Jean Rey vanavond op t.v. Ég* ANNA YREEDE EN CHRISTIAAN BOOM IN VOSBERGEN De werken" van Hooft in het gedrang Dirigent Keilberth overleden Twee wezen terug Kees Vlak winnaar muziekprijs Simon Carmiggelt praat met Van Verre «m r-r*s M-v, m dE c?mmw VANAVOND MORGEN J^let h uió van ^JJ-emin^way- VLIEGENDE BANKROVER FINANCIËLE NOTITIES Sterk gedaalde netto-winst A'dam Rubber Rhoden krijgt fabriek voor medische apparatuur Europese lening voor Italiaanse autoweg GLAASJE OP, LAAT JE RIJDEN PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE ss.1 T.V. LANGENBERG Herinneringen Serieus Pagina 2» MAANDAG 22 JULI 1968 MUUR (SL STORT j|è 112 Overal net van pas komend, spiedend, prijzend en vermanend, op zachte zo len en met een scherpe blik. Jaapje wandelde binnen. Samen eten straks, Freek? Als ik klaar ben, graag. Fluitend dwaalde het ventje naar de zadelplaats, keek in de garderobe-wa gens of zijn kostuums wel klaar la gen in de goede volgorde. Uit de roof- dierenhokken klonk gedempt gebrul. In het chapiteau oefenden de beren. Een zonnige hoogzomerdag koepelde het en stralend over het blanke cha piteau. Rie de Kanter, de lange blonde krullen dansend over haar slanke rug, wipte de kantoorwagen binnen. Hal lo Freek, gelukkig weer terug! Weet je al het drama met vadertje? Verschrikt keek Freek op van zijn boeken, doch voelde zich gerustge steld toen hij haar lachende ogen zag. Zij stond daar als een vrouw uit een Oosters sprookje, kroon en haremslui er nog in de hand, rank, slank sport- figuur in wijde broek en strak, glin- sterzijden lijfje boven een helder blauw satijnen sjerp, die in slippen af hing tot op de wagenvloer. Wat is er? Freek mocht Rie graag lijden, niet zozeer als vrouw, dan wel als zorgen de makker. Leksejkow had gelijk: zij was één van die zeldzame vrouwen, die nooit hinderden door vleierij of flirt of specifieke vrouwelijkheid, toch was zij ook geen manwijf. Soms deed zij Freek aan Noldie denken, die had net zo'n prettig sportieve om gangsvorm als deze jonge vrouw. Heel anders dan Jetty Ries of Myra. Aan Rie de Kanter was alles opgewekt en fris. Zij ging op de punt van zijn bureau zitten, schoof achteloos zijn boekhou ding opzij. Boris heeft Gabba gebe ten. Het bloed kleeft aan de tralies, het was een complete vechtpartij. En een drama met Aleksej! Ik dacht, dat hij er wat van kreeg. Kan ik soms helpen? Rie schommelde met haar voeten. Waag het maar niet, anders krijg zelfs jij nog een lik uit de pan. Hemel jongen, ik ben zo stijf als een deur van die brave Yousouf. Waar is Jan? Zich verkleden en dan nog even de touwen nazien. Het knijpt altijd een beetje op zo'n eerste avond in een nieuwe plaats. Maakt dat nog verschil? Ja, toch wel, de ongewoonte. Trou wens, elke avond als ik de touwladder opklim roert het even in mijn maag, maar dat is over zodra ik werk. Jan en Bob zijn zo ongelooflijk safe. Heb je wat te snoepen? Het kwam er in één adem achter; Rie de Kanter hoefde niet bang te zijn voor haar lijn. Freek had al op de vraag gewacht. Hij diepte een zak je toffees uit zijn bureaula. Als je dan maar opschiet, ik heb nog genoeg te doen. Zij wipte overeind. Heb je soms nog kapotte sokken? Ik moet toch stoppen voor Jan, dat gaat dan in één moeite door. Freek lachte. Je bent een schat, Rietje, als je niet getrouwd was... Pfff, dat zeggen de mannen gauw, dat zeggen zelfs Leksejkow en Jaap je, die twee verstokte vrijgezellen, zo één word jij ook nog wel, als je niet voortmaakt, jongetje. Zij aaide hem vluchtig onder zijn kin, was al aan het trapje van de wa gen. De sokken liggen al klaar voor je, onder mijn bed, riep hij haar na. Met Jaapje in diens wagen gebruik te Freek het eenvoudige middagmaal. Zij zaten samen aan de kleine tafel; Mademoiselle in het andere wagenge deelte, stak haar koddig paardshoofd bedelend over het schot. Jaapje Smit was de enige in de wa- genstad, die zijn appartement met zijn dier deelde. Hij kon nu eenmaal niet buiten zijn pony en, naar hij be weerde, kon het paardje niet buiten hem. Zoals hij daar aan