ActualiteitenrubriekBrandpunt' krijgt een nieuwe chef Geen verandering in opzet UIT DE KERKEN Na-festivallen Acteurs en actrices bij „Ensemble" te conservatief Tros kompas krijgt P. A. G. de Kurve als hoofdredacteur Prijzen filmfestival Karlorvyry Yarq Weinig voor TV Uitbreiding Geen bevoogding RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN Redelijk jaar voor springstoffen Opgaande lijn bij Vredestein Hoge kosten bij Utermöhlen Audet 71/2 pet. dividend PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Vagina 2 MAANDAG 17 JUNI 1968 Meine, is dat Freek niet? Waar? Daar. Zij duidde met haar waai er. Wegen keek. Het was tussen het eerste en tweede bedrijf, de lichten waren juist weer aangegloeid. Het lijkt wel zo, antwoordde hij. En zou dat dan...? 't Zal wel. Kijk maar eens door je binocle. Nou, zo'n lelijkerd heeft hij nu ook niet uitgezocht. Lijkt mij een lollig licht ding. Eleonoor kneep de lippen op elkaar. 't Kind ziet er niet erg fijn uit, zei zij, zijn laatste woorden negerend, ik begrijp niet hoe Freek durft zich zo met haar te laten zfbn. Wegen lachte. Het licht doofde lang zaam, het gordijn week voor het twee de bedrijf. Eleonoor kon haar aandacht er niet meer bij bepalen. Telkens weer moest zij haar kijker richten op de plek waar haar zoon zat met die meid. Hij had zich toe 't licht op was ken nelijk weggehouden, schaamde zich natuurlijk om door zijn moeder zo te worden gezien. Zou hij nog de brutali teit hebben met haar in de foyer te komen? Zou hij...? Wegen tikte haar op de arm en zei droogjes. Daar is het toneel. Eleo noor zag hem lachen. Nee, hij schaam de zich niet. Zoiets vond hij niet erg, al was hij in andere dingen ook nog zo onbarmhartig streng. Haar plezier voor die avond was bedorven, zij snakte ernaar dat het licht weer op zou gaan. En hoe vond jij het stuk gister avond? vroeg Wegen de volgende mor gen aan zijn stiefzoon. Hij knipoogde over de witgedekte ontbijttafel. Freek hoorde zijn moeder kuchen. Het bloed steeg hem naar de wan gen, hij mompelde maar iets. Ja, lachte Wegen, ik begrijp best dat je er niet veel aandacht voor gehad hebt met zo'n schat naast je. Freek keek zijn stiefvader scherp aan, maar bleef zwijgen. Ik vind, kwam Eleonoors stem spits ertussen, dat hier geen grap jes nodig zijn, Meine, en jou begrijp ik helemaal niet, dat je je niet schaamt. Er sprong drift op in Freeks ogen. —Ik heb mij niet te schamen, zei hij kortaf, je kunt denken wat je wilt, moeder, en u ook. Dat zal ik wel doen ook, wees daar maar niet bang voor. Wegen, stond op, rekte zich lang. In het gaan naar de deur gaf hij Freek een klap op zijn schouder. Ik ben ook jong geweest, zei hij, laat moe der maar praten. Freek dook een weinig ineen, afwe rend. Dus toch gezien! Hij had het wel gedacht. Eleonoor verkruimelde een stukje brood. Freek... Hij gaf geen antwoord. Waarom doe je mij zo'n verdriet? Ik doe je geen verdriet, moeder, maar... mijn hemel, ik mag toch wei eens met een meisje uitgaan Weieens met een meisje uitgaan, sprak Eleonoor hem na, de klemtoon op elk woord leggend, je bent meer bij haar dan bij je moeder. Je zal toch niet van plan zijn haar te trou wen? Het klonk gemengd spottend en ha telijk. Freek keek zijn moeder scherp aan. Het viel hem plotseling op, dat zij er slecht uitzag, zoyblóek, met donkere kringen onder dê ogén. Het stemde hem zachter. Misschien werd zij wel ziek, dat zij zo kribbig deed. Moeder was trouwens toch al prikkelbaar de laatste tijd. Hoor eens, moeder, je moet je niet zo druk maken om dingen, die eigen lijk mij alleen aangaan. Maar dit wil ik je zeggen: er is niets tussen Myra en mij, tenminste niets waar jij bang voor hoeft te wezen. Hij glimlach te bijna. Wij zijn alleen goede vrienddn, verder niet. Hij voelde zelf, dat hij het wel erg mooi maakte, maar de kern was waar: tussen Myra en