Gevaarlijke opruiming van
tankauto
succesvol
ve
rlop
en
Vijftien procent subsidie
voor uitbreidingen van
bedrijven in het Noorden
Enorme opstopping aan
grenspost
Bergh
25 king size filters 150
(3 OMYL EXTRA)
Vijf stellingen van NSR
voor debat met minister
..Maak van het
Deltagebied
Utrecht wil
rampenauto
twaalfde
provincie
Zeeuwen gaan garnalen
vangen bij Afrika
Drie moties aangenomen
Zeeland is fel tegen
zeehavens bij
de Moerdijk
certinaO
Alle gasbuizen
in Volendam
zullen worden
opgegraven
voor controle
Bromfietsers dood
na botsing
DUITSE DOUA1SE WERKTE MET MEE
NAAR ITALIË
Voor jou, m'n zoon.
omdat je met glans
door die lastige studie
bent gekomen.
Omdat ik weet dat
je heel wat pleziertjes hebt
moeten missen.
En omdat moeder
en ik gewoon een beetje
trots op je zijn...
voor jou een Certina
Opdat jij je dit succes
nog vaak zult herinneren.
En weet dat we altijd
aan je denken...
ISA ONTPLOFFING
SENATOR v. d. BERGH:
Alibut II
vertrokken
naar Gambia
V
Kat uit boom
8 Ze willen eerst de kat eens uit de 5
boom kijken. Mijn zoon zit op de
Alibut I. Als hij naar huis schrijft 1
dat hij het naar zijn zin heeft, zijn
5 er misschien wel meer die er zin in
krijgen".
Sheik 5
ONJUIST
GEEN WAARDE
WOENSDAG 19 JUNI 1968
BUNNIK Voor de „operatie wegwezen" waren uitgebreide voorzorgsmaatregelen
genomen één daarvan was, dat de fotografen op eerbiedige afstand moesten
blifven.
DEN HAAG Drie van de negen moties, die vorige week tijdens de behandeling
van de nota inzake het noorden des lands werden ingediend, z\jn gisteren in de
Tweede Kamer aangenomen. Er werden twee moties ingetrokken. De motie van
de heer P. J. Engels (KVP) om „sluimerend" aandelen van de staat te verkopen,
werd aangenomen met 79 tegen 44 stemmen.
Tegenstanders waren de Partij van
de Arbeid, de PSP, de communisten
en de Boeren. Het was opvallend dat
de socialist C. Egas ook tegen de mo
tie stemde. Enkele dagen geleden heeft
hij namelijk in het openbaar gezegd,
dat hij wel voelde voor de gedachte
van de heer Engels.
De motie van drs. B. Goudzwaard
(AR) om uitbreidingen van reeds be
staande bedrijven in het noorden een
subsidie van vijftien procent te geven,
werd aangenomen met alleen de Boe
ren tegen.
Ook werd er een motie van de op
positie aangenomen. Drs. H. Wieren-
ga (Soc.) had hierin gevraagd om een
regeling voor de vestiging van dienst
verlenende bedrijven in het noorden.
De AR, de Boeren en de heer C. F.
Kleisterlee (KVP) stemden tegen.
Volgens drs. Goudzwaard had ze
geen zin meer omdat in het debat al
was gebleken dat de regering de vesti
ging van zulke bedrijven naar de noor
delijke provincies wil bevorderen.
Het voorstel van dezelfde socialist
om een maatschappij voor economi
sche ontwikkeling in het noorden te
stichten ging de mist in. Alleen de so
cialisten, D'66, de PSP en de groep-
Aarden waren voor.
De derde motie van de heer Wieren-
ga om voldoende geld ter beschikking
te stellen voor gemeenten met een
grote werkloosheid, had ook geen
kans. Voor dit voorstel waren de so
cialisten, de PSP, de communisten en
de groep-Aarden.
