Veenendaals dagblad Verlies N.S. steeg in 1967 van 79 tot 94 miljoen gulden Buiten Johnson wil beperking raketten Bogaers trad af als voorzitter van Radicalen' POLYSELECT MATRASSEN Weer vliegtuig gekaapt Gelders-Utrechtse streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei Stijgend tekort geen maatstaf voor betekenis Op medisch advies Wm t BONN TEKENT GEEN KERNSTOP- VERDRAG Snoeksprong redde motorrijder leven TON KOOT TWINTIG JAAR SLOTVOOGD T IS vitella Ook Simca verhoogt prijzen Duitse majoor in Rio vermoord Aanbod aan Britse spoorstakers ARTS EIST VAN FONDSEN VOLLEDIG HONORARIUM Sovjet-kernproef Toenemende reislust richt zich geheel op auto Inkrimping personeel moet nog sneller Concurrentie van wegvervoer en scheepvaart Spoorvervoer blijft onmisbaar zegt directie FLEX! PUP KOELER Eerste bos-ooft Parkeerruimten (^E5°vi?ella!^^ .rAfl Nederlandse knaap redde Oostenrijks meisje uit meer Nog geen akkoord „Mes op keel" Bur voor redactie en administratie: Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal, Telef. 08385-10550 (adm.), 10757 en 10955 (red.). Giro 1321600. Rhenen: Boekhandel C. Waiboer VALLEI Voortzetting van het nieuwsblad „De Vallei", opge richt in 1926. Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v. Advert losse mm-prijs 17 cent Kleine 'annonces „Vraag en Aanbod" op di., do. en za. 1-10 woorden *1,50, ieder woord meer 15 cent. DINSDAG 2 JULI I968 - 42e JAARGANG no. I53 UTRECHT Het sterk groeiende autobezit was opnieuw een van de oor saken van een verder teruglopen van het reizigersvervoer. De daling kwam neer op 3 procent (5,5 miljoen rezi- gers). Dank zij de tariefsverhoging met 6,3 procent stegen de opbrengsten van het reizigersvervoer echter nog met rond 3 procent tot f 373,3 miljoen gul den. Hoewel de omvang van het goe derenvervoer per spoor nagenoeg con stant bleef, daalde het procentuele aan deel van NS daarin tengevolge van de sterke concurrentie van het wegvervoer en de binnenscheepvaart. De opbrengst van het goederenvervoer (f 267,1 mil joen) bleef ongeveer op peil, maar de kosten gaven zowel in de reizigers- als in de goederensector weer een aanzien lijke stijging te zien. De dochterondernemingen in het streekbusvervoer hebben eveneens met een veel geringer reizigersaan bod te kampen. De N.V. Van Gend en Loos ontwikkelde zich over het ge heel genomen gunstig, de resultaten van de andere dochterondernemingen zoals NV Spoorwegbouwbedrijf vol deden aan de verwachtingen. De personeelsuitgaven zijn de laatste vijf jaar met bijna 70 procent gestegen, ondanks de vermindering van het per soneelsbestand met 12 procent. De per soneelslasten bedroegen in 1967 ruim f 385,6 miljoen (9,3 procent meer dan in 1966), hetgeen neerkomt op 56 pro cent van de totale exploitatiekosten. Ook de rentekosten namen in 1967 toe. De investeringen werden zo laag moge lijk gehouden. De directie verwacht, dat het verlies over 1968, na aftrek van de van het rijk te ontvangen bijdrage in de be- drijfsvreemde lasten ad f 70 miljoen, op hetzelfde niveau zal liggen als in 1967. De totale ontvangsten van NS namen vorig jaar inclusief de rijksbijdragen met 6,7 procent toe tot f 754 miljoen. Hiertegenover stond een stijging van de kosten met 8 procent tot f 848 miljoen. Als NS aan zichzelf werd overgelaten zou zij volgens de directie genoodzaakt zijn, geleidelijk grote delen van het be drijf te sluiten. De oorzaak daarvan ligt primair in het reizigersvervoer, dat juist bij de activiteiten die maatschappelijk gezien het minst gemist kunnen worden, name lijk de woon-werkvervoeren tijdens de spitsuren in de stedelijke agglomeraties, de ongunstigste verhouding tussen kos ten en opbrengsten te zien geeft. Aon de krentestruiken door tuin- lui en liefhebber