IDEE VAN ONDEROFFICIER
BESPAART LUCHTMACHT
JAARLIJKS HALF MILJOEN
Staatssecretaris reikte op
DE LM in
Eist een hoge
beloning uit
NA V WANTROUWEND
Ederveense coureur
is auto ontnomen
Serg.-maj. J. J. Jeucken
ontving vijftien mille
Bejaarden uit Rhenen
Leersum en Renswoude
waren er een dagje uit
Havens, Dorus
en museum...
Jongetje (5)
zwaar gewond
Onderwijzer benoemd
Leersum
Renswoude
JAN JACOB VAN DE POL
NIET AAN AUTO GEPRUTST9
Wakker
Aardig
Gevangenisstraf
en ontzegging
voor rijden
onder invloed
Fanfare „Irene"
naar concours
Filmen voor
blindenbond
Elster meisjes
per fiets er op uit
ELST De staatssecretaris van defensie, A. E. M. Duyn-
stee, heeft vanochtend om 11 uur op het Depot Elektro
nisch Luchtmacht Materieel in Eist een beloning van
f 15.000 overhandigd aan de serg.-majoor J. J. Jeucken
uit Rhenen. De heer Jeucken ontving de beloning voor
een tweetal ideeën, die de Koninklijke Luchtmacht jaar
lijks ruim een half miljoen zullen gaan besparen. De be
loning hiervoor is de hoogste, die tot nu toe ooit door de
Overheid is uitgekeerd.
DONDERDAG 13 JUNI 1968
Bij deze uitreiking merkte staatssecretaris Duynstee op, dat deze beloning waar
schijnlijk een Europees record is. De staatssecretaris zei verder dat zij, die ex
pansie bezitten als serg.majoor Jeucken dienen door de gemeenschap te worden
geëerd. De stad Rhenen mag trots zijn op deze inwoner.
Sergeant-majoor Jeucken is sedert
mei 1962 chef van het werkcentrum Ra
dar-Vliegtuigen van het Depot Elektro-
RHENEN Met vier touringcars van de NBM maakten bijna tweehonderd
Rhenense bejaarden gisteren hun jaarlijkse uitstapje, dat 'n hoogtepunt vond in
een rondvaart door de Rotterdamse havens, die enkele uren duurde. Voordat
de karavaan in de Maasstad aankwam moest nabij Woerden plotseling me
vrouw Van S. uit het bejaardencentrum De Tollekamp per ambulance naar het
ziekenhuis in die stad worden overgebracht Zij was in de bus onwel geworden.
Gisteravond was haar toestand bevredigind. Dit minder prettige voorval was
het gesprek van de dag. Toch heeft de grote „familie" weer volop genoten van
de verrassingstocht.
bijzonder dankwoord aan het adres van
de heren Lammers, Van Zetten en Van
Veenendaal, die aan het begin van de
actie om geld in te zamelen zich bij
zonder goed hadden geweerd. Zij ont
vingen een aandenken. Hij gaf de ver
zekering, dat volgend jaar opnieuw ge
tracht zal worden een verrassingstocht
voor de oudjes te organiseren.
In „De Eekhoorn" ging het tijdens de
maaltijd bijzonder gezellig toe. Daar
aan heeft Tonny. Spaan op het elektro
nisch orgel bijzonder veel bijgedragen.
Heel Rhenen zal komende herfst in
de gelegenheid zijn de tocht te zien op
het filmdoek. De heer A. van Erk van
de camping „Thijmse Berg" heeft de
gehele dag kleurenopnaamen gemaakt
met geluid.
De weersomstandigheden tijdens de
gehele reis waren bijzonder goed. Het
zonnetje stond aan een strak blauwe
hemel. Vooral aan boord van de salon
boot „IJsselstroom" tijdeins de rond
vaart door de havens van Rotterdam,
heeft iedereen genoten. Nadat aan
boord ook de lunch was gebruikt arri
veerde men tegen half twee weer in
Rotterdam. Vervolgens werd om twee
uur een bezoek gebracht aan het caba
ret van „Dorus". Hier waren de oud
jes uit Rhenen niet de enige gasten.
