Bouw van bejaardenhuizen volgens nieuw principe E, ZELFSTANDIG WONEN IN AANGEPASTE FLATS Wees wijs! Schip met principes Reis met Transsiberiscbe Expres: 9300 kilometer zeven dagen „6x2" Tien gemeenten hebben al uitgewerkte plannen Loflied op jBoeing 747- de lucbtkolos van overmorgen Koop een groot pak nasi of bami tijdelijk voor 2,49! Huur wordt ongeveer 150 gulden per maand Kampioen in het bierdrinken Overtuiging Afhankelijk Vingertje pijn. Grote meid. Mama heeft jodium. Zonder bijt. Knappe robot Politie grijpt na wilde achtervolging 25-jarige kelner Harriman terug in Parijs „Logeerpartij op wielen" voor volhouders Kraampjes Emigratie WOENSDAG 12 JUNI 1968 ,en nieuwe vorm van bejaarderthuisvesting komt van de grond. In een aantal gemeenten zal het komende najaar de bouw beginnen van bejaardenflats^ gebaseerd op een nieuw principe. Voor tien gemeenten liggen de uitgewerkte plannen klaar voor de bouw van ongeveer twintig van der gelijke gebouwen. CORRIDOR -#—2ja* VERDELING CONTACT STRAATJE WASSERETTE TOELATING Oosterse mensen zijn wijs. Eten daarom alleen maar échte nasi en bami. Iglo ook wijs. Maakt alleen maar echte! Met veel vlees. Zonder bijsmaak. Morgen eten! NASI GROOT PAK NU 2,49 KLEIN PAK 1,55 BAMI GROOT PAK NU 2,49 KLEIN PAK 1,55 betadine jodium Het verschil met de tot dusver gebouwde bejaardencentra of verzorgingsflats laat zich in enkele zinnen omschrijven. In de nieuwe gebouwen met ongeveer tachtig flats zullen de bejaarden zelfstandig kunnen wonen in aangepaste flats en daarin ook zelf hun maaltijden bereiden. De initiatiefnemers willen de bewo ners het gevoel geven dat zij een zelf standig leven le«den, zonder nochtans aan hun lot te zijn overgelaten. De aanpassing is daarom niet in de eer ste plaats gezocht in de techniek maar in het sociale vlak. Het initiatief is uitgegaan van de Landelijke Stichting Bejaardenbouw, onder technische begeleiding van het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. De tweekamerflats zijn bestemd voor echtparen of alleenstaanden. Tien procent van de woningen heeft een ka mer meer, voor een inwonende dochter die haar ouders wil verzorgen, of voor een kind dat op de ouders is aangewe zen. Afhankelijk van tijd, plaats en speciale voorzieningen moet gerekend worden op een huur van ongeveer 150 gulden per maand. Volgens de jongste gegevens heeft tachtig procent van de Nederlandse bejaarden, in vergelijking met jonge re mensen, geen extra zorg nodig. Van de resterende twintig procent heeft twaalf procent behoefte aan een specifieke, permanente zorg of ver pleging. Voor de dan nog overblijvende acht procent zijn de nieuwe bejaarden flats bestemd. Het zijn de mensen die zich, op incidentele hulp na, zelf kun nen redden. Als er eenmaal voldoende van die flats zijn, dan zullen velen van die tachtig procent naar zo'n woning vra gen. „Zij zullen zich daar beter op hun plaats voelen dan in een gewoon huis". Die uitspraak vraagt om een nadere verklaring. Alles wat zweemt naar ziekenhuissfeer zal de nieuwe gebou wen vreemd zijn. Op allerlei manieren zal een veelvuldig onderling contact mogelijk zijn, waardoor de kans op vereenzaming aanzienlijk kleiner Juinde 1969 zullen na een jaar van in tensieve proefnemingen, de eerste Boeing 747 vliegtuigen door de grote luchtvaartmaatchappyen in dienst worden genomen. De Boeing 747 zal op dat moment het grootste en tevens meest luxueuze vliegtuig zijn, dat ooit voor de burgerluchtvaart werd ontwor pen. Het toestel, dat 75 miljoen gulden kost, heeft zoveel ruimte, dat de ge broeders Wright hun eerste vlucht van 86 Zi meter gemakkelijk in de halve lengte van zijn romp hadden kunnen maken. De spanwijdte van de vleugels be draagt bijna zestig meter; dat is meer dan de halve lengte van een voetbal veld. De piloot troont twee verdiepingen hoog, terwijl de staart tot het dak van een flatgebouw van vier etages reikt. De meeste uitvoeringen van deze lucht- kolos hebben 375 zitplaatsen, die elk breder zijn dan de tot nu toe gebruik te vliegtuigstoelen. Een wenteltrap geeft toegang tot een lounge, waar men met zijn kinderen