Regering houdt de spanning er in, maar het publiek begrijpt er weinig van MEN1MUMSNELHEID STRUIKELBLOK Shell wil tankers op zee laten overpompen In Geref. Mannenbond wil men vernieuwing Ook nationaal huishoudboekje moet kloppend blijven KOOPfcQ) DRIE VOORBEELDEN VAN GOEDE JEUGDLECTUUR Bezinning op nieuwe vergader en discussie-methodiek Uit de tijd ISRAËL ONTKENT SNEUVELEN 120 MILITAIREN Vakanties voor het volgende schooljaar Werkgevers contra werknemers Recreatie „BUITENOM" OPTELSOM AANGEPAST VOLGEND JAAR TWISTPUNT WEINIG KOOP VERTROUWD KOOP 7^) CHOCOLADEHAGELREPEN VERWIJT ONBEHOORLIJK KOOP VERTROUWD CHOCOLADEHAGELREPEN TOPSNELHEID MOOIE SNELHEID GEEN BEZWAAR NIET GEVRAAGD KOOP VERTROUWD KOOP ^2) CHOCOLADEHAGELREPEN MAANDAG 27 MEI 1968 VURIG EN DUISTER UOONSPEL TTet jaarlijkse loonspel wordt met hartstocht gespeeld. Maar hoe spannend ook, voor het grote publiek is het weinig vermakelijk en nog minder begrijpelijk. Telkens weer zijn het niet de ondernemers die een stokje steken voor een prettige loonsverhoging, maar doet de regering dat. Telkens ook is de argumentatie: Het gaat om de Nederlandse economie; die mag niet in gevaar komen. Menigeen zal dan ogenblikkelijk de vraag stellen: Hoe kan een loonsverho ging de economie van ons land in gevaar brengen als het bedrijf of de bedrijfs tak zelf geen bezwaren ziet en die loonsverhoging dus kan betalen? Ook dit jaar heeft de regering zich in het spel gemengd. Alle arbeids overeenkomsten die in 1968 zijn (of worden) afgesloten, zullen komend jaar zes maanden langer geldig moeten zijn. een tijdperk, waarin de lonen dus onveranderd blijven. De standpunten van de drie par tijen zijn ongeveer als volgt: 1. De regering, goede nota nemend van de raadgevingen van president Zijlstra van De Nederlandsche Bank. vindt dat de loonontwikkeling moet worden getemperd. Gebeurt dit niet. dan komt onze economie volgend jaar in het gevaarlijke „Engelse" vaarwa ter. Loonmaatregelen zijn daarom meer dan ooit geboden. 2. De werkgevers vinden het prettig dat de regering dit jaar de vrijere loonpolitiek ongemoeid laat. Zij vragen zich toch af of de inmiddels aangekon digde loonpauze voor 1969 niet beter aan het eind van het jaar kon worden overwogen, maar delen de zorg van de regering over onze economie. .1. De vakcentrales zijn vierkant te gen het ingrijpen van de regering in de loonontwikkeling. Zij onderscheiden zich duidelijk van de werkgevers in hun kijk op de economische toestand: Het herstel is in volle gang; bijsturen ia niet nodig; wel echte forse maat regelen om de werkloosheid terug te drukken. Waarom maakt de regering zich zo veel zorgen over onze economie? Zeker, de werkgelegenheid in ons land is nog allesbehalve florissant. Maar dat ligt minder aan het verloop van de conjunctuur die nu weer opleeft dan aan ontwikkelingen daarbuiten: Bijvoorbeeld aan de ma chines, die de duurder geworden man kracht vervangen, aan bedrijfstakken die met onfatsoenlijke concurrentie kampen, aan de ontdekking van nieu we energiebronnen (aardgas vervangt kolen), aan bouwprogramma's die worden getemperd door een strak huur beleid en ter voorkoming van overbe lasting van overheidsbegroting en na tionale economie. Die werkloosheid is ook te wijten aan een tekortschietende accommoda tie in probleemgebieden, aan werkne mers die niet willen of kunnen ver huizen naar plaatsen waar volop werk is, aan het ontbreken van de vereiste scholing of kunde bij veel werklozen. Toch hangt het oplossen van het werkgelegenheidsvraagstuk volgens de regering heel nauw samen