Zwoegende Nederlandse formatie raakte
Vianen en bijna ook Schepers kwijt
Uitslagen draverijen
Janssen en Geldermans niet
bepaald optimistisch
Veel blaren op
eerste dag van
NWB-Vierdaagse
Wedden
dat je déze
lekkerder
vindt?
HALF/ZWARE
Larsen en Spasski
speelden remise
Kortsjnoi nog punt
voor op Tal
Weer grootse Tourdag voor Belgen
Te laag gewaardeerd
Hij redde het niet
Sybrands verloor
van Tsjegolev
UITSLAGEN
Klassementen
Steek je neus maar eens in 't pakjeDat ruikt andersHeel anders!
Dat zijn de allerfijnste Kentucky en Virginia tabakken
WOENSDAG 10 JULI 1968
PAU Tussen Bayonne en Pau, het traject voor de
elfde etappe van de Tour liggen, zoals de Fransen zeggen,
„Les basses Pyrénées", de lage Pyreneeën, geen echte ber
gen dus. Maar Nederland heeft er wel een renner verlo
ren Gerard Vianen, die ruim zeven minuten na de sluiting
van de tijdcontrole binnen kwam. Met Vianen kwam ook
Schepers te laat binnen, maar hij mocht vandaag toch
starten. Schepers was nl. het slachtoffer van een botsing
met een auto en ploegleider Ab Geldermans heeft niet
zonder gevolg voor hem gepleit.
Deze rit, waarin de Belgen Van Ryckeghem en Godefroot
eerste en tweede werden, was voor Nederland een moei
lijke. Eddy Beugels kwam na het peloton binnen, hij ver
speelde drie minuten en 28 seconden, en Henk Nijdam
bleef nog bijna één minuut bij Eddy Beugels achter.
Eigenlijk konden alleen Jan Janssen en Arie den Hartog
de uiterst matige snelheid van de grote groep gemakkelijk
volgen. Kleine Harm Ottenbros en Eef Dolman, die ge
leidelijk beter gaat rijden, hadden op iedere helling moei
lijkheden, maar zij konden al klimmend hun verlies be
perken en al dalend de schade weer wegwerken, 's Mor
gens voor de start van deze zeer warme dag, waarop het
onweer steeds dreigde, maar de verkoelende bui maar niet
wilde komen, had de Nederlandse ploeg uitgebreid beraad
gehouden. Jan Janssen en Ab Geldermans hadden de an
deren verteld in de wielen te blijven. Aanvallen zou op
een dag als deze, waar niet alleen de warmte zijn prijs
vroeg, maar waar steeds met kleine beetjes moest worden
geklommen en gedaald, dwaasheid zijn. De Nederlanders
zouden in de groep moeten blijven en zich vooral niet for
ceren. Het is niet gelukt. De Nederlandse renners hebben
zich wél moeten forceren, zij hebben een maximale in
spanning moeten leveren en alleen Arie den Hartog wist
zich sterk genoeg om zijn gezicht van tijd tot tijd in klei
ne groepjes te laten zien, die jacht maakten op de een
zame Spanjaard Lopez Carril, die urenlang alleen voor de
groep heeft uitgereden. Maar ook Lopez Carril kon het
veld niet tot een grote snelheid stimuleren. De Spanjaard
deed wat zijn ploegleider Dalmatio Langarica hem had
opgedragen: aanvallen, het tempo omhoogschroeven om
te onderzoeken, hoe groot de spankracht van de anderen
op deze lange, hete dag was. Die opdracht had trouwens
niet alleen Lopez Carril gekregen, zij gold voor alle rij
ders uit de Spaanse ploeg. Langarica wilde de kracht van
de vijand aftasten voor vandaag de eerste echte bergen
komen en de Aubisque en de Tourmalet hun grimmige
gezichten laten zien.
1. Van Ryckeghem (Belg.-A) 5.28.47
(met tijdsvergoeding 5.28.27); 2. Gode
froot (Belg.-B.) z.t. (met tijdsvergoeding
5.28.37); 3. Passuello (Italië) z.t. (met
tijdsvergoeding 5.28.42); 4. Brand (Zwi./
Lux.) z.t.; 5. San Miguel (Spanje) z.t.;
6. Bayssiere (Fr.-C) z.t.; 7. Jourden (Fr.-
A) z.t.; 8. Bitossi (Italië) 5.29.27; 9. Pin-
tens (Belg.-A), 10. Bolley (Fr.-B), 11.
