Over de brug en boe nu verder ABC-Z ACTIE Handelingen 69 Niet op zondag Ds. G. Toornvliet als radio-pastor ontslagen Ter overdenking Men is de Raad van Kerken al vooruit V Rumoer rond radio-Bloemeiulaal Felle uitval Van God geroepen Kan Ixt anders? Militia Christi XJet lijkt alsof er een stilte is gevallen nadat de actie „Kom over de brug" zoveel handen in beweging heeft gebracht en zoveel harten sneller heeft doen klop pen. Van tijd tot tijd worden nieuwe cij fers bekend gemaakt over de financiële resultaten en het zijn nog steeds cijfers die tot grote dankbaarheid stemmen. Toch is die stilte maar schijn. De mensen van het actiecomité zijn namelijk terecht tot de conclusie gekomen dat het toch wel heel jammer zou zijn als de intensieve sa menwerking, die voor het slagen van deze actie zo essentieel is geweest, samenwer king op landelijk maar niet minder op plaatselijk niveau, verloren zou gaan .En daarom reizen in deze dagen drie mensen die een groot aandeel gehad hebben in de werkzaamheden (ds. P. J. Mackaay en de heren J. Bos en Th. J. Rijks) heel het land door om met de plaatselijke mede werkers nog eens van gedachten te wisse len, te praten over eventueel gemaakte fouten en onvolkomenheden en de vraag te bespreken of deze actie misschien ook consequenties moet en kan hebben voor de toekomst. Op 15 mei zijn ze in Hoogeveen begonnen met hun eerste gesprek, op 28 mei zullen ze in Groningen het laatste voeren. Een samenvatting van al deze er varingen en beraadslagen zal worden neer gelegd in een rapport, dat ter kennis zal worden gebracht van het bestuur en van de participanten in deze actie, de kerken, het Leger des Heils, het Ned. Bijbel Ge nootschap enzovoorts. Men verwacht ervan dat dit rapport bij de verdere beleidsbepa ling een belangrijke rol zal kunnen spelen. Eén opmerking willen we hierover ma ken. De actie „Kom over de brug" is niet in de laatste plaats zo goed geslaagd om dat heel duidelijk en goed omschreven de projecten waren aangegeven waarvoor het bijeengebrachte geld zou worden gebruikt. In het naamloze boek stonden 140 projec ten opgetekend, stuk voor stuk de moeite van een dergelijke actie waard. Om die projecten ging het daarom is het be langrijker het Nederlandse volk iets te la ten horen over het (al dan niet) welslagen van die projecten of anders gezegd: of het geld ook inderdaad goed besteed blijkt te worden, dan over het al dan niet goed ge slaagd zijn van de organisatievorm van de actie. Het laatste, het middel is belangrijk, maar veel belangrijker is het doel. Het was een actie voor het werk van de ker ken overzee laten de kerken overzee ook eens iets van zich laten horen. Dat zou het succes van een eventuele volgende actie vergroten. TVfen weet het: in de lijst van deelne mende kerken aan de actie „Kom pver de brug" kwam niet de naam voor van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland. Dat was geen onwil, vond niet zijn oorzaak in gebrek aan sympathie van deze kerken met de gevoerde actie, het kwam alleen door de letters ABC - Z. Letters die iedere Christelijke Gerefor meerde langzamerhand wel moet kennen. En als hij zt nog niet kent dan heeft hij vandaag nog de kans er iets aan te doen. Het zit zo. Zo'n twee jaar geleden kwam in de kring van de jongerenorganisaties de gedachte op dat er een actie op touw gezet zou moeten worden voor de eigen zending, die het geheel van kerken zou omspannen. Men had gunstige ervaringen opgedaan met de actie-Kameroen ten be hoeve van het Nederlandsch Bijbel Genoot schap en wilde doorgaan. Ook de ouderen zagen er iets in en zo werd het seizoen 1967/1968 als werkseizoen gekozen. Van 'n „Kom over de brug" was toen nog niets bekend wel volgde men hetzelfde sys teem, namelijk het richten van alle aan dacht op vier concrete projecten waarvoor binnen de normale begroting van zendings- deputaten geen ruimte kon worden gevon den. Deze projecten zijn: De oplossing van de vervoerproble men op de beide zendingsterreinen