VIA HET RAD, NAAR HET GROENE BOS „Strafklas" voor tieners in Dordrecht Wandelen in Drente Met de kaart I in de hand I 7% F. W. Raiffeisen 150 jaar geleden geboren Automatisering zal ook autoverkeer beïnvloeden ENKELE TIPS Met de leeuw aan tafel voor het vee Rug naar achteren buigen, hoofd in de nek Toekomstbeeld van prof. F. L. Polak: VEEL DUITSERS •m i i Sociaal bewogen burgemeester, stichter van internationale bankinstelling Natuur in Supersteden it Koffiedik it Schaalvergroting Strafklas Gedetineerden Hvlt&v Beckum Broodvereniging Niet geniaal it Ook in Nederland ZATERDAG I JUNI 1968 A Het Grote Rad rXLOO: zaterdag 13.30 (op het sportterreinschaapscheer- dersfeest. De folkloristische dans groep uit Spier is er ook. De weg erheen: ZwoUe-Hoogeveen-Emmen en dan Exloo, noordelijk van Em- men. Attracties: zwembad, de boswachterijen Exloo en Odoom, een schaapskudde, en in Odoom de pannekoekboerderij ,J)e Hille- chienshoeve" DEVENTER: behalve die ker mis met het reuzenrad ook nog op Eersteen Tweede Pinksterdag: dansen om de Pinksterkroon, bei de dagen vanaf 14 uur. De kronen staan op 't Hoornwerk en op de kruising van de J or denstraat en de Van Deldenstraat. Aan het dansen (meer hossendoen vooral veel kinderen mee. Waarschijnlijk zor gen draaiorgels voor de muziek. De kroon wordt op Tweede Pink steravond verbrand. HAARLEMIn de nacht van 31 mei op 1 juni (Zaterdag)de be kende bloemen-luilakmarkt. De VVV, 023-11100 geeft de verdere inlichtingen. WESTERBORK: Tweede Pink- dag, om 13.30 een bromfietsrace in Elp (Bij Westerbork). De weg er heen Zwolle Hoogeveen Bet- Zen Westerbork. Attracties: het Nederlands Museum van Knip kunst (Eerste Pinksterdag dicht, Tweede dag open), de saksische boerderijen in Orvelte, en noor delijk de bossen van het Zwig- gelterveld en van de boswachterij Hooghalen. ZOUTKAMP: Tweede Pinkster dag, 10-12 uur, show van de ge- pavoiseerde vloot. Tussen 14 en 15 uur wordt de garnalenkoningin op gehaald (de vloot maakt daarvoor een tocht op het Reitdiep). Om 16.00 uur zorgen Mammaloe en Pi- po in het PZVB gebouw voor nog meer pret. Flink de rug naar achteren buigen, hoofd in de nek en dan naar boven kijken. Dat is de beste manier om ook het topje te zien van het reuzenrad .Jupiter IIF\ dat zaterdagmiddag (vier uur) aan zijn eerste luidruchtige om loop begint op de kermis in Deventer. Het gevaarte Is veertig meter hoog, torst 24 gondels en kan per rit 280 pas sagiers verwerken. Het werd gemaakt in Vlodrop, is splinternieuw (dat be tekent dus een wereldprimeur voor Deventer) en wordt alleen in omvang over troffen door het rad der raden 42 meter in het Ween se Prater. Jupiter III vormt het onmiskenbare brug op, tenzij u necht wel een kopje hoogtepunt van de autoroute (250 km) koffie wilt hebben, wat kan als u links die wij in nauwe samenwerking met de aanhoudt. Honderd meter verderop staat provinciale WV in Overijssel voor u rechts hotel De Groene Brug met in elkaar hebben gezet: speciaal voor een grote tuin. de Pinksterdagen. Via een zeer stille met bossen afge- Het is een traject met enkele be- bakende weg volgt (voor wie doorrijdt) kende (en dus drukke) punten, maar ook na zo'n drie en halve kilometer over met een aantal plekjes en plaatsen, een weg met veel bos langszij, hotel An- waar het zelfs de komende dagen rustig zal blijven. De route ziet er in telegram stijl, zo uit: IJsselbrug bij Zwolle, nu richting centrum Zwolle, over de spoor lijn, eerste weg rechts, langs station, i doorrijden en kort daarna