Vandenberghe (Belg.-B), 12. Leman
(Belg.-B), 13. Grain (Fr.-B), 14. Schleck
(Zwi./Lux.), 15. Bracke (Belg.-B), 16.
Clarey (G.-B.), 17. Wolfshohl (Did.), 18.
Aimar (Fr.-B), 19. Ottenbros (Ned.),
20. Poppe (Belg.-A), 21. Houbrechts
(Belg.-B), 22. Gandarias (Spanje); 23.
Kunde (Did.), 24. Zilioli (It.), 25. Dumont
(Fr.-C), 29. Jimenez (Sp.) z.t. als Bitossi
(5.29.27); 31. Dolman (Ned.) z.t.; 39.
Poulidor (Fr.) z.t. 42. Janssen (Ned.) z.t.;
50. Pingeon (Fr.-A) z.t.; 66. Den Hartog
(Ned.) z.t.; 76. Beugels (Ned.) 5.32.55;
83. Nydam (Ned.) 5.33.41; 86. Vianen
(Ned.) 5.45.56 (na de tijdscontrole); 87.
Schepers (Ned.) z.t. (na de tijdscontrole).
Ploegenklassement elfde etappe:
1. België-B (Godefroot, Vandenberghe
en Leman) 16.27.41 (25 punten); 2.
België-A (Van Ryckeghem, Pintens en
Poppe) z.t. (30 punten); 3. Italië (Pas
suello, Bitossi en Zilioli) z.t. (35 punten);
4. Spanje z.t. (56 punten); 5. Zwitser
land/Luxemburg z.t. (63 punten); 6.
Frankrijk-C z.t. (64 punten); 7. Frank-
rijk-A z.t. (96 punten); 8. Frankrijk-B
16.28.21 (41 punten); 9. Duitsland z.t. (89
punten); 10. Groot-Brittannië z.t. (106
punten); 11. Nederland (Ottenbros, Jans
sen en Den Hartog) z.t. (217 punten).
Het algemeen klassement na 11 etappes
luidt:
1. Vandenberghe (Belg.-B) 57.37.49;
2. Bernard Guyot (Fr.-A) op 2.29; 3. Pas
suello (It.) op 3.26; 4. Genet (Fr.-A) op
3.27; 5. Den Hartog (Ned.) op 3.36; 6. In
't Ven (Belg.-A) op 3.45; 7. Ducasse (Fr -
B) op 3.54; 8. Elorza (Sp.) op 3.57; 9.
Schiavon (It.) op 4.03; 10. Chappe (Fr.-B)
op 4.08; 11. Godefroot (Belg.-B) op 5.13;
12. Van Rijckeghem (Belg.-A) op 5.16;
1.3. Van Springel (Belg.-A) op 5.42; 14.
Grosskost (Fr.-B) op 5.57; 15. Zilioli (It.)
op 6.04; 16. Pintens (Belg.-A) op 6.12;
17. Bitossi (It.) op 6.13; 18. Janssen (Ned.)
op 6.14; 19. Bellone (Fr.-B) op 6.31; 20.
De Vlaemynck (Belg.-B) op 6.34; 21.
Jourden (Fr.-A) op 6.36; 22. Gomez del
Moral (Sp.) op 6.41; 23. Poulidor (Fr.-
A) op 6.42; 24. Chiappano (It.) op 6.45;
25. Novak (Fr.-A) op 6.48; 39. o.a. Pin
geon (Fr.-A) op 7.19; 56. Jimenez (Span
je) op 7.56; 67. Ottenbros (Ned.) op 8.54;
72. Beugels (Ned.) op 11.21; 74. Nydam
(Ned.) op 12.02; 77. Dolman (Ned.) op
15.32.
