In herhalingen
Orgelconcerten
in Zwolle
Bredero's „Lucelle" komt
dinsdagavond op tv
FINANCIËLE
NOTITIES
UIT DE KERKEN
B.N.G. hogerop
tot 9%
Geen dividend
Smits en Co
NEDERHORST
TEVREDEN
L.T.M. maakte
toch winst
Verdere groei
voor Elsevier
MAANDAG
Joséphine Baker
morgen op tv
MORGEN
ORGELCONCERT
DE
MUUR
STORT
IN
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
TEKKO TAKS
Vagina 2
MAANDAG I JULI 1968
Hij begon zich te wassen en aan te
kleden, duizelig en wezenloos. De
afwijking...Heer in de hemel, laat mij
niet krankzinnig worden, laat mij
toch weten wat ik dóe...
Op zijn tafel stond zijn ontbijt. Hij
zag het toen de thee al koud was. Het
hinderde niet. Waarom zou hij eten,
hij, die bijna zijn moeder...Als zij
doodging...als zij werkelijk doodging..
Freek pakte zijn pyjama in een tas,
zijn kam, zijn tandenborstel. Een
ogenblik dwong duizeligheid hem te
gaan zitten.
Een kwartier later gleed de lange
donkerblauwe auto van mevrouw Ver-
laeke de oprijlaan uit.
Freek leunde achterover in de kus
sens, de ogen gesloten, het smalle
gezicht als van een dode zo bleek.
Maar zijn trots was weer levend.
Hij ging niet als een schuldige, hij
kwam ook nooit als een schuldige te
rug.
Hoofdstuk IV.
Freek bleef in Den Haag bij zijn
grootmoeder. Noch Wegen, noch zijn
moeder was van zijn onschuld te
overtuigen, ook niet toen Eleonoor
betrekkelijk snel weer herstelde en
met haar man terug naar Amster
dam kon gaan.
Freek leed meer onder het gebeur
de dan hij ooit aan iemand zou be
kennen. Hij schreef naar huis, niet
eens, maar meermalen, kreeg zijn
brieven echter ongeopend terug.
Toen verhardde zich zijn trots. Hij
was eigenlijk gek met zijn schrijven
terwijl ze zoiets van hem geloofden.
Goed, de feiten waren tegen hem,
maar als zijn grootmoeder hem toch
kon geloven, kon zijn moeder, met al
haar duizendmaal beleden liefde, dat
dan niet? Natuurlijk stond zij onder
invloed van zijn stiefvader, die was
zeker wél tot zoiets in staat, dat hij
er een ander van kon verdenken.
Toch kon Freek niet ontveinzen, dat
hij achteraf een zeker gevoel van
vreugde bij zichzelf opmerkte wan
neer hij dacht aan het doodgeboren
kind. Het deed hem heftig schrikken.
Stond hij er dan geestelijk toch zo
dichtbij?
's Nachts kon de angst voor krank
zinnigheid hem koud bezweet doen
wakker schrikken. Éénmaal vond hij
zichzelf op weg naar de buitendeur,
waar de prikkende mat onder zijn
blote voeten hem gewekt had.
Moeder was niet gestorven. Maar
toch, hij, die de schuld was van de
dood van een mens en van levens
gevaar voor een ander, ook al was
dit onopzettelijk en buiten zijn wil
geschied, had hij nog recht op léven,
moest hij niet vrijwillig de dood in
gaan? Maar hij vond geen moed, voor
een daad, leefde verder in het defti
ge huis van zijn grootmoeder, liep
college in Leiden toen de universiteit
weer werd geopend na de vakanties
en verwonderde zich dat alles nog
was zoals het was en dat de men
sen hem niet de waanzin van het ge
zicht lazen, de schuld, toch, dèson-
danks.
Freek begon te twijfelen aan zijn
eigen onschuld, trachtte zich voor te
stellen hoe hij moest zijn opgestaan
na zijn val en het gevoel van onder
muren en zoldering te worden bedol
ven. Hoe hij zou hebben gelachen om
het roepen en de angst van zijn moe
der en hoe hij rustig op zijn bed zou
zijn gaan liggen en in slaap gevallen
was.
Zo móest het toch zijn geweest. Al
leen hij kón het zich niet herinneren.
Hij moest dus tot de slotsom komen,
dat zijn lichaam had gelopen, gehan
deld, gedacht wellicht zonder dat
zijn ik zich ook maar het minst daar
van herinnerde alleen een donke
re zware benauwende slaap.
De herfst ging voorbij in een vloed
van kleuren maar Freek merkte
daarvan niéts.
De winter.
Een tekening van Noldie met Kerst
mis net als vorige jaren; net alsof
zij niet met elkander gesproken had
den kwam de bekende kartonnen rol.
Het schokte hem niet eens meer
op. Hij liet zich leven, studeerde af,
niet slecht, niet goed. Van zijn moe
der hoorde hij niets.
