Bombardement met „blokjes" van 2000 kilo Volk krijgt de pers die het verdient Locomotieven bestuurd met radio-seinen Amsterdam makkelijk schoner Betonblokken plonsen gat van Brouwershaven dicht PRISMA7 Onvoldoende middelen voor Rijkswegenfonds winnaressen Veilig verkeer voor Pinksteren Prof. Asselbergs zwaar ziek Levensverhaal van F. Domela Nieuwenhuis Daders van 100 inbraken gepakt Vechtpartij in K.L.M.-toestel |S. BOS - Hoofdstraat 91 - VEENENDAAL - Tel 1 0034 Zojuist verschenen NEDERLANDSE DAGBLAD PERS: van de week HOGE KOSTEN CONCENTRATIES REPUTATIE A.N.W.B.-JAARVERSLAG 1967: TOERISME ZATERDAG I JUNI 1968 UTRECHT In verband met dc te verwachten drukte heeft het Ver bond voor Veilig Verkeer voor de ve le duizenden Nederlanders die dit ex tra lange Pinksterweekeinde te voet, per fiets of gemotoriseerd ontspan ning gaan zoeken, tien „Pinkster"- adviezen opgesteld: 1. Indien u van plan bent tijdens de Pinksterdagen rustige binnenwe gen op te zoeken, bedenk dan dat uw huurman en duizenden anderen ook die wegen zullen beryden. 2. Ga niet onnodig inhalen, maar houdt het tempo aan van het overige verkeer, met name op zogenaamde toeristische routes. 3. Verwacht het onverwachte van vele onervaren automobilisten die ttfdens het Pinksterweekeinde de weg op gaan, maar ook van buiten landers die ons verkeer niet gewend zijn. 4. Erger u niet in files, Houdt vol doende afstand tot uw voorganger: minimaal de helft van uw snelheid in meters. 5. Stoppen op smalle wegen be moeilijkt passeren en veroorzaakt opstoppingen. 6. Waarschuw indien u wilt stop pen het achteropkomende verkeer door enkele malen op het rempe daal te trappen, waardoor uw rem lichten opgloeien. 7. Parkeer op smalle wegen uw auto niet op of in de onmiddellijke nabijheid van kruispunten, waardoor het uitzicht wordt belemmerd. 8. Pas uw snelheid aan daar waar bermtoerisme de weg onrustig maakt. 9. Veel voetgangers en fietsers zijn een dergelijke zondagse drukte niet gewend. Wees daarom bedacht op hun onverwachte gedrag. 10. Houd in een file het achterop komende verkeer maar ook de voor u rijdende auto's steeds in het oog. Van diverse uitgevers ontvingen wij de volgende nieuwe uitgaven: „Sneller zeilen" door Joachim Schuit, een door Jaap A. M. Kramer bewerkt handboek voor zeilers, geïllu streerd met vele foto's en tekeningen („Hollandia" N.V. te Baarn f 24,50). „Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan", door Louis Couperus, een zeer verzorgde herdruk (L. J. Veen te Amsterdam f 14,50) „Toeren door Zeeland", door Hans Krook, een handzaam gidsje in de reeks „Amstel Reisgidsen (Uitg. L. J. Veen te Amsterdam). „Menswaardig sterven", Euthanasie in discussie door Henk J. Meier, een van de twee eerste uitgaven in de serie „Brandnetels", die gewijd is aan con troversiële onderwerpen (Paul Brand te Hilversum f 4,90). ..Hoe spreek ik in Israël?" door E. Keizer Frank, een beknopte gram matica en een handleiding voor de toe rist om zoveel mogelijk in het He breeuws (Ivriet) te kunnen zeggen bij voorkomende gelegenheden (Uitg. J. H. Kok te Kampen f 4,25). „Het Onze Vader" en „De Tien Ge boden", twee nieuwe kleine bijbelboek jes voor de kleuters door Anne de Vries (Uitg. J. H. Kok te Kampen per deel tje f 2,25). A In 1969 zal de Amsterdamse stadsreiniging beschikken over een nieuw vuüverbrandingsbedrijf aan de Papaverweg, aat een capaciteit van 350.000 ton vuil per jaar zal krijgen. Op de foto: links het nieuwe en rechts het oude vuilverbrandingsbedrijf. AMSTERDAM Als het Nederlandse volk een dagbladpers in grote verschei denheid wenst voor het behoud van zyn eigen democratie, dan moet het bereid zün de economische voorwaarden daarvoor te scheppen. Een volk krjjgt niet al leen de regering maar ook de pers die het verdient". Dit zei de voorzitter van de vereniging „De Nederlandse Dagblad Pers" (NDP), mr. C. J. Houwert, tijdens de gisteren gehouden jaarvergadering in het Hilton- hotel te