Glibberig circuit maakte
strijd bijzonder zwaar
Om de Grote Prijs van Nederland
Franse race-auto-industrie eindelijk naar
een toch nog maar betrekkelijk succes
Louis Pfenninger in laatste
etappe nog ernstig bedreigd
0.
Rob Brom tweemaal
winnaar in motorraces
te Etten
Gimondi veel sneller
dan Merckx
Complete Belgische
triomf in Dortmund
C.H. Eindhoven voor
Hans Brugman
Jonathan Williams
won Monza-autorace
Hennes Junkermann
niet in de Tour
Drie Nederlanders
vooraan in Ronde
van Turkije
Okker en Grabner
deelden de buit
Australië niet met
waterpoioploeg naar
Spelen in Mexico
Laga-twee weer van
grote klasse bij
lustrumroeien Argo
Jan Hein Donner
leed nederlaag
DE
GRAAUWE
HENGST
Graham Hill exit
Krachttoer
De stand
Niet interessant
'n jonge uit
een "grote" stal
'n volbloed
10.50 per 1 liter fles
Ronde van Zwitserland
elke tijd
is tijd
voor
VAN
NELLE
thee
het paard met de
mooiste jonge....!
AFTERNOON
BUILTJES
MAANDAG 24 JUNI 1968
Gemakkelijk hebben de coureurs het
zondag op Zandvoort, waar slechts
36.000 toeschouwers het grillige Neder
landse klimaat trotseerden, niet gehad.
Trouwens niet alleen de rijders werden
▼oor het ene probleem na het andere
gesteld, de bandenexperts maakten
evenzeer een middag mee. die hen
lang zal heugen. Van kwartier tot
kwartier veranderden de weersomstan
digheden. Het ene moment leek het
raadzaam regenbanden te monteren en
even later vroeg de opdrogende baan
bijna om droogweerbanden. Ferrari
wisselde luttele minuten voor de start,
toen de bewolking even brak, ijlings de
wielen, om in een ware paniek even
later de oude situatie weer te herstel
len.
Het was ongetwijfeld de dag van de
slechtweer-specialisten. Vandaar dat
Graham Hill, de grote favoriet voor de
wereldtitel, maar korte tijd het veld
van 19 wagens heeft mogen aanvoeren.
Jackie Stewart, vijfde in de training,
bewees dat bij de geringe verschillen
die de trainingsdagen hadden opgele
verd, elke prognose een slag in de
lucht is.
Toen het veld voor de eerste maal
de tribunes naderde leidde Hill's Lotus-
Ford met een onwaarschijnlijk grote
voorsprong. Ruim honderd meter be
droeg toen het verschil met de ranke
Matra-Ford. In de vierde ronde, juist
toen de regen opnieuw in stromen
neerviel, passeerde de Schot zijn gro
te rivaal. Op grandioze wijze heeft Ste
wart daarna zijn leidende positie ver
dedigd. In de zucht naar winst van
tienden van seconden raakten zelfs ve
le van de groten van de baan. Ook ve
teraan Graham Hill ontkwam dat lot
niet. In de 60e ronde zette hij zijn Lo
tus tegen het reclamebord bij het in
gaan van de Tarzanbocht. Hij zag kans
zijn wagen weer op de weg te krijgen.
In de slotfase remde de 39-jarige cou
reur op hetzelfde punt opnieuw te laat.
De Lotus raakte vast in een van de
vanghekken en Hill moest .terug wan
delen naar de pits.
Onbewogen begroette manager Co
lin Chapman zijn pupil. Op het moment
waarop de wagen het zand in reed
ging hij onverstoorbaar door met het
bijhouden van de rondeabel, hoewel
hij geen wagen meer in de strijd had.
Dat de eerste plaats Jackie Stewart
vrijwel niet kon ontgaan, stond al heel
snel vast. De toeschouwers hadden in
zoverre nog geluk dat Jean Pierre Bel-
toise, na in de 17e ronde in de Tarzan
bocht zijn tweede positie te hebben
verspeeld, aan een weergaloze opmars
begon die de Franse renwagen terug
bracht naar de tweede plaats.
