Groei internationaal toerisme vertraagd Rennies Met een „natuurgids" zwerven in de bossen BIJ ALLE VERANDERINGEN BLEEF E.H.B. O.-PRINCIPE ONGEWIJZIGD Ledental nu 36.000 Kracht De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! Over de grenzen ..Matrijs Mooimuziek" - een avontuurlijk kinderboek ANW constateert in jaarverslag 1967 StaP uit de ër'he TëJenkdMÊlS Loopafstand tot kleine stations moet kort zijn Vijfenzeventig jaar eerste hulp BUITENLANDS BEZOEK AAN ONS LAND LIEP TERUG \ddelm a9f draag shit/ Voor 1968 geen hoge verwachtingen Luchtvaartpionier C. Kolff overleden 1 i~i die móéten wel m~goedzijn\ Standbeeld van koningin Wilhelmina in Amsterdam Brandgevaar door spuitbussen Inbreker sloeg toe terwijl bewoners sliepen Oom olifant 17.90 -19.90 22.90-14.90 Oorzaken Nederlanders Brandend maagzuur, Beter geluisterd Geen subsidie In elk gezin MINI-TREIN FEESTEND URK ZATERDAG 25 MEI 1968 DEN HAAG Het aantal hotel overnachtingen van buitenlanders In ons land bedroeg in 1967 4.639.000. hetgeen ten opzichte van 1966 een vermindering is van 3.7 procent. Gerekend naar de landen van herkomst leverde Duitsland het grootste aantal ho telovernachtingen op, n.l. 1.374.000, hetgeen evenwel 10,4 procent minder is dan in 1966. Aldus het jaarverslag 1967 van de ANW. Van de uitgaven voor het inter nationale toerisme is bijna 80 procent afkomstig uit slechts twaalf Noordamerikaanse en Westeuropese landen. Nederland komt hierbij op de zesde plaats. In rangorde der ontvangers stond ons land in '66 op de 10e plaats. In vergelijking met de andere kleinere Europese landen nam het de derde plaats in. Gedaald Deze alleszins respectabele po sitie heeft het in 1967 niet kunnen verbeteren. De uitgaven van bui tenlandse bezoekers in ons land, die in 1966 met circa een mil jard gulden gelijk waren aan die van 1965, zijn in 1967 namelijk enigszins gedaald. Wel geeft de voorlopige opgave van de Neder landse Bank f 1.084 miljoen aan tegen f 996 miljoen in 1966, doch deze stijging, die het gevolg is van een gewijzigde berekenings methode, is slechts schijnbaar, al dus het verslag. Voor het eerst is n.l. de aankoop door buitenlan ders van „niet toeristische goe deren" (de z.g. grensaankopen buiten beschouwing gelaten) bij de ontvangsten uit het reisver keer meegeteld. Het voordeel hiervan is, dat deze opgaven thans beter vergelijkbaar zijn met die van de reisuitgaven van Nederlanders in het buitenland, die steeds dergelijke aankopen mede hebben omvat. Vooral het Duitse vakantiebe- zoek heeft in de zomermaanden een daling vertoond. Incidentele factoren, vooral de economische stagnatie in Duitsland, waardoor ook het Roergebied sterk werd getroffen, hebben hierbij onge twijfeld een belangrijke rol ge speeld, maar toch is er waar schijnlijk ook van een zekere structurele verandering sprake. Tegenwicht van de overnachtingen van ver- Daartegenover kon de toene ming van verscheidene ondere nationaliteiten slechts een ge deeltelijk tegenwicht bieden. De stijging van het Amerikaanse ho- telbezoek bleef in vergelijking met vele voorafgaande jaren en met die in andere landen beschei den. De hotelsituatie in A'dam heeft hier waarschijnlijk een na delige invloed uitgeoefend, aldus het verslag. ADVERTENTIE *erlefl* Wie niet in z'n hemd en ach teraan wil staan, koopt nü Terlenka Young shirts. Dan treedt hij duidelijk en prominent op de voorgrond. Prijzen: DEN HAAG ln 1967 is een vertraging opgetreden in de gestadige groei, die het internationale toerisme lange tijd heeft vertoond. Terwijl in de voor gaande tien jaren de gemiddelde jaarlijkse stijging in geld gemeten elf procent bedroeg, is de overeenkomstige toeneming in 1967 slechts ongeveer acht pro cent geweest. Europa, waar de stijging maar vijf procent bedroeg, lag be langrijk