Rooms avondje'
Beurs van Amsterdam
Schilderij van Goya
wordt geveild
FINANCIËLE
NOTITIES
q
n
ibr
uc
1
te Oldebroek
Zweeds componist
Blomdal overleden
VANAVOND
MORGEN
Disag
no voor
staatslening
Unilever gaat
verder in
chemie
Smits' kleding
leed verlies
Bod Van Gelder
op Leeuw. Papier
tot 28 juni
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
TEKKO TAKS
Vagina 2
DINSDAG 18 JUNI 1968
Die avond gaf hij haar twintig gul
den, zomaar.
Myra wist niet hoe ze het had;
starverbaasd bleef zij hem aankij
ken. Waarvoor is dat, jongen?
Och... voor jou... zomaar... Hij
sloeg de ogen neer, voelde zich plot
seling onplezierig. Zou zij het wel
aannemen, vroeg hij zich af.
Maar Myra accepteerde grif. Z ij
vloog hem om zijn hals en kon eerst
geen woorden vinden.
Kun je het werkelijk missen,
Freek?
Als je me tenminste niet smoort,
want dan heb ik het voor mijn begra
fenis nodig.
Hij lachte opgelucht. Hij kon dat
geld best missen, wat deed hij nu
eigenlijk nog met zijn zakgeld? Aan
eten en drinken had hij toch geen ge
brek en zijn kleren behoefde hij er
ook niet van te betalen.
Myra danste door de kamer, ging
gauw een borrel halen.
Terwijl zij even weg was, dacht hij
eraan, hoe zijn moeder nu zou zeggen,
dat zij eerst maar liever voor kleren
moest zorgen. Hij begreep ook wel
waarom zijn moeder die tekenacade
mie van Myra zo stak. Eleonoor was
altijd van mening, dat als iemand
weinig geld had hem zoiets ook niet
toekwam. Ach. ach. wat een dame
was zijn moeder toch! Hij begon haar
zo zoetjes aan te kennen.
Myra kwam weer binnen met een
flesje, schonk twee glazen vol. Toen
zij met hem aanstootte, gleed zij on
verwacht op zijn knie.
Net of je echt bij mij hoort, zei zij
licht blozend. Haar hand streelde zijn
wang.
Hij glimlachte even. Dit keer vond
hij geen moed haar af te schuiven,
haar stemming was zo kinderlijk blij.
Mal kindje, zei hij, bijna vaderlijk.
Wat zou je moeder wel zeggen als
ze ons nu zag?
Hij lachte om haar schalkse ogen
Dat weet ik heus niet.
O ik wel, ik kan het me zo voor
stellen nu ik haar weer gezien heb.
Myra lachte, ging rechtop zitten en
dreigde met haar vinger.
Jongen, jongen, pas toch op voor
dat meisje, zulke meisjes deugen
niet. Foei, je moet je schamen, dat je
er met zo één omgaat!Zou je moe
der dat niet zeggen en zou ze haar
handen niet in elkaar slaan van ver
ontwaardiging over mij?
Freek bewoog zich onbehagelijk.
Hij dacht, dat zijn moeder nog wel
méér zou zeggen, misschien zelfs wel
sprakeloos zou zijn en bezwijmen of
zoiets.
Deed ik het niet goed, is het zo
niet! drong Myra aan. Hij dacht er
aan hoe hij tegenover zijn moeder hun
vriendschap verdedigd had. Zo moest
het ook blijven, waarom, dat vroeg
hij zich maar niet meer af.
Bijna met gezag schoof hij haar van
zijn knieën.
Je moest me nu maar weer eens
wat van je werk laten zien. Het was
de toon van een schoolmeester. Met
moeite verborg het meisje haar te
leurstelling. Freek interesseerde zich
altijd voor haar vorderingen. Hij kon
haar dikwijls goed raden, zijn kijk
was zuiver, verrassend juist. Zij had
veel aan zijn raad en hij vond het al
tijd prettig haar te kunnen helpen.
Myra keek naar hem, hoe hij met
half dichtgeknepen ogen de tekeningen
nu eens van dichterbij dan weer van
verderaf bekeek. Zo was hij zichzelf,
zo kon er in zijn stem ineens diepte
komen, in zijn ogen een warmer
gloed. Ze had altijd sterk het gevoel,
dat er iets in Freek leefde dat zij
nooit zou kunnen bezitten of kennen,
zelfs niet benaderen. Hij was zo on
berekenbaar; juist wanneer zij dacht
dat zijn bolwerk eindelijk zou bezwij
ken, stond het weer pal en ondoor
dringbaar. Ze zuchtte even terwijl zij
naar zijn beoordelingen luisterde.
