Dat vette eten kan best wat minder! Veilig bad met „zwemhoed" de zijn op Legkaarten-Centrale geabonneerd 2leló te wenóen Een strandsetje van papier VOOR U EN UW_ GEZIN: Dagmenu 2000calorieën Dagmenu 2400calorieën Grote verkoophallen aan stadsrand nieuwe rage in West-D uitsland Identiek Kostbare uren Naakte liftster Een sausje valt er wel in TyiïyVi vrouw met twintig jaar ervaring had me gezegd: ,,lk weet ook niet hoeveel tweeduizend calorieën is. Maar je voelt intuïtief, dat je niet veel aardappelen moet geven en kalm aan moet doen met boter en vet; dat veel groenten beter is dan veel suiker of slagroom. Maar op die manier zou kaas ook een boosdoener kunnen zijn. Dan zou je bij wijze van spreken alleen biefstuk of rosbief moeten eten en dat zijn nou net de allerduurste soorten vlees". Hoe zou je geholpen willen worden om in staat te zijn de juiste voeding te geven? „Met een aantrekkelijke folder, gere gelde voorlichting in de krant of via de televisie, hoewel de laatste erg „vluch tig" is. Geen vrouw is in staat om het allemaal te onthouden". Vervolgens naar de vrouw die alles haarfijn weet: mej. dr. ir. Th. F. S. M. van Schaik, landbouwkundig inge nieur en gepromoveerd op de resultaten van een onderzoek onder schoolkinde ren. Zij werkt nu, na haar studies in Wageningen, Leiden en Amerika, bij 't Voorlichtingsbureau voor de Voeding in Den Haag. De intussen bijna volwassen geworden kinderen worden nog steeds „gevolgd". Er zijn immers zo veel fac toren die de algemene toestand van de mens kunnen beïnvloeden. De voeding is er één van. Ook daarbij zijn weer allerlei factoren in het spel. Om te beginnen de calorie, ofwel de hoeveelheid warmte of energie die no dig is om één liter zuiver water van vijftien graden Celsius één graad in temperatuur ie doen stijgen. Dus: een maat voor arbeidsvermogen en warmte. De vrouwelijke dr. ir.: „De meeste vrouwen zullen dat niet weten, wat wij trouwens niet nodig vinden. De vrouwen staan er ook niet bij stil hoeveel dan wel tweeduizend calorieën zijn. Dat hoeft ook niet. Het maakt het leven zo ingewikkeld. Voor de oorlog moesten vrouwen die een kookcursus volgden, al les precies uitrekenen. Arme tobberds. Het was in de crisistijd. De techniek van de voorlichting was toen bij ons nog niet zo ontwikkeld. Nu is ons bureau uniek in de wereld". Laten we ons niet te veel vastklam pen aan het begrip tweeduizend. Mej. Van Schaik heeft het gezelschap da mes dat zij toesprak alleen een gemid delde willen voorschotelen. Een menu met 2200 calorien kan voor de een best vierhonderd calorieën te veel zijn, ter wijl een man met zwaar werk er twaalf honderd te kort komt. Zij heeft alleen duidelijk willen maken, dat de calori sche waarde van onze tegenwoordige voeding voor de gehele bevolking ge middeld een stuk te hoog ligt. Wat kunnen de vrouwen daartegen doen? „Je kunt van een vrouw natuurlijk geen rekenmaniak gaan maken. Er moet wel gezond verstand en wat ob servatievermogen bijzitten. Een vrouw moet bijvoorbeeld de gewichten van de gezinsleden in de gaten houden. Bij kin deren luistert het niet zo heel erg, maar als de volwassenen snel in gewicht toe nemen, worden zij bedreigd. Wie veel weegt, veel waagt". Punt twee: de bronnen van onze ca lorieën zijn verschoven. Een paar cij fers maken het duidelijk. In 1938 wer den 33 procent van onze calorieën aan gedragen in de vorm van vet. Nu is dat al met 41 procent het geval. In hetzelf de jaar voor de oorlog bestond 55 pro