Paul Lodewijkx dé verrassing in Grote Prijs van Nederland Na twintig jaar klonk „Wilhelmus" weer over Drentse heide voor Nederlandse zege de beste tabak is NORTON tabak Spanning in strijd pas op tweede plan Zo is de stand NORTON Cijfers en tijden van Asser TT Melaard (AGOYY) naar De Graafschap Nationale titelstrijd bij de Amateurs - rijp, vitaal, 50 cc 250 cc 125 cc 350 cc 500 CC Zijspannen 25/1.50 NORTON is er! Drie simpele woorden, een wereld van verandering NORTON heeft het bereikt. Planters kweekten nieuwe soorten volle, weelderige tabak, de tabak voor Norton NORTON- rijpvitaal, echt Koop een pakje. Probeer er een, juistdat is Norton De MOTOR-, RACE- en CROSSKLEDING werd geleverd door (Fa. Ohmann) DE VAKMAN MAANDAG I JULI 1968 ASSEN Paul Lodewijkx, de Nederlandse motorcoureur opJamathi, is de grote held geworden van de Grand Prix van Nederland, de „Dutch TT '68", op 't „Circuit Drente" te Assen. Al in de eerste de beste race van de dag, de 50 cc, ging hij als groot triomfator over de eindstreep. Hij was het, die er zorg voor droeg, dat de 120.000 toe schouwers al meteen op temperatuur en in de juiste sfeer kwamen. Onder doodse stilte klonk bij de huldiging het „Wilhelmus" over het circuit en wat daarna gebeurde is maar zelden in de geschiedenis van de Asser TT voorge komen. De jonge coureur uit Nederhorst den Berg kreeg een ovatie, die vele kilometers ver te horen moet zijn ge weest. Zij overstemde volkomen het lawaai van de voor het volgende nummer al weer gereedstaande motoren. We moeten 20 jaar teruggaan in de geschiedenis van de Asser TT voor een dergelijk succes, waarbij een Nederlandse motorrenner op het ereschavot stond voor een zege in een internationale wedstrijd. In 1948 klonk het „Wilhelmus" voor Dick Renooy, die het presteerde om met zijn zelf opgefokte Eysink niemand minder dan de grote Italiaan Pagani op zijn fabrieksracer Morini de hielen te laten zien. De tweede man van Morini, Alberti en de Spanjaard Liobet op Montesa moesten behalve Dick Renooy nog een Nederlander voor laten gaan. Tony Heineman bezette namelijk in dit sterke veld de derde plaats. Ditmaal was het de grote favoriet en meervoudig wereld kampioen, de Duitser Hans Georg Anscheidt, die met zijn van veertien versnellingen voorziene Japanse fabrieks- Suzuki het onderspit moest delven. Het werd trouwens in zijn geheel een Nederlandse triomf. Immers, de derde, vier de en vijfde plaats werden eveneens ingenomen door Ne derlanders. Respectievelijk Aalt Toersen, Jan de Vries en Jan Schurgers waren de bezetters van deze bijzonder eer volle plaatsen. Geheel in de schaduw van dit Nederlandse succes kwam de uitstekende prestatie van een tweede Nederlander te staan. In de 125 cc was het Jan Hubers, die tot een presta tie van formaat kwam. Zijn derde plaats in het geweld van de grote „azen" mag gezien worden. Overigens is het succes van Paul Lodewijkx ook het succes van zijn twee vrienden. Want de Jamathi, waarop dit won der verricht werd, was een eigenbouwmachientje. Al jaren hebben Paul, Jan Thiel en Martin Mijwaart in een oude schuur gesleuteld aan dit produkt, dat al spoedig net onder de top zat en nu in één klap die top heeft bereikt. Overigens heeft de spannende race in de 50 cc klasse met zijn bijzonder enerverend slot de Asser TT 1968 niet kunnen redden. Evenmin als het mooie weer, dat deze dag volgde op eeri troosteloze