Bombardement met
„blokjes" van
2000 kilo
Volk krijgt de pers
die het verdient
Locomotieven bestuurd
met radio-seinen
Amsterdam makkelijk schoner
Betonblokken plonsen gat
van Brouwershaven dicht
PRISMA7
Onvoldoende middelen
voor Rijkswegenfonds
winnaressen
Veilig verkeer
voor
Pinksteren
Prof. Asselbergs
zwaar ziek
Levensverhaal
van F. Domela
Nieuwenhuis
Daders van 100
inbraken gepakt
Vechtpartij in
K.L.M.-toestel
|S.
BOS - Hoofdstraat 91
- VEENENDAAL - Tel
1
0034
Zojuist verschenen
NEDERLANDSE DAGBLAD PERS:
van de week
HOGE KOSTEN
CONCENTRATIES
REPUTATIE
A.N.W.B.-JAARVERSLAG 1967:
TOERISME
ZATERDAG I JUNI 1968
UTRECHT In verband met dc
te verwachten drukte heeft het Ver
bond voor Veilig Verkeer voor de ve
le duizenden Nederlanders die dit ex
tra lange Pinksterweekeinde te voet,
per fiets of gemotoriseerd ontspan
ning gaan zoeken, tien „Pinkster"-
adviezen opgesteld:
1. Indien u van plan bent tijdens
de Pinksterdagen rustige binnenwe
gen op te zoeken, bedenk dan dat uw
huurman en duizenden anderen ook
die wegen zullen beryden.
2. Ga niet onnodig inhalen, maar
houdt het tempo aan van het overige
verkeer, met name op zogenaamde
toeristische routes.
3. Verwacht het onverwachte van
vele onervaren automobilisten die
ttfdens het Pinksterweekeinde de
weg op gaan, maar ook van buiten
landers die ons verkeer niet gewend
zijn.
4. Erger u niet in files, Houdt vol
doende afstand tot uw voorganger:
minimaal de helft van uw snelheid
in meters.
5. Stoppen op smalle wegen be
moeilijkt passeren en veroorzaakt
opstoppingen.
6. Waarschuw indien u wilt stop
pen het achteropkomende verkeer
door enkele malen op het rempe
daal te trappen, waardoor uw rem
lichten opgloeien.
7. Parkeer op smalle wegen uw
auto niet op of in de onmiddellijke
nabijheid van kruispunten, waardoor
het uitzicht wordt belemmerd.
8. Pas uw snelheid aan daar waar
bermtoerisme de weg onrustig maakt.
9. Veel voetgangers en fietsers zijn
een dergelijke zondagse drukte niet
gewend. Wees daarom bedacht op
hun onverwachte gedrag.
10. Houd in een file het achterop
komende verkeer maar ook de voor
u rijdende auto's steeds in het oog.
Van diverse uitgevers ontvingen wij
de volgende nieuwe uitgaven:
„Sneller zeilen" door Joachim
Schuit, een door Jaap A. M. Kramer
bewerkt handboek voor zeilers, geïllu
streerd met vele foto's en tekeningen
(„Hollandia" N.V. te Baarn f 24,50).
„Van oude mensen, de dingen die
voorbijgaan", door Louis Couperus, een
zeer verzorgde herdruk (L. J. Veen te
Amsterdam f 14,50)
„Toeren door Zeeland", door Hans
Krook, een handzaam gidsje in de reeks
„Amstel Reisgidsen (Uitg. L. J. Veen
te Amsterdam).
„Menswaardig sterven", Euthanasie
in discussie door Henk J. Meier, een
van de twee eerste uitgaven in de serie
„Brandnetels", die gewijd is aan con
troversiële onderwerpen (Paul Brand
te Hilversum f 4,90).
..Hoe spreek ik in Israël?" door E.
Keizer Frank, een beknopte gram
matica en een handleiding voor de toe
rist om zoveel mogelijk in het He
breeuws (Ivriet) te kunnen zeggen bij
voorkomende gelegenheden (Uitg. J. H.
Kok te Kampen f 4,25).
