Groei internationaal
toerisme vertraagd
Rennies
Met een „natuurgids"
zwerven in de bossen
BIJ ALLE VERANDERINGEN BLEEF
E.H.B. O.-PRINCIPE ONGEWIJZIGD
Ledental
nu 36.000
Kracht
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
Over de
grenzen
..Matrijs Mooimuziek" - een
avontuurlijk kinderboek
ANW constateert in jaarverslag 1967
StaP uit
de ër'he
TëJenkdMÊlS
Loopafstand tot kleine
stations moet kort zijn
Vijfenzeventig jaar eerste hulp
BUITENLANDS
BEZOEK AAN
ONS LAND
LIEP TERUG
\ddelm a9f
draag
shit/
Voor 1968 geen
hoge
verwachtingen
Luchtvaartpionier
C. Kolff overleden
1 i~i die móéten wel
m~goedzijn\
Standbeeld van
koningin Wilhelmina
in Amsterdam
Brandgevaar door
spuitbussen
Inbreker sloeg toe
terwijl bewoners
sliepen
Oom olifant
17.90 -19.90
22.90-14.90
Oorzaken
Nederlanders
Brandend maagzuur,
Beter geluisterd
Geen subsidie
In elk gezin
MINI-TREIN
FEESTEND URK
ZATERDAG 25 MEI 1968
DEN HAAG Het aantal hotel
overnachtingen van buitenlanders
In ons land bedroeg in 1967
4.639.000. hetgeen ten opzichte
van 1966 een vermindering is van
3.7 procent. Gerekend naar de
landen van herkomst leverde
Duitsland het grootste aantal ho
telovernachtingen op, n.l.
1.374.000, hetgeen evenwel 10,4
procent minder is dan in 1966.
Aldus het jaarverslag 1967 van
de ANW.
Van de uitgaven voor het inter
nationale toerisme is bijna 80
procent afkomstig uit slechts
twaalf Noordamerikaanse en
Westeuropese landen. Nederland
komt hierbij op de zesde plaats.
In rangorde der ontvangers stond
ons land in '66 op de 10e plaats.
In vergelijking met de andere
kleinere Europese landen nam
het de derde plaats in.
Gedaald
Deze alleszins respectabele po
sitie heeft het in 1967 niet kunnen
verbeteren. De uitgaven van bui
tenlandse bezoekers in ons land,
die in 1966 met circa een mil
jard gulden gelijk waren aan die
van 1965, zijn in 1967 namelijk
enigszins gedaald. Wel geeft de
voorlopige opgave van de Neder
landse Bank f 1.084 miljoen aan
tegen f 996 miljoen in 1966, doch
deze stijging, die het gevolg is
van een gewijzigde berekenings
methode, is slechts schijnbaar, al
dus het verslag. Voor het eerst
is n.l. de aankoop door buitenlan
ders van „niet toeristische goe
deren" (de z.g. grensaankopen
buiten beschouwing gelaten) bij
de ontvangsten uit het reisver
keer meegeteld. Het voordeel
hiervan is, dat deze opgaven
thans beter vergelijkbaar zijn
met die van de reisuitgaven van
Nederlanders in het buitenland,
die steeds dergelijke aankopen
mede hebben omvat.
Vooral het Duitse vakantiebe-
zoek heeft in de zomermaanden
een daling vertoond. Incidentele
factoren, vooral de economische
stagnatie in Duitsland, waardoor
ook het Roergebied sterk werd
getroffen, hebben hierbij onge
twijfeld een belangrijke rol ge
speeld, maar toch is er waar
schijnlijk ook van een zekere
structurele verandering sprake.
Tegenwicht
van de overnachtingen van ver-
Daartegenover kon de toene
ming van verscheidene ondere
nationaliteiten slechts een ge
deeltelijk tegenwicht bieden. De
stijging van het Amerikaanse ho-
telbezoek bleef in vergelijking
met vele voorafgaande jaren en
met die in andere landen beschei
den. De hotelsituatie in A'dam
heeft hier waarschijnlijk een na
delige invloed uitgeoefend, aldus
het verslag.
