weer in Ede
Motocross Lichtenvoorde
Renners uit zeven landen in
strijd om de hoogste eer
Expositie „Diertekeningen"
in Rijksmuseum
Ook oponthoud op stations
ivordt steeds korter
Concertenreeks van
het N.F.O.
Afwezig
SARIS
Seinevallei:
voor meeste
I Nederlanders
gesloten boek
Attractieve punten
Bijnummer
Humphrey wil
Kennedy als
running-mate
In droeve dagen
ADVERTEERT
IN DIT BLAD
Trajecten Amersfoort-Zwolle
en Amersfoort-Deventer in
najaar 20 kilometer sneller
Limiet
Reisduur
Buitenland
Miljonairsdochter
mag trouwen met
haar kapper
Amerika
BEZORGERS
55-JARIG HUWELIJKSFEEST
TE KOOP
TE HUUR GEVRAAGD
PENSIONS
WONINGRUIL
LESSEN
HUWELIJK EN
KENNISMAKING
PERSONEEL
GEVRAAGD
AANHANGERS
Monuta Stichting
DIVERSEN
Th. S. ter Velde
van 25 juli t.m.
11 augustus
ZATERDAG 20 JULI 1968
„INVOERING HONDERD VEERTIG Feike Asma
KILOMETER ZAL
POSITIE TREIN VERSTEVIGEN"
UTRECHT „Ik geloof stellig dat het invoeren van een snelheid van 140 ki
lometer per uur een maatregel is die de positie van de trein zal verstevigen".
Dit is de overtuiging van ir. J. J. Jonker, chef van de dienst van materieel en
werkplaatsen van de Nederlandse Spoorwegen. Hij sprak haar uit kort na zijn
terugkeer van een groot internationaal symposium in Wenen over hoge snel
heden. Er is daar gesproken over een toekomst waarin treinen met een vaart
van meer dan 350 kilometer over de rails zullen stuiven.
Nederland zal het voorlopig moeten doen met een snelheidsverhoging van
maximaal twintig kilometer. Als deze zomer voorbij is gaat de hogere snelheid
in op de trajecten GroningenMeppel, AmersfoortZwolle en Amersfoort
Deventer.
l^ngelse en Franse toeristen komen
er wèl, maar de meeste Nederlan-
se vakantiegangers laten de Seine-val-
lei in Normandië, Frankrijk, voor wat
ze is. Het gebied ligt buiten de route
naar het zuiden en zo blijft deze soms
wat verstilde wereld van met bos-tros-
sen bedekte heuvels, grillige krijtrot
sen en in de geschiedenis danig vast
gezogen dorpjes voor hen een gesloten
boek.
Eén van de routes door de Seine-val-
lei, ook wel „de route van de abdijen"
genoemd, begint in Rouaan en loopt
via het hoger gelegen Canteleu naar
Duclair (enkele goede restaurants,
wandelboulevard) en Jumièges. Links
en rechts liggen slierten Betuwe met
appelbomen in tienduizendvoud. De be
volking op het heuvelachtige platte
land drinkt meer appelcider (twee pro
cent alcohol) dan wijn.
In Jumièges staat - in haar eigen
groene graf - de ruïne van de in 654
door Saint Philbert gestichte abdij. De
laatste monniken verdwenen er in 1791,
in 1795 werd het trotse gebouw ver
kocht (en gedeeltelijk gesloopt), nu
koestert de staat de heilige resten. Er
staan nu nog wat muren met holle
venstergaten overeind en er groeien
bomen in het schip van één van de
twee kerken. Vogels fluiten vriende
lijk. Hoe wreed is dit Jumièges.
De abdijen, en vaak de resten er
van. beheersen Normandië. Wie de
Seine-vallei verder doorkruist en stuk
ken gegolfde Betuwe afwisselt voor
landschappen, die thuis horen tussen
Koblenz en Trier, zal er (na het voor
treffelijke hotel de la Marine in Cau-
debec-en-Caux) wéér een tegenkomen
in Saint-Wandrille.