tafel zat, zijn vuistjes onder zijn groot hoofd, reik ten zijn voeten halverwege de stoelpo ten en bungelden daar als de been tjes van een kind. Hij had zelf gekookt: aardappelen met biefstuk, omelet met jam toe. De vriendschap tussen hem en Freek was een heel andere dan tussen Freek en de dompteur Leksejkow. Was Freek door de Rus geboeid, voelde hij zich in zekere zin aan deze verwant, en verplicht wat zijn toekomst betrof, van een innerlijke kameraadschap met de katteman kon geen sprake zijn, ook al voelden zij beiden de om gang met dieren als hun roeping. Met Jaap kon Freek spreken. Het was verwonderlijk wat de kleine clown al niet had gelezen en bestudeerd. Hij was voortreffelijk op de hoogte van de Franse litteratuur, sprak Frans als zijn moedertaal en er was schier geen nieuw uitgekomen Nederlandse roman, of Jaapje had hem al gelezen. Wanneer hij zijn nummer afgewerkt had en gemist kon worden in het cha piteau, verzorgde Jaapje zijn Made moiselle en kroop met een boekje bij de kleine lamp, dikwijls tot diep in de nacht. In het kastje onder zijn bed stonden dan ook, stijf aaneengerijd, de boeken, zijn boeken, die hij lief had alsof het levende wezens waren. Verder speelde hij graag op zijn fluit of op 'n trekharmonika; hij beheers te trouwens verscheidene instru menten. En als Jaapje speelde, luis terde ieder graag. Soms blies hij mee met de slangenbezweerder, tot Zaza, de tijgerin, die toch al blijken gaf muziek te waarderen, met grote ver droomde dierenogen omhoog huilde naar de sterren, die boven haar oude jungle eender tintelden. Zij zetten de vuile bordjes in elkaar, zaten neer op het trapje van de wa gen; de zomeravond kwam met stil le verkoeling en vrede mateloos. In het chapiteau begon reeds weer de bedrijvigheid voor de voor stelling; er klonk gehamer, een stal jongen holde voorbij, een paar pikeurs kwamen langs in rode, goudbetreste jassen. Het publiek zag de toegangs gordijnen opengaan. Het was nog niet donker, lang niet, de ketens gloeilam pen langs ingang en linnenkoepel wa ren nog niet ontgloeid. Zwijgend en tevreden zaten de beide jonge man nen op de trap van de wagen. Moet je je nog niet schminken? Nee, nog niet, dat is in vijf minu ten klaar. Hun woorden kwamen zacht en spaarzaam als omhoog uit een diepe stilte. Jaap, zeg, hoe kwam jij er eigen lijk toe bij het circus te gaan? Een vroege ster deed zijn glinste rend oog open en keek de wereld in. Wat moest ik nou anders? vroeg Jaapje; hij maakte een vaag gebaar, dat meer dan woorden was. In de burgermaatschappij was ik toch maar een stakker geweest, mijn pa was no ta bene professor weet je. O, de bur gerlijke samenleving is zo lief! Het sarcasme deed Freek pijn. Jij houdt ook al niet van de mensen... Jaapje Smit tuurde omhoog naar de sterren en gaf toen een antwoord, dat Freek sloeg met verbazing. Niet houden van de mensen...? Misschien houd ik juist wel té veel van hen. Ergens hinnikte een paard, uit de olifantenstal kwam snuffelen en knor rig brommen. Weet je, zei Jaapje, geen vrouw, die in mij ooit de man zal zien, daar om wil ik er geen uit mededogen, geen man, die in mij z'n gelijke zal zien, en daarom keer ik mij ook af van hen. 'Hoedt u voor de getekende', moet ergens in de Bijbel staan. De meest ongelovige mens schijnt zich daaraan toch wel te storen, het is één van de dingen, die evenals de tien ge boden in de samenleving zijn vastge groeid. (Wordt vervolgd) I HEERDE Zonder zich over te ge ven aan een vaag en dikwijls vals soort mystiek, is het buiten kijf, dat in sommige ruimten waar muziek wordt gemaakt de bijna tastbare sfeer heerst waarin vooral de kamermuziek zich thuis voelt. Tot deze intieme ruimten rekenen we zeker beide zaaltjes van kasteel Vosbergen, nu al zo lang een gastvrij oord voor een ieder die kamer muziek in een sfeervolle en toch onge dwongen milieu wil horen. Het was vooral de muziek voor klari net, die vrijdagavond een moeilijk te analyseren maar niettemin hoogst re- ele eenheid vormde met de sfeer in de ruimte van Vosbergen. Toch was