Amsterdam. „De NDP wenst die verscheidenheid te bewaren en ziet de mogelijkheden daartoe. Wij, als ondernemerr,-uitgevers hebben daarin de eerste verantwoordelijkheid. Wij immers zullen het bedrijfsbeleid moeten voeren vol gens onze visie. En verbetering van het economisch klimaat is echter op zeer korte termijn voor alle dagbladen noodzakelijk, voor vele zelfs onontbeerlijk". Mr Houwert waarschuwde dat door het te schrale economische klimaat de werkgelegenheid voor de 15.000 werk nemers in vast dienstverband, van wie het overgrote deel de journalisten en grafische werknemers is gespeciali seerd, wordt bedreigd. Regering en parlement zouden ons een aantal facili- NIJMEGEN Prof. dr. Willem Assel- bergs, als schrijver bekend onder de naam Anton van Duinkerken, is sedert enige maanden ernstig ziek. Hij heeft in een ziekenhuis in Nijmegen eên ope ratie ondergaan, maar zijn toestand gaat geleidelijk achteruit. Gisteren is hij bediend. ADVERTENTIE Mevr. R. Klopper, Troelstraka- de 397, Den Haag: Mej. M. van Grin8ven, Villapark 3. Geldrop; Mevr. H. Ruben, Tilanusstraat 24', Amsterdam: Mevr. Maintz, Wolkammersdreef 58, Maas tricht: Mej. A. van der Meer Mo- lukkenstraat 144, Groningen. Doe óók mee aan het 3 Ster- renspeLWin óók f 100.-.Vraag nw leverancier! Hij weet er alles van! UTRECHT Bij de Nederlandse Spoorwegen zullen binnenkort de eer ste locomotieven met radiografische afstandsbesturing hun intrede doen. Het gaat voorlopig om twee exempla ren, omdat de Spoorwegen het systeem eerst willen beproeven. Dat zal gaan gebeuren in het gebied rondom Am sterdam. De beide locomotieven kun nen worden bediend door het indrukken van knoppen op een gemakkelijk draagbaar zendapparaat. Ze rangeren, heuvelen of laten werktreinen oprijden zonder dat daar iemand aan te pas lijkt te komen. De Spoorwegen menen, dat het rijden van op afstand bestuur de werktreinen, rangeerdelen e.d. aan merkelijk veiliger zal kunnen geschic- den, terwijl bovendien personeelsbe- sparingen mogelijk zijn. Op de locomotief worden twee appa raten aangebracht: één die de ether signalen opvangt en een ander appa raat dat de signalen vertaalt in op drachten aan de locomotief. Door ver schillende codecombinaties, kunnen zes opdrachten aan de locomotief wor den gegeven t.w. vooruit opschakelen, achteruit opschakelen, niet verder op- schakelen, vrijloop, halve kracht rem ming en claxonneren/remmen. Voor een volle kracht remming is het voldoende de tevoren bediende knop los te laten. De apparatuur is ingericht voor een richtingsverkeer, hetgeen wil zeggen dat geen melding kan worden ontvan gen of de opdracht al dan niet is uit gevoerd. Het zenderbereik is één kilo meter. De Nederlandse Spoorwegen hebben een Zweeds systeem gekozen, omdat het goedkoop en eenvoudig was. De vertaler is bij de Spoorwegen ontwik keld, in nauwe samenwerking met de PTT. In de Limburgse mijnen wordt al enige tijd gebruik gemaakt van op af stand bestuurde locomotieven. teiten kunnen verlenen en zij zouden een aantal belemmeringen kunnen weg nemen, aldus de NDP-voorzitter. Mr Houwert memoreerde dat de overheid in januari 1967 de reclame in de televisie van start liet gaan zonder dat de pers aan de exploitatie mocht deelnemen en ook zonder dat er een besluit was gevallen over de schade- compensatie die de pers reeds in 1965 was toegezegd. Tegenover verminder de en in voor de toekomst onzekere in komsten staat de zekerheid dat de re volutionaire ontwikkeling der elektroni ca de informatieverwerking en de hui dige grafische vervaardiging van de krant ingrijpend wijzigt en dus tot in vesteringen en extra kosten leidt. Bo vendien worden de middelen voor fi nanciering voorlopig niet goedkoper. Eveneens is volgens mr Houwert zeker dat in 1968 aan tv-reclame 25 miljoen meer zal worden besteed dan in 1967. Deze economische situatie werkt ook bij de dagbladondernemingen de con centraties in de hand. Echter lang niet elke