cent van onze voeding uit koolhydraten. Het laatste is nu gedaald tot 47 procent, maar het vetgebruik ligt veel te hoog. Anders gezegd: Wij gebruiken minder koolhydraten in de vorm van aardappe len, brood en peulvruchten bijvoorbeeld. Maar het consumeren van suiker via snoep, ijs, chocolade gebak en dergelij ke is in sterkere mate gestegen. En als het fout gaat? Zonder dralen zegt de voedseldeskun dige: „Dan kan je er donder op zeg gen, dat er te veel suiker en vet in het geding zijn. De vrouw moet dan per se in haar menu nagaan hoe en waar zij kan verminderen. De zichtbare vetten en suiker zullen daarbij geen moeilijk heden opleveren, wel de zogenaamde „verborgen" dito's. „Hoewel", zegt ze er achter aan, „ie dere vrouw die een beetje nadenkt kan ze wel vermoeden. Zij moet er gewoon van uitgaan dat alle beetjes baten. Zo zijn twee biskwietjes bij de thee min der erg dan een gebakje of een plak achtige cake. Op die manier haal je ook niet de charme uit het leven. Maar wat doen veel huisvrouwen? Iets uit 'n machtige cake. Op die manier haal je trommeltje halen, iets uit de pan pak ken, of het eten? En mannen die vaak buitenshuis willen of moeten eten en van een goe de borrel houden? „Laat die nu eens beginnen met niet- vette dingen uit te zoeken. Die zitten er ook tussen. En in het algemeen: Eén etentje buitenshuis per maand doet echt niet zoveel kwaad. Wie zich geregeld of vaak achter elkaar bezondigt aan „lek ker eten" en zo, moet telkens de vol gende dagen wel sober zijn. Die ensen zouden ook de geijkte calorierijke bor relhapjes eens moeten laten staan voor „magere", in de vorm van stukjes kom kommer, tomaat, radijs, crackertjes met niet-vette kaas, of iets in die geest". Nu de kinderen. Wat vindt u van de televisie- en radioreclame, die school jongens en meisjes direct na vier uur al vol willen stoppen met van alles en nog wat, zelfs vlak voor het eten? „In één woord: afschuwelijk!" De welvaart terugdraaien gaat niet. Gelukkig is de levensmiddelenindustrie bezig in te haken op wat de voedings- Ontbyt: 2 sneetjes bruin waterbrood 50 109 boter of margarine10 75 kaas 40+ 15 46 tomaat 50 9 melk 200 118 Tweede broodmaaltyd: vier sneetjes bruin waterbrood 100 boter of margarine 20 worst gemiddeld 30 pindakaas 10 appelstroop 10 twee maal koffie met koffiemelk 30 suiker 10 Warme maaltyd: ongebonden heldere tomatensoep 250 gehakt 15 aardappelen 200 groenten (andijvie of bloemkool) 200 halve dec. liter melksaus vlees (middelmatig vette runderlap) 100 jus van boter of margarine15 yoghurt met aardbeien150 aardbeien 100 tussendoor 3 x koffie 3 x 15 gr. koffiemelk45 3x5 gram suiker 15 3 x een biscuit30 tot. 357 217 150 101 60 24 41 40 tot. 633 90 170 60 84 189 112 84 28 tot 817 61 60 124 totaal gehele dag 2052 Ontbyt: 2 sneetjes wit waterbrood 50 114 boter of margarine10 75 kaas volvet jong 15 52 jam 10 25 chocolademelk 200 62 totaal ontbijt 428 Tweede broodmaaltyd: 4 sneetjes wit waterbrood 100 227 ham 2 x 15 gram 30 112 ham 2 x 15 gram 30 101 worst 2 x 15 gram 30 101 tomaat 50 9 2 x koffie met koffiemelk 30 41 suiker 10 40 tot. 690 Warme maaltyd: gebonden tomatensoep 250 217 specificatie tomaat 200 bloem 10 boter of margarine10 gehakt 15 aardappelen 200 170 rauwe sla 150 18 slasaus 10 50 varkenslapje 100 280 jus van boter of margarine 15 112 custardvla 200 212 specificatie melk 200 custardpoeder 10 suiker 15 sinaasappel 100 42 tussendoor 3 x koffie 3 x koffiemelk 45 61 3 x suiker 15 60 2 x