het een buiten orkestkringen weinig beken de klarinettist, die samen met een pia niste musiceerde. Christiaan Boom is nog jong te noemen en heeft in Milaan gestudeerd, waar hij ook in het radio- orkest speelde; hij is nu enige jaren klarinettist in het Utrechts Symfonie Orkest. Afgezien van haar belangrijke func tie in de jazz, is de klarinet een bij uitstek romantisch instrument. Mozart nam de klarinet op in zijn orkest, maar behalve Mozart, Von Weber, Brahms, Schumann, Reger en Saint-Saëns heb ben ook tal van hedendaagse compo nisten prachtige muziek in de sector van de kamermuziek voor klarinet ge schreven. Christiaan Boom toonde zich een ras- klarinettist, door een door gezond mu zikaal, maar met een verfijnd gevoel voor kleurnuances, een zorgvuldige toonvorming en afgewerkte frasering en beheersing van de technische moge lijkheden van zijn uitverkoren instru ment. Zo speelde hij de drie Phantasie- stücke van Robert Schumann heel mooi gekleurd en ook expressief, zonder de romantische sfeer te zwaar aan te zet ten. In het Klarinet-concert van Nico- laï Rimsky Korsakoff verwisselde Christiaan Boom zijn A-klarinet voor de Bes-klarinet. Hij blies deze gevoeli ge, bijzonder fraai voor het instrument geschreven muziek heel mooi; hij be schikt over een prachtige pianissimo, maar weet ook de (lichte) virtuositeit recht te doen. Anna Vreede-Mees heeft als pianiste de klarinettist steunend bijgestaan. Haar degelijke pianistische scholing is onmiskenbaar, maar zij werd heel dui delijk geremd door een tekort aan po diumervaring. Daardoor heeft mevrouw Vreede-Mees ons in haar solistisch aan deel niet steeds weten te overtuigen. In de Sonate in A-dur van C. Ph. E. Bach was de bouw nogal brokkelig en door een wat zware aanpak en het pe- daalgebruik werd de klank te zwaar en troebel en ging van de belangrijke or namentiek te veel verloren. In de ro mantische stukken Romance in Fis- dur van R. Schumann, twee Etudes in f-mineur van Fr. Chopin en diens Polo naise in cis-mineur brak soms een mooi toucher door, maar vooral in de polonaise misten we de gloed en gran dezza van deze muziek. In de stukken van Cl. Debussy, waarmee de pianiste het meeste affiniteit toonde, was de mu zikale voordracht overtuigender. Chris tiaan Boom en Anna Vreede-Mees be sloten hun concert met het Rondo voor klarinet en piano van Louis Spohr, een ten onrechte nu bijna vergeten compo nist. Geen grote' muziek, maar vloei end en in haar gematigde romantiek zeker eerlijk en door beide musici inne mend gespeeld. Hartelijke bijval van de toehoorders op een muziekavond in een sfeer, die de muziek welgezind is. HENRI TH. TIMMERMAN 3868. De bedoelingen van het ongevraagde escorte lieten niets te raden over. Piloot Storm had natuurlijk het krachtscherm kunnen inschakelen en de aanvallen der drie jachtvliegtuigen eenvoudig kunnen negeren, doch daarmee waren zij weinig gebaat. Tenslotte was men hier om het raadsel van het negatieve heelal tot oplossing te brengen en om zo mogelijk uit te vinden waar de schotel van kapitein Mare gebleven was. Met moeilijkheden uit de weg gaan werd niets bereikt.... eenmaal zou men toch contact moeten opnemen met de bewoners van deze planeet. Daarom besloot Arend de waarschuwingen van het geleide te eerbiedigen en gedwee te landen op de plek die hem werd aangewe zen. De repulsors hielden het aardschip op hoogte tot het in verticale stand was gebracht. Voorzichtig liet hij de drie poten van het landingsgestel neerkomen op de verharde landingsbaan, waar een comité van ontvangst al gereedstond en de dreigende loop van een soort tankkanon tot voorzichtigheid maande. I ff I DEN HAAG De publikatie van en kele werken van P. C. Hooft waarvoor uitgevers belangstelling hebben zou de uitgave van de verzamelde werken, bij de stichting „Onze oude letteren" of een andere uitgever, kunnen vertragen, aldus heeft de minister van Cultuur, Recratie en Maatschappelijk Werk, mej. dr. M. A. M. Klompé, verklaard HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u door..., praatje. 