„Het Onze Vader" en „De Tien Ge
boden", twee nieuwe kleine bijbelboek
jes voor de kleuters door Anne de Vries
(Uitg. J. H. Kok te Kampen per deel
tje f 2,25).
A In 1969 zal de Amsterdamse stadsreiniging beschikken over een nieuw vuüverbrandingsbedrijf aan de Papaverweg, aat een
capaciteit van 350.000 ton vuil per jaar zal krijgen. Op de foto: links het nieuwe en rechts het oude vuilverbrandingsbedrijf.
AMSTERDAM Als het Nederlandse volk een dagbladpers in grote verschei
denheid wenst voor het behoud van zyn eigen democratie, dan moet het bereid
zün de economische voorwaarden daarvoor te scheppen. Een volk krjjgt niet al
leen de regering maar ook de pers die het verdient".
Dit zei de voorzitter van de vereniging „De Nederlandse Dagblad Pers" (NDP),
mr. C. J. Houwert, tijdens de gisteren gehouden jaarvergadering in het Hilton-
hotel te Amsterdam. „De NDP wenst die verscheidenheid te bewaren en ziet de
mogelijkheden daartoe. Wij, als ondernemerr,-uitgevers hebben daarin de eerste
verantwoordelijkheid. Wij immers zullen het bedrijfsbeleid moeten voeren vol
gens onze visie.
En verbetering van het economisch klimaat is echter op zeer korte termijn voor
alle dagbladen noodzakelijk, voor vele zelfs onontbeerlijk".
Mr Houwert waarschuwde dat door
het te schrale economische klimaat de
werkgelegenheid voor de 15.000 werk
nemers in vast dienstverband, van wie
het overgrote deel de journalisten en
grafische werknemers is gespeciali
seerd, wordt bedreigd. Regering en
parlement zouden ons een aantal facili-
NIJMEGEN Prof. dr. Willem Assel-
bergs, als schrijver bekend onder de
naam Anton van Duinkerken, is sedert
enige maanden ernstig ziek. Hij heeft
in een ziekenhuis in Nijmegen eên ope
ratie ondergaan, maar zijn toestand
gaat geleidelijk achteruit. Gisteren is
hij bediend.
ADVERTENTIE
Mevr. R. Klopper, Troelstraka-
de 397, Den Haag: Mej. M. van
Grin8ven, Villapark 3. Geldrop;
Mevr. H. Ruben, Tilanusstraat
24', Amsterdam: Mevr. Maintz,
Wolkammersdreef 58, Maas
tricht: Mej. A. van der Meer Mo-
lukkenstraat 144, Groningen.
Doe óók mee aan het 3 Ster-
renspeLWin óók f 100.-.Vraag
nw leverancier! Hij weet er
alles van!
UTRECHT Bij de Nederlandse
Spoorwegen zullen binnenkort de eer
ste locomotieven met radiografische
afstandsbesturing hun intrede doen.
Het gaat voorlopig om twee exempla
ren, omdat de Spoorwegen het systeem
eerst willen beproeven. Dat zal gaan
gebeuren in het gebied rondom Am
sterdam. De beide locomotieven kun
nen worden bediend door het indrukken
van knoppen op een gemakkelijk
draagbaar zendapparaat. Ze rangeren,
heuvelen of laten werktreinen oprijden
zonder dat daar iemand aan te pas
lijkt te komen. De Spoorwegen menen,
dat het rijden van op afstand bestuur
de werktreinen, rangeerdelen e.d. aan
merkelijk veiliger zal kunnen geschic-
den, terwijl bovendien personeelsbe-
sparingen mogelijk zijn.
Op de locomotief worden twee appa
raten aangebracht: één die de ether
signalen opvangt en een ander appa
raat dat de signalen vertaalt in op
drachten aan de locomotief. Door ver
schillende codecombinaties, kunnen
zes opdrachten aan de locomotief wor
den gegeven t.w. vooruit opschakelen,
achteruit opschakelen, niet verder op-
schakelen, vrijloop, halve kracht rem
ming en claxonneren/remmen.