Dat was geen simpele opgave. Vijf
wagens waren de Fransman gepas
seerd en het verschil met Graham Hill
bedroeg een halve minuut. Halverwege
de race was de afstand overbrugd en
reed de Matra in de slipstream van de
Lotus. In de 50e ronde sloeg Beltoise
toe. Hij gebruikte zijn overvloed aan
pk's om op het lange rechte eind zijn
rivaal te passeren.
Voor Graham Hill zelf werd de race
een grote desillusie. Ook de BRM van
Pedro Rodriquez ging hem voorbij. Toen
een vierde plaats en toch nog drie pun-
CASTROCARO De Italiaan Felice
Gimondi heeft zondag in Castrocaro
(It.) een tijdrit over 77,520 km gewon
nen. Hij legde de afstand af in 1 uur
57 min. en 53 sec. De Belgische we
reldkampioen Eddy Merckx eindigde
met een achterstand van 1 min en 11
sec. op de tweede plaats. De Italiaan
Vittorio Adorni werd derde op twee
minuten.
ZANDVOORT. Na de grote prij
zen van Zuid-Afrika, Spanje, Mona
co, België en Nederland, luidt de
stand in de competitie om het wereld
kampioenschap der coureurs (for
mule 1-renwagens):
1. Graham Hill '(G.B.) 24 pnt.; 2.
Jackie Stewart (G.B.) 12 pnt.; 3. Pe
dro Rodriguez (Mex.) en Denis Hulme
(Nw.-Zeeland), beiden 10 punten; 5.
Jim Clark (G.B.), Jean Pierre Bel
toise (Fr.) en Bruce Maolaren (Nw.-
Zeeland) allen 9 punten. 8. Jackie
Ickx (België) 7 punten.
ten voor de wereldtitel zijn deel sche
nen te worden maakte het vangnet een
einde aan zijn race.
Een troost had- de Brit: zijn voor
naamste concurrenten in de cpmpeti-
tie om de wereldtitel behaalden geen
van alle veel punten. Zijn voorsprong
bedraagt ondanks de tegenslag van
Francochamps en Zandvoort nog al
tijd twaalf kostbare punten.
De nationale toerwagen 4-:3, die aan
de Grand Prix voorafging, heeft de
bezoekers al evenmin erg kunnen boei
en. Rob Slotemaker zorgde voor zijn
zoveelste spectakelstuk. Hij startte
slecht met zijn Ford Mustang en drong
zichzelf' als het ware een achtervol
ging op. Op aanvechtbare wijze boek-
DORTMUND De Belg Eric de
Vlaeminck heeft zondag in Dortmund
de zevende editie van de wegrace voor
beroepsrenners om de „Grosse Union-
Preis" gewonnen. Hij legde de 172 ki
lometer door de straten van Dortmund
af in 4 uur, 35 minuten en 46 seconden.
De Nederlander Jan Harings won de
sprint van het peloton vóór geduchte
sprinters als de Belg Van Sweevelt en
de Duitser Rudi Altig. De uitslag is:
1. De Vlaeminck (België) 4.35,46; 2.
Lagrange (België) 4.36,06; 3. Verbeek
(België) z.t.; 4. Brands (België) z.t.; 5.
Grossimlinghaus (W.-Dld.) 4.36,12; 6.
Stevens (België) 4.36,22; 7. Jan Harings
(Ntd.) 4.36,37; 8. Van Sweevelt (België)
z.t.
EINDHOVEN. Hans Brugman heeft
zondag tijdens het Nationale Concours
Hippique te Eindhoven, dat 2.000 toe
schouwers trok, met Sky High na bar
rage het springconcours MA gewon
nen. Het springconcours „Speel uw
spel" leverde een overwinning op voor
de combinatie Jan Maathuis - Flieget-
te. Paas eindigde met Sunbeam na
barrage op de eerste plaats in het
sprinconcours 1.
