Rooms avondje' Beurs van Amsterdam Schilderij van Goya wordt geveild FINANCIËLE NOTITIES q n ibr uc 1 te Oldebroek Zweeds componist Blomdal overleden VANAVOND MORGEN Disag no voor staatslening Unilever gaat verder in chemie Smits' kleding leed verlies Bod Van Gelder op Leeuw. Papier tot 28 juni PILOOT STORM RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG TEKKO TAKS Vagina 2 DINSDAG 18 JUNI 1968 Die avond gaf hij haar twintig gul den, zomaar. Myra wist niet hoe ze het had; starverbaasd bleef zij hem aankij ken. Waarvoor is dat, jongen? Och... voor jou... zomaar... Hij sloeg de ogen neer, voelde zich plot seling onplezierig. Zou zij het wel aannemen, vroeg hij zich af. Maar Myra accepteerde grif. Z ij vloog hem om zijn hals en kon eerst geen woorden vinden. Kun je het werkelijk missen, Freek? Als je me tenminste niet smoort, want dan heb ik het voor mijn begra fenis nodig. Hij lachte opgelucht. Hij kon dat geld best missen, wat deed hij nu eigenlijk nog met zijn zakgeld? Aan eten en drinken had hij toch geen ge brek en zijn kleren behoefde hij er ook niet van te betalen. Myra danste door de kamer, ging gauw een borrel halen. Terwijl zij even weg was, dacht hij eraan, hoe zijn moeder nu zou zeggen, dat zij eerst maar liever voor kleren moest zorgen. Hij begreep ook wel waarom zijn moeder die tekenacade mie van Myra zo stak. Eleonoor was altijd van mening, dat als iemand weinig geld had hem zoiets ook niet toekwam. Ach. ach. wat een dame was zijn moeder toch! Hij begon haar zo zoetjes aan te kennen. Myra kwam weer binnen met een flesje, schonk twee glazen vol. Toen zij met hem aanstootte, gleed zij on verwacht op zijn knie. Net of je echt bij mij hoort, zei zij licht blozend. Haar hand streelde zijn wang. Hij glimlachte even. Dit keer vond hij geen moed haar af te schuiven, haar stemming was zo kinderlijk blij. Mal kindje, zei hij, bijna vaderlijk. Wat zou je moeder wel zeggen als ze ons nu zag? Hij lachte om haar schalkse ogen Dat weet ik heus niet. O ik wel, ik kan het me zo voor stellen nu ik haar weer gezien heb. Myra lachte, ging rechtop zitten en dreigde met haar vinger. Jongen, jongen, pas toch op voor dat meisje, zulke meisjes deugen niet. Foei, je moet je schamen, dat je er met zo één omgaat!Zou je moe der dat niet zeggen en zou ze haar handen niet in elkaar slaan van ver ontwaardiging over mij? Freek bewoog zich onbehagelijk. Hij dacht, dat zijn moeder nog wel méér zou zeggen, misschien zelfs wel sprakeloos zou zijn en bezwijmen of zoiets. Deed ik het niet goed, is het zo niet! drong Myra aan. Hij dacht er aan hoe hij tegenover zijn moeder hun vriendschap verdedigd had. Zo moest het ook blijven, waarom, dat vroeg hij zich maar niet meer af. Bijna met gezag schoof hij haar van zijn knieën. Je moest me nu maar weer eens wat van je werk laten zien. Het was de toon van een schoolmeester. Met moeite verborg het meisje haar te leurstelling. Freek interesseerde zich altijd voor haar vorderingen. Hij kon haar dikwijls goed raden, zijn kijk was zuiver, verrassend juist. Zij had veel aan zijn raad en hij vond het al tijd prettig haar te kunnen helpen. Myra keek naar hem, hoe hij met half dichtgeknepen ogen de tekeningen nu eens van dichterbij dan weer van verderaf bekeek. Zo was hij zichzelf, zo kon er in zijn stem ineens diepte komen, in zijn ogen een warmer gloed. Ze had altijd sterk het gevoel, dat er iets in Freek leefde dat zij nooit zou kunnen bezitten of kennen, zelfs niet benaderen. Hij was zo on berekenbaar; juist wanneer zij dacht dat zijn bolwerk eindelijk zou bezwij ken, stond het weer pal en ondoor dringbaar. Ze zuchtte even terwijl zij naar zijn beoordelingen luisterde. Nooit was zij lang verliefd geweest, nooit had een jongen haar bijzonder geboeid. Zij had vrolijk en luchtig ge leefd, een wuft meisjesstudent, maar Freek bleef haar boeien, voor hem groeide