Nooit was zij lang verliefd geweest,
nooit had een jongen haar bijzonder
geboeid. Zij had vrolijk en luchtig ge
leefd, een wuft meisjesstudent,
maar Freek bleef haar boeien, voor
hem groeide haar gevoel, zo soms,
dat zij weieens bang werd zich te
veel aan hem te hechten. Kwam dat
misschien juist omdat hij nooit iets
vroeg, nooit eiste van haar? Was het
zijn geheimzinnigheid, die haar boeide,
de dromerige blik uit de donkere
blauwe ogen. die zich maar zo heel
kort boeien liet en dadelijk weer te
rugkeerde in zichzelf? Hoe was dat
zelf?
Zou 't teleurstellen of was het wer
kelijk dat wat Myra soms, heel even,
in hem meende te zien?
HOOFDSTUK XII
Freek, er staat een bekende van je
in de krant.
Een bekende?
Zonder belangstelling strekte hij de
hand uit naar het blad, dat zijn moe
der hem over de tafel heen toereikte.
Jong tekenwonder ontdekt. Zeven
tienjarig meisje met een zeldzaam ta
lent.
Freeks hart begon eensklaps te j
bonzen. Hij las: Dezer dagen werd j
door een toeval een jong talent ontdekt
dat men zeer zeker zeldzaam mag noe- j
men. Bij een wandeling langs het j
strand zag de heer M., bekend schil-
der hier te lande, een meisje, schilde- j
rend aan het strand. Het werk bekij-
kend, een zeegezicht met op het
strand spelende meerminnen op de j
voorgrond, werd de heer M. getroffen
door de zuiverheid van toon en de bij-
zondere gaafheid der voorstelling.
Uit een gesprek met de jonge kunste- f
nares, genaamd Arnolda Vrede, bleek
dat zij nog nooit enige les had ontvan-
gen. zodat hier dus sprake is van een
zuiver natuurtalent. Door bemiddeling
van de heer M. werd zij in staat ge-
steld haar gave verder te laten ont-
wikkelen, hetgeen aan de academie;
voor beeldende kunsten alhier zal ge- j
schieden. Intussen worden nu reeds
voorbereidingen getroffen voor 'n ex-
positie van de meest opmerkelijke
werken dezer begaafde jonge kunste-
nares.
Freeks ogen vlogen langs de regels.
Er stonden twee foto's bij het artikel, j
één van een schilderij, één van Nol- i
die zelf. Daar was zij weer, klein,
nonchalant en jongensachtig, alleen j
hoofd en schouders, het gezicht trots i
quarts. Zij had niet in de lens geke-
ken, de blik uit de lichte ogen ging j
over de beschouwer van de foto heen. i
Weemoed achter brutaliteit, een fijn- i
heid zo subtiel, dat zij verborgen ge- i
houden werd achter jongensachtige
wildheid en nonchalance. Freek wist j
eensklaps dat niemand haar zo zou
doorzien als hij. dat niemand haar zo j
kende als hij, dat niemand hem ook
zo als zij doorgrondde.
Is dat niet het meisje, dat je hebtj
gered?
Zijn moeders stem deed hem opzien, j
bijna verschrikt. Hij knikte, voelde j
zijn ogen wonderlijk vochtig zodat hij j
ze dadelijk weer strak neergeslagen j
hield op de krant.
Ik vond het toch al een wonder- i
lijk kind. helemaal geen gewoon i
meisje. Zij had iets ijzigs over zich, j
leek mij een koud karaktertje.
Noldie koudFreek moest bijna i
lachen, maar zijn moeders toon over
haar stak hem.
Ze is anders dan een ander, gaf hij i
stug toe. Hij liet iets van zijn bewon- j
dering doorklinken in zijn stem, op-
zettelijk om zijn moeder te treffen.
De pijl trof doel. Zij heeft grieze-
lige ogen. net of ze door je heen kijkt;
ik houd niet van dat soort mensen. Ik j
vind het nu net een meisje om heel
wat jongens ongelukkig te maken.
Onderzoekend keek zij naar Freeks
neergebogen gezicht. Er was inder-
daad ook iets tussen hém en dat meis-
je geweest, dat wist zij zeker. Hij was
nu ook onder de indruk, daarvoor j
hoefde zij heus geen scherp waar-
neemster te zijn.
Tussen jou en haar was de vriend-
schap ineens uit, hè?
Wordt vervolgd) i
niHiiiiiMiiiniiiiiiHiiiiiiniinmmi
3839. Het peervormige ruimteschip gleed langzaam
voort, laag over de bodem van een kleine, nooit betre
den Maankrater. Terwijl men bij het wrak van de LE-
15 opnieuw begon te graven naar de vermiste beman
ning, besloot professor Dubois, in navolging van Gris-
how en Storm, een kort verkenningstochtje boven de
omgeving te maken. Nergens viel evenwel een spoor te
ontdekken. De arme kerels lagen ongetwijfels verplet
terd of met gescheurde ruimtepakken tussen de rots-
blokken in het gat. Sandra was de enige die met Du
bois meekon en.door een der vensters het barre
landschap voortdurend aanschouwend, plotseling uit
riep: „Kijk daar eens! Een signaal! Van wie kan dat
zijn? Stellig niet van de vermiste kerels, want daar
voor is het te ver van hun aanlooproute verwijderd!"