Er waren zeer veel kinderen en Tom
Manlders legde hier tot vier uur het
accent op zijn programma „Bij Dorus
op schoot".
„Jammer dat Manders er niet wat
voor de oudjes doorheen heeft gedaan"
zei een wat teleurgestelde voorzitter
Ten Hoope na afloop. „Hij had het ons
inog zo beloofd".
Tegen halfvijf werd de terugtocht
naar Rhenen ondernomen. Intussen
werd onderweg nog eenmaal gestopt en
om zeven uur werden de oudjes door
de harmonie „Ons Genoegen" vanaf
het viaduct naar restaurant „De Eek
hoorn" gebracht, waar de maaltijd
wachtte.
Wethouder T. van Lienden maakte
samen met zijn echtgenote namens
burgemeester en wethouders de tocht
mee.
Wethouder mr. J. Deen maakte bij
„De Eekhoorn" zijn opwachting. Voor
dat aan het diner werd begonnen,
sprak hij namens het college de hoop
uit, dat mevr. Van S. spoedig hersteld
zou zijn, waarna hij iedereen die met
zoveel enthousiasme aan het welslagen
van deze dag had meegewerkt harte
lijk dank bracht.
Namens de bejaardenbond sprak de
heer A. van Thuyl. „We hebben alle
maal genoten van deze prachtige
tocht", zei de heer Van Thuyl, die
daarbij niet over het hoofd zag, dat er
altijd wel kritiek achteraan zal komen,
maar die nam hij op de koop toe. Op
zijn vraag of de deelnemers er spijt
van hadden f 5 p.p. te hebben moeten
bijdragen, antwoordde iedereen vol
mondig: „Neen".
De heer Van Thuyl adviseerde ieder
een een spaarvarkentje te kopen en er
iedere week een kwartje in de stop
pen, opdat men voor het volgend jaar
weer zijn steentje zal kunnen bijdra
gen. Hij deed voorts een beroep op de
oudjes lid te worden van de bejaarden-
bonld.
Voorzitter K. J. ten Hoope sprak een
LEERSUM De 20e Autotocht van
de bejaarden uit Leersum is gisteren
eveneens een enorm succes geworden.
Ruim 200 bejaarden beleefden weer de
dag van het jaar.
's Morgens om acht uur vertrokken
16 personenauto's en 4 bussen uit Leer
sum om via Veenendaal naar Loenen
te gaan waar de koffie werd gebruikt.
Via Eerbeek, Brummen, Leuven-
heim, Dieren en Ellecom ging de reis
naar het Openluchtmuseum in Arn
hem. In restaurant „De Oude Bijen
korf" stond het diner klaar. Met het
gebruikelijke borreltje vooraf lieten de
bejaarden het zich goed smaken. Van
half twee tot kwart voor vijf kregen de
reizigers de gelegenheid het openlucht
museum te bezoeken. Er werd volop
genoten, want voor de bejaarden waren
veel voorwerpen bekenid, omdat ze er
vroeger zelf mee hebben gewerkt. Met
tegenzin werd het Openluchtmuseum
verlaten en keerde men huiswaarts.
In restaurant „Marktzicht" in Scher-
penzeel stond om acht uur de koffie
klaar en uit Leersum waren heerlijke
verse broodjes aangevoerd. In café
Marktzicht werd het al gauw gezellig,
vooral omdat de eigenaar de oud-Leer-
sumer E. ter Burg is.