haar gevoel, zo soms, dat zij weieens bang werd zich te veel aan hem te hechten. Kwam dat misschien juist omdat hij nooit iets vroeg, nooit eiste van haar? Was het zijn geheimzinnigheid, die haar boeide, de dromerige blik uit de donkere blauwe ogen. die zich maar zo heel kort boeien liet en dadelijk weer te rugkeerde in zichzelf? Hoe was dat zelf? Zou 't teleurstellen of was het wer kelijk dat wat Myra soms, heel even, in hem meende te zien? HOOFDSTUK XII Freek, er staat een bekende van je in de krant. Een bekende? Zonder belangstelling strekte hij de hand uit naar het blad, dat zijn moe der hem over de tafel heen toereikte. Jong tekenwonder ontdekt. Zeven tienjarig meisje met een zeldzaam ta lent. Freeks hart begon eensklaps te j bonzen. Hij las: Dezer dagen werd j door een toeval een jong talent ontdekt dat men zeer zeker zeldzaam mag noe- j men. Bij een wandeling langs het j strand zag de heer M., bekend schil- der hier te lande, een meisje, schilde- j rend aan het strand. Het werk bekij- kend, een zeegezicht met op het strand spelende meerminnen op de j voorgrond, werd de heer M. getroffen door de zuiverheid van toon en de bij- zondere gaafheid der voorstelling. Uit een gesprek met de jonge kunste- f nares, genaamd Arnolda Vrede, bleek dat zij nog nooit enige les had ontvan- gen. zodat hier dus sprake is van een zuiver natuurtalent. Door bemiddeling van de heer M. werd zij in staat ge- steld haar gave verder te laten ont- wikkelen, hetgeen aan de academie; voor beeldende kunsten alhier zal ge- j schieden. Intussen worden nu reeds voorbereidingen getroffen voor 'n ex- positie van de meest opmerkelijke werken dezer begaafde jonge kunste- nares. Freeks ogen vlogen langs de regels. Er stonden twee foto's bij het artikel, j één van een schilderij, één van Nol- i die zelf. Daar was zij weer, klein, nonchalant en jongensachtig, alleen j hoofd en schouders, het gezicht trots i quarts. Zij had niet in de lens geke- ken, de blik uit de lichte ogen ging j over de beschouwer van de foto heen. i Weemoed achter brutaliteit, een fijn- i heid zo subtiel, dat zij verborgen ge- i houden werd achter jongensachtige wildheid en nonchalance. Freek wist j eensklaps dat niemand haar zo zou doorzien als hij. dat niemand haar zo j kende als hij, dat niemand hem ook zo als zij doorgrondde. Is dat niet het meisje, dat je hebtj gered? Zijn moeders stem deed hem opzien, j bijna verschrikt. Hij knikte, voelde j zijn ogen wonderlijk vochtig zodat hij j ze dadelijk weer strak neergeslagen j hield op de krant. Ik vond het toch al een wonder- i lijk kind. helemaal geen gewoon i meisje. Zij had iets ijzigs over zich, j leek mij een koud karaktertje. Noldie koudFreek moest bijna i lachen, maar zijn moeders toon over haar stak hem. Ze is anders dan een ander, gaf hij i stug toe. Hij liet iets van zijn bewon- j dering doorklinken in zijn stem, op- zettelijk om zijn moeder te treffen. De pijl trof doel. Zij heeft grieze- lige ogen. net of ze door je heen kijkt; ik houd niet van dat soort mensen. Ik j vind het nu net een meisje om heel wat jongens ongelukkig te maken. Onderzoekend keek zij naar Freeks neergebogen gezicht. Er was inder- daad ook iets tussen hém en dat meis- je geweest, dat wist zij zeker. Hij was nu ook onder de indruk, daarvoor j hoefde zij heus geen scherp waar- neemster te zijn. Tussen jou en haar was de vriend- schap ineens uit, hè? Wordt vervolgd) i niHiiiiiMiiiniiiiiiHiiiiiiniinmmi 3839. Het peervormige ruimteschip gleed langzaam voort, laag over de bodem van een kleine, nooit betre den Maankrater. Terwijl men bij het wrak van de LE- 15 opnieuw begon te graven naar de vermiste beman ning, besloot professor Dubois, in navolging van Gris- how en Storm, een kort verkenningstochtje boven de omgeving te maken. Nergens viel evenwel een spoor te ontdekken. De arme kerels lagen ongetwijfels verplet