Jean Rey vanavond op t.v.
Ég*
ANNA YREEDE EN
CHRISTIAAN BOOM
IN VOSBERGEN
De werken" van Hooft
in het gedrang
Dirigent Keilberth
overleden
Twee wezen terug
Kees Vlak winnaar
muziekprijs
Simon Carmiggelt
praat met Van Verre
«m
r-r*s M-v,
m dE
c?mmw
VANAVOND
MORGEN
J^let h
uió van ^JJ-emin^way-
VLIEGENDE
BANKROVER
FINANCIËLE
NOTITIES
Sterk gedaalde
netto-winst
A'dam Rubber
Rhoden krijgt
fabriek voor
medische
apparatuur
Europese lening
voor Italiaanse
autoweg
GLAASJE OP,
LAAT JE RIJDEN
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
TELEVISIE
ss.1 T.V. LANGENBERG
Herinneringen
Serieus
Pagina 2»
MAANDAG 22 JULI 1968
MUUR
(SL STORT j|è
112
Overal net van pas komend, spiedend,
prijzend en vermanend, op zachte zo
len en met een scherpe blik.
Jaapje wandelde binnen.
Samen eten straks, Freek?
Als ik klaar ben, graag.
Fluitend dwaalde het ventje naar de
zadelplaats, keek in de garderobe-wa
gens of zijn kostuums wel klaar la
gen in de goede volgorde. Uit de roof-
dierenhokken klonk gedempt gebrul.
In het chapiteau oefenden de beren.
Een zonnige hoogzomerdag koepelde
het en stralend over het blanke cha
piteau.
Rie de Kanter, de lange blonde
krullen dansend over haar slanke rug,
wipte de kantoorwagen binnen. Hal
lo Freek, gelukkig weer terug! Weet
je al het drama met vadertje?
Verschrikt keek Freek op van zijn
boeken, doch voelde zich gerustge
steld toen hij haar lachende ogen zag.
Zij stond daar als een vrouw uit een
Oosters sprookje, kroon en haremslui
er nog in de hand, rank, slank sport-
figuur in wijde broek en strak, glin-
sterzijden lijfje boven een helder
blauw satijnen sjerp, die in slippen af
hing tot op de wagenvloer.
Wat is er?
Freek mocht Rie graag lijden, niet
zozeer als vrouw, dan wel als zorgen
de makker. Leksejkow had gelijk: zij
was één van die zeldzame vrouwen,
die nooit hinderden door vleierij of
flirt of specifieke vrouwelijkheid,
toch was zij ook geen manwijf. Soms
deed zij Freek aan Noldie denken,
die had net zo'n prettig sportieve om
gangsvorm als deze jonge vrouw. Heel
anders dan Jetty Ries of Myra. Aan
Rie de Kanter was alles opgewekt en
fris.
Zij ging op de punt van zijn bureau
zitten, schoof achteloos zijn boekhou
ding opzij. Boris heeft Gabba gebe
ten. Het bloed kleeft aan de tralies,
het was een complete vechtpartij. En
een drama met Aleksej! Ik dacht, dat
hij er wat van kreeg.
Kan ik soms helpen?
Rie schommelde met haar voeten.
Waag het maar niet, anders krijg
zelfs jij nog een lik uit de pan. Hemel
jongen, ik ben zo stijf als een deur
van die brave Yousouf.
Waar is Jan?
Zich verkleden en dan nog even de
touwen nazien. Het knijpt altijd een
beetje op zo'n eerste avond in een
nieuwe plaats.
Maakt dat nog verschil?
Ja, toch wel, de ongewoonte. Trou
wens, elke avond als ik de touwladder
opklim roert het even in mijn maag,
maar dat is over zodra ik werk. Jan
en Bob zijn zo ongelooflijk safe. Heb
je wat te snoepen?
Het kwam er in één adem achter;
Rie de Kanter hoefde niet bang te
zijn voor haar lijn. Freek had al op
de vraag gewacht. Hij diepte een zak
je toffees uit zijn bureaula. Als je
dan maar opschiet, ik heb nog genoeg
te doen.
Zij wipte overeind. Heb je soms
nog kapotte sokken? Ik moet toch
stoppen voor Jan, dat gaat dan in
één moeite door.
Freek lachte. Je bent een schat,
Rietje, als je niet getrouwd was...
Pfff, dat zeggen de mannen gauw,
dat zeggen zelfs Leksejkow en Jaap
je, die twee verstokte vrijgezellen, zo
één word jij ook nog wel, als je niet
voortmaakt, jongetje.
Zij aaide hem vluchtig onder zijn
kin, was al aan het trapje van de wa
gen.
De sokken liggen al klaar voor je,
onder mijn bed, riep hij haar na.
Met Jaapje in diens wagen gebruik
te Freek het eenvoudige middagmaal.
