Verwachtingen zijn dit
jaar hoog gespannen
Veenendaalse bijenmarkt
staat weer voor de deur
Verkoop
honing
fT
Eerste water in 't grote bad
Kwijnende
volkjes
Storm smakt
bromfietser
tegen paal
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
Geen behoefte aan nieuwe
psalmberijming noch
aan schriftgezangen
Personenauto
beschadigd
DS. KOK VAN AMEIDE
NAAK NIJKERK
0
p
E
L
V.V.V.-agenda
Geslaagd
Zitting commissie
woningbedrijf
CHEVROLET
Lunapark
Agaten zoeken
Kastelentocht
U HET WOORD
MARKTEN
Ds. V roegindeweij in „Kerkblad"
Ander geluid
Spreekbeurt
en
Tipgever
Geen jeugdkapel
Zendingsappel n i
rr Bezichtiging
Commissie
Intrede
Recreatiewerk
Splitsing
Stijging
Hulp
VAN WOUT BLAUWKOUS.
V.A.B.
KIRPESTEIN
Permanent FORD-show in showroom
VRIJDAG 12 JULI 1968
Er zijn van die dingen, die je als nor
maal accepteert totdat iemand je
komt vertellen dat het eigenlijk he
lemaal buiten de orde is. Om gelijk
maar het onderwerp u zult hier
na merken het liefst in figuurlijke
zin aan te pakken: het honden
hoopje. En dan ook weer in dezelfde
zin aan te pakken: het honde-
genlijk over?
We beschouwen het als een normaal
verschijnsel op de openbare weg. Als
een stukje inventaris van de straat,
zo'n mopje. Nu ik er bij stil sta, ge
loof ik toch wel, dat van het totaal
aantal schoenen waarop ons uit diver
se personen opgebouwde kuiergenoot
schap zich voortbeweegt er wekelijks
minstens één paar door de smurrie
schuift. Voor het geval u de gewoon
te hebt om de krant naast uw bord
door te nemen, raad ik u aan: leg
'em even opzij tot na de maaltijd,
want ik moet het noodgedwongen nog
even onsmakelijk houden. Ik ga door
op het contact tussen schoeisel en
hetgeen waarmee honden het publieke
plaveisel meubileren. Als één van ons
er in trapt wordt dat met weinig of
geen commentaar vastgesteld. Zó
zijn we ermee vertrouwd geraakt.
Van degenen die het die keer niet
overkomt mag er 'es eentje zeggen:
"da's raak" of degene die het wel
treft gromt nog beter dan de blaffer
die het er voor hem neergelegd heeft,
maar daar blijft het dan ook bij.
We hebben nog nooit een klein protest
marsje gemaakt naar het smalle gan
getje midden in de Hoofdstraat. Trou
wens, wat zouden we daar bij de
politie aan duidelijk beklag neer
moeten leggen? Je kunt toch niet ver
wachten dat men het politielaborato-
rium in bedrijf zal stellen om te trach
ten de dader op te sporen.
Ik zei het al: we hebben het altijd maar
genomen, de moppen. Maar goed be
schouwd is het een erger kwaad dan
het achteloos laten waaien van een
patatzakje. Op dergelijk straatvuil
heeft de stok van de gemeentelijke
papierprikker tenminste nog vat...
En als er dan ineens iemand is, die
het te hoog is komen te zitten, het
hondevuil die er de pers voor
mobiliseert om het dan eindelijk
maar 'es gezegd te hebben, dan zeg
gen we allemaal: gelijk heeft ie, d'r
moet maar 'es een eind aan komen!
Maar hoe, is de vraag die ik d'r di
rect aan verbind. We hebben met
twee categorieën te maken. De los
lopende, die zelf uitmaken waar ze
de staart in de hoogte zullen steken,
en het aangelijnde gedierte, waar
van het mannetje of het vrouwtje uit
maakt dat het hoognodig moet.
