Gevaarlijke opruiming van tankauto succesvol ve rlop en Vijftien procent subsidie voor uitbreidingen van bedrijven in het Noorden Enorme opstopping aan grenspost Bergh 25 king size filters 150 (3 OMYL EXTRA) Vijf stellingen van NSR voor debat met minister ..Maak van het Deltagebied Utrecht wil rampenauto twaalfde provincie Zeeuwen gaan garnalen vangen bij Afrika Drie moties aangenomen Zeeland is fel tegen zeehavens bij de Moerdijk certinaO Alle gasbuizen in Volendam zullen worden opgegraven voor controle Bromfietsers dood na botsing DUITSE DOUA1SE WERKTE MET MEE NAAR ITALIË Voor jou, m'n zoon. omdat je met glans door die lastige studie bent gekomen. Omdat ik weet dat je heel wat pleziertjes hebt moeten missen. En omdat moeder en ik gewoon een beetje trots op je zijn... voor jou een Certina Opdat jij je dit succes nog vaak zult herinneren. En weet dat we altijd aan je denken... ISA ONTPLOFFING SENATOR v. d. BERGH: Alibut II vertrokken naar Gambia V Kat uit boom 8 Ze willen eerst de kat eens uit de 5 boom kijken. Mijn zoon zit op de Alibut I. Als hij naar huis schrijft 1 dat hij het naar zijn zin heeft, zijn 5 er misschien wel meer die er zin in krijgen". Sheik 5 ONJUIST GEEN WAARDE WOENSDAG 19 JUNI 1968 BUNNIK Voor de „operatie wegwezen" waren uitgebreide voorzorgsmaatregelen genomen één daarvan was, dat de fotografen op eerbiedige afstand moesten blifven. DEN HAAG Drie van de negen moties, die vorige week tijdens de behandeling van de nota inzake het noorden des lands werden ingediend, z\jn gisteren in de Tweede Kamer aangenomen. Er werden twee moties ingetrokken. De motie van de heer P. J. Engels (KVP) om „sluimerend" aandelen van de staat te verkopen, werd aangenomen met 79 tegen 44 stemmen. Tegenstanders waren de Partij van de Arbeid, de PSP, de communisten en de Boeren. Het was opvallend dat de socialist C. Egas ook tegen de mo tie stemde. Enkele dagen geleden heeft hij namelijk in het openbaar gezegd, dat hij wel voelde voor de gedachte van de heer Engels. De motie van drs. B. Goudzwaard (AR) om uitbreidingen van reeds be staande bedrijven in het noorden een subsidie van vijftien procent te geven, werd aangenomen met alleen de Boe ren tegen. Ook werd er een motie van de op positie aangenomen. Drs. H. Wieren- ga (Soc.) had hierin gevraagd om een regeling voor de vestiging van dienst verlenende bedrijven in het noorden. De AR, de Boeren en de heer C. F. Kleisterlee (KVP) stemden tegen. Volgens drs. Goudzwaard had ze geen zin meer omdat in het debat al was gebleken dat de regering de vesti ging van zulke bedrijven naar de noor delijke provincies wil bevorderen. Het voorstel van dezelfde socialist om een maatschappij voor economi sche ontwikkeling in het noorden te stichten ging de mist in. Alleen de so cialisten, D'66, de PSP en de groep- Aarden waren voor. De derde motie van de heer Wieren- ga om voldoende geld ter beschikking te stellen voor gemeenten met een grote werkloosheid, had ook geen kans. Voor dit voorstel waren de so cialisten, de PSP, de communisten en de groep-Aarden. De pacifist dr. B. van der Lek had twee moties ingediend. De eerste vroeg om de vestiging van een ammoniak- fabriek in het noorden. Hier stonden de socialisten, de PSP en de heer Jongeling (GPV) achter. De tweede motie wilde een hts in Emmen. Ook deze werd verworpen. De PvdA, de PSP, de communisten, D'66 en acht VVD'ers waren voor. De nota over het noorden werd ten slotte voor kennisgeving aangenomen. BERGH De eerste dag dat de Ne derlands-Duitse grenspost bij Arnhem 24 uur open was, heeft tot chaotische toestanden geleid, 's Morbens om zeven uur stond er een file van ongeveer twee honderd vrachtwagens te wachten op de afwikkeling van grensformaliteiten. Overdag waren er nog enkele honder den wagens op non-actief. De opstoppingen aan deze grenspost, die sedert 15 juni 24 uur per dag open is voor goederenvervoer, was vooral te wijten aan de Duitse douane. Aaan gebrek aan personeel en de weigering van de Duitse grensbeambten om bij grote drukte te gaan imporviseren. De lange files