ActualiteitenrubriekBrandpunt'
krijgt een nieuwe chef
Geen verandering
in opzet
UIT DE KERKEN
Na-festivallen
Acteurs en actrices
bij „Ensemble" te
conservatief
Tros kompas krijgt
P. A. G. de Kurve als
hoofdredacteur
Prijzen filmfestival
Karlorvyry Yarq
Weinig voor TV
Uitbreiding
Geen bevoogding
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
Redelijk jaar voor
springstoffen
Opgaande lijn
bij Vredestein
Hoge kosten bij
Utermöhlen
Audet 71/2 pet.
dividend
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Vagina 2
MAANDAG 17 JUNI 1968
Meine, is dat Freek niet?
Waar?
Daar. Zij duidde met haar waai
er.
Wegen keek. Het was tussen het
eerste en tweede bedrijf, de lichten
waren juist weer aangegloeid. Het
lijkt wel zo, antwoordde hij.
En zou dat dan...?
't Zal wel. Kijk maar eens door je
binocle. Nou, zo'n lelijkerd heeft hij
nu ook niet uitgezocht. Lijkt mij een
lollig licht ding.
Eleonoor kneep de lippen op elkaar.
't Kind ziet er niet erg fijn uit, zei
zij, zijn laatste woorden negerend,
ik begrijp niet hoe Freek durft zich
zo met haar te laten zfbn.
Wegen lachte. Het licht doofde lang
zaam, het gordijn week voor het twee
de bedrijf.
Eleonoor kon haar aandacht er niet
meer bij bepalen. Telkens weer moest
zij haar kijker richten op de plek
waar haar zoon zat met die meid.
Hij had zich toe 't licht op was ken
nelijk weggehouden, schaamde zich
natuurlijk om door zijn moeder zo te
worden gezien. Zou hij nog de brutali
teit hebben met haar in de foyer te
komen? Zou hij...?
Wegen tikte haar op de arm en zei
droogjes. Daar is het toneel. Eleo
noor zag hem lachen. Nee, hij schaam
de zich niet. Zoiets vond hij niet erg,
al was hij in andere dingen ook nog
zo onbarmhartig streng. Haar plezier
voor die avond was bedorven, zij
snakte ernaar dat het licht weer op
zou gaan.
En hoe vond jij het stuk gister
avond? vroeg Wegen de volgende mor
gen aan zijn stiefzoon. Hij knipoogde
over de witgedekte ontbijttafel.
Freek hoorde zijn moeder kuchen.
Het bloed steeg hem naar de wan
gen, hij mompelde maar iets.
Ja, lachte Wegen, ik begrijp
best dat je er niet veel aandacht voor
gehad hebt met zo'n schat naast je.
Freek keek zijn stiefvader scherp
aan, maar bleef zwijgen.
Ik vind, kwam Eleonoors stem
spits ertussen, dat hier geen grap
jes nodig zijn, Meine, en jou begrijp
ik helemaal niet, dat je je niet
schaamt.
Er sprong drift op in Freeks ogen.
—Ik heb mij niet te schamen, zei hij
kortaf, je kunt denken wat je wilt,
moeder, en u ook.
Dat zal ik wel doen ook, wees daar
maar niet bang voor.
Wegen, stond op, rekte zich lang. In
het gaan naar de deur gaf hij Freek
een klap op zijn schouder. Ik ben
ook jong geweest, zei hij, laat moe
der maar praten.
Freek dook een weinig ineen, afwe
rend. Dus toch gezien! Hij had het wel
gedacht.
Eleonoor verkruimelde een stukje
brood. Freek...
Hij gaf geen antwoord.
Waarom doe je mij zo'n verdriet?
Ik doe je geen verdriet, moeder,
maar... mijn hemel, ik mag toch wei
eens met een meisje uitgaan
Weieens met een meisje uitgaan,
sprak Eleonoor hem na, de klemtoon
op elk woord leggend, je bent meer
bij haar dan bij je moeder. Je zal
toch niet van plan zijn haar te trou
wen?
Het klonk gemengd spottend en ha
telijk.
Freek keek zijn moeder scherp aan.
Het viel hem plotseling op, dat zij er
slecht uitzag, zoyblóek, met donkere
kringen onder dê ogén. Het stemde
hem zachter. Misschien werd zij wel
ziek, dat zij zo kribbig deed. Moeder
was trouwens toch al prikkelbaar de
laatste tijd.
