Veenendaals
dagblad
Verlies N.S.
steeg in 1967
van 79 tot 94 miljoen gulden
Buiten
Johnson wil
beperking
raketten
Bogaers trad af
als voorzitter
van Radicalen'
POLYSELECT
MATRASSEN
Weer vliegtuig gekaapt
Gelders-Utrechtse streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei
Stijgend tekort geen maatstaf voor betekenis
Op medisch advies
Wm t
BONN TEKENT
GEEN
KERNSTOP-
VERDRAG
Snoeksprong redde
motorrijder leven
TON KOOT TWINTIG JAAR SLOTVOOGD
T
IS vitella
Ook Simca verhoogt
prijzen
Duitse majoor in
Rio vermoord
Aanbod aan Britse
spoorstakers
ARTS EIST VAN
FONDSEN
VOLLEDIG
HONORARIUM
Sovjet-kernproef
Toenemende reislust
richt zich geheel op auto
Inkrimping personeel
moet nog sneller
Concurrentie
van wegvervoer
en scheepvaart
Spoorvervoer
blijft
onmisbaar
zegt directie
FLEX! PUP
KOELER
Eerste bos-ooft
Parkeerruimten
(^E5°vi?ella!^^
.rAfl
Nederlandse knaap
redde Oostenrijks
meisje uit meer
Nog geen akkoord
„Mes op keel"
Bur voor redactie en administratie:
Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal,
Telef. 08385-10550 (adm.), 10757 en
10955 (red.). Giro 1321600. Rhenen:
Boekhandel C. Waiboer
VALLEI
Voortzetting van het nieuwsblad „De Vallei", opge
richt in 1926. Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v.
Advert losse mm-prijs 17 cent Kleine 'annonces
„Vraag en Aanbod" op di., do. en za. 1-10 woorden
*1,50, ieder woord meer 15 cent.
DINSDAG 2 JULI I968 - 42e JAARGANG no. I53
UTRECHT Het sterk groeiende
autobezit was opnieuw een van de oor
saken van een verder teruglopen van
het reizigersvervoer. De daling kwam
neer op 3 procent (5,5 miljoen rezi-
gers). Dank zij de tariefsverhoging met
6,3 procent stegen de opbrengsten van
het reizigersvervoer echter nog met
rond 3 procent tot f 373,3 miljoen gul
den. Hoewel de omvang van het goe
derenvervoer per spoor nagenoeg con
stant bleef, daalde het procentuele aan
deel van NS daarin tengevolge van de
sterke concurrentie van het wegvervoer
en de binnenscheepvaart. De opbrengst
van het goederenvervoer (f 267,1 mil
joen) bleef ongeveer op peil, maar de
kosten gaven zowel in de reizigers- als
in de goederensector weer een aanzien
lijke stijging te zien.
De dochterondernemingen in het
streekbusvervoer hebben eveneens met
een veel geringer reizigersaan
bod te kampen. De N.V. Van Gend
en Loos ontwikkelde zich over het ge
heel genomen gunstig, de resultaten van
de andere dochterondernemingen
zoals NV Spoorwegbouwbedrijf vol
deden aan de verwachtingen.
De personeelsuitgaven zijn de laatste
vijf jaar met bijna 70 procent gestegen,
ondanks de vermindering van het per
soneelsbestand met 12 procent. De per
soneelslasten bedroegen in 1967 ruim
f 385,6 miljoen (9,3 procent meer dan
in 1966), hetgeen neerkomt op 56 pro
cent van de totale exploitatiekosten.
Ook de rentekosten namen in 1967 toe.
De investeringen werden zo laag moge
lijk gehouden.
De directie verwacht, dat het verlies
over 1968, na aftrek van de van het
rijk te ontvangen bijdrage in de be-
drijfsvreemde lasten ad f 70 miljoen,
op hetzelfde niveau zal liggen als in
1967.
De totale ontvangsten van NS namen
vorig jaar inclusief de rijksbijdragen
met 6,7 procent toe tot f 754 miljoen.
Hiertegenover stond een stijging van de
kosten met 8 procent tot f 848 miljoen.
Als NS aan zichzelf werd overgelaten
zou zij volgens de directie genoodzaakt
zijn, geleidelijk grote delen van het be
drijf te sluiten.
De oorzaak daarvan ligt primair in
het reizigersvervoer, dat juist bij de
activiteiten die maatschappelijk gezien
het minst gemist kunnen worden, name
lijk de woon-werkvervoeren tijdens de
spitsuren in de stedelijke agglomeraties,
de ongunstigste verhouding tussen kos
ten en opbrengsten te zien geeft.