Zij zaten samen aan de kleine tafel;
Mademoiselle in het andere wagenge
deelte, stak haar koddig paardshoofd
bedelend over het schot.
Jaapje Smit was de enige in de wa-
genstad, die zijn appartement met
zijn dier deelde. Hij kon nu eenmaal
niet buiten zijn pony en, naar hij be
weerde, kon het paardje niet buiten
hem.
Zoals hij daar aan tafel zat, zijn
vuistjes onder zijn groot hoofd, reik
ten zijn voeten halverwege de stoelpo
ten en bungelden daar als de been
tjes van een kind.
Hij had zelf gekookt: aardappelen
met biefstuk, omelet met jam toe.
De vriendschap tussen hem en Freek
was een heel andere dan tussen Freek
en de dompteur Leksejkow. Was
Freek door de Rus geboeid, voelde hij
zich in zekere zin aan deze verwant,
en verplicht wat zijn toekomst betrof,
van een innerlijke kameraadschap
met de katteman kon geen sprake
zijn, ook al voelden zij beiden de om
gang met dieren als hun roeping. Met
Jaap kon Freek spreken. Het was
verwonderlijk wat de kleine clown al
niet had gelezen en bestudeerd. Hij
was voortreffelijk op de hoogte van
de Franse litteratuur, sprak Frans als
zijn moedertaal en er was schier
geen nieuw uitgekomen Nederlandse
roman, of Jaapje had hem al gelezen.
Wanneer hij zijn nummer afgewerkt
had en gemist kon worden in het cha
piteau, verzorgde Jaapje zijn Made
moiselle en kroop met een boekje bij
de kleine lamp, dikwijls tot diep in
de nacht. In het kastje onder zijn bed
stonden dan ook, stijf aaneengerijd,
de boeken, zijn boeken, die hij lief
had alsof het levende wezens waren.
Verder speelde hij graag op zijn fluit
of op 'n trekharmonika; hij beheers
te trouwens verscheidene instru
menten. En als Jaapje speelde, luis
terde ieder graag. Soms blies hij mee
met de slangenbezweerder, tot Zaza,
de tijgerin, die toch al blijken gaf
muziek te waarderen, met grote ver
droomde dierenogen omhoog huilde
naar de sterren, die boven haar oude
jungle eender tintelden.
Zij zetten de vuile bordjes in elkaar,
zaten neer op het trapje van de wa
gen; de zomeravond kwam met stil
le verkoeling en vrede mateloos.
In het chapiteau begon reeds
weer de bedrijvigheid voor de voor
stelling; er klonk gehamer, een stal
jongen holde voorbij, een paar pikeurs
kwamen langs in rode, goudbetreste
jassen. Het publiek zag de toegangs
gordijnen opengaan. Het was nog niet
donker, lang niet, de ketens gloeilam
pen langs ingang en linnenkoepel wa
ren nog niet ontgloeid. Zwijgend en
tevreden zaten de beide jonge man
nen op de trap van de wagen.
Moet je je nog niet schminken?
Nee, nog niet, dat is in vijf minu
ten klaar.
Hun woorden kwamen zacht en
spaarzaam als omhoog uit een diepe
stilte.
Jaap, zeg, hoe kwam jij er eigen
lijk toe bij het circus te gaan?
Een vroege ster deed zijn glinste
rend oog open en keek de wereld in.
Wat moest ik nou anders? vroeg
Jaapje; hij maakte een vaag gebaar,
dat meer dan woorden was. In de
burgermaatschappij was ik toch maar
een stakker geweest, mijn pa was no
ta bene professor weet je. O, de bur
gerlijke samenleving is zo lief!
Het sarcasme deed Freek pijn.
Jij houdt ook al niet van de mensen...
Jaapje Smit tuurde omhoog naar de
sterren en gaf toen een antwoord, dat
Freek sloeg met verbazing. Niet
houden van de mensen...? Misschien
houd ik juist wel té veel van hen.
Ergens hinnikte een paard, uit de
olifantenstal kwam snuffelen en knor
rig brommen.
Weet je, zei Jaapje, geen vrouw,
die in mij ooit de man zal zien, daar
om wil ik er geen uit mededogen,
geen man, die in mij z'n gelijke zal
zien, en daarom keer ik mij ook af
van hen. 'Hoedt u voor de getekende',
moet ergens in de Bijbel staan. De
meest ongelovige mens schijnt zich
daaraan toch wel te storen, het is één
van de dingen, die evenals de tien ge
boden in de samenleving zijn vastge
groeid.
