Paul Lodewijkx dé verrassing
in Grote Prijs van Nederland
Na twintig jaar klonk „Wilhelmus" weer
over Drentse heide voor Nederlandse zege
de beste tabak
is NORTON tabak
Spanning in strijd
pas op tweede plan
Zo is de stand
NORTON
Cijfers en tijden
van Asser TT
Melaard (AGOYY)
naar De Graafschap
Nationale titelstrijd
bij de Amateurs
- rijp, vitaal,
50 cc
250 cc
125 cc
350 cc
500 CC
Zijspannen
25/1.50
NORTON is er!
Drie simpele woorden,
een wereld van verandering
NORTON heeft het bereikt.
Planters kweekten nieuwe
soorten volle, weelderige tabak,
de tabak voor Norton
NORTON- rijpvitaal, echt
Koop een pakje. Probeer er een,
juistdat is Norton
De MOTOR-, RACE- en CROSSKLEDING
werd geleverd door (Fa. Ohmann) DE VAKMAN
MAANDAG I JULI 1968
ASSEN Paul Lodewijkx, de Nederlandse motorcoureur
opJamathi, is de grote held geworden van de Grand Prix
van Nederland, de „Dutch TT '68", op 't „Circuit Drente"
te Assen. Al in de eerste de beste race van de dag, de
50 cc, ging hij als groot triomfator over de eindstreep.
Hij was het, die er zorg voor droeg, dat de 120.000 toe
schouwers al meteen op temperatuur en in de juiste sfeer
kwamen. Onder doodse stilte klonk bij de huldiging het
„Wilhelmus" over het circuit en wat daarna gebeurde is
maar zelden in de geschiedenis van de Asser TT voorge
komen. De jonge coureur uit Nederhorst den Berg kreeg
een ovatie, die vele kilometers ver te horen moet zijn ge
weest. Zij overstemde volkomen het lawaai van de voor
het volgende nummer al weer gereedstaande motoren. We
moeten 20 jaar teruggaan in de geschiedenis van de Asser
TT voor een dergelijk succes, waarbij een Nederlandse
motorrenner op het ereschavot stond voor een zege in een
internationale wedstrijd. In 1948 klonk het „Wilhelmus"
voor Dick Renooy, die het presteerde om met zijn zelf
opgefokte Eysink niemand minder dan de grote Italiaan
Pagani op zijn fabrieksracer Morini de hielen te laten
zien. De tweede man van Morini, Alberti en de Spanjaard
Liobet op Montesa moesten behalve Dick Renooy nog
een Nederlander voor laten gaan. Tony Heineman bezette
namelijk in dit sterke veld de derde plaats.
Ditmaal was het de grote favoriet en meervoudig wereld
kampioen, de Duitser Hans Georg Anscheidt, die met zijn
van veertien versnellingen voorziene Japanse fabrieks-
Suzuki het onderspit moest delven. Het werd trouwens in
zijn geheel een Nederlandse triomf. Immers, de derde, vier
de en vijfde plaats werden eveneens ingenomen door Ne
derlanders. Respectievelijk Aalt Toersen, Jan de Vries en
Jan Schurgers waren de bezetters van deze bijzonder eer
volle plaatsen.
Geheel in de schaduw van dit Nederlandse succes kwam
de uitstekende prestatie van een tweede Nederlander te
staan. In de 125 cc was het Jan Hubers, die tot een presta
tie van formaat kwam. Zijn derde plaats in het geweld
van de grote „azen" mag gezien worden.
Overigens is het succes van Paul Lodewijkx ook het succes
van zijn twee vrienden. Want de Jamathi, waarop dit won
der verricht werd, was een eigenbouwmachientje. Al jaren
hebben Paul, Jan Thiel en Martin Mijwaart in een oude
schuur gesleuteld aan dit produkt, dat al spoedig net onder
de top zat en nu in één klap die top heeft bereikt.
Overigens heeft de spannende race
in de 50 cc klasse met zijn bijzonder
enerverend slot de Asser TT 1968 niet
kunnen redden. Evenmin als het mooie
weer, dat deze dag volgde op eeri
troosteloze regenperiode. Met het ver
dwijnen van de fabrieksmachines, spe
ciaal de Japanse, was de verwachting
algemeen, dat de races interressanter
zouden worden. Dat had ook het geval
kunnen zijn als alle fabrieksmachines
waren verdwenen. Maar een Agostini
met zijn M.V. en Bill Ivy en Phil
Read met hun Yamaha's zijn er nog.