De uitslagen luidden:
Springconcours MA: 1. Hans Brug
man (Almelo), met Sky High 0 straf-
pnt. 45.7 sec; 2. Harry Wouters van
den Oudenweyer (Oud-Loosdrecht) met
Fabiola, 0 strafpmt. 47.7 sec; 3. Tjeerd
Velstra (Brummén) met Good Luck, 0
strafpnt. 48.7 sec.
Springconcours 1: na barrage: 1.
Paas (Elden) met Sunbeam 0 strafp.
44.8 sec.; 2. ans Brugman (Almelo)
met Goldy 0 strafp. 45.3 sec; 3. Mej.
M. Helling (Wassenaar) met Morena,
4 strafp. 47.5 sec.
Springconcours „Speel uw spel": 1.
Jan Maathuis (Geesteren) met Flie-
gette 890 pnt.; 2. Hans Brugman (Al
melo) met Sky High 860; 3. Hans
Brugman (Almelo) met Goldy 830.
JONGE
MONZA De Brit Jonathan Wil
liams heeft zondag op het circuit in
Monza de Grote Pr(js van de Lotery,
een wedstrijd voor formule 2-wagens,
gewonnen. Williams, die in een Brab
ham reed. legde de 258 km af met een
gemiddelde snelheid van 209,335 km per
uur.
Enkele ronden voor het einde gebeur
de een ongeluk, dat zich aanvankelijk
ernstig liet aanzien. De Brit Derek Bell,
in een Dino Ferrari, slipte en kwam
dwars op de bdan te staan. Zes wagens
reden op de Ferrari in en de Fransman
Jassaud sloeg' met zijn Tecno over de
kop, Brandend kwam de wagen op de
grond. Jassaud werd met een helikop
ter naar het ziekenhuis vervoerd, waar
bleek dat hij geen ernstige verwondin
gen had opgelopen. De andere zes cou
reurs, onder wie de Brit Vic Elford,
raakten niet gewond. De uitslag luidde:
1. Jonathan Williams (G.B.) met Brab
ham, de 258 km in 1.14.09,8 (gem.
209,335); 2. Alan Rees (G.B.) met Brab
ham; 3. Robin Widows (G.B.) met MC
Laren.
DORTMUND/ZÜRICH Hennes Jun
kermann, vorig jaar als 11e de beste
Duitser in het eindklassement van de
Tour, heeft zondag definitief besloten
niet te starten in de 55e Ronde van
Frankrijk. De Duitse ploeg bestaat uit:
Rolf Wolfshohl, Karl-Heinz Kunde, Die
ter Puschel, Ernst Streng, Winfried
Gottschalk, Winfried Boelke, Herbert
Wilde, Siegfried Adler, Peter Glemser
en Clemens Grossimlinghaus.
Terwijl een concurrent langs hem
heen flitste stond de Ferrari-rijder
Ickx omgekeerd op de Zahdvoortse
baan, nadat hij tengevolge van de
gladheid op het doornatte asfalt was
geslipt. Het liep zonder ongelukken
af.
te de jarige Zandvoorter in de vierde
ronde voor de pits de noodzakelijke
winst om de Porsche van Bob van der
Sluis van de eerste plaats te verdrin
gen. Het „gevecht" dat hij daarna in
de slotfase met Hans Oskamp' Ford
Anglia leverde heeft waarschijnlijk al
leen in de gedachtenwereld van Zand-
voort's speaker bestaan. Voor de min
der snel geëmotioneerde toeschouwer
deed het sterk aan de kat en de muis
denken.