concentratie heeft het verdwijnen van een krant tot gevolg, vaak zelfs juist het behoud, aldus mr. Houwert. „De verscheidenheid van krante-infor- matie wordt allereerst door het econo misch klimaat bedreigd, want concen traties zijn geen doel op zichzelf maar middelen tot zelfbehoud. Door de gevraagde overheidsfacilitei- ten zouden de dagbladen de gelegen heid krijgen zelf de meer op lange ter mijn werkende maatregelen te nemen, binnen de eigen mogelijkheden van de bedrijfstak. Daarbij wordt met name gedacht aan het geleidelijk op voldoen de peil brengen van de nog steeds te lage abonnementsprijs. Ook de technische omwenteling ver eist studie opdat deze zoveel mogelijk door de uitgevers wordt benut ten be hoeve van een verdere opvoering van de publieke informatie," aldus mr Hou wert. Hij voegde hieraan toe: „Bij dit al les willen wij terdege de gevolgen voor onze medewerkers in het oog houden. Het is niet goed als wij gedwongen zouden zijn hierbij met de botte bijl te hakken". Mr Houwert verklaarde dat de NDP zelf orde op zaken wil stellen: „De NDP wil verlichting maar geen beheer van de overheid. Het Nederlandse dag blad heeft als onafhankelijke informa tiebron een reputatie te verliezen en 'n blijvende taak voor de democratie te vervullen. Ook de NDP heeft zorg voor de verscheidenheid en de kwaliteit der informatie evenals voor goede sociale verhoudingen, maar evenzeer heeft zij te waken voor haar onafhankelijkheid." Mr Houwert waarschuwde dat rege ringssteun aan zwakke ondernemingen alleen de onafhankelijkheid van de kranten ernstige schade zou kunnen be rokkenen. De angst van de regering voor facili teiten, die kennelijk de structurele po sitie van alle dagbladen ten goede ko men, zodat ook*enkele sterke krante- bedrijven daarvan zouden profiteren, achtte hij overbodig, indien men de door de NDP gevraagde faciliteiten zonder achterdocht bestudeert. Met betrekking tot de uitbreiding van de zendtijd voor tv- en radio-reclame merkte mr Houwert nog op: „Het is voor ons als particuliere ondernemin gen uiteraard vernederend de regering nu te moeten vragen de uitbreiding van de reclamezendtijd van het adver terend bedrijfsleven te temporiseren. De overheid had de NDP nooit in deze positie moeten brengen." "JVTa tientallen jaren van voorbereidend werk, is Evert Zandstra gereedge komen met zijn levensverhaal van Fer dinand Domela Nieuwenhuis, de door hem zeer bewonderde „vader van het socialisme in Nederland". Kort na de dood van deze volksleider in 1919, heeft Zandstra toen nog 'n zeer jonge man er bij de dichteres Henriëtte Roland Holst op aangedrongen diens biogra- grafie te schrijven. Door omstandighe den heeft zij dit werk niet kunnen vol tooien en dat was de reden, dat Zand stra het in de oorlogsjaren zelf ter hand nam. Er volgden jaren van noeste vlijt en veel naslagwerk in de archieven en de bibliotheek van het Internationaal In stituut voor Sociale Geschiedenis te Amsterdam, waarin ook het F. Domela Nieuwenhuis-Museum is ondergebracht. Hetresultaat is het lijvige boekwerk „Vrijheid'', dat bij de uitgeverij Contact is verschenen en dat het midden houdt tussen een roman en een biografie. De titel slaat op Nieuwenhuis' niet aflaten de strijd voor de menselijke vreiheid, waarvoor rij met apostolisch vuur tot zijn dood toe heeft gevochten. Op onderhoudende wijze vertelt de schrijver over het leven van deze strijd bare pionier, die in de laatste decen nia van de vorige eeuw de arbeiders klasse uit haar slaafse dommel heeft gewekt. Het boek bevat veel interessan te details over de merkwaardige levens loop van deze zoon van een hoogge leerd luthers predikant, die geboren op Oudejaarsdag 1846 en opgroeiend in het gefortuneerde patriciërsmilieu van zijn stiefmoeder een briljante studen zijn stiefmoeder een briljante student wordt om vervolgens met dit alles te breken en zich geheel te gaan wijden aan de opvoeding tot zelfbewustzijn van de arbeidende