Veenendaals dagblad Buiten Gekantelde tankauto hele nacht hewaakt Duitse economie herstelt zich snel Gelders-Utrechtse streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei Verlies BOAC f3 miljoen per dag BOOT VOOR DIERENBESCHERMING FRANKRIJK ZAL MINDER ALGERIJNEN TOELATEN; NOG MEER NATIONALISATIES VERWACHT TE WEINIG GELD VOOR AARDAPPELOOGST Niet - nucleaire landen beschermd tegen agressie met kernwapens Explosieven in Sorbonne „Als wij winnen zou niemand ons ^doven" INTERNATIONALE SPOORWEGEN WILLEN 500 KM PER UUR GAAN RIJDEN „iVaar een nieuw hoogtepunt Jordaanse advocaten willen verdediging Sirhan op zich nemen Minimumbedrag W A-verzekering motorrijtuigen gaat omhoog m ëM 1 Veranderlijk Door pilotenstaking ft Leskooi WAARSCHUWING GARANTIE IN F.N. RAMP DREIGDE VEEL DUITSERS Patakos over verkiezingen ONGEKEND VAKANTIEBRANCHE Nieuwe bedragen F ranchisebepaling Kwartaalabonnees bespaar incasso Betaal per giro Bur voor redactie en administratie: Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal, Telet 08385-10550 (adm.), 10757 en 10955 (red Giro 1321600. Rhenen: Boekhandel C. Waiboer VALLEI Voortzetting van het nieuwsblad „De Vallei", opge richt in 1926. Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v. Advert losse mm-prijs 17 cent Kleine 'annoncee „Vraag en Aanbod" op dl., do. en za. 1-10 woorden 1,50, ieder woord meer 15 cent. DINSDAG 18 JUNI I968 - 42e JAARGANG no. I4I CRISISSFEER PARIJS-ALGIERS (Van onze correspondent) PARIJS De Franse regering is ernstig bezorgd over de snel toenemende verslechtering in de economische betrekkingen met Algerije. Deze Frans- Algerijnse samenwerking heeft een niveau bereikt, waarop nog maar weinig nodig is voor een volledige breuk. Dit heeft de secretaris-generaal van het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken, Hervé Alphand, laten weten aan de Algerijnse ambassadeur te Parijs, Rehda Malek. Hij had hem hiervoor op het ministerie ontboden. In augustus van het vorig jaar werd de Franse regering als gevolg van de overvloedige oogst door de wijnbou wers vrijwel gedwongen alle invoer uit Spanje en uit de Noordafrikaanse lan den stop te zetten. Het decreet, waar mee de invoer van Algerijnse wijn in Frankrijk verboden werd, was echter in flagrante strijd met de handelsover eenkomsten tussen Frankrijk en Alge- rijë van 1964. LONDEN Tweederde van de pas sagiersvliegtuigen van de Britse lucht vaartmaatschappij BOAC, een staatsbe drijf, is gisteren aan de grond gebleven als gevolg van een staking van de ruim duizend piloten. De staking, die zaterdag was begon nen, kost de maatschappij elke dag bij na drie miljoen gulden. Ze dreigt bo vendien gevolgen te krijgen voor het transportbedrijf en de metaalindustrie, waar onder de werknemers eveneens stemmen opgaan om door langzaam- aan-acties en stakingen hogere lonen af te dwingen. De piloten van de BOAC legden het werk neer om hun eisen voor hogere lonen kracht bij te zetten. Onderhande lingen hierover tussen hun vakbond en de Engelse minister van Werkgelegen heid en Produktiviteit, mevrouw Barba ra Castle, waren op niets uitgelopen. De stakers wensen een salariëring volgens de formule die geldt voor Ame rikaanse piloten. Hierbij worden onder andere het gewicht van de vliegtuigen en de snelheid waarmee deze vliegen in aanmerking genomen. Tevens houdt de Amerikaanse regeling rekening met het aantal dienstjaren van de piloten en met het deel van het etmaal waarin zij vliegen. De piloten stelden dat zij de staking zonodig drie maanden kunnen volhou den. Niet alleen onder de piloten van de BOAC heerst ontevredenheid over de lo nen. Zo zijn de leden van de