(Wordt vervolgd)
I
HEERDE Zonder zich over te ge
ven aan een vaag en dikwijls vals
soort mystiek, is het buiten kijf, dat in
sommige ruimten waar muziek wordt
gemaakt de bijna tastbare sfeer heerst
waarin vooral de kamermuziek zich
thuis voelt. Tot deze intieme ruimten
rekenen we zeker beide zaaltjes van
kasteel Vosbergen, nu al zo lang een
gastvrij oord voor een ieder die kamer
muziek in een sfeervolle en toch onge
dwongen milieu wil horen.
Het was vooral de muziek voor klari
net, die vrijdagavond een moeilijk te
analyseren maar niettemin hoogst re-
ele eenheid vormde met de sfeer in de
ruimte van Vosbergen. Toch was het
een buiten orkestkringen weinig beken
de klarinettist, die samen met een pia
niste musiceerde. Christiaan Boom is
nog jong te noemen en heeft in Milaan
gestudeerd, waar hij ook in het radio-
orkest speelde; hij is nu enige jaren
klarinettist in het Utrechts Symfonie
Orkest.
Afgezien van haar belangrijke func
tie in de jazz, is de klarinet een bij
uitstek romantisch instrument. Mozart
nam de klarinet op in zijn orkest, maar
behalve Mozart, Von Weber, Brahms,
Schumann, Reger en Saint-Saëns heb
ben ook tal van hedendaagse compo
nisten prachtige muziek in de sector
van de kamermuziek voor klarinet ge
schreven.
Christiaan Boom toonde zich een ras-
klarinettist, door een door gezond mu
zikaal, maar met een verfijnd gevoel
voor kleurnuances, een zorgvuldige
toonvorming en afgewerkte frasering
en beheersing van de technische moge
lijkheden van zijn uitverkoren instru
ment. Zo speelde hij de drie Phantasie-
stücke van Robert Schumann heel mooi
gekleurd en ook expressief, zonder de
romantische sfeer te zwaar aan te zet
ten. In het Klarinet-concert van Nico-
laï Rimsky Korsakoff verwisselde
Christiaan Boom zijn A-klarinet voor
de Bes-klarinet. Hij blies deze gevoeli
ge, bijzonder fraai voor het instrument
geschreven muziek heel mooi; hij be
schikt over een prachtige pianissimo,
maar weet ook de (lichte) virtuositeit
recht te doen.
Anna Vreede-Mees heeft als pianiste
de klarinettist steunend bijgestaan.
Haar degelijke pianistische scholing is
onmiskenbaar, maar zij werd heel dui
delijk geremd door een tekort aan po
diumervaring. Daardoor heeft mevrouw
Vreede-Mees ons in haar solistisch aan
deel niet steeds weten te overtuigen.
In de Sonate in A-dur van C. Ph. E.
Bach was de bouw nogal brokkelig en
door een wat zware aanpak en het pe-
daalgebruik werd de klank te zwaar en
troebel en ging van de belangrijke or
namentiek te veel verloren. In de ro
mantische stukken Romance in Fis-
dur van R. Schumann, twee Etudes in
f-mineur van Fr. Chopin en diens Polo
naise in cis-mineur brak soms een
mooi toucher door, maar vooral in de
polonaise misten we de gloed en gran
dezza van deze muziek. In de stukken
van Cl. Debussy, waarmee de pianiste
het meeste affiniteit toonde, was de mu
zikale voordracht overtuigender. Chris
tiaan Boom en Anna Vreede-Mees be
sloten hun concert met het Rondo voor
klarinet en piano van Louis Spohr, een
ten onrechte nu bijna vergeten compo
nist. Geen grote' muziek, maar vloei
end en in haar gematigde romantiek
zeker eerlijk en door beide musici inne
mend gespeeld. Hartelijke bijval van
de toehoorders op een muziekavond in
een sfeer, die de muziek welgezind is.
HENRI TH. TIMMERMAN
3868. De bedoelingen van het ongevraagde escorte
lieten niets te raden over. Piloot Storm had natuurlijk
het krachtscherm kunnen inschakelen en de aanvallen
der drie jachtvliegtuigen eenvoudig kunnen negeren,
doch daarmee waren zij weinig gebaat. Tenslotte was
men hier om het raadsel van het negatieve heelal tot
oplossing te brengen en om zo mogelijk uit te vinden
waar de schotel van kapitein Mare gebleven was. Met
moeilijkheden uit de weg gaan werd niets bereikt....
eenmaal zou men toch contact moeten opnemen met
de bewoners van deze planeet. Daarom besloot Arend
de waarschuwingen van het geleide te eerbiedigen en
gedwee te landen op de plek die hem werd aangewe
zen. De repulsors hielden het aardschip op hoogte tot
het in verticale stand was gebracht. Voorzichtig liet hij
de drie poten van het landingsgestel neerkomen op de
verharde landingsbaan, waar een comité van ontvangst
al gereedstond en de dreigende loop van een soort
tankkanon tot voorzichtigheid maande.