De loslopende zijn moeilijk te betrap
pen en zou dat een keer mogelijk zijn
dan is er, dacht ik, nog geen reden
voldoende om het beest tot levens
lang asiel of het elektrische kastje te
veroordelen. Maar de vrijbuiters zijn
ver in de minderheid bij het honden
volkje dat aan de lijn een druk je mag
doen.
De wezens met verstand aan de andere
kant van de lijn dragen daarvoor de
verantwoordelijkheid. Dat weten ze
duvelsgoed, want je ziet ze meestal
bij heel vroeg daglicht of in het
avondduister schuiven. Het is hun
aan te zien wat er staat te gebeuren.
Ze leren hun honden opzitten en poot
jes geven en nog veel meer onprak
tische kuiltjes. Ik vraag me af, of
er met een beetje vrijheidsdressuur
niet in een hondekop te prenten is
waar ie wel en waar ie niet mag zit
ten.
Uw hond is meer bij de tijd dan u denkt.
Wacht u ervoor dat ie zich voor u
gaat schamen.
Wout Blauwkous.
VEENENDAAL Donderdagmor
gen reed een vrachtauto plotseling van
uit de parkeerstrook de Hoofdstraat op
en kwam daardoor in botsing met een
personenauto. De personenauto werd
flink beschadigd.
De heer W. C. B. uit Renswoude reed
in de personenauto over de Hoofd
straat, in het voorsorteervak om
rechtsaf de Hoogstraat in te slaan. Toen
de vrachtauto, bestuurd door de heer G.
P. A. P. uit Venlo plotseling de weg op
kwam, was er voor B. geen mogelijk
heid meer om te ontwijken.
RHENEN Burgemeester en wet
houders van Rhenen brengen ter open
bare kennis, dat de maandelijkse zit
ting van de Woningbeheerscommissie
voor het Gemeentelijk Woningbedrijf
niet op maandag 15 juli, maar op
maandag 22 juli a.s. wordt gehouden.
Rhenen, 10 juli 1968.
Burgemeester en wet
houders voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
W. C. Pieters. Mr. J. Deen l.b.
VEENENDAAL De grootste bijenmarkt van West-Europa wordt gehouden
op dinsdag 30 juli op het parkeerterrein aan de J. G. Sandbrinkstraat te Vee-
nendaal. Na de geslaagde markt van het vorige jaar, toen het bezoekersaantal
veel hoger lag dan het jaar daarvoor en het aantal aangevoerde volken ver
dubbeld was, zijn de verwachtingen van de organisatoren hoog gespannen.
beschikbaar worden gesteld. Er zijn er
vier: I. Beste stal kasten met volk
en bouw minstens 5 stuks f 15,-; II
Beste stal korven met volk en bouw,
minstens 10 stuks f 10.-: III Beste kast
met volk en bouw f 7,50 en IV Beste
ronde korf met volk en bouw f 7.50.
De markt begint bij het opgaan van
de zon en duurt tot 12 uur. Om 9 uur
zal de jury. bestaande uit de heren A.
Laban, Wageningen; A. Blom, Rhenen
en G. Schrijver, Veenendaal, haar werk
beginnen. Om 11 uur in de morgen
wordt de uitslag van die keuring be
kend gemaakt. Het is waarschijnlijk,
dat burgemeester mr. dr. J. Hazen
berg de prijzen zal uitreiken.
De heer A. van Kessel treed wel
haast traditioneel op als markt
meester
Hoog gespannen is waarschijnlijk
ook de verwachting van de heer C.
van Holland, die vorig jaar voor de
tweede achtereenvolgende maal de
wisselbeker kreeg voor de grootste
aanvoer. Als hij dit jaar weer de groot
ste aanvoerder is, wordt de beker, die
beschikbaar is gesteld door de gemeen
te Veenendaal, zijn eigendom.