Soms, in gedachten verzonken, al
leen op zijn kamer, kon hij iets teke
nen, een kleine krabbel op de rand
van een schrift of van een boek.
Even een bloemenimpressie, een wol-
kengroep als een kudde sombere
dieren, wat bladeren, neerdwarre
lend van een boom. Zijn ik scheen
dus de wereld nog wel waar te ne
men, maar zelfs van dat ik was hij"
vervreemd.
Zo'n kleine krabbel vervulde hem
met verwondering, met wrevel, soms
zelfs met angst voor dat onbekende,
onberedeneerde in hem, dat handelde
zonder er hem in te kennen. Bewust
tekende hij immers al lang niet meer.
Wanneer was het onbewuste beter,
wanneer slechter dan hij? En was
het wel aldoor, dezelfde stuwkracht?
En langzamerhand groeide er een
andere drang, een andere afwezig- 3
heid in hem, die vreesde en niet 3
durfde volgen. Na zijn „blanke ge- 3
dachten", het soort van verzenboek 3
uit zijn jongensjaren waarin hij zich- 3
zelf had uitgesproken, had hij nooit 5
meer iets opgeschreven van wat er jjj
in hem omging. Smekend verzette hij
zich tegen die drang.
Met My ra was alles geheel uit. Na S
zijn bezoek aan Noldie was hij toch
al niet meer naar haar toegegaan, nu
was hij zijn Vriendinnetje zelfs verge
ten. Maar die eerste zomer nadat hij
was afgestudeerd, kwam hij haar te
gen op de Scheveningse boulevard aan
de arm van een jongeman. Zij kwam
meteen op hem af, hoewel Freek de
ontmoeting nog trachtte te ontwijken 5
door strak voor zich uit te turen.
Freekie!
Hij schokschouderde licht, het g
ogen glansden van de oude hartëlijk-
heid, die hij zich nu wel moest her
inneren. De jongeman volgde haar,
kwam er ook bij. Zij stelde voor, een
naam, die langs Freek heenging.
Haar verloofde. Zo, zo, dus toch, al
had zij altijd gezegd zich nooit te zul
len binden.
Hij wenste flauw geluk, glimlachte,
voelde nog even de druk van haar
hand op zijn arm. Het was hem als
hoorde hij haar denken, als las hij in
haar mooie, even ongelijke ogen:
maar, jou had ik toch liever gehad.
Hij schokschouderde liecht, het
ging langs hem. Waarom was hij ook
juist langs de boulevard gewandeld?
O ja, om de zee te zien, die trok hem
toch altijd. En oma had vanmiddag
haar ontvangdag, moest ook nog
naar een diner van de freules Van
Wesenaar.
Gelukkig sleepte zij hem niet mee, g
liet hem ook niet meer te pronk zit- g
ten als vroeger toen hij hier wel lo- g
geerde in de vakanties en zij zo graag g
opschepte met haar enig kleinkind, g
Ja, ja, nu viel er niet meer met hem
op te scheppen, dat wist hij wel. Van
alle modder bleef allicht iets kleven.S
Hij was werkelijk geen afstamme- S
ling om trots op te zijn, dat besefte 5
hij heel goed.
Soms, wanneer er met bridgen een
vierde man verlangd werd, riep oma
hem beneden, ook wanner er sprake
was van een muziekavondje hij
speelde immers zo goed piano.
Toch bleven het uitzonderingen, de 5
levens van grootmoeder en klein- 3
zoon gingen langs elkaar heen, ook jjj
al woonden zij in hetzelfde huis en g
gebruikten zij meestal samen de
maaltijden, ieder aan een korte zij-g
de van de lange, glanzend wit gedek- g
te tafel in de eetkamer. Dan voer-
den zij een klein, gewoon gesprek —3
omdat het meisje bediende. Nooit s
meer roerden zij aan, waar zij bei-3
den aan dachtende reden waarom 3
Freek woonde bij zijn grootmoeder.
(Wordt vervolgd)
Op diverse manieren trad de televi
sie het afgelopen weekend in herhalin
gen. Zaterdagavond kwam de VARA
met maar liefst twee Annie M. G.
Schmidt-reprises op de proppen: een
van de beste afleveringen van „Ja zus
ter, nee zuster" (met liedjes over het
fuchsia-stekkie, de ouwe Jacob en de
bullebak) en een onderdeel van de tien
jaar geleden bij de toen reeds televisie
bezittende Nederlanders en hun mee
kijkende buren populaire story „Pen
sion Hommeles". Natuurlijk trek je dan
een vergelijking. De mijne viel uit in
het voordeel van „de zuster". Cor Le-
maire was destijds (en is naar mijn
mening nog altijd) een minstens even
ingenieuze liedjesmaker als Harry Ban-
nink, maar meezingertjes waren zijn
muziekjes van toen bepaald niet. Boven
dien was de intrige van deze „Pension
Hommeles'-aflevering (voor volwas
senen) veel simpeler dan die van deze
„Ja zuster, nee zuster" (in eerste in
stantie voor kinderen). De humor lag
in laatstgenoemde reprise veel dichter
opeengestapeld. Hoewel voor de goede
verstaander in „Hommeles" toch nog
wel wat aardige woerdspelingen zaten
verborgen, zoals „Lips laat mij niet
stikken" (Lipstick!) en „Een sleep van
24 meter, bestikt met pareltjes en een
heel wild zwijn... op tafel" (parelen
voor de zwijnen!). En hoewel het fijn
was, een rasacteur als wijlen Cees La-
seur nog eens aan het werk te zien.