koekje 10 151 totaal dagrantsoen 2441 deskundigen voor ons lichamelijke wel zijn nodig achten. Wat zou u, in afwach ting daarvan, méér aan voorlichting wil len doen dan tot nu toe? „Om te beginnen: Veel meer vouwbla den, die de vrouwen het hoe, wat en waarom vertellen. Artsen kunnen van ons kastjes krijgen met vouwbladen. Er is keus uit exemplaren van vijftien, 25 of 35 cent. We hopen ook nog eens geld genoeg te hebben voor een televisie-uit zending in een genre zoals de grote fo to bij dit artikel". Desgevraagd is mzj. Van Schaik di rect bereid tot hetgeven van een hand vol nuttige wenken voor dagelyks ge bruik thuis. Hier komen ze: Gebonden soep is altijd vetter dan on gebonden. Neem een beetje boter in plaats van een flinke klont voor het af maken van de groenten. Saücijzen la ten zich best braden zonder gebruik van vet. Prik er even in en laat ze in hun eigen vet braden. Ook dat is dan eigen lijk nog te veel. Het moeilijke punt is, dat vette vleessoorten goedkoper zijn dan de andere. Braad die in ieder ge val met zo min mogelijk vet. Grilleren? Ja, dat zou een mooie oplossin zijn, maar hoeveel vrouwen hebben (tot nu toe) een grill? Nog één algemene wenk: Wij eten meer dan onze voorouders, maar we be wegen griezelig veel minder. Zoek daar om een vorm van vrijetijdsbesteding waaraan veel beweging te pas komt. Dan wil ik tot slot nog weten, wat mijn gastvrouw zelf doet om de slanke verschijning te blijven die zij nu is. „O", zei ze, „dat is heel eenvoudig. Ik draaf verschrikkelijk rond, ga twee maal per week tennissen en iedere dag een half uur flink wandelen". Door de telefoon zegt mevrouw Van der Veen: „Komt u dan om half elf. Dat is gezelliger, dan heb ik koffie". Het klopt; op de eerste verdieping van haar huis in een Amersfoortse villawijk schenkt ze koffie en praat over puz zels. Legkaarten is het eigenlijke woord. De sfeer tussen die twee woorden is mogelijk nog meer gespannen dan tussen pingpong en tafeltennis. Het gesprek gaat over de Legkaarten Centrale, een contactconcentratie voor liefhebbers van grote legpuzzels. Via een abonnement achttien gulden per jaar voor puzzels tot vijfhonderd stuk jes en dertig gulden voor die van twaalfhonderd stukjes krijgen de legkaarters elke maand een andere puz zel thuisgestuurd. Het ledenbestand telt zevenhonderd namen. Mevrouw Van der Veen: Kijk, m'n man is er mee... nee, we zijn er samen mee begonnen. Dat was in 1941. We hadden in Amsterdam een in- en exportzaak. Die stond ineens stil toen de oorlog uitbrak. We zijn naar Amers foort getrokken, dat was toen pretti ger". „Die legkaarten-centrale bestond toen al, ik was er zelf abonnee van. Toen ik de man die het deed opbelde met het aanbod wat abonnees voor hem te wer ven, vroeg hij: wilt u niet de hele cen trale van me overnemen? Het wordt me te veel". En zo geschiedde zonder aarzeling. Mevrouw Van der Veen: „Ik ben een zakenvrouw in hart en nieren en mijn man was buitengewoon handig. Ik deed de administratie en mijn man zaagde legkaarten. Iedere ochtend zaagde hij er één. De platen kregen we veel van reisbureaus, van mooie kalenders en van de KLM". Het ledental schoot in korte tijd om hoog van twee- naar achthonderd, tot vijf jaar geleden de heer W. J. W. van der Veen overleed. Zijn vrouw zegt nu: „Ik voelde me verplicht om het dan maar alleen door te zetten. Dat viel niet mee. Een mannetje is gaan zagen, maar dat is niet veel. En er zijn aller lei jongens in de buurt die voor een