ADVERTENTIE
*erlefl*
Wie niet in z'n hemd en ach
teraan wil staan, koopt nü
Terlenka Young shirts.
Dan treedt hij duidelijk en
prominent op de voorgrond.
Prijzen:
DEN HAAG ln 1967 is een vertraging opgetreden in de gestadige groei,
die het internationale toerisme lange tijd heeft vertoond. Terwijl in de voor
gaande tien jaren de gemiddelde jaarlijkse stijging in geld gemeten elf procent
bedroeg, is de overeenkomstige toeneming in 1967 slechts ongeveer acht pro
cent geweest. Europa, waar de stijging maar vijf procent bedroeg, lag be
langrijk onder het wereldgemiddelde. Aldus het jaarverslag van de Algemene
Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer.
Wist ons werelddeel tot voor kort zijn
aandeel in de ontvangsten uit het in
ternationaal reisverkeer nog jaarlijks
te vergroten, sinds 1965 is dit niet meer
het geval, aldus het jaarverslag. Het
Europese aandeel beslaat niettemin
toch nog ruim zestig procent van het
totaal, bijna 31 miljard gulden van de
meer dan 50 miljard, die in de wereld
als deviezeninkomsten uit het reisver
keer worden geboekt. De kosten van het
internationale personenvervoer zijn
daarbij niet inbegrepen. Genoemde vijf
tig miljard bedraagt evenwel nog geen
kwart van de totale uitgaven van het
toerisme, die op omstreeks 240 mil
jard gulden worden geraamd.
Voor de verhoudingsgewijs minder
gunstige resultaten van 1967 wordt al
gemeen de vertraging van de economi
sche groei als oorzaak genoemd.
Deze was ook in ons land merkbaar
en weerspiegelt zich mede in de uitga
ven der Nederlanders voor buitenlandse
reizen, die volgens een voorlopige opga
ve van de Nederlandse Bank met niet
meer dan 27 miljoen gulden (twee pro
cent) zijn gestegen ten opzichte van
1966. Dit vertoont een groot verschil
met de stijgingen in 1966 en 1965, die
resp. f 226 miljoen (plus 20 procent) en
f 161 miljoen (plus 17 procent) bedroe
gen.
Een andere oorzaak voor de beschei
den groei van de deviezenontvangsten
uit het reisverkeer in Europa noemt het
jaarverslag de beperking van de reis-
deviezen, waaraan de inwoners van
Groot-Brittannië sinds november 1966
onderworpen zijn. Daarentegen hebben
de Noord-Amerikanen, zoals kon wor
den verwacht na nieuwe prijsverlagin
gen op de Noord-Atlantische route, weer
een nieuw record gevestigd voor reizen
naar Europa.
Het aantal zomervakanties van min
stens vier dagen, dat door Nederlan
ders in eigen land is doorgebracht is
volgens het vakantiebestedingsonder-
zoek 1965/1966 van het Centraal Bureau
voor de Statistiek van omstreeks 4,0
miljoen in 1954 gestegen tot 7.7 miljoen
in '66. Een toeneming met ruim negen
tig procent, waarvan vooFal de noorde
lijke provincies, Noord-Brabant en
Noord-Limburg, alsmede de watersport-
gebieden hebben geprofiteerd. De toe
neming van de buitenlandse vakanties
is nog veel sterker geweest, n.l. 200
procent.