/"'audebec-en-Caux kan de aanloop be-
tekenen voor een rit naar Cières,
dwars door de Campagne, het platte
land van Normandië, via Saint-Wan
drille, Carville, Blackville, weg over
steken Rouaan-Le Havre, Mesnil, Pas-
seville, rechts af Hardouville, Pavilly
en de grote weg naar Cières. Aan dit
doodstille traject van kleine weggetjes
en uitgestrekte glooiende weilanden
liggen her en der grote boerderijen
verspreid. Ze zijn ingekapseld door
een haag van bossen die de zeewind
buitensluit
In Cières woont, naast zijn door een
brand danig gehavend kasteel, de heer
Jean Delacour. Hij moet in de tachtig
zijn, en heeft lang geleden, als direc
teur van een museum in Los Angeles
gewerkt Zijn Engels is perfect Toen
hij in Frankrijk terugkeerde, liet hij de
tuinen rond het kasteel veranderen in
een uitgestrekte zoölogische tuin, die
inmiddels internationale bekendheid
heeft gekregen en jaarlijks tienduizen
den bezoekers trekt. Het zwaar be
schadigde kasteel staat nu vol met
honderd en één vogels in kooitjes.
Pal naast het levenswerk van de
heer Delacour („ja, het kost handen
vol geld, maar ik verdien wat terug
met m'n „handeltje" in souvenirs en
vogels") staat, als extra attractie, een
automobielmuseum. Iets dergelijks
hebben wij in Nederland ook. In Drie
bergen.
Tkverigens, Cières ligt niet aan de
officiële Abdijen-route. Deze doet
na Caudebec-en-Caux de volgende
plaatsen en plaatsjes aan:
Villequier, Norville, St-Maurice-
d'Etelan, Petiville, Lillebonne, Tan-
carville, Saint-Vigor, Gonfrevüle-1' Or-
cher, Harfleur en Le Havre: 118 kilo
meter. Een beschrijving van de route
ligt met andere gegevens voor u klaar
bij de VW in Rouaan, op de Place de
la Cathédral. Ook de Franse Toeristen-
service in Amsterdam, Rokin 128,
heeft wel wat gegevens over Norman
dië. In het Frans.
Hoewel wij in Nederland niet veel
kans maken op dezelfde snelheden als
in een aantal andere landen, zien de
N.S. de 140 kilometer niet als het ein
de. „Voorlopig", aldus ir. Jonker,
„houden wij ons aan die twintig kilo
meter meer, als een extra dienstbe
toon, en gaan wij kijken wat daarvan
de gevolgen zullen zijn. Wanneer wij
verder zullen gaan met het opvoeren
van de snelheid weet ik niet".
Zoals de zaken nu staan, mogen de
Nederlandse treinen zelfs niet harder
rijden. Wettelijk is de limiet vastge
steld op 140 kilometer. Voor hogere
snelheden zou eerst bij Koninklijk Be
sluit het Algemeen Reglement Dienst
een wijziging moeten ondergaan. Die
wordt de eerste tijd niet overwogen.
Wanneer is het effect groter: als
een trein zijn snelheid twintig kilome
ter opvoert, of als een automobilist be
sluit ook 140 kilometer per uur te gaan
rijden.
„Ik heb het niet uitgerekend. Theo
retisch zou het resultaat hetzelfde moe
ten zijn, maar in de praktijk heeft de
man achter een autostuur te maken
met vertragende elementen: het weer,
drukte, opstoppingen, lichamelijke ver
moeidheid op een lang traject. In mijn
hart geloof ik, dat het effect voor een
trein groter zal zijn."
Dit zijn treinen van het type dat de Nederlandse Spoorwegen hebben be
stemd voor snelheden tot 140 kilometer, alleen op lange afstanden.
Voor de reiziger is in de eerste
plaats de reisduur van belang. Die
spreekt hem meer aan dan de snel
heid die een trein maakt. „Daarbij
komt", zegt de heer Jonker, „dat de
treingebruiker een grotere zekerheid
heeft dat hij op een tevoren bekend
tijdstip op zijn plaats van bestemming
zal zijn."