Ploegenklassement:
1. Frankrijk-A 176.29.45; 2. België-B
176.35.06; 3. België-A 176.36.00; 4. Italië
176.36.56; 5. Spanje 176.39.15; 6. Frank
rijk-B 176.40.43; 7. Nederland 176.43.42;
8. Groot-Brittannië 176.50.14; 9. Zwitser
land-Luxemburg 176.52.40; 10. Duitsland
176.53.11; 11. Frankrijk-C 176.544.59.
Bergklassement:
1. Bitossi (Italië) 10 punten; 2. ex
aequo; Wright (G.-B.) Zilioli (Italië) en
San Miguel (Spanje) 6 punten.
Puntenklassement:
1. Godefroot 145 pnt.; 2. Bitossi 134
pnt.; 3. Van Rijckeghem 126 pnt.; 4.
VandenBerghe 116 pnt.; 5. Janssen 100
pnt.; 6. Lemeteyer 61 pnt.; 7. Desvages
55 pnt.; 8. Grosskost 54 pnt.; 9. Otten
bros 53 pnt.; Hoban 49 pnt.
Gouden Pyl:
1. Ottenbros 42 pnt.; 2. Desvages 34
pnt.; 3. Bolley 32 pnt.
Ecchevarria was de eerste Spanjaard,
die in het offensief ging, maar hij
werd snel teruggehaald. Lopez Carril
volgde kort daarna, na 22 kilometer, en
hij camoufleerde zijn ware bedoelin
gen meesterlijk door zijn aanval te
plaatsen vlak voor het punt van de da
gelijkse premiesprint. Vic Denson, de
Engelsman, ging met hem mee, maar
Lopez Carril bleef alleen over nadat
hij de premie had binnengehaald, want
Denson geloofde niet in een ontsnap
ping van meer dan 160 kilometer.
Vincente Lopez Carril geloofde er
waarschijnlijk zelf ook niet in, maar
voor hem telde alleen de opdracht van
zijn ploegleider. Lopez Carril ging in
zijn eentje door, urenlang. De anderen
wilden echter hun ware gezicht niet la
ten zien. Men liet Carril rijden en
sloeg geen acht op de grootte van de
voorsprong van de Spanjaard, die bin
nen honder kilometer was uitgegroeid
tot meer dan zeven minuten.
De moeilijkheden, die zich bij Sche
pers als eerste van de Nederlanders
hadden gemanifesteerd, kwamen niet
door het hoge tempo, maar door een bot
sing met een auto. Schepers raakte als
een van de eersten het contact met de
groep kwijt. Hij had gezelschap van de
Engelsman Addy en de Duitser Streng.
Vianen, Dolman en Ottenbros
konden niet in de wielen blijven, maar
zij slaagden er tenminste in om on
middellijk na het hoogste punt, toen de
groep niet pijlsnel daalde, weer bij te
komen. Schepers, Addy en Streng, die
veel verder waren achtergeraakt op
de klim met honderdtachtig meter hoog
teverschil over een afstand van vier ki
lometer, moesten risico's nemen in de
afdaling om weer terug te kunnen ko
men. Zij riskeerden te veel en toen een
volgwagen in een bocht hun zeer weinig
ruimte liet, kwamen zij alle drie te
vallen. Streng was er het ergste aan
toe en moest met een ambulance naar
een ziekenhuis worden vervoerd. Addy
en Schepers ging door met nog bijna
honderd kilometer te rijden.
Schepers, die bij de val een hoofd
wond had opgelopen, was iets eerder
weg dan Addy en in een werkelijk ge
weldige achtervolging kwam hij steeds
dichter bij het veld dat zich om hem
noch om Lopez Carril bekommerde. De
groep had slechts interesse voor verkoe
ling, die met tuinslangen over hen
werd uitgestort of verpakt zat in de
rennerskruikjes, die bij de ploeglei
derswagens konden worden afgehaald.