Aon de krentestruiken door tuin-
lui en liefhebber ook amelanchier-
berg- en rotsmispel geheten rijpen
de eerste roodgele bessen en dit komt
ook wel uit, want eind april en begin
mei hingen de heesters vol rose-witte
bloemtrossenZij leveren vrijwel het
eerste ooft van het bos; met de bos
bessen loopt het nog even aan, de
vlieren staan veelal volop te bloeien
en de uitgegloorde lijsterbessen zijn
pas in augustus rijp. De echte vruch
tenleveranciers, de kastanjes, eiken,
beuken, berken, Geld. roos, vogelkers,
braam, klimop e.v.a. komen pas tegen
het eind van de zomer, het begin van
de herfst of helemaal in het najaar
Zo vindt het gevederd en gepelsd bos-
volk in ettelijke maanden aangename
mondkost en tot ver in de winter
wroeten de zwijnen nog met succes
naar eikels en beukenootjes onder de
bruinzwarte bosturf. Eer de blozende
krentjes evenwel tot inktblauwe tros
sen wilde aalbessen zijn gerijpt Loopt
het nog wat aan. De lijsters in onze
tuin kunnen hun tijd nauwelijks bei
den en springen op hoop van zegen
tussen de beladen takken; ze krijgen
maar weinig fris fruit, want onze
buurman houdt de aardbei onder het
net, en zijn frambozen kunnen nog
niet geplukt, evenmin als de loganber
ries tegen de schutting. Zijn de ame-
lanchiers echter rijp, dan worden ze
in weinige dagen door merels, lijsters
en spreeuwen geplunderd, zodat het
onder boom en struik bloederig giet
van het soep, want ze springen ruim
met de vruchten om. Wilt ge wat van
deze heesters in de omgeving van
het huis hebben, dan kunt ge dit met
bewortelde uitlopers proberen. Dit
gaat gauwer dan met zaad, want de
bessen kiemen pas na 1 2 jaar en
moeten een jaar in vochtig zand wor
den bewaard.
2 juli '68 A. B. WIGMAN
UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen hebben het jaar 1967 na aftrek
van de rijksbijdrage van f 35 miljoen in de bedrijfsvreemde lasten, afgesloten
met een verlies van f 94 miljoen. In 1966 was het nadelig saldo f 79,1 miljoen.
„Bij de aanpassing van de organisatie van het spoorwegbedrijf aan de zich
wijzigende omstandigheden, ligt thans noodzakelijkerwijs een sterk accent op
aanpassing bij het relatief duurder worden van menselijke arbeid". De direc
tie van de Nederlandse Spoorwegen stelt dit in haar jaarverslag over 1967. Ze
zegt, dat besparing op arbeid zich in die toekomst aanzienlijk sneller zal moeten
voltrekken dan voorheen. Men wil dit doel op ook in sociaal opzicht verant
woorde wijze bereiken, maar desondanks zal wellicht in een aantal bedrijfs
onderdelen niet geheel te ontkomen zijn aan op wachtgeldstelling.
Vorig jaar vloeiden langs natuurlijke
weg 1694 personeelsleden af, terwijl er
maar 578 werden aangenomen, zodat
de totale personeelssterkte met 1116
man verminderde. Deze vermindering
is tweemaal zo groot als de gemiddelde
daling in de afgelopen jaren.
De Nederlandse Spoorwegen vervoer
den het afgelopen jaar 183,7 miljoen rei
zigers, 5,5 miljoen minder dan in 1966.
Het aantal reizigerskilometers nam af
met 191 miljoen tot 7412 miljoen. De
door de welvaartstoeneming stijgende
reislust richtte zich geheel op de auto.
De toeristische arrangementen -lever
den goede resultaten op. Uit het jaarver
slag van NS over 1967 blijkt, dat het
aantal verkochte 8-daagse abonnemen
ten met 32% steeg tot 65.000, 't aantal
minitrips met 16% tot 13.900, het aantal
8- en 5-daagse vakantiereizen met 27%
tot ruim 14.000. Voor de vakantiedag
tochten was de belangstelling iets min
der: 169.000 in 1967 tegen 171.000 in '66.