regenperiode. Met het ver dwijnen van de fabrieksmachines, spe ciaal de Japanse, was de verwachting algemeen, dat de races interressanter zouden worden. Dat had ook het geval kunnen zijn als alle fabrieksmachines waren verdwenen. Maar een Agostini met zijn M.V. en Bill Ivy en Phil Read met hun Yamaha's zijn er nog. Zij waren in de klassen, die zij verte genwoordigden heer en meester. Agos tini presteerde het zelfs om al zijn te genstanders in de 350 cc een lap te be zorgen. De motorliefhebber kan dan echter alleen maar meer genieten van de fraaie rijstijl van de coureur en niet meer van de strijd. Voor de echte motorsportliefhebber viel er ditmaal echt wel iets te genie ten. Op het tweede plan werd vaak een felle strijd geleverd om de overige ereplaatsen. Vooral in de 500 cc speel de zich een heroïeke strijd af achter de rug van Giacomo Agostini, die de toeschouwers de adem deed inhouden. Hoe veilig het Asser circuit is bleek ook in deze races weer. Er kwamen in de vaak enerverende duels nog wel eens valpartijen voor, die echter over het algemeen voor de renners geen scha delijke gevolgen hadden. Slechts de Nederlander Jan Dekker moest met wat verwondingen het ziekenhuis op zoeken, maar achteraf viel het aardig mee. Bill Ivy, de glorieuze winnaar van de kwartliter-klasse, kreeg bij de start van de 125 cc klasse een aanrij ding met de Zweed Andersson, waarbij Ivy zijn hiel bezeerde. Hij reed nog twee ronden door, maar moest toen van pijn de strijd staken. Hij werd ter observatie naar het ziekenhuis ge bracht. Dat Paul Lodewijkx de glorieuze winnaar in deze strijd is geworden dankt hij voor een flink deel aan zijn vrienden, maar toch in de eerste plaats aan zijn technisch grote stuur manskunst. Wat bijzonder verheugend was is, dat Paul hier bewees ook tac tisch zijn mannetje te kunnen staan. Bij de start spoot Anscheidt als eerste de S-bocht in. Zoals gewoonlijk had de Jamathi van Lodewijkx een lang zame start en voor hem gold de acht ste plaats bij het ingaan van de 'S- bocht. Tot grote verrassing van de duizenden op de tribunes lag hij voor het ingaan van de kniebocht in de slip stream van Anscheidt en wat bijna niemand kon geloven, in de kniebocht kwam hij naast de Duitser, die het ge vaar voelende voluit het rechte einde inspoot. Hij raakte Paul echter niet meer kwijt. Het verschil mocht op de rechte einden wel 'eens twintig meter worden, in de bochten kwam Paul steeds weer bij. Zeer verstandig deed Lodewijkx geen poging tot een tweede aanval. Hij gun de Anscheidt zeven ronden lang de kop. In de achtste en laatste ropde sloeg de man uit Nederhorst den Berg toe en zó scherp, dat vijf seconden la ter een diep teleurgestelde Anscheidt van zijn motor stapte. Waarschijnlijk overtuigd, dat zijn overjarige fabrieks- machine nu ook aan het einde van zijn Latijn is gekomen. In die achtste ronde kwam Paul opnfeuw in de slipstream van de Duitser de kniebocht in. Bij het uitkomen op het rechte eind voor de tribunes nam Anscheidt een ruime bocht. Lodewijkx, die links naast hem kwam, kon daar niet passeren. In het midden van de weg reed een achter blijver. Waarschijnlijk schrok deze van het naderende geweld, want hij week uit naar rechts. In het gat dat vrijkwam zwiepte Lodewijkx zijn Ja mathi rechts naast Anscheidt. Nog twintig meters restten en in die twin tig meters schoof de Jamathi langs de