Anderhalve franc voor liter benzine Parijs vervuilt langzaam onder de last van voortgaande staking PLAN-LEBER HANGT AAN ZIJDEN DRAAD GROTE DEMONSTRATIEVE BIJ EENKOMST I I 100 GOLDEN IVOROL ZEER OMSTREDEN WETTEN Hoofdstad met baard van drie dagen ZWAARDEMAKER Ter overdenking Stakers werken voor pater met ruilhart Mars der armen nu 19 juni NADER BESCHOUWD Hemelvaart: gemis en gewin Amerikanen toch naar Europa Keurslijf Verkiezingsstrijd Lockheed voor 150 ton Aan de bestuurders van de plaatselijke centrales v.h. NVV, NKV en CNV ZATERDAGMIDDAG 25 MEI A.S. OM 1 UUR IN DE JAARBEURSHALLEN AAN DE CROESELAAN TE UTRECHT BAARD ONPLEZIERIG TIEN LITER GEVAAR Kleine geste zy hebben 'n kartonnen doos voor zich staan, waarin de weggebruiker wat francs mag deponeren. Op een bordje staat: „Dank u we! en goede reis". RUSTIG AAN Belastingvrije spaarpremie van 20% voor deelnemers aan het Premie Spaarplan tot een maximum van f 100,- per echt paar of f 50,- per persoon per jaar. DE KWALITEITS TANDPASTA (Efeze 4 vers 8) WOENSDAG 22 MEI 1968 BONN "Het vervoersplan van de Duitse minister Leber hangt aan een zpden draad. In West-Duitsland is zoveel verzet gerezen tegen dit plan, waarmee mi nister Leber het verkeer wil saneren, dat de kans op tijdige parlementaire goed keuring vrijwel is verkeken. Met zijn plan dat ook het Neder landse vrachtvervoer ernstig zou scha den beoogt Leber de miljoenen ver slindende spoorwegen te steunen en de overvolle autowegen te ontlasten door het hardhandig beknotten van het zwa re vrachtwagenvervoer. Hij wil dat in het bijzonder doen door een volledig vervoersverbod voor zware massagoe deren, zoals steenkool, ertsen, hout, graan en stenen, en drukkende belas tingen op het vrachtwagenvervoer. In West-Duitsland is een storm van kritiek opgestoken tegen dit krasse staaltje van dirigisme. De economie, zo menen de tegenstanders, wordt hierdoor in een kostbaar keurslijf ge wrongen. Voor de vervoerbedrijven dreigt een ramp en toch worden de spoorwegen geenszins uit de nood ge holpen. Het christen-democratische parle mentslid Müller-Hermann heeft daar op een plan ontworpen zonder ver voersverbod, maar met een soort alge mene wegenbelasting en uitbreiding van het (zondagse) rijverbod voor vracht wagens tot zaterdagmiddag. Müller-Hermann heeft de vele par lementariërs, die tegen het plan van 4e socialistische Leber gekant zijn, achter zich verenigd. Ondanks twee lange gesprekken tussen beide kam pen, is men geen stap genaderd tot een vergelijk, dat aanvaarding in het parlement mogelijk zou maken. Het is daardoor vrijwel ondenkbaar geworden dat het plan nog voor de zo mervakantie door de Bondsdag zal worden goedgekeurd, zoals Leber steeds heeft nagestreefd. In het najaar echter begint al de verkiezingsstrijd voor volgend jaar, en dan zal het bijna ondoenlijk zijn de socialisten en christen-democraten sa men achter een verkeersplan te krij gen. Lebers enige troef is dan nog de steun van miljoenen particuliere auto mobilisten, wier hart hij heeft gesto len met zijn leus: „Grote vrachtwagens wèg van de Autobahn". COCOA BEACH (Florida) De Amerikaanse vliegtuigfabriek Lockheed is bezig met een ontwerp voor een vrachttoestel dat 150 ton lading kan vervoeren. Het zou in 1971 beschikbaar kunnen zijn. Het vliegtuig,zal bijna 82 miljoen gulden kosten. Geen lachje kan eraf; Christian Fou- chet, de Franse minister van Binnen landse Zaken, kijkt nors als hij na kabi netsberaad op het Elysée wordt aange sproken door journalisten. Men wil maar al te graag weten welke maatregelen de