De honingverkoop van vorig jaar
werd een succes, zodat het bestuur
dit geprolongeerd heeft. De opbrengst
van deze honing gegarandeerd zui
vere bijenhoning moet de kosten van
de markt dekken. Die kosten bestaan
voor een deel uit de geldprijzen, die
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDE
In het Streekmuseum aan de Molen
straat in Rhenen wordt nog tot en met
26 juli een tentoonstelling gehouden die
is gewijd aan de tabaksteelt van Rhe
nen, Eist en Amerongen.
Van vrijdag 12 tot en met zaterdag
20 juli wordt, op het weiland ten wes
ten van de Veerweg een door de
VW-Rhenen georganiseerd Lunapark
gehouden. Er zal in deze periode twee-
maaT vuurwerk worden afgestoken, on
der andere op zaterdag 13 juli (dus
niet op 12 juli zoals eerst was aange
kondigd) en op zaterdag 20 juli. Het
lunapark is zondag 14 juli gesloten.
Vrijdag 19 juli wordt door de VVV-
Rhenen op veelvuldig verzoek niet de
aangekondigde avondfietstocht gehou
den, maar een speciale vakantie-aga-
tenzoekavond georganiseerd. Er be
staat een steeds groeiende belangstel
ling voor de geologie van Rhenen. De
beide agatenzoekavonden die geweest
zijn waren zeer succesvol. Beide kéren
zijn prachtige edelstenen in de grind-
lagen gevonden van de Grebbeberg.
Er valt bovendien voor de deelne
mers een mooi natuurboek te winnen.
Wie de mooiste agaat vindt, de Calce-
doon of Jaspis krijgt van de excursie-
leider Adriaan P. de Kleuver het
prachtige „Keienboek" van P. van der
Lijn. Vertrek vanaf het viaduct in Rhe
nen om half zeven 's avonds precies.
Op zaterdagmiddag 20 juli wordt
weer een autotocht langs de 15 kaste
len georganiseerd door de VVV-Rhenen
in samenwerking met de camping „De
Thijmse Bergh" te Rhenen. Het ver
trek is bepaald vanaf de ingang van
deze camping. De tocht gaat over Ame
rongen. Leersum, Overlangbroek,
Langbroek, Stoutenburg, Cothen, Wijk
bij Duurstede. Langs deze route liggen
15 beroemde kastelen. WV-excursie-
leider Adriaan P. de Kleuver stapt tel
kens uit om alles over kastelen, rid
derhofsteden, en burchten te vertellen.
Naast het aangename dus ook het
leerzame. Deze tocht heeft als hoogte
punt het bisschoppelijke slot Duurste
de.
Plaatsing geschiedt
buiten verantwoordelijkheid-
van de redactie
Met grote erkentelijkheid voor zijn
uitvoerig betoog over de Rooms-Ka-
tholieke eredienst aan de oude Veld-
jesgraaff bij Veenendaal wil ik het zo
stellen dat de heer Steenbergen geheel
ongewild mij lof toezwaait. Hij spreekt
in zijn uitvoerige brief in De Vallei
van 10 juli j.l. over een uitstekend ar
tikel in de Volkskrant van 11 augustus
1962 dat getiteld was „Kwijnende volk
jes". Laat ondergetekende daar nu de
auteur van zijn! Héél grappig. Ik weet
er dus wél zo het een en ander van af!
Verder schrijft de heer Steenbergen
over „in grove trekken". Dat was ook
mijn bedoeling. Onze te vroeg overle
den onvergetelijke historicus D. Philips
heeft over dit alles zo veel goed werk
geleverd dat ik niet in zijn voetspoor
wilde treden. Ik hield een en ander
summier. Wat do Cunera-affaire be
treft is er dan wel een grote herziening
gekomen, waar de gedachteniskerk te
Rhenen weer officieel aan Sint-Cunera
gewijd werd. Ik kom op het geval Cu-
nera uitvoerig terug.
Adriaan P. de Kleuver.
