WATERSNOOD VAN 1855 HAD RAMPZALIGE GEVOLGEN VOOR BUURSCHAP DE KLOMP Onenigheid over de bijenmarkt werd later toch weer bijgelegd Gemeentewerken strooit ook zomers Asfalt wordt pap bij warm weer Voor zwemdiploma-B minder geslaagden dan' in voorgaande jaren VZC-dames kampioen na benauwde strijd MIST Wedvluchtuitslagen p.v. „De Snelpost en „Luchtreiziger Kromhout Eigen kerk Verwoesting Sloop door Adr. P. de Kleuver u uw „Musketiers gaat vergaderen Op de valreep gelijk met DKR Aanval Druk IyltT*R5 DINSDAG 2 JULI 1968 In een viertal artikelen behandelt j onze medewerker Adriaan P. de Kleuver de nog nimmer bestudeer- de en dus ook nog nooit gepubli- j j ceerde geschiedenis van De Klomp en daarmee samenhangende buur- schap Geldefsch-Veenendaal. Eerst J j na een jarenlange studie is het 1110- gelijk dit uitennate belangwekken- j de knooppunt van wegen uitvoerig te behandelen. Hoewel het een deel is van het oude Ambt Ede vertoont j de geschiedenis parallellen met die van Veenendaal. Dat deze buur- i schap vel ouder dan het Stichtse J dorp is zal al direct opvallen door- l dat De Klomp een pre-historie bezit i die Veenendaal ten enen male mist. j Vandaag het vierde en laatste deel I van deze serie. Hoe de moderne tijd met het snelle verkeer, de verhoogde produktiemoge- lijkheden en verbeterde economische inzichten een volksgemeenschap van aan zien kan laten veranderen, daarvan is het dorp Veenendaal een sprekend be wijs. Ook De Klomp kreeg een ander gezicht. Het stukje Grift ten noorden van de spoorlijn verdween, er kwam een silo van de „Boerenbond", een eethuisje, een autoshowroom, het stationsgebouw werd vernieuwd, en de oude hofstede SoLsbruggen maakte plaats voor een moderne bungalow. Aan het meentje van de VeenTaden, zo weten wij al uit een vorig artikel, werd bijvoorbeeld run en talhout verkocht of „verscheept". Voorbij is de tijd dat bij dat vrijhaventje enorme talhoutmijten op kopers stonden te wachten. In het voorjaar kon men het monoto ne kloppen op de boerenerven overal horen. Dan werd het eikehakhout met een voorwerp beklopt, net zo lang tot de bast los ging zitten en er afgepeld kon worden. Als het eikehout ging „botten" (uitlopen) werden de „rijpe" wallen gekapt. Dat gebeurde om de ze ven jaar. Als-de wallen gehakt waren met de vlijmscherpe „hiep" dan korte men het hout in op armlengte. De verwij derde bast liet men drogen en dan bond met het produkt dat run genoemd werd tot slordige baaltjes bijeen. De Gelderse-vallei boeren hadden de hoofdleverantie in de totale runproduk- tie. Een deel van de run ging naar de leerlooierij in Barneveld, maar ook werd veel naar het meentje aan de Klomp gebracht en naar Wageningen verscheept. In Wageningen waren een paar flinke leerlooierijen gevestigd. Bo vendien werd veel run van de Klomp afkomstig overgeladen in Rijnaken die het meenamen naar de Langstraat in Noord-Barbant. Later brachten de eek schillers hun run naar station de Klomp. Deze runmarkt verliep naarmate de looimethoden door chemische stoffen vereenvoudigd werden. Met de run verdween het talhout, dat naar men wel begrepen heeft het van de bast ont dane .eikehout was. Dit talhout werd aan de Klomp „bij de vim" verkocht. Een vim was honderd bossen talhout. Uit die talhoutbossen zoch men het kromhout of oosthout, een dikke gebo gen knuppel die tussen de losgesneden pezen van de achterpoten van het ge slachte varken geschoven werd als het beest „geleerd" most worden. Als men fijn gerookte paling wil eten moet die met talhout gerookt zijn. De smaak hangt écht af van het hout dat men gebruikt. Ook écht Barnevelds rook- spek moet met talhout gerookt zijn. Voor enige soepele leersoorten móét men wel run gebruiken. Sporadisch komt dus nog wel talhout aan de markt en de slagers en palingrokers zijn nu nog