met haar grootste probleem: Het sluitend ma ken van het „nationale huishoudboek je" (niet te verwarren met dat van de staat): de zogenaamde lopende reke ning van de betalingsbalans Wat is een lopende rekening van de betalingsbalans? Duur gezegd: De optelsom van han delsbalans, dienstenbalans en kapitaal- opbrengstenbalans. Simpel gesteld: Een rekening waarop aan de ene kant staan het geld, dat Nederland uit het buitenland krijgt door verkoop van goederen, van diensten (vervoer, toe risme), en het ter beschikking stellen van kapitaal (rente, dividend, winst). Aan de andere kant van de rekening staan soortgelijke uitgaven van Neder land aan het buitenland. Een overschot op deze rekening bete kent: groei van onze hoeveelheid bui tenlands geld en goud (of: toeneming van onze vorderingen op het buiten land). Een te sterke groei is niet zo prettig (we „verkopen" ons dan blijk baar te goedkoop). Maar een redelijke toeneming van het „appeltje voor de dorst" is nodig om bijvoorbeeld onver wachte schokken op te vangen, de stijgende ontwikkelingshulp te betalen en de groter wordende voorraden te financieren (Nederland importeert grondstoffen en exporteert eindpro- dukten). De laatste jaren sloot het „nationale huishoudboekje" echter met een te kort, en dat is minder goed. Het bete kende dat wij met elkaar meer koch ten dan onze eigen ondernemingen konden produceren. Het gat werd ge stopt met produkten en diensten uit het DEN HAAG Voor de rijksscholen voor voortgezet onderwijs zal de herfst vakantie worden vervroegd naar de week waarin 20 oktober valt. De kerst vakantie begint de zaterdag voor 25 december en duurt zeventien dagen, zodat de leerlingen weer op dinsdag naar school moeten. De paasvakantie duurt elf dagen, valt Eerste Paasdag voor of op 9 april, dan is de eerste vakantiedag Goede Vrijdag. Valt Pasen later, dan begint de vakantie op zaterdag voor de Stille week. De pinkstervakantie om vat de zaterdag voor en de dinsdag na Pinksteren. De zomervakantie begint op zater dag, na de laatste vrijdag in juni en duurt acht weken. Op de maandag na die vakantie begint het nieuwe school jaar. Dit is de vakantieregeling die staatssecretaris mr. J. H. Grosheide (onderwijs en wetenschappen) mede namens minister Lardinois (landbouw) heeft opgesteld. De regeling gaat in per 1 september. Staatssecretaris Gros heide hoopt dat de gemeentelijke en bijzondere scholen voor voortgezet on derwijs de regeling zullen ondernemen. buitenland. Zij werden betaald uit on ze goud- en deviezenpot. Op zich is dit nog niet zo erg. Maar als het verschijnsel chronisch wordt en er geen uitzicht op verbetering is, dan moet de regering wel ingrijpen, al was het slechts om aan devaluatie van de gulden te ontkomen. In die toestand zijn wij volgens haar nu terecht geko men. Hoe is dat precies gegaan? Eind 1963 kreeg de Nederlandse eco nomie een forse loonsverhoging te ver werken. Jarenlang hadden wij onze produkten en diensten te goedkoop aan het buitenland verkocht, er ontstonden spanningen, vooral op de arbeidsmarkt. Kortom het werd hoog tijd voor een „aanpassing" aan het buitenlands loon peil. De jaren daarop gingen de lonen opnieuw, zij het in een langzamer tem po omhoog, maar steeds sterker dan overeenkwam met de groei van de pro- duktie per werknemer. De gevolgen daarvan: 1. De koopkracht van het publiek nam flink toe. Zo zelfs, dat onze fabrieken de vraag uit het binnenland niet meer aan konden en buitenlandse fabrikan ten eraan te pas moesten komen: groeiende import. 