in Noord-Transvaal en op Celebes en hier hebt u dan de A van het ABC - Z want het gaat hier over auto's. De intensivering van de opleiding voor inheemse zendingsarbeiders in Noord- Transvaal de B slaat op de bouw van een bijbelschool. De verruiming van de bijbelversprei ding en de lectuurdienst in Noord- Transvaal de C duidt op de stich ting van een colportagecentrum. De voorziening in de medische noodsi tuatie in Mamasa dat is de Z: her bouw en herinrichting van een zen dingsziekenhuis. De actie is van start gegaan in septem ber '67 tijdens de jaarlijkse toogdag van de jongerenbond. Plaatselijke werkgroepen hebben in de afgelopen maanden de ge meenteleden geactiveerd en ervoor ge zorgd dat de zending in het middelpunt van de belangstelling kwam te staan en vandaag is het dan zover dat het re sultaat van de actie bekend zal worden gemaakt. Vandaag namelijk wordt in de Expohal in Hilversum een landelijke zen dingsdag van de Christelijke Gereformeer de Kerken gehouden. Ds. J. A. van Rooy uit Sibasa (Noord-Transvaal) is er spe ciaal voor overgekomen en hij zal het woord voeren als vertegenwoordiger van alle zendingsmedewerkers. En vanmiddag dan zal het moment zijn aangebroken waarop de uitslag van alle inspanningen en van alle offervaardigheid kan worden bekendgemaakt. Er hoeft geen twijfel over te bestaan: ook de actie ABC - Z zal te boek blijven staan als een geslaagde actie. gelukkig dat er mensen zijn die zich wel eens wat onrustig voelen als ze al die berichten lezen over grotere en kleinere acties voor zending en kerken overzee. Niet dat ze niet overtuigd zijn van de noodzaak van zending of dat ze het de kerken overzee zouden misgunnen verre van dat. Maar ze vragen zich af of het hier in eigen land. in eigen plaats, rondom ons heen, allemaal zo koek en ei is. Of het niet minstens even nodig is om de gezamenlijke aandacht te concentreren op de noden in eigen omge ving. Die nood is meestal niet van ma teriële aard maar de kerk is er ook niet in de eerste plaats om materiële no den te lenigen. De kerk is er om de blij de boodschap van Gods heil aan de men sen te verkondigen. En het lijkt wel eens of de kerken bij al hun werk van organi satorische aard de nood van het eigen ge meentelid (en van de buurman misschien van dat eigen gemeentelid) soms uit het oog verliezen. En dat kan nooit goed zqn. We weten niet of men binnen de Unie van Baptisten ook van deze redenering is uitgegaan toen men de plannen beraamde voor de actie Handelingen 69 die plan nen komen echter wel aan bovengenoem de bezwaren tegemoet. De actie zal na melijk niet gericht zijn op het inzamelen van geld of om hulp te bieden aan welk goed doel dan ook, Handelingen 69 is kort en goed een evangelisatie-actie. De Unie wil twee dingen bereiken: de gemeenten en de gemeenteleden activeren datgene te doen wat een christen behoort te doen: zijn leven in dienst stellen van zijn Heer en daarna wil zij, In het jaar 1969, in een grote campagne als evangeliserende groep naar buiten treden, zich de nood van de buurman aantrekken en hem vertel len van het Heil. De hele actie zal van start gaan in Epe. Op zaterdag 14 september wordt in het recreatiecentrum De Jagerstee een gro te landdag gehouden, waar en dat staat nu al vast het woord zal worden gevoerd door dr. W. Hlbert, sinds 1965 president van de ruim dertig miljoen leden tellende Baptisten-Wereldalliantie en in het dagelijks leven vice-president van de republiek van Liberia. Het is de Unie niet te doen om zieltjes- winnerij laat dat heel duidelijk zyn. Ook hier staat men volledig open voor sa menwerking met andere kerkgenootschap pen. Op de 88e algemene vergadering die zaterdag j.l. in Hengelo is gehouden is daar uitvoerig over gesproken en tenslot te is een motie aanvaard waarin de ver gadering uitspreekt „met voldoening ken nis te hebben genomen van de pogingen die door de commissie der Unie zyn aan gewend om te komen tot een gesprek met kerk- en geloofgemeenschappen, die