Maar Sandra had 't mis, want het waren de twee ke
rels wél! En zij stonden daar beneden als gekken te
zwaaien en gebaren!
„Het was wel een rooms avondje!",
hoorde ik gisteravond iemand zeggen,
die kennelijk enige uren naar Neder
land 1 had gekeken. Gelukkig én helaas
wel, ja. Gelukkig, omdat geciteerde con
statering tevens een compliment inhield
voor het blijkbaar minder „weltfremde"
karakter van andere KRO-avondjes en
omdat een niet te verwaarlozen groep
rooms-katholieken in twee televisie-uit
zendingen op een nogal levendige en
dus verre van saaie wijze, werd gecon
fronteerd met een serieus probleem, dat
ook voor niet-rooms-katholieken inte
ressant genoeg is. Want is 'n ongehuwde
priester in het pastoraat nu wel of niet
menselijker en dus meer functioneel,
meer effectief werkzaam dan een ge
huwde dominee? En geldt de „allergie
voor het gezag", die door een van de
woordvoerders in het programma van
Frits van der Poel als een belangrijke
oorzaak van het uittreden van veel jon
ge priesters werd beschouwd, niet te
vens voor andere, minder specifiek-
rooms-katholieke terreinen van het le
ven, zoals het onbehagen van de studen
ten (tegenover hun docenten of de
kleine groep „groten" die de verburger
lijking van de maatschappij in de hand
werken of handhaven) de werknemers
(tegenover de werkgevers), de jonge
kunstenaars (tegenover het academis
me op sommige academies), de kiezers
(tegenover de onduidelijke politici), de
lijders aan flatneurose (tegenover het
apparaat dat de uniforme woningbouw
bevorderde en nog steeds bevordert),
de „gewone" kerkgangers (tegenover
het formalisme in de ere-dienst) en uit
eindelijk iedere mens die de tijd of de
kans niet meer krijgt of neemt om eens
rustig over zijn plaats in het bestaan
na te denken (tegenover alles waarmee
hij zich schijnt of meent te moeten be
zighouden?). Daarom leek het ook wel
„helaas" een rooms avondje, want juist
de belichting van de raakvlakken tus
sen al die verschijnselen van een in we
zen algemene crisis had zo'n waardevol
stuk televisie kunnen opleveren!
Maar daar heb je wellicht een hele
dag voor nodig en zoiets zou minstens
even veel zendtijd kosten als schaats
kampioenschappen en dat zou natuur
lijk zonde van ons kijkgeld zijn...
Bovendien kwam de specif iek-rooms-
katholieke uitingsvorm van de algeme
ne crisis gisteravond in ruim anderhalf
uur toch al niet geheel uit de verf. Want
waarom kwam bij Frits van der Poel
wél pater Mijnsbergen (progressief) aan
het woord en niet zijn ex-ondergeschik-
te Robert Adolfs (blijkens zijn inter- j
views in de stoel van Mies en in Vrij
Nederland nog progressiever) met en
kele van zijn lotgenoten, zoals de even
eens van radio en tv bekende ex-
priesters Coppes en Hensen En
waarom kreeg anderzijds de „conserva
tieve" pater Maltha (die een jaar of
tien, vijftien geleden met zijn radio
lijdensmeditaties nog een even evange
lische indruk maakte als zijn toen-nog-
ordebroeder pater Hensen!) niet vol
doende gelegenheid om te laten horen,
hoe levensvatbaar zijn nogal wettisch
klinkende opvattingen misschien toch
nog zijn?
Hoe denken progressief en con
servatief in de rooms-katholieke kerk
vandaag de dag eigenlijk over het be
grip „eeuwig", wanneer het gaat over
eeuwige gelofte, eeuwigdurend merkte
ken, enzovc^rt? Waarom werd terwille
van de leek op rooms-katholiek gebied
niet het verschil tussen priesters, paters,
pastoors, kapelaans, fraters, broeders,
orden en congrêgraties uiteengezet?
En vooral: waar bleef de mening van
de vrouw (bijvoorbeeld die dame-in-het
lang) over het celibaat of over haar
functie als echtgenote van een (ex- of
aanstaande) priester? Zuster dr. Alix
Alkemade verklaarde in haar zeer reëel
klinkende betoog tijdens de uitzending
„Crisis onder de religieuzen", dat de
vrouw in de vorige eeuw onder meer
naar het klooster ging om te emancipe
ren. Maar dat hoeft vandaag de dag
immers niet meer? Net zo min als een
vrouw uit de Amsterdamse wijk Witten-
burg bij een „Brandpunf'-redacteur
haar nood hoeft te klagen over het werk
van diens geestverwanten van „Achter
het nieuws"?
