Verwachtingen zijn dit jaar hoog gespannen Veenendaalse bijenmarkt staat weer voor de deur Verkoop honing fT Eerste water in 't grote bad Kwijnende volkjes Storm smakt bromfietser tegen paal VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. Geen behoefte aan nieuwe psalmberijming noch aan schriftgezangen Personenauto beschadigd DS. KOK VAN AMEIDE NAAK NIJKERK 0 p E L V.V.V.-agenda Geslaagd Zitting commissie woningbedrijf CHEVROLET Lunapark Agaten zoeken Kastelentocht U HET WOORD MARKTEN Ds. V roegindeweij in „Kerkblad" Ander geluid Spreekbeurt en Tipgever Geen jeugdkapel Zendingsappel n i rr Bezichtiging Commissie Intrede Recreatiewerk Splitsing Stijging Hulp VAN WOUT BLAUWKOUS. V.A.B. KIRPESTEIN Permanent FORD-show in showroom VRIJDAG 12 JULI 1968 Er zijn van die dingen, die je als nor maal accepteert totdat iemand je komt vertellen dat het eigenlijk he lemaal buiten de orde is. Om gelijk maar het onderwerp u zult hier na merken het liefst in figuurlijke zin aan te pakken: het honden hoopje. En dan ook weer in dezelfde zin aan te pakken: het honde- genlijk over? We beschouwen het als een normaal verschijnsel op de openbare weg. Als een stukje inventaris van de straat, zo'n mopje. Nu ik er bij stil sta, ge loof ik toch wel, dat van het totaal aantal schoenen waarop ons uit diver se personen opgebouwde kuiergenoot schap zich voortbeweegt er wekelijks minstens één paar door de smurrie schuift. Voor het geval u de gewoon te hebt om de krant naast uw bord door te nemen, raad ik u aan: leg 'em even opzij tot na de maaltijd, want ik moet het noodgedwongen nog even onsmakelijk houden. Ik ga door op het contact tussen schoeisel en hetgeen waarmee honden het publieke plaveisel meubileren. Als één van ons er in trapt wordt dat met weinig of geen commentaar vastgesteld. Zó zijn we ermee vertrouwd geraakt. Van degenen die het die keer niet overkomt mag er 'es eentje zeggen: "da's raak" of degene die het wel treft gromt nog beter dan de blaffer die het er voor hem neergelegd heeft, maar daar blijft het dan ook bij. We hebben nog nooit een klein protest marsje gemaakt naar het smalle gan getje midden in de Hoofdstraat. Trou wens, wat zouden we daar bij de politie aan duidelijk beklag neer moeten leggen? Je kunt toch niet ver wachten dat men het politielaborato- rium in bedrijf zal stellen om te trach ten de dader op te sporen. Ik zei het al: we hebben het altijd maar genomen, de moppen. Maar goed be schouwd is het een erger kwaad dan het achteloos laten waaien van een patatzakje. Op dergelijk straatvuil heeft de stok van de gemeentelijke papierprikker tenminste nog vat... En als er dan ineens iemand is, die het te hoog is komen te zitten, het hondevuil die er de pers voor mobiliseert om het dan eindelijk maar 'es gezegd te hebben, dan zeg gen we allemaal: gelijk heeft ie, d'r moet maar 'es een eind aan komen! Maar hoe, is de vraag die ik d'r di rect aan verbind. We hebben met twee categorieën te maken. De los lopende, die zelf uitmaken waar ze de staart in de hoogte zullen steken, en het aangelijnde gedierte, waar van het mannetje of het vrouwtje uit maakt dat het hoognodig moet. De loslopende zijn moeilijk te betrap pen en zou dat een keer mogelijk zijn dan is er, dacht ik, nog geen reden voldoende om het beest tot levens lang asiel of het elektrische kastje te veroordelen. Maar de vrijbuiters zijn ver in de minderheid bij het honden volkje dat aan de lijn een druk je mag doen. De wezens met verstand aan de andere kant van de lijn dragen daarvoor de verantwoordelijkheid. Dat weten ze duvelsgoed, want je ziet ze meestal bij heel vroeg daglicht of in het avondduister schuiven. Het is hun aan te zien wat er staat te