hem bestond er niets. Als zijn moeder anders was, had hij het niet hoeven te verstoppen. Myra...? Is dat soms...? •Eleonoor had een spoor te pakken. Freek knikte, met een klein lachje om haar scherpzinnigheid. Ja, moeder, de dochter van Jossie en Michiel Brand. Toevallig. Eleonoor. keek op haar bord. Ja, wij ontmoetten elkaar bij het station een paar maanden geleden. Myra herkende mij, want ik was haar werkelijk zo voorbij gelopen. Dat is te begrijpen. Zij ziet eruit om zo een cent te geven. Hoe is het mogelijk, die vader is toch architect. Haar ouders zijn gescheiden, moe der, Myra woont hier alleen, zij is op .de tekenacademie. Onder Eleonoors vingers spatten de broodkruimeltjes. Wat een ideale toestanden heb je toch in de wereld. En we schilderen maar! Leve de kunst! Zij stond op, ging naar het| raam. a Daar zat Freek met zijn goede be- g doelingen, en ergerde zich. Ook hij stond op, gemelijk, zijn handen in zijn broekzakken. Ik vind niet, dat jij je er erg druk om hoeft te maken,moeder, tenslotte zijn dat alles zaken, die de hunne zijn. Wat «kan het jou schelen of Myra op de tekenacademie wenst te gaan? m Eleonoor l^hte kort. Dat is de tweede keer vanmorgen, dat je me te S verstaan geeft dat ik me er buiten E te houden heb. Zeker, het zijn hun za- S ken of ze in armoe willen creperen en of ze verf willen eten in plaats van E brood. Maar mijn zoon hebben ze niet S mee te trekken in hun prachtige mo- E raai van armoede en kunst en dwaze hoogvliegerijen. s Je doet of ik een kind ben. Voor mij blijf je een kind, daar- E voor ben ik je moeder, en ik zie im- mers duidelijk hoe jij je door die meid laat inpalmen. En dat milieu... nee, ik ben er niets op gesteld. Je hebt toch al meer kunstzinnige nei gingen dan mij lief zijn, dat weet je wel, daar hoeft niet nog eens zo'n dom gansje bij te komen, dom en wuft, als ze niet erger is. Er vaft weer niet met je te pra ten, moeder. Zij keerde zich naar hem om, haar ogen blonken driftig. Wat wil je dan ook met mij praten? Ga maar naar Myra, dan kan zij je troosten in je miskenning. Nee, je hoeft mij vanmorgen geen zoen te geven ook, let maar liever op, dat je niet te laat E voor je trein komt. Statig, de lange ochtendjapon wijd i waaiend om haar voeten, zeilde zij de 5 kamer uit. Freek zuchtte. Wat was moeder 5 toch moeilijk! Was het zijn stiefva- g der niet, die hem iets verweet, dan g deed zij het wel. Toch liet hij voor g hun plezier Myra niet lopen. Hij zou g hoogstens wat minder naar haar toe gaan, zodat het niet meer opviel nu moeder er eenmaal op lette. Maar één ding had zich in hem vastge haakt: Myra was arm. Hij had daarop nooit gelet. Het was erg om arm te zijn en... Nu achteraf begon E hij te voelen, dat het waar was. Wat E hij had aangezien voor artisticiteit E was soms verkapte armoede, al werd E dat anders voorgesteld. Zeker, hetE was immers niet gehéél aan hem voor- g bij gegaan. Die avond bij Jossie had g een trieste indruk van namaak bij g hem achtergelaten, dat lag voor een g deel aan de trotse armoede, die hij g nu onderkende. Ineens zag hij duidelijk Myra's dun- g ne wintermantel, haar japonnetjes, al- g tijd dezelfde, maar hier en daar soms 5 veranderd door een smaakvol kleinig- g heidje. Myra had smaak, maar haar S kamer was eigenlijk arm. Freek E zag het nu en er ging iets nieuws ing hem open voor het meisje, een soort E zich verplicht gevoelen tegenover g haar. (Wordt vervolgd) g TM Brandpunt blijft Brandpunt. Al mag deze bekende actuali- van de KRO-televisie dan over enkele maanden in de persoon van HU teit, Jacqu. jrijpink een andere chef krijgen, aan het journalistieke credo van het programma zal niet worden getornd. „Het kenmerk blijft de speciale betrok kenheid met de veranderende wereld", aldus de nieuwe chef, die de laatste vier jaar eindredacteur was van de radio-actualiteitenrubriek