bevolking en haar ophef fing uit haar materiële nood. We zijn ook getuige van veel persoon lijk leed in het leven van Domela Nieuwenhuis. Zo zien we hem voor zijn veertigste jaar driemaal weduwnaar worden, waarna hij in zijn verdere le ven niet minder dan vijf van zijn kin deren aan de dood moet afstaan. We zien hoe hij te lijden heeft onder ver guizing en gevangenschap, onder het verlies van vrienden en de breuk met de door hem opgezette beweging door zijn omzwaai naar het anarchisme, en hoe hij tenslotte moet leven van een door bevriende arbeiders gesticht fonds nadat hij zijn kapitaal en niet gering erfdeel stukje voor beetje aan zijn werk heeft opgeofferd. Dit alles is beschreven tegen de ach tergrond van de negentiende-eeuwse toestanden in Nederland, waarin de stem van het ontwakende, vaak armoe de lijdende volk steeds luider klinkt in een wereld van benepen enservatisme en politieke kuiperijen. Evert Zandstra heeft het boek met veel kennis van zaken geschreven, maar hij stelt zich hoegenaamd niet kritisch op tegenover het feit, dat Do mela Nieuwenhuis de arbeiders in de jaren 80 weliswaar heeft wakker ge schud, maar dat hij de laatste twintig jaar van zijn leven onder hen ook veel verwarring heeft gesticht met zijn anar chistische ideeën. En dat is toch 'n punt, waarop hij door andere socialistische volksleiders, als bijvoorbeeld Troelstra. scherp is aangevallen. Er blijft echter een gaaf en bewo gen levensverhaal over, geïllustreerd met veel zeldzame foto's en gereprodu ceerde politieke prenten, manifesten e.d. die de niet onaanzienlijke prijs van f 24,50 mede rechtvaardigen. Bzt. GRONINGEN De politie van Gro ningen heeft in de afgelopen dagen on geveer honderd inbraken en diefstallen opgehelderd. Deze werden in de laat ste maanden gepleegd'in de stad Gro- ningen door minderjarigen. In totaal werden acht jeugdige Groningers aan gehouden van om en nabij de zestien jaar. n Het laatste tweetal liep tegen de lamp bij een poging tot inbraak aan het Bo- terdiep. Een nachtwaker hoorde ru moer en ging er op af. De jeugdige in brekers gingen aan de haal met achter- laring van hun bromfietsen. De brom fietsen werden naar het politiebureau gebracht, waar het tweetal later aan gifte kwam doen van dieftal van hun brommers. Ze werden nader aan de tand gevoeld en dat leverde de oplos sing van 23 inbraken op. A Dit kaartje laat zien hoe het ruim zes kilometer lange tracé van de dam door het Brouwers- havense Gat gaat lo pen. De dikke gebo gen lyn over de twee zandplaten geeft dt al twee jaar geleden gereed gekomen dyt van drie kilometer lengte aan. SCHA REIN DIJ KE Twee 28 meter hoge betonnen torens staan nu al in het Brouwershavense Gat om pas over drie jaar als steunpunten te gaan dienen voor de kabelbaan die nodig is om een sluitgat \an een kilometer breedte te dempen. Die torens zyn er onlangs in één keer neergezet door de reuzenbok ir. G. J. Snip, nadat zij kant en klaar waren afgeleverd door de openlucht-fabriek in Kats op Noord-Beveland. waar ook de onderdelen voor de fameuze Oosterscheldebrug werden gemaakt. De torens werden ook volgens dezelfde methode met voor gespannen betonstukken geconstrueerd. V PRISMA herenhorloge 1) sterk waterdicht horloge met moderne sportband en luxe étui - shockproof - onbreekbare veer edelchroom met stalen bodem 69.- idem met kalender 79.- V P RI SM A dameshorloge 2) sportief model - incabloc shockproof - onbreekbare veer edeldoublé 69.