ministerraad in petto heeft om de crisis het hoofd te bieden. ADVERTENTIE uw boterham °i, NEEMT VAKER RIO DE JANEIRO Bijna twee mil joen gulden zal de heer C. Verolme weer gaan investeren in zijn Braziliaan se werf. Hij heeft dit deze week in Rio de Janeiro meegedeeld. Hij maakte ook bekend, dat het bedrijfskapitaal is ge stegen met driekwart miljoen gulden. ADVERTENTIE DRINGENDE OPROEP Het overlegorgaan der 3 vakcentrales belegt een TEGEN DE MAATREGELEN DIE DE REGERING WIL NEMEN OP HET GEBIED VAN DE LOON POLITIEK EN DE WERKGELEGENHEID. Deze bijeenkomst zal worden gehouden op De 3 vakcentrales verwachten dat, ondanks de zeer korte tijd van voorbereiding, duizenden leden aan deze bijeenkomst zullen deelnemen. Zij dienen zich te melden bij de plaatselijke centrales. Dit vereist een goede organisatie, die alleen kan slagen met hulp van de bestuurders van deze plaatselijke centrales. Het overleg orgaan doet op hen een dringend beroep om in onderling overleg plaatselijk maatregelen te treffen, teneinde zoveel mogelijk leden aan de demonstratieve bijeenkomst te laten deelnemen. Hun wordt verzocht plaatselijk het vervoer naar Utrecht en terug te regelen. A. H. KLOOS, voorzitter N.V.V. P. J. J. MERTENS, voorzitter N.K.V. J. VAN EIBERGEN, voorzitter C.N.V. PARIJS Sinds gisteren zijn ook de sociale diensten en de kantoren van de verzekeringsmaatschappijen gesloten. De ziekenauto's blijven echter rijden en zij hebben zelfs speciale benzinestations aangewezen gekregen om niet zonder brandstof te komen staan. Alle warenhuizen in Parijs en andere grote Franse steden bleven gisteren dkht. Het werk en de scheepvaart in vrijwel alle havens ligt stil en ok in de nucleaire centra wordt niet meer gewerkt. De staalindustrie heeft zich nu pas bij de staking aangesloten, evenals de staatsloterij. De zenders van de Franse radio en televisie zijn over het gehele land onder bewaking gesteld van detachementen parachutisten. Tegen de achtergrond van dit alles doet het bijna komisch aan te verne men, dat een schoenfabriek te Bor deaux en twee levensmiddelenindus trieën in Noord-Frankrijk het werk her vat hebben. Intussen wordt de broodvoorziening van Parijs bedreigd. De meelfabrieken zijn in staking gegaan. De prefectuur van de Seine heeft echter bevel gege ven om de „veiligheidsvoorraad" van tienduizend ton ter beschikking te stel len van de bakkers. Hiervan kunnen zij tien dagen bakken. De vrachtrijders hebben van hun vak bond het consigne gekregen om het werk te blijven voortzetten, doch uit sluitend voor de voedselvoorziening, vervoer van medicamenten en benzine. De Franse hoofdstad had gisteren een baard van drie dagen. De anders zo hel der gewassen straten waren besmeurd met oude kranten, vlugschriften en kalkletters: „Iedereen moet staken", stond er totaal overbodig. De uitpuilende vuilnisbakken langs de stoepranden staken omhoog als stop pels. De krantenkiosk was dicht De defti ge Monde, Frankrijks beste avondblad, kocht ik van een van de redacteuren, die er mee op straat stond te leuren. De hoofdredacteur had enkele pakken in zijn auto geladen om ze In de Parij- se voorstad, waar hij woont, af te leve ren. Iedereen deed zijn best om zijn be drijf aan het draaien te houden. De stormloop op de banken, die nu moeten sluiten, daar de Banque de France, de Franse centrale bank, geen bankbiljetten meer aflevert, en het ge brek aan benzine zijn ongetwijfeld de onplezierigste consequenties van deze staking voor de Parijzenaars. Drie benzinestations van de vier in Parijs stonden droog. Sinds* zaterdag