Suzuki. Het verschil: ééntiende secon- dei Oorverdovend was het gejuich en een dolgelukkige Lodewijkx viel in de armen van Jan Thiel. Martin Mijwaart kon zich pas drie minuten later bij dit tweetal aansluiten, want hij reed die drie minuten later binnen op de veer tiende plaats op de tweede Jamathi. Drie Nederlanders kwamen na de twee kemphanen op de volgende plaat sen, alle drie op Kreidler. De neder laag voor Anscheidt spreekt duidelijke taal, maar groter nog was de neder laag van de Derby's, waarover de ver wachtingen zeer hoog gesparinen wa ren. 'de laatste tegen het eind sterk naar voren kwam, vormden in de laatste ronde nog even een bedreiging, maar Malloy en Milani lieten zich niet meer verrassen. Cas Swart en Jaap Mooijen eindigden vier ronden achter op de winnaar op de 16e en 17e plaats. Phil Read en Bill Ivy stalen hier de show. Ronde na ronde stoven zij wiel aan-wiel over de baan. Nu eens Bill aan kop, dan weer Phil. Maar voor insiders was het duidelijk, dat Ivy ging winnen. Ivy was immers het bes te geklasseerd in de strijd om de we reldtitel. Zo gebeurde het dan ook, want de Yamaha-„heren" hebben hier in de beslissing. In het achterveld speelde zich een enorme strijd af tus sen de Nieuwzeelander Malloy. de Australiër Findlay, de Italiaan Milani en de Nederlander Cees van Dongen op Yamaha. Er kwam voor Cees niet meer uit dan een elfde plaats. Rudi Breedt werd zestiende en Jan Kost- winder negentiende en tevens laatste. Negen renners vielen uit. Hier het drama Bill Ivy. Door de aanrijding als één van de laatsten ge start kwam hij na de eerste ronde toch door in de slipstream van de koploper Phil Read. Twee ronden later stopte hij bij de pits. Zijn al te pijnlijke bles sure noopte hem om de strijd te sta ken. Phil Read ging alleen door en gaf geen van zijn tegenstanders nog een schijn van kans. De Bultaco-rijder Malloy zetelde comfortabel op de tweede plaats. Jan Huberts, die weer bijzonder knap reed, kwam vanuit ne gende positie steeds meer naar voren. Hij leverde een enorm gevecht met Cees van Dongen. De Spanjaard Ca- nallas, de Duitser Dieter Braun en de Zweed Kent Andersson. Kees en de Zweed draaiden stuk en met de ande ren rekende Jan gedecideerd af, om op een eervolle derde plaats te fi nishen. De tweede Nederlander Was Rudi Breedt op Honda. Hij eindigde als tiende op een ronde achterstand. Aat Droog en Henk Mos werden re spectievelijk 15e en 16e. Hier werden Giacomo Agostini op M.V. en Renato Pasolini op Benelli drie ronden lang een show op. Naast elkaar schoten zij over de baan tot in de vierde ronde Pasolini onderuit ging en de strijd moest staken. Voor Agos tini waren er toen geen belemmeringen meer om de gaskraan open te draaien. Met veel machtsvertoon lapte hij het gehele veld. De Italiaan Milani op Aermacchi, de Nieuwzeelander Mal loy en de Engelsman Billie Nelson op Paton voerden op het tweede plan een fel gevecht. In de twaalfde ronde ging de laatste echter onderuit en moest de strijd staken. Malloy en Milani voch ten op het scherp van de snede door. De Engelsman Simmonds op Kawasa ki en de Tsjech Stasa op CZ, van wie De stand om de wereldtitels is na de Asser TT: 50 cc: 1. Anscheidt 22 pnt.; 2. Smith (Aus.) 12; 3. Lodewijkx 11; 4./Ö./6. Kunz W.-Dld.)Walpole (G.B.) en Nieto (Sp.) allen 6; 7. Schmalze 5. 125 cc: 1. Phil Read 24 pnt.; 2. Ginger Mol- loy 12; 3. Salvador Canell (Spanje) 11; 4. Hans Georg Anscheidt (W.