Belangrijk voor de N.S. èn de reizi
ger is dat het oponthoud op de sta
tions steeds korter wordt Dat is de
eerste tijdwinst. Op de lijn Utrecht -
Leiden zijn op een reisduur van 49
minuten zeven minuten gewonnen, ook
door het gebruik van treinen die snel
ler optrekken en een kortere remweg
hebben.
Welke maatregelen zijn in Ne
derland nodig voor de nu op stapel
staande snelheidsverhoging?
„Dat zijn er maar weinig. Er zal
bestaand materieel voor worden ge
bruikt dat altijd al 140 kilometer zou
hebben kunnen rijden. Dat was ech
ter onmogelijk gemaakt Een eenvou
dige „elektrische ingreep" zal straks
voldoende zijn om die belemmering
weg te nemen. Verder zullen wij, sim
pel gezegd, de beveiliging van de over
wegen in de betrokken trajecten aan
passen aan de verhoogde snelheid.
Voor de bekende „Bocht van Harder
wijk" zal net «is nu een maximum
gelden van 110 kilometer."
Wat is er op dit gebied in het
buitenland gepresteerd?
„In de eerste plaats zijn voor het
ontwikkelen van zeer hoge snelheden
lange afstanden vereist. De Japanners
hebben op hun wereldberoemde Tokai-
dolijn zeven kilometer nodig om de
treinen op tweehonderd kilometer per
uur te brengen. Ook de remweg wordt
onder de tegenwoordige omstandighe
den natuurlijk langer."
Daarom is in Wenen tegen de men
sen van de 97 vertegenwoordigde
spoorwegmaatschappijen gezegd: ,3e-
gin niet met heel hard rijden op tra
jecten waarop de afstanden tussen de
stations korter zijn dan vijftig kilome
ter." In Nederland maakt bovendien
de beveiliging van de overwegen het
zonder meer onmogelijk verder te
gaan dan 140 kilometer.
Het is natuurlijk ook een economi
sche kwestie. Zullen de hogere ont
vangsten (door het trekken van meer
reizigers) zijn opgewassen tegen de
grote uitgaven die extra hoge snelhe
den veroorzaken? In het buitenland
hebben de resultaten intussen de ver
wachtingen overtroffen. De Tokaido-
lijn was na twee jaar al winstgevend.
Een andere uitspraak van „Wenen":
„De klant wacht niet langer op hogere
snelheden, vergroting van de frequen
tie, verbetering van het comfort en
een andere opbouw van de tarieven.
Ook andere middelen van vervoer bie
den hem dit alles in toenemende ma
te."
Vandaar dat uit Europa en daarbui
ten al een aantal spectaculaire voor
beelden is te noemen van treinen
waarvoor snelheden van 190 tot 230
kilometer een normale zaak zijn: in
Frankrijk de Capitole, in West-Duits-
land de Blauer Enzian, in Japan de
Tokaido, in Canada turbo-treinen.
Wenen sprak over een snelheid van
120 kilometer als thuisbehorend in de
stoomperiode. De Franse spoorwegen
noemen 160 kilometer per uur nu al
een klassieke snelheid. Zij hebben
langdurig geëxperimenteerd met snel
heden tot 250 kilometer. Daarbij, zei
den zij, waren alle waarborgen voor
veiligheid en comfort aanwezig.
De Franse Capitole die tussen Pa-
LONDEN De Londense bankier
miljonair William Harries gaat er mee
akkoord dat zijn weggelopen 16-jarige
dochter Jayne gaat trouwen met haar
kapper, Gavin Hodge.
Jayne, de jongste debutante van dit
jaar, liep dinsdag van huis weg en
ging er met de 23-jarige Hodge van
door naar Zuid-Portugal.
Haar vader is haar woensdag ach
terna gegaan, doch heeft haar tot nu
toe niet kunnen vinden, „Ik ben be
reid toestemming te geven als ze te
voorschijn komen en als ik ervan over
tuigd ben dat ze gelukkig zijn", al
dus de 61-jarige bankier.