I ff
I
DEN HAAG De publikatie van en
kele werken van P. C. Hooft waarvoor
uitgevers belangstelling hebben zou de
uitgave van de verzamelde werken, bij
de stichting „Onze oude letteren" of
een andere uitgever, kunnen vertragen,
aldus heeft de minister van Cultuur,
Recratie en Maatschappelijk Werk,
mej. dr. M. A. M. Klompé, verklaard
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik
verbind u door..., praatje. 18.30 Nws.
A la carte: tafelmuz. (Om 19.00 Ge
sproken brief uit Parijs). 19.30 Nws.
19.35 R.V.U.: Het Internationaal Jaar
van de rechten van de mens, door de
heer J. Oostdijk, Directeur Nederland
se Inlichtingendienst voor de Verenig
de Naties. NRU: 20.05 Wie schrijft, die
blijft, een ontmoeting met Nederlandse
(tekst)-schrijvers. 20.30 Gamma van
Alpha en Beta: en programma over re
cente vorderingen in de wetenschap.
21.30 Sicilië: reportage over de gevol
gen van de ramp, een half jaar geleden.
22.00 Jazzmuz. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's
Radiojourn. NRU: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: gev. muz.progr. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.10 Bussemse koorvereniging Pro
Musica: lichte muz. 18.30 Nws. en weer-
praatje. 18.46 Act. 19.00 (NRU) Verslag
I.B.M.-Schaaktoernooi te Amsterdam.
19.03: Stereo: Muz. muz., muz.: licht
muz.progr. 20.30 NCRV-vocaal ensem
ble: geestelijke liederen. 21.30 Stereo:
Lichte gr.muz. 22.15 Literama: Radio
kroniek over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 22.50 Stereo: Pianorecital: mod.
muz. 23.20 Stereo: Lichte gr.muz. 23.30
Eigen keuze: klass. en mod. muz. (opn)
23.55—24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Barend de Beer 19.00 Jour
naal. C VK/IKOR/RKK19.06 Ken
merk, de wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving. AVRO: 19.31
Sportpanorama. NTS: 20.00 Journ. en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Te-
levizier. 20.45 Sterren van het Russi
sche ballet. 21.30 In kleur: De High
Chaparral, TV-feuilleton. NTS: 22.20
22.25 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journaal. TROS: 19.03 Familie Favo
rieten: 19.03 Rick de Kikker, TV-feuil-
leton voor de kinderen; 19.08 Mr. Ed,
TV-feuilleton; 19.32 The Munsters, TV-
feuilleton. NTS: 20.00 Journ. TROS:
20.20 Anjer Aktie. 20.30 In kleur: De
Toendra, Russische natuurfilm. 20.45
Kaarten op tafel, speelfilm. (14 jaar en
ouder). NTS: 22.1522.20 Journaal.
in antwoord op vragen van het Tweede-
Kamerlid drs. E. C. Visser.
De stichting „Onze oude letteren",
die geen voorstander is van deeluitga
ven, mist de subsidie om de druk van
een complete nieuwe uitgave voor te
bereiden. De voorbereiding van een
dergelijke uitgave waartoe de toenmali
ge minister van O. K. en W. prof. dr.
W. G. S. Hellinga in 1947 opdracht gaf,
is thans vrijwel voltooid.
Minister Klompé deelt voorts mee
dat ook de Koninklijke Academie van
Wetenschappen de voorkeur geeft aan
een integrale heruitgave van de wer
ken van Hooft, omdat een meer be
scheiden opzet het wetenschappelijk ka
rakter van het werk van prof. Hellinga
en zijn medewerkers zou aantasten..
Overleg tussen het ministerie van C.
R. en M. en dat van Onderwijs en We
tenschappen over deze kwestie is nog
niet afgesloten, zo besloot minister
Klompé.
MüNCHEN De Westduitse dirigent
Joseph Keilberth is zaterdagavond laat
in een ziekenhuis overleden, nadat hij
tijdens het dirigeren van Wagner's
„Tristan und Isolde" een hartaanval
had gekregen. Hij stortte ineen onge
veer drie uur na het begin van de voor
stelling door de Beierse Staatsopera in
München.
Twee artsen in de zaal verleenden
eerste hulp, maar Keilberth overleed
kort voor middernacht.
Keilberth heeft gastdirecties vervuld
in Bayreuth en heeft ook de Bamber
ger Symfoniker gedirigeerd.
HILVERSUM L
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon
muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33
De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of
herhaling NRU-programma. 9.35 Water
standen, 9.40 Muziek uit de Middeleeu
wen en Renaissance (opn). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws; 11.02-
11.32 RVY Buitenland is binnenwereld,
door Fons Hermans, Directeur Volks
universiteit Carmel). 11.55 Beursberich
ten. 12.00 Stereo: Klankjuwelen (gr).