De pacifist dr. B. van der Lek had
twee moties ingediend. De eerste vroeg
om de vestiging van een ammoniak-
fabriek in het noorden. Hier stonden
de socialisten, de PSP en de heer
Jongeling (GPV) achter. De tweede
motie wilde een hts in Emmen. Ook
deze werd verworpen. De PvdA, de
PSP, de communisten, D'66 en acht
VVD'ers waren voor.
De nota over het noorden werd ten
slotte voor kennisgeving aangenomen.
BERGH De eerste dag dat de Ne
derlands-Duitse grenspost bij Arnhem
24 uur open was, heeft tot chaotische
toestanden geleid, 's Morbens om zeven
uur stond er een file van ongeveer twee
honderd vrachtwagens te wachten op
de afwikkeling van grensformaliteiten.
Overdag waren er nog enkele honder
den wagens op non-actief.
De opstoppingen aan deze grenspost,
die sedert 15 juni 24 uur per dag open
is voor goederenvervoer, was vooral
te wijten aan de Duitse douane. Aaan
gebrek aan personeel en de weigering
van de Duitse grensbeambten om bij
grote drukte te gaan imporviseren.
De lange files vrachtwagens die van
Nederland naar Duitsland moesten ston
den vooral bij het kantoor van de Duit
se douane. Bij het Nederlandse kantoor
werden de grensformaliteiten vlot af
gehandeld omdat men daar wél tot
improviseren bereid was.
Volgens een Nederlandse douanebe
ambte werd de grote drukte onder meer
veroorzaakt doordat de grenspost zon
dag dicht was en het maandag in
Duitsland een vrije feestdag was. Gis
ternacht kwam daardoor een extra gro
te stroom vrachtwagens op de weg die
richting Duitsland gingen.
Het lange wachten vier tot vijf
uur wekte gisternacht vooral de
woede van de honderden vrachtwagen
chauffeurs. Om de wachttijd te korten
richtten zij in een Duits grenscafeetje
een groot feest aan, waarbij stevig
werd gedronken.
Het ging er na enige uren zo luid
ruchtig toe dat de Duitse politie het ca
fé ontruimde. Gisterochtend vonden de
chauffeurs een nieuwe vorm van re
creatie: zij begonnen een oorverdovend
GOES „De ontwikkeling van een
zeehavencomplex bij de Moerdijk is
een doodsteek voor de Zeeuwse haven
ontwikkeling". Dit zei gisteren de heer
J. W. Hupkes, president-directeur van
de Koninklijke Maatschappij De Schel
de, in een congres over ruimtelijke or
dening in Goes.
Hij noemde het streven van Rotter
dam en een aantal Noordbrabantse
gemeenten Shell-Chemie te doen be
sluiten zich bij de Moerdijk te vesti
gen „ronduit ergerlijk".
De minister van verkeer en water
staat, drs. J. A. Bakker, zei later op
de dag in Middelburg dat „het Wester-
scheldebekken de belangrijkste over
loop van de zeehavenontwikkeling
blijft". De aanleg van een kanaal ten
behoeve van het Moerdijkgebied noem
de hij een bijzonder kostbare en inge
wikkelde aangelegenheid.
„De regering heeft geen plannen in
die richting", aldus de minister.
Er zouden namelijk zeesluizen moe
ten worden gebouwd. Het hele project
zal zeker enige honderden miljoenen
guldens gaan kosten.
claxonconcert dat vijf kilometer verder
werd gehoord.
De douanemensen verwachtten gis
termiddag, dat de Duitsers nu méér
ambtenaren naar de grenspost zullen
sturen om de verkeersstroom sneller te
kunnen verwerken.
BUNNIK Ruim zestig, in speciale
plastic pakken gestoken brandweerlie
den, politiemensen en technische spe
cialisten zijn vannacht langs de rijks
weg Utrecht-Arnhem, ter hoogte van
Bunnik, uren in de weer geweest om
21 ton solvent-nafta over te pompen
uit de tankwagencombinatie die daar
maandag verongelukte.