ook amelanchier- berg- en rotsmispel geheten rijpen de eerste roodgele bessen en dit komt ook wel uit, want eind april en begin mei hingen de heesters vol rose-witte bloemtrossenZij leveren vrijwel het eerste ooft van het bos; met de bos bessen loopt het nog even aan, de vlieren staan veelal volop te bloeien en de uitgegloorde lijsterbessen zijn pas in augustus rijp. De echte vruch tenleveranciers, de kastanjes, eiken, beuken, berken, Geld. roos, vogelkers, braam, klimop e.v.a. komen pas tegen het eind van de zomer, het begin van de herfst of helemaal in het najaar Zo vindt het gevederd en gepelsd bos- volk in ettelijke maanden aangename mondkost en tot ver in de winter wroeten de zwijnen nog met succes naar eikels en beukenootjes onder de bruinzwarte bosturf. Eer de blozende krentjes evenwel tot inktblauwe tros sen wilde aalbessen zijn gerijpt Loopt het nog wat aan. De lijsters in onze tuin kunnen hun tijd nauwelijks bei den en springen op hoop van zegen tussen de beladen takken; ze krijgen maar weinig fris fruit, want onze buurman houdt de aardbei onder het net, en zijn frambozen kunnen nog niet geplukt, evenmin als de loganber ries tegen de schutting. Zijn de ame- lanchiers echter rijp, dan worden ze in weinige dagen door merels, lijsters en spreeuwen geplunderd, zodat het onder boom en struik bloederig giet van het soep, want ze springen ruim met de vruchten om. Wilt ge wat van deze heesters in de omgeving van het huis hebben, dan kunt ge dit met bewortelde uitlopers proberen. Dit gaat gauwer dan met zaad, want de bessen kiemen pas na 1 2 jaar en moeten een jaar in vochtig zand wor den bewaard. 2 juli '68 A. B. WIGMAN UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen hebben het jaar 1967 na aftrek van de rijksbijdrage van f 35 miljoen in de bedrijfsvreemde lasten, afgesloten met een verlies van f 94 miljoen. In 1966 was het nadelig saldo f 79,1 miljoen. „Bij de aanpassing van de organisatie van het spoorwegbedrijf aan de zich wijzigende omstandigheden, ligt thans noodzakelijkerwijs een sterk accent op aanpassing bij het relatief duurder worden van menselijke arbeid". De direc tie van de Nederlandse Spoorwegen stelt dit in haar jaarverslag over 1967. Ze zegt, dat besparing op arbeid zich in die toekomst aanzienlijk sneller zal moeten voltrekken dan voorheen. Men wil dit doel op ook in sociaal opzicht verant woorde wijze bereiken, maar desondanks zal wellicht in een aantal bedrijfs onderdelen niet geheel te ontkomen zijn aan op wachtgeldstelling. Vorig jaar vloeiden langs natuurlijke weg 1694 personeelsleden af, terwijl er maar 578 werden aangenomen, zodat de totale personeelssterkte met 1116 man verminderde. Deze vermindering is tweemaal zo groot als de gemiddelde daling in de afgelopen jaren. De Nederlandse Spoorwegen vervoer den het afgelopen jaar 183,7 miljoen rei zigers, 5,5 miljoen minder dan in 1966. Het aantal reizigerskilometers nam af met 191 miljoen tot 7412 miljoen. De door de welvaartstoeneming stijgende reislust richtte zich geheel op de auto. De toeristische arrangementen -lever den goede resultaten op. Uit het jaarver slag van NS over 1967 blijkt, dat het aantal verkochte 8-daagse abonnemen ten met 32% steeg tot 65.000, 't aantal minitrips met 16% tot 13.900, het aantal 8- en 5-daagse vakantiereizen met 27% tot ruim 14.000. Voor de vakantiedag tochten was de belangstelling iets min der: 169.000 in 1967 tegen 171.000 in '66. In februari 1967 werden de tarieven met gemiddeld 6,3 pet verhoogd en in januari 1968 volgde nog een aanpassing die neerkwam op een gemiddelde verho ging van ongeveer 3 pet. In '67 werden ook enkele nieuwe tarieven inge voerd die voor de reizigers een bespa ring betekenden, bijvoorbeeld met 65 tarief