VEENENDAAL Ds. R. Kok cal
zondagmiddag 14 juli afscheid nemen
van de Christelijke Gereformeerde
Kerk van Ameide en vier dagen later,
donderdagavond 18 juli, na vooraf in
diezelfde dienst te zijn bevestigd door
Harderwijk, intrede doen als predi
kant van de Christelijke Gereformeer
de Kerk van Nijkerk. Hij werd daar
beroepen in de vacature van ds. P. Roos,
die op 9 januari van het vorige jaar
naar Middelharnis is vertrokken.
Reinier Kok werd op 13 oktober
1890 te Hoenkoop bij Oudewater gebo
ren en studeerde aan de theologische
school van de Gereformeerde Gemeen
ten te R'dam, waar hij in 1915 zijn
kandidaatsexamen aflegde. Nadat de
heer Kok toen ook was beroepbaar
verklaard in de Gereformeerde Ge
meenten werd hij op 5 september van
datzelfde jaar door nu wijlen ds. G.
H. Kersten, toen nog predikant te Ier-
seke, bevestigd als predikant van de
Gereformeerde Gemeente van Aagte-
kerke op Walcheren.
Op 26 juli 1925 verwisselde ds. Kok
deze gemeente met die van Gouda,
vanwaar hij op 6 maart 1930 naar
Veenendaal vertrok. In deze derde ge
meente werd ds. Kok in januari 1950
door de synode van Utrecht in zijn
ambtsbediening geschorst. Hij maakte
zich toen los van het kerkverband van
de Gereformeerde Gemeenten. Nadat
ds. Kok bijna zeven jaar met zijn ge
meente zelfstandig en buiten enig
kerkverband was geweest werd hij op
9 oktober 1956 met zijn gemeente op
genomen in het kerkverband van de
Christelijke Gereformeerde Kerken in
Nederland en werd toen de Christelijke
Gereformeerde Kerk van Veenendaal
(Hoofdstraat), thans de Christelijke
Gereformeerde Kerk van Veenendaal
(Pniëlkerk) geïnstitueerd.
Op 14 oktober 1958 verwisseldey ds.
Kok de Christelijke Gereformeerde
Kerk van Veenendaal (Pniëlkerk) met
die van Ede, vanwaar hij op 4 april
1962 naar die van Alphen aan den Rijn
vertrok en op 30 maart 1966 werd hij
door zijn schoonzoon, ds. C. den Her
tog uit Harderwijk, bevestigd als eer
ste predikant van de op 21 juli 1923
zelfstandig geïnstitueerde Christelijke
Gereformeerde Kerk van Ameide.
Tijdens zijn ambtsbediening als pre
dikant bij de Gereformeerde Gemeen
ten was ds. Kok ongeveer vijfentwin
tig jaar curator van de theologische
school van de Gereformeerde Gemeen
ten te Rotterdam. Verder was hij de-
putaat voor de zending en deputaat bij
de „Hoge Overheid". Te Ede was hij
in de classis Amersfoort examinator
ethiek en te Alphen aan den Rijn was
hij in de classis 's-Gravenhage exami
nator en deputaat voor de evangelie
verkondiging onder Israël.
VEENENDAAL De hevige wind
vlagen hebben gistermiddag een vrij
ernstig ongeluk veroorzaakt op de Tm-
neweide.
Een bromfietser, T. H. uit Veenen
daal, werd samen met zijn bromfiets
door de wind van de weg gedrukt. Hij
kwam tegen een lantaarnpaal, waar
door zijn stuur naar achteren boog. De
bromfietser kreeg het stuur in zijn
buik en kon niet meer óp staan. Hij
is per ambulance naar het Julianazift-
kenhuis gebracht.
UTRECHT, Veemarkt, 11 juli 1968
Totale aanvoer: 4171; runderen 1121: vet
te kalveren 172; graskalveren 68; nuch
tere kalveren 545; schapen 105; lamme
ren 888; varkens boven 100 kg 385; var
kens beneden 100 kg 24; biggen 846;
bokken en geiten 17.