Voor een volle kracht remming is
het voldoende de tevoren bediende
knop los te laten.
De apparatuur is ingericht voor een
richtingsverkeer, hetgeen wil zeggen
dat geen melding kan worden ontvan
gen of de opdracht al dan niet is uit
gevoerd. Het zenderbereik is één kilo
meter.
De Nederlandse Spoorwegen hebben
een Zweeds systeem gekozen, omdat
het goedkoop en eenvoudig was. De
vertaler is bij de Spoorwegen ontwik
keld, in nauwe samenwerking met de
PTT.
In de Limburgse mijnen wordt al
enige tijd gebruik gemaakt van op af
stand bestuurde locomotieven.
teiten kunnen verlenen en zij zouden
een aantal belemmeringen kunnen weg
nemen, aldus de NDP-voorzitter.
Mr Houwert memoreerde dat de
overheid in januari 1967 de reclame in
de televisie van start liet gaan zonder
dat de pers aan de exploitatie mocht
deelnemen en ook zonder dat er een
besluit was gevallen over de schade-
compensatie die de pers reeds in 1965
was toegezegd. Tegenover verminder
de en in voor de toekomst onzekere in
komsten staat de zekerheid dat de re
volutionaire ontwikkeling der elektroni
ca de informatieverwerking en de hui
dige grafische vervaardiging van de
krant ingrijpend wijzigt en dus tot in
vesteringen en extra kosten leidt. Bo
vendien worden de middelen voor fi
nanciering voorlopig niet goedkoper.
Eveneens is volgens mr Houwert zeker
dat in 1968 aan tv-reclame 25 miljoen
meer zal worden besteed dan in 1967.
Deze economische situatie werkt ook
bij de dagbladondernemingen de con
centraties in de hand. Echter lang niet
elke concentratie heeft het verdwijnen
van een krant tot gevolg, vaak zelfs
juist het behoud, aldus mr. Houwert.
„De verscheidenheid van krante-infor-
matie wordt allereerst door het econo
misch klimaat bedreigd, want concen
traties zijn geen doel op zichzelf maar
middelen tot zelfbehoud.
Door de gevraagde overheidsfacilitei-
ten zouden de dagbladen de gelegen
heid krijgen zelf de meer op lange ter
mijn werkende maatregelen te nemen,
binnen de eigen mogelijkheden van de
bedrijfstak. Daarbij wordt met name
gedacht aan het geleidelijk op voldoen
de peil brengen van de nog steeds te
lage abonnementsprijs.
Ook de technische omwenteling ver
eist studie opdat deze zoveel mogelijk
door de uitgevers wordt benut ten be
hoeve van een verdere opvoering van
de publieke informatie," aldus mr Hou
wert.
Hij voegde hieraan toe: „Bij dit al
les willen wij terdege de gevolgen voor
onze medewerkers in het oog houden.
Het is niet goed als wij gedwongen
zouden zijn hierbij met de botte bijl te
hakken".
Mr Houwert verklaarde dat de NDP
zelf orde op zaken wil stellen: „De
NDP wil verlichting maar geen beheer
van de overheid. Het Nederlandse dag
blad heeft als onafhankelijke informa
tiebron een reputatie te verliezen en 'n
blijvende taak voor de democratie te
vervullen. Ook de NDP heeft zorg voor
de verscheidenheid en de kwaliteit der
informatie evenals voor goede sociale
verhoudingen, maar evenzeer heeft zij
te waken voor haar onafhankelijkheid."
Mr Houwert waarschuwde dat rege
ringssteun aan zwakke ondernemingen
alleen de onafhankelijkheid van de
kranten ernstige schade zou kunnen be
rokkenen.
De angst van de regering voor facili
teiten, die kennelijk de structurele po
sitie van alle dagbladen ten goede ko
men, zodat ook*enkele sterke krante-
bedrijven daarvan zouden profiteren,
achtte hij overbodig, indien men de
door de NDP gevraagde faciliteiten
zonder achterdocht bestudeert.
