Anderhalve franc voor
liter benzine
Parijs vervuilt langzaam onder de
last van voortgaande staking
PLAN-LEBER HANGT
AAN ZIJDEN DRAAD
GROTE
DEMONSTRATIEVE
BIJ EENKOMST
I
I
100 GOLDEN
IVOROL
ZEER OMSTREDEN WETTEN
Hoofdstad met baard
van drie dagen
ZWAARDEMAKER
Ter overdenking
Stakers werken
voor pater met
ruilhart
Mars der armen
nu 19 juni
NADER
BESCHOUWD
Hemelvaart:
gemis en gewin
Amerikanen toch
naar Europa
Keurslijf
Verkiezingsstrijd
Lockheed voor 150 ton
Aan de bestuurders van de plaatselijke centrales v.h. NVV, NKV en CNV
ZATERDAGMIDDAG 25 MEI A.S.
OM 1 UUR IN DE JAARBEURSHALLEN
AAN DE CROESELAAN TE UTRECHT
BAARD
ONPLEZIERIG
TIEN LITER
GEVAAR
Kleine geste
zy hebben 'n kartonnen doos voor
zich staan, waarin de weggebruiker
wat francs mag deponeren. Op een
bordje staat: „Dank u we! en goede
reis".
RUSTIG AAN
Belastingvrije spaarpremie
van 20% voor deelnemers aan
het Premie Spaarplan tot een
maximum van f 100,- per echt
paar of f 50,- per persoon
per jaar.
DE KWALITEITS
TANDPASTA
(Efeze 4 vers 8)
WOENSDAG 22 MEI 1968
BONN "Het vervoersplan van de Duitse minister Leber hangt aan een zpden
draad. In West-Duitsland is zoveel verzet gerezen tegen dit plan, waarmee mi
nister Leber het verkeer wil saneren, dat de kans op tijdige parlementaire goed
keuring vrijwel is verkeken.
Met zijn plan dat ook het Neder
landse vrachtvervoer ernstig zou scha
den beoogt Leber de miljoenen ver
slindende spoorwegen te steunen en de
overvolle autowegen te ontlasten door
het hardhandig beknotten van het zwa
re vrachtwagenvervoer. Hij wil dat in
het bijzonder doen door een volledig
vervoersverbod voor zware massagoe
deren, zoals steenkool, ertsen, hout,
graan en stenen, en drukkende belas
tingen op het vrachtwagenvervoer.
In West-Duitsland is een storm van
kritiek opgestoken tegen dit krasse
staaltje van dirigisme. De economie,
zo menen de tegenstanders, wordt
hierdoor in een kostbaar keurslijf ge
wrongen. Voor de vervoerbedrijven
dreigt een ramp en toch worden de
spoorwegen geenszins uit de nood ge
holpen.
Het christen-democratische parle
mentslid Müller-Hermann heeft daar
op een plan ontworpen zonder ver
voersverbod, maar met een soort alge
mene wegenbelasting en uitbreiding van
het (zondagse) rijverbod voor vracht
wagens tot zaterdagmiddag.
Müller-Hermann heeft de vele par
lementariërs, die tegen het plan van
4e socialistische Leber gekant zijn,
achter zich verenigd. Ondanks twee
lange gesprekken tussen beide kam
pen, is men geen stap genaderd tot
een vergelijk, dat aanvaarding in het
parlement mogelijk zou maken.
Het is daardoor vrijwel ondenkbaar
geworden dat het plan nog voor de zo
mervakantie door de Bondsdag zal
worden goedgekeurd, zoals Leber
steeds heeft nagestreefd.
In het najaar echter begint al de
verkiezingsstrijd voor volgend jaar, en
dan zal het bijna ondoenlijk zijn de
socialisten en christen-democraten sa
men achter een verkeersplan te krij
gen.
Lebers enige troef is dan nog de
steun van miljoenen particuliere auto
mobilisten, wier hart hij heeft gesto
len met zijn leus: „Grote vrachtwagens
wèg van de Autobahn".
COCOA BEACH (Florida) De
Amerikaanse vliegtuigfabriek Lockheed
is bezig met een ontwerp voor een
vrachttoestel dat 150 ton lading kan
vervoeren. Het zou in 1971 beschikbaar
kunnen zijn. Het vliegtuig,zal bijna 82
miljoen gulden kosten.