En hoewel „Pension Hommeles" de
vergelijking met „Zonzin" van de
TROS (anno 1968) best kon doorstaan.
De TROS vult haar avonden door
gaans voor het grootste deel met bui
tenlandse films en filmpjes. Onze klei
ne omroepvereniging, de VPRO, onder
scheidt zich van haar (en van de grote
omroepverenigingen, door zelfs in de
zomermaanden zoveel mogelijk met ei
gen produkties te komen. Wel verviel
zij zondagavond op een andere manier
in herhalingen. „Forum" discussieerde
namelijk over het al zo dikwijls bespro
ken en beschreven verschijnsel „ge
zagscrisis" (hoewel er in het team van
dr. Trimbos altijd wel opmerkingen
worden gemaakt die het onthouden
waard zijn, reden waarom we dit groep
je overwegend verstandige mensen vol
gend seizoen op de tv terugzien) en de
doden die Jan Wolkers in zijn spel „We
gens sterfgeval gesloten" uit hun gra
ven liet komen, vervielen wat hun men
selijke tekortkomingen van vóór hun
sterven betrof ook al in herhalingen.
Het is niet onvoorstelbaar, dat de
gauw-gekwetsten binnen en buiten de
VPRO naar aanleiding van deze verto
ning evenzeer in herhaling zullen tre
den, door hun lidmaatschap op te zeg
gen of een ingezonden stukje te schrij
ven (als het niet te warm is!) Ondanks
het commentaar dat de schrijver na af
loop op zijn stuk gaf. De vergelijking
van een opstand in het gewone leven
met de opstanding in het bijbelse per
spectief gaat bijvoorbeeld moeilijk op.
Laat men echter niet vergeten, dat Wol
kers speelde met de God zoals hij Deze
door mensen ziet geprojecteerd („Vrij
heid is de vrijheid van de andersden
kende", citeerde Laurens ten Cate van-
de-week in de Haagse Post, juist in
verband met de VPRO!) en dat hij een
even glimlachend geduld met de men
sen schijnt te hebben als de God zoals
hij zich Deze op zijn beurt voorstelt.
„Wegens sterfgeval gesloten" werd in
ieder geval heel ondferhoudend gespeeld,
met name door Sacco van der Made als
de doodgraver.
J. v. d. K.
3850. De astronauten hadden op hun verre reizen al
eens eerder een ontmoeting gehad met een sterrenloze
vlek in de ruimte en dat was later het silhouet geble
ken van een onzichtbare, dodelijke vijand. Deze vlek
was anders van dusdanige afmetingen, dat er van iets
dergelijks geen sprake kon zijn. Wat het wél was wist
niemand, zelfs de professor niet. Maar daarom waren
zij dan ook hier! De sterrenwachten van Tarmac en
Lunapolis hadden al een langdurige studie van deze
heelal-sector gemaakt en het was de taak van Piloot
Storm en de anderen om het raadsel op te lossen. De
drie schepen waren uit hyperdrive teruggegleden in nor
male voortstuwing, om daarna vrijwel stationair te
blijven hangen. Zelfs onder nauwkeurige observatie
was het moeilijk om conclusies te trekken. Soms leek
die enorme lichtloze vlek zo dichtbij te zijn, dat men
er vlak tegenaan meende te drijven; dan weer leek
zij oneindig ver weg. Dubois raakte af en toe in grote
vertwijfeling en slingerde dan zijn notities ongeduldig
in een hoek, om even later alles weer haastig bijeen
te scharrelen, als hij een nieuw idee kreeg. Wat het
ook mocht zijn, een kosmische stof-concentratie, een
zwarte gaswolk, of wat dan ook, men zou er recht in
moeten gaan om uit te zoeken wat het precies was.
Groot was de verbazing, toen midden uit die kolossale
inktmop opeens een lichtsignaal werd afgegeven....!
ZWOLLE Gedurende de maand
juli zullen door organisten uit bin
nen- en buitenland op vijf woensdag
avonden concerten worden gegeven op
het orgel van de Grote of Sint-
Michaëlskerk aan de Grote Markt te
Zwolle.