Met betrekking tot de uitbreiding van
de zendtijd voor tv- en radio-reclame
merkte mr Houwert nog op: „Het is
voor ons als particuliere ondernemin
gen uiteraard vernederend de regering
nu te moeten vragen de uitbreiding
van de reclamezendtijd van het adver
terend bedrijfsleven te temporiseren.
De overheid had de NDP nooit in deze
positie moeten brengen."
"JVTa tientallen jaren van voorbereidend
werk, is Evert Zandstra gereedge
komen met zijn levensverhaal van Fer
dinand Domela Nieuwenhuis, de door
hem zeer bewonderde „vader van het
socialisme in Nederland". Kort na de
dood van deze volksleider in 1919, heeft
Zandstra toen nog 'n zeer jonge man
er bij de dichteres Henriëtte Roland
Holst op aangedrongen diens biogra-
grafie te schrijven. Door omstandighe
den heeft zij dit werk niet kunnen vol
tooien en dat was de reden, dat Zand
stra het in de oorlogsjaren zelf ter hand
nam.
Er volgden jaren van noeste vlijt en
veel naslagwerk in de archieven en de
bibliotheek van het Internationaal In
stituut voor Sociale Geschiedenis te
Amsterdam, waarin ook het F. Domela
Nieuwenhuis-Museum is ondergebracht.
Hetresultaat is het lijvige boekwerk
„Vrijheid'', dat bij de uitgeverij Contact
is verschenen en dat het midden houdt
tussen een roman en een biografie. De
titel slaat op Nieuwenhuis' niet aflaten
de strijd voor de menselijke vreiheid,
waarvoor rij met apostolisch vuur tot
zijn dood toe heeft gevochten.
Op onderhoudende wijze vertelt de
schrijver over het leven van deze strijd
bare pionier, die in de laatste decen
nia van de vorige eeuw de arbeiders
klasse uit haar slaafse dommel heeft
gewekt. Het boek bevat veel interessan
te details over de merkwaardige levens
loop van deze zoon van een hoogge
leerd luthers predikant, die geboren
op Oudejaarsdag 1846 en opgroeiend in
het gefortuneerde patriciërsmilieu van
zijn stiefmoeder een briljante studen
zijn stiefmoeder een briljante student
wordt om vervolgens met dit alles te
breken en zich geheel te gaan wijden
aan de opvoeding tot zelfbewustzijn van
de arbeidende bevolking en haar ophef
fing uit haar materiële nood.
We zijn ook getuige van veel persoon
lijk leed in het leven van Domela
Nieuwenhuis. Zo zien we hem voor zijn
veertigste jaar driemaal weduwnaar
worden, waarna hij in zijn verdere le
ven niet minder dan vijf van zijn kin
deren aan de dood moet afstaan. We
zien hoe hij te lijden heeft onder ver
guizing en gevangenschap, onder het
verlies van vrienden en de breuk met
de door hem opgezette beweging door
zijn omzwaai naar het anarchisme, en
hoe hij tenslotte moet leven van een
door bevriende arbeiders gesticht fonds
nadat hij zijn kapitaal en niet gering
erfdeel stukje voor beetje aan zijn
werk heeft opgeofferd.
Dit alles is beschreven tegen de ach
tergrond van de negentiende-eeuwse
toestanden in Nederland, waarin de
stem van het ontwakende, vaak armoe
de lijdende volk steeds luider klinkt in
een wereld van benepen enservatisme
en politieke kuiperijen.
Evert Zandstra heeft het boek met
veel kennis van zaken geschreven,
maar hij stelt zich hoegenaamd niet
kritisch op tegenover het feit, dat Do
mela Nieuwenhuis de arbeiders in de
jaren 80 weliswaar heeft wakker ge
schud, maar dat hij de laatste twintig
jaar van zijn leven onder hen ook veel
verwarring heeft gesticht met zijn anar
chistische ideeën. En dat is toch 'n punt,
waarop hij door andere socialistische
volksleiders, als bijvoorbeeld Troelstra.
scherp is aangevallen.
