Utrecht heeft primeur in bossen bij Oldebroek: MADURODAM-SCHOOL De school kreeg óók n buiten i. H ZIEZO E N. N zaterdag 6 juli 1968 Een huis in de stad en een huisje buiten een wens die vaak een droom blijft, al is het wel een heel mooie droom. Maar als een school daaraan gaat denken is dat niet helemóél een onmogelijke zaak Wie naast zijn huis in de stad een wat kleiner huisje buiten wil hebben, krijgt alleen maar te maken met de vraag of zijn financiële positie dat toelaat en met bouwverordeningen. Een school die het lesgeven in de stad eens wil afwisselen met les geven in een vestiging op het platteland, heeft nog met andere problemen te kampen. Laat het geld er al zijn en de ruimte verkregen, dan komt nog minstens de rijks inspecteur met allerlei vragen. Voldoet die buitenschool qua opzet en inrichting aan alle eisen, die bij de scholen bouw gelden En hoe staat het met de lesroosters Worden alle leervakken naar behoren gegeven en is de ver deling ervan, over een week bijvoorbeeld, zoals die moet zijn Veel gemeenten en besturen hebben al met de ge dachte van een buitenschool gespeeld, maar tot dusver is het nog maar in één geval geluktde stad Utrecht kan de zesde klassen van alle lagere scholen een week naar Olde broek sturen, waar de Stichting Buitencentrum Utrecht en kele weken geleden een echte school met drie lokalen heeft geopend de Madurodamschool, een toepasselijke naam, ook al omdat de bouw voor een belangrijk deel mo gelijk is geworden door een gift uit deze Haagse kinder- stad. Gebouw en leerplan zijn goedgekeurd door de rijks inspectie en de eerste schoolklassen uit Utrecht zijn er al geweest. igenlijk betekent deze Madurodamschool de uitbreiding van een idee dat er al eerder was. In 1965 opende de Stichting Buitencentrum Utrecht het buitencen trum aan de Broekeroordsweg, tussen Oldebroek en We- zep. Daarbij was het Utrechtse onderwijs (openbaar, pro testants-christelijk en rooms-katholiek in een perfecte samenwerking) al in hoge mate betrokken. Want het ging in eerste aanleg om vakantiereizen en andere uitstapjes met de schooljeugd van Utrecht en het gemeentebestuur van die stad trad gaarne op als geldschieter. Beheerder werd de heer A. C. van der Kwast, van wie men met waardering zei dat hij „een man met een verleden" was. Hij had namelijk als jeugdleider in een moeilijke sector al heel wat met de Utrechtse jeugd te maken gehad en met groot enthousiasme gingen hij en zijn vrouw nu met de jeugd uit die stad in de bossen bij Oldebroek aan het werk. Ook de onderwijzers werden er van meet af aan bij betrokken. Startpunt: leer de jongeren leven met en in de natuur. Een enkel voorbeeld van de werkwijze, op al lerlei manieren te variëren: middenin het bos is een man van Mars geland, die zo bereidwillig is via een veldtele foon wat over zijn ervaringen te vertellen aan de kinde ren in het Utrechts Buitencentrum. Maar hij vraagt we! een tegenprestatié. Zijn directie op Mars heeft hem opge dragen bepaalde planten uit de bossen rondom Oldebroek mee terug te nemen. Een beetje van dit en een beetje van dat. Of de kinderen die nu maar voor hem willen op snorren. De heer Van der Kwast: „En zoeken dat ze de den, zoeken... Die jongens zouden er uit zichzelf niet aan gedacht hebben, wat belangstelling voor de planten hier te tonen. Van een natuurvriendenclub moesten ze hele maal niets hebben. Maar nu deden ze toch hetzelfde als de jongens van de natuurvriendenclub: liefde en begrip voor de natuur ontwikkelen." let werd al gauw een zaak waar in Utrecht veel over gepraat werd, wat dan weer positieve reabties tengevolge had. Een lagere technische school komt elk jaar met zeventig leerlingen alles opknappen wat een beurt nodig heeft. Die jongens hebben ook het openlucht theater gebouwd en daarin hun strijdlied gedeclameerd: „We hebben ons uit de naad gewerkt we hebben ons rot gelachen we hebben ons volgegeten we hebben ons hees geschreeuwd we hebben blaren op onze voeten gelopen we hebben als rozen geslapen we hebben nog lang niet genoeg gedaan". Nou, de rest doen ze dan een volgend jaar. Andere plaatsen hebben ze ook al aangestoken: de tuinbouw school in Zwolle, die ook bezocht wordt door leerlingen uit de buurt van Wezep en Oldebroek, zorgt nu voor tuinaanleg en onderhoud. En al gauw kwamen er nog an dere gasten: onderwijsinspecteurs uit de EEG-landen, ter conferentie in Nederland, werkgroepen van bedrijfs- functionarissen, kortom, allerlei gezelschappen die de problematiek van hun werk eens in een rustige omgeving wilden bespreken of er gewoon eens even uit moesten. Het gaat allemaal heel mooi nu. In deze sfeer kwam de gedachte aan een buitenschool voor Utrechtse - en eventueel ook andere kinderen tot ontwikkeling. Een gewone school waarin zesdeklassers af en toe een week gewoon les zouden krij gen, zij het ook dat het leerprogramma zou worden aan gepast aan het leven in de vrije natuur. Er was veel be langstelling