De uitslag luidde:
1. Jackie Stewart (GB) met Matra
Ford de 90 ronden (377,4 km) in 2 uur
46 min. 11.26 sec. (gemiddeld: 136.245
km/uur); 2. Jean Pierre Beltoise (Fr)
met Matra-Matra 2.47.45.9; Op één ron
de: 3. Pedro Rodriquez (Mex.) met
BRM; Op twee ronden: 4. Jacky Ickx
5. Silvio Moser (Zwits) met Repco
Brabham. Op vijf ronden: 6. Chris
Amon (Nw. Zeeland) met Ferrari. 7.
Richard Attwood (GB) met BRM Op
acht ronden 8. Joachim Bonnier (Zwe
den) met Mclaren Op negen ronden:
9. Graham Hill (GB) Lotus-Ford.
Snelste ronde: Beltoise 1.45.91 (ge
middelde* 142.524 km/uur).
Voorafgaande aan de Grote Prijs van
Nederland voor fprmule 1-renwagens
en tellend voor Het Wereldkampioen
schap der Coureurs, werd eeu nationa
le toerwagenrace op uitnodiging gehou
den over 15 ronden (62,89 km).
Uitslag: Klasse tot 850 cc:
1. Ed Swart met Fiat Abarth 850,
*32 min. 18 sec
Klasse 850-1000 cc: 1. Ab Goedemans
(Fiat Abarth 1000) 30 min. 36 sec.
Klasse 1000-1300 cc: 1.. Hans Oskamp
(Ford Anglia Super) 30 min. 10 sec.
Klasse 1300-1600 cc: 1. Wim Beers
(Ford Lotus Cortina) 30 min. 23 sec.
Klasse 1600-2000 cc: 1. Tim Calis (met
BMW 2000 TI) 30 min. 20 sec.
Boven 2000 cc: 1. Rob Slotemaker
(Ford Mustang) 30 min. 8 sec.
Jackie Stewart tijdens de huldiging na
zijn overwinning in de de strijd om
de Grote Prijs van Nederland.
M
ADVERTENTIE
ZuRICH. De eindzege van de Zwit
ser Louis Pfenninger in de Ronde van
Zwitserland is in de elfde en laatste
etappe, een tijdrit over 40 kilometer
van Eschenback naar Zürich, ernstig in
gevaar geweest. Zijn landgenoot Robert
Hagmann, een tijdrijder bij uitstek,
dped namelijk in de rit tegen het uur
werk een laatste serieuze poging de 2
minuten en 9 seconden, die hem van de
leider in het algemeen klassement
scheidden, teniet te doen. Lang heeft
het ernaar uitgezien, dat het hem zou
lukken. De taaie Pfenninger. een baan
renner van origine spande zich tot het
uiterste in en zagzijn moeite aan de
finish op de Oerlikonbaan beloond. Hij
had een voorsprong van 31 seconden op
zijn naaste rivaal overgehouden.
De eerste twintig kilometer verloor
Pfenninger slechts 23 sec. op Hagmann,
maar naargelang er meer kilometers
waren afgelegd, werd de positie van
Zes Zwitsers en vier Luxemburgers
maken deel uit van de gecombineerde
Zwitsers-Luxemburgse ploeg, die in de
komende Ronde van Frankrijk van
start gaat. De ploeg is als volgt samen
gesteld: Eddy Sc-hutz, Johnny Schleck,
Jos Johannas en Roland Smaniotto
(allen Luxemburg), Robert Hagmann,
Karl Brand, Willy Spuhler, Francis
Blanc, Paul Köchli en Albert Herger
(allen Zwitserland). De Zwitser Fredi
Dubach is aangewezen als reserve. De
equipe wordt geleid door Erich Gries-
haber (Zw.), geassisteerd door Marcel
Zens (Lux).
Trots toonden Tom Okker en Clark
Grabner de grote beker, die door de
Jïngelse koningin beschikbaar was ge
steld voor de winnaar van het toer
nooi van Queens. Hoe Okker en Grab
ner de beker moeten delen is de grote
vraag.