kan spelen, een ogenblikje kan slapen dan wel een directievergadering kan houden als dat zo uitkomt. Vier grote straalturbines. elk met een vermogen van ongeveer 20.000 pk jagen dit super- straalvliegtuig over de startbaan, ter wijl men gemakkelijk achterover leunt om naar een speelfilm te kijken, tele visieprogramma's te volgen of naar •tereomuziek te luisteren. Wat is het grote voordeel van deze luchtreuzen? Zeker niet het halve uur tijdwinst op het traject Amsterdam- New-York. Wel degelijk van belang is het feit, dat de Boeing 747 en andere vergelijkbare jumbo-jets van de toe komst de Concorde bijvoorbeeld het aantal vliegtuigstarts tot 15 miljoen per jaar kan beperken in 1980, het jaar waarin men verwacht 600 miljoen men sen door de lucht te moeten vervoeren. Met de huidige toestellen zou dat 24 miljoen starts betekenen, een niet te verwezenlijken aantal. De KLM heeft drie Boeings 747 be steld. Zij zullen in het begin van 1971 worden afgeleverd. De 37-jarige Lionel Tutt uit Dun stable in Zuid-Engeland is „wereld kampioen bierdrinken" geworden door in een uur tijd bijna negen liter bier te verzwelgen. De strijd had plaats te Bilton in Noord-Engeland. Lionel, vader van negen kinderen, was zich nauwelijks bewust van zijn overwinning. Met glazige ogen en zeer wankel op de benen werd hij door twee helpers afgevoerd. wordt. Er zal gelegenheid zijn familie of vrienden te logeren te vragen. Er komen gemeenschappelijke voorzieningen. Enkele voorbeelden: bejaandengymnastiek, hobbykamer, koffiebar, een ruimte waar wekelijks een kapper, een pedicure of iemand van een bankinstelling zitting kan hou den. Liften zullen in de hoge gebouwen een normale zaak zijn, open galerijen beslist niet. Bejaarden zijn daar. zeker in de wintermaanden, niet gek op. Vandaar dat de voorkeur uitgaat naar De woningen zullen onderling ge scheiden zijn door een gemetselde bin- nengang, die zoveel mogelijk de sfeer van een straatje zal krijgen, compleet met naambordje. Tegen geluidshinder zijn allerlei voorzorgen genomen. Ge loop langs de slaapkamers bijvoor beeld is onmogelijk door de ligging aan de gevelzijde. Dikke vloeren en materiaalkeuze moeten de rest doen. zogenaamde corridorfiats, de torenflat of een sterflat. De woonkamer en de slaapkamer zijn naast elkaar geprojecteerd, on derling verbonden door een grote deur. Van Beide kamers uit zijn de wasgele genheid en een afzonderlijk toilet rechtstreeks te bereiken. Keuken en berging tenslotte komen aan de kant van het straatje te liggen. Al naar de plaatselijke omstandighe den zouden een paar „open" voorzie ningen op de begane grond het contact met buurtbewoners of anderen in de hand kunnen werken. Weer een paar voorbeelden: een kern per, een wasse rette of een „koffiehuis". Ventilatie en tochtvrij houden zijn in een gebouw vol bejaarde mensen be langrijke zaken. Daarom zal in iedere woning op een aantal punten perma nent de lucht worden afgezogen en verse, voorverwarmde, buitenlucht binnengeblazen. Met het oog op het ri sico van brand of ontploffing zal er elektrisch worden gekookt. Gedacht wordt aan een onderlinge taakverdeling, die de mensen bezig houdt. Liefhebbers van kleine klusjes, tuinonderhoud of helpen in de uitleen- bibliotheek of in een intern winkeltje kunnen aantreden. De stichting onderzoekt nog of het in overleg met de gemeenten mogelijk zal zijn bejaarden die verzorging nodig hebben, in hun woningen te laten blij ven. In opzet en uitvoering zullen alle gebouwen in hoofdzaken aan elkaar gelijk zijn. De exploitatie komt in han den te liggen va de landelijke stich ting. Het toelatingsbeleid zal plaatse lijk worden bekeken, met inachtne ming van landelijke richtlijnen. Zo gauï een tweekamerflat in de nieuwe woongebou wen voor bejaarden er uitzien. Geen galerijen komen er aan te pas, wel corridors in het hart van het gebouw, zonder tocht, daarentegen wel verwarmd. Zij krijgen het aanzien van een straatje, waaraan links en rechts de voor deuren van de zelfstandige woningen liggen. Woon- en slaapkamers zijn zover van de corridors verwijderd, dat geluidshinder van