J. v.d. K.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30
Stereo: Promenade-orkest en solist:
klassieke en moderne muziek. 19.00
Trefpunt: een discussie over actuele
zaken. 19.30 Nws. 19.35 Variëteitenka
binet: gev. progr. 20.45 Mag ik mij
even voorstellen? Mijn naam is Cox,
detective-hoorspel. 21.30 Beatrix Feest-
Oord: gev. progr. 21.50 Oud plaatwerk:
muziek van vroeger (gr). 22.30 Nws.,
evt. SOS-berichten. 22.40 Radiojourn.
NRU: 22.55 Het muziekleven in Neder
land van vóór 1940, muzikale lezing.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Metropole-orkest: amusements
muziek. 18.19 Uitzending van de Boe
renpartij. 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05
Licht ensemble en solisten. 20.00 Be
zoek rond tien uur, hoorspel. 20.45
Moderne muziek. 22.00 Kunst: cultu
reel progr. 22.30 Nws. 22.40 Overweg.
22.45 De zingende kerk: muzikale lez.
23.00 Kon tekst: magazine waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23.30
Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journ. NCRV: 19.06 Schipper mag ik
overvaren, speelfantasie voor kinderen
in de openlucht. 19.30 Alarm in de ber
gen: Verraad aan de grens, tv-feuille-
ton. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20
Hier en Nu in Latijns Amerika, filmre
portage. 20.45 In kleur: Première:
Moord op recept, tv-speelfilm. 22.15
Avondsluiting. HIRO: 22.20 Dierenbe
scherming in de praktijk, documentai
re. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journ. 19.03 De Verrekijker: interna
tionaal jeugdjourn. 19.15 Van gewest
tot gewest. 19.35 Holland Festival Ma
gazine. 20.00 Journaal. 20.20 In kleur:
Dubbelspion: Woestijnspionnen, TV-
film. 21.10 In kleur: Gauguin in Tahiti,
documentaire film over de Franse
schilder. 22.00 Tweeduuster: Een mor-
MADRID Een schilderij van de
Spaanse meester Goya, wiens werken
zelden op de markt verschijnen, zal op
4 juli in Madrid worden geveild.
Het schilderij, dat de titel draagt
„Overval op de postkoets", toont een
overval van Spaanse struikrovers op een
postkoets tegen de achtergrond van een
weelderig landschap. Goya maakte het
schilderij in 1787, toen hij 41 jaar oud
was, voor de hertog van Osuna.
De tegenwoordige eigenaar, baron De
Lardies, heeft van het Spaanse ministe
rie van onderwijs en cultuur toestem
ming gekregen het schilderij te laten
veilen. Als openingsbod is 'n prijs over
eenkomende met een bedrag van 156.000
gulden aangehouden.
gen van veertig jaar: TV-film 22.25-
22.30 Journaal.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: Lichte grammofoon-
muz. (7.30-7.35 Van de voorp.). VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11
Act 8.20 Stereo: Lichte grammofoon-
muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis,
praatje voor de huisvrouw). 9.00 Streo:
Klass. grammofoonmuz. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte
grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw.
11.40 Stereo: Orgelconcert: oude muz.
12.00 Stereo: Weens Symfonie-Ork.:
Weense klanken. 12.21 Voor het platte
land. 12.26 Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.29 Promenade-ork.: amu-
sementsmuz. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25
Stereo: Balletmuz (gr). 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 Voor de kinderen.
15.00 Koorzang met ork. en solisten:
klass. gewijde muz. 15.45 Fluit en pia
no: mod. muz. 16.00 Nws. 16.02 Operet
teklanken. 16.45 Stereo: VARA's Pop
show. 17.20 Voor de jeugd. 17.55 SOS-
berichten.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klass. kamermuz.
(gr.). 7.30 Nws. - 7.32 Stereo: Po
pulair klassieke muz. (gr.). TROS: 8.00
Nws. 8.11 Op Sleeptros: platenprogr.
voor automobilisten (8.30 Nws.) 9.15
Stereo: Operetteklanken (gr) 9.45 Voor
de kleuters. 10.00 Harmonie- en Fanfa-
remuz. 10.30 Sphinx: gevarieerd progr.
voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Disco
gram: muzikaal wedstrijdprogramma
11.50 Act KRO: 12.00 Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededel. voor land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.).
NCRV: 14.00 Stereo: Over de band:
licht gevarieerd muziekprogr. (Opn.).
14.55 De heer Kant heeft de eer, hoor
spel. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd.
17.00 Zang en harp; oude liederen
en volksliederen. 17.15 Lichte grammo
foonmuz. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Mens en samenleving. A. E. H. Monhe-
mius van het Min. van Cultuur Recrea
tie en Maatschappelijk Werk over
Woonwagendag 1968.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe lang
speelplaten. 10.30 Ramblers Radio Re
prises. NRU: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-
lezen: internationaal nieuws op het ge
bied van de lichte muz. (12.00 Nws.)