2. De loonsverhogingen betekenden voor 't bedrijfsleven hogere kosten, die de exportprijzen omhoog of de winstmarges omlaag deden gaan: De groei van de uitvoer werd hierdoor ge temperd. 3. Het duurder worden van de „man kracht" leidde tot fikse investeringen in arbeid-besparende machines. Vorig jaar bijvoorbeeld investeerde het be drijfsleven voor zes miljard gulden, waartegenover 30.000 mensen hun baan verloren. 4. De voorgaande ontwikkeling werd enigszins geremd door de krimpende winstmarges (mede door een strak prijsbeleid) en de geringe lust van het publiek om een flink deel van de hoge re lonen op de spaarbank te zetten. Het geld bleef hierdoor schaars, de rente derhalve hoog. Op het ogenblik gaat het niet zo slecht met onze buitenlandse handel. In het algemeen groeit de uitvoer sterker dan onze invoer. Maar naar de smaak van onze regering gaat het nog niet goed genoeg. Het (traditione le) tekort op de handelsbalans (van goederen dus) dreigt nog onvoldoende te worden gedekt door overschotten op de diensten- en kapitaalopbreng- stenbalans. Vooral de inkomsten uit toerisme zijn voor ons land nogal te leurstellend. Voor dit jaar vreest de regering nog niet zoveel problemen. Maar komend jaar des te meer. De nieuwe belasting biedt volgens hen onvoldoende compen satie. Afremming van de bestedingen is in het geheel niet nodig. De export en de produktie per werknemer ontwikke len zich gunstig goed. Afremming kan eerder de werkloosheid vergroten en op een later tijdstip door een al te sterk groeien van de export en de in vesteringen tot een nieuwe over spanning van de economie leiden. Het aan banden leggen van de lo nen gaat niet gepaard met een groot scheepse bestrijding van de werkloos heid. Slechts 105 miljoen gulden is be schikbaar, waarmee hooguit 3500 men sen aan de slag kunnen worden gehol pen. De verlangens van regering, werkge vers en werknemers hoe begrijpe lijk ook zijn moeilijk in een compro mis te vatten. Terecht maakt de rege ring zich zorgen over de prijs- en loon ontwikkeling voor komend jaar, die ge makkelijk in een overbesteding kan uitmonden. Het Engelse voorbeeld is afschrikwekkend genoeg om dan tijdig met maatregelen op de proppen te ko men. Eeuwig twistgesprek is alleen dat het bijsturen telkens weer gebeurt door maatregelen, die alleen de loontrekkers treffen. Een beleid dat alle inkomens groepen raakt dus ook de mensen zonder c.a.o. is heel moeilijk te ver wezenlijken. Maar voor de vakbewe ging blijft dit een pijnlijke zaak die niet gemakkelijk aan de leden is te verkopen. Zeker is ook dat de 150 miljoen voor de strijd tegen de werkloosheid weinig zoden aan de dijk zal zetten. Het is echter de vraag of met het half mil jard dat de vakbeweging voorstaat, be tere resultaten te bereiken zijn. Ten minste als dit bedrag op dezelfde wij ze wordt uitgegeven als de 600 miljoen die de regering eerder heeft ingespoten en waarvan de resultaten tot nu toe weinig bemoedigend zijn. Het zal daarom goed zijn na te gaan of de manier van werkloosheidsbestrij ding wel voldoende is afgestemd op het „structurele" karakter van het vraag stuk. Het herstel van de conjuctuur gaat namelijk niet gepaard met dalen de werkloosheidscijfers. Integendeel: De vervanging van mensen door ma chines gaat nog voortdurend door en vraag en aanbod op de arbeidsmarkt lijken naar samenstelling steeds min der op elkaar aan te sluiten. Dit con tact herstellen zal zeker niet eenvou dig zijn. ROTTERDAM De plannen van minister Bakker (Verkeer en Water staat) om op autosnelwegen een minimumsnelheid in te voeren, hebben werk