rijksdaalder per uur verdwenen stukjes bij zagen. O, ik krijg enorm veel terug met weggeraakte stukjes. Pas had ik er nog een, daar ontbraken maar liefst acht stukjes aan. Vervelend is dat hoor; zo'n hoop werk". Hoe komt mevrouw Van der Veen aan haar klanten? Ze zegt: „In het begin hebben we geadverteerd. Na de dood van m'n man is het sterk teruggelopen, maar nu zit ik weer op zo'n zevenhonderd. De HPwintig Britse automobilisten, die Pinksterzondag zijn gestopt voor een meisje, dat naakt stond te liften, weten nu dat ook een naakte vrouw iets te verbergen heeft in 'dit geval een microfoon. Ze werden op een landweg aangehou den door de 22-jarige Bobby Wolsely, die slechts gekleed was in schoenen en een hoed. De microfoon bevond zich in haar handtasje waarmee ze tevergeefs trachtte haar naaktheid te verhullen. Bobby verrichtte 'n onder zoek naar reacties van automobilisten voor een film „Het Vijgeblad", geba seerd op de candid-camera-techniek. De producenten willen ook op andere plaatsen in de wereld dergelijke scè nes opnemen. De eerste reactie van de proefpersonen was ongeloof. Bobby stapte achter een struik vandaan, hield de automo bilist aan en vroeg waar ze de tele foon kon vinden. Nadat ze antwoord had gekregen, verdween ze weer ach ter het bosje om op een volgend „slachtoffer" te wachten. Bobby kreeg 25 pond (ruim 200 gulden) voor haar rol. „Ik vond het wel leuk. De meeste automobilisten waren erg aardig", zei ze naderhand. Een van haar slachtoffers waarschuw de de politie. Die greep echter niet in. „Ze bedekte zich met haar tasje en provoceerde niet. In een zwembad zie je precies even veel van de da mes", aldus een politiewoordvoerder. mensen die het doen, zijn er gek op. Je bent er helemaal dol op of je vindt het stomvervelend. Er is geen tussenweg. Ik heb alle kaarten in de loop der jaren zelf gelegd ter controle dat moeten er gauw vierduizend zijn en ik vind het nog steeds iets geweldigs. Maar makkelijk is het nu nog niet. Je hebt mensen die vragen voorbeeldplaatjes bij de kaarten, maar die geef ik nooit. Dat is kinderachtig". De zuster van mevrouw Van der Veen zit tijdens het gesprek in de achterka mer aan een kryptogram. Mevrouw Van der Veen: „Het is heerlijk, het geeft een grote rust. Je kan er bij den ken, naar muziek luisteren. Vroeger was mijn ideale avond een hoorspel met een legkaart. Niet eentje van kar ton, die zijn geponst, daar houdt een ras-puzzelaar niet van. Nee, de mijne zijn van hout". De abonnees worden geacht elke maand hun legkaart door te sturen of te geven aan de volgende klant. De mensen die zo dicht bij elkaar wonen dat ze door kunnen geven, moeten het volle abonnementsgeld betalen. De genen die er postzegels aan moeten spenderen, krijgen korting. Een handig systeem om een drukke administratie te ontlopen. Toch brengt de post elke dag brieven. Mevrouw Wilhelmina van der Veen „Kom niet aan 't koninklijk huis" zegt daarover: „Er is veel contact; ik heb er echte vriendinnen door gekre gen. Er is een binding mensen die in de zorgen zitten, bellen me op: me vrouw, ik heb moeilijkheden, kunt u een legkaart sturen. Het geeft ze rust en afleiding; soms stuur ik wel eens eentje extra". Vaak doet mevrouw Van der Veen zelf 's avonds ook nog even een leg kaart. Ze zegt: „Nou ja, even... een uur of drie is het allerkortste, snel gaat het nooit.'Ik doe het meestal als de tv aan staat, maar de puzzel wint het altijd". Het geeft haar veel tijd om over haar stokpaardjes