Zowel bij het de binnen- als bij de
buitenlandse vakanties blijken vooral
de kampeeraccommodaties sterk aan
belang te hebben gewonnen, terwijl het
bezoek aan hotels en pensions slechts 'n
matige stijging vertoont. In de gehele
onderzochte periode van 1 oktober 1965
tot 1 oktober 1966 blijken er door de Ne
derlandse bevolking ruim twaalf mil
joen vakanties te zijn genomen. Ruim
negen miljoen daarvan werden in Ne
derland doorgebracht en bijna drie mil
joen in het buitenland. Het totaal aan
tal bestede vakantiedagen moet ruim
120 miljoen hebben bedragen. Dat er
nog grote moeilijkheden voor verdere
groei bestaan, blijkt wel uit het feit
dat 39 procent der bevolking in het hele
jaar niet met vakantie is gegaan. Deze
thuisblijvers zijn tweemaal zo sterk
vertegenwoordigd onder degenen met
een bruto inkomen beneden de tiendui
zend gulden als onder hen wier inkomen
boven deze grens ligt.
Een door de Stichting Nederlandse
Kampeerraad in 1967 ingesteld onder
zoek wijst uit, dat bijna 30 procent van
de ruimte op de kampeerterreinen (een
half miljoen slaapplaatsen omvattend)
tegenwoordig wordt ingenomen door
tenten en caravans, die daar het hele
seizoen blijven opgesteld. De behoefte
om buiten de eigenlijke vakantieperiode
ook gedurende de weekends over een
vast pied-a-terre te beschikken, wordt
hierdoor duidelijk gedemonstreerd.
DEN HAAG Ten aanzien van het in
komend toerisme bestaan er in 1968
een aantal omstandigheden de da
tum van de schoolvakanties in de
Duitse deelstaat Rijnland-Westfalen,
de restricties op de Britse deviezen-
uitgaven en het beroep van de Ame
rikaanse president op zijn landgeno
ten om niet noodzakelijke reizen bui
ten het Amerikaanse continent te be
perken die doen vrezen, dat 1968
een ietwat teleurstellend jaar zal
worden. Aldus het jaarverslag van de
ANW.
Algemeen wordt echter verwacht, dat
de snelle groei, die het toerisme
sinds de laatste wereldoorlog heeft
vertoond, nog maar het begin vormt
van een ontwikkeling, die grote ver
anderingen in de samenleving teweeg
zal brengen.
Het is aannemelijk dat ook in Neder
land zowel het inkomend als het bin
nenlands toerisme zich verder zal
blijven ontwikkelen. Deze verwach
ting lijkt volgens het jaarverslag
vooral gewettigd ten aanzien van het
kortverblijfs- en dagtoerisme. Minder
zeker kan men zijn van een verdere
toename van het nemen van vakan
ties van twee weken of meer. Ten
aanzien daarvan valt immers een
toenemende trek te bespeuren naar
landen, die zowel zonnig als goed
koop zijn en de te verwachten verde
re daling van de luchtvervoertarie-
ven zal steeds meer dergelijke lan
den binnen het financieel bereik bren
gen van de gemiddelde vakantiegan
ger.
Waarschijnlijk zullen de traditionele
vakantiegebieden in ons land zich in
toenemende mate moeten instellen op
betrekkelijk kortverblijvende gasten.
DEN HAAG Op de begraafplaats
„Crooswyk" in Rotterdam is gister
middag in stilte ter aarde besteld het
stoffelijk overschot van de heer C.
Kolff, die maandag op zeventigjarige
leeftijd is overleden.
Cornelis Kolff, op 28 juni 1897 in Rot
terdam geboren, is in de wereld van
de luchtvaart in binnen- en buitenland
bekend. Hij was ver voor de tweede
wereldoorlog, als voorzitter van de Rot
terdamse Aeroclub, promotor van de
privé- en zakenluchtvaart.
Hij werd na de tweede wereldoorlog,
als opvolger van dr. ir. M. H. Damme,
voorzitter van de Koninklijke Neder
landse Vereniging voor Luchtvaart. Hij
was vele jaren haar voorzitter en werd
toen hij aftrad en werd opgevolgd door
de heer H. Schaper tot ere-lid be
noemd.
Hij maakte eveneens verscheidene
jaren deel uit van het dagelijks bestuur
der „Fédération Aeronautique Interna
tionale", de F.A.I. die hem bij zijn af
scheid tot ere-voorzitter benoemde.
