Veenendaals
dagblad
Buiten
Gekantelde
tankauto
hele nacht
hewaakt
Duitse economie
herstelt zich snel
Gelders-Utrechtse streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei
Verlies BOAC
f3 miljoen
per dag
BOOT VOOR DIERENBESCHERMING
FRANKRIJK ZAL MINDER ALGERIJNEN TOELATEN;
NOG MEER NATIONALISATIES VERWACHT
TE WEINIG GELD VOOR AARDAPPELOOGST
Niet - nucleaire
landen beschermd
tegen agressie
met kernwapens
Explosieven in
Sorbonne
„Als wij winnen
zou niemand
ons ^doven"
INTERNATIONALE
SPOORWEGEN
WILLEN 500 KM
PER UUR
GAAN RIJDEN
„iVaar een nieuw hoogtepunt
Jordaanse advocaten
willen verdediging
Sirhan op zich
nemen
Minimumbedrag
W A-verzekering
motorrijtuigen
gaat omhoog
m
ëM 1
Veranderlijk
Door pilotenstaking
ft Leskooi
WAARSCHUWING
GARANTIE IN F.N.
RAMP DREIGDE
VEEL DUITSERS
Patakos over
verkiezingen
ONGEKEND
VAKANTIEBRANCHE
Nieuwe bedragen
F ranchisebepaling
Kwartaalabonnees
bespaar incasso
Betaal per giro
Bur voor redactie en administratie:
Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal,
Telet 08385-10550 (adm.), 10757 en
10955 (red Giro 1321600. Rhenen:
Boekhandel C. Waiboer
VALLEI
Voortzetting van het nieuwsblad „De Vallei", opge
richt in 1926. Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v.
Advert losse mm-prijs 17 cent Kleine 'annoncee
„Vraag en Aanbod" op dl., do. en za. 1-10 woorden
1,50, ieder woord meer 15 cent.
DINSDAG 18 JUNI I968 - 42e JAARGANG no. I4I
CRISISSFEER PARIJS-ALGIERS
(Van onze correspondent)
PARIJS De Franse regering is ernstig bezorgd over de snel toenemende
verslechtering in de economische betrekkingen met Algerije. Deze Frans-
Algerijnse samenwerking heeft een niveau bereikt, waarop nog maar weinig
nodig is voor een volledige breuk. Dit heeft de secretaris-generaal van het
Franse ministerie van Buitenlandse Zaken, Hervé Alphand, laten weten aan
de Algerijnse ambassadeur te Parijs, Rehda Malek. Hij had hem hiervoor op
het ministerie ontboden.
In augustus van het vorig jaar werd
de Franse regering als gevolg van de
overvloedige oogst door de wijnbou
wers vrijwel gedwongen alle invoer uit
Spanje en uit de Noordafrikaanse lan
den stop te zetten. Het decreet, waar
mee de invoer van Algerijnse wijn in
Frankrijk verboden werd, was echter
in flagrante strijd met de handelsover
eenkomsten tussen Frankrijk en Alge-
rijë van 1964.
LONDEN Tweederde van de pas
sagiersvliegtuigen van de Britse lucht
vaartmaatschappij BOAC, een staatsbe
drijf, is gisteren aan de grond gebleven
als gevolg van een staking van de ruim
duizend piloten.
De staking, die zaterdag was begon
nen, kost de maatschappij elke dag bij
na drie miljoen gulden. Ze dreigt bo
vendien gevolgen te krijgen voor het
transportbedrijf en de metaalindustrie,
waar onder de werknemers eveneens
stemmen opgaan om door langzaam-
aan-acties en stakingen hogere lonen
af te dwingen.
De piloten van de BOAC legden het
werk neer om hun eisen voor hogere
lonen kracht bij te zetten. Onderhande
lingen hierover tussen hun vakbond en
de Engelse minister van Werkgelegen
heid en Produktiviteit, mevrouw Barba
ra Castle, waren op niets uitgelopen.
De stakers wensen een salariëring
volgens de formule die geldt voor Ame
rikaanse piloten. Hierbij worden onder
andere het gewicht van de vliegtuigen
en de snelheid waarmee deze vliegen in
aanmerking genomen. Tevens houdt de
Amerikaanse regeling rekening met het
aantal dienstjaren van de piloten en
met het deel van het etmaal waarin zij
vliegen.