Het werk begon gisteravond om half
elf; het heeft geduurd tot in de vroe
ge ochtend. Toen kon ook de rijbaan
Utrecht-Arnhem weer worden vrijge
geven die gisteravond voor alle ver
keer werd afgesloten. Het verkeer
werd vannacht over de rjjbaan Arn
hem-Utrecht omgeleid, in verband met
eventueel explosie-, brand- of vergifti
gingsgevaar.
Solvent-nafta is een gevaarlijke stof
die in de op 13 juni van kracht gewor
den Wet op het vervoer van gevaar
lijke stoffen de classificatie drie heeft
gekregen. Solvent-nafta is onder be
paalde omstandigheden explosief; daar
bij komt dat de stof giftig is en moeilijk
vervliegt omdat zij zwaarder is dan
lucht.
De mensen die vannacht het dichtst
bij de twee tanks werkten, droegen
dan ook persluchtmaskers. In het aca
demisch ziekenhuis van Utrecht wa
ren speciale voorzieningen getroffen
om eventuele vergiftigingsverschijnse
len direct met succes te kunnen be
strijden. Op de plaats van het ongeluk
waren ambulances aanwezig en ook
de brandweren van Bunnik, Utrecht
en Zeist waren ter plaatse met een
tankauto waarin tweeduizend liter wa
ter, een poederwagen en een gasaf-
voerapparaat.
Gisteravond laat werd begonnen
met het leegzuigen van de naast de
weg liggende tanks. Speciale pompen
zogen de 21 ton nafta in een tankwa
gen, die het gevaarlijke goedje verder
naar Italië zou vervoeren. Hierheen
was de Oostenrijkse vrachtwagencom
binatie onderweg, toen de Zuidslavi-
sche chauffeur maandagmiddag na een
aanrijding de macht over het stuur
verloor en met de combinatie in een
sloot naast de autobaan belandde.
De auto, waarde twee ton, moet als
verloren worden beschouwd. De kosten
van het opruimingswerk, dat de naam
„Operatie Wegwezen" heeft gekregen,
zijn nog niet bekend. Zij zullen in le
der geval door de assuradeuren van de
veertien dagen geleden opgerichte NV
Eurotank uit Rotterdam worden ge
dragen.
Een woordvoerder van dit jonge Rot
terdamse bedrijf dat het transport or
ganiseerde, gaf gisteravond als com
mentaar: „Kennelijk is alle begin
moeilijk".
Kraanwagens hebben de voor de
sloop bestemde 'combinatie vanmor
gen op de weg gezet, waarna de auto
per trein naar Oostenrijk zal worden
vervoerd. Daar gaan beide tanks naar
de schroothoop.
ADVERTENTIE
▼oor al die momenten
dat je het beste wilt geven.
AMSTERDAM Alle huisaansluitin-
gen van het gas in Volendam worden
opgegraven en gecontroleerd. Dat ge
beurt nu gebleken is dat een defect
aan een dergelijke leiding de ontplof
fing heeft veroorzaakt waardoor za
terdagochtend aan het Dijkvenneplein
in Volendam vier huizen werden ver
woest en twee mensen ernstig werden
gewond.
Een verzakking in de grond voor de
buizen had de verbinding tussen de
buiten- en binnenleiding ontwricht
Daardoor kon zich gas caider de vloer
verspreiden.
UTRECHT B. en W. van Utrecht
hebben gisteren de gemeenteraad voor
gesteld een rampenwagen aan te schaf
fen, die ingezet kan worden bij ongeluk
ken met tankwagens, waarvan er zo'n
driehonderd per dag het wegennet rond
Utrecht passeren.
Met de aanschaf van deze wagen, die
onder meer is uitgerust met een takel,
pompmateriaal en asbestpakken, is
zestigduizend gulden gemoeid.
EMMEN De 26-jarige S. van der
Spoel uit Emmen en de zestienjarige B.
van Wijk uit Zwartemeer zijn gister
middag in Emmen met hun brommer
frontaal op een vrachtauto gebotst.