voor bejaarden. Bij het vaststel len van dergelijke „voordeeltarieven" gaat men ervan uit, dat de reductie goedgemaakt moet worden door een stijgende omzet en dat de toeneming van het aantal reizigers moet leiden tot een betere bezetting van de treinen op de stille uren. Op verschillende trajecten werden de frequenties opgevoerd en de reistijden verkort. In overleg met de gemeenten pro beert N.S., de parkeerruimten bij de stations uit te breiden. Op eigen kracht kan NS, gezien haar moeilijke financi ële positie, weinig bereiken. „Jarenlang heeft ons bedrijf ervoor kunnen zorgen, dat de fiets gestald kon worden", aldus de directie, „maar met de auto is dat moeilijker." Vaak ont breekt de nodige ruimte, de investerin gen zijn hoog en het rendement is twij felachtig. De directie noemt medewer king van de overheid onmisbaar. Zij acht het gewenst, dat de gemeenten in het kader van de steun die zij ontvan gen voor oplossing van verkeersproble men, aandacht besteden aan de bouw en de financiering van parkeergarages en dat in analoge situaties ook NS daarvoor in aanmerking zou komen. In het kader van de bevordering van het openbare vervoer is het volgens de NS-directie beslist noodzakelijk, dat de parkeervoorzieningen bij stations val len onder de infrastructurele objecten waarvoor van overheidswege financi ële steun kan worden verleend. Het jaarverslag noemt snelheidsver hoging een belangrijke factor van kwa liteitsverbetering. In de nabije toekomst zal op een aantal baanvakken een maxi mumsnelheid van 140 kilometer per uur worden ingevoerd. Ook de bussen van de NS-dochteronder- nemingen vervoerden het afgelopen jaar weer minder mensen. Het aantal reizi gers en het aantal reizigerskilometers daalden met zes procent. De bedrijfs resultaten waren echter over het alge meen niet slechter dank zij tariefsver hoging en kostenbestrijding. Bij enkele busondernemingen moest de kostenver laging worden bereikt door een verla ging van de frequentie op bepaalde uren. De mogelijkheid van verdere kos tenbesparing in deze richting is echter zeer beperkt, omdat het gevaar be staat, dat de kwaliteit van de openbare vervoervoorziening in sommige streken ernstig wordt aangetast. STAD-Mexico Een zware aardbe ving, die bijna drie minuten aanhield is vanochtend 03.15 uur gevoeld in stad Mexico en een groot deel van de kust van de staat Guerrero langs de Grote Oceaan. Tot de plaatsen waar de aard beving ook werd gevoeld behoort het befaamde Acapulco. WASHINGTON President John son heeft maandag bekendgemaakt, dat de Verenigde Staten en de Sovjet- Unie z(jn overeengekomen in de „meest nabije toekomst" besprekingen te beginnen over beperking van de of fensieve en defensieve kernraketten- stelsels. Johnson maakte dit bekend ter gele genheid van de ondertekening van het historische verdrag tegen de versprei ding van kernwapens, welke hij op het Witte Huis verrichtte. De verdragen werden ook ondertekend in Londen en Moskou. Het Witte Huis heeft bekendgemaakt dat 51 landen zich bij het verdrag aan sluiten. Enige uren voordat Johnson sprak maakte Sovjet-premier Alexei N. Ko- sygin in Moskou bekend, dat de Sov jet-Unie internationale onderhandelin gen over ontwapening wil voeren met inbegrip van het staken van het ver vaardigen van kernwapens en het ver minderen van de voorraden van kern wapens. UTRECHT In het jaarverslag over 1967 noemt de directie het bedrijfs economische resultaat teleurstellend. Zij voegt hier evenwel aan toe, dat het verlies niet mag worden opgevat als enige maatstaf voor de beteke nis van het spoorwegbedrijf in de huidige samenleving. Die betekenis verandert weliswaar, maar volgens de directie is juist in het afgelopen jaar de mening versterkt, dat het spoorvervoer