Hoor eens, moeder, je moet je niet
zo druk maken om dingen, die eigen
lijk mij alleen aangaan. Maar dit wil
ik je zeggen: er is niets tussen Myra
en mij, tenminste niets waar jij bang
voor hoeft te wezen. Hij glimlach
te bijna. Wij zijn alleen goede
vrienddn, verder niet.
Hij voelde zelf, dat hij het wel erg
mooi maakte, maar de kern was
waar: tussen Myra en hem bestond
er niets. Als zijn moeder anders was,
had hij het niet hoeven te verstoppen.
Myra...? Is dat soms...?
•Eleonoor had een spoor te pakken.
Freek knikte, met een klein lachje
om haar scherpzinnigheid.
Ja, moeder, de dochter van Jossie
en Michiel Brand.
Toevallig.
Eleonoor. keek op haar bord.
Ja, wij ontmoetten elkaar bij het
station een paar maanden geleden.
Myra herkende mij, want ik was haar
werkelijk zo voorbij gelopen.
Dat is te begrijpen. Zij ziet eruit
om zo een cent te geven. Hoe is het
mogelijk, die vader is toch architect.
Haar ouders zijn gescheiden, moe
der, Myra woont hier alleen, zij is op
.de tekenacademie.
Onder Eleonoors vingers spatten de
broodkruimeltjes. Wat een ideale
toestanden heb je toch in de wereld.
En we schilderen maar! Leve de
kunst! Zij stond op, ging naar het|
raam. a
Daar zat Freek met zijn goede be- g
doelingen, en ergerde zich. Ook hij
stond op, gemelijk, zijn handen in zijn
broekzakken.
Ik vind niet, dat jij je er erg druk
om hoeft te maken,moeder, tenslotte
zijn dat alles zaken, die de hunne
zijn. Wat «kan het jou schelen of Myra
op de tekenacademie wenst te gaan? m
Eleonoor l^hte kort. Dat is de
tweede keer vanmorgen, dat je me te S
verstaan geeft dat ik me er buiten E
te houden heb. Zeker, het zijn hun za- S
ken of ze in armoe willen creperen en
of ze verf willen eten in plaats van E
brood. Maar mijn zoon hebben ze niet S
mee te trekken in hun prachtige mo- E
raai van armoede en kunst en dwaze
hoogvliegerijen. s
Je doet of ik een kind ben.
Voor mij blijf je een kind, daar- E
voor ben ik je moeder, en ik zie im-
mers duidelijk hoe jij je door die
meid laat inpalmen. En dat milieu...
nee, ik ben er niets op gesteld. Je
hebt toch al meer kunstzinnige nei
gingen dan mij lief zijn, dat weet je
wel, daar hoeft niet nog eens zo'n
dom gansje bij te komen, dom en
wuft, als ze niet erger is.
Er vaft weer niet met je te pra
ten, moeder.
Zij keerde zich naar hem om, haar
ogen blonken driftig. Wat wil je
dan ook met mij praten? Ga maar
naar Myra, dan kan zij je troosten
in je miskenning. Nee, je hoeft mij
vanmorgen geen zoen te geven ook,
let maar liever op, dat je niet te laat E
voor je trein komt.
Statig, de lange ochtendjapon wijd i
waaiend om haar voeten, zeilde zij de 5
kamer uit.
Freek zuchtte. Wat was moeder 5
toch moeilijk! Was het zijn stiefva- g
der niet, die hem iets verweet, dan g
deed zij het wel. Toch liet hij voor g
hun plezier Myra niet lopen. Hij zou g
hoogstens wat minder naar haar toe
gaan, zodat het niet meer opviel nu
moeder er eenmaal op lette. Maar
één ding had zich in hem vastge
haakt: Myra was arm. Hij had
daarop nooit gelet. Het was erg om
arm te zijn en... Nu achteraf begon E
hij te voelen, dat het waar was. Wat E
hij had aangezien voor artisticiteit E
was soms verkapte armoede, al werd E
dat anders voorgesteld. Zeker, hetE
was immers niet gehéél aan hem voor- g
bij gegaan. Die avond bij Jossie had g
een trieste indruk van namaak bij g
hem achtergelaten, dat lag voor een g
deel aan de trotse armoede, die hij g
nu onderkende.
