In herhalingen Orgelconcerten in Zwolle Bredero's „Lucelle" komt dinsdagavond op tv FINANCIËLE NOTITIES UIT DE KERKEN B.N.G. hogerop tot 9% Geen dividend Smits en Co NEDERHORST TEVREDEN L.T.M. maakte toch winst Verdere groei voor Elsevier MAANDAG Joséphine Baker morgen op tv MORGEN ORGELCONCERT DE MUUR STORT IN PILOOT STORM RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG TEKKO TAKS Vagina 2 MAANDAG I JULI 1968 Hij begon zich te wassen en aan te kleden, duizelig en wezenloos. De afwijking...Heer in de hemel, laat mij niet krankzinnig worden, laat mij toch weten wat ik dóe... Op zijn tafel stond zijn ontbijt. Hij zag het toen de thee al koud was. Het hinderde niet. Waarom zou hij eten, hij, die bijna zijn moeder...Als zij doodging...als zij werkelijk doodging.. Freek pakte zijn pyjama in een tas, zijn kam, zijn tandenborstel. Een ogenblik dwong duizeligheid hem te gaan zitten. Een kwartier later gleed de lange donkerblauwe auto van mevrouw Ver- laeke de oprijlaan uit. Freek leunde achterover in de kus sens, de ogen gesloten, het smalle gezicht als van een dode zo bleek. Maar zijn trots was weer levend. Hij ging niet als een schuldige, hij kwam ook nooit als een schuldige te rug. Hoofdstuk IV. Freek bleef in Den Haag bij zijn grootmoeder. Noch Wegen, noch zijn moeder was van zijn onschuld te overtuigen, ook niet toen Eleonoor betrekkelijk snel weer herstelde en met haar man terug naar Amster dam kon gaan. Freek leed meer onder het gebeur de dan hij ooit aan iemand zou be kennen. Hij schreef naar huis, niet eens, maar meermalen, kreeg zijn brieven echter ongeopend terug. Toen verhardde zich zijn trots. Hij was eigenlijk gek met zijn schrijven terwijl ze zoiets van hem geloofden. Goed, de feiten waren tegen hem, maar als zijn grootmoeder hem toch kon geloven, kon zijn moeder, met al haar duizendmaal beleden liefde, dat dan niet? Natuurlijk stond zij onder invloed van zijn stiefvader, die was zeker wél tot zoiets in staat, dat hij er een ander van kon verdenken. Toch kon Freek niet ontveinzen, dat hij achteraf een zeker gevoel van vreugde bij zichzelf opmerkte wan neer hij dacht aan het doodgeboren kind. Het deed hem heftig schrikken. Stond hij er dan geestelijk toch zo dichtbij? 's Nachts kon de angst voor krank zinnigheid hem koud bezweet doen wakker schrikken. Éénmaal vond hij zichzelf op weg naar de buitendeur, waar de prikkende mat onder zijn blote voeten hem gewekt had. Moeder was niet gestorven. Maar toch, hij, die de schuld was van de dood van een mens en van levens gevaar voor een ander, ook al was dit onopzettelijk en buiten zijn wil geschied, had hij nog recht op léven, moest hij niet vrijwillig de dood in gaan? Maar hij vond geen moed, voor een daad, leefde verder in het defti ge huis van zijn grootmoeder, liep college in Leiden toen de universiteit weer werd geopend na de vakanties en verwonderde zich dat alles nog was zoals het was en dat de men sen hem niet de waanzin van het ge zicht lazen, de schuld, toch, dèson- danks. Freek begon te twijfelen aan zijn eigen onschuld, trachtte zich voor te stellen hoe hij moest zijn opgestaan na zijn val en het gevoel van onder muren en zoldering te worden bedol ven. Hoe hij zou hebben gelachen om het roepen en de angst van zijn moe der en hoe hij rustig op zijn bed zou zijn gaan liggen en in slaap gevallen was. Zo móest het toch zijn geweest. Al leen hij kón het zich niet herinneren. Hij moest dus tot de slotsom komen, dat zijn lichaam had gelopen, gehan deld, gedacht wellicht zonder dat zijn ik zich ook maar het minst daar van herinnerde alleen een donke re zware benauwende slaap. De herfst ging voorbij in een vloed van kleuren maar Freek merkte daarvan niéts. De winter. Een tekening van Noldie met Kerst mis net als vorige jaren; net alsof zij niet met elkander gesproken had den kwam de bekende kartonnen rol. Het schokte hem niet eens meer op. Hij liet zich leven, studeerde af, niet slecht, niet goed. Van zijn moe der hoorde hij niets. Soms, in gedachten verzonken, al leen op zijn