Pfenninger steeds meer bedreigd. Hag
mann, die het hoge gemiddelde van bij
na 44 km/u haalde, lag in Maur
(28 km) 45 sec. vóór en in Dübendorp
(35 km) reeds meer dan een minuut.
De volgers in ide karavaan hielden er
al ernstig rekening mee, dat Pfenninger
in de laatste .vijf kilometer zijn gehele
voorsprong op Hagmann. in de algeme
ne rangschikking zou moeten prijsge
ven. Pfenninger, die na de eerste twin
tig kilometer een inzinking had, herstel
de zich echter in de slotfase en verde
digde de leiderstrui met succes.
Van de overgebleven Nederlandse
renners maakte Peter Post veruit de
beste tijd. De vroegere achtervolgings
kampioen voltooide de 40 kilometer in
1.00.24. Wagtmans, die als 22e (beste
Nederlander) de ronde beëindigde was
ruim vier minuten langzamer dan Post
en Ottenbros zelfs ruim zqséneenhalve
minuut.
De in de ochtenduren verreden tiende
étappe van Brunnen naar St. Gallen
over 75 kilometer bracht geen ver
schuivingen in de top van het algemeen
klassement. Behoudens de strijdlust van
de Belgen, die hun vierde ritzege be
haalden door Daniel van Rijckegem
(zijn tweede), was er weinig spectacu
lairs in de etappe, die veel van een.
troepenverplaatsing weg had.
De eindstand van het puntenklasse
ment is: 1. Daniel van Rijckegem
(Belg) 166 pnt.; 2. Pfenninger (Zwi)
150; 3. Van Springel (Belg) 149; 9. Ot
tenbros (Ned.) 11.
Slotklassement autoprijs: 1. Ottenbros
(Ned) 28 pnt.; 2. San Miguel (Sp) 13;
3. Van Springel 11.
Slotklassement bergprijs: 1. Harrison
(GB) $6 pnt.; 2. Gonzales (Sp)31; 3.
Hagmann (Zwi) 24.
Het eindklassement is: 1. Louis Pfen
ninger (Zwi) 37.01.10, 2. Hagmann
(Zwi) op 31 sec., 3. Van Springel (Belg)
op 1.56, 4. Otano .(Sp) op 4.28, 5. Gon
zales (Sp.) op 11.15. 6. Houbrechts
(Belg) op 11.20, 7. Perez Frances (Sp)
op 12.56, 8. Poulidor (Fr) op 13.35, 9.
Maurer (Zwi) op 14.37, 10. Kunde ,(W-
Dld) op 14.52, 22. Wagtmans (Ned) op
35.11, 30. Post (Ned) op 48.36, 41. Otten
bros (Ned.) op 1.02.28.
TEKIRDAG De Rus Gainan Said-
koetsjin heeft zondag de eerste etappe
van de Ronde van Turkije, een rit over
135 kilometer van Istanboel naar Te-
kirdag, gewonnen. Hij legde de afstand
af in 2 uur 53 minuten en 46 seconden.
Saidkutsjin was de snelste in de sprint
van een groep van negen renners, bij
wie ook Jan van Katwijk, Joop Zoete
melk en Fedor den Hertog zaten. Van
Katwijk legde beslag op de tweede
plaats. Zoetemelk werd derde en Den
Hertog eindigde als zevende. De uit
slag is:
1. Saidkoetsjin (Rusl.) 2.53.46 2. Van
Katwijk (Ned.) z.t.; 3. Zoetemelk (Ned.)
z.t.; 4. Zadejev (Rusl.) z.t.; 5. Marek
(Tsj.-Sl.) z.t.; 6. Fama (It.) z.t.; 7. Den
Hertog (Ned.) z.t.