In februari 1967 werden de tarieven
met gemiddeld 6,3 pet verhoogd en in
januari 1968 volgde nog een aanpassing
die neerkwam op een gemiddelde verho
ging van ongeveer 3 pet. In '67 werden
ook enkele nieuwe tarieven inge
voerd die voor de reizigers een bespa
ring betekenden, bijvoorbeeld met 65
tarief voor bejaarden. Bij het vaststel
len van dergelijke „voordeeltarieven"
gaat men ervan uit, dat de reductie
goedgemaakt moet worden door een
stijgende omzet en dat de toeneming van
het aantal reizigers moet leiden tot een
betere bezetting van de treinen op de
stille uren.
Op verschillende trajecten werden de
frequenties opgevoerd en de reistijden
verkort.
In overleg met de gemeenten pro
beert N.S., de parkeerruimten bij de
stations uit te breiden. Op eigen kracht
kan NS, gezien haar moeilijke financi
ële positie, weinig bereiken.
„Jarenlang heeft ons bedrijf ervoor
kunnen zorgen, dat de fiets gestald kon
worden", aldus de directie, „maar met
de auto is dat moeilijker." Vaak ont
breekt de nodige ruimte, de investerin
gen zijn hoog en het rendement is twij
felachtig. De directie noemt medewer
king van de overheid onmisbaar. Zij
acht het gewenst, dat de gemeenten in
het kader van de steun die zij ontvan
gen voor oplossing van verkeersproble
men, aandacht besteden aan de bouw
en de financiering van parkeergarages
en dat in analoge situaties ook NS
daarvoor in aanmerking zou komen. In
het kader van de bevordering van het
openbare vervoer is het volgens de
NS-directie beslist noodzakelijk, dat de
parkeervoorzieningen bij stations val
len onder de infrastructurele objecten
waarvoor van overheidswege financi
ële steun kan worden verleend.
Het jaarverslag noemt snelheidsver
hoging een belangrijke factor van kwa
liteitsverbetering. In de nabije toekomst
zal op een aantal baanvakken een maxi
mumsnelheid van 140 kilometer per uur
worden ingevoerd.
Ook de bussen van de NS-dochteronder-
nemingen vervoerden het afgelopen jaar
weer minder mensen. Het aantal reizi
gers en het aantal reizigerskilometers
daalden met zes procent. De bedrijfs
resultaten waren echter over het alge
meen niet slechter dank zij tariefsver
hoging en kostenbestrijding. Bij enkele
busondernemingen moest de kostenver
laging worden bereikt door een verla
ging van de frequentie op bepaalde
uren. De mogelijkheid van verdere kos
tenbesparing in deze richting is echter
zeer beperkt, omdat het gevaar be
staat, dat de kwaliteit van de openbare
vervoervoorziening in sommige streken
ernstig wordt aangetast.
STAD-Mexico Een zware aardbe
ving, die bijna drie minuten aanhield
is vanochtend 03.15 uur gevoeld in stad
Mexico en een groot deel van de kust
van de staat Guerrero langs de Grote
Oceaan. Tot de plaatsen waar de aard
beving ook werd gevoeld behoort het
befaamde Acapulco.
WASHINGTON President John
son heeft maandag bekendgemaakt,
dat de Verenigde Staten en de Sovjet-
Unie z(jn overeengekomen in de
„meest nabije toekomst" besprekingen
te beginnen over beperking van de of
fensieve en defensieve kernraketten-
stelsels.
Johnson maakte dit bekend ter gele
genheid van de ondertekening van het
historische verdrag tegen de versprei
ding van kernwapens, welke hij op het
Witte Huis verrichtte. De verdragen
werden ook ondertekend in Londen en
Moskou.
Het Witte Huis heeft bekendgemaakt
dat 51 landen zich bij het verdrag aan
sluiten.
Enige uren voordat Johnson sprak
maakte Sovjet-premier Alexei N. Ko-
sygin in Moskou bekend, dat de Sov
jet-Unie internationale onderhandelin
gen over ontwapening wil voeren met
inbegrip van het staken van het ver
vaardigen van kernwapens en het ver
minderen van de voorraden van kern
wapens.
UTRECHT In het jaarverslag over
1967 noemt de directie het bedrijfs
economische resultaat teleurstellend.
Zij voegt hier evenwel aan toe, dat
het verlies niet mag worden opgevat
als enige maatstaf voor de beteke
nis van het spoorwegbedrijf in de
huidige samenleving. Die betekenis
verandert weliswaar, maar volgens
de directie is juist in het afgelopen
jaar de mening versterkt, dat het
spoorvervoer onmisbaar blijft.