de enige afnemers. Het meentje was dus vrij. De boe ren die een schaapskudde op de Velu- we of in de vallei hielden voerden veel wol aan bij de Klomp. Dit heeft een hele tijd stand gehouden, maar uitein delijk werd zowel de wol die naar 't Pakhuis ging als die van de Klomp naar de markt te Veenendaal vervoerd. Voorheen spande men de paarden van de wagens en dan kwamen Johan van den Bosch van „DS", Lammert Hey, Jacob van Leeuwen van de „ge broeders", Middelhoven, Crefeld of wie dan ook maar iets met die handel te maken had naar de Klomp. Wie 't meeste bood, had de partij. Als de koop gesloten was werden de paarden weer uit de herbergstallen ge haald en reed men naar de Geldersche waag waar de lading gewogen werd en afgeleverd op het fabrieksterrein.- Een tijdlang was de Klomp dé wolmarkt. In 1900 kwamen nog een vracht of tien binnen. Daarna is ze van het toneel verdwenen. Dan een andere handel die de Klomp wereldvermaard maakte: de bijen- markt. Over dit marktfenomeen is al veel onzinnigs te berde gebracht. Dat van het trekken van de imkers met hun volken naar de heidevelden en het verkopen van wat ze teveel meenden te hebben an ade Klomp is hoogst du bieus. Het is eerder zo dat men met het té veel eenvoudig aan kwam en de hele handel van de hand trachtte te doen. Zo gebeurt het nu en zo moet dat vroeger ook gegaan zijn. De eigenlijke markt werd steeds bij de rooms-katholieke kerk aan de Nieu- weweg gehouden, maar er bleven ook veel imkers bij de herberg aan de Klomp hangen. Zo kwam op een wei landje naast de hefberg een tijdlang een tweede bijenmarkt tot stand. Nu waren dat veelal imkers die van de Veluwe kwamen. Protestantse imkers dus en men beweerde wel dat die met de roomse imkers uit Maas en Waal niets te maken wilde hebben. Men was gehecht aan Johan van Kes- sel, de marktmeester uit de herberg de Bijenkorf. Na een paar jaar gingen die waaghalzen van de Klomp weer naar hun eigen vertrouwde plekje en was de eenheid in de imkerwereld weer her steld. Niemand droeg Johan van Kes- sel een kwaad hart toe. Hij wou het en de Klompse arkt ging op de fles. Zijn die Sint Willibrorduskerk, het oude café Bijenkorf en de bijenmarkt die daar vroeger gehouden werd nou Klompse aangelegenheden of niet?! We rekenen ze er rustig bij. Het rooms- katholieke kerkhof is per slot wel een Klompse aangelegenheid. Nu is het allemaal Veenendaal wat de klok slaat. Dat kerkje is een hoogst merkwaar dig iets. Toen de roomskatholieke ere diensten in Veenendaal gestaakt wer den, bleven 'n paar gezinnen de oude moederkerk trouw. Ze werden bijge staan door rondtrekkende priesters. Het getuigt van grote naastenliefde en ver staan van de geest waarin prins Wil lem van Oranje handelde dat Frederik Adriaan baron van Reede, heer van Renswoude, de verspreide roomd-ka- tholieken in deze streek de kans gaf in hun eigen kerkje naar eigen inzicht de Schepper van al wat is en was en nog komen zal te dienen. Uiteraard zo dicht mogelijk bij Veenendaal en Geldersch- Veenendaal waar de meeste families woonden. Of er in 1711 het stichtings jaar van de éérste rooms-katholieke statie in dit gebied, al een herberg op die plek stond valt te betwijfelen. Dan is de daarbij tot ontwikkeling gekomen bijenmarkt beslist jonger dan de stich ting van deze Cunerastatie. Men moet bedenken dat het niet toe gestaan was een complete parochie in het leven te roepen, maar in feite be stond die sinds 1711 dus wel clande stien, al droeg ze de naam Statie Rens woude. Langs de Veltjesgraaff (nu Nieuweweg) lag grond uit het voorma lige Karthuizer bezit van Emmikhuizen waarop een kleine schuurkerk verrees. In 1855 werd de parochie weer in ere hersteld waarna in 1859 het noodkerkje vervangen werd door het kerkgebouw dat tot 1934 dienst bleef doen. Het buurschap