LONDEN Tom Okker en de Ame
rikaan Clark Grabner hebben de eerste
plaats in het herenenkelspel van de
open tenniskampioenschappen van Lon
den gedeeld. Hetzelfde gebeurde bij de
dames, bij wie de Amerikaanse Nancy
Richey en de Britse Ann Jones elkaar
in de finale zouden ontmoeten. Deze
gang van zaken was noodzakelijk ge
worden, doordat de aanhoudende re
gen het spelen onmogelijk maakte. Ok
ker verdiende met zijn gedeelde eerste
plaats 350 pond sterling (ruim 3.000 gul
den). Grabner-, die, als hij eveneens
voor geld zou hebben gespeeld, een
zelfde bedrag zou hebben ontvangen
kreeg zijn onkosten vergoed.
Okker zou bij een overwinning op
Grabner nog 500 pond (ongeveer 4300
gulden) rijker zijn geworden, uit zijn
deel in de Rothmans-Sneeuwbalprijs,
die beschikbaar was gesteld voor de
laatste vier Britse toernooien. Ann Jo
nes streek ruim 1800 gulden op, ter
wijl Nancy Richey haar onkosten terug
krijgt.
MELBOURNE Het Australische
Olympisch Comité heeft besloten geen
waterpoioploeg af te vaardigen naar de
Olympische Spelen in Mexico. Tijdens
een algemene vergadering van de O.A.F.
in Melbourne bepaalde men definitief
het maximum aantal Olympische deel
nemers op 180. Vorig jaar stelde het
bestuur van de O.A.F., dat het water-
poloteam niet zou gaan als daardoor het
toen voorlopige totaal van 180 verte
genwoordigers zou worden overschre
den. De Australische zwembond dreigt
zich nu af te scheiden van het Olym
pisch Comité.
MAURIK Het enige hoogtepunt
tijdens de Argo Lustrumwedstrijden,
die dit weekeinde op een dode' Rijn-
arm bij Maurik zijn gehouden, was t
roeien van de gestuurde twee van La-
ga. Van Nes en Susselbeek, die zater
dag met veruit de beste tijd uit de se
ries tevoorschijn waren gekomen, won
nen zondag onbedreigd de finale. Zij
gingen met ruim tien seconden voor
sprong op de ploeg van Amstel door
de finish: 7.19.8 tegen 7.30.1.
Het hoofdnummer bij de heren, d«
seniorenacht, leverde een overwinning
op voor Nereus, dat de 2000 meter in
6.46.6 aflegde. Laga eindigde in het be
langrijkste nummer bij de dames, de
senioren dubbel-twee, beslag op de le
plaats in 3.49.0 voor De Hunze, dat
3.58.2 nodig had.
De belangrijkste uitslagen waren:
HEREN: Lichte twee zonder stuur
man: 1. Argo 7.36.1, 2. Proteus 7.43.0.
Twee zonder stuurman: 1. Nereus
6.58.2, 2. Willem III 7.05.3.
Twee met stuurman: 1. Laga 7.19.8,
2. Amstel 7.30.1.
Dubbeltwee: 1. Nautilus 6.54.8, 1.
Willem III 7.08.8.
Lichte vier met stuurman: 1. Triton
6.46.6, 2. Nereus 6.48.8.
De vier met stuurman verviel we
gens het terugtrekken van Triton.
Acht: 1. Laga 6.01.2, 2. Argo 6.02.1,
3. Nereus geen tijd.
Senioren acht: 1. Nereus 5.54.6, 2.
Laga 6.03.2, 3. Argo 6.07.3.
DAMES: Dubbel twee: 1. De Vliet
3.49.0, 2. De Hunze 3.58.2.
ZANDVOORT De opgave was niet eenvoudig geweest.