Ineens zag hij duidelijk Myra's dun- g
ne wintermantel, haar japonnetjes, al- g
tijd dezelfde, maar hier en daar soms 5
veranderd door een smaakvol kleinig- g
heidje. Myra had smaak, maar haar S
kamer was eigenlijk arm. Freek E
zag het nu en er ging iets nieuws ing
hem open voor het meisje, een soort E
zich verplicht gevoelen tegenover g
haar. (Wordt vervolgd) g
TM Brandpunt blijft Brandpunt. Al mag deze bekende actuali-
van de KRO-televisie dan over enkele maanden in de persoon van
HU
teit,
Jacqu. jrijpink een andere chef krijgen, aan het journalistieke credo van het
programma zal niet worden getornd. „Het kenmerk blijft de speciale betrok
kenheid met de veranderende wereld", aldus de nieuwe chef, die de laatste vier
jaar eindredacteur was van de radio-actualiteitenrubriek Echo van dezelfde
omroep.
Grijpink (42) is een bedachtzaam
journalist die rustig en weloverwogen
oordeelt en die zich bij Echo heeft ont
plooid als een bekwaam organisator
en een stuwende kracht op de achter
grond.
Hij zegt: „Ik was zeer gelukkig bij
de radio. Ik heb hier dan ook echt niet
lopen leuren om een baan bij de tele
visie. Maar ze hebben me gevraagd. Ik
zou me beslist niet gepasseerd hebben
gevoeld als ze iemand anders voor die
functie zouden hebben genomen".
Grijpink wil de manier van leiding
geven op dezelfde voet voortzetten als
zijn voorganger Richard Schoonhoven
dat heeft gedaan. „Ik zal zelden voor
de camera komen. Zeker het eerste
jaar niet als ik me met de technische
en organisatorische kanten van de te
levisie vertrouwd zal moeten maken.
Later zal ik me misschien wel eens op
het scherm laten zien. Een enkel
vraaggesprek je of zo, maar meer ook
niet. Ik vind dit systeem zoals dat tot
nu toe ,bij Brandpunt is gevolgd bij
zonder goed".
Brandpunt zal ook onder Grijpink
progressief blijven. „Progressief in die
zin, dat we ons positief zullen bezig
houden met allerlei veranderingen in
de wereld. We zullen ons zeer duide
lijk richten op de toekomst en primair
belangstelling aan de dag leggen voor
allerlei ingrijpende problematieken en
minder voor de gevestigde zaken. Het
typerende van Brandpunt vind ik de
grote betrokkenheid met de mens of
met groepen mensen die onder liggen,
die in de verdrukking zijn gekomen".
Grijpink is er een groot voorstander
van om de frequentie van de televisie
actualiteitenrubrieken op te voeren. Als
hij in oktober bij Brandpunt komt zal
hij voor een deel zijn zin krijgen. In
plaats van één keer zal deze rubriek
in het komende seizoen twee keer per
week te zien zijn.
Het team dat nu uit tien man be-,
staat zal worden uitgebreid. "Ik zou er
helemaal geen bezwaar tegen hebben
om ook eens een journaliste in het
team te halen Er zijn speciale onder
werpen waarbij een vrouw ons goede
diensten kan bewijzen." Uitbreiding
van de rubriek zal als Grijpink zijn
zin krijgt ook inhouden dat er meer
aandacht aan binnenlands nieuws zal
worden geschonken dan tot dusver.
De nieuwe chef van Brandpunt
maakt er geen geheim van dat hij het
N.T.S.-journaal slecht vindt. Volgens
hem zou een gezonde concurrentie het
journaal beter kunnen maken. „Er
zouden bijvoorbeeld twee aparte jour
naalredacties kunnen worden gevormd,
waarvan de ene een journaal verzorg',
om zeven uur 's avonds en de andere
een om acht uur De gezichtsbepalende
rubrieken, zoals Brandpunt dat is, zou
den veel meer op vaste tijden moeten
worden uitgezonden. Nu kan niemand
van het kijkerspubliek er enige regel
maat in ontdekken".
Grijpink voelt zich volkomen thuis bij
de KRO. „Het werkklimaat is prettig
en ook als journalist heb je geen last
van hinderlijke bevoogding. Zowel het
team van Echo als dat van Brandpunt
is uitstekend. Er heerst een prima
sfeer".
Wat zijn z'n politieke opvattingen?
„Ik ben niet politiek georganiseerd.
Ik vind het beter voor mij persoonlijk
om geen enkele binding te hebben
met welke politieke organisatie ook.
Ik sta links van het centrum, maar
daarnaast ben ik vrij pragmatisch. Ik
heb de laatste keer D'66 gestemd. Ik
zou het misschien nu weer doen".
Wat vindt hij van het zogenaamde
harde interview, waarvan sommige le
den van het Brandpuntteam zich nog
al eens zouden bedienen?
„Een interview moet altijd hard zijn.