18.30 Nws. A la carte: tafelmuz. (Om 19.00 Ge sproken brief uit Parijs). 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Het Internationaal Jaar van de rechten van de mens, door de heer J. Oostdijk, Directeur Nederland se Inlichtingendienst voor de Verenig de Naties. NRU: 20.05 Wie schrijft, die blijft, een ontmoeting met Nederlandse (tekst)-schrijvers. 20.30 Gamma van Alpha en Beta: en programma over re cente vorderingen in de wetenschap. 21.30 Sicilië: reportage over de gevol gen van de ramp, een half jaar geleden. 22.00 Jazzmuz. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's Radiojourn. NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: gev. muz.progr. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.10 Bussemse koorvereniging Pro Musica: lichte muz. 18.30 Nws. en weer- praatje. 18.46 Act. 19.00 (NRU) Verslag I.B.M.-Schaaktoernooi te Amsterdam. 19.03: Stereo: Muz. muz., muz.: licht muz.progr. 20.30 NCRV-vocaal ensem ble: geestelijke liederen. 21.30 Stereo: Lichte gr.muz. 22.15 Literama: Radio kroniek over boeken, schrijvers en to neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22.50 Stereo: Pianorecital: mod. muz. 23.20 Stereo: Lichte gr.muz. 23.30 Eigen keuze: klass. en mod. muz. (opn) 23.55—24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Barend de Beer 19.00 Jour naal. C VK/IKOR/RKK19.06 Ken merk, de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. AVRO: 19.31 Sportpanorama. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Te- levizier. 20.45 Sterren van het Russi sche ballet. 21.30 In kleur: De High Chaparral, TV-feuilleton. NTS: 22.20 22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journaal. TROS: 19.03 Familie Favo rieten: 19.03 Rick de Kikker, TV-feuil- leton voor de kinderen; 19.08 Mr. Ed, TV-feuilleton; 19.32 The Munsters, TV- feuilleton. NTS: 20.00 Journ. TROS: 20.20 Anjer Aktie. 20.30 In kleur: De Toendra, Russische natuurfilm. 20.45 Kaarten op tafel, speelfilm. (14 jaar en ouder). NTS: 22.1522.20 Journaal. in antwoord op vragen van het Tweede- Kamerlid drs. E. C. Visser. De stichting „Onze oude letteren", die geen voorstander is van deeluitga ven, mist de subsidie om de druk van een complete nieuwe uitgave voor te bereiden. De voorbereiding van een dergelijke uitgave waartoe de toenmali ge minister van O. K. en W. prof. dr. W. G. S. Hellinga in 1947 opdracht gaf, is thans vrijwel voltooid. Minister Klompé deelt voorts mee dat ook de Koninklijke Academie van Wetenschappen de voorkeur geeft aan een integrale heruitgave van de wer ken van Hooft, omdat een meer be scheiden opzet het wetenschappelijk ka rakter van het werk van prof. Hellinga en zijn medewerkers zou aantasten.. Overleg tussen het ministerie van C. R. en M. en dat van Onderwijs en We tenschappen over deze kwestie is nog niet afgesloten, zo besloot minister Klompé. MüNCHEN De Westduitse dirigent Joseph Keilberth is zaterdagavond laat in een ziekenhuis overleden, nadat hij tijdens het dirigeren van Wagner's „Tristan und Isolde" een hartaanval had gekregen. Hij stortte ineen onge veer drie uur na het begin van de voor stelling door de Beierse Staatsopera in München. Twee artsen in de zaal verleenden eerste hulp, maar Keilberth overleed kort voor middernacht. Keilberth heeft gastdirecties vervuld in Bayreuth en heeft ook de Bamber ger Symfoniker gedirigeerd. HILVERSUM L AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NRU-programma. 9.35 Water standen, 9.40 Muziek uit de Middeleeu wen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws; 11.02- 11.32 RVY Buitenland is binnenwereld, door Fons Hermans, Directeur Volks universiteit Carmel). 11.55 Beursberich ten. 12.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 12.26 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. 12.39 Sport- revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. NRU: 13.30 De lichte Muze be licht: Dansorkesten in de dertiger ja ren. 14.25 Stereo: Radio Symfonie Or kest van Belgrado, met koren en solis ten: moderne muziek. AVRO: 15.00 Ste reo: Klassieke operafragmenten. 