VIA HET RAD, NAAR
HET GROENE BOS
„Strafklas" voor tieners
in Dordrecht
Wandelen
in Drente
Met de kaart
I in de hand I
7%
F. W. Raiffeisen 150 jaar geleden geboren
Automatisering zal ook
autoverkeer beïnvloeden
ENKELE TIPS
Met de leeuw
aan tafel
voor het vee
Rug naar achteren buigen, hoofd in de nek
Toekomstbeeld van prof. F. L. Polak:
VEEL DUITSERS
•m
i
i
Sociaal bewogen burgemeester, stichter
van internationale bankinstelling
Natuur in
Supersteden
it Koffiedik
it Schaalvergroting
Strafklas
Gedetineerden
Hvlt&v
Beckum
Broodvereniging
Niet geniaal
it Ook in Nederland
ZATERDAG I JUNI 1968
A Het Grote Rad
rXLOO: zaterdag 13.30 (op het
sportterreinschaapscheer-
dersfeest. De folkloristische dans
groep uit Spier is er ook. De weg
erheen: ZwoUe-Hoogeveen-Emmen
en dan Exloo, noordelijk van Em-
men. Attracties: zwembad, de
boswachterijen Exloo en Odoom,
een schaapskudde, en in Odoom
de pannekoekboerderij ,J)e Hille-
chienshoeve"
DEVENTER: behalve die ker
mis met het reuzenrad ook nog op
Eersteen Tweede Pinksterdag:
dansen om de Pinksterkroon, bei
de dagen vanaf 14 uur. De kronen
staan op 't Hoornwerk en op de
kruising van de J or denstraat en de
Van Deldenstraat. Aan het dansen
(meer hossendoen vooral veel
kinderen mee. Waarschijnlijk zor
gen draaiorgels voor de muziek.
De kroon wordt op Tweede Pink
steravond verbrand.
HAARLEMIn de nacht van 31
mei op 1 juni (Zaterdag)de be
kende bloemen-luilakmarkt. De
VVV, 023-11100 geeft de verdere
inlichtingen.
WESTERBORK: Tweede Pink-
dag, om 13.30 een bromfietsrace in
Elp (Bij Westerbork). De weg er
heen Zwolle Hoogeveen Bet-
Zen Westerbork. Attracties: het
Nederlands Museum van Knip
kunst (Eerste Pinksterdag dicht,
Tweede dag open), de saksische
boerderijen in Orvelte, en noor
delijk de bossen van het Zwig-
gelterveld en van de boswachterij
Hooghalen.
ZOUTKAMP: Tweede Pinkster
dag, 10-12 uur, show van de ge-
pavoiseerde vloot. Tussen 14 en 15
uur wordt de garnalenkoningin op
gehaald (de vloot maakt daarvoor
een tocht op het Reitdiep). Om
16.00 uur zorgen Mammaloe en Pi-
po in het PZVB gebouw voor nog
meer pret.
Flink de rug naar achteren buigen, hoofd in de nek en dan naar boven
kijken. Dat is de beste manier om ook het topje te zien van het reuzenrad
.Jupiter IIF\ dat zaterdagmiddag (vier uur) aan zijn eerste luidruchtige om
loop begint op de kermis in Deventer.
Het gevaarte Is veertig meter hoog, torst 24 gondels en kan per rit 280 pas
sagiers verwerken. Het werd gemaakt in Vlodrop, is splinternieuw (dat be
tekent dus een wereldprimeur voor Deventer) en wordt alleen in omvang over
troffen door het rad der raden 42 meter in het Ween se Prater.
Jupiter III vormt het onmiskenbare brug op, tenzij u necht wel een kopje
hoogtepunt van de autoroute (250 km) koffie wilt hebben, wat kan als u links
die wij in nauwe samenwerking met de aanhoudt. Honderd meter verderop staat
provinciale WV in Overijssel voor u rechts hotel De Groene Brug met
in elkaar hebben gezet: speciaal voor een grote tuin.
de Pinksterdagen. Via een zeer stille met bossen afge-
Het is een traject met enkele be- bakende weg volgt (voor wie doorrijdt)
kende (en dus drukke) punten, maar ook na zo'n drie en halve kilometer over
met een aantal plekjes en plaatsen, een weg met veel bos langszij, hotel An-
waar het zelfs de komende dagen rustig
zal blijven. De route ziet er in telegram
stijl, zo uit: IJsselbrug bij Zwolle, nu
richting centrum Zwolle, over de spoor
lijn, eerste weg rechts, langs station, i
doorrijden en kort daarna bij ANWB-
bord „Wijhe" weer de spoorweg over.