Wim Schepers redde het echter net
niet, want onder aanvoering van de
Franse nationalen werd in de laatste
vijftig kilometer de snelheid aanzien
lijk opgevoerd. Er kwamen weer heu
vels en de Limburger had geen macht
om te klimmen. Gerard Vianen werd
snel het volgende slachtoffer. Het voort
durend klimmen en dalen had hem ge
sloopt. Na 140 km verloor Vianen het
contact met de groep voor goed. Stam
pend en duwend, hijgend en steunend
probeerde hij de pedalen rond te krij
gen, maar Vianen kon werkelijk niet
meer. Hij moet geschrokken zijn toen
hij Jan Janssen zag rijden die op vrij
wel hetzelfde moment, dat hij terugviel,
door pech uit het peloton werd gewor
pen. Jan Janssen had eerder een lekke
band gehad en van Eddy Beugels een
wiel gekregen, maar dat paste niet pre
cies en daardoor moest Janssen op de
ploegleiderswagen wachten. Hij verloor
niet veel tijd, maar toch net voldoende
om hem weer in het zicht van de zwoe
gende Vianen te brengen. Een uitgeput
coureur kan geen erger ervaring krij
gen. Hij zag zonder zichtbare inspan
ning Jan Janssen gemakkelijk de sprong
terug naar het peloton maken, terwijl
hij zelf uiterst moeizaam voortploeter-
de. Vianen moest zijn poging alleen
voortzetten. Niet lang overigens, want
spoedig werd hij ingehaald door Wim
In de sprint van de elfde etappe ver
sloeg de Belg Van Rijkeghem zijn
bondgenoot Godefroot.
Schepers en aan het wiel van zijn
ploeggenoot kon hij verder rijden. Het
was- voor dit tweetal geen achtervol
ging meer, het werd een poging om al
leen maar het einde van de rit te halen
vóór de sluiting van de tijdcontrole.
Ook dat lukte niet meer.
Het peloton, dat een einde had ge
maakt aan de vlucht van Lopez Carril,
die 120 km had geduurd, kon onmid
dellijk gaan jagen op anderen, die min
der ongevaarlijk leken (en bleken) dan
de Spanjaard. Het waren namelijk Jour
den, Van Rijckeghem, Godefroot,
Brands, San Miguel, Passuello en Bays-
sière. Weliswaar ook geen werkelijk
grote renners, maar toch coureurs, die
aan deze ronde met een betere conditie
zijn begonnen dan de Nederlanders. Het
tempo werd verhoogd. De zeven renners
nog kortstondig achtervolgd door een
groepje met Bernard Guyot en Arie
den Hartog, bleven weg, ondanks de ge
weldige hoeveelheid werk, die de Fran
se nationalen verzetten. Zelfs Poulidor
belastte zich met de jacht en dat werd
voor velen, onder wie Nijdam en
Beugels, op de laatste helling voor Pau
nog net iets te veel.
HILVERSUM Het hoofdnummer
op de Hilversumse draversbaan werd
gisteravond gereden door de leerling
pikeurs. Ze hadden tien van Neder
land drafcracks in handen maar de
toekomstige volwassen pikeurs maak
ten er eerst op het allerlaatste rechte
eind een spannende koers van.
In eerste instantie scheen namelijk
de dienst geheel te worden uitgemaakt
door Aristo Scotch, gereden door G.
Scholten en Blauwe Reiger S. gestuurd
door B. P. J. Bos. Enkele tientallen me
ters voor de bevrijdende finish faalde
Aristo Scotch en onmiddellijk kwamen
andere combinaties naast Blauwe Rei
ger S. om het prijzengeld in de wacht
te slepen.
De Blauwe Reiger weerstond echter
alle aanvallen; ook nog die van Arie,
gereden door C. D. Immig.
Opvallend was het grote aantal uit
schakelingen in de eerste nummers: een
gemiddelde van vijf paarden die per
koers werden gediskwalificeerd. Maar
er werd ook nogal slecht gedraafd.
De uitslagen
Zwaluwenbergprijs: 1. Gisella Hano
ver (J. Wagenaar jr.) 1.29.9; 2. Gre
ta; 3. Felicite. Winn. 2.40; pi. 1.20, 2.10,
1.70; kopp. 3.30; cov. 8.10.
Liebergprijs: 1. Gemini (Th. Kooy-
man) 1.29.5; 2. Gaela v. Amstel; 3.
Fried II. Win. 9.90; pl. 3.50, 4.00, 5.00;
kopp. 5; cov. 10.40; trio 1.750.60.