leven uit hetzelfde persoonlijke geloof in de Heer Jezus Christus". In deze motie wordt de commissie opgedragen „op deze weg voort te gaan en de gemeenten voorzover nuttig en nodig, te informeren". Men denkt hierbij vooral aan een gesprek met de Bond van Vrije Evangelische Gemeen ten, de Vergadering der Gelovigen en verschillende andere Doperse kringen en gemeenschappen. In Amerika heeft een aantal kerkgenoot schappen zich verenigd in het opstel len van een verzoekschrift aan de rege ring om voortaan 's zondagsochtends tv- uitzendingen te verbieden, omdat de ker ken leeglopen vanwege de boeiende pro gramma's. De mensen blijven liever aan de beeldbuis zitten om hun lievelingsuit zendingen niet te missen en dat verdriet de kerken zeer zo lezen we in „Ruim te", het maandblad van de Nederlandse Protestantenbond. Gevraagd is, een experiment in te voe ren en gedurende drie maanden alle uit zendingen op zondag tussen 10.30 en 12.30 uur te verbieden. Indien dit het kerkbe zoek niet bevordert, zullen de aanvragers hun verzoek verder intrekken. Gemakkelijk zal dat niet zijn, want de televisie is in Amerika een verkochte zaak. Elk programma wordt door adverteerders betaald, en juist op de zondagochtend kan men een zeer groot kijkpubliek bestrijken. Om de organisatie of om het geweten; „De particuliere synode van de Gerefor meerde kerken in Noord-Holland heeft zich gisteren tot haar grote spijt genoodzaakt ge zien ontslag te verlenen aan ds. G. Toorn vliet, predikant in algemene dienst van de synode voor radio-Bloemend aal. Het ontslag gaat in per 16 augustus aanstaande en het heeft alleen betrekking op de functie van ds. Toornvliet als radiopredikant. Hij behoudt de naam en de eer van een Dienaar des Woords". Aldus begint een communiqué van de Infor matiedienst van de Gereformeerde Kerken in Nederland, dat op 16 mei wereldkundig werd gemaakt. Het is duidelijk dat deze particu liere synode hiermee definitief een streep ge zet heeft onder wat langzamerhand bekend is als de „affaire-Toornvliet" maar of daarmee deze zaak ook inderdaad definitief uit de wereld is, valt te betwijfelen. Er be staat een comité dat luistert naar de lange naam „Comité ter behartiging van de belangen van de radiogemeente, opgebouwd door de arbeid van ds. G. Toornvliet te Bloemendaal" en het is hoogst onwaarschijn lijk dat dit comité het hierbij zal laten. Van het ogenblik af waarop aan ds. Toornvliet onvrijwillig vakantieverlof werd verleend en het hem dus niet meer mogelijk was zijn ra dio-gemeente via de zender in Bloemendaal toe te spreken, heeft het comité hem zondag aan zondag het Haarlemse concertgebouw ter beschikking gesteld en elke week kwa men daar zo'n duizend mensen bijeen die zijn preek niet wilden missen. Vraag is of ds. Toornvliet hiermee ook nog zal door gaan blijkens het communiqué heeft de synode namelijk als haar verwachting uitge sproken „dat ds. Toornvliet zich zal hou den aan de regels van de kerkelijke samen leving. Dit betekent dat hij zich zal moe ten onthouden van medewerking aan sa menkomsten, die in enigerlei vorm het ka rakter dragen van een kerkdienst, maar die zonder bewilliging van de plaatselijke ker- keraad worden belegd." Eenvoudig gezegd: men verwacht dat ds. Toornvliet zijn schouwburgkerkdiensten nu onmiddellijk zal staken wat gaat er gebeuren als hij dit weigert? Voor de niet al te zeer ingewijden in de gereformeerd-kerkelijke organisatie moet dit alles een beetje duister klinken. Daarom eerst een kort overzicht van de feiten de interpretatie van die feiten zowel door de ene als door de andere partij volgt dan van zelf. Radio-Bloemendaal dateert al uit het prille begin van de omroep. Zo'n jaar of veertig geleden kwam bij een van de ouder lingen van de Gereformeerde Kerk van Bloe mendaal de zonder twijfel vooruitstrevende gedachte op dat dit instrument dienstbaar ge maakt kon worden aan de gemeente-opbouw, waarbij hij vooral dacht aan zieke of door andere omstandigheden aan huis gebonden