Beiden waren vrijwel op slag dood.
BRUMMEN In Brummen is gister
middag dezestienjarige H. Geldrop
omgekomen toen hij met zijn bromfiets
tegen een auto botste.
RUURLO In Ruurlo is gistermor
gen de 22-jarige B. H. Kamperman met
zijn fiets door een auto aangereden. Hij
was onmiddellijk dood.
ALMELO De 27-jarige S. Lattinga
uit Medemblik is gistermiddag in een
meertje bij Almelo verdronken. Zijn
vrouw, die niet kan zwemmen, pro
beerde hem te redden. Een passerende
jongen haalde haar met moeite uit
het water. Voor de man kon hij niets
meer doen.
Nieuwe
QadstoneMild
heeft meer:
Nadat de familie van boord
was gegaan is gistermiddag
de,.Alibat II" naar Afrika ver
trokken. Pas tegen Kerstmis
zal het schip weer in Vlissin-
gen terugkeren.
DEN HAAG De liberale senator
Sydney J. van den Bergh heeft giste
ren gepleit voor het vormen van een
provincie die het Deltagebied in de
hele zuidwesthoek van Nederland zou
moeten omvatten. Daarbij zouden ook
Rijnmond en Rotterdam moeten be
horen.
De positie van Rotterdam zou dan
minder overheersend worden dan nu
in Rijnmond. De heer Van den Bergh
deed zijn suggestie bij de behandeling
van de begroting van binnenlandse za
ken in de Eerste Kamer.
Hij noemde de proef van drie jaar
Rijnmond mislukt, ondanks de harde
en bekwame wijze waarop dit lichaam
werkt. Rijnmond is een zware organi
satie, maar met veel te weinig be
voegdheden. Hij vond het niettemin
ondoelmatig om het openbare lichaam
meer bevoegdheden te geven. Daar
door zouden de moeilijkheden met Rot
terdam alleen maar worden vergroot.
Het zou dan twee toezichthoudende
organen boven zich krijgen.
Staatssecretaris Van Veen beperk
te zich tot de mededeling dat de mi
nister en hij de structuurnota van Rijn
mond, die dit najaar zal verschijnen
willen afwachten alvorens zij een de
finitief standpunt zullen innemen.
ADVERTENTIE
VLISSINGEN Voor het eerst in de geschiedenis zal er serieus op gar- 5
nalen worden gevist langs de Westafrikaanse kust. Cees Marijs (48) uit Vlis- 5
Ij singen, C. Vogel (25) uit Arnemuiden en J. de Koeyer (25) uit lerseke be- 5
mannen daartoe een moderne hekkotter die gistermiddag uit de Vlissingse8
5 haven vertrok naar Gambia.
De Alibut II, een pas in Alphen aan de Rijn afgebouwd schip, is het eerste 5
S vissersschip dat uitvaart voor de Gulf Marin Diving Company te Londen,
„Er moeten er nog twintig bijko-
5 men, maar eerst wordt afgewacht
1! hoe de resultaten zijn", vertelt
schipper Marijs, die het allemaal
best mooi vindt.
Hij komt vermoedelijk pas met
Kerstmis weer thuis en dan nog
maar voor een maand of twee. De
I jonge vissers die met hem mee- j,
5 gaan hebben van hun schooltijd af j
5 gevist met de boomkorren, waar- 5
5 mee ook de Alibut II is uitgerust. 5
„De korren hebben de visborden er- 5
uitgewerkt", zegt schipper Marijs, t
„Door de bomen blijven de netten
beter open".
„Ze wilden allemaal graag mee, 5
de jongens", vertelt Marijs, „maar t
toen puntje bij paaltje kwam, vie- g
len ze stuk voor stuk af.