- ADVERTENTIE A Over drie jaar dienen deze twee meter hoge torens als draagpunten voor de kabelbaan die moet helpen een kilometer breed sluitgat te dichten. DEN HAAG De A.N.W.B. vraagt zich in zijn jaarverslag over 1967 af, of ver hoging van de middelen van het Rykswegenfonds naar rato van de groei van het motorvoertuigenpark wel voldoende is om de te verwachten prijsstijgingen en dc te verwachten ontwikkelingen, waardoor uit te voeren werken moderner en groot ser van opzet moeten zijn, en daardoor duurder worden, op te vangen, en de hui dige kwantitatieve achterstand van het Nederlandse wegennet in te lopen. De begroting voor 1968 geeft ten aanzien van de wegenbouw een verruiming te zien die echter, zoals reeds vaak het geval was, veroorzaakt wordt door de noodzakelijke bestrijding van de werkloosheid. Voor de wegen in de werkloosheid- gebieden komt uit een extra-programma nl. f 39,- miljoen beschikbaar. Vroeger diende de versnelling van de wegenbouw als directe bestrijding van de werkloos heid. Dit is nu. door de sterke mechanisatie, niet meer het geval. Versnell' g van de wegenbouw heeft nu de bedoeling stimulerend te wer ken. Over dit laatste is de ANWB zeer verheugd: het houdt de erkenning in, dat een goede en vlotte verkeersafwik keling een voorwaarde is voor het al gemeen economisch welzijn. Het spijt de ANWB slechts dat deze erkenning niet tevens blijkt uit de gevoteerde be dragen voor het Rijkswegenfonds. De ANWB heeft het gevoel dat een vergelijking met de verkeersintensitei ten, zoals de minister van Verkeer en Waterstaat tijdens de behandeling van de begroting in de vaste commissie ge daan heeft, niet opgaat en dat het juis ter is een vergelijking te maken met de totale kilometerprestatie per jaar van het Nederlandse motorvoertuigen - park. En dan blijkt dat de achterstand nog steeds groter wordt, aldus het jaar verslag. Volgens de ANWB ware het te wensen dat zijn mening „de specifieke charme van dorp en entourage wordt door een typisch stedelijke, dominerende bebou wing sterk aangetast" algemeen ge deeld zou worden door gemeentelijke overheden en bouwers. Het is 'n ziens wijze, zo zegt de bond, die geheel en al past in het kader van de tweede no ta Ruimtelijke Ordening, waar gespro ken wordt over een verhouding tussen eengezinswoningen en flatwoningen van 70 tot 30 pet. Op het ogenblik vertoont de verhouding bij de nieuwbouw eerder het omgekeerde beeld. Steeds meer dorpen beginnen, zeer tot eigen schade, de allure te vertonen van klc.ne steden. Deze stedelijke am bities uiten zich in hoogbouw, terwijl daartoe in het landelijk milieu geen dwingende reden aanwezig is. He voordeel, een oppervlaktewinst, die overigens minimaal is, weegt hier beslist niet op tegen de nadelen. Na delen. enerzijds voor de bewoners van die hoogbouw zelf. vooral voor gezin nen met kinderen, anderzijds voor het landschappelijke aspect, aldus de ANWB. Een teleurstellende ervaring noemt de ANWB in zijn jaarverslag de door ons land ingevoerde verhoging van le- geskosten voor paspoorten. De bond zegt dit bij een beschouwing, die ge wijd is aan het toerisme: traditionele zonnegdbieden als Zuid-Frankrijk, Ita lië en Spanje waren zeer gezocht maar aanzienlijk was daarnaast de toene ming van het toeristenverkeer naar Tsjecho-Slowakije, Hongarije en de Balkanlanden. Sommigen hebben hun vakantie doorgebracht in Noordafrikaan se landen hoewel de daar heersende politieke spanningen ongetwijfeld een remmende invloed hebben uitgeoefend op het vreemdelingenverkeer. Ook in 't Nabije Oosten waren spanningen oorzaak van een geringer bezoek aan landen als Egypte en Israël dan nor maliter zou mogen worden verwacht. De afgifte van de internationale reis- en kredietbrief in 1967 steeg tot 312 394 ('66: 274 774). Er werden in het kader van de aan dit ANWB-document ver bonden hulpverlening 1810 motorvoer tuigen na een ongeluk of na een ern stige pech uit vrijwel alle Europese landen gratis gerepatrieerd ('66: 1 646). Tweehonderdvijf personen werden in 1967 door de zorg van de ANWB naar Nederland teruggebracht ('66: 166). In 3 560 gevallen ('66: 2 982) werden soms zeer aanzienlijke kostenreparaties, ta kel- en sleephulp door de ANWB ver goed. In 469 ('66: 319) gevallen wer den auto-onderdelen per vliegtuig na gezonden aan automobilisten, die in het buitenland in moeilijkheden waren ge raakt. De ANWB-radio-oproepdienst via Radio-Luxemburg spoorde in