vakbond voor wetenschappelijk, technisch en ad ministratief personeel in de metaalin dustrie van plan het werk neer te leg gen wanneer hun lonen niet worden op getrokken. Zij willen allereerst een sta king uitroepen in de industrieën in Zuid Wales, Schotland, Lancashire en de Mid lands. Een van de drie vakbonden van spoorwegpersoneel heeft al besloten om van maandag af geen overwerk en zondagdienst meer te verrichten. Bij de grote automobielfabriek van Ford te Dagenham zijn vrouwelijke per soneelsleden in staking gegaan. Zij wil len hetzelfde loon ala hun mannelijke collega's. W'e kennen wel „les-auto", maar les-kooikomt nog niet in ons woordenboek voor. Gaat het evenwel met de plannen, die het „Z.-Holl. Land schap" met de prachtige Eenden kooi nabij Lekkerkerk koestert en zoals het die graag verwezenlijkt zou zien dóór, dan zult ge de nieuwe naam in de e.v. herdruk aantreffen en wei- licht zal hij min of meer gemeengoed worden, al bestaan er meer auto's dan kooiplaatsen. Gisteren hebben we 't er over gehad, dat genoemde stichting het voornemen heeft dit kooibedrijf grootste van Nederland met zijn boeiende achtergrond zodanig te re construeren, dat de landschappelijke, wetenschappelijke, commerciële en educatieve belangen tot hun recht kun nen komen. De kosten worden ge raamd op anderhalve ton. Men hoopt er t.z.t. schoolklassen te ontvangen met een capaciteit van 5000 kinderen per bezoekseizoen. maar ook andere liefhebbers kunnen worden toegela ten; ik moge herinneren aan de Lek- en IJssel-route van de ANWB vlakbij. De staatssecretaris van cultuur, recreatie en maatsch. werk heeft reeds een sub sidie van f72.000,- toegezegd (o.m. voor een projectiezaaltje, de bouw van observatiepunten en een parkeer plaats). Er kan eventueel op zaterda gen een tweetal excursies voor pas santen worden georganiseerd. In de rijksbijdrage en beheerskosten draagt de staatssecretaris eveneens belang rijke bedragen bij, terwijl resterende posten door het „Z.-Holl. Landschap kunnen worden gefinancierd. Altoos is de eendenkooi in veler oog een soort terra incognita geweest; slechts enkele insiders konden er over meepraten, maar nu zij naast vang- en ringstation een geheel andere functie heeft ge kregen, worden \>e op een aangename en leerzame manier wijzer. 17 juni 1968 A. B. Wigman Nadat de Franse regering vorig jaar de invoer van Algerijnse wijn in Frank rijk had verboden gaf de Algerijnse re gering een waarschuwing in de vorm van een verhoging van invoerrechten op bepaalde Franse artikelen. Toen dit nauwelijks scheen te helpen, begon de Algerijnse regering op 14 mei alle ben- zinedistributie-maatschappijen en 32 in dustriële ondernemingen op enkele uitzonderingen na uitsluitend Franse te nationaliseren. Woensdag vloog Jean-Pierre Brunet, directeur van de economische aangele genheden van het ministerie van Bui tenlandse Zaken, naar Algiers om te voorkomen dat de crisis ernstiger zou worden. Hij had echter geen enkel voor stel bij zich om de storm te doen kalme ren. Integendeel. Door een actie van de Franse fruitkwekers besloot de Franse minister van Landbouw alle invoer van bepaalde groenten en fruit uit o.m. Noord-Afrika stop te zetten. Prompt na tionaliseerde in antwoord daarop de Al gerijnse regering achttien andere in dustriële ondernemingen (waaronder Unilever). Als gevolg daarvan liet Frankrijk aan de Algerijnse regering weten, dat het de overeenkomst van april 1964 over het toelaten van Algerijnse werk krachten in Frankrijk, integraal in wer king zou stellen. Dit betekent, dat in plaats van de drieduim v', .Algerijnen die op het ogenblik het land binnenko men, er niet