Echo van dezelfde omroep. Grijpink (42) is een bedachtzaam journalist die rustig en weloverwogen oordeelt en die zich bij Echo heeft ont plooid als een bekwaam organisator en een stuwende kracht op de achter grond. Hij zegt: „Ik was zeer gelukkig bij de radio. Ik heb hier dan ook echt niet lopen leuren om een baan bij de tele visie. Maar ze hebben me gevraagd. Ik zou me beslist niet gepasseerd hebben gevoeld als ze iemand anders voor die functie zouden hebben genomen". Grijpink wil de manier van leiding geven op dezelfde voet voortzetten als zijn voorganger Richard Schoonhoven dat heeft gedaan. „Ik zal zelden voor de camera komen. Zeker het eerste jaar niet als ik me met de technische en organisatorische kanten van de te levisie vertrouwd zal moeten maken. Later zal ik me misschien wel eens op het scherm laten zien. Een enkel vraaggesprek je of zo, maar meer ook niet. Ik vind dit systeem zoals dat tot nu toe ,bij Brandpunt is gevolgd bij zonder goed". Brandpunt zal ook onder Grijpink progressief blijven. „Progressief in die zin, dat we ons positief zullen bezig houden met allerlei veranderingen in de wereld. We zullen ons zeer duide lijk richten op de toekomst en primair belangstelling aan de dag leggen voor allerlei ingrijpende problematieken en minder voor de gevestigde zaken. Het typerende van Brandpunt vind ik de grote betrokkenheid met de mens of met groepen mensen die onder liggen, die in de verdrukking zijn gekomen". Grijpink is er een groot voorstander van om de frequentie van de televisie actualiteitenrubrieken op te voeren. Als hij in oktober bij Brandpunt komt zal hij voor een deel zijn zin krijgen. In plaats van één keer zal deze rubriek in het komende seizoen twee keer per week te zien zijn. Het team dat nu uit tien man be-, staat zal worden uitgebreid. "Ik zou er helemaal geen bezwaar tegen hebben om ook eens een journaliste in het team te halen Er zijn speciale onder werpen waarbij een vrouw ons goede diensten kan bewijzen." Uitbreiding van de rubriek zal als Grijpink zijn zin krijgt ook inhouden dat er meer aandacht aan binnenlands nieuws zal worden geschonken dan tot dusver. De nieuwe chef van Brandpunt maakt er geen geheim van dat hij het N.T.S.-journaal slecht vindt. Volgens hem zou een gezonde concurrentie het journaal beter kunnen maken. „Er zouden bijvoorbeeld twee aparte jour naalredacties kunnen worden gevormd, waarvan de ene een journaal verzorg', om zeven uur 's avonds en de andere een om acht uur De gezichtsbepalende rubrieken, zoals Brandpunt dat is, zou den veel meer op vaste tijden moeten worden uitgezonden. Nu kan niemand van het kijkerspubliek er enige regel maat in ontdekken". Grijpink voelt zich volkomen thuis bij de KRO. „Het werkklimaat is prettig en ook als journalist heb je geen last van hinderlijke bevoogding. Zowel het team van Echo als dat van Brandpunt is uitstekend. Er heerst een prima sfeer". Wat zijn z'n politieke opvattingen? „Ik ben niet politiek georganiseerd. Ik vind het beter voor mij persoonlijk om geen enkele binding te hebben met welke politieke organisatie ook. Ik sta links van het centrum, maar daarnaast ben ik vrij pragmatisch. Ik heb de laatste keer D'66 gestemd. Ik zou het misschien nu weer doen". Wat vindt hij van het zogenaamde harde interview, waarvan sommige le den van het Brandpuntteam zich nog al eens zouden bedienen? „Een interview moet altijd hard zijn. Een journalist zit ervoor om informatie te geven. Natuurlijk, wij hebben wel eens fouten gemaakt, maar ik geloof dat vooral de politici nog veel moeten leren. Een journalist vraagt niet voor zichzelf, maar hij stelt vragen namens het publiek. Nu kunnen sommige men sen de manier van interviewen hard vinden en onfatsoenlijk, ik vind het nog veel onbehoorlijker om als iemand iets vraagt er om heen te draaien". Ghr. Geref. Kerken: Beroepen: te Veenendaal (Bethel- kerk): G. Bijkerk te Oud-Beijerland. Bedankt: voor IJmuiden: C. Bos te Spijkenisse-Zuidland. iiniiiiniaiiiiuiiiiin HIIM 3838. Onbewust van hetgeen zich op zo korte afstand van hen afspeelde, sjokten twee eenzame figuren door het maanstof. Zowel luitenant Tremaine als mechani cus Ketcham waren vervuld van angstige voorgevoe lens. Hun zuurstofvoorraad was nu zóver geslonken, dat het nog slechts een kwestie van minuten kon zijn, voordat de tank van Tremaine als eerste leeg zou ra ken. De luitenant wist dat dit zeer abrupt zou geschie den, hetgeen hem de schrale troost verschafte, dat hij tenminste niet lang hoefde te lijden. Werktuiglijk lie- pen zij voort, zonder 'hoop op redding, zwijgend Toen de officier opeens achter een nabije bergrug een merkwaardig heelalschip zag voortglijden. Hij uitte 'n schorre kreet en greep Ferdinand bij de arm. Deze wist de aandacht van de bemanning op hen te vesti gen, door zijn straalpistool te trekken en een noodsig naal af te vuren. Boven hun hoofden spatte de granaat in vier felwitte sterren uiteen, doch doofde snel weer uit. De Maan heeft immers geen atmosfeer. mmsm mmZZZ 23. Terug in zijn werkkamer vraagt Rechter Tie bars: „Vertel wie de jonge vrouw was die u de ring aan bood!" „Dat weet ik niet, Edelachtbare", antwoordt Leng met neergeslagen ogen. „Een zwerversmeid, denk ik. Ze droeg een versleten blauw jak en had haar haar in vlechten. Ze zag er erg lief uit, dat wel. Ze vroeg me trouwens alleen wat de ring waard was. Ik noemde een redelijke prijs, maar meteen griste ze de ring weer uit mijn vingers. Ze riep: „Denk maar niet dat ie te koop is!" en ging er weer vandoor. Dat is werkelijk alles." Rechter Tie gaat overeind zitten en zegt: „Volgens mij vertelt u me niets dan leugens. Die oude landloper hoor de bij het meisje. U had het meisje avances gemaakt en kreeg daarover gisteravond ruzie met de oude man. U sloeg hem neer met een steen en hakte zijn vingers af om te verbergen dat hij het topje van zijn pink mis te. Toen hebt u hem naar de houthakkershut op de hel ling gesleept. Hoofdman, werp deze man in de cel!" Terwijl Leng luid zijn onschuld betuigt, wordt hij door de hoofdman weggevoerd. „Denkt u echt dat het zo ge beurd is, Edelachtbare?" vraagt Tsjiao Tai als ze de kamer uit zijn. „Nee," zegt Rechter Tie. „Hij lijkt me niet het type voor zo'n koelbloedige moord. Maar een tijdje in de cel zal hem geen kwaad doen. We kunnen dan meteen uitzoeken of hij zich inderdaad aan belas tingontduiking heeft schuldig gemaakt." 47. Tekko en Bombasso die enige meters voor de an deren uit liepen, hoorden opeens een hartverscheurende gil en verstijfden van schrik. De achterste neger had namelijk op het puntje van de staart van de slapende slang getrapt en werd nu plotseling door het woedende dier aangevallen. Nu is er één ding dat je nooit moet doen als je in een echt oerwoud loopt en dat is op slan gen trappen! De negers wisten dat natuurlijk ook wel, maar aangezien de slang op een heerlijk warm plekje onder het gras verscholen had gelegen, zodat niemand hem zien kon, was het toch gebeurd. „Help Bombas so, Bwana Taks!" schreeuwde de andere neger, die zag hoe zijn kameraad door het ellenlang reptiel om wonden en vastgesnoerd werd. „Een slang! Vlug! Help!" Onmiddellijk keerden de blanke en de zwarte expeditieleider op hun schreden terug, en zagen hoe de reuzenslang het arme zwartje in zijn dodelijke greep geklemd hield. Bombasso greep de speer van het slachtoffer en wilde het ondier te lijf gaan maar Tekko was hem al voor. Hij had on der het teruglopen zijn pistool getrokken en zwaaide de tromp nu vlak voor de ogen van het sissende monster heen en weer, dat al zijn aandacht nu op onze vriend vestigde. uwnuMtni Er werd zaterdagavond op de tv heel wat gefestivald. Nee, niet