ADVERTENTIE
IPmUPSBATTlmjENl
ADVERTENTIE
druk op de maag, opgeblazen gevoel
AMSTERDAM. Waar thans op het
Damrak in Amsterdam het tijdelijk ge
bouw van C. en A. staat zal tz.t. het
standbeeld van koningin Wilhelmina
geplaatst kunnen worden. Deze toezeg
ging heeft het werkcomité van het
„Contactorgaan van .vrouwenorganisa
ties in Amsterdam", dat de totstandko
ming van een dergelijk standbeeld
voorbereidt, van de gemeente ontvan
gen.
Chef vervoersdienst N.S.t
UTRECHT „De trein moet vanuit de woning eenvoudig te bereiken zUn en in
de onmiddellijke omgeving van het station van aankomst moeten vele bestem
mingen z\jn gelegen. Die eenvoudige bereikbaarheid is een kwestie van loopaf
stand: driekwart van de reizigers naar voorstad- en forensenstations loopt.
Kleine stations die niet in voldoende mate te voet kunnen worden bereikt, ver
vullen geen functie en hebben geen reden van bestaan. Er is een nieuw probleem:
er is openbaar vervoer nodig om het stadshart levend te houden, maar het func
tioneert nog onvoldoende om aantrekkelijk te zijn. Waar spreiding van wonen
en werken is kan geen openbaar vervoer bestaan. Openbaar vervoer is slechts be
staanbaar onder bepaalde voorwaarden van ruimtelijke structuur".
Dit zei mr. W. J. de Graaff, chef van
de vervoerdienst van de Nederlandse
Spoorwegen, bij de opening van een
expositie over voorstadsstations in het
Utrechtse Spoorwegmuseum. De ten
toonstelling wordt gehouden ter gele
genheid van de opening van het station
Overvecht in het gelijknamige nieuwe
stadsdeel van Utrecht.
Mr. De Graaf zei dat uit het gedrags
patroon van de treinreizigers blijkt dat
de afstanden tot 750 a 800 meter voor
voetgangers te overbruggen zijn. Moet
men een grotere afstand naar het sta
tion afleggen, dan maakt men veelal
gebruik van de fiets.
ADVERTENTIE
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecru.
Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
Ze staan dit weekeinde op tachtig plaatsen in ons land voor U klaar: vqfhonderd
gidsen van het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie, die van wandelen
weten. Wie met ze op stap wil de natuur in is morgen of zondag welkom,
waar ook in Nederland. De heren kennen hun gebied op hun duimpje en vertel
len u graag duizend en één bijzonderheden over wat zich nu in de natuur af
speelt.
Ieder die zich dit weekeinde onder
hun hoede stelt krijgt na afloop van de
wandeling een brochure „bossen en be
ken", die deel uitmaakt van de serie
AMSTERDAM „Als de regering
óns een ton gafWe zouden er wat
mee dóen! We halen er acht ton uit",
zegt A. H. van Roon, directeur van de
E.H.B.O. Hij is trots op de Koninklij
ke Vereniging Eerste Hulp bij Onge
lukken zoals de naam officieel
luidt want „zijn" E.H.B.O. bestaat
75 jaar.
Hoeveel er in die tijd veranderd is,
is te zien op de inzending van der-
eniging op de veiligheidsbeurs, die
maandag in de Amsterdamse RAI wordt
gehouden. Een moderne opblaasbare
plastic spalk ligr er naast een van bam
boe uit de tijd omstreeks de eeuwwisse
ling.
„Er is de afgelopen 75 jaar natuur
lijk veel veranderd: technisch. Het prin
cipe, de hulpverlening, is niet gewij
zigd".