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.06 Zet
'm op: vrolijk platenprogr. 14.00 Nws.
14.03 Muziek-boetiek: muziekprogr.
met Nederlandse artiesten. 15.00 Nws.
16.03-18.00 Superclean dreammachine:
licht progr. (17.00 Nws. 17.02-17.05 Ac
tualiteiten).
n
flirt* iinuiunvi
OLDEBROEK Van 22 juni tot en
met 2 september wordt in kasteel „De
Zwaluwenburg" te Oldebroek een grote
tentoonstelling van Nederlandse schil
der- en beeldhouwkunst gehouden,
waaraan 26 kunstnaars zullen medewer
ken.
Er zal werk te zien zijn van:
Karei Appel, Prof. v.d., Berg, Nico G.
Berkhout, Kees van Bohemen, K. Boo
nenburg, Jan Budding, Bertus Brante,
Mieke Brante - Bloemen, Berry Brug
man, Janny Brugman - de Vries, Sas-
kia Brugman, Jef Diederen, Géne Eggen,
Dick Eifers, Fri Heil, Ten Hope, H. v.d.
Idserd, Nel Klaassen, Piet Klaassen, Lu-
cebert. Pater Rodr, Theo Schreurs. Al-
bert Termoten, Gerda Vosman, Bart
Wellerdieck en Johan van Zweden.
DINSDAG 18 JUNI 1968.
DUITSLAND I.
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van de
vorige avond). 10.20 Amusementspro
gramma. ll.(w Dierenpr. 12.00-13.30 Ac
tualiteitenkroniek. 16.40 Journaal 16.45-
18.00 Gev. kinderprogramma. 18.00 -
18.05 Journ. (Regionaal progr.: NDR:
18.05 Act. 18.19 Journ. 18.53 Zandman
netje. 19.00 Act. 19.26 De kleine Vaga-
bund, tv-serie. 19.59 Progr.-overzicht.
WDR: 18.05 Reisrep. 18.10 Praatje.
18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10
Reisrep. 19.45 Weekoverz. 20.00 Journ.
en weerbericht. 20.15 Irrlicht und Feu-
er, tv-serie. 21.45 Documentair progr.
22.45 Journ., commentaar en weerber.
DUITSLAND II.
17.45 Nws. en weerber. 17.30 Act. en
muziek. 18.15 Drei Frauen im Haus,
tv-serie. 18.50 Kleur: Die Globetrotter,
TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nieuws
en act. 20.00 Kleur: Sportspiegel. 20.30
Documentaire. Aansluitend: Nws. 21.00
Gauner gegen Gauner. detective-film.
21.50 Economische kroniek. 22.20 Nws.
weerbericht en actualiteiten.
(Slotkoersen van gisteren)
Fonds
24 „Als Leng met de belastingen knoeide," zegt Rech
ter Tie, „dan kan hij ook best betrokken zijn bij die
smokkelzaak op de grensrivier. De gegrepen kisten be
vatten onder meer goud- en zilverkorrels, en dat is een
artikel dat een lommerdhouder gemakkelijk van de
hand kan doen. Misschien was het ook wel de bende
waartoe het meisje en de oude vagabond behoorden,
die de kisten hierheen moesten brengen. In dat geval
bestaat de mogelijkheid dat Leng gechanteerd werd.
Dat zou een heel nieuw licht op deze zaak werpen. Je
moet absoluut meer van die bende te weten zien te ko
men, Tsjiao Tai.." Rechter Tie's trouwe adjudant is al
naar de deur gelopen. „Ik heb een idee, Edelachtbare,"
zegt hij. „Ik zal mijn licht eens gaan opsteken bij het
hoofd van het bedelaarsgilde. Als iemand iets van de
bende weet, dan is hij het wel." „Uitstekend, Tsjiao
Tai," zegt de Rechter. „Vraag meteen aan de hoofd
man om die klerk van Leng te laten ophalen. Ik wil
hem uithoren over de belastingzwendel van zijn baas."
Tsjiao Tai vermomt zich opnieuw. Voor de bedelaars
hoeft hij dat niet te doen, die herkennen hem toch wel.
Maar als hij de nieuwe bende op het spoor komt, kan
zijn vermomming wel eens van nut zijn. Als een een
voudig handwerksman gaat hij even later op weg naar
de herberg van de bedelaars.
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Nederland
Ned. staff ell.