De heer Zandvliet sprak een woord
van dank tot het comité voor de fantas
tische tocht. „Ik heb weer die glunde
rende gezichten gezien. Het is altijd een
bijzondere gewaarwording. Het is een
bewijs dat wij (de bejaarden) in Leer
sum gerespecteerd worden. Het actieco
mité Autotocht Bejaarden heeft zich
ook nu weer uitgesloofd deze 20ste tocht
tot een succes te maken. Het is hier
weer volkomen in geslaagd", aldus de
heer Zandvliet.
RENSWOUDE Gistermiddag om
half een vertrokken vanaf de Hervorm
de kerk 24 auto's met bejaarden uit
Renswoude voor het jaarlijkse reisje.
De tocht leidde via Veenendaal en Eist
naar Oosterbeek en Velp.
In Arnhem werd een bezoek gebracht
aan het Openluchtmuseum en werd de
thee gebruikt. Na deze onderbreking
ging men weer van start, nu in de rich
ting van de Posbank. In 't café-restau
rant wachtte een koffietafel. Tegen half
zeven begon de terugtocht via Arnhem
en Ede. Toen de stoet Renswoude weer
naderde stonden de leden van de mu
ziekvereniging „Ons Genoegen" bij het
kasteel te wachten om met muziek de
laatste meters te begeleiden. Tot slot
volgde nog 'n gezellig samenzijn in ge
bouw „Rehoboth".
nisch Luchtmacht Materieel. Hij heeft
de leiding over een dertigtal zowel bur
ger- als militaire technici, die belast zijn
met de reparatie van de vuurleidings
systemen van de Nederlandse gevechts
vliegtuigen.
Uit de talrijke werkstagnaties, die in
zijn werkcentrum voorkwamen wegens
tekort aan reserve-eenheden (printed
circuits en tekstplaatjes) is bij sergeant-
majoor Jeucken het idee opgekomen
deze eenheden zelf te vervaardigen. Zijn
hobby als fotoamateur, alsmede zajn
vindingrijkheid en doorzettingsvermo
gen leidden tot het indienen van twee
ideeën. Hierdoor is bereikt, dat de Ko
ninklijke Luchtmacht thans in eigen
beheer printed circuits en tekstplaatjes
vervaardigd, die voldoen aan de mili
taire specificaties.
Het ontwikkelde procédé is ingesteld
op het vervaardigen van kleine series
tegen een zodanige prijs, dat jaarlijks
een besparing is bereikt van minstens
500.000 gulden.
Naast deze directe besparing komen
als extra voordelen naar voren, dat de
Koninklijke Luchtmacht geen kostbare
voorraden meer behoeft aan te leggen
en dat een einde is gemaakt aan de lan
ge levertijden, met als gevolg het voor
komen van werkstagnaties.
Segeant-majoor Jeucken heeft met
zijn vinding in belangrijke mate bijge
dragen tot het bedrijfsgereed houden
van de uitrusting van de Koninklijke
Luchtmacht, terwijl door de kwaliteit
van het produkt eveneens de vliegvei
ligheid werd verhoogd.
EDERVEEN De Ederveense autorenner Jan Jacob van de Pol is al ruim
een week zijn wedstrijdauto kwijt. De Nederlandse Autorensport Vereniging
(NAV) heeft zijn auto in beslag genomen, om te onderzoeken of de heer Van
de Pol de motor heeft opgevoerd. Dit seizoen zijn er voor de eerste keer in Ne
derland autoraces georganiseerd voor normale standaardwagens. In deze klasse
zijn drie wedstrijden gehouden en alle drie de wedstrijden zijn gewonnen door
de heer Van de Pol. Hij heeft bovendien zo'n goede tijd gemaakt, dat men het
vrijwel ondenkbaar acht, dat hij in een normale auto heeft gereden.
De heer Van de Pol zit echter nergens over in. „Ik heb niet aan mijn wagen
geprutst", zegt hij. „Ik heb gewoon een erg goede auto en voor de rest zal ik
wel goed gereden hebben".