Zij waren in de klassen, die zij verte
genwoordigden heer en meester. Agos
tini presteerde het zelfs om al zijn te
genstanders in de 350 cc een lap te be
zorgen. De motorliefhebber kan dan
echter alleen maar meer genieten van
de fraaie rijstijl van de coureur en
niet meer van de strijd.
Voor de echte motorsportliefhebber
viel er ditmaal echt wel iets te genie
ten. Op het tweede plan werd vaak
een felle strijd geleverd om de overige
ereplaatsen. Vooral in de 500 cc speel
de zich een heroïeke strijd af achter
de rug van Giacomo Agostini, die de
toeschouwers de adem deed inhouden.
Hoe veilig het Asser circuit is bleek
ook in deze races weer. Er kwamen in
de vaak enerverende duels nog wel eens
valpartijen voor, die echter over het
algemeen voor de renners geen scha
delijke gevolgen hadden. Slechts de
Nederlander Jan Dekker moest met
wat verwondingen het ziekenhuis op
zoeken, maar achteraf viel het aardig
mee. Bill Ivy, de glorieuze winnaar
van de kwartliter-klasse, kreeg bij de
start van de 125 cc klasse een aanrij
ding met de Zweed Andersson, waarbij
Ivy zijn hiel bezeerde. Hij reed nog
twee ronden door, maar moest toen
van pijn de strijd staken. Hij werd
ter observatie naar het ziekenhuis ge
bracht.
Dat Paul Lodewijkx de glorieuze
winnaar in deze strijd is geworden
dankt hij voor een flink deel aan zijn
vrienden, maar toch in de eerste
plaats aan zijn technisch grote stuur
manskunst. Wat bijzonder verheugend
was is, dat Paul hier bewees ook tac
tisch zijn mannetje te kunnen staan.
Bij de start spoot Anscheidt als eerste
de S-bocht in. Zoals gewoonlijk had
de Jamathi van Lodewijkx een lang
zame start en voor hem gold de acht
ste plaats bij het ingaan van de 'S-
bocht. Tot grote verrassing van de
duizenden op de tribunes lag hij voor
het ingaan van de kniebocht in de slip
stream van Anscheidt en wat bijna
niemand kon geloven, in de kniebocht
kwam hij naast de Duitser, die het ge
vaar voelende voluit het rechte einde
inspoot. Hij raakte Paul echter niet
meer kwijt. Het verschil mocht op de
rechte einden wel 'eens twintig meter
worden, in de bochten kwam Paul
steeds weer bij.
Zeer verstandig deed Lodewijkx geen
poging tot een tweede aanval. Hij gun
de Anscheidt zeven ronden lang de
kop. In de achtste en laatste ropde
sloeg de man uit Nederhorst den Berg
toe en zó scherp, dat vijf seconden la
ter een diep teleurgestelde Anscheidt
van zijn motor stapte. Waarschijnlijk
overtuigd, dat zijn overjarige fabrieks-
machine nu ook aan het einde van zijn
Latijn is gekomen. In die achtste ronde
kwam Paul opnfeuw in de slipstream
van de Duitser de kniebocht in. Bij het
uitkomen op het rechte eind voor de
tribunes nam Anscheidt een ruime
bocht. Lodewijkx, die links naast hem
kwam, kon daar niet passeren. In het
midden van de weg reed een achter
blijver. Waarschijnlijk schrok deze
van het naderende geweld, want hij
week uit naar rechts. In het gat dat
vrijkwam zwiepte Lodewijkx zijn Ja
mathi rechts naast Anscheidt. Nog
twintig meters restten en in die twin
tig meters schoof de Jamathi langs de
Suzuki. Het verschil: ééntiende secon-
dei Oorverdovend was het gejuich en
een dolgelukkige Lodewijkx viel in de
armen van Jan Thiel. Martin Mijwaart
kon zich pas drie minuten later bij dit
tweetal aansluiten, want hij reed die
drie minuten later binnen op de veer
tiende plaats op de tweede Jamathi.
Drie Nederlanders kwamen na de
twee kemphanen op de volgende plaat
sen, alle drie op Kreidler. De neder
laag voor Anscheidt spreekt duidelijke
taal, maar groter nog was de neder
laag van de Derby's, waarover de ver
wachtingen zeer hoog gesparinen wa
ren.