16.00 Nieuws. 16.02 Eerste Biennale Belgi sche kamermuziek: moderne muziek. 17.00 De zingende bougie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. 17.55 SOS-berichten. HILVERSUM II. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke balletmuziek (gr). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Klassieke muziek (gr). 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 9.30 Stereo: Amusementsmuziek (gr). 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Stereo: Viool en piano: moderne mu ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd program ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...) 14.05 Stereo: Musiësta: licht gevarieerd muziekprogramma. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-ma gazine. (16.00 Nieuws.) 17.00 Overheids voorlichting: Het dagelijkse leven in de Nederlandse Antillen. Een serie klank beelden van Raymundo Debrot. Van daag: Water in de Nederlandse Antil len. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep: licht platenprogramma. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03 Pow Pow: licht platenprogramma. 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: programma voor de tieners. 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: gevarieerd platenprogramma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Er - Je - Em - Drie. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma. (17.00 Nieuws. MAANDAG 22 JULI 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van gisteravond). 10.20 Sport 10.50 Mode- journ. 11.35 Jazzvariaties. 12.0013.30 Actuele kroniek. 16.40 Journ. 16.45 Filmreportage 16.55 Filmreportage. 17.10 Gymn. 17.20 Das Madchen Phos- be, TV-film. 18.00—18.05 Journ. (Regio naal progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Do- naugeschichten, TV-film. 19.59 Progr.- overzicht. WDR: 18.05 (K) Voor de kin deren 18.10 (K) TV-film. 18.25 Goeden avond. 18.30 Journ. 19.10 (K) Filmre portage. 19.40 (K) Dr. Kildare, feuille ton. 19.45 (K) Weekoverzicht) 20.00 Journ. en weerbericht. 20.15 Filmrepor tages. 21.00 Chronik der Familie Nage- le, feuilleton. 22.00 Filmreportage. 22.45 Journ., commentaar en weerbericht. 23.05 Das rote Frauenbataillon, Chinese speelfilm. 0.40 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Act. en muz. 18.15 Das verlassene Dorf, TV- film. 18.50 Circusfilm. 19.27 Weerbe richt. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de R.K.-kerk 20.15 Filmreportage. Aansl.: nws. 21.00 Unter Geheimbefehl, Amerikaanse speelfilm. 22.35 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 77. Tekko, die het toneel van de strijd voor zich zag, begreep dat snel handelen geboden was. Als het nu maar lukte. Hij had de kreten en het gebrul van de apenleider goed onthouden, maar stel je voor dat de apen merkten dat hun aanvoerder van innerlijk ver wisseld was. Misschien zouden zij hem wel met hun al len aanvallen en wat dan? Maar toen hij zichzelf dit laatste afvroeg, merkte hij dat de elede Patrick het langzamerhand benauwd begon te krijgen en pimpel paars begon aan te lopen. Onmiddellijk was Tekko weer helemaal in vorm. In de okselholten van de gorilla- fibuur vond hij het mechaniek om de armen te bewe gen en terwijl hij de harde vuisten dreunend op de borstkas deed neerkomen, bootste hij zo hard als hij kon het geluid van de kreten na, waardoor ook de eer ste keer de apen zo gauw tot heengaan gedwongen wer den. Het resultaat was verrassend. Ogenblikkelijk keer den de gorilla's zich naar de gevreesde aanvoerder en lieten hun prooi voor wat het was. Ook de gorilla die nog steeds de dikke Sir Patrick als een bromtol in het rond liet suizen stond plotseling stil en liet los. En als een grote valende staartster schoot de koelbloedige Sir Patrick dwars over het gevechtsterrein, precies in de richting waar Tekko stond. André Truyman O.P. zal vanavond 19.06 over Hilversum I een uitvoerig vraaggesprek hebben met Jean Rey, voorzitter van de commissie van de