gemeenteleden. Zij kregen dan de preek per radio thuis. Er werd een zendvergunning aangevraagd en verkregen en zo behoort de zender Bloemendaal thuis onder de radio pioniers. Nooit is aan dat recht getornd: ook in de nieuwe omroepwet is de vergunning om op zondag een kerkdienst uit te zenden, behouden gebleven. Eind 1955 werd ds. G. Toornvliet als ra dio-predikant naar Bloemendaal beroe pen. Een heel normaal beroep, want de toen 47-jarige pastor was een bekend en gevierd spreker die op een eigen, indringende wijze de boodschap van het Heil wist te verkondi gen. Een man die bovendien niet bang was de problemen van onze tijd in zijn preek te betrekken en die ook in een eigentijdse taal te belichten. Radio Bloemendaal kon dan ook iedere zondag rekenen op enkele honderddui zenden luisteraars. En bovendien kwamen iedere zondag velen naar Bloemendaal om de radiospreker ook eens met eigen ogen te zien, zodat de nieuwe, grotere kerk die men gebouwd had, al spoedig ook weer te klein bleek. Zo is in de loop der jaren een radioge meente ontstaan, die verder reikte dan de grenzen van de kerkelijke gemeente Bloe mendaal en zelfs nog aanzienlijk verder dan de grenzen van de gereformeerde kerk. En daarmee was een conflictsituatie geschapen, die beperkt had kunnen blijven tot de orga nisatorische sector, maar die door het ver schil in opvattingen tussen ds. Toornvliet en zijn kerkeraad (later deputalen) tot een veel dieper gaande twist uitgroeide. Anders dan zijn voorgangers huldigde ds. Toornvliet na melijk de mening dat de mensen die zich per brief of persoonlijk tot hem wendden met problemen, ook door hem persoonlijk moes ten worden bezocht. Zijn voorgangers hadden deze mensen verwezen naar hun plaatselijke kerk ds. Toornvliet beschouwde hen als leden van zijn radio-gemeente. Dat zelfs de harde werker Toornvliet niet tegelijk zijn ge meente Bloemendaal èn zijn radio-gemeente kon dienen lag voor de hand. En dus ook dat hec wel eens spande tussen dominee en ker keraad. In 1964 was het zover dat de classis Haar lem (waaronder Bloemendaal ressorteert) eraan te pas moest komen, want het conflict tussen dominee en kerkeraad was te hoog ge lopen. Drie jaar lang heeft men er over ge dokterd en op 1 januari was het dan einde lijk zover: er kwam een splitsing tot stand tussen de gereformeerde kerk van Bloemen daal en de evangelisatie per radio-Bloemen- daal. Ds. Toornvliet was ook niet langer meer predikant van de plaatselijke gereformeerde kerk, maar werd benoemd als predikant in algemene dienst van de radioevan gelisatie van Noord-Holland. Nu is zo iets in de gereformeerd-kerkelijke organisa tie niet zo gemakkelijk in te passen. Omdat iedere plaatselijke gereformeerde kerk een zelfstandige kérk is, is iedere dominee in principe aan een plaatselijke kerk verbonden. Weliswaar vormen de kerken in een bepaald rayon samen een classis en vormen de clas ses in een provincie samen een particuliere synode, maar deze vergaderingen hebben geen predikanten in eigen dienst. Een domi nee die naar een zendingsterrein wordt uitge zonden, wordt dan ook uitgezonden door een plaatselijke kerk. Ds. Toornvliet kwam dus in een uitzonderingspositie te verkeren. Daar om benoemde de particuliere synode van Noord-Holland een aantal deputaten voor dit radio-evangelisatiewerk een soort kerke raad dus en werd bovendien een stichting „Kerk zonder grenzen" in het leven geroe pen die de materiële zaken zou behartigen. De samenwerking tussen ds. Toornvliet en de boven hem gestelde deputatie is maar van heel korte uur geweest. Al vele jaren lang werd de band binnen de radio-gemeente Bloemendaal levend gehouden door een maandblad: „Kerk zonder grenzen". Het was een blad dat vrijwel geheel door ds. Toornvliet gevuld werd. Toen per 1 januari jl. de nieuwe constellatie een feit werd, schreef hij logischerwijze voor dit blad, hoe het nu allemaal ging worden en wat hij er zelf van dacht. „Eindelijk is er recht geschied", zo schreef hij en na