Geldersch-Veenendaal had een vast kerkpad dat begon bij de herberg „de Trapjes". Dit pad ligt er nog en aan het begin van deze eeuw werd daar langs nog turf gemaakt. Na het droogseizoen bracht men die naar het meentje waar dan 's avonds de ver koop plaats had. Wij zouden onvolledig zijn indien wij de ramp die de Klomp de 5e maart 1855 trof, de beruchte watersnood ramp dus, niet noemden. Zowel de tien jaar daarvoor gelegde spoorlijn als de rooms-katholieke schuurkerk leed veel schade. De spoorwegingenieurs hadden wel betoogd dat de spoorweg immer als waterkering kon worden aangezien, maar de elementen trokken ziqh van zulk gepraat niets, maar dan ook niets aan. De spoorlijn ligt ongeveer paral lel aan de Rijn. Wat voor gevolgen die positie had bewees deze 5e maart. Wijlen meester D. Philips maakte een gevoelig opschrift voor het Waters noodmonumentje bij „het spoor" aan de kerkewijk. Philips dichtte als volgt: „Ontembaar brak het water door de dijken; van huis en hof en have moest men wijken, verbijsterd door der gol ven dof gebrom..." en dan volgde iets over de hoogte van de kolom. Ontem baar ja! Ook voor die spoordijk. Op drie plaatsen ten oosten van het onver zettelijke massief van de Emmik- huizerberg brak het water door de spoordijk. De open watergang bij de Klomp was het zwakste punt. Enorm was daar de verwoesting door het kolkende wa ter. De omwonenden vluchtten in pa niek naar Barneveld, waar ca. 200 men sen uit Geldersch-Veenendaal, Eder- veen en de Klomp aankwamen tot de Slaperdijk het bij Renswoude óók be gaf. Ook de fortgrachten aan de Buur- steeg en bij de Slaperdijk waren zulke zwakke punten. Over een lengte van 2 km werd de spoorweg vernield. Toen het water af gevloeid was heeft men tot 9 april moe ten zwoegen om de lijn weer berijd baar te maken. Alle goederen moesten overgeladen worden. Passagiers moes ten die twee kilometer met wagens ver voerd worden om in beide richtingen verder te kunnen reizen. Het baanvak Jufferschans bij de Sla perdijk tot het fort aan de Buursteeg was volledig verzakt. De directie van de Rhijn spoorweg liet aan iedere trein een rondgedakte goederenwagen koppe len om bij ieder station of halte men sen de gelegenheid te stellen daarin goederen af te geven voor het zwaar getroffen gebied in de vallei. Op II maart werd in allerijl een ex tra trein ingelegd omdat koning Wil lem III naar Veenendaal wilde. Zijne Majesteit reed van Arnhem naar de Klomp met zijn adjudant. Daar stapte hij over in de lichter van Ab van de Loosdrecht die de koning naar het dorp Veenendaal bracht. In de boot was ook de veldwachter A. Veenendaal van Geldersch-Veenen daal aanwezig. Een 50-tal gevluchte Veenendalers werden aangenomen om mee te werken aan het spoorwegherstel. Dat zelfs wolkammers zich niet te min achtten zo snel als maar mogelijk was de spoorweg weer te laten functio neren bewijst wel dat dat de heer Van Leeuwen, vader van de latere Gebroe ders Van Leeuwen aangenomen werd om te werken aan het spoordijkherstel. GtWOONLAAG WA De schade aan de spoorbrug van de Klomp had men onderschat. Dat werd een moeizaam karwei omdat het water het heiwerk volledig ondergraven had. Er is een tekening bekend van de ont stane toestand die door schrijver geko pieerd werd en men bemerkt daaruit dat het bij de Klomp iets verschrikke lijks geweest is. Reeds op 15 maart lieten de directeu ren van de Rhijnspoorweg door de aan nemer Borst-Verdoorn zinkstukken van rijshout in de bij de doorbraken ontsta ne wielen aanbrengen. De" arbeiders (meest gevluchte Veenendalers dus) werden in enige inderhaast geplaatste barakken bij Emmikhuizen onderge bracht. Die mensen ontvingen hulp van alle zijden, maar toen op een keer twaalf fusten soep waren meegegeven verbood de directie dit omdat de kle dingstukken en het huisraad