Van hier naar Windesheim (1) aan de
weg naar Wijhe, dat kort daarna (u ziet
het al vanuit de verte...met die twee to
rentjes) opduikt.
Er zijn nu twee mogelijkheden:
Met het gezellige veertje in Wijhe
de IJssel oversteken en via een smal
dijkje doorrijden naar Veessen (restau
rant plus terrasje) en Deventer.
Niet oversteken, maar de bredere
dijk volgen naar Olst en vervolgens in
Olst (2), midden in het dorp, de dijk
afrijden naar beneden, richting Diepen
veen.
nink-Pot (5) in Beckum aan de kruising
van de wegen Beckum-Boekelo en Hen
lo-Haaksbergen. Na eventuele pauze nu
doorrijden via Hengelo en Weerselo
richting Tubberger) tot het kruispunt
Fleringen bij het ANWB bord „Tubber-
gen 4 km, Hardenberg 28 km". Hier
rechtaf en onmiddellijk weer links af
slaan bij het kleine ANWB bordje met
rode letters „Tubber'gen". Daarna door
rijden tot (500 meter verderop), de Kroe-
zeboom (rechts, in het veld) in zicht
komt (6).
Nu volgen Ootmarsum (7) Hossum en
de havezate 't Everlo, (8) dat aan de
rand van Rossum wordt aangegeven
door een klein bordje (links. Daarna:
Tilligte, Lattrop (9), de bergvennen, Til-
ligte, Ootmarsum, Vasse, Langeveen,
Heemse (10), Ommen en Zwolle.
Wie route 2 neemt, passeert eerst een
oud kerkje in Olst (links) en duikt daar
na de natuur in: bij het (kleine bord
je aan de linkerkant van de weg, dat in
de richting van Diepenveen wijst. Niet
ver van de weg ligt het kasteel Hoen
lo (links) achter de bosschages verbor
gen.
Na Diepenveen volgt Deventer (3) en
achttien kilometer verderop is Holten
aan de beurt, op de drempel van de
Holterberg (druk!) Nu door het dorp
heen, en de weg inslaan naar Markelo.
Het zal op dit stuk, zeker vrijdagmiddag
en de hele zaterdag nogal vol zijn: on
ze Duitse gasten.
Vlak voor Markelo (4) ligt links het
restaurant „In de kop'ren smorre",
Kort na Markelo volgt rechts hotel
Herikerberg (4). Nu door Goor richting
Hengelo (veel bos, veel weilanden) tot
vlak voor Delden, waar een blauw
ANWB-bord naar Beckum wijst zo'n
vier kilometer verderop, en naar Bente-
lo.
De route erheen blijkt een probleem
te zijn: er is een wegomleiding die nau
welijks staat aangegeven. Het beste is
om bij het eerste bord met „wegomlei
ding" door te rijden tot u niet verder
kunt dat is bij het gebouw van de
Boerenbond en daar eerst rechts, en
vervolgens onmiddellijk weer links af te
slaan. Daarna doorrijden tot aan een
piepklein pijltje. Hier rechtsaf slaan en
even daarna (bij een goed verborgen
tweede pijltje) rechts aanhouden, de
A Het veer over de IJssel in Wijhe
ROTTERDAM Over enkele decennia zullen elektronisch bestuurde auto's
in de wereld rondrijden met snelheden van 100 tot 500 km. per uur. Zfy zullen
aanmerkelijk veiliger zyn, geen schadelijke uitlaatgassen meer verspreiden en
bestaan uit duurzame onderdelen die lange tjjd geen service nodig hebben.
Tot dit toekomstbeeld kwam prof. dr.
Frederik L. Polak tijdens zijn inleiding
op de algemene ledenvergadering van
de B.O.V.A.G. in Rotterdam. De auto
matisering zal volgens hem ingrijpende
gevolgen hebben voor de mens. „De
wereld staat niet ver meer af van een
computertijdperk", zo zei prof. Polak,
„waardoor er fabrieken zullen verrij
zen zonder dat er arbeiders werken.