Ze constateert, dat door de verplich
tingen van openbare dienst in het
reizigersvervoer en anderszijds door
ongelijke concurrentievoorwaarden in
het goederenvervoer, tekorten onver
mijdelijk zijn.
Uit het jaarverslag blijkt, dat de pro-
duktiviteit per werknemer op basis
van kilometerprestatie, bij NS hoger
is dan bij vier andere Europese
spoorwegbedrijven. Als men de NS-
er op 100 stelt, komt men voor de
werknemer bij de Franse spoorwe
gen op 80, die bij de Belgische spoor
wegen op 65, de Duitse spoorwegen
op 56 en de Britse op 41.
Over de noodzakelijke, niet onaanzien
lijke verdere personeelsinkrimping
zegt het jaarverslag: „De periode
voor doorvoering van arbeidsbespa
rende maatregelen en de periode die
nodig is om de te grote personeels
omvang door natuurlijke afvloeiing
tot de gewenste sterkte terug te bren
gen, lopen niet altijd synchroon".
Het beleid zal er in de eerste plaats
op gericht zijn, overcompleet perso
neel al dan niet na omscholing el
ders in het bedrijf te werk te stel
len. Dit wordt bevorderd door de per
1 januari 1968 ingevoerde personeels
stop.
De directie zegt, dat er meer dan ooit
aanleiding is om het personeel in de
voorbereiding van maatregelen te be
trekken.
„CHANTAGE VAN
SOVJET-UNIE
BONN West-Duitsland heeft
maandag verklaard het verdrag tegen
de spreiding van de kernwapenen
voorshands niet te zullen onderteke
nen, wegens „vergaande politieke druk
van de Sovjet-Unie" op Bonn.
Regeringswoordvoerder Günther
Diehls heeft op een persconferentie ge
zegd, dat de communistische maatre
gelen tegen het vrije verkeer met
Berlijn, voor Bonn aardeding zijn het
verdrag niet te ondertekenen op dit
tijdstip.
Diehls gaf te kennen, dat spoedige
ondertekening van het verdrag door
West-Duitsland niet waarschijnlijk is,
maar tekende daarbij aan, dat West-
Duitsland in 1954 eenzijdig afgezien
heeft van de aanschaf of produktie
van kernwapenen.
Op vragen over de precieze positie
van Bonn op dit moment, antwoordde
Diehls: „Een van de belangrijke pro
blemen is dat de Sovjet-Unie reeds lan
ge tijd omvangrijke politieke druk uit
oefent op de Bondsrepubliek en hier
mee doorgaat."
Diehls verklaarde echter, dat het
verdrag in zijn huidige vorm een grote
verbetering is, vergeleken met de oor
spronkelijke tekst, en zei dat het ver
drag voor West-Duitsland aanvaard
baar is.
Bonn heeft meegewerkt aan amen
dering van de tekst, vervolgde Diehls.
In regeringskringen in Bonn verluidt,
dat West-Duitsland na het zomerreces
van het parlement zijn standpunt ten
aanzien van het kernstopverdrag defi
nitief zal bepalen en het verdrag dan
ook zal ondertekenen.
Diehls zei maandag, dat men in
Bonn met belangstelling de debatten
in de Amerikaanse Senaat over de ra
tificatie afwacht.
Op de vraag of Bonn nog verdere
wijzigingen in het verdrag verlangt
antwoordde Diehls: „Wij bevinden ons
om zo te zeggen in een bijzondere po
sitie. Het is niet zo, dat wij weigeren
het verdrag te ondertekenen. Wij wil
len alleen volledige opheldering over
het verdrag zelf en de bedoelingen van
de belangrijkste ondertekenaars (Ver
enigde Staten, Sovjet-Unie en Enge
land).
DEN HAAG Door met een snoek
sprong zijn rijdende motorfiets te
verlaten ontkwam gisteren de 28-jari
ge Hagenaar J. A. P. D. aan de dood
Op een kruising zag hij plotseling een
tramwagen van lijn 9 uit de rails vlie
gen en recht op zich afkomen. De trein
ontspoorde doordat een centimeters-
lange bout op de rails lag. De trambe
stuurder, de 35-jarige J. W. de B., zei
later bleek van schrik dat de motor
rijder de eerste prijs verdiende bij het
schoonspringen. De man is overigens
met de schrik vrijgekomen.
DEN HAAG Drs. P. G. W. M. Bogaers is afgetreden als voorzitter van de
Politieke Partij Radicalen( PPR). Hij heeft dit gedaan op dringend advies van
zijn dokter. De heer Bogaers is inmiddels met vakantie gegaan.