Een journalist zit ervoor om informatie
te geven. Natuurlijk, wij hebben wel
eens fouten gemaakt, maar ik geloof
dat vooral de politici nog veel moeten
leren. Een journalist vraagt niet voor
zichzelf, maar hij stelt vragen namens
het publiek. Nu kunnen sommige men
sen de manier van interviewen hard
vinden en onfatsoenlijk, ik vind het
nog veel onbehoorlijker om als iemand
iets vraagt er om heen te draaien".
Ghr. Geref. Kerken:
Beroepen: te Veenendaal (Bethel-
kerk): G. Bijkerk te Oud-Beijerland.
Bedankt: voor IJmuiden: C. Bos te
Spijkenisse-Zuidland.
iiniiiiniaiiiiuiiiiin
HIIM
3838. Onbewust van hetgeen zich op zo korte afstand
van hen afspeelde, sjokten twee eenzame figuren door
het maanstof. Zowel luitenant Tremaine als mechani
cus Ketcham waren vervuld van angstige voorgevoe
lens. Hun zuurstofvoorraad was nu zóver geslonken,
dat het nog slechts een kwestie van minuten kon zijn,
voordat de tank van Tremaine als eerste leeg zou ra
ken. De luitenant wist dat dit zeer abrupt zou geschie
den, hetgeen hem de schrale troost verschafte, dat hij
tenminste niet lang hoefde te lijden. Werktuiglijk lie-
pen zij voort, zonder 'hoop op redding, zwijgend
Toen de officier opeens achter een nabije bergrug een
merkwaardig heelalschip zag voortglijden. Hij uitte 'n
schorre kreet en greep Ferdinand bij de arm. Deze
wist de aandacht van de bemanning op hen te vesti
gen, door zijn straalpistool te trekken en een noodsig
naal af te vuren. Boven hun hoofden spatte de granaat
in vier felwitte sterren uiteen, doch doofde snel weer
uit. De Maan heeft immers geen atmosfeer.
mmsm mmZZZ
23. Terug in zijn werkkamer vraagt Rechter Tie bars:
„Vertel wie de jonge vrouw was die u de ring aan
bood!" „Dat weet ik niet, Edelachtbare", antwoordt
Leng met neergeslagen ogen. „Een zwerversmeid, denk
ik. Ze droeg een versleten blauw jak en had haar haar
in vlechten. Ze zag er erg lief uit, dat wel. Ze vroeg me
trouwens alleen wat de ring waard was. Ik noemde een
redelijke prijs, maar meteen griste ze de ring weer uit
mijn vingers. Ze riep: „Denk maar niet dat ie te koop
is!" en ging er weer vandoor. Dat is werkelijk alles."
Rechter Tie gaat overeind zitten en zegt: „Volgens mij
vertelt u me niets dan leugens. Die oude landloper hoor
de bij het meisje. U had het meisje avances gemaakt
en kreeg daarover gisteravond ruzie met de oude man.
U sloeg hem neer met een steen en hakte zijn vingers
af om te verbergen dat hij het topje van zijn pink mis
te. Toen hebt u hem naar de houthakkershut op de hel
ling gesleept. Hoofdman, werp deze man in de cel!"
Terwijl Leng luid zijn onschuld betuigt, wordt hij door
de hoofdman weggevoerd. „Denkt u echt dat het zo ge
beurd is, Edelachtbare?" vraagt Tsjiao Tai als ze de
kamer uit zijn. „Nee," zegt Rechter Tie. „Hij lijkt me
niet het type voor zo'n koelbloedige moord. Maar een
tijdje in de cel zal hem geen kwaad doen. We kunnen
dan meteen uitzoeken of hij zich inderdaad aan belas
tingontduiking heeft schuldig gemaakt."
47. Tekko en Bombasso die enige meters voor de an
deren uit liepen, hoorden opeens een hartverscheurende
gil en verstijfden van schrik. De achterste neger had
namelijk op het puntje van de staart van de slapende
slang getrapt en werd nu plotseling door het woedende
dier aangevallen. Nu is er één ding dat je nooit moet
doen als je in een echt oerwoud loopt en dat is op slan
gen trappen! De negers wisten dat natuurlijk ook wel,
maar aangezien de slang op een heerlijk warm plekje
onder het gras verscholen had gelegen, zodat niemand
hem zien kon, was het toch gebeurd. „Help Bombas
so, Bwana Taks!" schreeuwde de andere neger, die
zag hoe zijn kameraad door het ellenlang reptiel om
wonden en vastgesnoerd werd.