onmisbaar blijft. Ze constateert, dat door de verplich tingen van openbare dienst in het reizigersvervoer en anderszijds door ongelijke concurrentievoorwaarden in het goederenvervoer, tekorten onver mijdelijk zijn. Uit het jaarverslag blijkt, dat de pro- duktiviteit per werknemer op basis van kilometerprestatie, bij NS hoger is dan bij vier andere Europese spoorwegbedrijven. Als men de NS- er op 100 stelt, komt men voor de werknemer bij de Franse spoorwe gen op 80, die bij de Belgische spoor wegen op 65, de Duitse spoorwegen op 56 en de Britse op 41. Over de noodzakelijke, niet onaanzien lijke verdere personeelsinkrimping zegt het jaarverslag: „De periode voor doorvoering van arbeidsbespa rende maatregelen en de periode die nodig is om de te grote personeels omvang door natuurlijke afvloeiing tot de gewenste sterkte terug te bren gen, lopen niet altijd synchroon". Het beleid zal er in de eerste plaats op gericht zijn, overcompleet perso neel al dan niet na omscholing el ders in het bedrijf te werk te stel len. Dit wordt bevorderd door de per 1 januari 1968 ingevoerde personeels stop. De directie zegt, dat er meer dan ooit aanleiding is om het personeel in de voorbereiding van maatregelen te be trekken. „CHANTAGE VAN SOVJET-UNIE BONN West-Duitsland heeft maandag verklaard het verdrag tegen de spreiding van de kernwapenen voorshands niet te zullen onderteke nen, wegens „vergaande politieke druk van de Sovjet-Unie" op Bonn. Regeringswoordvoerder Günther Diehls heeft op een persconferentie ge zegd, dat de communistische maatre gelen tegen het vrije verkeer met Berlijn, voor Bonn aardeding zijn het verdrag niet te ondertekenen op dit tijdstip. Diehls gaf te kennen, dat spoedige ondertekening van het verdrag door West-Duitsland niet waarschijnlijk is, maar tekende daarbij aan, dat West- Duitsland in 1954 eenzijdig afgezien heeft van de aanschaf of produktie van kernwapenen. Op vragen over de precieze positie van Bonn op dit moment, antwoordde Diehls: „Een van de belangrijke pro blemen is dat de Sovjet-Unie reeds lan ge tijd omvangrijke politieke druk uit oefent op de Bondsrepubliek en hier mee doorgaat." Diehls verklaarde echter, dat het verdrag in zijn huidige vorm een grote verbetering is, vergeleken met de oor spronkelijke tekst, en zei dat het ver drag voor West-Duitsland aanvaard baar is. Bonn heeft meegewerkt aan amen dering van de tekst, vervolgde Diehls. In regeringskringen in Bonn verluidt, dat West-Duitsland na het zomerreces van het parlement zijn standpunt ten aanzien van het kernstopverdrag defi nitief zal bepalen en het verdrag dan ook zal ondertekenen. Diehls zei maandag, dat men in Bonn met belangstelling de debatten in de Amerikaanse Senaat over de ra tificatie afwacht. Op de vraag of Bonn nog verdere wijzigingen in het verdrag verlangt antwoordde Diehls: „Wij bevinden ons om zo te zeggen in een bijzondere po sitie. Het is niet zo, dat wij weigeren het verdrag te ondertekenen. Wij wil len alleen volledige opheldering over het verdrag zelf en de bedoelingen van de belangrijkste ondertekenaars (Ver enigde Staten, Sovjet-Unie en Enge land). DEN HAAG Door met een snoek sprong zijn rijdende motorfiets te verlaten ontkwam gisteren de 28-jari ge Hagenaar J. A. P. D. aan de dood Op een kruising zag hij plotseling een tramwagen van lijn 9 uit de rails vlie gen en recht op zich afkomen. De trein ontspoorde doordat een centimeters- lange bout op de rails lag. De trambe stuurder, de 35-jarige J. W. de B., zei later bleek van schrik dat de motor rijder de eerste prijs verdiende bij het schoonspringen. De man is overigens met de schrik vrijgekomen. DEN HAAG Drs. P. G. W. M. Bogaers is afgetreden als voorzitter van de Politieke Partij Radicalen( PPR). Hij