Pry zen (in guldens): melk- en kalf-
koeien, pet- stuk 1000-1400; kalfvaarzen.
per stuk 900-1150; vare koeien, per stuk
850-1000; pinken, per stuk 675-800; stie
ren. per stuk 790-1200; graskalveren, per
stuk 340-510; nuchtere kalveren, per
stuk 45-80; fokkalveren, per stuk 140-
285; schapen, per stuk 70-120; lamme
ren, per stuk 80-140; drachtige varkens,
per stuk 325-540; lopers, per stuk 85-
110; biggen, per stuk 63-72; bokken en
geiten, per stuk 10-55; vette koeien le
kwal., per kg gesl. gew. 4,25-4,55; vette
koeien 2e kwal., per kg gesl. gew. 4,10-
4,20; vette koeien 3e kwal., per kg gesl.
gew. 3,70-4,05; vette kalveren le kwal.,
per kg lev. gew. 3.20-3,50; vette kalve
ren 2e kwal., per kg lev. gew. 3,00-3,15;
vette kalveren 3e kwal., per kg lev. gew.
2,90-^,00; nuchtere kalveren, per kg lev.
gew. 1,50-1,80; zware vette varkens, per
kg lev. gew. 1,90-2,00; zouters, per kg
lev. gew. 2,15-2,18; slachtzeugen, per kg
lev. gew. 1,60-1,65: jonge slachtzeugen.
per kg lev. gew. 1,65-1.72.
Overzieht (resp. handel en prijzen):
melk- en kalfkoeien, rustig - niet prijsh.
vette koeien, stug - even lager; vare
koeien, rustig - even lager; vette kalve
ren, flauw - prijsh.; graskalveren, matig
- prijsh.; nuchtere kalveren, vlot - even
hoger; fokkalyeren, vlot - even hoger;
schapen, vlot - even hoger; lammeren,
vlot - hoger; varkens, redelijk - prijsh.;
biggen, redelijk - prijsh.
VEENENDAAL Gisterochtend liep
het eerste water in het grote overdek
te zwembad in Veenendaal. Het duurde
geruime tijd, voordat de gehele vloer
was ondergelopen. Het zou echter nog
veel langer duren de schattingen
liepen bij het begin van het karwei
uiteen van 10 tot 20 uur voor het
bad vol zou zijn.
De eerste „klanten" in het „grote
bad" waren overlopertjes uit het in
struct ebad, die genoten van de koude
VEENENDAAL De heer J. van
Amerongen uit Veenendaal, ambtenaar
ter secretarie te Wageningen slaagde te
Den Haag voor het diploma gemeente
administratie met als onderdelen:
staatsrecht, strafrecht en privaatrecht.
douche, die de brandslangen produceer
den. In de loop van de middag was het
water al zover gestegen, dat er in ge
zwommen kon worden.
Dat men reeds nu het bad vol laat
lopen nog zoveel weken voor de ope
ning houdt verband met het feit,
dat men de zuiveringsinstallatie in die
periode kan beproeven. Bovendien
bleek het bad verre van schoon te
zijn, zodat het water enige malen door
de zuivering zal moeten, voordat het als
officieel zwemwater geschikt is. Is het
eenmaal schoon, dan zorgt de zuive
ring er voor, dat steeds een deel van
het water gezuiverd wordt.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385)12244
VEENENDAAL De hervormde synode kreeg enkele weken geleden een
nieuwe proefbundel niet gezangen aangeboden. Ter gelegenheid daarvan zei
prof. Jonkers toéh waarlijk niet de eerste de beste in de gereformeerde
bond dat deze gezangen ook voor de „psalmenzingende gemeentes" aan
vaardbaar zijn. Vorig jaar reeds werd door de hervormde synode een nieuwe
psalmberijming aanvaard, op dezelfde dag, dat ook de gereformeerde synode
met die berijming akkoord ging. De Veenendaalse bondspredikant, ds. A.