gebeuren. Ze leren hun honden opzitten en poot jes geven en nog veel meer onprak tische kuiltjes. Ik vraag me af, of er met een beetje vrijheidsdressuur niet in een hondekop te prenten is waar ie wel en waar ie niet mag zit ten. Uw hond is meer bij de tijd dan u denkt. Wacht u ervoor dat ie zich voor u gaat schamen. Wout Blauwkous. VEENENDAAL Donderdagmor gen reed een vrachtauto plotseling van uit de parkeerstrook de Hoofdstraat op en kwam daardoor in botsing met een personenauto. De personenauto werd flink beschadigd. De heer W. C. B. uit Renswoude reed in de personenauto over de Hoofd straat, in het voorsorteervak om rechtsaf de Hoogstraat in te slaan. Toen de vrachtauto, bestuurd door de heer G. P. A. P. uit Venlo plotseling de weg op kwam, was er voor B. geen mogelijk heid meer om te ontwijken. RHENEN Burgemeester en wet houders van Rhenen brengen ter open bare kennis, dat de maandelijkse zit ting van de Woningbeheerscommissie voor het Gemeentelijk Woningbedrijf niet op maandag 15 juli, maar op maandag 22 juli a.s. wordt gehouden. Rhenen, 10 juli 1968. Burgemeester en wet houders voornoemd, De secretaris, De burgemeester, W. C. Pieters. Mr. J. Deen l.b. VEENENDAAL De grootste bijenmarkt van West-Europa wordt gehouden op dinsdag 30 juli op het parkeerterrein aan de J. G. Sandbrinkstraat te Vee- nendaal. Na de geslaagde markt van het vorige jaar, toen het bezoekersaantal veel hoger lag dan het jaar daarvoor en het aantal aangevoerde volken ver dubbeld was, zijn de verwachtingen van de organisatoren hoog gespannen. beschikbaar worden gesteld. Er zijn er vier: I. Beste stal kasten met volk en bouw minstens 5 stuks f 15,-; II Beste stal korven met volk en bouw, minstens 10 stuks f 10.-: III Beste kast met volk en bouw f 7,50 en IV Beste ronde korf met volk en bouw f 7.50. De markt begint bij het opgaan van de zon en duurt tot 12 uur. Om 9 uur zal de jury. bestaande uit de heren A. Laban, Wageningen; A. Blom, Rhenen en G. Schrijver, Veenendaal, haar werk beginnen. Om 11 uur in de morgen wordt de uitslag van die keuring be kend gemaakt. Het is waarschijnlijk, dat burgemeester mr. dr. J. Hazen berg de prijzen zal uitreiken. De heer A. van Kessel treed wel haast traditioneel op als markt meester Hoog gespannen is waarschijnlijk ook de verwachting van de heer C. van Holland, die vorig jaar voor de tweede achtereenvolgende maal de wisselbeker kreeg voor de grootste aanvoer. Als hij dit jaar weer de groot ste aanvoerder is, wordt de beker, die beschikbaar is gesteld door de gemeen te Veenendaal, zijn eigendom. De honingverkoop van vorig jaar werd een succes, zodat het bestuur dit geprolongeerd heeft. De opbrengst van deze honing gegarandeerd zui vere bijenhoning moet de kosten van de markt dekken. Die kosten bestaan voor een deel uit de geldprijzen, die ADVERTENTIE VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE In het Streekmuseum aan de Molen straat in Rhenen wordt nog tot en met 26 juli een tentoonstelling gehouden die is gewijd aan de tabaksteelt van Rhe nen, Eist en Amerongen. Van vrijdag 12 tot en met zaterdag 20 juli wordt, op het weiland ten wes ten van de Veerweg een door de VW-Rhenen georganiseerd Lunapark gehouden. Er zal in deze periode twee- maaT vuurwerk worden afgestoken, on der andere op zaterdag 13 juli (dus niet op 12 juli zoals eerst was aange kondigd) en op zaterdag 20 juli. Het lunapark is zondag 14 juli gesloten. Vrijdag 19 juli wordt door de VVV- Rhenen op veelvuldig verzoek niet de aangekondigde avondfietstocht gehou den, maar een speciale vakantie-aga- tenzoekavond georganiseerd. Er be staat een steeds groeiende belangstel ling voor de geologie van Rhenen. De beide agatenzoekavonden die