na te denken, die meestal voor haar wat moeilijk te accepteren veranderingen in de maatschappij tot onderwerp hebben. Op 1 januari houdt mevrouw Van der Veen er een beetje mee op: „Het wordt me te veel. Ik ben al een tijdje over spannen geweest, maar er komt hier een jongeman wonen, die vroeger ook bij ons was en die heeft gezegd, dat hij het wel doen wil. Maar ik houd niet één maar alle tien vingers in de pap, al was het alleen om de contacten vast te houden". Tn het oude Frankryk was er voor ter dood veroordeelden nog één licht puntje. Voordat zij naar het schavot ge leid werden, mochten zij als laatste wens een kostelijke saus kiezen bij hun laatste maal. Welke saus dit was, ver meldt de historie niet, maar zij konden keus maken uit meer dan 300 lekkere sauzen. Hieruit blijkt wel dat de Fransman altijd van zijn saus heeft genoten. Ook in ons land worden de sauzen meer populair, al wordt er hier nog weinig gebruik gemaakt van bijvoor beeld koude sauzen op mayonaise ba sis, die in Frankrijk veel gebruikt wor den bij gevogelte, vis en wildvlees. Het voordeel van deze sauzen is, dat ze snel klaar zijn en men er geen buitenspori ge ingrediënten voor nodig heeft. Zo'n saus is bijvoorbeeld de andalu- sische saus. U bereidt hem als volgt: Vermeng vier delen mayonaise met een deel fijngemalen tomatenpuree. Verdun het geheel met wat witte wijn en ci troensap en maak daarna op smaak af met suiker, wat cayennepeper en wor- chestersaus. De Pool Alojzy heeft ee nveiligheids-hoofdgordel ontworpen, die beter zou voldoen dan de van ouds bekende zwemvesten. De nieuwe vinding heeft het voor deel, dat de drager niet wordt gehinderd bij zwembewegingen. Met één hand beweging kan een helft van de „zwemhoed" onder de kin worden geschoven, op dat het hoofd boven water blijft. Het uitrustingsstuk is zeer licht 200 gram en het draagvermogen is tachtig kilo. Het boekje lag voor het grijpen In de grote zetfbedieningszaak, en aangezien ik geen drukwerk ongelezen kan laten, stopte ik het meteen bij de boodschappen. Om het thuis eens met aandacht te bestuderen, want uiterlijk en innerlijk beloofde het heel wat. Een aangenaam kleurendrukje had mij al gewaarschuwd dat er droomwensen mee te vervullen waren en dat leek mij iets om terdege kennis van te nemen. Niet zozeer voor eigen gebruik als wel om te weten te komen, welke cadeautjes deze Sinterklaas van de levensmiddelenbranche het meest in onze iijn vindt liggen. Die keus was niet krenterig uitgevallen, dat moet gezegd, en ik bladerde mij geïnteresseerd een weg door een overdaad van fraai gekleurde heerlijkheden, die tegen niet ail te krasse bijbetaling voor u en mij te bestellen waren. Mits wij natuurlijk een behoorlijk bedrag aan boodschappen naar huis hadden gesleept; voor wat hoort wat. En nu klinkt het misschien vreemd, maar mijn eerste reactie was er een van milde verbazing: dat het dagelijks leven in het tijdsbestek van één generatie zo opzienbarend kan veranderen. Wat zouden onze moeders om van grootmoeders nog maar te zwijgen van zo'n assortiment verbluft hebben opgekeken. Niet alleen omdat er heel wat artikelen bij zijn waarvan zij nog nooit hadden gedroomd, laat staan ze gewenst. Dat zal ons over een jaar of twintig ook wel overkomen. Maar dat er met sparen bij de aankopen zoveel aan luxe binnen te halen valt terwijl zij het alleen maar met bescheiden nuttigheden moesten stellen. Want wat spaarden zij in de dagen van haar voilé fleur? Hoogstens de