gevers- en werknemersorganisaties in de sector van het vrachtvervoer lijnrecht tegenover elkaar geplaatst. Hoewel de minister denkt aan een minimumsnelheid van zeventig kilometer per uur. kan volgens deskundigen worden verwacht, dat de minister eerst da Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zal vragen een onder zoek in te stellen naar het effect van een bepaalde minimumsnelheid. ADVERTENTIE ADVERTENTIE naar toegevoegde waarde (BTW) zal ongetwijfeld tot prijsverhogingen lei den. Verder zijn er huren en sociale las ten, die omhoog gaan. Zou de regering vrij spel geven, dan zouden deze ver hogingen ongetwijfeld in de lonen wor den gecompenseerd, en meer dan dat. Dit zou naar de mening van de rege ring opnieuw overbesteding en tekor ten op de betalingsbalans tot gevolg hebben. Het land zou zich dan niet eens meer een actieve bestrijding van de werkloosheid kunnen veroorloven. Het is begrijpelijk dat de vakbewe ging met dit ingrijpen niet erg geluk kig is. Zij verwijt de regering en de president van De Nederlandsche Bank zich meer om de betalingsbalans dan om de werkgelegenheid te bekomme ren. In zijn jaarverslag zegt de laatste, dr. J. Zijlstra, echter dat de keuze gaat tussen loonshoogte en werkgelegenheid. Hij wil juist een situatie (als in Enge land) ontwijken, dat hij moet kiezen tussen verbetering van de betalingsba lans en bestrijding van de werkloos heid. Een situatie, waarin hij voor het eerst zou moeten kiezen. Een land als Duitsland heeft het met dit probleem gemakkelijk. Het beschikt over een enorme goud- en deviezen voorraad, waardoor de overheid flinke koopkrachtinjecties kan toedienen. In ons land zou het aanspreken van de de viezenpot zoals is voorgesteld door de vakbeweging slechts het oplaaien van de overbesteding tot gevolg hebben zo meent dr. Zijlstra. De vakcentrales zeggen verder: Het is onbehoorlijk de bestedings- bepreking geheel op de loontrekkers af te wentelen. Zij voorzien hierdoor een groei van andere inkomens: de winsten bijvoorbeeld. De belastingverlaging LONDEN Badplaatsen in Enge land en het ministerie van handel maken zich ongerust over een plan va de Shell, die in volle zee ruwe olie uit reuzentankers in kleinere schepen wil overpompen. Volgende week worden er vragen over gesteld in het Lagerhuis. De Shell denkt met dit nieuwe plan in de komende drie jaar 200 tot 300 miljoen gulden te besparen. De voorbereiding ervan heeft enige jaren geduurd. Met de bevuiling vorig jaar van dc stranden in ZW-Engeland door de ramp met de Torrey Canyon nog vers in het geheugen, slaan allerlei badplaatsen alarm. Vooral in Lyme Regis zit men in spanning want voor de kust van de ze badplaats in het zuidwesten, buiten de drie mijlszone, begint donderdag de eerste overpomping. Een deel der lading van de Macoma van 207.000 ton wordt dan overgepompt in een kleiner schip dit zal ongeveer 10 uur in beslag nemen. De Macoma zet daarna de reis voort naar Rotter dam. Doel van dit plan is met volle reu zentankers te kunnen varen, terwijl de havens in Engeland en op het vasteland nog te ondiep zijn om deze schepen met hun volle tanks te ontvangen. Het overpompen op zee, waar vijf plaatsen voor zijn uitgekozen iond de Britse kust, voorkomt dat er gevaren moet worden met tankers die niet vol zijn. Shell meent het risico dat er altijd bij overpompen in volle zee blijft be staan, tot een aanvaardbaar minimum te kunnen terugbrengen. Enorme zak ken van rubber moesten voorkomen dat er zich aanvaringen voordoen en er is een systeem ontwikkeld om de pompen onmiddellijk af te sluiten zodra de pij pen barsten. Er zijn nog allerlei ande re voorzorgsmaatregelen getroffen. Deeds eerder hebben wy de pocket- uitgaven van de A.P.