geweest zijn waren zeer succesvol. Beide kéren zijn prachtige edelstenen in de grind- lagen gevonden van de Grebbeberg. Er valt bovendien voor de deelne mers een mooi natuurboek te winnen. Wie de mooiste agaat vindt, de Calce- doon of Jaspis krijgt van de excursie- leider Adriaan P. de Kleuver het prachtige „Keienboek" van P. van der Lijn. Vertrek vanaf het viaduct in Rhe nen om half zeven 's avonds precies. Op zaterdagmiddag 20 juli wordt weer een autotocht langs de 15 kaste len georganiseerd door de VVV-Rhenen in samenwerking met de camping „De Thijmse Bergh" te Rhenen. Het ver trek is bepaald vanaf de ingang van deze camping. De tocht gaat over Ame rongen. Leersum, Overlangbroek, Langbroek, Stoutenburg, Cothen, Wijk bij Duurstede. Langs deze route liggen 15 beroemde kastelen. WV-excursie- leider Adriaan P. de Kleuver stapt tel kens uit om alles over kastelen, rid derhofsteden, en burchten te vertellen. Naast het aangename dus ook het leerzame. Deze tocht heeft als hoogte punt het bisschoppelijke slot Duurste de. Plaatsing geschiedt buiten verantwoordelijkheid- van de redactie Met grote erkentelijkheid voor zijn uitvoerig betoog over de Rooms-Ka- tholieke eredienst aan de oude Veld- jesgraaff bij Veenendaal wil ik het zo stellen dat de heer Steenbergen geheel ongewild mij lof toezwaait. Hij spreekt in zijn uitvoerige brief in De Vallei van 10 juli j.l. over een uitstekend ar tikel in de Volkskrant van 11 augustus 1962 dat getiteld was „Kwijnende volk jes". Laat ondergetekende daar nu de auteur van zijn! Héél grappig. Ik weet er dus wél zo het een en ander van af! Verder schrijft de heer Steenbergen over „in grove trekken". Dat was ook mijn bedoeling. Onze te vroeg overle den onvergetelijke historicus D. Philips heeft over dit alles zo veel goed werk geleverd dat ik niet in zijn voetspoor wilde treden. Ik hield een en ander summier. Wat do Cunera-affaire be treft is er dan wel een grote herziening gekomen, waar de gedachteniskerk te Rhenen weer officieel aan Sint-Cunera gewijd werd. Ik kom op het geval Cu- nera uitvoerig terug. Adriaan P. de Kleuver. VEENENDAAL Ds. R. Kok cal zondagmiddag 14 juli afscheid nemen van de Christelijke Gereformeerde Kerk van Ameide en vier dagen later, donderdagavond 18 juli, na vooraf in diezelfde dienst te zijn bevestigd door Harderwijk, intrede doen als predi kant van de Christelijke Gereformeer de Kerk van Nijkerk. Hij werd daar beroepen in de vacature van ds. P. Roos, die op 9 januari van het vorige jaar naar Middelharnis is vertrokken. Reinier Kok werd op 13 oktober 1890 te Hoenkoop bij Oudewater gebo ren en studeerde aan de theologische school van de Gereformeerde Gemeen ten te R'dam, waar hij in 1915 zijn kandidaatsexamen aflegde. Nadat de heer Kok toen ook was beroepbaar verklaard in de Gereformeerde Ge meenten werd hij op 5 september van datzelfde jaar door nu wijlen ds. G. H. Kersten, toen nog predikant te Ier- seke, bevestigd als predikant van de Gereformeerde Gemeente van Aagte- kerke op Walcheren. Op 26 juli 1925 verwisselde ds. Kok deze gemeente met die van Gouda, vanwaar hij op 6 maart 1930 naar Veenendaal vertrok. In deze derde ge meente werd ds. Kok in januari 1950 door de synode van Utrecht in zijn ambtsbediening geschorst. Hij maakte zich toen los van het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten. Nadat ds. Kok bijna zeven jaar met zijn ge meente zelfstandig en buiten enig kerkverband was geweest werd hij op 9 oktober 1956 met zijn gemeente op genomen in het kerkverband van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland en werd toen de Christelijke Gereformeerde Kerk van Veenendaal (Hoofdstraat), thans de Christelijke Gereformeerde Kerk