Vroegindeweij, heeft blijkens een artikel in het Veens Kerkblad noch aan
die nieuwe psalmberijming, noch aan (schrift)-gezangen behoefte. Hieronder
zijn artikel.
i
In de laatste tijd staan we telkens
voor allerlei liturgische vërnaeuwin-
gen, die men aan ons presenteert.
Zo is er een nieuwe psalmberij
ming verschenen, waaraan we op
zichzelf genomen niet eens veel be
hoefte hadden. Natuurlijk Acan er op
de psalmberijming die we thans ge
bruiken wel een en ander worden
aangemerkt. Daarom zouden we er
zeker geen bezwaar tegen hebben
gehad wanneer men deze aan een
revisie had onderworpen. Wanneer
de mooie diepe psalmverzen waarin
Gods kerk bijna twee eeuwen de
diepte van de ellende maar ook de
grootheid van Gods ontferming be
zongen heeft, daarbij maar be
waard zouden zijn gebléven. Maar
men wilde iets heel nieuws maken.
En dat is er ook van gekomen.
In hervormd gereformeerde kring
fcezint men zich nu op de weg die
men ten aanzien van de nieuwe
psalmberijming zal volgen. Men
heeft wel eens gesproken over een
uitgave van het psalmboek waarin
de nieuwe en de oude berijming
naast elkaar voorkomen, zodat het
goede van de nieuwe berijming zou
kunnen worden gebruikt en het goe
de van de oude berijming bewaard
zou Wijven. Wij voor ons menen dat
men de nieuwe berijming eerst
maar eens op haar gehalte moet
beproeven, voordat men verdere
stappen neemt.
Nu heeft men ook in de vergade
ring van de synode een nieuwe ge
zangenbundel aarïvaard. Daarbij is
de vraag naar voren gekomen of
ook de hervormd gereformeerden
van deze gezangenbundel gebruik
zullen gaan maken. In De Waar
heidsvriend heeft het hoofdbestuur
op deze vraag gereageerd met een
officiële reactie waarin duidelijk ge
steld wordt dat we te maken hebben
met een oude gereformeerde tradi
tie wanneer alleen maar psalmen
gebruikt worden in de eredienst.
De Dordtse Synode beperkte het ge
bruik van de gezangen zeer. EA dat
is nu driehonderd jaar geleden. Het
invoeren van gezangen gaat im
mers menigmaal gepaard met een
loslaten van de gereformeerde leer.
Zo verklaart bovengenoemd blad
ook:
Als wij slechts psalmen in de li
turgie wensen, dan is dat iets waar
wij ons allerminst voor behoeven te
schamen. Angnstlnus en Calvi/n
zeiden, dat men God niets waardi-
gers kan toezingen dan men zelf van
Hem heeft ontvangen. Het is niet te
verwonderen dat het „terug naar de
Schrift", dat de kerkhervorming in
de 16e eeuw beheerste, althans in
de calvinistische tak van de Refor
matie zijn liturgische parallel had
in do terugkeer tot het in de Schrift
gegeven liedboek, het boek der Psal
men. De terugkeer: ook de oud
testamentische gemeente gebruikte
dit, en voor de nieuwtestamenti
sche gemeente is het tegendeel
niet aan te tonen, terwijl vele histo
rische gegevens ook voor dat tijd
perk op het uitsluitend gebruik van
psalmen in de liturgie wijzen.
Later zijn, zowel in de Oude Kerk
als in de kerken van calvinistische
stempel, gezangen de liturgie bin
nengedrongen. De kerkhistorie
leert, dat dit gepaard ging met het
verval van het kerkelijk dogma.
Die gevoelens, die niet meer aan
de Schrift genoeg deden hebben de
den ook de vraag opkomen naar
niet uit de Schrift genomen liederen.
De achteruitgang in het functione
ren van de leer der Kerk is dan ook
- in grote trekken - gekoppeld aan
de vraag naar het gezang. Men
ruilt het tweeledige (de Heere. open
baart zich in Zijn Woord, dus ook in
de Psalmen, aan ons; èn wij mogen
omgekeerd liturgisch ons in de Psal
men in smeking, in gebed, in lof
prijzing tot Hem wenden) in tegen
het enkelvoudige (het gezang trekt
alléén de lijn van de mens naar
God).