kamer, kon hij iets teke nen, een kleine krabbel op de rand van een schrift of van een boek. Even een bloemenimpressie, een wol- kengroep als een kudde sombere dieren, wat bladeren, neerdwarre lend van een boom. Zijn ik scheen dus de wereld nog wel waar te ne men, maar zelfs van dat ik was hij" vervreemd. Zo'n kleine krabbel vervulde hem met verwondering, met wrevel, soms zelfs met angst voor dat onbekende, onberedeneerde in hem, dat handelde zonder er hem in te kennen. Bewust tekende hij immers al lang niet meer. Wanneer was het onbewuste beter, wanneer slechter dan hij? En was het wel aldoor, dezelfde stuwkracht? En langzamerhand groeide er een andere drang, een andere afwezig- 3 heid in hem, die vreesde en niet 3 durfde volgen. Na zijn „blanke ge- 3 dachten", het soort van verzenboek 3 uit zijn jongensjaren waarin hij zich- 3 zelf had uitgesproken, had hij nooit 5 meer iets opgeschreven van wat er jjj in hem omging. Smekend verzette hij zich tegen die drang. Met My ra was alles geheel uit. Na S zijn bezoek aan Noldie was hij toch al niet meer naar haar toegegaan, nu was hij zijn Vriendinnetje zelfs verge ten. Maar die eerste zomer nadat hij was afgestudeerd, kwam hij haar te gen op de Scheveningse boulevard aan de arm van een jongeman. Zij kwam meteen op hem af, hoewel Freek de ontmoeting nog trachtte te ontwijken 5 door strak voor zich uit te turen. Freekie! Hij schokschouderde licht, het g ogen glansden van de oude hartëlijk- heid, die hij zich nu wel moest her inneren. De jongeman volgde haar, kwam er ook bij. Zij stelde voor, een naam, die langs Freek heenging. Haar verloofde. Zo, zo, dus toch, al had zij altijd gezegd zich nooit te zul len binden. Hij wenste flauw geluk, glimlachte, voelde nog even de druk van haar hand op zijn arm. Het was hem als hoorde hij haar denken, als las hij in haar mooie, even ongelijke ogen: maar, jou had ik toch liever gehad. Hij schokschouderde liecht, het ging langs hem. Waarom was hij ook juist langs de boulevard gewandeld? O ja, om de zee te zien, die trok hem toch altijd. En oma had vanmiddag haar ontvangdag, moest ook nog naar een diner van de freules Van Wesenaar. Gelukkig sleepte zij hem niet mee, g liet hem ook niet meer te pronk zit- g ten als vroeger toen hij hier wel lo- g geerde in de vakanties en zij zo graag g opschepte met haar enig kleinkind, g Ja, ja, nu viel er niet meer met hem op te scheppen, dat wist hij wel. Van alle modder bleef allicht iets kleven.S Hij was werkelijk geen afstamme- S ling om trots op te zijn, dat besefte 5 hij heel goed. Soms, wanneer er met bridgen een vierde man verlangd werd, riep oma hem beneden, ook wanner er sprake was van een muziekavondje hij speelde immers zo goed piano. Toch bleven het uitzonderingen, de 5 levens van grootmoeder en klein- 3 zoon gingen langs elkaar heen, ook jjj al woonden zij in hetzelfde huis en g gebruikten zij meestal samen de maaltijden, ieder aan een korte zij-g de van de lange, glanzend wit gedek- g te tafel in de eetkamer. Dan voer- den zij een klein, gewoon gesprek —3 omdat het meisje bediende. Nooit s meer roerden zij aan, waar zij bei-3 den aan dachtende reden waarom 3 Freek woonde bij zijn grootmoeder. (Wordt vervolgd) Op diverse manieren trad de televi sie het afgelopen weekend in herhalin gen. Zaterdagavond kwam de VARA met maar liefst twee Annie M. G. Schmidt-reprises op de proppen: een van de beste afleveringen van „Ja zus ter, nee zuster" (met liedjes over het fuchsia-stekkie, de ouwe Jacob en de bullebak) en een onderdeel van de tien jaar geleden bij de toen reeds televisie bezittende Nederlanders en hun mee kijkende buren populaire story „Pen sion Hommeles". Natuurlijk trek je dan een vergelijking. De mijne viel uit in het voordeel van „de zuster". Cor Le- maire was destijds (en is naar mijn mening nog altijd) een minstens even ingenieuze liedjesmaker als Harry Ban- nink, maar meezingertjes waren zijn muziekjes van toen bepaald niet. Boven dien was de intrige van deze „Pension Hommeles'-aflevering (voor volwas senen) veel