de vele jaren van strijd moet dat uit de grond van zijn hart zijn op gekomen. Maar de deputaten namen het niet het artikel werd niet geplaatst, de domi nee werd op het matje geroepen en men liet hem weten dat in het vervolg geen artikelen van zijn hand zouden worden geplaatst vóór dat ze door twee van de deputaten zouden zijn gelezen. En daarmee barstte de bom. Ds. Toornvliet weigerde, de deputaten rap porteerden hun bevindingen aan de particulie re synode, deze Denoemde een commissie om de zaak te onderzoeken en hangende dit on derzoek kreeg ds. Toornvliet vakantie-ver lof. Een verlof dat dus nu zal duren tot 16 augustus, zijn ontslagdatum. Zo liggen de feiten, zo objectief mogelijk meegedeeld, steunend zowel op de medede lingen in het door de synode verstrekte com muniqué als op mededelingen van het „Co mité ter behartiging van de belangen, enz." Dat de interpretatie van die feiten nogal uit een loopt laat zich wel denken. In het com muniqué van de synode treft men dan ook de volgende scherpe aanval aan op het co mité: „Dit comité zo staat er voert een fel le anti-kerkelijke actie. In circulaires en perspublikaties propageert het comité de radio-gemeente als de frisse stootgroep van Christus tegenover een dorre kerk, die pro beert dit initiatef dood te drukken, teneinde de in haar gezapige rust te kunnen voort leven. Vergeefs heeft de synode-commissie aan ds. Toornvliet gevraagd zich van dit comité te distanciëren. In interviews voor dagbladen en televisie schetsten ver tegenwoordigers van dit comité ds. Toorn vliet als een non-conformistische voorlo per, die door de conservatieve achterban niet langer wordt begrepen. In het televi sieprogramma „Achter het Nieuws" waar in dit ook gezegd werd, was ds. Toornvliet zelf aanwezig en hij verzette zich niet, hoe wel deze karakterisering volledig onjuist was. Het ging namelijk uitsluitend om de vraag of hij al dan niet bereid was tot sa menwerking en in geen enkel opzicht over de tegenstelling progressief-conversatief." Het mag gezegd: deze felle uitval van de synode naar het comité is zeker niet onge grond. In de Leeuwarder Courant van 4 mei lazen we een artikel over de zaak-Toornvliet, waarvoor men de heer K. Duits, verzekerings inspecteur te Haarlem en voorzitter van het comité-met-de-lange-naam als zegsman had genomen. In dat artikel heette het: „Ds. Toornvliet wilde de kerk in de wereld bren gen en dat heeft hem in botsing gebracht met het standpunt van zijn kerkelijke organisatie dat de wereld maar in de kerk moest ko men." Zou het inderdaad zo liggen, dan zou er sprake zijn van een tegenstelling conser- vatief-progressief. Het blijkt toch wel iets anders te liggen, .nag men althans geloven wat in het com muniqué van de synode verder staat ver meld en is er reden het niet te geloven? We lezen daar: „Houding en optreden van ds. Toornvliet vloeien, zo is de verzoeningscommissie bij gesprekken en uit correspondentie geble ken, voort uit de visie van ds. Toornvliet op zijn roeping als predikant. Vanuit zijn visie ervaart hij elke kritische begeleiding van zijn arbeid als een aantasting van zijn roeping en een tegenhouden van het werk Gods, aldus de commissie. Haar con clusie in het synoderapport was, dat ds. Toornvliet met deze opvatting over een zozeer aan zijn persoon en prediking ge bonden radiogemeente in feite terecht komt bij een eigen groep buiten elk kerk verband, niet gebonden aan welke regeling ook. Hieraan kunnen de kerken onmoge lijk haar medewerking verlenen". Hetzelfde, maar dan nét met de klemtoon wat verlegd lezen we in het artikel in de Leeuwarder Courant, waaruit we zojuist al citeerden. Daar staat: „Hij is een wat eigenwijze man, ds. Toorn vliet. Als hij bereid was geweest zijn wil en geweten geheel te onderwerpen aan de deputaten sommigen spreken van po tentaten van de Gereformeerde Kerken, dan zou deze zestigjarige zonder financië le zorgen zijn pensioen hebben kunnen ha len. Maar het „denk toch aan uw positie", dat