-jeugdserie over de reus „Bonnevu" met veel waardering besproken. Deze goedmoe dige figuur is door A. D. Hlldebrand tot een voor de jeugd van 8 jaar en ouder bijna als echt aanvaarde werke lijkheid gemaakt en het is dan ook geen wonder, dat deze serie bijzonder veel succes heeft. Persoonlijk zijn wij echter voor jeugd boeken niet zo dol op pocket-uitgaven, hetgeen wij in een vorige recensie ook al eens tot uitdrukking hebben ge bracht. Nu heeft „De Arbeiderspers" „De reuzenauto van Bonnevu" het le venslicht doen zien in een stevige band en met prachtig verzrogde illustraties van Alfons van Heusden. Alle bekende figuren als de burgemeester en Kat ja, Honderden leden van Gereformeerde Mannenverenigingen zijn vrijdag en za terdag in Apeldoorn bijeen geweest, vrijdag om de huishoudelijke vergadering en toneeluitvoering in het gebouw „Sion" mee te maken en zaterdag om de 46e bondsdag van de Bond van Gereformeerde Mannenverenigingen in Ne derland in de Brinklaankerk bij te wonen. De bondsvoorzitter, drs. A. I. Koffe- man sprak zaterdagmorgei in zijn openingswoord op deze bondsdag over „Rust in de onrust". Er gaat een golf van ontevredenheid door de wereld. De strijd in Vietnam houdt de hele wereld in zijn greep en de ontwikkelingsvolkeren zijn in beroering. Ook is er onrust op sociaal terrein en ontevredenheid over het regeringsbeleid in ons land en in het buitenland. In de kerken worden aller lei nieuwe inzichten openbaar en dit alles brengt een enorme spanning. De wereld en de kerk zijn in beweging en de kerk kent een toenemende spanning wegens het uitblijven van haar Bruidegom. Daarom waarschuwde ds. Koffe- man voor een angstpsychose, die het gebed van de bruidskerk kan belemmeren. De kerk verwacht de wederkomst van Christus en moet in dit wachten actief zijn. De kerkleden moeten elkaar stimuleren om beter hun roeping te verstaan en hun opdracht te vervullen. Rust vindt men alleen als men opziet naar boven, vanwaar Christus wederkomen zal. Hij regeert de wereld en heeft alles in Zijn hand en daarom kunnen wij aldus ds. Koffeman voortgaan zonder ze nuwachtig of paniekerig te worden. De Bondssecretaris, de heer P. Hoge- weg uit Ernielo, wierp een blik in het verleden, het heden en de toekomst van de Bond. Sinds de oprichting van de Bond is het aantal aangesloten vere nigingen en 't totale aantal leden steeds toegenomen tot 1962, toen er 532 vere nigingen met 11.700 leden waren. Daar na is het ledental steeds verder gedaald en thans zijn er nog maar 380 vereni gingen met 7.200 leden bij de Bond aan gesloten. C&er deze gang van zaken maakt het bondsbestuur zich reeds jarenlang on gerust en er zijn reeds vele sugesties gedaan om tot vernieuwing en verfris sing van het werk te komen. Ook is er door het bondsbestuur steeds aandrang uitgeoefend op de leden om meer pro paganda te maken. Dit alles heeft ech ter geen resultaat opgeleverd. Het bondsbestuur heeft zich daarna gewend tot de gereformeerde predikanten om inlichtingen over de stand van het gees telijk leven in hun gemeenten. Van de 600 antwoorden waren er ongeveer 500 bruikbaar en daaruit bleek, dat er on geveer 150 gereformeerde mannen verenigingen niet bij de bond zijn aan gesloten. Wel zijn er in vele gemeen ten bijbelkringen en jong-volwassenen- clubs. De mannenverenigingen schijnen niet meer in de belangstelling te staan en men voelt algemeer. meer voor een bij