terd of met gescheurde ruimtepakken tussen de rots- blokken in het gat. Sandra was de enige die met Du bois meekon en.door een der vensters het barre landschap voortdurend aanschouwend, plotseling uit riep: „Kijk daar eens! Een signaal! Van wie kan dat zijn? Stellig niet van de vermiste kerels, want daar voor is het te ver van hun aanlooproute verwijderd!" Maar Sandra had 't mis, want het waren de twee ke rels wél! En zij stonden daar beneden als gekken te zwaaien en gebaren! „Het was wel een rooms avondje!", hoorde ik gisteravond iemand zeggen, die kennelijk enige uren naar Neder land 1 had gekeken. Gelukkig én helaas wel, ja. Gelukkig, omdat geciteerde con statering tevens een compliment inhield voor het blijkbaar minder „weltfremde" karakter van andere KRO-avondjes en omdat een niet te verwaarlozen groep rooms-katholieken in twee televisie-uit zendingen op een nogal levendige en dus verre van saaie wijze, werd gecon fronteerd met een serieus probleem, dat ook voor niet-rooms-katholieken inte ressant genoeg is. Want is 'n ongehuwde priester in het pastoraat nu wel of niet menselijker en dus meer functioneel, meer effectief werkzaam dan een ge huwde dominee? En geldt de „allergie voor het gezag", die door een van de woordvoerders in het programma van Frits van der Poel als een belangrijke oorzaak van het uittreden van veel jon ge priesters werd beschouwd, niet te vens voor andere, minder specifiek- rooms-katholieke terreinen van het le ven, zoals het onbehagen van de studen ten (tegenover hun docenten of de kleine groep „groten" die de verburger lijking van de maatschappij in de hand werken of handhaven) de werknemers (tegenover de werkgevers), de jonge kunstenaars (tegenover het academis me op sommige academies), de kiezers (tegenover de onduidelijke politici), de lijders aan flatneurose (tegenover het apparaat dat de uniforme woningbouw bevorderde en nog steeds bevordert), de „gewone" kerkgangers (tegenover het formalisme in de ere-dienst) en uit eindelijk iedere mens die de tijd of de kans niet meer krijgt of neemt om eens rustig over zijn plaats in het bestaan na te denken (tegenover alles waarmee hij zich schijnt of meent te moeten be zighouden?). Daarom leek het ook wel „helaas" een rooms avondje, want juist de belichting van de raakvlakken tus sen al die verschijnselen van een in we zen algemene crisis had zo'n waardevol stuk televisie kunnen opleveren! Maar daar heb je wellicht een hele dag voor nodig en zoiets zou minstens even veel zendtijd kosten als schaats kampioenschappen en dat zou natuur lijk zonde van ons kijkgeld zijn... Bovendien kwam de specif iek-rooms- katholieke uitingsvorm van de algeme ne crisis gisteravond in ruim anderhalf uur toch al niet geheel uit de verf. Want waarom kwam bij Frits van der Poel wél pater Mijnsbergen (progressief) aan het woord en niet zijn ex-ondergeschik- te Robert Adolfs (blijkens zijn inter- j views in de stoel van Mies en in Vrij Nederland nog progressiever) met en kele van zijn lotgenoten, zoals de even eens van radio en tv bekende ex- priesters Coppes en Hensen En waarom kreeg anderzijds de „conserva tieve" pater Maltha (die een jaar of tien, vijftien geleden met zijn radio lijdensmeditaties nog een even evange lische indruk maakte als zijn toen-nog- ordebroeder pater Hensen!) niet vol doende gelegenheid om te laten horen, hoe levensvatbaar zijn nogal wettisch klinkende opvattingen misschien toch nog zijn? Hoe denken progressief en con servatief in de rooms-katholieke kerk vandaag de dag eigenlijk over het be grip „eeuwig", wanneer het gaat over eeuwige gelofte, eeuwigdurend merkte ken, enzovc^rt? Waarom werd terwille van de leek op rooms-katholiek gebied niet het verschil tussen priesters, paters, pastoors, kapelaans, fraters, broeders, orden en congrêgraties uiteengezet? En vooral: waar bleef de mening van de vrouw (bijvoorbeeld die dame-in-het lang) over het celibaat of over haar functie als echtgenote van een (ex- of aanstaande) priester? Zuster dr. Alix Alkemade verklaarde in haar zeer reëel klinkende betoog tijdens de uitzending „Crisis onder de religieuzen", dat de vrouw in de vorige eeuw onder meer naar het klooster ging om te emancipe ren. Maar dat hoeft vandaag de dag immers niet meer? Net zo min als een vrouw uit de Amsterdamse wijk Witten- burg bij een „Brandpunf'-redacteur haar nood hoeft te klagen over het werk van diens geestverwanten van „Achter het nieuws"? J. v.d. K. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Stereo: Promenade-orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 19.00 Trefpunt: een discussie over actuele zaken. 19.30 Nws. 19.35 Variëteitenka binet: gev. progr. 20.45 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox, detective-hoorspel. 21.30 Beatrix Feest- Oord: gev. progr. 21.50 Oud plaatwerk: muziek van vroeger (gr). 22.30 Nws., evt. SOS-berichten. 22.40 Radiojourn. NRU: 22.55 Het muziekleven in Neder land van vóór 1940, muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Metropole-orkest: amusements muziek. 18.19 Uitzending van de Boe renpartij. 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Licht ensemble en solisten. 20.00 Be zoek rond tien uur, hoorspel. 20.45 Moderne muziek. 22.00 Kunst: cultu reel progr. 22.30 Nws. 22.40 Overweg. 22.45 De zingende kerk: muzikale lez. 23.00 Kon tekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journ. NCRV: 19.06 Schipper mag ik overvaren, speelfantasie voor kinderen in de openlucht. 19.30 Alarm in de ber gen: Verraad aan de grens, tv-feuille- ton. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Hier en Nu in Latijns Amerika, filmre portage. 20.45 In kleur: Première: Moord op recept, tv-speelfilm. 22.15 Avondsluiting. HIRO: 22.20 Dierenbe scherming in de praktijk, documentai re. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journ. 19.03 De Verrekijker: interna tionaal jeugdjourn. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Holland Festival Ma gazine. 20.00 Journaal. 20.20 In kleur: Dubbelspion: Woestijnspionnen, TV- film. 21.10 In kleur: Gauguin in Tahiti, documentaire film over de Franse schilder. 22.00 Tweeduuster: Een mor- MADRID Een schilderij van de Spaanse meester Goya, wiens werken zelden op de markt verschijnen, zal op 4 juli in Madrid worden geveild. Het schilderij, dat de titel draagt „Overval op de postkoets", toont een overval van Spaanse struikrovers op een postkoets tegen de achtergrond van een weelderig landschap. Goya maakte het schilderij in 1787, toen hij 41 jaar oud was, voor de hertog van Osuna. De tegenwoordige eigenaar, baron De Lardies, heeft van het Spaanse ministe rie van onderwijs en cultuur toestem ming gekregen het schilderij te laten veilen. Als openingsbod is 'n prijs over eenkomende met een bedrag van 156.000 gulden aangehouden. gen van veertig jaar: TV-film 22.25- 22.30 Journaal. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoon- muz. (7.30-7.35 Van de voorp.). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act 8.20 Stereo: Lichte grammofoon- muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Streo: Klass. grammofoonmuz. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Orgelconcert: oude muz. 12.00 Stereo: Weens Symfonie-Ork.: Weense klanken. 12.21 Voor het platte land. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Promenade-ork.: amu- sementsmuz. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Stereo: Balletmuz (gr). 13.45 Gespro ken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Koorzang met ork. en solisten: klass. gewijde muz. 15.45 Fluit en pia no: mod. muz. 16.00 Nws. 16.02 Operet teklanken. 16.45 Stereo: VARA's Pop show. 17.20 Voor de jeugd. 17.55 SOS- berichten. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klass. kamermuz. (gr.). 