ge-Holland- Festivald, maar na-gefestivald op het gebied van de lichte muziek. Tijdens het televisie-festival in Mon- treux is er onlangs nogal wat te doen geweest over de toekenning van de Zil veren Roos aan Bulgarije, terwijl Frank rijk 't slechts met brons moest doen. De VPRO liet de kijkers zaterdagavond hun eigen keus maken, door beide inzendin gen op het scherm te brengen. De vraag wie van de twee de beste was, viel voor mij niet moeilijk te beantwoorden: de show „Bécaud Co" van de Fransman Jean-Christophe Averty, de duivelskun stenaar onder de tv-rigisseurs. Het werd een volledig muzikaal portret van Bé caud, dat enerzijds zeer karakteristiek voor de persoonlijkheid en de liedjes van deze sympathieke chansonnier was en anderzijds volkomen ondergeschikt aan de vormen waarvan Averty zich bedien de: van grote soberheid in „Natalie" en „Seul sur son étoile" tot een wirwar van uit gehele of gedeeltelijke sinaasappels samengestelde bloemen, kettingen en rozetten ter illustratie van „Le'Orange" en het romantische poëzie-album-effect bij „L'important c'est la rose". Ook de liefhebbers van beeldende kunst kwa men (via Op-Art, Picasso en Toulouse Lautrec) aan hun (Toulouse Lau-) trek ken. Het fijne van een Averty-show is, dat je je oog geen seconde van de beeldbuis kunt laten wegdwalen, op straffe van in een oogwenk een handvol vondsten te missen. De Bulgaarse inzending vormde met dit alles een groot contrast. Hier was met de grootst mogelijke soberheid en een minimum aan middelen gewerkt aan een visualisering van Saint Saëns' „Carneval des Animaux". Evenzeer een artistieke prestatie van formaat (zij het meer letterlijk handig dan die van Averty), maar over het geheel genomen nogal monotoon. Met andere woorden: tijdens Averty'' had ik zeker niet voor enkele minuten overgeschakeld naar het tweede net, waarop de KRO (o, ideale programma coördinatie!) de winnares van een ander festival (het Eurovisie-Songfestival) ge stalte gaf. Tijdens de fragmenten die ik zag, gebeurde dit qua regie niet onaar dig, maar ook ditmaal maakte Massiel op mij niet meer indruk dan een van de vele „niet onverdienstelijke" zange resjes, die de lichte muze in Europa pro beren te verjongen. Later op de avond (het kón niet op!) kregen we nog een show te zien van de jazz-zangeres Lou Rawis, die, flink ge- gestuwd door een goede band, over veel improvisatievermogen bleek te bezitten, vooral in „The girl from Ipanema" en „On a claer day". Nog even iets naar aanleiding van „Wereld op wielen". Wordt het onder hand niet tijd, dat de VPRO de teksten uitgeeft van de beoordelingen, die de tot dusver in deze rubriek geteste auto's ten deel zijn gevallen? Dit terwille van degenen, die al jaren naar deze serie kijken, doch pas nu aan het kopen van een auto toe zijn? J. v.d. K. DEN BOSCH „De acteurs en ac trices die vorig jaar bij Ensemble ont slag hebben gekregen waren degenen, die geneigd waren de oude, platgetre den paden te blijven gaan." Aldus Ton Lutz, de leider van de toneelgroep Globe (de nieuwe naam van Ensem ble), die zoals bekend de opvolger is van directeur Karl Guttmann. Ton Lutz sprak zaterdag op de jaarvergadering van het Provinciaal Genootschap in de Casino schouwburg in Den Bosch. Hij zei verder dat het niet de bedoeling was van Globe een specifiek Brabantse toneelgroep te maken. Hij wil algemeen toneel bren gen, „theater voor het hele Nederlandse taalgebied. Wij hebben geen behoefte snobistisch en wellustig te gaan provo ceren". Globe zal het komende seizoen 148 voorstellingen van het Griekse klassie ke stuk „Lysistratos" zullen echter niet doorgaan omdat hierin de spot wordt gedreven met omstandigheden die op het ogenblik in Griekenland voor velen bittere werkelijkheid zijn. mm HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Stereo: Tafelmuz. (opn.). (Om 19.00 Gesproken brief uit Parijs). 