Harries zei dat hij zijn dreigement
Jayne onder toezicht te stellen niet
zou uitvoeren als ze zou komen opda
gen.
rijs en Toulouse over een afstand van
tachtig kilometer de tweehonderd kilo
meter haalt - heeft waargemaakt, dat
tegenover de hoge uitgaven besparin
gen staan door een doeltreffender ge
bruik van het personeel en een snelle
re omloop van het materieel. Intus
sen wordt geëxperimenteerd met een
luchtkussentrein die goed is voor vier
honderd kilometer.
Amerika blijft niet achter. Tijdens
een proefrit op een experimentele
spoorlijn in New Yersey heeft een
trein een snelheid van 275 kilometer
bereikt Het was een record met ma
terieel dat bestemd is voor commer
ciële exploitatie. Eén andere proef be
treft een door een lineaire motor aan
gedreven trein die vierhonderd kilo
meter kan halen. Er staat een project
op stapel voor een luchtkussentrein,
die nog weer tachtig kilometer sneller
zou moeten kunnen lopen.
Voorlopig, vond Wenen, moeten wij
ons maar beperken tot driehonderd
kilometer per uur, dit met het oog op
het comfort van de reiziger. Onder
zoek en proefnemingen zouden de
moeilijkheden moeten overwinnen die
verdere opvoering van de snelheid nu
nog in de weg staan.
GRONINGEN Het Noordelijk Fil
harmonisch Orkest geeft in het komende
seizoen 24 concerten verdeeld in drie
series van elk acht concerten. Naast
deze concerten worden er in Groningen
nog enkele losse concerten gegeven: op
20 september een concert met leerlin
gen van conservatoria, op 18 december
een kerstconcert en op 31 maart, 1 en
2 april drie maal de Matthaus Passion.
Het NFO geeft buiten Groningen ook
een aantal concerten. Zo staat er op 9
september in de Gaudeamusweek een
concert in de Rotterdamse Doelen op
het programma. In mei 1969 gaat het or
kest onder zijn vaste dirigent Charles
de Wolff naar het Zuidslavische Zagreb
waar twee concerten worden gegeven.
Als solisten treden in het komende
seizoen ondermeer op de cellist Paul
Torteller die de Rococovariaties van
Tsjaikofski zal spelen. Verder de Spaan
se pianist Eduardo del Puevo die het
Pianoconcert nr. 26 KV 537 van Mozart
zal brengen, Willem Noske die op 23
oktober met het orkest het Vioolconcert
van Mendelssohn zal spelen en Jan Wijn
die Mozarts Pianoconcert nr. 24 KV 491
ten gehore brengt
Ook zullen met het orkest concerte
ren cellsit Anner Bijlsma, de vilost Ti-
bor Varga, de bas Henk Smit, de violis
te Masuko Ushioda, de pianist Misha
Dichter, de fluitist Frans Brüggen en
de harpiste Vera Badings.
Als gastdirigenten treden op Hein Jor-
dans, Roelof Krol, Henk Spruit en Fran
cis Travis.
Een van de meest spectaculaire
motocrossterreinen van Nederland, het
„Schanscircuit" in Lichtenvoorde, gaat
zondag weer interessante wedstrijden
te zien geven. Onder auspiciën van de
FIM en de KNMV organiseert de mo
tor- en autoclub „Lichtenvoorde" een
internationale motocross in de 500 cc
klasse. Een nationale cross 250 cc com
pleteert dit programma.
Het circuit in Lichtenvoorde is be
kend om zijn 9 meter diepe Leeuwen
kuil en de al even spectaculaire Beren
kuil. Caroussel en Hertenheuvel vormen
voor de renners altijd weer bijzonder
attractieve punten in het ongeveer 2 km
lange en zes meter brede parcours.
Het „Schanscircuit" staat bekend als
een van de best geoutilleerde circuits
van Europa. Fraaie tribunes en zacht-
glooiende taluds maken de baan voor
de toeschouwers zeer overzichtelijk.