onder het wereldgemiddelde. Aldus het jaarverslag van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer. Wist ons werelddeel tot voor kort zijn aandeel in de ontvangsten uit het in ternationaal reisverkeer nog jaarlijks te vergroten, sinds 1965 is dit niet meer het geval, aldus het jaarverslag. Het Europese aandeel beslaat niettemin toch nog ruim zestig procent van het totaal, bijna 31 miljard gulden van de meer dan 50 miljard, die in de wereld als deviezeninkomsten uit het reisver keer worden geboekt. De kosten van het internationale personenvervoer zijn daarbij niet inbegrepen. Genoemde vijf tig miljard bedraagt evenwel nog geen kwart van de totale uitgaven van het toerisme, die op omstreeks 240 mil jard gulden worden geraamd. Voor de verhoudingsgewijs minder gunstige resultaten van 1967 wordt al gemeen de vertraging van de economi sche groei als oorzaak genoemd. Deze was ook in ons land merkbaar en weerspiegelt zich mede in de uitga ven der Nederlanders voor buitenlandse reizen, die volgens een voorlopige opga ve van de Nederlandse Bank met niet meer dan 27 miljoen gulden (twee pro cent) zijn gestegen ten opzichte van 1966. Dit vertoont een groot verschil met de stijgingen in 1966 en 1965, die resp. f 226 miljoen (plus 20 procent) en f 161 miljoen (plus 17 procent) bedroe gen. Een andere oorzaak voor de beschei den groei van de deviezenontvangsten uit het reisverkeer in Europa noemt het jaarverslag de beperking van de reis- deviezen, waaraan de inwoners van Groot-Brittannië sinds november 1966 onderworpen zijn. Daarentegen hebben de Noord-Amerikanen, zoals kon wor den verwacht na nieuwe prijsverlagin gen op de Noord-Atlantische route, weer een nieuw record gevestigd voor reizen naar Europa. Het aantal zomervakanties van min stens vier dagen, dat door Nederlan ders in eigen land is doorgebracht is volgens het vakantiebestedingsonder- zoek 1965/1966 van het Centraal Bureau voor de Statistiek van omstreeks 4,0 miljoen in 1954 gestegen tot 7.7 miljoen in '66. Een toeneming met ruim negen tig procent, waarvan vooFal de noorde lijke provincies, Noord-Brabant en Noord-Limburg, alsmede de watersport- gebieden hebben geprofiteerd. De toe neming van de buitenlandse vakanties is nog veel sterker geweest, n.l. 200 procent. Zowel bij het de binnen- als bij de buitenlandse vakanties blijken vooral de kampeeraccommodaties sterk aan belang te hebben gewonnen, terwijl het bezoek aan hotels en pensions slechts 'n matige stijging vertoont. In de gehele onderzochte periode van 1 oktober 1965 tot 1 oktober 1966 blijken er door de Ne derlandse bevolking ruim twaalf mil joen vakanties te zijn genomen. Ruim negen miljoen daarvan werden in Ne derland doorgebracht en bijna drie mil joen in het buitenland. Het totaal aan tal bestede vakantiedagen moet ruim 120 miljoen hebben bedragen. Dat er nog grote moeilijkheden voor verdere groei bestaan, blijkt wel uit het feit dat 39 procent der bevolking in het hele jaar niet met vakantie is gegaan. Deze thuisblijvers zijn tweemaal zo sterk vertegenwoordigd onder degenen met een bruto inkomen beneden de tiendui zend gulden als onder hen wier inkomen boven deze grens ligt. Een door de Stichting Nederlandse Kampeerraad in 1967 ingesteld onder zoek wijst uit, dat bijna 30 procent van de ruimte op de kampeerterreinen (een half miljoen slaapplaatsen omvattend) tegenwoordig wordt ingenomen door tenten en caravans, die daar het hele seizoen blijven opgesteld. De behoefte om buiten de eigenlijke vakantieperiode ook gedurende de weekends over een vast pied-a-terre te beschikken, wordt hierdoor duidelijk gedemonstreerd. DEN HAAG Ten aanzien van het in komend toerisme bestaan er in 1968 een aantal omstandigheden de da tum van de schoolvakanties in de Duitse deelstaat