De piloten stelden dat zij de staking
zonodig drie maanden kunnen volhou
den.
Niet alleen onder de piloten van de
BOAC heerst ontevredenheid over de lo
nen. Zo zijn de leden van de vakbond
voor wetenschappelijk, technisch en ad
ministratief personeel in de metaalin
dustrie van plan het werk neer te leg
gen wanneer hun lonen niet worden op
getrokken. Zij willen allereerst een sta
king uitroepen in de industrieën in Zuid
Wales, Schotland, Lancashire en de Mid
lands.
Een van de drie vakbonden van
spoorwegpersoneel heeft al besloten om
van maandag af geen overwerk en
zondagdienst meer te verrichten.
Bij de grote automobielfabriek van
Ford te Dagenham zijn vrouwelijke per
soneelsleden in staking gegaan. Zij wil
len hetzelfde loon ala hun mannelijke
collega's.
W'e kennen wel „les-auto", maar
les-kooikomt nog niet in ons
woordenboek voor. Gaat het evenwel
met de plannen, die het „Z.-Holl. Land
schap" met de prachtige Eenden
kooi nabij Lekkerkerk koestert en
zoals het die graag verwezenlijkt zou
zien dóór, dan zult ge de nieuwe naam
in de e.v. herdruk aantreffen en wei-
licht zal hij min of meer gemeengoed
worden, al bestaan er meer auto's dan
kooiplaatsen. Gisteren hebben we 't er
over gehad, dat genoemde stichting
het voornemen heeft dit kooibedrijf
grootste van Nederland met zijn
boeiende achtergrond zodanig te re
construeren, dat de landschappelijke,
wetenschappelijke, commerciële en
educatieve belangen tot hun recht kun
nen komen. De kosten worden ge
raamd op anderhalve ton. Men hoopt
er t.z.t. schoolklassen te ontvangen
met een capaciteit van 5000 kinderen
per bezoekseizoen. maar ook andere
liefhebbers kunnen worden toegela
ten; ik moge herinneren aan de Lek- en
IJssel-route van de ANWB vlakbij. De
staatssecretaris van cultuur, recreatie
en maatsch. werk heeft reeds een sub
sidie van f72.000,- toegezegd (o.m.
voor een projectiezaaltje, de bouw
van observatiepunten en een parkeer
plaats). Er kan eventueel op zaterda
gen een tweetal excursies voor pas
santen worden georganiseerd. In de
rijksbijdrage en beheerskosten draagt
de staatssecretaris eveneens belang
rijke bedragen bij, terwijl resterende
posten door het „Z.-Holl. Landschap
kunnen worden gefinancierd. Altoos is
de eendenkooi in veler oog een soort
terra incognita geweest; slechts enkele
insiders konden er over meepraten,
maar nu zij naast vang- en ringstation
een geheel andere functie heeft ge
kregen, worden \>e op een aangename
en leerzame manier wijzer.
17 juni 1968 A. B. Wigman
Nadat de Franse regering vorig jaar
de invoer van Algerijnse wijn in Frank
rijk had verboden gaf de Algerijnse re
gering een waarschuwing in de vorm
van een verhoging van invoerrechten
op bepaalde Franse artikelen. Toen dit
nauwelijks scheen te helpen, begon de
Algerijnse regering op 14 mei alle ben-
zinedistributie-maatschappijen en 32 in
dustriële ondernemingen op enkele
uitzonderingen na uitsluitend Franse
te nationaliseren.
Woensdag vloog Jean-Pierre Brunet,
directeur van de economische aangele
genheden van het ministerie van Bui
tenlandse Zaken, naar Algiers om te
voorkomen dat de crisis ernstiger zou
worden. Hij had echter geen enkel voor
stel bij zich om de storm te doen kalme
ren. Integendeel. Door een actie van de
Franse fruitkwekers besloot de Franse
minister van Landbouw alle invoer van
bepaalde groenten en fruit uit o.m.
Noord-Afrika stop te zetten. Prompt na
tionaliseerde in antwoord daarop de Al
gerijnse regering achttien andere in
dustriële ondernemingen (waaronder
Unilever).