simpeler dan die van deze „Ja zuster, nee zuster" (in eerste in stantie voor kinderen). De humor lag in laatstgenoemde reprise veel dichter opeengestapeld. Hoewel voor de goede verstaander in „Hommeles" toch nog wel wat aardige woerdspelingen zaten verborgen, zoals „Lips laat mij niet stikken" (Lipstick!) en „Een sleep van 24 meter, bestikt met pareltjes en een heel wild zwijn... op tafel" (parelen voor de zwijnen!). En hoewel het fijn was, een rasacteur als wijlen Cees La- seur nog eens aan het werk te zien. En hoewel „Pension Hommeles" de vergelijking met „Zonzin" van de TROS (anno 1968) best kon doorstaan. De TROS vult haar avonden door gaans voor het grootste deel met bui tenlandse films en filmpjes. Onze klei ne omroepvereniging, de VPRO, onder scheidt zich van haar (en van de grote omroepverenigingen, door zelfs in de zomermaanden zoveel mogelijk met ei gen produkties te komen. Wel verviel zij zondagavond op een andere manier in herhalingen. „Forum" discussieerde namelijk over het al zo dikwijls bespro ken en beschreven verschijnsel „ge zagscrisis" (hoewel er in het team van dr. Trimbos altijd wel opmerkingen worden gemaakt die het onthouden waard zijn, reden waarom we dit groep je overwegend verstandige mensen vol gend seizoen op de tv terugzien) en de doden die Jan Wolkers in zijn spel „We gens sterfgeval gesloten" uit hun gra ven liet komen, vervielen wat hun men selijke tekortkomingen van vóór hun sterven betrof ook al in herhalingen. Het is niet onvoorstelbaar, dat de gauw-gekwetsten binnen en buiten de VPRO naar aanleiding van deze verto ning evenzeer in herhaling zullen tre den, door hun lidmaatschap op te zeg gen of een ingezonden stukje te schrij ven (als het niet te warm is!) Ondanks het commentaar dat de schrijver na af loop op zijn stuk gaf. De vergelijking van een opstand in het gewone leven met de opstanding in het bijbelse per spectief gaat bijvoorbeeld moeilijk op. Laat men echter niet vergeten, dat Wol kers speelde met de God zoals hij Deze door mensen ziet geprojecteerd („Vrij heid is de vrijheid van de andersden kende", citeerde Laurens ten Cate van- de-week in de Haagse Post, juist in verband met de VPRO!) en dat hij een even glimlachend geduld met de men sen schijnt te hebben als de God zoals hij zich Deze op zijn beurt voorstelt. „Wegens sterfgeval gesloten" werd in ieder geval heel ondferhoudend gespeeld, met name door Sacco van der Made als de doodgraver. J. v. d. K. 3850. De astronauten hadden op hun verre reizen al eens eerder een ontmoeting gehad met een sterrenloze vlek in de ruimte en dat was later het silhouet geble ken van een onzichtbare, dodelijke vijand. Deze vlek was anders van dusdanige afmetingen, dat er van iets dergelijks geen sprake kon zijn. Wat het wél was wist niemand, zelfs de professor niet. Maar daarom waren zij dan ook hier! De sterrenwachten van Tarmac en Lunapolis hadden al een langdurige studie van deze heelal-sector gemaakt en het was de taak van Piloot Storm en de anderen om het raadsel op te lossen. De drie schepen waren uit hyperdrive teruggegleden in nor male voortstuwing, om daarna vrijwel stationair te blijven hangen. Zelfs onder nauwkeurige observatie was het moeilijk om conclusies te trekken. Soms leek die enorme lichtloze vlek zo dichtbij te zijn, dat men er vlak tegenaan meende te drijven; dan weer leek zij oneindig ver weg. Dubois raakte af en toe in grote vertwijfeling en slingerde dan zijn notities ongeduldig in een hoek, om even later alles weer haastig bijeen te scharrelen, als hij een nieuw idee kreeg. Wat het ook mocht zijn, een kosmische stof-concentratie, een zwarte gaswolk, of wat dan ook, men zou er recht in moeten gaan om uit te zoeken wat het precies was. Groot was de verbazing, toen midden uit die kolossale inktmop opeens een lichtsignaal werd afgegeven....! ZWOLLE Gedurende de maand juli zullen door organisten uit bin nen- en buitenland op vijf woensdag avonden concerten worden gegeven op het orgel van de Grote of Sint- Michaëlskerk aan de Grote Markt te Zwolle. Op 3 juli komt.Gabriël Verschraegen uit Gent, op 10 juli Charles de Wolff, op 17 juli Marie Claire Alain uit Pa rijs, op 24 juli Luigi Tagliavini uit Bo- ilogna en op 31 juli Feike Asma. Alle concerten beginnen om acht uur. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.30 Stereo: Tafelmuz. (opn.). (Om 19.00 Ge sproken brief uit Parijs). 19.30 Nws. 19.35 RVU: Muzikaal Spectrum, door de heer Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05 Scala Internat.: kunstkroniek. Bond zon der naam: 22.20 Naastenliefde is we gens vakantie niet gesloten. NRU: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojourn. NRU: 22.55 Stereo: Jazzmuz. 23.25 Radiora- ma: veertiendaags mini-mag. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.10 Stereo: Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.30 Nws. en weer- praatje. 18.46 Act. 19.00 Nabeschouwing over de 4e etappe van de Ronde van Frankrijk. 19.10 Stereo: Metropole ork. 19.40 Lichte gr. muz. 20.00 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. NRU: 20.15 Holl. Festival 1968: Ned. Blazersensemble en soliste: mo derne en klass. muz. In de pauze: 21.05- 21.35 De rol van Kniertje toen en nu, klankbeeld. 22.20 Gitaarspel (gr). NCRV 22.30 Nws. 22.40 Avondoverd. 22.50 Ste reo: Vocaal ensemble: volksliederen 23.10 Stereo: Moderne kamermuz. 23.35 Stereo: Lichte koorzang. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journ. C VK/IKOR/RKK19.06 Ken merk, de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. VARA: 19.31 In kleur: Dregnet: Spaarbankcontrole, TV-politie-feuilleton. NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Holl. op z'n malst, caba- retprogr. 21.00 Rawhide: Mannen delven 't onderspit, TV-Western. 21.50 Achter t nws. NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journ. KRO: 19.03 Van toen tot nu: fragmenten uit een serie progr. van de BRT over 70 jaar Nedlandstalige kleinkunst. 19.35 In kleur: Het leven be gint bij 100: Luke en Marcia, TV-feuille- ton. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 Bios coopsuccessen van weleer: The Phi ladelphia Story (1941), speelfilm. 22.10 De eerste eeuwen van het christendom (Reise in die Friih-christliche Welt), do cumentaire film. NTS: 22.35-22.40 Journ. De AVRO-televisie presenteert dins dagavond van 20.45 tot 21.30 uur via Nederland 1 de kijkers een reportage van het optreden van de vermaarde variété-ster Joséphine Baker, zoals zy op 27 december 1967- schitterde in „De Doelen" te Rotterdam. De 62-jarige Joséphine Baker doet de laatste tijd weer van zich spreken. Als onvermoeibare strijdster tegen het rassenonderscheid tracht ze wan hopig steeds geld bijeen te krijgen voor het grootbrengen van haar pleeg kinderen van verschillend ras en ge loof, terwijl ze zich ook nog zag ge confronteerd met het feit, dat haar landgoed „Les Milandes" moest wor den verkocht. Onlangs marcheerde ze zelfs in de eerste gelederen tijdens de Parijse de monstraties en naar men zegt heeft „La Baker" enkele maanden geleden nog lange rijen voor de kassa doen wachten op de kans, een glimp van haar op te vangen. Tijdens haar optreden in „De Doe len" won ze de harten van het pbliek met haar repertoire-nummers als „Avec", „Donnez-moi la main", „La vie en rose", „J'ai deux amours" en een selectie uit de musical „Hello Dolly". Voor de muzikale begeleiding zorg den de pianist Pierre Spiers, de bas sist Frans de Guise, de bongos£>eler Jorge Sonto en de drummer Gerard van Bezey. De camera-regie was in handen van Lucile de Muo. HILVERSUM I. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebrei de reportage of herhaling van een NRU-programma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nws.; 11.02-11.32 R.V.U.: Balletactualiteiten door de heer N. Sickens de Wal). 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Sopraan, hobo, fagot, viool, cello en klavecimbel (opn.); mo derne en klassieke muziek. 12.26 Me dedelingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzen ding voor de landbouw. 