vrachtwagens die van Nederland naar Duitsland moesten ston den vooral bij het kantoor van de Duit se douane. Bij het Nederlandse kantoor werden de grensformaliteiten vlot af gehandeld omdat men daar wél tot improviseren bereid was. Volgens een Nederlandse douanebe ambte werd de grote drukte onder meer veroorzaakt doordat de grenspost zon dag dicht was en het maandag in Duitsland een vrije feestdag was. Gis ternacht kwam daardoor een extra gro te stroom vrachtwagens op de weg die richting Duitsland gingen. Het lange wachten vier tot vijf uur wekte gisternacht vooral de woede van de honderden vrachtwagen chauffeurs. Om de wachttijd te korten richtten zij in een Duits grenscafeetje een groot feest aan, waarbij stevig werd gedronken. Het ging er na enige uren zo luid ruchtig toe dat de Duitse politie het ca fé ontruimde. Gisterochtend vonden de chauffeurs een nieuwe vorm van re creatie: zij begonnen een oorverdovend GOES „De ontwikkeling van een zeehavencomplex bij de Moerdijk is een doodsteek voor de Zeeuwse haven ontwikkeling". Dit zei gisteren de heer J. W. Hupkes, president-directeur van de Koninklijke Maatschappij De Schel de, in een congres over ruimtelijke or dening in Goes. Hij noemde het streven van Rotter dam en een aantal Noordbrabantse gemeenten Shell-Chemie te doen be sluiten zich bij de Moerdijk te vesti gen „ronduit ergerlijk". De minister van verkeer en water staat, drs. J. A. Bakker, zei later op de dag in Middelburg dat „het Wester- scheldebekken de belangrijkste over loop van de zeehavenontwikkeling blijft". De aanleg van een kanaal ten behoeve van het Moerdijkgebied noem de hij een bijzonder kostbare en inge wikkelde aangelegenheid. „De regering heeft geen plannen in die richting", aldus de minister. Er zouden namelijk zeesluizen moe ten worden gebouwd. Het hele project zal zeker enige honderden miljoenen guldens gaan kosten. claxonconcert dat vijf kilometer verder werd gehoord. De douanemensen verwachtten gis termiddag, dat de Duitsers nu méér ambtenaren naar de grenspost zullen sturen om de verkeersstroom sneller te kunnen verwerken. BUNNIK Ruim zestig, in speciale plastic pakken gestoken brandweerlie den, politiemensen en technische spe cialisten zijn vannacht langs de rijks weg Utrecht-Arnhem, ter hoogte van Bunnik, uren in de weer geweest om 21 ton solvent-nafta over te pompen uit de tankwagencombinatie die daar maandag verongelukte. Het werk begon gisteravond om half elf; het heeft geduurd tot in de vroe ge ochtend. Toen kon ook de rijbaan Utrecht-Arnhem weer worden vrijge geven die gisteravond voor alle ver keer werd afgesloten. Het verkeer werd vannacht over de rjjbaan Arn hem-Utrecht omgeleid, in verband met eventueel explosie-, brand- of vergifti gingsgevaar. Solvent-nafta is een gevaarlijke stof die in de op 13 juni van kracht gewor den Wet op het vervoer van gevaar lijke stoffen de classificatie drie heeft gekregen. Solvent-nafta is onder be paalde omstandigheden explosief; daar bij komt dat de stof giftig is en moeilijk vervliegt omdat zij zwaarder is dan lucht. De mensen die vannacht het dichtst bij de twee tanks werkten, droegen dan ook persluchtmaskers. In het aca demisch ziekenhuis van Utrecht wa ren speciale voorzieningen getroffen om eventuele vergiftigingsverschijnse len direct met succes te kunnen be strijden. Op de plaats van het ongeluk waren ambulances aanwezig en ook de brandweren van Bunnik, Utrecht en Zeist waren ter plaatse met een tankauto waarin tweeduizend liter wa ter, een poederwagen en een gasaf- voerapparaat. Gisteravond laat werd begonnen met het leegzuigen van de naast de weg liggende tanks. Speciale pompen zogen de 21 ton nafta in een tankwa gen, die het gevaarlijke goedje verder naar Italië zou vervoeren. Hierheen was de Oostenrijkse vrachtwagencom binatie onderweg, toen de Zuidslavi- sche chauffeur maandagmiddag na een aanrijding de macht over het stuur verloor en met de combinatie in een sloot naast de autobaan belandde. De auto, waarde twee ton, moet als verloren worden beschouwd. De kosten van het opruimingswerk, dat