A Soesterberg: Toni Boltini (zittend ach
tergrond) heeft acht jonge leeuwen,
die vrij rondlopen tussen de bezoekers
van zijn café-restaurant-bar-dancing „Cir
cusacademie". Het is nu eenmaal weer
anders om met een leeuw aan tafel te
kunnen gaan.
In de toekomst zal nog slechts 5 procent
van de werkende bevolking zijn brood
verdienen in de agrarische sector, 10
procent in de industriële sector en
ca 85 procent de diensten-sector. „Op
dit moment", zo zei prof. Polak, „is de
automatisering in de elektronica het
sterkst ontwikkeld".
Prof. Polak meent dat het autover
keer veel sneller zal toenemen dan men
thans voorspelt. Reeds in 1980 zal de
wereld er in haar algemeenheid heel an
ders uitzien dan nu. Er zullen zich zo
genaamde supersteden ontwikkelen
(met 50 miljoen inwoners en meer),
waarbij de binnensteden zullen zijn af
gesloten voor alle autoverkeer. Deze rem
mende factor voor het particuliere auto
verkeer kan volgens prof. Polak worden
opgevangen door het zogenaamde „wit
te autoplan", auto's voor iedereen die
voor 100 procent zijn geprogrammeerd
Prof. Polak voorspelt dat ook het ver
ticaal stijgen en landen van helikop
ters door de auto zal worden overgeno
men. Het toekomstige verkeer op auto
snelwegen zal, aldus prof. Polak, volko
men geautomatiseerd zijn en toepas
sing van luchtkussenvoertuigen heeft
volgens hem grote mogelijkheden.
Hoewel prof. Polak toegaf onmogelijk
in het koffiedik van de toekomst te kun
nen kijken, gelooft hij dat de benzine
als brandstof voor de auto's zijn langste
zal de auto van de toekomst rijden op
zogenaamde „atoompillen". Een grote
tijd heeft gehad. Naar zijn oordeel
rol zal volgens de hoogleraar ook het
glas blijven spelen, zowel bij de con
structie van auto's als bij de bouw van
steden.
Wat betreft de autobedrijven is prof.
Polak van oordeel dat men in deze bran
che een aanmerkelijke schaalvergroting
zal ondergaan. Het zal van groot belang
worden met geautomatiseerde appara
tuur te werken. Voorproefjes voor dit
toekomstige beeld zijn nu reeds te zien
in de vorm van de elektronische benzi
nepompen en het automatisch wassen
van de auto. Prof. Polak gelooft tenslot
te dat in de toekomst de autobedrijven
in Nederland het met minder dan
30.000 vakmensen zullen kunnen stellen,
wanneer eemaal de automatisering in
alle autobedrijven volledig zal zijn door
gevoerd.
DORDRECHT De politie van Dor
drecht zal binnenkort met een aantal
ingrijpende maatregelen komen, die
verkeersveiligheid zullen moeten be
vorderen.
Belangrijkste maatregel is het testen
van de ogen van alle automobilisten,
die hun voertuigen aan de jaarlijkse
autokeuring van de Dordtse politie on
derwerpen. Hiertoe wordt nauw samen
gewerkt met de GG en GD van Dor
drecht.
Blijkt, dat het gezichtsvermogen van
de betrokken automobilist is vermin-
ders, dan wordt hij voor een (andere
bril naar een oogarts verwezen. De ac
tie begint op tien juni en duurt vijf da
gen. Verwacht wordt, dat zich zeker
twee- tot drieduizend automobilisten
aan deze vrijwillige proef zullen onder
werpen.
Initiatiefnemer van deze voor Neder
land unieke actie is de chef van de
Dordtse verkeerspolitie, hoofdinspec
teur H. G. Heger.
Als tweede stap heeft de politie er nu
samen met de officier van justitie, be
sloten een zogenaamd tiener-procesver
baal in te voeren. Het verbaal gaat
naar de officier van justitie en die be
slist of hij vervolgt met een geldboete
dan wel met een verwijzing naar een
strafklas van het verkeersinstituut. Be
sluit de officier tot het laatste, dan
moet de geverbaliseerde tiener zich
twee zaterdagen melden en krijgt hij
straflessen.