12.26 Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uit
zending voor de landbouw. 12.39 Sport-
revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal. NRU: 13.30 De lichte Muze be
licht: Dansorkesten in de dertiger ja
ren. 14.25 Stereo: Radio Symfonie Or
kest van Belgrado, met koren en solis
ten: moderne muziek. AVRO: 15.00 Ste
reo: Klassieke operafragmenten. 16.00
Nieuws. 16.02 Eerste Biennale Belgi
sche kamermuziek: moderne muziek.
17.00 De zingende bougie: gevarieerd
platenprogramma voor automobilisten.
17.55 SOS-berichten.
HILVERSUM II.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke balletmuziek
(gr). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten.
7.45 Stereo: Klassieke muziek (gr).
8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek. 8.30
Nieuws. 8.32 Touringclub: vakantietips.
8.45 Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
9.30 Stereo: Amusementsmuziek (gr).
10.00 Theologische etherleergang. 10.35
Stereo: Viool en piano: moderne mu
ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee: gevarieerd program
ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00
Raden maar...) 14.05 Stereo: Musiësta:
licht gevarieerd muziekprogramma.
14.30 Pizzicato: muzikaal middag-ma
gazine. (16.00 Nieuws.) 17.00 Overheids
voorlichting: Het dagelijkse leven in de
Nederlandse Antillen. Een serie klank
beelden van Raymundo Debrot. Van
daag: Water in de Nederlandse Antil
len. 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM III.
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep: licht platenprogramma.
(10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03 Pow
Pow: licht platenprogramma. 12.00
Nieuws. 12.03 Zorro: programma voor
de tieners. 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres:
gevarieerd platenprogramma. (14.00
Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Er - Je -
Em - Drie. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00
Mix: licht platenprogramma. (17.00
Nieuws.
MAANDAG 22 JULI 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van
gisteravond). 10.20 Sport 10.50 Mode-
journ. 11.35 Jazzvariaties. 12.0013.30
Actuele kroniek. 16.40 Journ. 16.45
Filmreportage 16.55 Filmreportage.
17.10 Gymn. 17.20 Das Madchen Phos-
be, TV-film. 18.00—18.05 Journ. (Regio
naal progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport
18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Do-
naugeschichten, TV-film. 19.59 Progr.-
overzicht. WDR: 18.05 (K) Voor de kin
deren 18.10 (K) TV-film. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Journ. 19.10 (K) Filmre
portage. 19.40 (K) Dr. Kildare, feuille
ton. 19.45 (K) Weekoverzicht) 20.00
Journ. en weerbericht. 20.15 Filmrepor
tages. 21.00 Chronik der Familie Nage-
le, feuilleton. 22.00 Filmreportage. 22.45
Journ., commentaar en weerbericht.
23.05 Das rote Frauenbataillon, Chinese
speelfilm. 0.40 Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Act.
en muz. 18.15 Das verlassene Dorf, TV-
film. 18.50 Circusfilm. 19.27 Weerbe
richt. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek
uit de R.K.-kerk 20.15 Filmreportage.
Aansl.: nws. 21.00 Unter Geheimbefehl,
Amerikaanse speelfilm. 22.35 Nieuws,
weerbericht en actualiteiten.
77. Tekko, die het toneel van de strijd voor zich zag,
begreep dat snel handelen geboden was. Als het nu
maar lukte. Hij had de kreten en het gebrul van de
apenleider goed onthouden, maar stel je voor dat de
apen merkten dat hun aanvoerder van innerlijk ver
wisseld was. Misschien zouden zij hem wel met hun al
len aanvallen en wat dan? Maar toen hij zichzelf dit
laatste afvroeg, merkte hij dat de elede Patrick het
langzamerhand benauwd begon te krijgen en pimpel
paars begon aan te lopen. Onmiddellijk was Tekko
weer helemaal in vorm. In de okselholten van de gorilla-
fibuur vond hij het mechaniek om de armen te bewe
gen en terwijl hij de harde vuisten dreunend op de
borstkas deed neerkomen, bootste hij zo hard als hij
kon het geluid van de kreten na, waardoor ook de eer
ste keer de apen zo gauw tot heengaan gedwongen wer
den. Het resultaat was verrassend. Ogenblikkelijk keer
den de gorilla's zich naar de gevreesde aanvoerder en
lieten hun prooi voor wat het was. Ook de gorilla die
nog steeds de dikke Sir Patrick als een bromtol in het
rond liet suizen stond plotseling stil en liet los. En als
een grote valende staartster schoot de koelbloedige Sir
Patrick dwars over het gevechtsterrein, precies in de
richting waar Tekko stond.
André Truyman O.P. zal vanavond
19.06 over Hilversum I een uitvoerig
vraaggesprek hebben met Jean Rey,
voorzitter van de commissie van de
Europse gemeenschappen, naar aanlei
ding van de verklaring van deze com
missie, afgelegd op 1 juli jl.