voor de ontheemde Veenendalers vol vet be spat aankwamen. Op 9 april werd reeds het treinver keer in beide richtingen hervat. Met behulp van de Veenendalers zelf was aan de Klomp een wonder verricht. Het rooms-katholieke schuurkerk je stond ongeveer 2.70 meter in het wa ter. Het was al niet^ zo best meer en dit betekende de genadeslag. Zes we ken lang teisterde het water de reeds in bouwvallige staat verkerende mu ren en het einde van het lied was dat zowel de kerk als de pastorie most worden gesloopt. Ongetwijfeld heeft men al eens ge hoord van de Amsterdamse schuilkerk die „Onze Lieve Heer op zolder" heet, maar dat Veenendaal ook zo'n gelegen heid gehad heeft is minder bekend. D. Philips vermeldde in een artikel in Om hoog (5 maart 1955) dat pastoor Meurs VEENENDAAL Doordat de toestemming van GS indertijd wat laat afkwam is de eerste slijtlaag op de Kerkewijk te laat in het seizoen aangebracht. Hier door zit men momenteel met de narigheid dat op elke warme dag het asfalt vloeibaar wordt, tot groot ongenoegen van de weggebruikers. Door middel van zand en split tracht gemeentewerken het euvel te verhelpen en in ieder geval de symptomen zoveel mogelijk te bestrijden. De weggebruikers zullen er zo wei nig mogelijk hinder van ondervinden, want zodra het wegdek maar iets „vet" wordt rijdt men met een strooiwagen uit. Ook gisteren was er werk aan de winkel. De heer N. Th. van de Veen, tech nisch hoofdambtenaar van gemeente werken is er van overtuigd, dat men het euvel volledig onder de knie krijgt: „Omdat de eerste slijtlaag te laat in het seizoen is aangebracht, kreeg het asfalt geen gelegenheid om wat men noemt „uit te fluxen". Daardooor wordt het met warm weer zacht. We hebben eerst geprobeerd de „vettigheid" met ten einde raad de H. Mis bediende op de zolder van de gebroeders Van der Borgth. De armoede in Veenendaal en De Klomp was ontzettend. Pastoor Meurs nam de bedelstaf op en trok drie jaar lang door het Aartsbisdom Utrecht om het benodigde geld voor een nieuwe kerk bij elkaar te krijgen. De Aartsbis schop zelf schonk f 1000 voor het Klompse kerkje. De Zoldergeschiedenis had eerst in 1859 afgedaan. Het is tekenend voor die tijd dat het patronaat van deze kerk veranderd werd. Niet langer zou als kerkpatrones Cunera van Rhenen fungeren, maar de eerste bisschop van Utrecht Willibrordus werd de kerkpatroon. Ook de latere toegevoegde r.k. school werd aan Sint-Willibrordus opgedra- to gen. Deze is thans geheel opgeheven en in andere handen overgegaan. Het ge tuigt evenwel van piëteit jegens de on vermoeide stichters van de Sint-Willi- brordusparochie van Renswoude dat men de naam op de school heeft ge handhaafd. Waarom ook niet? Deze gro te Britse zendeling is evengoed brenger van het Christendom aan de protestan ten van de lage landen geweest dan voor de rooms-kathoileken geldt. Er gens lopen beide vormen van christen dom immers parallel. Na deze vier afleveringen zal het dui delijk zijn dat een gering buurtje als De Klomp een belangrijke rol in de re gionale historie heeft gespeeld. Zolang er dagelijks nog honderden reizigers van en naar Veenendaal van het spoor wegstation De Klomp gebruik maken zal het in het leven van praktisch iede- VEENENDAAL Vorige week deden 675 leerlingen van Veenendaalse lagere scholen zwemexamen. De A-examens werden gezwommen in het instructiebad, de B-examens in het Bergbad. Dit laatste examen kon niet in het instructiebad afgenomen worden, omdat dit bad niet diep genoeg is om te duiken; een van de vereisten voor diploma-B. Om deze reden slaagden in verhouding tot voor gaande jaren ook minder kandidaten voor diploma-B. Men heeft in het instruc tiebad het duiken niet Voldende kunnen leren. De toestand van de vaste brug bij station De Klomp na de watersnood in 1855. re