noodge vallen 1 532 ('66: 987) toeristen op. Dat wordt in 1971 een plonspartij van Icv/eiste bij de werkhaven West Repart, niet ver van Scharendijke. Er moet een betonfabriek worden gebouwd om blok ken van een dikke tweeduizend kilo te maken. Zo'n 250.000 stuks zijn er nofig om het water te keren. Dat wordt dan wel drie maanden blokken gooien. Tegelijkertijd moet enkele kilome ters noordelijker in deze zeearm het ne genhonderd meter brede sluitgat in het Springersdiep worden gesloten. Dat gaat heel wat rustiger, namelijk met twaalf kolossale doorlaatcaissons en twee cais sons voor de landhoofden. Beide sluitingsmethoden vormen een waar spektakel ter voorbereiding van de sluiting van de Oosterschelde waar de afmetingen van de werken tenminste het drievoudige van dit karwei be loven te worden. De heer J. van der Ploeg (33), tech nisch ambtenaar eerste klasse van Rijkswaterstaat, vertelde dat men nu in het sluitgat in het zuiden nog bezig is met het aanbrengen van zinkstukken om de bodem over een gemiddelde breedte van driehonderd meter vast te leggen. Het diepste punt 29 meter is in tussen bekleed. Voor de werken in 't noordelijk sluit gat worden de bestekken gereed gemaakt Het gat is nu nog twee kilometer wijd. Van de Goereese oever uit zal het ge leidelijk tot minder dan de helft met een dam worden vernauwd. Tussen beide sluitgaten in ligt al twee jaar een drie kilometer lange zand- arm met asfalt afgedekt. In 1965 begon men ermee door eerst de Middelplaat en het volgend jaar de Kabbelaarsbank op te spuiten. Langzamerhand is het ook tijd ge worden om te denken aan de weg op het land die het einde van de dam door het Brouwershavense Gat moet verbin den met de dijk door de Oosterschelde, waarvan de gereedkoming over tien jaar wordt verwacht. Voor die zogenaamde Danmmenweg worden nu vlak achter de werkhaven van West Repart zanddepots in gereed heid gebracht. Het zand wordt door zuigers uit het Brouwershavense Gat omhoog gebracht, in bakken naar de wal vervoerd en dan door een buislei ding „in het werk" geperst. Tegelijk hiermee worden ten westen van West Repart de smalle duinen ver zwaard over een lengte van zevenhon derd meter. SCHIPHOL Het KLM-lijnvliegtuig met bestemming Rome-Istanbul-Anka- ra, een DC-9 straalmachine met een 40-tal passagiers aan boord, is een half uur na het vertrek van Schiphol boven Duitsland teruggekeerd naar Schiphol, omdat een 28-jarige Turkse deporté in gevecht was geraakt met de purser van het toestel. De Turk eiste zijn pas poort op, dat de purser onder zich wil de houden totdat het vliegtuig Ankara zou hebben bereikt. De vechtpartij speelde zich af in de zg. pantrv" van het toestel, de kleine keuken, die zich tussen passagierscabine en cockpit in bevindt. Geheel in strijd met de indruk, die zijn naam zou kunnen vestigen, weiger de de purser, genaamd Juffermans, de Turk zijn paspoort terug te geven, ook toen deze handtastelijk begon te wor den. Captain P. Vinkenoog uit Santpoort werd om advies gevraagd en ook die was van mening, dat het paspoort voor lopig onder beheer van de purser dien de te blijven. Dit schijnt een gebruike lijke deportatie-procedure te zijn. De Turk sloeg daarop toe en wel met zoveel energie er volharding, dat het in de pantry uitliep op wat men met recht een vrolijke keuken mag noemen. Intus sen hield een ijverige passagier de deur naar de passagierscabine dicht, zodat de overige reizigers weinig of niets van het incident bemerkten. Bij nader inzien zo wordt op Schip hol bij het nakaarten geconcludeerd had de gezagvoerder deze altijd kostba re terugkeer van het vliegtuig naar Schiphol kunnen vermijden, door de Turk zijn zin te geven. De captain had dan radiotelefonisch nog tijdens de vlucht de politie op het vliegveld van Rome via de verkeerstoren kunnen la ten waarschuwen, zodat de lastige Turk aldaar onmogelijk de benen had kunnen nemen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5