„Nog maar twintig jaar geleden was
het nog heel gewoon dat iedereen wat
ging sjorren aan een gewonde. Vroe
ger gold een pas gewassen zakdoek als
toppunt van steriliteit. Ik geloof dat
daar dank zij de EHBO toch het een en
ander aan
Van Roon.
is veranderd", zegt de heer
„Het is mij opgevallen dat er in de
tijd dat wij qua ledental niets te bete
kenen hadden, veel meer naar ons werd
geluisterd. Het werk van de GGD werd
gedaan door leden van de EHBO en dat
werk heeft geleid tot het instellen van
die dienst. Tegenwoordig zie je dat er
op posten, die dat bepaald vereisen,
geen EHBO'ers worden benoemd maar
mensen van andere organisaties".
Behalve technisch is er ook praktisch
veel veranderd, ëet ledental groeide
vooral in de crisisjaren en sinds 1948,
tot ruim 36.000. Het aantal afdelingen
bedraagt bijna zeshonderd. Mede dank
zij de medewerking van de EHBO in
televisieuitzendingen van Socutera, is
het aantal leden dat een cursus Eerste
Hulp volgt, twaalfduizend.
„De tijden zijn veranderd. Je zit in
een tijd dat voor de EHBO evenveel re
clame gemaakt moet worden als voor
magarine. Als we het niet vaak laten
horen, geloven de mensen het niet",
vertelt de heer Van Roon achter zijn
bureau in het zqkelijk en efficiënt inge
richte kantoor in Amsterdam.
De vereniging werkt zonder subsidie.
De leden besteden vrije tijd en geld om
anderen te helpen. .Als je niet een stel
mensen hebt, die bereid zijn iets te
doen, red je het niet".
„Ieder mens wil helpen geloof ik.
De EHBO spreekt, de jeugd aan. Als
wij de middelen hadden of als de onder
wijzers maar belangstelling hadden,
konden er jeugdcursussen op de scholen
worden gegeven. Dat is even noodzake
lijk als verkeersles".
In 1967 werd 75.909 maal eerste hulp
verleend. Er zijn 5694 eerste hulppos
ten. A. H. van Roon zegt over het be
lang van de hulpverlening:eerste- Er
wordt terecht veel drukte gemaakt
over het vervoer van de gewonde naar
het ziekenhuis. Toch blijft er altijd een
speling van vier tien minuten. In die
paar minuten kan iemand met
een EHBO-diploma levensreddend
werk verrichten. Datzelfde geldt voor
bedrijfsongevallen".
De top van de vereniging het
hoofdbestuur en het kantoorpersoneel
kan zichzelf bedruipen. De enorme
organisaties wordt door de contributies
gefinancierd. Door een zakelijk en zui
nig beleid is er nooit een nadelig saldo.
„Wij redden het wel", knikt directeur
Van Roon geruststellend.
Per jaar gebeuren er driezuizend
ongelukken binnenshuis. Dat
zijn er bijna acht per dag. Het gemid
delde aantal gewonden is veel hoger.
In elk gezin één EHBO'er staat boven
aan het verlanglijstje van de 75-jarige
vereniging.
„het land dat ons is toevertrouwd".
De rondleidingen en ook de brochure
kosten niets. Wel wordt aan de deelne
mers een bijdrage gevraagd van een
kwartje, maar dat is voor 't Nationaal
Natuurfonds. Deze Stichting gebruikt 't
geld om verenigingen op het gebied van
de natuurstudie en de natuurbescher
ming te steunen.
Het Instituut voor Natuurbescher
mingseducatie is een instelling om in
ere te houden. Haar gidsen (jongere en
oudere mensen, die een gedegen oplei
ding hebben gekregen) willen vooral
vooraan gaan bij uitstapjes van bejaar
den- en personeelsverenigingen, wijk
centra, schoolklassen en zo meer. Maar
ook de enkeling, het gezin, dat er dit
weekeinde wel eens uit wil, is welkom.
Er zijn een aantal telefoonposten waar
alle inlichtingen, (hoe laat vertrekken
we?, etc.) worden gegeven.
We noemen enkele nummers: voor
Overijssel, omgeving Almelo 05490 -
5330; voor Hengelo 05400 - 12681; voor
Enschede 05420 - 22461; voor Gelder
land 08302 - 2832; voor Utrecht 03490 -
12747.