19.30 Nws. 19.35 RVU Zeeuws-Vlaanderen, het land van de overkant, door de heer Willem Enzinck. NRU: 20.05 Inleiding Holland Festival Concert. 20.15 Holland Festival J968: Radio Kamerorkest en solist: moderne muz. (In de pauze: plm 21.00-21.25 De strijd om de vrij heid, Joods programma). 22.00 Gev. gr.muz. 22.20 Bond zonder Naam, le zing NRU: 22.30 Nws., evtl. SOS-be- richten. 22.55 Stereo: Profiel: Jazz- muz. (öpn.). 23.25 Radiorama: veer tiendaags mini-magazine. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Meisjeskoor met in strumentaal sextet. 18.19 Uitzending van D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.00 Stereo: Licht platen- progr. 20.10 The Yeoman of the Guard, operette van Sullivan, uitgevoerd door Pro Arte orkest, Glyndebourrie Festi val-koor en solisten (opn.). 21.30 Ste reo: Li. gr.muz. 22.15 Literama: radio kroniek over boeken, schrijvers en to neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal en semble: Volksliederen uit Portugal en Zuid-Amerikaanse liederen. 23.15 Klas sieke kamermuz. 23.30 Stereo: Eigen keus: literaire uitzending. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journaal. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk: de wekelijkse informatieru briek over kerk en samenleving. KRO: 19,31 In kleur: Het leven begint bij 100, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. HILVERSUM De heer P. A. G. de Ruwe, oprichter van het blad Televi- zier en van de RTN, die sinds een half jaar werkt bij de nieuwsdienst van het dagblad De Telegraaf, is met in gang van 1 juli benoemd tot eindredac teur van het TROS-kompas, het pro grammablad van de TROS. Het is de bedoeling, dat de heer De Ruwe het blad een wat ruimer aanzien zal geven. Het formaat wordt niet ver anderd. Wel zal het aantal pagina's van 96 op 128 worden gebracht. De heer J. P. van Vonderen te Utrecht, oud-directeur van het dagblad Het Centrum en van de Neerlandia- pers, is onlangs benoemd tot perschef en hoofd van de „interne communica tie" van de TROS. DEN HAAG De eerste prijs van het Zestiende Internationale Filmfestival in Karlovy Vary (Karlsbad) in Tsjechoslowakije is toegekend voor de Tsjechische film „Indische zomer" van Jiri Menzel, zo meldt het Tsjecho- slowaakse persbureau Ceteka. Vier speciale prijzen gingen naar films die belangrijke problemen van de moderne samenleving behandelen: „In koelen bloede" van de Amerikaan Ri chard Brooks, „Wanneer ik dood ben", een Zuidslavische film van Zivojin Pavlovic, „Herinneringen aan het ach tergeblevene" een Cubaanse film van Thomas Gutierrez Alea, en „Een lange weg" van de Chileen Patricio Coulen. Tot deze prijzen werd besloten door de internationale jury van schrij vers. De jury van acteurs verleende de prijs voor de beste actrice aan de Britse Carol White, die voor de beste acteur aan de Rus Nikolai Platnikov. KRO: 20.20 In kleur: Wittebrood' in Ri mini, een amusant reisverslag. 20.50 Frits van der Poel laat de mensen praten. 21.40 Crisis onder de religieu zen: gesprekken. NTS: 22.15-22.20 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journaal. VARA: 19.03 Coronation Street, TV-feuilleton. 19.52 Weer Zien: herhalingen uit VARA-TV-program- ma's. 20.00 NTS: Journaal. VARA: 20.20 Achter het nws. 20.45 In kleur: De Mesties (Flaming Star, speelfilm, (filmkeuring: 14 jaar en ouder). NTS: 22.15-22.20 Journaal. HILVERSUM I. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Lichte gr. muziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Mor genwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide re portage. 9.35 Waterst. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (op name). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit. (Gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.55 Beursber. 12.00 Neder landse Gitaardag 1968 (opn). 