Op 3 juli komt.Gabriël Verschraegen
uit Gent, op 10 juli Charles de Wolff,
op 17 juli Marie Claire Alain uit Pa
rijs, op 24 juli Luigi Tagliavini uit Bo-
ilogna en op 31 juli Feike Asma.
Alle concerten beginnen om acht
uur.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.30
Stereo: Tafelmuz. (opn.). (Om 19.00 Ge
sproken brief uit Parijs). 19.30 Nws.
19.35 RVU: Muzikaal Spectrum, door
de heer Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05
Scala Internat.: kunstkroniek. Bond zon
der naam: 22.20 Naastenliefde is we
gens vakantie niet gesloten. NRU: 22.30
Nws. AVRO: 22.40 Radiojourn. NRU:
22.55 Stereo: Jazzmuz. 23.25 Radiora-
ma: veertiendaags mini-mag. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
18.10 Stereo: Meisjeskoor en licht in
strumentaal sextet. 18.30 Nws. en weer-
praatje. 18.46 Act. 19.00 Nabeschouwing
over de 4e etappe van de Ronde van
Frankrijk. 19.10 Stereo: Metropole ork.
19.40 Lichte gr. muz. 20.00 Literama:
radiokroniek over boeken, schrijvers en
toneel. NRU: 20.15 Holl. Festival 1968:
Ned. Blazersensemble en soliste: mo
derne en klass. muz. In de pauze: 21.05-
21.35 De rol van Kniertje toen en nu,
klankbeeld. 22.20 Gitaarspel (gr). NCRV
22.30 Nws. 22.40 Avondoverd. 22.50 Ste
reo: Vocaal ensemble: volksliederen
23.10 Stereo: Moderne kamermuz. 23.35
Stereo: Lichte koorzang. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journ. C VK/IKOR/RKK19.06 Ken
merk, de wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving. VARA: 19.31
In kleur: Dregnet: Spaarbankcontrole,
TV-politie-feuilleton. NTS: 20.00 Journ.
VARA: 20.20 Holl. op z'n malst, caba-
retprogr. 21.00 Rawhide: Mannen delven
't onderspit, TV-Western. 21.50 Achter
t nws. NTS: 22.35-22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journ. KRO: 19.03 Van toen tot nu:
fragmenten uit een serie progr. van
de BRT over 70 jaar Nedlandstalige
kleinkunst. 19.35 In kleur: Het leven be
gint bij 100: Luke en Marcia, TV-feuille-
ton. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 Bios
coopsuccessen van weleer: The Phi
ladelphia Story (1941), speelfilm. 22.10
De eerste eeuwen van het christendom
(Reise in die Friih-christliche Welt), do
cumentaire film. NTS: 22.35-22.40 Journ.
De AVRO-televisie presenteert dins
dagavond van 20.45 tot 21.30 uur via
Nederland 1 de kijkers een reportage
van het optreden van de vermaarde
variété-ster Joséphine Baker, zoals zy
op 27 december 1967- schitterde in „De
Doelen" te Rotterdam.
De 62-jarige Joséphine Baker doet
de laatste tijd weer van zich spreken.
Als onvermoeibare strijdster tegen
het rassenonderscheid tracht ze wan
hopig steeds geld bijeen te krijgen
voor het grootbrengen van haar pleeg
kinderen van verschillend ras en ge
loof, terwijl ze zich ook nog zag ge
confronteerd met het feit, dat haar
landgoed „Les Milandes" moest wor
den verkocht.
Onlangs marcheerde ze zelfs in de
eerste gelederen tijdens de Parijse de
monstraties en naar men zegt heeft
„La Baker" enkele maanden geleden
nog lange rijen voor de kassa doen
wachten op de kans, een glimp van
haar op te vangen.
Tijdens haar optreden in „De Doe
len" won ze de harten van het pbliek
met haar repertoire-nummers als
„Avec", „Donnez-moi la main", „La
vie en rose", „J'ai deux amours" en
een selectie uit de musical „Hello
Dolly".
Voor de muzikale begeleiding zorg
den de pianist Pierre Spiers, de bas
sist Frans de Guise, de bongos£>eler
Jorge Sonto en de drummer Gerard
van Bezey.
De camera-regie was in handen van
Lucile de Muo.
HILVERSUM I.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag.
AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebrei
de reportage of herhaling van een
NRU-programma. 9.35 Waterstanden.
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en
Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 Nws.; 11.02-11.32 R.V.U.:
Balletactualiteiten door de heer N.
Sickens de Wal). 11.55 Beursberichten.
12.00 Stereo: Sopraan, hobo, fagot,
viool, cello en klavecimbel (opn.); mo
derne en klassieke muziek. 12.26 Me
dedelingen voor land- en tuinbouw.