De organisatoren zijn er bovendien in
geslaagd een sterk rennersveld aan de
start te doen verschijnen. Niet alleen
de Nederlandse toprijden?, die op zich
zelf al genoeg strijd onder elkaar zul
len leveren, maar ook de buitenlandse
ploegen komen met sterke renners,
waarbij verschillende favoriet zijn voor
de eindzege. Er worden drie manches
verreden van elk 20 minuten en 2 ron
den. Van de Nederlanders is Gerrit Wol-
sink uit Hengelo (Gld) de grootste
kanshebber. Het circuit kent hij bij uit
stek en ligt deze technisch knappe,
maar bijzonder tactische rijder uitste
kend. De concurrentie van zijn landge
noten is echter groot. Frans Sigmans,
Ton van Heugten, Jan Keizer, Jo Lam
mere, Harry Driessen en Good-old
Frits Selling zullen het de Hengeloër
bijzonder moeilijk maken. Ook de bui
tenlandse deelneming is bijzonder sterk.
België brengt onder meer Frans
Slechten en Walter Baeten in de strijd.
Ook de beide Engelsen Gorden Adsett
en Arthur Lampkin behoren tot de top
van hun land. Zij zijn regelmatig win
naars van de televisie-crossen. De vijf-
mansploeg van Zweden zal wel gere
duceerd worden tot vier, want wij ver
wachten Hakan Andersson, na zijn been
breuk van enkele maanden geleden, nog
niet weer aan de start.Van de overige
vier zijn Jan Johansson en Bo Petter-
son zeker favoriet voor een ereplaats.
Karl Sleich, Oostenrijk; Wilfried Kra
mer, West-Duitsland en Svend Jensen,
Denemarken zijn rijders van het twee
de plan, die echter ook voor verras
singen kunnen zorgen.
Het bijnummer, de 250 cc senioren,
zou menige motocross niet als hoofd
nummer misstaan. Met Stef van der
Sluis uit Arnhem als grote favoriet telt
het veld nog Jan van de Hoek uit Am
sterdam, de nog altijd snelle grootva
der, Oby Hiemstra, Ab de Groot en de
Bredenaar Jac Walvoort als internatio
nale rijders. Van de 22 nationale rij
ders, die aan de start komen zijn Jan
Roessink uit Diepenheim, Rinus van de
Kolk uit Lochem, Jack Hoefman uit
Doetinchem, Bob Tuin uit Amsterdam
en Hans van Peer uit Bilthove* stuk
voor stuk in staat de internationalen
achter zich te laten. In elk geval zal
de strijd spannend worden en Stef van
der Sluis zal het heel moeilijk krijgen.
In deze klasse worden twee manches
gereden van elk 30 minuten plus twee
ronden. De wedstrijden beginnen 's mid
dags om twee uur. De trainingstijden
zijn van 's morgens 10 uur tot kwart
over twaalf.
EDE Van de negen georganiseer
de orgelconcerten in de reeks zomer
avond-orgelbespelingen in de maanden
juli en augustus zijn er reeds drie ver
zorgd door de organisten Klaas J. Mul
der uit Kampen, Jean Langlaus uit Pa
rijs en Wim van der Panne uit Voor
burg. De vierde bespeling van het or
gel in de oude kerk van Ede wordt ver
zorgd door de alom bekende organist
Feike Asma uit Maassluis op woensdag
avond 24 juli 's avonds 8 uur.
Het concert op de laatste woensdag-
AMSTERDAM Tot 22 september
wordt in het Rijksprentenkabinet van
het Rijksmuseum in Amsterdam een
tentoonstelling van „Diertekeningen
door de eeuwen heen" gehouden. Met
deze zomer-expositie wordt beoogd,
niet alleen de vaste bezoekers, maar
ook het internationale museumpubliek
een selectie te laten zien uit het eigen
bezit. Onder de noemer „diertekenin
gen" zijn ruim 140 werken in zeer ver
schillende technieken bijeengebracht,
uit 4 eeuwen en van zowel Europese
kunstenaars als kunstenaars uit het
Verre Oosten.
Er zijn behalve een aantal topstuk
ken, zoals 'n liggende leeuw en 'n paar
denspan van Rembrandt en tekeningen
van b.v. Paulus Potter, Boucher, Wat-
teau en Delacroix, die ook al eerder
op tentoonstellingen te zien zijn ge
weest, vele bladen die nu voor het
eerst getoond worden.