Europse gemeenschappen, naar aanlei ding van de verklaring van deze com missie, afgelegd op 1 juli jl. Hierin werd o.m. de verwachting uitgesproken dat twee gebeurtenissen van geestelijke aard hun stempel zul len gaan drukken op de tweede helft van de twintigste eeuw: „de verzoening van de kerken" en „de verzoening van de volkeren". Het vraaggesprek zal worden uitge zonden in de informatierubriek van de zendgemachtigde kerken IKOR, CVK, KRO RKK „Kenmerk". De 65-jarige Belg Jean Rey, is een Europese politicus van groot formaat en overwinnaar van de „Kennedy-ron- de", die het vertrouwen geniet van al le Europese regeringen. Hij is de zoon van een Luikse dominee. Deze maand was het een jaar gele den, dat hij de voorzitters opvolgde van de drie reeds bestaande Europese uitvoerende organen: de Commissie voor Kolen en Staal, Eurotom en de EEG. In het gesprek dat André Truyman met hem had, blijkt duidelijk hoe be langrijk Jean Rey de rol van de ker ken ziet in de verdere eenwording van Europa en de mentaliteitsverandering die noodzakelijk is voor meer recht vaardigheid in de wereld. Hij verge lijkt de rol van de kerken o.m. met de rol die de vakbonden tot nu toe heb ben gespeeld. Op donderdag 25 juli brengt de VA- RA-televisie een herhaling van de tele visiebewerking van het toneelstuk „De twee wezen", zoals dat in juni 1962 op het scherm verscheen. „De twee wezen" werd geschreven door Philippe d'Ennery en Eugène Cor- mon en beleefde zijn première in Pa rijs in 1874. Sindsdien zijn heel wat tranen vergoten over het wrede lot dat de twee wezen, de lieftallige Henriëtte en de blinde Louise, trof en er vloei den evenveel vreugdetranen over het happy anding dat de beide wezen ten slotte deelachtig wordt. De rollen van de twee wezen worden gespeeld door Ina v.d. Molen en Nelleke Knegtmans. De rolverdeling in dit acht taferelen tel lende melodrama is verder als volgt: de graaf en gravin de Linières: André van den Heuvel en Ann Hasekamp, ba ron Roger de Vaudrai: Guido de Moor, Picard zijn dienaar: Pieter Lutz, Ma dame Frochard: Coba Keiling, Pierre en Jacques Frochard: John Lanting en Luc Lutz en nog een groot aantal me dewerkers. KEY WEST (Florida) „Hij heeft vier vrouwen gehad", zei de pezige kleine gids. „Eerst kwam Hadley en Hadley stelde hem aan Pauline voor en hij ging van Hadley weg. Toen ging hij er met een blondine van door, naar Spanje. Pauline vatte dit 'n beet je ouderwets op en scheidde dus van hem. Later kwam hij hier weer terug met zijn vierde vrouw, dat was Mary". „Hier ziet u een foto" de gids wees op een krantefoto „van de vrouw die de verpleegster werd in „A farewell to arms". Misschien hebt u Helen Hayes of Jennifer Jones in die film gezien. En hier is een foto van de vrouw die de gravin was in „Across the river and into the trees". U kunt dus zien dat hij bij de vrouwen zijn draai wel kon vinden". Voor een dollar kan men zich laten rondleiden door het huis dat Ernest Hemingway eens bewoonde. In het hoogseizoen gaan de rondleidingen ach ter elkaar door. En op deze speciale dag vermeldde de gids met geen woord, dat in „Hemingway Huis" een man heeft gewoond die een reus in de wereldlite ratuur is geworden. De feiten zijn niet talrijk, maar de rondleiding gaat door, trap op naar een werkvertrek op de tweede verdieping van een klein huisje vlakbij het zwem bad. Hier vertelt de gids het publiek dat Hemingway, wanneer hij schreef, aan de kleinste ronde Spaanse tafel zat, 'op een sigarenmakersstoel die hij van Cuba had meegebracht', en dat de ka mer er nog steeds uitziet zoals hij vroe ger was, behalve natuurlijk dat het hier zo'n rommelpakhuis was dat je de deur haast niet door kon. De rondleiding eindigt waar hij be gonnen is: in de woonkamer van het hoofdhuis, waar het publiek alle tijd krijgt om souvenirs te kopen. Onder andere zijn daar stenen „uit het erf van meneer Hemingway" voor 50 dollarcenten „plus belasting" te koop. Verder tegels uit de garage voor twee dollar plus belasting, asbakken, nagel schaartjes, paperbackboeken, lepels