De Rhenense beroepsmilitair, die nog
niet precies weet wat hij met het geld
van de beloning zal gaan doen, vindt
zijn idee zelf de gewoonste zaak van de
wereld. Al die belangstelling van radio,
televisie en verslaggevers kan hij niet
goed begrijpen. „Kon ik mijn broer
maar sturen, maar die lijkt niet op
me", schijnt hij voor de uitreiking te
gen collega's te hebben gezegd.
Enigszins nerveus vertelt sergeant
majoor Jeucken over zijn vinding. „Het
probleem, dat zich op onze afdeling
voord, heeft me erg aangesproken.
Ik heb er nachten van wakker gelegen.
Na lang zoeken en experimenteren is de
uiteindelijke vinding ontstaan", zegt hij.
In totaal heeft het ruim vijf jaar ge
duurd voor het gewenste resultaat was
bereikt.
„Ik heb gestreefd naar een goed pro
dukt. De eisen, die er aan gesteld wer
den waren zeer hoog. Tenslotte is be
reikt wat ik me had voorgesteld en dat
is voor mij het belangrijkste". Sergeant
majoor Jeucken legt er de nadruk op,
dat het hem niet om de beloning te doen
is geweest. „Ik heb het probleem niet
opgelost met de gedachte, dat ik er wel
eens een beloning voor zou kunnen krij
gen. In mijn vak stuit je dagelijks op
problemen en dan denk je in de eerste
plaats aan de oplossing en niet aan het
geld".
De sergeant-majoor die in korte tijd
bij de gehele Koninklijke Luchtmacht
bekendheid heeft verworven door zijn
vinding („Het is beslist geen uitvin
ding", zegt hij) heeft zich altijd al veel
voor de techniek geïnteresseerd. „Ik
wil graag alles kunnen en dat is bij mij
de drijfveer om door te gaan", merkte
hij op, Daarom blijft de sergeant-ma
joor Jeucken zoeken naar oplossingen
van problemen, want die bestaan er vol
gens hem nog genoeg.
Vanavond om acht uur zullen tijdens
het NTS-journaal de gebeurtenissen wor
den uitgezonden, die vanochtend op het
De pot Elektronisch Luchtmacht Mate
rieel plaatsvonden.
Bij de uitreiking waren onder meer
aanwezig kolonel H. H. Peters, verte-
genwoorder van de bevelhebber der
Luchtstrijdkrachten, generaal-majoor
G. W. de Zwaan, directeur Materieel
Luchtmacht en de burgemeester van
Rhenen, mr. L. H. N. F. M. Bosch Rid
der van Rosenthal.
55
Als de auto van Van de Pol inder
daad niet opgevoerd is, is er volgens
de NAV sprake van een enorme pres
tatie. De tijd van de Edervener, 2.14.7
heeft men in een standaardwagen nog
nooit op Zandvoort gereden. Naar de
mening van Van de Pol moet er dan
wel sprake zijn van een bijzondere
prestatie, want zijn wagen is naar hij
zegt een normale personenauto. „Wat
er aan veranderd mocht worden, heb
ik eraan veranderd. Er zitten nieuwe
stoelen in en een paar goede rol-beu-
gels. Maar aan de motor heb ik niet
gezeten. Ik wil het risico om gediskwa
lificeerd te worden niet lopen"!
Van de Pol vindt het wel vreemd,
dat hij zo lang op zijn auto moet wach
ten. „ïn een week kunnen drie goede
monteurs hem toch wel uit elkaar ha
len en weer in elkaar zetten. Maar ik
ben hem nu al veertien dagen kwijt".
De auto werd hem letterlijk onder
zijn handen vandaan genomen. Toen
Van de Pol tijdens de Pinksterraces
van de NAV in Zandvoort als eerste
finishte en hij uit zijn wagen stapte,
gingen er meteen twee wildvreemde
heren inzitten en reden de auto achter
slot en grendel. De heer Van de Pol
stond wel even vreemd te kijken. Toen
men hem vertelde wat er aan de hand
was, besloot hij maar rustig af te
wachten. „Ik zit er helemaal niet over
in".