De chronologisch ingerichte exposi
tie laat zien hoe verschillend de visie
van de mens op het dier in de opeen
volgende tijdperken is geweest, waar
bij de minutieus-detaillerende weerga
ve van schelpen of insekten uit een
naturaliënkabinet of de zakelijke ob
servatie voor een zoölogische handboek
worden afgewisseld met rake bewe-
gingsschetsen van het dier in de
vrije natuur of een liefdevolle karak
terisering in een hondenportret.
Er is een projectiezaal in de tentoon
stelling, waar een klankbeeld wordt
vertoond (inleiding met lichtbeelden)
onder de titel „Zoo in het Rijksmu
seum". Men kan vóór het bezoek aan
de tentoonstelling deze inleiding gratis
horen en zien. Het is een produktie
van de educatieve dienst van het Rijks
museum, in samenwerking met Artis.
Bezoekers van Artis hebben ter ge
legenheid van deze tentoonstelling op
vertoon van hun Artis-kaartje gratis
toegang tot het Rijksmuseum.
NEW YORK Vice-president Hu-
bert Humphrey heeft duidelijk te ver
staan gegeven dat hij senator Edward
Kennedy gaarne als kandidaat voor het
vice-presidentschap zou zien indien hij
door de Democratische partij kandi
daat voor het presidentschap wordt ge
steld, zo meldt de New York Times
vandaag.
De krant vernam dit in een vraagge
sprek met Humphrey, die uiting had
gegeven aan zijn teleurstelling over
berichten dat de 36 jaar oude senator
uit Massachusetts geen kandidatuur
voor het vice-presidentschap begeer
de. Humphrey had opgemerkt: „Ik
heb geen reden om dat te geloven. Ik
hoop dat het bericht niet waar is."
avond in juli zal worden verzorgd dc
Willem Hendrik Zwart uit Kampen tei
wijl Feike Asma alle concerten op de
woensdagavonden in augustus voor zijn
rekening neemt.
Al deze concerten worden gehouden
op het orgel (31 stemmen) in de geres
taureerde Oude Kerk die vorig jaar
december weer in gebruik is genomen.
Velen hebben de afgelopen weken van
hun belangstelling blijk gegeven; het
comité verwacht ook woensdagavond
a.s. een grote belangstelling. Bij de aan
koop en de uitbreiding van dit v. Dam-
orgel is Asma de adviseur geweest.
Sinds het eerste concert in 1955 heeft
Feike Asma ca. honderd bespelingen in
Ede verzorgd en steeds weer weet hij
zijn toehoorders te boeien door zijn uit
zonderlijk virtuoos spel. Hij bezit in op
vallend hoge mate het talent om stem
ming in zijn voordracht te leggen en
voert dit principe ver door.
Het programma voor woensdagavond
luidt als volgt:
la hymne en koraal psalm 75 „U al
len, U loven wij"; b. orgelkoraal psalm
25, „Heer, ai maak mij uwe wegen".
Jan Zwart; 2. Praeludium in e-moll.
Joh. Seb. Bach; 3. Choralvorspiele: a.
„Wer nur den lieben Gott laszt walten",
b. „Nun ruhen alle Walder", Otto Tür-
ke; 4. Sonate no. 1 in d mineur, a. Alle
gro maestoso, b. Andante, c. Allegro
con brio, Alphonse Mailly; 5a. Orgelko
raal psalm 90: „Gij zijt o Heer van
d'allervroegste jaren voor ons geweest
een toevlucht in gevaren", b. finale en
koraal gezang 138: ,3e Heer is God en
niemand meer", Feike Asma.
Te koop gevraagd omge
ving Hoenderloo/Ugchelen
/Beekbergen/Harskamp
WOONHUIS
voor ca. 85.000.-
45.000.-.
Telefoon 05750 - 2740. Na
20 uur.
B IJ VERDIENSTE:
SCHMIDT'S RECLAME
SERVICE N.V.
vraagt
op de Veluwe voor het huis-
aan-huis verspreiden van
folders.
Br. lett. F 100 bureau NAC.