meer dan duizend per maand zullen worden toegelaten. Dit zijn er dus twaalfduizend per jaar Het is aan te nemen, dat Algerije zich hiervoor binnenkort schadeloos zal stellen, door de Franse olie-exploitatie maatschappijen die nog in Algerije (vooral in de Sahara) werken, te natio naliseren. NEW YORK Amerika, Rusland en Engeland hebben gisteren officieel de verplichting op zich genomen, de Vei ligheidsraad te vragen onmiddellijk in actie te komen indien een niet-nucleair land het slachtoffer wordt van agres sie met kernwapens of daarmee wordt bedreigd. De drie mogendheden legden in de raad verklaringen in deze zin af in ver volg op de goedkeuring, vorige week. door de V.N.-assemblee van het ont- werp-verdrag tegen de verspreiding van kernwapens. De Russische onderminister van Buitenlandse Zaken Koeznetsov noem de de stap van de drie landen logisch en in overeenstemming met het belang van vergroting van de rol van de Ver enigde Naties in het versterken van de vrede. ..De Sovjet-Unie behoort tot de landen die van plan zijn, indien nodig, zulke onmiddellijke hulp aan de bewus te landen te verschaffen of te steunen", zei hij. De Amerikaan Goldberg sprak van „Een politieke gebeurtenis van de eerste orde", terwijl de Brit Lord Ca- radon verklaarde, dat landen die nu cleaire agressie overwegen tegen een niet-nucleaire ondertekenaar van het verdrag wel „zouden worden afge schrikt door deze verzekeringen, ge meenschappelijk gegeven door de machtigste nucleaire mogendheden ter wereld..." De Franse afgevaardigde Berard verklaarde, dat zijn land zich evenals in de assemblee van stemming zal ont houden omdat het vindt dat het ver drag geen wezenlijke oplossing vormt. Die ligt alleen in vernietiging van de kemwapenvoorraden. Vandaag komt de Veiligheidsraad opnieuw bijeen. PARIJS Een hoofdassistent van de faculteit van letteren en wijsbegeerte van de Sorbonne heeft in een lokaal van deze faculteit een grote hoeveel heid ontplofbaar materieel, o.m molo tovcocktails, gevonden. Hij stelde de oolitie hiervan in kennis en deskundigen hebben toen de voorraad weggehaald. O LONDEN Een Frans zeiljacht, dat meedoet aan de trans-Atlantische solo-race, verkeert in nood 900 km ten westen van Ierland Het schip zou in tweën driegen te bre ken. Vliegtuigen zijn naar het jacht op weg om hulp te bieden aan J. de Kat, de Franse eigenaar van het jacht. BUNNIK De brandweer van Bun- nik en de Rijkspolitie hebben vannacht de wacht moeten houden bij een met 40.000 liter giftige en uiterst brandbare solvent-nafta geladen Oostenrijkse tankauto, die 's middags op de rijks weg bij Bunnik was verongelukt. De auto werd om ongeveer kwart voor vijf door een inhalende vrachtwa gen de berm ingedrukt en was daarna gekanteld. De fabriek, die de nafta had gele verd, de Chemische Industrie N.V. in Uithoorn (Cindu), had gisteravond geen pompwagen beschikbaar om de uiterst gevaarlijke lading over te brengen in een andere tankauto. Pas vanavond zou het bedrijf een pompwagen voor dit karwei beschikbaar hebben. De Bunnikse politie verbood gister avond de nafta weg te laten lopen in een sloot langs de rijksweg. Wegens het explosiegevaar en het vrijkomen van giftige gassen. Het ongeluk gebeurde gistermiddag ruim 3 kilometer voor Bunnik op de rijksweg van Utrecht naar Arnhem. De Italiaanse chauffeur van de tankwagen verloor in de berm de macht over het stuur. De wagen dook van de weg af. vloog over een parallelweg en stortte in een sloot. De aanhangwagen van de tankauto brak los en klapte op de pa rallelweg. Zonder een schrammetje konden de 30-jarige Italiaanse chauf feur en zijn bijrijder door de voorruit de wagen