Behalve de Pinksterraces won Van
de Pol ook nog de „Trophy of the Du-
nes" en de races die onlangs tijdens
een trainingsweekend werden gehou
den. Dit waren de eerste races die in
Nederland voor standaardwagens wer
den gehouden en tevens de eerste auto
races die Van de Pol ooit meereed.
Hoe hij dan meteen zo'n succes be
haalde? „Acht, ik had al heel wat er
varing met karting opgedaan", ant
woordt de blonde Edervener, terwijl
hij wijst op een foto, die op het thee
kastje in de gezellig ingerichte huiska
mer aan de Hoofdweg staat. Op de fo
to ziet men twee skelters in de bocht,
één ervan bestuurd door Van de Pol.
„Ik heb dat zo'n vijf jaar gedaan",
vertelt hij, „je doet er enorm veel er
varing mee op. Dat blijkt wel uit het
feit, dat alle jongens die met mij suc
cessen behaalden bij de skelterraces
nu ook prijzen winnen met het auto
rennen". Omgekeerd blijkt dit niet het
geval te zijn. Van de Pol vertelt na
melijk, dat men enige tijd geleden de
proef op de som heeft genomen en en
kele vooraanstaande autorenners in de
skelter heeft gezet. „Ze brachten er
niets van terecht".
De grote ervaring die men volgens
Van de Pol met karting op doet is het
in een slip brengen van z'n voertuig
en er ook weer uitkomen. „Karting is
niet anders". Bij autorennen kan men
deze techniek bijzonder goed gebrui
ken, terwijl men het van autorennen
niet speciaal leert.
Met karting heeft Van de Pol al heel
wat successen geboekt. Twee jaar
lang maakte hij deel uit van het Na
tionale Kartingteam van Nederland,
dat in '67 Europees kampioen werd.
Vijf jaar geleden had hij nog nooit
van karting gehoord. „Ik was toen met
vakantie in Ermelo en daar was een
skelterbaan. We gingen daar eens een
kijkje nemen en huurden een skelter".
Van de Pol was er meteen van onder
steboven. Thuis gekomen bouwde hij
met zijn buurman een skelter. „Dat
was een vreselijk primitief ding. Hele
maal niet goed". Een jaar later be
sloot Van de Pol dan ook een echte
skelter te kopen.
„Hiermee had ik vreselijk pech",
vertelt hij. „Ik reed er veel te ruw
mee, wilde per se winnen en reed
daarmee m'n skelter naar de knop
pen".
Maar met schade en schande leert
men. Zo ook met Jan Jacob. Twee
jaar later werd hij in het nationale
team opgenomen. Voor de skelterperio
de deed hij veel aan motorraces mee.
Vooral grasbaanraces. Daar hoor je nu
vrijwel niets meer van". Ook in deze
sport oogstte hij veel triomfen.
Vorig jaar vertelden zijn skelter
teamgenoten hem, dat zij overgingen
naar de autosport en dat deze sport
met standaardwagens net iets voor
hem was. Van de Pol aarzelde geen
moment en schakelde ook om. Hij
heeft er tot nu toe geen spijt van ge
had.
Veel mensen zien een groot gevaar
in autorennen. Gisteren viel er in deze
sport in de Verenigde Staten nog een
dode. Van de Pol ziet dit gevaar ech
ter niet in. „Er zijn zoveel veiligheids
maatregelen getroffen. Je hebt specia
le stoelen, veiligheidsriemen, onbrand
bare kleding, rolbeugels en noem
maar op. Je loopt meer risico's als je
van Ederveen naar Zandvoort rijdt,
dan wanneer je op het circuit van
Zandvoort rijdt", meent hij.
Ook zijn echtgenote maakt zich over
haar man niet ongerust. „Tenminste,
als ik met hem meega. Ik blijf niet
thuis, want dan zit je steeds in span
ning. Vooral als het wat later wordt.