12.39 Sportre- vue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De lichte Muze belicht: filmmuziek. 14.25 Prix Italia: moder ne operamuziek (opn). AVRO: 15.00 Stereo: Fragmenten uit Duits-roman tische opera's (gr). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Moderne strijkkwartetten (opn). 16.39 Stereo: Trompet en pia no: moderne muziek. 17.00 Zingende bougie: platenprogramma voor auto mobilisten. 17.55 S.O.S.-berichten. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Moderne muziek (gr). 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Moderne kamermuziek (gr.) 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: Vakan- tietips. 8.45 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. 9.30 Stereo: Amusements muziek. (gr). 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Viool en piano: moderne muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd pro gramma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten). 14.05 Stereo: Musiëst: licht muziek programma. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-magazine. (16.00 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlichting: Het eerste sa luut aan de Amerikaanse vlag vanaf het eiland St. Eustatius. Spreker: Evert Wouters. 17.10 Voor de kinde ren. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep: licht platenprogramma. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Pow-Pow: licht programma. (11.05-11.10 en tussen 12.00 en 13.00 en tussen 16.00 en 17.00 Ronde van Frankrijk). 12.00 Nws. 12.03 Zorro: programma voor de tie ners. (12.05-12.10 Ronde van Frank rijk). 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: geva rieerd platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nws. 15.03 Er jee em drie met Ronde van Frankrijk. 16.00 Nws. 16.03- 18.00 Mix: licht platenprogramma. (17.00 Nws.). DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van de vorige avond). 10.20 Gevarieerd progr. 12.00-13.30 Act.kroniek. 16.40 Journaal, 16.45 Voor de vrouw. 17.00 Filmportret. 17.25 Kleur: Auf verlorenem Posten; Tsjechische poppenfilm v. volwassenen. 17.40 Kleur: Knutselrubriek. 18.00-18.05 Journaal. (Reg. progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zandmanne tje. 19.00 Act. 19.26 TV-serie. 19.59 Pro grammaoverzicht. WDR: 18.05 Teken film. 18.10 Document, progr. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 TV- film. 19.40 Doe. progr. 19.45 Weekjour- naal). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Act. progr. 21.00 Wedstrijdspel. 21.45 Reportage. 22.35 Journ. commentaar en weerber. 22.55 Filmdocumentaire. 23.40 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nws en weerber. 17.50 Act. en muziek. 18.15 Das verlassene Dorf, TV-film. 18.50 Filmfragm. 19.27 Weer bericht. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dag boek uit de prot. kerk. 20.15 Kleur: Filmreportage. Aansl.: Nws. 21.00 Zwis- schen Frauen und Seilen (The Cham pion), Amerikaanse speelfilm. 22.35 Nws. weerber. en act. 35. Tsjiao Tai is tegenover de Rechter gaan zitten en zegt: „Seng Kioe en de anderen waren zogenaamde afgescheidenen. Dat betekent dat ze oorspronkelijk lid waren van een bende, de bende van Liau de Bakker uit het buurdistrict Tsjiang-pei. Omdat ze het topje van hun pink hadden afgesneden, waren ze de Bakker absolute gehoorzaamheid verschuldigd. Ze konden al leen van die gehoorzaamheidsplicht afkomen door zich sla te kopen. Nu denk ik dat Seng Kjoe en de zijnen er vandoor zijn gegaan zonder de afkoopsom te beta len, en dat ze gisteren achterhaald zijn door mannen van de Bakker. Er is een gevecht geweest, ergens op de heuvel, en de oude zwerver is het slachtoffer ge- worden. Later hebben Seng Kioe en zijn zuster hem naar de hut gesleept, en die vier vingers afgehakt om te verbergen dat het om een bendemoord ging". „Ik ben er niet zeker van dat het zo gegaan is, Tsjiao Tai", zegt Rechter Tie. „Ik vraag me trouwens nog steeds af of het slachtoffer wel een echte vagebond was. Maar in elk geval zullen we Seng Kioe maar eens met de oude Twan