Rijnland-Westfalen, de restricties op de Britse deviezen- uitgaven en het beroep van de Ame rikaanse president op zijn landgeno ten om niet noodzakelijke reizen bui ten het Amerikaanse continent te be perken die doen vrezen, dat 1968 een ietwat teleurstellend jaar zal worden. Aldus het jaarverslag van de ANW. Algemeen wordt echter verwacht, dat de snelle groei, die het toerisme sinds de laatste wereldoorlog heeft vertoond, nog maar het begin vormt van een ontwikkeling, die grote ver anderingen in de samenleving teweeg zal brengen. Het is aannemelijk dat ook in Neder land zowel het inkomend als het bin nenlands toerisme zich verder zal blijven ontwikkelen. Deze verwach ting lijkt volgens het jaarverslag vooral gewettigd ten aanzien van het kortverblijfs- en dagtoerisme. Minder zeker kan men zijn van een verdere toename van het nemen van vakan ties van twee weken of meer. Ten aanzien daarvan valt immers een toenemende trek te bespeuren naar landen, die zowel zonnig als goed koop zijn en de te verwachten verde re daling van de luchtvervoertarie- ven zal steeds meer dergelijke lan den binnen het financieel bereik bren gen van de gemiddelde vakantiegan ger. Waarschijnlijk zullen de traditionele vakantiegebieden in ons land zich in toenemende mate moeten instellen op betrekkelijk kortverblijvende gasten. DEN HAAG Op de begraafplaats „Crooswyk" in Rotterdam is gister middag in stilte ter aarde besteld het stoffelijk overschot van de heer C. Kolff, die maandag op zeventigjarige leeftijd is overleden. Cornelis Kolff, op 28 juni 1897 in Rot terdam geboren, is in de wereld van de luchtvaart in binnen- en buitenland bekend. Hij was ver voor de tweede wereldoorlog, als voorzitter van de Rot terdamse Aeroclub, promotor van de privé- en zakenluchtvaart. Hij werd na de tweede wereldoorlog, als opvolger van dr. ir. M. H. Damme, voorzitter van de Koninklijke Neder landse Vereniging voor Luchtvaart. Hij was vele jaren haar voorzitter en werd toen hij aftrad en werd opgevolgd door de heer H. Schaper tot ere-lid be noemd. Hij maakte eveneens verscheidene jaren deel uit van het dagelijks bestuur der „Fédération Aeronautique Interna tionale", de F.A.I. die hem bij zijn af scheid tot ere-voorzitter benoemde. ADVERTENTIE IPmUPSBATTlmjENl ADVERTENTIE druk op de maag, opgeblazen gevoel AMSTERDAM. Waar thans op het Damrak in Amsterdam het tijdelijk ge bouw van C. en A. staat zal tz.t. het standbeeld van koningin Wilhelmina geplaatst kunnen worden. Deze toezeg ging heeft het werkcomité van het „Contactorgaan van .vrouwenorganisa ties in Amsterdam", dat de totstandko ming van een dergelijk standbeeld voorbereidt, van de gemeente ontvan gen. Chef vervoersdienst N.S.t UTRECHT „De trein moet vanuit de woning eenvoudig te bereiken zUn en in de onmiddellijke omgeving van het station van aankomst moeten vele bestem mingen z\jn gelegen. Die eenvoudige bereikbaarheid is een kwestie van loopaf stand: driekwart van de reizigers naar voorstad- en forensenstations loopt. Kleine stations die niet in voldoende mate te voet kunnen worden bereikt, ver vullen geen functie en hebben geen reden van bestaan. Er is een nieuw probleem: er is openbaar vervoer nodig om het stadshart levend te houden, maar het func tioneert nog onvoldoende om aantrekkelijk te zijn. Waar spreiding van wonen en werken is kan geen openbaar vervoer bestaan. Openbaar vervoer is slechts be staanbaar onder bepaalde voorwaarden van ruimtelijke structuur". Dit zei mr. W. J. de Graaff, chef van de vervoerdienst van de Nederlandse Spoorwegen, bij de opening van een expositie over voorstadsstations in het Utrechtse Spoorwegmuseum. De ten toonstelling wordt gehouden ter gele genheid van de opening van het station Overvecht in het gelijknamige nieuwe stadsdeel van Utrecht. Mr. De Graaf zei dat uit het gedrags patroon van de treinreizigers blijkt dat de afstanden tot 750 a 800 meter voor voetgangers te overbruggen zijn. Moet men een grotere afstand naar het sta tion afleggen, dan maakt men veelal gebruik van de fiets. ADVERTENTIE Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecru. Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. Ze staan dit weekeinde op tachtig plaatsen in ons land voor U klaar: vqfhonderd gidsen van het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie, die van wandelen weten. Wie met ze op stap wil de natuur in is morgen of zondag welkom, waar ook in Nederland. De heren kennen hun gebied op hun duimpje en vertel len u graag duizend en één bijzonderheden over wat zich nu in de natuur af speelt. Ieder die zich dit weekeinde onder hun hoede stelt krijgt na afloop van de wandeling een brochure „bossen en be ken", die deel uitmaakt van de serie AMSTERDAM „Als de regering óns een ton gafWe zouden er wat mee dóen! We halen er acht ton uit", zegt A. H. van Roon, directeur van de E.H.B.O. Hij is trots op de Koninklij ke Vereniging Eerste Hulp bij Onge lukken zoals de naam officieel luidt want „zijn" E.H.B.O. bestaat 75 jaar. Hoeveel er in die tijd veranderd is, is te zien op de inzending van der- eniging op de veiligheidsbeurs, die maandag in de Amsterdamse RAI wordt gehouden. Een moderne opblaasbare plastic spalk ligr er naast een van bam boe uit de tijd omstreeks de eeuwwisse ling. „Er is de afgelopen 75 jaar natuur lijk veel veranderd: technisch. Het prin cipe, de hulpverlening, is niet gewij zigd". „Nog maar twintig jaar geleden was het nog heel gewoon dat iedereen wat ging sjorren aan een gewonde. Vroe ger gold een pas gewassen zakdoek als toppunt van steriliteit. Ik geloof dat daar dank zij de EHBO toch het een en ander aan Van Roon. is veranderd", zegt de heer „Het is mij opgevallen dat er in de tijd dat wij qua ledental niets te bete kenen hadden, veel meer naar ons werd geluisterd. Het werk van de GGD werd gedaan door leden van de EHBO en dat werk heeft geleid tot het instellen van die dienst. Tegenwoordig zie je dat er op posten, die dat bepaald vereisen, geen EHBO'ers worden benoemd maar mensen van andere organisaties". Behalve technisch is er ook praktisch veel veranderd, ëet ledental groeide vooral in de crisisjaren en sinds 1948, tot ruim 36.000. Het aantal afdelingen bedraagt bijna zeshonderd. Mede dank zij de medewerking van de EHBO in televisieuitzendingen van Socutera, is het aantal leden dat een cursus Eerste Hulp volgt, twaalfduizend. „De tijden zijn veranderd. Je zit in een tijd dat voor de EHBO evenveel re clame gemaakt moet worden als voor magarine. Als we het niet vaak laten horen, geloven de mensen het niet", vertelt de heer Van Roon achter zijn bureau in het zqkelijk en efficiënt inge richte kantoor in Amsterdam. De vereniging werkt zonder subsidie. De leden besteden vrije tijd en geld om anderen te helpen. .Als je niet een stel mensen hebt, die bereid zijn iets te doen, red je het niet". „Ieder mens wil helpen geloof ik. De EHBO spreekt, de jeugd aan. Als wij de middelen hadden of als de onder wijzers maar belangstelling hadden, konden er jeugdcursussen op de scholen worden gegeven. Dat is even noodzake lijk als verkeersles". In 1967 werd 75.909 maal eerste hulp verleend. Er zijn 5694 eerste hulppos ten. A. H. van Roon zegt over het be lang van de hulpverlening:eerste- Er wordt terecht veel drukte gemaakt over het vervoer van de gewonde naar het ziekenhuis. Toch blijft er altijd een speling van vier tien minuten. In die paar minuten kan iemand met een EHBO-diploma levensreddend werk verrichten. Datzelfde geldt voor bedrijfsongevallen". De top van de vereniging het hoofdbestuur en het kantoorpersoneel kan zichzelf