voor het idee, maar daarmee kwam het geld nog niet op tafel. Dèt gebeurde toen korte tijd na elkaar Madurodam en de Kinderpostzegels de Stichting Buiten centrum Utrecht verrasten met giften van resp. f 75.000 en f 10.000. Het aannemersbedrijf MUWI in Rotterdam, dat Éi Het door de inspecteur goed te keuren lesprogramma blijft nummer één in de Madurodamschool. Maar met de enthousiaste medewerking van de onderwijzers wordt er een belangrijk punt aan toegevoegd: leren leven met de natuur. Wanneer in Utrecht de ramen van het schoollokaal worden opengezet, komen uitlaatgassen en lawaai binnen. Hier het frisse ochtendbriesje uit de bossen en een vrolijk praatje van de vogels allerminst verdwaalde vogels. veel scholen bouwt, zag daarin aanleiding om een aan zienlijke korting op de bouwkosten te geven en op deze basis kon men gaan bouwen op het terrein van het bui tencentrum. Nu staat de Madurodamschool daar dan, er kend en wel door de rijksinspectie, als een unicum In Nederland. Er is nu een paar weken in gewerkt en direct al ging het zo plezierig dat alle betrokkenen konden zeg gen: „Ja, dit is het nu, zó hadden we het bedoeld." r is een bepaald werkplan gemaakt dat enerzijds de rijksinspectie tevreden stelt en anderzijds het onderwijzend personeel alle gelegenheid geeft naar eigen inzicht les te geven. Voorlopig zijn de hoofdpunten in dat plan Staatsbosbeheer en de IJsselmeerpolders. Kunnen daarmee de voorgeschreven lesuren in rekenen, tekenen, aardrijkskunde, geschiedenis etc. worden volge- maakt? De inspectie heeft dat onderzocht en „ja" ge zegd. Je kunt bijvoorbeeld al beginnen met de busreis. Wat is de kortste route van Utrecht naar Oldebroek? Als de bus tachtig kilometer per uur rijdt, hoe lang doet hij dan over die kortste route? Het terrein van het buiten centrum is 18 ha groot. Hoeveel vierkante meter is dat? Elburg ligt vlak bij Oldebroek waardoor is dat stadje bekend? Hoeveel bos hebben we nog in Nederland en hoeveel daarvan staat op de Veluwe? Een vindingrijke onderwijzer nam zijn leerlingen zelfs mee naar een dikke boom, droeg hun op die boom te meten en daarna uit te rekenen hoeveel hout in die boom zat. Alleen al in deze kleine opsomming zijn heel wat leervakken en uren! te verwerken. Daarnaast handenarbeid, sport en alles wat verder nog bij een gewone schoolweek hoort en zo er tussendoor toch ook wel het een en ander, dat bij een weekje uit hoort In het bos kun je óók leren rekenen. Er is bijvoorbeeld al een onderwijzer ge weest, die zijn klas liet becijferen hoeveel hout een bepaalde boom bevatte. En aardrijkskunde is ook heel goed te leren in de vrije natuur. legentig leerlingen, naar keuze in twee of drie klassen (de Madurodamschool heeft een klein lokaal en een groter, dat in tweeën kan worden verdeeld), kun nen er per week terecht. Elke Utrechtse school komt op deze manier eenmaal in de twee jaar aan de beurt, als tenminste de financiën het toelaten, wat nu nog niet het geval is. De Utrechters komen alleen In de zomermaan den. Scholen uit andere plaatsen kunnen hiervan gebruik maken en er In de overige maanden eens een weekje aan wagen. De inspectie zal geen bezwaren opperen en zowel de kinderen als hun onderwijzers kunnen eens een heel nieuw stukje sfeer op onderwijsgebied proeven. Aan pen sionkosten komt het op f 45 per week per persoon. Excur sies en materiaal kunnen het iets duurder maken, maar het is ook mogelijk in overleg met de inspectie een excur sie te laten vervallen en bijvoorbeeld zelf materiaal voor handenarbeid mee te nemen. Bovenal is het mogelijk I* Utrecht te informeren naar de ervaringen die men daa» al heeft gehad In Oldebroek en wie daarop een antwoord heeft gehad zal er als onderwijsman bijzonder vee! zjr in krijgen, dat staat wel vast Voor de stadskinderen is Astra, de kamphond, het eerste dier dat de aandacht vraagt. Maar al gauw trekken ook de dieren in het bos hun hartelijke belangstel ling. Deze voerruif voor reeën, door kinderhanden gevuld, is er een voorbeeld van. |u, in de vakantietijd, draait het Buitencerv trum Utrecht weer helemaal op vakantiegroepen (capa citeit ruim honderd kinderen) en andere gezelschappen, ook van ouderen. Vorige week is er een mytylschool ge weest, waarbij tot ieders verrassing bleek dat de gebou wen, ook zonder speciale voorzieningen, als bij Ijpeval bij zonder geschikt zijn voor lichamelijk gehandicapte kin deren. Straks komt ook de vrije academie van Wanda Reumer weer. Maar de staf blijft met veel belangstelling uitzien naar de volgende groepen voor de Madurodam* school: een klein vlaggescheepje van ons Nederlands on derwijs in het bos bij Oldebroek. In het hoofdgebouw van het Utrechts Buitenoentrum blijft ruimte beschikbaar voor allerlei andere activiteiten. Kinderen komen er vakantie houden, maar ook groepen van ouderen hebben de weg erheen gevonden, bijv. tijdens studieweken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9