bij ANWB- bord „Wijhe" weer de spoorweg over. Van hier naar Windesheim (1) aan de weg naar Wijhe, dat kort daarna (u ziet het al vanuit de verte...met die twee to rentjes) opduikt. Er zijn nu twee mogelijkheden: Met het gezellige veertje in Wijhe de IJssel oversteken en via een smal dijkje doorrijden naar Veessen (restau rant plus terrasje) en Deventer. Niet oversteken, maar de bredere dijk volgen naar Olst en vervolgens in Olst (2), midden in het dorp, de dijk afrijden naar beneden, richting Diepen veen. nink-Pot (5) in Beckum aan de kruising van de wegen Beckum-Boekelo en Hen lo-Haaksbergen. Na eventuele pauze nu doorrijden via Hengelo en Weerselo richting Tubberger) tot het kruispunt Fleringen bij het ANWB bord „Tubber- gen 4 km, Hardenberg 28 km". Hier rechtaf en onmiddellijk weer links af slaan bij het kleine ANWB bordje met rode letters „Tubber'gen". Daarna door rijden tot (500 meter verderop), de Kroe- zeboom (rechts, in het veld) in zicht komt (6). Nu volgen Ootmarsum (7) Hossum en de havezate 't Everlo, (8) dat aan de rand van Rossum wordt aangegeven door een klein bordje (links. Daarna: Tilligte, Lattrop (9), de bergvennen, Til- ligte, Ootmarsum, Vasse, Langeveen, Heemse (10), Ommen en Zwolle. Wie route 2 neemt, passeert eerst een oud kerkje in Olst (links) en duikt daar na de natuur in: bij het (kleine bord je aan de linkerkant van de weg, dat in de richting van Diepenveen wijst. Niet ver van de weg ligt het kasteel Hoen lo (links) achter de bosschages verbor gen. Na Diepenveen volgt Deventer (3) en achttien kilometer verderop is Holten aan de beurt, op de drempel van de Holterberg (druk!) Nu door het dorp heen, en de weg inslaan naar Markelo. Het zal op dit stuk, zeker vrijdagmiddag en de hele zaterdag nogal vol zijn: on ze Duitse gasten. Vlak voor Markelo (4) ligt links het restaurant „In de kop'ren smorre", Kort na Markelo volgt rechts hotel Herikerberg (4). Nu door Goor richting Hengelo (veel bos, veel weilanden) tot vlak voor Delden, waar een blauw ANWB-bord naar Beckum wijst zo'n vier kilometer verderop, en naar Bente- lo. De route erheen blijkt een probleem te zijn: er is een wegomleiding die nau welijks staat aangegeven. Het beste is om bij het eerste bord met „wegomlei ding" door te rijden tot u niet verder kunt dat is bij het gebouw van de Boerenbond en daar eerst rechts, en vervolgens onmiddellijk weer links af te slaan. Daarna doorrijden tot aan een piepklein pijltje. Hier rechtsaf slaan en even daarna (bij een goed verborgen tweede pijltje) rechts aanhouden, de A Het veer over de IJssel in Wijhe ROTTERDAM Over enkele decennia zullen elektronisch bestuurde auto's in de wereld rondrijden met snelheden van 100 tot 500 km. per uur. Zfy zullen aanmerkelijk veiliger zyn, geen schadelijke uitlaatgassen meer verspreiden en bestaan uit duurzame onderdelen die lange tjjd geen service nodig hebben. Tot dit toekomstbeeld kwam prof. dr. Frederik L. Polak tijdens zijn inleiding op de algemene ledenvergadering van de B.O.V.A.G. in Rotterdam. De auto matisering zal volgens hem ingrijpende gevolgen hebben voor de mens. „De wereld staat niet ver meer af van een computertijdperk", zo zei prof. Polak, „waardoor er fabrieken zullen verrij zen zonder dat er arbeiders werken. A Soesterberg: Toni Boltini (zittend ach tergrond) heeft acht jonge leeuwen, die vrij rondlopen tussen de bezoekers van zijn café-restaurant-bar-dancing „Cir cusacademie". Het is nu eenmaal weer anders om met een leeuw aan tafel te kunnen gaan. In