Geen lachje kan eraf; Christian Fou-
chet, de Franse minister van Binnen
landse Zaken, kijkt nors als hij na kabi
netsberaad op het Elysée wordt aange
sproken door journalisten. Men wil maar
al te graag weten welke maatregelen de
ministerraad in petto heeft om de crisis
het hoofd te bieden.
ADVERTENTIE
uw boterham °i,
NEEMT
VAKER
RIO DE JANEIRO Bijna twee mil
joen gulden zal de heer C. Verolme
weer gaan investeren in zijn Braziliaan
se werf. Hij heeft dit deze week in Rio
de Janeiro meegedeeld. Hij maakte ook
bekend, dat het bedrijfskapitaal is ge
stegen met driekwart miljoen gulden.
ADVERTENTIE
DRINGENDE OPROEP
Het overlegorgaan der 3 vakcentrales belegt een
TEGEN DE MAATREGELEN DIE DE REGERING WIL NEMEN OP HET GEBIED VAN DE LOON
POLITIEK EN DE WERKGELEGENHEID.
Deze bijeenkomst zal worden gehouden op
De 3 vakcentrales verwachten dat, ondanks de zeer korte tijd van voorbereiding, duizenden leden aan deze
bijeenkomst zullen deelnemen.
Zij dienen zich te melden bij de plaatselijke centrales. Dit vereist een goede organisatie, die alleen kan slagen
met hulp van de bestuurders van deze plaatselijke centrales.
Het overleg orgaan doet op hen een dringend beroep om in onderling overleg plaatselijk maatregelen te treffen,
teneinde zoveel mogelijk leden aan de demonstratieve bijeenkomst te laten deelnemen.
Hun wordt verzocht plaatselijk het vervoer naar Utrecht en terug te regelen.
A. H. KLOOS, voorzitter N.V.V.
P. J. J. MERTENS, voorzitter N.K.V.
J. VAN EIBERGEN, voorzitter C.N.V.
PARIJS Sinds gisteren zijn ook de sociale diensten en de kantoren van de
verzekeringsmaatschappijen gesloten. De ziekenauto's blijven echter rijden en
zij hebben zelfs speciale benzinestations aangewezen gekregen om niet zonder
brandstof te komen staan.
Alle warenhuizen in Parijs en andere grote Franse steden bleven gisteren
dkht. Het werk en de scheepvaart in vrijwel alle havens ligt stil en ok in de
nucleaire centra wordt niet meer gewerkt. De staalindustrie heeft zich nu pas
bij de staking aangesloten, evenals de staatsloterij.
De zenders van de Franse radio en
televisie zijn over het gehele land onder
bewaking gesteld van detachementen
parachutisten.
Tegen de achtergrond van dit alles
doet het bijna komisch aan te verne
men, dat een schoenfabriek te Bor
deaux en twee levensmiddelenindus
trieën in Noord-Frankrijk het werk her
vat hebben.
Intussen wordt de broodvoorziening
van Parijs bedreigd. De meelfabrieken
zijn in staking gegaan. De prefectuur
van de Seine heeft echter bevel gege
ven om de „veiligheidsvoorraad" van
tienduizend ton ter beschikking te stel
len van de bakkers. Hiervan kunnen zij
tien dagen bakken.
De vrachtrijders hebben van hun vak
bond het consigne gekregen om het
werk te blijven voortzetten, doch uit
sluitend voor de voedselvoorziening,
vervoer van medicamenten en benzine.
De Franse hoofdstad had gisteren een
baard van drie dagen. De anders zo hel
der gewassen straten waren besmeurd
met oude kranten, vlugschriften en
kalkletters: „Iedereen moet staken",
stond er totaal overbodig.
De uitpuilende vuilnisbakken langs de
stoepranden staken omhoog als stop
pels.
De krantenkiosk was dicht De defti
ge Monde, Frankrijks beste avondblad,
kocht ik van een van de redacteuren,
die er mee op straat stond te leuren.
De hoofdredacteur had enkele pakken
in zijn auto geladen om ze In de Parij-
se voorstad, waar hij woont, af te leve
ren. Iedereen deed zijn best om zijn be
drijf aan het draaien te houden.