en voor 50 dollarcent whiskyglazen, alles met de woorden „Het Hemingway Huis" erop gestempeld. In dit huis woonde Hemingway in de dertiger jaren. Later kwam hij er af en toe nog wel eens. Het is een sierlijk in Spaanse koloniale stijl gebouwd huis met een balkon rondom, slanke zwart- ijzeren zuilen met smeedwerk en de parasol van oude vijgebomen. Hier schreef Hemingway gedeelten uit „For whom the bell tolls", „To have and to have not", „The green hills of Africa", „The snow of Kilimanjaro" en „The Macomber affair". Dit huis was zijn eigendom tot aan zijn dood in 1961, waarna het werd verkocht. Elders in Key West wonen mensen die Hemingway gekend hebben, maar het huis niet bezoeken. Hun herinnerin gen aan hem zijn hun liever. „Met drank op of nuchter, altijd kwam hij rustig binnen en ging ergens op een stil plekje van de kamer zitten", zegt To by Bruce. „Hij was een vriendelijke en zachtaardige man. Hij kon een bar binnenkomen waar niemand hem ken de en al gauw zaten er acht man om hem heen over bomen kappen in Michi gan te praten, of over jagen in het ge bied van Dakota of vissen voor de kust van Key West. Hij sprak zoals hij schreef, erg uitvoerig". „Hij was een man van stemmingen", zegt Betty Bruce. „De ene dag was hij erg joviaal, en dan weer was hij erg droevig". „Als hij werkte dronk hij niet", zegt Toby Bruce. „Hij vatte zijn werk bijzonder serieus op. Hij begon 's morgens vroeg en werkte staande. Als hij 320 woorden schreef, was het een slechte dag, 750 woorden was -een goede dag. Wanneer hij verscheidene slechte dagen achter elkaar had gehad, bleef hij niet door gaan. Hij gooide de boel er bij neer en ging vissen". Op zekere dag vergat Hemingway de ramen van zijn werkkamer te sluiten. De volgende morgen vond Bruce overal rond het zwembad bladen manuscript. Hij herinnert zich nog dat een van de ze papieren gevaarlijk dicht bij het wa ter lag, dat hij het daarom opraapte en toen helemaal in beslag werd genomen door de beschrijving van een vrouw met kortgeknipt haar, dat was Maria in „For whom the bell tolls". Toen hij van Key West weg ging, liet Hemingway veel van zijn papieren achter, opgeslagen in een kamertje ach ter de bar van een vriend. Jaren later, na de dood van Hemingway, vond To by Bruce met enkele anderen in die kartonnen dozen onverzilverde cheques voor royalities ter waarde van 180 dol lar, 200 dollar en kleinere bedragen. Verder gebruikte tramkaartjes en het geperforeerde uiteinde van kaartjes voor stierengevechten („Hij gooide nooit iets weg") en ook de brief die, naar aan genomen wordt, afkomstig was van de vrouw die de hoofdfiguur werd uit „A farewell to arms". HILVARENBEEK De Hilvaren- beekse Muziekprijs 1968 is voor de ho gere afdelingen van harmonie en fanfa re toegekend aan de jonge componist Kees Vlak uit Monnikendam. De heer Vlak verdiende deze prijs van f 1500,- met zijn compositie „Wes tern Rapsody". De jury bestond uit de heren R. van Yperen, G. Nieuwland en H. van Lijn schoten. De Hilvarenbeekse muziekprijs voor de lagere afdelingen kon naar het oor deel van de jury niet worden toege kend. Kees Vlak werd op 30 september 1938 in Amsterdam geboren. Hij was leer ling van Kors Monster. Na als trom pettist bij het cabaret van Wim Kan ge werkt te hebben, is hij nu contrabassist van de Hoofdstad Operette. In de maand november zal het ge meentebestuur van Hilvarenbeek de prijs aan de heer Vlak uitreiken. In de reeks radio-uitzendingen, waar in bekende Nederlandse artiesten praten met VARA-medewerker Tony van Verre, zal op woensdag 24 juli a.s. de schrijver Simon Carmiggelt voor de mi crofoon komen. Simon Carmiggelt zal praten over zijn werk en zijn favoriete grammofoonplaten laten draaien. Woens dag 24 juli, 21.30—22.15, Hilversum 1. "W i AMSTERDAM Het teleurstellen de resultaat over 1967 van de N.V. Rubber Cultuur Maatschappij „Am sterdam" is toe te schrijven aan de slechte opbrengstpr\jzen voor sisal, aldus het jaarverslag. Het geconsoli deerde bedrijfsresultaat, na aftrek van belastingen, bedroeg f 3,4 