- Dld.) 6; Bill Ivy (G.B.) 6; 6. Dieter Braun (W.-Dld.) 5; Carruthers (Austr.) 5; Tommy Robb (Ierland) 5; 9. Möhringer (W.-Dld.) 4; Heinz Rosner (O.-Dld.) 4; Jan Huberts (Ned.) 3. 250 cc: 1. Ivy 24 pnt; 2. Read 14; 3. Rosner 13; 4/5. Molloy (Nw.-Zeel.) en Paso lini 10; 6. Gould T; 7. Ken Andersson (Zweden) 4. 850 cc: 1. Agostini 24 pnt; 2. Pasolini 12; 3. Mulloy 9; 4. Woodman 5; 5./6./7./8. Milany, Carruthers (Austr.), Stasa, Smith (G.B.) allen 4. 500 cc: 1. Agostini 32 pnt.; 2. Findlay 12; 3. Williams 7: 4. Shorey (G.B.) en Ball (G.B.) 6; 6. Marzotsky (Zwits.) 5. Zijspannen 1. Attenberger 17 pnt.; 2. Schauzu 16; 3. Fath 13; 4. Auerbacher 9; 5. Anders en Luthringshauser (W.-Dld) 6 pnt. Agostini ver voor het veld op de eer ste plaats. Anders hadden we ook niet verwacht. Achter de geweldenaar speelde zich een enorme strijd af. Bil lie Nelson, de Engelsman op Paton, Peter Williams, eveneens een Engels man op Matchless hebben soms met zijn vieren naast elkaar, steeds maar stuivertje wisselend, een boeiend ge vecht geleverd dat ten gunste van de Australiër werd beslist. De Nederlan ders Theo Louwes en Bert Oosterhuis eindigden op één ronde als respectieve lijke tiende en elfde plaats. Na deze wat eenzijdige wedstrijden zorgden de zijspanrijders met hun bak kenisten voor een toch nog wel specta culair, slot. De pech speelde in dit num mer een hoofdrol. Slechts zeven van de veertien gestarte combinaties kwamen aan de finish. Wereldkampioen Klaus Enders met Rolf Engelhardt in de bak van zijn BMW en Johann Atten berger met Josef Schillinger als bak kenist, eveneens op BMW, hebben een felle strijd geleverd om de eerste plaats. Enders had de eerste drie ronden de leiding, maar daarna nam Attenber ger voor vier ronden het heft in han den. Toen een van de vele aanvallen van Enders succes had leek het pleit beslecht ten gunste van de titelhouder. Attenberger kwam in de voorlaatste ronde echter nog eens terug en wat Enders ook probeerde, hij moest ge noegen nemen met de tweede plaats. ADVERTENTIE United Cigarette Factories Inc. 50 cc-klasse (acht ronden, 61,64 km); 1. Paul Lodewijkx (Ned.) Jamahi, 31 min. 32 sec., gem. 117.276 km/u.; 2. Hans Georg Anscheidt (W.-Dld.) Su zuki, 31.32.1; 3. Aalt Toersen (Ned.), Kreidler, 32.02.2; 4. Jan de Vries (Ned.), Kreidler, 32.18.9; 5. Schurgers (Ned.), Kreidler, 33.04.4: 6. Rolf Schmalzle (W.-Dld.), Kreidler. 33.18.3. Snelste ronde: Lodewijkx 3.51.6 (119.757 km/u.). 125 cc-klasse (14 ronden 107,86 km): 1. Phil Read (G.-B.) met Yamaha, 48.38,7 (gem. snelh. 133,039 km/u.); 2. Ginger Molloy (Nw.-Zeeland), Bultaco, 50.49.3; 3. Jan Huberts (Ned.), MZ, 51.03.2; 4. Salvador Canellas (Spanje), Bultaco, 51.05.3; 5. Dieter Braun (W.- Dld.MZ. 51.34.2; 6. Giusette Visenzi (Italië), Montesa, 52.03.9. Snelste ronde: Read in 3.19.7 (gem. snelh. 138.888 km/u.). 250 cc-klasse (17 ronden 130,97 km): 1. Bill Ivy (G.-B.), Yamaha, 55 min. 28,9 sec. (gem. 141,855 km/u.); 2. Phil Read (G.-B.) Yamaha 55.24.0; 3. Renzo Pasolini (It.), Benelli, 57.07.2; 4. Heinz Rösner (O.-Dld.), MZ, 57.36.8; 5. Lod Gould (G.-B.), Yamaha, 58.55.5; op één ronde: 6. Santiago Herrero (Sp.), Ossa. Snelste ronde: Ivy in 3.13.0 (gem. 143.709 km/u.). 350 cc-klasse (20 ronden, 154,9 km): 1. Giacomo Agostini (It.), MV Agusta, 1.05.22,7 (gem. 141,412 km/u.); op één ronde: 2. Ginger Mulloy (N.