De stormloop op de banken, die nu
moeten sluiten, daar de Banque de
France, de Franse centrale bank, geen
bankbiljetten meer aflevert, en het ge
brek aan benzine zijn ongetwijfeld de
onplezierigste consequenties van deze
staking voor de Parijzenaars.
Drie benzinestations van de vier in
Parijs stonden droog. Sinds* zaterdag
ochtend waren zij belegerd door ham
steraars.
„In twee uur tijds was mijn hele
voorraad jerrycans uitverkocht", ver
telde een pomphouder aan de westelijke
ingang van Parijs. „Normaal verkoop
ik er één per jaar. Ik heb zelfs klanten
gehad, die benzine hadden opgeslagen
in hun badkuip, zonder te denken aan
het gevaar".
Een andere pomphouder zei: „Ze heb
ben mij .al anderhalve franc (f 1.10)
voor een liter gewone benzine geboden,
terwijl de prys van super 1.05 frank
(74 cent) is". Deze pomphouder stond
nog niet droog. Iedere automobilist die
er kwam, kreeg van hem tien liter. „Wij
moeten er allemaal plezier van hebben",
zei hij. Slechts voor de taxi's maakte
hij een uitzondering, maar dat is nu uit.
Ook de taxi's staken.
De situatie van de benzine schijnt
niet helemaal 'hopeloos te zijn. Inder
daad, er was gisteren bijna geen drup
pel te krijgen, maar het schijnt, dat al
le benzinestations normaal door de raf
finaderijen worden bevoorraad. Welis
waar staken er bepaalde onderdelen
van die raffinaderijen, maar de voorra
den zijn zo groot, dat het land daarop
nog wekenlang kan teren, als de rijders
van de tankwagens tenminste niet op
hun beurt gaan staken.
Dat is echter niet te verwachten. De
voedselvoorziening mag namelijk niet
Automobilisten, die van Parjjs via
de autoweg naar R(jssel ryden, hoe
ven geen tolgeld te betalen. Ook hier
staken de ambtenaren, maar wie er
bjj Cambray afslaat vindt er by het
tolhuisje drie wyndrinkende Franse
ambtenaren, die met de pet op het
achterhoofd vragen: „Heeft u mis
schien een cadeau voor ons? U hoeft
immers toch niet te betalen? Wy stel
len een kleine geste erg op prys".
De Amerikaanse luchtvaartmaat
schappijen doen het rustiger aan. Zij
stoppen hun passagiers voorlopig in de
Hiltonhoteis en vragen hun zich voorlo
pig rustig te houden. Andere toeristen
proberen een auto te huren en trekken
de provincie in, waar de staking zich
veel minder doet gevoelen dan in Parys.
Intussen heeft de minister van Ver
voer de prefecten van alle departemen
ten eraan herinnerd, dat zij krachtens
hun functie onder de huidige omstandig
heden alle autobussen en de daarvoor
benodigde brandstof kunnen vorderen
om noodzakelijke reizen te laten door
gaan.
De radio roept de nog rijdende auto
mobilisten op onder de huidige omstan
digheden hun zelfzuchtige houding te
laten varen en meer naastenliefde te
tonen door werkwilligen mee te bren
gen naar Parijs en ze 's avonds weer
mee naar huis te nemen.
ADVERTENTIE
Spaarvormen(evt te combinaren):
hypotheekaflossingen
spaarbewijzen
effectenbewijzen
levensverzekeringen
spaarkasinschrijvingen
garantiekredietafiossingen
Nadere inlichtingen bij Spaarbanken,
Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken,
Postkantoren. Banken, Borgstellings
fondsen, Hypotheekbanken, Bouwfond
sen, Spaarkassen, Levensverzekering
maatschappijen, assurantie-tussenper
sonen en de Sociale Verzekeringsbank.
Of vraag per briefkaart aan Prémie
Spaarplan. Postbus 51. Den Haag, vrij
blijvend de brochure over dit nationale
plan.
PARIJS Een Fransman, aan wie
alle stakingen voorbij gaan. is pater
Charles Boulanger, de derde Frans
man met een ruilhart. Maar de sta
king heeft zich wel degelijk met hem
bemoeid.
Hij maakte het op het ogenblik zo
goed, dat hij van prof. Dubost even op
in gevaar komen. Dit kunnen de vak
bonden zich niet permitteren. Zou dat
toch gebeuren, dan kan de regering
daarin een aanleiding vinden om de sta
king met geweld te breken.