Hierin werd o.m. de verwachting
uitgesproken dat twee gebeurtenissen
van geestelijke aard hun stempel zul
len gaan drukken op de tweede helft
van de twintigste eeuw: „de verzoening
van de kerken" en „de verzoening van
de volkeren".
Het vraaggesprek zal worden uitge
zonden in de informatierubriek van de
zendgemachtigde kerken IKOR, CVK,
KRO RKK „Kenmerk".
De 65-jarige Belg Jean Rey, is een
Europese politicus van groot formaat
en overwinnaar van de „Kennedy-ron-
de", die het vertrouwen geniet van al
le Europese regeringen. Hij is de zoon
van een Luikse dominee.
Deze maand was het een jaar gele
den, dat hij de voorzitters opvolgde
van de drie reeds bestaande Europese
uitvoerende organen: de Commissie
voor Kolen en Staal, Eurotom en de
EEG.
In het gesprek dat André Truyman
met hem had, blijkt duidelijk hoe be
langrijk Jean Rey de rol van de ker
ken ziet in de verdere eenwording van
Europa en de mentaliteitsverandering
die noodzakelijk is voor meer recht
vaardigheid in de wereld. Hij verge
lijkt de rol van de kerken o.m. met de
rol die de vakbonden tot nu toe heb
ben gespeeld.
Op donderdag 25 juli brengt de VA-
RA-televisie een herhaling van de tele
visiebewerking van het toneelstuk „De
twee wezen", zoals dat in juni 1962 op
het scherm verscheen.
„De twee wezen" werd geschreven
door Philippe d'Ennery en Eugène Cor-
mon en beleefde zijn première in Pa
rijs in 1874. Sindsdien zijn heel wat
tranen vergoten over het wrede lot dat
de twee wezen, de lieftallige Henriëtte
en de blinde Louise, trof en er vloei
den evenveel vreugdetranen over het
happy anding dat de beide wezen ten
slotte deelachtig wordt. De rollen van
de twee wezen worden gespeeld door
Ina v.d. Molen en Nelleke Knegtmans.
De rolverdeling in dit acht taferelen tel
lende melodrama is verder als volgt:
de graaf en gravin de Linières: André
van den Heuvel en Ann Hasekamp, ba
ron Roger de Vaudrai: Guido de Moor,
Picard zijn dienaar: Pieter Lutz, Ma
dame Frochard: Coba Keiling, Pierre
en Jacques Frochard: John Lanting en
Luc Lutz en nog een groot aantal me
dewerkers.
KEY WEST (Florida) „Hij heeft
vier vrouwen gehad", zei de pezige
kleine gids. „Eerst kwam Hadley
en Hadley stelde hem aan Pauline
voor en hij ging van Hadley weg. Toen
ging hij er met een blondine van door,
naar Spanje. Pauline vatte dit 'n beet
je ouderwets op en scheidde dus van
hem. Later kwam hij hier weer terug
met zijn vierde vrouw, dat was Mary".
„Hier ziet u een foto" de gids
wees op een krantefoto „van de
vrouw die de verpleegster werd in „A
farewell to arms". Misschien hebt u
Helen Hayes of Jennifer Jones in die
film gezien. En hier is een foto van de
vrouw die de gravin was in „Across
the river and into the trees". U kunt
dus zien dat hij bij de vrouwen zijn
draai wel kon vinden".
Voor een dollar kan men zich laten
rondleiden door het huis dat Ernest
Hemingway eens bewoonde. In het
hoogseizoen gaan de rondleidingen ach
ter elkaar door. En op deze speciale dag
vermeldde de gids met geen woord, dat
in „Hemingway Huis" een man heeft
gewoond die een reus in de wereldlite
ratuur is geworden.
De feiten zijn niet talrijk, maar de
rondleiding gaat door, trap op naar een
werkvertrek op de tweede verdieping
van een klein huisje vlakbij het zwem
bad. Hier vertelt de gids het publiek
dat Hemingway, wanneer hij schreef,
aan de kleinste ronde Spaanse tafel zat,
'op een sigarenmakersstoel die hij van
Cuba had meegebracht', en dat de ka
mer er nog steeds uitziet zoals hij vroe
ger was, behalve natuurlijk dat het hier
zo'n rommelpakhuis was dat je de deur
haast niet door kon.
De rondleiding eindigt waar hij be
gonnen is: in de woonkamer van het
hoofdhuis, waar het publiek alle tijd
krijgt om souvenirs te kopen.
Onder andere zijn daar stenen „uit
het erf van meneer Hemingway" voor
50 dollarcenten „plus belasting" te koop.