„Een slang! Vlug! Help!" Onmiddellijk keerden de
blanke en de zwarte expeditieleider op hun schreden
terug, en zagen hoe de reuzenslang het arme zwartje
in zijn dodelijke greep geklemd hield. Bombasso
greep de speer van het slachtoffer en wilde het ondier
te lijf gaan maar Tekko was hem al voor. Hij had on
der het teruglopen zijn pistool getrokken en zwaaide de
tromp nu vlak voor de ogen van het sissende monster
heen en weer, dat al zijn aandacht nu op onze vriend
vestigde.
uwnuMtni
Er werd zaterdagavond op de tv heel
wat gefestivald. Nee, niet ge-Holland-
Festivald, maar na-gefestivald op het
gebied van de lichte muziek.
Tijdens het televisie-festival in Mon-
treux is er onlangs nogal wat te doen
geweest over de toekenning van de Zil
veren Roos aan Bulgarije, terwijl Frank
rijk 't slechts met brons moest doen. De
VPRO liet de kijkers zaterdagavond hun
eigen keus maken, door beide inzendin
gen op het scherm te brengen. De vraag
wie van de twee de beste was, viel voor
mij niet moeilijk te beantwoorden: de
show „Bécaud Co" van de Fransman
Jean-Christophe Averty, de duivelskun
stenaar onder de tv-rigisseurs. Het werd
een volledig muzikaal portret van Bé
caud, dat enerzijds zeer karakteristiek
voor de persoonlijkheid en de liedjes van
deze sympathieke chansonnier was en
anderzijds volkomen ondergeschikt aan
de vormen waarvan Averty zich bedien
de: van grote soberheid in „Natalie" en
„Seul sur son étoile" tot een wirwar van
uit gehele of gedeeltelijke sinaasappels
samengestelde bloemen, kettingen en
rozetten ter illustratie van „Le'Orange"
en het romantische poëzie-album-effect
bij „L'important c'est la rose". Ook de
liefhebbers van beeldende kunst kwa
men (via Op-Art, Picasso en Toulouse
Lautrec) aan hun (Toulouse Lau-) trek
ken.
Het fijne van een Averty-show is, dat
je je oog geen seconde van de beeldbuis
kunt laten wegdwalen, op straffe van in
een oogwenk een handvol vondsten te
missen.
De Bulgaarse inzending vormde met
dit alles een groot contrast. Hier was
met de grootst mogelijke soberheid en
een minimum aan middelen gewerkt
aan een visualisering van Saint Saëns'
„Carneval des Animaux". Evenzeer
een artistieke prestatie van formaat (zij
het meer letterlijk handig dan die van
Averty), maar over het geheel genomen
nogal monotoon.
Met andere woorden: tijdens Averty''
had ik zeker niet voor enkele minuten
overgeschakeld naar het tweede net,
waarop de KRO (o, ideale programma
coördinatie!) de winnares van een ander
festival (het Eurovisie-Songfestival) ge
stalte gaf. Tijdens de fragmenten die ik
zag, gebeurde dit qua regie niet onaar
dig, maar ook ditmaal maakte Massiel
op mij niet meer indruk dan een van
de vele „niet onverdienstelijke" zange
resjes, die de lichte muze in Europa pro
beren te verjongen.
Later op de avond (het kón niet op!)
kregen we nog een show te zien van de
jazz-zangeres Lou Rawis, die, flink ge-
gestuwd door een goede band, over veel
improvisatievermogen bleek te bezitten,
vooral in „The girl from Ipanema" en
„On a claer day".
Nog even iets naar aanleiding van
„Wereld op wielen". Wordt het onder
hand niet tijd, dat de VPRO de teksten
uitgeeft van de beoordelingen, die de tot
dusver in deze rubriek geteste auto's
ten deel zijn gevallen? Dit terwille van
degenen, die al jaren naar deze serie
kijken, doch pas nu aan het kopen van
een auto toe zijn?
J. v.d. K.
DEN BOSCH „De acteurs en ac
trices die vorig jaar bij Ensemble ont
slag hebben gekregen waren degenen,
die geneigd waren de oude, platgetre
den paden te blijven gaan." Aldus
Ton Lutz, de leider van de toneelgroep
Globe (de nieuwe naam van Ensem
ble), die zoals bekend de opvolger is
van directeur Karl Guttmann.
Ton Lutz sprak zaterdag op de
jaarvergadering van het Provinciaal
Genootschap in de Casino schouwburg
in Den Bosch. Hij zei verder dat het
niet de bedoeling was van Globe een
specifiek Brabantse toneelgroep te
maken. Hij wil algemeen toneel bren
gen, „theater voor het hele Nederlandse
taalgebied. Wij hebben geen behoefte
snobistisch en wellustig te gaan provo
ceren".