Voorlopig worden de markten vooral
in het zuiden van het land, waar het nu--. mocht staan voor de eerste maal se-
volop oogsttijd is, normaal gehouden.
Voor de produkten, die anders per trein
verzonden worden, is voldoende trans
port op de weg gevonden. Het enige na
deel zal zijn, dat de prijzen door dit
duurdere vervoer ongetwijfeld zullen
stijgen.
Nu de banken gesloten zijn en het
verkeer stilstaat leveren de ontelbare
buitenlandse toeristen die zich in Parijs
bevinden een groot probleem op. De
reisbureaus proberen wanhopig in alle
delen van Frankrijk autobussen te char
teren, en huurwagens, om hun klanten
die uit Frankrijk weg willen, ter wille
te zijn. Zij worden gebracht naar Brus
sel, Genève, Frankfort of Luxemburg,
vanwaar zij per vliegtuig of trein ver
der kunnen.
dert zijn operatie op 12 mei. Maar te
voren moesten zijn kleren gesterili
seerd worden. Hij bevindt zich name
lijk nog altijd in de steriele kamer.
Deze sterilisering kon echter alleen
gebeuren in de fabriek van Rhöne-Pou-
lenc bij Lyon. Deze fabriek is in sta
king. Het stakingscomité moest bijeen
komen om na te gaan of deze hande
ling niet in strijd was met de stakings
actie en met de syndioale vrijheden.
Het gaf tenslotté zijn toestemming.
Daarna is pater Boulanger even op
geweest, en heeft zelfs enkele stappen
gedaan. Zijn toestand is zo goed, dat
het ziekenhuis Broussel besloten heeft
slechts om de twee dagen een commu
niqué uit te geven, tenzij er iets bijzon
ders aan de hand zou zijn.
WASHINGTON De leiders van de
Amerikaanse campagne tegen de ar
moede hebben de voorgenomen mars
op Washington wegens „organisatori
sche problemen" verschoven van 30
mei naar 19 juni. Dominee Ralph Aber-
nathy deelde dit dinsdagavond mee in
d'e „Opstandingskerk" die deelnemers
aan de campagne in een park op een
kilometer van het Witte Huis hebben
opgetrokken.
Enkele oudere deelnemers zouden
verontrust zijn door het rumoerige op
treden van een aantal jongelui. Negen
endertig leden van een groep uit Chica
go en zeventien andere jongeren zijn
uit „Opstandingsstad" weggestuurd.
ADVERTENTIE
TJondskanselier Kiesinger heeft de
officiële bezoeken afgezegd, die
hij eind deze maand aan Spanje en
Portugal zou brengen. Hij wil per
soonlijk aanwezig zijn wanneer in de
laatste dagen van mei het parle
ment in derde en laatste lezing de
fel omstreden wetten op de nood
toestand behandelt.
Het vrijwel zeker dat dit bijna be
ruchte complex van wetsontwerpen,
waarover tien jaar lang is gestre
den, nu te langen leste de eind
streep zal halen. Van de wetsont
werpen die aanvankelijk waren ge
stuit op verontwaardigd verzet, is
intussen niet veel meer overgeble
ven.
Het complex van wetten op de
noodtoestand geeft de overheid bij
zondere bevoegdheden in geval van
oorlog of een „binnenlandse uitzon
deringstoestand" bijv. door een ge
wapende opstand. Het omvat verder
maatregelen voor de distributie van
levensmiddelen, het waarborgen van
de water- en elektriciteitsvoorzie
ning, de bescherming van de bur
gers tegen oorlogsgeweld, e.d.
Destijds behelsde het ontwerp
zeer ver-gaande volmachten voor de
regering en een perfectionistisch,
volstrekt onbetaalbaar plan voor
een gigantische luchtbeschermings
dienst tegen atoombomaanvallen.
Berucht waren vooral de z.g. „bu
reaula-wetten", een reeks geheime
verordeningen en decreten die pas
ingeval van nood te voorschijn zou
den komen. Deze „bureaula-wetten"
zijn tenslotte roemloos in de prulle-
mand beland.