de toekomst zal nog slechts 5 procent van de werkende bevolking zijn brood verdienen in de agrarische sector, 10 procent in de industriële sector en ca 85 procent de diensten-sector. „Op dit moment", zo zei prof. Polak, „is de automatisering in de elektronica het sterkst ontwikkeld". Prof. Polak meent dat het autover keer veel sneller zal toenemen dan men thans voorspelt. Reeds in 1980 zal de wereld er in haar algemeenheid heel an ders uitzien dan nu. Er zullen zich zo genaamde supersteden ontwikkelen (met 50 miljoen inwoners en meer), waarbij de binnensteden zullen zijn af gesloten voor alle autoverkeer. Deze rem mende factor voor het particuliere auto verkeer kan volgens prof. Polak worden opgevangen door het zogenaamde „wit te autoplan", auto's voor iedereen die voor 100 procent zijn geprogrammeerd Prof. Polak voorspelt dat ook het ver ticaal stijgen en landen van helikop ters door de auto zal worden overgeno men. Het toekomstige verkeer op auto snelwegen zal, aldus prof. Polak, volko men geautomatiseerd zijn en toepas sing van luchtkussenvoertuigen heeft volgens hem grote mogelijkheden. Hoewel prof. Polak toegaf onmogelijk in het koffiedik van de toekomst te kun nen kijken, gelooft hij dat de benzine als brandstof voor de auto's zijn langste zal de auto van de toekomst rijden op zogenaamde „atoompillen". Een grote tijd heeft gehad. Naar zijn oordeel rol zal volgens de hoogleraar ook het glas blijven spelen, zowel bij de con structie van auto's als bij de bouw van steden. Wat betreft de autobedrijven is prof. Polak van oordeel dat men in deze bran che een aanmerkelijke schaalvergroting zal ondergaan. Het zal van groot belang worden met geautomatiseerde appara tuur te werken. Voorproefjes voor dit toekomstige beeld zijn nu reeds te zien in de vorm van de elektronische benzi nepompen en het automatisch wassen van de auto. Prof. Polak gelooft tenslot te dat in de toekomst de autobedrijven in Nederland het met minder dan 30.000 vakmensen zullen kunnen stellen, wanneer eemaal de automatisering in alle autobedrijven volledig zal zijn door gevoerd. DORDRECHT De politie van Dor drecht zal binnenkort met een aantal ingrijpende maatregelen komen, die verkeersveiligheid zullen moeten be vorderen. Belangrijkste maatregel is het testen van de ogen van alle automobilisten, die hun voertuigen aan de jaarlijkse autokeuring van de Dordtse politie on derwerpen. Hiertoe wordt nauw samen gewerkt met de GG en GD van Dor drecht. Blijkt, dat het gezichtsvermogen van de betrokken automobilist is vermin- ders, dan wordt hij voor een (andere bril naar een oogarts verwezen. De ac tie begint op tien juni en duurt vijf da gen. Verwacht wordt, dat zich zeker twee- tot drieduizend automobilisten aan deze vrijwillige proef zullen onder werpen. Initiatiefnemer van deze voor Neder land unieke actie is de chef van de Dordtse verkeerspolitie, hoofdinspec teur H. G. Heger. Als tweede stap heeft de politie er nu samen met de officier van justitie, be sloten een zogenaamd tiener-procesver baal in te voeren. Het verbaal gaat naar de officier van justitie en die be slist of hij vervolgt met een geldboete dan wel met een verwijzing naar een strafklas van het verkeersinstituut. Be sluit de officier tot het laatste, dan moet de geverbaliseerde tiener zich twee zaterdagen melden en krijgt hij straflessen. Dordrecht had al een soortgelijk sys- Als behalve het weer, ook de brem meezit het is de vraag of ze dan nog in bloei staat zit het met de ANWB- pinksterwandelingen