrijven. Zelfs een wa
pen dat in het Nederlands nog water
kanon heet, wordt in het Duits vreed
zaam Wasserwerfer genoemd.
In ieder geval, Bildzeitung, een aan
genaam leesbaar krantje vol pin-ups,
gemengd nieuws en waarschuwingen
tegen het communisme of wat het
daarvoor aanziet, was het enige dag
blad dat nog met een vooroorlogse
terminologie werkte. De opstandige
studenten werden door een ongetwij
feld zeer oude verslaggever ..randa-
lierende Krawallmacher" genoemd.
Of Franse kranten over de Franse
révolte in dergelijke bewoordingen
schreven, weet ik niet, noch ook of in
het Frans dergelijke termen bestaan.
Maar zeker is, dat we in het Neder
lands niet over een uitdrukking van
gelijkwaardige, bijna metafysische
kracht beschikken. En was dat wel
zo, dan zouden we zulke woorden toch
niet meer gebruiken.
Het meest pregnante woord, dat we
nu en dan in verband met opstanden
of rellen in dagbladen nog tegen ko
men, is oproerkraaiers. Over belha
mels en raddraaiers wordt vrijwel
niet meer gerept. Niemand denkt er
nog aan, termen als gespuis, ge
broed, gepeupel of geboefte in zijn
sfeerstukjes te verwerken. Ook woor
den als rapalje en rabauwen weet
waarschijnlijk niemand zich te her
inneren. Alleen in Haagse kringen
wil men nog wel eens spreken over
Jan Rap en zijn kornuiten, bij elkaar
ook het janhagel of krapuul geheten.
Zo blijkt weer, dat we in de cultuur
van het euphemisme leven. Een paar
jaar geleden is in sommige kringen
smadelijk gelachen toen voor de wer-
lozen het woord arbeidsreserve werd
uitgevonden. Vervreemding in het
taalgebruik. Misschien geldt hetzelf
de oordeel voor degenen die schrijven
over „groepen jonge intellectuelen,
die zich keren tegen de gevestigde
orde".
pjet invoeren by de wet van een ver
plichte minimum-snelheid op de
autowegen is geen nieuw idee van mi
nister Bakker (Verkeer). Het is zelfs
een oude gedachte, die in 1961 de toen
malige bewindsman voor het verkeer al
koesterde. Maar het is nooit verder ge
komen dan een proefneming op enkele
wegvakken, schrijft „De Volkskrant"
(r-k).
„Geschiedt dus de' aankondiging
van een wetsontwerp over deze ma
terie nu beslist niet vroeg, ze is er
toch niet minder welkom om. Inte
gendeel: wie, met name in de week
einden, het autoverkeer op de grote
wegen gadeslaat komt onontkoombaar
tot de conclusie, dat de veiligheid in
het verkeer niet zelden ernstig in ge
vaar komt door de gezelligheidsrij
ders, die in hun eigen gezapige gange
tje genieten van omgeving en vrije
tijd. Het deert hen niet dat hun tem
po van genieten lijdt tot vertraging
en opeenhoping van verkeer en niet
zelden gevaarlijke spanningen op
roept bij de weggebruikers, die door
de pretgangers tot filerijden worden
gedwongen. De weg is voor iedereen
en dus ook voor hen. Zij vergeten dan
dat hun individuele opvatting van het
weggebruik het karakter van de auto
weg, gebouwd voor een vlotte door
stroming van het verkeer, frustreert
en dat zij anderen hinderen.
Ook brengen zij zichzelf en anderen
in gevaar, onder meer omdat hun
zorgeloze rijstijl veelal gepaard gaat
met een evenredige vermindering van
de concentratie op de weg, die voor
iedere automobilist levensvoorwaarde
is.
Kortom een verplichte minimum
snelheid op de autosnelwegen is een
logische noodzaak, waarvan de alle
daagse weggebruiker al lang over
tuigd was. Nu gaat ze dan eindelijk
ook erkenning vinden bij de wetgever.
Spoedig naar men moet hopen".
TAe Christelijk Historische Unie lykt
de laatste maanden soms meer
op een politieke partij dan op het nog
al vrijblijvende verband van gelijkge
stemden, dat zij vele jaren is geweest,
constateert het „Algemeen Handels
blad" (lib.). Dat bleek ondanks het ge
dragen begin, op de recente tweedaag
se algemene vergadering te Groningen.
„Ook in de CHU is beweging geko
men. Men is minder geneigd het be
stuur in alles meteen en volkomen
gelijk te geven, er is een kleine groep
radicalen die zich roert maar geen
voet aan de grond krijgt, ook niet bij
de verkiezing van leden in partij-or
gaan en er is, ook bij het bestuur,
een grotere belangstelling gekomen
voor een pragmatische aanpak van
politieke problemen, boven de plecht
statige, bijbelse formulering uit het
verleden.
Een grote, nieuwe rol bij de gang
naar samengaan tussen de drie chris
telijke partijen zal desondanks moei
lijk van de CHU te verwachten zijn.
Ook dat bleek in Groningen. De meer
derheid wenst een snelle heropening
van het gesprek van de „18" en men
zit eigenlijk wat in de maag met het
pas op de plaats maken van de KVP
en de ARP, die, om geheel verschil
lende redenen, even behoefte hadden
aan een adempauze.
Om iets van de getoonde gretig
heid weg te nemen is er in Gronin
gen wat geschaafd aan resoluties
maar dat doet aan het totaalbeeld
weinig af: de CHU heeft zich, na lan
ge aanvankelijke tegenstand, zo vol
ledig in de armen geworpen van de
twee gesprekspartners, dat zij min of
meer aan hen is overgeleverd. „Als
Ijet overleg van de „18" mislukt, mag
het niet aan de CHU liggen", zei een
van de inleiders in Groningen. Aan
de CHU zal het inderdaad niet lig
gen".