12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzen
ding voor de landbouw. 12.39 Sportre-
vue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
NRU: 13.30 De lichte Muze belicht:
filmmuziek. 14.25 Prix Italia: moder
ne operamuziek (opn). AVRO: 15.00
Stereo: Fragmenten uit Duits-roman
tische opera's (gr). 16.00 Nws. 16.02
Stereo: Moderne strijkkwartetten
(opn). 16.39 Stereo: Trompet en pia
no: moderne muziek. 17.00 Zingende
bougie: platenprogramma voor auto
mobilisten. 17.55 S.O.S.-berichten.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Moderne muziek
(gr). 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45
Stereo: Moderne kamermuziek (gr.)
8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek (gr.).
8.30 Nws. 8.32 Touringclub: Vakan-
tietips. 8.45 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. 9.30 Stereo: Amusements
muziek. (gr). 10.00 Theologische
etherleergang. 10.35 Viool en piano:
moderne muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00
Van twaalf tot twee: gevarieerd pro
gramma. (12.22 Wij van het land;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten).
14.05 Stereo: Musiëst: licht muziek
programma. 14.30 Pizzicato: muzikaal
middag-magazine. (16.00 Nws.). 17.00
Overheidsvoorlichting: Het eerste sa
luut aan de Amerikaanse vlag vanaf
het eiland St. Eustatius. Spreker:
Evert Wouters. 17.10 Voor de kinde
ren.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep: licht platenprogramma. (10.00
Nws). 11.00 Nws. 11.03 Pow-Pow: licht
programma. (11.05-11.10 en tussen
12.00 en 13.00 en tussen 16.00 en 17.00
Ronde van Frankrijk). 12.00 Nws.
12.03 Zorro: programma voor de tie
ners. (12.05-12.10 Ronde van Frank
rijk). 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: geva
rieerd platenprogramma. (14.00 Nieuws).
15.00 Nws. 15.03 Er jee em drie met
Ronde van Frankrijk. 16.00 Nws. 16.03-
18.00 Mix: licht platenprogramma.
(17.00 Nws.).
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van de
vorige avond). 10.20 Gevarieerd progr.
12.00-13.30 Act.kroniek. 16.40 Journaal,
16.45 Voor de vrouw. 17.00 Filmportret.
17.25 Kleur: Auf verlorenem Posten;
Tsjechische poppenfilm v. volwassenen.
17.40 Kleur: Knutselrubriek. 18.00-18.05
Journaal. (Reg. progr.: NDR: 18.05
Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zandmanne
tje. 19.00 Act. 19.26 TV-serie. 19.59 Pro
grammaoverzicht. WDR: 18.05 Teken
film. 18.10 Document, progr. 18.25
Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 TV-
film. 19.40 Doe. progr. 19.45 Weekjour-
naal). 20.00 Journ. en weerber. 20.15
Act. progr. 21.00 Wedstrijdspel. 21.45
Reportage. 22.35 Journ. commentaar en
weerber. 22.55 Filmdocumentaire. 23.40
Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nws en weerber. 17.50 Act.
en muziek. 18.15 Das verlassene Dorf,
TV-film. 18.50 Filmfragm. 19.27 Weer
bericht. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dag
boek uit de prot. kerk. 20.15 Kleur:
Filmreportage. Aansl.: Nws. 21.00 Zwis-
schen Frauen und Seilen (The Cham
pion), Amerikaanse speelfilm. 22.35 Nws.
weerber. en act.
35. Tsjiao Tai is tegenover de Rechter gaan zitten en
zegt: „Seng Kioe en de anderen waren zogenaamde
afgescheidenen. Dat betekent dat ze oorspronkelijk lid
waren van een bende, de bende van Liau de Bakker
uit het buurdistrict Tsjiang-pei. Omdat ze het topje
van hun pink hadden afgesneden, waren ze de Bakker
absolute gehoorzaamheid verschuldigd. Ze konden al
leen van die gehoorzaamheidsplicht afkomen door zich
sla te kopen. Nu denk ik dat Seng Kjoe en de zijnen
er vandoor zijn gegaan zonder de afkoopsom te beta
len, en dat ze gisteren achterhaald zijn door mannen
van de Bakker. Er is een gevecht geweest, ergens op
de heuvel, en de oude zwerver is het slachtoffer ge-
worden. Later hebben Seng Kioe en zijn zuster hem
naar de hut gesleept, en die vier vingers afgehakt om
te verbergen dat het om een bendemoord ging". „Ik
ben er niet zeker van dat het zo gegaan is, Tsjiao
Tai", zegt Rechter Tie. „Ik vraag me trouwens nog
steeds af of het slachtoffer wel een echte vagebond
was. Maar in elk geval zullen we Seng Kioe maar eens
met de oude Twan confronteren.
Ik ga nu naar het lijkenhuis, jij haalt Seng Kioe op".
Als Seng Kioe even later het lijkenhuis wordt binnen
gebracht en de vagebond ziet liggen, uit hij een luide
kreet. „Heilige Hemel!" roept hij. „Dat is ome
Twan!"