Als gevolg daarvan liet Frankrijk
aan de Algerijnse regering weten, dat
het de overeenkomst van april 1964
over het toelaten van Algerijnse werk
krachten in Frankrijk, integraal in wer
king zou stellen. Dit betekent, dat in
plaats van de drieduim v', .Algerijnen
die op het ogenblik het land binnenko
men, er niet meer dan duizend per
maand zullen worden toegelaten. Dit
zijn er dus twaalfduizend per jaar
Het is aan te nemen, dat Algerije
zich hiervoor binnenkort schadeloos zal
stellen, door de Franse olie-exploitatie
maatschappijen die nog in Algerije
(vooral in de Sahara) werken, te natio
naliseren.
NEW YORK Amerika, Rusland en
Engeland hebben gisteren officieel de
verplichting op zich genomen, de Vei
ligheidsraad te vragen onmiddellijk in
actie te komen indien een niet-nucleair
land het slachtoffer wordt van agres
sie met kernwapens of daarmee wordt
bedreigd.
De drie mogendheden legden in de
raad verklaringen in deze zin af in ver
volg op de goedkeuring, vorige week.
door de V.N.-assemblee van het ont-
werp-verdrag tegen de verspreiding van
kernwapens.
De Russische onderminister van
Buitenlandse Zaken Koeznetsov noem
de de stap van de drie landen logisch
en in overeenstemming met het belang
van vergroting van de rol van de Ver
enigde Naties in het versterken van de
vrede. ..De Sovjet-Unie behoort tot de
landen die van plan zijn, indien nodig,
zulke onmiddellijke hulp aan de bewus
te landen te verschaffen of te steunen",
zei hij. De Amerikaan Goldberg sprak
van „Een politieke gebeurtenis van de
eerste orde", terwijl de Brit Lord Ca-
radon verklaarde, dat landen die nu
cleaire agressie overwegen tegen een
niet-nucleaire ondertekenaar van het
verdrag wel „zouden worden afge
schrikt door deze verzekeringen, ge
meenschappelijk gegeven door de
machtigste nucleaire mogendheden ter
wereld..."
De Franse afgevaardigde Berard
verklaarde, dat zijn land zich evenals
in de assemblee van stemming zal ont
houden omdat het vindt dat het ver
drag geen wezenlijke oplossing vormt.
Die ligt alleen in vernietiging van de
kemwapenvoorraden. Vandaag komt
de Veiligheidsraad opnieuw bijeen.
PARIJS Een hoofdassistent van de
faculteit van letteren en wijsbegeerte
van de Sorbonne heeft in een lokaal
van deze faculteit een grote hoeveel
heid ontplofbaar materieel, o.m molo
tovcocktails, gevonden. Hij stelde de
oolitie hiervan in kennis en deskundigen
hebben toen de voorraad weggehaald.
O
LONDEN Een Frans zeiljacht,
dat meedoet aan de trans-Atlantische
solo-race, verkeert in nood 900 km ten
westen van Ierland
Het schip zou in tweën driegen te bre
ken. Vliegtuigen zijn naar het jacht op
weg om hulp te bieden aan J. de Kat,
de Franse eigenaar van het jacht.
BUNNIK De brandweer van Bun-
nik en de Rijkspolitie hebben vannacht
de wacht moeten houden bij een met
40.000 liter giftige en uiterst brandbare
solvent-nafta geladen Oostenrijkse
tankauto, die 's middags op de rijks
weg bij Bunnik was verongelukt.
De auto werd om ongeveer kwart
voor vijf door een inhalende vrachtwa
gen de berm ingedrukt en was daarna
gekanteld.
De fabriek, die de nafta had gele
verd, de Chemische Industrie N.V. in
Uithoorn (Cindu), had gisteravond geen
pompwagen beschikbaar om de uiterst
gevaarlijke lading over te brengen in
een andere tankauto. Pas vanavond
zou het bedrijf een pompwagen voor
dit karwei beschikbaar hebben.
De Bunnikse politie verbood gister
avond de nafta weg te laten lopen in
een sloot langs de rijksweg. Wegens
het explosiegevaar en het vrijkomen
van giftige gassen.
Het ongeluk gebeurde gistermiddag
ruim 3 kilometer voor Bunnik op de
rijksweg van Utrecht naar Arnhem. De
Italiaanse chauffeur van de tankwagen
verloor in de berm de macht over het
stuur. De wagen dook van de weg af.
vloog over een parallelweg en stortte
in een sloot. De aanhangwagen van de
tankauto brak los en klapte op de pa
rallelweg. Zonder een schrammetje
konden de 30-jarige Italiaanse chauf
feur en zijn bijrijder door de voorruit
de wagen verlaten
Aanvankelijk dreigde een ramp toen
bleek dat door een van de deksels van
de wagen solvent-nafta lekte.