De Alibut I is het moederschip,
8 dat al in Afrikaanse wateren ligt. 5
Het nieuwe schip zal straks de j
vangsten van de Alibut I, die
5 slechts kleine vriestanks heeft,
overnemen, inpakken, invriezen
en afleveren voor verzending naar
Amerika.
aan tussen duim en wijsvinger, bij-
na tien centimeter). Voordat ze in
de vriestanks gaan", zegt de schip- J
per. De koppen zijn immers niet te 1
eten. De rest des te beter; daar 5
kan Marijs van meepraten. „Ze
smaken ongeveer als de Nederland-
se garnalen".
ROTTERDAM De 31-jarige con
structieschilder J. A. Monsieurs is gis
teren op de werf van Verolme beklemd
geraakt tussen de poten van een kraan
en het bedieningshuis van een drijvend
dok. De man was op slag dood. Het
slachtoffer was bezig op het bordes van
de kraan die onderdeel uitmaakt van
een drijvend dok. Doordat de kraan
ging rijden raakte de contructieschilder
beklemd.
I Als de Koeweitse sheik Abdulah
Ali Reza en de Nieuwzeel ander
J George Butler, die voor het kapi-
5 taal van de Gulf Marine en Diving
gezorgd, hun
en inderdaad
5 Company hebben
I planlnen doorzetten en inaeraaaa
een vloot van twintig schepen op de
5 Afrikaanse visgronden willen bren-
gen, zullen er vermoedelijk nog wel 5
5 wat Zeeuwse vissers op avontuur
8 gaan. Schipper Marijs zal, om goed 8
8 te kunnen laten zien hoe het alle-
J maal toegaat, in de tropische wate- 5
ren een lange film opnemen.
1 „In Gambia komen er een stuk of
8 zes inheemsen aan boord. Die ont- 8
8 hoofden de garnalen (hij wijst iets
ADVERTENTIE
Eén spuitbus voorallekamers.GrotebusifS.gs.helegrotebusifSjO^
UTRECHT —De Nederlandse Stu
dentenraad heeft gisteren vijf stellin
gen gepubliceerd die als uitgangspunt
kunnen dienen voor het gesprek tussen
studenten en minister Veringa (onder
wijs en wetenschappen), dat vanavond
in de Utrechtse Jaarbeurs wordt ge
houden.
De N.S.R. wil dat er een overleg-
en adviesorgaan wordt ingesteld, waar
in alle geledingen van de universiteit
zijn vertegenwoordigd. Bovendien
moeten de vertegenwoordigers onge
acht hun positie in het orgaan te
allen tijde ter verantwoording kunnen
worden geroepen.
De N.S.R. vindt dat beslissingen over
de besteding van het budget voor de
studentenvoorzieningen door de studen
ten zelf moeten worden genomen.
De derde stelling zegt dat het on
juist is een samenleving democratisch
te noemen wanneer het onderwijs „in
zijn verhoudingen, zijn toegangswegen
en in zijn functioneren ondemocra
tisch is".
Een noodzakelijke voorwaarde voor
het waarmaken van de democratie is
de verlaging van de leerlingenschaal
en een fundamentele verandering
van de lerarenopleiding. Het heffen
van gelid voor het volgen van onder
wijs is een uiting van een technocrati
sche visie op de plaats van het onder
wijs in de maatschappij en als zodanig
ondemocratisch, aldus de N.S.R.
In de laatste stelling zegt de Studen
tenraad dat zijn erkenning als verte
genwoordigend orgaan van de Neder
landse studenten ook behoort in te hou
den dat de overheid financiële steun
geeft opdat de N.S.R. in staat wordt
gesteld zijn werk behoorlijk te doen.
De N.S.R. heeft minister Veringa in
een brief gevraagd het advies dat de
Academische Raad op 22 juni uit
brengt over het omstreden rapport-Ma
ns, terzijde te leggen. De N.S.R. zegt
dat de Academische Raad als verte
genwoordigend lichaam geen waarde
heeft zodat het door hem uit te bren
gen advies „daarom ook geen enkele
waarde heeft als advies van de acade
mische wereld".