Verder tegels uit de garage voor twee
dollar plus belasting, asbakken, nagel
schaartjes, paperbackboeken, lepels en
voor 50 dollarcent whiskyglazen, alles
met de woorden „Het Hemingway
Huis" erop gestempeld.
In dit huis woonde Hemingway in de
dertiger jaren. Later kwam hij er af en
toe nog wel eens. Het is een sierlijk in
Spaanse koloniale stijl gebouwd huis
met een balkon rondom, slanke zwart-
ijzeren zuilen met smeedwerk en de
parasol van oude vijgebomen. Hier
schreef Hemingway gedeelten uit „For
whom the bell tolls", „To have and to
have not", „The green hills of Africa",
„The snow of Kilimanjaro" en „The
Macomber affair". Dit huis was zijn
eigendom tot aan zijn dood in 1961,
waarna het werd verkocht.
Elders in Key West wonen mensen
die Hemingway gekend hebben, maar
het huis niet bezoeken. Hun herinnerin
gen aan hem zijn hun liever. „Met
drank op of nuchter, altijd kwam hij
rustig binnen en ging ergens op een stil
plekje van de kamer zitten", zegt To
by Bruce. „Hij was een vriendelijke en
zachtaardige man. Hij kon een bar
binnenkomen waar niemand hem ken
de en al gauw zaten er acht man om
hem heen over bomen kappen in Michi
gan te praten, of over jagen in het ge
bied van Dakota of vissen voor de kust
van Key West. Hij sprak zoals hij
schreef, erg uitvoerig".
„Hij was een man van stemmingen",
zegt Betty Bruce. „De ene dag was hij
erg joviaal, en dan weer was hij erg
droevig".
„Als hij werkte dronk hij niet", zegt
Toby Bruce.
„Hij vatte zijn werk bijzonder serieus
op. Hij begon 's morgens vroeg en
werkte staande. Als hij 320 woorden
schreef, was het een slechte dag, 750
woorden was -een goede dag. Wanneer
hij verscheidene slechte dagen achter
elkaar had gehad, bleef hij niet door
gaan. Hij gooide de boel er bij neer en
ging vissen".
Op zekere dag vergat Hemingway de
ramen van zijn werkkamer te sluiten.
De volgende morgen vond Bruce overal
rond het zwembad bladen manuscript.
Hij herinnert zich nog dat een van de
ze papieren gevaarlijk dicht bij het wa
ter lag, dat hij het daarom opraapte en
toen helemaal in beslag werd genomen
door de beschrijving van een vrouw
met kortgeknipt haar, dat was Maria
in „For whom the bell tolls".
Toen hij van Key West weg ging,
liet Hemingway veel van zijn papieren
achter, opgeslagen in een kamertje ach
ter de bar van een vriend. Jaren later,
na de dood van Hemingway, vond To
by Bruce met enkele anderen in die
kartonnen dozen onverzilverde cheques
voor royalities ter waarde van 180 dol
lar, 200 dollar en kleinere bedragen.
Verder gebruikte tramkaartjes en het
geperforeerde uiteinde van kaartjes voor
stierengevechten („Hij gooide nooit iets
weg") en ook de brief die, naar aan
genomen wordt, afkomstig was van
de vrouw die de hoofdfiguur werd uit
„A farewell to arms".
HILVARENBEEK De Hilvaren-
beekse Muziekprijs 1968 is voor de ho
gere afdelingen van harmonie en fanfa
re toegekend aan de jonge componist
Kees Vlak uit Monnikendam.
De heer Vlak verdiende deze prijs
van f 1500,- met zijn compositie „Wes
tern Rapsody".
De jury bestond uit de heren R. van
Yperen, G. Nieuwland en H. van Lijn
schoten.
De Hilvarenbeekse muziekprijs voor
de lagere afdelingen kon naar het oor
deel van de jury niet worden toege
kend.
Kees Vlak werd op 30 september 1938
in Amsterdam geboren. Hij was leer
ling van Kors Monster. Na als trom
pettist bij het cabaret van Wim Kan ge
werkt te hebben, is hij nu contrabassist
van de Hoofdstad Operette.
In de maand november zal het ge
meentebestuur van Hilvarenbeek de
prijs aan de heer Vlak uitreiken.
In de reeks radio-uitzendingen, waar
in bekende Nederlandse artiesten praten
met VARA-medewerker Tony van
Verre, zal op woensdag 24 juli a.s. de
schrijver Simon Carmiggelt voor de mi
crofoon komen. Simon Carmiggelt zal
praten over zijn werk en zijn favoriete
grammofoonplaten laten draaien. Woens
dag 24 juli, 21.30—22.15, Hilversum 1.
"W
i
AMSTERDAM Het teleurstellen
de resultaat over 1967 van de N.V.