Wanneer deze vloeistof, waarvan o.a.
mengmid^elen voor de verfindustrie
worden gemaak., namelijk met lucht
in aanraking komt, is het gevaar van
explosie groot. Onmiddellijk legde de
brandweer, geholpen door mannen van
de rijkspolitie, een kordon van zand
en schuim rond de lekkende wagen om
een begin van brand direct onder con
trole te kunnen hebben.
Op aanwijzing van de chauffeur van
de wagen kon het lek worden gedicht.
De politie in Bunnik zei ons gister
avond: „We hopen niet dat er besloten
wordt de geladen tankwagen op te ta
kelen want dat zou betekenen dat de
hele rijksweg moet worden afgezet.
Gisteravond had de Cindu nog geen
kraanbedrijf gevonden die de auto wil
de optakelen. Alle benaderde bedrijven
weigerden de opdracht.
Hoewel men de werkzaamheden aan
de weg tussen Houten en Bunnik had
stopgezet, zodat de automobilisten
over twee rijbanen kunnen beschikken,
is gisteren het verkeer vastgelopen
omdat men de plaats van het ongeluk
uit nieuwsgierigheid maar zeer lang
zaam passeerde.
Daar kwam bij dat het de hele mid
dag op de rijkswegen rondom Utrecht
en met name op het verkeersplein
Oudenrijn bijzonder druk was, omdat
talloze Duitsers van de Nederlandse
kust op weg waren naar huis. Zo stond
er aan het eind van de middag vanuit
de richting Amhen voor het verkeers
plein een file van ongeveer acht kilo
meter terwijl het verkeer uit de rich
ting Den Haag vast zat vanaf De
Meem. Ook tussen Utrecht en Bunnik
was er sprake van filevorming.
De scherpe daling van de prijzen voor
aardappelen in Bretagne heeft vele
boeren doen besluiten hun oogsten op
de mestvaalt te deponeren; zij doen dat
liever dan de aardappelen met verlies
op de markt brengen. Hoge bergen
voedsel liggen nu te verrotten
ATHENE De Griekse minister
van Binnenlandse Zaken. Patakos.
heeft gisteren verklaard dat de tijd nog
niet rijp is voor terugkeer naar het
parlementaire leven in Griekenland.
Op een persconferentie zei hij letter
lijk: „Zouden wij verkiezingen kunnen
houden in een klimaat van internatio
nale anarchie? Wij hebben de steun
van het Griekse volk en wij zullen el
ke verkiezing winnen. Maa, verkiezin
gen zullen nergens toe dienen, want
zelfs als wij winnen zou niemand ons
geloven."
In Bonn houdt de politie dag en
nacht de wacht bij de woningen van 5
vooraanstaande Griekse ballingen, die
naar hun zeggen op de „dodenlijst"
staan van de geheime dienst in Athe
ne. De procureur-generaal in Keulen
heeft de zaak in onderzoek. Het gaat
om twee journalisten, twee vakbonds
functionarissen en de leider van de
Griekse partij „Unie van het centrum"
in de Bondsrepubliek. In West-Duits-
land werken ongeveer 135.000 Griekse
arbeiders.
ADVERTENTIE
HOTEL-REST. „DE KLOMP"
Thans zalen tot 200 personen.
UTRECHT De internationale spoor
wegen bestuderen de vraagstukken
die overwonnen moeten worden om
de snelheden van treinen op te voe
ren tot minstens 500 kilometer per
uur.
Dat bleek tijdens het gisteren in We
nen door de Oostenrijkse verkeers
minister dr. ir. Ludwig Weiss geopen
de internationale symposion gewijd
aan grote snelheden, dat wordt ge
houden op initiatief van de Interna
tionale Spoorwegunie (UIC) en het
„Internationale overlegorgaan van
spoorwegdirecties en regeringen"
(AICCF).
Nederland mrdt op dit congres onder
meer vertegenwoordigd door de vol
tallige directie van de Nederlandse
Spoorwegen.
Treinsnelheden van 200 kilometer per
uur zijn geen zeldzaamheid meer.