die kant niet kan optreden. De woon kamers krijgen veel glas, waardoor het balkon als het wa re bij de woonkamer wordt getrokken. Aangezien dor pels ontbreken, kan een bewoner die van een rolstoel ge bruik moet maken, gemakkelijk zijn eigen portaal be reiken. Veel aandacht is besteed aan wat wordt genoemd de open relatie tussen woon- en slaapkamer en vanuit de laatste met de badruimte. Ook als iemand bedlegerig is, kan het contact gemakkelijk gehandhaafd blijven. De slaapkamer is zodanig gemaakt, dat ofwel een twee persoonsbed, en lits-jumeaux of twee afzonderlijke bed den geplaatst kunnen worden. In badruimte en keuken is, zoals uit de plattegrond blijkt, voldoende ruimte voor een wascombinatie, een koelkast en een afwasmachine. (La ten we zeggen; in de hoop dat veel bejaarden deze nutti ge zaken kunnen aanschaffen). Bij de huurprijs van ongeveer 150 gulden is inbegrepen een mechanische luchtafzuiginrichting en toevoer van verse buitenlucht, in de winter voorverwarmd. ADVERTENTIE ZAANDAM De kustvaarder De pendent, thuishaven Kampen, die nu met hout voor ce wal ligt in Zaandam, is een schip waar principes op na wor den gehouden. „Nooit op zondag" zou het lijflied van de bemanning kunnen zijn. Een van de principes is dat er op zon dag niet wordt gevaren. Tijdens de vaart wordt zaterdagavond omstreeks acht uur de beslissing genomen waar ,„de zevende dag van de week" in rust kan worden doorgebracht In rust, die bij de geloofsovertuiging van de bemanning past. Als er voor zondag geen haven kan worden bereikt, wordt in volle zee het anker uitgegooid. Dat deze principes wel eens geld kosten, deert kapitein J. Visser (29) uit Kampen niet. Hij zegt: „Het hangt er van af waar je meer om geeft: Veel geld verdienen of leven naar je overtuiging". De overtuiging kostte het schip vorige week twee dagen. Het kon niet eerder worden gelost voordat een schip dat eer der een ligplaats had veroverd, was ge lost. Als kapitein Visser, die voor vijf tig procent mede-eigenaar is van de De pendent. met Pinksteren had doorgeva ren, had hij de ligplaats veroverd. Ook de naam van het schip, dat vijf tien jaar geleden werd gebouwd, duidt op het geloof van de bemanning. „Veel schepen heten Independent", aldus ka pitein Visser. „Dat betekent onafhanke lijk. Ons schip heer Dependent om aan te geven hoe afhankelijk we zijn van God en van het weer". Van de opvarenden is kapitein Visser, wiens vrouw en 2 dochtertjes ook aan boord zijn Nederlands hervormd. De 24-jarige stuurman J. van de Weerd is gereformeerd en van de zes andere be manningsleden is er een lidmaat van de geref kerk art. 31. Bij de drie maal tijden wordt gelezen uit de Bijbel. Er is wel eens getracht druk uit te oefenen op de bemanning om toch op zondag te werken. Die moeite was ver geefs. ADVERTENTIE Een deel van het eindexamen van een cursus in werktuigkunde aan de Stanford-universiteit in Californië be stond uit het bouwen van een appa raat, dat trappen kon klimmen. De beste leerling kwam met een ro bot, die met aplomb de trap opklom tot de bovenste trede, daar bleef staan, zich omkeerde, een kanonnetje op de klas afvuurde, met een nazivlag zwaaide. „Deutschland über alles" speelde, de nazigroet bracht en ver volgens in de lucht vloog. AMSTERDAM Pas na een wilde achtervolging door de Amsterdamse straten heeft de politie gisterochtend vroeg de 25-jarige kelner L. H. G. B. kunnen arresteren. De man, die was ontvlucht uit een psychiatrische inrich ting, was aanvankelijk door de politie slapend in een auto gevonden. Toen de auto niet van hem bleek te zijn werd hem gevraagd mee te gaan naar het politiebureau. In plaats van hieraan gevolg te geven, deed B. de portieren van de auto op slot, startte de motor en reed op een van de agenten in, die zich met een enorme sprong in veiligheid kon stellen. Vier politieauto's zetten de achtervol ging in, dwars door de stad. Tenslotte werd B. klemgereden op het Bos en Lommerplein, maar zelfs toen was hij nog niet voor een gat te vangen. Hij probeerde door snel keren te ontkomen, wat de politie verhinderde door een band van de auto