Globe zal het komende seizoen 148
voorstellingen van het Griekse klassie
ke stuk „Lysistratos" zullen echter niet
doorgaan omdat hierin de spot wordt
gedreven met omstandigheden die op
het ogenblik in Griekenland voor velen
bittere werkelijkheid zijn.
mm
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30
Stereo: Tafelmuz. (opn.). (Om 19.00
Gesproken brief uit Parijs). 19.30 Nws.
19.35 RVU Zeeuws-Vlaanderen, het
land van de overkant, door de heer
Willem Enzinck. NRU: 20.05 Inleiding
Holland Festival Concert. 20.15 Holland
Festival J968: Radio Kamerorkest en
solist: moderne muz. (In de pauze:
plm 21.00-21.25 De strijd om de vrij
heid, Joods programma). 22.00 Gev.
gr.muz. 22.20 Bond zonder Naam, le
zing NRU: 22.30 Nws., evtl. SOS-be-
richten. 22.55 Stereo: Profiel: Jazz-
muz. (öpn.). 23.25 Radiorama: veer
tiendaags mini-magazine. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Meisjeskoor met in
strumentaal sextet. 18.19 Uitzending
van D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje.
18.46 Act. 19.00 Stereo: Licht platen-
progr. 20.10 The Yeoman of the Guard,
operette van Sullivan, uitgevoerd door
Pro Arte orkest, Glyndebourrie Festi
val-koor en solisten (opn.). 21.30 Ste
reo: Li. gr.muz. 22.15 Literama: radio
kroniek over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal en
semble: Volksliederen uit Portugal en
Zuid-Amerikaanse liederen. 23.15 Klas
sieke kamermuz. 23.30 Stereo: Eigen
keus: literaire uitzending. 23.55-24.00
Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journaal. CVK/IKOR/RKK: 19.06
Kenmerk: de wekelijkse informatieru
briek over kerk en samenleving. KRO:
19,31 In kleur: Het leven begint bij
100, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal.
HILVERSUM De heer P. A. G. de
Ruwe, oprichter van het blad Televi-
zier en van de RTN, die sinds een
half jaar werkt bij de nieuwsdienst van
het dagblad De Telegraaf, is met in
gang van 1 juli benoemd tot eindredac
teur van het TROS-kompas, het pro
grammablad van de TROS.
Het is de bedoeling, dat de heer De
Ruwe het blad een wat ruimer aanzien
zal geven. Het formaat wordt niet ver
anderd. Wel zal het aantal pagina's van
96 op 128 worden gebracht.
De heer J. P. van Vonderen te
Utrecht, oud-directeur van het dagblad
Het Centrum en van de Neerlandia-
pers, is onlangs benoemd tot perschef
en hoofd van de „interne communica
tie" van de TROS.
DEN HAAG De eerste prijs van het
Zestiende Internationale Filmfestival
in Karlovy Vary (Karlsbad) in
Tsjechoslowakije is toegekend voor de
Tsjechische film „Indische zomer"
van Jiri Menzel, zo meldt het Tsjecho-
slowaakse persbureau Ceteka.
Vier speciale prijzen gingen naar
films die belangrijke problemen van de
moderne samenleving behandelen: „In
koelen bloede" van de Amerikaan Ri
chard Brooks, „Wanneer ik dood ben",
een Zuidslavische film van Zivojin
Pavlovic, „Herinneringen aan het ach
tergeblevene" een Cubaanse film van
Thomas Gutierrez Alea, en „Een
lange weg" van de Chileen Patricio
Coulen. Tot deze prijzen werd besloten
door de internationale jury van schrij
vers.
De jury van acteurs verleende de
prijs voor de beste actrice aan de
Britse Carol White, die voor de beste
acteur aan de Rus Nikolai Platnikov.
KRO: 20.20 In kleur: Wittebrood' in Ri
mini, een amusant reisverslag. 20.50
Frits van der Poel laat de mensen
praten. 21.40 Crisis onder de religieu
zen: gesprekken. NTS: 22.15-22.20
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journaal. VARA: 19.03 Coronation
Street, TV-feuilleton. 19.52 Weer Zien:
herhalingen uit VARA-TV-program-
ma's. 20.00 NTS: Journaal. VARA:
20.20 Achter het nws. 20.45 In kleur:
De Mesties (Flaming Star, speelfilm,
(filmkeuring: 14 jaar en ouder). NTS:
22.15-22.20 Journaal.
HILVERSUM I.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muziek. VPRO: 7.54
Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Lichte gr. muziek.