bedruipen. De enorme organisaties wordt door de contributies gefinancierd. Door een zakelijk en zui nig beleid is er nooit een nadelig saldo. „Wij redden het wel", knikt directeur Van Roon geruststellend. Per jaar gebeuren er driezuizend ongelukken binnenshuis. Dat zijn er bijna acht per dag. Het gemid delde aantal gewonden is veel hoger. In elk gezin één EHBO'er staat boven aan het verlanglijstje van de 75-jarige vereniging. „het land dat ons is toevertrouwd". De rondleidingen en ook de brochure kosten niets. Wel wordt aan de deelne mers een bijdrage gevraagd van een kwartje, maar dat is voor 't Nationaal Natuurfonds. Deze Stichting gebruikt 't geld om verenigingen op het gebied van de natuurstudie en de natuurbescher ming te steunen. Het Instituut voor Natuurbescher mingseducatie is een instelling om in ere te houden. Haar gidsen (jongere en oudere mensen, die een gedegen oplei ding hebben gekregen) willen vooral vooraan gaan bij uitstapjes van bejaar den- en personeelsverenigingen, wijk centra, schoolklassen en zo meer. Maar ook de enkeling, het gezin, dat er dit weekeinde wel eens uit wil, is welkom. Er zijn een aantal telefoonposten waar alle inlichtingen, (hoe laat vertrekken we?, etc.) worden gegeven. We noemen enkele nummers: voor Overijssel, omgeving Almelo 05490 - 5330; voor Hengelo 05400 - 12681; voor Enschede 05420 - 22461; voor Gelder land 08302 - 2832; voor Utrecht 03490 - 12747. Het gemak dient jong en oud en daar om rijdt er sinds (zeer) kort in het Die renpark van Amersfoort een minitrein op echte rails(!) langs de dierenhok- ken. Het traject is maar liefst driehon derd meter en zal op den duur nog lan ger worden gemaakt. Lengte van loco motief en zes wagens: veertien meter. Er kunnen 48 kinderen in, of 25 volwas senen. Nog net geen twee op één dus Het Dierenpark aan de B. Wuytierslaan 224, is elke dag, ook op zondagen, open van 9-18 uur. Prijs voor volwassenen: twee gulden, voor kinderen tot twaalf jaar één gulden. Groepen betalen 75 cent. Urk, nu duizend jaar oud. blijft vro lijk doorgaan met feestvieren. Vandaag tussen 13 en 16 uur vaart de vloot uit. Om 16.30 wordt er een taptoe gehouden. Nijmegen blijft nog tot en met zon dag in Oostenrijkse sferen. Op het feest programma staan onder meer een aan tal concerten, dansuitvoeringen en fees telijke avonden. De VVV van Nijme gen geeft alle inlichtingen: 08800-24520. Onder de huidige verhoudingen is een halte aan een bestaande lijn te overwe gen bij ongeveer 1.000 reizigers per dag. De gegevens van de NS tonen aan dat daarvoor binnen 800 meter van de halte een paar duizend woningen moeten staan. „Het openbaar vervoer kan waar de stedebouwkundige ontwikkeling de voorwaarden realiseert op eigen initiatief zijn diensten verruimen en tegen betrekkelijk geringe maatschap pelijke offers nieuwe diensten aanbie den binnen de grenzen van zijn capa citeit. „Is de gedachte zo boud om de vestigingsstructuur het kompas te her geven dat vroeger de stadsuitbreiding op het openbaar railvervoer heeft gericht?" zo vroeg mr. De Graaff zijn gehoor. De chef van de vervoerdienst sloot met deze gedachte aan op zijn woorden over de situatie in het verleden toen circa 1.000 stations en halten door de NS werden bediend. Van dit aantal res teren er nu nog ongeveer 300. Het spoor vervoer van destijds nam een geheel andere positie in: de steden waren klei ner, er was geen particulier vervoer en nauwelijks stedelijk vervoer. Het „Spoor" had een in feite monopolistische positie en zijn functie was universeler, ook op korte en zeer korte afstanden. „Wij zijn nu op weg naar een samen leving waarin ieder gezin een auto heeft en deze gebruiken wil bij alle verplaatsingen waarin dit beter uit komt dan een verplaatsing per open baar middel van vervoer". Mr. De