belkring. De heer Hogeweg meende echter, dat bijbelkringen wel een heel erg labiel bestaan hebben en vaak na enkele jaren weer verdwijnen. Mannen verenigingen zijn veel stabieler door hun vaste besturen en hun schetsen. Een aantal predikanten meende, dat de mannenverenigingen uit de tijd zijn en dat men beter cursussen kan hou den met deskundige sprekers. Ook werd meer contact met christelijk-gerefor- meerden en hervormden aanbevolen en één van de predikanten bleek zelfs van mening, dat de Generale Synode der -Gereformeerde Kerken zich beter met de nood van de mannenbond had kunnen bezig houden dan met „Assen". Sommigen blijken niet meer als man nen apart te willen vergaderen en an deren hebben bezwaren tegen de ouder wetse methoden van tal van verenigin gen, die bijv. het lezen van lange notu len met uitvoerige verslagen van de vorige vergadering nog in ere houden. Vaak Worden alle leden verplicht een inleiding te leveren, ongeacht of ze hiertoe in staat zijn. De bondssecretaris gaf op grond van dit alles het advies: Probeer van el ke vergadering iets nieuws te maken. Hij deed hiervoor acht mogelijkheden aan de hand: bespreking in discussie groepen, samen met de vrouwen verga deren, een spreker van buiten laten op treden, een forum vragen laten beant woorden, twee sprekers met tegenover gestelde mening laten optreden, een week van tevoren vragen aan de le den voorleggen, waarover zij enkele mi nuten het woord moeten voeren, iemand over zijn dagelijkse werk laten vertel len enz. Om dit in praktijk te brengen is het nodig dat het bestuur vroegtijdig de no dige voorbereidingen treft. In ieder ge val meende de heer Hogeweg er op te moeten aandringen iets te doen om de mannenvereniging weer in de belang stelling te krijgen. Ds. G. Kerssies uit Oud-Loosdrecht sprak in de middagvergadering over „Kerk en Recreatie". Door de toegeno men vrije tijd en de mogelijkheid zich sneller voort te bewegen, is de behoef te en de gelegenheid tot recreatie steeds groter geworden, maar de kerk, die hierbij eigenlijk voorop zou moeten lo pen, loopt steeds vijfentwintig jaar achteraan. Ook de kerk merkt echter terdege, dat de gemeente mobiel geworden is en dat de structuur van de kerk verouderd is geraakt. Vele gemeenteleden wonen, werken en recreëren op drie verschil lende plaatsen en de kerkeraden verlie zen daardoor het contact met de kerkle den. De overheid zorgt weliswaar voor prachtige recreatie-gelegenheden, maar houdt geen rekening met de problemen, waarmee de kerk te worstelen heeft. Ds. Kerssies meende, dat de Gerefor meerde Kerken ten opzichte van de geestelijke verzorging In de recreatie gebieden meer met anderen samen moet doen. De mobiele gemeente wordt steeds groter en de predikanten kunnen alleen de pastorale zorg hiervoor niet voldoende behartigen. Daarom zou er volgens ds. Kerssies een „recreatie- ouderling" nodig zijn als een katalysa tor om de gelovigen te leren het ambt aller gelovigen beter te verstaan. de reuzenzuster van de reus. zijn weer aanwezig en het boek besluit met het voorval van de rovers van de beren- baan, die nu geen rovers meer willen zijn, waarna Katje weer eitjes gaat bakken. Liefst negentig gebakken eitjes per reus en daarmee moeten zij hopen- lijk weer krachten opdoen voor weer nieuwe avonturen, die wij met span ning tegemoet zien. De kinderen van de Berghoeve. Een mooi en zuiver kinderboek, dat in Oostenrijk reeds lang bekend is was door Nienke Clee in het Nederlands vertaald en onder de titel „De kinderen van de Berghoeve" door de Uitgevers