in Drente wel goed Er zijn twee routes uitgezet (12 en 19 km) die beide in Havelte, boven Meppel beginnen bij het mobiele kantoor van de ANWB. Rijksstraatweg NZ 22. Wan delaars zijn hier op 1, 2, of 3 juni wel kom tussen 9 en 1.340 uur. ANWB-leden betalen vijftig cent, niet-leden een gul den. Havelte en omgeving hebben de wandelaar veel te bieden: de Havel- tebeng, de hunebedden, de heidevelden van Holtingerzand en niet te vergeten de schaapskudden. teem met kinderen van twaalf tot zes tien jaar. Daarvan zijn er dit jaar 125 op deze wijze gestraft. Het resultaat was zo goed, dat nu besloten is, naast het jeugdprocesverbaal, een tienerver baal in te voeren. De actie begint za terdag. Derde belangrijke stap is het geven van verkeersonderricht aan gedetineer den in het Huis van Bewaring van Dor drecht. Daarin verblijven delinquenten wier straf varieert van een week tot drie maanden. Om de straftijd van deze mensen toch enigszins te benutten zal hun met in gang van 1 september eenmaal per week verkeersles worden gegeven. Het initiatief voor deze actie kwam van de diercteur van het huis van be waring, de heer J. H. Brouwers. A Stukje van het museum Lös Hoes in Ootmarsum „IETS MINDER BUITENLAN DERS DAN MET PASEN". DAT ZIET DE A.N.V.V. ER IN DE KO MENDE PINKSTERDAGEN VAN KOMEN. VERWACHT WORDT DAT WE VOORAL VEEL DUIT SERS OP BEZOEK ZULLEN KRIJGEN, IN ARNHEM, NUN- SPEET, NIJMEGEN, UTRECHT EN HILVERSUM, VAN WIE ZEER VE LEN DE KAMPEERPLAATSEN GAAN OPZOEKEN. SPECIAAL VOOR KAMPEER DERS STAAT DE KAMPEER- INFORMATIEDIENST VAN DE A.N.W.B. DAG EN NACHT KLAAR (070-81.43.81) EN WORDT OP TWINTIG V.V.V.-KANTOREN IN ONS LAND NAUWKEURIG BIJGE HOUDEN WAAR PLAATS OP DE CAMPINGS IS. DE V.V.V.'s VINDT U IN LEEUWARDEN, GRONIN GEN, HENGELO, APELDOORN, EDE, HAARLEM, DELFT, HOEK VAN HOLLAND, ROTTERDAM, MIDDELBURG, BREDA, EINDHO VEN, ROERMOND, MAASTRICHT EN VENLO. tntnnw .mnunmmtwwvtuwwwwwnuumuumnnmHnunnunttmwwmmmum Heemse c*>V ^Kloosterhaar \iïtht(8) RtiSUPH j Markelo (4) ^.J 2. 3. In Windesheim staat (rechts) het N.H.-kerkje dat eens, als brouwerij deel heeft uitgemaakt van een in 1572 verwoest klooster. De buiten kant is leuk, binnen valt er weinig te zien. Olst aan de rechterkant van de IJssel in een echt stukje Salland: boomgaarden in de buurt, maar ook loofbossen, landhuizen etc. De wa tertoren in het dorp is tevens toren van de katholieke kerk. Vandaar dat kruis er bovenop. Deventer viert dus kermis en wel van zaterdag (16 uur) tot en met zondag 9 juni. Plaats van handeling: de Brink, de Nieuwe Markt en het Grote Kerkhof. „In de kop'ren Smorre" is de naam van het bekende restaurant (wild, pannekoeken) even voor Markelo, links. U eet in de bruidskamer of het vroegere Lös Hoes, waar mensen en dieren in een en dezelfde ruimte leefden. Het is er (nu) allemaal erg knus en gezellig, het zal er met de Pinksterdagen wel druk zijn. Een goede uitwijkmogelijkheid is hotel Herikerberg, even voorbij Markelo, rechts. Hotel Annink-Pot in Beckum is verbouwd en heeft een eenvoudige, maar zeer goede keuken hebben wij ontdekt. Het ligt vlak bij het Kerkveldervoetpad, waar wandelaars zich kiplekker zullen voelen. De heer Pot van het hotel wijst u graag de weg. De Kroezeboom bij Fleringen is de metersdikke eik, waaronder vroe ger in de tijd van de Republiek, de katholieken samen kwamen. Er staat nu een kapelletje. Het is een vriendelijk vredig plekje in een wereld van stilte. Ootmarsum is nog vervuld van vroeger: het stadhuis, het Cremers- en het Drostehuis, de dertiende-eeuwse zandsteenkerk, het museum Lös Hoes, de korenmolen en zo meer. Eén van de mooiste plekjes van Twente. 