'de laatste tegen het eind sterk naar
voren kwam, vormden in de laatste
ronde nog even een bedreiging, maar
Malloy en Milani lieten zich niet meer
verrassen. Cas Swart en Jaap Mooijen
eindigden vier ronden achter op de
winnaar op de 16e en 17e plaats.
Phil Read en Bill Ivy stalen hier de
show. Ronde na ronde stoven zij wiel
aan-wiel over de baan. Nu eens Bill
aan kop, dan weer Phil. Maar voor
insiders was het duidelijk, dat Ivy
ging winnen. Ivy was immers het bes
te geklasseerd in de strijd om de we
reldtitel. Zo gebeurde het dan ook,
want de Yamaha-„heren" hebben hier
in de beslissing. In het achterveld
speelde zich een enorme strijd af tus
sen de Nieuwzeelander Malloy. de
Australiër Findlay, de Italiaan Milani
en de Nederlander Cees van Dongen
op Yamaha. Er kwam voor Cees niet
meer uit dan een elfde plaats. Rudi
Breedt werd zestiende en Jan Kost-
winder negentiende en tevens laatste.
Negen renners vielen uit.
Hier het drama Bill Ivy. Door de
aanrijding als één van de laatsten ge
start kwam hij na de eerste ronde toch
door in de slipstream van de koploper
Phil Read. Twee ronden later stopte
hij bij de pits. Zijn al te pijnlijke bles
sure noopte hem om de strijd te sta
ken. Phil Read ging alleen door en gaf
geen van zijn tegenstanders nog een
schijn van kans. De Bultaco-rijder
Malloy zetelde comfortabel op de
tweede plaats. Jan Huberts, die weer
bijzonder knap reed, kwam vanuit ne
gende positie steeds meer naar voren.
Hij leverde een enorm gevecht met
Cees van Dongen. De Spanjaard Ca-
nallas, de Duitser Dieter Braun en de
Zweed Kent Andersson. Kees en de
Zweed draaiden stuk en met de ande
ren rekende Jan gedecideerd af, om
op een eervolle derde plaats te fi
nishen. De tweede Nederlander Was
Rudi Breedt op Honda. Hij eindigde
als tiende op een ronde achterstand.
Aat Droog en Henk Mos werden re
spectievelijk 15e en 16e.
Hier werden Giacomo Agostini op
M.V. en Renato Pasolini op Benelli
drie ronden lang een show op. Naast
elkaar schoten zij over de baan tot in
de vierde ronde Pasolini onderuit ging
en de strijd moest staken. Voor Agos
tini waren er toen geen belemmeringen
meer om de gaskraan open te draaien.
Met veel machtsvertoon lapte hij het
gehele veld. De Italiaan Milani op
Aermacchi, de Nieuwzeelander Mal
loy en de Engelsman Billie Nelson op
Paton voerden op het tweede plan een
fel gevecht. In de twaalfde ronde ging
de laatste echter onderuit en moest de
strijd staken. Malloy en Milani voch
ten op het scherp van de snede door.
De Engelsman Simmonds op Kawasa
ki en de Tsjech Stasa op CZ, van wie
De stand om de wereldtitels is na
de Asser TT:
50 cc:
1. Anscheidt 22 pnt.; 2. Smith (Aus.)
12; 3. Lodewijkx 11; 4./Ö./6. Kunz
W.-Dld.)Walpole (G.B.) en Nieto
(Sp.) allen 6; 7. Schmalze 5.
125 cc:
1. Phil Read 24 pnt.; 2. Ginger Mol-
loy 12; 3. Salvador Canell (Spanje)
11; 4. Hans Georg Anscheidt (W.-
Dld.) 6; Bill Ivy (G.B.) 6; 6. Dieter
Braun (W.-Dld.) 5; Carruthers
(Austr.) 5; Tommy Robb (Ierland)
5; 9. Möhringer (W.-Dld.) 4; Heinz
Rosner (O.-Dld.) 4; Jan Huberts
(Ned.) 3.
250 cc:
1. Ivy 24 pnt; 2. Read 14; 3. Rosner
13; 4/5. Molloy (Nw.-Zeel.) en Paso
lini 10; 6. Gould T; 7. Ken Andersson
(Zweden) 4.
850 cc:
1. Agostini 24 pnt; 2. Pasolini 12; 3.
Mulloy 9; 4. Woodman 5; 5./6./7./8.
Milany, Carruthers (Austr.), Stasa,
Smith (G.B.) allen 4.
500 cc:
1. Agostini 32 pnt.; 2. Findlay 12; 3.
Williams 7: 4. Shorey (G.B.) en Ball
(G.B.) 6; 6. Marzotsky (Zwits.) 5.