verlaten Aanvankelijk dreigde een ramp toen bleek dat door een van de deksels van de wagen solvent-nafta lekte. Wanneer deze vloeistof, waarvan o.a. mengmid^elen voor de verfindustrie worden gemaak., namelijk met lucht in aanraking komt, is het gevaar van explosie groot. Onmiddellijk legde de brandweer, geholpen door mannen van de rijkspolitie, een kordon van zand en schuim rond de lekkende wagen om een begin van brand direct onder con trole te kunnen hebben. Op aanwijzing van de chauffeur van de wagen kon het lek worden gedicht. De politie in Bunnik zei ons gister avond: „We hopen niet dat er besloten wordt de geladen tankwagen op te ta kelen want dat zou betekenen dat de hele rijksweg moet worden afgezet. Gisteravond had de Cindu nog geen kraanbedrijf gevonden die de auto wil de optakelen. Alle benaderde bedrijven weigerden de opdracht. Hoewel men de werkzaamheden aan de weg tussen Houten en Bunnik had stopgezet, zodat de automobilisten over twee rijbanen kunnen beschikken, is gisteren het verkeer vastgelopen omdat men de plaats van het ongeluk uit nieuwsgierigheid maar zeer lang zaam passeerde. Daar kwam bij dat het de hele mid dag op de rijkswegen rondom Utrecht en met name op het verkeersplein Oudenrijn bijzonder druk was, omdat talloze Duitsers van de Nederlandse kust op weg waren naar huis. Zo stond er aan het eind van de middag vanuit de richting Amhen voor het verkeers plein een file van ongeveer acht kilo meter terwijl het verkeer uit de rich ting Den Haag vast zat vanaf De Meem. Ook tussen Utrecht en Bunnik was er sprake van filevorming. De scherpe daling van de prijzen voor aardappelen in Bretagne heeft vele boeren doen besluiten hun oogsten op de mestvaalt te deponeren; zij doen dat liever dan de aardappelen met verlies op de markt brengen. Hoge bergen voedsel liggen nu te verrotten ATHENE De Griekse minister van Binnenlandse Zaken. Patakos. heeft gisteren verklaard dat de tijd nog niet rijp is voor terugkeer naar het parlementaire leven in Griekenland. Op een persconferentie zei hij letter lijk: „Zouden wij verkiezingen kunnen houden in een klimaat van internatio nale anarchie? Wij hebben de steun van het Griekse volk en wij zullen el ke verkiezing winnen. Maa, verkiezin gen zullen nergens toe dienen, want zelfs als wij winnen zou niemand ons geloven." In Bonn houdt de politie dag en nacht de wacht bij de woningen van 5 vooraanstaande Griekse ballingen, die naar hun zeggen op de „dodenlijst" staan van de geheime dienst in Athe ne. De procureur-generaal in Keulen heeft de zaak in onderzoek. Het gaat om twee journalisten, twee vakbonds functionarissen en de leider van de Griekse partij „Unie van het centrum" in de Bondsrepubliek. In West-Duits- land werken ongeveer 135.000 Griekse arbeiders. ADVERTENTIE HOTEL-REST. „DE KLOMP" Thans zalen tot 200 personen. UTRECHT De internationale spoor wegen bestuderen de vraagstukken die overwonnen moeten worden om de snelheden van treinen op te voe ren tot minstens 500 kilometer per uur. Dat bleek tijdens het gisteren in We nen door de Oostenrijkse verkeers minister dr. ir. Ludwig Weiss geopen de internationale symposion gewijd aan grote snelheden, dat wordt ge houden op initiatief van de Interna tionale Spoorwegunie (UIC) en het „Internationale overlegorgaan van spoorwegdirecties en regeringen" (AICCF). Nederland mrdt op dit congres onder meer vertegenwoordigd door de vol tallige directie van de Nederlandse Spoorwegen. Treinsnelheden van 200 kilometer per uur zijn geen zeldzaamheid meer. In Japan en Duitsland rijden reeds treinen met deze snelheid. Het con gres moet nu uitmaken op welke wij ze deze snelheid meer dan verdubbeld kan worden. De behoefte aan grote snelheden speelt daarbij een rol, evenals het kostenaspect. Voor Nederland met zijn korte reisaf standen is een snelheid van 500 kilo meter niet zo opportuun, maar met verhoging van de snelheid wordt toch ernstig rekening gehouden. De Neder landse treinen rijden nu maximaal 125 kilometer. 