12.26 Me dedelingen v. land- en tuinbouw. 12.29 O verheids voor 1.: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Sportreveu. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De lichte Muze belicht: Weense ever greens. 14.35 Prix Italia: Koor en or kest van de Weense Omroep, met so praan: moderne muziek. AVRO: 15.00 Fragmenten uit opera's van Gounod (gr.). 16.00 Nws. 16.02 Kerkorgelconc. klassieke en moderne muziek. 16.35 Stereo: Koorzang klassieke en moder ne liederen. 17.00 Zingende bougie (Gr): gevarieerd programma voor au tomobilisten. 17.55 SOS-berichten. HILVERSUM II. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 mod. 'kamermuziek (gr.) 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Amu- sementsmuz. (Gr). 8.00 Nws. 8.11 Ge wijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Vakan- tietips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35 Schoolradio. 10.00 Theologische ether leergang. 10.35 Stereo: Sopraan en piano: moderne liederen. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 SOS-berich ten. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: g&v. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.; 12.41 Act.). 14.05 Schoolra dio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 O verheids voorl.: Het dagelijks leven in de Ned. Antillen. Een serie klank beelden van Raymundo Debrot. Van daag: De Amerikaanse toerist. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep: licht platenpr. (10.00 - 10.03 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Pow-Pow: licht progr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gev. platenprogr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren (17.00 Nws). MAANDAG 17 JUNI 116 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van de vorige avond). 10.20-10.50 Concert. 14.30 Kleur: Voor de kinderen. 15.00 Prix Jeunesse Intèrnational 1968. 16.20 Der kleine Bobosch in der Stadt, Tsjechoslowaakse speelfilm. 17.40 Kleur: Filmrep. 18.10 Amusements- progr. 18.55 Documentaire. 20.00 Jour naal en weerbericht. 20.15 Irrlicht und Feuer, TV-serie. 21.50 Documentair progr. 22.35 Journaal en weerbericht. DUITSLAND II 14.05 Bronco, TV-film. 14.50 Tage- buch einer Frau, Amerikaanse speel film. 16.50 Filmrep. 17.20 Operaprogr. 17.55 Nws. en weerbericht. 18.00 Dis cussie. 19.00 Muzikaal amusements- progr. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. 19.40 Progr. ter gelegenheid van de Dag van de Duitse Eenheid. 20.00 Don Carlos, Infant von Spanien, toneelspel 23.10 Nws. en weerbericht. AMSTERDAM De gang van zaken in 1967 is voor de Koninklijke Nederland- sche Springstoffenfabrieken NV over 't algemeen redelijk geweest. De verkopen stegen met ruim 20 pet. en kwamen daarmee ongeveer gelijk met die over 1965. De post lonen, salarissen en so ciale lasten kwam echter ook aan merkelijk hoger en steeg met ca. 12 pet. bij ongeveer gelijke personeelsbezetting. Ook de overige bedrijfskosten stegen aanzienlijk en waren bijna 20 pet. hoger. Ook in de komende jaren zal de mo dernisering van de fabriek te Muiden nog de nodige aandacht vragen. Het saldo winst nam toe van f 113.770 tot f 165.122. Voorgesteld wordt zeven pet. dividend (v.j. 5 pet.). Het exploitatieresultaat steeg t.o.v. 1966 met ruim f 270.000, zodat het bedrijf in 1967 weer een positief resul taat mocht bereiken. Ondanks de re delijke bezetting van het produktie- apparaat is het exploitatieresultaat volgens de directie, bescheiden. Dit is een gevolg van de voorzichtige waar dering van de gestegen voorraden ge reed produkt. Het bedrijf is voortgegaan met het treffen van voorzieningen te Muiden, om de produktie aldaar verder te rationaliseren. Gezien de stand van de orderportefeuille meent de directie, dat de resultaten over 1968 bevredigend kunnen zijn. De minister van Defensie heeft