maatschappij „West-Friesland" te Hoorn op de markt gebracht. Hoog op de berg is het weerkundig station gebouwd, waar de oude Peter Maylechner woont, die door zijn fa milie in het dal als een zonderling wordt beschouwd, maar door zijn klein zoon Herman in stilte wordt vereerd. Heel graag zou hij in de berghut willen slapen als de wind daar buiten huilt en om overdag bergkristallen te zoeken, waarover hij beneden in het dal alleen maar kan spreken met zijn kleine vriendin Marietje. Toch komt voor Herman eens de dag dat hij zijn verlangen niet meer kan bedwingen, later gevolgd door nog meer uitstapjes naar zijn grootvader, tot hij later inderdaad zijn opvolger wordt. De gevoelige illustraties in dit boek werden verzorgd door Reintje Vene- ma en de prijs is f 4.90. Tussen drie vuren. Een belangrijk jeugdboek, goed voor een gezond inzicht in de bijbelse ge schiedenis en toch spannend verhaald als een groot avontuur, is het boek „Tussen drie vuren" van Clive King, uitgegeven by de Uitgeverij Lemnis- caat te Rotterdam. Ademloos leven zij mee met Nun. de zeeman, die op reis naar Kreta van een Chaldese geleerde leert op de ster ren te varen. Hij doet het eiland Thira aan, waar enige tijd later een vulkaan uitbarsting plaats heeft. In een dag en een nacht zou een deel van Thira onder het zee-oppervlak zijn verdwenen, pre cies zoals Plato dat beschreef over het geheimzinnige Atlantis. Nun, de zeeman heeft nog twee ande re broers. De oudste heer Zayin en de jongste broer Aleph vormen samen met zijn zusje Beth het beroemde Foe- nische schrift, waaruit ons alfabet is ontstaan. De avonturen die zij meemaken zijn vol gevaren. Nun moet op Kreta van ko ning Minos deelnemen aan de levensge vaarlijke stierenspelen; Zayin ontsnapt aan het wilde ruitervolk, terwijl Aleph terugkeert van de Egyptische kopermij nen op de Sinai, waar hij de slaaf werkte. Wanneer hun vaderstad Gebal wordt aangevallen door de grote mogendhe den van die tijd, Egypte, Babyion en Kreta, wenden de drie broers voor hun land het ergste onheil af door hun op gedane vaardigheden en zij leggen daar mee de basis voor de latere grootheid van de Foeniciërs als zeevarende natie. Treffend illustreerde Richard Kenne dy met 50 tekeningen dit boeiende ver haal. De werkgeversorganisaties (E.V.O., N.O.B.-Wegtransport en KNVTO) zijn tegen een minimumsnelheid op dit ogen blik. De werknemersorganisaties (stich ting Les Routiers Européens en de Ne derlandse Bond van Vervoerspersoneel) zijn er vóór. Volgens de werkgevers heeft een groot aantal Nederlandse ondernemin gen, die vrachtwagens in eigendom heb ben, vóór 1 januari 1967 deze wagens laten afstellen, zodat zij volgens EVO niet harder kunnen rijden dan 70 kilo meter per uur. De snelheid van deze wagens werd destijds door de eigenaars beperkt, om tegemoet te komen aan de wensen van de regering. Vóór 1 januari 1967 name lijk gold voor vrachtwagens een maxi mumsnelheid van zestig kilometer per uur. De wagens werden tien kilometer per uur sneller afgesteld, om ze enig» reserve te geven. Na 1 januari 1967 werd de maximum snelheid voor vrachtwagens verhoogd tot tachtig kilometer per uur. „Als de regering nu een minimumsnelheid van zeventig kilometer per uur gaat instel len", aldus de EVO, „dan zullen de af gestelde wagens doorlopend op topsnel heid moeten rijden om de minimum snelheid te kunnen bereiken". „Dat betekent een grotere slijtage en dus een snellere afschrijving. Het zou het bedrijfsleven dus handen vol geld gaan kosten, want het opnieuw afstel len kost per vrachtwagen ongeveer