Zijspannen
1. Attenberger 17 pnt.; 2. Schauzu
16; 3. Fath 13; 4. Auerbacher 9; 5.
Anders en Luthringshauser (W.-Dld)
6 pnt.
Agostini ver voor het veld op de eer
ste plaats. Anders hadden we ook niet
verwacht. Achter de geweldenaar
speelde zich een enorme strijd af. Bil
lie Nelson, de Engelsman op Paton,
Peter Williams, eveneens een Engels
man op Matchless hebben soms met
zijn vieren naast elkaar, steeds maar
stuivertje wisselend, een boeiend ge
vecht geleverd dat ten gunste van de
Australiër werd beslist. De Nederlan
ders Theo Louwes en Bert Oosterhuis
eindigden op één ronde als respectieve
lijke tiende en elfde plaats.
Na deze wat eenzijdige wedstrijden
zorgden de zijspanrijders met hun bak
kenisten voor een toch nog wel specta
culair, slot. De pech speelde in dit num
mer een hoofdrol. Slechts zeven van de
veertien gestarte combinaties kwamen
aan de finish. Wereldkampioen Klaus
Enders met Rolf Engelhardt in de
bak van zijn BMW en Johann Atten
berger met Josef Schillinger als bak
kenist, eveneens op BMW, hebben een
felle strijd geleverd om de eerste plaats.
Enders had de eerste drie ronden de
leiding, maar daarna nam Attenber
ger voor vier ronden het heft in han
den. Toen een van de vele aanvallen
van Enders succes had leek het pleit
beslecht ten gunste van de titelhouder.
Attenberger kwam in de voorlaatste
ronde echter nog eens terug en wat
Enders ook probeerde, hij moest ge
noegen nemen met de tweede plaats.
ADVERTENTIE
United Cigarette Factories Inc.
50 cc-klasse (acht ronden, 61,64 km);
1. Paul Lodewijkx (Ned.) Jamahi, 31
min. 32 sec., gem. 117.276 km/u.; 2.
Hans Georg Anscheidt (W.-Dld.) Su
zuki, 31.32.1; 3. Aalt Toersen (Ned.),
Kreidler, 32.02.2; 4. Jan de Vries (Ned.),
Kreidler, 32.18.9; 5. Schurgers (Ned.),
Kreidler, 33.04.4: 6. Rolf Schmalzle
(W.-Dld.), Kreidler. 33.18.3. Snelste
ronde: Lodewijkx 3.51.6 (119.757 km/u.).
125 cc-klasse (14 ronden 107,86 km):
1. Phil Read (G.-B.) met Yamaha,
48.38,7 (gem. snelh. 133,039 km/u.); 2.
Ginger Molloy (Nw.-Zeeland), Bultaco,
50.49.3; 3. Jan Huberts (Ned.), MZ,
51.03.2; 4. Salvador Canellas (Spanje),
Bultaco, 51.05.3; 5. Dieter Braun (W.-
Dld.MZ. 51.34.2; 6. Giusette Visenzi
(Italië), Montesa, 52.03.9. Snelste ronde:
Read in 3.19.7 (gem. snelh. 138.888
km/u.).
250 cc-klasse (17 ronden 130,97 km):
1. Bill Ivy (G.-B.), Yamaha, 55 min.
28,9 sec. (gem. 141,855 km/u.); 2. Phil
Read (G.-B.) Yamaha 55.24.0; 3. Renzo
Pasolini (It.), Benelli, 57.07.2; 4. Heinz
Rösner (O.-Dld.), MZ, 57.36.8; 5. Lod
Gould (G.-B.), Yamaha, 58.55.5; op één
ronde: 6. Santiago Herrero (Sp.), Ossa.
Snelste ronde: Ivy in 3.13.0 (gem.
143.709 km/u.).
350 cc-klasse (20 ronden, 154,9 km):
1. Giacomo Agostini (It.), MV Agusta,
1.05.22,7 (gem. 141,412 km/u.); op één
ronde: 2. Ginger Mulloy (N.-Zeel.), Bul
taco; 3. Gilberto Milany (It.), Aer
macchi; 4. Bohimil Stasa (Tsj.-Sl.), CZ;
5. Derek Woodman (G.-B.), Matisse;
6. Dave Simmonds (G.-B.), Kawazaki.
Snelste ronde: Agostini 3.11.9, 144.53,2
km/u.