In Japan en Duitsland rijden reeds
treinen met deze snelheid. Het con
gres moet nu uitmaken op welke wij
ze deze snelheid meer dan verdubbeld
kan worden. De behoefte aan grote
snelheden speelt daarbij een rol,
evenals het kostenaspect.
Voor Nederland met zijn korte reisaf
standen is een snelheid van 500 kilo
meter niet zo opportuun, maar met
verhoging van de snelheid wordt toch
ernstig rekening gehouden. De Neder
landse treinen rijden nu maximaal
125 kilometer.
500 deskundigen uit 32 staten wonen het
congres in Wenen bij.
(Van onze correspondent)
BONN De economie van onze belangrijkste klant West-Duitsland
is op weg naar een nieuw hoogtepunt. Minister Schiller van Economi
sche Zaken kan zich weer vergenoegd de handen wrijven nu de teruggang
achter de rug is en de industrie steeds beter in haar opdrachten komt. Hoop
vol ook voor ons land zijn de volgende ontwikkelingen:
1. Op de arbeidsmarkt heerst weer
„volledige werkgelegenheid". Het per
centage werklozen is sinds het begin
van dit jaar gedaald van 3,2 tot 1,3.
Tegenover een kwart miljoen werklo
zen staan in de Bondsrepubliek nu een
half miljoen niet bezette banen.
2. Verreweg de meeste verkortin-
van de werktijd zijn ingetrokken; het
overwerk neemt toe. Het aantal bui
tenlandse arbeiders ligt al weer bo
ven het miljoen en zal dit jaar verder
stijgen.
3. De orderportefeuilles zijn weer
dikker dan vorig jaar. Ongeveer 85
procent van de industrie werkt op top
capaciteit, wat maar vijf procent min
der is dan het percentage dat maatge
vend is voor een hausse. Voor minis
ter Schiller was dit al aanleiding de
verwachte economische groei voor dit
jaar van vier op vijf procent tp bren
gen.
De opleving is voroal te danken aan
de gerichte investeringen van de over
heid, de niet geringe investeringen van
het bedrijfsleven, het weer aanvullen
van de voorraden en de ongekende
groei van de export. Door de vraag
naar kapitaalgoederen is ook de West-
duitse invoer gaan stijgen, De beta
lingsbalans die de laatste jaren on
gezond grote overschotten te zien gaf
is nu evenwichtiger geworden. Aan
genomen wordt overigens dat de Fran
se politieke crisis voor de bondsrepu
bliek een stroom van exportorders zal
opleveren.
Eén ding ontwikkelt zich nog niet zo
goed in West-Duitsland. De vraag van
het publiek naar verbruiksgoederen
blijft matig. Alleen de „vakantiebran
che" floreert. Vakantiereizen, strand
kleding en kampeeruitrusting vinden
gretig aftrek. Ook auto's worden beter
verkocht dan vorig jaar. Maar voor de
rest blijft de Duitser nog vrij voorzich
tig in .zijn aankopen.
Deskundigen verwacht* :r echter
spoedig verandering. De loonsverhogin
gen gaan dit jaar in de richting van ze
ven procent. Dank zij de stabiele prij
zen betekent dit dat extra koopkracht
op komst is. In de herfst zal Duitslands
economie weer op volle toeren draaien,
aldus economische toekomstkijkers.
LOS ANGELES Richard Buckley,
de advocaat die Sirhan Bisjara Sirhan
is toegewezen, heeft meegedeeld dat
twee Jordaanse .juristen hebben laten
weten, dat zij hem willen helpen bij de
verdediging van de vermoedelijke
moordenaar van Robert Kennedy.
Buckley zei dat hij het aanbod uit Jor
danië niet kon aanvaarden, maar dat
hij zich zal terugtrekken als de twee
Jordaniërs worden toegelaten en Sir
han hen als verdedigers wenst.
James Earl Ray. de vermoedelijke
moordenaar van dominee Martin Lu
ther King, heeft de 51-jarige advocaat
Arthur Hanes in Birmingham (Alaba
ma) in beginsel bereid gevonden, zijn
verdediging te verzorgen. Ray wacht
in Londen op zijn uitlevering naar
Amerika. V*
DEN HAAG Met ingang van 1 juli
1968 wordt het minimumbedrag
waarvoor de WA-veraekering voor 'n
motorvoertuig moet zijn gesloten ver
hoogd. Voor motorvoertuigen zonder
kenteken (bromfietsen, landbouwtrek
kers e.d.) gaat de verhoging in op
1 maart 1969.