heeft dit gedaan op dringend advies van zijn dokter. De heer Bogaers is inmiddels met vakantie gegaan. Voorlopig zullen mr. E. C. M. Jurgens en de heer W. van Dam het voorzitter schap van de partij op zich nemen. De fractievoorzitter van de PPR in de Tweede Kamer, drs. J. M. Aarden, noemde het aftreden van drs. Bogaers een klap voor de partij". Hij bevestigde dat alleen medische redenen tot deze beslissing hebben ge leid. Er is geen sprake van, aldus drs. Aarden, dat politieke tegenstellingen in de PPR tot het zich terugtrekken van de voorzitter zouden hebben geleid. „We zullen rustig moeten uitzien naar een opvolger", zei drs. Aarden. Het is de bedoeling dat de partij eerst bekijkt of er een waarnemend voorzitter kan worden gevonden. Daarna kan worden uitgezien naar iemand die voor langere tijd de leiding van de PPR op zich wil nemen. Drs. Bogaers wil, als zijn dokter het goedkeurt, straks wel weer aan de op bouw van de partij meewerken. Hij wordt echter geen voorzitter meer. Zijn bedanken moet, helaas, definitief zijn, aldus drs. Aarden. ADVERTENTIE ij 8 GRATIS LEUKE van o.a. Lucky Luke, Billy the Kid ofde Da/tons by drie pakjes INSTANT PUDDINC INNSBRUCK De 11-jarige Neder landse jongen Hans van Krot, die met zijn ouders een vakantie door brengt in de Oostenrijkse plaats Imst, heeft zondag het leven gered van de zestienjarige Hermine Friedl uit Imst die in het Meer van Starken- berg dreigde te verdrinken. Burgemeester Adolf Walch van Imst betuigde de jonge redder zijn dank en overhandigde hem een gedenkpen ning. PARIJS Ook Simca, de derde grootste automobielfabriek van Frankrijk, verbonden aan het Chrys- ler-concern, heeft evenals Renault (staatsbezit), Citroën en Peugeot, de prijzen verhoogd. Gemiddeld is de prijs drie procent omhooggegaan. ADVERTENTIE HOTEL-REST. „DE KLOMP" Thans zalen tot 200 personen. ENSCHEDE In de vergadering van het samenwerkingsorgaan Stedenband Twente is besloten de vestiging van 'n streekcrematorium in Enschede te be vorderen. De Crematoriumvereniging Nederland heeft inmiddels contact op genomen met het gemeentebestuur van Enschede ter verdere uitwerking van deze aangelegenheid. RIO DE JANEIRO Een Westduit- se majoor, Eduard von Westelnhagen, is maandag in Rio de Janeiro voor zijn woning door twee mannen doodgescho ten. De majoor volgde een opleiding aan een militair instituut krachtens een uit wisselingsovereenkomst tussen Brazi lië en de Bondsrepubliek. De mannen die hem vermoordden gingen er met zijn tas vandoor. UNION ADVERTENTIE MUIDEN Slotvoogd Ton Koot is gis teravond feestelijk ingehaald door zijn naaste medewerkers t.g.v. het feit dat hij 20 jaar slotvoogd van het Muiderslot is. Op de foto de heer Koot met zijn echt genote bij het betreden van het slot. LONDEN De leiding van de Britse spoorwegen heeft een loonsverhoging van 3 pet aangeboden voor de laagst betaalde Britse spoorwegarbeiders in een poging om een einde te maken aan de langzaamaanactie, die nu al een week duurt. De twee vakbonden hebben het aan bod echter nogal koel ontvangen. „Ik ben er niet erg gelukkig mee, maar 't is in ieder geval iets om over te praten", zo zei de president van de nationale vakbond van spoorwegarbei ders, Frank Lane. De vakbonden eisen algemene loons verhoging. MIAMI (Florida) Een met een revolver zwaaiende passagier heeft maandag avond opnieuw een vliegtuig van de Northwest Airlines gekaapt en de piloot vervolgens gedwongen een landing in Cuba uit te voeren. Het vliegtuig had 92 personen aan boord. Functionarissen van de federale luchtvaartdienst verklaarden, dat het vliegtuig onderweg was van Minneapolis naar Miami. Het toestel had een tussenlanding gemaakt in Chicago. Aan boord bevonden zich 85 passagiers en een zevenkop