confronteren. Ik ga nu naar het lijkenhuis, jij haalt Seng Kioe op". Als Seng Kioe even later het lijkenhuis wordt binnen gebracht en de vagebond ziet liggen, uit hij een luide kreet. „Heilige Hemel!" roept hij. „Dat is ome Twan!" 59. Maar al staat dat nu heel leuk in een jongensboek beschreven; het valt toch heus niet mee om in een boom te slapen. En zo kwam het dat Tekko midden in de nacht ontwaakte en bijna naar beneden viel. Hij kon zich nog net in evenwicht houden en klauterde haastig omlaag. „Hé! Wat? Hoe kom ik hier nu verzeild?" geeuwde hij, maar toen herinnerde hij zich opeens al les weer. „Oh ja, ik zou op verkenning uitgaan!" Hij controleerde het pistool en de zaklantaarn eerst even en kroop toen vlug naar de rand van het ravijn. Hij luisterde scherp en zocht met zijn ogen het terrein af, maar toen hij geen onraad, bespeurde liet hij zich voorzichtig over de bergrand glijden en begon naar be neden af te dalen. Nu, dat viel niet mee. Met de hand die hij vrij had moest hij zich vasthouden aan uitste kende rotsblokken en wortels om onder zich met de voeten ergens steun te kunnen vinden. Vanzelfsprekend was het oppassen voor losse stenen die hier en daar op de kleine richels verspreid lagen, want één neerval lende steen zou zijn hele plan doen kunnen 'mislukken. Maar Tekko paste heel erg goed op en even later sloop hij behoedzaam langs de negerhutten in de richting van het hoofdgebouw. De deur was, zoals Tekko ver wacht had gesloten, maar toen hij de hoek om ging ontdekte hij een klein laag raam dat open stond. De NTS verzorgt dinsdag a.s. van 20.20 tot 23.05 uur op Nederland 2 van uit het Circustheater in Scheveningen een rechtstreekse uitzending in kleur van het blij- en treurspel „Lucelle" van Gerbrand Adriaensz Bredero, dat in het kader van het Holland Festival 1968 voor de laatste maal wordt opge voerd. Deze Nederlandse Toneelmani festatie werd geproduceerd in samen werking met de Vlaamse televisie (BRT) onder auspiciën van de Werk groep Drama van de NTS. Het spel „Lucelle" is een vrije be werking door Bredero van een oorspron kelijk gegeven van de Fransman Louis de Jars. Het werd geschreven in het begin van de zeventiende eeuw, de overgangstijd tussen de rederijkerskamer en de to neelschouwburg zoals wij die kennen. Deze omstandigheid is bepalend voor de stijl van het stuk: een reconstruc tie van de deugden en ondeugden van het rederijkerstoneel uit Bredero's da gen. „Lucelle" wordt dan ook gespeeld in de omlijsting van de Oude Rederij kerskamer in Amsterdam, waar het voor het eerst werd opgevoerd en waar de rederijkers tot het publiek spraken, in plaats van voor het publiek te spe len. Bredero's stuk is niet bemoderni- seerd; alleen waar het absoluut nood zakelijk is, werden coupures aange bracht en onduidelijkheden weggeno men. Uit de authentieke tekst spreken duidelijk de esprit en de vitale, kleuri ge taalvirtuositeit van de 350 jaar gele den overleden Amsterdamse dichter. De Titelheldin „Lucelle" is de doch ter van de bankier Carponny te Lyon, waar het stuk speelt. Een zekere „baron van Duytsland" dingt, bijgestaan door zijn vriend Adellaer en zijn lakei Pan- netjevet, tevergeefs naar haar hand. „Lucelle" heeft haar hart verloren aan Ascagnes, die bij haar vader in dienst is als boekhouder en correspondent, maar die aan het einde van het stuk een ten onrechte verbannen prins van den bloede blijkt te zijn. Vader Carponny zelf wordt in zijn moeilijkheden bijgestaan door zijn kok Leckerbeetjé. Liefde, eer en deugd, armoede en rijk dom en vooral veel lekker eten zijn de voornaamste onderwerpen uit Bredero's stuk, dat, ondanks een voor 20-ste eeuwse begrippen vaak grote wijdlopig heid, veel amusante acties ontplooid en rake typeringen mogelijk maakt. Bredero heeft het stuk opgedragen aan de door hem in stilte vereerde Ma ria Tesselschade. De rolverdeling is als volgt: Vader Carponny: Leo de Hartogh; Lucelle, zijn dochter: Ina van der Mo len; Margriet, haar vriendin: Hetty Verhoogt; Ascagnes, haar minnaar: Joop Admiraal; De baron: Wim van Rooij; Adellaer, zijn vriend: Kees Coo- len; Leckerbeetje, de kok: Ward de Ra- vet; Pannetjevet, een lakei: Alex Wi- lequet; Kapitein Baustruldes: Kees Coo- len; De apotheker: Paul van Gorcum; Dame kookkunst: Anna van Beers en Koksmaatjes: Leerlingen Scapino Aca demie. De muziek is van Hans Linnartz, Ma rijke Ferguson, Marijke Smit Sibinga, Henk Lambooij en Wim Koopman. Jan van der Does heeft het decor ontworpen, het atelier van de NTS heeft het uitgevoerd. De kostuumont werpen zijn van Ellen de Zwart; kos tuumuitvoering: Ruth Hellmer. Tekstbewerking: Guus Rekers en Jan Fontijn; proloog en muziekadviezen: Fons Eickholt. De muzikale leiding is in handen van Marijke Smit Sibinga; de slotdans werd ingestudeerd door Ine Rietstap. Regie: Johan de Meester; camera regie: Bob Löwenstein. In de pauze van „Lucelle" (van plm 21,45 tot plm 22.10 uur) zal, tenein de deze toneelavond niet in een sfeer te breken, er eveneens een pauze op het scherm zijn ongeveer vijf minu ten. Daarna kan men kijken en luis teren naar „Les Préludes" van Frans Liszt, uit te voeren door het Noorde lijk Filharmonisch Orkest onder lei ding van Charles de Wolf. De regie van dit programma berust bij Jan Duiveman. ZUTPHEN Ook dit jaar zullen, onder auspiciën van de Stichting Or gelcentrum, weer enkele zomeravond orgelconcerten in de Grote- of St. Wal- burgkerk te Zutphen worden gegeven. Het eerste concert zal plaats vinden op maandag 1 juli a.s. en worden ge geven door de organist Feike Asma. Het programma vermeldt o.a. Pre ludium, fuga en Ciaconne, J. Pachel- bel; Concerto (trio) in Es, J. S. Bach; Fantasie en Fuga over het koraal „Ad nos, ad salutarem undam", Franz Liszt. Voorts bewerkingen Ps. 75 en 25, Jan Zwart en Finale Ps. 72, Feike Asma. Aanvang 8 uur n.m. Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Nijmegen (wijkgem. Du- kenburg) W. J. J. van der Waal te Oldenkeppel; te Nijland A. Sturm te Pesse. Bedankt: voor Doornspijk (vac. R. W. Steur) S. de Jong te Houten (U.). Geref. Kerken Beroepen: te Haarlemmermeer-Oost zijde, D. Braam, kand. te Leiderdorp. Aangenomen: naar Den Helder (vac. M. Hamming) C. D. L. Breder veld te Oost- en West-Souburg. Bedankt: voor St. Anna Parochie (vac. J. W. de Roo) W. J. de Ruiter te Harkema-Opeinde; voor Bodegraven, Oldehove en voor Zuidwolde (Dr.) H. Alsmeier te Laar (Did.). Christ. Geref. Kerken Beroepen: te Soestdijk, P. Beekhuis, kand. te Eemdijk. Geref. Gemeenten Beroepen: te Borsselé en te Zeist, A. M. den Boer, kand. te Ridderkerk; te Waardenburg, J. Baaijens, kand. te Ridderkerk; te Vlissingen, A. Snoep, kand. te Utrecht. Beroepen: te Arnhem, Beekbergen, Ca- pelle-Biezelinge, 's-Gravenhage-Zuid, 's-Gravenpolder, Kruiningen, Pater- son (New Jersey, U.S.A.), Ridder kerk, St. Annaland en te Wolphaarts- dijk, A. M. den Boer, kand. te Ridder kerk. DEN HAAG In de algemene ver gadering van aandeelhouders der N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten werd het door de directie aangeboden verslag over 1967 behandeld. De ba lans per 1/1/68 en de winst- en verlies rekening 1967 werden overeenkomstig de voorstellen van de raad van com missarissen goedgekeurd, terwijl het dividend werd bepaald op 9 pet. (v.j. 8 pet.). De heer A. Vogel werd overeenkom stig zijn verzoek op de meest eervolle wijze ontslag verleend als directeur met dankbetuiging voor de vele en belang rijke diensten aan de vennootschap be wezen. Het ontslag zal op een nader te be palen datum ingaan. Deze datum zal vermoedelijk 1 januari 1969 zijn. De heren drs. W. Griffioen en A. van den Hoogenband, adjunct-directeuren, werden tot directeuren benoemd, zulks met ingang van 1 juli 1968. Mr. H. A. M. T. Kolfschoten, burgemeester van 's-Gravenhage, die aan de beurt van periodieke aftreding was, is als com missaris herbenoemd. In de vacatures, ontstaan door het overlijden van mr. J. Burgerhout en het aftreden van mr. H. M. de Vries, werd voorzien door de benoeming tot commissaris van de heren mr. H. van Manen, tot 1 juli 1968 lid van het pre sidium van de