Graaff zei tijdens de bijeen komst dat wijkcentrum en spoorhalte in de moderne stedebouwkundige visie dienen te worden gecombineerd. DEN HAAG Gemeente- en provin ciale besturen zijn door de benzine commissie van de inspectie voor het brandweerwezen attent gemaakt op de gevaren, die zijn verbonden aan de op slag van „spuitbussen", waarin pro paan en/of butaan wordt gebruikt als drijfgas. Deze bussen kunnen brand- en explosiegevaarlijk zijn. Er worden in ons land veel spuitbus sen gebruikt voor het verdelgen van in secten, het neutraliseren van onaange name geuren, het aanbrengen van haarlak, parfums, scheerzeep en zo meer. De vloeibare produkten zitten in bussen, waarin ook een hoeveelheid vloeibaar gas zit. Dit gas levert de over druk voor het verstuiven van de eigen lijke vloeistof en wordt drijfgas ge noemd. Oorspronkelijk werd hiervoor het on brandbare freongas gebruikt. Dit wordt meer en meer vervangen door reukloos gemaakt butaan, propaan of een combi natie van deze gassen. Beide gassen zijn brandbaar en, in bepaalde verhou dingen met lucht gemengd, ook explo sief. De benzinecommissie bereikte tot nu toe geen melding van brand of explo sies, die ontstaan zijn door bijvoor beeld lekkende spuitbussen. De com missie wijst er op, dat de spuitbussen in kleinere of grotere hoeveelheden in veel winkels liggen opgeslagen. Ze zijn in het algemeen ook in etalages en ver koopruimten aanwezig. De commissie vindt een waarschuwing op haar plaats in het bijzonder met het oog op de op slag van de spuitbusvoorraden in win kelbedrijven en magazijnen. Zij wijst er gemeente- en provinciale besturen op, dat voor deze opslag een hinderwet vergunning verlangd wordt. De com missie meent, dat de spuitbussen moe ten worden opgeslagen in speciaal daartoe ingerichte bewaarplaatsen. BUSSUM In een woning aan de Parklaan te Bussum is ingebroken ter wijl de bewoners sliepen. Zij hadden de balkondeuren van de slaapkamer op een kier laten staan en het zonneluik daarvoor gesloten. De dief heeft kans gezien het zonneluik te openen en door de deur naar binnen te komen, een linnenkast open te maken zonder de slapers te wekken. Behalve een leeg handtasje wordt een juwelenkist met een bedrag voor 8000 9000 gulden aan sieraden vermist. D' ie Ver. Staten en Noord-Viëtnam sturen aan op een krachtmeting in de Parijse vredesbesprekingen, over de kwestie van het beëindigen der Amerikaans^ bombardementen van Noord-Viëtnam. en een compro mis is niet in zicht. Van beide regeringen kan worden ver wacht, dat zij in de komende zittin gen druk op elkaar blijven uitoefenen met als wapen, dat beide reeds ge bruiken: het dreigement dat de be sprekingen afspringen. Hun meningsverschillen over de vraag of en hoe de oorlog zal worden ge- de-escaleerd, worden verscherpt door het feit. dat elk van de partijen een drie fronten-strategie volgt, welke in coördinatie met hun politieke en mi litaire operaties in Zuid-Viëtnam de loop van de Parijse onderhandelin gen bepaalt. A merikaanse autoriteiten menen, dat het Noord-Viëtnam's eerste doel is te trachten het conflict door gecoördineerde actie op alle drie de fronten te winnen door ondermij ning van de regering van Saigon, door het aandringen op Amerikaanse con cessies in Parijs en door het berei ken van nieuwe militaire overwin ningen in Viëtnam. Een tweede Noordviëtnamees doel op langere termijn zou zijn, om tot een compromis te komen, waarvoor hun onderhandelingspositie versterkt kan worden door eventuele overwinnin gen in Zuid-Viëtnam. HARR1MAN ...lange duur... President Johnson heeft in Washing ton verklaard, dat Hanoi zijn troepen in het zuiden beveelt dat zij hun agressieve pogingen moeten voortzet ten, om hun onderhandelaren te steu nen. Tevens zei Johnson, dat de Ver. Sta ten op het