Nederland
Nederland
Nederland
Vorig» late
koers no:
1966-1 7 103% 103 7s
1968 6* 99V* 99*;
1966 61 97A 87 A
1967 61
1967 6
1965-1 53
1964-1 5è
1964
1958
1964
1959
5
4i
4i
41
1963-1 41
1961
1953
1947
1951
4
33
31
3i
1953 1-2 31
1950 1-2 31
4.8 De slang keek recht irt de loop van het pistool, dat
Tekko voor hem heen en weer zwaaide. Hij kon echter
niet richten, daar hij bang was de neger te raken. Met
uitpuilende ogen. worstelde het arme zwartje intussen
nog steeds om zich van de worgende greep te bevrij
den, want de man had een gevoel alsof de laatste adem
tocht hem ieder ogenblik uit het lichaam geperst kon
worden. „Schieten. Bwana Taks!" fluisterde Bombas-
so gejaagd. ..Schieten dan toch!" Maar de venijnige
ogen van het monster keken hem zo gemeen aan, dat
Tekko als verlamd stond. Hij liet het pistool steeds
maar heen en weer gaan voor het monster, maar dorst
niet te schieten. Nu kan dat heel goed om de aandacht
van een slang eventjes af te leidén, maar zoiets kan
ook te lang duren. Dat ondervond Tekko ook. Plotse
ling scheen de slang er genoeg van te hebben, want op
eens schoot hij met kop recht vooruit op onze vriend af
en trof hem als een stootblok midden in de maagstreek.
Een diepe zucht en onze slangenbezweerder werd ver
suft tegen de stam van een grote plant gesmeten. Ge
lukkig kwam hij weer heel gauw bij en toen zag hij
wel vier slangenkoppen om zich heen draaien. Hij hield
de hand, waarin hij nog steeds het pistool geklemd
hield, op en wachtte tot de vier koppen weer tot én
gesmolten waren. Toen trok hij af.
Nederland 1954 1-2 3i
Ned. grootb. obl. 1946 3
Ned. dollarlng. 1947 3
Bank v. N.G. wnb.l. '57 6
id. 30-jar 1958C59 4i
H.V.A.-mijen ver. a.
A.K.U. a.
Delimij. f. eert.
Hoogovens n.r.c.v.a
Philips gem bezit. v. a.
Unilever c.v.a.
Kon. Zout-Organon
Dordtsche Petr. a.
Kon. Pe;T. f. a.
H.A.L. a.
Java-China o n.r.c.v.a.
KX.M. a.
Rotterd Lloyd a.
Scheepvaartunie a.
Bk v. Ned. Gem 1967-1-2 63
Bk v. Ned. Gem '67-1-2-3 6)
Bk v. Ned Gem. 1965-1 6
Bk v. Ned. Gem. *58-1-2-3 43
Nat. bk v. mid. kred. '66 7
Nat. Investeringsb. 1965 53
Fr.-Gron. Hyp.b dw 6
Alb. Heyn wdlobl. '55 4
British Petrol. 1966 73
Bijenkorf 6
Co-op Ned. r.spaarbr.
Ned. Gasunie 1966 63
Ned. Gasunie 53
Philips dir. 250-100 *51 4
Pegeit 1-2 1957 6
Pgem 1957 6
97 A
95%
93%
90%
88)1
88%
9533
86%
821/*
84%
79'/*
71%
89%
83 33
72%
74Vt
83A
86%
96V*
85 A
97 A
95%
93%
90%
88%
881/*
9513
86 A
82%
84%
71A
89%
83V%
72V*
74%
8333
86 V*
96%
85%
196V* 105'/*
83.2 83.7
66.2 67.8
117.1 114.5
144.7 146.5
136.6 138.4
176 177.2
796V* 809%
164.3 165.9
75
74 a
145 145
212.5 214.7
135 133
119V* 120
100*/» 100'/»
98% 98%
94% 94%
86 H 86%
101V* 102
94%
92% 93
138
104% 104
100 100%
155
99 A 98%
94 9333
78 V* 78%
95% 95%
96% 96%
Rott Rijn Pijpljnij. 51
K.L.M 15-jarlg 5
Ned. Spoorw 57 1-2 43
Berghuizer PapJabr. 43
Gelder Zonen v. 43
Grasso's Kon. Mach.f. 53
Meteoor beton 52
Stokvis en Zonen 43
Thomassen'Dr.-Verbl. 43
Alg. Bank Ned. a.
Amrobank f 20,a.
Nationale Ned. cert.
Ned. Credietb. aand. b.
Ned Middenstandsbank a.
Slavenburg's Bank a.
Albert Heyn a.
Amstel Br nj.c.va.
Bergh en Jurg. f 250-1000 a.
Blijdenst.-Will. f 1000 nreva
Lucas Bols a.
Bredero vast goed a.
Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a.
Buhrmann-Tetterode a.
Bijenkorf n.-r. c.v.a.
Calvé n.r. c.v.a.
Calvé com.pref.wd.nr. eert.
Drentsch-overijs. houth. a
D.RU a.
Edy emaille a.
Elsevier uitgeversmij. a.
Erdal mij. voor wasverw a.
Excelsior metaalbuizen a.
Fokker a.
Gazelle rijwielfabriek a.
Gelder (van) papier a.
Gist-Brocades a.