kapot te schieten. Met een klap kwam de wagen tegen een lichtmast tot stilstand. De agenten sloegen een portierraampje in, en pas toen konden zij B. arresteren. De auto had hij in Emmen gestolen. In diezelfde plaats had de kelner bij een inbraak ook een aantal sieraden ge roofd die hij nog bij zich had. PARIJS De Amerikaanse onder handelaar bij de vredesbesprekingen met Noord-Viëtnam, W. Averell Harri man, is op het vliegveld Orly bij Pa rijs aangekomen. De besprekingen zullen woensdag worden hervat. Harriman heeft in Wash ington de begrafenis bijgewoond van de vermoorde senator Robert F. Kennedy. Harriman toonde zich weinig optimis tisch in zijn uitlatingen tot de journalis ten. „Ik breng niets nieuws mee. Ik was blij een kans te hebben van gedachten te wisselen met de minister van Buiten landse Zaken en te zien dat we een goe de verbinding hebben met Washington. Maar er is niets nieuws om hoopvol over gestemd te zijn. Ik kan alleen maar hopen dat de volkeren van de we reld genoeg druk op Noord-Viëtnam zul len uitoefenen om ons te helpen een vreedzame overeenkomst te bereiken", aldus Harriman. Hoog in de Oeral snelt de Transsiberische Expres voorbij een groot granieten monument. Er staan twee pijlen op. Een draagt het opschrift Europa; de andere Azië. Dit .monument der tranen", dat voor miljoenen Russen het punt is geweest vanwaar geen terugkeer meer mogelijk was, staat precies 1778 kilo meter ten oosten van Moskou. Het geeft nauwkeurig aan waar Siberië begint, het gebied dat lange tijd als een oord van ellende en hopeloosheid werd be schouwd. In Het Beste van juni staat een uitvoerige reportage over de langste treinreis, die de mens kan maken zonder ook maar eenmaal te hoeven over stappen. Wie per boot uit Japan aankomt in de zich snel uitbreidende haven- stad Nachodka, is slechts honderd kilometer verwijderd van Wladiwostok. Daar staat Ruslands trotse exprestrein klaar voor een rit van bijna 9300 kilometer die zeven dagen en zes nachten zal duren. Voor iedereen die een beetje pio niersgeest bezit en verdraagzaam is, betekent het een onvergetelijke reis. Het is een reizend hotel, waarin men eet, slaapt en woont en bovendien een mooie kans heeft om met de Russen in contact te komei.. Bovendien is de reis per trein bijna de helft goedkoper dan per vliegtuig. In de negentiende eeuws aandoende coupés heerst een gezellige sfeer. De ..prowodnik". de wagenbediende, brengt voortdurende de thee rond, die op een houtskoolvuurtje warm wordt gehouden. Het is een logeerpartij op wielen, want er lopen regelmatig pas sagiers bij elkaar naar binnen om met elkaar een glaasje te drinken. Men neemt al gauw de Russische gewoon te over om tegen de prijs van f 1,50 een flinke portie kaviaar bij het ontbijt te gebruiken. Bij elk station, waar de trein stopt, rennen de mensen het perron op om te zien wat de oude boerenvrouwtjes in hun stalletjes te koop hebben. Meestal bestaan de aangeboden lekkernijen uit radijs, uien, gebakken vis, allerlei soorten gebak en gekookte aardappelen, pelen. De expres rijdt met twaalf wagons over het tegenwoordig overbelaste traject en volgens een dienstregeling waaraan pijnlijk nauwkeurig de hand wordt gehouden. Alhoewel men met een snelheid van 120 kilometer per uur kan rijden, is de gemiddelde snel heid vanwege de grote frequentie, waarmee de treinen over het eindeloze staal rijden, iets minder dan 59 kilo meter per uur over een totale afstand van 9297 kilometer. De Transsiberische spoorweg werd tijdens het tsarenbewind aangelegd tussen 1891 en 1904. Deze verbinding was hard nodig. Om enigszins een beeld van de enorme uitgestrektheid van Siberië te krijgen moet men be denken, dat dit gebied groter is dan China en India tezamen. Voordat de spoorlijn er was, kon ie mand uit Wladiwostok veel sneller in St. Petersburg komen (dat ten westen van hem lag) wanneer hij naar het oosten reisde, per schip over de Grote Oceaan naar San Francisco, vervol gens per trein naar New York en dan weer per schip de Atlantische Oceaan over naar de Oostzee. Dat kostte hem ongeveer drie maanden. Over land