van Veenendaal (Pniëlkerk) geïnstitueerd. Op 14 oktober 1958 verwisseldey ds. Kok de Christelijke Gereformeerde Kerk van Veenendaal (Pniëlkerk) met die van Ede, vanwaar hij op 4 april 1962 naar die van Alphen aan den Rijn vertrok en op 30 maart 1966 werd hij door zijn schoonzoon, ds. C. den Her tog uit Harderwijk, bevestigd als eer ste predikant van de op 21 juli 1923 zelfstandig geïnstitueerde Christelijke Gereformeerde Kerk van Ameide. Tijdens zijn ambtsbediening als pre dikant bij de Gereformeerde Gemeen ten was ds. Kok ongeveer vijfentwin tig jaar curator van de theologische school van de Gereformeerde Gemeen ten te Rotterdam. Verder was hij de- putaat voor de zending en deputaat bij de „Hoge Overheid". Te Ede was hij in de classis Amersfoort examinator ethiek en te Alphen aan den Rijn was hij in de classis 's-Gravenhage exami nator en deputaat voor de evangelie verkondiging onder Israël. VEENENDAAL De hevige wind vlagen hebben gistermiddag een vrij ernstig ongeluk veroorzaakt op de Tm- neweide. Een bromfietser, T. H. uit Veenen daal, werd samen met zijn bromfiets door de wind van de weg gedrukt. Hij kwam tegen een lantaarnpaal, waar door zijn stuur naar achteren boog. De bromfietser kreeg het stuur in zijn buik en kon niet meer óp staan. Hij is per ambulance naar het Julianazift- kenhuis gebracht. UTRECHT, Veemarkt, 11 juli 1968 Totale aanvoer: 4171; runderen 1121: vet te kalveren 172; graskalveren 68; nuch tere kalveren 545; schapen 105; lamme ren 888; varkens boven 100 kg 385; var kens beneden 100 kg 24; biggen 846; bokken en geiten 17. Pry zen (in guldens): melk- en kalf- koeien, pet- stuk 1000-1400; kalfvaarzen. per stuk 900-1150; vare koeien, per stuk 850-1000; pinken, per stuk 675-800; stie ren. per stuk 790-1200; graskalveren, per stuk 340-510; nuchtere kalveren, per stuk 45-80; fokkalveren, per stuk 140- 285; schapen, per stuk 70-120; lamme ren, per stuk 80-140; drachtige varkens, per stuk 325-540; lopers, per stuk 85- 110; biggen, per stuk 63-72; bokken en geiten, per stuk 10-55; vette koeien le kwal., per kg gesl. gew. 4,25-4,55; vette koeien 2e kwal., per kg gesl. gew. 4,10- 4,20; vette koeien 3e kwal., per kg gesl. gew. 3,70-4,05; vette kalveren le kwal., per kg lev. gew. 3.20-3,50; vette kalve ren 2e kwal., per kg lev. gew. 3,00-3,15; vette kalveren 3e kwal., per kg lev. gew. 2,90-^,00; nuchtere kalveren, per kg lev. gew. 1,50-1,80; zware vette varkens, per kg lev. gew. 1,90-2,00; zouters, per kg lev. gew. 2,15-2,18; slachtzeugen, per kg lev. gew. 1,60-1,65: jonge slachtzeugen. per kg lev. gew. 1,65-1.72. Overzieht (resp. handel en prijzen): melk- en kalfkoeien, rustig - niet prijsh. vette koeien, stug - even lager; vare koeien, rustig - even lager; vette kalve ren, flauw - prijsh.; graskalveren, matig - prijsh.; nuchtere kalveren, vlot - even hoger; fokkalyeren, vlot - even hoger; schapen, vlot - even hoger; lammeren, vlot - hoger; varkens, redelijk - prijsh.; biggen, redelijk - prijsh. VEENENDAAL Gisterochtend liep het eerste water in het grote overdek te zwembad in Veenendaal. Het duurde geruime tijd, voordat de gehele vloer was ondergelopen. Het zou echter nog veel langer duren de schattingen liepen bij het begin van het karwei uiteen van 10 tot 20 uur voor het bad vol zou zijn. De eerste „klanten" in het „grote bad" waren overlopertjes uit het in struct ebad, die genoten van de koude VEENENDAAL De heer J. van Amerongen uit Veenendaal, ambtenaar ter secretarie te Wageningen slaagde te Den Haag voor het diploma gemeente administratie met als onderdelen: staatsrecht, strafrecht en privaatrecht. douche, die de brandslangen produceer den. In de loop van de middag was het water al zover gestegen, dat er in ge zwommen kon worden. Dat men reeds nu het bad vol laat lopen nog zoveel weken voor de ope ning houdt verband met het feit, dat men de zuiveringsinstallatie in die periode kan beproeven. Bovendien bleek het bad verre van schoon te zijn, zodat het water enige malen door de zuivering zal moeten, voordat het als officieel zwemwater geschikt is. Is het eenmaal schoon, dan zorgt de zuive ring er voor, dat steeds een deel van het water gezuiverd wordt. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385)12244 VEENENDAAL De hervormde synode kreeg enkele weken geleden een nieuwe proefbundel niet gezangen aangeboden. Ter gelegenheid daarvan zei prof. Jonkers toéh waarlijk niet de eerste de beste in de gereformeerde bond dat deze gezangen ook voor de „psalmenzingende gemeentes" aan vaardbaar zijn. Vorig jaar reeds werd door de hervormde synode een nieuwe psalmberijming aanvaard, op dezelfde dag, dat ook de gereformeerde synode met die berijming akkoord ging. De Veenendaalse bondspredikant, ds. A. Vroegindeweij, heeft blijkens een artikel in het Veens Kerkblad noch aan die nieuwe psalmberijming, noch aan (schrift)-gezangen behoefte. Hieronder zijn artikel. i In de laatste tijd staan we telkens voor allerlei liturgische vërnaeuwin- gen, die men aan ons presenteert. Zo is er een nieuwe psalmberij ming verschenen, waaraan we op zichzelf genomen niet eens veel be hoefte hadden. Natuurlijk Acan er op de psalmberijming die we thans ge bruiken wel een en ander worden aangemerkt. Daarom zouden we er zeker geen bezwaar tegen hebben gehad wanneer men deze aan een revisie had onderworpen. Wanneer de mooie diepe psalmverzen waarin Gods kerk bijna twee eeuwen de diepte van de ellende maar ook de grootheid van Gods ontferming be zongen heeft, daarbij maar be waard zouden zijn gebléven. Maar men wilde iets heel nieuws maken. En dat is er ook van gekomen. In hervormd gereformeerde kring fcezint men zich nu op de weg die men ten aanzien van de nieuwe psalmberijming zal volgen. Men heeft wel eens gesproken over een uitgave van het psalmboek waarin de nieuwe en de oude berijming naast elkaar voorkomen, zodat het goede van de nieuwe berijming zou kunnen worden gebruikt en het goe de van de oude berijming bewaard zou Wijven. Wij voor ons menen dat men de nieuwe berijming eerst maar eens op haar gehalte moet beproeven, voordat men verdere stappen neemt. Nu heeft men ook in de vergade ring van de synode een nieuwe ge zangenbundel aarïvaard. Daarbij is de vraag naar voren gekomen of ook de hervormd gereformeerden van deze gezangenbundel gebruik zullen gaan maken. In De Waar heidsvriend heeft het hoofdbestuur op deze vraag gereageerd met een officiële reactie waarin duidelijk ge steld wordt dat we te maken hebben met een oude gereformeerde tradi tie wanneer alleen maar psalmen gebruikt worden in de eredienst. De Dordtse Synode beperkte het ge bruik van de gezangen zeer. EA dat is nu driehonderd jaar geleden. Het invoeren van gezangen gaat im mers menigmaal gepaard met een loslaten van de gereformeerde leer. Zo verklaart bovengenoemd blad ook: Als wij slechts psalmen in de li turgie wensen, dan is dat iets waar wij ons allerminst voor behoeven te schamen. Angnstlnus en Calvi/n zeiden, dat men God niets waardi- gers kan toezingen dan men zelf van Hem heeft ontvangen. Het is niet te verwonderen dat het „terug naar de Schrift", dat de kerkhervorming in de 16e eeuw beheerste, althans in de calvinistische tak van de Refor matie zijn liturgische parallel had in do terugkeer tot het in de Schrift gegeven liedboek, het boek der Psal men. De terugkeer: ook de oud testamentische gemeente gebruikte dit, en voor de nieuwtestamenti sche