tweeduizend gulden. Het zou logischer zijn. wanneer de regering een over gangsperiode van vijf jaar zou aange- ve, want zowel in Nederland als in Duitsland worden nog steeds vrachtwa gens gemaakt met de beperkte snel heid van zeventig kilometer per uur. Hun bezwaren hebben de werkgevers organisaties kenbaar gemaakt in een telegram aan minister Bakker. Zij ver wijten de minister, dat hij geen overleg met hen heeft gepleegd. De vrachtwagenchauffeurs echter, die dagelijks met hun kolossen op de weg zitten, zien veel voordelen in het invoe ren van een minimum snelheid. In ca feetjes voor chauffeurs langs de auto wegen praten zij erover. Eén van hen, de heer J. Vermetten (59) uit Delft, zegt: „Ik zit al veertig jaar achter het stuur. Per jaar leg ik zo'n vijftigduizend kilometer af. Het ie een duidelijk zaak, dat een minimum snelheid van zeventig kilometer per uur een mooie snelheid is. Een vrachtwa gen neb je dan te allen tijde in de hand als je achter het stuur zit". Vroeger, toen wij niet harder moch ten rijden dan zestig kilometer per uur, wafen wij voor andere automobilisten een gevaar op de weg. Wij reden veel te langzaam. Als alle vrachtwagen chauffeurs nu worden gedwongen ten minste zeventig kilometer per uur te rijden, dan zijn wij voor andere wegge bruikers minder hinderlijke obstakels op de weg". „Omdat wij toch ook niet harder dan tachtig kilometer per uur mogen rijden, kunnen wij bovendien ook gemakkelijk worden gepasseerd door snellere perso nenauto's. Volgens ons is een minimum van zeventig kilometer per uur gemak kelijk te bereiken voor alle vrachtwa gens". De mening van de heer Vermetten wordt gedeeld door de heer H. Koppens, voorzitter van de stichting Routiers Eu ropéens en van de bedrijfsgroep Weg vervoer van de Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel. Deze zegt: „Geen enkele Nederlandse vrachtwagenchauf feur zal bezwaar hebben tegen een mi nimumsnelheid van zeventig kilometer per uur. De meeste wagens rijden die gemiddelde snelheid nu al dagelijks". „In België bevalt het systeem van 'n minimumsnelheid uitstekend. Wij wil len de minister graag helpen bij het realiseren van zijn. plannen. Voor bij zondere transporten, waarbij 'n vracht wagen zeventig kilometer per uur niet kan halen, moet dan maar een onthef fingsregeling komen". „Het is een vreemde zaak, dat de werkgeversorganisaties ons advies niet hebben gevraagd, voordat dat telegram naar de minister werd gestuurd. Over het algemeen werken werkgevers- en werknemersorganisaties goed met el kaar samen. Daarom is het riu zo jam mer, dat wij in deze zaak lijnrecht te genover elkaar staan. Vrachtwagen chauffeurs zijn tenslotte mensen uit de dagelijkse praktijk, die een deskundig advies hadden kunnen geven". ADVERTENTIE TEL AVIV „Een fantastische leugen", aldus heeft een Israëlische militaire woordvoerder gereageerd op het communiqué van de Arabische verzetsorganisatie El Fatah, volgens hetwelk 120 Israëlische militairen zater dag by een schermutseling b(j de Allen- by-brug zouden zjjn gesneuveld. De Israëlische woordvoerder verwees naar het Israëlische communiqué van zaterdag, waarin gezegd wordt dat bij deze schermutseling drie saboteurs van El Fatah werden gedood en enkele ge wond. De Israëlische verliezen bedroe gen één dode en eenTicht gewonde. Verder deelde .de Israëlische woordvoerder mee dat de Israëliërs Jordaans geschut tot zwijgen hebben gebracht, dat zondagochtend Israëlisch gebied beschoot tussen Jericho en het j Beisandal.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7