Grasso's kon. mach. fabr. a.
Heineken's Bierbr. aand.
Holec aand.
Interr-atio aand
Kon Ned Papierfabr a
Kon. Ned Textielunie eert.
Krasnapolsky La.
K.V T (kon ver tap.) aand
Leidsche Wolspinnerij a
Lips en Gispen eert
Meteoor Beton a.
Misset, Uitgeversmij. a.
Naarden Chem. fabr. a.
Naeff gebr. a.
Nedap ned app.fabr. aand
Ned. KabelfabriekeD aand
Nelle, wed. J van aand.
Nyma n.r.c.v.a.
Niiverdal-ten Ca te a.
Overz. Gas, nat bez. v.a.f.
Pakhoed a.
94%
94V*
90%
94A
88%
88%
87
87%
99%
226%
49.5
692
162%
90.2
172
248.5
430
201%
60
186.5
139%
420
517
600
959%
159
94 Vt
94
90%
94%
88%
88
87%
87%
100%
227
49.3
690
162%
90.5
170%
249.4
436
201%
62%
186
141
450
520
599
960
157
125 127
383% 380
81 80
400 398.2
562 570
60 60
424
165%
119
720
144%
720
152%
364
150
45
53
214
258
126
124
324
590
222%
142
304
400
29
80%
94.7
87
426
175
121%
726
142
720
155
360
150
45%
52
210
259%
125
126
313
590
220
142%
310
401
28%
81%
94
86.2
Pal the a. 67% 67%
Pont Houthanoel a. 180 181%
Reesink en Co. a. 160 160
Scheveningen Expl.mij.f. a. 25.5 24.8
Schokbeton aand. b. 190 190
Schol ten Carton en Pap. a. 220
Schuppen Sajetfabriek a. 86% 85
Simoh de Wit aand. b. 459% 460
Technische Unie a. 255 260
Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 89.4 88.9
Twentsche Kabelfabriek a. 364 364
Ubbink-Davo a. 33 34%
Unilever 1000 cert. 7cpr. a. 110 109%
Veenendaalsche stoomsp. a. 200
Ver. Machinefabrieken a. 157% 156%
Ver. Ned. Uitg. bedr. 183 183.5
Ver. Touwfabrieken c.v.a. 130 130
Vredestein Rubb.br. c.v.a. 165%
Vulcaansoort a. 57 56
Wessanen's kon. fabr. a. 94.5 95.5
Wilton-Fyeno. Bronsw. a. 150 152
Billiton le rubriek a. 855
Geldersche Tramw.mij a. 55% 55%
H.B.B. bel. depot 1-2 pb f. 822 822
Interbonds 1 pb f. 634 634
Vastgoedbel.fonds part. f. 629
Interunie f50 a. 196 196.4
Robeco f50 a. 242.3 242.5
Rolinco f. 214.5 214.5
Unitas f50 a. 419 415
Ver Bezit v. 1894 f50 a. 101.7 102.2
Canadian Pac. Railw. eert. 59
Int Nickel Cy. Can. cert. 105%
Shell Can. (10 a.) cert. 27s
A.T.T, l5-10a33-l/3d cert. 50%
Anaconda cert. 48%
Bethlehem Steel cert. 30%
Chesapeake and Ohio cert. 67
Cities Serv. 10 a 10 dlr cert. 55V«
Douglas Aircraft cert. 92
Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert. 164%
General Electric cert. 897/s
General Motors cert. 837/s
Kennecot* Copper cert. 44%
Phillips Petroleum cert. 59%
R.C.A. cert. 49%
Republic Steel cert. 435/s
Shell Oil cert 66%
Standard Brands 10 a qert 43
U.S. Steel (10) cert. 40A
Wool worth cert. 26%
VOOR BEURSKOERS
VAN HEDENMORGEN
Kon. Olie 165.30; Unilever 138.30; Phi
lips 145.80; AKU 63.60; Hoogovens 115.50
AMSTERDAM Vandaag werd de
nieuwe 6'/* pet Staatslening, waarop
vrijdag tegen 99 pet werd ingeschreven,
bij de opening officieel verhandeld
op 98 3/4. Een disagio dus. Het be
drag van deze lening, werd na de in
schrijvingen, vrijdag vastgesteld op
f 250 min met de bemerking, dat 53,9
pet werd toegewezen. Toen dit bekend
werd ontstond er een ruime handel
in deze obligaties. Gedaan werd dalend
van 99 tot 98 5/8. Vandaag was de
handel in deze stukken zeer kalm. Uit
de gedane koers blijkt, dat er voor
grote bedragen op deze lening is ge
majoreerd. Dit uit angst dat men te
kort zou komen bij een reduktie op de
toewijzing. Uiteindelijk is dit erg mee
gevallen waardoor een teveel aan stuk
ken het gevolg was. Dit teveel werd
dan ook vrijdagavond spoedig van de
hand gedaan, vandaar het disagio.