Dordrecht had al een soortgelijk sys-
Als behalve het weer, ook de brem
meezit het is de vraag of ze dan nog
in bloei staat zit het met de ANWB-
pinksterwandelingen in Drente wel goed
Er zijn twee routes uitgezet (12 en 19
km) die beide in Havelte, boven Meppel
beginnen bij het mobiele kantoor van
de ANWB. Rijksstraatweg NZ 22. Wan
delaars zijn hier op 1, 2, of 3 juni wel
kom tussen 9 en 1.340 uur. ANWB-leden
betalen vijftig cent, niet-leden een gul
den. Havelte en omgeving hebben de
wandelaar veel te bieden: de Havel-
tebeng, de hunebedden, de heidevelden
van Holtingerzand en niet te vergeten
de schaapskudden.
teem met kinderen van twaalf tot zes
tien jaar. Daarvan zijn er dit jaar 125
op deze wijze gestraft. Het resultaat
was zo goed, dat nu besloten is, naast
het jeugdprocesverbaal, een tienerver
baal in te voeren. De actie begint za
terdag.
Derde belangrijke stap is het geven
van verkeersonderricht aan gedetineer
den in het Huis van Bewaring van Dor
drecht. Daarin verblijven delinquenten
wier straf varieert van een week tot
drie maanden.
Om de straftijd van deze mensen toch
enigszins te benutten zal hun met in
gang van 1 september eenmaal per
week verkeersles worden gegeven.
Het initiatief voor deze actie kwam
van de diercteur van het huis van be
waring, de heer J. H. Brouwers.
A Stukje van het museum Lös Hoes in
Ootmarsum
„IETS MINDER BUITENLAN
DERS DAN MET PASEN". DAT
ZIET DE A.N.V.V. ER IN DE KO
MENDE PINKSTERDAGEN VAN
KOMEN. VERWACHT WORDT
DAT WE VOORAL VEEL DUIT
SERS OP BEZOEK ZULLEN
KRIJGEN, IN ARNHEM, NUN-
SPEET, NIJMEGEN, UTRECHT EN
HILVERSUM, VAN WIE ZEER VE
LEN DE KAMPEERPLAATSEN
GAAN OPZOEKEN.
SPECIAAL VOOR KAMPEER
DERS STAAT DE KAMPEER-
INFORMATIEDIENST VAN DE
A.N.W.B. DAG EN NACHT KLAAR
(070-81.43.81) EN WORDT OP
TWINTIG V.V.V.-KANTOREN IN
ONS LAND NAUWKEURIG BIJGE
HOUDEN WAAR PLAATS OP DE
CAMPINGS IS. DE V.V.V.'s VINDT
U IN LEEUWARDEN, GRONIN
GEN, HENGELO, APELDOORN,
EDE, HAARLEM, DELFT, HOEK
VAN HOLLAND, ROTTERDAM,
MIDDELBURG, BREDA, EINDHO
VEN, ROERMOND, MAASTRICHT
EN VENLO.
tntnnw .mnunmmtwwvtuwwwwwnuumuumnnmHnunnunttmwwmmmum
Heemse
c*>V
^Kloosterhaar
\iïtht(8)
RtiSUPH
j
Markelo
(4)
^.J
2.
3.
In Windesheim staat (rechts) het N.H.-kerkje dat eens, als brouwerij
deel heeft uitgemaakt van een in 1572 verwoest klooster. De buiten
kant is leuk, binnen valt er weinig te zien.
Olst aan de rechterkant van de IJssel in een echt stukje Salland:
boomgaarden in de buurt, maar ook loofbossen, landhuizen etc. De wa
tertoren in het dorp is tevens toren van de katholieke kerk. Vandaar
dat kruis er bovenop.
Deventer viert dus kermis en wel van zaterdag (16 uur) tot en met
zondag 9 juni. Plaats van handeling: de Brink, de Nieuwe Markt en het
Grote Kerkhof.
„In de kop'ren Smorre" is de naam van het bekende restaurant (wild,
pannekoeken) even voor Markelo, links. U eet in de bruidskamer of
het vroegere Lös Hoes, waar mensen en dieren in een en dezelfde
ruimte leefden. Het is er (nu) allemaal erg knus en gezellig, het zal er
met de Pinksterdagen wel druk zijn. Een goede uitwijkmogelijkheid
is hotel Herikerberg, even voorbij Markelo, rechts.
Hotel Annink-Pot in Beckum is verbouwd en heeft een eenvoudige,
maar zeer goede keuken hebben wij ontdekt. Het ligt vlak bij het
Kerkveldervoetpad, waar wandelaars zich kiplekker zullen voelen. De
heer Pot van het hotel wijst u graag de weg.