Je schrikt je „ik-weet-niet-wat" als dé
telefoon gaat. Maar als je zelf mee
gaat, ben je steeds overal bij en weet
je precies wat er aan de-hand is". Bo
vendien vindt zeI de sfeer „op Zand-,
voort" gewéldig fijn.
Van de Pol zou best nog verder in
de autorensport willen duiken. „Als er
vandaag een sponsor kwam die zei:
„Jongen, jij rijdt aardig, ik zal je hel
pen om in een echte racewagen te
gaan rijden", dan deed ik meteen mee.
Toch zou dat eigenlijk ook weer niet
kunnen. Weet je, als je op een gege
ven moment wat minder goed gaat rij
den is er niemand die je helpt. Nor
maal is dat niet zo erg. maar als je
een zaak hebt zoals ik, dan is dat ri
sico te groot. Als je een tijd lang uit
je zaak bent, dan is 'ie verlopen". Van
de Pol heeft de fietsen- en bromfietsen-
handel van zijn vader overgenomen.
Hij repareert ook auto's.
Jan Jacob van de Pol is vijfendertig
jaar oud. Er ligt nog een hele toe
komst voor hem open. „Ik ben jong
ARNHEM De Arnhemse politie
rechter mr. C. H. de Kat heeft gisteren
de 46-jarige aannemer J. D. uit Veenen
daal veroordeeld tot een gevangenis
straf van twee weken, waarvan één
voorwaardelijk, en acht maanden ont
zegging, waarvan twee voorwaardelijk.
De aannemer had dronken achter het
stuur gezeten toen hij op de Stadsbrink
in Wageningen werd aangehouden.
Dat laatste leverde nogal wat moeilijk
heden op. Toen hij op het bureau ter
ontnuchtering werd ingesloten werd hij
zo nijdig dat hij er op los begin te
slaan. „Ik heb last gehad van tropenkol
der, daarom werd ik zo opstandig", legde
de aannemer deemoedig uit.
Zijn raadsman, mr. H. P. Jager vroeg
nadat er twee weken gevangenisstraf
en een jaar niet rijden was geëist, een
voorwaardelijke straf als rem op het al
coholgebruik. Volgens mr. Jager liep de
aannemer in z'n beroep vaak het risi
co dat hij te veel dronk voor hij ging
rijden.
De 25-jarige kelner II. v. d. E.
uit Veenendaal werd bij verstek ver
oordeeld tot drie weken gevangenis
straf, waarvan één voorwaardelijk en
vijftien maanden ontzegging omdat hij
in benevelde toestand met zijn auto een
aanrijding veroorzaakte en daarop snel
de benen nam.
Een getuige kwam vertellen hoe de
kelner met 'n veel te ruime bocht van
de Patrimoniumstraat de Savornin Loh-
manstraat kwam inrijden. Hij raakte
daarbij een wagen die net kwam aanrij
den.
De Veenendaalse politie wist de boos
doener snel te vinden aan de hand van
de getuigenverklaringen; hij bleek 1,55
promille alcohol in zijn bloed te hebben.
Voor de officier was dat genoeg om
drie weken gevangenisstraf en vijftien
maanden ontzegging te eisen. De poli
tierechter streek met de hand over 't
hart: hij maakte er twee weken en
een week voorwaardelijk van.
genoeg begonnen, dan kun je het een
hele tijd volhouden". Hij meent dat hij
normaal gesproken alle komende wed
strijden moet winnen. Het kampioen
schap van Nederland zit er dus op z'n
minst wel in. Hij zal er in ieder geval
hard genoeg voor werken. „Het is bij
vij niet zozeer dat ik per se wil win
nen, maar ik ben toch ook niet gauw
tevreden. Bovendien kan ik me al
lang voor dat er een race is voorberei
den. Ik kan er helemaal naar toe le
ven". Ook de conditie is belangrijk:
„Als het tegen een wedstrijd loopt,
komt er bij mij geen borrel meer in",
verzekert hij lachend.