Rubber Cultuur Maatschappij „Am
sterdam" is toe te schrijven aan de
slechte opbrengstpr\jzen voor sisal,
aldus het jaarverslag. Het geconsoli
deerde bedrijfsresultaat, na aftrek van
belastingen, bedroeg f 3,4 min (v.j.
3,8 min). De netto-winst daalde van
f 1,4 min tot f 588.000. De directie
stelt voor, zoals bekend, het dividend
te passeren (v.j. 5 pet).
De devaluatie van het pond sterling
heeft ernstige financiële gevolgen ge
had voor het concern. Ook na de deva
luatie blijft de zwakke positie van het
pond op de termijnmarkt de activitei
ten van de dochtermaatschappij N.V.
Handelmaatschappij Güntzel en Schu
macher beïnvloeden.
Zoals bekend, kunnen de verdere ont
wikkelingen van de cultuurbelangen
in Colombia, Panama en Liberië niet
geheel uit eigen middelen worden ge
financierd. Doordat in 1967 geen fond
sen konden worden gevonden, kwam
de financiering van het aandeel in de
investeringen geheel ten laste van de
onderneming, waardoor de liquiditeit
verder is teruggelopen. Onderhande
lingen met betrekking tot de restant
financiering van het Panama-project
zijn in een vergevorderd stadium. Ver
wacht wordt dat deze spoedig met een
positief resultaat kunnen worden af
gesloten.
De belangen in Colombia zullen in
1968 en 1969 investeringen vergen die
ten dele uit de door Nederland aan
Colombia ter beschikking gestelde, kre
dieten op lange termijn kunnen worden
bewerkstelligd. De directie verwacht
op grond van de gunstige produktie,
dat binnen afzienbare tijd de resteren
de geldbehoefte uit interne middelen zal
kunnen worden gefinancierd.
RHODEN - „Cordis Europa" N.V., een
dochteronderneming van „Cordis Cor
poration", gevestigd in Miami (USA),
een onderneming die medische appa
ratuur fabriceert, gaat zich binnenkort
in Rhoden vestigen.
De snelle expansie van de afzet van
dit bedrijf heeft een grote behoefte
doen ontstaan aan een vestigingspunt
in Europa, vanwaaruit produktie en
verkoop worden geregeld ten behoeve
van Europa, Azië, Noord-Afrika en het
Midden-Oosten, aldus de directie.
De onderhandelingen met de directie
van Cordis Europa NV, die zich voor
lopig in Veenendaal vestigde, werden
aanvankelijk vertraagd door beperking
van de buitenlandse investeringen van
de Verenigde Staten in het kader van
de verbetering van de betalingsbalans.
Het ligt in de bedoeling om op het
aan te kopen terrein een bedrijf te bou
wen met een vloeroppervlakte van ruim
4000 m2. Het gehele project zal aan
grond, gebouwen en machines een in
vestering vergen van ongeveer 4V2 min
gulden. Het plan is om te starten met
een klein gedeelte van de produktie in
de op het terrein aanwezige villa. Na
realisering van het gehele project zul
len ongeveer 300 mensen in het bedrijf
werkzaam zijn, aldus de directie.
BRUSSEL De Europese Investe
ringsbank heeft een lening van 16 mil
joen dollar toegestaan voor de financie
ring van de Autostrada Dei Fiori, die de
Franse grens (bij Port Saint-Louis) met
Savona zal verbinden.
Deze autosnelweg, die in 1969 in ge
bruik zal worden genomen, zal te Port
Saint-Louis worden aangesloten op de
Franse autoweg Roquebrune-Menton,
die eveneens door de Europese Investe
ringsbank is gefinancierd.
Het nieuwe wegencomplex vormt een
onderdeel van de E-l-weg, van Londen
via Parijs, Nice, Genua en Rome naar
Palermo.
De Europese lening heeft een loop
tijd van 20 jaar en een rente van 7 pro
cent.
FLENSBURG In een gehuurd pri-
vévliegtuigje is een 28-jarige korporaal
in het Westduitse leger naar zijn onder
deel teruggekeerd, nadat hij een bank
had beroofd. Met deze snelle vlucht had
de jongeman, Georg Schroder vorige
week donderdag ook de verdenking te
gen hem willen ontvluchten. Hij was ge
legerd op het schiereiland Sylt bij de
Deense kust, ongeveer zestig kilometer
van de beroofde bank in Flensburg,
Sleeswijk-Holstein.
Na zijn terugkeer gebruikte hij zijn
buit, ongeveer 4500 gulden echter om
onmiddellijk al zijn schulden aan zijn
vrienden in dienst te voldoen. Er bleef
eelfs nog genoeg over om „rondjes" te
geven in de kantine. De politie had
hierna weinig moeite meer om een be
kentenis los te krijgen. De korporaal
vertelde zelfs dat hij begin mei bij de
zelfde bank ruim vijfduizend gulden had
weggehaald.
4