Veenendaler een rol blijven vervul len. De geschiedenis van het buurtje De Klomp is onverbrekelijk met die van Veenendaal verbonden. d o q b I a d DE VALLEI 7 59 Badmeester B. Kok vertelt, dat het in het instructie-bad verboden is te duiken. „De meesten konden het daar om maar een klein beetje, of ze deden het in 't Bergbad voor het eerst". Met het gereed komen van het grote bad zijn volgens hem de moeilijkheden opgelost omdat men daar wel in de duikkunst onderwezen kan worden. De heer E. van Asselt, directeur van de sportstichting wijt het verhou dingsgewijs kleine aantal geslaagden voor diploma-B aan een heel andere oorzaak. „De kinderen hebben er ge woon te licht over gedacht", zegt hij. „Zij hebben te weinig geoefend". Vol gens hem is het instructie-bad diep ge noeg om te duiken. Wel gelooft hij, dat men in het nieuwe bad betere resulta- ren zal behalen. „We kunnen daar zelf het examen afnemen". Bovendien zijn de kinderen dan ook beter bekend met de omgeving. Van de 375 kandidaten deden er 282 examen voor diploma-A. 250 slaagden; 32 moesten worden afgewezen. Deze ge tallen komen ongeveer overeen met die van voorgaande jaren. Voor het B-di ploma deden 393 kinderen examen. Hier van slaagden 320 jongens en meisjes en werden er 73 afgewezen. ELST Donderdag 4 juli houdt v.v. Musketiers haar jaarvergadering in het clubhuis Hotel „De Stuyvenberg". Behalve de gebruikelijke punten, zo als notulen, jaarverslagen e.d. komt ook een bestuursvoorstel aan de orde om de contributie te verhogen van de actief spelende leden. Hiervan zijn in middels alle leden per circulaire in kennis gesteld. Voorts worden er bestuurs- en com missieverkiezingen gehouden. Met uit zondering van de tweede penningmees ter, de heer B. J. Henzen, stellen alle andere bestuursleden zich herkiesbaar. Voor genoemde vacature stelt het be stuur als kandidaat de heer J. Kroes- bergen. II ll zand te bestrijden, maar dat waaide weg. Nu strooien we split. Door het inbrengen van het split verhaasten we het vastworden van het asfalt, dat bo vendien ook uit zichzelf nog wel vast wordt. Op andere wegen in Veenendaal hebben we dezelfde soort asfalt aange bracht, en daar heeft men geen last. Het is dus alleen te wijten aan het te laat in het seizoen opbrengen van de eerste slijtlaag". Als er „vettigheid" gemeld wordt, dan rukt de strooiploeg uit, net als bij de gladheidsbestrijding. Zo kort mogelijk na de eerste verschijnselen heeft men dan de gevolgen wegge werkt. De dienst gemeentewerken heeft maatregelen genomen om herhaling te voorkomen: „Als we nu ergens een nieuwe slijtlaag moeten aanbrengen, zorgen we dat het krediet zo vroeg mo gelijk in het jaar goedgekeurd wordt. Liefst nog voor april. We zijn er dan zeker van dat we het werk in de gun stigste periode kunnen uitvoeren", al dus de heer Van de Veen. VEENENDAAL De EVPV „De Luchtreiziger" nam deel aan de wed vluchten vanaf Limoges over een af stand van 757 km en St. Ghislain H. (213 km). In Limoges werden de dui ven zaterdagmorgen om 6.10 uur in vrij heid gesteld en slechts één duif wist zaterdag de zware reis te volbrengen. De heer A. v.d. Bovenkamp klokte zijn duif om 20.25 uur. De laatste prijswin nende duif meldde zich zondagmorgen om 8.16 uur. De verdere uitslag is: A. v.d. Bovenkamp 1-3, B. H. C. Schuur man 2, C. v. Ginkel 4 en H. v. Koo- ten 5 en 6. Voor de vlucht St. Ghislain H. werden de duiven om 8.30 uur losgelaten. De eerste meldde zich bij de heer C. v. Ginkel om 11.23 uur. De verdere uitslag is: C. v. Ginkel 1-8-10-13-14, W. J. v. Dam 2-7-17-19, A. v.d. Bovenkamp 3- 11, C. Gaasbeek 4-6-12-18, B. H. C. Schuurman 5-9-22, A. v. Barneveld 20 R. J. v. Kooten 21. Zaterdagavond jonge duiven inkor- ven voor de eerste prijsvlucht Roo sendaal van 19 tot 20 uur. Bij postduivenvereniging „De Snel