de naam „Operatie Wegwezen" heeft gekregen, zijn nog niet bekend. Zij zullen in le der geval door de assuradeuren van de veertien dagen geleden opgerichte NV Eurotank uit Rotterdam worden ge dragen. Een woordvoerder van dit jonge Rot terdamse bedrijf dat het transport or ganiseerde, gaf gisteravond als com mentaar: „Kennelijk is alle begin moeilijk". Kraanwagens hebben de voor de sloop bestemde 'combinatie vanmor gen op de weg gezet, waarna de auto per trein naar Oostenrijk zal worden vervoerd. Daar gaan beide tanks naar de schroothoop. ADVERTENTIE ▼oor al die momenten dat je het beste wilt geven. AMSTERDAM Alle huisaansluitin- gen van het gas in Volendam worden opgegraven en gecontroleerd. Dat ge beurt nu gebleken is dat een defect aan een dergelijke leiding de ontplof fing heeft veroorzaakt waardoor za terdagochtend aan het Dijkvenneplein in Volendam vier huizen werden ver woest en twee mensen ernstig werden gewond. Een verzakking in de grond voor de buizen had de verbinding tussen de buiten- en binnenleiding ontwricht Daardoor kon zich gas caider de vloer verspreiden. UTRECHT B. en W. van Utrecht hebben gisteren de gemeenteraad voor gesteld een rampenwagen aan te schaf fen, die ingezet kan worden bij ongeluk ken met tankwagens, waarvan er zo'n driehonderd per dag het wegennet rond Utrecht passeren. Met de aanschaf van deze wagen, die onder meer is uitgerust met een takel, pompmateriaal en asbestpakken, is zestigduizend gulden gemoeid. EMMEN De 26-jarige S. van der Spoel uit Emmen en de zestienjarige B. van Wijk uit Zwartemeer zijn gister middag in Emmen met hun brommer frontaal op een vrachtauto gebotst. Beiden waren vrijwel op slag dood. BRUMMEN In Brummen is gister middag dezestienjarige H. Geldrop omgekomen toen hij met zijn bromfiets tegen een auto botste. RUURLO In Ruurlo is gistermor gen de 22-jarige B. H. Kamperman met zijn fiets door een auto aangereden. Hij was onmiddellijk dood. ALMELO De 27-jarige S. Lattinga uit Medemblik is gistermiddag in een meertje bij Almelo verdronken. Zijn vrouw, die niet kan zwemmen, pro beerde hem te redden. Een passerende jongen haalde haar met moeite uit het water. Voor de man kon hij niets meer doen. Nieuwe QadstoneMild heeft meer: Nadat de familie van boord was gegaan is gistermiddag de,.Alibat II" naar Afrika ver trokken. Pas tegen Kerstmis zal het schip weer in Vlissin- gen terugkeren. DEN HAAG De liberale senator Sydney J. van den Bergh heeft giste ren gepleit voor het vormen van een provincie die het Deltagebied in de hele zuidwesthoek van Nederland zou moeten omvatten. Daarbij zouden ook Rijnmond en Rotterdam moeten be horen. De positie van Rotterdam zou dan minder overheersend worden dan nu in Rijnmond. De heer Van den Bergh deed zijn suggestie bij de behandeling van de begroting van binnenlandse za ken in de Eerste Kamer. Hij noemde de proef van drie jaar Rijnmond mislukt, ondanks de harde en bekwame wijze waarop dit lichaam werkt. Rijnmond is een zware organi satie, maar met veel te weinig be voegdheden. Hij vond het niettemin ondoelmatig om het openbare lichaam meer bevoegdheden te geven. Daar door zouden de moeilijkheden met Rot terdam alleen maar worden vergroot. Het zou dan twee toezichthoudende organen boven zich krijgen. Staatssecretaris Van Veen beperk te zich tot de mededeling dat de mi nister en hij de structuurnota van Rijn mond, die dit najaar zal verschijnen willen afwachten alvorens zij een de finitief standpunt zullen innemen. ADVERTENTIE VLISSINGEN Voor het eerst in de geschiedenis zal er serieus op gar- 5 nalen worden gevist langs de Westafrikaanse kust. Cees Marijs (48) uit Vlis- 5 Ij singen, C. Vogel (25) uit Arnemuiden en J. de Koeyer (25) uit lerseke be- 5 mannen daartoe een moderne hekkotter die gistermiddag uit de Vlissingse8 5 haven vertrok naar Gambia. De Alibut II, een pas in Alphen aan de Rijn afgebouwd schip, is het eerste 5 S vissersschip dat uitvaart voor de Gulf Marin Diving Company te Londen, „Er moeten er nog twintig bijko- 5 men, maar eerst wordt afgewacht 1! hoe de resultaten zijn", vertelt schipper Marijs, die het allemaal best mooi vindt. Hij komt vermoedelijk pas met Kerstmis weer thuis en dan nog maar voor een maand of twee. De I jonge vissers die met hem mee- j, 5 gaan hebben van hun schooltijd af j 5 gevist met de boomkorren, waar- 5 5 mee ook de Alibut II is uitgerust. 