Er blijft echter een gaaf en bewo
gen levensverhaal over, geïllustreerd
met veel zeldzame foto's en gereprodu
ceerde politieke prenten, manifesten e.d.
die de niet onaanzienlijke prijs van
f 24,50 mede rechtvaardigen.
Bzt.
GRONINGEN De politie van Gro
ningen heeft in de afgelopen dagen on
geveer honderd inbraken en diefstallen
opgehelderd. Deze werden in de laat
ste maanden gepleegd'in de stad Gro-
ningen door minderjarigen. In totaal
werden acht jeugdige Groningers aan
gehouden van om en nabij de zestien
jaar. n
Het laatste tweetal liep tegen de lamp
bij een poging tot inbraak aan het Bo-
terdiep. Een nachtwaker hoorde ru
moer en ging er op af. De jeugdige in
brekers gingen aan de haal met achter-
laring van hun bromfietsen. De brom
fietsen werden naar het politiebureau
gebracht, waar het tweetal later aan
gifte kwam doen van dieftal van hun
brommers. Ze werden nader aan de
tand gevoeld en dat leverde de oplos
sing van 23 inbraken op.
A Dit kaartje laat
zien hoe het ruim
zes kilometer lange
tracé van de dam
door het Brouwers-
havense Gat gaat lo
pen. De dikke gebo
gen lyn over de twee
zandplaten geeft dt
al twee jaar geleden
gereed gekomen dyt
van drie kilometer
lengte aan.
SCHA REIN DIJ KE Twee 28 meter hoge betonnen torens staan nu al in het
Brouwershavense Gat om pas over drie jaar als steunpunten te gaan dienen
voor de kabelbaan die nodig is om een sluitgat \an een kilometer breedte te
dempen.
Die torens zyn er onlangs in één keer neergezet door de reuzenbok ir. G. J. Snip,
nadat zij kant en klaar waren afgeleverd door de openlucht-fabriek in Kats op
Noord-Beveland. waar ook de onderdelen voor de fameuze Oosterscheldebrug
werden gemaakt. De torens werden ook volgens dezelfde methode met voor
gespannen betonstukken geconstrueerd.
V
PRISMA herenhorloge
1) sterk waterdicht horloge met moderne sportband
en luxe étui - shockproof - onbreekbare veer
edelchroom met stalen bodem 69.-
idem met kalender 79.-
V
P RI SM A dameshorloge
2) sportief model - incabloc shockproof -
onbreekbare veer edeldoublé 69.-
ADVERTENTIE
A Over drie jaar dienen deze twee meter hoge torens als draagpunten voor de
kabelbaan die moet helpen een kilometer breed sluitgat te dichten.
DEN HAAG De A.N.W.B. vraagt zich in zijn jaarverslag over 1967 af, of ver
hoging van de middelen van het Rykswegenfonds naar rato van de groei van het
motorvoertuigenpark wel voldoende is om de te verwachten prijsstijgingen en dc
te verwachten ontwikkelingen, waardoor uit te voeren werken moderner en groot
ser van opzet moeten zijn, en daardoor duurder worden, op te vangen, en de hui
dige kwantitatieve achterstand van het Nederlandse wegennet in te lopen.
De begroting voor 1968 geeft ten aanzien van de wegenbouw een verruiming
te zien die echter, zoals reeds vaak het geval was, veroorzaakt wordt door de
noodzakelijke bestrijding van de werkloosheid. Voor de wegen in de werkloosheid-
gebieden komt uit een extra-programma nl. f 39,- miljoen beschikbaar. Vroeger
diende de versnelling van de wegenbouw als directe bestrijding van de werkloos
heid. Dit is nu. door de sterke mechanisatie, niet meer het geval.
Versnell' g van de wegenbouw heeft
nu de bedoeling stimulerend te wer
ken. Over dit laatste is de ANWB zeer
verheugd: het houdt de erkenning in,
dat een goede en vlotte verkeersafwik
keling een voorwaarde is voor het al
gemeen economisch welzijn. Het spijt
de ANWB slechts dat deze erkenning
niet tevens blijkt uit de gevoteerde be
dragen voor het Rijkswegenfonds.