500 deskundigen uit 32 staten wonen het congres in Wenen bij. (Van onze correspondent) BONN De economie van onze belangrijkste klant West-Duitsland is op weg naar een nieuw hoogtepunt. Minister Schiller van Economi sche Zaken kan zich weer vergenoegd de handen wrijven nu de teruggang achter de rug is en de industrie steeds beter in haar opdrachten komt. Hoop vol ook voor ons land zijn de volgende ontwikkelingen: 1. Op de arbeidsmarkt heerst weer „volledige werkgelegenheid". Het per centage werklozen is sinds het begin van dit jaar gedaald van 3,2 tot 1,3. Tegenover een kwart miljoen werklo zen staan in de Bondsrepubliek nu een half miljoen niet bezette banen. 2. Verreweg de meeste verkortin- van de werktijd zijn ingetrokken; het overwerk neemt toe. Het aantal bui tenlandse arbeiders ligt al weer bo ven het miljoen en zal dit jaar verder stijgen. 3. De orderportefeuilles zijn weer dikker dan vorig jaar. Ongeveer 85 procent van de industrie werkt op top capaciteit, wat maar vijf procent min der is dan het percentage dat maatge vend is voor een hausse. Voor minis ter Schiller was dit al aanleiding de verwachte economische groei voor dit jaar van vier op vijf procent tp bren gen. De opleving is voroal te danken aan de gerichte investeringen van de over heid, de niet geringe investeringen van het bedrijfsleven, het weer aanvullen van de voorraden en de ongekende groei van de export. Door de vraag naar kapitaalgoederen is ook de West- duitse invoer gaan stijgen, De beta lingsbalans die de laatste jaren on gezond grote overschotten te zien gaf is nu evenwichtiger geworden. Aan genomen wordt overigens dat de Fran se politieke crisis voor de bondsrepu bliek een stroom van exportorders zal opleveren. Eén ding ontwikkelt zich nog niet zo goed in West-Duitsland. De vraag van het publiek naar verbruiksgoederen blijft matig. Alleen de „vakantiebran che" floreert. Vakantiereizen, strand kleding en kampeeruitrusting vinden gretig aftrek. Ook auto's worden beter verkocht dan vorig jaar. Maar voor de rest blijft de Duitser nog vrij voorzich tig in .zijn aankopen. Deskundigen verwacht* :r echter spoedig verandering. De loonsverhogin gen gaan dit jaar in de richting van ze ven procent. Dank zij de stabiele prij zen betekent dit dat extra koopkracht op komst is. In de herfst zal Duitslands economie weer op volle toeren draaien, aldus economische toekomstkijkers. LOS ANGELES Richard Buckley, de advocaat die Sirhan Bisjara Sirhan is toegewezen, heeft meegedeeld dat twee Jordaanse .juristen hebben laten weten, dat zij hem willen helpen bij de verdediging van de vermoedelijke moordenaar van Robert Kennedy. Buckley zei dat hij het aanbod uit Jor danië niet kon aanvaarden, maar dat hij zich zal terugtrekken als de twee Jordaniërs worden toegelaten en Sir han hen als verdedigers wenst. James Earl Ray. de vermoedelijke moordenaar van dominee Martin Lu ther King, heeft de 51-jarige advocaat Arthur Hanes in Birmingham (Alaba ma) in beginsel bereid gevonden, zijn verdediging te verzorgen. Ray wacht in Londen op zijn uitlevering naar Amerika. V* DEN HAAG Met ingang van 1 juli 1968 wordt het minimumbedrag waarvoor de WA-veraekering voor 'n motorvoertuig moet zijn gesloten ver hoogd. Voor motorvoertuigen zonder kenteken (bromfietsen, landbouwtrek