pige bemanning. Een eerste klasse passagier van de Boeing-727 had een revolver getrokken en de piloot gelast non-stop naar Miami te vliegen. „Enkele ogenblikken later keerde hij terug en zei: Maak er Havaan van", zo verklaarde een functionaris van de federale luchtvaartdienst. Het vliegtuig kwam zes uur na het vertrek van een ander gekaapt vliegtuig met veertien passagiers aan boord te Havana aan. Dat laatste vliegtuig werd zaterdag op gelijke manier gedwongen naar de Cubaanse hoofdstad te vliegen. Het was onderweg van Miami naar Key West. De piloot, een tot Amerikaan genaturali seerde Cubaanse vluchteling, is wegens „desertie" vastgehouden. Ook de koper bleef in Cuba. DEN HAAG De Haagse huisarts F. E. J. Bouricius heeft de zieken fondsen in Den Haag gesommeerd, hem vóór maandag het volledige abon nementshonorarium voor fondspatiën ten uit te betalen, waarover per 1 ja nuari overeenstemming was bereikkt tussen fondsen en artsen. Hij over weegt een gerechtelijke procedure als aan de sommatie niet wordt voldaan. De ziekenfondsen hebben de huisarU sen over het eerste kwartaal de afge sproken verhoging van het abonne mentshonorarium met achttien cent per patiënt betaald. Over dat tweede kwartaal hebben zij echter dit bedrag weer van het honorarium afgetrokken. De reden is, dat nog geen overeen stemming is bereikt tussen de Lande lijke Huisartsenvereniging en de zie kenfondsen over de vraag of „pil-con- sulenten" afzonderlijk mogfen worden gedeclareerd of in het abonnements honorarium moeten zijn begrepen. In het eerste geval moet de zieken fondspatiënte acht tot tien gulden voor een halfjaarlijks onderzoek voor het nemen van de pil betalen, in het ande re geval zou het onderzoek haar niets kosten. In afwachting van de oplossing van het conflict over de pilconsulenten heeft de minister van sociale zaken en volksgezondheid, de heer B. Roolvink, de honorarium-overeenkomst tussen ziekenfondsen en artsen nog niet goed gekeurd. De ziekenfondsraad heeft de fondsen geadviseerd, de verhoging van achttien cent nog niet uit te betalen. De Landelijke Huisartsenvereniging heeft een gesprek met minister Rool vink over het conflict aangevraagd. „Over het conflict over de pil-consu- lenten kunnen wij rustig praten", al dus dokter Bouricius. „Maar de ma nier van de ziekenfondsen om hun wil door te drijven door de artsen fi nancieel het mes op de keel te zetten, getuigt van een mentaliteit die in de tegenwoordige tijd niet erg gebruike lijk meer is." De inhouding van achttien cent per ziekenfondspatiënt gaat de huisarts met een standaard-praktijk van 2700 fondspatiënten ongeveer tweeduizend gulden per jaar kosten, aldus de heer Bouricius. WASHINGTON De Amerikaanse commissie voor kernenergie zegt signa len opgevangen te hebben die erop dui den, dat de Sovjet-Unie 'n ondergrond se kernproef tot stand gebracht heeft ten noorden van de Kaspische Zee, waarvan de kracht wordt geschat op 200.000 ton t.n.t. (Van onze weerkundige medewerker) De temperatuur is gistermiddag in Apeldoorn, Deventer en Doetinchem 31 graden geworden, tegenover 25 tot 26 graden op zondag. Vandaag loopt het kwik opnieuw op tot tropisch ni veau 30 tot 33 graden. Daarna dringt een koufront van het zuidwesten uit naar onze streken op. Het geeft van avond en vannacht kans op plaatse lijk onweer. Ook morgen overdag zal het aanvankelijk onweersachtig zijn, maar later komen er weer opklaringen door bij naar zuid tot zuidwest ge ruimde wind. Het weer zal aanvankelijk drukkend zijn, maar in de koelere lucht worden geen hogere maximumtemperaturen dan 20 tot 23 graden meer bereikt. Het ziet er naar uit, dat het juli-weer een zomerse inslag zal behouden. •v

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 1