(8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Mor
genwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide re
portage. 9.35 Waterst. 9.40 Muziek uit
de Middeleeuwen en Renaissance (op
name). AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvit. (Gr). (11.00-11.02
Nieuws). 11.55 Beursber. 12.00 Neder
landse Gitaardag 1968 (opn). 12.26 Me
dedelingen v. land- en tuinbouw. 12.29
O verheids voor 1.: Uitzending voor de
landbouw. 12.30 Sportreveu. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De
lichte Muze belicht: Weense ever
greens. 14.35 Prix Italia: Koor en or
kest van de Weense Omroep, met so
praan: moderne muziek. AVRO: 15.00
Fragmenten uit opera's van Gounod
(gr.). 16.00 Nws. 16.02 Kerkorgelconc.
klassieke en moderne muziek. 16.35
Stereo: Koorzang klassieke en moder
ne liederen. 17.00 Zingende bougie
(Gr): gevarieerd programma voor au
tomobilisten. 17.55 SOS-berichten.
HILVERSUM II.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 mod. 'kamermuziek (gr.)
7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Amu-
sementsmuz. (Gr). 8.00 Nws. 8.11 Ge
wijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Vakan-
tietips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35
Schoolradio. 10.00 Theologische ether
leergang. 10.35 Stereo: Sopraan en
piano: moderne liederen. 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 SOS-berich
ten. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
g&v. progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Med. voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws.; 12.41 Act.). 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag
magazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00
O verheids voorl.: Het dagelijks leven
in de Ned. Antillen. Een serie klank
beelden van Raymundo Debrot. Van
daag: De Amerikaanse toerist. 17.10
Voor de kinderen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep: licht platenpr. (10.00 - 10.03
Nws). 11.00 Nws. 11.03 Pow-Pow: licht
progr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: progr.
voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
gev. platenprogr. (14.00 Nws.) 15.00
Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16.00
Nws. 16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp
en groen op alle toeren (17.00 Nws).
MAANDAG 17 JUNI 116
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van
de vorige avond). 10.20-10.50 Concert.
14.30 Kleur: Voor de kinderen. 15.00
Prix Jeunesse Intèrnational 1968. 16.20
Der kleine Bobosch in der Stadt,
Tsjechoslowaakse speelfilm. 17.40
Kleur: Filmrep. 18.10 Amusements-
progr. 18.55 Documentaire. 20.00 Jour
naal en weerbericht. 20.15 Irrlicht und
Feuer, TV-serie. 21.50 Documentair
progr. 22.35 Journaal en weerbericht.
DUITSLAND II
14.05 Bronco, TV-film. 14.50 Tage-
buch einer Frau, Amerikaanse speel
film. 16.50 Filmrep. 17.20 Operaprogr.
17.55 Nws. en weerbericht. 18.00 Dis
cussie. 19.00 Muzikaal amusements-
progr. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws.
19.40 Progr. ter gelegenheid van de
Dag van de Duitse Eenheid. 20.00 Don
Carlos, Infant von Spanien, toneelspel
23.10 Nws. en weerbericht.
AMSTERDAM De gang van zaken in
1967 is voor de Koninklijke Nederland-
sche Springstoffenfabrieken NV over 't
algemeen redelijk geweest. De verkopen
stegen met ruim 20 pet. en kwamen
daarmee ongeveer gelijk met die over
1965. De post lonen, salarissen en so
ciale lasten kwam echter ook aan
merkelijk hoger en steeg met ca. 12 pet.
bij ongeveer gelijke personeelsbezetting.
Ook de overige bedrijfskosten stegen
aanzienlijk en waren bijna 20 pet. hoger.
Ook in de komende jaren zal de mo
dernisering van de fabriek te Muiden
nog de nodige aandacht vragen. Het
saldo winst nam toe van f 113.770 tot
f 165.122. Voorgesteld wordt zeven pet.
dividend (v.j. 5 pet.).
Het exploitatieresultaat steeg t.o.v.
1966 met ruim f 270.000, zodat het
bedrijf in 1967 weer een positief resul
taat mocht bereiken. Ondanks de re
delijke bezetting van het produktie-
apparaat is het exploitatieresultaat
volgens de directie, bescheiden. Dit is
een gevolg van de voorzichtige waar
dering van de gestegen voorraden ge
reed produkt. Het bedrijf is voortgegaan
met het treffen van voorzieningen te
Muiden, om de produktie aldaar verder
te rationaliseren. Gezien de stand van
de orderportefeuille meent de directie,
dat de resultaten over 1968 bevredigend
kunnen zijn.