Monnikenbergprijs: 1. George van
Rhea (J. v. Leeuwen) 1.27.3; 2. Gea Vo-
lann; 3. Funny Guy. Winn. 2; pl. 1.40,
1.60; kopp. 3.60; cov. 4.10.
Witte Bergenprijs: 1. Blauwe Reiger
S. (S. Bos) 1.23.0; 2. Arie; 3. Amigo.
Winn. 6.80; pl. 3.10, 2, 2.50; kopp. 6.50,:
cov. 6.70.
Aardjesbergprys: 1. Everprise (R.
v. d. Lubbe) 1.22.5; 2. Bonnie Mars;
3. Donna Fez. Winn. 1.70; pl. 1.20, 1.40,
3.40; kopp. 4.50; cov. 5.50. Trio 105.70.
Trompenbergprijs: 1. Fabiola Kitty
(J. Wagenaar jr.) 1.28.0; 2. Fullspeed;
ADVERTENTIE
PAU Jan Janssen, die zich giste
ren niet overmatig had hoeven in te
spannen, ziet de toekomst voor de Ne
derlandse ploeg niet te optimistisch in.
„Vanmorgen voor de start, heb ik tegen
de jongens gezegd, dat zij het rustig
moesten aandoen, niet forceren en niet
aanvallen. Ik wist, dat het een onge
looflijke zware dag zou worden met de
ze warmte en door al die heuvels. Voor
mijn gevoel is het, hoewel het tempo
niet te hoog lag één van de zwaarste
etappes uit myn Tourervaring geweest.
Als het morgen nog zo warm is vallen
er in de bergen bosjes renners uit. Dat
zullen dan niet alleen Nederlanders
zyn".
Vandaag zou de temperatuur niet zo
hoog zijn als gisteren en dat betekent
tussen de 30 en 32 graden.
Arie den Hartog, die zijn hoge plaats
in het klassement vrij gemakkelijk
waar maakte, voelde zich nog steeds
bijzonder sterk.
„Het is vandaag verschrikkelijk
warm geweest ,maar er is gelukkig niet
zo hard gereden. Overigens had het
voor mij ook wel iets harder mogen
gaan".
Ploegleider Ab Geldermans had min
der vertrouwen in wat komen gaat dan
zijn hoogst geplaatste man in het klas
sement. „Dit waren nog niet eens echte
bergen en er is niet hard gereden. Ik
had Vianen al eerder gewaarschuwd,
dat hij de laatste dagen veel te gefor
ceerd reed. Ook Wim Schepers heeft
het al eerder moeilijk gehad. Het is
voor mij natuurlijk een tegenvaller,
dat ik die twee mannen ben kwijt ge
raakt, maar het is niet als een verras
sing gekomen. Als hun achterstand wat
kleiner was geweest, zou ik nog bij de
commissarissen voor hen hebben ge
pleit, maar als het gemiddelde van een
etappe net 33 km per uur is en de ach
terstand meer dan 17 minuten bedraagt,
behoef je daar werkelijk niet mee aan
te komen. Grote bewondering heb ik
voor Henk Nijdam, die iedere keer als
de weg omhoog ging in moeilijkheden
kwam, maar die steeds weer de wil
Harm Ottenbros nam een duik in een
emmer met water om enige verkoe
ling te zoeken tijdens de hete elfde etap
pe.
vond om terug te vechten. Dat is in
één woord geweldig. Ik wil overigens
de anderen niet kritiseren, want die
hebben gedaan wat ze konden. Ze kon
den alleen niet genoeg op deze dag".
MALMö De Rus Boris Spaski en
de Deen Bent Larsen hebben hun der
de partij in de halve finales van het
kandidatentoernooi afgebroken. De Rus
sische groot meester staat een pion
voor. De partij wordt donderdag uit
gespeeld. Spasski leidt met 20.
3. Edward Volann. Winn. 5.70; pl. 1.60,
1.30, 1.70; kopp. 13.40; cov. 7.30.
Tafelbergprijs: 1. Dochter van Our
Bonni (F. Eerenberg) 1.22.4; 2. Dox
van Rood en Noot; 3. Darling Adrie V.