7.30 Nws. - 7.32 Stereo: Po pulair klassieke muz. (gr.). TROS: 8.00 Nws. 8.11 Op Sleeptros: platenprogr. voor automobilisten (8.30 Nws.) 9.15 Stereo: Operetteklanken (gr) 9.45 Voor de kleuters. 10.00 Harmonie- en Fanfa- remuz. 10.30 Sphinx: gevarieerd progr. voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Disco gram: muzikaal wedstrijdprogramma 11.50 Act KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededel. voor land en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.). NCRV: 14.00 Stereo: Over de band: licht gevarieerd muziekprogr. (Opn.). 14.55 De heer Kant heeft de eer, hoor spel. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Zang en harp; oude liederen en volksliederen. 17.15 Lichte grammo foonmuz. 17.50 Overheidsvoorlichting: Mens en samenleving. A. E. H. Monhe- mius van het Min. van Cultuur Recrea tie en Maatschappelijk Werk over Woonwagendag 1968. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe lang speelplaten. 10.30 Ramblers Radio Re prises. NRU: 11.00 Nws. 11.03 Muziek- lezen: internationaal nieuws op het ge bied van de lichte muz. (12.00 Nws.) AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Muziek-boetiek: muziekprogr. met Nederlandse artiesten. 15.00 Nws. 16.03-18.00 Superclean dreammachine: licht progr. (17.00 Nws. 17.02-17.05 Ac tualiteiten). n flirt* iinuiunvi OLDEBROEK Van 22 juni tot en met 2 september wordt in kasteel „De Zwaluwenburg" te Oldebroek een grote tentoonstelling van Nederlandse schil der- en beeldhouwkunst gehouden, waaraan 26 kunstnaars zullen medewer ken. Er zal werk te zien zijn van: Karei Appel, Prof. v.d., Berg, Nico G. Berkhout, Kees van Bohemen, K. Boo nenburg, Jan Budding, Bertus Brante, Mieke Brante - Bloemen, Berry Brug man, Janny Brugman - de Vries, Sas- kia Brugman, Jef Diederen, Géne Eggen, Dick Eifers, Fri Heil, Ten Hope, H. v.d. Idserd, Nel Klaassen, Piet Klaassen, Lu- cebert. Pater Rodr, Theo Schreurs. Al- bert Termoten, Gerda Vosman, Bart Wellerdieck en Johan van Zweden. DINSDAG 18 JUNI 1968. DUITSLAND I. 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van de vorige avond). 10.20 Amusementspro gramma. ll.(w Dierenpr. 12.00-13.30 Ac tualiteitenkroniek. 16.40 Journaal 16.45- 18.00 Gev. kinderprogramma. 18.00 - 18.05 Journ. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Journ. 18.53 Zandman netje. 19.00 Act. 19.26 De kleine Vaga- bund, tv-serie. 19.59 Progr.-overzicht. WDR: 18.05 Reisrep. 18.10 Praatje. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 Reisrep. 19.45 Weekoverz. 20.00 Journ. en weerbericht. 20.15 Irrlicht und Feu- er, tv-serie. 21.45 Documentair progr. 22.45 Journ., commentaar en weerber. DUITSLAND II. 17.45 Nws. en weerber. 17.30 Act. en muziek. 18.15 Drei Frauen im Haus, tv-serie. 18.50 Kleur: Die Globetrotter, TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nieuws en act. 20.00 Kleur: Sportspiegel. 20.30 Documentaire. Aansluitend: Nws. 21.00 Gauner gegen Gauner. detective-film. 21.50 Economische kroniek. 22.20 Nws. weerbericht en actualiteiten. (Slotkoersen van gisteren) Fonds 24 „Als Leng met de belastingen knoeide," zegt Rech ter Tie, „dan kan hij ook best betrokken zijn bij die smokkelzaak op de grensrivier. De gegrepen kisten be vatten onder meer goud- en zilverkorrels, en dat is een artikel dat een lommerdhouder gemakkelijk van de hand kan doen. Misschien was het ook wel de bende waartoe het meisje en de oude vagabond behoorden, die de kisten hierheen moesten brengen. In dat geval bestaat de mogelijkheid dat Leng gechanteerd werd. Dat zou een heel nieuw licht op deze zaak werpen. Je moet absoluut meer van die bende te weten zien te ko men, Tsjiao Tai.." Rechter Tie's trouwe adjudant is al naar de deur gelopen. „Ik heb een idee, Edelachtbare," zegt hij. „Ik zal mijn licht eens gaan opsteken bij het hoofd van het bedelaarsgilde. Als iemand iets van de bende weet, dan is hij het wel." „Uitstekend, Tsjiao Tai," zegt de Rechter. „Vraag meteen aan de hoofd man om die klerk van Leng te laten ophalen. Ik wil hem uithoren over de belastingzwendel van zijn baas." Tsjiao Tai vermomt zich opnieuw. Voor de bedelaars hoeft hij dat niet te doen, die herkennen hem toch wel. Maar als hij de nieuwe bende op het spoor komt, kan zijn vermomming wel eens van nut zijn. Als een een voudig handwerksman gaat hij even later op weg naar de herberg van de bedelaars. Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Nederland Ned. staff ell. Nederland Nederland Nederland Vorig» late koers no: 1966-1 7 103% 103 7s 1968 6* 99V* 99*; 1966 61 97A 87 A 1967 61 1967 6 1965-1 53 1964-1 5è 1964 1958 1964 1959 5 4i 4i 41 1963-1 41 1961 1953 1947 1951 4 33 31 3i 1953 1-2 31 1950 1-2 31 4.8 De slang keek recht irt de loop van het pistool, dat Tekko voor hem heen en weer zwaaide. Hij kon echter niet richten, daar hij bang was de neger te raken. Met uitpuilende ogen. worstelde het arme zwartje intussen nog steeds om zich van de worgende greep te bevrij den, want de man had een gevoel alsof de laatste adem tocht hem ieder ogenblik uit het lichaam geperst kon worden. „Schieten. Bwana Taks!" fluisterde Bombas- so gejaagd. ..Schieten dan toch!" Maar de venijnige ogen van het monster keken hem zo gemeen aan, dat Tekko als verlamd stond. Hij liet het pistool steeds maar heen en weer gaan voor het monster, maar dorst niet te schieten. Nu kan dat heel goed om de aandacht van een slang eventjes af te leidén, maar zoiets kan ook te lang duren. Dat ondervond Tekko ook. Plotse ling scheen de slang er genoeg van te hebben, want op eens schoot hij met kop recht vooruit op onze vriend af en trof hem als een stootblok midden in de maagstreek. Een diepe zucht en onze slangenbezweerder werd ver suft tegen de stam van een grote plant gesmeten. Ge lukkig kwam hij weer heel gauw bij en toen zag hij wel vier slangenkoppen om zich heen draaien. Hij hield de hand, waarin hij nog steeds het pistool geklemd hield, op en wachtte tot de vier koppen weer tot én gesmolten waren. Toen trok hij af. Nederland 1954 1-2 3i Ned. grootb. obl. 1946 3 Ned. dollarlng. 1947 3 Bank v. N.G. wnb.l. '57 6 id. 30-jar 1958C59 4i H.V.A.-mijen ver. a. A.K.U. a. Delimij. f. eert. Hoogovens n.r.c.v.a Philips gem bezit. v. a. Unilever c.v.a. Kon. Zout-Organon Dordtsche Petr. a. Kon. Pe;T. f. a. H.A.L. a. Java-China o n.r.c.v.a. KX.M. a. Rotterd Lloyd a. Scheepvaartunie a. Bk v. Ned. Gem 1967-1-2 63 Bk v. Ned. Gem '67-1-2-3 6) Bk v. Ned Gem. 1965-1 6 Bk v. Ned. Gem. *58-1-2-3 43 Nat. bk v. mid. kred. '66 7 Nat. Investeringsb. 1965 53 Fr.-Gron. Hyp.b dw 6 Alb. Heyn wdlobl. '55 4 British Petrol. 1966 73 Bijenkorf 6 Co-op Ned. r.spaarbr. Ned. Gasunie 1966 63 Ned. Gasunie 53 Philips dir. 250-100 *51 4 Pegeit 1-2 1957 6 Pgem 1957 6 97 A 95% 93% 90% 88)1 88% 9533 86% 821/* 84% 79'/* 71% 89% 83 33 72% 74Vt 83A 86% 96V* 85 A 97 A 95% 93% 90% 88% 881/* 9513 86 A 82% 84% 71A 89% 83V% 72V* 74% 8333 86 V* 96% 85% 196V* 105'/* 83.2 83.7 66.2 67.8 117.1 114.5 144.7 146.5 136.6 138.4 176 177.2 796V* 809% 164.3 165.9 75 74 a 145 145 212.5 214.7 135 133 119V* 120 100*/» 100'/» 98% 98% 94% 94% 86 H 86% 101V* 102 94% 92% 93 138 104% 104 100 100% 155 99 A 98% 94 9333 78 V* 78% 95% 95% 96% 96% Rott Rijn Pijpljnij. 51 K.L.M 15-jarlg 5 Ned. Spoorw 57 1-2 43 Berghuizer PapJabr. 43 Gelder Zonen v. 43 Grasso's Kon. Mach.f. 53 Meteoor beton 52 Stokvis en Zonen 43 Thomassen'Dr.-Verbl. 43 Alg. Bank Ned. a. Amrobank f 20,a. Nationale Ned. cert. Ned. Credietb. aand. b. Ned Middenstandsbank a. Slavenburg's Bank a. Albert Heyn a. Amstel Br nj.c.va. Bergh en Jurg. f 250-1000 a. Blijdenst.-Will. f 1000 nreva Lucas Bols a. Bredero vast goed a. Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a. Buhrmann-Tetterode a. Bijenkorf n.