De minister van Defensie heeft een
interdepartementale commissie van ad
vies ingesteld inzake de veiligheids
situatie van de fabrieken te Muiden en
te Ouderkerk aan de Amstel. Deze
commissie is inmiddels met haar werk
zaamheden begonnen. De „research"
op 't gebied van voortdrijvende stoffen
voor raketten werd voortgezet. Een
aantal raketmotoren voor civiele doel
einden werd afgeleverd en met succes
toegepast.
DEN HAAG Onvoorziene omstan
digheden voorbehouden verwacht het
bestuur van de Rubberfabriek Vrede
stein, dat de opleving in de resultaten
vorig jaar de komende jaren zal door
zetten. Tot nu toe is dit jaar de op
gaande lijn in elk geval al doorgetrok
ken.
Het bestuur wilde hiermee in de
jaarvergadering zeggen dat de nieuwe
manier van samentrekking van be
paalde bedrijfsactiviteiten in het con
cern, waarmee enkele jaren geleden
werd begonnen, al effect heeft gesor
teerd. Het zal echter nog wel een k
twee jaar duren eer deze samentrek
king volledig, tot stand zal zijn geko
men.
Juist in de sector technische artike
len zijn de cijfers tot nu tot dit jaar
beter en de autobandenfabriek draait
evenals in 1967 op volle capaciteit. Dit
jaar worden nieuwe installaties afgele
verd en daarmee kan in 1969 de capa
citeit worden opgevoerd. De autoban-
denfabricage levert nog niet de helft
van de omzet van het concern, maar
vorig jaar droeg zij wel voor meer
dan 50 pet in de winst bij.
AMSTERDAM Stijgende kosten
en toenemende concurrentie op de ex
portmarkt hebben de winst van de
Kon. Fabriek van Verbandstoffen Uter
möhlen van f 447.000 tot f 326.000 om
laag gedrukt. Deze winst is nog geflatd
teerd omdat f 235.000 werd onttrokken
aan het fonds voor versterkte afschrij
vingen. De onkosten zijn toegenomen
van f 3,9 tot f 4,42 miljoen en de deel
nemingen hebben per saldo een verlies
van f 207.624 opgeleverd tegen f 69.477
over 1966.
In het najaar kwam geheel onver
wacht een einde aan de toewijzing
van bepaalde belangrijke opdrachten
uit het buitenland, waarmee in een
reeks van jaren grote omzetten waren
gemoeid. Uitbreiding van het markt
aandeel via andere kanalen evenwel
had tot gevolg dat de omzet over 1967
op vrijwel hetzelfde peil als in 1966 ge
handhaafd kon worden. In de eerste
vijf maanden is de omzet in verhou
ding tot de overeenkomstige periode
van 1967 zelfs niet onbelangrijk toege
nomen.
Door de sterk gedaalde nettowinst
de brutowinst kon nog iets toene
men van f 5,56 tot f 5,66 miljoen
wordt een dividend voorgesteld van 9
procent tegen vorig jaar 13 procent.
De omzetten van de Belgische doch
teronderneming ontwikkelden zich gun
stig. De produktie in de fabriek in
Ernst kwam niet uit boven het peil
van 1966, waardoor een dotatie aan het
fonds voor versterkte afschrijvingen
nodig was. Hieruit wordt nu f 235.000
geput, zowel ten behoeve van het Ne
derlandse bedrijf als voor de aanloop
van de nieuwe fabriek in België.
NIJMEGEN De Associatie van
Uitgevers van Dagbladen Tijdschrif
ten Audet heeft vorig jaar een omzet
behaald van f 41,2 miljoen, een stij
ging van 6,3 pet ten opzichte van 1966.
De vennootschap werd eind vorig jaar
opgericht met een maatschappelijk ka
pitaal van f 10 miljoen en omvat vier
werkmaatschappijen: Uitgeversmaat
schappij De Gelderlander in Nijme
gen, Neerlandia in Utrecht (het Cen
trum), de Nieuwe Limburger in Maas
tricht en Dagblad De Stem in Breda.
De oplage van de dagbladen bedroeg
eind vorig jaar 263.000 tegen 257.000
eind 1966. De omzet aan advertenties
steeg met 3,2 pet. tot f 23,4 miljoen. Het
bedrijfsresultaat daalde met f 104.000
tot f 2,03 miljoen. De onderneming
stelt 7Va pet dividend voor.
Over 1968 verwacht de directie ten
minste een gelijk resultaat bij een stij
ging van de advertentie-onjzet van ca
8 pet. Er wordt rekening gehouden met
een verhoging van abonnements- en
advertentiepri j zen.