plaatjes bij de beschuit en de ontbijtkoek, om daarmee na verloop van tijd een royaal gedrukt en gebonden album te kunnen vullen. Dat was nu eens een aardige aanwinst voor de huisbibliotheek, en de kinderen konden er, onder toezicht (leg een krant op tafel, heb je schione handen?) nog heel wat uit leren ook. Soms zie ik zo'n volgeplakt album bij een antiquarische boekhandel te koop liggen, en dan moet ik maken dat ik weg kom, voordat het heimwee naar die voorgoed voorbije wereld mij te machtig wordt. Trouwens, zelf heb ik nog zo'n paar getuigschriften van moeders spaargedrag in mijn boekenkast staan. En misschien bewaart u een stuk of wat andersoortige in het dressoir, want er staat mij iets van bij, dat er soms ook lepeltjes of kop en schotels bij elkaar te eten of te drinken waren Maar dat men zich met die bezigheden volledig kan installeren bij voldoende tijd van leven: dat was voor moeder niet eens een droomwens, maar een onbestaanbaarheid geweest. Afgezien van die mooie albums zijn wij er dus wel op vooruitgegaan. Kijk me zo'n catalogus van heerlijkheden maar eens aan: de petemoei van Assepoester was er een beginnelinge bij. Complete kampeeruitrustingen, horloges, porselein, tafelzilver, gouden sieraden: u zegt het maar, keuze genoeg en u kunt uw hartverlangen op uw stoel uitzoeken. Droomwensen, herhaalt de fraaie kleurendruk op elke bladzij. Wat duizenden vrouwen in haar achterhoofd verstopt houden als een vurig begeerd maar helaas onbereikbaar bezit, blijkt nu voor het grijpen. Binnen haar bereik dank zij die lange file volgestouwde boodschappentassen. Een matgouden collier onder in de zak van het waspoeder, een verzilverd roomstel bovenop een toren blikgroenten. Wat wilt u nog meer? Als ik het zeggen mag, in alle schuchterheid: een paar kleinigheden. Want ik mis wel pijnlijk een stuk of wat wensen, waarvan sommige huisvrouwen, mijzelf inbegrepen, wel eens lopen te dromen, met het boodschappenwagentje achter zich aan. Een encyclopedie bijvoorbeeld, zo'n mooie grote in een stevige band, waarin je voor je plezier blijft verder lezen als je alleen maar weten wilt wanneer Scarlatti zo ongeveer leefde. Of een cassette met heel bijzondere langspeelplaten, de pianoconcerten van Mozart of de volledige Gijsbreght van Aemstel. De verzamelde werken van Dickens of Tsjechof, mits in een royale uitgave met de oorspronkelijke illustraties. Een kleurengetrouwe reproduktie op ware grootte van een beroemd doek uit de impressionistische of neo-realistische schoolAl die heerlijkheden kunnen toch niet zoveel duurder zijn dan een verzilverd tovletstel of een luxe serveerwagen? Als we de reclame-staf van deze Sinterklaas eens een beleefd briefje schreven om hem op deze leemte in de catalogus te wijzen? Ach wat, dat ie toch bij voorbaat onbegonnen werk. Reclame-experts zijn uitgekookte heren, van alle markten thuis en van alle mentaliteiten op de hoogte. Zij hebben dit droomwensterrein wel degelijk en uitgebreid afgetast, eer zij tenslotte met deze luxueuze welvaartssymbolen uit de bus zijn gekomen. Altegader duur spul om huis, tuin of keuken mee val te zetten of aan het lieve lijf te hangen. Wie iets wil hebben om de boekenkast of de discotheek te stofferen moet, het spijt ons, maar een privé-spaarvarken aanschaffen. W/est-Duitsland beleeft een hausse in z.g. „Verbrauchermarkte", de gro te verkoophallen buiten de stad waar huisvaders en -moeders snel en goed koop boodschappen kunnen inslaan voor een week