slagveld niet zullen wor den verslagen, terwijl öe bwsprekin- gen voortduren en evenmin een „overwinning zullen toelaten welke de onderhandelingen tot een paskwil zouden maken". Johnson zei dat het nog steeds niet duidelijk is, of Hanoi bereid is tot een spoedige en eervolle vrede. Minister van Defensie Clark M. Clif ford verklaarde: „De Noordviëtna- mezen hebben steeds verklaard dat het hun bedoeling is. te vechten en te onderhandelingen en wij moeten er, zowel fysiek als psychologisch op voorbereid zijn, hetzelfde te doen. TAe verklaring van Johnson weerspie gelt de frusta tie welke zijn on derhandelaars in Parijs ondervinden in hun pogingen om over te gaan tot geheime besprekingen. Ambassa deur Harriman heeft dit voorgesteld woensdag jj., maar Thuy verwierp zijn aanbod. Thuy heeft tot nu toe de besprekingen gebruikt als een forum om zijn zaak voor de wereldopinie te brengen. Hij beschuldigt de Ver. Staten van agressie tegen Noord-Viëtnam en eist staking van alle vijandelijkhe den tegen zijn land, zonder dat hij daar van zijn kant enige de-escalatie tegenover stelde. Ook heeft hij de regering van Saigon een marionet van de Ver. Staten ge noemd. Intussen wijzen de Ameri kaanse autoriteiten erop, dat de Noordviëtnamese radio een offensief voert tegen het bewind van Saigon en een politieke front-organisatie propa geert voor de vorming van een nieu we coalitie regering. JAe Parijse conferentie heeft tot nu toe vier zittingen gehad. De vol gende heeft a.s. maandag plaats. Terwijl de besprekingen achter geslo ten deuren plaats hebben, hebben de zegslieden van beide partijen vrijwel alles wat er is gezegd openbaar ge maakt. Het ziet nog steeds naar een lange lij densweg uit. Hans Werner, de schrijver van het jeugdboek „Mattijs Mooimuziek", heeft met zijn 35 jaar al een veelbewo gen leven achter de rug. Na lange on succesvolle jaren als gymnasiast en soldaat, ging hij varen op Midden- en Zuid-Amerika. Na enkele jaren zocht hij weer de vaste wal op en had in ons land baantjes als verkoper, reisbureau- employé en fabrieksarbeider. Na drie jaar Griekenland, het Midden-Oosten en vooral ook Israël beleefde hij weer twee Nederlandse jaren, waarna hij toch weer aan het reizen sloeg. In dit veelbewogen en afwisselende leven heeft Hans Werner toch kans ge zien om een groot aantal boeken op zijn naam te brengen en nu is van hem bij de Uitgeversmaatschappij „West-Friesland" te Hoorn verschenen het jeugdboek Mattijs Mooimuziek. In dit jeugdboek, dat een vlotte ver teltrant heeft en is gedrukt in een voor kinderen makkelijk te lezen letter, die toch niet kinderachtig aandoet, is veel van de avontuurlijke geest van de schrijver terug te vinden. Hij plaatst het kleine manneke Mattijs Mooimu ziek, die de hoofdrol in zijn boek ver vult, in een wonderlijk wereldje met vaak even wonderlijke figuren. Opval lend is, dat de schrijver er in is ge slaagd om bijna al zijn figuren een ra ke typering te geven, die beslist tot de verbeeldingskracht van de kinderen spreekt. Een mooi boek om voor te lezen, maar ook spannend genoeg voor de wat oudere jeugd. Mattijs Mooimuziek, door Hans Werner, uitgegeven bij de Uitgevers maatschappij West-Friesland. Prijs f 5.50. In het kinderboek „Oom Olifant" ge schreven door J. P. Martin en uitgege ven bij de Uitgeversmaatschappij „West-Friesland" in Hoorn zijn het vooral de illustraties van Quentin Bla ke, die ongetwijfeld bijzonder goed tot de jeugd zullen spreken. Het verhaal over de geweldige rijke Oom Olifant vonden wij hier en daar wat te wonder lijk, maar wat ons al te ongeloofwaar dig in de oren klinkt, is misschien voor kinderfantasieën een toch acceptabel gegeven. De prijs van dit wel erg mooi uitge voerde boek is f4.90. '1

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6