door Siberië was het best mogelijk, dat hij er een jaar over deed. De bouw van het traject was natuur lijk geen kleinigheid. Men moest zich een weg hakken door een vijfduizend kilometer brede wildernis vol moeras sen en drijfzand. Er werden vierdui zend bruggen gebouwd, waarvan die over de Amoer bij Chabarowsk bijna 2 kilometer lang is. Dat men daarbij tevens bijzonder veel last ondervond van de bittere koude, die slechts hon derdtwintig werkdagen per jaar voor dit karwei overliet, is duidelijk. Tijdens de burgeroorlog in 1917 was de spoorweg een fel begeerd bezit. Toch duurde het nog tot 1920 voordat de communisten de, gehele lijn in han den hadden. Zij verwaarloosden hem, totdat in de jaren dertig Stalin zich in spande om verbeteringen aan de spoor baan te laten uitvoeren en uiteindelijk opdracht gaf om het traject dubbelspo- rig te maken. Dat enorme werkstuk was in 1939 voltooid. Men heeft de emigratie naar Siberië aangemoedigd door o.a. zeer lage ver- voersprijzen, zodat er thans zo'n vijf entwintig miljoen mensen wonen. Tij dens de oorlog heeft men zeer veel fa brieken per spoor naar de Oeral over gebracht, teneinde deze uit de handen van de Duitsers te kunnen houden. Zonder de Transsiberische spoorweg was dit nimmer mogelijk geweest. Op het moment dat de expres het grote station van Moskou binnenda- vert, kijkt men onwillekeurig op zijn horloge. Een week lang, zo beschrijft Het Beste, is de trein voortgerold op zijn reis naar het westen, een afstand die driemaal zo groot is als die van Amsterdam naar Athene. Hij heeft dan zes tijdzones doorlopen (in de trein houdt men overigens de Moskouse tijd aan). Ook het treinpersoneel kijkt op de horloges. Soms schudden conduc teurs en wagenbedienden verdrietig het hoofd. De Transsiberische expres is dan anderhalve minuut te laat. Tn Amsterdam is een grammo- foonplaat verschenen, die een vrij volledig beeld geeft van de pe rikelen waarmee de politie dage lijks worstelt. Drie erkende Am sterdammers Willy Albert!, Puck Terpstra en Joop van Os hebben een grammofoonplaat ge maakt die een loflied is op de Am sterdamse politie in het algemeen en op het nieuwe alarmnummer Zes maal Twee in het bijzonder. Willy Alberti is de producent, tekst en muziek zijn van Puck Terpstra en de barkeeper Joop van Os zingt. Zanger en producent heb ben de eerste exemplaren aange boden op het Amsterdamse hoofd bureau van politie. Het kan nog een populair stede lied worden, want de componist heeft er een lekkere meezinger vain gemaakt. En dat kun je van officië le stedeliederen niet vaak zeggen Deze tekst is dan ook wat eenvou diger. Het gaat van: Staat de kelder van je buurman onder stroom, Zit de kat van ome Willem in de boom, Wordt je zoontje door de schooljuf frouw gesard, Speelt de radio beneden veel te hard, Ligt er 's nachts een dronken zeeman in de gaat: Dan zijn er altijd nog de redders in de nood. Slaat je zwager met een hamer op je kruin, Sluipt een vreemde kerel stiekem door de tuin, Rijdt lijn 4 je nieuwe auto in de prak, Zit er plotseling een tijger op het dak: Ga ze dan niet met een kachelpook te Wf, Maar steek je vinger in het gaatje van de schijf. Is je kanariepiet al zeven weken zoek, Plast het hondje van de slager op je broek, Gooit de kastelein een bierglas naar V.l.n.r. zanger Joop van Os, mu ziekuitgever Van Steenbergen en pro ducer Willy Alberti. O je hoofd, Is je opa van zijn A.O.W. beroofd, Krijgt je vrouw een baby op de Heren gracht De Zes maal Twee is te bereiken dag en nacht. REFREIN Zes maal Twee, o jonges kom es kijken, Zes maal twee, o jonges kom es gauw: D'r is wat aan de knikker, d'r is wat aan de hand. Toe geef een beetje gas en help ons uit de brand. Hoe de dichter Roland Holst er tegenover staat hebben we niet dur ven informeren, maar hoofdinspec teur J. Valken was in elk geval erg gelukkig met deze ode aan de poli tie. Als je bedenkt dat het deze week twee jaar geleden is dat in Amsterdam het junioproer uitbrak, dan zijn de problemen er sinds die tijd wél eenvoudiger op geworden. .iiM

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11