59. Maar al staat dat nu heel leuk in een jongensboek
beschreven; het valt toch heus niet mee om in een
boom te slapen. En zo kwam het dat Tekko midden in
de nacht ontwaakte en bijna naar beneden viel. Hij kon
zich nog net in evenwicht houden en klauterde haastig
omlaag. „Hé! Wat? Hoe kom ik hier nu verzeild?"
geeuwde hij, maar toen herinnerde hij zich opeens al
les weer. „Oh ja, ik zou op verkenning uitgaan!"
Hij controleerde het pistool en de zaklantaarn eerst
even en kroop toen vlug naar de rand van het ravijn.
Hij luisterde scherp en zocht met zijn ogen het terrein
af, maar toen hij geen onraad, bespeurde liet hij zich
voorzichtig over de bergrand glijden en begon naar be
neden af te dalen. Nu, dat viel niet mee. Met de hand
die hij vrij had moest hij zich vasthouden aan uitste
kende rotsblokken en wortels om onder zich met de
voeten ergens steun te kunnen vinden. Vanzelfsprekend
was het oppassen voor losse stenen die hier en daar
op de kleine richels verspreid lagen, want één neerval
lende steen zou zijn hele plan doen kunnen 'mislukken.
Maar Tekko paste heel erg goed op en even later sloop
hij behoedzaam langs de negerhutten in de richting
van het hoofdgebouw. De deur was, zoals Tekko ver
wacht had gesloten, maar toen hij de hoek om ging
ontdekte hij een klein laag raam dat open stond.
De NTS verzorgt dinsdag a.s. van
20.20 tot 23.05 uur op Nederland 2 van
uit het Circustheater in Scheveningen
een rechtstreekse uitzending in kleur
van het blij- en treurspel „Lucelle"
van Gerbrand Adriaensz Bredero, dat
in het kader van het Holland Festival
1968 voor de laatste maal wordt opge
voerd. Deze Nederlandse Toneelmani
festatie werd geproduceerd in samen
werking met de Vlaamse televisie
(BRT) onder auspiciën van de Werk
groep Drama van de NTS.
Het spel „Lucelle" is een vrije be
werking door Bredero van een oorspron
kelijk gegeven van de Fransman Louis
de Jars.
Het werd geschreven in het begin van
de zeventiende eeuw, de overgangstijd
tussen de rederijkerskamer en de to
neelschouwburg zoals wij die kennen.
Deze omstandigheid is bepalend voor
de stijl van het stuk: een reconstruc
tie van de deugden en ondeugden van
het rederijkerstoneel uit Bredero's da
gen. „Lucelle" wordt dan ook gespeeld
in de omlijsting van de Oude Rederij
kerskamer in Amsterdam, waar het
voor het eerst werd opgevoerd en waar
de rederijkers tot het publiek spraken,
in plaats van voor het publiek te spe
len. Bredero's stuk is niet bemoderni-
seerd; alleen waar het absoluut nood
zakelijk is, werden coupures aange
bracht en onduidelijkheden weggeno
men. Uit de authentieke tekst spreken
duidelijk de esprit en de vitale, kleuri
ge taalvirtuositeit van de 350 jaar gele
den overleden Amsterdamse dichter.
De Titelheldin „Lucelle" is de doch
ter van de bankier Carponny te Lyon,
waar het stuk speelt. Een zekere „baron
van Duytsland" dingt, bijgestaan door
zijn vriend Adellaer en zijn lakei Pan-
netjevet, tevergeefs naar haar hand.
„Lucelle" heeft haar hart verloren aan
Ascagnes, die bij haar vader in dienst
is als boekhouder en correspondent,
maar die aan het einde van het stuk
een ten onrechte verbannen prins van
den bloede blijkt te zijn.
Vader Carponny zelf wordt in zijn
moeilijkheden bijgestaan door zijn kok
Leckerbeetjé.
Liefde, eer en deugd, armoede en rijk
dom en vooral veel lekker eten zijn de
voornaamste onderwerpen uit Bredero's
stuk, dat, ondanks een voor 20-ste
eeuwse begrippen vaak grote wijdlopig
heid, veel amusante acties ontplooid en
rake typeringen mogelijk maakt.
Bredero heeft het stuk opgedragen
aan de door hem in stilte vereerde Ma
ria Tesselschade.
De rolverdeling is als volgt:
Vader Carponny: Leo de Hartogh;
Lucelle, zijn dochter: Ina van der Mo
len; Margriet, haar vriendin: Hetty
Verhoogt; Ascagnes, haar minnaar:
Joop Admiraal; De baron: Wim van
Rooij; Adellaer, zijn vriend: Kees Coo-
len; Leckerbeetje, de kok: Ward de Ra-
vet; Pannetjevet, een lakei: Alex Wi-
lequet; Kapitein Baustruldes: Kees Coo-
len; De apotheker: Paul van Gorcum;
Dame kookkunst: Anna van Beers en
Koksmaatjes: Leerlingen Scapino Aca
demie.