post" waren de uitslagen: Wedvlucht St. Ghislain H.; eerstaan- koménde duif 11-23.18 uur, snelheid 1235.3 m/p.m. J. Nw. Amerongen 1-5-18; H. Ulrich 2- 6-8-10-11; G. Diepeveen 3-4-12-15; H. Heikamp 7; G. de Geit 9; Th. Harm- sen 13; N.V. Barneveld 14-17; R. v. >rn 16-20; A. v. Doorn 19-21. fitslag van de vlucht vanaf Limoges gelost om 6.10 uur zaterdag; eerste duif zondag 7.33.32 uur: snelheid 662.4 m/'pm. H. Spleethoff v.d. Burg 1-5-6; T. den Hartog 2-3; H. Heikamp 4; H. L. Spies 7. Zaterdagavond inkorven voor Roozen- daal van 19 tot 20 uur. VEENENDAAL De laatste competitiewedstrijd van de VZC-dames te Utrecht tegen DKR 2 begon met veel geharrewar. VZC arriveerde ruimschoots op tijd in het bad „De Kromme Rijn", maar de door de bond aangewezen ar biter kwam niet opdagen. Aanvoerdster Janneke van der Meer en coach Rod Sipkema gingen niet akkoord met de eigen scheidsrechter in dit zeer belang rijke treffen en er werd telefonisch ruggespraak gehouden met de KNZB. Er werd een officiële scheidsrechter gezonden en de strijd kon aanvangen. In middels waren enkele speelsters van DKR vertrokken en deze ploeg startte met zes dames in het veld. Heel sportief kreeg één der VZC-dames opdracht in een der hoeken van het speelveld toe te zien. Het werd een bikkelhard en stoer waterpologevecht. De VZC'sters weerden zich kranig tegen de snelle Utrechtsen, maar kwamen toch vlak voor tijd met 10 achter te staan. Toen was plotseling de midden voor van VZC, Rita van Binsbergen, op de valreep haar belaagster te vlug af en dat betekende 11 en het kampioenschap voor de damesploeg van VZC, die automatisch promoveert naar de le klasse Kring. De Veenendaalse formatie had aan een gelijk spel genoeg om de kampioens- vlag te hijsen. DKR daarentegen moest winnen om nog gelijk te komen met VZC. Van meet af aan trok VZC in de aanval en de middenveldspeelsters Jan tien Imbos en Carla Groenhof vochten een verbeten strijd tegen de snelle DKR-meisjes en hun komt de eer toe de grote gaten in het middenveld „wa terdicht" te hebben gehouden. De achterhoede weerde zich geducht. .Ineke van der Kolk en Janneke van der Meer moesten alle zeilen bijzetten om hun aalgladde tegenstandsters van het lijf te houden. Rita van Binsbergen, de middenvoor, werd herhaaldelijk zwaar geattaqueerd en kreeg geen kans doel punten te maken. De rust brak aan met een dubbelblanke stand. Onder enorme spanning en morele druk begonnen de ploegen aan de twee de helft, waarin weer geen der pleogen de helft, waarin weer geen der ploegen kans zag te scoren. Keepster Anneke de Kievid hield bij VZC het doel schoon en Irma van de Bosch moest toezien dat haar medespeelsters het bijzonder moeilijk kregen. Eenmaal kreeg de snelste speelster van DKR 2 de kans een gevaarlijk schot te lossen en daartegen was de VZC-goalie mach teloos. DKR stond met nog een minuut te spelen voor met 10 en het pleit scheen te zijn beslecht. Maar met veel kunst- en vliegwerk wisten de knokken de middenveldspeelsters van VZC de bal nog eenmaal bij Rita van Binsber gen te krijgen. Er volgde een korte wor steling om de bal en ditmaal was Rita van Binsbergen de slimste en haar har de draaischot verdween onhoudbaar in de hoek van het DKR doel 11. De rest van het duel werd onder een enorme spanning uitgevochten. VZC hield stand en ondanks een heftig offensief van de Utrechtse dames konden de VZC'sters hun tegenstandsters de baas blijven. Na. het laatste fluitsignaal hesen zeven moegestreden VZC-dames zich op het droge. VZC speelde met 11 gelijk te gen een zeer gevaarlijke en snelle te- geristandster, hetgeen een grote ver dienste is. De ploeg werd donderdag on geslagen kampioen en promoveert au tomatisch naar de eerste klas van de Kring Midden-Nederland.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9