Voorlopig zullen mr. E. C. M. Jurgens
en de heer W. van Dam het voorzitter
schap van de partij op zich nemen.
De fractievoorzitter van de PPR in
de Tweede Kamer, drs. J. M. Aarden,
noemde het aftreden van drs. Bogaers
een klap voor de partij".
Hij bevestigde dat alleen medische
redenen tot deze beslissing hebben ge
leid. Er is geen sprake van, aldus drs.
Aarden, dat politieke tegenstellingen in
de PPR tot het zich terugtrekken van
de voorzitter zouden hebben geleid.
„We zullen rustig moeten uitzien naar
een opvolger", zei drs. Aarden. Het is
de bedoeling dat de partij eerst bekijkt
of er een waarnemend voorzitter kan
worden gevonden. Daarna kan worden
uitgezien naar iemand die voor langere
tijd de leiding van de PPR op zich wil
nemen.
Drs. Bogaers wil, als zijn dokter het
goedkeurt, straks wel weer aan de op
bouw van de partij meewerken. Hij
wordt echter geen voorzitter meer. Zijn
bedanken moet, helaas, definitief zijn,
aldus drs. Aarden.
ADVERTENTIE
ij
8
GRATIS LEUKE
van o.a. Lucky Luke, Billy the Kid
ofde Da/tons by drie pakjes
INSTANT PUDDINC
INNSBRUCK De 11-jarige Neder
landse jongen Hans van Krot, die
met zijn ouders een vakantie door
brengt in de Oostenrijkse plaats Imst,
heeft zondag het leven gered van de
zestienjarige Hermine Friedl uit
Imst die in het Meer van Starken-
berg dreigde te verdrinken.
Burgemeester Adolf Walch van Imst
betuigde de jonge redder zijn dank en
overhandigde hem een gedenkpen
ning.
PARIJS Ook Simca, de derde
grootste automobielfabriek van
Frankrijk, verbonden aan het Chrys-
ler-concern, heeft evenals Renault
(staatsbezit), Citroën en Peugeot, de
prijzen verhoogd. Gemiddeld is de
prijs drie procent omhooggegaan.
ADVERTENTIE
HOTEL-REST. „DE KLOMP"
Thans zalen tot 200 personen.
ENSCHEDE In de vergadering van
het samenwerkingsorgaan Stedenband
Twente is besloten de vestiging van 'n
streekcrematorium in Enschede te be
vorderen. De Crematoriumvereniging
Nederland heeft inmiddels contact op
genomen met het gemeentebestuur van
Enschede ter verdere uitwerking van
deze aangelegenheid.
RIO DE JANEIRO Een Westduit-
se majoor, Eduard von Westelnhagen,
is maandag in Rio de Janeiro voor zijn
woning door twee mannen doodgescho
ten.
De majoor volgde een opleiding aan
een militair instituut krachtens een uit
wisselingsovereenkomst tussen Brazi
lië en de Bondsrepubliek. De mannen
die hem vermoordden gingen er met
zijn tas vandoor.
UNION
ADVERTENTIE
MUIDEN Slotvoogd Ton Koot is gis
teravond feestelijk ingehaald door zijn
naaste medewerkers t.g.v. het feit dat hij
20 jaar slotvoogd van het Muiderslot is.
Op de foto de heer Koot met zijn echt
genote bij het betreden van het slot.
LONDEN De leiding van de Britse
spoorwegen heeft een loonsverhoging
van 3 pet aangeboden voor de laagst
betaalde Britse spoorwegarbeiders in
een poging om een einde te maken aan
de langzaamaanactie, die nu al een
week duurt.
De twee vakbonden hebben het aan
bod echter nogal koel ontvangen.
„Ik ben er niet erg gelukkig mee,
maar 't is in ieder geval iets om over
te praten", zo zei de president van de
nationale vakbond van spoorwegarbei
ders, Frank Lane.
De vakbonden eisen algemene loons
verhoging.
MIAMI (Florida) Een met een revolver zwaaiende passagier heeft maandag
avond opnieuw een vliegtuig van de Northwest Airlines gekaapt en de piloot
vervolgens gedwongen een landing in Cuba uit te voeren. Het vliegtuig had
92 personen aan boord.
Functionarissen van de federale luchtvaartdienst verklaarden, dat het vliegtuig
onderweg was van Minneapolis naar Miami. Het toestel had een tussenlanding
gemaakt in Chicago. Aan boord bevonden zich 85 passagiers en een zevenkop
pige bemanning.