hem bij vele besprekingen door zijn bazen is voorgehouden, heeft nooit indruk op hem gemaakt. Hij gaat de weg die hem naar zijn mening door God is gewezen. Duizenden zijn er hem dankbaar voor en het zou wel eens kunnen zijn, dat de populairste predikant die „radio-Bloemen- daal" ooit heeft gekend, buiten de kerke lijke organisatie om een eigen „gemeente" zal blijven dienen van mensen die zijn geestelijke steun menen nodig te hebben". Ook al kent men nu alle feiten, desondanks is het moeilijk zich een oordeel over deze zaak te vormen. Omdat men één element onvoldoende kent en ook nooit voldoende zal leren kennen: de persoonlijke verhoudingen. Daarop zo is onze indruk, is dit bijzonder goede werk stuk gelopen en dat is in hoge mate te betreuren. Want organisatorisch was ds. Toornvliet waar hij wezen wilde. Zonder twijfel zal het hem moeite gekost hebben om in de gere formeerde kerken tot een dergelijke uitzon deringspositie te komen, maar hij was er ge komen. Hij kon zich wijden aan zijn radiogemeen te zoals hij zich dat had voorgesteld als hij dat tenminste wilde doen in overleg met zijn deputaten, zijn „gelegenheidskerke raad". En wat kan er voor een mens en voor een christen in het bijzonder op te gen zijn naar andere goedwillenden te luiste ren en hun raad in zich op te nemen? „De ander uitnemender achten dan zichzelf' is een bijbelse raad die men niet in de wind moet slaan! Maar juist aan dat overleg schijnt veel, zo niet alles ontbroken te hebben. De deputaten hebben zich laten gelden. Niet dat ze iets op leer of leven van de dominee hadden aan te merken, maar hij wilde niet in hun organisa torische straatje lopen. En daarom ging het kapot. Hoe dwaas eigenlijk! oZnder enige twijfel heeft dominee Toornvliet via zijn microfoon in veler leven iets kunnen betekenen. Heeft hij via die microfoon en via latere persoon lijke gesprekken aan velen die het contact met God waren kwijt geraakt, de weg kun nen wijzen naar de Hemelse Vader. Die mogelijkheid is hem nu ontnomen. Om kerkeljjk-organisatorische redenen. Omdat zijn radiogemeente wat moeilijk paste bin- binnen de grenzen van het gereformeerd kerkverband. Is dat nu echt het belangrijk ste? Let wel: wij staan in geen enkel op zicht achter hen die de gereformeerde ker ken star conservatisme verwijten integen deel. Juist in de gereformeerde kerken, me nen wij, maakt men ernst met de synthese tussen het geloof der vaderen en onze mo derne tijd. Maar dit had niet mogen gebeu ren en we zijn er ook van overtuigd dat men er straks spijt van zal hebben. Of kan men misschien alsnog een oplossing vin den? W/e zullen van Hemelvaart en Pinkste- ren wel nooit veel begrijpen zolang we blijven sollen met Kerstmis. Wat geven voor ons gevoel die engelenkoren van Bethlehem toch een kleur en bekoring aan dat aandoenlijk verhaal van het kind in de kribbe. Maar het komt neer op één grote ver valsing, een geraffineerde truc die het he le gebeuren van z'n kracht berooft. Als Lucas vertelt van dat engelenkoor gebruikt hij in 't Grieks het woord „stra- tia", terecht vertaald met: legermacht. Het is een enorme hemelse strijdkracht, die een dreunende zang aanheft vanwege het feit dat God zijn Zoon hier naar de aarde, naar het front heeft gezonden; all die engelen zingen van „vrede op aarde", zingen ze bij voorbaat van de overwinning op de „overste dezer wereld". Bij het ver der lezen van Lucas' evangelie en ook van het vervolg dat Lucas schreef: de zg. „Handelingen der apostelen", zullen we voor een goed verstaan van Lucas' me dedelingen dus bovengenoemd uitgangs punt altijd hebben vast te houden en steeds weer moeten laten meeklinken. De mededelingen aangaande Jezus' lijden en sterven en opstanding krijgen van hieruit hun diepte en kracht. Jezus vat het alles zelf na zijn opstanding samen als hij zegt (Luc. 24 47), dat dit alles was opdat nu „in zijn naam moest gepredikt worden, bekering tot vergeving der zonden aan al le volken". Hemelsbreed en wereldwijd. Vergeving van zonden... dat is de grote Vijand de troeven uit z'n handen halen. 