Het gemak dient jong en oud en daar
om rijdt er sinds (zeer) kort in het Die
renpark van Amersfoort een minitrein
op echte rails(!) langs de dierenhok-
ken. Het traject is maar liefst driehon
derd meter en zal op den duur nog lan
ger worden gemaakt. Lengte van loco
motief en zes wagens: veertien meter.
Er kunnen 48 kinderen in, of 25 volwas
senen. Nog net geen twee op één dus
Het Dierenpark aan de B. Wuytierslaan
224, is elke dag, ook op zondagen, open
van 9-18 uur. Prijs voor volwassenen:
twee gulden, voor kinderen tot twaalf
jaar één gulden. Groepen betalen 75
cent.
Urk, nu duizend jaar oud. blijft vro
lijk doorgaan met feestvieren. Vandaag
tussen 13 en 16 uur vaart de vloot uit.
Om 16.30 wordt er een taptoe gehouden.
Nijmegen blijft nog tot en met zon
dag in Oostenrijkse sferen. Op het feest
programma staan onder meer een aan
tal concerten, dansuitvoeringen en fees
telijke avonden. De VVV van Nijme
gen geeft alle inlichtingen: 08800-24520.
Onder de huidige verhoudingen is een
halte aan een bestaande lijn te overwe
gen bij ongeveer 1.000 reizigers per dag.
De gegevens van de NS tonen aan dat
daarvoor binnen 800 meter van de halte
een paar duizend woningen moeten
staan. „Het openbaar vervoer kan
waar de stedebouwkundige ontwikkeling
de voorwaarden realiseert op eigen
initiatief zijn diensten verruimen en
tegen betrekkelijk geringe maatschap
pelijke offers nieuwe diensten aanbie
den binnen de grenzen van zijn capa
citeit. „Is de gedachte zo boud om de
vestigingsstructuur het kompas te her
geven dat vroeger de stadsuitbreiding op
het openbaar railvervoer heeft gericht?"
zo vroeg mr. De Graaff zijn gehoor.
De chef van de vervoerdienst sloot
met deze gedachte aan op zijn woorden
over de situatie in het verleden toen
circa 1.000 stations en halten door de
NS werden bediend. Van dit aantal res
teren er nu nog ongeveer 300. Het spoor
vervoer van destijds nam een geheel
andere positie in: de steden waren klei
ner, er was geen particulier vervoer en
nauwelijks stedelijk vervoer. Het
„Spoor" had een in feite monopolistische
positie en zijn functie was universeler,
ook op korte en zeer korte afstanden.
„Wij zijn nu op weg naar een samen
leving waarin ieder gezin een auto
heeft en deze gebruiken wil bij alle
verplaatsingen waarin dit beter uit
komt dan een verplaatsing per open
baar middel van vervoer".
Mr. De Graaff zei tijdens de bijeen
komst dat wijkcentrum en spoorhalte
in de moderne stedebouwkundige visie
dienen te worden gecombineerd.
DEN HAAG Gemeente- en provin
ciale besturen zijn door de benzine
commissie van de inspectie voor het
brandweerwezen attent gemaakt op de
gevaren, die zijn verbonden aan de op
slag van „spuitbussen", waarin pro
paan en/of butaan wordt gebruikt als
drijfgas. Deze bussen kunnen brand- en
explosiegevaarlijk zijn.
Er worden in ons land veel spuitbus
sen gebruikt voor het verdelgen van in
secten, het neutraliseren van onaange
name geuren, het aanbrengen van
haarlak, parfums, scheerzeep en zo
meer. De vloeibare produkten zitten in
bussen, waarin ook een hoeveelheid
vloeibaar gas zit. Dit gas levert de over
druk voor het verstuiven van de eigen
lijke vloeistof en wordt drijfgas ge
noemd.