ochtend waren zij belegerd door ham steraars. „In twee uur tijds was mijn hele voorraad jerrycans uitverkocht", ver telde een pomphouder aan de westelijke ingang van Parijs. „Normaal verkoop ik er één per jaar. Ik heb zelfs klanten gehad, die benzine hadden opgeslagen in hun badkuip, zonder te denken aan het gevaar". Een andere pomphouder zei: „Ze heb ben mij .al anderhalve franc (f 1.10) voor een liter gewone benzine geboden, terwijl de prys van super 1.05 frank (74 cent) is". Deze pomphouder stond nog niet droog. Iedere automobilist die er kwam, kreeg van hem tien liter. „Wij moeten er allemaal plezier van hebben", zei hij. Slechts voor de taxi's maakte hij een uitzondering, maar dat is nu uit. Ook de taxi's staken. De situatie van de benzine schijnt niet helemaal 'hopeloos te zijn. Inder daad, er was gisteren bijna geen drup pel te krijgen, maar het schijnt, dat al le benzinestations normaal door de raf finaderijen worden bevoorraad. Welis waar staken er bepaalde onderdelen van die raffinaderijen, maar de voorra den zijn zo groot, dat het land daarop nog wekenlang kan teren, als de rijders van de tankwagens tenminste niet op hun beurt gaan staken. Dat is echter niet te verwachten. De voedselvoorziening mag namelijk niet Automobilisten, die van Parjjs via de autoweg naar R(jssel ryden, hoe ven geen tolgeld te betalen. Ook hier staken de ambtenaren, maar wie er bjj Cambray afslaat vindt er by het tolhuisje drie wyndrinkende Franse ambtenaren, die met de pet op het achterhoofd vragen: „Heeft u mis schien een cadeau voor ons? U hoeft immers toch niet te betalen? Wy stel len een kleine geste erg op prys". De Amerikaanse luchtvaartmaat schappijen doen het rustiger aan. Zij stoppen hun passagiers voorlopig in de Hiltonhoteis en vragen hun zich voorlo pig rustig te houden. Andere toeristen proberen een auto te huren en trekken de provincie in, waar de staking zich veel minder doet gevoelen dan in Parys. Intussen heeft de minister van Ver voer de prefecten van alle departemen ten eraan herinnerd, dat zij krachtens hun functie onder de huidige omstandig heden alle autobussen en de daarvoor benodigde brandstof kunnen vorderen om noodzakelijke reizen te laten door gaan. De radio roept de nog rijdende auto mobilisten op onder de huidige omstan digheden hun zelfzuchtige houding te laten varen en meer naastenliefde te tonen door werkwilligen mee te bren gen naar Parijs en ze 's avonds weer mee naar huis te nemen. ADVERTENTIE Spaarvormen(evt te combinaren): hypotheekaflossingen spaarbewijzen effectenbewijzen levensverzekeringen spaarkasinschrijvingen garantiekredietafiossingen Nadere inlichtingen bij Spaarbanken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Postkantoren. Banken, Borgstellings fondsen, Hypotheekbanken, Bouwfond sen, Spaarkassen, Levensverzekering maatschappijen, assurantie-tussenper sonen en de Sociale Verzekeringsbank. Of vraag per briefkaart aan Prémie Spaarplan. Postbus 51. Den Haag, vrij blijvend de brochure over dit nationale plan. PARIJS Een Fransman, aan wie alle stakingen voorbij gaan. is pater Charles Boulanger, de derde Frans man met een ruilhart. Maar de sta king heeft zich wel degelijk met hem bemoeid. Hij maakte het op het ogenblik zo goed, dat hij van prof. Dubost even op in gevaar komen. Dit kunnen de vak bonden zich niet permitteren. Zou dat toch gebeuren, dan kan de regering daarin een aanleiding vinden om de sta king met geweld te breken. Voorlopig worden de markten vooral in het zuiden van het land, waar het nu--. mocht staan voor