500 cc-klasse (20 ronden, 154,09 km):
1. Giacomo Agostini (It.), MV Agusto,
1.05.22,2 (gem. snelh. 141,430 km/u.);
2. Jack Findlay (Austr.), Matchless,
1.06.41,3; 3. John Cooper (G.-B.), Seeley,
1.06.41,4; 4. Williams (G.-B.). Match-
less, 1.06.41,5; 5. Kel Carruthers
Austr. j. Norton. 1.08.10,7; 6. Ron
Cchandler (d.-fe). Seeley. 1.08.183.
Snelste ronde: Agostini in 3.10,2 (gem.
145,25 km/u.).
Zyspanklasse (14 ronden, 107,86 km):
1. Attenberg-Schillinger (W.-Dld.),
BMW, 49.44,8 (gem. 130,093 km/u.),
(nieuw baanrecord), oud record 50.31,6
van Anders sinds 1967); 2. Enders-En-
gelhardt (W.-Dld.), BMW, 49.45,5; 3.
Schauzu-Schneider (W.-Dld.), BMW,
50.46,8; 4. Auerbacher-De Wever (W.-
Dld./Ned.), BMW, 50.54,5; 5. Fath-
Kalauch (W.-Dld.), URS, 52.04,5; 6.
Jean Claude en Albert Castella (Zwits.),
BMW, 53.37,2. Snelste ronde: Atten
berger 3.28,4 (gem. 133,089 km/u.),
(nieuw baanrecord, oud record 3.32,6
van Scheidegger (Zwits.) sinds 1965).
-O
Zwaaiend van vreugde verliet Paul Lode
wijkx na zijn overwinning in de 50 cc het
circuit.
De winnaars van de zijspanklasse, het
Duitse duo Attenberg-Schifienger, in volle
actie.
APELDOORN Bij hgt scheiden
van de (transfermarkt heeft AGOVV
linksbuiten Melaard overgedaan aan De
Graafschap. De Apeldoornse tweededi-
visieclub contracteerde als buitenspe
ler de jeugdige Tiesseling van Go
Ahead.
BREDA De 22-jarige voorhoede
speler van de tweededivisieclub De Ba
ronie, Addie Brouwers, heeft zaterdag
avond een contract getekend bij NAC.
Eerder had NAC ook al Gerrie Deijkers
van De Baronie aangetrokken, dat zich
echter vlak voor het sluiten van de
transferperiode nog verzekerde van de
diensten van doelman Joop Korebrits,
Frits van Ierland en Gerrie Pirard, die
in het afgelopen seizoen voor NAC uit
kwamen.
AMSTERDAM De Amsterdamse
eredivisieclub DWS heeft vrijdagavond
laat nog twee spelers gecontracteerd.
Het zijn Kick en v. d. Vall (FC Twen
te) en doelman Rob Boersma (PSV).
DWS verkocht doelman Piet Schrijvers
aan FC Twente. Het ziet ernaar uit, dat
oud-international Piet Kruiver in het
nieuwe seizoen opnieuw in het betaal
de voetbal zal uitkomen. De Zaankan-
ter, die de laatste jaren voor DWS uit
kwam, besloot enkele maanden geleden
met voetballen te stoppen in verband
met rugklachten. Kruiver is deze week
echter weer goedgekeurd. DWS heeft
hem een contract aangeboden.
TILBURG De 25-jarige doelman
Fred Bravenboer heeft zaterdag voor
de Eerstedivisieclub Willem II gete
kend. Bravenboer speelde vorig jaar in
de Verenigde Staten bij Pittsburgh
Phantoms.
UTRECHT Vèlox, dat het afgelo
pen seizoen naar de Tweede Divisie de
gradeerde, heeft Cor Adelaar van de
Sportkring overgenomen. Deze buiten
speler kwam eerder uit voor Sparta en
Go Ahead.
UTRECHT De Utrechtse Eerste-
divisievereniging Elinkwijk heeft Joop
Oomens aan Helmond Sport verkocht.
UVSEmmen 11
RhedenAlmania 21
Middelburg—DCG 2—2
DCG 9 6 3 0 15 22—10
UVS 9 5 3 1 13 23— 7
Middelburg 9 4 1 4 9 1422
Rheden 9 4 0 5 8 13—22
Emmen 9 3 1 5 7 1413
Almania 9 0 2 7 2 10—22
ADVERTENTIE
De Leder- en Suède-Specialiat Koninginnelacn 40 - Tel. 12096 - Apeldoorn