Oorspronkelijk werd hiervoor het on
brandbare freongas gebruikt. Dit wordt
meer en meer vervangen door reukloos
gemaakt butaan, propaan of een combi
natie van deze gassen. Beide gassen
zijn brandbaar en, in bepaalde verhou
dingen met lucht gemengd, ook explo
sief.
De benzinecommissie bereikte tot nu
toe geen melding van brand of explo
sies, die ontstaan zijn door bijvoor
beeld lekkende spuitbussen. De com
missie wijst er op, dat de spuitbussen
in kleinere of grotere hoeveelheden in
veel winkels liggen opgeslagen. Ze zijn
in het algemeen ook in etalages en ver
koopruimten aanwezig. De commissie
vindt een waarschuwing op haar plaats
in het bijzonder met het oog op de op
slag van de spuitbusvoorraden in win
kelbedrijven en magazijnen. Zij wijst
er gemeente- en provinciale besturen
op, dat voor deze opslag een hinderwet
vergunning verlangd wordt. De com
missie meent, dat de spuitbussen moe
ten worden opgeslagen in speciaal
daartoe ingerichte bewaarplaatsen.
BUSSUM In een woning aan de
Parklaan te Bussum is ingebroken ter
wijl de bewoners sliepen. Zij hadden de
balkondeuren van de slaapkamer op
een kier laten staan en het zonneluik
daarvoor gesloten. De dief heeft kans
gezien het zonneluik te openen en door
de deur naar binnen te komen, een
linnenkast open te maken zonder de
slapers te wekken. Behalve een leeg
handtasje wordt een juwelenkist met
een bedrag voor 8000 9000 gulden
aan sieraden vermist.
D'
ie Ver. Staten en Noord-Viëtnam
sturen aan op een krachtmeting
in de Parijse vredesbesprekingen,
over de kwestie van het beëindigen
der Amerikaans^ bombardementen
van Noord-Viëtnam. en een compro
mis is niet in zicht.
Van beide regeringen kan worden ver
wacht, dat zij in de komende zittin
gen druk op elkaar blijven uitoefenen
met als wapen, dat beide reeds ge
bruiken: het dreigement dat de be
sprekingen afspringen.
Hun meningsverschillen over de vraag
of en hoe de oorlog zal worden ge-
de-escaleerd, worden verscherpt door
het feit. dat elk van de partijen een
drie fronten-strategie volgt, welke in
coördinatie met hun politieke en mi
litaire operaties in Zuid-Viëtnam de
loop van de Parijse onderhandelin
gen bepaalt.
A merikaanse autoriteiten menen,
dat het Noord-Viëtnam's eerste
doel is te trachten het conflict door
gecoördineerde actie op alle drie de
fronten te winnen door ondermij
ning van de regering van Saigon, door
het aandringen op Amerikaanse con
cessies in Parijs en door het berei
ken van nieuwe militaire overwin
ningen in Viëtnam.
Een tweede Noordviëtnamees doel op
langere termijn zou zijn, om tot een
compromis te komen, waarvoor hun
onderhandelingspositie versterkt kan
worden door eventuele overwinnin
gen in Zuid-Viëtnam.
HARR1MAN
...lange duur...
President Johnson heeft in Washing
ton verklaard, dat Hanoi zijn troepen
in het zuiden beveelt dat zij hun
agressieve pogingen moeten voortzet
ten, om hun onderhandelaren te steu
nen.
Tevens zei Johnson, dat de Ver. Sta
ten op het slagveld niet zullen wor
den verslagen, terwijl öe bwsprekin-
gen voortduren en evenmin een
„overwinning zullen toelaten welke
de onderhandelingen tot een paskwil
zouden maken".
Johnson zei dat het nog steeds niet
duidelijk is, of Hanoi bereid is tot
een spoedige en eervolle vrede.
Minister van Defensie Clark M. Clif
ford verklaarde: „De Noordviëtna-
mezen hebben steeds verklaard dat
het hun bedoeling is. te vechten en
te onderhandelingen en wij moeten
er, zowel fysiek als psychologisch
op voorbereid zijn, hetzelfde te doen.