de eerste maal se- volop oogsttijd is, normaal gehouden. Voor de produkten, die anders per trein verzonden worden, is voldoende trans port op de weg gevonden. Het enige na deel zal zijn, dat de prijzen door dit duurdere vervoer ongetwijfeld zullen stijgen. Nu de banken gesloten zijn en het verkeer stilstaat leveren de ontelbare buitenlandse toeristen die zich in Parijs bevinden een groot probleem op. De reisbureaus proberen wanhopig in alle delen van Frankrijk autobussen te char teren, en huurwagens, om hun klanten die uit Frankrijk weg willen, ter wille te zijn. Zij worden gebracht naar Brus sel, Genève, Frankfort of Luxemburg, vanwaar zij per vliegtuig of trein ver der kunnen. dert zijn operatie op 12 mei. Maar te voren moesten zijn kleren gesterili seerd worden. Hij bevindt zich name lijk nog altijd in de steriele kamer. Deze sterilisering kon echter alleen gebeuren in de fabriek van Rhöne-Pou- lenc bij Lyon. Deze fabriek is in sta king. Het stakingscomité moest bijeen komen om na te gaan of deze hande ling niet in strijd was met de stakings actie en met de syndioale vrijheden. Het gaf tenslotté zijn toestemming. Daarna is pater Boulanger even op geweest, en heeft zelfs enkele stappen gedaan. Zijn toestand is zo goed, dat het ziekenhuis Broussel besloten heeft slechts om de twee dagen een commu niqué uit te geven, tenzij er iets bijzon ders aan de hand zou zijn. WASHINGTON De leiders van de Amerikaanse campagne tegen de ar moede hebben de voorgenomen mars op Washington wegens „organisatori sche problemen" verschoven van 30 mei naar 19 juni. Dominee Ralph Aber- nathy deelde dit dinsdagavond mee in d'e „Opstandingskerk" die deelnemers aan de campagne in een park op een kilometer van het Witte Huis hebben opgetrokken. Enkele oudere deelnemers zouden verontrust zijn door het rumoerige op treden van een aantal jongelui. Negen endertig leden van een groep uit Chica go en zeventien andere jongeren zijn uit „Opstandingsstad" weggestuurd. ADVERTENTIE TJondskanselier Kiesinger heeft de officiële bezoeken afgezegd, die hij eind deze maand aan Spanje en Portugal zou brengen. Hij wil per soonlijk aanwezig zijn wanneer in de laatste dagen van mei het parle ment in derde en laatste lezing de fel omstreden wetten op de nood toestand behandelt. Het vrijwel zeker dat dit bijna be ruchte complex van wetsontwerpen, waarover tien jaar lang is gestre den, nu te langen leste de eind streep zal halen. Van de wetsont werpen die aanvankelijk waren ge stuit op verontwaardigd verzet, is intussen niet veel meer overgeble ven. Het complex van wetten op de noodtoestand geeft de overheid bij zondere bevoegdheden in geval van oorlog of een „binnenlandse uitzon deringstoestand" bijv. door een ge wapende opstand. Het omvat verder maatregelen voor de distributie van levensmiddelen, het waarborgen van de water- en elektriciteitsvoorzie ning, de bescherming van de bur gers tegen oorlogsgeweld, e.d. Destijds behelsde het ontwerp zeer ver-gaande volmachten voor de regering en een perfectionistisch, volstrekt onbetaalbaar plan voor een gigantische luchtbeschermings dienst tegen atoombomaanvallen. Berucht waren vooral de z.g. „bu reaula-wetten", een reeks geheime verordeningen en decreten die pas ingeval van nood te voorschijn zou den komen. Deze „bureaula-wetten" zijn tenslotte roemloos in de prulle- mand beland. IJet treffen van een wettelijke re- geling voor crisistijden is voor de Bondsrepubliek dubbel noodzake lijk, omdat pas als die er is, de Westelijke geallieerden afstand wil len doen van een aantal