Ongetwijfeld vinden wij hier de
diepste grond van de tegenzin tegen
het gezang.
Daarenboven vindt men Christus
ook in het Oude Testament, ook in
het boek der Psalmen, zodat het de
nieuwtestamentische gemeente die
bij de Schrift leeft niet moeilijk
valt, het heilshandelen van de Drie-
enige God ook in de Psalmen be
schreven te vinden.
De Geref. Bond is dan ook van
mening dat het uitsluitend zingen
van psalmen in de kerk een zinvolle
traditie is, die het bewaren van de
gemeente bij het Woord Gods dient.
De Bond ziet derhalve geen aanlei
ding, zich bij het gebruik van het
vrije lied in de eredienst aan te
sluiten.
In de nieuwe gezangenbundel zijn
echter ook berijmde Schriftgedeel
ten opgenomen. Wat moeten we
daar dan mee? Het antwoord luidt:
Wat nu met de Schriftgezangen?
Daar ligt het wat minder eenvou
dig. Berijmingen van gedeelten uit
de H. Schrift hebben met de psal
men tegenover het vrije lied ge
meen, dat de Schriftwoorden die
eraan ten grondslag liggen óók
„door de bijzondere zorg Gods die
Hij voor ons en onze zaligheid
draagt, op schrift gesteld" en zo
door God aan ons gegeven zijn
(vrij naar art. Ill N.G.B.).
Er is evenwel ook een maar. Het
meest interessant voor hen, die
voor Schriftgezangen belangstelling
hebben, zijn teksten uit het Nieuwe
Testament. Als die voor liturgisch
gebruik bedoeld zijn, dan is het
vreemd, dat bij het vaststellen van
de canon wel de oudtestamentische
Psalmen, maar niet deze nieuwtes
tamentische teksten in liedbundel-
verband in die canon zijn opgeno
men.
We kunnen dus zeggen, dat het
Schriftgezang nog wel het Schrift
gezag achter zich heeft in zoverre
de oorspronkelijke tekst in de
Schrift voorkomt, maar dat het niet
het Schriftgezag achter zich heeft
in zoverre het door de Schrift niet
voor liturgisch gebruik wordt ge
presenteerd.
De Gereformeerde Bond is daar
om van mening, dat ook met het
Schriftgezang de grootste voorzich
tigheid moet worden betracht.
In deze rubriek van een week ge
leden „verkochten" we de commis
sie van beheer van de gereformeer
de kerk te Veenendaal een complete
geluidsinstallatie voor de Petrakerk
voor 400 gulden. De commissie heeft
ons in een bericht in „Kerknieuws"
van deze week al aan het verstand
gebracht dat het voor die prijs echt
niet gaat. En om andere kerkbestu
ren uit de droom te helpen dat men
de stem van de predikant voor f 400
in alle hoeken van 'n imposant kerk
gebouw kan laten doordringen, de
installatie moet 4000 gulden kosten.
Inmiddels zijn de kosten voor de
Petrakerk al met 1000 gulden inge
lopen door een gift uit een nalaten
schap.
kerken was op 1 januari j.l. 5025.
De groei in het aantal leden was in
1966 ongeveer even groot als in 1967.
Dit betekent dat er over de hele li
nie een afneming in de groei is te
constateren.
In de gereformeerde kerk te Ame
rongen zal op zondag 21 juli a.s. voor
gaan drs. J. Slomp uit West-Pakis
tan.
De predikantennood bij de gere
formeerde gemeenten komt weer
eens naar voren uit het aantal be
roepen dat kandidaat A. M. de Boer
te Ridderkerk te verwerken kreeg.
24 stuks, waaronder 't beroep van de
gereformeerde gemeente (synodaal)
te Veenendaal.