TAe verklaring van Johnson weerspie
gelt de frusta tie welke zijn on
derhandelaars in Parijs ondervinden
in hun pogingen om over te gaan tot
geheime besprekingen. Ambassa
deur Harriman heeft dit voorgesteld
woensdag jj., maar Thuy verwierp
zijn aanbod.
Thuy heeft tot nu toe de besprekingen
gebruikt als een forum om zijn zaak
voor de wereldopinie te brengen. Hij
beschuldigt de Ver. Staten van
agressie tegen Noord-Viëtnam en
eist staking van alle vijandelijkhe
den tegen zijn land, zonder dat hij
daar van zijn kant enige de-escalatie
tegenover stelde.
Ook heeft hij de regering van Saigon
een marionet van de Ver. Staten ge
noemd. Intussen wijzen de Ameri
kaanse autoriteiten erop, dat de
Noordviëtnamese radio een offensief
voert tegen het bewind van Saigon en
een politieke front-organisatie propa
geert voor de vorming van een nieu
we coalitie regering.
JAe Parijse conferentie heeft tot nu
toe vier zittingen gehad. De vol
gende heeft a.s. maandag plaats.
Terwijl de besprekingen achter geslo
ten deuren plaats hebben, hebben de
zegslieden van beide partijen vrijwel
alles wat er is gezegd openbaar ge
maakt.
Het ziet nog steeds naar een lange lij
densweg uit.
Hans Werner, de schrijver van het
jeugdboek „Mattijs Mooimuziek",
heeft met zijn 35 jaar al een veelbewo
gen leven achter de rug. Na lange on
succesvolle jaren als gymnasiast en
soldaat, ging hij varen op Midden- en
Zuid-Amerika. Na enkele jaren zocht
hij weer de vaste wal op en had in ons
land baantjes als verkoper, reisbureau-
employé en fabrieksarbeider. Na drie
jaar Griekenland, het Midden-Oosten
en vooral ook Israël beleefde hij weer
twee Nederlandse jaren, waarna hij
toch weer aan het reizen sloeg.
In dit veelbewogen en afwisselende
leven heeft Hans Werner toch kans ge
zien om een groot aantal boeken op
zijn naam te brengen en nu is van
hem bij de Uitgeversmaatschappij
„West-Friesland" te Hoorn verschenen
het jeugdboek Mattijs Mooimuziek.
In dit jeugdboek, dat een vlotte ver
teltrant heeft en is gedrukt in een voor
kinderen makkelijk te lezen letter, die
toch niet kinderachtig aandoet, is veel
van de avontuurlijke geest van de
schrijver terug te vinden. Hij plaatst
het kleine manneke Mattijs Mooimu
ziek, die de hoofdrol in zijn boek ver
vult, in een wonderlijk wereldje met
vaak even wonderlijke figuren. Opval
lend is, dat de schrijver er in is ge
slaagd om bijna al zijn figuren een ra
ke typering te geven, die beslist tot de
verbeeldingskracht van de kinderen
spreekt.
Een mooi boek om voor te lezen,
maar ook spannend genoeg voor de
wat oudere jeugd.
Mattijs Mooimuziek, door Hans
Werner, uitgegeven bij de Uitgevers
maatschappij West-Friesland. Prijs
f 5.50.
In het kinderboek „Oom Olifant" ge
schreven door J. P. Martin en uitgege
ven bij de Uitgeversmaatschappij
„West-Friesland" in Hoorn zijn het
vooral de illustraties van Quentin Bla
ke, die ongetwijfeld bijzonder goed tot
de jeugd zullen spreken. Het verhaal
over de geweldige rijke Oom Olifant
vonden wij hier en daar wat te wonder
lijk, maar wat ons al te ongeloofwaar
dig in de oren klinkt, is misschien voor
kinderfantasieën een toch acceptabel
gegeven.
De prijs van dit wel erg mooi uitge
voerde boek is f4.90.
'1