5 „De korren hebben de visborden er- 5 uitgewerkt", zegt schipper Marijs, t „Door de bomen blijven de netten beter open". „Ze wilden allemaal graag mee, 5 de jongens", vertelt Marijs, „maar t toen puntje bij paaltje kwam, vie- g len ze stuk voor stuk af. De Alibut I is het moederschip, 8 dat al in Afrikaanse wateren ligt. 5 Het nieuwe schip zal straks de j vangsten van de Alibut I, die 5 slechts kleine vriestanks heeft, overnemen, inpakken, invriezen en afleveren voor verzending naar Amerika. aan tussen duim en wijsvinger, bij- na tien centimeter). Voordat ze in de vriestanks gaan", zegt de schip- J per. De koppen zijn immers niet te 1 eten. De rest des te beter; daar 5 kan Marijs van meepraten. „Ze smaken ongeveer als de Nederland- se garnalen". ROTTERDAM De 31-jarige con structieschilder J. A. Monsieurs is gis teren op de werf van Verolme beklemd geraakt tussen de poten van een kraan en het bedieningshuis van een drijvend dok. De man was op slag dood. Het slachtoffer was bezig op het bordes van de kraan die onderdeel uitmaakt van een drijvend dok. Doordat de kraan ging rijden raakte de contructieschilder beklemd. I Als de Koeweitse sheik Abdulah Ali Reza en de Nieuwzeel ander J George Butler, die voor het kapi- 5 taal van de Gulf Marine en Diving gezorgd, hun en inderdaad 5 Company hebben I planlnen doorzetten en inaeraaaa een vloot van twintig schepen op de 5 Afrikaanse visgronden willen bren- gen, zullen er vermoedelijk nog wel 5 5 wat Zeeuwse vissers op avontuur 8 gaan. Schipper Marijs zal, om goed 8 8 te kunnen laten zien hoe het alle- J maal toegaat, in de tropische wate- 5 ren een lange film opnemen. 1 „In Gambia komen er een stuk of 8 zes inheemsen aan boord. Die ont- 8 8 hoofden de garnalen (hij wijst iets ADVERTENTIE Eén spuitbus voorallekamers.GrotebusifS.gs.helegrotebusifSjO^ UTRECHT —De Nederlandse Stu dentenraad heeft gisteren vijf stellin gen gepubliceerd die als uitgangspunt kunnen dienen voor het gesprek tussen studenten en minister Veringa (onder wijs en wetenschappen), dat vanavond in de Utrechtse Jaarbeurs wordt ge houden. De N.S.R. wil dat er een overleg- en adviesorgaan wordt ingesteld, waar in alle geledingen van de universiteit zijn vertegenwoordigd. Bovendien moeten de vertegenwoordigers onge acht hun positie in het orgaan te allen tijde ter verantwoording kunnen worden geroepen. De N.S.R. vindt dat beslissingen over de besteding van het budget voor de studentenvoorzieningen door de studen ten zelf moeten worden genomen. De derde stelling zegt dat het on juist is een samenleving democratisch te noemen wanneer het onderwijs „in zijn verhoudingen, zijn toegangswegen en in zijn functioneren ondemocra tisch is". Een noodzakelijke voorwaarde voor het waarmaken van de democratie is de verlaging van de leerlingenschaal en een fundamentele verandering van de lerarenopleiding. Het heffen van gelid voor het volgen van onder wijs is een uiting van een technocrati sche visie op de plaats van het onder wijs in de maatschappij en als zodanig ondemocratisch, aldus de N.S.R. In de laatste stelling zegt de Studen tenraad dat zijn erkenning als verte genwoordigend orgaan van de Neder landse studenten ook behoort in te hou den dat de overheid financiële steun geeft opdat de N.S.R. in staat wordt gesteld zijn werk behoorlijk te doen. De N.S.R. heeft minister Veringa in een brief gevraagd het advies dat de Academische Raad op 22 juni uit brengt over het omstreden rapport-Ma ns, terzijde te leggen. De N.S.R. zegt dat de Academische Raad als verte genwoordigend lichaam geen waarde heeft zodat het door hem uit te bren gen advies „daarom ook geen enkele waarde heeft als advies van de acade mische wereld".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9