11 geknoei met Kerstmis is mede oor zaak van het feit dat voor het besef van de mensen we daarna een neergaan de, verflauwende lijn te zien krijgen. En dat, terwijl het Evangelie zelf een op gaande lijn vertoont. Is Pasen de grote beslissende overwinning over de vijanden die de machtsmiddelen zijn in de handen van de Boze, schuld en dood hemel vaart is de bezegeling van Christus' over winning. Hem wordt gegeven alle macht in hemel en op aarde. Maar niet heerlijk heid en macht voor zichzelf maar die Hij heeft om daarmee nu zich door te zetten, door te stoten in het mensenleven. Men sen zullen nu voortaan zijn mond ,zijn hand, zijn voet zijn. Zijn apostelen moeten wach ten „totdat gij bekleed wordt met macht uit den hoge". JJat is het wat met Pinksteren gebeurd is. Er ontstaat een gemeente, samen gesteld „uit alle volken onder de hemel", bekeerd, gedoopt, gewassen, gereinigd, vrijgesproken. En die gemeente wordt nu, met Christus mee, in de grote strijd ge worpen. Dat zijn geen mensen aan de snoeptafel van de stichtelijkheid die altijd weer heimelijk zichzelf zitten te dienen; een complete wapenrusting wordt hun ter hand gesteld (Efese 6 10-20). Ze leven midden in het strijdgewoel als de „militia Christi", Christus' strijdmacht. jgiddende, zo lezen we, hebben die men sen die „kracht uit den hoge" ver wacht. Ze wisten wel dat ze die kracht niet in zichzelf hadden. Maar hoe sterk waren ze in die afhankelijkheid. Nóg leeft de uit de worsteling te voorschijn geko men Christelijke Gemeente onder de be lofte van Christus' Geest. Nóg gaat die strijd voort. Wanneer die gemeente nu maar steeds nieuw, op de juiste manier haar Bijbel blijft lezen en zo het woord Gods blijft horen, biddend wacht op de „Kracht uit den hoge", met wa teen vrolijke moed zou ze in de wereld staan, hoe zou ze haar roeping en opdracht zien. Wat een vrolijke zekerheid zou over haar ko men, wat een moed voor de toekomst! Staande in haar wapenrusting zou ze beantwoorden aan de verwachting: „Opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden". (Efere 3 10). De overheden en machten Paulus spreekt er ook elders over in deze brief zijn de satanische, donkere machten. Die „veelkleurige wijsheid Gods" is de wijs heid van God onze Schepper, die als de God van genade en vergeving de Her- schepper is, die in zijn trouw vasthoudt aan zijn schepping en niet laat varen wat Zijn hand begon. Als die gemeente zó is, zó bidt, zó strijdt in haar wapenrusting, wat zal ze dan, ln haar zó zijn, een bevestiging van de waar heid beleven. Renswoude J. C. Jonkers. Op vrijdag 21 juni zal de oprichting plaats vinden van de „Raad van Ker ken in Nederland" men heeft er in ons blad over kunnen lezen. Ook de rooms-katholieke kerk en de gerefor meerde kerken werken hieraan mee, wat in de vroegere Oecumenische Raad van Kerken in Nederland in plaats waarvan nu de Raad van Kerken komt niet het geval was. Hoe vanzelfspre kend het eigenlijk is dat ook deze ker ken meedoen blijkt niet alleen uit de vele plaatselijke acties die al vooruit lopen op de eigenlijke oprichtingsver gadering, maar vooral uit twee berich ten over kerkbouw, gezamenlijke kerk bouw van hervormden, gereformeerden en rooms-katholieken. In Den Helder wordt begin juni in de nieuwe stadswijk De Schooten gestart met de bouw van zo'n kerk. Kosten 1,2 miljoen gulden, waarvan 60 procent voor de hervormden. Een stichting, waarin van elke kerk twee leden, ver zorgt de bouw en verkrijgt het eigen dom. De kerkzaal zal door schotten on der te verdelen zijn voor het eventueel gelijktijdig houden van diensten. In de nieuwe wijk Noord-Hofland te Voorschoten hebben hervormden, gere formeerden en rooms-katholieken even eens besloten tot gezamenlijke bouw. In hun ene kerkzaal krijgen zij de be schikking over een liturgi^a centrum aangepast aan de drievoudige bestem ming.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13