De inschrijving a pari op de 5 3/4
pet converteerde dollar-obligaties van
de KLM is een uitslaande brand ge
worden. Hier was de toewijzing uiterst
gering tot helemaal niets. Deze stuk
ken werden geadviseerd op 105 a 106.
Vrijdag werd (niet officieel 104% ge
daan.
De stemming voor de internationale
waarden viel zeker niet tegen. Beurs
plein 5 zette de nieuwe beursweek in
voor Philips op 146, tegen vrijdag als
slotprijs 145.20. Unilever was aan de
vaste kant met een eerste ver
werd een gulden lager geadviseerd.
Later kwamen er koopopdrachten los
waardoor de markt een vast karakter
kreeg. Kon. Olie steeg tot 165.70, Uni
lever kwam op 138.40 en Philips op
146.50. AKU steeg tot 83.70.
De NewYorkse beurs sloot vrijdag
voor de eigen markt nauwelijks prijs
houdend. Voor de Nederlandse waar
den was Wall Street onveranderd be
halve voor KLM welk fonds er een
dollar hoger sloot.
Van de cultures was Amsterdam-Rub
ber aan de vaste kant op 57 3,4, doch
moest HVA terrein prijsgeven. Deli
Mij werd wederom hoger geadviseerd.
De scheepvaartwaarden gaven gerin
ge afwijkingen te zien naar beide rich
tingen.
ROTTERDAM Unilever wil z|jn
belangen in de chemische sector, die de
laatste jaren sterk naar voren komt In
het concern, verder uitbreiden. Daartoe
z|jn onderhandelingen aangeknoopt met
de Britse Reichhold Chemicals, waarin
het accent via een van de vier werk
maatschappijen Vinyl Products
ligt op de leverantie van grondstoffen
voor de papier- en verfindustrie.
Met een eventueel bod zal zeker 130
miljoen gulden gemoeid zijn.
Reichhold heeft een jaaromzet van
ongeveer zeventig miljoen gulden. Hier
voor zorgen duizend personeelsleden.
Door licentie-overeenkomsten voor
grondstoffen voor de verfindustrie on
derhoudt het concern nauwe banden
met de Amerikaanse Reichhold Chemi
cals, evenals de Duitse Reichhold Che
mie, die sinds vorig jaar voor 85 procent
eigendom is van Farbwerke Hoechst.
Het produktieprogramma van de
Britse maatschappij toont veel overeen
komst met dat van Scado-Archer-Da-
niels in Zwolle, waarin Unilever vorig
jaar een meerderheidsbelang kreeg. De
drie andere werkmaatschappijen van
Reichhold zijn respectievelijk een pro-
ducente van harsen, van verpakkings
materiaal voor de voedingsmiddelen
industrie én een handelmaatschappij.
ALMELO De Kledingindustrie H.
Smits en Co. heeft vorig jaar een ver
lies geleden van f 1,36 miljoen tegen een
winst van f 525.000 over 1966. Het kwam
door een gedeeltelijke werktijdverkor
ting, het maken van artikelen, die niet
tot het normale produktiepakket beho
ren, verliezen op de voorraden en de
exploitatie en de afwikkeling van de af
gestoten overhemdenafdeling. Deze ging
naar Spanjaard (Nijverdal-Ten Cate).
Voor de dekking van het getaxeerde
verlies van de overhemdenafdelinge®
van f 150.000 is een gelijk bedrag aan
de reserve bijzondere belangen onttrok
ken. Voorgesteld wordt het dividend te
passeren. Vorig jaar werd 9 procent be
taald.
De orderportefeuille en de bezetting
zijn dit jaar verbeterd, maar de marges
blijven nog gering.
AMSTERDAM Uiterlijk 28 juni
moeten de stukken worden aangemeld
voortvloeiende uit het door Van Gelder
uit te brengen bod op de aandelen en de
converteerbare obligaties van de Leeu
warder Papierwarenfabriek, aldus het
bericht. Uiterlijk 2 juli zal worden be
kendgemaakt of het bod gestand wordt
gedaan.
In een toelichting zegt het bestuur van
de Leeuwarder Papierwarenfabriek dat
er grote investeringen nodig zijn. Dit
kan alleen worden bereikt door bunde
ling van kennis en mogelijkheden.
Waarschijnlijk zullen de hogere kos
ten worden opgevangen, maar een ho
ger dividend in de toekomst wordt niet
verwacht.
Plannen tot volledige integratie met
Van Gelder zijn in voorbereiding. De
fabrieken in Leeuwarden en Franeker
zullen echter worden gehandhaafd.
STOCKHOLM De Zweedse compo
nist Karl Birger Blomdal is eind vorige
week in Stockholm overleden. Blomdal
is 52 jaar oud geworden. Hij. was hoofd
van de afdeling muziek van de Zweed
se radio. Zijn bekendste werk was zijn
opera Aniara.