De Kroezeboom bij Fleringen is de metersdikke eik, waaronder vroe
ger in de tijd van de Republiek, de katholieken samen kwamen. Er
staat nu een kapelletje. Het is een vriendelijk vredig plekje in een
wereld van stilte.
Ootmarsum is nog vervuld van vroeger: het stadhuis, het Cremers- en
het Drostehuis, de dertiende-eeuwse zandsteenkerk, het museum Lös
Hoes, de korenmolen en zo meer. Eén van de mooiste plekjes van
Twente.
8. Bij Rossum in de boerschap Volthe stond de havezathe 't Everlo. Het
nu nog overgebleven „bouwhuis" is café geworden, 't Everlo ligt ver
van elk rumoer en lawaai. Een heerlijk plekje om een pannekoek te
eten.
9. Van 't Everlo naar de bergvennen is nogal ingewikkeld. Het beste is
om dit te doen: de eerste weg rechts, richting Denekamp inslaan en
vervolgens (linksaf, zandweg) richting Tilligte tot bij het kanaal. Hier
scherp naar rechts en bij de brug linksaf. Bij het kruispunt waar géén
verkeersbord staat, weer rechts aanhouden: Tilligte. Van hier naar
links en opnieuw naar rechts richting Lattrop. Achter de Dinkel,
kruispunt, links af (het bord met de rode letters „bergvennen" nege
ren) en nu door Lattrop rijden tot rechts de Bergvennen weg begint.
Deze voert naar de vennen en de wandelpaden van Staatsbosbeheer.
10. Tussen Mariënberg en Heemse loopt de tamelijk nieuwe en nogal
onbekende recreatieweg van Staatsbosbeheer: twee picknickplaatsen,
veel bos. De weg is smal. Langzaam rijden s.v.p.
5.
6.
7.
GEEN ALCOHOL BIJ SNELVERKEERGestOOlïlde Mrdappelffll
De Kroezeboom
DEN HAAG Grondstoominstalla
ges, normaal gebruikt voor het ont
smetten van grond in tuinbouwkassen,
helpen nu mee om een deel van het nog
altijd zeer grote aardappeloverschot op
te ruimen. Door stomen kan men de
aardappelen geschikt maken voor vee
voer, maar de moeilijkheid is dat ons
land nog maar weinig vaste stoombe-
drijven heeft, zodat het nogal wat geld
zou kosten de aardappelen daarheen
te brengen.
Zo'n grondstoominstallatie echter kan
naar de kassen toekomen, en als ze
dat kan, heeft het produktschap voor
aardappelen geredeneerd, kan ze ook
naar de aardappelen toekomen. Het
produktschap vroeg de werkgroep vee
houderij-onderzoek van de ..provincia
le onderzoekcommissie" in Zuid-Hol
land, eens een proef te doen. Dat ge
beurde, de proef viel gunstig uit en
nu kent het produktschap in het Zuid
hollands glasdistrict, negen grond-
stoominstallaties, die ongeveer de helft
van dat bezit hebben vrijgemaakt of
kunnen vrijmaken voor de aardappel
bewerking. Enkele duizenden tonnen
aardappelen zijn inmiddels al gestoomd
merendeels in silo's maar ook in aard
appelkuilen.
In Beek in Limburg heeft het pro
duktschap de man gevonden die het
octrooi heeft op het in silo of kuil sto
men van aardappelen. Het produkt
schap betaalt hem nu voor iedere ton
op deze wijze gestoomde aardappelen
twee kwartjes, zodat de eigenaren of
huurders van de stoominstallaties, daar
zelf geen kosten aan hebben.
Hier en daar worden ook wel aardap
pelen op de vrachtauto gestoomd. Daar
heeft niemand octrooi op, dus wie het
op die manier doet bespaart het pro
duktschap die twee kwartjes.
De ideeën van de grote pionier
Friedrich Wilhelm Raiffeisen hebben
zich ver over de grenzen van zijn ge
boorteland verbreid. Nog tijdens zijn
leven kwamen delegaties uit andere
landen kennis nemen van de door hem
ontworpen ondernemingsvorm, die ge
kenmerkt wordt door een hechte sa
menwerking van alle betrokkenen.