-r. c.v.a. Calvé n.r. c.v.a. Calvé com.pref.wd.nr. eert. Drentsch-overijs. houth. a D.RU a. Edy emaille a. Elsevier uitgeversmij. a. Erdal mij. voor wasverw a. Excelsior metaalbuizen a. Fokker a. Gazelle rijwielfabriek a. Gelder (van) papier a. Gist-Brocades a. Grasso's kon. mach. fabr. a. Heineken's Bierbr. aand. Holec aand. Interr-atio aand Kon Ned Papierfabr a Kon. Ned Textielunie eert. Krasnapolsky La. K.V T (kon ver tap.) aand Leidsche Wolspinnerij a Lips en Gispen eert Meteoor Beton a. Misset, Uitgeversmij. a. Naarden Chem. fabr. a. Naeff gebr. a. Nedap ned app.fabr. aand Ned. KabelfabriekeD aand Nelle, wed. J van aand. Nyma n.r.c.v.a. Niiverdal-ten Ca te a. Overz. Gas, nat bez. v.a.f. Pakhoed a. 94% 94V* 90% 94A 88% 88% 87 87% 99% 226% 49.5 692 162% 90.2 172 248.5 430 201% 60 186.5 139% 420 517 600 959% 159 94 Vt 94 90% 94% 88% 88 87% 87% 100% 227 49.3 690 162% 90.5 170% 249.4 436 201% 62% 186 141 450 520 599 960 157 125 127 383% 380 81 80 400 398.2 562 570 60 60 424 165% 119 720 144% 720 152% 364 150 45 53 214 258 126 124 324 590 222% 142 304 400 29 80% 94.7 87 426 175 121% 726 142 720 155 360 150 45% 52 210 259% 125 126 313 590 220 142% 310 401 28% 81% 94 86.2 Pal the a. 67% 67% Pont Houthanoel a. 180 181% Reesink en Co. a. 160 160 Scheveningen Expl.mij.f. a. 25.5 24.8 Schokbeton aand. b. 190 190 Schol ten Carton en Pap. a. 220 Schuppen Sajetfabriek a. 86% 85 Simoh de Wit aand. b. 459% 460 Technische Unie a. 255 260 Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 89.4 88.9 Twentsche Kabelfabriek a. 364 364 Ubbink-Davo a. 33 34% Unilever 1000 cert. 7cpr. a. 110 109% Veenendaalsche stoomsp. a. 200 Ver. Machinefabrieken a. 157% 156% Ver. Ned. Uitg. bedr. 183 183.5 Ver. Touwfabrieken c.v.a. 130 130 Vredestein Rubb.br. c.v.a. 165% Vulcaansoort a. 57 56 Wessanen's kon. fabr. a. 94.5 95.5 Wilton-Fyeno. Bronsw. a. 150 152 Billiton le rubriek a. 855 Geldersche Tramw.mij a. 55% 55% H.B.B. bel. depot 1-2 pb f. 822 822 Interbonds 1 pb f. 634 634 Vastgoedbel.fonds part. f. 629 Interunie f50 a. 196 196.4 Robeco f50 a. 242.3 242.5 Rolinco f. 214.5 214.5 Unitas f50 a. 419 415 Ver Bezit v. 1894 f50 a. 101.7 102.2 Canadian Pac. Railw. eert. 59 Int Nickel Cy. Can. cert. 105% Shell Can. (10 a.) cert. 27s A.T.T, l5-10a33-l/3d cert. 50% Anaconda cert. 48% Bethlehem Steel cert. 30% Chesapeake and Ohio cert. 67 Cities Serv. 10 a 10 dlr cert. 55V« Douglas Aircraft cert. 92 Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert. 164% General Electric cert. 897/s General Motors cert. 837/s Kennecot* Copper cert. 44% Phillips Petroleum cert. 59% R.C.A. cert. 49% Republic Steel cert. 435/s Shell Oil cert 66% Standard Brands 10 a qert 43 U.S. Steel (10) cert. 40A Wool worth cert. 26% VOOR BEURSKOERS VAN HEDENMORGEN Kon. Olie 165.30; Unilever 138.30; Phi lips 145.80; AKU 63.60; Hoogovens 115.50 AMSTERDAM Vandaag werd de nieuwe 6'/* pet Staatslening, waarop vrijdag tegen 99 pet werd ingeschreven, bij de opening officieel verhandeld op 98 3/4. Een disagio dus. Het be drag van deze lening, werd na de in schrijvingen, vrijdag vastgesteld op f 250 min met de bemerking, dat 53,9 pet werd toegewezen. Toen dit bekend werd ontstond er een ruime handel in deze obligaties. Gedaan werd dalend van 99 tot 98 5/8. Vandaag was de handel in deze stukken zeer kalm. Uit de gedane koers blijkt, dat er voor grote bedragen op deze lening is ge majoreerd. Dit uit angst dat men te kort zou komen bij een reduktie op de toewijzing. Uiteindelijk is dit erg mee gevallen waardoor een teveel aan stuk ken het gevolg was. Dit teveel werd dan ook vrijdagavond spoedig van de hand gedaan, vandaar het disagio. De inschrijving a pari op de 5 3/4 pet converteerde dollar-obligaties van de KLM is een uitslaande brand ge worden. Hier was de toewijzing uiterst gering tot helemaal niets. Deze stuk ken werden geadviseerd