kers e.d.) gaat de verhoging in op 1 maart 1969. De Wet aansprakelijkheidsverzeke ring Motorrijtuigen heeft tot doel te waarborgen dat verkeersslachtoffers de schade vergoed krijgen, die hun door een motorvoertuig van een an der is toegebracht. De enkele jaren ge leden vastgestelde minimumbedragen, waarvoor de verzekering moet worden gesloten, lagen toen ruim boven het peil van de vergoedingen die ook bij vrij omvangrijke schade plachten te worden toegewezen. De dekking moet immers voldoende ruim zijn. In het laatste jaar blijkt dat het niveau van toegekende schadevergoedingen om hoog gaat. Meer dan eens komen de uit te keren bedragen in de nabijheid van de thans voorgeschreven mini mum-dekking. Gezien de doelstelling van de wet meent de regering dat een ruime marge moet worden gehand haafd. De som, waarvoor de w.a.-verzeke- ring ingevolge de nieuwe algemene maatregel van bestuur tenminste moet worden gesloten, bedraagt onder de nieuwe regeling. f 400.000 (thans F 250.000) per motor voertuig en per gebeurtenis; 75.000 (thans 50.00) per te vervoe ren persoon voor motorvoertuigen, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, met een maxi mum van f 1.50.000 (thans f 1.000.000). per gebeurtenis; 15.000 (thans 10.000) voor schade aan goederen van reizigers, voor autobussen e.d. (motorvoertuigen gebruikt krachtens een vergunning als bedoeld in art. 4 van de wet au tovervoer personen). Met ingang van 1 juli 1968 worden ook de zgn. franchisebepalingen ver anderd. Verzekeringsmaatschappijen mogen een beding in de polis opnemen maar dat doen zij zelden of niet waardoor zij niet aansprakelijk zijn voor schaden beneden een bepaald be drag. Dit beding zouden zij ook te genover benadeelden kunnen inroe pen. Het bedoelde bedrag wordt f100 (thans f50,-). Het Waarborgfonds Motorverkeer is voortaan slechts aansprakelijk voor schaden, die f 100 (thans f50) te bo ven gaan, wanneer de schadeplichti- ge is vrijgesteld van de verzekerings plicht. In alle andere gevallen wordt dit bedrag voor het waarborgfonds vastgesteld op f150 (thans f100). Zoals bekend kan het Waarborgfonds Motorverkeer eerst worden aangespro ken, wanneer de andere mogelijkhe den tot verhaal van de schade zijn uit geput. W'r OUDE WETERING Prins Bern- hard heeft gisteren, als president van het Wereldnatuurfonds, in de jacht haven van Oude Wetering een pa trouilleboot overgedragen aan de In donesische ambassadeur in ons land, Taswin. Het schip zal in het natuur reservaat Udjung Kulon, een schier eiland van Zuidwest-Java, gebruikt worden ter bescherming van de laatste daar nog aanwezige 24 Ja vaanse neushoorns. Het gled voor het schip, dat de naam Banteng heeft gekregen. bijeen gebracht door de Nederland se jeugdafdeling van het Wereldna tuurfonds. Verzoeke voor I juli 11.55 over te schrijven op onze giro 1321600 t.n.v. DE VALLEI, Veenendaal Met vermelding 1. abonnement 3e kw. 1968 2. naam en adres waar ons blad bezorgd wordt 3. post- of bezorgabonnement. Abonnementen-administratie. Tussen een hogedrukgebied boven West-Rusland en een depressie ten Zuiden van IJsland trok maandag een storing vergezeld van regen en on weersbuien over onze omgeving naar de Noordzee. Boven Spanje bevond zich dinsdag morgen een nieuwe storing, die in zijn omgeving plaatselijk onweer veroor zaakt. Deze storing trekt over Frank rijk naar het Noorden en kan plaatse lijk in ons land en regen- of onweers bui veroorzaken. Bij een zwakke zui delijke wind zullen de temperaturen iets hoger worden dan vandaag. MORGENzon op 4.19, onder 21.03 uur; maan op 1.14, onder 14.36 uur.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 1