IJet treffen van een wettelijke re-
geling voor crisistijden is voor
de Bondsrepubliek dubbel noodzake
lijk, omdat pas als die er is, de
Westelijke geallieerden afstand wil
len doen van een aantal rechten die
zij zich hebben voorbehouden toen
West-Duitsland zijn soevereiniteit
kreeg.
De wetsontwerpen stuitten jaren
lang op verbitterd verzet van de
vakbonden, de linkse intellectuelen
en brede stromingen in het sociaal
democratische kamp. Velen vrees
den dat de wetten de deur zouden
openen voor een dictatuur.
Hierbij bleek hoeveel wantrouwen
er in West-Duitsland nog heerst te
gen de „autoriteiten". Het was een
van de doelstellingen van de eind
1966 gevormde coalitieregering van
christen-democraten en sociaal-de
mocraten om dit struikelblok einde
lijk door een compromis uit de weg
te ruimen.
IVa lang vijlen en touwtrekken is
dat compromis er nu gekomen
vooral ook, omdat de sociaal-demo
cratische partij (S.P.D.) het niet op
een regeringscrisis wilde laten aan
komen. Stakingen en betogingen van
studenten en een grote protestmars
naar Bonn hebben de parlementaire
behandeling dan ook niet meer kun
nen remmen.
Sommige vakbondsleiders drongen
nog aan op een algemene staking,
maar de grote Westduitse vakcen-
tralen de Deutscher Gewerkschafts
Bund wees een dergelijke staking
met beslistheid van de hand, omdat
zij het parlementaire stelsel zou on-
i dergraven.
Bij de tweede parlementaire be
handeling, die vorige week plaats
had, zijn nog belangrijke wijzigin
gen in de wetsontwerpen gebracht.
Het parlement, heeft nu het recht
maatregelen te* herroepen die zou
den zijn genomen op grond van een
noodtoestand die door de Navo zou
zijn afgekondigd.
JAok zal het parlement het eventu
eel gebruik van het leger tegen
een grootscheepse gewapende bin
nenlandse opstand kunnen stopzet
ten. Burgers zullen alleen met voor
afgaande toestemming van het par
lement kunnen worden verplicht tot
taken bij de luchtbescherming en de
gewondenverzorging. Het recht van
staking en van vergaderen mag ook
tijdens een noodtoestand niet worden
aangetast.
Het is nu vrijwel zeker, dat het
wettencomplex ook bij de derde par
lementaire behandeling een ruime
meerderheid zal krijgen. De vraag
is nu vooral of de Westelijke geal
lieerden definitief bereid zullen zijn
afstand te doen van hun bijzondere
rechten wanneer de huidige wets
ontwerpen door het parlement wor
den aanvaard.
Ta, dat doet ons zelfbewustzijn
goed: eens radicaal te zijn.
Onze waarheid eens duidelijk te po
neren. Vraagt men: „Is er wat aan
de wereld veranderd?", te moeten
antwoorden: „Weineen, niets! Het
is altijd al een zootje geweest en
dat zal ook wel zo blijven". Dat is
een stoer antwoord. Tweeduizend
jaar christendom, wat heeft het ver
anderd? Christus gestorven en uit
de dood opgestaan, maakt het wat
uit? Nu aarzelen we toch: zullen
we zeggen dat ook dat niets, totaal
niets, te betekenen heeft? Want
als dat er niets toe doet, dan bete
kent het dat alle machten van dit
leven een absolute dictatuur heb
ben. Dat het geld, de driften, de
dood hard en onontkoombaar over
ons regeren. En er nooit en nergens
aan is te ontkomen. Dat er geen uit
weg is!
Het staat wel stoer om te bewe
ren dat er niets is veranderd. En
dat de aarde nog geen paradijs ge
worden is, dat weten we wel. Maar
moet dat dan? Willen we het pas
zien dat er wat veranderd is wan
neer de hemel op aarde is geko
men? Of kan het niet zijn dat we
toch ook nu al een lichtpuntje zien?
TJet kan #eens zijn dat er een oor
log gaat woeden. Dat" is in de
loop der eeuwen al zo vaak ge
beurd. En daar zitten wij mensen
dan weer tussen met vrees en be
ven. Nu zal er eens op een dag be
kend worden dat het opperbevel
van de vijand, generaals en minis
ters zijn gevangen genomen. Wat
zeggen wij dan op dat bericht?