Via kerkbladen schijnen nogal wat
huwelijkskandidaten aan de man of
aan de vrouw te komen, getuige het
aantal advertenties dat men in deze
periodieken kan aantreffen. Er zijn
bijzonder originele bij. Bijvoorbeeld
de volgehde in Centraal Weekblad.
TIP. Mijn schoonzusje is nog vrij!
Zij heeft eèn goede baan, maar zou
toch best kennis willen maken met
de man, die zowel aan het een als
het ander een eind maakt. Zij heeft
een huiselijke aard en zou graag
meer willen uitleven en daarbij een
deelgenoot nootjeshebben. (Je zou
het nog niet zeggen, maar ze is 33
jaar). Volgt het nummer waarotider
de vrijgezellen haar kunnen schrij
ven. Ons interesseert de leuke zwa
ger meer: is hij niet haar lot begaan
of wil hij eindelijk 'es een keer van
z'n schoonzuster af.
•In Amerongen is er in de maand
juli en op de eerste twee zondagen
in augustus geen hervormde jeugd
kapel. Ook de jeugdkapel van de
hervormde gemeente „Sola Fide"
ligt in deze weken stil.
y-j i -a "öl 111 wcAcii ati
Op 2 november zal in Veenendaal C C
Op 2 november zal in Veenendaal
een zendings-appèl worden gehouden
Dit appèl gaat uit van de gerefor
meerde kefken.
Door de kerkeraad van de gerefor
meerde kerk te Veenendaal is een
commissie ingesteld met de opdracht
een onderzoek in te stellen naar mo
gelijke verbeteringen in de werkwij
ze van de kerkeraad. Deze commis
sie heeft nu voorgesteld het breed
moderamen te vervangen door een
kerkeraad voor algemene zaken. De
kerkeraad zal hierover op 4 septem
ber beslissen.
Zondag 18 augustus zal de door de
gereformeerde kerk te Veenendaal
beroepen predikant ds. W. Blanken
worden bevestigd in de oude kerk
aan de Vaartbrug. Op 4 augustus zal
ds. Blanken afscheid nemen van zijn
huidige gemeente te Badhoevedorp.
Gedurende de maanden juli en
augustus is. de hervormde Andries-
kerk te Amerongen weer ter bezich
tiging opengesteld. Bezoekers kunnen
op dinsdag-, woensdag-, en donder
dagmiddag terecht. Excursies op an
dere tijden zijn ook mogelijk, maar
dan alleen op afspraak.
In samenwerking met de Bijbel
kiosk vereniging verzorgt de hervorm
de gemeente te Amerongen in juli
tot half augustus het recreatie- en
evangelisatiewerk op de camping De
Ossenberg te Amerongen. Op zondag
om half twaalf wordt een kerkdienst
gehouden. Gedurende de andere da
gen van de week zijn er diverse ac
tiviteiten voor kinderen en ouderen.
Uit 't pas verschenen jaarboek van
de gereformeerde kerken in Neder
land blijkt, dat het totaal aantal le
den van deze kerk is gestegne van
833.759 op 1 januari 1967 tot 844.167
op 1 januari 1968. Bij deze stijging
van rond 11.000 zielen is niet mee
gerekend de groei van de dertien
gereformeerde kerken in het buiten
land, die tot Nederlandse classes
kunnen worden gerekend. Het totaal
aantal leden van deze buitenlandse
Na het bedanken als administra
teur'voor alle kerkelijke zaken door
de heer G. Rebergen heeft de her
vormde kerkvoogdij van Amerongen
deze werkzaamheden gesplitst. Me
vrouw A. Berkhof-Prette zal de le
denadministratie voor haar rekening
nemen en de heer D. van Altena het
boekhoudkundige gedeelte.
Na 11 maanden hebben de leden
van de hervormde gemeente „Sola
Fide" te Veenendaal 4750 gulden bij
eengebracht voor hulpverlening in
Viëtnam. De actie werd gevoerd door
middel van verjaardagszakjes.
V