ZIEZO I zaterdag 25 mei 1968 Negergetto's zijn méér i Negergetto's in Amerika. Als het alleen maar wijken waren vol verveloze, wrakke woonkazernes, dan was het niet zo erg. Want met geld en goede wil kan men sloppen slopen en tot tuindorpen herbouwen. Maar negergetto's zijn meer. Als het alleen maar de kleur was van de bewoners dan was het niet zo erg. Want voor het eerst in haar geschiedenis doet (een deel van) de mensheid thans een wanhopige poging om enige verdraagzaamheid te leren. Maar negergetto's zijn meer. Als het alleen maar de armoede was van de verpauperde bewoners, met honderdduizenden teza men gedrukt op enkele vierkante kilometers, dan was het niet zo erg. Want zo groot is de macht van iedere ontwikkelde staat wel geworden dat de overheid armoede kan opheffen. Maar negergetto's zijn meer. Negergetto's zijn de huiduitslag die deze tijd bij zijn geboorte als erfelijke belasting heeft meegekregen van een onmenselijk verleden. Negergetto's zijn de schurft, die het uiterlijk ontsiert van 's werelds meest benijde en meest welvarende staat. Ne gergetto's zijn niet te genezen met enkele voortvarende wetten en sociale maatregelen. Men zal een lange weg moeten gaan, gevuld met wanhoop-brengende teleurstelling. j^"og generaties lang zullen de negergetto's in het land van melk en honing, dat Gods Eigen Land wordt genoemd, een honend bewijs zijn van menselijk onvermogen. De pessimisten zullen in de negergetto's nog lange tijd de bewijzen vinden, dat de mens zichzelf vijandig is en zijn medemens een wolf. De idealisten zullen in de negergetto's nog zeker een mensenleven lang moeten ervaren dat wat in eeuwen werd besmeurd, onmo gelijk in jaren is te reinigen. Straatbeeld. Een jonge neger rijdt in een glimmende Chevro let. Naast hem een knap negermeisje, trots op hem en trots op haar plaats in de auto. Een blanke motorpolitie geeft een teken. Een overvalwagen stopt. In enkele minuten is de glimmende Chevrolet vakkundig gesloopt. Er worden geen verdovende mid delen gevonden. Teleurgesteld rijden de politiemannen weg. De jongen staat bij de puinhoop van de auto. Zijn gezicht verraadt niets. Hij weet: een glimp van protest en de politiemannen had den hem in elkaar getimmerd. De negergetto's in Amerika zijn de grimmige bolwerken van menselijke onmacht. De politiemannen zijn de slecht toegeruste fronttroepen die tegen deze bolwerken worden ingezet. De poli tie moet werken op het wrijfvlak tussen getto en de blanke sa menleving, die het getto verafschuwt, maar in stand houdt. Tel kens faalt de politie. Ver verwijderd van het getto zitten blanken generaals, gouverneurs en anderen, vaak schaars bedeeld met intellect en daardoor zo zelfverzekerd. Zij houden de getto's in stand, met hun stuitende redevoeringen, met hun potsierlijke organisaties, met hun gruwelijke hetze. Als op het wrijfvlak tussen getto en blanke samenleving een vonk wegspringt die een brand veroor zaakt, dan reppen salonmisdadigers zich naar microfoons en krantenredacties om hun ontzetting, hun afkeuring en hun te leurstelling kenbaar te maken. Straatbeeld. In een grauwe straat, onpeilbaar lang. reikbaar breed en zo hoog dat de lucht verdwijnt, pleit een neger van 40 jaar om een spuitje cocaïne. De handelaar weigert, want de neger heeft daarnet met kaarten zijn laatste dollar verspeeld. Als de neger, trillend van wanhoop woedend wordt, komt net zijn 15-jarig dochtertje langs. De handelaar klakt met zijn tong. De koop is gesloten. De neger krijgt zijn spuitje en het meisje gaat gehoorzaam met de handelaar de trap van 87 treden op om in een haveloos kamertje de prijs van de cocaïne te betalen. "Y^/etenschapsmensen hebben er dikke boeken over geschreven. Hun stelling is onaantastbaar bewezen: geen enkel ras is superieur aan een ander. Wie onder bepaalde omstandigheden wordt verwekt en geboren is tot bepaalde prestaties in staat, ongeacht zijn ras. Straatbeeld. In een school in het negergetto van Chicago staat een jonge blanke onderwijzer. Hij is een idealist. Hij poogt de kinderen kennis bij te brengen om hun een betere kans in de samenleving te geven. Geen van de kinderen is geïnteresseerd in de lessen. De jongens roken verstolen een dope-sigaret. De meisjes wapperen met hun minirokjes om de aandacht van de jongens te vangen. De onderwijzer is pas één jaar in het getto. Nog niet lang genoeg om te weten dat geen van de kinderen ooit het schooldiploma zal halen. Nog niet lang genoeg om te weten dat geen van de kinderen ooit aan het getto zal kunnen ontsnappen. In de Verenigde Staten wonen ruim 23 miljoen negers, bijna het dubbele van de bevolking in Nederland. Meer dan de helft van de negers woont in de zuidelijke staten. Daar zijn geen getto's. Het verzet tegen gelijkberechtiging van negers komt in de zuidelijke staten van blanken die meestal maatschappelijk onder de maat zijn gebleven. De kans dat de neger maatschap pelijk als gelijke wordt aanvaard, is in de zuidelijke staten het grootst, omdat daar vele negers de kans om zich te ontwikkelen, met beide handen aangrijpen. Jn Chicago, New York, Pittsburgh, San Francisco, Los Ange les en tientallen andere miljoenensteden van Amerika wo nen ruim tien miljoen negers in getto's. De blanke