Winn. 2.50; pl. 1.30, 2.30; kopp. 4.60;
cov. 6.50; trio 54.30.
Zwaluwenbergprijs: 2 afd.: 1. Geus
Akerendam (J. v. Dooyeweerd) 1.27.8;
2. Galanthis; 3. Fred Signal. Winn. 6.10;
pl. 2.80, 3.20, 1.80; kopp. 4.80; cov. 10.10.
Totale omzet: 182.616,50.
LEEUWARDEN Dinsdag is in
Leeuwarden een begin gemaakt met
het internationale Turkstra-damtoer-
nooi, dat tot en met zaterdag 20 juli
duurt. In de eerste ronde verloren zo
wel Si j brands als de Fransman Mosto-
voy hun partijen door overschrijding
van de tijdslimiet.
Beiden stonden in remisepositie. De
uitslagen van de partijen uit de eerste
ronde luiden:
v.d. Sluis (Ned.) - Germain (Haïti)
1-1; Schotanus (Ned.) - Van Dijk (Ned)
1-1; Tsjegolev (Rusl.) - Sijbrands
(Ned.) 2-0; Bergsma (Ned.) - Mosto-
voy (Fr.) 2-0; Gournier (Fr.) - Andrei-
ko (Rusl.) 0-2; Gantwarg (Rusl.) -
Kuijken (Zwits.) 2-0.
APELDOORN De eerste dag van
de Apeldoornse Vierdaagse, de Vier
daagse van de NWB, is een echte „bla-
rendag" geworden. De EHBO-ers had
den bijzonder veel werk om de talrij
ke blaren door te prikken, maar des
ondanks telde het leger aan het eind
van de dag slechts drie uitvallers. De
1300 die de finish haalden, zijn van
morgen bij druilerig en miezerig weer
gestart.
De vochtige atmosfeer was gisteren
de oorzaak van de blarenmoeilijkhe-
den. Spierklachten kwamen bij de Ne
derlanders niet of nauwelijks voor.
Daarmee hadden wel veel buitenlan
ders, vooral Zwitsers en Oostenrijkers,
te kampen. Zij zijn in hun eigen land
sterke stijgingen en dalingen gewend
en moesten op de betrekkelijk vlakke
wegen van Apeldoorn en omgeving een
geheel andere wandelstijl invoeren,
hetgeen nogal moeilijkheden opleverde.
Het enthousiasme van de wandelaars
en wandelaarsters over de prachtige
parcoursen, die door o.a. Loenen, Beek
bergen en Ugchelen leidden, was groot.
Vandaag zoekt de wandelmeute het in
de richting Klarenbeek.
met een feilloos uitgelijnde
wagen op gave, veilige, mo
derne banden en minutieus
gebalanceerde wielen
GENIET U VAN EEN AUTORIT!
de vakmensen en de appa
ratuur van
kunnen u dit rijgenot ver
schaffen.
kosteloos inspekteren
van uw banden
levering van nieuwe en
De Jonge REMOULD-ban-
den voor bedrijfs- en
personenwagens
opsporen en verhelpen van
elke verkeerde wielstand
statisch én dynamisch
balanceren van band/wiel in
elke afmeting
banden spoelen en op
spanning brengen met
zuivere stikstof
gespecialiseerd in
Michelin "X",
ook ombouw
van gewone naar
radiaalbanden
loopvlakvernieuwing
in eigen fabriek
Arnhemseweg 64
Apeldoorn
tel. (05760)-33710
hoofdkantoor en fabriek te
Deventer (05700)-! 5845
's Zaterdags tot 12.30 geopend
MOSKOU De zevende partij van
de tweekamp tussen de Russen Mikhail
Tal en Viktor Kortsjnoi voor de halve
finales van het kandidatenschaaktoer-
nooi, die maandag in Moskou werd af
gebroken, is dinsdag geëindigd in remi
se.
Kortsjnoi heeft in de tweekamp met
4-3 de leiding. De achtste partij wordt
vandaag gespeeld.
Gemixed door Van Nelle
Het Betere Werk!
<T>
8
VAN NELLE