EDERVEEN Het Fanfarekorps
Irene zal a.s. zaterdag deelnemen aan
het jaarlijkse marsconcours van de Ede-
se Federatie van Harmonie- en Fanfare-
gezelschappen. Het concours zal dit
jaar worden gehouden in Otterlo. De of
ficiële ontvangst zal om half drie zijn
in hotel „Het Witte Hoes".
Het concours begint een half uur la
ter op het Mosselsepad. Na afloop wor
den op het concoursterrein de behaal
de punten bekend gemaakt en de wis-
selvlaggen uitgereikt. De volgende mu
ziekkorpsen doen hieraan mee: De Har
monie Ede; OBK Bennekom; Kunst na
Arbeid, Lunteren; OBK Otterlo; De
Edese Harmonie; en Irene Ederveen.
y ;j S 5, A
RENSWOUDE Renswoude stond
gisteren in het teken van de film voor
de blindenbond. Het dagelijkse leven in
het dorp werd op de film vastgelegd.
De filmploeg bezocht beide scholen toen
de kinderen met sport en spel bezig
waren.
Om half een was de filmploeg getui
ge van het vertrek van de oudere Rens-
woudenaren. De muziekvereniging Ons
Genoegen, die uitgetrokken was om de
bejaardentocht te verwelkomen, kon
ook worden opgenomen.
Men zal in het winterseizoen de film
komen vertonen. Het is tevens de be
doeling om hierdoor donateurs te ver
krijgen, waardoor het werk dat voor de
blinden wordt verricht, uitgebreid kan
worden.
ELST Circa twintig leden van de
christelijke meisjesvereniging te Eist
trokken er woensdagmorgen per fiets
op uit voor een rondrit door de omge
ving in het kader van het jaarlijkse
uitstapje. Ook de plaatselijke predikant
ds. Van Malenstijn en zijn echtgenote
waren van de partij.
Het fraaie weer werkte mee aan het
welslagen van deze fietstocht en toen
men rond het middaguur terugkeerde
werd in het gebouw „Pniël" de
broodmaaltijd gered die alle eer werd
aangedaan.
's Middags werd de fiets verwisseld
voor een dienstbus van de NBM waar
mee een bezoek gebracht werd aan de
Westerbouwing te Oosterbeek. Ook
daar vermaakte het gezelschap zich uit
stekend zodat bij terugkeer in Eist op
een mooie dag teruggezien kon wor
den.
VEENENDAAL De 5-jarige Hans
van S..heeft bij een ongeval een zware
hersenschudding en een gebroken been
opgelopen. Hij moest naar het Juliana-
ziekenhuis worden gebracht. Zijn toe
stand is niet levensgevaarlijk.
Hans had bij zijn 7-jarig vriendje
achter op de fiets gezeten. Ze reden
samen over de Klaas Katerstraat in de
richting van de Dr. de Visserstraat. Op
de kruising weifelde Johan, waardoor
hij de bestuurder M. J. H. uit Veenen
daal van een personenauto in moeilijk
heden bracht.
V. remde af. Toen hij Johan linksaf
zag slaan probeerde hij te stoppen en
het fietsje te ontwijken. Hij raakte ech
ter net de achterkant van de fiets,
waardoor beide kinderen op de rijbaan
vielen. Johan had slechts wat schaaf
wonden en wist lopend zijn huis te be
reiken.
EDERVEEN Het bestuur van de
school met de Bijbel aan de Schras
heeft met ingang van 16 september a.s.
benoemd de heer A. J. Pater te Aagte-
kerke in Zeeland als onderwijzer van
haar school. De heer Pater ontving zijn
opleiding aan de chr. kweekschool „De
Driestar" te Gouda en behoort bij de
Gereformeerde Gemeente in Nederland.