8. Bij Rossum in de boerschap Volthe stond de havezathe 't Everlo. Het nu nog overgebleven „bouwhuis" is café geworden, 't Everlo ligt ver van elk rumoer en lawaai. Een heerlijk plekje om een pannekoek te eten. 9. Van 't Everlo naar de bergvennen is nogal ingewikkeld. Het beste is om dit te doen: de eerste weg rechts, richting Denekamp inslaan en vervolgens (linksaf, zandweg) richting Tilligte tot bij het kanaal. Hier scherp naar rechts en bij de brug linksaf. Bij het kruispunt waar géén verkeersbord staat, weer rechts aanhouden: Tilligte. Van hier naar links en opnieuw naar rechts richting Lattrop. Achter de Dinkel, kruispunt, links af (het bord met de rode letters „bergvennen" nege ren) en nu door Lattrop rijden tot rechts de Bergvennen weg begint. Deze voert naar de vennen en de wandelpaden van Staatsbosbeheer. 10. Tussen Mariënberg en Heemse loopt de tamelijk nieuwe en nogal onbekende recreatieweg van Staatsbosbeheer: twee picknickplaatsen, veel bos. De weg is smal. Langzaam rijden s.v.p. 5. 6. 7. GEEN ALCOHOL BIJ SNELVERKEERGestOOlïlde Mrdappelffll De Kroezeboom DEN HAAG Grondstoominstalla ges, normaal gebruikt voor het ont smetten van grond in tuinbouwkassen, helpen nu mee om een deel van het nog altijd zeer grote aardappeloverschot op te ruimen. Door stomen kan men de aardappelen geschikt maken voor vee voer, maar de moeilijkheid is dat ons land nog maar weinig vaste stoombe- drijven heeft, zodat het nogal wat geld zou kosten de aardappelen daarheen te brengen. Zo'n grondstoominstallatie echter kan naar de kassen toekomen, en als ze dat kan, heeft het produktschap voor aardappelen geredeneerd, kan ze ook naar de aardappelen toekomen. Het produktschap vroeg de werkgroep vee houderij-onderzoek van de ..provincia le onderzoekcommissie" in Zuid-Hol land, eens een proef te doen. Dat ge beurde, de proef viel gunstig uit en nu kent het produktschap in het Zuid hollands glasdistrict, negen grond- stoominstallaties, die ongeveer de helft van dat bezit hebben vrijgemaakt of kunnen vrijmaken voor de aardappel bewerking. Enkele duizenden tonnen aardappelen zijn inmiddels al gestoomd merendeels in silo's maar ook in aard appelkuilen. In Beek in Limburg heeft het pro duktschap de man gevonden die het octrooi heeft op het in silo of kuil sto men van aardappelen. Het produkt schap betaalt hem nu voor iedere ton op deze wijze gestoomde aardappelen twee kwartjes, zodat de eigenaren of huurders van de stoominstallaties, daar zelf geen kosten aan hebben. Hier en daar worden ook wel aardap pelen op de vrachtauto gestoomd. Daar heeft niemand octrooi op, dus wie het op die manier doet bespaart het pro duktschap die twee kwartjes. De ideeën van de grote pionier Friedrich Wilhelm Raiffeisen hebben zich ver over de grenzen van zijn ge boorteland verbreid. Nog tijdens zijn leven kwamen delegaties uit andere landen kennis nemen van de door hem ontworpen ondernemingsvorm, die ge kenmerkt wordt door een hechte sa menwerking van alle betrokkenen. Dit jaar wordt in vele landen in Europa en daarbuiten herdacht dat Raiffeisen 150 jaar geleden werd gebo ren. Hoogtepunt zal zijn de internatio nale Raiffeisenherdenking op 19 en 20 juni in Frankfurt. In 1845 wordt Raiffeisen op 26-jarige leeftijd benoemd tot burgemeester van Weyerbusch, een kleine plattelandsge meente in het Westerwald, waar hij vanaf de eerste dag geconfronteerd