gemeente is het tegendeel niet aan te tonen, terwijl vele histo rische gegevens ook voor dat tijd perk op het uitsluitend gebruik van psalmen in de liturgie wijzen. Later zijn, zowel in de Oude Kerk als in de kerken van calvinistische stempel, gezangen de liturgie bin nengedrongen. De kerkhistorie leert, dat dit gepaard ging met het verval van het kerkelijk dogma. Die gevoelens, die niet meer aan de Schrift genoeg deden hebben de den ook de vraag opkomen naar niet uit de Schrift genomen liederen. De achteruitgang in het functione ren van de leer der Kerk is dan ook - in grote trekken - gekoppeld aan de vraag naar het gezang. Men ruilt het tweeledige (de Heere. open baart zich in Zijn Woord, dus ook in de Psalmen, aan ons; èn wij mogen omgekeerd liturgisch ons in de Psal men in smeking, in gebed, in lof prijzing tot Hem wenden) in tegen het enkelvoudige (het gezang trekt alléén de lijn van de mens naar God). Ongetwijfeld vinden wij hier de diepste grond van de tegenzin tegen het gezang. Daarenboven vindt men Christus ook in het Oude Testament, ook in het boek der Psalmen, zodat het de nieuwtestamentische gemeente die bij de Schrift leeft niet moeilijk valt, het heilshandelen van de Drie- enige God ook in de Psalmen be schreven te vinden. De Geref. Bond is dan ook van mening dat het uitsluitend zingen van psalmen in de kerk een zinvolle traditie is, die het bewaren van de gemeente bij het Woord Gods dient. De Bond ziet derhalve geen aanlei ding, zich bij het gebruik van het vrije lied in de eredienst aan te sluiten. In de nieuwe gezangenbundel zijn echter ook berijmde Schriftgedeel ten opgenomen. Wat moeten we daar dan mee? Het antwoord luidt: Wat nu met de Schriftgezangen? Daar ligt het wat minder eenvou dig. Berijmingen van gedeelten uit de H. Schrift hebben met de psal men tegenover het vrije lied ge meen, dat de Schriftwoorden die eraan ten grondslag liggen óók „door de bijzondere zorg Gods die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, op schrift gesteld" en zo door God aan ons gegeven zijn (vrij naar art. Ill N.G.B.). Er is evenwel ook een maar. Het meest interessant voor hen, die voor Schriftgezangen belangstelling hebben, zijn teksten uit het Nieuwe Testament. Als die voor liturgisch gebruik bedoeld zijn, dan is het vreemd, dat bij het vaststellen van de canon wel de oudtestamentische Psalmen, maar niet deze nieuwtes tamentische teksten in liedbundel- verband in die canon zijn opgeno men. We kunnen dus zeggen, dat het Schriftgezang nog wel het Schrift gezag achter zich heeft in zoverre de oorspronkelijke tekst in de Schrift voorkomt, maar dat het niet het Schriftgezag achter zich heeft in zoverre het door de Schrift niet voor liturgisch gebruik wordt ge presenteerd. De Gereformeerde Bond is daar om van mening, dat ook met het Schriftgezang de grootste voorzich tigheid moet worden betracht. In deze rubriek van een week ge leden „verkochten" we de commis sie van beheer van de gereformeer de kerk te Veenendaal een complete geluidsinstallatie voor de Petrakerk voor 400 gulden. De commissie heeft ons in een bericht in „Kerknieuws" van deze week al aan het verstand gebracht dat het voor die prijs echt niet gaat. En om andere kerkbestu ren uit de droom te helpen dat men de stem van de predikant voor f 400 in alle hoeken van 'n imposant kerk gebouw kan laten doordringen, de installatie moet 4000 gulden kosten. Inmiddels zijn de kosten voor de Petrakerk al met 1000 gulden inge lopen door een gift uit een nalaten schap. kerken was op 1 januari j.l. 5025. De groei in het aantal leden was in 1966 ongeveer even groot als in 1967. Dit betekent dat er over de hele li nie een afneming in de groei is te constateren. In de gereformeerde kerk te Ame rongen zal op zondag 21 juli a.s. voor gaan drs. J. Slomp uit West-Pakis tan. De predikantennood bij de gere formeerde gemeenten komt weer eens naar voren uit het aantal be roepen dat kandidaat A. M. de Boer te Ridderkerk te verwerken kreeg. 