Langs deze weg willen wij U, burgemeester van Rhenen,
de Elster Winkeliersvereniging eax vele anderen bedanken
voor de cadeaus en bloemstukken alsmede voor de over
grote belangstelling ons getoond bij ons
De heer en mevrouw H. GEURT SEN.
ELST (U.), 20 juli 1968
Woudweg 32
MtSfiAGS. D0NMRDA6S EN ZATHfflAGS, TOT EH HET 10 WOORDEN 1 JO. EU WOORD MEER 15 ff
Te koop NIEUWE AARD
APPELEN naar keuze, 18
en 22 ct. per kilo. J. Hertog,
Middelbuurtsew. 34a, Vee-
nendaal, tel. 12139.
Spotkoopje. Voor liefheb
ber RENAULT 4 (Kevertje)
gaaf. Kerkewijk 82, Vee-
nendaal.
Te koop een goede V.W. b.j.
1960. Vraagprijs f 950,
W. van de Fliert, Barne-
veldsestraat 26, Renswoude.
TE KOOP:
natte zeug.
Eist (Utr.).
5 biggen en' 1
Schoolweg 4,
Te koop grote GLASKIS-
TEN bij Glasgroothandel
Zimmerman Zoon, Sand-
brinkstraat 1, Veenendaal,
Telefoon 12261.
TE KOOP: 2-pers. divan-
bed met binnenveringsma-
tras en moderne haard, in
zeer goede staat. Dokter
Wallerstraat 29, Rhenen.
Te koop Gazelle MEISJES-
FIETS, leeftijd 8-12 jaar,
i.pr^t. B. Bos, Veenendaal-
seweg 46, De Klomp.
Te koop 2 TOMEN BIG
GEN. M. Pater, Griftweg 8,
De Klomp.
AIREDALE TERRIERS te
koop, 7 weken oud, prima
stamboom. Cuneralaan 16,
Rhenen, tel. 08376-2726.
Te koop FIAT 500 LUXE
bouwjaar '63. Vraagprijs
f 450,—. Lindenlaan 12, Tel.
1483, Scherpenzeel, na 18.00
uur.
BROOD- EN BANKET
BAKKER, heeft geen huis,
zag zich gaarne geplaatst in
Veenendaal of omgeving.
Br. lett. V.H. 45 bur. blad.
Gevraagd te Rhenen per
1 sept. door jong rijksbe
ambte een beschaafd PEN
SION of KOSTHUIS. Br.
letter W. boekhandel Wai-
boer, Rhenen.
WONINGRUIL. Aangebo
den 4-kamerflat, zonder
c.v„ 3 hoog, aan de rand
van Veenendaal. Gevraagd:
kleine eengezinswoning ln
Veenendaal o fomgeving.
Br. o. nr. VH 46 v. d. blad
PAARDESPORT
OVERBERG
Gezellige clublessen, privé-
lessen, buitenritten. Inlich
tingen telefonisch (03431)-
431. Dwarsweg 63, Over-
berg.
Lieve, gezellige j. vrouw,
44 jr., openhartig type m.
prettig, goedverz. uiterl.,
z.k.m. ser. en betrouwb.
partn. Vrijbl. inl.: „HET"
Bemiddelingsbureau, Ede,
Julianalaan 12, tel. 08380-
11547.
Gevraagd: NET MEISJE als
caissière. Goed loon. Albert
Heyn N.V., Hoofdstraat 79,
Veenendaal, tel. 12168.
uit voorraad
ftevarbaar bij:
CARAVANS „HET HAZENPAD"
Nieuweweg VEENENDAAL
Tel 08385-10190 ftgg. 03420-3044
regelt Monuta Stichting alles wat geregeld
moet worden. En omdat het een stichting is,
gebeurt dat zonder winstoogmerk.
Ook voor hen die geen deelnemer z|jn van
de Stichting.
tsr bevordering van meer eervolle uitvaartverzorging
VEENENDAAL EN OMGEVING:
Tel. 08385-12204
b.g.g. rouwcentrum Ede - Tel. 08380-10360
Vraagt eens inlichtingen over ons fonds.