rechten die zij zich hebben voorbehouden toen West-Duitsland zijn soevereiniteit kreeg. De wetsontwerpen stuitten jaren lang op verbitterd verzet van de vakbonden, de linkse intellectuelen en brede stromingen in het sociaal democratische kamp. Velen vrees den dat de wetten de deur zouden openen voor een dictatuur. Hierbij bleek hoeveel wantrouwen er in West-Duitsland nog heerst te gen de „autoriteiten". Het was een van de doelstellingen van de eind 1966 gevormde coalitieregering van christen-democraten en sociaal-de mocraten om dit struikelblok einde lijk door een compromis uit de weg te ruimen. IVa lang vijlen en touwtrekken is dat compromis er nu gekomen vooral ook, omdat de sociaal-demo cratische partij (S.P.D.) het niet op een regeringscrisis wilde laten aan komen. Stakingen en betogingen van studenten en een grote protestmars naar Bonn hebben de parlementaire behandeling dan ook niet meer kun nen remmen. Sommige vakbondsleiders drongen nog aan op een algemene staking, maar de grote Westduitse vakcen- tralen de Deutscher Gewerkschafts Bund wees een dergelijke staking met beslistheid van de hand, omdat zij het parlementaire stelsel zou on- i dergraven. Bij de tweede parlementaire be handeling, die vorige week plaats had, zijn nog belangrijke wijzigin gen in de wetsontwerpen gebracht. Het parlement, heeft nu het recht maatregelen te* herroepen die zou den zijn genomen op grond van een noodtoestand die door de Navo zou zijn afgekondigd. JAok zal het parlement het eventu eel gebruik van het leger tegen een grootscheepse gewapende bin nenlandse opstand kunnen stopzet ten. Burgers zullen alleen met voor afgaande toestemming van het par lement kunnen worden verplicht tot taken bij de luchtbescherming en de gewondenverzorging. Het recht van staking en van vergaderen mag ook tijdens een noodtoestand niet worden aangetast. Het is nu vrijwel zeker, dat het wettencomplex ook bij de derde par lementaire behandeling een ruime meerderheid zal krijgen. De vraag is nu vooral of de Westelijke geal lieerden definitief bereid zullen zijn afstand te doen van hun bijzondere rechten wanneer de huidige wets ontwerpen door het parlement wor den aanvaard. Ta, dat doet ons zelfbewustzijn goed: eens radicaal te zijn. Onze waarheid eens duidelijk te po neren. Vraagt men: „Is er wat aan de wereld veranderd?", te moeten antwoorden: „Weineen, niets! Het is altijd al een zootje geweest en dat zal ook wel zo blijven". Dat is een stoer antwoord. Tweeduizend jaar christendom, wat heeft het ver anderd? Christus gestorven en uit de dood opgestaan, maakt het wat uit? Nu aarzelen we toch: zullen we zeggen dat ook dat niets, totaal niets, te betekenen heeft? Want als dat er niets toe doet, dan bete kent het dat alle machten van dit leven een absolute dictatuur heb ben. Dat het geld, de driften, de dood hard en onontkoombaar over ons regeren. En er nooit en nergens aan is te ontkomen. Dat er geen uit weg is! Het staat wel stoer om te bewe ren dat er niets is veranderd. En dat de aarde nog geen paradijs ge worden is, dat weten we wel. Maar moet dat dan? Willen we het pas zien dat er wat veranderd is wan neer de hemel op aarde is geko men? Of kan het niet zijn dat we toch ook nu al een lichtpuntje zien? TJet kan #eens zijn dat er een oor log gaat woeden. Dat" is in de loop der eeuwen al zo vaak ge beurd. En daar zitten wij mensen dan weer tussen met vrees en be ven. Nu zal er eens op een dag be kend worden dat het opperbevel van de vijand, generaals en minis ters zijn gevangen genomen. Wat zeggen wij