Een eerste klasse passagier van de Boeing-727 had een revolver getrokken en de
piloot gelast non-stop naar Miami te vliegen. „Enkele ogenblikken later keerde
hij terug en zei: Maak er Havaan van", zo verklaarde een functionaris van de
federale luchtvaartdienst.
Het vliegtuig kwam zes uur na het vertrek van een ander gekaapt vliegtuig met
veertien passagiers aan boord te Havana aan. Dat laatste vliegtuig werd zaterdag
op gelijke manier gedwongen naar de Cubaanse hoofdstad te vliegen. Het was
onderweg van Miami naar Key West. De piloot, een tot Amerikaan genaturali
seerde Cubaanse vluchteling, is wegens „desertie" vastgehouden. Ook de koper
bleef in Cuba.
DEN HAAG De Haagse huisarts
F. E. J. Bouricius heeft de zieken
fondsen in Den Haag gesommeerd,
hem vóór maandag het volledige abon
nementshonorarium voor fondspatiën
ten uit te betalen, waarover per 1 ja
nuari overeenstemming was bereikkt
tussen fondsen en artsen. Hij over
weegt een gerechtelijke procedure als
aan de sommatie niet wordt voldaan.
De ziekenfondsen hebben de huisarU
sen over het eerste kwartaal de afge
sproken verhoging van het abonne
mentshonorarium met achttien cent
per patiënt betaald. Over dat tweede
kwartaal hebben zij echter dit bedrag
weer van het honorarium afgetrokken.
De reden is, dat nog geen overeen
stemming is bereikt tussen de Lande
lijke Huisartsenvereniging en de zie
kenfondsen over de vraag of „pil-con-
sulenten" afzonderlijk mogfen worden
gedeclareerd of in het abonnements
honorarium moeten zijn begrepen.
In het eerste geval moet de zieken
fondspatiënte acht tot tien gulden voor
een halfjaarlijks onderzoek voor het
nemen van de pil betalen, in het ande
re geval zou het onderzoek haar niets
kosten.
In afwachting van de oplossing van
het conflict over de pilconsulenten
heeft de minister van sociale zaken en
volksgezondheid, de heer B. Roolvink,
de honorarium-overeenkomst tussen
ziekenfondsen en artsen nog niet goed
gekeurd. De ziekenfondsraad heeft de
fondsen geadviseerd, de verhoging van
achttien cent nog niet uit te betalen.
De Landelijke Huisartsenvereniging
heeft een gesprek met minister Rool
vink over het conflict aangevraagd.
„Over het conflict over de pil-consu-
lenten kunnen wij rustig praten", al
dus dokter Bouricius. „Maar de ma
nier van de ziekenfondsen om hun
wil door te drijven door de artsen fi
nancieel het mes op de keel te zetten,
getuigt van een mentaliteit die in de
tegenwoordige tijd niet erg gebruike
lijk meer is."
De inhouding van achttien cent per
ziekenfondspatiënt gaat de huisarts
met een standaard-praktijk van 2700
fondspatiënten ongeveer tweeduizend
gulden per jaar kosten, aldus de heer
Bouricius.
WASHINGTON De Amerikaanse
commissie voor kernenergie zegt signa
len opgevangen te hebben die erop dui
den, dat de Sovjet-Unie 'n ondergrond
se kernproef tot stand gebracht heeft
ten noorden van de Kaspische Zee,
waarvan de kracht wordt geschat op
200.000 ton t.n.t.
(Van onze weerkundige medewerker)
De temperatuur is gistermiddag in
Apeldoorn, Deventer en Doetinchem
31 graden geworden, tegenover 25 tot
26 graden op zondag. Vandaag loopt
het kwik opnieuw op tot tropisch ni
veau 30 tot 33 graden. Daarna dringt
een koufront van het zuidwesten uit
naar onze streken op. Het geeft van
avond en vannacht kans op plaatse
lijk onweer. Ook morgen overdag zal
het aanvankelijk onweersachtig zijn,
maar later komen er weer opklaringen
door bij naar zuid tot zuidwest ge
ruimde wind.
Het weer zal aanvankelijk drukkend
zijn, maar in de koelere lucht worden
geen hogere maximumtemperaturen
dan 20 tot 23 graden meer bereikt.
Het ziet er naar uit, dat het juli-weer
een zomerse inslag zal behouden.
•v