op 105 a 106. Vrijdag werd (niet officieel 104% ge daan. De stemming voor de internationale waarden viel zeker niet tegen. Beurs plein 5 zette de nieuwe beursweek in voor Philips op 146, tegen vrijdag als slotprijs 145.20. Unilever was aan de vaste kant met een eerste ver werd een gulden lager geadviseerd. Later kwamen er koopopdrachten los waardoor de markt een vast karakter kreeg. Kon. Olie steeg tot 165.70, Uni lever kwam op 138.40 en Philips op 146.50. AKU steeg tot 83.70. De NewYorkse beurs sloot vrijdag voor de eigen markt nauwelijks prijs houdend. Voor de Nederlandse waar den was Wall Street onveranderd be halve voor KLM welk fonds er een dollar hoger sloot. Van de cultures was Amsterdam-Rub ber aan de vaste kant op 57 3,4, doch moest HVA terrein prijsgeven. Deli Mij werd wederom hoger geadviseerd. De scheepvaartwaarden gaven gerin ge afwijkingen te zien naar beide rich tingen. ROTTERDAM Unilever wil z|jn belangen in de chemische sector, die de laatste jaren sterk naar voren komt In het concern, verder uitbreiden. Daartoe z|jn onderhandelingen aangeknoopt met de Britse Reichhold Chemicals, waarin het accent via een van de vier werk maatschappijen Vinyl Products ligt op de leverantie van grondstoffen voor de papier- en verfindustrie. Met een eventueel bod zal zeker 130 miljoen gulden gemoeid zijn. Reichhold heeft een jaaromzet van ongeveer zeventig miljoen gulden. Hier voor zorgen duizend personeelsleden. Door licentie-overeenkomsten voor grondstoffen voor de verfindustrie on derhoudt het concern nauwe banden met de Amerikaanse Reichhold Chemi cals, evenals de Duitse Reichhold Che mie, die sinds vorig jaar voor 85 procent eigendom is van Farbwerke Hoechst. Het produktieprogramma van de Britse maatschappij toont veel overeen komst met dat van Scado-Archer-Da- niels in Zwolle, waarin Unilever vorig jaar een meerderheidsbelang kreeg. De drie andere werkmaatschappijen van Reichhold zijn respectievelijk een pro- ducente van harsen, van verpakkings materiaal voor de voedingsmiddelen industrie én een handelmaatschappij. ALMELO De Kledingindustrie H. Smits en Co. heeft vorig jaar een ver lies geleden van f 1,36 miljoen tegen een winst van f 525.000 over 1966. Het kwam door een gedeeltelijke werktijdverkor ting, het maken van artikelen, die niet tot het normale produktiepakket beho ren, verliezen op de voorraden en de exploitatie en de afwikkeling van de af gestoten overhemdenafdeling. Deze ging naar Spanjaard (Nijverdal-Ten Cate). Voor de dekking van het getaxeerde verlies van de overhemdenafdelinge® van f 150.000 is een gelijk bedrag aan de reserve bijzondere belangen onttrok ken. Voorgesteld wordt het dividend te passeren. Vorig jaar werd 9 procent be taald. De orderportefeuille en de bezetting zijn dit jaar verbeterd, maar de marges blijven nog gering. AMSTERDAM Uiterlijk 28 juni moeten de stukken worden aangemeld voortvloeiende uit het door Van Gelder uit te brengen bod op de aandelen en de converteerbare obligaties van de Leeu warder Papierwarenfabriek, aldus het bericht. Uiterlijk 2 juli zal worden be kendgemaakt of het bod gestand wordt gedaan. In een toelichting zegt het bestuur van de Leeuwarder Papierwarenfabriek dat er grote investeringen nodig zijn. Dit kan alleen worden bereikt door bunde ling van kennis en mogelijkheden. Waarschijnlijk zullen de hogere kos ten worden opgevangen, maar een ho ger dividend in de toekomst wordt niet verwacht. Plannen tot volledige integratie met Van Gelder zijn in voorbereiding. De fabrieken in Leeuwarden en Franeker zullen echter worden gehandhaafd. STOCKHOLM De Zweedse compo nist Karl Birger Blomdal is eind vorige week in Stockholm overleden. Blomdal is 52 jaar oud geworden. Hij. was hoofd van de afdeling muziek van de Zweed se radio. Zijn bekendste werk was zijn opera Aniara.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2