Drie jaar geleden had president Charles de Gaulle de
technici van zijn land opdracht gegeven een formule 1-
renwagen te bouwen, die de hegemonie van de Engels
sprekende constructeurs moest breken. In Francorchamps.
waar veertien dagen geleden om de zege in de Belgische
Grand Prix werd gestreden, scheen het succes nog slechts
eep kwestie van minuten. Jackie Stewart lag met zijn
Matra-Forti onbedreigd op de eerste plaats. Een te krap
berekende hoeveelheid benzine maakte dat de dit seizoen
debuterende Matra de finish niet haalde en dat de 28-ja-
rige Stewart de grote verliezer op het gevreesde circuit in
ADVERTENTIE
de Ardennen werd. Stewart nam revanche. Op Zandvoort
zorgde hij voor een ware Franse dag. Voor het eerst se
dert 1951, toen Rosier met een inmiddels legendarische
Talbot de Nederlandse Grand Prix voor het tweede jaar
in successie beheerste, zegevierde een procjukt van (ten
dele) Frans$ makelij. Het was een grote dag voor „La
douce France", daarover lieten de Franse journalisten op
de perstribune geen twijfel bestaan. Gemakshalve gingen
ze eraan voorbij dat de Matra Ford een Britse krachtbron
heeft en dat zelfs de Matra met de motor van Franse
origine vele onderdelen bezit waarvan de constructeur
dichter bij de Theems dan de Seine woont.
SOLINGEN. De Nederlandse scha
ker Jan Hein Donner heeft zondag in
de vierde ronde van het internationale
schaaktoernooi van Solingen zijn meer
dere moeten erkennen in de Hongaar
Lengyel. De laatste heeft met 3.5 pnt
de leiding in het toernooi. De tweede
plaats wordtgedeeld door de Zuidsla-
viër Parma en de Belg O'Kelly met elk
3 pnt. Parma won van de Duitser Ca-
pelan en O'Kelly zette de Duitser No-
w^ck schaakmat.
ETTHN De Amsterdammer Rob
Brom heeft zondag tijdens de nationale
wegraces in Etten een dubbele over
winning behaald: in de 250 cc- en de
350 cc-klasse. Bij de kwartliters zagen
de 10.000 toeschouwers Brom's grootste
concurrent Leo Connu bij een beslissen
de aanval uit de bocht vliegen. Connu,
die geen letsel opliep, was hierna kans
loos.
Bij de halve liters leverden de Eind-
hovenaar Frits Peeren en de Braban
der Ab Kremers felle strijd. Peeren
besliste het gevecht tenslotte in zijn
voordeel.
Tijdens de race van de kwartliters
reed de Hilversummer Henk Naber
door een rijfout in volle vaart tegen de
strobalen. Evenals Connu bleef hij on
gedeerd.
De uitslagen luidden:
50 cc: 5 ronden (lengte circuit 6002 m).
1. Foekema (Den Haag) op Kreidler
17.25.7 (Gem. 103,18 km/u); 2. Letter
man (Oud-Beijerland) op Kreidler.
Snelste ronde Foekema 105,28 km/u.
125 cc: 6 ronden:
1. Hartog (Abberkerk) op Honda,
19.07.7 (gem. 111.25 km u); 2. Toersen
(Staphorst) op Kreidler.
Snelste ronde Hartog 115,24 km/u.
250 cc: 7 ronden:
1. Brom (Amsterdam) op Kawasaki,
19.40.9 (gem. 128,35 km/u); 2. De Boer
(Callantsoog) op Kawasaki.
Snelste ronde: Brom 130,16 km/u.
350 cc: 6 ronden:
1. Brom (Amsterdam) op Kawasaki,
18.28.2 (gem. 116,98 km/u); 2. Van
Amerongen (Rotterdam) op Honda.
Snelste ronde: Brom 119.10 km/u.
500 cc: 7 ronden:
1. Peeren (Eindhoven) op Honda,
20.19.8 (gem. 123,96 km/u); 2. Kremers
(Mill) op Matchless.
Snelste ronde: Peeren en Kremers
125,92 km/u.
Zijspannen: 6 ronden:
1. Oosterlo (Hilversum) op BMW,
19.32.3 (gem. 110,69 km/u); 2. Steiginga
(Medemblik) op Norton.
Snelste ronde: Oosterlo 112,44 km/u.