een interdepartementale commissie van ad vies ingesteld inzake de veiligheids situatie van de fabrieken te Muiden en te Ouderkerk aan de Amstel. Deze commissie is inmiddels met haar werk zaamheden begonnen. De „research" op 't gebied van voortdrijvende stoffen voor raketten werd voortgezet. Een aantal raketmotoren voor civiele doel einden werd afgeleverd en met succes toegepast. DEN HAAG Onvoorziene omstan digheden voorbehouden verwacht het bestuur van de Rubberfabriek Vrede stein, dat de opleving in de resultaten vorig jaar de komende jaren zal door zetten. Tot nu toe is dit jaar de op gaande lijn in elk geval al doorgetrok ken. Het bestuur wilde hiermee in de jaarvergadering zeggen dat de nieuwe manier van samentrekking van be paalde bedrijfsactiviteiten in het con cern, waarmee enkele jaren geleden werd begonnen, al effect heeft gesor teerd. Het zal echter nog wel een k twee jaar duren eer deze samentrek king volledig, tot stand zal zijn geko men. Juist in de sector technische artike len zijn de cijfers tot nu tot dit jaar beter en de autobandenfabriek draait evenals in 1967 op volle capaciteit. Dit jaar worden nieuwe installaties afgele verd en daarmee kan in 1969 de capa citeit worden opgevoerd. De autoban- denfabricage levert nog niet de helft van de omzet van het concern, maar vorig jaar droeg zij wel voor meer dan 50 pet in de winst bij. AMSTERDAM Stijgende kosten en toenemende concurrentie op de ex portmarkt hebben de winst van de Kon. Fabriek van Verbandstoffen Uter möhlen van f 447.000 tot f 326.000 om laag gedrukt. Deze winst is nog geflatd teerd omdat f 235.000 werd onttrokken aan het fonds voor versterkte afschrij vingen. De onkosten zijn toegenomen van f 3,9 tot f 4,42 miljoen en de deel nemingen hebben per saldo een verlies van f 207.624 opgeleverd tegen f 69.477 over 1966. In het najaar kwam geheel onver wacht een einde aan de toewijzing van bepaalde belangrijke opdrachten uit het buitenland, waarmee in een reeks van jaren grote omzetten waren gemoeid. Uitbreiding van het markt aandeel via andere kanalen evenwel had tot gevolg dat de omzet over 1967 op vrijwel hetzelfde peil als in 1966 ge handhaafd kon worden. In de eerste vijf maanden is de omzet in verhou ding tot de overeenkomstige periode van 1967 zelfs niet onbelangrijk toege nomen. Door de sterk gedaalde nettowinst de brutowinst kon nog iets toene men van f 5,56 tot f 5,66 miljoen wordt een dividend voorgesteld van 9 procent tegen vorig jaar 13 procent. De omzetten van de Belgische doch teronderneming ontwikkelden zich gun stig. De produktie in de fabriek in Ernst kwam niet uit boven het peil van 1966, waardoor een dotatie aan het fonds voor versterkte afschrijvingen nodig was. Hieruit wordt nu f 235.000 geput, zowel ten behoeve van het Ne derlandse bedrijf als voor de aanloop van de nieuwe fabriek in België. NIJMEGEN De Associatie van Uitgevers van Dagbladen Tijdschrif ten Audet heeft vorig jaar een omzet behaald van f 41,2 miljoen, een stij ging van 6,3 pet ten opzichte van 1966. De vennootschap werd eind vorig jaar opgericht met een maatschappelijk ka pitaal van f 10 miljoen en omvat vier werkmaatschappijen: Uitgeversmaat schappij De Gelderlander in Nijme gen, Neerlandia in Utrecht (het Cen trum), de Nieuwe Limburger in Maas tricht en Dagblad De Stem in Breda. De oplage van de dagbladen bedroeg eind vorig jaar 263.000 tegen 257.000 eind 1966. De omzet aan advertenties steeg met 3,2 pet. tot f 23,4 miljoen. Het bedrijfsresultaat daalde met f 104.000 tot f 2,03 miljoen. De onderneming stelt 7Va pet dividend voor. Over 1968 verwacht de directie ten minste een gelijk resultaat bij een stij ging van de advertentie-onjzet van ca 8 pet. Er wordt rekening gehouden met een verhoging van abonnements- en advertentiepri j zen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2