raad van bestuur van Nationale-Nederlanden N.V., en A. Vogel voornoemd, voor wat de laatste betreft te rekenen met ingang van de dag, waarop hij de functie van directeur der vennootschap zal neerleggen. Naar aanleiding van enkele vragen deelde de heer Vogel met betrekking tot de gang van zaken in het lopende ka lenderjaar mede, dat de bank er in is geslaagd in het eerste halfjaar 1968 iets meer voor uitlening bestemde midde len aan te trekken dan de helft van het in het jaar 1967 voor uitlening be schikbaar gekomen bedrag. Hij sprak het vertrouwen uit, dat het totaal re sultaat voor 1968 in redelijke verhou ding zal staan tot dat van 1967. ALMELO Aandeelhouders van de nv kledingindustrie H. Smits en Co te Almelo hebben zich donderdag op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering verenigd met het voorstel van directie en comissarissen over het boekjaar 1967 geen dividend uit te keren. Smits heeft in 1967 een verlies van ruim 1,2 miljoen geleden. Het verlies zal worden afgeboekt van de uit vroe gere winsten gevormde algemene reser ve. Directeur M. Th. Smits nam als zo danig afscheid in verband met de op heffing van de overhemdenproduktie van de onderneming. Sinds kort is hij al werkzaam als Nederlands vertegenwoordiger van en kele grote buitenlandse stoffenhuizen Meegedeeld Werd, dat Smits in het zo merseizoen 1968 in tegenstelling tot vo rig jaar normaal kan doorwerken. Ook de orderpositie toont geen on gunstig beeld. De uitlevering tot okto ber is verzekerd. Over de resultaten van het lopende boekjaar wenst men nog geen voorspellingen te doen. ROTTERDAM De gang van zaken Ïttt Verenigde Bedrijven Nederhorst N.V. te Gouda is dit jaar tot nu toe be paald bevredigend geweest. De directie van het concern verklaarde dit gisteren tijdens de in Rotterdam gehouden jaar vergadering. De resultaten zijn tot nu toe ongeveer gelijk gebleven aan die over dezelfde periode het vorige jaar en als deze tendens zich zal blijven voortzetten, dan kunnen de aandeelhou ders over 1968 een dividend verwachten dat zeker gelijk zal zijn aan dat over 1967 (24 procent). Volgens de directie van het vorig jaar zo succesvolle Ne derhorst concern aandeelhouders sta ken hun bewondering over de goede re sultaten in het vorige jaar niet onder stoelen of banken heeft het bedrijf op het ogenblik een orderportefeuille van ongeveer f 250 min. AMSTERDAM De directie van N.V. Uitgeversmaatschappij Elsevier heeft de verwachting dat de, in het jaarverslag vermelde, omzetvermeer- dering in de eerste vier maanden van 1968 met 18 pet., zich zal voortzetten in de resterende maanden, aldus een mededeling op de gisteren gehouden j aarvergadering. Overigens blijft een prognose moei lijk, aangezien het leesseizoen op het noordelijk halfrond im het najaar plaats vindt en dit verrassingen kan inhouden. De directie achtte het noodzakelijk dat in de Nederlandse uitgeverswereld een concentratie optreedt. Uit een on langs ingesteld onderzoek zal blijken, dat de vele kleine en middelgrote uit geverijen marginale resultaten boe ken. Nederland heeft per 100.000 alfa beten het grootste aantal uitgevers. Con centraties zijn voordelig zowel ten be hoeve van de uitgevers, die hierdoor sterker komen te staan (een boek is voor 70 pet. loongevoelig), als voor de consument, die prijsverlagingen waar neemt. ALMELO Hoewel 1967 voor de he- renkïedingindust?ie een ongunstig jaar is geweest, heeft de nv Leeuwarder Textiel Maatschappij (LTM) door gro te kostenbesparingen het jaar met winst kunnen afsluiten. In het winst verdelingsvoorstel, zoals dit door de aandeelhoudersvergadering werd aan genomen, is een statutair winstaandeel voor het personeel begrepen. De bezetting met orders voor 1968 en de verwachte ontwikkeling van de orderportefeuille zijn zodanig, dat de directie geenszins pessimistisch ge stemd is over de toekomst. De LTM telt circa 1.100 personeelsleden, ver spreid over de vestigingen in Almelo, Apeldoorn, Hardenberg en Nieuw-Am- sterdam.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2