-Zeel.), Bul taco; 3. Gilberto Milany (It.), Aer macchi; 4. Bohimil Stasa (Tsj.-Sl.), CZ; 5. Derek Woodman (G.-B.), Matisse; 6. Dave Simmonds (G.-B.), Kawazaki. Snelste ronde: Agostini 3.11.9, 144.53,2 km/u. 500 cc-klasse (20 ronden, 154,09 km): 1. Giacomo Agostini (It.), MV Agusto, 1.05.22,2 (gem. snelh. 141,430 km/u.); 2. Jack Findlay (Austr.), Matchless, 1.06.41,3; 3. John Cooper (G.-B.), Seeley, 1.06.41,4; 4. Williams (G.-B.). Match- less, 1.06.41,5; 5. Kel Carruthers Austr. j. Norton. 1.08.10,7; 6. Ron Cchandler (d.-fe). Seeley. 1.08.183. Snelste ronde: Agostini in 3.10,2 (gem. 145,25 km/u.). Zyspanklasse (14 ronden, 107,86 km): 1. Attenberg-Schillinger (W.-Dld.), BMW, 49.44,8 (gem. 130,093 km/u.), (nieuw baanrecord), oud record 50.31,6 van Anders sinds 1967); 2. Enders-En- gelhardt (W.-Dld.), BMW, 49.45,5; 3. Schauzu-Schneider (W.-Dld.), BMW, 50.46,8; 4. Auerbacher-De Wever (W.- Dld./Ned.), BMW, 50.54,5; 5. Fath- Kalauch (W.-Dld.), URS, 52.04,5; 6. Jean Claude en Albert Castella (Zwits.), BMW, 53.37,2. Snelste ronde: Atten berger 3.28,4 (gem. 133,089 km/u.), (nieuw baanrecord, oud record 3.32,6 van Scheidegger (Zwits.) sinds 1965). -O Zwaaiend van vreugde verliet Paul Lode wijkx na zijn overwinning in de 50 cc het circuit. De winnaars van de zijspanklasse, het Duitse duo Attenberg-Schifienger, in volle actie. APELDOORN Bij hgt scheiden van de (transfermarkt heeft AGOVV linksbuiten Melaard overgedaan aan De Graafschap. De Apeldoornse tweededi- visieclub contracteerde als buitenspe ler de jeugdige Tiesseling van Go Ahead. BREDA De 22-jarige voorhoede speler van de tweededivisieclub De Ba ronie, Addie Brouwers, heeft zaterdag avond een contract getekend bij NAC. Eerder had NAC ook al Gerrie Deijkers van De Baronie aangetrokken, dat zich echter vlak voor het sluiten van de transferperiode nog verzekerde van de diensten van doelman Joop Korebrits, Frits van Ierland en Gerrie Pirard, die in het afgelopen seizoen voor NAC uit kwamen. AMSTERDAM De Amsterdamse eredivisieclub DWS heeft vrijdagavond laat nog twee spelers gecontracteerd. Het zijn Kick en v. d. Vall (FC Twen te) en doelman Rob Boersma (PSV). DWS verkocht doelman Piet Schrijvers aan FC Twente. Het ziet ernaar uit, dat oud-international Piet Kruiver in het nieuwe seizoen opnieuw in het betaal de voetbal zal uitkomen. De Zaankan- ter, die de laatste jaren voor DWS uit kwam, besloot enkele maanden geleden met voetballen te stoppen in verband met rugklachten. Kruiver is deze week echter weer goedgekeurd. DWS heeft hem een contract aangeboden. TILBURG De 25-jarige doelman Fred Bravenboer heeft zaterdag voor de Eerstedivisieclub Willem II gete kend. Bravenboer speelde vorig jaar in de Verenigde Staten bij Pittsburgh Phantoms. UTRECHT Vèlox, dat het afgelo pen seizoen naar de Tweede Divisie de gradeerde, heeft Cor Adelaar van de Sportkring overgenomen. Deze buiten speler kwam eerder uit voor Sparta en Go Ahead. UTRECHT De Utrechtse Eerste- divisievereniging Elinkwijk heeft Joop Oomens aan Helmond Sport verkocht. UVSEmmen 11 RhedenAlmania 21 Middelburg—DCG 2—2 DCG 9 6 3 0 15 22—10 UVS 9 5 3 1 13 23— 7 Middelburg 9 4 1 4 9 1422 Rheden 9 4 0 5 8 13—22 Emmen 9 3 1 5 7 1413 Almania 9 0 2 7 2 10—22 ADVERTENTIE De Leder- en Suède-Specialiat Koninginnelacn 40 - Tel. 12096 - Apeldoorn

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 3