De muziek is van Hans Linnartz, Ma
rijke Ferguson, Marijke Smit Sibinga,
Henk Lambooij en Wim Koopman.
Jan van der Does heeft het decor
ontworpen, het atelier van de NTS
heeft het uitgevoerd. De kostuumont
werpen zijn van Ellen de Zwart; kos
tuumuitvoering: Ruth Hellmer.
Tekstbewerking: Guus Rekers en Jan
Fontijn; proloog en muziekadviezen:
Fons Eickholt. De muzikale leiding is
in handen van Marijke Smit Sibinga;
de slotdans werd ingestudeerd door Ine
Rietstap.
Regie: Johan de Meester; camera
regie: Bob Löwenstein.
In de pauze van „Lucelle" (van plm
21,45 tot plm 22.10 uur) zal, tenein
de deze toneelavond niet in een sfeer
te breken, er eveneens een pauze op
het scherm zijn ongeveer vijf minu
ten. Daarna kan men kijken en luis
teren naar „Les Préludes" van Frans
Liszt, uit te voeren door het Noorde
lijk Filharmonisch Orkest onder lei
ding van Charles de Wolf. De regie
van dit programma berust bij Jan
Duiveman.
ZUTPHEN Ook dit jaar zullen,
onder auspiciën van de Stichting Or
gelcentrum, weer enkele zomeravond
orgelconcerten in de Grote- of St. Wal-
burgkerk te Zutphen worden gegeven.
Het eerste concert zal plaats vinden
op maandag 1 juli a.s. en worden ge
geven door de organist Feike Asma.
Het programma vermeldt o.a. Pre
ludium, fuga en Ciaconne, J. Pachel-
bel; Concerto (trio) in Es, J. S. Bach;
Fantasie en Fuga over het koraal „Ad
nos, ad salutarem undam", Franz
Liszt. Voorts bewerkingen Ps. 75 en
25, Jan Zwart en Finale Ps. 72, Feike
Asma. Aanvang 8 uur n.m.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Nijmegen (wijkgem. Du-
kenburg) W. J. J. van der Waal te
Oldenkeppel; te Nijland A. Sturm te
Pesse.
Bedankt: voor Doornspijk (vac. R. W.
Steur) S. de Jong te Houten (U.).
Geref. Kerken
Beroepen: te Haarlemmermeer-Oost
zijde, D. Braam, kand. te Leiderdorp.
Aangenomen: naar Den Helder (vac.
M. Hamming) C. D. L. Breder veld te
Oost- en West-Souburg.
Bedankt: voor St. Anna Parochie (vac.
J. W. de Roo) W. J. de Ruiter te
Harkema-Opeinde; voor Bodegraven,
Oldehove en voor Zuidwolde (Dr.)
H. Alsmeier te Laar (Did.).
Christ. Geref. Kerken
Beroepen: te Soestdijk, P. Beekhuis,
kand. te Eemdijk.
Geref. Gemeenten
Beroepen: te Borsselé en te Zeist, A. M.
den Boer, kand. te Ridderkerk; te
Waardenburg, J. Baaijens, kand. te
Ridderkerk; te Vlissingen, A. Snoep,
kand. te Utrecht.
Beroepen: te Arnhem, Beekbergen, Ca-
pelle-Biezelinge, 's-Gravenhage-Zuid,
's-Gravenpolder, Kruiningen, Pater-
son (New Jersey, U.S.A.), Ridder
kerk, St. Annaland en te Wolphaarts-
dijk, A. M. den Boer, kand. te Ridder
kerk.
DEN HAAG In de algemene ver
gadering van aandeelhouders der N.V.
Bank voor Nederlandsche Gemeenten
werd het door de directie aangeboden
verslag over 1967 behandeld. De ba
lans per 1/1/68 en de winst- en verlies
rekening 1967 werden overeenkomstig
de voorstellen van de raad van com
missarissen goedgekeurd, terwijl het
dividend werd bepaald op 9 pet. (v.j.
8 pet.).
De heer A. Vogel werd overeenkom
stig zijn verzoek op de meest eervolle
wijze ontslag verleend als directeur met
dankbetuiging voor de vele en belang
rijke diensten aan de vennootschap be
wezen.
Het ontslag zal op een nader te be
palen datum ingaan. Deze datum zal
vermoedelijk 1 januari 1969 zijn.
De heren drs. W. Griffioen en A. van
den Hoogenband, adjunct-directeuren,
werden tot directeuren benoemd, zulks
met ingang van 1 juli 1968. Mr. H. A.
M. T. Kolfschoten, burgemeester van
's-Gravenhage, die aan de beurt van
periodieke aftreding was, is als com
missaris herbenoemd.