MEISJES Voor een fflne
baan kunt U dagelijks bjj
ons aankomen. Prettig, licht
werk, een best loon èn dicht
btj huis. Doe het Misschien
is dit precies wat je zoekt.
Welkom bijTricotfabriek
J. Diepeveen Zn. N.V.,
Veenend.weg 1, Veenendaal
(bij station De Klomp).
Op ons nieuwe kantoor te
Renswoude hebben wij
plaats voor ENKELE JON
GELUI vanaf 16 jaar. Pret
tig werk voor een goed sa
laris. Groenwoudt's Super
markt N.V., Oude Holle-
weg 30a, Renswoude, Tele
foon 08387-755.
Stichting Veluweland, psy
chotherapeutische inrich
ting, vraagt een ASSIS
TENTE voor de secretares
se, voor enkele dagen per
week (gehuwd geen be
zwaar). MULO- en type
diploma vereist. Sollicita
tiebrieven te richten aan de
secretaresse van Stichting
Veluweland, Klomperw. 113
te Ederveen, tel. 08387—
334.
Voor ai uw HOUTWAREN,
(op maat gezaagd), golf-
plasticplaten (o.a. voor bal
kons), bouwpakketten (bu
reaus, commodes, kasten
enz.), zonwering enz. naar
De Houtspecialist, Patrimo
niumlaan- 55, Veenendaal,
Telefoon 10520.
Heeft U voetklachten? On
ze VOETSPECIALIST
houdt zitting op vrijdag
26 juli a.s. van half 3 tot
half 9 n.m. Schoenhandel
Vroon, Hoofdstraat 105,
Veenendaal.
KEUKENS Kunststof keu
kens met stalen blad 18-8
lengte 1,75 m, f 375,—. Keu
kenbuffet f 360,—. Verder
stalen en granito bladen,
tegels, kortom alles voor
uw keuken tegen zeer aan
trekkelijke prijzen. Keu
kencentrum van den Bosch,
Pr. Bernhardlaan 2, Vee
nendaal. Geopend 's mid
dags, vrijdagsavonds en za
terdags. Telefonisch 08870-
2743.
LADDERS en TRAPPEN
voor de vakman levert di
rect uit voorraad. Fa. Zim
merman en Zn., Sandbrink-
straat 1, Veenendaal, telef.
12261.
Alle verzekeringen, hypo
theken, financieringen.
M. A. J. DIEPEVEEN, Pal-
mengrift 5. telefoon 11326,
Veenendaal.
SEIZOENAANBIEDING
Wascombinaties, agitator,
verwarming, 2 pompen, v.a.
f 350,-. Binnen 48 uur fa-
brieksservice door geheel
Nederland. Vrijblijvende
bezichtiging aan de fa
briek, Industrieweg-Zuid 24
te Amerongen.
De nieuwe Siebau AUTO
GARAGE levert u De
Kamper's Bouwmetalen,
Kerkewijk 64, Veenendaal,
Telefoon 10346.
Voor het hartelijke mede
leven tijdens de ziekte en
de vele bewijzen van deel
neming ontvangen na het
heengaan van onze gelief
de, zorgzame vader, be
huwd- en grootvader en
broeder
NICOLAAS BAARS
weduwnaar van
Gerritje Rflksen
betuigen wij onze hartelijke
dank.
In het bijzonder doktoren
en verpleegsters van het
Julianazlekenhuis te Rhe
nen-Veenendaal
Namens de familie
N. Baars,
de kinderen en
kleinkinderen.
Achterberg-Rhenen,
juli 1968.
Cuneraweg 345.
ARTS
Waarneming dr. S. T. Hefl,
tel. 200 en dr J. H. Rade
maker, teL 201.
Grasmachines SLIJPEN.
Ook messen, scharen, enz.
Bij slijperij Hado, Dijkstraat
178, Veenendaal, tel. 11006.
Voor DEURKRUKKEN en
UITZETIJ ZERS naar De
Kamper's Bouwmetalen,
Kerkewijk 64, Veenendaal,
Tel. 10346.
Voor BETONMOLENS en
KRUIWAGENS naar De
Kamper's bouwmetalen,
Kerkewijk 64, Veenendaal,
Tel. 10346.