De ANWB heeft het gevoel dat een
vergelijking met de verkeersintensitei
ten, zoals de minister van Verkeer en
Waterstaat tijdens de behandeling van
de begroting in de vaste commissie ge
daan heeft, niet opgaat en dat het juis
ter is een vergelijking te maken met
de totale kilometerprestatie per jaar
van het Nederlandse motorvoertuigen -
park. En dan blijkt dat de achterstand
nog steeds groter wordt, aldus het jaar
verslag.
Volgens de ANWB ware het te wensen
dat zijn mening „de specifieke charme
van dorp en entourage wordt door een
typisch stedelijke, dominerende bebou
wing sterk aangetast" algemeen ge
deeld zou worden door gemeentelijke
overheden en bouwers. Het is 'n ziens
wijze, zo zegt de bond, die geheel en
al past in het kader van de tweede no
ta Ruimtelijke Ordening, waar gespro
ken wordt over een verhouding tussen
eengezinswoningen en flatwoningen van
70 tot 30 pet. Op het ogenblik vertoont
de verhouding bij de nieuwbouw eerder
het omgekeerde beeld.
Steeds meer dorpen beginnen, zeer
tot eigen schade, de allure te vertonen
van klc.ne steden. Deze stedelijke am
bities uiten zich in hoogbouw, terwijl
daartoe in het landelijk milieu geen
dwingende reden aanwezig is.
He voordeel, een oppervlaktewinst,
die overigens minimaal is, weegt hier
beslist niet op tegen de nadelen. Na
delen. enerzijds voor de bewoners van
die hoogbouw zelf. vooral voor gezin
nen met kinderen, anderzijds voor het
landschappelijke aspect, aldus de
ANWB.
Een teleurstellende ervaring noemt
de ANWB in zijn jaarverslag de door
ons land ingevoerde verhoging van le-
geskosten voor paspoorten. De bond
zegt dit bij een beschouwing, die ge
wijd is aan het toerisme: traditionele
zonnegdbieden als Zuid-Frankrijk, Ita
lië en Spanje waren zeer gezocht maar
aanzienlijk was daarnaast de toene
ming van het toeristenverkeer naar
Tsjecho-Slowakije, Hongarije en de
Balkanlanden. Sommigen hebben hun
vakantie doorgebracht in Noordafrikaan
se landen hoewel de daar heersende
politieke spanningen ongetwijfeld een
remmende invloed hebben uitgeoefend
op het vreemdelingenverkeer. Ook in 't
Nabije Oosten waren spanningen
oorzaak van een geringer bezoek aan
landen als Egypte en Israël dan nor
maliter zou mogen worden verwacht.
De afgifte van de internationale reis-
en kredietbrief in 1967 steeg tot 312 394
('66: 274 774). Er werden in het kader
van de aan dit ANWB-document ver
bonden hulpverlening 1810 motorvoer
tuigen na een ongeluk of na een ern
stige pech uit vrijwel alle Europese
landen gratis gerepatrieerd ('66: 1 646).
Tweehonderdvijf personen werden in
1967 door de zorg van de ANWB naar
Nederland teruggebracht ('66: 166). In
3 560 gevallen ('66: 2 982) werden soms
zeer aanzienlijke kostenreparaties, ta
kel- en sleephulp door de ANWB ver
goed. In 469 ('66: 319) gevallen wer
den auto-onderdelen per vliegtuig na
gezonden aan automobilisten, die in het
buitenland in moeilijkheden waren ge
raakt. De ANWB-radio-oproepdienst via
Radio-Luxemburg spoorde in noodge
vallen 1 532 ('66: 987) toeristen op.
Dat wordt in 1971 een plonspartij van
Icv/eiste bij de werkhaven West Repart,
niet ver van Scharendijke. Er moet een
betonfabriek worden gebouwd om blok
ken van een dikke tweeduizend kilo te
maken. Zo'n 250.000 stuks zijn er nofig
om het water te keren. Dat wordt dan
wel drie maanden blokken gooien.