In de vacatures, ontstaan door het
overlijden van mr. J. Burgerhout en
het aftreden van mr. H. M. de Vries,
werd voorzien door de benoeming tot
commissaris van de heren mr. H. van
Manen, tot 1 juli 1968 lid van het pre
sidium van de raad van bestuur van
Nationale-Nederlanden N.V., en A.
Vogel voornoemd, voor wat de laatste
betreft te rekenen met ingang van de
dag, waarop hij de functie van directeur
der vennootschap zal neerleggen.
Naar aanleiding van enkele vragen
deelde de heer Vogel met betrekking tot
de gang van zaken in het lopende ka
lenderjaar mede, dat de bank er in is
geslaagd in het eerste halfjaar 1968 iets
meer voor uitlening bestemde midde
len aan te trekken dan de helft van
het in het jaar 1967 voor uitlening be
schikbaar gekomen bedrag. Hij sprak
het vertrouwen uit, dat het totaal re
sultaat voor 1968 in redelijke verhou
ding zal staan tot dat van 1967.
ALMELO Aandeelhouders van de
nv kledingindustrie H. Smits en Co te
Almelo hebben zich donderdag op de
jaarlijkse aandeelhoudersvergadering
verenigd met het voorstel van directie
en comissarissen over het boekjaar
1967 geen dividend uit te keren.
Smits heeft in 1967 een verlies van
ruim 1,2 miljoen geleden. Het verlies
zal worden afgeboekt van de uit vroe
gere winsten gevormde algemene reser
ve. Directeur M. Th. Smits nam als zo
danig afscheid in verband met de op
heffing van de overhemdenproduktie
van de onderneming.
Sinds kort is hij al werkzaam als
Nederlands vertegenwoordiger van en
kele grote buitenlandse stoffenhuizen
Meegedeeld Werd, dat Smits in het zo
merseizoen 1968 in tegenstelling tot vo
rig jaar normaal kan doorwerken.
Ook de orderpositie toont geen on
gunstig beeld. De uitlevering tot okto
ber is verzekerd. Over de resultaten
van het lopende boekjaar wenst men
nog geen voorspellingen te doen.
ROTTERDAM De gang van zaken
Ïttt Verenigde Bedrijven Nederhorst
N.V. te Gouda is dit jaar tot nu toe be
paald bevredigend geweest. De directie
van het concern verklaarde dit gisteren
tijdens de in Rotterdam gehouden jaar
vergadering. De resultaten zijn tot nu
toe ongeveer gelijk gebleven aan die
over dezelfde periode het vorige jaar
en als deze tendens zich zal blijven
voortzetten, dan kunnen de aandeelhou
ders over 1968 een dividend verwachten
dat zeker gelijk zal zijn aan dat over
1967 (24 procent). Volgens de directie
van het vorig jaar zo succesvolle Ne
derhorst concern aandeelhouders sta
ken hun bewondering over de goede re
sultaten in het vorige jaar niet onder
stoelen of banken heeft het bedrijf
op het ogenblik een orderportefeuille
van ongeveer f 250 min.
AMSTERDAM De directie van
N.V. Uitgeversmaatschappij Elsevier
heeft de verwachting dat de, in het
jaarverslag vermelde, omzetvermeer-
dering in de eerste vier maanden van
1968 met 18 pet., zich zal voortzetten
in de resterende maanden, aldus een
mededeling op de gisteren gehouden
j aarvergadering.
Overigens blijft een prognose moei
lijk, aangezien het leesseizoen op het
noordelijk halfrond im het najaar plaats
vindt en dit verrassingen kan inhouden.
De directie achtte het noodzakelijk
dat in de Nederlandse uitgeverswereld
een concentratie optreedt. Uit een on
langs ingesteld onderzoek zal blijken,
dat de vele kleine en middelgrote uit
geverijen marginale resultaten boe
ken. Nederland heeft per 100.000 alfa
beten het grootste aantal uitgevers. Con
centraties zijn voordelig zowel ten be
hoeve van de uitgevers, die hierdoor
sterker komen te staan (een boek is
voor 70 pet. loongevoelig), als voor de
consument, die prijsverlagingen waar
neemt.
ALMELO Hoewel 1967 voor de he-
renkïedingindust?ie een ongunstig jaar
is geweest, heeft de nv Leeuwarder
Textiel Maatschappij (LTM) door gro
te kostenbesparingen het jaar met
winst kunnen afsluiten. In het winst
verdelingsvoorstel, zoals dit door de
aandeelhoudersvergadering werd aan
genomen, is een statutair winstaandeel
voor het personeel begrepen.
De bezetting met orders voor 1968
en de verwachte ontwikkeling van de
orderportefeuille zijn zodanig, dat de
directie geenszins pessimistisch ge
stemd is over de toekomst. De LTM
telt circa 1.100 personeelsleden, ver
spreid over de vestigingen in Almelo,
Apeldoorn, Hardenberg en Nieuw-Am-
sterdam.