24 stuks, waaronder 't beroep van de gereformeerde gemeente (synodaal) te Veenendaal. Via kerkbladen schijnen nogal wat huwelijkskandidaten aan de man of aan de vrouw te komen, getuige het aantal advertenties dat men in deze periodieken kan aantreffen. Er zijn bijzonder originele bij. Bijvoorbeeld de volgehde in Centraal Weekblad. TIP. Mijn schoonzusje is nog vrij! Zij heeft eèn goede baan, maar zou toch best kennis willen maken met de man, die zowel aan het een als het ander een eind maakt. Zij heeft een huiselijke aard en zou graag meer willen uitleven en daarbij een deelgenoot nootjeshebben. (Je zou het nog niet zeggen, maar ze is 33 jaar). Volgt het nummer waarotider de vrijgezellen haar kunnen schrij ven. Ons interesseert de leuke zwa ger meer: is hij niet haar lot begaan of wil hij eindelijk 'es een keer van z'n schoonzuster af. •In Amerongen is er in de maand juli en op de eerste twee zondagen in augustus geen hervormde jeugd kapel. Ook de jeugdkapel van de hervormde gemeente „Sola Fide" ligt in deze weken stil. y-j i -a "öl 111 wcAcii ati Op 2 november zal in Veenendaal C C Op 2 november zal in Veenendaal een zendings-appèl worden gehouden Dit appèl gaat uit van de gerefor meerde kefken. Door de kerkeraad van de gerefor meerde kerk te Veenendaal is een commissie ingesteld met de opdracht een onderzoek in te stellen naar mo gelijke verbeteringen in de werkwij ze van de kerkeraad. Deze commis sie heeft nu voorgesteld het breed moderamen te vervangen door een kerkeraad voor algemene zaken. De kerkeraad zal hierover op 4 septem ber beslissen. Zondag 18 augustus zal de door de gereformeerde kerk te Veenendaal beroepen predikant ds. W. Blanken worden bevestigd in de oude kerk aan de Vaartbrug. Op 4 augustus zal ds. Blanken afscheid nemen van zijn huidige gemeente te Badhoevedorp. Gedurende de maanden juli en augustus is. de hervormde Andries- kerk te Amerongen weer ter bezich tiging opengesteld. Bezoekers kunnen op dinsdag-, woensdag-, en donder dagmiddag terecht. Excursies op an dere tijden zijn ook mogelijk, maar dan alleen op afspraak. In samenwerking met de Bijbel kiosk vereniging verzorgt de hervorm de gemeente te Amerongen in juli tot half augustus het recreatie- en evangelisatiewerk op de camping De Ossenberg te Amerongen. Op zondag om half twaalf wordt een kerkdienst gehouden. Gedurende de andere da gen van de week zijn er diverse ac tiviteiten voor kinderen en ouderen. Uit 't pas verschenen jaarboek van de gereformeerde kerken in Neder land blijkt, dat het totaal aantal le den van deze kerk is gestegne van 833.759 op 1 januari 1967 tot 844.167 op 1 januari 1968. Bij deze stijging van rond 11.000 zielen is niet mee gerekend de groei van de dertien gereformeerde kerken in het buiten land, die tot Nederlandse classes kunnen worden gerekend. Het totaal aantal leden van deze buitenlandse Na het bedanken als administra teur'voor alle kerkelijke zaken door de heer G. Rebergen heeft de her vormde kerkvoogdij van Amerongen deze werkzaamheden gesplitst. Me vrouw A. Berkhof-Prette zal de le denadministratie voor haar rekening nemen en de heer D. van Altena het boekhoudkundige gedeelte. Na 11 maanden hebben de leden van de hervormde gemeente „Sola Fide" te Veenendaal 4750 gulden bij eengebracht voor hulpverlening in Viëtnam. De actie werd gevoerd door middel van verjaardagszakjes. V

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 3