wordt met de behoeftige levensomstan digheden van de mensen die aan zijn ambtelijke zorgen zijn toevertrouwd. Het wordt burgemeester Raiffeisen al snel duidelijk dat de oorzaak van de verpaupering, naast de bodemge steldheid en de klimaatsinvloeden, voor al gezocht moet worden in het ontbre ken van een goed georganiseerd kre dietwezen. De ongehoorde woekerprak- tijken van handelaren en particuliere geldschieters ontnemen de bevolking elke prikkel om tot een hogere levens standaard te komen. De ene boer na de andere wordt have en goed ontno men. In de winter van 1846-1847 teistert, als gevolg van het mislukken van de oogst, de hongersnood Weyerbusch en het gehele Westerwald. Raiffeisen koopt met geleend geld meel, bouwt een bakhuisje en is zo in staat de hon- gerigen te voeden. Ieder betaalt naar draagkracht: de armen weinig, de rij ken meer en de allerarmsten ontvan gen het brood gratis, evenwel met de verplichting het later terug te betalen. De „broodvereniging van Weyer busch" evenals de in zijn latere ge meenten Flammersfeld en Heddesdorf gestichte „weldadigheidsverenigingen", die de aankoop van vee, veevoeder en zaaigranen ten doel hadden, waren nog voornamelijk vormen van directe hulp verlening ter leniging van onmiddel lijke nood. Hulp in de betekenis van liefdadig heid, begreep Raiffeisen, is niet toerei kend om structurele veranderingen aan te brengen. Voor werkelijke sociale en economische vooruitgang is het noodza kelijk dat men op eigen kracht kan drijven zonder afhankelijk te zijn van liefdadigheid. In 1864 werden de weldadigheidsver enigingen omgezet in coöperatieve kre dietverenigingen. De geleidelijke verdie ping van Raiffeisens gedachten over de coöperatie toont aan dat Raiffeisen geen geniale uitvinder was, die plotse ling een idee kreeg, maar een man die zijn ideeën ontwikkelde in de prak tijk. Raiffeisen was geen kamergeleerde: uit de realiteit van het leven putte hij ervaring en zo kan een economische samenwerkingsvorm ontwikkelen die dienstbaar was aan de geestelijke en materiële verheffing van de bevolking. Zijn zakelijk handelen werd geïnspi reerd door zijn grote sociale bewogen heid. Achter zijn levenswerk stond zijn levensovertuiging. De door de evengelische boodschap bezielde Raiffeisen, wist zijn taak daar waar mensen in nood verkeerden, waar mensen geholpen moesten worden, waar mensen in de gelegenheid moes ten worden gesteld zichzelf er weer bo venop te helpen. Het bevorderen van de zelfwerkzaamheid om tot een hoge re levensstandaard te geraken is het doel geweest van de man die dit jaar wordt herdacht. Raiffeisens ideëen hebben ook in gang gevonden in Nederland. Een staatscommissie die in de tachtiger jaren van de vorige eeuw een onder zoek instelde naar de economische crisis in agrarisch Nederland, deed in 1886 in haar rapport de aanbeveling kredietcoöperaties op te richten naar het voorbeeld van Raiffeisen. In 1898 kwamen in ons land de eerste krediet- coöperaties van de grond, die in dat zelfde jaar de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank stichtten: het begin van een hechte bankorganisatie, die thans In de Nederlandse samenleving een belangrijke plaats inneemt. De agrarische kredietverlening vormt nog altijd een specialisatie, maar de Raiffeisenorganisatie is niet louter een agrarische kredietinstelling gebleven. Zij heeft zich ontwikkeld tot een bankinstelling voor de gehele ge meenschap. v *f- <jl F. W. Raiffeisen

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13