min (v.j. 3,8 min). De netto-winst daalde van f 1,4 min tot f 588.000. De directie stelt voor, zoals bekend, het dividend te passeren (v.j. 5 pet). De devaluatie van het pond sterling heeft ernstige financiële gevolgen ge had voor het concern. Ook na de deva luatie blijft de zwakke positie van het pond op de termijnmarkt de activitei ten van de dochtermaatschappij N.V. Handelmaatschappij Güntzel en Schu macher beïnvloeden. Zoals bekend, kunnen de verdere ont wikkelingen van de cultuurbelangen in Colombia, Panama en Liberië niet geheel uit eigen middelen worden ge financierd. Doordat in 1967 geen fond sen konden worden gevonden, kwam de financiering van het aandeel in de investeringen geheel ten laste van de onderneming, waardoor de liquiditeit verder is teruggelopen. Onderhande lingen met betrekking tot de restant financiering van het Panama-project zijn in een vergevorderd stadium. Ver wacht wordt dat deze spoedig met een positief resultaat kunnen worden af gesloten. De belangen in Colombia zullen in 1968 en 1969 investeringen vergen die ten dele uit de door Nederland aan Colombia ter beschikking gestelde, kre dieten op lange termijn kunnen worden bewerkstelligd. De directie verwacht op grond van de gunstige produktie, dat binnen afzienbare tijd de resteren de geldbehoefte uit interne middelen zal kunnen worden gefinancierd. RHODEN - „Cordis Europa" N.V., een dochteronderneming van „Cordis Cor poration", gevestigd in Miami (USA), een onderneming die medische appa ratuur fabriceert, gaat zich binnenkort in Rhoden vestigen. De snelle expansie van de afzet van dit bedrijf heeft een grote behoefte doen ontstaan aan een vestigingspunt in Europa, vanwaaruit produktie en verkoop worden geregeld ten behoeve van Europa, Azië, Noord-Afrika en het Midden-Oosten, aldus de directie. De onderhandelingen met de directie van Cordis Europa NV, die zich voor lopig in Veenendaal vestigde, werden aanvankelijk vertraagd door beperking van de buitenlandse investeringen van de Verenigde Staten in het kader van de verbetering van de betalingsbalans. Het ligt in de bedoeling om op het aan te kopen terrein een bedrijf te bou wen met een vloeroppervlakte van ruim 4000 m2. Het gehele project zal aan grond, gebouwen en machines een in vestering vergen van ongeveer 4V2 min gulden. Het plan is om te starten met een klein gedeelte van de produktie in de op het terrein aanwezige villa. Na realisering van het gehele project zul len ongeveer 300 mensen in het bedrijf werkzaam zijn, aldus de directie. BRUSSEL De Europese Investe ringsbank heeft een lening van 16 mil joen dollar toegestaan voor de financie ring van de Autostrada Dei Fiori, die de Franse grens (bij Port Saint-Louis) met Savona zal verbinden. Deze autosnelweg, die in 1969 in ge bruik zal worden genomen, zal te Port Saint-Louis worden aangesloten op de Franse autoweg Roquebrune-Menton, die eveneens door de Europese Investe ringsbank is gefinancierd. Het nieuwe wegencomplex vormt een onderdeel van de E-l-weg, van Londen via Parijs, Nice, Genua en Rome naar Palermo. De Europese lening heeft een loop tijd van 20 jaar en een rente van 7 pro cent. FLENSBURG In een gehuurd pri- vévliegtuigje is een 28-jarige korporaal in het Westduitse leger naar zijn onder deel teruggekeerd, nadat hij een bank had beroofd. Met deze snelle vlucht had de jongeman, Georg Schroder vorige week donderdag ook de verdenking te gen hem willen ontvluchten. Hij was ge legerd op het schiereiland Sylt bij de Deense kust, ongeveer zestig kilometer van de beroofde bank in Flensburg, Sleeswijk-Holstein. Na zijn terugkeer gebruikte hij zijn buit, ongeveer 4500 gulden echter om onmiddellijk al zijn schulden aan zijn vrienden in dienst te voldoen. Er bleef eelfs nog genoeg over om „rondjes" te geven in de kantine. De politie had hierna weinig moeite meer om een be kentenis los te krijgen. De korporaal vertelde zelfs dat hij begin mei bij de zelfde bank ruim vijfduizend gulden had weggehaald. 4

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2