bevolking is hun minder vijandig dan in de zuidelijke staten en dat maakt de positie van de negers in de getto's zo wanhopig. In de grote steden zouden ook de blanken graag een einde aan de getto's maken. Het probleem is daar echter bijna onoplosbaar. Straatbeeld. Een negervrouw van 45 jaar krijst in een trap portaal waar ratten geen moeite doen zich te verbergen, tegen twaalf kinderen tussen de drie en zestien jaar. Het zijn haar kinderen, van drie verschillende mannen. Zij krijst omdat het buiten regent en de kinderen haar niet met rust laten. Haar dochtertje van zes begint een psalm te zingen. Plotseling verte derd kijkt de moeder toe. Twee jongens nemen de psalm op jazz- ritme over. Na enkele seconden staat het hele gezin op de wrak ke vloer in extase te dansen. Morgen kan zij de huur niet betalen. Vanavond zal zij geen brood kunnen kopen. De kinderen willen niet naar school omdat hun kleren kapot zijn. Maar in gelukkige vervoering laat de vrouw voor haar laatste tien dollar ijs halen. De Amerikanen hebben met getto's hun land ge bouwd. Van alle punten van de aarde zijn vier eeuwen lang mensen naar dit beloofde land gekomen. Zij brachten de cultuur patronen van hun vroegere vaderland mee en zij gingen met landgenoten in afgesloten wijken wonen. Heimwee naar hun ver laten vaderland deed de eerste generaties bij hun landgenoten hokken, maar geleidelijk-aan trokken de kinderen het-wijde land in en ontmoetten buiten hun eigen getto de avonturiers uit am dere getto's. Tezamen maakten zij een nieuwe mens: de Ame rikaan. Zij allen kwamen vrijwillig naar Amerika, behalve de neger, die uit zijn vaderland was ontvoerd omdat de katoen op de vel den in Amerika rijpte en er te weinig werkkrachten waren om de vruchten van dit rijke land te plukken. Deze slavernij heeft de neger in een aparte positie geplaatst. Hij verzette zich soms, maar meestal berustte hij. Deze ver» menging van kolkend verzet en blijmoedige berusting vormt nog steeds de kleur in zijn getto. In tegenstelling tot de andere gesloten wijken bleek het negergetto, ook na de opheltïng van de slavernij, geen uitweg naar het vrije Amerika. De neger is bij de wet gelijk gesteld, maar de samenleving van Gods Eigen Land heeft haar ongeschreven wetten, die niet door een parle ment zijn te breken. Straatbeeld. In Saigon gaat een bataljon Amerikaanse soldaten na drie maanden frontdienst met verlof. Een vriendelijk lachen de Vietnamees houdt een negersoldaat voor een dancing tegen. .Zwarte Amerikaan beter naar andere dancing gaan, in volgen de straat. Mooie meisjes, jong en niet duur". Met de dood als gast, was er aan het front geen verschil merkbaar in het bataljon, maar in Saigon hebben de baatzuchti ge barhouders het maatschappelijk patroon van hun rijke gas ten begrepen en aanvaard. aat ons pogen eerlijk te zijn. De blanken in Amerika hebben 1 gelijk. De dure flats vol keurige mensen zouden door een negerinvasie worden herschapen tot verveloze woonkazernes waar de politie doorlopend vechtersbazen uit elkaar zou moeten slaan of misdadigers zou moeten inrekenen. Dit is geen hoon. Zelfs in het lieve Nederland heeft men in de grote steden bij sanering van achterbuurten ervaren dat slopbe woners niet in staat waren betere behuizing op peil te houden. Straatbeeld. Drie forse blanke politiemannen in New York vechten met een aangeschoten neger die een verkeersongeluk heeft veroorzaakt. Honderden negers stromen toe: „Kijk, die witte moeder-verkrachters weer eens. Met ons, arme zwarten mag iederen maar doen wat hij wil". Een leeg bierflesje ver splintert de ruit van de politiewagen. Het sein tot de rel is ge geven. Dat betekent tijdelijke vrijheid, die door niets mag wor den beperkt. Dus gaat men winkels plunderen. Men steekt hui zen in brand en als de brandweer komt, snijdt men de slangen door. Jn Amerika leven ruim tien miljoen negers in de grote ste den in getto's. Men heeft pas enkele jaren geleden de eerste aarzelende stappen gezet om hen daaruit te bevrijden. Wetten en sociale steun zijn onontbeerlijk, maar niet voldoende. De zwaarste taak zal zijn om de vertrapten van eeuwen een juist beeld te geven van vrijheid. Pas als de maatschappelijke basis is gelegd om dit vrijheidsbegrip aanvaardbaar te maken, zal de Amerikaanse neger Amerikaan kunnen zijn. Zijn kleur zal dan niet meer belangrijk zijn, want door die kleur was hij tot nu toe alleen maar zo gemakkelijk herkenbaar. De Westeuropese pauper had het geluk dat hij onkenbaar de samenleving kon binnenslippen toen hij eenmaal de spelregels had geleerd. De Amerikaanse neger heeft door zijn herkenbaar heid een extra handicap te overwinnen. Dr. Martin Luther King zag dat de weg die uit het negergetto zou voeren, erg lang zal zijn. Hij predikte geweldloosheid, om dat geweld geen doeltreffend middel is als er aan beide zijden zoveel moet worden geleerd. Aan het begin van die lange weg werd Martin Luther King door een blanke vermoord. Gegevens voor deze milieuschilderijen zijn o.cl ontleend aan Rivers of Blood, Years of Darkness" van de Amerikaanse schrijver Robert Conot en aan een reeks van wetenschappelij ke studies in Europa en Amerika gepubliceerd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9