Niets aan de hand? Maakt niets
uit? Is dat onze reactie? Geloven
wij pas aan een verandering als
nergens meer een vuurwapen zich
bevindt? Weineen, dan zijn wij veel
te gelukkig! Dan weten wij dat het
nu gewonnen is en .dat de rest
maar naspel is.
Als de kopstukken van de oorlog
zijn uitgeschakeld, dan kunnen de
lagere aanvoerders nog wel lastig
zijn. Dan kunnen de overgebleven
soldaten nog wel roven en branden.
Of de guerrilla voeren. Maar het
gaat, dat wij weten, toch de goede
kant op. Zo is het ook in de strijd
tegen de machten van deze wereld.
Wij vechten wel dagelijks tegen
dood en begeeerte, wij mogen er de
handen aan vol hebben. Maar de op
permacht van het kwade is gebro
ken door Christus, toen Hij op
stond uit zijn worsteling met de
dood. Hij heeft deze dictatuur krijgs
gevangen gemaakt en in zijn hemel
vaart meegenomen. Dat haalt Pau-
lus in Efeze 4 8 aan uit Psalm 68.
TTie zijn we kwijt. Maar hebben wij
er ook wat bijgekregen? Ja ze
ker. Gaven hebben wij gekregen.
Maar waar staan die dan? Zijn
het verjaarscadeautjes, aardigheden
die je weer vergeten of kwijtraken
kunt? Neen, deze gaven staan niet
los, zijn niet uitwendig. Wij kunnen
er wat mee doen en wat van ma
ken. Liefde, lankmoedigheid, nede
righeid bijvoorbeeld.
Ze zijn betrouwbare eigenschap
pen gebleken, beproefd en door het
vuur gegaan in Christus' lijden en
overwinning. Liefde is daar niet een
stemming, een half-zachte opwelling,
maar de kracht die het kwaad om
ver werpt.
Ze zijn niet alleen gaven, maar
ook een opgave. Om met vreugde
aan te bouwen in de verwezenlij
king van ons leven. Ieder op zijn
manier en op zijn eigen levenswij
ze. Het materiaal schenkt Christus
ons, het werken en leven er mee is
voor ons. Verzorgend of versierend,
zingend of bekerend, inzamelend of
verdelend kunnen we er mee bezig
zijn. Het is een roeping en samen
mogen wij er aan werken, zonder
afgunst of minachting voor elkaar,
Dan kunnen wolken overdrijven,
zelfs grote benauwdheid of ver
twijfeling ons aangrijpen. Maar het
is niet allemaal voor niets. Er is
wat veranderd. We kunnen hopen!
Wetend dat de strijd is beslist en
eens alles heerlijk zal zijn.
Eerbeek Ds. R. Jacobs
NEW YORK Slechts weinig Ame
rikanen laten zich weerhouden van
het maken van reizen buiten het weste
lijke halfrond door de voorstellen van
president Johnson om dergelijke rei
zen te beperken.
Uit een onderzoek bij de grote lucht
vaartmaatschappijen en reisbureaus is
gebleken, dat de verkoop van reisbil
jetten weer is gestegen na de scherpe
daling die werd veroorzaakt door de
eerste bekendmaking van de voorstel
len drie maanden geleden. De verkoop
is thans even goed zo niet beter dan
verleden jaar.
Om te demonstreren hoe goed de za
ken gingen zei een directeur van een
reisbureau: „ik zoek nu hulp. Daaruit
kunt u zien hoe goed de zaken gaan".
Een van de voornaamste punten van
de voorstellen is een belasting op reis-
uitgaven boven de zeven dollar per
dag, indien de bestemming buiten het
westelijke halfrond ligt. Het voorstel is
op 4 april het Huis van Afgevaardig
den gepasseerd en wordt thans door
de financiële commissie van de Senaat
behandeld.
Een van de gevolgen, die blijvend
gevoeld worden, is het annuleren van
groepsreizen door Amerikaanse bedrij
ven. Dit geschiedt nog steeds op grote
schaal.
Air France meldt dat het aantal re
serveringen in de eerste vier maanden
van 1968 ongeveer 25 pet. boven het
niveau van verleden jaar ligt. Het
overenkomstige percentage van de
BOAC is 10.