of een maand tegelijk. In ruim een half jaar is het aantal van deze „consumentenmarkten" in de Bondsrepubliek gestegen tot ruim 200 met een gezamenlijke omzet van ten minste vijf miljard mark (4,5 miljard gulden). De grootste van alle is de vestiging van „Wertkauf" bij München met zijn parkeerplaats voor 500 auto's, zijn as sortiment van 20.000 artikelen en zijn verkoopruimte die even groot is als drie volwassen voetbalvelden bij elkaar. De opzet van al deze consumenten markten is dezelfde: Een simpele hal, buiten de bebouwde kom, maar aan de grote verkeersweg; volop parkeerruim- Ideaal voor het strand: eenjurkje, sjaal en badtas van geprepareerd papier, afkomstig uit Kopenhagen. Het ziet er vrolijk uithet is goedkoop en men is fatsoenshalve niet ge dwongen er erg lang mee te doen, zodat men niet hoeft te worden aangeduid als „die dame, die altijd met dat gebloemde ding loopt" te, aanbod van vele soorten artikelen maar van elke soort slechts een of twee courante merken of typen; en lest best: een prijspeil dat tien tot vijftien procent beneden dat van andere win kels ligt. De kosten van deze markten worden gedrukt door de goedkope, kale ver koopruimte, en door de zelfbediening met bijna totale afwezigheid van ser vice. De omzet wordt verhoogd door het „brede" assortiment, waarin weer snel verkoopbare dagelijkse consumptiegoe deren, zoals levensmiddelen en huis houdelijke artikelen voorop staan. De voordelen voor de klant liggen voor de hand: hij heeft geen parkeer- zorgen, hij koopt goeldkoop. Zijn voor raad boodschappen kan hij in een groot model zelfbedieningswagentje zelf naar zijn auto rijden, omdat het parkeerter rein vlakbij is. Zo koopt hij snel en voor een lange periode en dat spaart kost bare uren van de vrije zaterdag. Minder attractief is het (ongezellige) winkelen zelf in de pakhuisachtige lood sen, en de onmogelijkheid raad te vra gen aan deskundige verkopers. Want die zijn er niet. Sommige consumenten markten drijven de zelfbediening zo ver door dat men er voor een prikje een autobusje kan huren om grote in kopen zelf naar huis te rijden. De explosieve ontwikkeling van do consumentenmarkten hangt natuurlijk nauw samen met de motorisering van het publiek. Zij zijn in het afgelopen jaar sterk in de hand gewerkt door het vrij komen van grond en gebouwen aan de rand der grote steden, die door do economische recessie niet meer werden gebruikt door de industrie. Een andere factor van belang is dat steeds meer gezinnen beschikken over diepvrieskas ten en dus levensmiddelen kunnen in slaan voor langere tijd. Vele consumentenmarkten zijn voort gekomen uit oorspronkelijke „cash and carry "-bedrijven van de groothandel, waar niet alleen aan winkeliers, maar ook min of meer stiekem aan ge wone consumenten werd verkocht. Nu zijn allerlei ondernemers in de zo flo rerende branche gesprongen: postor derbedrijven, grootwinkelondernemin- gen, winkeliers, coöperaties en indivi duele zakenmensen. De consumentenmarkten verrijzen zo talrijk, dat op den duur wel weer een deel zal moeten afvallen. In steden ech ter, waar een of meer van deze makten zijn gekomen, hebben al heel wat ge wone winkeliers het loodje moeten leg gen. De eigenaars der consumentenmark ten kennen hun zwakke punt: de af stand. Het kost de klanten tijd, omhaal en benzine om erheen te rijden. Daar om proberen de markten zo dicht mo- 1 gelijk bij de stadsraad te komm

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11