De Wet aansprakelijkheidsverzeke
ring Motorrijtuigen heeft tot doel te
waarborgen dat verkeersslachtoffers
de schade vergoed krijgen, die hun
door een motorvoertuig van een an
der is toegebracht. De enkele jaren ge
leden vastgestelde minimumbedragen,
waarvoor de verzekering moet worden
gesloten, lagen toen ruim boven het
peil van de vergoedingen die ook bij
vrij omvangrijke schade plachten te
worden toegewezen. De dekking moet
immers voldoende ruim zijn. In het
laatste jaar blijkt dat het niveau van
toegekende schadevergoedingen om
hoog gaat. Meer dan eens komen de
uit te keren bedragen in de nabijheid
van de thans voorgeschreven mini
mum-dekking. Gezien de doelstelling
van de wet meent de regering dat een
ruime marge moet worden gehand
haafd.
De som, waarvoor de w.a.-verzeke-
ring ingevolge de nieuwe algemene
maatregel van bestuur tenminste moet
worden gesloten, bedraagt onder de
nieuwe regeling.
f 400.000 (thans F 250.000) per motor
voertuig en per gebeurtenis;
75.000 (thans 50.00) per te vervoe
ren persoon voor motorvoertuigen,
ingericht voor het vervoer van meer
dan acht personen, met een maxi
mum van f 1.50.000 (thans
f 1.000.000). per gebeurtenis;
15.000 (thans 10.000) voor schade
aan goederen van reizigers, voor
autobussen e.d. (motorvoertuigen
gebruikt krachtens een vergunning
als bedoeld in art. 4 van de wet au
tovervoer personen).
Met ingang van 1 juli 1968 worden
ook de zgn. franchisebepalingen ver
anderd. Verzekeringsmaatschappijen
mogen een beding in de polis opnemen
maar dat doen zij zelden of niet
waardoor zij niet aansprakelijk zijn
voor schaden beneden een bepaald be
drag. Dit beding zouden zij ook te
genover benadeelden kunnen inroe
pen. Het bedoelde bedrag wordt f100
(thans f50,-).
Het Waarborgfonds Motorverkeer is
voortaan slechts aansprakelijk voor
schaden, die f 100 (thans f50) te bo
ven gaan, wanneer de schadeplichti-
ge is vrijgesteld van de verzekerings
plicht. In alle andere gevallen wordt
dit bedrag voor het waarborgfonds
vastgesteld op f150 (thans f100).
Zoals bekend kan het Waarborgfonds
Motorverkeer eerst worden aangespro
ken, wanneer de andere mogelijkhe
den tot verhaal van de schade zijn uit
geput.
W'r
OUDE WETERING Prins Bern-
hard heeft gisteren, als president van
het Wereldnatuurfonds, in de jacht
haven van Oude Wetering een pa
trouilleboot overgedragen aan de In
donesische ambassadeur in ons land,
Taswin. Het schip zal in het natuur
reservaat Udjung Kulon, een schier
eiland van Zuidwest-Java, gebruikt
worden ter bescherming van de
laatste daar nog aanwezige 24 Ja
vaanse neushoorns.
Het gled voor het schip, dat de
naam Banteng heeft gekregen.
bijeen gebracht door de Nederland
se jeugdafdeling van het Wereldna
tuurfonds.
Verzoeke voor I juli
11.55
over te schrijven op onze
giro 1321600
t.n.v. DE VALLEI, Veenendaal
Met vermelding
1. abonnement 3e kw. 1968
2. naam en adres waar ons blad
bezorgd wordt
3. post- of bezorgabonnement.
Abonnementen-administratie.
Tussen een hogedrukgebied boven
West-Rusland en een depressie ten
Zuiden van IJsland trok maandag een
storing vergezeld van regen en on
weersbuien over onze omgeving naar
de Noordzee.
Boven Spanje bevond zich dinsdag
morgen een nieuwe storing, die in zijn
omgeving plaatselijk onweer veroor
zaakt. Deze storing trekt over Frank
rijk naar het Noorden en kan plaatse
lijk in ons land en regen- of onweers
bui veroorzaken. Bij een zwakke zui
delijke wind zullen de temperaturen
iets hoger worden dan vandaag.
MORGENzon op 4.19, onder 21.03
uur; maan op 1.14, onder 14.36 uur.