Tegelijkertijd moet enkele kilome
ters noordelijker in deze zeearm het ne
genhonderd meter brede sluitgat in het
Springersdiep worden gesloten. Dat gaat
heel wat rustiger, namelijk met twaalf
kolossale doorlaatcaissons en twee cais
sons voor de landhoofden.
Beide sluitingsmethoden vormen een
waar spektakel ter voorbereiding van
de sluiting van de Oosterschelde waar
de afmetingen van de werken tenminste
het drievoudige van dit karwei be
loven te worden.
De heer J. van der Ploeg (33), tech
nisch ambtenaar eerste klasse van
Rijkswaterstaat, vertelde dat men nu in
het sluitgat in het zuiden nog bezig is
met het aanbrengen van zinkstukken om
de bodem over een gemiddelde breedte
van driehonderd meter vast te leggen.
Het diepste punt 29 meter is in
tussen bekleed.
Voor de werken in 't noordelijk sluit
gat worden de bestekken gereed gemaakt
Het gat is nu nog twee kilometer wijd.
Van de Goereese oever uit zal het ge
leidelijk tot minder dan de helft met
een dam worden vernauwd.
Tussen beide sluitgaten in ligt al
twee jaar een drie kilometer lange zand-
arm met asfalt afgedekt. In 1965 begon
men ermee door eerst de Middelplaat
en het volgend jaar de Kabbelaarsbank
op te spuiten.
Langzamerhand is het ook tijd ge
worden om te denken aan de weg op
het land die het einde van de dam door
het Brouwershavense Gat moet verbin
den met de dijk door de Oosterschelde,
waarvan de gereedkoming over tien
jaar wordt verwacht.
Voor die zogenaamde Danmmenweg
worden nu vlak achter de werkhaven
van West Repart zanddepots in gereed
heid gebracht. Het zand wordt door
zuigers uit het Brouwershavense Gat
omhoog gebracht, in bakken naar de
wal vervoerd en dan door een buislei
ding „in het werk" geperst.
Tegelijk hiermee worden ten westen
van West Repart de smalle duinen ver
zwaard over een lengte van zevenhon
derd meter.
SCHIPHOL Het KLM-lijnvliegtuig
met bestemming Rome-Istanbul-Anka-
ra, een DC-9 straalmachine met een
40-tal passagiers aan boord, is een half
uur na het vertrek van Schiphol boven
Duitsland teruggekeerd naar Schiphol,
omdat een 28-jarige Turkse deporté in
gevecht was geraakt met de purser
van het toestel. De Turk eiste zijn pas
poort op, dat de purser onder zich wil
de houden totdat het vliegtuig Ankara
zou hebben bereikt. De vechtpartij
speelde zich af in de zg. pantrv" van
het toestel, de kleine keuken, die zich
tussen passagierscabine en cockpit in
bevindt.
Geheel in strijd met de indruk, die
zijn naam zou kunnen vestigen, weiger
de de purser, genaamd Juffermans, de
Turk zijn paspoort terug te geven, ook
toen deze handtastelijk begon te wor
den. Captain P. Vinkenoog uit Santpoort
werd om advies gevraagd en ook die
was van mening, dat het paspoort voor
lopig onder beheer van de purser dien
de te blijven. Dit schijnt een gebruike
lijke deportatie-procedure te zijn.
De Turk sloeg daarop toe en wel met
zoveel energie er volharding, dat het in
de pantry uitliep op wat men met recht
een vrolijke keuken mag noemen. Intus
sen hield een ijverige passagier de
deur naar de passagierscabine dicht,
zodat de overige reizigers weinig of
niets van het incident bemerkten.
Bij nader inzien zo wordt op Schip
hol bij het nakaarten geconcludeerd
had de gezagvoerder deze altijd kostba
re terugkeer van het vliegtuig naar
Schiphol kunnen vermijden, door de
Turk zijn zin te geven. De captain had
dan radiotelefonisch nog tijdens de
vlucht de politie op het vliegveld van
Rome via de verkeerstoren kunnen la
ten waarschuwen, zodat de lastige Turk
aldaar onmogelijk de benen had kunnen
nemen.