Dit jaar wordt in vele landen in
Europa en daarbuiten herdacht dat
Raiffeisen 150 jaar geleden werd gebo
ren. Hoogtepunt zal zijn de internatio
nale Raiffeisenherdenking op 19 en
20 juni in Frankfurt.
In 1845 wordt Raiffeisen op 26-jarige
leeftijd benoemd tot burgemeester van
Weyerbusch, een kleine plattelandsge
meente in het Westerwald, waar hij
vanaf de eerste dag geconfronteerd
wordt met de behoeftige levensomstan
digheden van de mensen die aan zijn
ambtelijke zorgen zijn toevertrouwd.
Het wordt burgemeester Raiffeisen
al snel duidelijk dat de oorzaak van
de verpaupering, naast de bodemge
steldheid en de klimaatsinvloeden, voor
al gezocht moet worden in het ontbre
ken van een goed georganiseerd kre
dietwezen. De ongehoorde woekerprak-
tijken van handelaren en particuliere
geldschieters ontnemen de bevolking
elke prikkel om tot een hogere levens
standaard te komen. De ene boer na
de andere wordt have en goed ontno
men.
In de winter van 1846-1847 teistert,
als gevolg van het mislukken van de
oogst, de hongersnood Weyerbusch en
het gehele Westerwald. Raiffeisen
koopt met geleend geld meel, bouwt
een bakhuisje en is zo in staat de hon-
gerigen te voeden. Ieder betaalt naar
draagkracht: de armen weinig, de rij
ken meer en de allerarmsten ontvan
gen het brood gratis, evenwel met de
verplichting het later terug te betalen.
De „broodvereniging van Weyer
busch" evenals de in zijn latere ge
meenten Flammersfeld en Heddesdorf
gestichte „weldadigheidsverenigingen",
die de aankoop van vee, veevoeder en
zaaigranen ten doel hadden, waren nog
voornamelijk vormen van directe hulp
verlening ter leniging van onmiddel
lijke nood.
Hulp in de betekenis van liefdadig
heid, begreep Raiffeisen, is niet toerei
kend om structurele veranderingen aan
te brengen. Voor werkelijke sociale en
economische vooruitgang is het noodza
kelijk dat men op eigen kracht kan
drijven zonder afhankelijk te zijn van
liefdadigheid.
In 1864 werden de weldadigheidsver
enigingen omgezet in coöperatieve kre
dietverenigingen. De geleidelijke verdie
ping van Raiffeisens gedachten over
de coöperatie toont aan dat Raiffeisen
geen geniale uitvinder was, die plotse
ling een idee kreeg, maar een man
die zijn ideeën ontwikkelde in de prak
tijk.
Raiffeisen was geen kamergeleerde:
uit de realiteit van het leven putte hij
ervaring en zo kan een economische
samenwerkingsvorm ontwikkelen die
dienstbaar was aan de geestelijke en
materiële verheffing van de bevolking.
Zijn zakelijk handelen werd geïnspi
reerd door zijn grote sociale bewogen
heid. Achter zijn levenswerk stond zijn
levensovertuiging.
De door de evengelische boodschap
bezielde Raiffeisen, wist zijn taak daar
waar mensen in nood verkeerden, waar
mensen geholpen moesten worden,
waar mensen in de gelegenheid moes
ten worden gesteld zichzelf er weer bo
venop te helpen. Het bevorderen van
de zelfwerkzaamheid om tot een hoge
re levensstandaard te geraken is het
doel geweest van de man die dit jaar
wordt herdacht.
Raiffeisens ideëen hebben ook in
gang gevonden in Nederland. Een
staatscommissie die in de tachtiger
jaren van de vorige eeuw een onder
zoek instelde naar de economische
crisis in agrarisch Nederland, deed in
1886 in haar rapport de aanbeveling
kredietcoöperaties op te richten naar
het voorbeeld van Raiffeisen. In 1898
kwamen in ons land de eerste krediet-
coöperaties van de grond, die in dat
zelfde jaar de Coöperatieve Centrale
Raiffeisen-Bank stichtten: het begin
van een hechte bankorganisatie, die
thans In de Nederlandse samenleving
een belangrijke plaats inneemt.
De agrarische kredietverlening
vormt nog altijd een specialisatie,
maar de Raiffeisenorganisatie is niet
louter een agrarische kredietinstelling
gebleven. Zij heeft zich ontwikkeld tot
een bankinstelling voor de gehele ge
meenschap.
v
*f- <jl
F. W. Raiffeisen