dan op dat bericht? Niets aan de hand? Maakt niets uit? Is dat onze reactie? Geloven wij pas aan een verandering als nergens meer een vuurwapen zich bevindt? Weineen, dan zijn wij veel te gelukkig! Dan weten wij dat het nu gewonnen is en .dat de rest maar naspel is. Als de kopstukken van de oorlog zijn uitgeschakeld, dan kunnen de lagere aanvoerders nog wel lastig zijn. Dan kunnen de overgebleven soldaten nog wel roven en branden. Of de guerrilla voeren. Maar het gaat, dat wij weten, toch de goede kant op. Zo is het ook in de strijd tegen de machten van deze wereld. Wij vechten wel dagelijks tegen dood en begeeerte, wij mogen er de handen aan vol hebben. Maar de op permacht van het kwade is gebro ken door Christus, toen Hij op stond uit zijn worsteling met de dood. Hij heeft deze dictatuur krijgs gevangen gemaakt en in zijn hemel vaart meegenomen. Dat haalt Pau- lus in Efeze 4 8 aan uit Psalm 68. TTie zijn we kwijt. Maar hebben wij er ook wat bijgekregen? Ja ze ker. Gaven hebben wij gekregen. Maar waar staan die dan? Zijn het verjaarscadeautjes, aardigheden die je weer vergeten of kwijtraken kunt? Neen, deze gaven staan niet los, zijn niet uitwendig. Wij kunnen er wat mee doen en wat van ma ken. Liefde, lankmoedigheid, nede righeid bijvoorbeeld. Ze zijn betrouwbare eigenschap pen gebleken, beproefd en door het vuur gegaan in Christus' lijden en overwinning. Liefde is daar niet een stemming, een half-zachte opwelling, maar de kracht die het kwaad om ver werpt. Ze zijn niet alleen gaven, maar ook een opgave. Om met vreugde aan te bouwen in de verwezenlij king van ons leven. Ieder op zijn manier en op zijn eigen levenswij ze. Het materiaal schenkt Christus ons, het werken en leven er mee is voor ons. Verzorgend of versierend, zingend of bekerend, inzamelend of verdelend kunnen we er mee bezig zijn. Het is een roeping en samen mogen wij er aan werken, zonder afgunst of minachting voor elkaar, Dan kunnen wolken overdrijven, zelfs grote benauwdheid of ver twijfeling ons aangrijpen. Maar het is niet allemaal voor niets. Er is wat veranderd. We kunnen hopen! Wetend dat de strijd is beslist en eens alles heerlijk zal zijn. Eerbeek Ds. R. Jacobs NEW YORK Slechts weinig Ame rikanen laten zich weerhouden van het maken van reizen buiten het weste lijke halfrond door de voorstellen van president Johnson om dergelijke rei zen te beperken. Uit een onderzoek bij de grote lucht vaartmaatschappijen en reisbureaus is gebleken, dat de verkoop van reisbil jetten weer is gestegen na de scherpe daling die werd veroorzaakt door de eerste bekendmaking van de voorstel len drie maanden geleden. De verkoop is thans even goed zo niet beter dan verleden jaar. Om te demonstreren hoe goed de za ken gingen zei een directeur van een reisbureau: „ik zoek nu hulp. Daaruit kunt u zien hoe goed de zaken gaan". Een van de voornaamste punten van de voorstellen is een belasting op reis- uitgaven boven de zeven dollar per dag, indien de bestemming buiten het westelijke halfrond ligt. Het voorstel is op 4 april het Huis van Afgevaardig den gepasseerd en wordt thans door de financiële commissie van de Senaat behandeld. Een van de gevolgen, die blijvend gevoeld worden, is het annuleren van groepsreizen door Amerikaanse bedrij ven. Dit geschiedt nog steeds op grote schaal. Air France meldt dat het aantal re serveringen in de eerste vier maanden van 1968 ongeveer 25 pet. boven het niveau van verleden jaar ligt. Het overenkomstige percentage van de BOAC is 10.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7